10 december 2011, av Jörgen

Skidpepptipset – Sprinten i Davos

Nu på söndag är det dags för fristilssprinten i Davos! Vilka av de som åker 15/30 km dagen före har chans mot de utvilade sprintspecialisterna? Läs mera: Oskars Inför Davos-tråd och Uttagna till Davos.

Tippa de tre på pallen, damer respektive herrar. 2 p för rätt åkare på rätt plats. 1 p för rätt åkare på fel plats. Startlistorna: damer / herrar

Tipsstopp är på söndag kl 12.30 då kvalen startar.

Tippa de fem första både damer och herrar nedan, dock är det bara de tre främsta dvs pallen som räknas i tipset. Det går sedan att ändra tipsen fram till tipsstoppet. Alla nya tippare är välkomna!

Använd samma namn/pseudonym och e-postadress som ni använt tidigare för att tippa! Vid problem – skriv en kommentar så löser vi det!

Glöm inte att tippa i även lördagens 15/30 km fristil intervallstart!


Se vad andra Skidpeppare har tippat hittills

223 kommentarer till ”Skidpepptipset – Sprinten i Davos”

[…] Nu väntar sprinten imorgon, glöm inte att tippa den! […]

Inlagd: 2011-12-10, 16:59
Skriven av: » Skidpepptipset – efter 15/30 km « Skidpepp

Nu finns startlistorna utlagda:
http://www.fis-ski.com/pdf/2012/CC/2954/2012CC2954QUA.pdf
http://www.fis-ski.com/pdf/2012/CC/2956/2012CC2956QUA.pdf

Svenska laget:
Modin, Peterson, Jönsson, Hellner, Bryntesson, Edin och Lindblad.
Kalla, Brodin, Falk, Haag, Sömskar och Eriksson.

Inlagd: 2011-12-10, 18:39
Skriven av: swestam

Emil om imorgon

Och tack Swestam, fixar länkarna i inlägget ovan nu.

Inlagd: 2011-12-10, 19:54
Skriven av: Jörgen

varför är det två minuters hopp lite då ochdå i listan? är detta ngt nytt påhitt? :O

Inlagd: 2011-12-10, 20:26
Skriven av: Markus

Det är en bana som körs tå varv, så var det i Dusseldorf och så är det alltid när det är en varvsbana.

Inlagd: 2011-12-11, 08:31
Skriven av: JonasE

Märkligt att Harvey väljer att stå över en tremil för att åka sprint.

Inlagd: 2011-12-11, 08:59
Skriven av: JonasE

Tack JonasE, har väl inte kollat exat på starttiderna tidigare, sen är det ju inte så ofta varvbanor. Men har inte davos ändrat sin bana väldigt mkt på senare år? Det var denna banna förra året vet jag, men det året Falk slog igenom såg den väl helt annorlunda ut?

Inlagd: 2011-12-11, 10:30
Skriven av: Markus

Tror tyvärr att både Björgen och Petter blir svårslagna idag men har förhoppningar om att Hellner ska kunna köra bra idag med.

Inlagd: 2011-12-11, 10:40
Skriven av: Joel Burman

Markus>> Det är första gången på många år som Davos har samma sprintbana som året innan.

Burman>> Under för-VM 2010 körde man femmil dagen före sprint. De 29 första i kvalet avstod femmilen, så jag tror att det är många slitna från igår.

Inlagd: 2011-12-11, 10:45
Skriven av: JonasE

Jonas E: Hmmmmm kanske får göra ett hetsbyte då? Men stämmer det verkligen? Var Hellner den enda ifrån femmils tävlingen på för VM som kvalade in till sprinten?

Inlagd: 2011-12-11, 10:50
Skriven av: Joel Burman

Som jag minns det, men kolla gärna. men det gick ju bra för Hellner.

Inlagd: 2011-12-11, 10:59
Skriven av: JonasE

Det var inte så många som körde.
30 HELLNER Marcus (trea i final)
35 NARUSE Nobu
43 TEICHMANN Axel
66 HINCKLEY Mike
73 GREGG Brian

Inlagd: 2011-12-11, 11:05
Skriven av: JonasE

Jonas E: Hmmmm blir lite osäker nu iaf. Hellner och Northug körde ju bra ifjol på sprinten efter att ha kört klassisk intervall lopp ifjol.

Jag chansar nog dock på att både Petter och Hellner fixar flera lopp. Formen ser ju onekligen bra ut nu hoppas jag bara Poromaa är på benen idag också.

Sen tror jag att Jönsson kan slugga sig till en final plats han är ju ofta bra ifrån ingenstans.

Inlagd: 2011-12-11, 11:06
Skriven av: Joel Burman

Nu en halvtimme kvar tills tipset stänger kl 12.30!

Inlagd: 2011-12-11, 12:00
Skriven av: Jörgen

Har någon hittat en webbsändning över kvalet? Borde ju vara lätt att sätta en fast kamera som filmar målgången och strömma till en webbsida…

Inlagd: 2011-12-11, 12:18
Skriven av: Martin F

Och spännande att tolsrav inte tippat än.

Inlagd: 2011-12-11, 12:20
Skriven av: Martin F

http://www.scandiccup.se/tavlande/liveresultat/sondag

Sundling vann med halvminuten!

Inlagd: 2011-12-11, 12:28
Skriven av: Markus

Tolsrav och Hanne brukar lägga in sina tips när det bara är några få minuter kvar..

En lite riskabel taktik, det kan ju hända något med el, internet eller dator under den tiden.

Jag brukar gardera mig genom att lägga in ett tidigt tips och direkt beställa hem ett korrigeringsmejl (med länk till ändring av mitt eget tips).

Länken i mejlet fungerar flera gånger och är behändigt att ha om man ändrar sig fram till tipsstoppet.

Inlagd: 2011-12-11, 12:30
Skriven av: Jörgen

Martin, jag har i alla fall inte hittat någon, enda sättet hemifrån är väl http://www.fis-ski.com/uk/disciplines/live-timing/live-cross-country.html

Inlagd: 2011-12-11, 12:31
Skriven av: Aliide

dåligt kört av Kalla, går nog inte vidare :( !

Inlagd: 2011-12-11, 12:37
Skriven av: Markus

Sitter och kollar på Fis livesida nu. Spännande och synd att Kalla nog inte klarar sig…

Inlagd: 2011-12-11, 12:42
Skriven av: Martin F

katastrof av Falk också!

Inlagd: 2011-12-11, 12:44
Skriven av: Markus

Falk 12 sekunder efter, vad fasiken sysslar svenskorna med?

Inlagd: 2011-12-11, 12:44
Skriven av: swestam

Ja där sabbades damtipset.

Inlagd: 2011-12-11, 12:44
Skriven av: Joel Burman

28 av 69 har gått i mål och Kalla på plats 25…

Inlagd: 2011-12-11, 12:45
Skriven av: Martin F

Randall blir farlig idag! Kalla går inte vidare. Inte heller Falken vad har hänt där, fall?

