28 juli 2011, av Jörgen

Vem/vilka tar ”steget”?


Vem/vilka tror vi tar det berömda steget under kommande säsong och varför? De etablerade landslagsåkarna ej inkluderade. Födelseår inom parentes. Max 3 val är möjliga att göra. Säg till om ni tycker att det saknas någon!

Vem/vilka tar "steget" under vintern 2011/12?

  • Calle Halfvarsson (89) (22%, 95 Röster)
  • Mia Eriksson (87) (5%, 21 Röster)
  • Emma Wikén (89) (4%, 19 Röster)
  • Lina Korsgren (88) (2%, 10 Röster)
  • Jennie Öberg (89) (10%, 41 Röster)
  • Eva Svensson (87) (1%, 3 Röster)
  • Tiio Söderhielm (84) (5%, 21 Röster)
  • Fredrik Jonsson (90) (12%, 51 Röster)
  • Magdalena Pajala (88) (11%, 49 Röster)
  • Lisa Larsen (90) (8%, 36 Röster)
  • Linn Sömskar (89) (2%, 8 Röster)
  • Jens Eriksson (87) (9%, 39 Röster)
  • Emma Sjölander (91) (3%, 12 Röster)
  • Fredrik Karlsson (1%, 3 Röster)
  • Sofia Bleckur (2%, 7 Röster)
  • Helene Söderlund (1%, 5 Röster)
  • Någon annan (skriv vem i kommentarstråden) (2%, 7 Röster)

Antal som röstat: 224

Loading ... Loading ...

130 kommentarer till ”Vem/vilka tar ”steget”?”

Själv lade jag mina röster på Lisa Larsen, Magdalena Pajala och Jennie Öberg.

Öberg är helt klart på uppåtgående, bl.a sprintbrons i U23-VM under säsongen som gick och låga FIS-poäng i både sprint och distans.

Vad gäller Larsen och Pajala tror jag att det blir deras vinna-eller-försvinn-säsong nu, antingen lyckas de nu eller inte. En till mellansäsong tror jag blir för tungt.

Håller dock förstås tummarna för att det ska gå bra för alla!

Inlagd: 2011-07-28, 22:54
Skriven av: Jörgen

Håller helt med om Larsen och Pajala nu j*vlar måste det börja smälla igen. Jag har följt Magdas blogg en del och hon verkar ha fått väldigt bra träning den här säsongen förhoppningsvis ger det bättre resultat än ifjol.

Jag tror Jennie Öberg blir hyperintressant. Utvecklas hon hälften så mycket som förra säsongen kommer hon få åka en hel del världscup i vinter.

10 Söderhjelm vet jag inte riktigt vad jag tycker om att han är med i en sånn här omröstning. Det känns som att han nått ganska högt på sitt max och frågan är om han kommer tokutvecklas så mycket på enskilda säsonger egentligen.

Inlagd: 2011-07-28, 23:57
Skriven av: Joel Burman

”10 Söderhjelm” – Ha, ha, ha! Att ingen kört med den förut :) Enkelt och hur kul som helst.

Själv körde jag på Halfvarsson, Jonsson och Wikén.

Saknar dock Jens Eriksson. Trots sina år i landslaget ser jag inte honom som ”etablerad”.

Inlagd: 2011-07-29, 01:18
Skriven av: Benke Benbrott

Joel Burman: Ja, det känns som om att 10:s tåg har avgått från perrongen men vi får se denna säsong. Nog vinna eller försvinn för hans del också eller så blir han långloppa…

Benke Benbrott: Jens Eriksson är nu adderad till pollen.

Inlagd: 2011-07-29, 02:59
Skriven av: Jörgen

Emma Sjölander, henne har ni glömt!

Inlagd: 2011-07-29, 12:00
Skriven av: Hannah

Hannah: Nu är Emma Sjölander med!

Inlagd: 2011-07-29, 12:54
Skriven av: Jörgen

Har inte röstat ännu.. men spotntant känns de som Sofia Bleckur kanske åxå Helene Söderlund

Inlagd: 2011-07-29, 15:13
Skriven av: jossa

Kan bara rösta på en här jag??

Inlagd: 2011-07-29, 15:14
Skriven av: JA

Jag kan också bara rösta på en. Någon som vet om det har med någon datorinställning att göra?

En jag saknar är Fredrik Karlsson.

Inlagd: 2011-07-29, 15:43
Skriven av: Alexander

Jennie Öberg och Magdalena Pajala fick mina röster…Tror inte nån kille kommer att hävda sig internationellt tyvärr…

Inlagd: 2011-07-29, 15:57
Skriven av: Andreas P

Det beror på vilket steg man talar om. Calle Halfvarsson tog ju ett steg förra året när han blev landslagsåkare och hyfsat regelbunden VC-man. Det steget tror jag några kan ta i år. Främst Wikén, Jonsson, Öberg, Bleckur och Söderhielm.

Sen tror jag att Calle Halfvarsson kan ta ytterligare ett kliv, liksom Hanna Brodin.

Jens Eriksson tror jag blir stabilare och på allvar börjar utmana om en stafettplats.

När det gäller världsstjärnor, tror jag att Ida Ingmarsdotter befäster sin plats och att Anders Södergren tyvärr faller ifrån.

Det är vad jag tror.

Förövrigt tror jag inte att det är nån vinna-eller-försvinna-säsong för Pajala. Tja, det är i såna fall bara mentalt. Jag kan inte tänka mig att hon tar något jättekliv som distansåkare. Däremot ett steg i rätt riktning, för att ta klivet om en 3-4 år. Förhoppningsvis gör hon dock en bra sprintsäsong redan nästa vinter.

Inlagd: 2011-07-29, 15:58
Skriven av: manne

Kunde också bara ta en. Tog unge herr Jonsson. ( Skulle gärna vilja ta Öberg, Larsen och Halfvarsson också, hehe)

Inlagd: 2011-07-29, 17:44
Skriven av: Skidjan

Manne: Ingen förväntar sig nog att Pajala ska göra kanon resultat på distans. Jag tror de flesta ser henne som sprinter fortfarande.

