09 mars 2011, av Jörgen

Juniortråden period 5 2010-11


Sofia Henriksson med JVM-guldet. Foto: Anders Byström, Svenska skidförbundet

FIS har släppt poängen för period 5 som gäller under perioden 18 februari till 5 maj. Förra juniortråden finns här. Hur har det gått för våra 5 främsta juniorer resp de 3 bästa i världen sedan period 4? Sett till FIS-poängen i distans, tidigare plac och poäng inom parentes, tjejerna först:

D20 (1991):

     
1 (1) Heidi Weng, Norge 34.73 (37.35)
2 (5) Kari Øyre Slind, Norge 55.20 (71.46)
3 (7) Ragnhild Haga, Norge 58.75 (72.19)
22 (30) Johanna Meyer 99.61 (108.47)
24 (31) Elin Mohlin 101.38 (108.75)
28 (28) Maria Nordström 106.36 (106.36)
37 (44) Emelie Cedervärn 114.49 (125.85)
40 (43) Emma Sjölander 117.43 (125.11)
     

D19 (1992):

     
1 (1) Helene Jacob, Tyskland 61.92 (69.79)
2 (2) Jelena Soboleva, Ryssland 65.87 (81.35)
3 (6) Christa Jäger, Schweiz 82.50 (88.76)
24 (27) Caroline Glännerud 119.02 (130.92)
25 (30) Lisa Dahl 121.89 (133.64)
26 (23) Evelina Settlin 123.07 (123.74)
33 (29) Moa Larsson 131.36 (131.36)
45 (50) Maria Sundström 146.07 (157.09)
     

D18 (1993):

     
1 (1) Madeleine Thorn 85.73 (85.73)
2 (4) Nika Razinger, Slovenien 90.05 (95.98)
3 (2) Teresa Stadlober, Österrike 92.51 (92.56)
5 (5) Stina Nilsson 97.14 (97.14)
6 (6) Julia Svan 98.98 (100.56)
15 (18) Maja Falk 128.67 (134.47)
17 (19) Sara Nordstrand 130.16 (136.55)
     

D17 (1994):

     
1 (2) Sofia Henriksson 94.55 (116.78)
2 (1) Lea Einfalt, Slovenien 116.34 (115.56)
3 (4) Jonna Sundling 126.05 (147.19)
8 (5) Isabelle Persson 148.22 (151.02)
9 (17) Jackline Lockner 149.49 (174.21)
17 (13) Moa Wikberg 171.55 (171.55)
     

H20 (1991):

     
1 (1) Didrik Tönseth, Norge 43.01 (43.32)
2 (4) Jonas Dobler, Tyskland 45.79 (50.55)
3 (5) Markus Weeger, Tyskland 46.43 (55.40)
23 (25) Simon Andersson 81.24 (86.39)
24 (20) Gustav Eriksson 81.45 (81.66)
32 (35) Simon Hallström 85.66 (93.11)
44 (33) Simon Persson 91.61 (91.61)
52 (39) Simon Sveder 95.85 (95.85)
     

H19 (1992):

     
1 (1) Ilvo Niskanen, Finland 54.57 (53.51)
2 (2) Sindre Bjøernestad Skar, Norge 58.28 (67.36)
3 (4) Scott Patterson, USA 59.40 (69.23)
10 (8) Daniel Svensson 75.51 (75.51)
14 (15) Carl Quicklund 79.91 (84.13)
15 (14) Jack Impola 82.16 (82.16)
17 (20) Karl-Johan Westerberg 85.42 (90.80)
18 (23) Niklas Persson 85.93 (92.40)
     

H18 (1993):

     
1 (10) Raphael Couturier, Kanada 79.08 (109.73)
2 (8) Ryo Shimizume, Japan 85.48 (107.75)
3 (1) Edi Dadic, Kroatien 87.32 (87.32)
7 (4) Håkan Emilsson 101.19 (101.19)
17 (14) Rasmus Hörnfeldt 111.60 (111.60)
18 (17) Oscar Ivars 112.00 (112.00)
32 (33) Elias Alvebro 130.29 (134.48)
33 (29) Karl-Johan Dyvik 130.39 (130.39)
     

H17 (1994):

     
1 (1) Sergej Malyshev, Kazakstan 82.90 (82.90)
2 (2) Kentaro Ishikawa, Japan 83.35 (83.69)
3 (3) Jens Burman 115.75 (115.75)
4 (4) Gabriel Thorn 125.26 (126.86)
6 (5) Anton Hedlund 130.44 (130.44)
7 (10) Marcus Ruus 130.96 (146.31)
20 (18) Emil Svensson 165.37 (180.99)


Tack till Elin för hjälpen med att ta fram de nya siffrorna!