Inlagd: 2011-12-11, 12:45
Skriven av: Jörgen

Japp, damtipset och skogen. Ironiskt nog är Haag näste i mål och petar nog ner Kalla till 31.

Inlagd: 2011-12-11, 12:48
Skriven av: Martin F

Haag 17 sekunder efter. Vad händer?

Inlagd: 2011-12-11, 12:49
Skriven av: swestam

Dåliga skidor? konstigt om det skulle vara det för brodin har ju klarat sid bra :)

Inlagd: 2011-12-11, 12:50
Skriven av: Markus

Virkelig svakt av Haag og Kalla. Og virkelig overraskende svakt av Kalla. Trodde hun ønsket revansje fra gårsdagen.

Inlagd: 2011-12-11, 12:52
Skriven av: drazyc

TA MED STINA NILLSON TILL ROGLA!!!

Inlagd: 2011-12-11, 12:54
Skriven av: Markus

Jeg tror Haag må ha falt. Hun har desidert dårligst tid av samtlige.

Inlagd: 2011-12-11, 12:54
Skriven av: drazyc

EN SVENSKA VIDARE! HAR DET NÅGONSIN HÄNT???

Inlagd: 2011-12-11, 12:56
Skriven av: Markus

En av sex vidare, måste vara tidernas sämsta sprintkval för svensk del. Nu börjar jag bli orolig för kvoten.

Inlagd: 2011-12-11, 12:56
Skriven av: JonasE

Hur många Norskor missade i kvalet? Ingen?

Inlagd: 2011-12-11, 12:59
Skriven av: Joel Burman

1 Alena PRochazkova Next start.
Någon som vet om hur är vidare, tyckte jag såg henne på 45:e plats. Påverkar ju heatindelning annars.

Inlagd: 2011-12-11, 13:00
Skriven av: JonasE

Burman, Glid-Eide missade.

Inlagd: 2011-12-11, 13:01
Skriven av: Johan

Sen är jag lite förvånad över att alla chockas att Haag inte går vidare. Det är ju knappast en överraskning hade hon blivit top 30 hade det ju varit bragdstämpel.

Inlagd: 2011-12-11, 13:01
Skriven av: Joel Burman

Har en magkänsla att det var j*vligt dummt att tippa på Hellner i herrloppet.

Inlagd: 2011-12-11, 13:02
Skriven av: Joel Burman

Joel: det är väl den stora tidsdifferensen också, hon skrev på twitter att hon hade fått en del tips av Randall. Jag lutar att det måste vara något fel på skidorna.

Inlagd: 2011-12-11, 13:03
Skriven av: swestam

Enligt Lotta Fahlberg gick Haag alldeles för hårt på första varvet och orkade inte sen..

Inlagd: 2011-12-11, 13:04
Skriven av: Sanna

Joel Burman – en Mari Eide (55:a) missade, sen balanserar Weng på plats 30, beroende på hur det gick för slovakiskan med startnr 1.

Inlagd: 2011-12-11, 13:04
Skriven av: Jörgen

Finns det split tider från sprintkvalat. sprintbanan i Davos är ju också hälften utför och hälften uppför. Borde gå att se om glidet är dåligt på de tiderna.

Inlagd: 2011-12-11, 13:06
Skriven av: Johan

Bedrövligt av tjejerna. Jag undrar om Kalla är frisk?
Hon har väl aldrig missat ett kval i fristil. Tråkigt!

Inlagd: 2011-12-11, 13:07
Skriven av: nisse

Swestam: Fast det är ju ofta mycke snack lite verkstad osv. Jag har slutat lyssna på hur hon uppfattar sin dagsform osv. Det känns ju som att det alltid är tvärtom med henne. När hon varit urslag går det bra medan när hon känner sig bra blir det pyspunka.

Inlagd: 2011-12-11, 13:07
Skriven av: Joel Burman

@Johan: Dessverre aldri/sjelden splits på sprint. Jeg ville helst hatt GPS på alle løp, da kunne vi fortstått litt mer av hva som egentlig skjer… :)

Inlagd: 2011-12-11, 13:08
Skriven av: JanK

Vilka svenskor kom till start idag egentligen? Nästan så att man saknar kvaldrottningen Lina Andersson. Trodde aldrig jag skulle skriva det. =)

Inlagd: 2011-12-11, 13:09
Skriven av: Joel Burman

Joel: fast nu tänker jag också på att alla svenskor förutom Brodin åker så dåligt att det måste vara något fel på skidorna och att det även gäller för Haag.

Inlagd: 2011-12-11, 13:10
Skriven av: swestam

De hade mellantider i kvalet i Sapporo 2007, men de sa inte så mycket.

Inlagd: 2011-12-11, 13:10
Skriven av: JonasE

Colonga tänd av hemmaplan? :)

Inlagd: 2011-12-11, 13:12
Skriven av: Markus

Jylhäs tid 2,44,85
Om den skulle försvinna.
(när menar jag)

Inlagd: 2011-12-11, 13:13
Skriven av: JonasE

Från krönikörens twitter:

Kalla toksliten i kvalet. Ikapphunnen av van der Graf som startade 10 sek bakom. Kalla gled 40-50m kortare i utflrsbacken i stadion. #illa

Ingen Klang och jubelföreställning detta kval för svensk del: Kalla borta, liksom Falk och Haag (Haag ligger sist!). #useltglid#tveksamform

Inlagd: 2011-12-11, 13:13
Skriven av: Sanna

Dags för ledarna att ta tag i detta. Taktikupplägg verkar obefintligt i det svenska laget.

Inlagd: 2011-12-11, 13:15
Skriven av: swestam

Schweizarna öppnar starkt idag igen, se om de håller hela vägen idag.

Inlagd: 2011-12-11, 13:15
Skriven av: JonasE

Kvalkungen 3 sekunder efter, oroande.

Inlagd: 2011-12-11, 13:16
Skriven av: JonasE

Mer ”oroande” med Hattestad

Inlagd: 2011-12-11, 13:17
Skriven av: Sanna

Modin inte supersnabb i kvalet, tionde tid, 3.4 sekunder efter, tyder på dåliga skidor även för svenska herrarna.

Inlagd: 2011-12-11, 13:17
Skriven av: swestam

Jönsson, Teo och Modin vidare, Hattestad ryker nog. Överlag ganska skralt norskt kval.

Hattestad kan bli 30 som vanligt också.

Inlagd: 2011-12-11, 13:19
Skriven av: JonasE

Alltså hur länge ska vi behöva stå ut med Poromaa och Co. Hur ser väderförhållandena ut? Tänk om vi hade haft vettiga vallare hade vi sopat hem allting alltid. Hahaha

Inlagd: 2011-12-11, 13:19
Skriven av: Joel Burman

Som jag varnade, världsmästaren borta.

