21 november 2011, av Oskar

Uttagna till Kuusamo

Här kommer Sveriges och förhoppningsvis resten av cirkusens uttagningar! Säg till om ni hittar några. En del oväntade/spännande namn i den svenska laguppställningen! Om ni undrar varför inte springkungen Emil Jönsson är på plats, Joakim Abrahamsson:

”Emil tränar på bra, men vi gör bedömningen att det blir för häftigt belastning för honom att köra tre tävlingar på lika många dagar efter sin skada i låret. Vi tar det säkra före det osäkra med Emil.”

Sverige

Damer Herrar
Anna Haag
Charlotte Kalla
Hanna Brodin
Ida Ingemarsdotter
Jennie Öberg
Lina Korsgren
Lisa Larsen
Maria Rydqvist
Sara Lindborg
Anders Södergren
Calle Halvarsson
Daniel Rickardsson
Fredrik Jonsson
Jesper Modin
Johan Olsson
Lars Nelson
Marcus Hellner
Teodor Peterson

Finland

Damer Herrar
Laura Ahervo
Anne Kyllönen
Krista Lähteenmäki
Mona-Lisa Malvalehto
Kerttu Niskanen
Riitta-Liisa Roponen
Aino-Kaisa Saarinen
Riikka Sarasoja-Lilja
Nationella gruppen:
Ann-Mary Ähtävä
Marjaana Pitkänen
Maria Grundvall
Tanja Kauppinen
Maija Hakala.
Anne Mäkinen (reserv)
Susanna Saapunki (reserv)
Matti Heikkinen
Sami Jauhojärvi
Martti Jylhä
Lari Lehtonen
Ari Luusua
Ville Nousiainen
Anssi Pentsinen
Tero Similä
Nationella gruppen:
Jussi Simula
Juha-Matti Mikkolainen
Matias Strandvall
Lasse Paakkonen
Mikko Koutaniemi
Teemu Härkönen (reserv)
Kari Varis (reserv)

Frankrike

Damer Herrar
Aurore Jean
Anouk Faivre Picon
Laure Barthelemy
Coraline Hugue
Maurice Manificat
Jean-Marc Gaillard
Robin Duvillard
Bastien Poirrier
Christophe Perrillat
Cyril Miranda
Pierre Guedon

Norge

Damer Herrar
Marit Bjørgen
Therese Johaug
Vibeke Skofterud
Kristin Størmer Steira
Marthe Kristoffersen
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Ingvild Flugstad Østberg
Maiken Caspersen Falla
Celine Brun-Lie
Heidi Weng (friplats, COC)
Petter Northug jr.
Sjur Røthe
Tord Asle Gjerdalen
Eldar Rønning
Chris Jespersen
Øystein Pettersen
John Kristian Dahl
Eirik Brandsdal
Ola Vigen Hattestad
Finn Hågen Krogh (friplats, COC)

Tyskland

Damer Herrar
Steffi Böhler
Nicole Fessel
Denise Herrmann
Monique Siegel
Katrin Zeller
Tobias Angerer
Jens Filbrich
Franz Göring
Andreas Katz
Andy Kühne
Phillip Marschall
Axel Teichmann
Tom Reichelt

141 kommentarer till ”Uttagna till Kuusamo”

Ska falken någonsin bli skadefri?

Inlagd: 2011-11-21, 19:15
Skriven av: JonasE

JonasE: ja verkligen. Henne hade jag verkligen sätt fram emot att se och tror hon hade kunnat gått riktigt bra, nu får man väl hoppas på kalla o brodin i sprinten. För idas form räcker kanske inte till. Tror kalla ligger bra till för en andra plats i hela touren

Inlagd: 2011-11-21, 19:28
Skriven av: Markus

Ska bli kul att se Weng också.

Inlagd: 2011-11-21, 19:34
Skriven av: toriv

Tror nog Ida kan prestera bra i sprint är ju där hon är som bäst..Kanske vi ännu har lite väl höga förväntningar på henne i distanslopp vad vet jag tittar man på förra året så gjorde hon två riktigt bra distanslopp 5a å 12a + VM stafetten..sedan var de väl runt 20 några gånger..

Inlagd: 2011-11-21, 19:45
Skriven av: jossa

Intressant med uttagningen av Lina Korsgren och Lisa Larsen, även om jag hellre hade sett Stina Nilsson på en av de platserna. Tror nog mer på Lina än Lisa men Lisa får gärna motbevisa mig.

Inlagd: 2011-11-21, 19:54
Skriven av: swestam

Norges uttag til Kuusamo.

Kvinner
Marit Bjørgen, Rognes IL
Therese Johaug, IL Nansen
Vibeke Skofterud, Slitu IF
Kristin Størmer Steira, IL Forsøk
Marthe Kristoffersen, IL Varden
Astrid Uhrenholdt Jacobsen, IL Heming
Ingvild Flugstad Østberg, Gjøvik Skiklubb
Maiken Caspersen Falla, Gjerdrum IL
Celine Brun-Lie, Njård
Heidi Weng, IL i BUL

Menn
Petter Northug jr., Strindheim IL
Sjur Røthe, Voss IL
Tord Asle Gjerdalen, Fossum IF
Eldar Rønning, Skogn IL
Chris Jespersen, Byåsen IL
Øystein Pettersen, Lillomarka Skiklubb
John Kristian Dahl, Strindheim IL
Eirik Brandsdal, Kjelsås IL
Ola Vigen Hattestad, Ørje IL
Finn Hågen Krog, Tverrelvdalen IL

Inlagd: 2011-11-21, 20:13
Skriven av: Helmer

Tråkigt med Falk, börjar kännas oroligt med alla hennes skador. Kul med Korsgren tror att både denna minitour och TDS passar henne som handsken. Saknar Pajala(kanske istället för Öberg) men hon kanske behöver mera tid efter en lite strulig försäsong.

Inlagd: 2011-11-21, 20:34
Skriven av: Göran

Ganska svagt norskt lag för en minitour. Ser bara att det finns en realistisk pallchans. Ytterst små pallchanser för Krogh och Röthe. Men nej, tror både Sverige och Ryssland kommer vara bättre representerade i toppen.

Inlagd: 2011-11-21, 20:54
Skriven av: Benke Benbrott

Tråkigt på Emil men det ska bli kul o se Modin fajtas med Hattestad o co

Inlagd: 2011-11-21, 21:28
Skriven av: Pelle M

Benke, tror at Rønning har en sjanse til å komme på pallen, klarer han å få en del bonussekunder, og det er han absolutt god nok til å få, vil det kunne gjøre opp for skøyteetappen og i den klassiske jaktstarten har han en veldig styrke.

