08 september 2011, av Martin

Intervju med Lisa Larsen


Vi fortsätter med temat att intervju våra unga lovande talanger inför säsongen. Tidigare har ni kunnat läsa om hur uppladdningen har sett ut för Sofia Henriksson. Idag fokuserar vi på Skidpeppfavoriten Lisa Larsen.

Lisa slog igenom på allvar när hon tog dubbla medaljer under JVM 2008. I efterdyningarna av genombrottet började det pratas om att Lisa skulle med till senior-VM – något som aldrig blev av.

Sedan dess har det varit lite tystare och därför tar vi nu pulsen på en av våra mest spännande talanger.

Vad gör du just nu och vad har du gjort under sommaren? – Just nu är jag på läger med ulaget i grönklitt. Sen ska jag tillbaka till falun dit jag flyttade i slutet av sommaren för att träna med dsa och läsa statsvetenskap.

Hur är känslan inför vintern, har du kört några tester som du kan kommentera?
– Träningen har gått bra i sommar och det känns som jag framförallt har utvecklat mej i klassiskt.

Du är känd för att ha många järn i elden och vara framgångsrik även utanför skidspåren. Hur ser prioriteringen ut med skidor jämfört med de andra idrotterna?
– Jag satsar 100% på skidåkniningen, men nån orienterings och löptävling blir det ibland. Det är bra träning och kul att tävla året runt tycker jag.

Du slog igenom med dunder och brak och blev snabbt en Skidpeppfavorit. Sen kändes det som att du försvann lite ur rampljuset. Hur ser du på dina resultat de senaste säsongerna?
– Jag var mycket sjuk förra säsongen så jag fick inte riktigt ut det jag ville på tävlingarna.

Hur hanterade du den uppmärksamhet som kom efter dina framgångar efter JVM och snacket om senior-VM, blev det ett hinder eller sporrade det dig?
– Det var både och, såklart sporrande det mej att det gick så bra, men just då var det nog också ett hinder för det gjorde att jag kände ganska stor press för jag var inte riktigt beredd på all uppmärksamhet.

Vad har du för förväntningar och målsättningar inför den kommande skidsäsongen?
– Att vara frisk så att jag kan tävla massa! u23vm och världscup är de stora tävlingsmålen

8 SNABBA

Det bästa skidminnet? Svar: Tour de ski

Världens bästa skidåkare? Svar: Marit björgen

Bästa träningslåt? Svar: don’t stop me now

Favoritenergidryck? Svar: Bettans svartvinbärssaft

Roligaste TV-sport? Svar: Skidsprint

Favoritmat? Svar: blodpudding, längtar ja alltid efter när jag varit borta ett tag

Favoritskidort? Svar: Sun valley

Favorittävlingsort? Svar: Falun

52 kommentarer till ”Intervju med Lisa Larsen”

Kul att ni fortsätter med intervjuandet!

Lite klena svar från Lisa tycker jag.

”Bettans svartvinbärssaft” låter förresten fruktansvärt gediget. Ett sådant namn borgar för kvalitet!

Inlagd: 2011-09-08, 19:30
Skriven av: Benke Benbrott

Undrar nu var Bettans gedigna svarvinbärssaft finns att köpa? :-)

Nej men håller med om att det inte var uttömmande svar precis från Lisas sida även om Martin säkert gjorde sitt bästa.

Vad är ”dsa” (som hon ska träna med i Falun) ?

Inlagd: 2011-09-09, 00:12
Skriven av: Jörgen

Är det Dalarna SportsAcademy kanske?

Jag undrar om det var intervjuat telefonledes eller via mail, lite enklare att få fylligare svar med det första sättet misstänker jag.

Tack Martin och Lisa, fortsätt kämpa båda två.

Inlagd: 2011-09-09, 00:15
Skriven av: Skidjan

tycker de är kul med Intervjuera bra arbetat..kommer de några flera?

Inlagd: 2011-09-09, 11:24
Skriven av: jossa

skulle va kul att höra vad Anders Byström anser efter alla junior lägren angående juniorerna.Vem som sett hetast ut osv.

