09 december 2011, av Oskar

Inför Davos


Er favorit Sandra berättar om tävlingen.

Härom dagen var jag inne på att skriva ett inlägg med rubriken ”Skandal” då jag hörde att man beslutat att korta ner helgens lopp till hälften trots att det vräkt ner snö. Jag hann dock inte med att skriva inlägget utan väntade med det, vilket var ju bra eftersom man nu återgått till originalplanen att köra full längd. En sak som är skandal dock, det är att FIS bara helt plötsligt kan ändra distansen bara sådär. Frågan är om det inte är bättre att ställa in tävlingen om det är så att man inte kommer att kunna köra 30km. Blir ju väldigt konstigt annars.

Nog om det. I morgon är det dags att bänka sig framför dumburken då världscupen äntligen kuskat vidare ner till Davos i Schweiziska bergen. Jag tror många med mig håller med om att loppet imorgon är en av säsongens höjdpunkter eftersom det numera är världscupens längsta lopp med individuell start. Visst, det saknas två mil till drömlängden fem mil, men nuförtiden får man vara glad för det lilla. På damsidan är det tyvärr bara 15 km, man borde ju åtminstone köra 20km. Konstigt.

Tre mil har under de senaste åren alltid gått i masstart och ofta med skidbyten m.m. så det ska bli extra intressant att se vad eliten kan hitta på. En spännande fråga är om Northug klarar att hålla farten så pass länge på egen hand. Förmodligen, han verkar ju vara i sitt livs form!

Svenskarna då? Tja, vi har ju en del som brukar vara grymma på längre sträckor och då tänker jag på Johan Olsson, Anders Södergren, Daniel Rickardsson och Marcus Hellner. Tyvärr har Johan valt att ställa in. Jocke om Olsson:

”Han mår egentligen ganska bra, men känner av luftrören. Vis av erfarenhet med Johan vet vi att det kan bli väldigt mycket värre om han chansar och åker. Därför får han stå över den här tävlingen.”

Lyssnar man på Olsson själv låter det annorlunda:

”Jag är sjuk, hostar och är kraxig. Känns förstås riktigt trist med tanke på att jag var i så bra form innan jag blev sjuk. Och jag tror att helgens tremil i Davos hade passat mig väldigt bra…”

Trist, oavsett. Hoppas luftrören blir bra snarast! Vi vill ju ha Johan i VC!

Sveriges andra hyfsat säkra kort, Anders Södergren, letar fortfarande efter formen. Senaste distansloppet han körde kom han …57:a? Och då har han ändå haft en väldigt bra försäsong. Kan det ha blivit en lite väl bra försäsong? PGA denna svajiga form har Södergren valt att köra specialupplägg i Davos:

”Jag tänkte om lite med ursprungsplanen och höjdladdning inför Davos. Hade egentligen tänkt åka ner redan igår torsdag, men prioriterar att komma igång bra med träningen hemma istället. Nu får jag se beroende på hur det känns om jag åker ner på måndag eller nästa torsdag. Om det blir torsdag kommer jag att bo på lägre höjd och bara åka upp på tävlingsmorgonen. Det är ett koncept jag prövat med framgång förut i just Davos.”

Hoppas på framgång!!

Rickardsson då? Jo, varför inte. Minns hans genombrott på femmilen i Trondheim för ett par år sedan. Iofs masstart men ändå! Han visade god och fin form sista dagen i Kuusamo och varför inte ännu bättre resultat i morogon? Han har ju visat att han inte längre är klassiskspecialist utan kan även drämma till med bra skate-lopp.

Hellner borde nog börja röra på sig snart, han (inte de andra heller iofs) ska väl inte vara i total toppform än utan när det vankas tour i mellandagarna, men det skulle inte skada med en pallplats!

Man får heller inte glömma Halfvarsson. Håller unggutten för en tremil? Tveksamt. Han skriver i sin blogg angående ändrandet av längden:
”Det som är drygt är att jag hade ställt in mig på 15km när dom bestämde det och hoppades på en bra placering. Nu vet jag inte alls hur det kommer gå och vart jag står på en tre mil.. Det roliga är att det ska bli spännande att prova på en ny distans som jag aldrig tidigare har kört med individuell start.”

Sen har vi även Anton Lindblad i startlistan. Han har turen att hamna bland ”blåbären” inmixade i det seedade fältet (ja man verkar ha permanenterat den startproceduren nu) och går ut mellan Hofer och Bauer!

Starttider

14:14:30 Anders Södergren
14:28:30 Daniel Rickardsson
14:32:00 Anton Lindlad
14:37:30 Calle Halfvarsson
14:39:30 Marcus Hellner

Startlistor herrar

Internationella motståndet? Ja, här i Davos brukar fransoserna åka bra. För två år sedan hade man fem pers bland de tio bästa!! (Dock ingen fransk före Hellners andraplats). Eftersom det är hemmaplan för Schweizarna lär de nog lyfta sig lite. Ryssarna blir farliga så klart och sist men inte minst även vår gullegris Northug!

På damsidan lär det bli rätt så mycket rödklätt i topp. Men kan någon utanför Norge hitta på något? Kanske vår egna Charlotte Kalla. Hon är ju bäst på 10 km fritt men borde även kunna slå till på 15 km. Men klarar hon Bjørgen. Skulle inte tro det tyvärr.

Hur är det med de andra svenskarna? Anna Haag söker formen, men något säger mig att det kommer gå bra för henne i morgon! Det är numera hemmaplan (hon bor ju där i vinter med sin Jönsson) och läser man hennes blogginlägg verkar det vara en viss lugn. Bra.

Maria Rydqvist går ut först av svenskorna och hon har inte visat riktigt samma klass som efter mammaeffekten förra året. Dock tror jag att morgondagens lopp passar henne perfekt. Till skillnad mot Halfvarsson blev Maria riktigt glad över att man återgått till originallängd. På twitter skriker hon ut sin glädje: ”Yes! Nu har de ändrat tillbaks till 15 km åt oss. Vad kul! Och solen skiner och Davos är helt underbart!”.

Nollåttan Lisa Larsen startar tio minuter efter Rydqvist och är också ett så kallat blåbär inbakat bland de seedade. Detta tror jag är väldigt bra för Larsen som behöver matchas mot dom bästa och känna på de råaste. Dock har hon hamnat i ett riktigt fisnkt getingbo där Roponen går ut 30 sekunder före och Sarasoja 30 sek efter. Och 1:30 efter Saarinen!

Sen har vi Helene Söderlund, skidorienteraren, med VM-guld i bagaget. Hon är också blåbär och är inklämd mellan årets distansöverraskning Randall och finskan Lähteenmaki. I Gällivare förra helgen åkte hon helt ok. Eller ja, hon var över minuten efter Sofia Bleckur på 10 km klassiskt, men jag kan tänka mig att Söderlund hellre föredrar fri stil eftersom hon också är skidorienterare och där är det bara fri stil som gäller! Intervju i Dalademokraten:

”Det blir jättespännande. Jag har kunnat träna bra och det har fungerat bra för mig under början av säsongen. För mig är det här en chans att vara med för att se och lära. Det är svårt att veta vilken nivå jag ligger på när jag möter världens bästa åkare. Men jag vill göra ett lopp som jag är nöjd med.”

Starttider

12:19:30 Sara Lindborg
12:24:30 Maria Rydqvist
12:34:00 Lisa Larsen
12:40:00 Helene Söderlund
12:41:30 Anna Haag
12:47:30 Charlotte Kalla

Startlistor damer


Vi får inte glömma att gå igenom banan! Förra året åkte man 5km-slinga, i år blir det 7,5 (tack och lov) och ser ut som ovan. Tyvärr hittade jag ingen banprofil för denna slinga… men eftersom loppet går på hög höjd råder det ganska speciella förhållanden för åkarna. Vi låter Halfvarsson förklara (från hans blogg):

”Jag och Marcus körde två intervaller och kände lite på backarna vilken fart man orkar hålla. Kände mig faktiskt relativt pigg. Det blir lite speciellt när banan ligger på hög höjd, det är inte bara att bomba på som en galning. För blir man stum här, då kan man hälsa hem!”

Så klart hoppas vi att svenskarna kör hårt men skippar att hälsa hem.

Till sist borde man ju även snacka lite om söndagens sprint, men jag hinner tyvärr inte det! Men man kan säga en sak: Petersson VS Jönsson!!

249 kommentarer till ”Inför Davos”

Frågan är hur många som någonsin har kört så här långa intervallstarter. Cologna har det inte.

Inlagd: 2011-12-09, 19:33
Skriven av: JonasE

Inte Hellner heller enligt hans blogg

Inlagd: 2011-12-09, 19:43
Skriven av: Stefan

Han har inte kört 30 km med intervallstart menade jag. Känns väldigt svårtippat på herrsidan.

Inlagd: 2011-12-09, 19:49
Skriven av: Stefan

Ser Perl, Sødergren, Gjerdalen, Heikkinen, Di Centa og Chernousov kommer på rekke og rad, kan jo bli noen interessante rygger å henge på for enkelte der. Men enig, väldigt svårtippat.

