25 februari 2017, av Jörgen

Sprintstafetten i VM

Imorgon söndag är det dags för sprintstafetten i VM. Hoppas att Stina Nilsson sparade på krafterna idag, allt tyder på att hon åker i par med Ida Ingemarsdotter imorgon. Calle Halfvarsson åker inte och Teodor Peterson är inte i form. Lutar åt Emil Jönsson i par med Oskar Svensson kanske?

192 kommentarer till ”Sprintstafetten i VM”

Nej, antog fel ovan, läser nu att det blir Jönsson i par med Peterson – Expressenlänk

Inlagd: 2017-02-25, 16:59
Skriven av: Jörgen

Norske par:

Iversen – Klæbo
Weng – Falla

Inlagd: 2017-02-25, 17:14
Skriven av: Neithiri

Kör Ustjugov i morgon? I vilket fall tror jag inte ryssarna klarar de norska killarna. I bästa fall brons för Sverige. Skulle kanske som det är nu hellre se Falk än Stina med tanke på hur det såg ut idag. Hur mår Stina mentalt efter det här? Orkar hon tända till full av revanschlust och åka på toppen av sin förmåga? Hon har kommit igen tidigare och gör det kanske nu också. Då blir det kamp om guldet.

Inlagd: 2017-02-25, 17:24
Skriven av: LarsW

Herrarna har nog inte stor chans. Ett brons där är sensation.
På damsidan fanns chans på guld men även där får man ta ner förväntningarna till en pallplats.

Inlagd: 2017-02-25, 17:26
Skriven av: Kallner

Tror det blir dubbla norska guld imorgon.

Inlagd: 2017-02-25, 17:50
Skriven av: rs

Iverson/Klaebo låter ju lite oslagbara från svensk synvinkel. Det blir nog en 4/5 plats för svenskarna
Men undrar hur det är med Weng.Världens bästa hängåkare lyckades inte hänga på Kalla idag.Undrar om hon återhämtar sig till i morgon hoppas inte.
Om Stina åker på topp har Sverige guldchans. Men det såg ju inte så bra ut idag och inte igår heller faktiskt om det inte var skidorna som var problemet igår. Om Sverige har taskiga skidor så är det ju helt kört i morgon. Tror inte att de kommer att ske några underverk vad gäller skidorna i morgon i jämförelse med idag

Inlagd: 2017-02-25, 19:57
Skriven av: karlp

Ja, de norska paren får gälla som favoriter imorgon. Utmanas väl främst av ryssarna (om Ustjugov är med) och finnarna på herrsidan. Sverige och finskorna på damsidan. De amerikanska damerna tror jag inte tar medalj imorgon då det är klassisk stil som gäller.

Inlagd: 2017-02-25, 20:04
Skriven av: Jörgen

Haha.. Iversen/Klabo..unga.. någon av dem kroknar..

Inlagd: 2017-02-25, 20:06
Skriven av: Vasstrader

Blir intressant imorgon, kan bli två överlägsna norska guld men också tajta lopp där ingen pallplats är säker.

Inlagd: 2017-02-25, 20:55
Skriven av: Jan

I den riktiga sprinten tävlade vinnartrion i en ny sport där det var sinnessjukt tempo hela vägen. Inget ligga-i-rygg-och-få-vindsug som Jönsson/Peterson har jobbat med i hela sina karriärer. Möjligtvis kan dinosaurierna ha något att hämta imorgon om det går snabbt och det inte lönar sig att ligga först. Iversen har inte visat någon glimrande form och Kläbo är ett oskrivet kort över den här distansen. Men Kläbo kom 2:a på 15 klassiskt i Norska mästerskapen. Skall bli spännande trots allt!

Inlagd: 2017-02-25, 21:04
Skriven av: mickedata

Jag förstår inte varför Ida är så given före Falk?? Falk har väl varit bättre i år i 95% av loppen? Hon förtjänar fanimej den platsen. Även om jag absolut inte har nåt emot Ida.

Inlagd: 2017-02-25, 21:05
Skriven av: Jens

Vilka tjejer kör för USA?

Inlagd: 2017-02-25, 21:24
Skriven av: Nyfiken

Bjornsen and Diggins

Inlagd: 2017-02-25, 21:36
Skriven av: HF

Nyfiken: Startlistorna har släppts, listar toppnationerna:

Semifinal 1:

Norge (Weng-Falla)
Schweiz (Fähndrich-van det Graaff)
Finland (Saarinen-Niskanen)
Slovenien (Visnar-Lampic)

Semifinal 2:

USA (Bjornsen-Diggins)
Sverige (Ingemarsdotter-Nilsson)
Tyskland (Böhler-Fessel)
Ryssland (Belorukova-Matveeva)

Inlagd: 2017-02-25, 21:48
Skriven av: Jörgen

Synd att Storbritannien inte har något lag. Musgrave och Young. Inte heller Japan har något lag. Men Columbia deltar med två 70-talister. Ska bli roligt att se Emil och Nikita imorgon. För övrigt är Sami J 15 år äldre än Johannes K. Finlands vs Norges startmän.

Inlagd: 2017-02-25, 22:57
Skriven av: Stakaren

Som motståndet ser ut på damsidan vore det ett stort misslyckande om det inte blir minst silver för Sverige. Också på herrsidan borde det bli medalj. Vore förresten kul med mixedstafetter som i skidskyttet.

Inlagd: 2017-02-26, 07:39
Skriven av: LarsW

Distansåkarna har tre individuella lopp att åka, tre chanser att lyckas. Sprintåkarna har bara ett individuellt lopp. För sprintåkarna borde det väl åtminstone finnas ett individuellt lopp i vardera tekniken. Varför är det så här orättvist?

Inlagd: 2017-02-26, 08:10
Skriven av: H. G. Wells

Wells: Intressant tanke. T ex följande VM-program: tisdag sprint klassiskt/skate, torsdag skiatlon, lördag sprint klassiskt/skate, söndag 10/15 km, tisdag sprintstafett (två klassiska och två fristilssträckor, alternativt som nu fast sträcka 1, 3, 5 kör klassisk bana och 2,4,6 skatebana), tors-fredag stafetter, lördag-söndag 30/50 km.

Inlagd: 2017-02-26, 08:24
Skriven av: Per

Per: Ditt förslag är bättre än än det nuvarande programmet.

Inlagd: 2017-02-26, 08:51
Skriven av: H. G. Wells

Till och med tränarna blir förkylda. Antagligen så har Ola Ravald tagit för lite astmamedicin.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9akp9/darfor-saknas-svenska-succetranaren-i-vm

Inlagd: 2017-02-26, 09:00
Skriven av: H. G. Wells

Wells och Per: Bra förslag men jag ser gärna en mixedstafett, särskilt om det är fyra sträckor. Skidvärlden är liten och många länder har svårt att få ihop lag med fyra konkurrenskraftiga löpare. De kanske har en bra kille och några tjejer eller så. Som det är nu minskar spänningen genom att det är så få lag som kan utmana om medaljerna. Skidskyttet har en mixedstafett och t o m backhoppningen kör mixed. Sedan är det dags att låta herrar och damer köra lika långa sträckor. 30 km som längst för tjejerna är ju lite löjligt.

