23 januari 2012, av Jörgen

SM i Östersund

Denna vecka är det dags för vinterns första SM som går i Östersund. På programmet står:

Onsdag 25 januari
Kl 16:00 – Skiathlon damer 15 km
Kl 17:30 – Skiathlon herrar 30 km
Anmälda åkare hittills // Liveresultat

Torsdag 26 januari
Kl 16:30 – Teamsprint fristil semifinaler
Kl 18:00 – Teamsprint finaler
Anmälda åkare hittills // Liveresultat

Lördag 28 januari
Kl 09:00 – 15 km fristil intervallstart herrar
Kl 11.15 – 10 km fristil intervallstart damer
Anmälda åkare hittills // Liveresultat

Söndag 29 januari
Kl 09:00 – Sprintprolog klassisk stil
Kl 11:00 – Sprintfinaler
Anmälda åkare hittills // Liveresultat

Alla utom teamsprinten kommer med på Skidpepptipset och kommer att tippas på det gamla sättet dvs genom kommentarer. Det andra SM:et går senare i månadsskiftet mars/april i Torsby (med stafetter och 30/50 km).

SVT sänder under både fristilstävlingarna på lördag och sprinten på söndag!

404 kommentarer till ”SM i Östersund”

Blir det några TV-sändningar?

Inlagd: 2012-01-23, 19:55
Skriven av: D.N.

Lördagsloppen verkar sändas i vinterstudion i alla fall :)

Inlagd: 2012-01-23, 20:57
Skriven av: D.N.

Store muligheter for noen svenske medaljer under SM! Til og med gull..;)

Inlagd: 2012-01-23, 21:02
Skriven av: tolsrav

Skandal om inte loppen under veckan tv-sänds…

Inlagd: 2012-01-23, 22:44
Skriven av: Joel Burman

Joel… Det är nog webbradion man får lita till under veckan. Kan va rätt mysigt som omväxling tycker jag.

Här är sändningstider:

http://www.langd.se/sandningstider-sm-veckan.5011430-86106.html

Inlagd: 2012-01-23, 22:49
Skriven av: Manne

De två under helgen får vi se i Vinterstudion men inte de andra två som går under vardagarna. Hoppas att arrangörerna får till en någorlunda OK webb-TV-produktion? Eg inte alls svårt idag!

Du Joel har ju en fot i mediabranschen, du skulle kanske erbjuda dem dina tjänster?

Inlagd: 2012-01-23, 22:53
Skriven av: Jörgen

Tolsrav, höhöhö! Du är så rolig! Höhöhöhö!!

Inlagd: 2012-01-23, 22:54
Skriven av: Gabriel

Jörgen: Jag är tyvärr inte super bevandrad i tv/webb tv produktion annars hade jag definitivt skickat dem en offert. Hahaha =)

Jag siktar på att göra en Gunde/Dählie/Hellner biopic istället. =)

Inlagd: 2012-01-23, 22:58
Skriven av: Joel Burman

tolsrav>> Och ni kanske kan få in hela tre herråkare bland de trettio bästa?

Inlagd: 2012-01-24, 07:44
Skriven av: JonasE

Kan skiathlon bli avlyst på onsdag? Yr.no melder 22 minusgrader under konkurransen i Østersund!

Inlagd: 2012-01-24, 13:15
Skriven av: tolsrav

-22 grader? Det är ju rena rama solsemestern på Maldiverna. Nä, ut och kör bara!

Inlagd: 2012-01-24, 13:45
Skriven av: Gabriel

Legkov hade kört i kortärmat utan problem.

Inlagd: 2012-01-24, 13:46
Skriven av: Gabriel

Jeg tror også det blir svensk seier i morgen. Marcus Hellner har stoooor sjanse til å komme på pallen, kanskje han til og med klatrer helt øverst!

Inlagd: 2012-01-24, 15:18
Skriven av: Helmer

Vad är det på NM imorgon, 10/15 skate?
Ska några skidskyttar vara med, både i NM och SM?

Inlagd: 2012-01-24, 15:50
Skriven av: JonasE

http://www.langrenn.com/index.php?id=5011073
NM-programmet.
Tora Berger går stafetten for Varden. (Meråker)

Inlagd: 2012-01-24, 16:12
Skriven av: tolsrav

http://www.langrenn.com/index.php?id=5011073
NM-uken!
Tora Berger går stafetten for Varden. (Meråker)

Inlagd: 2012-01-24, 16:16
Skriven av: tolsrav

Har vi inte någon mer norrman än lögnaren tolsrav och Helmer som vill dra det där medaljskämtet ett par gånger till?

Tröttnar aldrig på det!

Inlagd: 2012-01-24, 16:52
Skriven av: Benke Benbrott

Benke…”lögnaren tolsrav” Du må være sveriges største pessimist, som ikke tror på pallplass for de svenske løperne i morgen!:D

Inlagd: 2012-01-24, 17:08
Skriven av: tolsrav

Vad tror jag *ikke* på? Kan inte se något om tro i mitt inlägg. Jag TRODDE dock att norrmän förstod det svenska språket relativt bra…

Inlagd: 2012-01-24, 17:20
Skriven av: Benke Benbrott

Og jeg er ingen løgner, grabben!

Inlagd: 2012-01-24, 17:37
Skriven av: tolsrav

Du skrev i intervjun efter din tipsseger förra gången att du var 60 år+, vilket _omöjligt_ kan stämma av vad man läser från dig, så jag har nog inte fel i det!

Inlagd: 2012-01-24, 17:46
Skriven av: Benke Benbrott

Veldig interresant at en svensk blogger syns at man er yngre en stamtavlen viser.:) Men tipsseiern plasserer du dessverre på feil person, du må ikke fornærme tipsvinnern,vettu!

Inlagd: 2012-01-24, 18:28
Skriven av: tolsrav

Benke..Du får noen historiske dager nå, når svenske langrennsløpere, endelig, kliver på toppen av prispallen. Som ung blogger får man si ”grattis” på forhånd!

Inlagd: 2012-01-24, 19:08
Skriven av: tolsrav

Benke Benbrott: Synes det er veldig barnslig av deg å kalle noen for løgner, i dette tilfelle tolsrav. Som jeg har oppfattet denne bloggeren, har han en imponerende kunnskap om skisporten. Samtidig har jeg vel en oppfatning av at denne tolsrav også kan være litt av en skøyer, og liker å skøye med dere svensker. La ham nå bare fortsette med dette. Jeg synes det til dels kan være ganske fornøyelig, særlig når dere tar det så alvorlig som dere tilsynelatende gjør.

Inlagd: 2012-01-24, 19:29
Skriven av: jomar blekkås

Jag må vara ung i jämförelse med vad ditt pass (eventuellt) säger, men jag är inte född efter Milano-tävlingarna i Januari 2012.

Inlagd: 2012-01-24, 19:31
Skriven av: Benke Benbrott

jomar blekkås: Det är synd då att denne norrman aldrig visar all denna kunskap.

*Sköy* i all ära men det är fullt möjligt att variera sig med sköyet. Ah, till och med att faktiskt vara skojig också. Det är väl det humor går ut på? Det går även bra att blanda skojet med seriositet. Typ som mönsternorrmannen Neithiri gör.

Inlagd: 2012-01-24, 19:33
Skriven av: Benke Benbrott

SVT borde sända loppen i april också. En femmil med individuell start hade smakat bra. Den kommer att sändas via webbtv förvisso, men en riktigt tv-produktion hade smällt högre.

Inlagd: 2012-01-24, 20:40
Skriven av: Joakim

Ja noen mønsternormann er jeg heldigvis ikke. Men pr dags dato har jeg til gode å kalle totalt ukjente personer for løgnere. Det må kunn være totalt hjernedøde personer som kommer med slike karakteristikker av folk….!

Inlagd: 2012-01-24, 20:52
Skriven av: tolsrav

Anna Haag på twitter en dag innan SM skiathlonen:
”Just spelat in ett jättemysigt tv-program! Vilken energikick! Nu: på väg mot reklamfilmsinspelning. En annorlunda dag helt enkelt!”

Inlagd: 2012-01-24, 21:34
Skriven av: Joel Burman

Hej!

Jag kommer att vara borta på fredag och lördag förmiddag hemifrån och utan dator respektive internetkoppling, är det okej om jag tipsar lördagens intervallstarter här?

Inlagd: 2012-01-24, 21:42
Skriven av: Sofia

Stackars Joel! Vad gjorde Anna egentligen när du försökte bjude ut henne? Hånskrattade rätt in i ditt blekfeta nylle? Hårt…

Inlagd: 2012-01-24, 22:08
Skriven av: x-et

Såja, tolsrav. Överdriv inte nu. Att kalla totalt okända personer för hjärndöd är inte heller snällt. Jag blir riktigt ledsen…

Inlagd: 2012-01-24, 22:24
Skriven av: Benke Benbrott

Sofia: Det är OK, du kan tippa här så noterar jag och tar med det i rättningen.

Inlagd: 2012-01-24, 22:38
Skriven av: Jörgen

Anna H ska väl inte åka imorgon?

Inlagd: 2012-01-24, 22:44
Skriven av: KnutG

Är inte bara Haag av landslagsåkarna som är på filminspelning..vissa reklam jobb måste göras om de ekonomiska ska gå runt..

Inlagd: 2012-01-24, 22:55
Skriven av: Jossa

Joel, testa att läs emils twitter också så ska du se att även han och Halfvarsson verkar vara med på inspelningen.

Inlagd: 2012-01-24, 23:31
Skriven av: Sanna

Om inte Haag ska åka är det ca 50% som måste göra om sitt tipps.

Inlagd: 2012-01-25, 00:23
Skriven av: Alexander

Haag ska åka imorgon enligt anmälningslistan. Sen nämner hon i sitt twitter att det står fyra distanser i SM på programmet. Men vi får se imorgon om hon åker eller inte. Senaste lagda tips gäller.

Inlagd: 2012-01-25, 00:44
Skriven av: Jörgen

Jeg skjønner godt at Haag skal gå SM i dag. Hun har jo større sjanser til å få en god plassering der enn i V-cup. Pallen er mulig for henne!!

Inlagd: 2012-01-25, 07:21
Skriven av: Helmer

Haag twittrar att hon inte ska åka idag.

Inlagd: 2012-01-25, 09:11
Skriven av: Kitty

Här kommer det att finnas liveresultat de olika dagarna under SM:

http://www.skidsm2012.com/tavlande/liveresultat

Inlagd: 2012-01-25, 09:19
Skriven av: Jörgen

Jörgen; Haag fanns igår inte med i startlistan.

Inlagd: 2012-01-25, 11:23
Skriven av: KnutG

Okej, tack!

Här kommer mitt tips för lördagens intervallstarter:

Damer:

1. Charlotte Kalla
2. Anna Haag
3. Maria Rydqvist

Herrar:

1. Marcus Hellner
2. Calle Halfvarsson
3. Johan Olsson

Inlagd: 2012-01-25, 13:37
Skriven av: Sofia

Och om Anna Haag inte åker så är mitt tips för damerna:

1. Kalla
2. Rydqvist
3. Ingemarsdotter

Inlagd: 2012-01-25, 13:39
Skriven av: Sofia

Jørgen..Hva med en tipsomgang på den store folkefestløpet i Italia (Marcialonga)i helga, i tillegg til SM, som kan bli i det kjedligste laget med 4 konkurransedager!

Inlagd: 2012-01-25, 13:43
Skriven av: tolsrav

tolsrav: Resultaten i Italien blir: 1.Brink, 2.Svärd, 3.Tynell, 4. Rezak, 5.Aukland, 6. Aukland ……. Petter bryter efter 20km. Det står så i tidningen och då är det sanning.

Inlagd: 2012-01-25, 13:53
Skriven av: nisse

Nisse…Ok! Ja er resultatet klart på forhånd, da er bare å gi fan! Men i mine øyne er ikke spenningen så stor i det svenske mesterskapet heller!

Inlagd: 2012-01-25, 14:08
Skriven av: tolsrav

När börjar NM kan inte det vara nått att tippa på?

Inlagd: 2012-01-25, 14:10
Skriven av: nisse

Dette er jo en svensk side, og derfor fokuserer tipset på konkurranser hvor svensker deltar, men helt ærlig så hadde det jo vært mye morsommere å tipp NM selv for svensker da det i hvertfall er litt åpent om medaljene…

I SM er det nærmest ingen variasjon på hvordan man tipper, og da føles det helt poengløst. Neste år kan man beholde sprinten og kanskje også intervallstartløpet, men resten bør droppes synes jeg.

Inlagd: 2012-01-25, 14:24
Skriven av: Hanne

NM starter i morgen. Og i blant de norske herrene blir det spenning når det gjelder prispallen. Rønning og Sundby har vært syk, Dyrhaug er syk, Og Northug satser på langløp!

Inlagd: 2012-01-25, 14:41
Skriven av: tolsrav

Håper på Simberg og Slotte i dag. Linn Sømskar på tredje, så blir resultatet perfekt!

Inlagd: 2012-01-25, 16:09
Skriven av: Rastjapa

Lyssnar på SR, vad hände med Rydqvist?

Inlagd: 2012-01-25, 16:32
Skriven av: Laggarbacken

Otroligt förvirrande rapportering i radion…

Inlagd: 2012-01-25, 16:33
Skriven av: Per

Vad hände med rykvist ?

Inlagd: 2012-01-25, 16:35
Skriven av: Markus

Virker på radioen (som forresten ikke holder noe i nærheten av nrkradio kvalitet) at Rydqvist har gått på en reel brink. Å tape 1.37 min på 2,5 km er helt ekstremt. Synd for henne, men bra for rennet at det i det minste skjer noe litt overraskende.

Inlagd: 2012-01-25, 16:41
Skriven av: Hanne

”Dette er jo en svensk side, og derfor fokuserer tipset på konkurranser hvor svensker deltar, men helt ærlig så hadde det jo vært mye morsommere å tipp NM selv for svensker da det i hvertfall er litt åpent om medaljene…”

Just precis, detta är en svensk sida, och kom igen, ett damlopp på NM är knappast mer öppna än resultattrion Kalla, Ingemarsdotter, Bleckur idag.