Inlagd: 2011-07-29, 21:22
Skriven av: Joel Burman

Joel: Ja, Pajala ses nog främst som en sprinter, ingen förväntar sig att hon plötsligt gör resultat på distans.

Manne: För mig finns det flera steg. Ett stort steg (och nog det viktigaste, iaf för tjejer) är det är från junior till senior. Men här menas steget från en i ”massan” till en etablerad internationell åkare med framgångar (och med det landslagsåkare), exempelvis Rydqvist och Brodin under säsongen som varit. Falken säsongen innan. Halfvardsson har inte slagit igenom riktigt hittills men förhoppningsvis gör han det under kommande säsong.

Sen finns det förstås ytterligare ett steg dvs upp till i klass med de som vinner OS/VM-guld.

Inlagd: 2011-07-30, 02:24
Skriven av: Jörgen

Jörgen… Ja, men Brodin har ju det steget kvar att ta i distans om man inte bara ser henne som en sprintåkare. Vilket jag inte tycker man ska göra.

Och i förfjol var väl Pajala den bästa distansåkaren utanför dom ordinarie landslagsåkarna. Så nog kan man ha lika stora förhoppningar på hennes distanskapacitet som t.ex. Jennie Öbergs eller Lisa Larsens.

En reflektion är annars att det verkar va en fördel att va en duktig sprinter, även när man ska ta klivet som distansåkare. Ofta tar det längre tid att nå sin högsta kapacitet i distans än i sprint. Men kan man slå igenom i sprint först, kan man få en landslagsplats och större ekonomisk trygghet för att utvecklas och så småningom ta klivet även som distansåkare. Jämför t.ex. Maria Rydqvist med Ida Ingemarsdotter, där den senare smugit fram som distansåkare från sprintlaget, medan den tidigare råkat ut för en rad tuffa petningar..

På så sätt kan jag tycka att distansklivet känns något tuffare att ta för Wikén och Larsen, än Brodin och Öberg.

Inlagd: 2011-07-30, 09:14
Skriven av: manne

Jag kunde bara rösta på en och röstade på Jens Eriksson. Hade jag kunnat rösta på flera hade jag röstat på Calle Halvarsson och Fredrik Karlsson.

Inlagd: 2011-07-30, 13:43
Skriven av: Alexander

Omröstningssystemet är tydligen lite småbuggigt, den var inställd på max 3 röster men efter det att Emma Sjölander lagts till ändrade den tillbaka till max 1 röst.

Har nu lagt till Fredrik Karlsson, Sofia Bleckur och Helene Söderlund och ändrat tillbaka till max 3 röster.

Samt lagt till röster enligt inlägg i tråden ovan (Skidjan, Jossa och Alexander).

Inlagd: 2011-07-30, 14:27
Skriven av: Jörgen

Manne: Håller med dig i ditt resonemang beträffande att det är en fördel att vara duktig sprinter för att den vägen sedan, om möjligt, ta steget i distans vilket brukar ta längre tid.

Det verkar dock mer gälla damerna än herrarna. Jönsson och Modin är sprinters i världsklass men har inte tagit steget i distans. Samtidigt kan distansåkare mycket väl vinna i sprint (vi har Hellners guld i färskt minne)..

Inlagd: 2011-07-30, 14:41
Skriven av: Jörgen

Jörgen… Nja, tycker nog att Jönsson har utvecklats rejält på distans. Vann ju en stafettsträcka och var topp-10 på VC. Så jag ser snarare Jönsson just som ett exempel på en åkare som kunnat utveckla sin distansåkning tack vare sin sprintförmåga.

Och Modin är för ung för att vi ska kunna dra såna slutsatser. Bara 23 bast! Det kan mycket väl va i distans som han får sina största framgångar om några år.

Inlagd: 2011-07-30, 22:39
Skriven av: Manne

Manne… Du har en poäng med Emil men generellt sett – Hellner, Södergren, Olsson och Rickardsson har alla slagit igenom på distans utan att ha varit sprinters. Men utvecklingen kanske gör att det blir mer ovanligt i fortsättningen..

Inlagd: 2011-07-31, 22:25
Skriven av: Jörgen

Fast Hellner var väl mer utav en sprintkille i början, eller? (I alla fall i landslagssammanhang på seniornivå.)

Inlagd: 2011-08-01, 11:44
Skriven av: toriv

Man längtar lite (ganska mycket efter vintern): http://blogs.fasterskier.com/andynewell/2011/07/31/nz-day-1/

Inlagd: 2011-08-01, 17:27
Skriven av: Skidjan

Såg på twitter att svenska damlaget kört 3000m löptest idag. Nån som kan snoka fram tider???

Inlagd: 2011-08-01, 21:26
Skriven av: Frans

Tror att Pajala kan få bra utveckling i år på klassisk distans, även vikén hoppas jag mycket på när det gäller distans. Hade även varit kul om en ”smygare” som Korsgren hade tagit ett kliv. Vi har mängder av riktigt duktiga sprinters lite tunnare på dom längre sträckorna.

Inlagd: 2011-08-04, 06:56
Skriven av: Göran

Manne & Co som diskuterar sprinters som blir distansare: Här skiljer sig det ju väsentligt mellan könen och det är väl främsta orsaken till att det är samma tjejer i sprint och distans som ligger i världstoppen. På herrsidan är det ju inte alls så.

Inlagd: 2011-08-04, 10:56
Skriven av: Joel Burman

Joel, er egentlig forskjellen så stor som du hevder? I herreklassen kan i hvertfall Hellner, Northug, Cologna, Kershaw og Harvey vinne både på sprint og distanserenn, i dameklassen er det vel bare Bjørgen, Kowalczyk,og Follis som kan dette + Majdic, Saarinen og Jacobsen pre skader. Forskjellen er riktignok større på hvilken plassering de rendyrkete sprinterne kan komme på i distanserenn, men jeg mistenker at det først og fremst kommer av at det er flere på det samme jevne høye nivået i distanse i herreklassen.