Inlagd: 2011-12-11, 13:21
Skriven av: JonasE

Hellner lär ryka också, nu 30:e plats 6 sek efter

Inlagd: 2011-12-11, 13:21
Skriven av: swestam

Faaaaan!

Inlagd: 2011-12-11, 13:22
Skriven av: Joel Burman

Prochazkova utslagen 46:a

Inlagd: 2011-12-11, 13:25
Skriven av: JonasE

När börjar damernas kvartsfinaler? Såg någon om Hanne och Tolsrav hann tippa? Typiskt att man tippar tokdåligt när man har chans att plocka in…

Nån mer som är skitirriterad över att de visar behind the scenes med Anja istället för prolog? Va f*n prologen kan väl åtminste ligga på SVT Play.

Inlagd: 2011-12-11, 13:27
Skriven av: Joel Burman

DET FINNS INGEN SÄNDNING AV PROLOGEN!!!

Inlagd: 2011-12-11, 13:29
Skriven av: JonasE

Joel Burman: Enligt länken i inlägget ovan (den under själva tipsrutan) missade både Hanne och Tolsrav att tippa. Trist!

Inlagd: 2011-12-11, 13:29
Skriven av: Jörgen

Hm… Fattar inte, vilka är kvar egentligen?

Inlagd: 2011-12-11, 13:29
Skriven av: Aliide

Edin vidare bra gjort

Inlagd: 2011-12-11, 13:31
Skriven av: JonasE

Bra av Edin :D

Inlagd: 2011-12-11, 13:31
Skriven av: Markus

Til dere som sier at Norge tar knekken på langrennsporten – tjejens kvalikk: 8 damer fra ulike nasjoner blant de 10 beste……

Inlagd: 2011-12-11, 13:31
Skriven av: tolsrav

tolsrav, jaa, men nu snackar vi ju sprint. Tror du kan vara lugn, kommer säkert bli minst bubbelt norskt på pallen på damsidan :)

Inlagd: 2011-12-11, 13:33
Skriven av: Sanna

Jonas E: Fast man kan ju undra va f*n inte FIS ställer upp två fasta kameror på stativ och har lite grafik i rutan och streamar på sin hemsida. Det finns nog många med mig som skulle kolla det. Tala om att fokusera på fel nymodigheter.

Aliide: Näe känns lite kaosigt. Uppenbarligen verkar Hellner ha missat i kvalet. Hur gick det för Petuchov, Northug x 2, Cologna och den nye finske sprintfantomen (minns ej namnet).

Inlagd: 2011-12-11, 13:33
Skriven av: Joel Burman

Lindblad också med god chans att gå vidare, bara världsmästaren utslagen. Det var bra kört.

Inlagd: 2011-12-11, 13:34
Skriven av: JonasE

Kanske vallagänget har infiltrerats av konkurrenter

Inlagd: 2011-12-11, 13:35
Skriven av: KnutG

De tre senaste mästarna i sprint utslagna, Hellner, Kriukov och Hattestad. Dessutom är tidigare mästarna Svartedal, Rotchev, Lind, Rotchev, Fredriksson och Hetland inte med.

Inlagd: 2011-12-11, 13:35
Skriven av: JonasE

Topp 30 med blåbären kvar
TAMBORNINO
COLOGNA
NEWELL
PETUKHOV
MORILOV
JOENSSON
GLOEERSEN
GOLBERG
HOFER
RETIVYKH
KINDSCHI
HARVEY
WENZL
VALJAS
BRYNTESSON
KROGH
PETERSON
EDIN
PENTSINEN
NORTHUG
MODIN
PELLEGRINO
JYLHAE
FRASNELLI
PETTERSEN
LINDBLAD
KERSHAW
TRITSCHER
BOGDANOV
JAEGER

Inlagd: 2011-12-11, 13:36
Skriven av: JonasE

Fan jag hade Hattestad på tipset också. Öppnar det här upp för karsch kulan Brynte???? Han kanske kan krasha runt lite så att Modin och Jönsson får friare spelrum.

Inlagd: 2011-12-11, 13:38
Skriven av: Joel Burman

Tror nästan att vallarna hann fixa skidorna lite till herrarna :) Bra för tipset att både hattestad och hellner försvann, alla fall för mig :)

Inlagd: 2011-12-11, 13:39
Skriven av: Markus

”Jag vet hur trött man kan bli, annars gör man en Lisa Larsen”
Emil efter kvalet

Inlagd: 2011-12-11, 13:39
Skriven av: JonasE

KnutG: Vårt vallateam behöver inte infiltreras de är tillräckligt bra på att ge norrmän och finnar handikapp själva.

Inlagd: 2011-12-11, 13:40
Skriven av: Joel Burman

@Jörgen / @Joel: Hanne och Tolsrav har tippet direkte på WorldofXC-siden, og kommer derfor ikke opp på Skidpepp-oversikten før etter rennet. Tipset er inne – sjekk her: http://whowins.worldofxc.com/overall.php

Inlagd: 2011-12-11, 13:40
Skriven av: JanK

Det svenska vallateamet brillierar igen!!! Världens bästa… jo, tjenare!

Inlagd: 2011-12-11, 13:41
Skriven av: Gurra G

Volodka snor Modins 21:a plats.

Inlagd: 2011-12-11, 13:41
Skriven av: JonasE

JanK/Jörgen: Hahaha nästan lite psykningar av stortipparna att ta den omvägen och ge oss eftersläntrare lite hopp om att ta igen. =)

Inlagd: 2011-12-11, 13:42
Skriven av: Joel Burman

Stackars Larsen, har visst blivit ett begrepp…

Inlagd: 2011-12-11, 13:42
Skriven av: Aliide

Joel..:)

Inlagd: 2011-12-11, 13:45
Skriven av: tolsrav

Gurra G: Vallateamet borde alltid intervjuas i samband med tävlingar då kanske poromaa fattar att de inte ligger så j*vla långt i framkant. Dessutom bli det ganska patetiskt att gnälla om att de aldrig blir intervjuvade när vallan går bra. Det är ju inte så konstigt egentligen vi har ju alltid sämst skidor så det finns ju ingen anledning att springa ner till vallabussen för att berömma dem!

Inlagd: 2011-12-11, 13:45
Skriven av: Joel Burman

Herrkval slut.
TAMBORNINO
COLOGNA
NEWELL
PETUKHOV
MORILOV
JOENSSON
GLOEERSEN
GOLBERG
HOFER
RETIVYKH
KINDSCHI
HARVEY
WENZL
VALJAS
BRYNTESSON
KROGH
PETERSON
EDIN
PENTSINEN
NORTHUG
VOLOTKA
MODIN
PELLEGRINO
JYLHAE
FRASNELLI
PETTERSEN
LINDBLAD
KERSHAW
TRITSCHER
BOGDANOV

Som vanlig prenumererar norrmännen på den viktiga 20:e platsen. Northug denna gång.