Jag tror du har en övertro på hur intressant NM är för gemene svensk på skidpepp.

Inlagd: 2012-01-25, 16:45
Skriven av: Benke Benbrott

Ja sändningen var fruktansvärd. Kul med Bleckur.

Inlagd: 2012-01-25, 16:47
Skriven av: Laggarbacken

Rydqvist måste verkligen ha gått in i väggen då hon slutade på 10:e plats. Väldigt bra lopp av Sofia Bleckur, kul!

Inlagd: 2012-01-25, 16:47
Skriven av: Cigge

Precis Hanne, det där är att göra en Brink.

Inlagd: 2012-01-25, 16:48
Skriven av: Laggarbacken

Eventuelt kan man kalle det enn Morgenstern, hvis man som svensk ikke helt liker Brink-referansen.

http://www.youtube.com/watch?v=Wy6dSz2OgPQ

Inlagd: 2012-01-25, 16:52
Skriven av: Hanne

Hehe, nej Brink är nog närmare sanningen. Den där killen tappade ju 2 minuter på 2:01 minuters åkning… Helvete vad man kan vägga alltså.

Inlagd: 2012-01-25, 16:56
Skriven av: Benke Benbrott

Benke,

nei dameklassen i NM er nok like kjedelig som i SM, kanskje til og med enda litt kjedeligere. Men herreløpene i NM ser ut til å bli ganske åpne, i stor kontrast til SM.

Mulig jeg overvurderer svensker, men jeg tror at også dere vil sette større pris på en åpen og uviss tipskonkurranse enn en hvor så og si alle har tippet de samme på pallen. Uansett om det da er nordmenn man tipper på…

Inlagd: 2012-01-25, 16:57
Skriven av: Hanne

Hanne: Fy, rent obehagligt att se. Vi minns ju också hur Lisa Larsen såg ut på TV-bilderna i Davos men hon tog ju faktiskt sig i mål utan att klappa igenom fullständigt.

Inlagd: 2012-01-25, 16:57
Skriven av: Per

Så här ser det ut när man går in i väggen på riktigt:
http://youtu.be/MTn1v5TGK_w

Inlagd: 2012-01-25, 17:03
Skriven av: Gabriel

Hanne: Ja, men att ”alla” är så fega att de tippar samma på pallen (vilket inte riktigt stämmer) är inte tävlingens fel. Nu var det iaf, bortsett från Kalla 4 stycken inom 15 sekunder. Plus att Rydqvist gjorde en Brink eller vad som nu hände.

Herrklassen är nog mer öppen i Norge. Speciellt när Northug inte går tremilen, och speciellt när det är fristil med Skidskyttar och inte klassiskt. En klassisk 15-km i Norge där alla ställer är lika självklar som ett damlopp. Northug, Rönning, Sundby på varje tips.

Men nu är det inte klassiskt och då har du rätt i herrklassen, men det överväger inte det faktum att det är ett norskt lopp och de flesta här intresserar sig mer, och kan mer om SM.

Damsprinten tror jag förresten också blir öppnare på SM än NM så totalt sett, över alla lopp ser jag inte så jättestor skillnad mellan SM & NM på den punkten.

Inlagd: 2012-01-25, 17:04
Skriven av: Benke Benbrott

För Lisa gick det inte heller bra idag. Bland de sista i klassiska delen, bröt sedan som det verkar.

Inlagd: 2012-01-25, 17:06
Skriven av: wm

Tycker vi ska sluta använda Brink som en synonym för att gå i väggen. Att norrmänn ser stafetten 2003 som århundrades höjdpunkt säger mer om deras komplex än Brink.

Inlagd: 2012-01-25, 17:08
Skriven av: Alexander

Brink tog ju iaf hem bronset, till skillnad från Marthe K i Liberec som gick ut i en redig ledning, men tappade till 4:e plats. Kanske ska vi kalla det ”att göra en Marthe” istället?

Inlagd: 2012-01-25, 17:12
Skriven av: Gabriel

Eller en Northug. Herregud, har karln tagit sig uppför Alpe Cermis ännu? Stod ju still när Hellner löpte förbi…

Inlagd: 2012-01-25, 17:21
Skriven av: Benke Benbrott

Tycker Brink kan få leva med synonymet, den dagen är det sportögonblick som gjort mig mest besviken någonsin.

Inlagd: 2012-01-25, 17:21
Skriven av: Laggarbacken

Jag tycker det vore spännande att tippa NM. Det är ju ett sätt att lära sig alla dom Norska talangerna. Vi minns ju Falun i fjol där det kom gubbar i parti och minut och slog våra åkare och ingen visste vilka dom var.

Inlagd: 2012-01-25, 17:29
Skriven av: nisse

nisee: Var det någon mer än Krogh? Minns inte.

Inlagd: 2012-01-25, 17:30
Skriven av: Benke Benbrott

Falun förra året:
1,Northug
2,Krogh
18,Ronning
20,Sundby
Så, nej var inga mer…

Inlagd: 2012-01-25, 17:46
Skriven av: Laggarbacken

Ok, lät som något extremt. Men var mer som Halfvarsson i Sjusjöen typ.

Inlagd: 2012-01-25, 17:47
Skriven av: Benke Benbrott

Dog radion för er andra också?

Inlagd: 2012-01-25, 18:22
Skriven av: Laggarbacken

Jens Eriksson imponerar. Leder tllsaammans med Hellner, Olsson, Södergren, Richie och Fredriksson med 7,5 kvar. Fredrik Kalsson som vann i Scancup är en skuffelse idag, 2 minuter efter.

Inlagd: 2012-01-25, 18:28
Skriven av: JonasE

Såg för en liten stund sedan¨på Sportnytts morgonsändning, då sades det att dagens teamsprint ska sändas i SVT Play.

Jönsson åker dock inte, hans tillänkta lagkamrat (Håkan Löfström) från den lilla klubben Årsunda IF är sjuk.

Inlagd: 2012-01-26, 08:28
Skriven av: Jörgen

Å tippe de tre første i NM er kanskje ikke så utfordrende, men de fem første kan bli vanskelig. For de svensker som ikke er helt lidenskaplig opptatt av denne sporten blir det dessverre ikke så interessant, fordi det blir en mengde navn de hittil ikke har noe forhold til. Slike som Rennemo, Tønseth, Skar, Fossli og Frode Andresen

Inlagd: 2012-01-26, 09:46
Skriven av: Anders H

Hur ser Simens form ut inför NM? Kanske kan bli ett par pallplatser så han kopplar greppet om en stafett plats till Val di Fieme…

Inlagd: 2012-01-26, 10:16
Skriven av: Joel Burman

Joel,

Simen skal vel ikke være med i NM i det hele tatt, han er i Italia og forbereder seg til Marcialonga…

Inlagd: 2012-01-26, 10:51
Skriven av: Hanne

Vad är det som händer på NM? Björgen över en minut efter Jacobsen vid 7.8…

Inlagd: 2012-01-26, 11:30
Skriven av: Sanna

Bjørgen 1.05 etter Astrid i mål. Overraskende. Allikevel veldig morsomt å se Astrid Jacobsen i skikkelig form igjen, endelig tilbake der hun hører hjemme vil jeg si!

Inlagd: 2012-01-26, 11:37
Skriven av: Neithiri

Imponerande av Ek Hagen, snacka om svårtippad pall idag.

Inlagd: 2012-01-26, 11:40
Skriven av: Sanna

Tror vinden hadde mye å si på Voss, noen hadde nok mer flaks med vindkastene enn andre. Johaug tok forresten over 20 sekunder på Astrid de siste 2 kilometrene og nærmet seg voldsomt. Flott løp av Ek Hagen ja.

Inlagd: 2012-01-26, 11:43
Skriven av: Neithiri

Veldig overraskende, men morsomt. Det er vel ikke noen tvil om at NM er morsommere enn SM;)

Tror nok vinden spilte en rolle. Man så at Astrid fikk et veldig vindkast i mot på oppløpet og det tapte hun nok nesten ti sekunder mot Therese på.Samtidig var hun nok litt hedligere på starten. Uansett veldig gledelig at Astrid er tilbake, og kjempegøy med Martine også

Inlagd: 2012-01-26, 11:45
Skriven av: Hanne

Kan det vara så att tour de ski har sugit musten av Björgen precis som tidigare säsonger?

Inlagd: 2012-01-26, 11:52
Skriven av: mikael

mikael, ja man börjar ju undra. Men Björgen sa själv till nrk att hon känt sig sliten de senaste dagarna, så det spekuleras om det är sjukdom på gång. Hur som helst tror jag nog att Björgen kanske får tänka efter ordentligt när det gäller tds innan mästerskap nästa säsong, hon har verkligen inte sett lika stark ut som hon brukar göra den senaste tiden. Även om hon ändå blev relativt ohotad tvåa i otepää.

Inlagd: 2012-01-26, 11:56
Skriven av: Sanna

Hanne: Hehe, ja det var en skikkelig överraskning att Jacobsen vann :)

Lägg ner SM säger jag bara. Vad ska vi med det till när NM går att se i Sverige?

Inlagd: 2012-01-26, 12:07
Skriven av: Benke Benbrott

Alsgaard går bra, hoppas han når pallen i år igen.

Inlagd: 2012-01-26, 13:23
Skriven av: JonasE

Det hadde jo vært litt morsomt, men samtidig er det jo fryktlig irriterende at man har en løper som kunne vært i verdenstoppen, men som ikke vil…

Inlagd: 2012-01-26, 13:29
Skriven av: Hanne

Blir det tre norrmän på pallens ens? Just nu har Snorri Einarsson chansen att ta en medalj. Segern till Northug eller Sundby.

Inlagd: 2012-01-26, 13:41
Skriven av: JonasE

Nehitri:

Tror du att någon klarar Alsgaard och Skjeldal idag?

Inlagd: 2012-01-26, 13:46
Skriven av: Alexander

Musgrave kan også komme på pallen. Og vi kan jo si at det det ble dansk seier i dameklassen, Astrid har nemlig dansk mor…

Inlagd: 2012-01-26, 13:48
Skriven av: Hanne

Sundby slaktar, halvminuten före Northug. Musgrave 4, ska det bli brittiskt på pallen? i NM???

Inlagd: 2012-01-26, 13:50
Skriven av: JonasE

hehe, tviler sterkt på at noen bortsett fra Sundby ville vært topp 30 hvis dette hadde vært verdenscup. Heldigvis er det ikke mesterskap i år.

Inlagd: 2012-01-26, 13:55
Skriven av: Hanne

Ansnes in en sekund före Alsgaard, snodde han bronset med det?

Inlagd: 2012-01-26, 13:56
Skriven av: JonasE

Undrar om Petter är frisk? Ser helt slut ut. Blir det Marcialonga?

Inlagd: 2012-01-26, 14:00
Skriven av: JonasE

Musgrave kan inte få medalj, även om han är topp 3, så likväl en medalj till Alsgaard, hurra!

Inlagd: 2012-01-26, 14:02
Skriven av: JonasE

Typisk Northug dette, gir nesten alltid opp om han ikke kjemper i toppen.

Og Musgrave får dessverre ikke medaljen han mest sannsynligvis burde ha hatt, da han er utlending…

Inlagd: 2012-01-26, 14:04
Skriven av: Hanne

Ha ha ha. Synd det ikke var tips. Hvem hadde de tre første!

Inlagd: 2012-01-26, 14:12
Skriven av: Anders H

Står inte så mycket bättre till med norsk fristil sen förra gången Alsgaard tog Brons i NM..

Inlagd: 2012-01-26, 14:12
Skriven av: Skidjan

Hvor vanlig er det at expert-kommentatoren tar tar på seg startnummer, går løpet, for så etterkant å kommentere bronsjekampen hvor han selv er med? ;)

Inlagd: 2012-01-26, 14:13
Skriven av: tolsrav

En britt som aldrig tagit VC-poäng blir tvåa på NM. Alsgaard fyra, Skjeldal också i krokarna. Att NM skulle bjuda på så dålig toppbredd var lite överraskande även om norsk herrdistans är relativt risig för tiden.

Inlagd: 2012-01-26, 14:23
Skriven av: Benke Benbrott

Benke hva snakker du om?,

Musgrave har da hele fem verdenscuppoeng i år, tre i distanse og to i sprint;)

Men dette er jo katastrofalt dårlig av de vanlige aktive løperne selvsagt, Skjeldal blir 45 i år. Han skal ikke komme topp 10 uansett hvor god han var.

Inlagd: 2012-01-26, 14:43
Skriven av: Hanne

Hehe, ok, jag ber om ursäkt! :)
Och det var inte menat som något hån mot Musgrave. Jag vet att han är en stortalang, och Sundby har visserligen blivit otroligt mycket bättre på skate på de senaste åren, men att näst bästa nordmann är 1:22 min efter honom på 15 skate är inget gott tecken. Inte när det är Norge vi snackar om.

Inlagd: 2012-01-26, 14:49
Skriven av: Benke Benbrott

Tolsrav: Se där två norrmän i topp på ert eget mästerskap. Kul!!!

Inlagd: 2012-01-26, 14:51
Skriven av: Joel Burman

Ja, inte om det hade gällt Ryssland, Sverige, Finland, Frankrike eller Tyskland heller. Förmodligen bara Sundby från det loppet som tagit världscuppoäng.

Inlagd: 2012-01-26, 14:51
Skriven av: Benke Benbrott

Burman: Haha, den kändes bra va? :D

Inlagd: 2012-01-26, 14:51
Skriven av: Benke Benbrott

Sportsprestasjoner kan være litt vanskelig å forstå enkelte ganger. Musgrave forklarte at han var helt på tryne når det gjalt klassisk skigåing. Men han ble da nr 50 på 15 km klassisk i Kollen i fjor. NB! Rickharsson ble nr 42.

Inlagd: 2012-01-26, 15:07
Skriven av: tolsrav

tolsrav: Jaja, det blir meningslöst för dig att försöka stilla det norska lngrennsegot genom att få det till helt ok eller normalt att alla utom Sundby tog stryk av en 21-årig britt.

Jag säger det på en gång så att du slipper måla in det i ett hörn.