Inlagd: 2011-12-09, 20:10
Skriven av: Neithiri

Oskar er én optimistisk svenske;)

Føler Clara ganske stor favoritt i morgen. De norske kommentatorene mener å se at Legkov virker å være i form, men at han sliter med skiene, mest sansynlig fordi han byttet skimerke før sesongen. På jaktstarten i Kuusamo hadde han i hvertfall mye dårligere ski enn Olsson, Rønning og co.

Jeg tror egentlig det er høyden og banen( så vidt jeg har skjønt, en motbakke helt til toppen og så et langt utforparti ned igjen) og ikke lengden som kan stille det til for mange i morgen, selvom lengden selvsagt fører til at man ikke kan redde inn en liten sprekk halvveis. I tillegg er utøverne på veldig forskjellig sted i forhold til formtopping til Tds, så jeg synes vi skal være forsiktige med å trekke de helt store konklusjoner fra dette rennet.

Helt uenig i at det hadde vært bedre å avlyse enn å forkorte, det virker fryktelig urettferdig for arrangørene, hjemmeløperne og alle de som har kjøpt billett og dratt til Davos, selvom det nok ville ført til at Fis ikke tok den helt tydelige forhastede avgjørelsen. Jeg håper heller på at de nå lært!

Hva tror dere forresten om Steira, dette må da være ett drømmeløp for henne?

Inlagd: 2011-12-09, 21:16
Skriven av: Hanne

På tal om distansen, så var den väl aldrig nerkortad utan bara det att man sagt om man inte får ihop tillräckligt med snö så kör man nerkortade distanser.

Inlagd: 2011-12-09, 21:21
Skriven av: Gunnar

Gunnar: Jo, den var officiellt nedkortad.

Som man ser här står nu distanser som ”replacements” för 10 resp 15.

http://www.fis-ski.com/uk/604/1228.html?cal_suchsector=CC&event_id=30402

Inlagd: 2011-12-09, 21:26
Skriven av: Benke Benbrott

Steira ja, har inte riktigt blivit överbevisad än. Verkar som hon har en bit kvar. Men hon är en fantastisk skejtare och brukar hålla bra över långa distanser. Tror tyvärr att 15km ändå blir en fråga för Björgen, Kalla, Johaug, Kowalczyk, Skofterud. Men varför inte Steira, hon är fantastisk och gynnas nog av individuell start.

Inlagd: 2011-12-09, 21:27
Skriven av: Anders

Hanne, Vanligvis er dette er drømmeløp for Steira ja, men til nå i sesongen har hun liksom sett litt småsliten ut, aner ikke om det er hun som sliter med matinntaket som legen i den Norske jentetroppen nå nettopp snakket om, men jeg har mine mistanker. Håper jeg tar skammelig feil og at hun smeller til i morgen, ikke noe hadde vært morsommere.

Inlagd: 2011-12-09, 21:29
Skriven av: Neithiri

Oskar: Rydqvist lopp i premiären är väl rätt exakt på den nivå hon hade förra året..visst en jätte topp i VM sedan var de runt 15 oftast..men imorgon hoppas jag på att bra lopp av henne topp 10 skulle vara jätte bra..

Inlagd: 2011-12-09, 21:31
Skriven av: jossa

Jeg trives ikke i Davos, men håper å bli blant de 10 beste, sier Petter Northug i et intervju med TV 2..
Men det store spørsmålet er – kan Marit Bjørgen feire sin 50ende verdenscupseier på søndag kveld?

Inlagd: 2011-12-09, 23:06
Skriven av: tolsrav

Spännande att Hellner uttrycker det motsatta, att Davos är en av hans favoritorter.. Vad kan detta betyda i realiteten?

Björgen, ja herregud! Känns väl just nu oslagbar, blir det samma pall som två av tre lopp i Kuusamo (”Dampallen gjuten i sten”) Björgen, Kalla, Skofterud?

Inlagd: 2011-12-10, 00:39
Skriven av: Aliide

[…] Nu på söndag är det dags för fristilssprinten i Davos! Vilka av de som åker 15/30 km dagen före har chans mot de utvilade sprintspecialisterna? Läs mera i Oskars Inför Davos-tråd. […]

Inlagd: 2011-12-10, 00:42
Skriven av: » Skidpepptipset – Sprinten i Davos « Skidpepp

Idag ska det äntligen bli ett långt intervallstartslopp! Jag känner mig lycklig i hela kroppen. En stor dag.

Inlagd: 2011-12-10, 08:20
Skriven av: Gabriel

Gabriel>> Godmorgon denna lill-julaftonsmorgon!

Inlagd: 2011-12-10, 08:52
Skriven av: JonasE

Hur tänker ni ladda upp?

Har redan varit ute på en kort joggingtur för att väcka kroppen.

Inlagd: 2011-12-10, 08:57
Skriven av: Johan

Johan>> Jag har börjat med att se curlingdamerna bli slaktade i EM-finalen. Sen ska jag se Bergman skjuta sönder norrmännen igen.

Inlagd: 2011-12-10, 09:00
Skriven av: JonasE

JonasE, godmorgon själv! Det känns verkligen som julafton.

Inlagd: 2011-12-10, 09:15
Skriven av: Gabriel

Johan, det blir en löptur här med om en stund. Sen lek med barn i lekpark. Sen smäller det!

Inlagd: 2011-12-10, 09:17
Skriven av: Gabriel

OK, tips på snacks + dryck under loppet?

Inlagd: 2011-12-10, 09:33
Skriven av: Johan

Stina Nilsson överlägsen i sprintkvalet i Scandic Cup, ca 5.9 sek före Julia Jansson och 7.2 sek före Evelina Settlin. I yngre juniorklassen var Isabelle Persson snabbast före Sofia Henriksson och Jonna Sundling.

Inlagd: 2011-12-10, 09:36
Skriven av: swestam

Ost och vin? :-)

Inlagd: 2011-12-10, 09:38
Skriven av: Gabriel

Eller varför inte champagne, en dag som denna.

Inlagd: 2011-12-10, 09:38
Skriven av: Gabriel

Jag har värmt upp med att snooza på väckarklockan i två timmar så nu är jag helt groggy. Har hälsporre så jag kan inte väcka kroppen med lite jogging. Istället får det väl bli lite hämtmat och en julmust. Har iofs alla ingredienser till en Long island iced tea hemma, men det är väl att ta i.

Inlagd: 2011-12-10, 11:07
Skriven av: Oskar

JonasE ”Sen ska jag se Bergman skjuta sönder norrmännen igen.”

Hahahahaha :)

Inlagd: 2011-12-10, 11:35
Skriven av: Neithiri

Bergman i ensam VC-ledning! Världens bästa skidskytt! Yes!!!

Inlagd: 2011-12-10, 11:36
Skriven av: Benke Benbrott

Men vad sysslade Ferry med på slutrundan?

Inlagd: 2011-12-10, 11:38
Skriven av: Gabriel

Inte i form? Mycket bra lopp av Ferry för att vara seg i skidåkningen.

Inlagd: 2011-12-10, 11:39
Skriven av: Benke Benbrott

Snygg norsk dubbelseger, gillar att Boe har en sån vinnarskalle och blir skitsur trots att det blev dubbelt norskt :)

Härligt av Bergman att ändå rädda upp det!

Inlagd: 2011-12-10, 11:40
Skriven av: Sanna

Og ”faiten” mann mot mann, HERLIG!- Huff, det blir en skikkelig nedtur med intervallstart på 15-30 km.

Inlagd: 2011-12-10, 11:41
Skriven av: tolsrav

Du fortsätter alltså att förneka att du gillar intervallstart på långa lopp?

Jaja, blir det en tråkig längdtävling för dig så ska jag skicka ett kilo smör som tröst.

Inlagd: 2011-12-10, 11:44
Skriven av: Benke Benbrott

Neithiri>>
Northugfasoner på Svendsn, kör över skidorna på motståndarna för att fixa en dubbelseger. Inget jag skulle kunna njuta över. Men grattis om du tycker det är värt att fira.

Inlagd: 2011-12-10, 11:46
Skriven av: JonasE

JonasE: VÅS!

Inlagd: 2011-12-10, 11:49
Skriven av: Neithiri

Jonas, like mye å feire som da Hellners løp da han brakk Petters stav i alle fall ;-)

Inlagd: 2011-12-10, 12:04
Skriven av: Tor

Hehe, din dårlige taper, noe som forresten bare gjør dobbeltseieren enda bedre! Det var jo helt klart et uhell, dette er noe som skjer i fellesstart hele tiden…

Inlagd: 2011-12-10, 12:05
Skriven av: Hanne

Hellner kan så klart inte rå för att Angerer och Northug inte kunde hålla sig ifrån varandra. Skyll inte på hedersmannen Hellner, Tor. Det är lågt.

Inlagd: 2011-12-10, 12:05
Skriven av: Benke Benbrott

Var ju bara lite kamp om positionerna. Var väl inte i närheten av att vara någon fulkörning av Svendsen? Så uppfattade jag det iaf. Svendsen och Böe var bäst idag.

