27 februari 2015, av Oskar

Haag tillbaka till 3-milen

Det var i grevens tid men Anna Haag får köra en distans i VM: 3-milen.

Haag får sällskap av Emma Wikén, Sofia Bleckur och Charlotte Kalla.

Kan meddela att jag äntligen är framme i Falun nu!!!!!

179 kommentarer till ”Haag tillbaka till 3-milen”

Känns på pappret som ett starkt lag med minst en medaljchans. Hoppas på grymma skidor, formen är ju där!

Inlagd: 2015-02-27, 10:40
Skriven av: Adrian

Og den evige 4er – Kristin Stormer Steira kjører 3-milen.

Inlagd: 2015-02-27, 10:44
Skriven av: pelle

pelle: Som blev trea till slut i Sotchi. :-)

Inlagd: 2015-02-27, 10:51
Skriven av: Per

Känns som helt rätt lag mkt intressant…var rätt väntat att Haag skulle få chansen men svårt prestera på en 3 mil efter frånvaro…men finns inga bra alternativ på 3 mil i klassiskt ändå så hon är helt klart värd chansen

Inlagd: 2015-02-27, 10:53
Skriven av: Jossa

Kristin Steira var VM trea redan 2005 :)

Inlagd: 2015-02-27, 10:55
Skriven av: Jossa

Det blir många som kommer spränga sig i en tuff tremil på slutet av mästerskapet, så jag tror på hyggliga placeringar för både Wikén och Haag som brukar vara bra på att smyga sig fram i fältet.

Inlagd: 2015-02-27, 11:54
Skriven av: Erik S

Ingen Södergren på femmilen tydligen. Olsson, Richardsson, Nelson, Halfvarsson, Hellner är laget.

Inlagd: 2015-02-27, 11:58
Skriven av: Manne

Manne: Ganska väntat eg, det skulle vara för lång och trogen tjänst om han skulle få åka.

Inlagd: 2015-02-27, 12:52
Skriven av: Andreas P

Synd på Södergren, men svårt att ta honom över någon annan av de utvalda.

Inlagd: 2015-02-27, 12:52
Skriven av: toriv

Södergren kan väl göra något annat för lång och trogen tjänst? Vi har ju fem andra riktigt bra

Inlagd: 2015-02-27, 13:10
Skriven av: Emil

Emil: ”något annat”, vad menar du?

Inlagd: 2015-02-27, 13:12
Skriven av: toriv

Hålla en flagga eller så… menar bara att även om det vore ”trevligt” så är det ju helt orimligt att inte ställa med bästa laget, och helt fel signaler mot de aktiva

Inlagd: 2015-02-27, 13:16
Skriven av: Emil

Vore intressant att se hur Stina skulle ha klarat en tremil om hon hade fått köra. Tror hon hade varit näst bästa svenska efter Kalla.

Inlagd: 2015-02-27, 15:10
Skriven av: Tord

Efter dagens insatts borde de ställa över Hellner. Hans form är inget att skryta med och 5-mil klassiskt har aldrig varit hans grej. Låt Södergren åka.

Inlagd: 2015-02-27, 16:25
Skriven av: Kitty

Som stor Lerdalafan tycker jag ändå att man ska ställa över honom och låta Södergren åka femmilen. Lerdalas form är inte så bra och han har aldrig gjort en bra 5-mil och nu går den dessutom i klassisk teknik, vilket Lerdala normalt är ett knäpp sämre i än den fria.
Ja det vore intressant att se Stina på 3-milen, men jag anser ändå att det är rätt lag som är uttaget. I och med sprinten i Falun avslutades Björgens epok och epoken Stina Nilsson började. Till nästa säsong kommer Stina, Kalla och Johaug att dominera världskuppen och till nästa VM är det Stina som regerar, om hon håller sig frisk, skadefri och fortsätter utvecklas

Inlagd: 2015-02-27, 17:17
Skriven av: Intresserad

Kan bli så att Hellner står över femmilen frivilligt:

http://nsd.se/sport/hellner-kan-sta-over-femmilen-for-sodergrens-skull-9111611.aspx

Inlagd: 2015-02-27, 17:43
Skriven av: Erik S

Vore fint ifall Södergren får gå 5-milen. Han är värd massa respekt.

Inlagd: 2015-02-27, 18:16
Skriven av: Daniel Becker

Skulle vara fint av Hellner att ge sin plats till Södergren för om det är någon som är värt ett fint avslut på karriären är det han.

Inlagd: 2015-02-27, 18:33
Skriven av: Markus

Tror det står mellan Johaug och Kalla. Endast Björgen ser jag som en tänkbar vinnare av övriga. Kan bli en riktigt rolig svenskdag då Bleckur, Wiken och Haag ju alla är åkare som kan vara topp 4-5 på denna distans på rätt dag. Tror/hoppas lite på Wiken som vilat några dagar extra och borde ju sett till sin grundkapacitet få till ngt under VM? Klassisk tremil passar ju annars Bleckur perfekt (9:a senaste tremilen i Holmenkollen) men hon brukar ha svårt med tävlingar tätt på varandra (luftrören). Haag får nog svårt då hon varit sjuk men man kan alltid hoppas. Unnar ju henne att få göra ett OK VM-resultat då hennes säsong tidigare är den bästa på ett gäng år.

Inlagd: 2015-02-27, 19:27
Skriven av: Pepp

Jag tror att det blir tufft för Kalla att mobilisera det fokus som krävs på denna tunga bana. Marit är väl den som borde vara mest taggad att vinna ett distansguld. Jag tror också på Johaug då denna bana måste passa henne perfekt med massor av höjdmeter. Niskanen, Steira och Sofia kan säkert skrälla. Det blir säkert spännande.

Inlagd: 2015-02-27, 19:40
Skriven av: nisse

Johansson då, på femmilen alltså? Han åkte ju fint i Kollen.

Tror Kalla kan ta brons om hon gör det bra. Hon brukar inte göra några strålande tremilar, men nån gång ska va den första.