Vidare är alla väl medvetna om Norges generella position som obestridd nummer ett, så ta bara detta svaghetstecken för norsk herrdistans som en man och gå vidare.

Inlagd: 2012-01-26, 15:25
Skriven av: Benke Benbrott

Benke…Det er mulig du har rett.
Men det var utrolig mange experter her på bloggen, og normenn også , som slaktet norsk langrenn totalt i forkant av mesterskapet i Kollen i fjor. Og resultatet ble som det ble!
Og dette er et mellomår……Ingen unnskylding, men blant anna slet eks. Northug med motivasjon etter fjorårsesongen. I mine øyne kom han for sent i gang med sommertreningen.

Inlagd: 2012-01-26, 15:52
Skriven av: tolsrav

Jag tror inte vi ska räkna ut Northug för mycket. När han blir tvingad att åka ett lopp han inte vill åka brukar han göra såhär.

Dock är det inget tvivel om att Ryssland just nu har det starkaste herrlaget och att Norge (när de tar in skidskyttarna) är på delad andra plats med Sverige. Om vi utgår från att ingen är dopad.

Inlagd: 2012-01-26, 15:55
Skriven av: Alexander

Tur att vi inte hade NM tips. Jag hade inte haft ett rätt på herrloppet. Och inte många på dam heller. Men Musgrave hade gett mig en förmögenhet om jag spelat på honom. Undrar vad oddset för ett silver till honom låg på? 1000?

Inlagd: 2012-01-26, 16:15
Skriven av: nisse

Mitt tipps hade blivit hyffsat:
1 Skjeldal
2 Sundby
3 Alsgaard

Hade förväntat mig mer av Skjeldal på hemmaplan. Hoppas han kommer starkare när det blir skiatlon.

Inlagd: 2012-01-26, 16:22
Skriven av: Alexander

Detta är ett PR-trick av PN. Han kommer att vinna på Söndag. Han är ytterligheternas man.

Inlagd: 2012-01-26, 16:25
Skriven av: nisse

http://www.langd.se/sm-teamsprint-folj-livesandningen.5013453-86106.html
Live-sändning av dagens lopp, just nu herrarnas semifinal.

Inlagd: 2012-01-26, 17:30
Skriven av: JonasE

Tack JonasE.

Inlagd: 2012-01-26, 18:52
Skriven av: Alexander

Hvordan var damenes teamsprint, noen som vil ta en liten recap?

Inlagd: 2012-01-26, 19:04
Skriven av: Hanne

Någon som vet varför Piteå åkte med dom två bästa i olika lag???

Inlagd: 2012-01-26, 19:08
Skriven av: Jossa

Åsarna var i en klass för sig sedan jämt mellan 3 lag..

Inlagd: 2012-01-26, 19:19
Skriven av: Jossa

Vad less jag blir på streamade sändningar. Fungerar inte alternativt fungerar med 50-tals kvalitet.

Inlagd: 2012-01-26, 19:20
Skriven av: nisse

http://www.langrenn.com/gikk-feil-i-nm-loeypene.5013501-1743.html
Gjerdalen hadde vel glemt å ta på seg pilotbrillene! Att det går an!!!!

Inlagd: 2012-01-26, 19:37
Skriven av: tolsrav

jag har varit i östersund idag och tittat på teamsprintarna! Måste erkänna att när Ida I trycker på i finalen så är det klass skillnad grymt imponerad, vilken urkraft, hon blir tuff för Kalla på söndag! Tyckte även att Pajala ocj Lindborg såg starka ut. Johanna Meyer också en plusvariant. Hade varit kul att se pajala och Mia E i samma lag, då hade nog silvret gått till Piteå. Till slut: Det rycket Bryntesson gjorde i första backen på sin andra sträcka var helt sjuk, dom andra stog still!! Synd att Fredrik Karlsson bröt staven annars hade det varit 3 lag tillsammans på upploppet!

Inlagd: 2012-01-26, 20:42
Skriven av: Göran

Göran: Kul att du rapporterar lite! Är du i Östersund över helgen?

Inlagd: 2012-01-26, 21:31
Skriven av: Joel Burman

Vet inte om vi såg samma lopp Göran! Ida imponerade ja, men Pajala tappade mycket och Lindborg gjorde väl inget speciellt? Varken Pajala eller Mia åkte väl ens bra om man kollar på tiderna? Nä. Mer cred till Sömskar och de unga Sollefteåtjejerna som utmanade om medaljerna med två första-års-seniorer.

Inlagd: 2012-01-26, 21:51
Skriven av: Anders

Sofia: OK, lägger in ditt tips i tipstråden nu.

Hanne: Inte alltid självklart med pallen i SM, Rydqvist gick det inte så bra för i Skiathlonen och hon var tvåa på mångas tips… Själv chansade jag på Olsson före Hellner till skillnad från de flesta andra men fick tji… :)

Tolsrav och Nisse: Nej, vi fokuserar i tipset på SM då detta är en svensk längdsida i första hand. Hade Marcialonga eller NM gått en annars tävlingsfri helg hade det dock kanske blivit aktuellt. Dessutom är det för mycket arbete manuellt om flera lopp ska tippas samtidigt då de dessutom inte kan använda sig av WorldofXC:s tipssystem.

Inlagd: 2012-01-26, 22:36
Skriven av: Jörgen

Roat mig med att räkna sträcktider för damerna.Med reservation för fel.
Åkare 1: Ida I 8.06.1 Helene S 8.25.9
Marika S 8.26.3 Linda D-M 8.30.6
Mia E 8.32.2 Magdalena P 8.36.7
Jaqueline L 8.37.9 Evelina S 8.41.6

Åkare 2(Åkte längre sista sträcka)
Linn S 8.28.7 Eva S 8.31.6 Hanna B 8.34.8
Elin M 8.35.5 Sara L 8.40.2 Sara N 8.48.2 Anna S 8.54.2 Johanna M 9.03.0

Det verkar som att Göran som skrivit sett fel lopp. Anders däremot tycks ha koll.Vraken Mia eller Magdalena åkte speciellt bra. Linn S däremot gjorde ett kanonlopp.

Inlagd: 2012-01-26, 22:43
Skriven av: Joelka

Skulle vara varken i förra inlägget.

Inlagd: 2012-01-26, 22:44
Skriven av: Joelka

Mia Eriksson åkte bra på dom första två varven när laget ännu hade chansen på medalj samma för Pajala..sedan dog båda två på sista varvet.. vad de beror på är svårt att säga en mix av trötthet + motivationen inte väl blir 100 % när medaljchansen rök..samma sak med Hanna å ida som väl bara gick max på deras föstavarv..kul med nya tjejer som prestera bra Marika Linda tycker jag ska ha extra +

Inlagd: 2012-01-26, 22:55
Skriven av: Jossa

Joelka: intressant att du räkna ut tiderna bra jobbat

Inlagd: 2012-01-26, 23:02
Skriven av: Jossa

Joelka: Ja, Linn Sömskar gjorde det väldigt bra idag, kul att hon fick en SM-medalj! Hennes lagkamrat Linda Danwind-Malm har nära 200 FIS-poäng i sprint (Linn 73).

Inlagd: 2012-01-26, 23:05
Skriven av: Jörgen

Hade varit kanske bättre om Mia E och Pajala åkt i samma lag, där tappade Piteå Elit nog en medalj.

Samt den lilla klubben Tärendös tämligen givna medalj i teamsprint gick förlorat när Mia E denna säsong bytte klubb till Piteå Elit.

Inlagd: 2012-01-26, 23:09
Skriven av: Jörgen

Jörgen hur får du i hop det resonemanget? ”Hade varit kanske bättre om Mia E och Pajala åkt i samma lag, där tappade Piteå Elit nog en medalj.” dom åkte ju på pisk på alla sträckor?

Inlagd: 2012-01-27, 00:09
Skriven av: Loke

Loke: Spekulation så här i efterhand men Pajala och Mia E har åkt WC-sprint i vinter (och tagit WC-poäng) vilket inte kan sägas om deras teamsprintpartners. Borde det då inte vara större chans om de åkte i samma lag istället för med Simberg resp Sjölander? Psykiskt, motivations- och resultatmässigt. Jag tror det. Men det får vi aldrig veta.

Inlagd: 2012-01-27, 00:54
Skriven av: Jörgen

Mia klappade igenom totalt i onsdags och det kanske är anledningen till laguppställningen. Hon har en tydlig formsvacka nu. Sedan är det ju inte klokt att jämföra tider när man inte har något att åka för, hade säkert sett annorlunda ut om lagen hade hängt med på andra sträckorna. Det hade varit Bättre om Mia och Magda åkt men det är lätt att vara efterklok!

Inlagd: 2012-01-27, 06:45
Skriven av: Happyskier

Visst hade de varit bättre om Mia å Pajala åkt i samma lag jämföra stäcktider är så klart svårt man man kan säga att så länga Mia å Pajala hade något att åka för så åkte dom jämt med medjlagen på stäckorna..Piteå sakna åxå en av sina bästa J Öberg är hon sjuk ingen någon som vet?

Inlagd: 2012-01-27, 09:04
Skriven av: jossa

Jossa, ja Öberg är sjuk och har lämnat Östersund så hon lär inte ställa upp alls.

Inlagd: 2012-01-27, 09:35
Skriven av: Sanna

Det är fler som anar taktik bakom Petters usla NM lopp.
.http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2691555/northugs-bottennapp-taktik-inte-i-form

Inlagd: 2012-01-27, 09:47
Skriven av: nisse

Nu åkte dom alla fyra på pisk av 2 juniortjejer.Ja du får ju naturligtvis spekulera hur du vill Jörgen,men om du varit där och sett hur stumma alla piteå åkarna var på dom 2 sista sträckorna,så tror jag inte du hade snackat om medalj.tips titta livesändningen.

Inlagd: 2012-01-27, 09:52
Skriven av: Loke

Nisse… Det beror nog på vad man menar med taktik. Han ju gav knappast järnet hela loppet. Men att det skulle va taktik..?

Vasaloppet är Northugs mål och det har han varit helt öppen med hela tiden. Och han tar givetvis alla beslut med vasaloppet i tankarna.

Men att hanskulle haft som avsikt att mörka formen tror jag inte ett dugg på.

Inlagd: 2012-01-27, 10:13
Skriven av: Manne

Här Jörgen titta tex här 34,04-34,15 på livesändningen.

Inlagd: 2012-01-27, 10:24
Skriven av: Loke

Jörgen…

Många tippar reserver och kanske är det bra att fastslå hur det räknas, så det inte blir nåt tjafs i efterhand. Det finns nämligen två varianter.

Exempeltips:

1. Kalla, 2. Ingemarsdotter, 3. Rydqvist.

Och Kalla kommer inte till start.

Första varianten – Reserven ersätter rakt av och tipsraden blir: 1. Brodin, 2. Ingemarsdotter, 3. Rydqvist

Andra varianten – Tipset flyttas upp ett hack och reserven läggs på tredjeplats. Tipsraden blir: 1. Ingemarsdotter, 2. Rydqvist, 3. Brodin

Inlagd: 2012-01-27, 10:45
Skriven av: Manne

Norge får igen för gammal ost (Kollen).
http://sport.aftenposten.no/sport/langrenn/article221765.ece

Inlagd: 2012-01-27, 11:35
Skriven av: nisse

Resultat finskamästerskapen 5 km k

1 Lahtenmäki
2 Saarinen +0.5
3 Niskanen
4 Roponen
5 Kyllönen

Saarinen hade att fall som kosta henne guldet jaktstart imorgon väntar..

Inlagd: 2012-01-27, 12:05
Skriven av: jossa

Viktig information till de som har tänkt att på ett eller annat sätt tippa/spela om NM-sprinten. En av våra ledande tippare ska nämligen delta:

http://www.dagbladet.no/2012/01/27/sport/ski/langrenn/jann_post/thomas_alsgaard/19968247/

Inlagd: 2012-01-27, 12:10
Skriven av: Alexander

Alexander,

Det er Jann Post og NRK-kommentator som har inngått dette veddemålet med Alsgaard(han greide det, selv med fall), mens tipperen er broren Arne Post. Arne han er en ganske habil skiløper som blant annet var 5. mann i skandinavisk cup i Nes og det med et ganske begrenset treningsgrunnlag…

Inlagd: 2012-01-27, 12:49
Skriven av: Hanne

Ligger an til nye overraskelser i NM i dag også, ser ut som om Maria Nysted Grønvoll skal ta sprinten :)

Inlagd: 2012-01-27, 12:52
Skriven av: Neithiri

Mari Eide med god glid!!!

Inlagd: 2012-01-27, 13:03
Skriven av: Hanne

Nu ska Vikhagen Gjeitnes åka!!!!

Inlagd: 2012-01-27, 13:16
Skriven av: Joel Burman

J*vlar vad det går nu när tåget Uhrenholdt Jacobsen tuffar på!!!

Inlagd: 2012-01-27, 13:23
Skriven av: Joel Burman

haha Jann Post klarade vadet med 1,5 sekunder till godo

Inlagd: 2012-01-27, 13:25
Skriven av: Emil

Oj så Astrid U J krossar i kvarten, grym pälsglans nu. Kvåle ? slog Brun Lie och slaktade Skofterud i sin kvart. Nya talanger hela tiden

Inlagd: 2012-01-27, 13:27
Skriven av: barterhallen

Rönning glider avstannande i mål i sin kvart… hur ser egentligen återväxten ut på herrarnas sprintlag? Simen kom tillbaka!!!!!

Inlagd: 2012-01-27, 13:31
Skriven av: Joel Burman

90% av åkarna använder inte spåren på upploppet i NM sprinten.

Inlagd: 2012-01-27, 13:35
Skriven av: Joel Burman

Stortalangen Fossli tvåa i sin kvart efter Lillthug!

Inlagd: 2012-01-27, 13:35
Skriven av: Joel Burman

Nu är Myran Steen på startlinjen… ser dock ut som han tjuvstartartar.

Inlagd: 2012-01-27, 13:42
Skriven av: Joel Burman

Riktigt tuff kvart med spexande Pölsa, Bondskurken Goldberg och ojämna Hattestad!

Inlagd: 2012-01-27, 13:48
Skriven av: Joel Burman

Nu Mari Eide ser dock ut som floppar rejält. Sist i fältet och inga Liberec skidor så lång ögat kan se.