Inlagd: 2011-12-10, 12:06
Skriven av: Benke Benbrott

Ok, lägg ner och sätt på teven!

Lotta ist för Yvette även denna helg!

Inlagd: 2011-12-10, 12:11
Skriven av: Aliide

Ont om mellantider idag, det är ju bästa sättet att förstöra en intervallstart på. (2 Km, 4 Km och varvning)

Inlagd: 2011-12-10, 12:11
Skriven av: JonasE

JonasE: tycker snarare det är bra med inte för många mellantider, då blir det tydliga tendenser och mer nervös, kul väntan :D

Inlagd: 2011-12-10, 12:14
Skriven av: Markus

Nån som får fis-skis livetiming att fungera?

Inlagd: 2011-12-10, 12:16
Skriven av: Palle

Är väl bra med mellan tider om vi får från 2 4 7.5 km…

Inlagd: 2011-12-10, 12:17
Skriven av: jossa

JonasE, synes du det er for mange eller for få?

Inlagd: 2011-12-10, 12:20
Skriven av: Hanne

Irriterende at Fis ikke har livetjeneste for iPad..

Inlagd: 2011-12-10, 12:20
Skriven av: drazyc

2 per varv i bild är absolut tillräckligt. Vill inte ha för många. I bild vill jag se vid 2, 7.5, 11.5 & målgång.

Inlagd: 2011-12-10, 12:22
Skriven av: Benke Benbrott

Många fler. Det var tre i 7sjön på en hälften så lång bana. Sedan ska inte TV täcka alla av dem förstås. Fungerar gps-funktionen som användes i Kuusamo? Länk?

Inlagd: 2011-12-10, 12:23
Skriven av: JonasE

Jag är då mkt nöjd med dom mellan tider som vi får.. får inte bli för mkt

Inlagd: 2011-12-10, 12:25
Skriven av: jossa

Ja, 11,5 hade väl inte varit för mycket begärt?

Inlagd: 2011-12-10, 12:27
Skriven av: Aliide

Så lenge jeg slipper hundrevis av punkter på tv er jeg fornøyd,to på en sløyfe er mer enn nok, men det må jo være et på toppen av løypa, det er der vi kommer til å få se hvem som virkelig går godt!

Inlagd: 2011-12-10, 12:30
Skriven av: Hanne

Sorry Benke. Det var bare ironi, for å illustrere hvor dum Jonas’ påstand var.

Inlagd: 2011-12-10, 12:30
Skriven av: Tor

Rydqvist løfter bena for høyt i skøyting, enligt meg…

Inlagd: 2011-12-10, 12:33
Skriven av: tolsrav

vem av norskorna är undernärd?

Inlagd: 2011-12-10, 12:38
Skriven av: tjockis

Detta blir firedobbelt!

Inlagd: 2011-12-10, 12:57
Skriven av: drazyc

Nå synes jeg det også ble for få tider, det er for langt mellom 2,8 og 11,5…

Inlagd: 2011-12-10, 12:59
Skriven av: Hanne

Burde definitivt vært en passering på 7,5!

Inlagd: 2011-12-10, 13:01
Skriven av: drazyc

Enig! Kjedelig løp når man ikke får se løperne midt i løpet. På 11,5 er det jo nesten avgjort.

Inlagd: 2011-12-10, 13:07
Skriven av: Tor

Kan ingen plocka av Lisa Larsen innan hon skadar sig?

Inlagd: 2011-12-10, 13:08
Skriven av: Joel Burman

hände de något med kalla mellan 4 -7.5 km tappa ju jätte mkt på den stäckan??

Inlagd: 2011-12-10, 13:09
Skriven av: jossa

Lisa försökte hänga med Saarasoja gjorde de länge men sprängde sig totalt

Inlagd: 2011-12-10, 13:10
Skriven av: jossa

Finns det någon live-länk? Blir just nu väldigt frustrerad på produktionen!

Inlagd: 2011-12-10, 13:10
Skriven av: Aliide

Herlighet, så syyykt dårlig produksjon dette er. Viser uinteressante bilder 80% av tiden.

Inlagd: 2011-12-10, 13:12
Skriven av: drazyc

Tragisk produksjon. Tror ikke intervallstart får nye tilhengere i dag.

Inlagd: 2011-12-10, 13:16
Skriven av: Tor

Kalla har falt, i følge Nrk…

Inlagd: 2011-12-10, 13:20
Skriven av: Hanne

Synd med Haag, 2 sekunder bättre så skulle hon tagit 4 platser! :(

Inlagd: 2011-12-10, 13:22
Skriven av: Markus

Larsen tog sig i mål, stackarn. Trodde faktisk hon skulle ha svimmat!

Blir det Norge, Norge, Norge? Suck…

Inlagd: 2011-12-10, 13:23
Skriven av: Aliide

Heidi Weng (!) slår alle svenskene!

Inlagd: 2011-12-10, 13:23
Skriven av: tolsrav

Vad har norskorna under laggen?

Inlagd: 2011-12-10, 13:24
Skriven av: mikael

mikael: de har nutrilett

Inlagd: 2011-12-10, 13:26
Skriven av: tjockis

Vad tråkigt för Kalla…

Inlagd: 2011-12-10, 13:26
Skriven av: Aliide

Alla ni som gnäller på bildproduktionen det är väl inte så konstigt eftersom alla bildproducenter som gjorde långa lopp har gått i pension.

Det är ju svårt att bli bra på något man aldrig sysslar med. Jag hoppas verkligen Petter går bra idag så att vi får fler intervall lopp. Jag tror han kan göra bättre ifrån sig än top som han själv tror på tyvärr tror jag inte han maxar för att kunna satsa på sprinten imorgon.

Inlagd: 2011-12-10, 13:28
Skriven av: Joel Burman

Marit kunne ha vunnet med over 1 minutt, om hun hadde tatt i litt på slutten av løpet.

Inlagd: 2011-12-10, 13:28
Skriven av: tolsrav

Rart Kalla ikke skulle gjøre det bedre enn dette, må være veldig skuffende for henne. Ellers syns jeg produksjonen var ganske dårlig i dette rennet, vi burde sett flere løpere ved 9km. Ellers er det nesten skremmende hvor overlegne vi er denne gangen også…

Inlagd: 2011-12-10, 13:29
Skriven av: Neithiri

tjockis:ha ha ha….

Inlagd: 2011-12-10, 13:29
Skriven av: mikael

Norskornas glid var ju helt fenomenalt. Kowalczyk verkade ha sopigt glid. Och Kallas uppladdning verkar inte ha varit den bästa.

Inlagd: 2011-12-10, 13:29
Skriven av: uttern

Anna Haag sier hun ikke kan åke skidor utfør..

Inlagd: 2011-12-10, 13:29
Skriven av: drazyc

Ja jättetråkigt med Kalla, det var riktigt jobbigt att se tycker jag.

Inlagd: 2011-12-10, 13:30
Skriven av: Sanna

Tack Anna Haag!!!!! Äntligen en intervju där fokus inte hamnade på yttre omständigheter!

Sen tycker jag att hon gör det bra idag ännu en top 15 placering.

Inlagd: 2011-12-10, 13:30
Skriven av: Joel Burman

Bedrövlig insats av dom svenska damerna.

Inlagd: 2011-12-10, 13:31
Skriven av: Stefan

Tycker också att Anna gör det okej. Även fast hon inte själv är nöjd är hon ändå 12 med snudd på bättre placeringar. Sen tror jag att det är som hon säger med utförsåkningen, hon och kowa kanske borde gå kvällskurs?

Inlagd: 2011-12-10, 13:33
Skriven av: Sanna

Gissa ju att något hände med Kalla mellan 4-7-5km svagt av Blomman att inte misstänka de eller?

Haag gör ett okej lopp inte alls långt upp till topp 10 men långt ifrån någon topp form.Rydvist helt okej även hon. Söderlund bra lopp..Larsen gjorde ett tappert försökt att hänga med Sarasoja men de sprack..Lindborg sämsta svenska är de ut från landsalget nu?

Inlagd: 2011-12-10, 13:35
Skriven av: jossa

Uttern..”norskornas glid var ju helt fenomenalt” I dag var 2 minusgrader og natursnø, med andre ord, overhode ingen vallaproblemer…….

Inlagd: 2011-12-10, 13:35
Skriven av: tolsrav

Någon som vet hur länge svenskorna har varit på plats på hög höjd (förutom Haag som varit på plats nästan i två veckor)? För dålig höghöjdsladdning?

Inlagd: 2011-12-10, 13:36
Skriven av: swestam

Kowa verkar i alla fall närma sig formen, hon behövs verkligen , för det här bärjar bli tråkigt!

Inlagd: 2011-12-10, 13:37
Skriven av: mikael

Swestam: Sedan i Måndags, så inte perfekt!