110 kommentarer till ”Juniortråden period 5 2010-11”

Lyfter över följande som var min kommentar direkt efter att FIS släpp poängen 18/2.

1991:
Det ser INTE lovande ut för svensk del men det visste vi.
Svenska gruppen som helhet måste höja sig ett par snäpp.
Hoppas att någon gör det. Kanske Johanna Meyer om hon förbättrar sin klassiska åkning. Nästa säsong är de seniorer.

Norge med fyra ytterst lovande i topp. De tog också de fyra första platserna på JVM.
Vem av dessa tar nästa stora steg, växer snabbast in i seniorklassen? Heidi Weng troligen?

Två tyskor bland de 10 första!

1992:
Även den här svenska gruppen måste höja sig. Bästa svenska 24:e, Caroline Glännerud Domnarvet.

En intressant första 10-grupp med tre tyskor.

Överraskande är bästa norska Barbro Kvåle (obs. stavningen) bara nr 12 tätt följd av Anne-Tine Markset.
(Barbro är kanske ännu mer framstående i skidorientering, nu i helgen blev hon norsk juniormästarinna och uttagen till senior-VM i slutet av mars.
Hon är också duktig i orientering och har även tävlat i vintertriathlon.)

1993:
Madeleine Thorn klar etta. Svensk bredd med ytterligare sju bland de trettioen bästa.
Norges bästa, Hilde Losgård, på 10:e plats.
Hon vann 5 km fritt i ungdoms-OS, inte så konstigt då hon är minst lika bra som skidskytt.

Intressant med Slovenien på andra och att Österrike tar tredje och fjärde platserna.
6 tyskor bland 30 första.

1994:
Ser för svensk del riktigt lovande ut med Sofia i topp och fem bland de tio, sedan ytterligare sju bland de 50 första.
Finland har bara två åkare på 100-listan, bäst Hanna Varjus, nr 18.

Tyskland mycket bra med 7 bland de 40 bästa.

———–

Vilka nationer har bra ungdomsverksamhet om man går efter FIS-listorna?

Inga överraskningar bland de stora, Sverige, Norge, Ryssland och Finland ungefär som väntat.

Tyskland är riktigt på gång med nödvändig generationsväxling. Bättre sent än aldrig!

Slovenien med flera lovande som kan ta över efter Majdič, Visnar m.fl. De behöver förbättra sig i klassisk åkning.

Österrike kommer också med flera lovande.

Schweiz har några bra men liten bredd.

Negativt är Polen, Tjeckien, Frankrike, Italien, Slovakien.

Vilka kommer vi få se högt upp i listorna om några år om vi bortser från självklara nordiska och ryska åkare?

Här några:
Lea Enfalt och Nika Razinger Slovenien, Teresa Stadlober och Nathalie Schwarz Österrike samt Helene Jacob, Hanna Kolb och Lucia Anger Tyskland.

Sätter en spänn på Lea Enfalt!

Inlagd: 2011-02-23, 00:11
Skriven av: Elin

Inlagd: 2011-03-09, 22:22
Skriven av: Elin

Intressant att se på återväxten enligt FIS-ranking.

Alltså att titta på de som är födda 1991 och blir seniorer nästa säsong.

Visar antal åkare bland 100 bästa, herrar resp. damer. Inom ( ) bästa placering för d:o

Norge 23 + 14 (1 + 1)
Ryssland 14 + 20 (11 + 10)
Sverige 8 + 14 (23 + 22)
Finland 7 + 10 (5 + 5)
USA 7 + 8 (16 + 7)
Tyskland 7 + 6 (2 + 6)
Japan 7 + 3 (9 + 8)
Canada 5 + 5 (29 + 39)
Italien 4 + 4 (60 + 14)
Frankrike 4 + 2 (6 + 13)
Tjeckien 2 + 2 (15 + 30)
Österrike 3 + 0 (46 + -)
Estland 3 + 0 (62 + -)
Kazakstan 1 + 2 (69 + 11)
Polen 1 + 2 (61 + 12)
Schweiz 1 + 3 (78 +45)
Rumänien 1 + 0 (18 + -)
Liechtenstein 1 + 0 (14 + -)
Slovenien 1 + 0 (89 + -)
Kina 0 + 2 (- + 76)
Ukraina 0 + 1 (- + 17)
Vitryssland 0 + 1 (- + 95)

Inlagd: 2011-03-09, 22:33
Skriven av: Elin

Några snabba kommentarer till dagens JSM:

Att Sofia Henriksson är en talang utöver det vanliga visste vi även om jag tippat på 35 sekunders segermarginal. Nu blev det bara 25.