Inlagd: 2011-12-11, 13:45
Skriven av: JonasE

Aliide: Inte stackars Larsen ska ha grym cred för sin körning igår. Jag gillade inte aftonbladets vinkling på hennes lopp. Jag tycker de skulle ha fokuserat på fighterhjärtat snarare än att det rörde sig om en genomklappning.

Inlagd: 2011-12-11, 13:46
Skriven av: Joel Burman

Alla killar utom världsmästaren Hellner vidare. Alla tjejer utom Brodin utslagen. Hrrm. Det kan ju inte bara vara dåliga skidor som Svt rapporterar för tjejerna? Inte har väl Sverige helt olika vallateam för män och kvinnor? Eller hinner man korrigera så mycket och hur mycket fel kan man göra i det före som råder i Davos? Ngn som kan detta bättre som kan försöka sig på ett svar? Även med lite halvtaskiga skidor borde väl Kalla normalt gå vidare från ett sprintkval på tuff bana? Och Haaag? Sist av alla!

Inlagd: 2011-12-11, 13:49
Skriven av: Per

Skidorna måste vart bättre för herrarna eftersom bara hellner missade!

Inlagd: 2011-12-11, 13:49
Skriven av: Markus

Eller ja, Haag blev inte sist till slut, men sist av de som räknas kanske man kan säga.

Inlagd: 2011-12-11, 13:50
Skriven av: Per

Så länge Larry är kvar så kommer vi inte att ha något med toppen att göra. Han lever kvar i 90-talet. Tacka vet jag terränglöpning där behövs inga vallateam.

Inlagd: 2011-12-11, 13:51
Skriven av: nisse

Per: Man kan ju hoppas att vårt eminenta valla team orkade valla om (om det var så att damerna hade katastrof lagg) för en gångs skull så att herrskidorna gick bättre.

Vi får nog invänta om det kommer upp intervjuer med Haag och Grip på SVT paly för att höra vad dom säger. Kalla lär nog inte göra nån intervju.

Inlagd: 2011-12-11, 13:53
Skriven av: Joel Burman

Skidskyttarna verkar ju ha kanonskidor, kanske ska ta hjälp av varandra! ;)

Inlagd: 2011-12-11, 13:53
Skriven av: Markus

Joel: Håller med. Larsen slog ju faktiskt t ex rutinerade Sara Lindborg.

Inlagd: 2011-12-11, 13:53
Skriven av: Per

Tycker också Larsen ska hyllas som en hjälte. Hon vann nog mångas hjärtan igår.

Intervjuer med vallateamet borde absolut intervjuas varje gång. Det skulle höja sändningarna. Både före och efter gärna.

Inlagd: 2011-12-11, 13:53
Skriven av: Gurra G

6 Svenskar och 5 Norrmän vidare alltså. Ryssarna 4.

Inlagd: 2011-12-11, 13:53
Skriven av: Benke Benbrott

Nisse: Ja nu börjar f*n måttet vara rågat. Det måste ju finnas nån annan som kan sånt här som inte jobbar åt Norska landslaget.

Helt otroligt att vi fick med oss medaljer ifrån Kollen egentligen med tanke på hur låg lägstanivå våra vallare har. Speciellt i lättvallade förhållanden.

Inlagd: 2011-12-11, 13:55
Skriven av: Joel Burman

Joel, menade inte så och tror säkert hon bjuder på det (hoppas det åtminstone!) Annars är det inget juste uttalande från Jönsson!

Inlagd: 2011-12-11, 13:56
Skriven av: Aliide

Kan Mari Eide (55) ha tatt feil av bussene i dag – eksempelvis den svenske vallabussen!….;)

Inlagd: 2011-12-11, 14:01
Skriven av: tolsrav

Och glöm inte Dahl, Kjölstad, Hattestad och T Northug. Måste vara en faslig tåke i DAvos just nu…

Inlagd: 2011-12-11, 14:04
Skriven av: Benke Benbrott

Aliide: Jönsson känner henne säkert och vet att hon kan ta det annars hade han inte sagt det. Jag stör mig mer på att kvällstidningarna körde det som en huvudnyhet.

Inlagd: 2011-12-11, 14:05
Skriven av: Joel Burman

Ganske dårlig kval av de norske herrene. Men når vi har 9 mann må vi jo regne med at enkelte ikke kommer med av totalt 30. Det er et veldig tøft nivå i herresprint. Er spent på Golberg, tror han kan bli farlig!

Inlagd: 2011-12-11, 14:10
Skriven av: drazyc

Stort att se Jönsson diagonala hem slottssprinten!!!! =)

Inlagd: 2011-12-11, 14:15
Skriven av: Joel Burman

Det vore faktisk en idé med en intervju med vallateamet vid varje lopp, lite trist att de bara ställs mot väggen när det går kasst. När Olsson hade superskidor blev det inget snsck med vallarna. Kan tänka mig att det är ett skapligt otacksamt jobb!

Inlagd: 2011-12-11, 14:24
Skriven av: Aliide

Som alltid när de tar upp vallan i TV så säger någon ”Ibland har man bra ibland har man dåligt.” Det håller inte längre. Sverige har ju konstant sämre skidor än andra. Kan de aldrig ta diskussionen på allvar i Vinterstudion.

Inlagd: 2011-12-11, 14:29
Skriven av: Gurra G

Aliide: Definitivt det jag stör mig på hela tiden är att det kan vara exakt samma förutstättningar vi två lopp och en gången har vi kanon skidor (allt mer sällan) och den andra gången får åkarna staka i nerförsbackarna.

Vad f*n beror det på? Känns som att vi inte har någon vallakontinuitet överhuvudtaget.

Inlagd: 2011-12-11, 14:29
Skriven av: Joel Burman

Ska inte Kalla på lika dåliga skidor som Linn Sömskar slå henne med massor nu åkte dom jämt??

Inlagd: 2011-12-11, 14:34
Skriven av: jossa

Varför ställer sig ingen den frågan ? dom borde ju i samma material under skidorna?

Inlagd: 2011-12-11, 14:35
Skriven av: jossa

Va håller Slovenskorna på med. Måste sluta tippa Visnar i top hela tiden. Jag trodde hon skulle få ett riktigt genombrott iår.

Inlagd: 2011-12-11, 14:39
Skriven av: Joel Burman

De sa akkurat på NRK at Norge har med 14-15 smørere i Davos. Det må koste litt penger å ha det apparatet med…

Inlagd: 2011-12-11, 14:40
Skriven av: JanK

Kowa ser riktigt vass ut idag, även fast hon kanske inte hade ett så tufft heat.

