22 oktober 2020, av Jörgen

Världscupen 2020/21

Preliminärt program för världscupen 2020-21:

    Ruka, Finland (Ruka Triple minitour)

27 november – Sprint klassiskt
28 november – 10/15 km klassiskt
29 november – 10/15 fristil jaktstart

    Lillehammer, Norge

4 december – Sprint klassiskt
5 december – 15/30 km Skiathlon
6 december – Stafetter

    Davos, Schweiz

12 december – Sprint fristil
13 december – 10/15 km fristil

    Dresden, Tyskland (sprinthelg)

19 december – Sprint fristil
20 december – Teamsprint fristil

    Val Müstair, Schweiz (Tour de Ski)

1 januari – Sprint fristil
2 januari – 10/15 km klassisk stil masstart
3 januari – 10/15 km fristil jaktstart

    Toblach, Italien (Tour de Ski)

5 januari – 10/15 km fristil
6 januari – 10/15 km klassiskt jaktstart

    Val di Fiemme, Italien (Tour de Ski)

8 januari – 10/15 km klassiskt masstart
9 januari – Sprint klassiskt
10 januari – 10 km fristil masstart (Final Climb)

    Ulricehamn, Sverige (sprinthelg)

16 januari – Sprint fristil
17 januari – Teamsprint fristil

    Lahtis, Finland

23 januari – 15/30 km Skiathlon
24 januari – Stafetter

    Falun, Sverige

30 januari – 10/15 km klassiskt
31 januari – Sprint klassiskt

    Nove Mesto, Tjeckien

20 februari – Sprint klassiskt
21 februari – 10/15 km fristil

    Oberstdorf, Tyskland (VM)

23 februari – 7 mars (separat inlägg senare)

    Oslo, Norge

12 mars – Sprint klassiskt
13 mars – 30 km fristil damer
14 mars – 50 km fristil herrar

    Beijing, Kina (världscupfinalen)

19 mars – Sprint fristil
20 mars – 15 km Skiathlon
21 mars – 10/15 km klassiskt jaktstart

Länkar:

Programmet hos FIS
PDF-fil med hela världscupprogrammet

Reservation: Ovanstående program för världscupen får anses vara preliminär med anledning av all osäkerhet som finns i skrivande stund gällande den pågående Coronapandemin. 

202 kommentarer till ”Världscupen 2020/21”

Lagt in ett inlägg med världscupprogrammet nu här på Skidpepp som det ser ut nu (kan ändras beroende på pandemin).

Inlagd: 2020-10-22, 15:39
Skriven av: Jörgen

Tack ännu en gång Jörgen för att du sköter skidpepp.se med bravur!

Tillbaka till årets världscup – vad tror vi om denna säsong och Sofia Henriksson?
Flera säsonger med oflyt, men, nu har hon tränat på bra, ganska länge, frågan är om hon nu 26 år gammal kan få det riktiga genombrottet som senior?

Dessutom, var har vi Moa Molander-Kristiansen & Elina Rönnlund numera?

Inlagd: 2020-10-25, 18:24
Skriven av: ErrkaPetti

Erika: Även om Henriksson har tränat bra i flera år tror jag inte hon räcker till då jag tror att hon inte har tillräcklig med speed i den klassiska stilen (jämför med speeden som exempelvis Johaug, Ebba och Frida har).

Inlagd: 2020-10-25, 18:39
Skriven av: swestam

Måste nog tyvärr hålla med swestam här. Henriksson kan säkert åka bra nationellt men ”det riktiga genombrottet” internationellt tror jag inte på.

MMK är väl en typisk B-åkare som förbundet har kastat ut en massa pengar på som man kunde ha satsat på andra åkare.

Rönnlund verkar ha stora problem med sjukdomar. Hon har missat flera träningsläger i år igen. Hon får nog svårt att hävda sig den här säsongen. Får hon åka i världscupen överhuvudtaget? I sprint har hon inte en chans att ta en plats och i distans har vi Frida, Ebba, Charlotte, Emma och Moa givna. Sen har vi flera andra som slåss om den sista platsen (Sundling, Dyvik m.fl.).

Inlagd: 2020-10-26, 09:44
Skriven av: LOA

LOA

Sedan blir väl frågan vilka upplägg åkare kommer att göra, stå över enskilda tävlingar och också hela Tour de ski kanske? Det kan nog bli en del öppningar för flera av de andra åkarna. Jag kan t ex tänka mig att Kalla står över tour de ski.

Nu flaggar ju också Johaug och Weng om att stå över tour de ski. Och Östberg får vi inte se där? Då kommer det att finnas en del prispengar att åka om för åkare som normalt inte kommer åt några fetare summor.

Blir det lite så kan jag nästan tycka att också Ebba och Frida kunde stå över touren. Visst vill jag se dem tävla, så är det ju, och jag tror att båda två är väldigt sugna på att få till en bra tour och se hur långt det kan räcka. Men jag vill å andra sidan ha de bästa norskorna där också i så fall, annars blir det en urvattnad status på deras prestationer.

Inlagd: 2020-10-26, 11:06
Skriven av: Peos

Nu har jag ingen inblick i hur åkarna tycker och tänker om schemat men om jag skulle vara en av dom och tränat som en galning så skulle jag nog köra järnet.
Naturligtvis gäller det hålla avstånd och tvätta händerna.

Inlagd: 2020-10-26, 16:14
Skriven av: gka

Tycker programmet ser bra ut. Allt utom möjligen VC-finalen.

Inlagd: 2020-10-26, 16:38
Skriven av: Per

Bra att den tråkiga sprinten i Drammen ersätts med en betydligt roligare bana i Kollen. Dresden är väl den enda sprinten i övrigt som känns seg. I Ulricehamn får vi se en ny sprintbana (eller i alla fall en vi inte har sett i VC).

Inlagd: 2020-10-26, 16:40
Skriven av: Per

Tror som andra att Henriksson får svårt (i VC, på nationell nivå kan hon nog nå framskjutna placeringar). Däremot undrar jag om Dyvik studsar tillbaka i år. Hon har känts så ofokuserad trots stor talang från junioråldern och starka insatser i vc av och till.

Inlagd: 2020-10-26, 17:11
Skriven av: Per

ja det är ju utmärkt med en extra tävling i Kollen.

Jag ser verkligen fram emot trippeln i Ruka. Förhoppningarna föll snabbt och platt till marken förra året, men nu är det en ny säsong. Sprinten med dess backe är ett bra läge för Sundling och Hagström, och visst hoppas jag att Therese ska bli utmanad med en bättre start för svenskorna.

Inlagd: 2020-10-26, 17:12
Skriven av: Peos

Per Dyvik var väl hyffsad förra säsongen jag trodde inte så mycket om hennes chanser men hon var väl i sprintfinaler o nästan bättre än Dahlqvist till exempel?

Åkare som Henriksson Settlin m.m. ska inte ha något att hämta längre vi har ett mycket starkare lag nu med dom yngre tjejerna jag tror vi kan få se Hagström ta mer plats i år kanske även i distansloppen det såg lovande ut i somras.. tror mycket på Ribom annars hon verkar ha allt sprint distans bra psyke är mer tveksam på Lundgren faktiskt som känns mer som en ny Dyvik lite upp o ner mentalt men förstås är hon ung så det kan hända mycket o hon kan mogna.

Inlagd: 2020-10-27, 00:47
Skriven av: JohanA

Norska coronaregler gör att Norge i princip inte kan hålla internationella stortävlingar. Om 5 veckor skall Norge vara medarrangör av dam-EM i handboll, men om en spelare i ett lag är coronapositiv så måste hela laget och ev motståndarlag sättas i karantän. Inom skidåkning skulle det kunna stänga av hela nationer pga ett coronafall https://www.svt.se/sport/handboll/handbollskaoset-norge-kan-hoppa-av-vm-fem-veckor-fore-premiaren

Inlagd: 2020-10-27, 13:47
Skriven av: Kurt

Erik Karlsson på Aftonbladet har skrivit en artikel om problemen att få ihop världscupsäsongen: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/gWW0x9/sa-blir-kaossasongen-far-inte-komma-in

Jag tror man får ta varje tävling som blir av som något glädjande och helt tänka bort alla cuper.

Inlagd: 2020-10-28, 13:06
Skriven av: swestam

swestam: Ja helt rätt, var glad för varje tävling som blir av, för det blir nog inte många. Det blir nog en lång kall och trist vinter. Man försöker tänka positivt och vill så klart se så mycket skidor så möjligt. Men i slutändan måste det rationella få styra

Inlagd: 2020-10-28, 13:23
Skriven av: Den tillbakastående

Nya tongångar från FIS om säsongen då…inte helt oväntat, väl.

https://www.dn.se/sport/skidforbundet-oppnar-for-andringar-i-varldscupsschemat/

Inlagd: 2020-10-28, 14:52
Skriven av: Freddy

Fast att säga ett en del tävlingar kan komma att ställas in eller att det kan komma att göras ändringar i programmet vet jag inte om det kan sägas vara nya tongångar. Hade man antytt konkreta förändringar av tävlingsprogrammet hade det varit en annan sak.

Inlagd: 2020-10-28, 17:37
Skriven av: swestam

swestam: FIS kan inte ställa in några världscuptävlingar. FIS har kontrakt med arrangörerna som man inte kan bryta. Det är endast arrangörerna som kan ställa in tävlingar och detta kommer förmodligen endast att ske om det aktuella landets regering eller smittskyddsmyndigheter inte godkänner tävlingsupplägget.

Inlagd: 2020-10-28, 19:51
Skriven av: LOA

Läget förändras nästan från dag till dag nu. Bruksvallsloppen är om tre veckor och vi och åkarna får vara väldigt glada om de kan genomföras. Till att börja med. WC sedan är naturligtvis ett ännu större frågetecken. Förutom arrangörerna och FIS har förstås också landslagen och åkarna själva synpunkter på tävlingarna. Vill det sig illa kan det bli ett riktigt kaos av olika uppfattningar och dålig stämning som resultat. Det börjar vi redan se på politisk nivå mellan länderna. Vilket jäkla skitår det här är och inget slut i sikte.