Inlagd: 2011-11-21, 21:35
Skriven av: Hanne

Hanne: Ja visst har han en liten chans, men jag tycker inte han är lika konkurrenskraftig i sprint längre.

Han kan väl glänsa till ibland fortfarande, men jag tror han får slita med att nå final och då vet jag inte om det räcker.

Inlagd: 2011-11-21, 21:42
Skriven av: Benke Benbrott

Har Petter bytt klubb? Körde han inte Meråker eller hat jag rört ihop det?

Inlagd: 2011-11-21, 21:45
Skriven av: Pelle M

Franska laget till Kuusamo

Damer:
Aurore Jean
Anouk Faivre Picon
Laure Barthelemy
Coraline Hugue

Herrar:
Maurice Manificat
Jean-Marc Gaillard
Robin Duvillard
Bastien Poirrier
Christophe Perrillat
Cyril Miranda
Pierre Guedon

Inlagd: 2011-11-21, 21:50
Skriven av: swestam

Hanne….Krogh er den store norske fighter, som fort kan overraske i Kuusamo.
Vi såg det i helga under stafetten, og ingen har vel glemt minitouen i Falun siste vinter.

Inlagd: 2011-11-21, 22:02
Skriven av: tolsrav

PelleM…Han går for Strindheim IL, som ligger i Trondheim..

Inlagd: 2011-11-21, 22:08
Skriven av: tolsrav

Jag har stora förväntningar på Hellner och Richardsson i helgen. Om de inte börjar visa form nu så börjar jag bli orolig. Men jag tror nog att åtminstone Hellner kan göra riktigt bra ifrån sig.

Inlagd: 2011-11-21, 22:20
Skriven av: Gabriel

Lite om förutsättningarna från Stefan Storvall:

”Det var kalt i Ruka ifjol och det gynnade kanske finländarna i klassiskt medan det var till nackdel i skate. Nu lär det bli temperaturer kring noll och snabbåkt före på konstsnö.!”

Dessutom Finlands lag (tidigare postat av Jossa, men nu även med nationella gruppen).

Finalnds landslag i Ruka:

Damer:
Laura Ahervo
Anne Kyllönen
Krista Lähteenmäki
Mona-Lisa Malvalehto
Kerttu Niskanen
Riitta-Liisa Roponen
Aino-Kaisa Saarinen
Riikka Sarasoja-Lilja

Herrar:
Matti Heikkinen
Sami Jauhojärvi
Martti Jylhä
Lari Lehtonen
Ari Luusua
Ville Nousiainen
Anssi Pentsinen
Tero Similä

Nationella gruppen
Damer:
Ann-Mary Ähtävä
Marjaana Pitkänen
Maria Grundvall
Tanja Kauppinen
Maija Hakala.
Reserver:
Anne Mäkinen
Susanna Saapunki.

Herrar:
Jussi Simula
Juha-Matti Mikkolainen
Matias Strandvall
Lasse Paakkonen
Mikko Koutaniemi
Reserver:
Teemu Härkönen
Kari Varis

Inte för att jag känner igen någon av de senare, men ändå…

Inlagd: 2011-11-21, 22:28
Skriven av: toriv

Det hade varit roligt om landslaget gett Sandra chansen på 5 km klassiskt och sprint nu när inte dessa distanser fanns med i kvalloppet i Bruks.

Sandra gjorde bra ifrån sig i Aure i somras och slog där flera åkare av ”röda armen” Skofterud, Johaug, Astrid Jacobsen, Marte och Steira och Sarinen. http://www.toppidrettsveka.no/files/dmfile/Res_kvinner_senior_sprint1.pdf

I Sunne vann Sandra före landslagsåkare Ida, Haag, Rydqvist på en Skate sprint: http://www.langd.se/sandra-i-topp-fore-vm-vinnaren-ida-ingemarsdotter.4939898-86982.html

Inlagd: 2011-11-21, 22:35
Skriven av: Nils

Nils: i vad för gren slog hon dom? väl rullskidor,, sedan finns väl inte ens 5 km k med i Kuusamo..

Inlagd: 2011-11-21, 22:42
Skriven av: jossa

Riktigt bra resultat av Sandra i Norge och Sunne. Trodde Sandra bara hade kapacitet på långlopp.

Inlagd: 2011-11-21, 22:44
Skriven av: Lisa

Nils;
Jag har tittat på några privata filmer från Bruksvallarna + vad jag såg under tävlingen.
En av de få som definitivt förbättrat sin teknik i fritt var Sandra.
Skulle kunna nämna några av våra ”näst intill” som inte hade något flyt utan grävde ner sig.
Avstår!

En jämförelse:
Förra säsongstarten i Beitostølen var Sandra 3:18 efter 1;an Therese Johaug.
I Bruksvallarna var hon bara 1:24 efter Charlotte Kalla.
I båda fallen 10 km fritt.

Hennes mål (och sponsorernas) är givetvis långlopp.
Knappast intressant med enstaka VC-lopp.

Inlagd: 2011-11-21, 23:04
Skriven av: Elin

Det är klart att Sandra Hansson skulle kunna få en chans, varför inte (särskilt i klassiska lopp)? Tycker dock att det är otroligt mycket snack om henne utan att hon har presterat särskilt mycket bra lopp. 28:a i Bruksvallarna imponerar ej. Jag vet inte, är lite irriterad på att hon snackar så vitt och brett om att hon inte får chansen samtidigt som hon ofta har stått över de lopp som skulle kunna kvalificera henne för en chans i världscupen. Förhoppningsvis ställer hon upp i Skandinaviska cupen i år och visar att hon ska ha en plats.

Inlagd: 2011-11-21, 23:16
Skriven av: josef

Varför skulle inte Sandra vara intresserad av enstaka WC lopp när alla andra som åker långlopp är de??

Jämföra tider mellan olika lopp är alltid svårt man säger väl ändå något.. de man kan säga är att de var tur att hon inte var 3.18 efter i bruks då hade hon varit mellan 70-75 placering..

Hoppas Sandra får en bra säsong å att hon åker några lopp i skandinaviskacupen eller cupen hemma i sverige de skulle vara mkt intressant att se henne…

Inlagd: 2011-11-21, 23:18
Skriven av: jossa

josef;
Förmodar att hört henne själv ”snacka vitt och brett om att hon inte får chansen” eller går du också på tidningsuppgifter.