Inlagd: 2011-09-09, 17:06
Skriven av: Loke

Ja skulle vilja veta hur han tänkte när han i Orsa bjuder in 7 stycken till j-lägret som står utanför. Tycker synd om de duktiga 91erna som helt glömts bort. Gustav Eriksson, Elin Mohlin och Johanna Meyer tänker ja främst på.

Inlagd: 2011-09-09, 18:31
Skriven av: Kenta

Kenta: har du någon länk som bekräftar dina påståenden? Kan det inte varit så att några har avböjt att medverka?

Inlagd: 2011-09-09, 21:14
Skriven av: Skidjan

Skidjan: Vem tar du mig för? :P

http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/VeckolangtlagerforTeam2015iTorsbyochGronklitt/

Inlagd: 2011-09-09, 23:09
Skriven av: Kenta

Kenta: menade ju naturligtvis inte ”så”.
Försökte bara få lite mer information för att lista ut hur utvalet gick till.

Hm, Nelson och Norberg verkar vara de enda seniorerna utanför Landslagen.

Konstigt att inte Eriksson är med i något av lagen när man längd.se läser ”Gustav Eriksson har dominerat i H20-klassen i Sverige i vintras och trots utebliven framgång på JVM har han varit den bästa junioråkaren. Det var därför överraskande att han inte kom med i något landslag inför nästa säsong.”
http://www.sweski.com/calle-och-gustav-till-falun-borlaumlnge.4932314.html

Det verkar som det har tävlats här iaf: http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/1.3169902-moa-och-karl-johan-starkast-pa-fjallet

Inlagd: 2011-09-10, 01:32
Skriven av: Skidjan

A-lagets Anders Södergren och Hanna Falk var med också står det att läsa, de listas inte dock. Hade velat se fullständiga resultatlistor.. Ser att trådens Lisa Larsen var med och hon finns med på foto i artikeln, för att vara on topic.

Tror att det är jättebra för juniorerna att få träna med U-laget och med gästinslag från A-laget. Känns som om man satsar mera på juniorerna nu med läger utomlands, många deltagare och så, men har inga riktiga belägg för det.

Sen du Kent: Ja, undrar också varför Eriksson, Mohlin och Meyer inte är med… De kanske bjöds in men avböjde av olika skäl?

Inlagd: 2011-09-10, 02:20
Skriven av: Jörgen

U-lagets herrar har tydligen stående invitationer till Anton Sjöholm, Micke Norberg och Lars Nelson. Gustav Eriksson kör med militärlaget, en smart lösning av honom!

Damerna vet jag dock inte hur Byström och Selin tänker med. Synd att tappa bort Mohlin och Meyer.

Har läst Mohlins blogg mycket och hade en mycket högre kapacitet i kroppen än vad hon fick ut i vintras vad de verkar. Men hon drabbades av parasiten i Östersund och kom aldrig tillbaka i samma form. Kollade upp lite resultat och ser att hon faktiskt var snabbare än flera tjejer i u-laget vid öppningen i Bruksvallarna där hon dominerade juniorklassen och vann båda dagarna.

Inlagd: 2011-09-10, 08:28
Skriven av: Kenta

Kenta: Vem skulle Mohlin å Mayer peta bort? men visst nära måste dom varit men finns väl inte ekonomi att ta med alla så någonstans måste gränsendras..

Inlagd: 2011-09-10, 10:08
Skriven av: jossa

Ja menar att dem skulle bli inbjudna på något läger någon gång!

Tycker dom borde vara långt mer prioriterade än vissa juniorer som har väldigt små chanser att kvalificera sig till något JVM i vinter.

Inlagd: 2011-09-10, 10:13
Skriven av: Kenta

Kenta: Visst jag håller med om att dom borde fått chansen att vara med på något läger..

Tycker inte man kan jämföra dom två med juniortjejerna .alla tjejer i de laget tycker jag har rätt bra chans att kvalificera sig till JVM..

Inlagd: 2011-09-10, 10:50
Skriven av: jossa

Är ganska säker på att Kenta syftar på att det finns flera av juniorerna som blev inbjudna till Torsby/Orsa-lägret som inte har någon realistisk chans på JVM.

Och inte att de i juniorlandslaget inte har någon chans på VM.