Inlagd: 2017-02-26, 09:09
Skriven av: LarsW

Det är för få lopp med ind start i VM och OS. För mycket följa-john tävlingar.
Åtminstone kunde vi få en tremil med ind start så det blir en kraftmätning på riktigt.

Inlagd: 2017-02-26, 09:40
Skriven av: Kallner

Med Ingemarsdotter/Nilsson i laget kan det bli guld. Sen är det inte säkert att allt stämmer idag heller, men då har man i alla fall försökt. För mig känns det som att alla andra kombinationer skulle innebära att vi får nöja oss med max ett hedersamt silver…

Inlagd: 2017-02-26, 09:43
Skriven av: Erik S

Glidet på damskidorna ser inte optimalt ut.

Inlagd: 2017-02-26, 11:16
Skriven av: Kallner

Stina Nilsson ser oförskämt bra ut idag! Hon var knappt andfådd när hon gick i mål.

Inlagd: 2017-02-26, 11:19
Skriven av: vasstrader

Tänk om man skulle få se ett Emilryck i björgenbacken idag.

Inlagd: 2017-02-26, 11:25
Skriven av: Markus

Problemet med banan är att den är lite som gamla Falun med möjlighet att glida ikapp när det är bara nerför halva banan.
Norge har väldigt bra glid men sämre på de svenska.

Inlagd: 2017-02-26, 11:29
Skriven av: Kallner

Oavsett hur det går i finalerna är det lite Kalle Anka-stämpel på sprintstafetterna. Lag behöver inte alls gå för fullt för att gå till final och andra lag som är typ en halvminut eller mer efter går också dit. Får alla som är med en medalj också som i knattetävlingar? Dags att göra om hela tävlingsformen. Nu avslöjar den verkligen hur tunn skidtoppen är.

Inlagd: 2017-02-26, 11:33
Skriven av: LarsW

Mye uhell på Iversen. Tror han har hengt for mye med Stina Nilsson

Inlagd: 2017-02-26, 11:35
Skriven av: Tor

Klaebo har ett väldigt lustigt åksätt i brant uppför med höga steg.

Inlagd: 2017-02-26, 11:36
Skriven av: Kallner

Iversen=Ivrigsen

Inlagd: 2017-02-26, 11:37
Skriven av: Kallner

Blir intressant att se om Emil även kan gå med Kläbo i finalen. Starkt kört i semin vilket talar för att det var helt rätt val. Det är nog inget fel på formen där. Problemet är fortsatt vallateamet och sämre glid än främst Norge och ett par lag till.

Inlagd: 2017-02-26, 11:42
Skriven av: Per

Snöfallet sätter lite krydda på tävlingen.

Inlagd: 2017-02-26, 11:51
Skriven av: Kallner

Sverige har bra fäste och glidet är det inget större fel på. Gäller att få bra fart ut från lahtissvängen. Weng misslyckades första gången och då var det dåligt glid enligt de gaggia gubbarna, nästa gång satte hon kurvan perfekt. Kläbo också väldigt bra på att träffa. Iversen lyckades exemplevis inte glida förbi någon på fjärde varvet.

Inlagd: 2017-02-26, 11:58
Skriven av: Jan

Är nog damerna som är den stora medaljchansen.Herrarna får de tufft även om dom gjorde en bra semi mkt stabila som damerna…

Gäller för Ida att orka gå med Weng tre gånger nu

Inlagd: 2017-02-26, 12:09
Skriven av: jossa

Klarar Noeckler av hänga med täten någorlunda i finalen blir Italien livsfarliga men tror inte att så kommer att ske. Kläbo och Jauhojärvi kommer säkert att köra stenhårt. Få se hur våra mycket meriterade herrar tacklar det.

Inlagd: 2017-02-26, 12:20
Skriven av: Jörgen

Emil lade över allt ansvar på Teo i intervjun.

Inlagd: 2017-02-26, 12:31
Skriven av: Kallner

Snacka om att Kowa får intervallträning.

Inlagd: 2017-02-26, 12:34
Skriven av: Kallner

Ida är stekt.

Inlagd: 2017-02-26, 12:45
Skriven av: Kallner

Sverige klantar sig igen. Fattar inte att Grip sätter in Kalla. Grip har inte kontroll över laget. Självklart Kalla hade orkat att köra en sprintstafett.

Inlagd: 2017-02-26, 12:47
Skriven av: vasstrader

Värdelöst för längdkidåkningen att dopingnationerna får köra om de ädlaste medaljerna.

Inlagd: 2017-02-26, 12:50
Skriven av: vasstrader

Stolpe in i OS 2014 samt VM 2015… Grip har tappat ” omklädningsrummet” Kalla skall naturligtvis köra en sådan här stafett när hon är i sådan praktform.

Inlagd: 2017-02-26, 12:52
Skriven av: vasstrader

Rysslands ena växling i finalen var väl inte korrekt så Ryssland bör bli diskade. I så fall får Sverige ett brons.

Inlagd: 2017-02-26, 12:53
Skriven av: Stakaren

Yes!! Ingen tvil om at Falla hadde slått både Nilsson og Matveejeva på sprinten om de to hadde holdt seg på beina!!!!

Inlagd: 2017-02-26, 12:53
Skriven av: Tor

Doping lönar sig.

Inlagd: 2017-02-26, 12:53
Skriven av: vasstrader

Blir fantastiske Maiken VM-drottning?

Inlagd: 2017-02-26, 12:53
Skriven av: pelle

Hva er det Sverige har under skiene? Helt håpløst! Stina kommer før Diggins i Lahtisvingen og taper spurten!

Inlagd: 2017-02-26, 12:53
Skriven av: Sven

Falla hade aldrig slagit Stina..

Inlagd: 2017-02-26, 12:55
Skriven av: vasstrader

Grattis USA. Stina gjorde allt hon kunde.
Ida klarar inte dessa långa backar, hon blir supertung. Det har hänt förr.

Inlagd: 2017-02-26, 12:55
Skriven av: Kallner

vasstrader: vill du vara vänlig och hålla en god ton i tråden.

Inlagd: 2017-02-26, 12:56
Skriven av: Stakaren

Ønsketenkning Vasstrader. Stina er ikke rask nok når det gjelder. Hun har ikke psyken til å prestere. Hun var jo sjanseløs mot Dagfinn, så hvordan skulle hun slått sprintdronninga Falla.

Inlagd: 2017-02-26, 12:56
Skriven av: Tor

Å som jeg nyter kommentarene til Vasstrader. Han må være så bitter nå. Kan ikke forstå at Ida som bruker astmamedisin måtte slippe. Veldig spesielt. Håper snart Sverige får kontroll på skiene sine. Alle så at de hadde dårlig glid

Inlagd: 2017-02-26, 12:57
Skriven av: Sven

Längdskidåkningen mår som det ser ut. FIS har tappat greppet. Precis som hände internationella cykelförbundet. UCI visste att Armstrong dopade sig men mörkade. Precis det vi ser/sett inom FIS där de mörkat dopingfall. Norge tillåts att dopa sig. FIS tillåter Ryssland att delta trots att de inte har kontroll över sin doping.