Inlagd: 2015-02-27, 19:58
Skriven av: Manne

Nisse
Håller med, brukar ju ha tufft för längre sträckor, krävs nog fina förhållande och en riktigt bra dag. Tom medalj kan bli tufft, tror Weng, Björge, Johaug, Saarinen, Kowa (om hon har form) är åkare som slåss om medalj. Hjärtat säger medalj men huvudet befarar att det kan bli en Kalla som kommer i mål med svarta ögon 1,5 min efter. Hoppas jag har fel!

Inlagd: 2015-02-27, 20:15
Skriven av: Gunnar

Jacobsen er syk og stiller ikke. Det gjør heller ikke Steira, men der er det ikke oppgitt noen grunn. Satan også!

Inlagd: 2015-02-27, 20:15
Skriven av: Neithiri

Ingvild inn på startlista.

Inlagd: 2015-02-27, 20:18
Skriven av: Rastjapa

Nerre
AUJ sliten och Steira skadad enligt media i Sverige, Roar Hjelmeseth som uttalat sig.

Inlagd: 2015-02-27, 20:30
Skriven av: Gunnar

Meget sterkt løp av Jacobsen i går, med sykdom i kroppen..

Inlagd: 2015-02-27, 20:30
Skriven av: pelle

Har Kalla gjort några bra tremilar? Det är väl för långt för henne.

Jag tror på Johaug, om inte Marit har en superdag. D

Internationell längdskidåkning för damer är verkligen bara Norge och Kalla i dagsläget (även om USA fick två medaljer…). Det är jäkligt trist egentligen. Bryr sig någon om detta utanför Norge och Sverige liksom?

Inlagd: 2015-02-27, 20:32
Skriven av: JohannaP

Johanna. Hon var på pallen (2a?) i Kollen när det var intervallstart. Jag tror hon kan göra det riktigt bra, men finns nog dom som är ännu bättre.

Inlagd: 2015-02-27, 21:17
Skriven av: Manne

Auda, jeg så frem til å se hva Astrid og Kristin kunne få til.

Inlagd: 2015-02-27, 21:34
Skriven av: drazyc

En ulempe for Johaug i dag er at de går en liten trasè etter store mördarbakken på runde 2, 4 og 6. Hun skulle nok foretrukket at de gikk direkte ned mot stadion som i skiathlon. Bjørgen eller Kalla kan tillate seg å avgi noen sekunder i bakken og likevel ta det inn i den siste lettere kuperte traseen.

Inlagd: 2015-02-28, 12:14
Skriven av: drazyc

Åker inte Jacobsen idag?

Inlagd: 2015-02-28, 12:36
Skriven av: Alexander

Alexander: Hon är sjuk

Inlagd: 2015-02-28, 12:40
Skriven av: swestam

Lite fånigt när Popsen jämför antal medaljer i mästerskap nu när Kalla tagit 3 medaljer. Förr fanns det bara 3 möjligheter på mästerskapen för damerna, 5, 10 och stafett.

Inlagd: 2015-02-28, 12:43
Skriven av: Kallner

Hoppas Haag klarar topp 10 då är det nog en framgång.

Inlagd: 2015-02-28, 12:45
Skriven av: Kallner

Kallner: topp 10 efter sjukdom å lång tävlings frånvaro vore mkt bra…men tveksamt om de går

Inlagd: 2015-02-28, 12:56
Skriven av: jossa

Livsfarligt att vara uppe i topp tidigt. Ta det luuungt, loppet är långt.

Inlagd: 2015-02-28, 13:06
Skriven av: Kallner

Inget dragande av Kalla och Bleckur nu. Låt Johaug dra.

Inlagd: 2015-02-28, 13:07
Skriven av: uttern

Var det Haag som åkte på Kallas skidor?

Inlagd: 2015-02-28, 13:09
Skriven av: Kallner

Nej verkar varit hennes eget fel. Tur.

Inlagd: 2015-02-28, 13:11
Skriven av: Kallner

Skulle vilja se Kalla i Lauberhorn rennen.

Inlagd: 2015-02-28, 13:14
Skriven av: Kallner

Bra glid på Kalla. Tvinga fram någon annan nu.

Inlagd: 2015-02-28, 13:14
Skriven av: uttern

Kallner:
Kalla hade Weng i ryggen när hon gick omkull.

Inlagd: 2015-02-28, 13:15
Skriven av: SweTor

Tjuvsläpper för Bleckis.

Inlagd: 2015-02-28, 13:18
Skriven av: Kallner

Bleckis måste saxa, småtaskigt fäste. Kalla går ikapp utför.

Inlagd: 2015-02-28, 13:19
Skriven av: Kallner

Johaug fick iofs det svar hon ville. Kommer bli jobbigt nästa gång.

Inlagd: 2015-02-28, 13:20
Skriven av: uttern

Nu släpper Wiken först av svenskorna. Inte hennes VM precis. Synd.

Inlagd: 2015-02-28, 13:21
Skriven av: Jörgen

Bara inte Kalla går med för länge

Inlagd: 2015-02-28, 13:21
Skriven av: Emil

För mycket fäste på Björgen? Låt Saarinen dra istället.

Inlagd: 2015-02-28, 13:23
Skriven av: uttern

Risken att Kalla spränger sig om hon försöker gå med för länge. Bleckis tyvärr inte bra fäste och kommer tappa på branta partier.
Kalla inte lika pigg längre.

Inlagd: 2015-02-28, 13:24
Skriven av: Kallner

Kul att se två svenskor och två finskor samarbeta mod Johaug!

Inlagd: 2015-02-28, 13:25
Skriven av: Emil

Bleckur ser bra ut även Kalla ännu bra

Inlagd: 2015-02-28, 13:25
Skriven av: jossa

Tycker j-t synd om Bleckur att inte fästet funkar.

Inlagd: 2015-02-28, 13:27
Skriven av: Kallner

Björgen uppe och bromsar.

Inlagd: 2015-02-28, 13:28
Skriven av: Kallner

Kross på gång? Nu är det snart bara kamp om silvret.

Inlagd: 2015-02-28, 13:29
Skriven av: uttern

Blomman har ingen koll på vad som händer.

Inlagd: 2015-02-28, 13:29
Skriven av: Kallner

Det är lika mycket kross som taktik, varför kommenteras inte vad Björgen håller på med. Supersmart.