Inlagd: 2020-10-28, 21:00
Skriven av: Tobbe H

Norska tävlingarna är helt klart i farozonen då vi vet av erfarenhet att norrmännen älskar att stänga ner i coronatider. Men då tänker kortsiktigt. Så fort man öppnar finns smittan där redo att spridas mellan människor. Lagoma åtgärder är att prioritera.

Inlagd: 2020-10-28, 22:48
Skriven av: gka

gka .. Så du mener att det er kun dere svensker sitter med det riktige fasiten i disse coronatider .. ;-)

Inlagd: 2020-10-29, 10:02
Skriven av: pelle

pelle: Ja, alla norrmän är hysteriska när det gäller detta.

Inlagd: 2020-10-29, 11:10
Skriven av: swestam

pelle, Jag tror att man måste acceptera att smittan finns och då hantera den på bästa sätt. En total nedstängning tycks inte vara receptet.

Inlagd: 2020-10-29, 12:35
Skriven av: gka

Smitten øker i Finland også, ”De fire regionene Kymmernedalen, Norra Österbotten, Norra Savolax og Åland i Finland går fra gult til rødt. Utenriksdepartementet fraråder dermed reiser som ikke er strengt nødvendige til de fire regionene fra midnatt natt til lørdag. 31. oktober.” Og det blir bare verre og verre over alt ser det ut til, tviler sterkt på noen langrennsåpning i Ruka 27 november.

Inlagd: 2020-10-29, 14:03
Skriven av: Neithiri

Neithiri, Smittan ökar och det är ingen överraskning. När schemat spikades tog man med detta i beräkningen annars vore det tjänstefel av FIS.

Inlagd: 2020-10-29, 18:05
Skriven av: gka

Vilka åkare tror ni kommer lyfta sig i vinter jämfört med föregående säsong?

Inlagd: 2020-10-29, 19:07
Skriven av: peter skigames

Peter Skigames, Hoppas på Burman och de andra i herrgänget kan snäppa upp så det går att följa herrloppen också

Inlagd: 2020-10-29, 21:46
Skriven av: gka

Peter Skigames, själv har jag väntat och väntat på att Viktor Thorn skall blomma ut…

Tror tyvärr att Viktor, trots sina fysiska egenskaper, inte har dom mentala och strategiska egenskaperna att bli en topp-tre-åkare i VC (lite lik Calle H i detta sammanhang)…

Både Viktor och Calle har ju drivet att träna hårt, men, visst saknas det huvud när det verkligen gäller?
Inget ont menande i övrigt – gillar dessa två som personer, men, det fattas tydligen en pusselbit för att få till det för bägge…

Inlagd: 2020-10-30, 05:13
Skriven av: ErrkaPetti

Jag har inte sett några herrlopp de senaste tre åren och kommer inte att se några den här säsongen heller. Det finns ingen manlig längdskidåkare som kan ”lyfta sig” tillräckligt för att jag skulle offra tid på att se några herrlopp i vinter.

Det svenska damlaget är f.n. det bästa som vi någonsin har haft medan det svenska herrlaget är det sämsta som vi någonsin har haft. Det är då inte så konstigt att allt intresse kretsar runt damlaget.

Inlagd: 2020-10-30, 09:44
Skriven av: LOA

Neithiri: Finska smittskyddsmyndigheten har redan godkänt det upplägg som arrangören har tagit fram för att coronasäkta tävlingarna i Ruka så det kommer att bli världscuptävlingar i Ruka oavsett om norska åkare kommer att delta eller inte.

Inlagd: 2020-10-30, 09:49
Skriven av: LOA

LOA: Arrangörerna kan nog fixa en längdtävling ute i ett skogsparti på ett någorlunda säkert sätt. Jag tror snarare att det blir avgörande det som händer ute i samhället under veckorna fram tills tävlingarna börjar. Island t ex ska tydligen stänga ner det mesta nu. Och vad händer om viruset hittar vägen in i landslagen eller in i servicefolket runt åkarna. Vilket dilemma för åkarna som har tränat i ett halvår och längtar efter att få tävla men inte vill bli sjuka. Det är bara att hoppas på att vi har flyt.

Inlagd: 2020-10-30, 16:23
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Ja, det är precis det jag är rädd för att coronasmittan ska komma in bland skidåkarna i landslaget. Då blir det ingen rolig världscupsäsong för oss.

Tävlingarna i Ruka kommer dock att äga rum med eller utan svenska deltagande också.

Inlagd: 2020-10-30, 17:06
Skriven av: LOA

Vad skulle det vara för problem om någon åkare skulle bli sjuk.Kan ni nämna någon idrottare som har blivit allvarligt sjuk av den här sjukdomen så att det på något sätt äventyrar den fortsatta karriären?

Inlagd: 2020-10-30, 18:37
Skriven av: karlP

Charlotte Kalla om coronapandemin:

https://www.youtube.com/watch?v=GQqzPecNjNM

Inlagd: 2020-10-30, 19:52
Skriven av: LOA

Jennie Öberg? https://www.expressen.se/sport/langdskidor/landslagsakaren-pa-sjukhus-for-corona/

Inlagd: 2020-10-30, 19:54
Skriven av: Slakmota

Slakmota jag kände nästan att jag skulle skriva något ironiskt på grund av ditt inlägg.Men avstår .Vet inte vad Jennie har sagt i verkligheten till reportern

Inlagd: 2020-10-30, 20:02
Skriven av: karlP

Peter Skigames: Lyfta sig blir kanske ett starkt ord för min lista, men jag känner mig optimistisk och tänker mig att:

Sundling blir ett litet snäpp bättre, jämnare i både sprint och distans.

Hagström blir bättre. Dyvik lyfter sig en del. Ribom höjer nivån.

Frida och Ebba blir ännu vassare. Moa Lundgren likaså. T o m Kalla.

Burman höjer sig lite, om än inte till några jättehöjder. Thorn höjer sig förstås jämfört med förra som inte var någon säsong.

Nästan allt och alla höjer sig.. hm, det verkar nästan för bra för att vara sant. Alltid är det väl något som gått fel för någon, vi får se.

Inlagd: 2020-10-30, 20:33
Skriven av: Peos

Jag är född pessimist och minns med ångest förra årets katastrofstart (Ebba och Frida). Det är bättre att vara försiktig i sin förhoppning, då smakar det desto bättre när det går bättre än man har förväntat. Jag tror alltså följaktligen att allting kommer gå åt helvete.

Inlagd: 2020-10-30, 20:54
Skriven av: Den tillbakastående

Marit Bjørgen. Vasaloppet er bare og sette en mega stort kryss over nå. Opp mot 15000 til en fellesstart i den syke verden befinner seg, glem det. Men det går en VM 3-mil i klassisk stil, dagen i forveien, som kan gjennomføres med intervallstart. Der kan en utvilt Marit, når de andre løperne er både lei og sliten av mesterskapet, stille som 5de kvinne på det norske laget .. Er det en helt utenkt scenario da? Tja!! Hun trener sammen med Johaug for tiden, derfor .. Det er lov og drømme litt. i disse usikre tider .. ;)

Inlagd: 2020-10-30, 21:42
Skriven av: pelle

LOA: En snau måned før vintersirkuset går i gang, hersker det et totalkaos i idrettsverdenen. Per dags dato er det flere arrangørsteder hvor land utenfor EØS ikke slipper inn. Det kan bli et mareritt for blant annet de amerikanske og russiske utøverne. Om for eksempel de norske og svenske arrangørene ikke får unntak fra reiserestriksjonene henger også disse verdenscup-helgene i en tynn tråd. Minst sju nasjoner må delta for at et renn skal ha verdenscupstatus.

Den kommende verdenscupsesongen i langrenn og skiskyting inneholder til sammen 19 arrangørbyer, 10 ulike land og 150 konkurranser. Én måned før sesongstart kan bare halvparten av arrangørene vise til muligheter for at alle kan konkurrere.

I tillegg til usikkerheten ved reiser opplever flere nasjoner stor uro med tanke på å få økonomien til å gå rundt denne vinteren. En stor ekstrakostnad denne vinteren er coronatestene alle utøvere og støtteapparat må gjennom på hvert arrangørsted. Nasjonene må selv betale for testene, og med en pris på rundt 1500 kroner per test blir det raskt store beløp. For enkelte nasjoner er det snakk om opp til 100 000 kroner per helg.

USA er blant nasjonene som ikke har råd til å delta i alle verdenscuphelgene i langrenn på grunn av denne kostnaden, skriver Aftonbladet. – Det er en stor uro vi har. Sparepengene våre kommer bare til å rekke til halve vinteren. Vi må virkelig håpe på enklere og billigere tester framover, sier USAs landslagssjef Chris Grover til den svenske avisa.

Legg til at smitten øker dramatisk hver eneste dag i stort sett hele verden. Land etter land kommer med strengere og strengere regler. Så å ta noe som helst for gitt her er bare tull.

Inlagd: 2020-10-30, 22:49
Skriven av: Neithiri

Lite off topic
Men länkade artikeln är ju relevant.
Känns som att Samuelsson är lite ofokuserad i sitt sätt.
Idrottare brukar ju ofta bli lite debattglada när de börjar se slutet på sina karriärer som Emma Green och Maria Rydkvist exempelvis.
Det finns ju en anledning till det.När man är mitt i karriären är det viktigt att fokusera på rätt saker.
Att han till och med retar sig på vad som händer i andra sporter låter inte speciellt lovande tycker jag. Borde vara tillräckligt ståhej runt honom i alla fall under en säsong.
Om det vore en engångshändelse skulle det ju inte vara något problem men så är det ju inte och journalisterna har hittat en person som är villigt att uttala sig om allt möjligt från doping till miljö och politik.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/skidskyttarnas-forbundskritik-oansvarigt

Det är ju hans liv och han får ju naturligtvis göra vad han vill.Men känns som att han har stagnerat lite i utvecklingen.Man trodde ju att han var vår största talang någonsin men Hanna Öberg hade ju överlägset bättre resultat förra säsongen.Vi får se den här säsongen om han lyckas ta några kliv igen.