Inlagd: 2011-09-10, 16:34
Skriven av: Benke Benbrott

Vilka är de som är inbjudna som inte har en realistisk chans på JVM?

Vad har JVM tjejerna som är inbjudna med Elin Mohlin och Johanna Meyer att göra dom två är ju överåriga å därför går de inte att jämföra dom med junior tjejer,,,

Inlagd: 2011-09-11, 00:18
Skriven av: jossa

Hehe, jadu jossa, det var ju en hyfsat slagkraftig poäng. Jag lever nog kvar i förra säsongen…

Inlagd: 2011-09-11, 00:35
Skriven av: Benke Benbrott

Återstår att se om Lisa blir ”Skidpeppfavorit” denna säsongen . Blodpudding kanske gör susen…

Inlagd: 2011-09-11, 10:57
Skriven av: Experten

Kenta… Juniorlagssamlingar har väl fler syften än att vara förberdeande inför vinterns junior-vm? Jag tycker det är väldigt vettigt att man bjuder in fler juniorer än de som tillhör juniorlandslaget.

Däremot håller jag med om att det är ett problem att vissa lovande åkare som inte ingår i något av landslagets träningsgrupper hamnar i ett slags vakum.

Inlagd: 2011-09-12, 09:56
Skriven av: Manne

http://www.langrenn.com/rekordtidlig-utsolgt.4958223-1743.html
Langrenn+ Norge = Er bare ”fryd og gammen” !

Inlagd: 2011-09-12, 12:32
Skriven av: Tolsrav

Tolsrav: varför finns det inga norska sponsorer till världscupen btw?

Sverige har ju både Craft och Vattenfall, Tyskland har BMW och Viessmann, Scheweiz Helvetia och Finland Polar.

Att världscupen är utsåld (det handlar ju om sponsorer) men Holmenkollen inte är det kanske man ska säga att det är bättre utanför Norges gränser?

Inlagd: 2011-09-12, 17:16
Skriven av: Skidjan

Riktigt snålt att inga norska företag sponsrar VC. Ifall de inte har några företag som går på plus kan de väl ge lite av oljepengarna?

Inlagd: 2011-09-12, 17:25
Skriven av: Frans

http://www.langrenn.com/forbundet-passerer-50-millioner.4938665-1743.html
Skidjan…Frans..Kjenner ikke årsaken til at norske sponsorer avstår verdenscupen. Men, for utøverne står sponsorne i kö for å tegne kontrakter….dvs norske bedrifter! Og det beste med avtalen – de nest beste utöverne sikres en betydelig inntektsøkning.

Inlagd: 2011-09-12, 19:24
Skriven av: Tolsrav

Manne:

Jag tycker att det vakuumet kan elimineras istället för att bjuda in så många juniorer till detta läger. Det tycker jag pga att juniorerna har tillgång till två stycken elitläger under sommaren, och nu blir dem även inbjudna till detta läger. Då detta också var juniorlagets sista samling så innebär de att de kunnat delta på alla juniorsamlingar.

Jämför de med förstaårs-seniorerna, som man lovat, inte ska glömmas bort som inte får en enda chans att visa upp sig sommartid.

Inlagd: 2011-09-12, 20:01
Skriven av: Kenta

Kenta: Finns även andra tjejer som blir lidanda inte bara Mohlin å Meyer någon stans måste gränsren dras å jag förstår om man prioriterar tjejer med chans på JVM mera..bra resultat i JVM ger ju förbundet bra PR…

Hoppas dom får stöd från deras klubbar så ska de nog gå bra..förra året slog ju två tjejer in sig i VM laget utan att tillhöra något landslag..

Inlagd: 2011-09-12, 23:29
Skriven av: jossa

Jossa:
Du/Ni får tycka precis som ni vill, själv har ja den åsikten att juniorerna har den uppbackning de behöver från skidgymnasiet + de två öppna elitlägren.

Förstaårsseniorerna har inget.

Inlagd: 2011-09-13, 09:04
Skriven av: Kenta

Tolsrav: ja, det är väl och bra, men skänk ett tack till de som pytsar in pengar i FIS så att sporten blir bärkraftigare i ”nya” skidnationer också :)

Bra att längdsporten är ”het”, i Norge såväl som annorstädes, hoppas det fortsätter!