Inlagd: 2015-02-28, 13:31
Skriven av: Kallner

Björgen ser fin ut, Johaug drar ifrån och Kalla ser inte pigg ut. Aj men än kan mycket hända.

Inlagd: 2015-02-28, 13:31
Skriven av: Jörgen

Tycker Bleckur åker lite otaktiskt. Hon känns just nu starkare än Kalla men slösar energi med ryck och egna spår.

Inlagd: 2015-02-28, 13:31
Skriven av: uttern

Johaug har økt med 23 sek. på 1 km..

Inlagd: 2015-02-28, 13:33
Skriven av: pelle

Ursäkta men jag bli tokig på kommentatorerna som inte fattar taktiken, så j-a blinda. Det var ju masktempo när Björgen var uppe och nu är hon sist i gruppen. Nu skänker vi bort även de andra medaljerna.

Inlagd: 2015-02-28, 13:35
Skriven av: Kallner

Kallner: Det är fritt fram att köra förbi om man tycker det går långsamt.

Inlagd: 2015-02-28, 13:36
Skriven av: SweTor

Kallner. Den taktiken du snackar om fungerar bara om det inte är fritt spår vilket det är. Bara att gå om ifall Björgen sölar.

Inlagd: 2015-02-28, 13:36
Skriven av: uttern

Björgen är smart som sen kan ligga i suget efter Kalla och därefter gå upp och bromsa igen.

Inlagd: 2015-02-28, 13:38
Skriven av: Kallner

Sen när skulle Björgen taktikåka för att ge bort sina guldchanser?

Inlagd: 2015-02-28, 13:39
Skriven av: Emil

Når det blir rettferdige forhold har ikke kalla en sjans .
VM kongen er Petter Northug ……
VM dronningen er Johaug ….
Norges 8 gull av 11 selv med 2 dager med smørebom…..

Inlagd: 2015-02-28, 13:40
Skriven av: Danne Normann

Spännande med finskorna. Haag åker ju riktigt bra.

Inlagd: 2015-02-28, 13:43
Skriven av: uttern

Tjänade bara 10 sek, bör ju försvinna fort som bara den

Inlagd: 2015-02-28, 13:44
Skriven av: Emil

Hon bromsade så länge som möjligt sen gick finskorna om.

Inlagd: 2015-02-28, 13:44
Skriven av: Kallner

Kallner:
Hade någon velat gå förbi Björgen så fanns det lediga spår både till höger och vänster hela tiden.

Inlagd: 2015-02-28, 13:46
Skriven av: SweTor

Verkar tyvärr inte vara Charlottes dag. Två fall nu och ser ansträngd ut.

Inlagd: 2015-02-28, 13:46
Skriven av: Jörgen

Kalla ble stiv etter fallet..

Inlagd: 2015-02-28, 13:46
Skriven av: pelle

Nej, nu är det Bleckur som vi får hoppas på. Björgen måste haft sopiga skidor eller nåt.

Inlagd: 2015-02-28, 13:47
Skriven av: uttern

nu var spänningen slut

Inlagd: 2015-02-28, 13:47
Skriven av: Emil

Ajdå, nu går tåget för Kalla. Men, detta lopp var ren bonus för henne.

Inlagd: 2015-02-28, 13:48
Skriven av: SweTor

Kalla har väggat nästan. Friskt vågat iaf.

Inlagd: 2015-02-28, 13:48
Skriven av: uttern

Nu går Björgen ifrån, blir defilering av henne och Johaug nu in i mål? Niskanen ser trött ut, kanske kanske kan Bleckur ta bronset?

Inlagd: 2015-02-28, 13:49
Skriven av: Jörgen

Kalla bør være fornøyd , hun har jo vært i form i 3 løp i år
FANTASISK

Inlagd: 2015-02-28, 13:50
Skriven av: Danne Normann

Bleckur och Weng bör ju ta Niskanen relativt fort. Sofia bör ju ha lite mer fäste nu också

Inlagd: 2015-02-28, 13:51
Skriven av: Emil

Kalla har inte väggat. Men medalj tror jag inte på.

Inlagd: 2015-02-28, 13:52
Skriven av: uttern

Endelig rettferdige forhold og Kalla sprekker som en ballong .

Inlagd: 2015-02-28, 13:53
Skriven av: Danne Normann

Slapp av Danne, løpet er ikke over..

Inlagd: 2015-02-28, 13:54
Skriven av: pelle

Kalla är dålig på byta skidor än en gång…ofta efter byten de går dåligt så väl om de är fritt till frill klassiskt till klassiskt eller klassiskt till fritt är rätt vanligt tecken

Inlagd: 2015-02-28, 13:54
Skriven av: jossa

Björgen har gjort allt rätt för hon fattade direkt att finskorna är borta iom att dom inte bytte skidor så nu kan hon jaga hur mycket som helst. Att svenskorna var trötta insåg hon när dom inte gick om henne tidigare utan det gjorde finskorna.
Men chans på brons.

Inlagd: 2015-02-28, 13:54
Skriven av: Kallner

Helt otroligt hur det här loppet svänger!

Inlagd: 2015-02-28, 13:56
Skriven av: SweTor

Danne: Alla vet att Sverige skulle vunnit både dam- och herrstafetten om det inte varit för Rydqvists fall på tredje sträckan & Richardssons dåliga skidor på första sträckan. Hur lätt som helst.

Inlagd: 2015-02-28, 13:56
Skriven av: Freddy

Mata inte trollet.

Inlagd: 2015-02-28, 13:58
Skriven av: Jörgen

Hmm, om inte Bleckur kör ifrån Weng luktar det tyvärr trippel Norge. Niskanens chans är att hon kan rycka i mördarbacken. Glidet är nog för dåligt nu.

Inlagd: 2015-02-28, 13:58
Skriven av: uttern

Jag gav DN en chans i morse men nu är det definitivt kört. Psykfall.

Inlagd: 2015-02-28, 14:00
Skriven av: Kallner

I morgen får vi se Johan Olsson i samme posisjon som Therese har idag..

Inlagd: 2015-02-28, 14:01
Skriven av: pelle

Jag har själv tävlat i Falun och känner igen stora delar av bansträckningarna. Är väldigt imponerad hur man fått till själva stadionområdet där man tidigare gick i mål på utförs. Nu kan man först åka sprintslingan och så vänder man mot mål på uppförs och publiken kan se åkarna under lång tid och sträcka. Kanske också därför som färre sökt sig ut efter spåret. Fast det är bra tryck där också nu i helgen.