Inlagd: 2020-10-31, 09:27
Skriven av: karlP

Neithiri: Det är mycket möjligt att vissa tävlingar i världscupen kommer att ställas in. Världscuptävlingen i Ruka har dock fått klartecken och kommer med största sannolikhet att genomföras även om några länder uteblir. Arrangören står för kostnaden för coronatestning så det drabbar inte de enskilde land.

Tävlingarna i Lillehammer är jag dock mer osäker på.

Inlagd: 2020-10-31, 09:28
Skriven av: LOA

Så här säger den arrangemangsansvarige på norska skidförbundet Terje Lund om smittorisken med att arrangera världscuptävlingar i Lillehammer:

”Er det noen som er opptatt av smittevern så er det toppidrettsutøvere. De lever ekstremt i sin egen boble i forhold til andre. De som kommer fra Ruka vil ha en test som er tre dager gammel derfra. Det er ikke en masse utlendinger som kommer fra fjern og nær. Det er en veldig homogen gruppe som kommer med et ekstremt testregime i seg og med den bakgrunnen er vi klare for å arrangere”

Inlagd: 2020-10-31, 13:09
Skriven av: swestam

Testet idag vanns av Poromaa och Karlsson.

Inlagd: 2020-10-31, 13:40
Skriven av: gka

”Er det noen som er opptatt av smittevern så er det toppidrettsutøvere. De lever ekstremt i sin egen boble i forhold til andre. De som kommer fra Ruka vil ha en test som er tre dager gammel derfra. Det er ikke en masse utlendinger som kommer fra fjern og nær. Det er en veldig homogen gruppe som kommer med et ekstremt testregime i seg og med den bakgrunnen er vi klare for å arrangere”

I en tid med åpne grenser for importsmitte fra røde land som Polen (det gjelder iallefall for Norge), så antar jeg det er utøvernes risiko diskusjonen handler om – ikke arrangørlandene. Noe annet vil jo være håpløst dumt.

Inlagd: 2020-10-31, 14:34
Skriven av: Splitkein

swestam: Det är väl klart att arrangörer och personer på skidförbunden vill att tävlingarna ska köras som planerat. Det vill väl alla (utom några från Norge tydligen) som älskar längdskidåkning också. Det är dock regeringen och smittskyddsmyndigheten i respektive land som avgör om tävlingarna får genomföras eller inte. Politiker och myndighetspersoner är inte de vassaste knivarna i lådan om man får uttrycka sig så. Vad dessa kommer att besluta står skrivet i skyn. Nu finns det så många skidentusiaster i Norden som skulle bli väldigt upprörda om regeringen förbjuder världscuptävlingarna och är det någonting som politiker är rädda för så är det att förlora röster inför kommande val. Därför tror jag att de planerade världscuptävlingarna i Finland, Norge och Sverige kommer att bli av.

Att vissa åkare sedan kommer att stå över vissa lopp får man räkna med. Jag tror t.ex. att de bästa åkarna från Sverige och Norge inte kommer att åka Tour de Ski den här säsongen.

Inlagd: 2020-10-31, 15:57
Skriven av: LOA

gka: Familjelycka kan man säga. Vet du något mer om tävlingen?

Inlagd: 2020-10-31, 16:00
Skriven av: LOA

LOA: Regeringarna är mycket räddare för överfulla sjukhus än inställda längdtävlingar. Det förra kan knäcka vilken regering som helst. Så där har vi nog ingen räddningsplanka.

Inlagd: 2020-10-31, 16:40
Skriven av: Tobbe H

Inte så mycket info här men…
https://www.langd.se/william-poromaa-och-frida-karlsson-snabbast-paa-traningsrace.6342984-86106.html

Inlagd: 2020-10-31, 16:55
Skriven av: Karlsson

Folk använder sig inte av Instagram här inne alltså?

Inlagd: 2020-10-31, 17:00
Skriven av: swestam

Till allt annat trist i år kommer naturligtvis också att Stina Nilsson hoppat av. För mig var hon den stora profilen på damsidan. En åkare som kunde få för sig lite av varje. Kunde vara jättesmart och helvild samtidigt. Jämför det med heltrista roboten Johaug. Riktigt trist är det. Tankar i höstregnet…

Inlagd: 2020-10-31, 17:46
Skriven av: Tobbe H

Ser fram emot swestams Instagram-analys, bildruta för bildruta.

Händelserna är något svårfångade.

Inlagd: 2020-10-31, 19:05
Skriven av: Slakmota

Tobbe H: Att köra en världscuptävling utan publik kommer inte att fylla några sjukhus. Det finns inget samband mellan världscupen och fyllda sjukhus.

När det gäller Stina Nilsson så håller jag med dig 100%. Stina var för mig den lysande skidstjärnan och den som fick mig att intressera mig för längdskidåkning igen efter VM i Falun 2015.

Inlagd: 2020-10-31, 20:18
Skriven av: LOA

Förvånande att de börjat gå ut med ven som vinner testrace. Har ju varit hemligt förut.

Inlagd: 2020-10-31, 20:38
Skriven av: Jan

Jan: Nya tider nu.

Inlagd: 2020-10-31, 22:28
Skriven av: swestam

Nilsson kommer aldrig tillbaka!

Inlagd: 2020-10-31, 22:43
Skriven av: gka

Ja, omfamna de nya tiderna.

Inlagd: 2020-10-31, 22:50
Skriven av: swestam

Ja, det roligt. Men nog skulle man bra gärna ha fullständiga resultatlistor. Såg på bilder hur Ebba verkat fastna bakom Falk, kanske var det som kostade segern?

Inlagd: 2020-10-31, 23:05
Skriven av: Jan

Intressant att Poromaa vann. Var alla med? Om så är fallet är det väl väldigt lovande och förvånande va?
Man kanske kan hoppas på att vi får en ny riktigt bra herråkare. Det var ju väldigt länge sen det kom fram en riktigt ung herråkare som man kunde hoppas på för framtiden. Inget ont om Burman eller några av de andra men det var väl i stort sätt när Calle kom fram det var sista gången vi fick fram någon att riktigt hoppas på.
Jag vet det är bara ett lopp men man kan ju alltid spekulera. Det skrivs ju inte mycket om svensk herråkning här av förståeliga skäl.
Kommer säkert att få veta att vad jag skriver är helt fel :)

Inlagd: 2020-11-01, 07:44
Skriven av: karlP

karlP: Tror inte Calle var med. Poromaa är nog den största talangen i distans på herrsidan sedan Calle tillsammans med Burman och Thorn.

Inlagd: 2020-11-01, 08:37
Skriven av: swestam

Ser att Portugal, Spanien, Belgien, Österrike, Frankrike och England bommar igen nu. Bland andra. Som den pessimist jag är så är jag nu inställd på att det inte blir så många internationella längdlopp i vinter. Kommer att glädja mig åt varje lopp som kan genomföras. Däremot kommer vi att få se nationella lopp. Men vi har ju ofta vädret emot oss också numer och det ser just nu inte så inbjudande ut i Bruksvallarna. Men jag börjar bli van med det och det är några veckor kvar.

Inlagd: 2020-11-01, 09:39
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Hur många internationella längdlopp hade tänkts att gå i Portugal, Spanien, Belgien, Österrike, Frankrike och England?

Sedan kan ju diskuterats hur mycket som bommas igen i dessa länder. Ganska stora skillnader dem i mellan.

Inlagd: 2020-11-01, 10:11
Skriven av: swestam

Fotbollen rullar på som vanligt i Europa och även andra idrotter pågår för fullt. Varför oroa sig för att skidåkningen inte skulle kunna genomföras.

Inlagd: 2020-11-01, 11:39
Skriven av: gka

Vi får inte glömma Oscar Svensson när vi pratar om svenska herrarna…

Kan bara Oscar hålla sig frisk så är han ju riktigt vass i sprint, men, även duglig i distans (given i ett stafettlag)…

Inlagd: 2020-11-01, 11:56
Skriven av: ErrkaPetti

Är det inte mer oroande än lovande att Poromaa vann? Han var ju inte i närheten av de bästa svenskarna förra säsongen (och endast Burman var i närheten av världseliten bland de övriga på distans). Bättre om Burman vunnit klart med Poromaa som tvåa, dvs. ett tecken på att han hade gått fram enormt.

Inlagd: 2020-11-01, 12:05
Skriven av: Per

Per: Han kanske tränat mera med sambon och det som ger resultat nu? Nej men skämt åsido Poromaa är den mest lovande unga svenska herrn och vi får se sen i Bruks + Ruka var han (och resten av de svenska herrarna) egentligen står?

William är för övrigt son till skidåkaren Larry Poromaa (Kollen-femma som bäst men nog mer känd som svensk vallachef bl.a. under Vancouver-OS 2010) och Anette Fanqvist (VM-brons stafett i Thunder Bay 1995 med Frithioff, Billan och Ordina – mor Fanqvist var avslutare och förlorade i spurten med en tiondels sekund till silverlaget från Norge, Ryssland med Välbe och Lazutina i spetsen vann överlägset).

William har inte ens en sida på svenska Wikipedia idag men det kommer väl om det går bra för honom vilket vi alla förstås hoppas på.

Inlagd: 2020-11-01, 14:26
Skriven av: Jörgen

Per
Jag tror att det här är vad som behövs om Poromaa ska bli en ny storåkare.Då måste han göra jättekliv i den här åldern och ska helst vara bäst av svenskarna. Tror tyvärr att tåget har gått för Oskar,Thorn och Burman att bli riktigt bra. De har ju alla stagnerat när. de borde gjort framsteg för varje säsong.
De kan naturligtvis förbättra sig men tror inte att de blir några nya Hellner eller Johan Olsson.