Sara Nordstrand väntad tvåa. Inspireras säkert av Sofia, Elin, Evelina m.fl. vid Skidgymnasiet i Sollefteå.

Lina Kardin trevlig överraskning, fyra med bra driv.

Hade väntat mig något mera av Stina Nilsson och framförallt var Madeleine Thorn en besvikelse.

Spännande att följa Jonna Sundling, 16 år, fyller 17 sista dagarna i december.

Marika Sundin som segrade i D19-20 såg ut att ha förbättrat sin klassiska åkning sen jag såg henne i Remslespelen.
Äntligen en 19-20 som rådde på alla 17-18 utom Sofia.

Tyvärr har högst FIS-rankade svenska Johanna Meyer mycket att förbättra i klassisk åkning. 7;a slagen med 41 sek.
I övrigt ungefär som väntat.

Synd att Marcus Ruus inte fick mäta sig på ungdoms-OS. Det syntes idag att han varit värd det om inte SOK/förbundet snålat.

I övrigt ganska väntat, bortsett från att Håkan Emilsson som åkte ungdoms-OS, nu slagen med 2.30!

Även bland pojkarna står sig 17-18 bra mot 19-20.

(Lämnar tidigt i morgon Boden fvb Tyskland.)

Inlagd: 2011-03-09, 23:26
Skriven av: Elin

1991/92: Johanna Meyer har nu kommit under 100 i FIS-poäng. Vi får se hur det går för henne nästa säsong men jämför man årgången innan vid samma tidpunkt förra året var det:

1. Ingvild Flugstad Østberg, Norge – 31.75 FIS-poäng
2. Miriam Gössner, Tyskland – 37.45
3. Lisa Larsen – 39.63
4. Hanna Brodin – 45.27

En viss skillnad (och sen gick det inte så bra för Larsen/Brodin i distans denna säsong)… Vi får hoppas att något markant händer de närmaste åren för årgångarna 1991/92. Hoppet är kanske större vad gäller killarna, de brukar ju blomma ut senare än tjejerna. Och ja, Norges 91:or ser väldigt lovande ut…

1993/94: Flera svenska killar som ligger högt upp, blir intressant se hur de fortsätter att utvecklas. På damsidan är det ännu mera lovande.

Thorn har lägsta poängen men har inte dominerat som tidigare utan denna vinter är det Henriksson och Nilsson och som levererat (framför allt under JVM, men även annars). Sofias FIS-poäng fortsätter att sjunka och Svan är nu under 100 hon också.

Inlagd: 2011-03-09, 23:26
Skriven av: Jörgen

Elin: Kollade nu in JSM. 84.48 nya FIS-poäng till Sofia – därmed är hon nere på 88,89 FIS-poäng om jag räknat rätt. Hennes femte bästa resultat är 101,84 – snart är hon förbi Thorn.

Sofia har blivit för bra för inhemskt juniormotstånd men ska självklart matchas försiktigt. Kanske borde hon prova på att tävla i Scandic/Sportia Cup?

Inlagd: 2011-03-09, 23:40
Skriven av: Jörgen

Själv när jag tittar på tävlingar tycker jag att damsidan (såklart) ser väldigt lovande ut! Även om thorn inte alls känns lika lovande längre. Men samtidigt verkar det svänga oerhört fort för tjejerna i denna ålder!

Tycker det verkar som att tjejerna åker som snabbast när dom är 16-17 sen blir dom lite sämre när dom är 18-19!

Medans herr sidan bara verkar bli sämre för varje år, tycker 93-94 killarna är betydligt sämre än vad 91-92 killarna är! Ser inte alls bra ut där!

Inlagd: 2011-03-09, 23:42
Skriven av: johan

En fråga om de duktiga tyskarna: hur stor ”risk” är det att det försvinner till skidskytte? Gössner är väl antagligen förlorad för alltid.

Inlagd: 2011-03-10, 10:43
Skriven av: toriv

H17 Jens Burman. Undrar om han har någon släkting som skriver på skidpepp??

Inlagd: 2011-03-10, 18:11
Skriven av: Alexander

Alex: Du är den andra som frågar härinne. Tyvärr antagligen inte Burman är ett rätt vanligt namn i Norr- och Västerbotten och min familj har inte så stort längdåkar intresse förutom jag då som är i stort sett skadad i jämförelse.
En rolig grej dock är att jag kollade en stream ifrån Kalle Anka cup (kanske borde döpas om till Kalla cup hahah) och då fanns det en pojkåkare i 14-16 klassen som heter Joel Burman. Ser fram emot att följa den honom noggrant i framtiden haha!!