Inlagd: 2015-02-28, 14:06
Skriven av: Kallner

Ser att vissa kommenterar att Danne är inne och trollar som vanligt – själv ser jag inte hans inlägg längre. Jag byggde en ignore-funktion för ett tag sedan:

1. Ladda ner Tampermonkey (Crome) eller Greasemonkey (Firefox) beroende på vilken webbläsare du använder.
2. Installera skriptet ”Skidpepp user block” från sidan openuserjs.org (sök på ”skidpepp”)

3. Varje tråd på Skidpepp kommer nu ha en gul ruta där du kan välja vilken användare du inte vill se.

Jag snickrade ihop skriptet på en kvart så förvänta er inte att det funkar felfritt.

Inlagd: 2015-02-28, 14:11
Skriven av: SweTor

Kalla tog en kaffe och cola. För Weng är det här en prestigekamp.

Inlagd: 2015-02-28, 14:14
Skriven av: Kallner

Nu blir det olidligt spännande att se Kalla i mördarbacken.

Inlagd: 2015-02-28, 14:15
Skriven av: uttern

Weng måste ha väldigt dåliga skidor, annars skulle ju hon inte vara så här långt efter :)))))

Inlagd: 2015-02-28, 14:16
Skriven av: Emil

Weng är rökt. Kalla kan vara tillsammans med Niskanen i utförskörningen och ändå vara först. Nu ser det bra ut.

Inlagd: 2015-02-28, 14:17
Skriven av: uttern

Johaug og Bjørgen er i en egen liga , de andre ligger over 1 og 2 minutter bak.

Inlagd: 2015-02-28, 14:18
Skriven av: Danne Normann

Skarp iakttagelse

Inlagd: 2015-02-28, 14:19
Skriven av: Emil

Vilket psyke Kalla har! Alla (inklusive jag) trodde nog att hon var slut i detta lopp.

Snacka om att pricka formen och vara bäst när det gäller! Och Bleckur skall vi inte ens tala om…

Inlagd: 2015-02-28, 14:21
Skriven av: SweTor

Fy tusingen vad Kalla växer nu. Nu är hon riktigt stor. Att komma igen på det sättet. Makalöst.

Inlagd: 2015-02-28, 14:21
Skriven av: Kallner

Kom igen Bleckur!

Inlagd: 2015-02-28, 14:22
Skriven av: uttern

Att Bleckur knäcker Weng är lika stort. Otroligt.

Inlagd: 2015-02-28, 14:22
Skriven av: Kallner

Nr 1 Johaug
Nr2. Bjørgen
Nr 3 resten

Inlagd: 2015-02-28, 14:24
Skriven av: Danne Normann

Kalla får 4 medaljer på 4 lopp, bättre än alla andra!

Inlagd: 2015-02-28, 14:27
Skriven av: Emil

Bleckur är min hjälte idag. Man blir rörd.
Grattis Johaug, välförtjänt.
Kalla helt klart dagens grymmaste återhämtning. Grattis till bronspengen.

Inlagd: 2015-02-28, 14:29
Skriven av: Kallner

Makalös vändning av Kalla. Och Bleckur överträffar sig själv igen. Även fin insats av Haag.

Inlagd: 2015-02-28, 14:29
Skriven av: uttern

Måste var tufft för Weng att få stryk av två svenskor med tanke på hur kaxig hon varit.

Inlagd: 2015-02-28, 14:30
Skriven av: SweTor

Det var helt rått av Johaug. Det var absolutt på høyde med Johan Olsson i Val di Fiemme.

Inlagd: 2015-02-28, 14:30
Skriven av: Sven

Blomman å Hård måste åxå nämna att Kalla alltid är kass på skid byten inte första gången hon rasar efter ett byte hände även i vm 2011 från fritt till fritt å u DP lopp är de mer vanligt än undantag ännu att hon faller ihop lite när de är byte

Inlagd: 2015-02-28, 14:31
Skriven av: jossa

Grymt bra lopp av Kalla Bleckur stabil godkänd debut av Haag…Wiken inte bra

Inlagd: 2015-02-28, 14:33
Skriven av: jossa

Både Kalla och Björgen förvånar idag hur de åker. Ska bli intressant att höra vad de säger om detta.

Inlagd: 2015-02-28, 14:37
Skriven av: uttern

Sven, verkligen i paritet med Johans lopp. Grym slakt av Johaug, välförtjänt VM-drottning.

Inlagd: 2015-02-28, 14:37
Skriven av: Sanna

Säga vad man vill men de svenska damerna är verkligen bäst när det gäller.
Lider med Wiken som öppnade optimistiskt men som kämpade tappert och inte gav upp. Det är också stort för ligger man 5-6 min efter (mot normalt kanske 1-2 min) är det lätt att bara lägga av och bryta.

Inlagd: 2015-02-28, 14:38
Skriven av: Kallner

Trodde också att Kalla var ute ur bilden!

Ny toppinsats av Bleckur, VM-femma idag. Strongt! Hon och VM-fyran Rydqvist har verkligen revanscherat sig efter OS-petningen senast.

Frågetecken för Wikén, drygt 6 minuter efter idag och har inte varit i slag under VM? Haag habil insats idag efter sjukdom (14:a 3.33 efter).

Inlagd: 2015-02-28, 14:38
Skriven av: Jörgen

Hva skjedde med Kalla? Må jo ha vært noe med skiene som gjorde at hun så stiv ut.

Inlagd: 2015-02-28, 14:39
Skriven av: Sven

SweTor; exakt, Weng har varit kaxig men som alltid vänds det tillbaks och idag slog det riktigt hårt mot henne.
Lite ödmjukhet brukar löna sig i längden.

Inlagd: 2015-02-28, 14:41
Skriven av: Kallner

Förstår inte riktigt förvåningen, har sett minst 20 lopp där Kalla haft liknande utveckling, varit med och krigat länge för att se falla igenom totalt och på slutet köra upp sig ordentligt. Senast i lördags även om det var lite annorlunda

Inlagd: 2015-02-28, 14:42
Skriven av: Emil

Niskanen körde från start med sitt bästa par och ångrade inte efter målgång att hon valde att skippa skidbytet. Skidorna var tillräckligt bra jämfört med övriga under loppet, hon räckte bara inte själv till idag.