Inlagd: 2017-02-26, 12:58
Skriven av: vasstrader

Hoppas att ryssarna inte diskas. Sverige ska inte ha ett brons på det sättet.

Inte ta ut nåt i förskott men jag är rädd för långbacken för Emil o Teo.

Inlagd: 2017-02-26, 12:58
Skriven av: Kallner

Grattis Weng-Falla. Stina är inte i form. Det ser man tydligt i den sista backen. Den ryska växlingen var ok som jag ser det. Men vem bryr sig? Det är ett uselt VM för Sverige. Falk borde kört kan man också konstatera.

Inlagd: 2017-02-26, 12:58
Skriven av: Per

Idas kroknande var synd där gick det åt pepparn. Diggins i en avgörande spurt är för svår. Hon kan ge allt och mer där till. Stina är inte i toppform. Surt, surt.

Inlagd: 2017-02-26, 12:59
Skriven av: nn

Nå håper jeg på gull til Norge og Sølv til Sverige. Jeg unner Emil Jønsson en medalje. Han er en fin type

Inlagd: 2017-02-26, 12:59
Skriven av: Tor

Stina verkar definitivt vara i säsongens sämsta slag, men hon har ju tidigare säsonger varit som bäst när det gäller, så psyket är det inte något fel på.

Inlagd: 2017-02-26, 12:59
Skriven av: Emil

Sven
Snälla, De sjukaste skidåkarna finns i Norge. De sjukaste dominerar i längdskidåkning. Tycker du inte själv hur sinnessjukt det låter?? Fattar tom barnen att denna sport är inne i en period som är bland det sjukaste idrottsvärlden skådat.

Inlagd: 2017-02-26, 13:00
Skriven av: vasstrader

Stakkars lille Henric … :)

Inlagd: 2017-02-26, 13:00
Skriven av: pelle

Borde inte amerikanskorna diskas Ser ju väldigt konstigt ut när hon fäller ryskan med handen vilket i sin tur innebär att ryskorna får problem med växlingen

Inlagd: 2017-02-26, 13:02
Skriven av: KarlP

Vilket fruktansvärt dåligt gliiiiid. Herregud, det är ju svenskt vinterföre.

Inlagd: 2017-02-26, 13:03
Skriven av: Kallner

Vasstrader:
Er det deg, Hasse Svens?

– Og nn, det er vel Lasse Anrell.

Inlagd: 2017-02-26, 13:04
Skriven av: Fabulator

KarlP: håller med, såg ut som en låsning.

Inlagd: 2017-02-26, 13:04
Skriven av: Kallner

”Borde inte amerikanskorna diskas Ser ju väldigt konstigt ut när hon fäller ryskan med handen vilket i sin tur innebär att ryskorna får problem med växlingen”

Helt enig i dette.

Inlagd: 2017-02-26, 13:07
Skriven av: Fabulator

Ibland får jag känslan att det är rena pajaskonsterna i vallabussen. Vad tusan hur svårt kan det vara?
Nu släpper Teo. Rökt.

Inlagd: 2017-02-26, 13:11
Skriven av: Kallner

Bradbury. Han får skylla sig själv Iversen.
Grattis Finland.

Inlagd: 2017-02-26, 13:18
Skriven av: Kallner

Norge kommer bli diskade.

Inlagd: 2017-02-26, 13:18
Skriven av: Per

Ekstremt klønete og velfortjent 4 plass til Norge. Veldig synd kløne-Emil ødela for Finland

Inlagd: 2017-02-26, 13:19
Skriven av: Tor

Jag tror nästan att Pellegrino hade vunnit ändå faktiskt. Men otroligt synd om Finland.

Inlagd: 2017-02-26, 13:20
Skriven av: Per

Eller Ustiugov var det som vann! Såg helt fel.

Inlagd: 2017-02-26, 13:21
Skriven av: Per

Synd for Finland og for Klæbo som gikk så fantastisk

Inlagd: 2017-02-26, 13:21
Skriven av: Tor

Sade att Iversen/ Kläbo skulle klanta till det:-)

Inlagd: 2017-02-26, 13:21
Skriven av: vasstrader

Iversen är grym på att ramla!

Inlagd: 2017-02-26, 13:21
Skriven av: Tomas

Varför hade inte Norge Klevbo på sista?
Sprintbanorna i Lahtis är ju katastrof! Trångt och jäkligt! Tokmånga vurpor pga detta!

Inlagd: 2017-02-26, 13:22
Skriven av: Stakaren

Nu ska vi se om Ulvangs jurykompisar har kurage nog att diska Norge.
Isåfall blir Sverige 7.a :)

Inlagd: 2017-02-26, 13:24
Skriven av: Kallner

Visste att Iversen är en looser.. skicka ut farsan ur svenska laget.. och Stina.. Han är inte bra för henne.. köra ett helt tds.. när målet är VM..

Inlagd: 2017-02-26, 13:24
Skriven av: vasstrader

Sverige ska INTE lämna in någon protest mot Ryssland i damstafetten efter det Stina gjorde i individuella sprinten. Skälet till att Ryssland får problem i växlingen är dessutom att andra lag strular så det vore direkt osportsligt av Grip att försöka processa sig till ett brons i sprintstafett.

Inlagd: 2017-02-26, 13:24
Skriven av: Per

Hade varit nice om Kalla och Stina varit i toppform SAMTIDIGT under säsongen! Helst nu!

Inlagd: 2017-02-26, 13:25
Skriven av: Stakaren

Kläbo kör som en galning.. underbart att dopingen i vallabussen strafffar sig..

Inlagd: 2017-02-26, 13:26
Skriven av: vasstrader

Sällan har ett finländskt sprintbrons varit en stor besvikelse.

Inlagd: 2017-02-26, 13:26
Skriven av: Stakaren

Norge stal guldet för Finland. Iverssen vilken pajas.

Inlagd: 2017-02-26, 13:27
Skriven av: nn

Kan noen fortelle meg hva Sverige driver med i dette VM?
De er jo helt håpløse! Dårligste jeg har sett på mange år

Inlagd: 2017-02-26, 13:27
Skriven av: Sven

Grip sätter inte in Kalla.. och petar Halvarsson.. bara för att göra Jönsson glad.. bort med Jönsson/ Haag.. bort med Grip/ Iversen..

Inlagd: 2017-02-26, 13:27
Skriven av: vasstrader

Hoppas Niskanen får revansch på 15 km.

Inlagd: 2017-02-26, 13:28
Skriven av: Stakaren

Per: Jag håller med! Dessutom var ju inte Sverige påverkade av incidenten i själva loppet. Jag hoppas Grip ser det som 1-1 och inte lägger in en protest.

Inlagd: 2017-02-26, 13:28
Skriven av: mickedata

Bra att Stina känner sig i form och att hon ändå stöttar Ida. Sportsligt. Dock ska inte Ida antyda dåligt fäste.

Sen vill jag ändå ge Emil nästan godkänt. Det var Teo som klappade igenom totalt.