Inlagd: 2011-08-04, 15:19
Skriven av: Hanne

Jag hoppas att en ny sprintgeneration på damsidan slår igenom, nu när Majdic och Follis försvinner. Åkare som Randall, Fabjan, Visnar, Prochazkova, Falla, Brun-Lie, Öberg, Brodin, Falk, Herrmann och säkert några till.

Inlagd: 2011-08-04, 15:22
Skriven av: JonasE

Joel… Håller inte med dig där. Många är de som herråkare som etablerat sig som sprinters först, för att sedan utveckla sig som distansåkare. Hetland, Jönsson, Rönning och Poltaranin för att ta några exempel. Jag kan tänka mig att även Modin och Halfvarsson kommer gå samma väg så småningom.

Men det jag syftade på är detta: Det är ofta ett väldigt stort steg att ta från juniorelit till seniorelit på distans och för de flesta tar det många år att ta det klivet. Då kan det hjälpa om man kan etablera sig som sprinters först. I synnerhet i Sverige där det är enormt tufft ekonomiskt att bedriva en elitsatsning utanför landslagsgrupperna.

Inlagd: 2011-08-06, 10:57
Skriven av: Manne

Vad sägs om en tråd om Toppidrottveckan?

Inlagd: 2011-08-09, 10:32
Skriven av: Gabriel

Resultat från Norge o rullskid VM klassiskt lopp över 10 km med masstart.

1. Marit Bjoergen 27:39.9 0.0
2 Charlotte Kalla 27:58.3 18.4
3 Heidi Weng 28:28.2 48.3
4 Sandra Hansson 28:49.8 1:09.9

Imorgon masstartslopp i fristil där herrarna kör 24 km och damer och juniorer kör 17 km.

Inlagd: 2011-08-09, 19:02
Skriven av: Andreas P

Gabriel….VM rulleskidor i Aure…….Silver til Charlotte Kalla og bronsje til Anders Svanebo! Hanna Seppas ble nr 11, 3:18,5 bak………………

Inlagd: 2011-08-09, 19:11
Skriven av: tolsrav

tolsrav: mer imponerande med Anton Lindblads 4:e plats

Han är bara 21 år, en stor talang.

Inlagd: 2011-08-09, 19:44
Skriven av: Skidjan

FRÅGA: Är det några svenskar som avslutat sina karriärer i år? Eller några utländska stjärnor?

Inlagd: 2011-08-09, 20:15
Skriven av: Gurra G

Gurra G… Ja massor, både svenskar och andra. Några exempel: Mats Larsson, Martin Larsson, Majdic, Follis, Longa, Vittoz, Svartedal, Björn Lind, Lina Andersson och Hjelmeset.

Inlagd: 2011-08-09, 20:25
Skriven av: Manne

Gjett hvem som vant mennenes motbakkeløp over 10km i dag? :)
Det stemmer, Petter Northug tok gull.
Sterkt av ham forresten, virker som om han er kommet bra i gang med forberedelsene mot vinteren, godt å se…

Inlagd: 2011-08-09, 20:43
Skriven av: Neithiri

http://www.rbnett.no/sport/article366421.ece
Neithiri…Som han sier selv, en liten ”lett” treningstur!!!!

Inlagd: 2011-08-09, 22:46
Skriven av: tolsrav

tolsrav,
hehe ja, men jeg tviler vel kanskje litt på hvor god konkurransen var, mange ukjente navn osv ;)
Blir nok vanskeligere i morgen, 24km fellesstart i fristil, uten at jeg har sett startlistene, i det hele tatt elendig information angående dette mesterskapet.

Inlagd: 2011-08-09, 23:09
Skriven av: Neithiri

Känns överlag som svagare startfält i år än brukligt – synd.

Inlagd: 2011-08-09, 23:46
Skriven av: toriv

Ifjol körde ju inte Kalla och Björgen nått VM inte heller Northug då var det ju bara toppidrottsveckan så det går ju två olika tävlingar på samma ställe el har jag fel???

Inlagd: 2011-08-10, 01:32
Skriven av: Andreas P

Majdic kommer jag att sakna iaf men inte dom andra i lika stor utsträckning.

Inlagd: 2011-08-10, 01:34
Skriven av: Andreas P

Den där hemsidan från rsVM och toppidrottveckan är ju riktigt kass. Har flera gånger försökt hitta startlistor utan att lyckas. Resultatservicen verkar dock funka ok, o d e väl ändå viktigast…

Inlagd: 2011-08-10, 07:33
Skriven av: Frans

Andreas P: Du verkar ha rätt i att det är två olika tävlingar, något jag hade missat. Dagens VM-masstart går t.ex. i skate medan TIV-diton går i klassiskt. Och sen lär ju varken cykel eller löpning ingå i rullskide-VM…

Summan av allt gör i alla fall mig förvirrad, något som till viss del kan bero på den dåliga hemsidan. Det närmaste jag kommer startlistor är:

http://www.toppidrettsveka.no/p-melding/startlister

men vem är egentligen intresserad att sortera en anmälningslista efter hemstad eller födelseår och inte efter vilka lopp åkarna ska delta i?

Inlagd: 2011-08-10, 09:51
Skriven av: toriv

Är det några svenska landslagsåkare som deltar i toppidrottsveckan i år? Verkar inte så.

Inlagd: 2011-08-10, 10:14
Skriven av: Manne

Hittade igår startlistan under resultat men vet inte om dom är ute idag.

Ska inte VC ledarinnan vara bättre än så här? Tänker på Hanna Seppas hon var ju 3,18 efter Björgen.

Kass hemsida det håller jag med om.

Kl 15:00 idag så går starten för dagens tävlingar som man kan följa live el iaf få nån rapportering av mellantiderna.

På Fredag kl 15:00 (damer) och 16:00 (Herrar) så sänds stafetterna live på Eurosport 2. Men vet nån hur långt dom kör och i vilken stil?