Hon klagade som många andra över bristen på klassiska lopp i förra säsongstarten.

Varför ska hon ställa upp i Skandinaviska cupen?

Jag är säker på att hon väljer Jizerská före Hudik som går samma helg.

Inlagd: 2011-11-21, 23:28
Skriven av: Elin

10km fristil måste väll passa en långloppsåkare synnerligen dåligt.

Inlagd: 2011-11-21, 23:49
Skriven av: Josef

Blev lite otydligt, tydligen kommenterade jag en namne, josef med litet j ovan är en annan en den med stort J i inlägget ovan.

Inlagd: 2011-11-21, 23:52
Skriven av: Josef

Kul att Sara Lindborg är tillbaka! Saknat henne! Hade hon inte vurpat i tour de ski 2010 hade vi haft os guld i vancouver i damstafetten samt vm guld i damstafetten i oslo.

Inlagd: 2011-11-22, 08:22
Skriven av: A

Kalla
Haag
Korsgren
Brodin
Pajala
Rydqvist
Ida
Stina N
Hade jag gärna sett i Kuusamo. Om Pajala inte ligger efter p.g.a problemen under försäsongen tycker jag att hon är klippt och skuren för loppen som står på programmet(annars SandraH). Programmet bör passa även Stina alldeles utmärkt?eller är hon mycket bättre i skate?

Inlagd: 2011-11-22, 08:38
Skriven av: Göran

Göran;
Stina Nilsson är bäst som junior!

Inlagd: 2011-11-22, 08:47
Skriven av: Elin

Elin;
Utvecka ”Stina Nilsson är bäst som junior”???

Inlagd: 2011-11-22, 08:56
Skriven av: olle

Stinas tid kommer. Kan hålla med om att hon troligtvis mycket väl skulle kunnat ta Lisa Larsens plats redan nu, men landslagsledningen vill nog att hon ska få fortsätta utvecklas utan press och stress. Finns massor av fina mål i juniorklasserna att sikta mot för att hålla motivationen uppe. Att bli 54:a i världscupen är nog ingen motivationshöjare i så tidiga år. Inte heller någon bra värdemätare.

Inlagd: 2011-11-22, 09:18
Skriven av: Anders

Kul med Fredrik Jonsson och Lars Nelson. Även om jag tror lite mer på den förstnämnde för framtiden är det kul att Lars får chansen.

Inlagd: 2011-11-22, 09:20
Skriven av: Anders

Det är ju ett uttalat mål att de som är med i juniorlandslaget skall få internationell rutin, genom att de skall åka i Skandinaviska cupen. Om man nu som junior dessutom resultatmässigt kvalificerar sig för att åka i världscupen då tycker jag man skall bli uttagen. Jag tror att det bara är inspirerande att få åka världscupen som junior även om man resultatmässigt hamnar på en blyg placering. Dessutom får man viktig erfarenhet inför framtiden.

Inlagd: 2011-11-22, 09:44
Skriven av: swestam

Håller med om att det är kul med Fredrik Jonsson och Lars Nelson.
Vet inte mycket om Lars Nelson, måste gjort det bra på senaste tiden?
Lisa Larsen kanske inte kan hävda sig då det är sprint , kul att hon är tillbaks efter en strulig fjolårssäsong , läste på Sumpan Elits hemsida att hon hade lite problem med en pjäxa under Bruksvallsloppet.
Ska bli spännande att se henne på skateloppet.
Saknar Helene Söderlund som jag tror har potential att utvecklas.

Inlagd: 2011-11-22, 09:51
Skriven av: KE

Håller helt med swestam. Sverige måste våga släppa fram våra duktiga juniorer i internationella tävlingar.

Inlagd: 2011-11-22, 09:59
Skriven av: olle

swestam;
Är Stina Nilsson vår bästa junior på 5 km F + 10 km C eller är det Julia Svan?

Problemet är att flera andra kandidater fortfarande inte varit på snö.

Själv hoppas jag på Sollefteågänget: Caroline Glännerud och Evelina Settlin, båda -92, samt Sara Nordstrand -93.

Där finns också Sofia Henriksson och Jackline Lockner som båda har tre år kvar som junior.

Råkade se en del av deras förenklade Cooper-test. Imponerande.

Inlagd: 2011-11-22, 10:25
Skriven av: Elin

I nuläget så har vi Bruksvallarnas resultat att gå på!!
Det var fritt fram för alla juniorer att delta. Läste ju i tidigare inlägg från Elin att någon valde att vara kvar i Sollefteå och plugga istället?? Du Elin verkar ha bra koll på Sollefteåeleverna???

Inlagd: 2011-11-22, 10:33
Skriven av: olle

Olle: Juniortävlingarna ställdes in i Bruks. Det var bara tre juniorer – Stina Nilsson, Julia Svan och Madeleine Thorn – som åkte seniortävlingen i fristil. Nilsson gick det mycket bra för, sämre för de andra två.

Sofia Henriksson var anmäld till tävlingen i klassisk stil men när den blev inställd blev det ingen tävling i Bruks för henne. Hon var vår allra mest lovande junior förra året trots att hon är född så sent som 1994. Hur bra hon är i år är okänt än så länge?

Inlagd: 2011-11-22, 11:04
Skriven av: Jörgen

Elin: Förstår din synpunkt med att Stina fortfarande är junior, sedan håller jag inte med dig riktigt om att hon trots det inte kan få åka någon VC i år och varför då inte i Kuusamo? Jämförelsen mellan Stina o Julia åtminstonde i fritt är väl ganska glasklar om man måste ge ett svar just idag(se bruksvallarna)? Och det är väl inget problem för Stina att dom andra juniorerna fortfarande inte varit på snö? Avslutningsvis tycker jag inte att Stina på något sätt självkart skall vara med i Kuusamo, kan lika gärna vara Öberg, Helene S, Emma W eller Lisa L i min värld.

Inlagd: 2011-11-22, 11:16
Skriven av: Göran

Det finns nog en plan för Stina och den tycker jag man ska följa. Blir nog vc vad det lider, kanske en sprint redan i år.

Inlagd: 2011-11-22, 11:30
Skriven av: Manne

Elin: Sandra Hansson gnällde i svt att hon inte fick chansen att åka i landslaget fast hon inte åkt något uttagningslopp..när de är solklara uttagnigns regler tycker jag inte man ska gnälla som hon gjorde i sporten den gången..