Inlagd: 2011-12-10, 13:38
Skriven av: Markus

Swestam: Helt klart spelar det in. Tycker det är konstigt att vissa kommer på plats så sent som i Måndags spelciellt om deras grundkapacitet ifrån början inte är så stor tänker då på Lindborg ex. Känns ju inte som att det finns en chans att bli top 30 under sådana förutsättningar.

Inlagd: 2011-12-10, 13:38
Skriven av: Joel Burman

@joel burman: Det er jo ganske enkelt å produsere rennet bedre enn dette. Sett opp et kamera på 9 km når de beste passerer istedenfor å vise en eller annen amerikaner ta av seg skiene ved målgang.

Inlagd: 2011-12-10, 13:39
Skriven av: drazyc

Swestam…Kalla har vært i høyden i 12 dager, mens de norske jentene har 8 dager i høyden!

Inlagd: 2011-12-10, 13:40
Skriven av: tolsrav

Rydqvist ca 1,5 v har jag för mig. Kalla kom ner i måndags tror jag.

Inlagd: 2011-12-10, 13:40
Skriven av: Johan

De norska distansåkarna har väl legat på hög höjd i nästan två veckor, trodde svenskarna hade lärt sig hur man skall tackla hög höjd.

Inlagd: 2011-12-10, 13:41
Skriven av: swestam

Torslav: Nej kalla kom i måndags, det var bara haag o Jönnson som vart där längre.

Inlagd: 2011-12-10, 13:41
Skriven av: Markus

Tolsrav, nej kalla kom dit i veckan…

Inlagd: 2011-12-10, 13:41
Skriven av: Sanna

Tolsrav, Kalla har inte alls varit 12 dagar i höjden. Om du inte räknar Sundsvall som hög höjd?

Inlagd: 2011-12-10, 13:43
Skriven av: Gabriel

Dom vet nog vad dom håller på med är ju inte förstagången dom tävlar i Davos..

Inlagd: 2011-12-10, 13:44
Skriven av: jossa

”Kan ingen plocka av Lisa Larsen innan hon skadar sig?”

Var faktisk litt bekymret for henne et øyeblikk, det så rimelig vondt ut, men hun kom seg til mål, imponerende bare det med den kolossale sprekken der.

Inlagd: 2011-12-10, 13:45
Skriven av: Neithiri

Lisa Larsen….. Älskade lilla vän…. Kan någon ge henne en kram?

Inlagd: 2011-12-10, 13:45
Skriven av: Gabriel

Drazyc: Självklart går det att göra bättre men jag tror det spelar in att det nästan aldrig körs intervall starter ironiskt nog är det ju lättare att reklamsätta intervall lopp än masstarter.

Inlagd: 2011-12-10, 13:45
Skriven av: Joel Burman

Haha, vad söt hon var i intervjun, stackarn!

Inlagd: 2011-12-10, 13:46
Skriven av: Benke Benbrott

Undrar hur produktionen under herrloppet blir, nu fick vi ju höra kommentarerna på plats rapportera istället…

Lät ju som materialet inte var på topp för Sverige idag, visst inte hela förklaringen men ändå.

Inlagd: 2011-12-10, 13:47
Skriven av: Aliide

Jag borde nog hetsbyta på herrtipset men orkar inte krångla så jag hoppas Poromaa och co har gjort justeringar ifrån damloppet så att herrarna har optimala skidor eftersom jag skrälltippat Richardsson som etta trots fjolårets svaga Davos lopp.

Inlagd: 2011-12-10, 13:50
Skriven av: Joel Burman

Norge har aldrig varit så överlägsna på damsidan som nu, de har hur mycket som helst att ta av. Björgren är outstanding men den som gjort det största klivet inför denna säsongen är Skofterud. Skidorna var icke att förglömma raketsnabba som vanligt, Norge har inte misslyckats med skidorna i ett enda lopp sedan Petters 15 km-lopp i Vancouver. De har alltid de bästa skidorna helt enkelt. Idag borde de flesta haft bra skidor då det inte var några svåra förhållanden men inga var i närheten av norskornas superglid.

Apropå Lisa Larsen. Är det någon som vet hur gammal hon är? Hon intervjuvades nyss i SVT och ser inte ut att vara äldre än 16-17 år.

Inlagd: 2011-12-10, 13:51
Skriven av: Rs

Enligt den norske koment. Torgeir Bjørn, har hun camp. sammen med Haag/Jönsson i 12 dager. Så ikke vet jeg. Men enligt meg har Kalla en del ubesvarte spørsmål, sp. etter dagens løp!

Inlagd: 2011-12-10, 13:54
Skriven av: tolsrav

Tolsrav, vet inte vad han fått det ifrån men det stämmer alltså inte :)

Inlagd: 2011-12-10, 13:56
Skriven av: Sanna

Rs- Larsen är född 90 har jag för mig.

Inlagd: 2011-12-10, 13:57
Skriven av: Sanna

Alltid roligt att titta på skidor, men jag föredrar masstart bland damerna framför dagens intervallstart. Dåliga mellantider, följer ”fel” åkare och om man inte följer live-rapporteringen får man väldigt dålig koll på vilka som går bra/dåligt. Hos damerna föredrar jag masstart framför intervallstart. Det blir även bättre TV med masstart för damerna, då det hade varit betydligt jämnare.

Inte nog med att Björgen är fullständigt överlägsen så är Johaug och Skofterud långt före nästa åkare, Kristoffersen, som givetvis också är norska. Haag gör sett till placering ett godkänt lopp, men är tidsmässigt alldeles för långt efter. Saarinen gör sitt bästa lopp för säsongen, men har långt upp till den absoluta toppen.

Blir Tds ett norskt mästerskap? Återstår att se hur många norskor som får åka. De har Björgen, Johaug, Skofterud, Steira, Kristoffersen, Jacobsen, Weng, Elden och Flugstad Östberg som har potential för topp 10.

Inlagd: 2011-12-10, 13:59
Skriven av: Cigge

Cigge, live-länk?

Inlagd: 2011-12-10, 14:01
Skriven av: Aliide

Och så sköt Ekholm bort sig, vilket jävla skitdag

Inlagd: 2011-12-10, 14:06
Skriven av: JonasE

Joel, det har jo vært 15 km i Davos alle de siste årene, riktignok for herrer, men alikevel burde de hatt masse trening for å få til en godt produsert renn… For herrene håper jeg de dropper åpnings punktet og heller viser 4 km, og så to eller tre punkter til før mål…

Inlagd: 2011-12-10, 14:11
Skriven av: Hanne

Herlig de hører på meg så langt!

Inlagd: 2011-12-10, 14:13
Skriven av: Hanne

Skal bli interessant å se Heikkinen til første passering.

Inlagd: 2011-12-10, 14:16
Skriven av: drazyc

Kanskje Babikov kan overraske i dag?

Inlagd: 2011-12-10, 14:19
Skriven av: drazyc

Hanne: Kan inte du propsa för lite fler intervall starter när du ändå är igång? =)

Inlagd: 2011-12-10, 14:20
Skriven av: Joel Burman

Södergren 5.5 sekunder efter ledningen vid 2 km. Helt OK ändå.

Inlagd: 2011-12-10, 14:21
Skriven av: swestam

Hygglig öppning av Heikinen, liksom Södergren. Heikinen är snart ikapp hängdalen. Intressant att se Eliassen ner mot första varvning om de har superskidor.

Inlagd: 2011-12-10, 14:22
Skriven av: JonasE

Nån som kan maila en länk med live-tider?

Inlagd: 2011-12-10, 14:23
Skriven av: Manne

Jauhojärvi och Röthe startar inte.

Inlagd: 2011-12-10, 14:25
Skriven av: JonasE

http://live.fisski.com/live2953.htm

Inlagd: 2011-12-10, 14:25
Skriven av: JonasE

Men herregud, kan de visa åkare i spåret! Gärna vid mellantiderna! Snälla live-länk som funkar!

Inlagd: 2011-12-10, 14:28
Skriven av: Aliide

Nu börjar Södergren tappa lite för mycket, 15 sekunder efter vid 7.5 km.

Inlagd: 2011-12-10, 14:32
Skriven av: swestam

Gjerne Joel. FIS, lag femmila i kollen om til intervallstart nå..

Håper selvsagt at Northug vinner, men gjør han det dårlig håper jeg på at Heikinen drar Gjerdalen fram slik at han akkurat tar 3. plassen fra en svenske… Da hadde det vært gøy å lese kommentarene her!

Inlagd: 2011-12-10, 14:32
Skriven av: Hanne

Tack! Jag blir galen på produktionen!!!

Inlagd: 2011-12-10, 14:33
Skriven av: Aliide

Ingen Jespersen heller, är det sjukdomsproblem i Norge???
Elliassen körde bra utför och Hängdalen hängde Heikinen.

Inlagd: 2011-12-10, 14:33
Skriven av: JonasE

Teichmann gjorde en monsteröppning, bara 17 efter vid 2 km. Han ser vass ut.

Inlagd: 2011-12-10, 14:35
Skriven av: JonasE

Rickardsson 6 sekunder efter vid 2 km, ny ledare vid 7.5 km Johnsrud Sundby.