Inlagd: 2017-02-26, 13:29
Skriven av: Kallner

Stora vinnaren är ju Italien! Pellegrino är kung. 1 guld, 1 silver i VM 2017. Skapligt facit!

Inlagd: 2017-02-26, 13:29
Skriven av: Stakaren

Självklart Sverige skall lämna in protest mot växlingen. Säger allt förnuft.

Inlagd: 2017-02-26, 13:30
Skriven av: vasstrader

Sven, visst, det går väldigt dåligt för Sverige. Men detta tydliggör hur smal vår topp är. Vi har inte råd att en tre fyra åkare missar i formen.

Inlagd: 2017-02-26, 13:30
Skriven av: Anders

En Oskar och en Calle i form hade varit spännande.

Inlagd: 2017-02-26, 13:30
Skriven av: Stakaren

Anders: Word

Inlagd: 2017-02-26, 13:31
Skriven av: Stakaren

Vasstrader:
Disk Klæbo, Ventolin som glider og Clostebol som Festvalla, mer åpenbar juks har jeg aldri sett

Inlagd: 2017-02-26, 13:31
Skriven av: lars ola thorud

Ida är en katastrof. Tappar 17 sekunder på 3:e..man kan tro att det var Litauen som växlade..

Inlagd: 2017-02-26, 13:32
Skriven av: vasstrader

Om något lag skall diskas är det USA. Kan inte vara tillåtet att ta fast foten på någon.

Inlagd: 2017-02-26, 13:32
Skriven av: nn

De norske herrene trenger en Northug i form, for å ta vekk forventningspresset på dem selv.

Inlagd: 2017-02-26, 13:33
Skriven av: Tor

Skickar inte Sverige in en protest så visar det bara hur svag Grip är som boss. Han är en tönt.. en mes.

Inlagd: 2017-02-26, 13:35
Skriven av: vasstrader

Jag känner mig helt perplex! Ingen i tv-sändningen nämner ett ord om Diggins tilltag. Förstår att hon inte är nöjd med att få Belarukovas pjäxa i ansiktet men detta måste ju leda till diskning av USA!

Inlagd: 2017-02-26, 13:36
Skriven av: Mårten

Sven
Sverige är inte bättre än så här, så enkelt är det.

Inlagd: 2017-02-26, 13:37
Skriven av: Janne

Amerikanskan håller absolut inte fast benet, hon sitter fast i staven som ligger under henne. Ryskan åker ju rakt in i amerikanskans amrhåla

Inlagd: 2017-02-26, 13:38
Skriven av: Emil

Iversen show är bättre underhållning än när Marthe Kristoffersen tappade enorma 45 sekunder på Kalla i stafetten i VM 2009.. Då ledde Norge stort.. men otroligt nog missade de pallen;-) Samma läge här med Iversen..:-)

Inlagd: 2017-02-26, 13:38
Skriven av: vasstrader

Sverige skall inte protestera då vi inte är drabbade. Vi får inte bli som Norge. Och vi förtjänar inte bättre tyvärr.

Inlagd: 2017-02-26, 13:39
Skriven av: nn

Ryskorna hade aldrig kontakt i den där situationen.

Inlagd: 2017-02-26, 13:39
Skriven av: vasstrader

Är förstås inte direkt någon som blir gladare av en protest, men för sakens skulle vore det ju bra om de tittade på det närmre. Finland t.ex. skulle väl kunna lämna in en protest

Inlagd: 2017-02-26, 13:39
Skriven av: Emil

Regelverket måste följas oavsett om incidenter sker inom FIS.

Inlagd: 2017-02-26, 13:40
Skriven av: vasstrader

men ja, det är väldigt osannolikt att de skulle lyckats få kontakt i den där situationen. Och att Matveeva stannar upp sådär tyder ju verkligen på att det inte var kontakt

Inlagd: 2017-02-26, 13:41
Skriven av: Emil

Mickedata
Varför ska dom inte bli diskade om man gör regelbrott? USA som tog tag i skidan ska ju vara diskning direkt. Sen måste det ju vara kontakt mellan ryskorna men verkar som det kanske varit det.

Inlagd: 2017-02-26, 13:41
Skriven av: Janne

Sverige ska inte lämna in en protest. Det bronset är inte mycket värt.

Ett riktigt skitVM så här långt.
Vi missar i taktik, form och vallning.

Banan i Lahti är inte riktigt vettig för masstarter med kurvan och långa utförs mot mål. Omodern helt enkelt, som gjord för strul.

Inlagd: 2017-02-26, 13:41
Skriven av: Kallner

Tönten Grip viker ner sig som vanligt. Han är en tönt som är konflikträdd. Går inte som chef.

Inlagd: 2017-02-26, 13:42
Skriven av: vasstrader

Vasstrader vet som alltid mest om alt

Inlagd: 2017-02-26, 13:44
Skriven av: Tor

Det är ju Diggins som lägger sig framför ryskan och sedan lyckas få sin hand i ett grepp som hindrar ryskan. Men Ryssland har ju ingen anledning att lägga in en protest, så detta kommer väl att glömmas bort. Jag håller med om att Grip för sakens skull ändå borde kräva att juryn studerar detta.

Inlagd: 2017-02-26, 13:46
Skriven av: Dag

Janne, USA tog inte tag i skidan. Hon fastnade med staven under skidan så det såg ut som att hon tog tag i den. Kolla på reprisen igen på hennes stav så ser du.

Inlagd: 2017-02-26, 13:47
Skriven av: Anders

Bra att Stina sätter ner foten. En självklar reaktion i det läget. Lite jäkla ledarskap och sunt förnuft kan man vänta sig. http://www.expressen.se/sport/langdskidor/tveksamhet-kring-rysslands-vaxling/

Inlagd: 2017-02-26, 13:50
Skriven av: Per

Nu kan vi lägga den frågan till handlingarna, för juryn har ju studerat incidenten. Det som stör mig är att våra SVT-kommentatorer inte ens nämnde att ryskan faktiskt hindrades av amerikanskan (om än troligen oavsiktligt). Uppenbart att de gillar de amerikanska tjejerna väldigt mycket – vilket är förståeligt men SVT ska vara opartiskt.

Inlagd: 2017-02-26, 14:02
Skriven av: Dag

Kjære svensker! Gratulerer med to flotte plasseringer i dag, 4 og 8, slett ikke verst dette ;)

Inlagd: 2017-02-26, 14:03
Skriven av: Neithiri

Neithiri, vill du vara nedlåtande så var så god, tycker det luktar riktigt illa bara. Sverige gör hittills inget bra VM, små formmissar här och var och lite osäkerhet i materialet. Det räcker för den tunna spets vi har. Vi kan inte fylla på med världsåkare om någon skulle missa formen.

Inlagd: 2017-02-26, 14:12
Skriven av: Anders

Någon säger att vi har tunn spets;-). Sverige har nog aldrig haft så många medaljchanser som vi har i detta VM. Sverige har en otroligt meriterad trupp med flera som tagit OS-guld. Vi har yngre förmågor som är på väg upp. Var längesen Sverige hade en sådan här talangfull trupp som vi har nu. Vad det handlar om att tränare inte ödslar kraft på annat än VM. Att tränare har koll på att formen är där. Att vallarna sköter sig och visar världsklass. Iversen prioriterade tds, en tävling som Stina skulle avstå. Grip tar ut fel åkare.. för att göra åkare glada. Håller naturligtvis inte. Charlotte Kalla kan inte bära ett mästerskap varje gång.