Inlagd: 2011-03-10, 18:32
Skriven av: Joel Burman

Toriv: Troligen ganska stor! Viel mehr Geld (von Sponsoren) im Biathlon in Deutschland…

Inlagd: 2011-03-11, 19:19
Skriven av: Jörgen

Sofia om JSM Debuten:
http://sofiaphoto.blogg.se/2011/march/utkast-mars-10-2011.html

Inlagd: 2011-03-12, 11:11
Skriven av: Joel Burman

Var ligger norges stora hopp Thea Krokan Murud (tvåa efter Sofia på distansen på ungdoms OS) på rankingen?? En tjej med det coola namnet måste vara ett framtidshopp!

Inlagd: 2011-03-13, 10:49
Skriven av: Joel Burman

Joel Burman: Det norska framtidshoppet är sexa i sin årskull (1994) med 143.49 FIS-poäng.

Inlagd: 2011-03-13, 11:20
Skriven av: Jörgen

Många av dom stora namnen svajade betänkligt under jsm,speciellt under dubbeljakten.Thorn bröt,Nordstrand 24a,Henriksson ”bara”3a och Stina 6a.Imponerande bra kört av 94orna .Lina kardin 4a 2 gånger under jsm hennes strid med Jackline om 4e platsen var underbar ”gummibandet som aldrig ville brista” Jonna sundling tog ytterligare ett steg och bevisade återigen sin duglighet i klassisk åkning.Julia Svan´s krossning av Sofia under skatedelen var imponerande! Samanfattningsvis visar detta JSM att bredden i toppen är nog större än vad många tror1

Inlagd: 2011-03-13, 21:20
Skriven av: Loke

Loke: Tror att Henriksson hade en dipp i detta lopp. Ingen aning vad det beror på men kanske ”väggade” hon? Var du på plats och kan berätta mer?

Sofia har ju haft en otrolig säsong hittills men motgång kan också vara nyttig, om det dras lärdom av det.

Thorn har haft en jobbig säsong med motgångar, bara att hoppas på att hon kommer stärkt ur detta till nästa säsong.

Inlagd: 2011-03-13, 22:19
Skriven av: Jörgen

Japp,i skatedelen när klättringen i slalombacken skulle börja var hon helt stum,trodde då att hon skulle rasa helt genom fältet men tjurskallen + ett bra försprång gjorde nog att raset slutade vid en 3:e plats.Thorn ser tyvär ut att stå kvar på samma nivå medans dom andra utvecklas i rask fart,det är detta jag menar i tidigare inlägg,vi har inte 3 ”stora” vi har närmare 10″ ;)

Inlagd: 2011-03-14, 06:35
Skriven av: Loke

Såg att H17-18 åkte snabbare än H19-20 på 10km K.
Verkar vara en del lovande 94:or i bland killarna också.

Inlagd: 2011-03-14, 09:21
Skriven av: simon

Loke: Tack för informationen, då vet vi att Sofia ”väggade”. Nog nyttigt för henne att det hände och en bra lärdom inför framtiden.

Inlagd: 2011-03-14, 09:35
Skriven av: Jörgen

Sofia har problem efter skidbyten,enligt vad som stod i PT för ett tag sedan.
Blir förhoppningsvis mindre med tiden.

Inlagd: 2011-03-14, 10:35
Skriven av: nisse

Liten fråga bara,är det nu okej att använda JSM guld tjejen Marika sundin som jämförelse i lopp?

Inlagd: 2011-03-15, 06:14
Skriven av: Loke

Loke: Marika vann sin åldersklass (91-92) i JSM men var 23 s efter Sofia där (hos FIS räknades det som en enda tävling).

Jag tycker att för att bli en bra preferens/värdemätare måste man prestera bra (eller dåligt) över flera lopp mot motstånd som i sin tur går att preferera till.

Ta exempelvis Julia Svan, nästan bara topp 10 hela vintern, det går att använda henne som värdemätare.

Om en medtävlande slår Svan en gång men förlorar klart i de andra tävlingarna under vintern ger det vid handen att Svan är bättre och mera jämn. Svan kanske bara hade en dipp eller så var den medtävlande riktigt bra just den dagen.