Inlagd: 2012-01-27, 13:54
Skriven av: Joel Burman

Imponerande körning av Grönvoll och Kvåle!!! De är väl inte landslagsåkare??? Grönvoll gjorde rena Björn Lind rycket…

Inlagd: 2012-01-27, 13:56
Skriven av: Joel Burman

Nu storfavoriterna Falla och Astrid Jacobsen.

Inlagd: 2012-01-27, 13:57
Skriven av: Joel Burman

Golfinger-berg och teleBond
Falla Falla

Inlagd: 2012-01-27, 14:00
Skriven av: barterhallen

Fossli vidare till final!!!!

Inlagd: 2012-01-27, 14:06
Skriven av: Joel Burman

Clausen är den enda av herrarna som kör med fästvalla!!!

Inlagd: 2012-01-27, 14:13
Skriven av: Joel Burman

Fossli altså, han imponerer mer og mer. Synd han fikk litt dårligere forhold i Milano, håper virkelig at de sender ham til Moskva nå. Jeg har lyst til å se hva han kan gjøre i verdenscupheat…

Inlagd: 2012-01-27, 14:14
Skriven av: Hanne

Jag hoppas Grönvoll och Kvåle hamnar på pallen. Övriga i damfinalen är Astrid Jacobsen, Caspersen Falla, Kari Vikhagen Gjeitnes och Flugstad Östberg.

Inlagd: 2012-01-27, 14:16
Skriven av: Joel Burman

Grönvoll till tops igen!!!! Kvåle har nog skrällt färdigt tyvärr…

Inlagd: 2012-01-27, 14:18
Skriven av: Joel Burman

Damfinalen

1. Falla
2. Grönvoll
3. Astrid Jacobsen
4. Vikhagen Gjeitnes
5. Barbro Kvåle
6. Flugstad Östberg

J*vlar vad Grönvoll körde bra trots allt!

Inlagd: 2012-01-27, 14:21
Skriven av: Joel Burman

Grönvoll fra Furuflaten !? Hade tagit en väldig massa poäng om hon åkt en VC sprint idag

Inlagd: 2012-01-27, 14:25
Skriven av: barterhallen

Grönvoll intervjuvad av NRK känns faktiskt som en väldigt respektlös åkare som bör få chansen i Landslaget antar att hon lär få åka i Drammen iaf.

Inlagd: 2012-01-27, 14:27
Skriven av: Joel Burman

Jag menar respektlös som något positivt dvs hon skiter i att hon åker mot världscup vinnare osv.

Inlagd: 2012-01-27, 14:28
Skriven av: Joel Burman

Astrid U J verkar vara som Kalla och tappar väldigt lätt rytmen och tekniken vid minsta störning

Inlagd: 2012-01-27, 14:28
Skriven av: barterhallen

Barterhallen: Kanske det men hon hade väldigt dåliga starter i både semi och final.

Inlagd: 2012-01-27, 14:28
Skriven av: Joel Burman

Nu herrfinalen, Pölsa pekar ut Hattestad som vinnare.

Clausen ser ut att vara den enda som kör med fästvalla igen.

Övriga åkare i finalen. Brandsdal, Fossli, Rönning

Inlagd: 2012-01-27, 14:30
Skriven av: Joel Burman

Go Pölsa, Go!

Inlagd: 2012-01-27, 14:30
Skriven av: barterhallen

Magiskt att se Clausen diagonala ifrån övriga startfältet som maler på med sin stakåkning där Fossli för övrigt är klart bättre än landslagsåkarna.

Inlagd: 2012-01-27, 14:32
Skriven av: Joel Burman

Clausen sladdar nog bort guldet i en utförslöpa tyvärr.

Inlagd: 2012-01-27, 14:33
Skriven av: Joel Burman

1. Brandsdal
2. Fossli
3. Clausen
4. Hattestad
5. Pölsa
6. Rönning

Inlagd: 2012-01-27, 14:34
Skriven av: Joel Burman

Fossli, världsklass idag, ett nytt supervapen för Norge i sprint, suck

Inlagd: 2012-01-27, 14:36
Skriven av: barterhallen

För övrigt sänds skidskytte på SVT Play nu… f*n vad trött jag blir!

Inlagd: 2012-01-27, 14:48
Skriven av: Joel Burman

Clausen skulle bli livsfarlig om en klassisk sprint inte kördes på stakbana…

Inlagd: 2012-01-27, 14:53
Skriven av: Joel Burman

Burman: Inte direkt. Clausen har ju fått otaliga chanser i världscup men aldrig presterat.

Nej, detta var ytterligare ett svaghetstecken på NM. Fossli i all ära. Även om han är världens bästa juniorsprinter så är det skamligt att alla utom en landslagsman tar stryk av honom och Clausen.

Inlagd: 2012-01-27, 14:57
Skriven av: Benke Benbrott

Hanne:
Har varit utan NRK i två år nu:-) Räknar med att ha det till nästa säsong.

Inlagd: 2012-01-27, 15:03
Skriven av: Alexander

Manne: Vi tippar de tre på pallarna, precis som det står. Inga reserver men man får ändra sitt tips fram till tipsstopp.

Inlagd: 2012-01-27, 18:41
Skriven av: Jörgen

Gå tillbaks till onsdagen och någon hade tippat Anna Haag. På morgonen när man gick till jobbet var hon fortfarande aktuell för loppet. Under dagen lämnade hon återbud. Hade man då inte haft tillgång till dator under dagen var det ett förlorat tips. Med reserv hade han ändå fått ett fullt tips. Det är orättvist mot alla som inte har tillgång till dator vid tipsstopp att inte tillåta att reserver används.

Inlagd: 2012-01-27, 18:58
Skriven av: JonasE

JonasE: Det hade varit samma sak med WorldofXC:s tipssystem, ingen skillnad här och tipsstopp gäller. Man får ändra sig fram till tipsstopp.

De som är online och sitter inne med den senaste informationen har en fördel, ja. Men så är det i alla tipstävlingar och vadslagningar.

Inlagd: 2012-01-27, 19:04
Skriven av: Jörgen

Ibland vet vi inte ens vilka som lämnar återbud ens strax innan start. swestam bytte bort Halfvarsson mot Eriksson vid 16.15, en timme innan herrloppet började och fick inga poäng för det. Med reserv hade han fått det. Satsar man pengar på någon som inte startar får man oftast pengarna tillbaks för det. Med reserver blir det dessutom mycket färre kommentarer för dig att hålla reda på.
Vad gäller WXC trodde jag plats 4 och 5 räknades som reserver.

Inlagd: 2012-01-27, 19:13
Skriven av: JonasE

JonasE: Nej, WXC gör inte det. En åkare kan vara DNS/DNF eller struken men lagt tips gäller. Där räknas poäng för fyran och femman. Inga reserver där heller.

Vi följer samma regler som när vi tippar via WXC:s system vilket vi gör normalt. Dvs tipsstopp gäller och inga reserver.

Inlagd: 2012-01-27, 19:18
Skriven av: Jörgen

”Längre fram hoppas vi kunna göra så att nr 4 och 5 gäller som automatiska reserver ifall en eller två av de tre första i ett tips inte kommer till start men det lär inte hinnas med nu utan vi koncentrerar oss på att få detta att fungera i första hand.”
http://www.skidpepp.se/2011/11/23/skidpepptipset-minitouren-i-kuusamo/

Tur att jag inte drabbats ännu, jag hade inte ändrat om någon av mina tre första inte startat.

Inlagd: 2012-01-27, 19:23
Skriven av: JonasE

Mikael Norberg kan få ryggen på Johan Olsson, varning för honom.

Inlagd: 2012-01-28, 09:47
Skriven av: JonasE

Norberg kan väl aldrig hålla?

Inlagd: 2012-01-28, 10:09
Skriven av: uttern

Yes, Södergren tar nog Richardsson. (Tippade Södergren förstås)

Inlagd: 2012-01-28, 10:15
Skriven av: uttern

Härlig(som blomman skulle säga) duell mellan Hellner och Olsson!

Inlagd: 2012-01-28, 10:16
Skriven av: Sanna

Ja, bra vändning av Olsson. Men Hellner borde fått baktider.

Inlagd: 2012-01-28, 10:20
Skriven av: uttern

Kanske inte blev så mycket till duell ändå men än är det väl inte försent.

Inlagd: 2012-01-28, 10:23
Skriven av: Sanna

Hellner före Olsson och Södergren. Teo Peterson fin 8.

Inlagd: 2012-01-28, 10:28
Skriven av: JonasE

Hade faktiskt hoppas på Olsson, synd att en sån fantastisk skidåkare inte har ett sm guld. Men det visar väl bara att vi har riktigt bra herråkare i Sverige.

Inlagd: 2012-01-28, 10:29
Skriven av: Sanna

Lite surt för Olsson. Får stryk tre lopp i rad av Hellner på en vecka med 0,2 och 0,5 och 0,8 sekunder.

Idag hade han dock Hellners tider att gå på. Dock hade man verkligen unnat han ett SM-guld.

Inlagd: 2012-01-28, 10:35
Skriven av: Alexander

Retligt med Johan. Hade unnat honom ett Guld. Men ett bra lopp var det. Ingen engelsman på pallen det är åtminstone något att vara nöjd med. :)

Inlagd: 2012-01-28, 10:38
Skriven av: nisse

nisse: Ha, ha, ha!

Inlagd: 2012-01-28, 11:02
Skriven av: Benke Benbrott

Johaug kör på från start i NM-skiathlonen!

Inlagd: 2012-01-28, 11:06
Skriven av: Joel Burman

Skoftis är helt ur slag just nu… långt ifrån tätklungan

Inlagd: 2012-01-28, 11:07
Skriven av: Joel Burman

Ahhhh, Johaug :)

Inlagd: 2012-01-28, 11:08
Skriven av: Neithiri

Varför kan jag inte se NRK sport på nätet? Det gick ju bra i torsdags.

Inlagd: 2012-01-28, 11:11
Skriven av: JonasE

Kul med Södergren på bronsplats, vart hamnade Halvarsson?

Inlagd: 2012-01-28, 11:20
Skriven av: Joel Burman

Kul att se nya norska stjärnskottet Ek Hagen åka så bra idag.

Inlagd: 2012-01-28, 11:21
Skriven av: swestam

Calle är sjuk.
Din favoit Jens Burman körde bra.

Inlagd: 2012-01-28, 11:22
Skriven av: JonasE

Weng såg ut att göra ett Kalla skidbyte…

Inlagd: 2012-01-28, 11:24
Skriven av: Joel Burman

Bortsett fra at Weng har en brukket finger, det hadde ikke Kalla :)

Inlagd: 2012-01-28, 11:27
Skriven av: Neithiri

Fyra norska jenter som gör upp om silver och bronset.

Inlagd: 2012-01-28, 11:29
Skriven av: swestam

Neithiri: Jag såg inte stavtjafset som hände ur bild däremot hade hon klara problem med själva skidbytet och där spelar ju inte fingerskador in.

Jag tycker härmed att vi ändrar termen att göra ett risigt skidbyte till att göra en Weng. =)

Inlagd: 2012-01-28, 11:32
Skriven av: Joel Burman

Hehe, det ser så sjukt jobbigt ut att åka så som johaug gör. Men undan går det :)

Inlagd: 2012-01-28, 11:32
Skriven av: Sanna

Steira och Skofterud verkar inte komma ikapp Ek Hagen och Kristofersen.

Inlagd: 2012-01-28, 11:35
Skriven av: swestam

Eftersom Johaug avgjort byter jag nu till SM-sändningen.

Inlagd: 2012-01-28, 11:35
Skriven av: Joel Burman

Steira har satt in ett ryck och gått ifrån Skofterud, nu ikapp Ek Hagen och Marthe.

Inlagd: 2012-01-28, 11:40
Skriven av: swestam

Är damerna i mål? De har samma måltid som mellantid 13 km.

Inlagd: 2012-01-28, 11:41
Skriven av: JonasE

Resultat NM

1. Johaug
2. Kristofersen
3. Steira
4. Ek Hagen

Inlagd: 2012-01-28, 11:45
Skriven av: swestam

Sällan Lindborg öppnar stentufft, blir intressant.
Ek Hagen nerspurtad av Steira, måste vara knäckande efter det fina loppet.

Inlagd: 2012-01-28, 11:46
Skriven av: JonasE

Madeleine Thorn åker väl bra mot senioråkare som Sömskar och Seppas. Lindborg en överraskning?

Inlagd: 2012-01-28, 11:47
Skriven av: swestam

Kalla tar en ledelse med 21 sek allerede ja, SM er like spennende å se på som å se maling tørke.

Inlagd: 2012-01-28, 11:50
Skriven av: Neithiri

Eller Johaug i NM

Inlagd: 2012-01-28, 11:51
Skriven av: JonasE

Det är oroväckande kort upplopp för sprinten imorgon. Rydqvist ny tvåa.

Inlagd: 2012-01-28, 11:53
Skriven av: JonasE

For nor tull, Johaug ledet ikke med mer enn 13 sek etter 2.5km, en rysare i forhold :)

Inlagd: 2012-01-28, 11:55
Skriven av: Neithiri

Neithiri: Hehe, men vi fick å andra sidan se en högklassig herrtävling på 15 fritt, vilket är ungefär raka motsatsen till motsvarande NM-tävling.

Inlagd: 2012-01-28, 11:55
Skriven av: Benke Benbrott

Hård kamp mellan Ida, Haag och Lindborg.

Inlagd: 2012-01-28, 11:55
Skriven av: swestam

Neithiri, du menar att johaug och Jacobsen inte var överlägsna segrare i NM?

Inlagd: 2012-01-28, 11:55
Skriven av: Sanna

Britta 12:a efter halva loppet.

Inlagd: 2012-01-28, 11:59
Skriven av: JonasE

Benke: men ble 15 fritt vist da? Sendte ikke SVT alpint i steden? ;)

Inlagd: 2012-01-28, 11:59
Skriven av: Neithiri

Neithiri: Hehe, tolsrav-kommentarer klär dig illa! Litet kvalitet på ”sköyet” vill jag se ;)

Dessutom vet jag att du såg tävlingen på SVT :)

Inlagd: 2012-01-28, 12:02
Skriven av: Benke Benbrott

Får se om någon kan hålla sig inom minuten efter Kalla. En minut efter Kalla på 10 fritt innebär i världscupsammanhang i regel 10-20-plats, lite beroende på total åktid.