Vill se ett mycket tuffare ledarskap.. som ställer krav. Vill inte se norrmän i ledarstaben. Handlar om en tillitsfråga.

Inlagd: 2017-02-26, 14:21
Skriven av: vasstrader

Vi kan nog vara överens om att det aldrig kommer att bli något mellan Iversen och Stina efter det här;-)

Vilken looser..

Inlagd: 2017-02-26, 14:31
Skriven av: vasstrader

Inget gnälla över detta VM. Vi har inte sista formen på många åkare. Då blir det stolpe ut. Hade Ida tappat hälften på sin sträcka vore det medalj med god marginal. Herrarna Jönsson och Pettersson har ingen seriös chans på en medalj. En Calle i toppform däremot och vi hade haft medalj i teamsprint. I brist på svenska framgångar är det kul med flyt för Ryssland, USA. Verkligen välbehövligt. Norge har råd att ha flera ur form som Northug, Östberg , Iverssen det har vi inte.

Inlagd: 2017-02-26, 14:43
Skriven av: nn

Dags att byta ut Grip och in med lite vinnarmentalitet. Zlatan kanske skall bli kapten.

Inlagd: 2017-02-26, 15:05
Skriven av: Jimmy

Jag började tvivla på Norges taktik redan på Iversens näst sista sträcka. Tänkte att det blir Italien igen när Norge slutade dra ifrån så tidigt och inte hade mer än 5-6 sekunder. Kläbo kunde inte utöka det på sin sista heller. Trodde de skulle komma ikapp Iversen tidigare. Han kämpade på riktigt strongt.

Inlagd: 2017-02-26, 15:06
Skriven av: Per

Per Elofsson kanske som ny förbundskapten

Inlagd: 2017-02-26, 15:09
Skriven av: Jimmy

Lider med finnarna.
Det är dessutom synd om Klaebo som var dagens bästa åkare och blir utan medalj. Påminner galet mycket om Northug 2007!

Inlagd: 2017-02-26, 15:34
Skriven av: Lisa

Synd om Klaebo som sniffar Ventoline mellan loppen?? Vad är skidpep för sida.. att se Iversen falla var väl det bästa för sporten.. nu vann den andra dopingnationen istället..Ustiugov har redan två VM-guld..

Inlagd: 2017-02-26, 15:47
Skriven av: vasstrader

Sverige var den moralske vinneren i både herr- og dameløpet. Ingen tvil om det.

Inlagd: 2017-02-26, 15:48
Skriven av: Sven

Ida 17 sekunder efter..herrejesus..

Inlagd: 2017-02-26, 15:48
Skriven av: vasstrader

Lille Sven

Fattar du inte att det värsta för sporten är att dopingnationerna vinner.. sporten är i botten och kommer att vara där så länge ingen tar tag i problemen.

Inlagd: 2017-02-26, 15:50
Skriven av: vasstrader

Hade varit spännande att se Oskar i en mösterskapssprintstafett, mest med tanke till kommande OS nästa år! Jönsson och Teodor håller inte tills dess…

Inlagd: 2017-02-26, 15:54
Skriven av: Peyongchang

Är det inte snart dags att sluta tjata om doping så fort nån annan nation vinner visa på dåliga förlorare här inne

Inlagd: 2017-02-26, 16:02
Skriven av: skidfantast

Konstigt att Norge få behålla 4platsen
dom va så snabba o diska Stina
detta som hände idag va så mycket
grövre kändes helt medvetet tycker
Iversen skulle bli utestängd från
resten av VM mycket osportsligt

Inlagd: 2017-02-26, 16:27
Skriven av: Christian

Gult kort för Iversen:-) Mer avsiktlig stängning har jag inte sett:-) FIS är en organisation som är så korrupt som gör att FIFA känns nästan hederliga i jämförelse..

Detta innebär att Norge fått behålla guldet om Iversen stått på benen.. och bara Niskanen fallit..

Dags att skita i längdskidåkningen på allvar..

Inlagd: 2017-02-26, 16:46
Skriven av: vasstrader

Skidfantast

Det är nog mer allvarligt än så.. så länge dopingnationerna vinner så kommer det att fortsätta.. tills vi ser att FIS, WADA, Norge och Ryssland gör något åt det.

Inlagd: 2017-02-26, 16:48
Skriven av: vasstrader

Dagens mest uheldige var helt klart Niskanen. Men dagens heldigste var Ustiugov. Han så helt kjørt ut i Klæbo-bakken, men så blir han dratt opp til gull av først Niskanen så Pellegrino.

Inlagd: 2017-02-26, 16:54
Skriven av: tor

Det er meldt varmegrader i Lahti og skikkelig vallaføre på tirsdag. Kanskje en fordel for Sverige at været endrer seg.

Inlagd: 2017-02-26, 16:58
Skriven av: Sven

Tung dag för Ola-Morten Iversen.

Inlagd: 2017-02-26, 17:04
Skriven av: Johan

Greit nok at Iversen tabber seg ut og ødelegger for finnen, men fy faen så urettferdig det er at Iversen blir innkjørt med 50 meter og vel så det på få sekunder!

Disse stedene med nedkjøring i innspurten er totalt uegnet som langrennsarena. Det så vi jo i dag (igjen) når det er klassisk og lederen fungerer som en plog på grunn av snøværet for dem som kommer bak. De fikk jo også mye større fart med seg inn på oppløpet. Ikke bra.

Inlagd: 2017-02-26, 17:17
Skriven av: Fabulator

Vallateamet hade nog snarare sett att det var stabilt väder.

Inlagd: 2017-02-26, 17:17
Skriven av: Anders

Jaha, nu har man varit ute och åkt av sig på skidorna och vad ser man när man öppnar tidningarna. Norge är INTE diskade, WTF krävs då för att bli diskad??
En mer avsiktlig stämpling har aldrig skådats i ett skidlopp.
Gult kort, vilket skämt.
De ger gult kort till Calle för ett extra skär på skiathlonen. Hur ser straffskalan ut, kan man undra.
Nu sjönk FIS ännu mer.

Inlagd: 2017-02-26, 17:20
Skriven av: Kallner

Sami J. har kanskje glemt denne lille saken?
https://www.youtube.com/watch?v=nY977UMXQzw

Inlagd: 2017-02-26, 17:31
Skriven av: Sven

Senaste OS tog Finland guld då Tscharnke gjorde en Iversen på ryssen. Så nu jämnade det faktiskt ut sig.

Synd om Iversen.

Ida visade varför hon inte skall åka stafett, lustigt att hon framställs som taktiskt geni. Falk hade med all sannolikhet varit ännu värre.

Lika bra att Sverige missade medalj, Ida förtjänar nämligen inte den.