Inlagd: 2011-09-13, 10:52
Skriven av: Skidjan

Tänkte bara tillägga att FIS WC har fullt med sponsorer så det gällde väl mer varför det inte varit norska sponsorer tidigare, nu är det nog för sent.

Inlagd: 2011-09-13, 10:53
Skriven av: Skidjan

Lisa Larsen sprang Lidingöloppets K22-klass i lördags och kom 3:a på tiden 39.17, ca 2.10 efter segrarinnan i dennna klass.

Dock så koma Lisa 3:a i denna klass redan för två år sedan, då på en betydligt bättre tid, 38.37. Tvåa var då Kalla på tiden 37.10, dvs på en 1.25 bättre tid.

Inlagd: 2011-09-25, 14:56
Skriven av: swestam

Om någon orkar kolla upp och sammanfatta resultat för fler skidåkare på Lidingöloppet så vore det helt klart intressant.

Inlagd: 2011-09-25, 15:11
Skriven av: toriv

Linborg gjorde ett bra lopp på milen. Åttonde plats med 37.58.

Inlagd: 2011-09-25, 15:12
Skriven av: nisse

8 Lindborg 37.58
11 Anna Karin Strömstedt 39.25
14 Helena Ekholm 39.47
18 Helene Söderlund 40.17
33 Emma Eriksson 43.51

Inlagd: 2011-09-25, 16:24
Skriven av: jossa

Skulle inte Kalla springa också?

Inlagd: 2011-09-25, 16:45
Skriven av: Frans

Hon var förkyld. Synd då jag gärna skulle vilja se ett maxlopp på 30km.

Inlagd: 2011-09-25, 17:10
Skriven av: nisse

Bra av Lindborg att slå de där namnen. Jäkligt synd att Kalla in sprang. Jag har svårt att bedöma absolut tider pga typ inga erfarenheter alls av Lidingöloppet men att jämföra hennes tider med de övriga i jossas post hade varit riktigt intressant.

Inlagd: 2011-09-25, 17:53
Skriven av: toriv

Ett par längdtjejer till sprang i K22:

3. Lisa Larsen, Sundbybergs IK, 39.17
9. Emma Sjölander, Piteå Elit, 42.42
13. Erika Oskarsson, Camp Södergren SC, 48.40

Inte oväntat att skidskyttetjejerna får stryk. Kalla hade nog haft med täten att göra. Vann Isabellah A?

Teodor Peterson från Åsarna IK vann i MK15-klassen. Gissar att det är 15 km, tiden blev iaf 51.25, nära två minuter före tvåan.

Däremot hittar jag inte resultatlistan med Lindborg m.fl?

Inlagd: 2011-09-25, 20:05
Skriven av: Jörgen

Med Johan skadad och Södergren som inte har så många säsonger kvar är det kul att se att Teodor gör bra resultat. Det är dags för dom unga att visa framfötter.

Inlagd: 2011-09-25, 20:32
Skriven av: nisse

Isabellah Andersson vann på 35.26, före Jari Emuru på 35.34 och Susanne Grimfors på 36.21. Nu var det inte i detta lopp Kalla skulle ha sprungit men att hon skulle kunna matcha Isabellah, det tror jag inte alls på.

Sedan varför det inte var oväntat att skidskyttetjejerna fick stryk, varför var det så? För att skidskytte är någon slags B-sport för en riktig längdåkningsfantast?

Imponerande av Theodor Peterson att vinna 15 km-loppet med 2 minuter före tvåan med Jimmie Jonsson på tredje plats. Bästa prestationen av en skidåkare under Lidingöloppshelgen? Dock att i M22 så var det flera löpare som var rejält snabbare än Theodor (1. Andreas Åhwall 48.41, 2. Anton Danielsson 49.52, 3. Andreas Åkesson 51.04).

Bland killjuniorerna gjordes det också några bra tider: Emil Svensson 35.24 och Marcus Ruus 35.50 (4:a resp 6:a i P17) samt Jack Impola 35.31 (9:a i P19).