Inlagd: 2015-02-28, 14:42
Skriven av: RGB

Ble jo en vakker 30km dette. Takk for kampen og gratulerer med enda en medalje. Therese Johaug er VM-dronning med sine 3 gull om noen skulle tvile på det oppi all Kalla-rusen her inne.

Inlagd: 2015-02-28, 14:44
Skriven av: Neithiri

Grym vändning av Kalla när hon kanske inte riktigt hade bästa dagen. Men Bleckur!! Hon slår Weng för andra individuella loppet i rad (i stafetten fick hon iofs däng men med ngt sämre skidor)! Otroligt häftigt att fortsätta utvecklas efter 30 fyllda, särskilt med de medicinska hinder hon haft.

Inlagd: 2015-02-28, 14:45
Skriven av: Pepp

Johaug – vilken skidåkare. Den nya drottningen har tagit över tronen. Ger sig Marit nu? Therese blir kvinnan att slå framöver. Tror aldrig jag har sett något så vansinnigt makalöst fantastiskt som hennes rusch upp för sprintbackarna de sista två gångerna!

Inlagd: 2015-02-28, 14:49
Skriven av: Anders

Emil:
Om du tycker att Kallas genomklappning och återhämtning idag överhuvudtaget liknar hennes insats på skiathlon förstår jag att du hittar fler liknande företeelser. Det fanns ju nämligen inte några likheter.

Inlagd: 2015-02-28, 14:51
Skriven av: SweTor

Haag hittar märkliga bortförklaringar som vanligt. Häromdagen var det blommorna från Emil, nu åt hon för mycket mat igår.

Inlagd: 2015-02-28, 14:55
Skriven av: Kallner

Kallner: sluta gnäll på Haag nu du har gjort de en hel del nu börjar tröttna på de blir för personligt tycker jag ände sedan hon var sjuk i kuusamo i början av året har du då å då varit på henne lägg av ….stort av henne å lyfta Bleckur

Inlagd: 2015-02-28, 14:57
Skriven av: jossa

Kalla har de flesta redan skrivit om så skippar henne, otroligt kul med Bleckur!

Måste också säga att det är ganska talande att Haag, Wiken och Ingemarsdotter som alla frotterade sig på idrottsgalan knappast har lyckats toppa formen. Det är ganska talande speciellt för Haag som är ett riktigt premiärlejon i sammanhanget. För er ida kramare som vill lyfta fram sprintstafett silvret så var det mer eller mindre enbart tack vare super Stina!

Skönt också att Weng fick sota för sitt idiotiska beteende och inte ens får komma med på medaljceremonin ikväll. Förhoppningsvis lärde hon sig en vettig läxa till framtiden.

Inlagd: 2015-02-28, 15:04
Skriven av: Joel Burman

Lyft fram dom som varit i form mera tycker jag..hoppa på gnälla på dom som varit sjuka å mindre bra form tycker jag är lite svagt…tycker Ida gjorde de bra i teamsprinten helt på den nivå hon har …

Inlagd: 2015-02-28, 15:09
Skriven av: jossa

Haag gjorde ett bra lopp efter sjukdomsperioden tycker jag. Lider med henne som ju gjort en bra säsong innan. Var ju t.ex fyra i 10 km klassiskt före jul. Alltid sympatisk i intervjuerna också, inte så ego varken i med eller motgång. Även om hon trivs i rampljuset själv (som en del stör sig på) så verkar hon ju glädjas genuint med andras framgångar (t.ex. Bleckurs i detta VM). Även om elitidrottare måste få vara ego så tycker jag det är ett fint drag.

Inlagd: 2015-02-28, 15:10
Skriven av: Pepp

Kalla är ingen 3-milare. Hon är för tung och jag hoppas att någon ledare vågar ta tag i detta. Överlag är svenskorna för tunga, jag vet att detta inte är PK men sant. Om de blir lika fit som Norge så kommer resultaten. Kalla och Johaug är ungefär lika långa och Kalla väger 13kg mer. Det håller inte på längre lopp. Kalla max 55kg och Johaug får en match det är min åsikt.

Inlagd: 2015-02-28, 15:13
Skriven av: nisse

Det ble ganske løst i den blå løypen i dag, håper de får saltet bedre der i morgen. Blir brutalt for gutta i morgen.

Inlagd: 2015-02-28, 15:15
Skriven av: drazyc

Ida har ju också gjort ett klart godkänt VM. Presterade bättre än tidigare under säsongen. Inte samma mästerskapstoppform som hon skämt bort oss med tidigare men starkt att bädda för Stina i sprintstafetten. Mycket möjligt att hon kunde gjort en OK stafettsträcka också men vem skulle hon då petat? Haag sjuk, Wiken missade formen något (vilket kostade en på förhand given stafettsträcka), i övrigt finns det ju verkligen mest glädjeämnen bland de svenska damerna. Blir spännande att se vilka damer som fortsätter nästa säsong.

Inlagd: 2015-02-28, 15:20
Skriven av: Pepp

Synd på Kalla som ramlar på dåliga skidor. Med bättre hade guldet varit nära.

Inlagd: 2015-02-28, 15:23
Skriven av: KGK

Sen kan man undra om inte Norge också hade dåligt under fötterna, får se vad dom säger

Inlagd: 2015-02-28, 15:24
Skriven av: KGK

Undrar hur mycket pengar Isklar sponsrar norska laget med. Till och med lagledarna sitter och sippar hela tiden. Så fånigt.

Inlagd: 2015-02-28, 15:24
Skriven av: Kallner

nisse: Tramsigt inlägg! Skidåkare kan bevisligen (och glädjande) se ut på olika sätt, jmfr Johaug, Björgen etc. Och Kalla har precis tagit brons på 30 km och slagit 3 av fem norska åkare.

Inlagd: 2015-02-28, 15:24
Skriven av: Pepp

Haha! Sjukt vilka negativa människor det finns.