Inlagd: 2017-02-26, 17:41
Skriven av: Jan

Det er ikke første gang i historien, att Weng har parkert Ingemarsdotter på en stafett… det samme under VM for 4 år tilbake i tid …

Inlagd: 2017-02-26, 17:44
Skriven av: pelle

Hva har skjedd med de svenske løperne? Er det formen, skiene eller en kombinasjon? Stina Nilsson taper en spurt i klassisk mot Jessica Diggins og Ida taper 17 sekunder på en etappe? Herrene så man tidlig at var helt borte. Etter 3 øvelser har de bare 1 bronse! Formen er nok ikke helt på topp, men jeg synes generelt at skiene til Sverige har vært veldig dårlige

Inlagd: 2017-02-26, 17:50
Skriven av: Sven

Sitter svenska ledningen kvar efter det kvalificerade teamfiaskot i Lahti?
Jag tvivlar.
De tycks helt ha missbedömt sina åkares nivå.

Inlagd: 2017-02-26, 17:50
Skriven av: sälen

Ojala säger att Iversen tog fel beslut. Det gjorde han INTE. Det var ett övervägt beslut att stänga Niskanen. 110% medvetet. Så beslutet var rätt med Iversens ögon.
Idag var Iversen en ojuste skit.

Inlagd: 2017-02-26, 18:00
Skriven av: Kallner

vasstrader: Du har glemt å svare meg i ”den store dopingtråden”. Antar det er en forglemmelse fra din side, og at det ikke er slik at du bare kutter ut å svare da det blir bevist at du er på villspor.

Håper svenskene får en god avslutning på VM, de har ikke vært i nærheten av form noen av de. Selv Kalla kan bedre, og synes virkelig synd på Nilsson som har vært en soleklar #1 hele sesongen.

Inlagd: 2017-02-26, 18:08
Skriven av: mac

Fabulator

Att Niskanen åker in 6 sekunder beror på Norges fundamentalt korkade taktik samt att Iversen inte är bättre. Fattar inte att Iversen ens fanns med i tankarna i laget. Jag sade redan igår att norrmännen skulle klanta sig. Att det sedan skedde vid upploppet kryddade det lite extra:-)

Inlagd: 2017-02-26, 18:08
Skriven av: vasstrader

Ingemarsdotter har inte kapacitet när det blir långa uppförs gång på gång.
Tror ta mig tusan att tom Haag skulle gjort det bättre idag.
Varför ska Fredriksson kritisera Stinas spurt? Hon var ju helt slut efter att ha försökt ta in sekunder, med dåligt glid dessutom. Det var Ida som ställde till det. Men sådan är sporten och vi är inte bättre. Form, vallning och kapacitet ingår i tävlingen.

Inlagd: 2017-02-26, 18:09
Skriven av: Kallner

Jan: kan du förklara varför du tycker synd om Iversen?

Inlagd: 2017-02-26, 18:12
Skriven av: Kallner

Tycker det är dax att ta bort den
klassiska åkningen titta på klaebo
bättre han tagit på sig snöskor
istället var absolut inte klassiskt
Mer en ny variant av fri stil

Inlagd: 2017-02-26, 18:14
Skriven av: Christian

Kallner
Jan är norrman

Inlagd: 2017-02-26, 18:18
Skriven av: Christian

Vasstrader:

Hva har taktikk med den usle banen å gjøre?

Uansett hvem som hadde vært i ledningen, så ville det samme skjedd på grunn av den håpløse nedkjøringen før spurten. Lahti er ingen egnet og verdig arena for et ski VM.

Inlagd: 2017-02-26, 18:21
Skriven av: Fabulator

Hade ju räckt att skicka bara Kalla till Lahtis denna gång. Medalj igen på tisdag?
El Grande Theodoro …. Ida …. wow liksom.
Kan den evige sjuke rädda herrhedern?

De riktiga stafetterna kan verkligen bli klassiska svenska bottennapp att njuta av.
Kanske läge att chansa med Falken på 1a.
Damer: Falken-Kalla-Ebba-Stina
Herrar: Theodoro-Richie-Westberg-Calle

Inlagd: 2017-02-26, 18:21
Skriven av: barterhallen

Iversen förstör sin karriär idag. Hjelmeseth slutade efter stafetten OS 2010, Rönnings karriär var slut efter OS-fiaskot 2014, På Golbergs karriär har inte tagit fart efter att ha kollapsat i en VM-sprintstafett, Marthe Kristoffersens karriär har inte lyft efter att totalkollapsat efter VM-stafett 2009.

Räkna inte med Iversen i några stafetter mer.. han har åkt ner längst ner när lag skall tas ut i framtiden..

Inlagd: 2017-02-26, 18:30
Skriven av: vasstrader

Lahtis har varit värd 1978, 1989, 2001 och sen nu. Lahtis är en klassisk idrottsarrangör. Banorna är utslagsgivande och upploppet ger en extra krydda av spänning. Det fick vi om inte annat se idag:-). Vi skall hylla Iversen för uppvisningen, en spektakulär vurpa som kommer att gå till historien. Iversen skrev historia idag:-)

Inlagd: 2017-02-26, 18:35
Skriven av: vasstrader

Det är väl uppenbart varför det är synd om Iversen, hans lagkamrat gör en strålande insats och det är bara att hämta hem guldet men Iversen som vunnit flera VC-lopp går på en värre smäll än Brink, sedan gör han ett idiotiskt misstag och ödelägger totalt för både sig själv, Kläbo och finnarna.

Tycker inte det är så extremt överraskande att det går trögt för Sverige, har inte sett så jättebra ut under säsongen. Det är Stina som varit bra och nu till VM saknas toppen, Kalla har dock hittat formen och kan ta tre medaljer till.

Herrarna har förutom Hellner (och Calle när han är frisk) varit dåliga hela säsongen förutom tillfälliga gånger när de blixtrat till och varit topp 10. Hellner är stabil som vanligt men visst hade man hoppats han skulle blixtra till igår, grundformen finns dock där och tror man kan hoppas på honom under stafett och femmil.

Inlagd: 2017-02-26, 18:36
Skriven av: Jan

Vasstrader: Svenskene var smart og la seg sist i dag for å slippe problemer:-)
Vet ikke om du er klar over det med Hjelmeseth var 38 år under OS2010. Hvor mange år tror du han hadde igjen av karrieren?

Inlagd: 2017-02-26, 18:54
Skriven av: Sven

Värre än Brink? Så dåligt var det inte, det var mest Niskanen som gick grymt. Ustiugov och Pellegrino hade ju fullt upp med att hänga med och då gick de bakom Niskanen och hade slipstream medan Iversen gjorde allt jobb själv.

Inlagd: 2017-02-26, 19:04
Skriven av: jow

Var jo ikke noe sprekk som Brink. Niskanen gikk utvilsomt bedre og hadde i tillegg fordelen av å komme bakfra på et sånt oppløp med fallende snø. Naturlig at de glider innpå da.

Inlagd: 2017-02-26, 19:07
Skriven av: Tor

Litt uvanlige utslag i dag på nestsiste etappen for kvinner.
Først og fremst Ingemarsdotters (og forsåvidt Saarninen) ”kollaps” etter den sterke sprinten sist torsdag – og særlig Belorukowas monsteretappe hvor hun til og med gikk litt bedre enn Heidi Weng.
Tror ikke vi kan si det var noen glidforskjeller, så dette var oppsiktsvekkende.