Nån som väntar på premiären i längdskidor i november redan nu???

Inlagd: 2011-08-10, 10:47
Skriven av: Andreas P

Manne: Nä hörde av Rydqvist att det bara är Kalla som är där i år sen har dom ju tränat hårt förra veckan (Träningsläger i Östersund)och känner sig slitna, dock ej Kalla.

Inlagd: 2011-08-10, 10:50
Skriven av: Andreas P

Andreas P… Fast Kalla kör väl rullskids-vm och inte toppidrottsveckan i år?

Angående Seppas… Loppet igår var lite speciellt. Normalt går VC-loppen i fri stil och inte rakt uppför en backe. Kanske märkte Seppas att hon inte hade en chans igår och sparade sig till idag istället. Vi får se…

Inlagd: 2011-08-10, 11:15
Skriven av: Manne

Manne: Jo jag vet hur det är men enligt Rydqvist så skulle ingen av tjejerna till Norge vad hon visste…

Var det jag nästan tänkte att åka uppför i 10km är nog inget för dom.

Satt och diskuterade i förrgår om dom skulle ha en chans med Björgen och Kalla uppför o i klassiskt och vi kom fram till att det skulle dom inte ha.

Så rullskidor i VC går aldrig i klassiskt?

Ida, Haag har då annat för sig vet jag så dom är inte i Norge iaf.

Inlagd: 2011-08-10, 11:41
Skriven av: Andreas P

Hittade hur stafetterna avgörs i VM.

Team Relay – 3×3,7km – Free Technique både damer och herrar.

På Lördag Sprint 200m – Free Technique.

Inlagd: 2011-08-10, 11:57
Skriven av: Andreas P

Damerna har kommit upp till 6.2 km. Weng leder klungan med Kalla på andra och Sandra Hansson på tredje plats. Totalt 12 åkare i förstagruppen. Seppas och Lintzén är 35 sekunder efter och sist i loppet. Mellantider finns nedan. Finns det bilder någonstans?
http://www.emit.nu/resultat/live/toppidrettsveka2011/110810/

Inlagd: 2011-08-10, 15:20
Skriven av: JonasE

Vid 14.5 leder nu Kalla 14 sekunder före Weng. Hansson är 7:a med häng på bronset.
I herrloppet leder Cuny (FRA) med 8 sekunder före en stor klunga bland annat innehållandes Impola, Kozicek, Northug, Quicklund och Simonlatser

Inlagd: 2011-08-10, 15:33
Skriven av: JonasE

Kalla vann 49 sekunder före Weng. Hansson 4:a, 5 sekunder från bronset. Seppas 9 och Lintzén 14.
16 man samlade i herrklungan vid 21 km, däribland Quicklund, Svanemo och Northug.

Inlagd: 2011-08-10, 15:46
Skriven av: JonasE

Svanebo 2:a och Quicklund 4:a, 3 respektive 14 sekunder bakom Karlssons kompis ”svinet” som vann idag igen. Engström 11.

Inlagd: 2011-08-10, 15:50
Skriven av: JonasE

Vad hände med Björgen, hon startade ju inte alls???

Inlagd: 2011-08-10, 16:34
Skriven av: Andreas P

Björgen kör TIV idag. Krossade motståndet.

24km klassiskt
1. Björgen
2. Skofterud + 1.05
3. Saarinen + 4.11
4. Steira +4.15
10. Johaug +6.16
12. Jacobsen +12.56

Vilka avstånd!!!

Inlagd: 2011-08-10, 16:58
Skriven av: Frans

Herrar 24 km klassiskt TIV. Betydligt jämnare, verkar typ ha varit klungspurt eller liknande. 35 herrar inom 30 sekunder.

1. Sundby
2. Gaillard
3. Cologna
10. Brink +3,5
15. Södergren
23. Hattesrad
25. Kurdin Perl
26. Rickardsson + 9,9
29. Jesse Väänänen
30. Niklas Colliander
31. Jon K Dahl
33. Lasse Paakkonen +22,8
35. Matias Stradvall +29,7

Inlagd: 2011-08-10, 17:06
Skriven av: Frans

Glöm det jag skrev om herrarnas lopp, skrev av fel resultatlista. Det där var nån mellantid.

Inlagd: 2011-08-10, 17:11
Skriven av: Frans

Otroligt rörig live-resultatsida. Att rsVM och TIV går samtidigt på samma ställe gör ju det inte mindre rörigt precis.

Men hur kan Saarinen och Steira tappa 4 minuter, Johaug 6, och Jacobsen 12 minuter på Björgen??? Det är ju en träningstävling, men ändå.

Inlagd: 2011-08-10, 17:17
Skriven av: Frans

Slutresultat herrar elit toppidrottsveckan:
Plac Name Startno Team Time Diff
1 Jean Marc Gaillard 153 FRA 58:13.9 0.0
2 Dario Cologna 151 SUI 58:16.2 2.3
3 Martin Johsrud Sundby 156 NOR 58:18.6 4.7
4 Anders Aukland 158 Team Xtra Personell 58:26.0 12.1
5 Didrik Tønseth 182 NOR-U23 58:29.9 16.0
6 Anders Sødergren 155 SWE 58:32.7 18.8
7 Jørgen Brink 160 Team United Bakeries 58:35.4 21.5
8 Eldar Rønning 154 NOR 58:36.9 23.0
9 Simen Østensen 159 Team Xtra Personell 58:43.6 29.7
10 Øystein Pettersen 190 NOR 58:49.4 35.5
11 Anders Mølmen Høst 214 Lyn Ski/Team Xtra Personell 58:51.3 37.4
12 Øyvind Moen Fjeld 187 Kjelsås IL/Team NTNU 59:00.5 46.6
13 Curdin Perl 157 SUI 59:04.1 50.2
14 Anders Myrland 171 Team United Bakeries 59:05.8 51.9
15 Jonas A Kolstad 186 Henning Skilag 59:10.2 56.3
16 Daniel Rikardsson 152 SWE 59:12.8 58.9
17 Cristoffer Callesen 204 Team Xtra Personell 59:17.3 1:03.4
18 Niklas Dyrhaug 161 NOR 59:18.0 1:04.1
19 Johan Kjølstad 208 NOR 59:18.9 1:05.0
20 Anders Gløersen 206 NOR 59:20.0 1:06.1
21 Kjetil Dammen 174 Team Xtra Personell 59:22.3 1:08.4
22 Tomas NORTHUG 179 Mosvik IL 59:25.7 1:11.8
23 Ales Razym 175 CZE 59:26.6 1:12.7
24 Jesse Vãnãnen 199 FIN 59:34.6 1:20.7
25 Eirik Bransdal 195 NOR 59:43.4 1:29.5
26 Jon K Dahl 173 NOR 59:45.2 1:31.3
27 Arne Post 167 Team United Bakeries 59:47.4 1:33.5
28 Magnus Moholt 203 Ålen IL 59:48.6 1:34.7
29 Ola Vigen Hattestad 207 NOR 59:50.8 1:36.9