Kanske S Nilsson får chansen i Dusseldorf, förstår att man inte tar ut henne till 3 tuffa lopp på 3 dagar..

Lästa att Pajala inte ville stressa igång men de var ett tag sedan de..

Inlagd: 2011-11-22, 11:33
Skriven av: jossa

Där har du en poäng jossa 3 VC lopp på 3 dgr i VC debuten är nog i tuffaste laget för en junior.

Inlagd: 2011-11-22, 11:42
Skriven av: Göran

Jossa: Ja, om Nilsson släpps lös i någon WC-sprint blir det nog i Düssan i så fall. Där fick Linn Sömskar åka förra året (och tog WC-poäng med sin 20:e-plats).

Inlagd: 2011-11-22, 11:55
Skriven av: Jörgen

Jörgen;
Du menar att Stina ska avstå Team Sportia Cup i Boden.
Första uttagningstävlingen till JVM.

Inlagd: 2011-11-22, 12:13
Skriven av: Elin

Elin:Team Sportia Cup i Boden är inställd.

Inlagd: 2011-11-22, 12:17
Skriven av: olle

Har väl hänt att Juniorer missar uttagnignslopp till JVM för att dom tävlar i WC så skulle inte vara något nytt..

Inlagd: 2011-11-22, 12:17
Skriven av: jossa

Jag skrev tidigare om förenklat Cooper-test.
Ursprungligen gällde det att springa så långt som möjligt på 12 minuter.
Numera har det förenklats till 3000 meter på bana.

Jag har ”råkat” se flera sådana tester i höst, längdåkare och skidskyttar.

Det används framförallt till att jämföra årligen med sig själv.

Inlagd: 2011-11-22, 12:23
Skriven av: Elin

I och med att Boden är inställt kan det bli problem med uttagningstävlingar till Ungdoms-OS i Innsbruck som går i klassiskt.

Idre går med intervallstart i fritt och Hudik veckan före OS kanske är i senaste laget.
Anmälningstid?

Inlagd: 2011-11-22, 12:41
Skriven av: Elin

Pajala hoppas göra sin första tävling i Gällivare i helgen, så förhoppningsvis får vi se henne i världscupen också snart.

Inlagd: 2011-11-22, 13:06
Skriven av: D.N.

onödig med ändå lite intressant statistik lopp med indivudiell start från 2009-nu..Pallplatser..
Herrar:

Norge 4-6-4
Swe 7-3-3
Finland 2-0-4
Ryss, 1-4-2
Ita 1-3-2

Åkare:

Bauer 2-2-2
Daniel 2-1-2
Cologna 2-1-1
Hellner 2-1-0
Heikkin 2-0-2
Olsson 2-1-1
Petter 1-0-4
Sundby 1-2-1
Legkov 1-2-1

kan sägert finns små fel..

Inlagd: 2011-11-22, 15:40
Skriven av: jossa

Jossa: mycket intressant. Bevisar ju att Sverige egentligen är bäst! :)

Inlagd: 2011-11-22, 15:48
Skriven av: toriv

Det var väl det jag visste, Heikkinen är en bättre skidåkare än Northug.

Inlagd: 2011-11-22, 15:54
Skriven av: Göran

Nollthug var väl tvåa i lördags?

Inlagd: 2011-11-22, 15:56
Skriven av: JonasE

Jo Petter blev fel ska vara 1-1-3

Inlagd: 2011-11-22, 16:18
Skriven av: jossa

Tyska laget till Kuusamo

Damer:
Steffi Böhler
Nicole Fessel
Denise Herrmann
Monique Siegel
Katrin Zeller

Herrar:
Tobias Angerer
Jens Filbrich
Franz Göring
Andreas Katz
Andy Kühne
Phillip Marschall
Axel Teichmann
Tom Reichelt

Inlagd: 2011-11-22, 17:08
Skriven av: swestam

toriv; ”Sverige egentligen är bäst”

Verkar inte gälla fullt ut.
Vid ungdoms-OS får Sverige i längd starta med ynkliga 1 + 1.

Antalet baseras på sammanlagd poäng i längd, backe och nordisk kombination.

Inlagd: 2011-11-22, 18:25
Skriven av: Elin

En väldigt viktig man. Hoppas han är mera lyckosam denna säsonghttp://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=6535248

Inlagd: 2011-11-22, 18:52
Skriven av: nisse

Jag tycker att Abrahamsson och co sköter uttagningarna ganska bra just nu. Bara synd att de inte hade två stafettlag i Sjusjöen. Det hade varit mycket erfarenhet till en liten summa pengar.

Jossa: Fin statistik. Det var faktiskt inte helt som jag trodde. Var precis ute och åt med en norsk vän och vi disktuerade att ingen nu vet vem som är världens bästa skidåkare. Många skulle nog gissa på Cologna eller Bauer, men svenska OS-stafettlagets medlemmar, de bästa ryssar eller finnar. Sedan ska vi inte glömma Northug heller som gjort en del bra ”riktiga” skidlopp.

Inlagd: 2011-11-22, 19:29
Skriven av: Alexander

Elin: och det är ju helt sjukt.

Inlagd: 2011-11-22, 20:08
Skriven av: toriv

Hvem mener dere er favorittene til sammenlagtseieren i Kuusamo? Selv mener jeg Cologna, Northug og Harvey er favoritter til å være på pallen, med Olsson, Kershaw, Richardsson, Bauer og Rønning som outsidere.

Hellner tror jeg er for dårlig både i en så tøff klassisk sprint og en stakespurt til å hevde seg. Finnene har virket ganske svake, men forhåpentligvis henter de seg på hjemmebane. Håper at enten Krogh eller Røthe kan være med, men tror ikke de er helt sterke nok i klassisk. Kanskje kan Dahl bli nest beste norske?

Inlagd: 2011-11-22, 20:11
Skriven av: Hanne

Hanne: jag har redan bestämt mig för att köra på samma topp tre som dina favoriter i Skidpepptipset. Blir förvånad om åtminstone inte två av dem är på pallen.

Kershaw verakr vara seg i år, liksom Richardsson (som dessutom inte lär komma långt i sprinten). Istället skulle jag slänga in någon ryss, men jag vet inte vem av dem. Krogh känns som en möjlig top 5-åkare.

Inlagd: 2011-11-22, 20:22
Skriven av: toriv

toriv;
Man räknar sammanlagda poängen i JVM i nämnda grenar några år bakåt.