Dåligt av Haag att bli 14 i sin första tävling efter sjukdom – beror naturligtvis på att hon gick på en fest för 6 veckor sedan.

Om Kalla bara bantar bort 13kg så kanske hon kan prestera – och inte som nu bara plocka fyra VM-medaljer på fyra starter.

Inlagd: 2015-02-28, 15:26
Skriven av: SweTor

Pepp: Jo hon har gjort ett bra VM inget snack om detta men vill hon ha guld på 3-mil så är hon för tung. Och jag säger att hon borde gå ner 4kg inte 13 för att ha en chans. Trams kan du tycka men det handlar om ren fysik.

Inlagd: 2015-02-28, 15:35
Skriven av: nisse

Jossa; följer du upp? Statistik?
Haag är expert på att hitta olika smygförklaringar på mindre lyckade insatser även om hon gjorde ett ganska ok lopp idag. Nu var det förkylning, blommor och maten. Tycker det är lite patetiskt men det är min åsikt som ingen annan behöver dela. Hon vårdar varumärket och det kan man väl inte klandra henne för. Under veckan har det varit både annonser i kvällspress och uppslag i Falun. Och inledningen på deras hemsida är ju överdriven i överkant.

nisse: olika åkare har olika förutsättningar och därmed också styrkor. Johaug vinner inga 10 km skate. Att dilla om att Kalla är för tung är bara fånigt. Vad är det ”ledarna ska ta tag i”? Den anorektiska problematiken som varit aktuell för någon/några åkare är klart ohälsosam.

Inlagd: 2015-02-28, 15:36
Skriven av: Kallner

Johaug er jo verdensmester i 10 skate fra Val di Fiemme da.

Inlagd: 2015-02-28, 15:39
Skriven av: Sven

Det handlar inte om Aneroxi utan om ren idrottsfysiologi. Hon skulle sannolikt bli bättre även på 10km. Men när folk reagerar som du och tar till aneroxi argumentet så förstår alla att ingen vågar säga det uppenbara.

Inlagd: 2015-02-28, 15:43
Skriven av: nisse

Kallner” Johaug vinner inga 10 km skate.”

Hehe, nei, hun er ”bare” verdensmester fra Val di Fiemme på distansen :)

Og hadde ikke de norske smørerne dummet seg totalt ut på tirsdag så vet da faen om Kalla hadde hatt noe gull i Falun.

Inlagd: 2015-02-28, 15:43
Skriven av: Neithiri

Idag var det nog bara dåliga skidor som kunde stoppa Johaug. Mördarbacken tre gånger i detta före. Alltid kul när någon vinner för att de är bäst och vi slipper en som åkt i någon annan rygg spurta hem en seger. Idag skulle det avgöras vem som skulle bli VM-drottning: Kalla, Bjørgen eller Johaug. Vi fick en drottning och två prinsessor.

Otroligt härligt med Kallas medalj. Jag tror det är svårt för oss att förstå pressen hon har haft på sig inför detta mästerskap.

Jag hade förväntat att Belckur skulle bli runt nummer 5. Hon är ju stark i långlopp och klassiskt passar henne och ehnnes insats på DP och stafetten tydde på detta. Det är ändå helty extremt kul att hon får göra det hemma i Dalarna. Hon personifierar åkare som jag har stor respekt för. Hon har haft många sjukdommar och skador. Hon har legat på gränsen att få vara med i landslag och mästerskap ofta. När hon väl varit på gång har ofta en sjukdom eller något annat slagit undan benen på henne. Hon har ändå fortsatt att satsa och offra allt för att vara med och få dessa resultat.

Inlagd: 2015-02-28, 15:47
Skriven av: Alexander

Äntligen en medalj för Kalla på 3 milen.
Bleckur glimrande och Haag helt OK.

Johaug VM drottning med Kalla som vice-statschef och Marit som reserv.
Men såg inte Marit lite besviken ut, krossad av Johaug och ”bara” ett silver på distans, 6a och 31a i övrigt. Kommer hon att fortsätta?

Tragiskt att se spillran Justyna masa sig runt i spåren. Kommer hon att fortsätta?
Ichida en besvikelse också, vad pysslade hon med idag egentligen?

Hoppas nu omdaningen av Stina från sprint till riktiga skidor startar nu. Blir hon den som kommer att ta över arvet från Billan vad gäller att vinna en 3-mil?

Inlagd: 2015-02-28, 15:49
Skriven av: barterhallen

Skyll intepå smörare. Kalla sopade banan med norskorna helgen innan så inte tvivlar jag på att hon vann ett rättvist guld. Men jag vill att hon blir snäppet bättre. Förra året så var hon ca 2kg mer trimmad men jag tror att hon lagt på detta i år igen. Detta är bara vad jag tror med ögat.

Inlagd: 2015-02-28, 15:50
Skriven av: nisse

Bjørgen og Johaug er de to store kvinnelige skiløperne i ”gemet”. Bevarer formen igjennom hele sesongen, som ingen av konkurrentene er i nærheten av.
En stjerne til sprinteren Østberg også, som har en flott avslutning av løpet..

Inlagd: 2015-02-28, 15:51
Skriven av: pelle

Kallner patetiskt är när du anklagar henne för att inte våga tävla hänt två gång, tycker de är lågt idrottare vill tävla

Inlagd: 2015-02-28, 15:52
Skriven av: Jossa

nisse – Ja, det er litt patetisk å skylle på smørerne, men realiteten er at akkurat tirsdagens bom går inn i historien som tidenes for oss, og det sier ikke så rent lite når man tar Sotsji i betraktning. Men du har nok rett, Kalla er nok sterkest på 10 fri uansett, det løpet hun gjorde i Østersund var enormt.

Når det gjelder din fokus på vekt er jeg uenig. Bjørgens legendariske 30km i verdens hardeste løype, dvs i Kollen, beviser at også litt tunge løpere kan vinne når de har dagen, uten sammenligning med Kalla forøvrig.

Inlagd: 2015-02-28, 15:59
Skriven av: Neithiri

Niskanen gav ju bronset till Kalla. Hade hon bytt skidor hade hon säkert kunnat hålla Björgens rygg i några km precis i det skedet när Kalla var stum. Tror det då hade blivit för många sekunder för Kalla att plocka in. Men bara att tacka och ta emot.