Spontant, utan att veta deras teknik och form, känns Richie som en besvikelse. Trodde att Gaillard skulle slå igenom ordentligt förra året, kanske kommer det nästa säsong istället. Och vem är Didrik Tønseth?

Inlagd: 2011-08-10, 17:56
Skriven av: JonasE

Ungt norsk skitalent,var med å vant staffeten i fjor i junior VM. Artikkel fra Aftenposten i 2009 om han: http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/skisport/article3110834.ece

Inlagd: 2011-08-10, 18:36
Skriven av: tkh

Marika Sundin är för mig helt obekant.
Verkar vara en lovande tjej. Är hon bra på vanliga skidor?

Inlagd: 2011-08-10, 20:01
Skriven av: nisse

Säger väl det mesta att när de bästa längdåkarna väl ställer upp i rullskidor får Seppas m.fl stå tillbaka.. Blir spännande att se om detsamma gäller Vasaloppet där bl.a Northug nu ska ställa upp.

Inlagd: 2011-08-10, 21:08
Skriven av: Jörgen

JonasE: Didrik Tønseth är ganska känd, världsetta som sistaårsjunior – kolla t.ex denna juniorlänk här på Skidpepp..

Inlagd: 2011-08-10, 21:12
Skriven av: Jörgen

Frans, ”Men hur kan Saarinen och Steira tappa 4 minuter, Johaug 6, och Jacobsen 12 minuter på Björgen??? Det är ju en träningstävling, men ändå.”

Johaug mistet en pigg, tapte mye tid før hun fikk en ny stav som var alt for lang og tapte enda mere tid, aner ikke hva de andre drev med…

Inlagd: 2011-08-10, 22:42
Skriven av: Neithiri

JonasE: kan ju hända att man tappar piggar etc. eller är rejält nedtränad.

Får se hur de gör det på MTB/löpning/Jaktstart..

Inlagd: 2011-08-11, 01:59
Skriven av: Skidjan

jsm guld i vintras.

Inlagd: 2011-08-11, 06:05
Skriven av: Loke

Nisse

Inlagd: 2011-08-11, 06:05
Skriven av: Loke

Jag hittade inte Marika på juniortråden.
Med silver i rullVM borde hon kanske vara under bevakning.

Inlagd: 2011-08-11, 08:03
Skriven av: nisse

Svanebo verkar ha tagit ett kliv framåt.
Hoppas han tar plats i VC. Då han jobbar samtidigt som han tränar borde det finnas massor med outnyttjad träning i honom.

Inlagd: 2011-08-11, 08:11
Skriven av: nisse

Ingen ska ju tro att Saarinen, Johaug eller Steira är i god form i augusti då dom är rejält nertränade en del håller en hög nivå nästan jämt under en hel säsong nästan och vissa har sina toppar. Det är väl bara Kalla som ”skulle” kunna hänga med Björgen bättre än dom ovan nämnda just nu.

Se på exempelvis Johaug som kommer i form först vid slutet av december och så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Men som dom säger (Landslagsåkarna) att det går mycket upp och ner just nu på året pga all träning sen tål ju vissa mer träning än andra.

Inlagd: 2011-08-11, 10:44
Skriven av: Andreas P

Många som inte startar idag i MTB loppet exempelvis Björgen men Skofterud, Kristoffersen, Jacobsen, Saarinen, Steira, Hansson och Johaug är med.

Inlagd: 2011-08-11, 10:50
Skriven av: Andreas P

Damernas resultat MTB

1. Borghild Løvset Tid 1:32:18.4
2. Vibeke Skofterud Diff. +4:02.7
3. Marthe Kristoffersen +7:30.9
4 Hildegunn Gjertrud +8:02.1
5. Astri Urenholdt Jacobsen +10:32.9
6 Therese Johaug +10:34.5
9. Aino Kaisa Saarinen +12:47.6
10 Kristin S Steira +13:39.6

Sandra Hansson kom inte till start

Inlagd: 2011-08-11, 12:10
Skriven av: Andreas P

Mesterskapets joker er Armenia, som stiller med en eneste løper:Sergey Mikayelan, som har tatt både gull og bronsje i de løpene han har gått!
Stor prestasjon………….

Inlagd: 2011-08-11, 14:29
Skriven av: tolsrav

Nästa steg nu jag röstar på

Halfvarsson: Distans
Brodin: Distans
Larsen: Måste bara finnas mer att få ut av henne kan väl inte vara så att hon var som bäst när hon var 18 å 19 år tog medalj i JVM 2008 2009 sedan har hon sakta tappat mark JVM 2010 var hon bra men inte ´lika bra som 2008 å 2010..2011 var ju ännu ett stag bakåt..