Inlagd: 2020-11-01, 14:32
Skriven av: karlP

Per: Du har naturligtvis helt rätt. Det säger väl allt om svensk herrskidåkning när en förstaårs senior som förra säsongen var 19:de på 10 km i JVM slår hela den svenska s.k. herreliten.

Till skillnad från vissa andra här har jag inga som helst förhoppningar på svensk herrskidåkning eller denne Poromaa. Men hans sambo är jävligt bra. Henne har jag stora förhoppningar på.

Inlagd: 2020-11-01, 17:28
Skriven av: LOA

Om man tror att Poromaas 19:e plats på JVM är rättvisande för hans nivå och kapacitet då har man nog inte särskilt bra koll

Inlagd: 2020-11-01, 17:32
Skriven av: swestam

Här håller jag med Swestam 100% – ingen vet var William P står just nu styrkemässigt, men, över 15km skate slå samtliga andra herrar är ändå ett styrkebesked – han fyllde ju 20 år i år så han har alla möjligheter att ta stora kliv från säsong till säsong…

Inlagd: 2020-11-01, 21:37
Skriven av: ErrkaPetti

Det kan väl aldrig vara negativt att vinna eller..?

Inlagd: 2020-11-01, 23:32
Skriven av: Den tillbakastående

Og da begynner avlysningene i Norge å tikke inn. Først ut er åpningsrennet for skiskytterne på Sjusjøen:

”– På grunn av lokale myndigheters anbefaling om å ikke arrangere større arrangementer i Ringsaker kommune, blir sesongstarten for skiskytterne ikke avholdt på Sjusjøen 13.–15. november, skriver skiskytterforbundet i en pressemelding.”

Inlagd: 2020-11-02, 15:15
Skriven av: Neithiri

@Neithiri Men en lösning som Norge skulle kunna göra är ju att begränsa antalet deltagare i världscuploppen, endast en manlig och en kvinnlig deltagare så blir det ju mycket liten risk att de två smittar varandra

Inlagd: 2020-11-02, 17:13
Skriven av: Kurt

Enligt Ebbas och Lisas podd så köar nästan alla till bajamajan minst en gång före start. Enligt samma källa så finns det ibland dessutom bara en. Så en förutsättning för att kunna genomföra tävlingar i vinter borde vara att hyra in minst 10 major eftersom de flesta förmodligen inte vill ta till Ebbas nödlösning.
swestam kan väl tipsa Tegnell.

Inlagd: 2020-11-02, 17:32
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Väx upp!

Inlagd: 2020-11-02, 18:31
Skriven av: swestam

22000 nye positive tester siste døgn i Sveits. Under våren lå de jevnt rundt 1000 nye på det meste. De har hatt veldig god kontroll hele tiden, til slutten av oktober. Den siste uka har vært horribel, med en absolutt topp i dag. Mer enn 12% av totalt antall smittede har kommet siste døgn.

Det er ganske interessant siden de 3 første rennene i TdS går i Val Müstair – Sveits

Inlagd: 2020-11-02, 19:17
Skriven av: Neithiri

swestam: Ett seriöst förslag som arrangörerna säkert redan funderat på. Bland mycket annat som måste till för att kunna genomföra tävlingarna. Om jag hörde rätt så var Ebbas eget pers 7 ggr i den där kön.

Inlagd: 2020-11-02, 20:28
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Jag förstår inte vad det handlar om (eftersom du inte ger fullständig information).

Sedan tycker jag din sista mening är omoget trams (men det är ju inte första gången du kommer med något sådant).

Inlagd: 2020-11-02, 20:43
Skriven av: swestam

En sak skall du ha kred för Neithiri, du är väldigt konsekvent i din pessimism. Tyvärr verkar du ju få rätt också. Det blir nog inte mycket till säsong.
Om man vill bli på gott humör kan jag tipsa om det senaste avsnittet av Ebbas pod. Man märker hur mycket Ebba och Charlotte Kalla gillar varandra. Jag är en gammal man i en ung kropp och är skeptiskt till allt som är nytt(podcasts). Men eftersom man såklart är svag för Ebba Andersson måste man ju lyssna och det är påfallande vad positiva och glada både Ebba och Lisa Vinsa är. Härliga tjejer verkligen. Bra medicin i dessa deppiga tider.

Inlagd: 2020-11-02, 21:01
Skriven av: Den tillbakastående

Den tillbakastående: Ikke noe hadde gledet meg mer enn en spennende kamp i skisporet. Men ingenting er mer viktig enn å forsøke så godt det går å redde menneskeliv. Da betyr kampen Johaug – Ebba absolutt ingenting ;)

Inlagd: 2020-11-02, 21:16
Skriven av: Neithiri

Neithiri: Det är helt sant. Längdskidor ter sig ganska oviktigt just nu.

Inlagd: 2020-11-02, 21:25
Skriven av: Den tillbakastående

Neithiri
Du tar för givet att ju mer man stänger ner desto färre kommer att dö totalt sett i Corona,depressioner,cancer…
Det är just det som är hela frågan som de flesta norrmän bara verkar ha ett svar på.
Vi är många som tror att anordna skidtävlingar för unga idrottsmän inte är någon fara alls i jämförelse med mycket annat de här åkarna kan råka ut för.
Det är inte noll risk men dit kommer man aldrig.
Jag bor i Stockholm.På grund av hemarbete varje dag sen i Mars har jag gått på gympass varje vardag vid lunch(norskägt gym) för att tvinga mig att gå ut och inte sitta framför PCn hela tiden.
Trots det har jag inte blivit smittad.Det är ju bara ett exempel men visar på något sätt att om man någorlunda håller avstånd är det väldigt liten chans att bli smittad av tillfälliga kontakter.Däremot om man har en sjuk person hemma ,går ut på en pub ,dansar,eller sitter i ett hockyomklädesrum och trängs är det säkert större chans.
Men att skidåkare skulle löpa någon risk att smittas är inte logiskt.att de dessutom skulle bli allvarligt sjuka ännu mindre chans.
Då är det nog farligare för tex Ebba att gå ut i skogen och plocka bär som verkar vara en favoritsysselsättning. Eller vet inte förresten kanske inte finns Borelia/TBE/Tvar i Norrland.

Inlagd: 2020-11-03, 07:42
Skriven av: karlP

I min förra kommentar.
Ska vara att
”att skidåkare ska löpa någon större risk att smittas i samband med skidtävling är inte logiskt”
Det är alltså under förutsättning att lagen själva ser till att alla testas så att man inte smittar varandra inom laget.

Inlagd: 2020-11-03, 08:43
Skriven av: karlP

https://www.dagbladet.no/nyheter/covid-19-utloser-farlig-barnesyndrom/72991792
Og hevde att smittespredning er veien og gå, kan vel diskuteres. Jeg regner med att de ansvarlige i Norge jobber dag og natt for og hindre mest mulig smittesp. inntil at vaksinen er på plass!

Inlagd: 2020-11-03, 11:57
Skriven av: pelle

Håller inte alltid med KarlP men här håller jag verkligen med honom.

Man kan ju dessutom notera att Finland nådde en topp i smittspridningen omkring 7-10 oktober och sedan har har det fallit (och stabiliserat sig på en lägre nivå). När det gäller sjukhusinläggningar (både totalt och på IVA) så ligger man nu i hela Finland på samma nivå som det är i Region Uppsala.

Så någon stor smittorisk att tävla i Ruka är det knappast och med tanke på de medicinska protokollen (och vad Terje Lund har uttalat sig om som jag tidigare har citerat) så innebär de aktiva inte heller någon stor risk för smittspridningen i Finland heller.

Inlagd: 2020-11-03, 12:08
Skriven av: swestam

Lätt att diskussionen kring smittan sprids in i ett skidforum av skäl som man kan förklara. Dock finns det intressanta saker om själva sporten att beröra.
Bruksvallarna kör igång strax med intressanta lopp.
Kalla blir rolig att kolla in och även Falk behöver köra hårt för att jag ska bli övertygad om att hon platsar i laget till VM. Det finns annat också att syna tex herrarna.

Inlagd: 2020-11-03, 14:26
Skriven av: gka

Häggström tycker jag väldigt ofta förekommer i klipp från läger när man får se någon av herrarna. Lite att han störst stjärnglans i herrlaget (betyder inte att han är bäste herråkaren), kanske inte så konstigt när han konkurrerar med buttre Burman och Calle som återkommande är sjuk.

ska, nu fick du lite om själva sporten också.

Inlagd: 2020-11-03, 15:21
Skriven av: swestam

Kalla verkar het och Ebba lite kallare just nu faktiskt.

Heta
Frida,Kalla,Pouramaa,Svahn.Johanna Häggström
Varma
Ebba,Moa Lundgren,Vinsa(poddvarm), Burman(vlogg).

Calle omöjligt att veta kanske kall eller stekhet.Sitter nog mest i huvudet

Resten ingen aning

Inlagd: 2020-11-03, 15:36
Skriven av: karlP

Lite roliga händelser kan man läsa om trots allt. Johaug lyfter fram Karlsson som vinnare i Ruka. Karlsson gillar och tackar för det i ett inslag. Karlsson tycks ta det på allvar. Stor humor!

Inlagd: 2020-11-03, 16:20
Skriven av: gka

Man har nu börjat sälja biljetter till världscupen i Dresden. Det skulle man väl knappast göra om den var på väg att ställas in.

Inlagd: 2020-11-03, 18:11
Skriven av: swestam

swestam: Det er solgt 17.000 billetter til de tolv rennene i Oberhof i skiskyting. Nå er det bestemt at det blir uten publikum på tribunene på grunn av koronapandemien. Arrangøren regner med et stort økonomisk tap som følge av at de må betale tilbake billettpengene.

Samme kan såklart skje i Dresden. Men jeg tror alt sammen blir avlyst, smittetallene og innleggelsene eksploderer i hele europa.