Ida Ing. kan ikke være i toppform og neppe Stina Nilsson heller. Kan vi få en overraskelse på stafetten, USA og Russland med i medaljekampen?

Inlagd: 2017-02-26, 19:26
Skriven av: Fabulator

Trodde inte att amerikanskorna skulle klara av att ta medalj idag i klassisk stil men Ida släppte (17 s!) och Stina är inte i samma kalasform som tidigare i vinter, då går det så här. Ida blir petad nu i långa stafetten gissningsvis? Imponerad av unga ryskan Belorukovas sista sträcka då hon drog iväg med Weng i backen och resten fick släppa, där grundades silvret för Ryssland. Saarinen gjorde inte bort sig, det var Niskanen som var den svaga länken idag. Aikkus sista framträdande i stora sammanhang kanske efter en lång och fantastisk karriär på toppnivå (hon fyller 38 i år).

Sen ja vad ska man säga om Iversen, Kläbo var klart den starkaste av de två norrbaggarna idag. Iversen orkade inte och mycket fult att kliva in och stänga Ilvo Niskanen när han kom i högre fart bakifrån i innerspåret. Rätt att Iversen blev utan medalj men synd om Finland, där gick de miste om ett guld och inte roligt för Kläbo. Bara för ryssarna och italienarna att tacka och ta emot. Ustiugov har nu två guld och ett silver i VM med flera medaljchanser kvar, blir nog VM-kung nu?

Inlagd: 2017-02-26, 19:30
Skriven av: Jörgen

Blir spennende å se hvilken form Olsson er i på onsdag. Skal Sverige være med i medaljekampen i stafetten må han være i superform.

Inlagd: 2017-02-26, 19:35
Skriven av: Sven

Sven: Jag vet inte. Jag tror det är en kombination av flera olika saker. Dåligt glid i torsdags och på vissa i går. Dålig form på andra (Stina, Teo och ev. Kalle). Ida idag förstår jag inte riktigt men det är möjligt att hon saknar kapaciteten helt enkelt. Hon har verkligen inte övertygat i år men jag trodde ändå att hon skulle växa in mot mästerskapet. Men det har hon inte riktigt gjort trots femteplatsen i individuella sprinten. Hon gick på en betydligt lättare halva än de som var i topp i sprinten. Men även om man beaktar att förhoppningarna var lite väl högt ställda så har många liksom bara flyttat ner sig ett snäpp jämfört med vad de presterade bara för några veckor sedan. Calle var 3:a på tremil masstart i Falun efter att han kom tillbaka från sjukdom. Igår 2 minuter efter och typ 20:e. Svårt att förstå. Teo är lika obegriplig. Falk och Kalla har presterat på normal nivå (och Ida i individuella sprinten men då med lite lottningstur). Burman var väl också (nästan) godkänt men även han har faktiskt presterat betydligt bättre i vinter. Rickardsson är tillbaka på sin låga nivå före jul.

Inlagd: 2017-02-26, 19:46
Skriven av: Per

Iversen behöver inte skämmas, svårt att försvara sig mot någon som glider ikapp ett försprång på flera sekunder. Iversen gjorde visserligen ett misstag, men det ska han och vi andra skita i, det är sånt som händer i sprint hela tiden, Hade det inte hänt på ett VM så hade det redan varit glömt. Jag förstår att Finnarna är besvikna men väljer man att ställa upp i en sprintstafett så får man finna sig i att det blir så här jävligt ibland.,

Inlagd: 2017-02-26, 19:47
Skriven av: H. G. Wells

Det ser ut til å bli plussgrader og regn/snø fremover. Det ser tøft ut for vallateamene. Her kan det bli store forskjeller.

Inlagd: 2017-02-26, 19:49
Skriven av: Sven

Av alla svenskar är det dock Stina som är den största besvikelsen. Där var det glid + form i torsdags och sedan mest dålig form som jag uppfattar det. Det syns tydligt att stinget saknas. Jag tror inte att hon kör touren nästa år. (Inte Östberg heller…). Det enda positiva är att hon tar det med fattning och är sitt vanliga coola jag. En riktig champ faktiskt: Generös mot motståndarna, inga bortförklaringar, inga konstiga utbrott. Fast det lär bli rejäl tändvätska inför nästa säsong. Viktigt också att detta analyseras ordentligt efter VM. Just Stina har ju aldrig upplevt motgångar tidigare i sin skidkarriär och det gör alla förr eller senare, även Björgen. Viktigt att man lär sig av motgången. Det brukar betala sig.

Inlagd: 2017-02-26, 19:55
Skriven av: Per

”Det ser ut til å bli plussgrader og regn/snø fremover. Det ser tøft ut for vallateamene. Her kan det bli store forskjeller.”

Huff :(
Plussgrader er dårlig nytt for de norske løperne.
Limstad og teamet er ikke best når det er enkelt føre engang. Jeg får bilder frem – fra Sotsji og Falun :(

Inlagd: 2017-02-26, 20:29
Skriven av: Fabulator

En av dagens største beholdninger var jo Klæbos videreutvikling av springing på ski i motbakker. Er nok flere som setter seg ned og analyserer teknikken nå.

Inlagd: 2017-02-26, 20:31
Skriven av: Tor

Jeg liker ikke værendringen spesielt godt. Norge har lykkes på disse forholdene og når det blir litt et par plussgrader og kanskje regn så kan vi fort misse på skiene og smøre oss bort

Inlagd: 2017-02-26, 20:34
Skriven av: Sven

Om teamsprinten damerna underpresterar helt klart båda idag Ida tappar otroligt mycket när hon väggar ihop med Saarinen, Stina inte heller bra ska ju bara klara av Diggins på sista men blir stressad som man sällan ser henne..

Herrarna var rätt väntat att vi inte skulle ha en chans på medalj hade krävts Calle i Lillehemmer from för att du hade kunnat gå men de har vi inte då var väl de är de man kunde ana på förhand.. Emil åker rätt bra på sina sträckor men Teodor tappar redan på sin andra runda mkt då är vi borta ,, man kan jämföra åkt tid på andra runda mellan då åker Emil på 2.53 och Teodor på 3.01 så helt klart hade han ingen bra dag för Teodor

Inlagd: 2017-02-26, 20:44
Skriven av: jossa

Det här var värre än Brink.. Iversen tappar 6 sekunder i en sprint.. och dessutom avslutar han själv med att tränga finnen.. sedan slå bakut.. ta med sig finnen i fallet dvs hemmanationen…. och lyckas bryta staven:-) samt till slut missa en medalj:-) Detta är oslagbart!!!
Brink lyckades i alla fall åka in ett brons.. och sedan ta ett silver på femmilen..:-)

Inlagd: 2017-02-26, 20:52
Skriven av: vasstrader

Vasstrader, haha ja vi ska aldrig glömma vad det innebär att ”göra en Iversen”! Vilken clown alltså. En jäkla massa snack, bl a sexistiskt om att ”ta Stina Nilsson” osv. Men när det sen gäller som mest så klantar han till det på ett sätt som nog ingen någonsin har gjort det förut i hela skidhistorien.