Inlagd: 2012-01-28, 12:04
Skriven av: Benke Benbrott

Neithiri: Håller med Benke att om du ska vikariera för Tolsrav så får du allt raljera lite mer.

Inlagd: 2012-01-28, 12:08
Skriven av: Joel Burman

Spennende kamp om bronsen forresten, Haag fikk en på trynet igjen.

Inlagd: 2012-01-28, 12:08
Skriven av: Neithiri

Tredje medaljen för Ida detta SM, ska hon ta medalj i alla lopp?

Inlagd: 2012-01-28, 12:08
Skriven av: JonasE

Tycker Haag och Ida gör det okej. Dom är ju långt efter Kalla men det ska dom vara, hade blivit orolig över Kallas form annars.

Inlagd: 2012-01-28, 12:10
Skriven av: Sanna

En minut efter Kalla i 7sjön gav en 15:e plats ungefär. Den banan var dock lite lättare. Tror inte Kallas lopp var något superlopp dock.
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=19171

Inlagd: 2012-01-28, 12:11
Skriven av: JonasE

JonasE: Och ungefär den placeringen har en minut efter Kalla gett de 5-6 senaste 10 km-loppen i skate. Mellan 10-20, som sagt.

Nu var kanske inte detta ett Kalla-lopp som räckt till pallen i världscupen som det alltid gör, men hon gör aldrig dåliga lopp på denna distans så flera tycker jag gör klart godkända lopp idag.

Inlagd: 2012-01-28, 12:14
Skriven av: Benke Benbrott

Intressant att det var färre deltagare i NM skiathlonen än dagens sm-lopp men det kanske har mer med tävlingsforman att göra intervall vs masstart.

Inlagd: 2012-01-28, 12:16
Skriven av: Joel Burman

Kallas lopp bra helt säkert ett topp 5 lopp i WC dom 3 närmast helt säkert topp 25 skulle jag tror..sedan dom övriga runt 40

Inlagd: 2012-01-28, 12:18
Skriven av: Jossa

JonasE: Instämmer. Tycker Blomman övervärderar 42 sekunders avstånd till Rydqvist. Hon tappar väl t o m på slutet? Kalla ska nog vara en minut före näst bästa svenska för att det ska vara världselit.

Inlagd: 2012-01-28, 12:19
Skriven av: Per

Burman: På 10 fritt på NM tog sig 48 i mål. På SM 57. Visserligen hade vi en liten uttagning till JVM, men ändå.

Finland hade en FM-prolog igår där 89 tjejer gick i mål.

Inlagd: 2012-01-28, 12:19
Skriven av: Benke Benbrott

Benke: Alltså det är ju jättekul för svensk längdåkning med tanke på att norrmännen brukar gå man ur huse för sitt nationella mästerskap. Jag vill minnas att det såg helt annorlunda ut ifjol eller så minns jag bara den enorma uppslupningen kring deras mästerskaps stafett.

Inlagd: 2012-01-28, 12:22
Skriven av: Joel Burman

Neithiri: Replik?

Inlagd: 2012-01-28, 12:22
Skriven av: Joel Burman

Burman: Ja, på stafetten är det en helt annan kultur i Norge, där verkar alla som äger ett par skidor ställa upp. Många riktigt dåliga skidlöpare.

I Finland verkar femmilen vara det stora med väldigt stora startfält.

I Sverige har vi Vasaloppet och alla seedningslopp till det.

Inlagd: 2012-01-28, 12:26
Skriven av: Benke Benbrott

Även i Skandinaviska cupen i Nes så var det färre norska åkare på damsidan jämfört med svenska damåkare i Skandinaviska cupen i Östersund.

Inlagd: 2012-01-28, 12:26
Skriven av: swestam

Kalla var 59 sekunder före Rydqvist och Haag i Sjusjön. Inget topplopp idag alltså.

Inlagd: 2012-01-28, 12:27
Skriven av: Per

Så otroligt svårt jämföra lopp å hur långt de räcker..men dom senaste åren har man varit 1 min efter Kalla på 10 km så har man varit mellan 12-17 i WC loppen..

Inlagd: 2012-01-28, 12:30
Skriven av: Jossa

Joel: Replik på hva? At det var flere deltakere på SM enn NM? Ok, så flott, kanskje dere kan nærme dere oss kvalitesmessig om noen år da, bare positivt det :)

Inlagd: 2012-01-28, 12:31
Skriven av: Neithiri

Tycker Wikén gör det OK/bra i dagens lopp, visar att hon är topp-6 på fristil i Sverige (och bör därmed få åka fristilsloppen i världscupen). Pajala och Mia Eriksson långt ifrån någon topp-form. Johanna Meyer bästa förstaårssenior och Madeleine Thorn bästa junior, precis före Evelian Settlin. Knep Thorn därmed en JVM-plats med detta lopp?

Inlagd: 2012-01-28, 12:32
Skriven av: swestam

Sitter fast i bilkø i Tr.heim. Resultat SM tjejer?

Inlagd: 2012-01-28, 12:37
Skriven av: tolsrav

Tolsrav:
1 Charlotte Kalla 256 IFK Tärendö 26:08.9 0.0
2 Maria Rydqvist 260 Älvdalens IF SK 26:50.9 42.0
3 Ida Ingemarsdotter 250 Åsarna IK 27:04.5 55.6
4 Anna Haag 248 IFK Mora SK 27:06.7 57.8
5 Emma Wikén 259 Åsarna IK 27:31.0 1:22.1
6 Sara Lindborg 246 Östersunds SK 27:32.8 1:23.9
7 Sofia Bleckur 258 IFK Mora SK 27:34.3 1:25.4
8 Helene Söderlund 245 IFK Mora SK 28:03.4 1:54.5
9 Maria Gräfnings 252 Falun Borlänge SK 28:11.3 2:02.4
10 Hanna Brodin 254 Åsarna IK 28:22.5 2:13.6

Inlagd: 2012-01-28, 12:38
Skriven av: swestam

Kalla gör ett bra lopp. Rydkvist är i bra form. Ej att jämföra med Sjusjön. Man kan jämföra mot 15km i Toblac där var Rydkvist endast 32sek efter Björgen som hade allt att köra för. Det går inte att jämföra tävlingar men underskatta inte Rydkvist.

Inlagd: 2012-01-28, 12:39
Skriven av: nisse

Litt bitter for tiden Benke? Det virker som alle dine innlegg for tiden er desperate forsøk på å provosere oss nordmenn, er det denne som har satt deg i ulage?

http://bloggar.expressen.se/vinterbloggen/2012/01/tyvarr-norge-ar-storebror/

Personlig kan jeg i hvertfall ikke se det helt store svakhetstegnet med at Fossli kommer på andre plass på sprinten i går. Tre av guttene i finalen var tross alt også i finalen i en meget lignende sprint seks dager før. Og husker jeg ikke helt feil var det ingen svensker der ;)

Inlagd: 2012-01-28, 13:15
Skriven av: Hanne

Hanne: men det var väl en diskussion i Norge för ett drygt år sedan om att det var lite väl små startfält på damsidan, om det nu var i samband med säsongspremiären i Beitostølen eller NM? Och på herrsidan har det väl varit lite väl mycket upp och ner vid sidan om Petter, både i sprint och på distans, för att man norrman skall känna sig helt trygg? :)

Inlagd: 2012-01-28, 13:21
Skriven av: swestam

Hanne: Nejdå, inte bitter, och jag behöver inte hjälp från Expressen för att veta att Norge i det stora hela är nummer ett, och det ganska klart. Men när (nästan) alla norska landslagsmän tar stryk av britter, pensionärer, juniorer & prologspecialister tycker jag det är morsomt att pika nordmenn, även om det ser lite ynkligt ut :) Det kan ni väl ta?

Och för att vara helt ärlig så är jag kanske inte helt objektiv. Att två svenska juniorherrar blev tia och tolva idag ser jag endast som ett styrkebesked.

Men jag ska erkänna att Fossli imponerade på mig och att det som svaghetstecken inte är lika stort som fiaskot på 15 km ;)

Men ett litet svaghetstecken var det allt. Tvåa på NM för en junior bör inte kunna ske.

Inlagd: 2012-01-28, 13:26
Skriven av: Benke Benbrott

Trygg føler jeg meg aldri (selv ikke når Northug går fellestart er jeg sikker på seier), men det er jo bra, jeg vil jo helst ikke at Norge skal ha vunnet alt på forhånd.

Samtidig synes jeg som Tolsrav at mange er veldig fort ute med å svartmale tilstanden i norsk herrelangrenn spesielt. Vi har tross alt veldig mange gode resultater fra de to siste årene, og jeg ville aldri i verden byttet ut det norske herresiden med noen annet lands utøvere…

Inlagd: 2012-01-28, 13:29
Skriven av: Hanne

”Vi har tross alt veldig mange gode resultater fra de to siste årene, og jeg ville aldri i verden byttet ut det norske herresiden med noen annet lands utøvere…”

Nej, det förstår jag. Men om inte Norge vinner nationscupen, både enskilt damer och herrar så är det ett svaghetstecken, och i år kan Norge mycket väl förlora nationscupen för herrar mot Ryssland.

Inlagd: 2012-01-28, 13:36
Skriven av: Benke Benbrott

Benke,

Northug var jo nr 1 i NM i 2006, og det var jo godt nok til å vinne verdenscuprenn senere den sesongen(men ikke godt nok til å komme med til OL), så jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er et svakhetstegn.

Fossli er et ekstremt talent, og har trent en del med sprintlandslaget allerede i år.

Det svakhetstegnet jeg ser i norsk herrelangrenn er jevnheten.

Inlagd: 2012-01-28, 13:38
Skriven av: Hanne

Benke, hvor finner jeg nasjoncupstillingen?

Inlagd: 2012-01-28, 13:39
Skriven av: Hanne

Hanne: Ja, men det skiljer ändå motsvarande mer än 1.5 år i ålder. Ganska betydande i den åldern, men å andra sidan gjorde Northug det i ett tuffare lopp.

Men ok, jag erkänner att jag överdrev en aning just för att det handlade om Norge. Nöjd då? :)

Nationscupen: http://www.fis-ski.com/pdf/2012/CC/2269/2012CC2269NCS.pdf

Brukar dyka upp tillsammans med resultaten från den senast körda världscuptävling på FIS-sidorna.

Inlagd: 2012-01-28, 13:45
Skriven av: Benke Benbrott

Norges herrar är ju inte lika starka som lag just nu som förra säsongen, men alla borde väl ha lärt sig att inte räkna bort dom. Trots allt har dom ju några åkare som håller riktigt hög klass bara att dom inte gör det just nu och inte heller har visat det lika bra den här säsongen. Men det kan vända snabbt!

Inlagd: 2012-01-28, 13:45
Skriven av: Sanna

Takk Benke,

har lett litt etter den… Russland var jo overraskende gode, er det sprinterne som gjør forskjellen i år?

Og du må gjerne være litt negativ til Norge, det er lov det, det er jo en god del ting vi(de) kunne gjort bedre… Men jeg mistenkte deg vel først og fremst for å legge opp til bråk. Kanskje jeg tok feil;)

Inlagd: 2012-01-28, 13:52
Skriven av: Hanne

Hanne:

Hehe, bråk och bråk, men lite kivning kan bloggen gott må bra av :)

Sprintcupen ser ut som följer: http://www.fis-ski.com/uk/disciplines/cross-country/cupstandings.html?suchen=true&suchcompetitorid=&suchseason=2012&sector=CC&suchgender=M&suchcup=WC&suchnation=&discipline=SP&search=Search

Om man skriver i nationskoden så kan man enkelt se vilka som tagit poäng per nation, men någon enskild nationscup i sprint hittar jag inte. Man får räkna själv.

Inlagd: 2012-01-28, 13:57
Skriven av: Benke Benbrott

Jag tror Kallas lopp hade räckt ganska långt i en VC. Hon var i bra form förra helgen och Rydqvist är i ganska bra form nu också. När Bjørgen inte har superform så är Kalla klart bäst i världen på att åka 10 km fristil.

Inlagd: 2012-01-28, 14:32
Skriven av: Alexander

Idag så var Blomman lite dåligt informerad. Han köpte påståendet att Rydvist väggade på DP. Sanningen var ju att Rydan föll och dessutom åkte fel. Så det är därför som jag räknar med att Rydkvist är i bra form.
Och även Ida gör ett riktigt bra distanslopp. Hon är i riktigt bra form och det lär vi få se i morgon.

Inlagd: 2012-01-28, 14:40
Skriven av: nisse

Nu har en skotte, en junior och en islänning tagit silvermedalj på NM. Sundby vann, lika enkelt som Kalla.

Inlagd: 2012-01-28, 15:13
Skriven av: JonasE

Var inte dessutom Sundby hjärtsjuk? Inget höjdar NM för herrarna.

Inlagd: 2012-01-28, 15:27
Skriven av: nisse

Tolsrav: Grymt med en till distans på NM där Norge tar dubbla medaljer.

Inlagd: 2012-01-28, 15:36
Skriven av: Joel Burman

Hanne,”og jeg ville aldri i verden byttet ut det norske herresiden med noen annet lands utøvere…”

Enkeltvis jo, vi kunne godt fått Cologna så kunne Sveits fått Gjerdalen.

Inlagd: 2012-01-28, 16:10
Skriven av: Neithiri

Skjeldal 45 år 7e sträcktid på fristilsdelen enl. Alsgård
Pilotbrille-mannen motionsåkare numer.

Snorri, vet inget om isländsk standard, men han borde kunna ta VC poäng med den åkningen. Jättekul om ett nordiskt land till kommer med i sporten

Britta Norgren nära topp 10 som motionsåkare, starkt. Med mamma effekt nästa säsong är hon tillbaka

Inlagd: 2012-01-28, 16:12
Skriven av: barterhallen

nisse: Håller med om Blomman dåligt att inte ha koll på vad som hände med Rydqvist i DP loppet..visst hon vägga sa hon själv men fanns massa orsaker till de som dom inte hade koll på..