Inlagd: 2011-12-11, 14:44
Skriven av: Sanna

Visst, skidorna är eller åtminstone kan vara avgörande, men lägg till att det är hög höjd. Jag trodde redan från början att Kalla skulle ha svårt med den höga höjden. Dåliga skidor köper jag till en viss del, men Kalla borde i vilket fall ha haft större marginal till övriga svenskor igår, samtidigt som hon hennes tid var fruktansvärt svag idag. Jag menar, ska Brodin ha haft några specialskidor?

Inlagd: 2011-12-11, 14:44
Skriven av: Cigge

JanK: Jo, Norge har ju överlägsna resurser till allt runtomkring. Men Sverige ska i relation till alla andra länder än Norge ha minst lika många vallare och bra stöd för åkarna. Men det märks inte direkt.

Inlagd: 2011-12-11, 14:45
Skriven av: Gurra G

Sanna:

Jag tror också en del på Kowalczyk, inte minst efter hennes vassa tid i kvalet. Brukar vara en bit efter, särskilt när det gäller den fria stilen. Kan det vara en pallplats på gång?

Förutom Randall och Björgen är det relativt öppet, vilka som tar sig till final kan jag tycka.

Inlagd: 2011-12-11, 14:47
Skriven av: Cigge

Tror helt klart höjden och Kallas form spelar in, det är ju knappast bara skidorna som varit dåliga.

Inlagd: 2011-12-11, 14:48
Skriven av: Sanna

Vågar man hoppas på att Björgen får stryk idag?

Inlagd: 2011-12-11, 14:51
Skriven av: Cigge

Östberg hade ju klart bäst glid!

Inlagd: 2011-12-11, 14:51
Skriven av: Markus

Nu hade ju Brodin lite flyt. Genom att ha sämre glid än norskan och tappa några meter hann hon nu svänga runt Östberg istället för att köra rakt på. Det kanske är så vallateamet tänker…

Inlagd: 2011-12-11, 14:51
Skriven av: Gurra G

Jag unnar verkligen USA framgång, som sakta men säkert blir bättre och bättre. Roligt att någon nation åtminstone är på väg att bli bättre. Annars pratas det mest om att fler och fler nationer tappar då åkare lägger av och att deras nya generation inte håller någon vidare klass.

Inlagd: 2011-12-11, 14:53
Skriven av: Cigge

Haha, det kanske inte alla gånger lönar sig att ha bästa glid!

Inlagd: 2011-12-11, 14:53
Skriven av: Sanna

Gurra G: Bordin tappa en del meter på toppen av backen så kan de bero lite på de åxå varför hon tappa sämre fart över krönet ?

Inlagd: 2011-12-11, 14:54
Skriven av: jossa

Björgen… Suck…

Inlagd: 2011-12-11, 14:54
Skriven av: Aliide

Ja, det vore ju jättekul om USA kunde börja producera lite mer åkare. Eftersom det är så mycket olympiska medaljer på spel, tycker man att det borde satsas lite mer där. De har ju alla förutsättningar tycker man.

Inlagd: 2011-12-11, 14:56
Skriven av: Gurra G

Jossa

Precis, tycker att Jonas och Blomman lägger alldeles för mycket vikt på skidorna, när Brodin hade problem över krönet på båda varven.

Inlagd: 2011-12-11, 14:56
Skriven av: Cigge

Marit hadde nå ikke så enormt god glid. De norske har nok jevnt over gode ski, men tror ikke forskjellene er så veldig store.

Inlagd: 2011-12-11, 14:57
Skriven av: Tor

kommer Petter ta sig vidare? brukar gå dåligt varjegång jag tippar han på pallen då missar han sedan när jag inte tippar han då är han där varjegång…..

Inlagd: 2011-12-11, 14:58
Skriven av: jossa

Petter hadde i alle fall ingen toppski!

Inlagd: 2011-12-11, 15:01
Skriven av: Tor

Grymt av Petter, tyckte det såg ut som att han hade det lite jobbigt men det är väl inte konstigt med tanke på tremilen igår.

Inlagd: 2011-12-11, 15:01
Skriven av: Sanna

E.Stephen har varit på gång ett bra tag, men om jag inte minns fel gjorde hon ett svagt lopp igår. Roligt annars att Van der Graaff verkar ha tagit enorma kliv till den här säsongen. Alltid roligt med lite nyare namn från länder som inte haft några större framgångar tidigare. Nu menar jag givetvis på damsidan, då herrarna tillhör den yppersta eliten.

Inlagd: 2011-12-11, 15:02
Skriven av: Cigge

De bakom glider nästan alltid ikapp i näst sista kurvan även om man har lite sämre glid

Inlagd: 2011-12-11, 15:02
Skriven av: Markus

Blomman tyckte petter mötte många bra spurtare nu,,,men jag tycker den kvarten var rätt svag på pappret var ingen av dom petter spurta mot några höjdare

Inlagd: 2011-12-11, 15:02
Skriven av: jossa

Imponerande av Petter, även om jag tycker att hans motståndare alltid är för snälla mot honom. Här hade de kunnat stänga honom flera gånger, men släpper snällt fram honom. Förstår inte varför ingen vågar köra lika tufft mot honom som han kör mot de.

Inlagd: 2011-12-11, 15:03
Skriven av: Gurra G

Med den spurten, kommer Northug ha kraft kvar till semin?

Inlagd: 2011-12-11, 15:05
Skriven av: Aliide

Fan den norman man tippat vurpar han såg ju riktigt starkut åxå..

Inlagd: 2011-12-11, 15:06
Skriven av: jossa

peterson såg inte superstark ut, tror han hade haft det svårt om glörsen inte ramlat.

Inlagd: 2011-12-11, 15:08
Skriven av: Markus

Jodå, Petter kommer säkert gå bra i semin. Han kommer dock inte sätta sig i den situationen igen som i kvarten. Han kommer vara med redan från start nu. Det är vad jag tror.

Inlagd: 2011-12-11, 15:08
Skriven av: Gurra G

Otur Jossa, det är nästan alltid norrmän som sätter käppar i hjulet för en. I mitt, och många andras fall, är det Hattestad som gör det idag.

Inlagd: 2011-12-11, 15:08
Skriven av: Sanna

Känns som brynte kommer fälla jönsson.

Inlagd: 2011-12-11, 15:09
Skriven av: Gurra G

Norrmännen kan ju inte stå på benen. Tyvärr känns min favorit Peterson inte så stark idag. Northug blir intressant, tycker inte han borde klara detta. Men han är ju i superform.

Inlagd: 2011-12-11, 15:12
Skriven av: uttern

Hypotesen med at Norge har så fantastiske ski tror jeg i alle fall på.

Observerer også at de ikke kan holde seg på beina.

Inlagd: 2011-12-11, 15:13
Skriven av: Tor

Emil är nog storfavorit med Petuchov nu. EMils lopp kändes grymt stabilt.