Inlagd: 2011-08-11, 19:15
Skriven av: jossa

Klassisk sprint i toppidrottsveckan igår. Resultat damer:
1) Marit Bjørgen, Norge
2) Katja Visnar, Slovenien
3) Celine Brun-Lie, Norge
4) Sandra Hansson, Sverige
5) Aino-Kaisa Saarinen, Finland
6) Marthe Kristoffersen, Norge
9) Vibeke Skofterud, Norge
11) Therese Johaug, Norge
13) Astrit Jacobsen, Norge
21) Kristin Steira, Norge

Resultat herrar:
1) Ola Vigen Hattestad, Norge
2) Petter Northug, Norge
3) Simen Østensen, Norge
4) Eldar Rønning, Norge
5) Eirik Brandsal, Norge
6) Øystein Pettersen, Norge
9) Jon K Dahl, Norge
10) Dario Cologna, Schweiz
12) Martin J Sundby, Norge
19) JM Gaillard, Frankrike
20) Daniel Rickardsson, Sverige

Idag stafetter i rull-skid-VM kl 15 på Eurosport2.

Inlagd: 2011-08-12, 07:40
Skriven av: JonasE

För den som har nrk1 sänds det från toppidrottsveckan nu, kl 13.00.

Inlagd: 2011-08-12, 12:59
Skriven av: Manne

Ingen stafett sändning dom sände jaktstarten över 18km från toppidrottsveckan istället för VM stafetterna, som börjar kl 18:00.

Inlagd: 2011-08-12, 17:43
Skriven av: Andreas P

Lite trist med den dåliga bevakningen av både Aure och VM. Inte många artiklar om det ens i norsk press. Hade ju annars varit lite godis för oss skidtokiga:)

Inlagd: 2011-08-12, 17:49
Skriven av: Anna

Är ju inte precis högprioriterade sport nyheter, Sverige är riktigt dåliga i stafetten måste jag säga, skulle minst ha behövt en Kalla i laget, Juniorerna har åkt fortare.

Första växlingen 27.1 efter (Lintzen)
Andra växlingen 1:27.1 efter. (Seppas)
Mål: 1a NOR, 2a RUS 3a ITA 4a SWE (Hansson) 1:33 efter Norge. Sverige hade iaf blivit tvåa i juniorklassen…

Seppas måste vara helt ur slag el???

Inlagd: 2011-08-12, 18:27
Skriven av: Andreas P

Ja, Seppas presterade inte när det väl gällde och det fanns bättre skidåkare närvarande, det är bara att konstatera.

Länk till resultaten? Är nyfiken på vilka som ingick i det norska, ryska resp italienska laget? Hur på herrsidan?

Inlagd: 2011-08-12, 20:10
Skriven av: Jörgen

VM-GULD!!! i herrarnas stafett, Impola, Westman och Svanebo.

http://www.emit.nu/resultat/live/toppidrettsveka2011/110812_relay/

Inlagd: 2011-08-12, 20:18
Skriven av: JonasE

Grymt!! Vad kul för dem, Grattis Grabbar

Inlagd: 2011-08-12, 20:45
Skriven av: Bergelius

Petter Northug imponerer stort i Aure, klar seier sammenlagt i Toppidrettsveka i tillegg til to VM gull. Blir moro til vinteren ;)

Inlagd: 2011-08-12, 21:33
Skriven av: Neithiri

Grattis till guldet!

Jo Northug imponerade fast den som har imponerat mest är ändå Björgen.

Inlagd: 2011-08-12, 21:40
Skriven av: Andreas P

Ja, Bjørgen er rå for tiden, slik det ser ut akkurat nå har jeg vondt for å se noen som kan utfordre henne til vinteren, hun er så totalt gjennomført seriøs i treningen sin og blir bedre å bedre hele tiden…

Inlagd: 2011-08-12, 22:02
Skriven av: Neithiri

Andreas P….Bjørgen virker solid, men de andre norske jentene er pr dags dato for langt bak! Men de fleste er nok inne i en tung treningsperiode…………

Inlagd: 2011-08-12, 22:11
Skriven av: tolsrav

Intressant att ser resultaten från Northug (och även andra norska herrar). De brukar ju vara ganska sänkta så här års så det är ju solklart att de har ett helt annat upplägg i år där huvudmålet är TDS.
Svenska herrarna verkar ju ha ett helt annat upplägg än de norska herrarna med Rickardsson helt ur slag och Hellner som verkar ha gått under jorden (och inte uppdaterat sin blogg sen valborg)…

Inlagd: 2011-08-13, 17:00
Skriven av: Allan Vallan

Allan Vallan: Hellner tränar för fullt fast har även varit på lite fisketurer.

Apropå bloggen så kommer det väl inlägg när säsongen börjar.

Inlagd: 2011-08-13, 17:32
Skriven av: Andreas P

Var in på Google och läste om något nytt kommit om Formoterol. En spännande ny studie från Australien visar på en förbättrad fettförbränning och protein metabolism. För den vetgirige googla formoterol metabolism och läs och begrunda. Jag vet att det inte är den optimala tråden men jag vill gärna uppdatera. :)

Inlagd: 2011-08-13, 21:02
Skriven av: nisse

Ja da var nok et VM over, og med ”fasiten” i hånden: 13 gull, 2 silver og 2 bronsjemedaljer til Norge……….!

Inlagd: 2011-08-13, 21:35
Skriven av: tolsrav

Bara att gratulera Norge, får se vad det har att säga inför styrkeförhållandet på riktiga skidor. :)

Inlagd: 2011-08-15, 06:08
Skriven av: Skidjan

http://www.adressa.no/tv/?id=17292
Skidjan…..Her er et lite tips til de svenske åkarna! ;)

Inlagd: 2011-08-15, 18:25
Skriven av: tolsrav

Tolsrav,

Petter ser ruggigt stark ut i år! Hur ska någon kunna utmana honom?

Vi svenskar får hoppas på att Marcus Hellner har gått in i en riktig träningsbubbla och kör hårdare än någonsin. Han bloggar ju inte längre så man har ju ingen aning om hur det går för honom. Han var ju inte heller med i Aure.