Att addera våra ganska fina längdpoäng + 0 + 0 ger att vi bara får starta med 1 + 1.

Inlagd: 2011-11-22, 20:24
Skriven av: Elin

Elin: jo, jag förstod det. Och det är fortfarande sjukt. Hoppas de gör samma sak när det gäller maraton och stavhopp (det kanske de gör?).

Inlagd: 2011-11-22, 20:30
Skriven av: toriv

Hanne: en sak till. Jag tror faktiskt Hellner kan komma högre än du antyder. Misstänker att han har tagit ytterligare ett steg i klassiskt, även om jag inte har beviset förrän efter helgen.

Inlagd: 2011-11-22, 20:31
Skriven av: toriv

Hanne… Låter som vettiga tips från dig, som vanligt.

Borde inte Poltaranin kunna va en riktig joker till helgen också?

Inlagd: 2011-11-22, 20:37
Skriven av: Manne

Hadde vært morsomt om du har rett om Hellner, da blir Tds mer spennende, men jeg tror det ikke før jeg får se det. Klarer ikke å se at noen av distanse russerne skal kunne få bonussekunder fra sprinten med mindre de har voldsomt flaks med forholdene, og som med Hellner tror jeg ikke stakespurten er god nok. Men kanskje kan Vhylegzanin rykke fra i siste bakken?

Inlagd: 2011-11-22, 20:43
Skriven av: Hanne

Jo absolutt Manne, han hadde jeg helt glemt. Spørsmålet er vel om han klarer å prestere flere dager på rad, det gikk heller dårlig i fjor om jeg husker rett!

Inlagd: 2011-11-22, 20:47
Skriven av: Hanne

Hanne: jag tyckte mig se positiva tendenser hos Hellner under stafettens första sträcka, men vi får se.

Inlagd: 2011-11-22, 20:55
Skriven av: toriv

http://www.langrenn.com/neuner-ville-kjempet-om-seieren.4987183-1743.html
Er hun verdens beste fristilløper sammen med Marit Bjørgen?

Inlagd: 2011-11-22, 21:05
Skriven av: tolsrav

tolsrav: intressant fråga, men av olika anledningar som har diskuterats tidigare när man jämfört åktider i längd och skidskytte så tror jag faktiskt inte det. Vore dock jättekul om hon valde att köra lite längd någon gång!

Inlagd: 2011-11-22, 21:10
Skriven av: toriv

Hanne… Ja, men han var väl med rätt länge in på sista sträckan ifjol. Och att han föll igenom tolkar jag snarare som att han inte var tillräckligt bra på fristil då. Men nu var han tia i lördags, så då bör han ligga bra till inför sista loppet och dessutom är han väl ung och gör framsteg…

Fast det är klart. Om Poltaranin är topp-3 är det ändå en viss överraskning.

Inlagd: 2011-11-22, 21:27
Skriven av: Manne

Jag ser de inte som någon överraskning om han Poltaranin är på pallen..

Inlagd: 2011-11-22, 21:44
Skriven av: jossa

Northug måste räknas som storfavorit. Detta tourupplägget passar honom perfekt.

Om Rickardsson hittar formen så kan han vara en pallkandidat då han tränat mycket sprint i sommar. Men Cologna rår han nog inte på i vilket fall. Hellner tror jag får svårt.

Inlagd: 2011-11-22, 21:48
Skriven av: Gabriel

Tror Vibeke Skofterud kommer til å bite godt fra seg i Kuusamo, i den formen hun er i nå passer løps-programmet henne perfekt.

Inlagd: 2011-11-22, 22:01
Skriven av: Neithiri

Manne, kommer ikke inn på fissiden nå, men gikk ikke Poltaranin en del under evne på den klassiske 10 kilometeren?

Elin, det ungdoms-OLet du snakker om er det samme opplegget som i fjor eller er det det i tyskland?

Inlagd: 2011-11-22, 22:13
Skriven av: Hanne

Neithiri: ”Perfekt” är väl att ta i med tanke på hur dålig hon är i sprint?

Men visst, håller hon formen så gör hon nog det bra, men knappast god nog för pallen.

Inlagd: 2011-11-22, 22:14
Skriven av: Benke Benbrott

Benke,
som sagt, med den formen hun har nå så tror jeg til og med hun kan gjøre det ganske skarpt i sprint, jentene er ikke så spurtsterke som gutta, det går mer på ”motor” innenfor sprint for jentene, avhenger selvsagt litt av selve løypa.

Inlagd: 2011-11-22, 22:19
Skriven av: Neithiri

Kankje Anna Haag overrasker i helga.
Det må jo løsne for henne snart, hun kjempet jo helt i toppen for 2 år tilbake!
Og vinner hun skal jeg ikke gå glipp intervjet etter løpet!

Inlagd: 2011-11-22, 22:31
Skriven av: tolsrav

Tror mer på Skofterud än på Haag, trots att Haag oftast gör betydligt bättre sprintar.

Inlagd: 2011-11-22, 22:40
Skriven av: toriv

Hanne;
Förra årets ungdoms-OS gällde bara Europa, ett slags test inför årets som är världsomfattande.

http://www.innsbruck2012.com/en

Undrar hur många Norge får med i längd?

Inlagd: 2011-11-22, 22:41
Skriven av: Elin

Elin: hur räknar man platser till ungdoms OS?? tittar men på förra så kallade UOS resultaten så borde ju dom svenskatjejerna ha några platser..Sofa stina vann nu sedan var väl sofia åxå på pallen någon gång till..

Inlagd: 2011-11-22, 22:43
Skriven av: jossa

Calle Halvarsson. Hur är han på klassiskt? Han kanske överraskar igen på minitouren i Kuusamo? Ung, snabb och i form. Han kanske inte vinner, men bland dom första 10 skulle väll inte vara en omöjlighet. Där bör väll Hellner oxå platsa. Rickardsson och Olsson är det väll ingen omöjlighet för heller. Ser bra ut för sverige.
Northug och Cologna är ju naturligtvis med där uppe. Men sedan så tycker jag det blir svårt.

Inlagd: 2011-11-22, 22:46
Skriven av: Sten

Alltså ett ungdoms OS OM sverige bara har en plats låter ju lite som en b tävling inte alls genomtänkt..

Inlagd: 2011-11-22, 22:55
Skriven av: jossa

Sten, ”Calle Halvarsson. Hur är han på klassiskt?”

Spent på han jeg også, ung og totalt uten respekt (elsker det), imponerte stort på Sjusjøen. Kan bli en meget skummel mann om han er like god i klassisk som i fristil.