Inlagd: 2011-12-11, 15:13
Skriven av: Joel Burman

Jag tror inte Petter klarar av att vinna idag… men jag är extremt dåligt på att tippa hans reulstat som sagt..Jönsson såg bra ut hoppas han håller hela tävlingen

Inlagd: 2011-12-11, 15:14
Skriven av: jossa

Undrar vad Annsi går på idag, flybensin el vanlig dito? Modin, kör hårt!

Inlagd: 2011-12-11, 15:14
Skriven av: Aliide

Herrarna ser ut att ha bra skidor iaf!

Inlagd: 2011-12-11, 15:16
Skriven av: Aliide

De norske har ingen superglid i dag, men det kan man jo ikke forvente hver dag heller.

Inlagd: 2011-12-11, 15:16
Skriven av: Jeremiah

Satan!

Inlagd: 2011-12-11, 15:17
Skriven av: Aliide

Modin kroknar som vanligt. Grym körning av Harvey!

Inlagd: 2011-12-11, 15:17
Skriven av: Joel Burman

Det var jo litt av en tjuvstart…

Inlagd: 2011-12-11, 15:20
Skriven av: Jeremiah

I Dusseldorf såg det ju ut som att Modin hade gått ett steg längre vad det gäller uthålligheten, visserligen höghöjd nu

Inlagd: 2011-12-11, 15:21
Skriven av: Aliide

Golberg har ju i alla fall superglid.

Inlagd: 2011-12-11, 15:22
Skriven av: Gurra G

Ja, håper smørerne har endret på noe.

Inlagd: 2011-12-11, 15:24
Skriven av: Jeremiah

Tor, tviler på at det var skiene til Petter som var så dårlige, men at det heller er prakteksemplet på det jeg maste om i går; hvor mye man faktisk taper på å ikke skyte fart over toppen og jobbe skikkelig utfor. At Northug skal ha dårligere ski enn f.eks Golberg tviler jeg på.

Inlagd: 2011-12-11, 15:28
Skriven av: Hanne

Varför har de en norsk speaker i Davos???

Inlagd: 2011-12-11, 15:30
Skriven av: Gurra G

Vad gör brodin? Där ska hon stänga.

Inlagd: 2011-12-11, 15:33
Skriven av: Gurra G

Där flög två av mina tips ut ut fönstret!

Inlagd: 2011-12-11, 15:36
Skriven av: Markus

Starkt av Brodin att slå skofterud, Björgen och Kowa! Dock har dom gårdagens distans i benen men jag är imponerad!

Inlagd: 2011-12-11, 15:36
Skriven av: Sanna

Theo och ryssarna!

Inlagd: 2011-12-11, 15:38
Skriven av: Markus

Jaaa!

Ang norska överallt, till och med när jag skulle ändra min Swebus-biljett så var det en norrman som svarade, på bred norska…

Inlagd: 2011-12-11, 15:38
Skriven av: Aliide

Vilket glid Petter hade. Men återigen. Varför vågar inte Teodor ta Petters korridor? Han är ju före, men som alla andra så släpper de fram Petter av någon anledning. Jag kan inte förstå det.

Inlagd: 2011-12-11, 15:41
Skriven av: Gurra G

I dag vinner Jønson. Han ser veldig sterk ut!

Inlagd: 2011-12-11, 15:46
Skriven av: Tor

Harvey har ju bäst glid av alla.

Hur fan kan Northug orka idag när inte ens Björgen kan det? Men vinst borde det inte bli.

Inlagd: 2011-12-11, 15:47
Skriven av: uttern

Mitt tips är att ingenting är omöjligt när det gäller Petter, fast han har sett halvseg ut bortsett från upploppet.

Inlagd: 2011-12-11, 15:48
Skriven av: Sanna

Gurra G: För att det blir ett j*vla liv ifrån FIS om inte affischnamnet är med i finalen. Hahahah

Inlagd: 2011-12-11, 15:48
Skriven av: Joel Burman

Uttern: Undrar jag också Björgen såg väldigt mänsklig ut idag… Touren kanske inte blir den Björgenska eriksgatan vi har väntat oss. Johaug är nog huvudfavorit om hennes sprintform håller i sig och vette fan om inte Kalla kan blanda sig in om vi byter ut vallateamet också.

Inlagd: 2011-12-11, 15:52
Skriven av: Joel Burman

Bjørgen har alltid problemer når det blir mange løp på kort tid.

Inlagd: 2011-12-11, 15:56
Skriven av: Jeremiah

Skidpepptipset oppdatert etter damene:
http://whowins.worldofxc.com/index.php?raceid=43&type=result&league=skidpepp&lang=se

Inlagd: 2011-12-11, 16:02
Skriven av: JanK

Två dagar i rad har Björgen väl klarat förut? Men jag instämmer med Joel Burman angående TdS, detta ger hopp för en annan vinnare än Björgen.

Inlagd: 2011-12-11, 16:03
Skriven av: uttern

Vad än blomman säger så har svenskarna fortfarande inte ngt bra glid – ok men långt ifrån bäst.

Inlagd: 2011-12-11, 16:03
Skriven av: Per

Idiotstrategi fra de svenske kommentatorene, og gå sakte gir jo Northug en mye større sjanse… De bør jo gå som F!

Inlagd: 2011-12-11, 16:04
Skriven av: Hanne

Wohoo, nästan hur bra som helst av Peterson. Satte pallen fast missade ordningen.

Inlagd: 2011-12-11, 16:07
Skriven av: uttern

Hade fem av sex på pallen idag i mitt tips. Dock alla på fel plats haha.

Inlagd: 2011-12-11, 16:08
Skriven av: Manne

satan vad dåligt tippat än en gång.. ska tippar Petter varjegång så då är han inte på Pallen :)

Inlagd: 2011-12-11, 16:08
Skriven av: jossa

Härligt! En revanch från igår. Emil är alltid att räkna med trots att han inte haft en optimal försäsong. Även Teodor är att räkna med numera!

Inlagd: 2011-12-11, 16:09
Skriven av: Sanna

Skidpepptipset oppdatert også for herrene:

http://whowins.worldofxc.com/index.php?raceid=43&type=result&league=skidpepp&lang=se

@uttern: Jepp, du tok dem:)
@manne: Ikke ille!
@Jörgen: Nesten!

Inlagd: 2011-12-11, 16:10
Skriven av: JanK

Vilken härlig final! Imponerande av svenskarna och Petuchov. Vad kul att han äntligen lyckas. Kul med lopp som avgörs lite annorlunda, jämfört med hur masstartsloppen brukar se ut. Jag älskar Davos!!!

Inlagd: 2011-12-11, 16:12
Skriven av: Gurra G

Till slut en kul sprint. Jag tycker sprint är det mest underhållande inom längd. Många nationer i final kul.
Imponerande av Ryssen, vilken fart! Och USA i topp på dam, hon imponerar.