Inlagd: 2012-01-28, 16:39
Skriven av: Jossa

I morgon blir det spännande med Petter på banan.
SM sprinten får ursäkta men 7mil med Petter blir intressant.

Inlagd: 2012-01-28, 17:54
Skriven av: nisse

Ja, det skal bli en sann fryd å se Petter sette alle disse stake-løperne på plass, spesielt Jerry :)

Inlagd: 2012-01-28, 17:59
Skriven av: Neithiri

Snorri Einarsson tävlar för Norge. Han var med på TdS förra året. Får säkert chansen i Rybinsk nästa helg.

Inlagd: 2012-01-28, 18:19
Skriven av: Stefan

Neithiri, du verkar så otroligt kär i just Northug. Har du andra favoriter än honom? Eller hejar du alltid bara på norrmän?

Inlagd: 2012-01-28, 18:36
Skriven av: Evelina

Evelina: Jeg har mange favoritter, dvs løpere jeg beundrer, som Cologna, Hellner og Bauer, men det betyr ikke at jeg holder med dem. Så Ja, det er nok Nordmenn for alle penga her i gården, og selvsagt spesielt Petter, jeg elsker hans vinnermentalitet.

Når det er sagt så finnes det utenlandske løpere jeg holder mer med enn andre om Norge ikke skulle vinne eller være med i tet, Hellner f.eks, han er tøff.

Inlagd: 2012-01-28, 18:49
Skriven av: Neithiri

Jag är ett Dario-fan. Kan vara annat när man är 17 år:) Men jag gillar Rönning och Bauer också för att de åker vackert. Sen håller jag alltid extra på Johan Olsson. Han åker fint han också. Av damerna gillar jag när det går bra för Krista Lahteenmäki och Hanna Brodin.

Inlagd: 2012-01-28, 20:28
Skriven av: Evelina

Vore kul om Snorri tävlade för Island och inte för Norge… Kul med ett nytt land att räkna med! Och han är ju islänning!

Inlagd: 2012-01-29, 00:45
Skriven av: Jörgen

Pajala har strukit sig från dagens sprint tyvärr. Anledningen, värk i en visdomstand. Har ej haft sånna själv men vore det inte smart att operera bort den? Det här lär ju ha varit en av hennes bästa chanser att få köra en vettig final den här säsongen.

Inlagd: 2012-01-29, 08:46
Skriven av: Joel Burman

Om man ser upvärmningen går det att se Blomman titta på sprintkvalet, så det finns en sändning trots allt.

Inlagd: 2012-01-29, 09:02
Skriven av: JonasE

Falken flög inte idag heller, 20 sekunder efter Kalla. Men det räcker nog till kvartsfinal iallafall. Ida tvåa, Sömskar trea.

Inlagd: 2012-01-29, 09:05
Skriven av: JonasE

Petter går ikke på blanke ski!!

Inlagd: 2012-01-29, 09:07
Skriven av: Helmer

Joel… Haha, jo en operation är nog det man överväger om man har värk. Men värken kan ju komma plötsligt. Och sen kan man ha väldiga problem även efter en operation, så visdomständer är inte att leka med.

Förresten… Var det inte Peter Larsson eller nån annan av sprintåkarna som fick en hel säsong förstörd av en trilskande visdomstand?

Inlagd: 2012-01-29, 09:09
Skriven av: Manne

Damkvalet när de bästa åkt:
Plac Namn Startnr Klubb Tid Diff
1 Charlotte Kalla 2 IFK Tärendö 03:15.08 0.00
2 Ida Ingemarsdotter 3 Åsarna IK 03:16.65 1.57
3 Linn Sömskar 9 IFK Umeå 03:16.96 1.88
4 Maria Rydqvist 12 Älvdalens IF SK 03:17.33 2.25
5 Hanna Brodin 4 Åsarna IK 03:18.02 2.94
6 Sara Lindborg 16 Östersunds SK 03:18.60 3.52
7 Emma Wikén 14 Åsarna IK 03:19.01 3.93
8 Anna Haag 7 IFK Mora SK 03:19.29 4.21
9 Mia Eriksson 10 Piteå Elit SK 03:20.92 5.84
=9 Julia Jansson 30 Månkarbo IF 03:20.92 5.84

Har aldrig hörts talats om Julia Jansson, bra åkt.

Inlagd: 2012-01-29, 09:15
Skriven av: JonasE

Jonas… Får du liveresultaten från sm-sidan (länken här ovan)? Den funkar nämligen inte för mig.

Inlagd: 2012-01-29, 09:21
Skriven av: Manne

Om man trixar sig fram hittar man denna sida.
http://www.emit.nu/resultat/live/skidsm2012/120129CC/index.htm

Inlagd: 2012-01-29, 09:42
Skriven av: JonasE

Herrkvalet strax klart. Johan Olsson med ett bra lopp
Plac Namn Startnr Klubb Tid Diff
1 Emil Jönsson 101 Årsunda IF 02:57.36 0.00
2 Fredrik Uusitalo 118 Sollefteå SK 02:57.83 0.47
3 Teodor Peterson 104 Åsarna IK 02:58.46 1.10
4 Johan Edin 108 IFK Mora SK 02:58.57 1.21
5 Jesper Modin 102 Piteå Elit SK 02:59.40 2.04
6 Robin Norum 128 IFK Umeå 02:59.65 2.29
7 Johan Olsson 121 Åsarna IK 03:00.13 2.77
8 Markus Ottosson 115 IFK Umeå 03:00.16 2.80
9 Jens Eriksson 112 Dala-Floda IF 03:00.55 3.19
10 Daniel Richardsson 106 Hudiksvalls IF 03:00.76 3.40

Inlagd: 2012-01-29, 09:43
Skriven av: JonasE

Falken utslagen, resten av de bästa enkelt vidare. Öberg, Pajala, Halfvarsson, Lindblad och Jonsson startade inte.

Inlagd: 2012-01-29, 09:45
Skriven av: JonasE

Johan Olsson sjua i kvalet, inte illa. Är han sugen på revansch?

Inlagd: 2012-01-29, 09:56
Skriven av: Manne

Kalla gav sig en bra lottning. Kvart mot två juniorer och Norgren och dessutom de andra tre favoriterna, Sömskar, Ida och Hanna troligen i andra semin.

Olsson fick en ganska tuff kvart med tanke på sitt fina kval, mot Edin och Brntesson.

Inlagd: 2012-01-29, 09:59
Skriven av: JonasE

Har jag inte sagt det förut?
Produktionen av långlopp är totalkass! Skulle de kunna fokusera lite från helikoptern? Tätåkarna ser man från skotern, ingen från helikoptern… Finns en anledning att jag är mycket lite intresserad av långlopp… Suck.

Inlagd: 2012-01-29, 10:33
Skriven av: Aliide

Nu börjar det bli dags att bekänna färg för Northug. :)

Inlagd: 2012-01-29, 10:52
Skriven av: uttern

Uttern, jo. Hade ju varit intressany om man hade sett något…

Inlagd: 2012-01-29, 11:02
Skriven av: Aliide

J. Aukland ser stark ut. Men inte är de vacker skidåkning.

Inlagd: 2012-01-29, 11:03
Skriven av: uttern

Stakning är ingen vacker skidåkning överhuvudtaget…

Inlagd: 2012-01-29, 11:09
Skriven av: Aliide

Julia Jansson överraskar med att ta andraplatsen bakom Kalla och före Settlin i första kvartsfinalen.

Inlagd: 2012-01-29, 11:16
Skriven av: swestam

Varför är inte fler juniortjejer med i SM??

Inlagd: 2012-01-29, 11:32
Skriven av: Jossa

Jossa: hemma och tränar istället?

Inlagd: 2012-01-29, 11:37
Skriven av: swestam

swestam: Kanske de men borde inte något SM lopp varit bra att få…

Inlagd: 2012-01-29, 11:57
Skriven av: Jossa

Sara Lindborg ser ut att ha mkt bra glid under skidorna idag..både i kvart å semi har man sett de..

Inlagd: 2012-01-29, 12:11
Skriven av: Jossa

Borsett från den usla bildkvaliteten så tycker jag avslutningen av Marcialonga var ganska spektakulär med Auklandbrödernac Ahrlin och Rezac.
Trodde faktiskt att Northug skulle ta det när han var med vid backen, där ser man hur lite koll man har… ;) Hade väntat mig att en värdscupptoppåkare av Northugs klass skulle ha en svårslagen motor där, men han verkade ju ta slut helt i backen.

Inlagd: 2012-01-29, 12:14
Skriven av: Josef

Jossa: Stina Nilsson har ju tävlat ganska mycket under januari och hon och Sofia Henriksson är ju redan klara för JVM, så man kan nog ha förståelse att de inte åker SM. Men visst saknar man några damjuniorer. Thorn igår och Jansson idag har väl imponerat mest av damjuniorerna.

Inlagd: 2012-01-29, 12:18
Skriven av: swestam

swestam: okej dom har säkert ett bra upplägg fram till JVM..men hade ändå varit kul om dom varit med i ett lopp..

Inlagd: 2012-01-29, 12:23
Skriven av: Jossa

Josef: Tyckte experten förklarade bra varför Auklands och Ahrlins stakning fungerade bättre i uppförsbacke än Northugs. Men i Vasan är det ju ett helt annat upplopp.

Snyggt förresten av Ingemarsdotter. Kallas chans var ju att rycka i backarna.

Inlagd: 2012-01-29, 12:28
Skriven av: uttern

Bra løp av Petter til å være førstegangsutøver av denne rare uendelige stakeformen å gå langrenn på. 10.plass var over all forventning. Han kan faktisk vinne Vasaloppet tror jeg.

Inlagd: 2012-01-29, 12:32
Skriven av: Neithiri

Modin 6:a grymt kört som vanligt!!!!

Inlagd: 2012-01-29, 12:33
Skriven av: Joel Burman

Otroligt snyggt av våra två giganter. Men Modin, Modin, som vanligt.

Inlagd: 2012-01-29, 12:34
Skriven av: uttern

Riktigt häftig final! Det var världsklass!

Inlagd: 2012-01-29, 12:35
Skriven av: Per

Spännande sprintfinaler. Två toppåkare i varje och tight. Kul!

Inlagd: 2012-01-29, 12:45
Skriven av: nisse

Kör man B-finaler som inte visas av SVT? Riktigt tråkigt i så fall!

Inlagd: 2012-01-29, 12:46
Skriven av: swestam

Modin måste ha ramlat? Han var ju klart efter Eriksson I första nedförsb. För att när kameran sedan följer han vara sist.

Kul final annars, jag fick in herrtippset :)

Inlagd: 2012-01-29, 12:57
Skriven av: Laggarbacken

Neithiri, mycket otroligt att han kommer kunna prestera bättre på 9 mil än på 7 dito. En topp 20 vore en mer realistisk förväntan!

En imponerande åkning av Ingemarsdotter (och Kalla) och så Pettersson och Jönsson. Kul även att Jönsson visade form! Sambon Haag däremot måste börja visa något!

Inlagd: 2012-01-29, 13:00
Skriven av: Aliide

Allide, fast vasan har ingen 3km backe på slutet. Jag tror att Northug blir att räkna med i vasaloppet.

Inlagd: 2012-01-29, 13:05
Skriven av: Laggarbacken

swestam: Inte helt säker på att b-finalerna faktiskt ha åkt. De har nog bara placerats in på rätt position utifrån semifinal och kval. Eller så har båda b-finalerna fått exakt samma ordning som resultatet hade blivit utan att loppen hade körts.

Inlagd: 2012-01-29, 13:16
Skriven av: JonasE

Om man ska snabbsammanfatta SM så var det ju nästan bara väntade resultat. Emma Wikén är dock ett utropstecken på damsidan, liksom Jens Eriksson på herrsidan. Och Fredrik Karlsson gör ett bra fristilslopp.

Inlagd: 2012-01-29, 13:31
Skriven av: Per

Anbefaler de som har NRK å se på herre-stafetten i NM, det pleier å være et særdeles morsomt renn med mye omveltinger. God sjanse til å bli kjent med de mer ukjente norske løpernes kvaliteter…

Inlagd: 2012-01-29, 13:52
Skriven av: Hanne

josef: Det hjälper inte med starkast motor om tanken är tom… Nortug är helt enkelt inte tränad att kunna staka hårt i nästan 3 timmar och sen inte ha slut på energi i själva musklerna (vilket, till skillnad från levern, inte kan fyllas på under loppet).

Han är chanslös i Vasan också.

Inlagd: 2012-01-29, 13:57
Skriven av: Thorrez

Mia Eriksson åkte inte bra idag, verkar inte alls vara i form, varken Pajala, Öberg eller Larsen ställde upp, korsgren visade inte håller någon vidare form. Undrar vilka man kommer att ta utt till de kommande sprintrarna i världscupen utöver de givna Ingemarsdotter, Brodin och Sömskar samt Kalla? Emma Wiken har visat bra form och distansspecialister som Lindborg, Bleckur o Rydqvist var ju inte helt oävna idag.

Inlagd: 2012-01-29, 13:57
Skriven av: swestam

Vad att säga om Petter? Svårt att veta om det var bra eller dåligt. Han såg ju helt utvilad ut vid 6.7mil men hade inget i backen. Måste nog ändra tekniken i stakning uppför. Vasan är ju ett annat lopp men om han var sliten före backen så lär han ju vara slut med 20km till. Det var nog lärorikt för Petter.

Inlagd: 2012-01-29, 14:00
Skriven av: nisse

Men kul sprinfinaler. Uppenbart att Jönsson mest testade formen och den verkar vara tillbaka. Kalla är, tyvärr, som vanligt helt enkelt usel taktiskt.

Och när som helst, kanske t o m innan år 2024 kommer nog Blomqvist att sluta säga A-final… När försvann B-finalerna egentligen, 5 år sen?

Inlagd: 2012-01-29, 14:00
Skriven av: Thorrez

En eloge till Åsarna (Guldbyn) detta SM också. Hur mång medaljer har man tagit hem?