Inlagd: 2011-12-10, 14:35
Skriven av: swestam

Calle Halfvarsson 3.8 sekunder efter täten vid 2 km. Bra start.

Inlagd: 2011-12-10, 14:44
Skriven av: swestam

Mellantid 1. Hellner leder med 6 sekunder. Det håller aldrig.

Inlagd: 2011-12-10, 14:45
Skriven av: JonasE

FAN VAD GÖR DU HELNER!!!!

Inlagd: 2011-12-10, 14:46
Skriven av: Markus

Ok, hoppas inte Hellner spränger sig!

Inlagd: 2011-12-10, 14:48
Skriven av: Aliide

HELLNER!

Inlagd: 2011-12-10, 14:50
Skriven av: swestam

Nu går Hellnertåget!!!

Inlagd: 2011-12-10, 14:51
Skriven av: Joel Burman

Verkar som materialet ser bättre ut på herrsidan! Men Hellner, vad gör du? Det är som långt kvar…

Inlagd: 2011-12-10, 14:51
Skriven av: Aliide

Hoppas att Hellner inte öppnat för hårt!

Inlagd: 2011-12-10, 14:52
Skriven av: Jörgen

Toköppning av Hellner.

Inlagd: 2011-12-10, 14:52
Skriven av: Manne

”Håper selvsagt at Northug vinner, men gjør han det dårlig håper jeg på at Heikinen drar Gjerdalen fram slik at han akkurat tar 3. plassen fra en svenske… Da hadde det vært gøy å lese kommentarene her!”

Ingen risk

Inlagd: 2011-12-10, 15:00
Skriven av: JonasE

Smörre-fest?

Inlagd: 2011-12-10, 15:00
Skriven av: Oskar

Petter! Kungen utför! 18 sekunder på Hellner i nerförsbackarna.

Inlagd: 2011-12-10, 15:01
Skriven av: Rs

Hellner ser rätt pigg ut ändå!

Inlagd: 2011-12-10, 15:02
Skriven av: Aliide

Hur fan kunde northug åka så snabbt? Helt sinnessjukt??

Inlagd: 2011-12-10, 15:02
Skriven av: Oskar

Nu såg Hellner trött ut, redan…

Inlagd: 2011-12-10, 15:02
Skriven av: Jörgen

Hvis du er på mobil og er litt småirritert fordi FIS sine mellomtider ikke virker, kan du ta en titt her:

http://worldofxc.com/splits/distance/20111210-2953/splits.html

Funker i og for seg også i webleser. Oppdateres hvert minutt. Bare et lite hack jeg har laget for egen bruk, men kan være kjekt å se på for andre også.

Inlagd: 2011-12-10, 15:03
Skriven av: JanK

Ruskigt spännande… rena Rocky 4 upplägget.

Inlagd: 2011-12-10, 15:04
Skriven av: Joel Burman

varför tar man alltid bort petter i tippset att ma aldrig lär sig

Inlagd: 2011-12-10, 15:04
Skriven av: jossa

JAG ÄLSKAR INTERVALLSTART!!

Inlagd: 2011-12-10, 15:05
Skriven av: Oskar

Jossa, man är väl optimist typ!

Inlagd: 2011-12-10, 15:06
Skriven av: Aliide

Oskar, fast publikbilder är inte så intressanta ;-)

Inlagd: 2011-12-10, 15:08
Skriven av: Aliide

Ska gå in i valla debatten igen men det känns som norge är i en klass för sig när det gäller glid/slipning av skidor. Dem är väldigt ofta totalt dominerande här. Det är nog dags att vi som en stor nation närmar sig lite om inte skidåkningen ska bli för tråkig. Man såg det på damsidan (visst Marit hade vunnit på trälaggar) och man ser det initialt på herrloppet också.

Inlagd: 2011-12-10, 15:08
Skriven av: Gunnar

Nu blir de dumma tyskarna förvirrade. Underbart.

Inlagd: 2011-12-10, 15:08
Skriven av: JonasE

Hoppas Hellner håller hela loppet. Men Northug blir nog för svår ändå. Har han bara vittring på slutet vinner han.

Inlagd: 2011-12-10, 15:09
Skriven av: uttern

Men jag gillar inte norskarnas valla!! *gulp*

Inlagd: 2011-12-10, 15:10
Skriven av: Oskar

Oskar..Er det dameloppet du har i tankene..;)

Inlagd: 2011-12-10, 15:10
Skriven av: tolsrav

Tror inte Hellner kommer att palla hela loppet på tröga skidor. När en sådan som Sundby är uppe i toppen och krigar så är det något som inte stämmer, särskilt inte när det ser ut som han träningsåker.

Inlagd: 2011-12-10, 15:14
Skriven av: Rs

Men alltså hur kan man åka så sinnessjukt snabbt utför?

Inlagd: 2011-12-10, 15:16
Skriven av: Oskar

Nu kanske vi börjar förstå varför det blev 4 norskor först. Herre gud min skapare…

Inlagd: 2011-12-10, 15:16
Skriven av: mikael

Hellners öppning var nog än en gång för hård i Davos..Petter går ju grymt nu

Inlagd: 2011-12-10, 15:17
Skriven av: jossa

Her begynner sutringen om ski allerede..

Inlagd: 2011-12-10, 15:17
Skriven av: drazyc

Hellner går bra under första halvan av 7,5 km-slingan då det mest går uppför. Sen tappar han allt och mer därtill under andra halvan då det går nerför. Verkar onekligen som om norrmännen har superskidor idag…

Inlagd: 2011-12-10, 15:19
Skriven av: Jörgen

Lutar åt Northug-kross idag…

Inlagd: 2011-12-10, 15:21
Skriven av: Jörgen

Petter tar de andre med 10+ sekunder i nedoverbakkene. Han må ha kjempeski…

Split 3 only 7.5 km (down loop 1)

1. 05:23 Petter jr. NORTHUG NOR (16:23)
2. 05:34 +00:11 Tom REICHELT GER (16:52)
3. 05:38 +00:15 Martin JOHNSRUD SUNDBY NOR (16:38)
4. 05:38 +00:15 Jens FILBRICH GER (16:49)

Split 6 only 15 km (down loop 2)

1. 05:36 Petter jr. NORTHUG NOR (33:14)
2. 05:46 +00:10 Tom REICHELT GER (34:03)
3. 05:48 +00:12 Sergei DOLIDOVICH BLR (34:21)
4. 05:51 +00:15 Martin JOHNSRUD SUNDBY NOR (33:44)

http://worldofxc.com/splits/distance/20111210-2953/splits.html

Inlagd: 2011-12-10, 15:22
Skriven av: JanK

… i oppoverbakkene blir Northug til gjengjeld knust. Skidoping? Eller bare taktikk?

Inlagd: 2011-12-10, 15:23
Skriven av: JanK

Det vore kul att fråga om hellner och northug kunde åka ett varv på varandras skidor!

Inlagd: 2011-12-10, 15:23
Skriven av: Oskar

….och där trillade poletten ner hos kommentatorerna. Det är bittert att vi som en nation med jätteförutsättningar bara Norge och Ryssland har större och ändå så är vi ofta efter i just glid. Jag har sagt det förut vi är långt efter i teknik vad gäller slipning i utvecklingen.

Inlagd: 2011-12-10, 15:23
Skriven av: Gunnar

Tack JanK, du är grym på statistik!

Inlagd: 2011-12-10, 15:24
Skriven av: Jörgen

Det är tre mil och hög höjd, alla kan klappa på sista varvet, så också Northug.

Inlagd: 2011-12-10, 15:26
Skriven av: JonasE

Northug er verdens desidert beste skiløper i lett terreng når han er i form. Å si at detkun skylder ski, er historieløst.

Inlagd: 2011-12-10, 15:27
Skriven av: drazyc

Gunnar: hur ofta i år har vi haft sämre än norge å ryssland? tycker de blir så lätt gnäll när de blir lite sämre skidor..men sällan beröm när de är bra..

Inlagd: 2011-12-10, 15:28
Skriven av: jossa

@drazyc: helt sikkert en blanding av taktikk og gode ski, ja.

Inlagd: 2011-12-10, 15:30
Skriven av: JanK

Någon som har mellantid 11 på FIS-Live?

Inlagd: 2011-12-10, 15:32
Skriven av: JonasE

Blir trött på att det ska avgöras på utförsåkningen även om det självklart kräver mycket av den som står på skidorna också. Det som är positivt är ju att alla lär få se upp med Hellner uppför slalombacken i tds.

Inlagd: 2011-12-10, 15:32
Skriven av: Sanna

Split 9 only 22.5 km (down loop 3)

1. 05:39 Petter jr. NORTHUG NOR (50:13)
2. 05:56 +00:17 Sergei DOLIDOVICH BLR (51:56)
3. 05:57 +00:18 Ville NOUSIAINEN FIN (52:14)
4. 05:58 +00:19 Curdin PERL SUI (52:24)
5. 05:58 +00:20 Petter ELIASSEN NOR (51:43)

Inlagd: 2011-12-10, 15:34
Skriven av: JanK

JonasE: Nej, nr 10 är sista före målgången

Inlagd: 2011-12-10, 15:34
Skriven av: Jörgen

Tack igen JanK!