Northug har verkligen förbättrat sitt löpsteg. Kul att han tränar mängd (visserligen intervaller) i tunna Asics Tarther (såg det ut som) med perfekt stegisättning när han springer. Han tar väl OS-guld på någon löpdistans också om han fortsätter så här….. :-)

Inlagd: 2011-08-15, 19:42
Skriven av: Gabriel

Eftersom Hellner är så osynlig i media kanske han har bosatt sig här under sommarn :)
http://www.youtube.com/watch?v=tBPlug6jcz0&feature=related

Inlagd: 2011-08-15, 20:02
Skriven av: Allan Vallan

I intervallstarter tror jag nog det finns utmanare till Petter.

Värre är det nog med Björgen. Fruktansvärt hur hon dundrade på, bättre än nånsin.

Sen är det ju träningssäsong vilket gör att man inte ska titta så länge på resultatlistorna. Sen finns ännu en orsak till att ta resultaten från Aure med en nypa salt. Läste att det fanns lopp (sprintkvalet) där arrangörernas rullskidor/hjul inte räckte till alla tävlande och vissa körde på sina egna rullskidor.

Inlagd: 2011-08-15, 20:10
Skriven av: Frans

Allan Vallan…Ja, hvor i verden befinner Hellner seg? Han har jo nærmest vært totalt osynlig siden VM i Kollen…..:)

Inlagd: 2011-08-16, 11:27
Skriven av: tolsrav

tolsrav – Kanske har han fastnat i myrhålet :)

Inlagd: 2011-08-16, 11:42
Skriven av: Allan Vallan

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10081468
Petter frykter de svenske åkarna til vintern!

Inlagd: 2011-08-16, 12:40
Skriven av: tolsrav

Bjørn Dæhlie trente over 1200 timer pr år på topp, enligt Sture Sivertsen. Petter ligger bare på ca 800 timer pr år……………..

Inlagd: 2011-08-16, 12:50
Skriven av: tolsrav

http://www.youtube.com/watch?v=lQQ3yWQM-5g

Det var slik det gikk da.

Inlagd: 2011-08-16, 16:18
Skriven av: Helmer

Varför körde inte Northug sista sträckan i stafetten?

Inlagd: 2011-08-16, 17:01
Skriven av: Bergelius

Antagligen låg det minor på upploppet

Inlagd: 2011-08-16, 17:46
Skriven av: JonasE

Jonas E….Kankje det! Men i de fleste tilfellen, er det vel de svenske åkarna som ligger etter Northug på upploppet…….:)

Inlagd: 2011-08-16, 21:36
Skriven av: tolsrav

Verkar vara farligt med P-piller och vara elitidrottare, nåt som borde uppmärksammas och diskuteras tycker jag.

http://fasterskier.com/2011/08/it-shouldnt-be-at-all-surprising-a-link-between-birth-control-and-performance/

Inlagd: 2011-08-17, 19:10
Skriven av: Skidjan

Skidjan: Intressant läsning. Hoppas att tjejerna läser detta. Det finns ju som sagt andra metoder än hormoner.

Inlagd: 2011-08-17, 21:41
Skriven av: nisse

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10081572

5 minuter video med Northug i intervallträning och lite intervjuer – intressant.

Inlagd: 2011-08-18, 10:32
Skriven av: Skidjan

Hellner är för skön:

http://www.sweski.com/hellner-det-aumlr-bara-skidor.4949338.html

”För mig är det ändå bara skidor, en skidtävling…”

Inlagd: 2011-08-18, 11:40
Skriven av: Gabriel

http://www.youtube.com/watch?v=_JmA2ClUvUY&feature=fvwrel
Northug og Hellner, i en meget hard diskusjon etter stavbrekket under OS 2010 ;)

Inlagd: 2011-08-18, 11:54
Skriven av: tolsrav

http://www.youtube.com/watch?v=9tJ64DMLCAw&feature=related

Petter Northug gjör det!

Inlagd: 2011-08-18, 15:36
Skriven av: Helmer

Gratulerer til Johan Edin!

http://kirkebakkengp.files.wordpress.com/2011/08/herrer.pdf

Inlagd: 2011-08-19, 21:38
Skriven av: Neithiri

Oj, dethär hade jag missat:

Kirkebakken Grand Prix – Stafett kvinner
Hamar, Hedmark 19. august 2011

1. Riita-Liisa Roponen/Aino Kaisa Saarinen, Finland 7.11,17
2. Marit Bjørgen/Therese Johaug, Norge 7.21,0

Väldigt överraskande att finskorna lyckades slå den super-duon!

Inlagd: 2011-08-21, 14:04
Skriven av: Frans

Gratulationer till Sveriges Orienteringslandslag! Var ju inte ens spännande i medaljligan. Storhögen till Sverige och lite småskrot till resten.

Inlagd: 2011-08-21, 20:56
Skriven av: Benke Benbrott

Inom orientering är det en klar tendens att yngre löpare, runt 20 år, tränar mer och mer för långdistans på bekostnad av sprint.

Hoppas att skidor att följer i samma spår.

Tyvärr är tävlingstillfällena få om de inte kör rena långlopp.
Det har det varit en brist på medellånga lopp de senaste åren. Sällsynt med 20/30 eller 30/50 km med individuell start för damer/herrar.

Inlagd: 2011-08-24, 09:26
Skriven av: Elin

Elin: är inte Orienterings framtid sprint ändå å kortarelopp åxå?? om dom vill växa i tv å media??

Tror nog många unga som tränarskidor tränar hårt å för lägre distanser men när man är ung är man explosivare å då kan göra bra resultat i sprint som inte kräver lika bra träningsbakgrund..

Inlagd: 2011-08-24, 18:23
Skriven av: jossa

Det är väl ingen längdåkare som tränar för lopp på 20-50 km i intervallstart? Vore lite smått osmart annars, eftersom man i princip inte tävlar i dom loppen längre.