Inlagd: 2012-01-29, 14:08
Skriven av: Aliide

Thorrez: men i nationella tävlingar så har man fortsatt att köra B- och A-finaler och i livetidtagningen så fanns B-finalerna med.

Inlagd: 2012-01-29, 14:10
Skriven av: swestam

Det är det jag har sagt. Långlopporna idag är inga B-åkare, dom är A-åkare på långlopp och har sin fysik anpassad efter förutsättningarna. Vasaloppet har ingen backe på slutet men däremot blir det ryckigare körning med fler hårda utrbytningsförsök än i Marcialonga. Jag tror inte Petter har större chans i Vasaloppet. Men han har en månad på sig att träna, tveksamt om det räcker dock.

Inlagd: 2012-01-29, 14:22
Skriven av: Gabriel

Thorrez, är lite nyfiken, vad tycker du att Kalla skulle ha gjort annorlunda? Ida är nog helt enkelt starkare på upploppet så Charlottes chans var nog att köra stenhårt. Visst hon kanske hade kunnat sparat sig lite till slutet men jag tror ändå inte att hon hade kunnat klara ida.

Inlagd: 2012-01-29, 14:24
Skriven av: Sanna

Thorrez: jag undrar åxå vad du tycker Kalla skulle gjort annorlunda?? Jönsson var väl om än mer otaktisk än Kalla han hade haft en chans att vinna med ett lugnare lopp de hade inte Kalla haft hennes chans var full fart från start mot Ida hade de gått ännu lugnare hade hon väl riskerat dra med sig Brodin å då bli trea..

Inlagd: 2012-01-29, 14:36
Skriven av: Jossa

Idag tycker jag vi ska tacka Kalla, Ingemarsdotter, Jönsson och Petersson för den otroligt fina skidåjning i finalerna. Riktigt underhållande skidåkning. Det blir ju inte lika spännande när man håller på alla, men de gjorde verkligen finalen till något extra. Synd att inte Hellner var med. Det hade varit kul att se honom i finalrundan.

Annars har Sverige en väldig formsvacka/generationväxling i klassisk sprint på damsidan. För två år sedan hade vi Lina A, Anna O samt att Pajala, Falk, Norgren, Haag var i betydligt bättre form (världsklass). Hoppas att alla dessa kan komma i form till nästa SM i klassisk sprint.

Inlagd: 2012-01-29, 14:42
Skriven av: Alexander

Är det inte dags för några härinne att gratulera Brink med att han spurtslog Northug?:-)

Inlagd: 2012-01-29, 14:47
Skriven av: Alexander

Håller med om att Kalla gjorde allt rätt. Försöka haka av Ida var hennes möjlighet. Att slå Ida i en stakspurt är det inte många som fixar. Men hon gjorde ett bra försök Kalla, en bra spurt trots allt.

Inlagd: 2012-01-29, 14:49
Skriven av: nisse

Aleksander, Northug var aldrig någon spurt överhuvudtaget!

Inlagd: 2012-01-29, 14:53
Skriven av: Aliide

”var aldrig inblandad i någon spurt överhuvudtaget” skulle det vara!

Inlagd: 2012-01-29, 14:56
Skriven av: Aliide

Aliide: Du har helt riktigt. Det påminner mer om stafetten 2003 när en löpare med mycket kraft kvar åker om en annan åkare som har slut på krafter.

Inlagd: 2012-01-29, 15:20
Skriven av: Alexander

Jag tycker Northug gjorde det bra att komma 10:a. Med en månads specialträning kan han nog höja sig ett par snäpp till Vasan och bli riktigt farlig. Sen är det kul att långloppsspecialisterna får visa att de inte bara är distansåkare på dekis. Fast när det gäller Anders Aukland så såg vi ju det redan i fjol på Norefjellsrennet – det var/är en riktig skidtävling!

Inlagd: 2012-01-29, 16:07
Skriven av: Allan Vallan

Jeg synes også at Northug gjør et bra løp i dag,ingen bombe akkurat at han måtte slippe i den bakken. Mye avhenger av at han klarer å treffe med formen før vasaen, han taklet jo ikke det så bra til TDS.

Aukland har nok sjanser til å bli tatt ut til kollen, tror han kan bli en av Norges beste der om han har litt krefter igjen etter Vasaloppet. Forresten så har jeg et lite håp om at femmila kan bli en klassisker selv om den går i fellesstart, en liten sliten Northug gjør sjansene for å gå fra mye større, og bakkene i kollen er absolutt lange nok.

Inlagd: 2012-01-29, 16:22
Skriven av: Hanne

Northug fick nog precis dom svar han ville ha idag. För mig känns han som solklar favorit inför Vasan. Vem ska kunna slå honom? Tja, det vore väl Tynell då om han kommer i riktig kalasform. Men ingen klår Nothug på upploppet och få har kapacitet att hänga av honom innan dess.

Inlagd: 2012-01-29, 16:47
Skriven av: Manne

Petter klagade på kramp i överkropp och armar. Går det att träna bort på en månad? Det blir inte lättare i Vasaloppet. Ingen tradåkare har lyckats vinna i första försöket och det är inte utan anledning.

Inlagd: 2012-01-29, 17:00
Skriven av: nisse

Favorit? Knappast. Men intresset för att följa loppet kanske ökar ett snäpp… Men någon solklar vinnare är han väl knappast?

Inlagd: 2012-01-29, 17:07
Skriven av: Aliide

Tror Northug är mycket nöjd med de besked han fick idag..nyttigt för han att få ett långlopp inför Vasaloppet ..jag håller han som knapp favorit…

Inlagd: 2012-01-29, 17:09
Skriven av: Jossa

Nisse… Sven-Åke Lundbäck var traditionell åkare och vann Vasaloppet i sin första och enda start.

Tror absolut Northug kommer va favorit, i alla fall enligt spelbolagen. Vem skulle annars va favorit?

Inlagd: 2012-01-29, 17:25
Skriven av: Manne

Sven Åke satsade väl mot Vasaloppet efter sin karriär?
Om jag minns rätt så gjorde han en totalsatsning på detta lopp. Men det är länge sedan och jag kan minnas fel. Oavsett så var det grymt att vinna första gången.

Inlagd: 2012-01-29, 17:33
Skriven av: nisse

Är det verkligen jämförbart när det numera finns ganska många som har långlopp som sitt yrke?

Inlagd: 2012-01-29, 17:35
Skriven av: Benke Benbrott

Gustav Vasa vann också första gången han körde. Så det kommer Petter också göra.

Inlagd: 2012-01-29, 17:39
Skriven av: Gabriel

Benke: selvsagt ikke jämförbart, å vinne idag er minst 10 ganger vanskeligere enn på den tiden der.

Inlagd: 2012-01-29, 17:43
Skriven av: Neithiri

Gabriel: Jo, men hur var motståndet? Var väl bara ett par-tre skidlöpare till start? Dessutom med jaktstart. Blir lite som Björndalens otaliga ”gratissegrar” i jaktstart.

Men visst. Stark debut får man ändå säga!

Inlagd: 2012-01-29, 17:52
Skriven av: Benke Benbrott

När Anders Aukland vann 2004, var det inte första gången han körde?

Gabriel@ Gustav Vasa blev ju ifattkörd vid sälen. Jag antar att det är en definitionsfråga huruvida det var innan eller efter målgång, dock tjuvstartade han rimligtvis.

Inlagd: 2012-01-29, 17:54
Skriven av: JosefJ

JosefJ: Finns vissa uppgifter om att förföljarna hade klart bättre fäste & glid (Vasa gick visst på vallningsfria. Dåligt val i det föret) och satte så stort pris på Vasas insats med så dåliga skidor att de gav honom segern och valde hans sida. Så att Vasa vann råder det inga som helst tvivel om.

Inlagd: 2012-01-29, 18:01
Skriven av: Benke Benbrott

JosefJ:”När Anders Aukland vann 2004, var det inte första gången han körde?”

Jo det stemmer, og i år kommer Petter til å kopiere ham.

Inlagd: 2012-01-29, 18:38
Skriven av: Neithiri

Jossa/Sanna: Att hon satsar från start köper jag. Men de hade 8 sekunder till 3an inför andra backen som var för kort för att gå från i på ren kraft, perfekt läge att släppa upp Ida där genom att slå av på takten i liten bit upp i backen, tvinga henne till ett spårbyte och tappa rytm när hon bara har fokus på att hänga med. Göra som Nortug och bromsa upp lite precis på toppen och att sen toksatsa över krönet (Ida som är bakom blir då bromsad i backen och måste starta om i motlut), samma sak kan göras i en kurva. Finns mängder med fler sätt, kolla t ex på hur Jönsson kör eller ännu heller gamla Björn Lind-lopp).

Men visst, Kowa kör ju likadant så bevisligen går det att köra så och vara framgångsrik.

Och ja, Jönsson körde grymt otaktiskt. Men det tror jag, som sagt, beror på att han struntar i SM och mest vill ha ett kvitto på vilka han kunde hänga av/klå i en sprut trots otaktisk körning. Han gör trots allt aldrig så i världscupen.

Inlagd: 2012-01-29, 18:46
Skriven av: Thorrez

Men Anders vann Marcialonga månaderna innan… Dessutom, om det är 10 gånger svårare (minst) att vinna Vasaloppet nu än för 35 år sedan, då borde det iaf vara dubbelt 2 gånger så svårt att vinna 2012 jämfört med 2004? ;)

Självklart är Northug kapabel att vinna. Men räcker specialträningen till? Det är allt det hänger på säger jag.

Inlagd: 2012-01-29, 18:51
Skriven av: Benke Benbrott

Det sägs att Vasa var ”rå i spurten”. Han ”parkerte” tydligen Jörgur Brinkur, den isländske fältgeneralen på upploppet i Sälen, efter att först släppt upp klungan och sedan spelat att han var trött. Sen slog han till! Mycket riktigt körde han utan fäste – en sann kraftkarl.

Inlagd: 2012-01-29, 19:09
Skriven av: Gabriel

Ja, spørsmålet er selvsagt om det er tid nok for Petter. Han skal vel gå noen renn i WC i mellomtiden også, krever jo sitt det, men han får satse på å stake de rennene i alle fall :)

Inlagd: 2012-01-29, 19:10
Skriven av: Neithiri

Thorrez: Någon perfekt taktiker blir aldrig Kalla i sprint..dom taktiska drag du skrev om är de inte många som klarar av att genomföra på damsidan..Kalla hade bestämt sig för att köra från start på de sättet göra Ida trött till spurten..

Inlagd: 2012-01-29, 19:19
Skriven av: Jossa

Vet inte vad, men nånting säger mig att Petter inte vinner Vasan. När de stora satte fart idag, även innan backen, så kunde han inte följa med rycken förrän tempot slogs av. 35 dagar kvar, ska bli kul att följa iallfall.

Fyra dagar till Moskva, Ida Teo och Emil ska nog kunna göra bra saker där.

Hur gick det i herrarnas stafett i NM, blev det hela tre norska medaljer idag???

Inlagd: 2012-01-29, 19:20
Skriven av: JonasE

Frågan är om det kommer bli några tävlingar i Ryssland kommande vecka då det är rejält kallt där nu.

Inlagd: 2012-01-29, 19:24
Skriven av: swestam

JonasE: Jeg tror det, litt usikker på Andreas Myran Steen som var med på å ta sølv med Leksvik IL, han ser litt finsk ut, dessuten går han på Peltonen ski, huff.

Inlagd: 2012-01-29, 19:28
Skriven av: Neithiri

Myran? Ja, är det inte skottar eller isläningar så är det djur.

Inlagd: 2012-01-29, 19:31
Skriven av: JonasE

Uansett, det mest gledelige i dag syns jeg var Astrid Jacobsens fenomenale stafettetappe, den var det sus over. Mulig hun nå endelig er tilbake i 2008 form. Da skal det bli hett for noen og enhver i WC framover.

Inlagd: 2012-01-29, 19:43
Skriven av: Neithiri

Vet någon var köldgränsen dras?

Inlagd: 2012-01-29, 20:05
Skriven av: mikael

Mikael, har för mig att det ställs in vid -20 när det gäller världscupen, i Sverige dras gränsen vid -17, eller -18(tror jag)

Inlagd: 2012-01-29, 20:08
Skriven av: Sanna

Tack Sanna!

Inlagd: 2012-01-29, 20:12
Skriven av: mikael

I Ryssland skulle köldgränsen mycket väl kunna ligga på runt -30. Jag kommer ihåg ett gammalt sportspegelninslag med Karelin, när han står utanför sin brottningslokal och grillar korv eftersom det ”bara” är minus 20 grader ute.

Inlagd: 2012-01-29, 20:25
Skriven av: Manne

Legkov har ju sagt att han gärna åker i minus 25 och liknande förhållanden eftersom de tränar i sån kyla. Sen är det väl ett känt faktum att de har glädjetermometrar i kallhåll som Kuusamo och Rybinsk för att tävlingarna ska kunna köras.

Inlagd: 2012-01-29, 20:29
Skriven av: Joel Burman

Då får vi hoppas på glädjetermometern!

Inlagd: 2012-01-29, 20:35
Skriven av: mikael

tittar man på prognosen ser det inte alls lovande ut:(..är de lönt att åka iväg på en så lång resa för vissa i landslaget..lång resa kyla låg hemresa sjukdoms risken borde vara rätt stor på en sådan tripp..Kalla å Hellner känns rätt självklart att dom ska tävla Olsson har han inte svårt i kyla lätt för att bli sjuk? Haag nylingen varit lång sjuk..kanske väl negativ nu men kan tycka att för vissa kan de vara bättre att fokusera på tävlingarna efter Ryssland för att då vara i topp form..

Inlagd: 2012-01-29, 20:45
Skriven av: Jossa

JonasE..”hur gick de herranas stafett i NM, blev de hela tre norska medaljer i dag??” Har ikke fått med meg så mye sport i helga gr. jobb. Men i herre- stafetten ble det nærmest Trøndersk mesterskap, med siffrene 1-2-3-4-6-8ende plass. I tillegg så vant Varden damestafetten.
Men dagens store enkeltprestasjon sto Astrid U Jacobsen for på ankeretappen for IL Heming, den var imponerende!