Inlagd: 2011-12-11, 16:15
Skriven av: nisse

Håller med, Davos är kanon!

Inlagd: 2011-12-11, 16:16
Skriven av: Sanna

Enig, morsom sprint og bra gjort av Teodor og Emil. Petuchov fortjente seieren.

Inlagd: 2011-12-11, 16:17
Skriven av: Gunnar Bull

Hanne: Idag handlade det inte om Northug alls därav så skulle luskörningen gynna Emil.

Petuchov gjorde ett perfekt lopp utifrån sina förutsättningar. Riktigt spännande final och j*vlar vad stark körning av både Toddy och Emil.

Fatta vilket pajas sprint lag vi kommer ha de närmaste åren nu när vi inte behöver köra med en kroknande Modin på en av sträckorna.

Inlagd: 2011-12-11, 16:17
Skriven av: Joel Burman

Gratulerer med 2 og 3.plass, men herregud for en fart på Petuchov, sykt imponerende. Norsk laginnsats på herresiden stinket i dag, alt for dårlig…

Inlagd: 2011-12-11, 16:18
Skriven av: Neithiri

Jag är topp 5 :)

Inlagd: 2011-12-11, 16:19
Skriven av: Laggarbacken

Urusel tippning idag. Jag skulle litat på Jonas E tidigare idag hade tänkt köra ett sprint tippnings scenario där både Toddy och Petuchov var med men men.

Inlagd: 2011-12-11, 16:19
Skriven av: Joel Burman

Burman: varför hackar du så ofta på Modin förra året när han var i final nästan varje år gnällde du på han å nu samma sak?

Inlagd: 2011-12-11, 16:19
Skriven av: jossa

Grattis Laggarbacken!

Inlagd: 2011-12-11, 16:20
Skriven av: Joel Burman

Jeg er også enig med de som stiller et aldri så lite spørsmålstegn ved Bjørgen og TdS, det er tydelig at hun sliter når det handler om fler renn på rad, hun er ikke den soleklare favoritten i TdS lenger.

Inlagd: 2011-12-11, 16:21
Skriven av: Neithiri

Jossa; Ifjol samlade han ju på 6-platser och iår kvartsfinaler. =) Han kroknar ju alltid när det gäller.

Inlagd: 2011-12-11, 16:22
Skriven av: Joel Burman

Spännande läsning Det är på tidenhttp://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2648587/hemligt-uppdrag-os-medaljer-i-sotji

Inlagd: 2011-12-11, 16:23
Skriven av: nisse

Marit kommer att gå ut 5minuter före i TdS. Blir hon inte sjuk så vinner hon. Frågan är bara om det blir trippel Norge eller inte.

Inlagd: 2011-12-11, 16:25
Skriven av: nisse

Men Burman är de så dåligt de han prestera förra året då? känns som ska du gnälla på Modin med motiverigarna skulle du få gnälla på många i de svensklaget man känns som Modin alltid var lite extra av dig eller? varför aldrig något om ex Brynte ?

Inlagd: 2011-12-11, 16:27
Skriven av: jossa

Fast Brynte är ju inte ordinarie och haussad på samma sätt. Du ska nog inte ta alla mina inlägg på blodigt allvar. Jag tycker bara att det är segt att han inte kunnat utveckla det som så tydligt var en svaghet hos honom ifjol.

Inlagd: 2011-12-11, 16:32
Skriven av: Joel Burman

Burman: Kanske var Modins max vi såg förra året ? iår han han väl haft en del problem under försäsongen åxå..
Jag tror att Modin kommer igen i framtiden å att vi kommer få se han på pallen i någon klassisksprint de passar han bättre

Inlagd: 2011-12-11, 16:35
Skriven av: jossa

Jossa: Det är möjligt jag hoppas han ska kunna utvecklas nått steg till ifrån fjolårets kapacitet men det är ganska tydligt att det här blir ett mellanår för Modin.

Inlagd: 2011-12-11, 16:38
Skriven av: Joel Burman

Jag tror på Modin. Vem trodde på Theodor förra säsongen? Det vänder snabbt.

Inlagd: 2011-12-11, 16:41
Skriven av: nisse

Spännande idag med sprinten. Tipset gick åt skogen då Björgen och Petter var en skuffelse. Nedåtform?

Inlagd: 2011-12-11, 16:42
Skriven av: KnutG

Idag gör många svenska herrar de riktigt bra..på damsidan är de bara Hanna Brodin som gör de riktigt bra..
Idag tyckte jag då inte Petter hade något super gild nästan så han tappa utför ibland men visst han var nog lite sliten efter gårdagen..

Ska bli intressant se laget till Rogla
Mitt damlag på masstarten:
Haag
Kalla
Brodin
Ida
Bleckur
Rydqvist

Inlagd: 2011-12-11, 16:43
Skriven av: jossa

Joel, nei når farten var høy handlet det ikke om Northug, men hadde de hatt rolig så er Northug helt syk på oppløpet uansett hvor sliten han er. Jeg ville ihvertfall ikke tatt den sjansen. Hadde de tatt teten, noe jeg mener de burde ha klart, kunne de kjørt hardt og kvittet seg med Northug og hadde de klart å holde russeren bak seg ville de kunne tatt en dobbeltseier… Men men, det er nok lettere sagt enn gjort…

Morsomste sprinten siden Vm, men jeg synes fortsatt det er den desidert kjedeligste øvelsen i langrenn… Det er nesten mer spennende å følge liveoppdateringen av prologen!

At Northug kom til finalen, mens Bjørgen feilet tror jeg også har litt med at Northugs vinnerskalle er noe helt for seg selv, og ikke bare hvor fort de restitueres..

Nisse, kan du ikke begynne å legge inn et mellomrom eller linjeskift mellom det siste ordet og linkene dine slik at de blir trykkbare?

Inlagd: 2011-12-11, 16:52
Skriven av: Hanne

Skönt att ibland se Norge på samma nivå glidmässigt som alla andra. Inga superresultat då. Med vad hade Kanadickerna under fötterna? Hjälp vad de gled. Finskorna såg ut att ha riktigt kassa skidor i kvartsfinalerna.

Inlagd: 2011-12-11, 16:52
Skriven av: Johan

jossa: jag skulle inte låta Ida köra distanslopp, låt henne börja med sprint. Jag skulle ge chansen till Lindborg och någon av Larsen eller Wiken som visat bra form de två senaste helgerna i de inhemska loppen. (För visst är det klassiskt i masstartsloppet?).

Inlagd: 2011-12-11, 16:53
Skriven av: swestam

Jag prickade in Petter på femte plats, det borde ge poäng tycker jag.