Inlagd: 2020-11-03, 19:14
Skriven av: Neithiri

Neithiri: fast biljetterna till Oberhof är väl sålda långt tillbaka i tiden medan man börjar sälja biljetter till Dresden nu, så det är inte riktigt samma sak.

Jo vi vet vid det här laget att du tycker att allt bör ställas in denna vinter.

Inlagd: 2020-11-03, 19:21
Skriven av: swestam

swestam: I Belgia er plassene på sykehusene sprengt, de sender koronapasieneter til Tyskland hvor det også hoper seg opp nå. Og vi har såvidt sett begynnelsen på dette. Bare å glemme langrenn og skiskyting, kommer ganske trolig til å avlyses.

Inlagd: 2020-11-03, 19:35
Skriven av: Neithiri

Neithiri: Mer relevant hur det ser ut Finland än hur det ser i Belgien

Inlagd: 2020-11-03, 19:53
Skriven av: swestam

Neithiri och swestam: Det spelar ingen roll vad vi tycker och tror. Vi kan ändå inte påverka besluten. Det är bara att avvakta och se vad som händer med coronapandemin och världscupen.

Inlagd: 2020-11-03, 22:03
Skriven av: LOA

Det som gör mig bekymrad är den höga smittspridningen i Sverige. 10 518 nya rapporterade smittfall idag, Förmodligen är några fall från helgen då rapporteringen inte är den bästa men ändå. Nu kommer också dödstalen. 36 döda idag. När man sen ser motsvarande siffror från Norge och Finland blir man betänksam. Vi har nästan lika hög smittspridning som i Storbritannien och där stänger man ner nästan hela samhället. Vi gör nästan ingenting. Lite allmänna råd som man kan följa om man vill eller låta bli. Det är bara att erkänna att man i Norge och Finland är betydligt bättre på att förhindra smittspridning. Det är väl därför personer från Norge tar coronapandemin på större allvar än vad många svenskar gör.

Inlagd: 2020-11-03, 22:20
Skriven av: LOA

Vi har här hemma 37 döda sen i fredags.

Inlagd: 2020-11-03, 22:48
Skriven av: gka

Det enda vi vet med säkerhet, är att om 100 år är alla här på skidpepp döda och begravda. Alla utom pelle då förstås. Han hoppas och tror jag är odödlig.

Inlagd: 2020-11-03, 22:48
Skriven av: Den tillbakasttående

Ny säsong startad. Börja fynda redan nu. :)

https://www.fantasyskiigames.se

Inlagd: 2020-11-05, 18:00
Skriven av: peter skigames

Det er foreløpig uvisst om det blir arrangert verdenscup i nordiske grener på Lillehammer i desember. Trolig kommer en nærmere avklaring mot slutten av neste uke, forteller generalsekretær i Norges Skiforbund, Ingvild Bretten Berg til NRK. Etter dagens nye smitteverntiltak må NSF tilpasse sin smittevernprotokoll for arrangementet.

Inlagd: 2020-11-05, 22:50
Skriven av: Neithiri

Fler kommuner stoppar internationella idrottsarrangemang, Fredrikshamn tillåter inte EM i handboll, man hoppas kunna finna annan ort i Danmark https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=7593778

Inlagd: 2020-11-06, 14:23
Skriven av: Kurt

Kurt: I Danmark har man nu stora problem med ett muterat coronavirus som man tror har spridit sig från minkar till människor. Dock körs inga skidtävlingar i Danmark så jag vet inte vad detta har med världscupen i längdskidåkning att göra som är det vi diskuterar här.

Det kommer att bli tävlingar i Ruka och sen får vi se om det blir tävlingar i Lillehammer också. Besked kommer nästa vecka.

Är det inte bättre att diskutera kommande tävlingar i Bruksvallarna istället för att fortsätta att tjata om coronapandemin?

Inlagd: 2020-11-06, 16:50
Skriven av: LOA

Ingen Stina mm.
https://www.fantasyskiigames.se/ny-sasong-startad

Inlagd: 2020-11-06, 21:19
Skriven av: peter skigames

Peter Skigames: Tack för tävlingen! En kort fråga bara: Måste även wildcardet ta hänsyn till landskravet och kategoriseringskravet?

Inlagd: 2020-11-07, 09:38
Skriven av: Ulf

Ulf,
Du får ta wildcardet fritt alla åkare i alla kategorier, du får dock ej överskrida 2 herrar och 2 damer ifrån samma land och även så måste pengarna räcka till.

Inlagd: 2020-11-07, 17:46
Skriven av: peter skigames

Peter, ok tack.

Inlagd: 2020-11-07, 19:43
Skriven av: Ulf

Tjat eller ej, men några är i alla fall realistiska: SM-veckan vinter i Borås ställs in

https://www.svt.se/sport/sm-veckan/sm-veckan-vinter-i-boras-stalls-in

Inlagd: 2020-11-12, 14:12
Skriven av: Kurt

SM veckan ställs in på grund av mängden idrottare på samma ställe. Här ser man risken med att klumpa ihop idrotter istället för att sprida ut på olika orter. Dags att tänka om?

Inlagd: 2020-11-12, 14:19
Skriven av: gka

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/det-har-blir-ett-skrackscenario/
Läser man mellan raderna säger han väl egentligen att detta inte kommer att fungera.

Inlagd: 2020-11-12, 14:40
Skriven av: Den tillbakastående

Styret i Norges Skiforbund har torsdag besluttet å be FIS om at den planlagte verdenscupen i langrenn, hopp og kombinert på Lillehammer, fra 4. til 6. desember, utsettes til senere i sesongen.

Inlagd: 2020-11-12, 16:52
Skriven av: Neithiri

Tänk att norrmännen ska sätta sig på tvären. Hur svårt kan det vara att köra några skidtävlingar?

Inlagd: 2020-11-12, 16:59
Skriven av: gka

FIS har en reservhelg första helgen i februari för eventuella inställda tävlingar. Samma vecka som SM-veckan körs som verkar vara inställd den med.

Inlagd: 2020-11-12, 17:02
Skriven av: peter skigames

Hoppas att man kör i Ruka på norgehelgen. Så kan det bli lopp i alla fall.

Inlagd: 2020-11-12, 17:12
Skriven av: gka

Gör som skidskyttarna i Kontiolahti. Kör Lillehammerstävlingarna i Ruka. Hoppas på resolut agerande hos Fis där. Norge får däremot gärna ställa in Beitosprinten också

Inlagd: 2020-11-12, 17:23
Skriven av: Lennart

Hysteriska norrmän var det. Rimligtvis så borde nu Norge ställa in sin säsongpremiär och avstå Ruka annars blir det bara skenheligt.

Och ställs Lillehammer-helgen in hoppas jag inte Norge får arrangera den senare under säsongen.

Inlagd: 2020-11-12, 17:27
Skriven av: swestam

swestam: Sånn lyder det når man kommer fra et land som driter i sine eldre å svake, 40 nye døde i Sverige i dag leser jeg, who cares, kun noen tall på en liste.

Inlagd: 2020-11-12, 17:33
Skriven av: Neithiri

Neithiri: Visar bara hur lite du förstår när du skriver något sådant. Vi driter inte i våra äldre och svaga.

Men ta du och isolera dig i ett halvår så vi slipper se något från dig.

Inlagd: 2020-11-12, 17:37
Skriven av: swestam

Slutt å drit deg ut nå, det er soleklart at å flytte store tropper mellom mange land i disse tider fører til mer smitte, som igjen fører til død. Fullstendig idiotisk at store sport-evenamang får tillatelse til å gjennomføres nå, det er regelrett mord.

Inlagd: 2020-11-12, 17:40
Skriven av: Neithiri

”Onsdag uttalte helsedirektøren til VG at det er ønskelig å stille samme karantenekrav til idrettsutøvere som andre yrkesaktive.” I praktiken betyder det att Norrmän inte heller kan delta i internationella tävlingar, om de inte håller sig borta från Norge under hela säsongen

Inlagd: 2020-11-12, 18:18
Skriven av: Kurt

” Fullstendig idiotisk at store sport-evenamang får tillatelse til å gjennomføres nå, det er regelrett mord”
Fullständig idiotiskt att rökning, alkohol, onyttig mat och bilar är tillåtet det är regelrätt mord…………………….,

Inlagd: 2020-11-12, 18:21
Skriven av: Bamse

Bamse: Dere er ikke velkomne i Norge for øyeblikket, ingen av dere. Og det gjelder såklart resten av verden også. Men mest dere svensker, som ikke gidder ta de tak for å få ned smitten som stort sett alle fornuftige land gjør nå i våre dager. Dere er ikke velkomne noen av dere!

Inlagd: 2020-11-12, 18:26
Skriven av: Neithiri

Neithiri: När du pratar om regelrätt mord då har du helt tappat det. Visar ju bara hur rätt jag har haft när jag snackat om hysteriska norrmän.

Och du visar återigen att du har noll koll på vilka som sambanden är

Inlagd: 2020-11-12, 20:45
Skriven av: swestam

Glädjande att se Ingvild Flugstad-Østberg på skidor igen – är i Beitostølen med Fossesholm och Johaug för träning…

https://www.instagram.com/p/CHf5WNzJARJ/

Inlagd: 2020-11-12, 20:55
Skriven av: ErrkaPetti

Markus Cramer er kraftig provosert over FIS (Det internasjonale skiforbundet). Bare noen uker før sesongstart avslører han at russerne i fullt alvor har vurdert å droppe store deler av verdenscupen. Det ene handler om hvordan koronatest-systemet i hvert enkelt land som er fryktelig kostbart, der han mener FIS burde ha gjort en bedre jobb for nasjonene. Det andre handler om en rennkalender uten hensyn til at det pågår en pandemi. Nasjonene skal først til Finland, Norge, Sveits og Tyskland før jul. Det er et stort sirkus som skal forflytte seg – og han har ikke sett vilje til å forsøke å endre på det.