Inlagd: 2011-09-25, 20:49
Skriven av: swestam

Tack för sammanfattningen Swestam! Håller även med om allt du skriver. :)

Inlagd: 2011-09-25, 21:06
Skriven av: toriv

3.25/km på Teodor är bra då sista milen är tuff på LL.
Rena löpare är så mycket lättare och skall vara minuter bättre.

Inlagd: 2011-09-25, 21:07
Skriven av: nisse

nisse: observera att han ”bara” sprang 15 km.

Inlagd: 2011-09-25, 22:09
Skriven av: toriv

Swestam: Säger inte att Kalla skulle ha slagit Isabellah men hon hade sniffat däruppe i toppen. Var osäker på om Isabellah skulle ställa upp när jag skrev det, Isabellah har haft ett tufft program sista tiden med bl.a VM, Tjejmilen mm. Synd förresten att hon är född 1980 och inte tio år tidigare..

Sen att Lindborg spöade skidskyttarna och att även Larsen gjorde det säger det mesta. Kalla skulle säkert ha sprungit ännu snabbare om hon varit kry.

Du skriver vidare att Kalla inte skulle ha sprungit i detta lopp där bl.a Lindborg sprang, varför skulle hon inte ha gjort det om hon varit frisk? Men hon kanske var anmäld till en annan distans?

Sen håller jag med om att det var imponerande av Teodor och ja det var nog den bästa prestationen av alla längdåkare under helgen!

Inlagd: 2011-09-26, 00:40
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Kalla skulle springa 30 km.

Inlagd: 2011-09-26, 10:01
Skriven av: toriv

Jörgen; ”Isabellha…. inte tio år tidigare” ????
Hon når snart bästa maratonåldern.

nisse; Sara Wedlund hade några sekunder över 51 minuter på Lidingöloppets 15 km för ca 15 år sedan, alltså bättre än Teodor.

Nu är det troligen inte många av dagens manliga skidåkare som gör 15.06 på 5000 meter bana som Sara gjorde.

Historiskt finns det givetvis några som klarat det.
T.ex. Bjarne Andersson som gjorde under 30 minuter på 10000 meter bana.

Inlagd: 2011-09-26, 14:39
Skriven av: Elin

Blir påmind av en Västerbottning här nere i Liberec om att Björn Ferry gjort 9.03 och 31.48 på 3000 resp. 10000 meter bana i år.
Bra eller hur?

Inlagd: 2011-09-26, 14:47
Skriven av: Elin

Dagens skidåkare väger nog en del mera än tidigare skidåkare. Riktigt bra löpare var ju Majbäck som jag tror hade runt 1.45 på LL.

Inlagd: 2011-09-26, 15:56
Skriven av: nisse

Synd på Sara Wedlund att hon var samtida med alla dopade kineser och även andra EPO löpare. En talang utöver det vanliga var hon.

Inlagd: 2011-09-26, 16:01
Skriven av: nisse

Nisse: Glöm inte det berömda sköldpaddsblodet som gjorde underverk med kinesiskorna…

Elin: Hade varit ännu bättre om Isabellah var tio år yngre när hon blev svensk, så jag menade. Visst kan hon ha några framgångsrika år framför sig nu. Evy Palm höll ju på länge…

Sara Wedlund ja, någon som vet hur hon mår och vad hon gör idag?

Inlagd: 2011-09-26, 16:18
Skriven av: Jörgen

Har inte hört något om Sara sen 2003. Hittade en gemensam nämnare mellan Mathias Fredriksson och Sara:

http://www.ostran.se/sporten/tidernas_mest_oeverskattade_svenska_idrottare/%28comment%29/view

Sen kan jag inte direkt säga att jag håller med.

Inlagd: 2011-09-26, 18:42
Skriven av: toriv

De va int Teodor Peterson som vann Lidingös 15 km… utan hans bror Lukas!
http://zport.se/start/mersport/langd/1.3948470-sa-lurade-teodor-hela-loparsverige

Inlagd: 2011-10-02, 06:47
Skriven av: Frans

Haha, humor! Synd, jag som tog detta på ett tecken på att TP skulle ta ett stort steg i sin utveckling i år. Detta kan självklart hända ändå och lika självklart är ett bra Lidingölopp inte en garanti för utveckling i skidspåren, men ändå…

Inlagd: 2011-10-02, 12:05
Skriven av: toriv

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values