Inlagd: 2011-12-10, 15:34
Skriven av: Jörgen

JonasE, nej…

Inlagd: 2011-12-10, 15:35
Skriven av: Aliide

Ah, Hellner är inte ute ännu. Finns hopp, kämpa på. Bara hatten av för Northug, han hade vunnit med Hellners skidor också.

Inlagd: 2011-12-10, 15:38
Skriven av: uttern

For et løp Petter Northug er i ferd med å levere!! 43 sekunder foran:-)

Inlagd: 2011-12-10, 15:39
Skriven av: Helmer

Split 10 only 24.5 km (up loop 4)

1. 06:05 Lukas BAUER CZE (57:20)
2. 06:06 +00:02 Marcus HELLNER SWE (57:15)
3. 06:07 +00:02 Keishin YOSHIDA JPN (58:42)
4. 06:09 +00:04 Petter ELIASSEN NOR (57:52)
5. 06:09 +00:05 Maurice MANIFICAT FRA (57:07)
6. 06:09 +00:05 Robin DUVILLARD FRA (58:24)
7. 06:10 +00:06 Petter jr. NORTHUG

Inlagd: 2011-12-10, 15:39
Skriven av: JanK

Riktigt positivt lopp av Daniel R skönt se att han är på gång..

Inlagd: 2011-12-10, 15:40
Skriven av: jossa

Northug øker visst oppover også. 43 sek nå. Knock out. Men det er vel bare på grunn av skia…

Inlagd: 2011-12-10, 15:40
Skriven av: gif

Petter Northug är världens bästa skidåkare i alla kategorier. Basta. Satan i gatan vilken form han är i… Han är precis lika överlägsen som Marit Bjorgren.

Inlagd: 2011-12-10, 15:42
Skriven av: Rs

Nej, Hellner missar pallen…

Inlagd: 2011-12-10, 15:42
Skriven av: Jörgen

Förutom Petter som varit farlig hela säsongen än så länge så ser Bauer oroväckande stark ut redan.

Inlagd: 2011-12-10, 15:42
Skriven av: Sanna

gif, det är väl ingen här som menar på allvar att Petter enbart vinner pga skidorna? Han är grym och så är det bara, men man måste ju också inse att skidorna spelar en viss roll. Varför annars ladda upp med vallalastbilar? Men vill tillägga att Petter säkert hade vunnit idag ändå om han haft svenskarnas skidor.

Inlagd: 2011-12-10, 15:46
Skriven av: Sanna

//Jossa
Klart att det blir så, det är ett otacksamt jobb att vara vallare, så är det med det. Du missförstår min jämförelse med Ryssland den gäller endast i resurser jämförelsen är mot Norge vad gäller glid. Jag upplever ofta att vi ligger efter Norge glidmässigt även om det givetvis finns viss påverkan av teknik. Detta är svårt att mäta statistiskt men jag har åkt så mycket skidor samt följt denna cirkus såpass länge att jag tycker mig kunna se en allt tydligare tendens.

Inlagd: 2011-12-10, 15:46
Skriven av: Gunnar

Bra av Hellner ändå

Inlagd: 2011-12-10, 15:49
Skriven av: Aliide

50 sekunder!!!! Petter Northug:-) For et løp!!

Inlagd: 2011-12-10, 15:50
Skriven av: Helmer

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Inlagd: 2011-12-10, 15:51
Skriven av: Neithiri

Det der var virkelig Dæhlie-takter!

Inlagd: 2011-12-10, 15:53
Skriven av: drazyc

I två säsonger har Norge haft bäst skidor i varje lopp.
Kombinationen av bästa åkare och bästa skidor gör längdåkning totalt ointressant. I väntan på Olsson bröderna så är det bara att lägga ner.

Inlagd: 2011-12-10, 15:54
Skriven av: nisse

Selvsagt har Northug og Norge gode ski, men man må også vite at Northug alltid legger opp sine løp slik at han sparer krefter oppover for å ta det igjen nedover. Hans taktiske egenskaper er ekstreme selv i intervallstart.. Jeg synes de svenske kommentatorene fokuserer litt vel mye på skiene, Northug og Bjørgen har fortjent bedre…

Inlagd: 2011-12-10, 15:55
Skriven av: Hanne

Gratulerar. Imponerande.

Tror Hellner/Bauer kanske kunde gett Petter en match om glidet vore lite jämnare fördelat mellan nationerna.

En kul tävling var det dock.

Inlagd: 2011-12-10, 15:55
Skriven av: Skidjan

kul att nisse vakna igen med ett postivit inlägg varit tyst från dig så länge de gick bra i börja av säsongen :)

ändå tycker jag de är bra formbesked av Markus Daniel å Calle gör de riktigt bra igen..

Inlagd: 2011-12-10, 15:57
Skriven av: jossa

Vad säger ni om Södergren? jag tycker de är ca 45 -50 sek sämre än jag hoppats på..men ändå mkt bättre än i Kuusamo

Inlagd: 2011-12-10, 15:59
Skriven av: jossa

Hellner tyckte jag var tillbaka i gammal fin form. Har inte känt igen honom i början av denna säsong.

Northug kör verkligen smart även i intervallstarter. Kanske läge att svenskarna tänker om så att de inte är tokfulla med mjölksyra i utförsbackarna.

Inlagd: 2011-12-10, 16:02
Skriven av: uttern

Synes herreløpet var mye bedre produsert enn dameløpet. Kul tavling!

Inlagd: 2011-12-10, 16:02
Skriven av: drazyc

Det intressanta är inte svenskarnas glid gentemot Northug, då han är helt unik (taktiskt och fysiskt) , utan snarare i relation till övriga åkare, och där har vi inte de toppskidor som behövs för toppresultat.

Inlagd: 2011-12-10, 16:03
Skriven av: swestam

Petter forteller til NRK, at han gikk kontrolert oppover, men kjørte beinhart nedover. Men egentlig hadde han bare ”kost” seg under løpet, sier Northug til slutt….

Inlagd: 2011-12-10, 16:03
Skriven av: tolsrav

Håller med jossa, bra formbesked av dom du nämnde. Också positivt att Marcus vågade öppna starkt trots den långa distansen och den höga höjden. Vet egentligen inte om han hade kunna gjort det överdrivet bättre taktiskt, det visade sig ju att han behövde klättra snabbt för att kompensera för hur det gick utför. Men synd att han inte klarade pallen för det kändes som att han hade den inom räckhåll.

Inlagd: 2011-12-10, 16:03
Skriven av: Sanna

jossa: Mitt intresse har väl svalnat något. Man blir lite less på att se norrbaggar pussa sina skidor hela tiden.
Men vi ligger efter i material och har så gjort sedan 2010. Därför är det dags för Larry att lämna över till Olsson bröderna oavsett kostnad.

Inlagd: 2011-12-10, 16:03
Skriven av: nisse

Starkt och väldisponerat lopp av Northug. Hellner tar ett par platser till mot pallen. Starkt att han höll i bra trots att det måste varit tufft att få tiderna nere i stadion på varje varv. Och så skönt med intervallstart!!

Inlagd: 2011-12-10, 16:04
Skriven av: Per

skulle vara kul nisse om du gjorde annat än gnällde på dåliga skidor när vi haft lika bra som norge tidigare i år har du varit så tyst..sedan visst hellner hade inte toppen skidor men på första varvet åkte han jämt med fransamen utför som blev två kanske taktik fel åxå? petter berätta ju att han satsa extra hårt på dom lätta partierna..

2010 hade vi klart bättre skidor än norge OS å falun där stackars Johaung fick staka nerför..men norska missar glöms lätt bort här

Inlagd: 2011-12-10, 16:12
Skriven av: jossa

När den som är bäst utför, laddar hårdast i nedförsbackarna och dessutom är en av dom som har bäst glid, ja då blir det stora avstånd.

Men jag tror inte det är så bra för skidintresset när det blir så mycket fokus på utrustningen.

Inlagd: 2011-12-10, 16:12
Skriven av: Manne

Uttern”Hellner tyckte jag var tillbaka i gammal fin form”

Enig, syns Hellner gjorde et flott løp, og veldig morsomt at han turte å kline til slik han gjorde ut fra start, tøft gjort.

Inlagd: 2011-12-10, 16:13
Skriven av: Neithiri

Hanne: sant det, Northug var bra både upp och ner, man vinner inga lopp med bara bra skidor men så mycket han tjänade varje nedförsbacke var otroligt.

Snabbast i första utför enligt http://worldofxc.com/splits/distance/20111210-2953/splits.html:
05:23 Petter jr. NORTHUG NOR
05:34 Tom REICHELT GER
05:38 MartinJOHNSRUD-SUNDBY NOR
05:38 Jens FILBRICH GER

Northugs utförstider:
5:23
5:36
5:39
Toppklass hela vägen.