Inlagd: 2012-01-29, 20:48
Skriven av: tolsrav

Minus ner mot 25 garder är inte mycket att gnälla om. I min ungdom ställde vi in först när man började frysa.

Inlagd: 2012-01-29, 21:00
Skriven av: KnutG

KnutG..Er du fra Jokkmokk?;)

Inlagd: 2012-01-29, 21:06
Skriven av: tolsrav

Enligt prognosen ska det bli mellan -16°och -20° snöfall 3,3 mm, SO 6 m/sek, i Moskva på torsdag alltså. Om detta stämmer kommer tävlingarna bli av i alla fall. På onsdag ska det dock vara kallare… Då skulle tävlingarna vara i fara, -20 som varmast… Detta enligt http://mobil.klart.se/moskva.html

Enligt SMHI ska det det det vara ”varmare”; http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-varlden/ortsvader/fiveDaysForecast.do?geonameid=524901&redirect=false

Inlagd: 2012-01-29, 21:34
Skriven av: Aliide

Resultat från estniska mästerskapet: Kowalczyk 58 sek före Khazova!

Inlagd: 2012-01-29, 21:49
Skriven av: mikael

Håller med Jossa om att flera bör hoppa över Rysslands tävlingarna om det blir kallt.

Dock vill jag att de skickar ett par tjejer som inte tagit VC-poäng och låter de prvoa VC. Dels för att säkra upp kvoten dels för att det är bra att få testa VC. Efter SM borde det vara ganska lätt att avgöra vilka som sklulle få chansen.

Inlagd: 2012-01-29, 21:50
Skriven av: Alexander

Jossa: Jag håller helt med. Prioritera åkare som inte blir sjuka lätt ch det kan vara värt att låta lite oprövade kort få köra istället. Haag och Olsson ska definitivt inte åka iaf.

Inlagd: 2012-01-29, 21:50
Skriven av: Joel Burman

Man ska ta ut åkare efter uttagningskriterierna som vanligt. Sen ska man givetvis samtala med åkare, ge dom råd och kunskap så dom kan ta förnuftiga beslut. Men det måste va upp till åkarna själva om dom ska åka i sträng kyla eller inte.

Inlagd: 2012-01-29, 22:02
Skriven av: Manne

Själv hoppas jag att landslagsledningen ”sätter ner foten” om t.ex Johan Olsson av någon märklig anledning vill tävla i -20…

Inlagd: 2012-01-29, 22:15
Skriven av: Benke Benbrott

Manne: visst är de så att man ska följa uttagningskriterierna…å att de är upp till åkarna själva att avgöra..men en resa till Rybinsk kan kosta mkt mer än de smakar i slutändan för många åkare..tänker på dom som inte varit i form å som har lätt för att bli sjuka i kylan..

Moskva tävlingen lär ju bli av ändå ska mkt till om man ställer in en sprint tror jag..

Inlagd: 2012-01-29, 22:16
Skriven av: jossa

ta Haag som exempel hon säger själv att hon behöver träning en resa till Rybinsk å inställda tävlingar skulle väl kännas rätt onödig då blir de ännu mer missad träning..

Men självklart ska man vänta in väderprognosen in i de sista..

Inlagd: 2012-01-29, 22:20
Skriven av: jossa

Håller med Manne, tror nog åkarna känner sina kroppar och luftrör bäst. En gräns vid -20 är dock både rimlig och det är just den gränsen FIS satt för Världscupstävlingar.

Vid träning för de som bor typ 20 mil från Stockholm kan det vara rätt mycket kallare än -20…

Inlagd: 2012-01-29, 22:31
Skriven av: Aliide

Vilka är dess oprövade kort vi skall skicka till Moskva och Rybinsk och som skall ta nya vc-poäng? Själv ser jag knappt några sådana alls efter SM.

Inlagd: 2012-01-29, 22:33
Skriven av: swestam

Är bara åkare i röda gruppen som är aktuella att skicka till tävlingarna i Ryssland om jag förstått de hela rätt..någon som vet om de beslutet står fast??

Ja vem skulle kunna ta WC poäng som inte tagit de ännu Emma W är väl enda som skulle kunna ha en liten chans på WC poäng..

Inlagd: 2012-01-29, 22:40
Skriven av: jossa

I Ryssland brukar det vara lika lätt att bli topp 30 som det är att bli topp 50 i en världscup där alla deltar. Jag tror att vi har 9 tjejer i Sverige som har en chans att presetera det i sprint och distans. Wiken hade nog haft chans att ta VC poäng i en ”vanlig” VC. Sedan är det bara 4 sekunder från Ingemarsdotter till 12e bästa kval på en riktigt tung bana.

Att åkarna känner sin kropp så bra är jag inte helt säker på. Det är lätt att vara väldigt ivrig att tävla och glömma allt annat. Vi har sett många exempel på åkare som fått stora problem med sjukdommar efter att de tävlat i -20. Sedan är det en jobbig resa också. Det värsta är nog också att träning/tävling i extrem kyla ger köldastma på sikt. När jag åkte skidor så tävlade och tränade jag alltid om det var kallt. Vi var flera som skrattade åt de som sa att vi skulle åka sakta för att det var kallt. Gissa vilka av oss som fick köldastma.

Inlagd: 2012-01-30, 00:20
Skriven av: Alexander

Man kan ihvertfall ikke beskylde Northug for å ikke satse skikkelig;

http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.7974021

Veien til andre plassen i verdenscupen ligger åpen for Hellner nå, tror vi at han er god nok til å ta den?

Inlagd: 2012-01-30, 09:34
Skriven av: Hanne

Rydqvist eller Haag borde ha god chans att fixa sista sprintplatsen i Moskva. Tycker absolut Wikén borde få följa med när hon visar så fin form, absolut möjligt att hon kan fixa sista distansplatsen.

Inlagd: 2012-01-30, 11:34
Skriven av: D.N.

Just det…Haag har redan sprintpoäng….Rydqvist eller Wikén då!

Inlagd: 2012-01-30, 11:37
Skriven av: D.N.

Jag tycker Northug gör helt rätt. Det måste vara mycket mer motiverande för honom att vinna Vasaloppet detta år än att bara köra VC. Han har ju flera VM guld från hemmaplan och vunnit världscupen totalt tidigare. Det är också ganska länge sedan världsmästare/olympiskmästare3 vann vasaloppet. Elofsson, Alsgaard, Dæhlie, Svan, Wassberg, Smirnov, Mogren har ju inte vunnit.

Inlagd: 2012-01-30, 11:38
Skriven av: Alexander

inte kommer Rydqvist att åka i Moskva kan inte tänka mig de..Wiken är väl om men ser till resultaten inte bland dom 6 bästa svenskorna på distans (Kalla Haag Ida Rydqvist Bleckur Brodin) går alla före om men ser till SM resultaten..sedan är väl Lindborg mer eller midre klar för WC masstarten i Nove Mesto…

Inlagd: 2012-01-30, 11:44
Skriven av: jossa

Bara röd grupp åker till Ryssland, om det nu inte är för kallt för tävlingar.

Inlagd: 2012-01-30, 11:50
Skriven av: JonasE

Fattar inte varför man inte lägger tävlingar i Ryssland i början eller slutet av säsongen. Då finns det ju åtminstone en liten chans att det inte är svinkallt.

Inlagd: 2012-01-30, 13:20
Skriven av: D.N.

jossa: jag anser nog att Wikén är topp-6 i Sverige på distans i fristil (femma i SM) när hon är i form. I klassiskt inte lika bra. Wikén är väl den enda från Team 2015 som just nu är i form, alla övriga är ur form eller sjuka (undantaget Sömskar i sprint naturligtvis), ingen av övriga i U23-gruppen sticker heller upp.

Inlagd: 2012-01-30, 13:23
Skriven av: swestam

När Jörgen Brink vann vasaloppet 2010 så hade han väl bara någon månads uppladdning, ifrån att satsat på att bli uttagen till OS i skidskytte. I den mån måste man väl betrakta Brink som en trad-åkare, även om han numera bör ses som långloppsspecialist.

Inlagd: 2012-01-30, 13:24
Skriven av: Emil

http://www.adressa.no/sport/Sprek/article1765526.ece
Alexander…”köldastma” Du har nok rett. Bedre å være føre var!

Inlagd: 2012-01-30, 13:33
Skriven av: tolsrav

swestam: Visst i fritt kan hon mkt väl vara topp 6..är väl rätt jämt mellan några efter dom givna Kalla Haag Ida Rydqvist ginva sedan Wiken Brodin Lindborg å Bleckur rätt jämna i fritt..Larsen var där i börja av säsongen man jag tror inte hon är där just nu..

Inlagd: 2012-01-30, 14:39
Skriven av: jossa

Truppen.

Moskva 2/2

Damer sprint (f):
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Hanna Brodin, Åsarna IK
Linn Sömskar, IFK Umeå
Mia Eriksson, Piteå Elit

Herrar sprint (f):
Emil Jönsson, Årsunda IF
Teodor Peterson, Åsarna IK
Jesper Modin, Piteå Elit
Robin Bryntesson, Sollefteå SK

Rybinsk 4-5/2

Damer 10 km (f) masstart och 7,5+7,5 km skiathlon
Charlotte Kalla, IFK Tärendö
Maria Rydqvist, Älvdalens IF
Anna Haag, IFK Mora SK
Emma Wikén, Åsarna IK

Herrar 15 km (f) masstart och 15+15 km skiathlon
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK
Anders Södergren, Östersunds SK
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF

Inlagd: 2012-01-30, 14:41
Skriven av: D.N.

Blir inga nya poängtagare i sprint då….Men Wikén får chansen om det blir tävlingar i Rybinsk.

Inlagd: 2012-01-30, 14:43
Skriven av: D.N.

Kul att dom tog ut Wiken hoppas nu de blir tävlingar bara..finns någon reserv plan för tävlingarna ?

Inlagd: 2012-01-30, 14:46
Skriven av: jossa

Hm, inte riktigt efter uttagningskriterierna (bara röd grupp) och ingen dubblerar. Lite tveksam till Mia Eriksson då hon inte visat någon vidare form. Kul att Emma fick chansen i fristil oxå, hoppas hon kniper vc-poäng.

Inlagd: 2012-01-30, 14:47
Skriven av: swestam

Mia Eriksson är nog uttagen för att hon presterat bra i Dusseldorf (9) Milano (16) är om jag förstår de hela rätt likanade sprintbana där..

Inlagd: 2012-01-30, 14:51
Skriven av: jossa

Tror nog att många om de fick chansen skulle presterat bra i Dusseldorf och Milano. Dela är banorna platta och konkurrensen på damsidan mycket svagare än på andra tävlingar. Dags att börja syna motiven för vissa märkliga uttagningar !
Klubbtillhörighet ? Vilka åkare är förbundskaptenerna personliga tränare till ? Skall man ha företräde då man tillhör någon landslagsgrupp ? m.m

Inlagd: 2012-01-30, 15:00
Skriven av: Joelka

Tycker uttagningen känns helt ok denna gång, även om jag alltid helst skulle vilja se fulla trupper. Befarade att de skulle skicka ännu färre åkare.

Inlagd: 2012-01-30, 15:11
Skriven av: D.N.

Joelka: så lätt är de inte att bara prestera bra i Dusseldorf å Milano..

Inlagd: 2012-01-30, 15:45
Skriven av: jossa

Är det någon som vet hur svårt det är att få visum i Ryssland? Kan det vara det som gör att truppen är så liten?

Inlagd: 2012-01-30, 15:46
Skriven av: LMG

vara bara tänkt från början att dom som tillhör röda gruppen skulle åka där..blev några extra namn nu..

Inlagd: 2012-01-30, 15:49
Skriven av: jossa

Joelka: eller var de uttangingen av Wiken du ifrågasatte ?? där finns ju åxå några som skulle kunna gå före

Inlagd: 2012-01-30, 15:50
Skriven av: jossa

Jag är också intresserad vilka uttagningar som är märkliga? På det stora hela tycker jag att förbundskaptenerna gör bra uttagningar och uttagningskriterierna är rejält tydliga.

Inlagd: 2012-01-30, 15:53
Skriven av: swestam

Norska lagen till Moskva och Rybinsk:

Moskva

Damer
Mari Eide
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Heidi Weng
Ingvild Flugstad Østberg
Celine Brun-Lie
Maiken Caspersen Falla

Herrar
Ola Vigen Hattestad
Øystein Pettersen
John Kristian Dahl
Anders Gløersen
John Kjølstad
Eirik Brandsdal
Pål Golberg
Kent Ove Clausen
Finn Hågen Krog

Rybinsk

Damer
Marit Bjørgen
Therese Johaug
Vibeke Skofterud
Kristin Størmer Steira
Marthe Kristoffersen
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Ingvild Flugstad Østberg
Heidi Weng

Herrar
Finn Hågen Krog
Sjur Røthe
Chris Jespersen
Martin Johnsrud Sundby

Inlagd: 2012-01-30, 16:09
Skriven av: swestam

Johan Olsson??? Är det kylan tro? Kanske också Jens Eriksson, om nu röd grupp inte följs strikt.
Och var är Norges tredje bäste fristilsåkare, Alsgaard??? (Eller tvåan Ansnes för den delen)

Inlagd: 2012-01-30, 16:29
Skriven av: JonasE

Olsson är klok nog att tacka nej kan jag tänka mig..

Inlagd: 2012-01-30, 16:42
Skriven av: jossa

Det er vanskelighetene rundt visum til Russland som gjør at troppen ikke er helt oppdatert i forhold til NM-resultater. Norge søkte om visum til ti herrer, et par av de som Northug og Rønning velger å ikke stille, mens andre ikke er gode nok nå og dermed ikke får gå.

http://www.langrenn.com/uttak-verdenscup-rybinsk.5014749-1743.html

Ansnes og Einarsson får nok sjansen senere i år..

Inlagd: 2012-01-30, 16:43
Skriven av: Hanne

Jens Eriksson är väl bättre i klassisk stil. Skidförbundet har kanske inte heller sökt visum för han.

Jag tycker annars uttagningana är riktiga.

Inlagd: 2012-01-30, 16:53
Skriven av: Stefan

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values