Inlagd: 2011-11-22, 22:57
Skriven av: Neithiri

jossa;
Det är tydligen bara resultat från JVM som räknas.
Hittar inte hur många år man går tillbaka.

Problemet är att vi inte har några poäng i backe och nordisk kombination då dessa läggs ihop med längdpoängen.

Inlagd: 2011-11-22, 22:59
Skriven av: Elin

Norge har 2+2 och Sverige 1+1: http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_country_skiing_at_the_2012_Winter_Youth_Olympics

Neithiri: Jo, jag är fullt medveten om dam- kontra herrsprint, och det talar för henne. På sin höjd tror jag hon kan nå semifinal och det bör inte räcka för pallen. ”Perfekt” är ändå en överdrift.

Topp-6 känns dock inte omöjligt.

Inlagd: 2011-11-22, 22:59
Skriven av: Benke Benbrott

Benke,“Perfekt” är ändå en överdrift.

Ja kanskje, men jeg kliner til å tipper henne på 3.plass totalt.

Inlagd: 2011-11-22, 23:01
Skriven av: Neithiri

Elin: okej men löjligt poängsystem i sådanafall..alla länder borde ju garanteras i dom spårterna 3 platser för att bredda göra dom spårterna intressanta åxå..

Inlagd: 2011-11-22, 23:08
Skriven av: jossa

Neithiri: Låter bra det. Blir fort tråkigt om man bara tippar oddsfavoriterna rakt av.

Inlagd: 2011-11-22, 23:08
Skriven av: Benke Benbrott

Tolsrav skrev:
”http://www.langrenn.com/neuner-ville-kjempet-om-seieren.4987183-1743.html
Er hun verdens beste fristilløper sammen med Marit Bjørgen?”

– Det var en veldig useriøs artikkel. Beklager å måtte si det.
Ikke riktig like ille som å regne seg fram til resultater i fotball, basert på tidligere oppgjør, men ikke langt unna.

Vi vet lite om styrkeforhold så tidlig på sesongen. Enkelte løpere er veldig seige og stinne av trening, mens andre har en liten formtopp. Jeg vedder f.eks. på at Johan Olsson kommer til å bli innhentet av virkeligheten ganske raskt. Han har trent mindre enn andre den siste tiden på grunn av skade, og har følgelig et større overskudd en de fleste langrennsløperne.

Hadde iallefall forventet at T. Bjørn utviste en større nøkterhet. Jeg sier ikke at Neuner ikke er en kjempegod langrennsløper, men å antyde at hun ville knust f.eks. OL-mester Kalla på hennes spesialdistanse, da forventer jeg faktisk at man har litt dekning for sine påstander og ikke bare spekulerer vilt ved å legge sammen tider.

Inlagd: 2011-11-22, 23:16
Skriven av: MortenL

Det var nog ganska lägligt för Tolsrav att göra den ”gissningen” när just Svenskan Kalla räknas som näst bäst på 10 km skate…

Inlagd: 2011-11-22, 23:26
Skriven av: Benke Benbrott

Läste nånstans att Stina Nilsson har en blogg, men hittar den inte på google. (är väl ett alldeles för vanligt namn jag söker på).

Någon av er som kan länka? :)

Inlagd: 2011-11-22, 23:29
Skriven av: Snögubben

I intervjuer så brukar det ju låta som att de flesta kom direkt från ett par veckors barmarksträning just på grund av årets snöbrist. Talar ju för att senare på säsongen, så kommer resultatlistorna att se lite, eller mycket, annorlunda ut. Dessutom så tror jag inte att Johan kommer att dala så långt ner i resultaten, men han vinner kanske inte några utklassningssegrar igen (även om jag hoppas det).

Inlagd: 2011-11-22, 23:51
Skriven av: Sten

[…] (=stopp för tippandet) skrivs in ovan då också. Det finns en annan tråd här – Uttagna till Kuusamo – där hittills kända uttagna trupper listas (och […]

Inlagd: 2011-11-23, 02:08
Skriven av: » Skidpepptipset – Minitouren i Kuusamo « Skidpepp

På damesiden tror jeg ikke dette blir spesielt spennende med tanke på hvem som vinner. Kan ikke se at noen skal kunne utfordre Marit. Når det gjelder de 3-4 neste plassene kan det bli veldig spennende. Jeg holder vel en knapp på Kowalczyk på plass nummer 2, men så tror jeg det kan bli tight mellom Skofterud, Kalla og Saarinen. På herresiden så ligger det vel an til Northugseier. Kan ikke se at noen skal få et stort forsprang på ham før den avsluttende jaktstarten. Etter ham er det høyst åpent.

Inlagd: 2011-11-23, 07:38
Skriven av: Sven

Favorit till totalsegern på damsidan är naturligtvis Marit Bjørgen. Förste utmanare tror jag Kikkan Randall blir, hennes kapacitet i sprint vet vi ju redan om och helgen visade hon att hon har gjort stora framsteg i distans, både i fristil och i klassiskt. Kowalczyk bör ju nämnas men jag är osäker på hennes form. Likaledes är jag osäker på finskornas form. Kalla är inte i yppersta form men jag tror änd på henne som topp 3.

Övriga norskor då? Ingen av de etablerade är tillräckligt allround för att slåss om topp 3. Den jag tror mest på av norskorna är Ingvild Flugstad Østberg som verkar ha tagit ett stort steg fram i år och dessutom är allround.

Någon mer svenska? Hade Ida varit i form hade jag nämnt henne, men nu tycks ju både hon och Haag vara långt ifrån toppformen. Brodin är än så länge allt för ojämn för hon skall vara aktuell för en topplacering.

Inlagd: 2011-11-23, 08:35
Skriven av: swestam

Astrid Jacobsen kan nog göra bra ifrån sig.

Inlagd: 2011-11-23, 08:51
Skriven av: Gabriel

Angående ungdoms-OS: tidigare har det arrangerats ungdoms-os-festivaler för olika världsdelar men detta har inte varit några officiella ungdoms-OS men nu har IOK beslutat sig för att införa officiella ungdoms-OS (något som SOK motsatte sig!).

Första ungdoms-OS för sommargrenarna arrangerades i Singapore för två år sedan (med bla 2 guld och ett brons i friidrott och ett brons i gymnastik för Sverige) och det första ungdoms-OS för vintergrenarna går i vinter i Insbruck.