Inlagd: 2011-12-10, 16:15
Skriven av: Skidjan

jossa: Jag hade inte gnällt om vi för en gångs skull hade klart bättre glid. I våra bästa stunder har vi lika bra skidor men aldrig bättre. Du nämner ett Norskt misslyckande på två år som rättades till redan innan start. Det säger det mesta.

Inlagd: 2011-12-10, 16:27
Skriven av: nisse

Jag stämmer in i Nisses gnällkör. Vi tangerar möjligtvis norrmännens skidor när vi är som bäst och när Johaug stakade/diagonalade i nedförsbacken i falun såg de till att byta ut Björgens skidor i sista sekund.

I fjolårets tour de ski så hade damerna apdåliga skidor på viktigaste etappen och herrarna fick lika dåliga trots gott om tid att fixa laggarna.

Näe nu inväntar jag också biljardkulan (Norrmännens eget smeknamn på Perry) med brorsa till landslaget. =)

Inlagd: 2011-12-10, 16:31
Skriven av: Joel Burman

Northug vant i Kuusamo med over 20 sekunder på 10 km. Da er det ikke så pussig at han vinner med 51 sekunder på 30 km. Northug virker å være i kalasform nå.

Det er kun Northug som er i en særklasse utfor i dag. Resten av nordmennene har helt normale utforstider. Det tyder på at skiene antagelgvis ikke var utslagsgivende i dag. Hellner gjør dessuten sitt beste løp for året og henger med de beste, utenom Northug, utfor.

Inlagd: 2011-12-10, 16:38
Skriven av: drazyc

Den som påstår att inte Northug hade överlägset bäst skidor nerför säger det endast för att jävlas, det är fullständigt självklart att han hade det. Men kombinerat med god teknik och att taktiskt spara sig lite uppför fick det ännu större effekt tidsmässigt. Sanslöst att ta igen 20-25s på andra elitåkare i en nerförsåkning, det har jag aldrig hört eller sett förut…
Håller med andra att när man hör om de svenska skidorna är man inte förvånad längre, det är mer att man hoppas att de inte är helt kassa så åkarna har en vettig chans…men det är samma skit varje år. Vi ligger efter på skidfronten så enkelt är det bara. Norge gör väldigt sällan bort sig.

Inlagd: 2011-12-10, 16:41
Skriven av: Adrian

drazyc… om inte jag läser statistiken fel tappade Hellner upp emot 20 sekunder på Sundby i utförspartier. Och hade i någt utförspart 52a bästa tid… så att säga att han hänger med bra utför stämmer väl inte helt?

Inlagd: 2011-12-10, 16:47
Skriven av: Manne

Möjligt vi ligger efter Norge lite på glidfronten men jag tror att skillnaden är större på åkarna. Norge har fler, bättre och jämnare åkare…

I cykling där man slipper bekymra sig om valla är ändå vissa cyklister alltid snabbare än andra utför. Att bli snabb utför är knappast något som är gratis. Det är något som kräver massor av träningstimmar. Och i intervallstart kommer det såklart att göra stort utslag.

Inlagd: 2011-12-10, 16:52
Skriven av: Josef

@adrian: Bare en merknad til deg, vi snakker om 3,5 km fra 4km-merket til stadion. Det er ikke bare en utforsbakke rett ned, men LETT TERRENG. Hvor mye trykk man legger inn igjen på toppene og på det flate partiet er veldig avgjørende for den farten man får.

Bare sjekk hva Northug tok på Cologna i TDS-finalen i fjor før slalombakken og i Falun inn mot stadion. Han tok masse sekunder på absolutt alle!

Så du virker litt historieløs i din kommentar.

Inlagd: 2011-12-10, 16:54
Skriven av: drazyc

Haag skall tydligen åka sprinten i morgon, fick ett tag intryck att det bara var Kalla och Hellner av de svenska som skulle dubblera.

Inlagd: 2011-12-10, 16:55
Skriven av: swestam

drazyc… Ja, men Sundby brukar väl inte va överlägsen mot Hellner utför? Hellner brukar väl va en av dom bästa på utför och flacken i fristil…

Inlagd: 2011-12-10, 16:59
Skriven av: Manne

Denne er interessant:

http://worldofxc.com/splits/distance/20111210-2953/davos_results.xlsx

Oppover:
1. Hellner 39.15
2. Bauer 39.28
3. Manifica 39.29
4. Babikov 39.43
5. Northug 39.45

Nedover
1. Northug 27.58
2. Sundby 28.56
3. Dolidovich 29.02
4. Reichelt 29.05

8. Bauer 29.15
15. Hellner 29.41

(med forbehold om feil i utregning)

Inlagd: 2011-12-10, 17:05
Skriven av: JanK

@manne: mulig at svenskene hadde litt dårligere ski enn f.eks. Manificat, men hvis du ser på split 3 er Hellner helt på høyde med Manificat faktisk. Så det er ikke opplagt.

Hellner brukte jo mue krefter uppfor da! Det må du ta med i beregning. Han brukte letterenget til å hvile, mens Northug og kanskje Sundby også prioriterte annerledes. Hvis Hellner hadde hatt så dårlige ski, hadde han ikke vært raskest uppfor heller.

Inlagd: 2011-12-10, 17:06
Skriven av: drazyc

drazyc… Ja, jag har ingen aning… Men att Sundby är helt överlägsen Hellner utför och på flacken i fristil hör i alla fall inte till vanligheterna.

Inlagd: 2011-12-10, 17:21
Skriven av: Manne

drazyc: men ingen av de andra svenskarna kom heller högt på listan över tiderna utför (och brukade inte krafterna på samma sätt som du menar att Hellner gjorde) och det tyder på att hela svenska laget hade dåliga skidor.

Inlagd: 2011-12-10, 17:25
Skriven av: swestam

Norges tre bästa åkare utför; 1:a, 2:a och 6:a.

Samma åkare uppför; 5:a, 8:a och 12:a.

Inlagd: 2011-12-10, 17:26
Skriven av: Johan

@swestam: De andre svenskene gjorde dårligere løp, både uppfor og utfor. De er like mye en indikasjon på skikvaliteten som Gjerdalen og Kroghs utforstider.

Inlagd: 2011-12-10, 17:29
Skriven av: drazyc

Etter 4 års venting på 30 km m/intervallstart – skulle dette være den største dagen for intervallelskerne. Men hva diskuterer dere, jo, de norske ”alpinistene” i langrennsporet..Dere er helt grym!;)

Inlagd: 2011-12-10, 17:38
Skriven av: tolsrav

Northug imponerade ungefär lika mycket idag som tolsrav inte gör.

Han visade att han är världens bästa skidlöpare, oavsett hur stor roll skidorna spelade idag.

Mycket trevligt med en *skikkelig* tremil. Mer sånt tack!

Inlagd: 2011-12-10, 17:41
Skriven av: Benke Benbrott

Jag förstår inte varför alla norrmän har en så enorm ovilja att diskutera att dåligt eller bra glid kan ha spelat in för delar av resultatet idag. Dock är det ju ingen som inte hävdar att Northug inte skulle ha vunnit Northug om han hade haft andra skidor idag.

Inlagd: 2011-12-10, 17:49
Skriven av: swestam

dryzac: men nyss var ditt argument att Hellner förbrukade så mycket kraft uppför att han inte hade kraft att åka nerför och att det snarare än dåligt glid borde förklara de dåliga utförstiderna. Men då borde de svenskar som inte förbrukade lika mycket kraft uppför ha haft kvar kraft utför och därmed haft bättre utförstider. Men det hade de inte och då borde dåligt glid till delar förklara att svenskarna att alla svenskarna åkte dåligt utför. Du får liksom bestämma dig för vilken fot du skall stå på.

Inlagd: 2011-12-10, 17:54
Skriven av: swestam

swestam, joda, vi hadde nok litt bedre glid enn dere, allikevel kunne det ikke falle meg inn å si at det er hele forklaringen, Petter er rett og slett bedre enn de andre nå. Vil skryte litt av Hellner også, han blåste jo ut fra start for å psyke ned Petter, oppfinnsomt vågalt vil jeg si, han er i alle fall ikke en fyr som står med hendene i lomma uten å tørre noe nytt, så kudos til Hellner.

Inlagd: 2011-12-10, 18:20
Skriven av: Neithiri

@swestam: hvilke svensker prater du om? Det var jo ingen som brukte like mye kraft uppfor som Hellner. De andre var dårlig både uppfor og utfor. Det har jo med form å gjøre. Hvis en skal bruke din logikk, kan en jo se på Finn Hågen Krogh. Hvis skiene til Norge var så fantastiske, burde han hatt bedre tid utfor.

Inlagd: 2011-12-10, 18:21
Skriven av: drazyc

Det som brukar vara den stora avgörandet är hur bra man är på att ta med sig farten över krönen inför utförsåkningar. Det kan ju vara så att Hellner bombade på uppför och när han väl var framme på toppen så orkade han inte trycka på över krönet och få bra fart nedför. Northug däremot tog det lugnt uppför och tryckte säkert på som en galning över krönet.