Tycker Teo såg seg ut hela dan, jäkla starkt att bli två då. Och Emil är tillbaks, han vinner i Rogla (om de har någon snö, det är grönt på terräng-VM några mil bort)

Inlagd: 2011-12-11, 16:55
Skriven av: JonasE

Tror dagens løp illustrerer at det er i tøffeste laget å gå en sprint dagen etter en 3-mil mot konkurrenter som har helt friske ben. Northug gikk til finale på ren vilje i dag. Var vel ellers bare Cologna og Lindblad som både gikk videre fra prolog og gikk 3-milen i går. Og de to tok seg nok ikke ut på samme sett som Northug i går.

Inlagd: 2011-12-11, 16:56
Skriven av: drazyc

Hanne:Tack för tipset! Jag är en gammal man som hatar datorer.:)

Inlagd: 2011-12-11, 16:56
Skriven av: nisse

swestam: Ja kan vara helt rätt att låta Ida bara köra sprint fundra åxå på de..Lindborg borde väl åkt ut nu tycker jag..Wiken känns inte alls het tycker jag för Rogla, då bättra med Söderlund som gjode de bra i Davos även om hon är bättre i fritt

Inlagd: 2011-12-11, 16:59
Skriven av: jossa

drazyc: Visst kan man ta sig ut lika mycket som en segrare? Allt är relativt. Tror nog Lindblad, som förmodligen aldrig gått ett så tufft lopp hade det minst lika mycket i benen som Northug.

Northug gör det iaf hur bra som helst idag. Kanske den enskilt största prestationen idag.

En käftsmäll mot ”sprintgutta” som verkligen inte levererade. Att de ramlade på eget bevåg är ingen ursäkt.

Inlagd: 2011-12-11, 17:01
Skriven av: Benke Benbrott

Jag hoppas Jönsson är pigg nog att dubblera i Rogla så vi äntligen blir av med fakebok-bonusen för den som spurtar ner Northug (eller skulle han vila???)

Inlagd: 2011-12-11, 17:01
Skriven av: JonasE

Jossa: wiken vann idag med minuten i scandic cup :D

Inlagd: 2011-12-11, 17:03
Skriven av: Markus

Jonas E: Jag ser hellre att facebook bonusen avgörs på en mästerskaps stafett. =) Kanske Val di fieme eller Sotji…

Inlagd: 2011-12-11, 17:03
Skriven av: Joel Burman

halvminuten, sorry

Inlagd: 2011-12-11, 17:04
Skriven av: Markus

Markus: men igår var hon utklassad av Bleckur var rätt dålig klass på dagenslopp..+ att Emma W är bättre i fritt

Inlagd: 2011-12-11, 17:05
Skriven av: jossa

jossa: tycker ändå at Wiken visat stigande form sensate tiden men den kanske inte är tillräcklig för att åka världscup.

Sedan är frågan hur man tänker kring Skandinaviska cupen, skall man prioritera åkar där som annars borde åkt i världscupen för att försöka vinna och knipa en friplats till världscupen.

Om det är klassiskt i Rogla bör Lindborg få en sista chans att prestera.

Inlagd: 2011-12-11, 17:06
Skriven av: swestam

Troligt är ju ändå att Lindborg får chansen..Wiken nej tycker Söderlund går före Wiken..Söderlund slog Wiken med över minuten förra helgen i klassiskt.

Inlagd: 2011-12-11, 17:13
Skriven av: jossa

Känns som det är mer snack om trean än tvåan i dagens lopp.. irriterande. Jönsson har kunnat träna precis lika bra som de andra, även om han kanske vill framhäva ”ifall” det skulle gå dåligt att han varit skadad (vilket han har) men inte de senaste tre veckorna..

Inlagd: 2011-12-11, 17:13
Skriven av: klister

jossa: och Larsen slog Söderlund med en halvminut i det klassiska loppet förra helgen.

Inlagd: 2011-12-11, 17:21
Skriven av: swestam

Klister, tycker inte det snackas överdrivet mycket om någon av Teo och Emil men du får ju gärna berömma teo men det gör du ju inte. Ang. Emil så har han kunnat träna på bra men tror du verkligen att han kunnat träna och känna på lika mycket fart som de andra? Jag tror nämligen inte det.

Inlagd: 2011-12-11, 17:22
Skriven av: Sanna

Sanna, jag tror att han har kört mer än han säger till media… han är ju lite känd för att ”prata ner sig” själv inför tävlingarna. Peterson visar verkligen att han håller klass men kommer i skymundan såfort Jönsson kommer tillbaka, trots att Jönsson fick styrk idag.

Inlagd: 2011-12-11, 17:30
Skriven av: klister

Hade Emil kunnat träna på bra hade han startat förra helgen..inte ger han bort någon sprintcup poäng så lätt..

swestam. vet att Lisa gjorde de men nu var Söderlund bättre man jag tror ingen av dom kommer få åka inte heller wiken som jag tycker är betydligt sämre än dom två just nu..

Inlagd: 2011-12-11, 17:43
Skriven av: jossa

http://www.adressa.no/sport/langrenn/article1741086.ece
Han er ikke et ”overmenneske”! Og takk for det..

Inlagd: 2011-12-11, 18:12
Skriven av: tolsrav

Härliga och rättvisa sprintlopp idag. Davos är verkligen en höjdare. Sedan måste man bara imponeras av Northugs lopp idag. Han gör en heroisk insats med tanke på gårdagens tremil. (hade faktiskt också honom som 5:a JonasE. Håller med om att det förtjänar bonuspoäng ;-)

Inlagd: 2011-12-11, 18:14
Skriven av: Per

20 år gamle Heidi Weng var den klart største overraskelsen av alle utøverne i Davos, enligt meg…Nr 9 på den tøffe 15 km i går, en meget sterk prestasjon av ungjenta, og finaleplass i dag med verdens beste sprintere på startstreken.;)

Inlagd: 2011-12-11, 18:42
Skriven av: tolsrav

Ojojoj, det jag tar med mig idag är Hanna och Teodors tryck på slacken, Hanna i semin och Teo i finalen. Satan vilket tryck i skidåkningen.

Titta på Hannas ”öppna spjäll” i inledningen av andra varvet, imponerande! Jösses vilka steg den tjejen har tagit dom senaste åren, det var inte många år sedan hon här på skidpepp ansågs som klart svagare än Lisa Larsen. Det är dags att äta upp det nu.

För övrigt ser jag väldigt gärna Calle, Marcus eller Emil ta hem facebookutmaningen på stafetten i Sotjij. Om det händer ska jag personligen skida naken runt ett lokalt elljusspår i ren glädje! Bra avslutning på en svensk skithelg ändå..

Inlagd: 2011-12-11, 18:44
Skriven av: O_M_K

Tolsrav: Heidi tog verkligen för sig i sin semifinal. Grym körning ifrån henne.

Inlagd: 2011-12-11, 18:46
Skriven av: Joel Burman

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values