Inlagd: 2011-08-24, 18:37
Skriven av: Manne

jossa;
Tror inte att orienteringens framtid är sprint av den typ som var på senaste VM.

Lopp på 12-15 minuter på asfalt och gatsten inne i en stad kräver manliga löpare som gör ca 8 minuter blankt på 3000 meter bana.

Det intressanta är att jag möter många yngre som självmant tränar för längre lopp på bekostnad av sprint.

Har ni märkt att många skidåkare och skidskyttar i sommar testat sig på just 3000 meter bana?

Inlagd: 2011-08-24, 21:23
Skriven av: Elin

Elin: Orientering kan mycket väl vara/bli en folksport men aldrig bli ”bra TV” och slå igenom i form av sponsorer, bra publiksiffror etc som det ser ut nu.

Nästan ingen vet vem världsmästaren i orientering är. Har läst att vi har en mycket duktig damorienterare just nu men minns inte hennes namn. Googlade nu och hon heter visst Helena Jansson.

Annichen Kringstad var ett undantag och vår allra mest kända orienterare men det var nog mest för att vi saknade andra idrottsvärldsstjärnor vid den tiden. Annars känner jag inte till flera orienterare och ingen manlig sådan.

Har nog med sportens beskaffenhet att göra. Springa i skogen och synas vid en kontroll där det finns en kamera – det är svårt att göra ”bra TV” av det.

Orientering är en sport där det är roligare att delta själv än att titta på.

Elin igen: Har du fått Oskars mejl om att bli juniorkrönikör här? Han har inte fått svar från dig, stämmer mejladressen?

Inlagd: 2011-08-25, 02:18
Skriven av: Jörgen

Jörgen;
Jag ville visa på ett stigande intresse bland ungdomar jag mött att träna långt.

Har först idag då mina arbetsförhållanden äntligen klarnat för det kommande året svarat Oskar.

Inlagd: 2011-08-25, 08:14
Skriven av: Elin

http://www.dagbladet.no/2011/08/25/sport/langrenn/therese_johaug/oystein_pettersen/petter_northug/17801643/
Langrenn overgår alle idretter i Norge, til og med i sommerhalvåret! Og det varmer et Trønderhjerte, som lever og ånder for langrennsporten….:)

Inlagd: 2011-08-25, 10:16
Skriven av: tolsrav

Tolsrav>> Det var fler norrmän som följde tour de france än under kollen-VM.

Det var intressant att följa orienterings-VM, även om det finns lite att jobba på. I stafetten var det stundtals svårt att hänga med vem som ledde och hur den som ledde gjorde bort. Men en sak var intressant, nämligen att löparna vid vissa kontroller skulle till olika ställen. Detta gjorde att det inte blev ett enda långt följa-john utan att de duktigaste faktiskt fick utnyttja sin kapacitet, till skillnad mot längdskidåkningens masstarter.

Inlagd: 2011-08-25, 12:36
Skriven av: JonasE

Orienterings-VM var skitkul att följa, trots en makalöst usel produktion.

Inlagd: 2011-08-25, 14:08
Skriven av: Benke Benbrott

Elin: tror 3000m är ett norskt fenomen från början, kanske är det Arild Monsen som har infört det som en testpunkt?

Allt är säkert Oddvar Brå’s fel som var en stark löpare, kanske naturligt för efterkommande att mäta kapaciteten mot hans tider?

Inlagd: 2011-08-25, 15:23
Skriven av: Skidjan

Eftersom jag tror att flera här gillar friidrott och alla gillar ”Uppvärmningen” så vill jag berätta att SVT nu sänder runt kl 12 varje dag fram till nästa söndag. Här är det första programmet.
http://svtplay.se/v/2514246/webbexklusiva_uppvarmningen_27_8

Inlagd: 2011-08-27, 18:28
Skriven av: JonasE

Kollade lite på orienteringen;kände inget särskilt trots svenska framgångar

Inlagd: 2011-09-05, 16:01
Skriven av: Experten

Funderar över vilka som tar steget. Läser tidigare inlägg och ser att ekonomin är bortglömd.

Inte lätt för de åkare som hamnat utanför grupperna.

Hör att det är svårt för många att i dag få egna sponsorer. Flera klubbar har risig ekonomi etc.

Kollar hemsidor.
Nästan alla redovisar sponsorer för skidor, stavar etc. Få har huvudsponsorer för resor mm.

Återstår att jobba vid sidan av träningen för att fylla på egna plånboken eller nalla på studiebidraget.

Hälsningar från en trevlig uteservering på torget i Liberec.

Inlagd: 2011-09-22, 12:42
Skriven av: Elin

Du har så rätt Elin. Det behövs fler sponsorer. Och stipendier. Varför inte dra ihop ett skidpeppstipendium? Riktat till talanger utanför landslagsgrupperna. Frivilliga bidrag från läsarna.

Inlagd: 2011-09-22, 14:44
Skriven av: Anders

http://www.langrenn.com/prikkfritt-saa-langt-for-bjoergen.4962646-1743.html

Justyna Kowalczyk uttalte etter VM i Kollen: ” Jeg har uflaks som må konkurrrere i samme tidsepoke som historiens beste langrennsløper”
Uten Matit Bjørgen ville hun ha vært den store mesteren…….

Inlagd: 2011-09-22, 14:50
Skriven av: Tolsrav

Justyna har sagt en hel del annat också om Marit. Och jag säger ingenting jag.:)

Inlagd: 2011-09-22, 15:28
Skriven av: nisse

Nisse…Ja, til og med det argumentet, går til helvete, for Justyna nu!;)

Inlagd: 2011-09-22, 15:37
Skriven av: Tolsrav

Tolsrav: Inte denna säsong men nästa. Fritt från 1/1 2012.

Inlagd: 2011-09-22, 16:20
Skriven av: nisse

Nisse från 1/7 2012 menar du? Denna säsong pågår ju fram till sommaren 2012.

Inlagd: 2011-09-23, 18:38
Skriven av: Jörgen

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values