Inlagd: 2015-02-28, 16:00
Skriven av: Fj

Jag hoppas verkligen att alla den sju tjejer som presterat på hör interntionell nivå i år satsar mot OS 2018. Vi har ju också ett par lovande juniorer och då kan vi verkligen ha en stark trupp.

Det kommer behövas för att Johaug, Jacobsen, Weng kommer göra det. Norge har ju också utöver dessa tre extremt många unga lovande som vill fram. Jag tror att chansen till att Bjørgen ska fortsätta har minskat när hon inte fick ett enda distansguld. Efter sprinten trodde jag hon skulle få 4 guld och en medalj på 30 km. Nu kan det vara TDS et cetera som spökat.

Inlagd: 2015-02-28, 16:01
Skriven av: Alexander

nisse:
”Det handlar inte om Aneroxi utan om ren idrottsfysiologi.”

Det är också faktum att man haft problem med undernäring i norska landslaget.

Inlagd: 2015-02-28, 16:05
Skriven av: SweTor

Haag och Emil är lite av PR-genier, är alltid på rätt plats vid rätt tillfälle och vet exakt vad journalisterna vill ha och egentligen inget fel med det.
nisse: Man har den kropp man har. Att en person som tränar 3 timmar om dagen helt plötsligt skulle banta bort 5-6 kg skulle kunna sluta med sportslig katastrof.

Inlagd: 2015-02-28, 16:12
Skriven av: Tobbe H

Østberg gjør et meget bra løp i dag. Har et håp om at hun forbedrer seg på distanse de neste årene.

Inlagd: 2015-02-28, 16:19
Skriven av: drazyc

SweTor: Det är sant men det tar inte bort det faktum att vikt har betydelse. Och skall man optimera så är det som senior inte som junior. Har man som mål att bli bäst så måste man optimera. Att sedan en oerhört bra form kan bära en tung löpare långt innebär ju inte att det inte burit än längre med en lite lättare kropp. Och jag pratar om några % av vikten. Calle har medvetet sänkt sin vikt några kg denna säsong inför TdS och han har väl aldrig gjort bättre säsong. Samband finns men hur stort vet inte jag då det är många faktorer.

Inlagd: 2015-02-28, 16:21
Skriven av: nisse

Inför säsongen överskattade den uppblåsta Heidi Weng sin egen förmåga så grovt att hon siktade på att ”prestera bra nog att bli uttagen till VM i Falun”. Väl i Falun hade den omotiverat kaxiga världscuptrean Weng som mål att ta en plats i det norska stafettlaget, men ”det er kamp om plassene på damelaget i Norge – så vi får se”. När Kalla vann 10 fritt och Norge vallade bort sig sa dryga, otrevliga Heidi att Charlotte hade vunnit oavsett om Norge haft bra skidor. Skönt att hon kom ner på jorden igen!

Inlagd: 2015-02-28, 16:22
Skriven av: Pavel Tonkov

Løypeforholdene i kombinert er håpløse. Deltagerne gjør sitt beste for å gå i sikksakk på jakt etter hardere snø.

Inlagd: 2015-02-28, 16:31
Skriven av: PetterO

PetterO: Kombinerat har ju noll (0) seniorutövare i Sverige så det kanske inte upprör då många här på Skidpepp… Min tyska kompis menade dock att i Tyskland ser de mer på kombin än på specialisterna. (Skidskyttet är dock överlägset i intresseväg) Husomhelst tråkigt om inte arrangemanget håller måttet.

Inlagd: 2015-02-28, 16:54
Skriven av: Pepp

Hehe, herlig ironi Pavel :)

Inlagd: 2015-02-28, 16:55
Skriven av: Neithiri

Kowa har hatt en bånn sesong, 4 min. etter på sin spesialdistanse. Kan hun klare og motivere seg for en ny sesong?

Inlagd: 2015-02-28, 17:06
Skriven av: pelle

Apropå kroppar. Skidåkarna ser extremt tunna ut som det är idag. Nej att banta hör inte hit. Fy tusan vilken mentalitet det finns här inne.

Inlagd: 2015-02-28, 17:14
Skriven av: KGK

KGK: Det är elitidrott som bedrivs. Jag konstaterar att om Kalla vill vinna 30km så är det en hjälp att bli några kilo lättare. Dagens banor blir allt mer höjdmeter hela tiden. En jämförelse mot Norge är jag helt säker på visar att vi har lite mer vikt/längd. Kalla är 2cm kortare än Johaug och väger 13kg mer. Det kan inte finnas någon fysiologisk anledning eller fördel med detta. Speciellt då hon inte längre tävlar sprint mer än nödvändigt.

Inlagd: 2015-02-28, 17:26
Skriven av: nisse

nisse; Kalla har väl aldrig gett uttryck för att hon vill bli en utpräglad 3-milare? Hon är väl ganska allround distansåkare nu och det räcker ju ganska långt. Långlopp i klassiskt utmanande bana med både mycket stakning och kuperat har hon också visat att hon är mycket stark på, inte minst genom vinsten i Årefjällsloppet på 61 km. Där skulle nog en åkare som Johaug inte ha en chans.

Inlagd: 2015-02-28, 17:42
Skriven av: Kallner

Kalla var fjärde snabbast att byta skidor i skiathlon i fall nån undrar. Bleckur som alltid överlägsen.

Inlagd: 2015-02-28, 17:45
Skriven av: JonasE

+1 Pavel, Jag gillar Heidi. Det är klart att det ska vara lite pikningar mellan landslagen, annars blir det för mycket glass och ballonger.

Inlagd: 2015-02-28, 17:49
Skriven av: oskar.a

Nisse ja det handlar om idrottsfysiologi och där verkar du bevisligen inte ha någon kunskap. Tur att ingen tar dig på allvar. Vill du lära dig något rekommenderar jag att du läser in dig på det hela. Ta kontakt med tex HC Holmberg så får du nog en bättre inblick så du inte sitter och gissar om 2kg hit eller dit. Patetiskt. Enligt ditt sett att dra orimliga slutsatser skulle varken björgen eller kowalczyk vunnit någon tremil någonsin. Okunnigt och löjligt. Gör du inte avbön nu trots din uppenbara brist på skolning inom området är du för evigt skammärkt… Sorry men det är fakta…

Inlagd: 2015-02-28, 17:55
Skriven av: Anders

Jossa; lite tråkigt att du sitter och läser och finbevakar om någon skriver något icke-positivt om Haag och Ida och skjuter pilar. Ibland har du ju ganska nyanserade kommentarer som är intressanta att ta del av.