Även för sommargrenarna är det tuffa kvalregler som gäller. I friidrott exempelvis, så anordnades särskilda kontinentala kvaltävlingar, för Europa tidigt i maj och bara de 8 bästa och av dessa bara en från varje nation fick delta i ungdoms-OS. Så det är inte bara skidsporten som skiljer ut sig, även om jag också tycker att kvalregeln (med sammanlagda resultatet i längd, hopp och nordisk kombination på JVM) är orättvis.

Inlagd: 2011-11-23, 09:30
Skriven av: swestam

Swestam: då var det ju betydligt vettigare uttagning för friidrotten, vilket var det jag misstänkte.

Inlagd: 2011-11-23, 09:36
Skriven av: toriv

Hej!

Sänds tävlingarna bara på eurosport?

Inlagd: 2011-11-23, 09:47
Skriven av: Andreas P

Andreas P: också i TV11 samt i NRK ( om man har tillgång till den senare).

Inlagd: 2011-11-23, 10:17
Skriven av: swestam

Gabriel;
Håller med.
Astrid är mer harmonisk i år när hon åter tagit upp läkarstudierna vid sidan om all träning.

Inlagd: 2011-11-23, 10:18
Skriven av: Elin

swestam: Jo jag har tillgång till båda kanalerna inte undra på att jag inte hittade när den gick på tv11.

Inlagd: 2011-11-23, 10:36
Skriven av: Andreas P

Elin, ja hon ser bra ut och upplägget borde passa henne.

Inlagd: 2011-11-23, 11:06
Skriven av: Gabriel

Förhållanden i Kuusamo verkar vara ganska dåliga. Ser att dom som är där klagar över stenar i snön. Trist!

Inlagd: 2011-11-23, 12:36
Skriven av: nisse

Elin,
skeptisk til Astrid, på 1.etappe i stafetten fikk hun grisebank av Skofterud, og det i klassisk som er hennes fav-stil.

Inlagd: 2011-11-23, 12:54
Skriven av: Neithiri

Ja jag vet inte vad jag ska tro om Astrid…Tror inte hon presterar riktigt bra än men senare på säsongen…

Inlagd: 2011-11-23, 13:19
Skriven av: Andreas P

Är också tveksam till Astid J i Kuusamo, såg inte jättevass ut i stafetten. Krista L tror jag däremot kan lyfta ett steg på hemmaplan.

Inlagd: 2011-11-23, 13:38
Skriven av: Göran

Modin bloggar om Kuusamo, jag tycker att verkar mer positiv än ifjol:
”I helgen blir det världscuppremiär för min del. En mini-tour i Kuusamo väntar. Den finska skidorten där man inte ser himlen på hela helgen. Antingen är det för mörkt eller så ligger konstsnödimman som ett lock över byn. Lite som att åka i ett mjölkpaket. Men tur är kanske det. Att dom kan producera snö alltså. För det verkar ju vädergudarna där uppe glömt bort hur man gör.”
http://jespermodin.com/Minblogg.html

Inlagd: 2011-11-23, 14:26
Skriven av: JonasE

Astrid rusade från sista startledet till täten. Sedan gjorde hon misstaget att direkt gå upp och dra.

Inlagd: 2011-11-23, 15:15
Skriven av: Elin

Elin! Astrid gick inte upp i täten på engång låg rätt lägne bakom skofterud som två.. var just innan varvning hon gick upp i täten…

Inlagd: 2011-11-23, 18:12
Skriven av: jossa

Uenig i skepsisen til Skofterud, jeg blir skuffet og overrasket hvis hun ikke minst kommer seg til semifinale i sprinten så tøff som den løypa er. Og i skøyting har hun en fordel over Kowa og Saarinen, så jeg mener ikke det er usannsynlig om de går ut likt på søndagen. Bjørgen må nok ha et uhell for å ikke vinne.

Merker at jeg gleder meg veldig til jaktstarten, morsomt at den endelig går i klassisk. Vi får bare håpe at det blir litt, men ikke for mye, avstand mellom løperne. Hvis ikke blir det bare nok en fellesstart.

Inlagd: 2011-11-23, 21:52
Skriven av: Hanne

Hanne…En profesjonell tipper holder kortene godt gjemt for motstanderen..;)

Inlagd: 2011-11-23, 21:59
Skriven av: tolsrav

Jeg har gitt litt opp tipset, det har hatt så fryktelig dårlig de første rundene. I tillegg klarer ikke telefonen min det mye systemet og jeg reiser såpass mye at jeg ikke helt vet om jeg får mulighet til å være med i alle rundene. Regner med at du holder koken så vi får norsk seier to år på rad:)

Inlagd: 2011-11-23, 22:16
Skriven av: Hanne

Bodens tävlingar är flyttade till Gällivare.
Juniorerna ska där köra uttagningstävlingen till ungdoms-OS och JVM i seniorklassen!!!

Ser att Sandra Hansson funderar på Gällivare för att få ett klassiskt lopp.
Hon beräknar kostnaden för flyg för sig och serviceman till 10000 och totalt till närmare 15000.
Hon har inte budget och sponsor för detta och avstår troligen.

Jag har tidigare skrivit om några andra utanför landslagen jag talat med i höst. De har i år svårare att hitta sponsorer.

Inlagd: 2011-11-23, 22:24
Skriven av: Elin

De har i år svårare att hitta sponsorer jämfört med förra året.

Inlagd: 2011-11-23, 22:41
Skriven av: Elin

Gällivare är givetvis också uttagning för Skandinaviska Cupen i Vuokatti samt senare VC-tävlingar.

Inlagd: 2011-11-23, 22:46
Skriven av: Elin

[…] har inte släppts ännu men kommer här senare. Det finns en annan tråd här – Uttagna till Kuusamo – där hittills kända uttagna trupper listas (och […]

Inlagd: 2011-11-23, 23:35
Skriven av: « Skidpepp

Mer skidor i Sverige:

http://svt.se/2.21247/1.2614846/sverige_vill_ha_langdpremiar_alla_ar

?!

Inlagd: 2011-11-23, 23:50
Skriven av: toriv

Kollade igenom förra årets minitour och såg några intressanta saker.

Det lopp som förra året var viktigast var intervallstarten, 5/10 km klassikt. På herrsidan var samtliga tre på pallen den dagen också de tre bästa totalt. På damsidan vann Björgen, men bara två sekunder före Kowalczyk. Kalla var sexa men endast 6 sekunder efter Majdic som var trea. Med tanke på att Kalla var närmare Björgen på säsongsöppningen i fjol och Björgen (relativt sett) svaga lopp över 5 Km i Kuusamo förra året hoppas jag att Kalla kan skrälla här.