Lex ”Att Göra En Iversen”.

Inlagd: 2017-02-26, 21:02
Skriven av: Klabbarn

Rimligt att Sverige kommer sist. Dom var på efterkälken i OS, orkade inte alls i Falun och så två herrar som inte rosat marknaden på flera år. Det går inte att förvänta sig mer. Jag tror att Johan Olsson och Hellner hade gjort det mycket bättre, eftersom det var VM i springa på skidor. Dom hade iaf orkat köra 3 + 3 varv var.

Inlagd: 2017-02-26, 21:10
Skriven av: mickedata

Var det nån som uppfattade vad Sami Jauhujärvi menade i intervjun med SVT ang dopingtjafs med Norge?

Inlagd: 2017-02-26, 21:30
Skriven av: Bävern

Hur kan Vasstrader få hållas med sina ogrundade och extremt otrevliga upptåg.

Antingen skärper han sig eller åker ut: att göra en ”vasstrader”?

Grattis Norge till en enorm bredd och starka åkare.

Fredrik

Inlagd: 2017-02-26, 21:30
Skriven av: Fredrik

Väldigt konstigt att Iversen/Norge inte blev diskade….er inte….
Nu blir det inte lätt att ta ut ett svenskt stafettlag…vågar man köra Ida på första efter detta? Inte kul att tappa 30 sek redan där!
Lite konstigt VM, Östberg helt ur form, Stina inte i slag, Weng ser lite halvseg ut..Kan nog bli fler pallplatser fär Björgen, Pärmäkoski och Kalla.

Inlagd: 2017-02-26, 21:44
Skriven av: Göran

Jauhujärvi borde kanske vara lite mer ödmjuk han åkte ju åxå på gränsen den gången dom vann OS guld en gång vinnare en gång drabbad av marginalerna…

Bävern
Handlar väl om att Finand tränar syrgasmasker som Norge kritiserade men att dom själv använder nebulisator att dom har dubbel moral där… båda borde förbjudas tycker jag själv hör inte hemma inom idrotten

Inlagd: 2017-02-26, 21:44
Skriven av: jossa

Ingen skugga över Jönsson. Han körde bra på sina inledande sträckor och Sverige var med i medaljkampen. Sedan tappade Theodor allt och då var det förstört. Inte mycket för Emil att göra när han körde sista gången. Tror att han får köra stafetten som startman.

Inlagd: 2017-02-26, 21:56
Skriven av: LarsW

Wells: ”Iversen gjorde visserligen ett misstag”
Hur menar du att det var ett misstag??
Mer överlagt får man leta efter. Han skulle stänga Niskanen, så är det med den saken. Det var inget misstag från Iversens sida.
Men dagens sämsta är ändå att inte Norge blev diskade.
På hockeyspråk var det kicking, boarding och interference på samma gång. Karln borde bli avstängd från resten av VM.

Inlagd: 2017-02-26, 22:01
Skriven av: Kallner

Om det varit finnen som brutit staven och blivit fyra hade det norska laget nog blivit diskat. Nu förlorade de själva på det skedda så det blev ”bara” gult kort för Iversen och ingen diskning. Tror jag.

Inlagd: 2017-02-26, 22:11
Skriven av: Jörgen

Et gull fra eller til er ikke så nøye for oss i Norge …. vi kommer til å bli beste nasjon uansett .PS Viktig at Norge ”GIR BORT ”noen gull til de andre nasjonene slik at vi ikke ødelegger sporten ….først ga Sundby bort et gull og nå Iversen….

Inlagd: 2017-02-26, 22:17
Skriven av: Danne Normann

Iversen lipade o bedyrade sin
oskuld känns det igen

Inlagd: 2017-02-26, 22:19
Skriven av: Christian

Kallner… Syns du også att Stina burde vært avstengt av resten av VM, etter att hun med overlegg felte medaljefavoritt Matveeva?

Inlagd: 2017-02-26, 22:22
Skriven av: pelle

Idiotisk av Finnen å gå på innsiden når han Ikke ligger først inn mot en sving ,Den som ligger først tar jo alltid den korteste veien …. Finnen ba om trøbbel når han valgte innsiden ,urutinert av Finnen

Inlagd: 2017-02-26, 22:33
Skriven av: Danne Normann

For en gangs skyld er jeg enig med deg Danne. Det er ekstrem risiko å gå forbi på innsiden før en sving i sprint. Det vet alle sprintere.

Har sett opptaket flere ganger, og Iversen snur seg og ser at Niskanen er bak i samme spor. Han snur seg tilbake og får ikke med seg at Niskanen bytter.

Inlagd: 2017-02-26, 22:47
Skriven av: Tor

Haha, dom norska lusekoftorna försöker som vanligt hitta sätt att rättfärdiga osportsligheter hos sina egna… det finns inga som helst ursäkter för Iversens tokkörning idag. Det är alla överens om, t om Löfshus, Iversen själv och, den störste psykpatrioten av dem alla: Esten O Saether.

Trots det så vill idiotnorskarna här på skidpepp försöka lägga skulden på finländaren…. tvi faen för er alltså. Jävla trollidioter.

Inlagd: 2017-02-26, 22:55
Skriven av: Klabbarn

Sjukt tråkigt att uttala sig sådär bara för att man har olika åsikter.

Inlagd: 2017-02-26, 23:49
Skriven av: Jan

Åkarna stänger varandra hela tiden, det kallas för taktik. Den som är först väljer spår först, ofta för att hindra motståndaren. Iversens misstag var att han bytte spår en tiondel sekund för sent, finnen var redan där. Både Stina och Emil blev helt enkelt väldigt stressade när de upptäckte att motståndarna hade mycket bättre glid. Lätt att göra misstag när man är stressad.

Inlagd: 2017-02-27, 08:08
Skriven av: H. G. Wells

pelle: Stina fällde inte ryskan överlagt. Men en varning tycker jag att Stina ska ha.

Inlagd: 2017-02-27, 17:27
Skriven av: Kallner

Wells: jag hävdar fortfarande att Iversen inte begick ett misstag. Han gick över med flit för att stänga. Det var ingen ”race incident”.

Inlagd: 2017-02-27, 17:30
Skriven av: Kallner

https://www.youtube.com/watch?v=LzbtSzufl88
Slik skal en lagsprint avgjøres…

Inlagd: 2017-02-27, 19:26
Skriven av: pelle

Dessutom håller Iversen ut högerarmen när han ramlat för att verkligen försäkra sig om att Niskanen ska ramla. Annars hade Niskanen klarat sig från fallet. Extra fult.

Inlagd: 2017-02-27, 22:33
Skriven av: Kallner

Efter att ha studerat videon ett antal gånger så tycker jag nog att Iversen borde sett Niskanens skidspetsar redan när han tar sitt första stavtag. Då hade han kunnat gå tillbaka till sitt spår igen och undvikit kollisionen.

Inlagd: 2017-02-28, 14:14
Skriven av: Erik S

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values