Inlagd: 2020-11-13, 10:56
Skriven av: Neithiri

@ErrkaPetti: Ingvild Flugstad Østberg dropper vinterens konkurranser https://www.nrk.no/sport/ingvild-flugstad-ostberg-dropper-vinterens-konkurranser-1.15243014

Inlagd: 2020-11-13, 11:35
Skriven av: Kurt

Jag tycker vc-tävlingarna i Lillehammer bör flyttas och hållas så snart som möjligt. Ex till Gällivare. Det går inte att lita på att de kommer arrangera senare i vinter heller.

Inlagd: 2020-11-13, 12:05
Skriven av: Per

Gällivare Ruka är ju buss avstånd

Inlagd: 2020-11-13, 12:11
Skriven av: jossa

Etappen Ruka–Gällivare vore kanske något för Neithiris gäckande cykelburna dödspatruller?

Inlagd: 2020-11-13, 12:54
Skriven av: Slakmota

Slakmota .. Ja hvorfor ikke … og så kan unggguttta-pocken stå langs vegen – vaklende – og servere ”dricka” til patruljen…

Inlagd: 2020-11-13, 14:09
Skriven av: pelle

Östberg ställer in hela säsongen på grund av corona, nej det är en fotskada som stoppar henne

Inlagd: 2020-11-13, 14:27
Skriven av: gka

Tyvärr har Östberg fått startförbud igen.
https://www.dagbladet.no/sport/hele-sesongen-spolert-for-ostberg/73064055

Inlagd: 2020-11-13, 17:28
Skriven av: Slakmota

Lite OT, men hur tror ni det går för Stina Nilsson idag (sprint i Idre, skidskytte)?

Inlagd: 2020-11-14, 11:40
Skriven av: ErrkaPetti

EP: Jag var skeptisk till Stina Nilsson som skidskytt generellt sett. Men jag tror faktiskt det blir succé till slut. Framförallt är det ju för jävla tufft gjort av henne att göra denna satsning när hon står på toppen som längdskidåkare. Personligen tycker jag det var skit att hon bytte sport för jag gillar verkligen inte skidskytte(pacifist). Känns bara fel att dom kör omkring med en bössa på ryggen. Kunde dom inte kastat pil istället? Eller snöboll?

Inlagd: 2020-11-14, 14:11
Skriven av: Den tillbakastående

Tycker att det är lite väl positiva kommentarer efter Stinas lopp.
3 bom är ju helt OK Men om hon ska ha något att hämta i världscupen så måste hon säkert slå övriga svenska landslagsåkare med ett par straffrundor i åktid vilket är vad Mäkäränen kan göra i bra form. I stället åkte hon ungefär lika fort som övriga svenskor. och det såg lite segt ut.
.Sen skulle man ju helst se att Stina i stället ska slå Mäkeränen med minst 1 straffrunda i åktid vilket skulle vara ganska normalt kan man tycke med en Stina i gammal form.
Jag vet första loppet och tidigt men lite väl översvallande positiv kritik kan man tycka.
Men om hon inte är bäst i spåret i världscupen så kommer hon att få det väldigt svårt. att ta några pallplatser.

Inlagd: 2020-11-14, 17:15
Skriven av: karlP

karlP:

Skyttet och nerverna höll ju bra, det var starkt av Stina. Men jag håller med dig om att hon nog måste plocka fram lite mer i skidåkningen om vi ska se något internationellt gångbart.

Men glöm inte bort att en del av tidstappet mot andra med liknande antal straffrundor antagligen beror på att hon förlorar tid på skyttevallen snarare än farten i spåret. Med ett bättre liggande, liknande ståskytte och något vassare åkning så är hon en bit på väg tror jag..

Inlagd: 2020-11-14, 17:53
Skriven av: Peos

Ganska medioker åktid av Nilsson. Hittar inga officiella siffror på ren åktid men efter att ha dragit bort tiden på skjutvallen och straffrundorna så får vi bland några av toppåkarna:
Davidova: 0.0 s
Elvira Öberg: +16,9 s
Nilsson: +22,3 s
Hanna Öberg: +23,2 s
Skottheim: +46,3 s
Fanns nog ytterligare några med bra åktid dessutom.

Inlagd: 2020-11-14, 17:56
Skriven av: Karlsson

Karlsson:

Intressant. Det är bara att hålla med i ditt konstaterande. Dock, idag var det nog skidföre a la Davidova eller en Tiril Eckoff. Jag tänker också att Stina kanske tog det säkra före det osäkra när det gäller farten i spåret. Men som de sa i sändning (NRK el SVT?), Stina har inte rapporterats som särskilt överlägsen. Och stora framsteg för Elvira Öberg i fysik kapacitet.

Inlagd: 2020-11-14, 18:04
Skriven av: Peos

Peos:
Kan vara så. Hon har ju dessutom varit skadad så sent som för ett par tre månader sedan och skadorna från förra säsongen också så det finns nog lite mer att ge.

Inlagd: 2020-11-14, 18:07
Skriven av: Karlsson

Det kan ju vara så att hon tappat mycket tid på skjutvallen.
Men saken är att på spurtvaravet där det bara är att dra på så var hon inte så snabb där heller.

Inlagd: 2020-11-14, 18:07
Skriven av: karlP

karlP:

Nej det är sant, jag hade hoppats på och förväntat mig lite mer.

Inlagd: 2020-11-14, 18:12
Skriven av: Peos

Nå var vel ikke føret favorittføret til Stina heller, men skate intervallstart har vel vært hennes dårligste gren i langrenn så jeg er ikke veldig overrasket.

Inlagd: 2020-11-14, 18:42
Skriven av: Sven

Norska landslaget i fotboll stoppas från at resa till Rumänien och spela Nations leage av norska myndigheter, efter att en i laget testat positivt. Politisk inblandning i fotboll brukar ju leda till nationell avstängning från internationell fotboll. Det är nog ingen idé att Norska idrottare försöker resa utomlands på internationella tävlingar.

Inlagd: 2020-11-14, 18:53
Skriven av: Kurt

Farten i sporet var vel ikke så viktig i dag, der vet hun att hun er den beste, derimot, meget sterkt av Stina og prestere 4 treff i stående skyting i sin første tevling.

Inlagd: 2020-11-14, 18:55
Skriven av: pelle

Jag håller med att det var starkt stående .Framförallt att sätta sista skottet efter strulet utan att frysa fast.
”der vet hun att hun er den beste”
Problemeet med det är är att det vet vi inte alls. Var länge sen vi såg Stina åka skidor. Det såg väldigt segt ut från först stavtaget. Hoppas lite på att hon hade dåliga skidor.

Inlagd: 2020-11-14, 19:02
Skriven av: karlP

Stina tycks tappat i fart på laggen, ändå var det sprint. Blir nog ingen skytt av henne.

Inlagd: 2020-11-14, 19:56
Skriven av: gka

Det viktigaste i dagens lopp var att hon fick ihop helheten. Åkfarten kommer nog vad det lider. Sedan åker man ju på ett litet annat sätt i skidskytte än i längd,

Inlagd: 2020-11-14, 22:14
Skriven av: swestam

gka: och hur bra har Stina varit på WC nivå i fritt med individuell start 5-10 km? det bör man nog också tänka på när man tror att hon ska dominera är väl det hon presterat sämst på

Inlagd: 2020-11-14, 23:21
Skriven av: jossa

Jossa, Så är det nog att det hänger på skjutandet mer än åkfarten,

Inlagd: 2020-11-15, 00:53
Skriven av: gka

Nja
Skjutandet är ju naturligtvis väldigt viktigt.Både träffsäkerheten och snabbheten i skyttet.
Men att Stina skulle kunna bli lika bra som dom som har tränat på att skjuta sen barnsben är inte så troligt. Om hon skulle lyckas där skulle det vara fantastiskt.
Men varför skidskyttevärlden tror att hon skulle kunna bli riktigt bra är att man tror att hon likt Denise Herman kan skjuta ett par bom mer än konkurrenterna och ändå vinna.
Sen var Denise bra som skidåkare men inte i närheten av Stinas klass så Stina skulle helst slå Denise med en straffrunda..Igår åkte hon kanske 3 staffrundor sämre än vad Denise presterar normalt i en tävling.
Stina åkte alltså jämnt med Svenska skidskyttar som inte är några raketer ute i banan i internationella skidskytterävlingar..
När Hanna som kanske är vår snabbaste åkare vinner tävlingar så gör hon det på skjutvallen genom att skjuta blixtsnabbt och säkert inte för att hon är snabbast i spåret.

Inlagd: 2020-11-15, 08:21
Skriven av: karlP

Nu börjar evidensen vad gäller utomhustävlingar och covid-smittspridning strömma in. Som väntat mycket låga risker. Ja faktiskt extremt låga att döma av den japanska genomgången. Endast en av 670 000 personer smittad på 687 tävlingar. Och då kan förstås den personen ha smittats efter tävlingstillfället då inkubationstiden normalt är kring 5 dagar. https://www.svt.se/sport/corona-och-idrott/studie-visar-loptavlingar-ar-smittsakra

Inlagd: 2020-11-15, 10:43
Skriven av: Per

Ikke mye å skryte av når det gjelder Stina Nilsson i dag, hadde vel neppe kommet blant de 60 beste om det var en normaldistane i WC.

Inlagd: 2020-11-15, 12:47
Skriven av: Neithiri

Stina Nilsson får nog inse att bytet till skyttet kräver mer än bra åkning. Kommer nog att ta tid innan det blir ett skytte som tar henne till samma nivåer som längdåkningen gjorde. Media kommer nog att fokusera på andra åkare under vintern.