Det minst viktiga loppet var herrarnas sprint. Av de tolv i semifinalen var Poltoranin bäst totalt (15), före Harvey (17) och Jönsson (18). En som åkte bra den dagen var också Cologna, men precis som i OS-femmilen föll han in på upploppet i kvartsfinalen.

De nio bästa damerna totalt tog alla sprintpoäng, därefter följde Johaug och Haag. Intressant är att formtoppade men oftast sprintsvaga Skofterud vann sin kvartsfinal och blev 10:a i sprinten. Kalla blev 4:a, hade sista tid in i semifinalen men vann den före Majdic.

Det intressanta sista dagen var att en stor klunga bildades på herrsidan tidigt, men att denna sprack upp ordentligt på slutvarvet. Så någon sällskapsresa som stafetten senast blir det förhoppningsvis inte. Nu är det dessutom klassiskt vilka brukar ge möjlighet att spräcka fältet. (Om det inte snöar, men det lär det väl inte göra i år.)

Inlagd: 2011-11-24, 09:59
Skriven av: JonasE

Kan bli snö till helgen i Kuusamo..

Inlagd: 2011-11-24, 11:40
Skriven av: jossa

Var tusan är Östensen? Visst, kass senast men denna tour borde passa honom perfekt med sprint och jaktstart och mer klassiskt än fristil.

Inlagd: 2011-11-24, 14:20
Skriven av: JonasE

Varför kör inte Heikinen?

Inlagd: 2011-11-24, 19:13
Skriven av: JonasE

JonasE,
Heikinen falt og pådro seg et stygt kutt over øyet i forbindelse med trening torsdag. Han skulle forsøke å klatre over et reklameskilt, men falt og slo øyebrynet, det er grunnen.

Inlagd: 2011-11-24, 19:30
Skriven av: Neithiri

Heikkinen måste vila 3-4 dagar sedan börjar han träna med sikte mot Davos..han stannar å tränar i Levi

Inlagd: 2011-11-24, 19:36
Skriven av: jossa

Morsomt at Landertinger er tatt ut til Kuusamo. Det blir vel noe tøft for ham i klassisk sprint, men er han tilbake i 09-10 form har han store muligheter på topp ti i 10 km skøyting.

Inlagd: 2011-11-25, 10:05
Skriven av: Hanne

Är det någon som kan redogöra för hur det fungerar med bonussekunder och tidsberäkning under Mini-Touren i Kuusamo?

Inlagd: 2011-11-26, 10:08
Skriven av: Ingo

Ingo>> Tiden man fick i kvalet igår + tiden man får idag på intervallstarten adderas. Beroende på vilken placering man fick i kvart- semi och final igår får man dra bort lite bonussekunder. I morgon körs en jatkstart utifrån ens totala tid minus bonussekunder från de två första dagarna.

Inlagd: 2011-11-26, 10:12
Skriven av: JonasE

Tack JonasE!

Inlagd: 2011-11-26, 10:14
Skriven av: Ingo

”Nu har TV4 fastnat i vinkelvolten” kommenterar min sambo m a a de låånga reklamavbrotten i TV4 Sport jämfört med TV 11. Missade dessutom att Rydqvist inte startar.

Inlagd: 2011-11-26, 11:22
Skriven av: Per

Enligt kommentatorn skulle det bara vara ett reklamavbrott under loppet. Kanske därför det var långt.

Inlagd: 2011-11-26, 11:26
Skriven av: SweTor

Lindborg måste ha ramlat. Tappar nästan 20 sekunder på Jakobssen sista 2 km.

Inlagd: 2011-11-26, 11:35
Skriven av: Per

Hmm… Snälla kan ni vara jättesnälla att rapportera (gärna lite utförligt), har ingen möjlighet att se loppen, likväl idag som imorgon :-(

Inlagd: 2011-11-26, 11:40
Skriven av: Aliide

Aliide: Men om du kan lära här kan du väl kolla på fis-ski eller sändningen någon stans på nätet eller radio?

Inlagd: 2011-11-26, 11:43
Skriven av: SweTor

Totalen ungefär:
BJOERGEN – 0
SKOFTERUD – 17
KALLA – 19
JOHAUG – 33
RANDALL – 51
KOWALCZYK – 66
FESSEL – 77

Inlagd: 2011-11-26, 12:06
Skriven av: JonasE

Aliide…

Jocobsen som startade tidigt, ledde loppet länge. Men sen kom Kowalczyk på staplande ben och tog ledningen med nån sekund.

Johaug låg en sekund före Kowalczyk halvvägs, men hade mycket krafter kvar och slutade urstarkt och tog ledningen med sju sekunder. Kalla såg nästan ut att få torsk av Johaug, men klarade det med 2,5 sekunder.

Björgen var som vanligt överlägsen och vann med tio sekunder. Men plötsligt dök Skofterud upp, som hade varit borträknad halvvägs, och höll på att snuva Kalla på andraplatsen. Men hon klämde sig in mellan Kalla och Johaug istället. Så alltså:

1. Björgen
2. Kalla
3. Skofterud
4. Johaug
5. Kowalczyk

Inlagd: 2011-11-26, 12:09
Skriven av: Manne

Som Vacchi sa: Nu har Kalla varit tvåa två tävlingar i rad och ändå ligger hon 3:a i sammandraget. Det är ju helt sjukt. Vem driver FIS med? Hur ska man locka nya tittare till den här sporten när man måste vara matematiker för att förstå hur det hänger ihop.

Inlagd: 2011-11-26, 12:10
Skriven av: Gabriel

Hon fick nog betala för sin hårda öppning Kalla. Men det är nog inget annat val om hon ska kunna rubba Marit. Blir tufft i morgon mot Norge.

Inlagd: 2011-11-26, 12:12
Skriven av: nisse

Vad blev det för tider? Hur långt efter ligger Kalla mot Björgen?

Inlagd: 2011-11-26, 12:57
Skriven av: Aliide

Har Hellner brutit?

Inlagd: 2011-11-26, 13:22
Skriven av: Per

SweTor: Är på jobbet, dåligt med tid att följa från start till mål. Får ta och se loppen när jag kommer hem (boxen spelar in). Fast jag kan ju liksom inte riktigt hålla mig…

Inlagd: 2011-11-26, 13:44
Skriven av: Aliide

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values