Inlagd: 2015-02-28, 18:13
Skriven av: Kallner

Anders: Vanlig enkel fysik. Kan du motsäga detta så får du nog ett Nobelpris. Det är bara att konstatera faktum att det har betydelse.

Inlagd: 2015-02-28, 18:20
Skriven av: nisse

Kallner tycker inte de är snyggt bara att anklaga någon för att inte vela tävla tycker inte du de är lite på gränsen med sådana uttalanden ? Har du koll genom åren här har jag försvarat många åkar

Inlagd: 2015-02-28, 18:41
Skriven av: Jossa

Exempel bleckur har ju även hon hoppat en del tävlingar helt naturligt och klokt men varför inte varit negativ till de kallner

Inlagd: 2015-02-28, 18:49
Skriven av: Jossa

Norge ødelegger hoppsporten… GULL ;)

Inlagd: 2015-02-28, 19:21
Skriven av: pelle

Jossa; jag har själv tävlat och följt längdåkning hur länge som helst men jag ska skärpa mig när det gäller det du tar upp.

Inlagd: 2015-02-28, 19:37
Skriven av: Kallner

Jossa; dock ej varit aktiv på denna blogg så länge. En blogg som jag tycker är väldigt bra och kul för alla ”skidnördar”.

Inlagd: 2015-02-28, 19:38
Skriven av: Kallner

Kalla når ikke Johaug og Bjørgen opp til leggen med et VM gull på hjemmebane.
Hvis Kalla kjemper i toppen av VC hele sessongen , vinner TDS og tar 3-4 gull i VM i samme sessong kan vi begynne å snakke om gode prestasjoner.
Hvis Kalla skal måle seg med de ekstreme prestasjonene til Bjørgen og Johaug må hun gjenta disse prestasjonene i minst 5-6 sesonger , da kan hun bli …..en av de store. Til alle dere svensker som er rusa på Kalla ……kom dere ned på jorda igjen , for det er Norge som eier vinteren.

Inlagd: 2015-02-28, 20:57
Skriven av: Danne Normann

Sverige har gjort ännu ett galet bra mästerskap och vi har femmilen kvar. Härligt!

Inlagd: 2015-02-28, 21:04
Skriven av: Anna F

”Tragiskt att se spillran Justyna masa sig runt i spåren. Kommer hon att fortsätta?”

Glöm dock inte att Kowa visade god sprintform. Ett brons, en fjärdeplats och en femteplats är vad hon mäktade med i detta mästerskap, och det är nog mer än vad många hade räknat med. Hon kommer att fortsätta för hon siktar mot OS i Sydkorea.

Inlagd: 2015-02-28, 21:46
Skriven av: Justiman

Läste att Kowa själv sa att skidorna var riktigt dåliga idag. Låter ju inte helt osannolikt.

Inlagd: 2015-03-01, 00:52
Skriven av: toriv

: Kallner: jag har själv följt längdåkning sedan 84 noga …de jag jag kan störa mig på är att man kommer med personliga anklagelser mot åkare att dom inte vill tävla för att vara rädda för att bli petade jag fattar bara inte hur man kan skriva de… och om deras personlighet

sedan känns de som Haag fått mer kritik snart än Maria Rydqvist stress fall i stafetten jag är nästan tacksam för att de var Haag som inte gjorde dem missen för då hade de vart ett jävla liv tror jag …

Inlagd: 2015-03-01, 01:11
Skriven av: jossa

Kowalczyk manglet alt av feste og så heller ikke ut til å ha brukbar glid, hun hang jo over stavene så fort det begynte å gå litt oppover. Jeg tror nok ikke at hun ville blitt topp 3 uansett, men med de skiene så var det uansett håpløst.

Inlagd: 2015-03-01, 05:01
Skriven av: PetterO

nisse – jag är utbildad fysiker så jag är väl bekant med naturens lagar. Dock ingår det även i naturens beskaffenhet att energi måste tillföras för att ta ett objekt från ett tillstånd till ett annat. Tex förflytta en tyngd en viss sträcka. Din slutsats om att ju mindre tyngd desto mindre energitillförsel behövs är förvisso sann (borträknat friktion), men då tar du för givet att energin på ett enkelt sätt kan tillföras objektet. I skidåkning ska energin komma från ett komplext samspel av muskulär kraftöverföring och här kan man lätt ana att det ingår en mängd faktorer på biomekanisk nivå för att åstadkomma en så effektiv energiutväxling som möjligt.

Inlagd: 2015-03-01, 08:45
Skriven av: Anders

Nisse – den enkla gymnasiefysiken att det krävs ett större arbete att lyfta en större massa ett visst antal höjdmeter är det ingen som förnekar. Men om det vore den enda parametern att ta hänsyn till skulle de bästa skidåkarna inte se ut som de typiskt gör. Alla som ser ut som Johaug är inte världsklass-åkare. Det är också enkel fysik att tyngre skidåkare går bättre i utför, och en ytterligare enkel sak att ta hänsyn till är att motorn blir lidande om man går ner i vikt för mycket. Som Anders antyder blir allt ganska komplicerat när man tar med alla faktorer i beräkningen – även om varje bit för sig är enkel.

Inlagd: 2015-03-01, 09:28
Skriven av: Henry

Anders: Allt annat lika så vinner du på mindre vikt. Med banor med mer och mer höjdmeter så blir skillnaden allt större. Kroppen kan kompensera till en viss gräns med mer träning men det är inte fel att hjälpa den på traven med att ta bort onödig vikt. Jag vet inget om Kallas träning men att hon väger 13kg mer än Johaug trots kortare längd säger mig att hon har onödigt stora muskler. Detta vore inget problem om hon var en vinnare i sprint vilket hon inte är. Hon tävlar ju knappt i den grenen.

Inlagd: 2015-03-01, 09:31
Skriven av: nisse

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values