Inlagd: 2020-11-15, 12:52
Skriven av: gka

Så det visar sig att löptävlingar i stort sätt inte innebär någon smittorisk alls. Hur stor risk kan det då vara med skidor med mindre startfält,längre avstånd till publiken och skidor på fötterna som bara dom gör att man får ett naturligt avstånd mellan skidlöparna.
Men det finns en extrem ängslighet.
Mycket enklare att ställa in allt så att man inte riskerar någon beskyllning efteråt om någon blir sjuk och det inte kan bevisas att personen inte blivit smittad på tävling.
Även fast risken att det ska hända något allvarligt är mikroskopisk vill man inte behöva stå vid skampålen om något händer.
Det är ju samma när Ferry och den andra står och intervjuar skidskyttar på 2,5 meters avstånd och kör med munskydd.
Det är ju totalt onödigt och det vet dom om.Det är bara för att om dom inte har på munskydd så kommer det en massa kritik.
Munskyddet åker nog av så fort tv kamerorna vrids åt en annat håll. Det kunde man ju se när Ferry bytte munskydd under sändningen för att den svarta inte täckte näsan utan ramlade ner.Om han gick runt med munskydd även när kameran inte var på så skulle han nog märkt det innan sändningen att munskyddet inte funkade

Inlagd: 2020-11-15, 13:31
Skriven av: karlP

Tegnell håller med att riskerna uppenbarligen är väldigt små i utomhusidrott. Nya besked om lättnader kommer i december.

Inlagd: 2020-11-15, 14:06
Skriven av: gka

Systrarna Öberg vs. Nilsson i åktid för dagen, tid på skjutvallen och tidstillägg borträknat:
E. Öberg: 0.0 s
Nilsson: +7.0 s
H. Öberg: +39.5 s

(med reservation för räknefel…)

Inlagd: 2020-11-15, 15:08
Skriven av: Karlsson

Karlsson:

Ja Stina bör ju ha minst 25-30 sekunder till H.Öberg, hon lär ju inte bli en så snabb och säker skytt. Gärna 30-talet sekunder även på en 7.5 km sprint.. Elviras skytte kanske kan gå bättre att konkurrera mot. Båda lär fortsätta utvecklas på skyttevallen.

Taktiska Stina lär sedan ha en del att hämta när det kommer till masstart på internationell nivå. Där kommer det att finnas många bra ryggar att dra fördel av.

Inlagd: 2020-11-15, 17:54
Skriven av: Peos

Uppenbart är att Stina verkligen har menat vad hon sagt till media, att det blir en utmaning för henne att åka snabbt med ett gevär.

Jag hade annars tänkt att Stina skulle hamna på plussidan där. D v s geväret, ca 4 kg, väger lika mycket för alla. Borde vara ett litet minus för kortare, mindre åkare som T. Ekoff t ex. Ett plus för D.Hermann et c.

Inlagd: 2020-11-15, 18:11
Skriven av: Peos

När man värderar Stina som skidskytt efter helgens två lopp tycker jag man inte bara kan titta på hennes åktid eller hur många träff eller bomskott hon hade. Jag tror man också måste titta på hennes rörelsemönster som skidskytt, hur hon rörde sig med vapnet på skyttevallen och hur det såg ut när hon sköt sin skott och ställa det mot att hon tränat skidskytte i ett drygt halvår. Utifrån det tycker jag det ser bra ut och jag tror hon kommer lyckas bra som skidskytt.

Inlagd: 2020-11-15, 20:05
Skriven av: swestam

Jag håller med, det här var hennes första lopp efter att ha tränat som skidskytt i åtta månader. Det är kort tid. Det är lätt att dra för stora växlar på hur snabbt hon åker nu, utan att ta hänsyn till att hon måste anpassa farten på ett annat sätt som nybörjare och att det är mycket nytt att hålla reda på, vilket även kan ha påverkan på hennes slutvarv. Hon hade också en ganska stor skillnad mellan toppar och dalar i distansskidåkning tidigare. Sedan var ju fristil, individuell start, inte hennes favoritgren. Jag tror att hon kan lyckas, men att det åtminstone de närmaste åren är troligast att det går bäst i sprint och masstart.

Inlagd: 2020-11-15, 20:22
Skriven av: Anders

Ivo Niskanen och Nepryaeva segrare i Finland. Niskanen som brukar vara i form tidigt slog Bolshunov med 41 sek. På Fis hemsida kan man läsa att Levi (ett ”stenkast” från Ruka) ger grönt ljus för Alpina WC till nästa helg, dessutom med publik, dock begränsat antal. Finland levererar och räddar vintersporterna. Varför inte låta finnarna ta hand om alla tävlingar fram till jul?

Inlagd: 2020-11-15, 22:48
Skriven av: Lennart

En nyhet i Fantasy Skigames för året är att det delas ut ett förstapris till den vassaste coachen.
https://www.fantasyskiigames.se/arets-vinnare-vinner-ett-skidpaket
God coacharlycka! :)

Inlagd: 2020-11-16, 10:21
Skriven av: peter skigames

Nu är det klart att det blir världscup i Davos. Härligt!

“Despite our experience as an organizer of World Cup competitions, this year has been extremely challenging. But we feel that especially a sport like Cross-Country skiing has a huge potential to proceed also in those difficult times. With the support from Swiss Ski it was possible to set up a realistic and safe health concept that is feasible for all involved parties.”

Inlagd: 2020-11-16, 11:14
Skriven av: LOA

Förstår intresset för Stina Nilsson men hon har valt att byta sport och är skidskytt numera (och detta är en längdsida). Om vill skriva om henne kan ni göra det i denna tråd istället som skapades då det blev känt att Stina Nilsson skulle byta sport:

http://www.skidpepp.se/2020/03/22/stina-nilsson-byter-sport/

Inlagd: 2020-11-16, 12:44
Skriven av: Jörgen

Frida Ebba vill åka touren.. Jonna Linn kanske Calle o Svensson tvekar.. det är viktigt för sverige att bästa åkarna vill köra touren efter senaste säsongerna där man varit ett av lagen som sänkt statusen ganska mycket på världscupen.. Frida o Ebba är viktiga för världscupen om man ska ta upp kampen med norge på damsidan.

Inlagd: 2020-11-16, 17:18
Skriven av: JohanA

Det skulle vara spännande och roligt att få se Jonna och Linn åka dessa mellanlånga distanser med mycket jakt/masstart. Men de kan nog avstå och vinna sprintcupen ändå. Jag undrar om de har tillräckligt mycket att vinna på det hela för att ta riskerna med att ställa upp.

Och inte kan väl Calle hålla sig frisk en hel tour?

Inlagd: 2020-11-16, 17:40
Skriven av: Peos

Johan håller med.
Skulle tycka att det vore mer roligt om en svenska vann världscupen än om vi fick ett VM guld..
För Johaug i fjolårsform skulle det kunna fungera att vinna världscupen utan köra tour de ski men inte en chans för svenskorna.
Sen är det ju lite egenintresse också .Tänk att kunna bänka sig framför TVn efter jul och se tour de ski med svenska skidåkare som har ordentliga chanser att placera sig bra.Första gången på många år som vi kan ha såna förväntningar. Det finns ju en 5-6 st som har kapacitet att vara top 10 om man räknar med många bonussekunder på spurtetapperna.

Inlagd: 2020-11-16, 18:33
Skriven av: karlP

Om man får tro SVT så kommer inte Linn Svahn att åka Tour De Ski.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/linn-svahn-nobbar-tour-de-ski

Inlagd: 2020-11-16, 19:00
Skriven av: LOA

KarlP och JohanA: Det skulle vara väldigt trevligt om Ebba och/eller Frida kunde utmana om den totala världscupen och deltagande i Tour de Ski är då ett måste, förutom att bryta Johaugs dominans.

Nästan så att det skulle smälla högre än ett VM-guld (men inte ett OS-guld). Ty det har aldrig hänt att en svensk längddam har vunnit den totala världscupen, närmast var Billan för 32 år sedan 1988 (tvåa efter finskan Matikainen). Billan har även varit totalfyra två gånger liksom Kalla.

Inlagd: 2020-11-16, 19:13
Skriven av: Jörgen

Ja Jörgen
Man fick ju lära sig igår på vinterstudion på spåret att Kalla har 22 st VM och OS medaljer. Men har aldrig varit nära vad gäller världscupen.
Så tycker att en seger i världscupen skulle smälla klart högre än ett VM guld i och med att vi aldrig har varit i närheten förrutom en gång med Billan
Men som du säger ett OS guld smäller högst.
Byter nog en seger i tour de ski mot silver eller broms i VM också.
Vad är det man kommer främst ihåg från Kallas karriär förrutom staffettguldet i Sotji .Det är i alla fall för mig en ung Kalla i the final climb.

Inlagd: 2020-11-16, 19:36
Skriven av: karlP

Kalla har tagit medalj i precis hälften av alla starter i OS och VM som hon ställt upp i.

Inlagd: 2020-11-16, 20:47
Skriven av: gka

Kalla har varit de stora tävlingarnas åkare. Hon har lyckats pricka sitt max då alla andra också försöker vara på topp. Världscupen ses av många åkare som en inkomstkälla och under mästerskapsår som vardagslunk och transportsträcka fram till mästerskapet. Själv ser jag VC delvis som ett kommersiellt påfund som ska dra intresse och pengar (TV) till sporten och arrangörerna medan mästerskapen ska visa vilka som är bäst (mästare). Men världscupen är naturligtvis ofta väldigt underhållande, speciellt sprintloppen, och det är inte minst viktigt.. Min helt subjektiva syn.

Inlagd: 2020-11-16, 22:21
Skriven av: Tobbe H

Linn Svahns svar i intervjun idag i DN vidimerar i viss mån min syn. Världscupen är underordnad VM.

Inlagd: 2020-11-17, 07:25
Skriven av: Tobbe H

Ja, hamnar man överst på pallen i ett VM och får höra nationalsången spelas och den svenska flaggan hissas till ens egen ära, så överträffar det säkerligen alla CHF man kan tjäna i världscupen.

Inlagd: 2020-11-17, 07:42
Skriven av: Ulf

Mästerskapsmedaljer visar vem som varit bäst under just de två veckorna då alla ska vara som bäst (formtoppade) och Kalla är en suverän mästerskapsåkare som gjort det jättebra, det tror jag att vi alla är överens om.