Åhhh tänk om man hade haft finnarnas GPS-system på skidåkarna idag, det hade varit väldigt spännande!!

Sen så tror jag att det hade blivit mycket mer jämnare lopp om Hellner och Northug hade lika bra skidor, dock tror jag att Northug ändå skulle vunnit, men kanske inte med lika mycket. Det kändes ju nästan chockerande när 30 sekunder hade ätits upp i utförsåkning. Ofta är det ju i uppförsbackarna man förlorar 30 sekunder pga väggning etc. Alltså vi pratar 30(!!!) sekunder!

Hur som helst: sjukt spännande lopp idag. Lovin’ it!!!

Inlagd: 2011-12-10, 18:54
Skriven av: Oskar

Dagens norske idrettsprestasjoner i dag: Totalt knusing av verdenseliten i langrennsporet, dobbelseier i skiskyting, seier i kombinert, og slo de suverene østerikerne i laghopp, og ikke for å glemme, selvfølgelig slo vi Sverige i EM-finalen i curling for herrer…:)Har jeg glemt noe, Benke..

Inlagd: 2011-12-10, 19:33
Skriven av: tolsrav

jeig er heilt einige med deig tolsrav. norge har hatt eine fantastiske dag i vintersport. dei knusar allei i dagi. håpfar dei føljer opp dei goe prestsjonane seinare i sesongi.sverige hadde vel ingen på pallen i dag noke som skuffar meig. dei må begynna å gjøre treningane sine. sånn som northug. han havi gjort treningane sine.

Inlagd: 2011-12-10, 19:49
Skriven av: Bjarte Ludvara

Norrbaggar är som små barn, de gläder sig så. Javisst, det bästa vore väl om Norge fortsätter att vinna varje lopp med flera minuter, vinner 4 dubbelt.
Minns själv när Gunde vann allt, mot slutet orkade man ju knappt bry sig längre. Ingen spänning liksom.

Men, norrbaggar funkar inte så, deras vintersport-gen slår till och de gläds lika mycket varje gång. Fascinerande och lite skrämmande. Men, Norge ÄR vintersport liksom Kanada ÄR hockey.
Ingen snackar om Sundby och Eliassen, de imponerade ju stort idag.

Hellner är tillbaka, härligt. Rick på gång också till TDS och Calle H. höll ihop sitt lopp OK. Södergren, några år sedan han åkte bra senast nu. Skall det bli som med Mathias Fredriksson, ett långt plågsamt utdraget uttynande av karriären?

Inlagd: 2011-12-10, 20:27
Skriven av: bartenhallen

Kan vi inte sluta att bunta ihop folk efter nationalitet. Det är rejält provocerande.

Inlagd: 2011-12-10, 20:57
Skriven av: Manne

Håller med Manne, sluta generalisera och dra alla över en kam.

Bartenhallen: Håller inte riktigt med, när Gunde var som värst hade han motstånd i bl.a Wassberg och De Zolt.

Sen stannade hela Sverige när Stenmark åkte, trots att han vunnit så mycket innan. Skolor tog avbrott i lektionerna och arbetet på fabriker avstannade för att se på när Ingemar åkte i ”vanlig” världscup. Det lär vi aldrig få uppleva igen.

Inlagd: 2011-12-10, 21:06
Skriven av: Jörgen

Takk Manne og Jørgen. Kloke ord.

Man trenger ikke så veldig mye psykologisk innsikt for å forstå at Bartenhallens karakteristikk av nordmenn mest sannsynlig er en skjult karakteristikk av seg selv.

Det kalles projisering, og til Bartenhallens forsvar så er vi nok litt sånn alle sammen :-)

Inlagd: 2011-12-10, 21:17
Skriven av: Gunnar Bull

Men, ironi kanske inte heller är norrmännens största gebit… ;-)

Inlagd: 2011-12-10, 21:26
Skriven av: Aliide

Etter dagens løp – Det å gå så bra på en 3-mil m/individuell start i høyden er imponerende. Den lille rest av håp som enkelte av hans rivaler hadde ble nok knust i dag.
Nå har Northug et kjempeovertak mentalt…..Og enda mangler det en god del på toppformen!

Inlagd: 2011-12-10, 21:30
Skriven av: tolsrav

tolsrav ”Den lille rest av håp som enkelte av hans rivaler hadde ble nok knust i dag.”
Nei det tror jeg ikke noe på, tipper rivalene er rimelig tente fortsatt, Bauer er på gang, likeså Hellner, og vi har nok ikke sett det siste av Cologna eller Richardsson heller, så vi lander nok tidsnok godt nede på jorda igjen tolsrav :) Men selvsagt, Petter imponerer kolossalt, jeg bøyer meg i støvet.

Inlagd: 2011-12-10, 21:53
Skriven av: Neithiri

Når er prologen imorgen for herrer og damer?

Inlagd: 2011-12-10, 22:16
Skriven av: drazyc

drazyc: damernas prolog startar 12.30 och herrarnas 13.05

Inlagd: 2011-12-10, 22:19
Skriven av: swestam

Fortfarande många som tydligen inte kommer in på http://www.FIS-ski.com

12:30 börjar det.

Inlagd: 2011-12-10, 22:19
Skriven av: Benke Benbrott

Herrarna 13:05.

Inlagd: 2011-12-10, 22:20
Skriven av: Benke Benbrott

@benke: jeg er på ipad, får ikke tilgang til pdf-filen med tidsplanen for davos fordi den er innbygd i FIS’ håpløse flashside.

Inlagd: 2011-12-10, 22:23
Skriven av: drazyc

Dracyz, det är inte flash som är hopplöst, det är Steve Jobs som var hopplös som inte kunde komma överens med Adobe. ;-)

Inlagd: 2011-12-10, 22:30
Skriven av: Gabriel

Hehe, ja, mr jobs var egenrådig. Men utviklingen er jo heldigvis mindre flash og mer html5..

Uansett mener jeg FIS’ nettsider er mye dårligere enn Biathlonworlds.

Inlagd: 2011-12-10, 22:42
Skriven av: drazyc

Enligt svt 14:30-16:10, visar ju visserligen sällan (om någonsing) kvalet. (jag har själv inte tillgång till annan kanal i helgen…)

Inlagd: 2011-12-10, 22:43
Skriven av: Aliide

Neithiri..Jeg håper ”nesten” du har rett. For pr dags dato dominerer de 2 trønderne Bjørgen/Northug skiverden totalt. Men etter 2 intervallstarter i verdenscupen, som har vært sp. Petter svakeste disiplin tidligere i karrieren, er løpet hans i dag, fult på høyde med Dæhlies toppløp på 90- tallet. Jeg tror med den kapasitet Northug viser nå, kan han avgjøre en fellestart tidlig i løpet, om viljen er til stede…..

Inlagd: 2011-12-10, 22:46
Skriven av: tolsrav

Men vari ligger problemet? Kval från 12:30. Kvartsfinaler från 14:30.

Inlagd: 2011-12-10, 22:50
Skriven av: Benke Benbrott

tolsrav ”fult på høyde med Dæhlies toppløp på 90- tallet.”

Ja, enig, Dæhlie-faktor over hans 10km i Kuusamo også.

Inlagd: 2011-12-10, 23:00
Skriven av: Neithiri

Tolsrav; själv hoppas jag verkligen, inte bara nästan :-) Damernas topp 10 var inte den bästa sett ur ett internationellt öga!

Inlagd: 2011-12-11, 00:03
Skriven av: Aliide

Ikke glem at Olsson knuste Northug for bare tre uker siden. Vi er høyt oppe i seiersrus nå, men det kan snu veldig fort.

Inlagd: 2011-12-11, 00:06
Skriven av: Tor

Jag fattar inte varför SVT inte kan sända prologen i SVT24 imorgon? Jag kan till och med se den okommenterad. Jag hoppas NRK sänder ifrån prologen iaf.

Inlagd: 2011-12-11, 00:36
Skriven av: Joel Burman

Joel, jeg tror faktisk ikke at prologen produseres for tv i verdenscuprenn, og uansett må du nok se langt etter at nrk sender den, de har alt for mye annet vintersport på programmet.

For en sportslørdag vi har hatt i Norge, ikke bare vant vi i langrenn, skiskyting, curling og kombinert vi slo søren meg Østerrike i laghopp også. Synd det ikke er vinter-OL nå;)

Inlagd: 2011-12-11, 00:57
Skriven av: Hanne

Eller play… Varför struntar de i kvalet hela tiden? (skiter i NRK, min mor har bara svt1, 2 och tv4) Borde kräva en ändring!

Ni som har tillgång till andra kanaler får rapportera till oss stackare!

Inlagd: 2011-12-11, 00:58
Skriven av: Aliide

Hanne: Det är möjligt men jag skulle nöja mig med en målgångskamera eller liknande. Det borde väl FIS kunna styra upp.

Inlagd: 2011-12-11, 01:31
Skriven av: Joel Burman

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values