Jag anar att vi svenskar gärna nedvärderar den där världscupstotalen för att vi inte haft någon med chans på den tidigare, de norska damerna har historiskt sett dominerat stort i den tabellen. De bästa svenskorna har ofta medvetet satsat på mästerskapen och t.ex. skippat Tour de Ski som är viktig för världscuptotalen.

Det ska bli intressant att se hur det går för firma Ebba/Frida i världscupen under de kommande åren. Är de med däruppe i toppen efter Touren tror jag att de gärna vill försöka ta hem totalen (och inte så mycket för pengarnas skull även om det givetvis är en morot det också) och bli historisk som första svenska damvinnare av världscupen.

Inlagd: 2020-11-17, 11:05
Skriven av: Jörgen

peter skigames: bra initiativ med fint pris, känns lite lurigt med lag i år speciellt när man inte säkert vet hur säsongen kommer se ut.

Inlagd: 2020-11-17, 11:24
Skriven av: jossa

Tobbe H ..
Ja .. Så du mener at verdens kvinnelige langrennsløper igjennom alle tider, brukte sine 114 vc-seiere ”kun” som vardagslunk och transportstrecka til mesterskap? … ;-)

Inlagd: 2020-11-17, 11:52
Skriven av: pelle

Kan vara lite riskabelt att bara satsa på ett lopp under säsongen då man kan ha en mindre bra dag eller vara sjuk. Tror tex Ebba inte följer Kalla och står över TdS i år som hon gjort tidigare år med tanke på floppen under VM i Seefeld.

Inlagd: 2020-11-17, 11:58
Skriven av: gka

Saken med Kalla är ju att hon aldrig riktigt haft kapaciteten att vinna världscupen.Men fantastisk på att toppa till mästerskapen där hon ofta haft sina bästa placeringar för säsongen.
Så för henne kan det ju vara Ok att hoppa över tour de ski när det i alla fall bara gäller en 4-5 plats i totalen.
Skillnad mot Ebba och Frida som har potential att komma mycket bättre totalt i världscupen. Så hoppas verkligen att de åker så mycket de kan. För som sagt de kan ju helt plötsligt bli lite snuviga innan ett mästerskap så är den säsongen förstörd.
För det är ju en annan sak med Kalla hon vet till skillnad mot många andra i Svenska landslaget hur man håller sig frisk när det gäller.
Där vet vi ju inte riktigt var vi har Ebba och Frida än.

Inlagd: 2020-11-17, 14:20
Skriven av: karlP

Ebba är väl svårslagen när det gäller att rada upp skador och sjukdomar inför eller i samband med internationella mästerskap?

Hoppas att hon vänt trenden!

Inlagd: 2020-11-17, 14:38
Skriven av: Slakmota

Det har sett bra ut för Ebba hittills denna försäsongen. Har hon någonsin haft en problemfri sådan förr? Hon såg för övrigt lite lurig ut på podiet igår. Kanske har hon en liten överraskning på gång?

Inlagd: 2020-11-17, 15:07
Skriven av: Den tillbakastående

Från Expressen

”Och här kommer några tips från stjärnorna i det svenska landslaget.

– Jag är värd alla pengar, säger Linn Svahn.

Frida Karlsson vill dock tipsa om en av sina lagkompisar: Maja Dahlqvist.

Den tidigare världsmästaren kostar bara 9,5 miljoner efter att ha haft en svagare säsong i fjol.

– Det är ett riktigt kap, säger Karlsson.

– Varför har ni reat ut henne? Slå till, säger jag till alla. Slå till på Maja Dahlqvist!”

Kan man gissa att Maja kanske är bättre än man tror och kanske är på väg tillbaka i gammal storform?

Inlagd: 2020-11-17, 16:45
Skriven av: karlP

Linn Svahn har verdens største kjeft.

Inlagd: 2020-11-17, 17:54
Skriven av: Neithiri

Ja det är nästan det bästa med henne.Första kvinnliga Northug.
Tänk vad många norrmän hon kommer att retat upp under åren.Härligt

Inlagd: 2020-11-17, 18:16
Skriven av: karlP

jossa,
Tack. Ganska lurigt är det. Att så många troligen kommer att avstå Touren kommer sätta sina spår och att vi inte vet med säkerhet om och vilka tävlingar som kan bli inställda. Knåpar på mitt eget lag och tänker på Frida. Kommer det vara värt att ha henne i laget? Troligen så har hon höga toppar fast troligen inte jämnheten över en hel säsong som t ex Ebba, Heidi Weng och Nepryaeva. Svårt. :)

Inlagd: 2020-11-17, 19:46
Skriven av: peter skigames

peter skigames: om det inte bir helsäsong blir det någon vinnare då? blir ju extremt svårt med någon taktisk startegi om det böjar ställas in

Inlagd: 2020-11-17, 19:58
Skriven av: jossa

Peter Skigames: Vill du ha en egen tråd för Fantasy Skigames här på Skidpepp där de som vill kan skriva om och kring tipset under vintern? Kan ordnas i så fall och jag kontaktar dig i så fall via mejl om vad du vill ska stå i inlägget som startar den tråden.

Inlagd: 2020-11-17, 20:04
Skriven av: Jörgen

jossa,
I teorin behöver bara en tävling avverkas för att det ska bli en vinnare. Det är sant, hemska tanke om det ställs in efter Davos och man sitter med 8 byten kvar. Skräckscenario dock, realistiskt så bör de flesta tävlingar genomföras (utan publik) och personligen utanför fantasyvärlden så hoppas jag framförallt att VM kan genomföras. Mästerskap är mästerskap.

Jörgen,
Vet inte. Vilket är bäst? Går det vettigt att involvera fantasy skigames inlägg i de befintliga trådarna? Kanske blir för spretigt o andra sidan kommer tråden halka långt ner på listan om det är en tråd för varje tävlingshelg. Lutar nog åt en egen tråd vid eftertanke..min mail:
fantasyskigames@gmail.com

Inlagd: 2020-11-17, 20:21
Skriven av: peter skigames

På frågan om det blir full styrka i Ruka 10+10 så svarar Anders Byström:

Inte bestämt än. Upp till vårt medicinska team att bedöma.

Inlagd: 2020-11-17, 21:01
Skriven av: peter skigames

Nu har Fantasy Skigames en egen tråd här på Skidpepp:

http://www.skidpepp.se/2020/11/17/fantasy-skigames/

Inlagd: 2020-11-17, 21:26
Skriven av: Jörgen

Jag tycker det är bra att ära och status har spridits ut lite mer under längåret. Det blir bara så olyckligt om allt hänger på en och två veckor och något inträffar som omöjliggör för en åkare att då prestera sitt bästa. Typ Ebba A i Seefeld.

Nu kan någon vinna en minitour, det är inte illa. Sedan stora touren förstås vilket är en rejäl och bestående fjäder i hatten. Totalen har vi också. Det är fint att VM och OS har fått lite avlastning.

Inlagd: 2020-11-17, 22:46
Skriven av: Peos

Marit Bjørgen försökte undgå det internationella dopingprogrammet https://www.nrk.no/sport/bjorgen-far-ikke-konkurrere-i-ar___glemte-a_registrere_seg_i_dopingtestsystem-1.15247204

Inlagd: 2020-11-18, 07:20
Skriven av: Kurt

Kristine Stavås Skistad får inte ställa upp i premiären i Beitostølen eftersom bara de 55 bäst rankade får vara med,. Men hur skall loppet fungera utan någon som kommer sist? https://www.nrk.no/sport/skistad-stoppes-av-nye-regler-for-distanserenn_-_-jeg-skulle-gjerne-gatt-1.15250610

Inlagd: 2020-11-19, 15:19
Skriven av: Kurt

I premiärloppet är det sprint. Där är KSS rankad 6:a, vilket f ö motsvarar placeringen på NM på hennes hemmabana.

Angående VM-guld, eller snarare VM-start, har Kristine följande sunda inställning:
”- Hvis man ikke er i nærheten på Beitostølen, så er det ikke vits å stille opp i VM.”

Så det är bara att hålla tummarna för Skistad i morgon och att hon lyckas knipa en av de fem VM-sprintplatserna.

Inlagd: 2020-11-19, 16:03
Skriven av: Slakmota

@Slakmota: 5 s efter i semifinalen, trots att de bästa inte är med

Inlagd: 2020-11-20, 13:50
Skriven av: Kurt

Martin Johnsrud Sundby på 40:e plats i premiären, det var nog dopingkontrollanter på plats så han tvingades avstå från hostmedicinen . Emil Iversen kommer på 51:a plats, men han har ju pappa i lagledningen så han får ju plats även utan att åka

Inlagd: 2020-11-21, 12:59
Skriven av: Kurt

Vem är favorit att vinna damernas sprintcup denna säsong? Maja hetaste kandidaten nu kanske.

Inlagd: 2020-11-23, 12:51
Skriven av: swestam

Kurt:

Något bättre än förra året. Men den patenterade taktiken kräver ju att hon inte blir frånåkt före första uppförsbacken, som i fredagens semi. Så hennes väg till VM går i vart fall inte via Ruka.

Inlagd: 2020-11-23, 14:13
Skriven av: Slakmota

swestam:

Maja är het, Jonna är kanske den starkaste över en hel säsong, men Linn har fördelen av att veta vad som krävs.

Vad är minsta antal deltävlingar för att det ska delas ut någon sprintcupskula?

Inlagd: 2020-11-23, 14:42
Skriven av: Slakmota

Och Johanna är hemma. Igen.

Inlagd: 2020-11-23, 14:44
Skriven av: Slakmota

Hagström får väl vinna VM i stället.
Det svåra blir att kvalificera sig utan tävlingar.

Inlagd: 2020-11-23, 14:53
Skriven av: Slakmota

Swestam:

Med någorlunda normal säsong: Linn Svahn.

Kandidat nr 2: Maja
Nr 3: Jonna

Sundling är komplett men har inte riktigt samma spets kanske..

Inlagd: 2020-11-23, 18:04
Skriven av: Peos

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values