Skulle den medtävlande däremot slå Svan gång på gång skulle det indikera att denne är bättre än Svan och i sin tur själv bli en bra värdemätare för övriga medtävlande.

Så jag tänker när det gäller preferenser men vi kan alla förstås tycka olika.

Inlagd: 2011-03-15, 07:54
Skriven av: Jörgen

Åter från Tyskland passerade jag Sollefteå.

Grattis till skidgymnasiet, 11 individuella medaljer på JSM till + en massa stafett- och lagmedaljer.

Sedan till Rossön, Sigvard Jonssons minne.
(Anar att det finns några stötar här på skidpepp som minns Sigvard.)

D17-18, 11 km klassiskt med intervallstart

Sofia Henriksson Strömnäs etta på tiden 35.28 hela 2.04 före Jackline Lockner Graninge-Alliansen

D19-20: också 11 km

Lisa Dahl Offerdal vann på 37.39, 27 sek. före klubbkamraten Evelina Bångman

D21, också 11 km

Sanna Hallberg Åsarna vann på 34.40, Therese Svensson slagen med 1.03, 3;a Hanna Seppas slagen med 2.02

H17-18 åkte 16.5 km

Segrare Rasmus Hörnfelt Östersund på 49.44, 26 sek före Jens Burman Åsarna 275
(nu blir Joel glad eller?)

Åker nu vidare till Åsele på barndop.

Inlagd: 2011-03-19, 16:15
Skriven av: Elin

[…] kan med fördel diskuteras i Juniortråden för period 5. Något som saknas? Säg då gärna till i en […]

Inlagd: 2011-03-23, 17:35
Skriven av: » Säsongsavslutningen « Skidpepp

Någon skrev att de yngre juniorerna åkte fortare än de äldre på JSM, 10km klassiskt. De må hända men föret var något sämre för de äldre som startade senare, bara så ni vet.

Inlagd: 2011-03-23, 23:40
Skriven av: Alexander

Alexander: De yngre damjuniorerna (speciellt Sofia) har slagit de äldre gång på gång i vinter samt har lägre FIS-poäng, det är ingen slump… Startlistor för prologen i Piteå imorgon fredag:

D 17-18

D 19-20

D 21-

H 17-18

H 19-20

H 21-

 
Blir intressant att se juniorernas tider jämfört med seniorerna. De kör exakt samma sträckor på dam- resp herrsidan (3,75 resp 5 km klassiskt) i prologen. Madeleine Thorn ställer inte upp till start men annars verkar de flesta vara med.

Inlagd: 2011-03-24, 11:35
Skriven av: Jörgen

Sofia är utan större tvekan den bästa junioren i klassisk stil. I fristil finns de dock bättre namn i min mening, men då är dem äldre än Sofia också.

Skulle vara roligt att göra ett internt junior-tips?

Inlagd: 2011-03-24, 15:05
Skriven av: Kent

Kent: Det kan inte ingå i Skidpeppstipset men det låter trevligt med ett internt tips här i juniortråden. Vad säger ni andra?

Kanske kan vi tippa målgången på söndag men kommer de att sära på åldersgrupperna (17-18 resp 19-20) i handikappstarten då eller kör de gemensamt?

Inlagd: 2011-03-24, 15:33
Skriven av: Jörgen

Ja menade här Jörgen :)

Grupperna kommer tävla i olika klasser. Det finns ju ganska mycket att tippa på en sådan här helg. 4 olika juniorklasser 2 tävlingar, 2 seniorklasser 2 tävlingar samt SM-stafett.

Inlagd: 2011-03-24, 16:05
Skriven av: Kent

Kent: Go for it, vi tippar de åtta pallarna på juniorsidan (då detta är juniortråden) och börjar med prologen (men den som vill kan förstås tippa alla åtta på en gång).

Innan jag lämnar mina tips måste jag dock kolla upp killsidan mera (har sämre koll där)…

Så får vi se vilka andra som också vill tippa.

Föreslår samma poängsystem som i Skidpeppstipset dvs 2 p för rätt person på rätt pallplacering, 1 p för rätt person men fel pallplacering.

Inlagd: 2011-03-24, 16:27
Skriven av: Jörgen

Alexander;
Dessvärre har det varit så hela säsongen att flera i D17-18 slagit D19-20.

Jörgen;
Tyvärr saknas också Sara Nordstrand, tvåa i D17-18 på JSM i klassiskt.
Problem med att knä.

Inlagd: 2011-03-24, 16:48
Skriven av: Elin

Är inte 15 sekunder väl korta startintervall? Kalla kommer ju svicha förbi Lindborg innan första backen.

Inlagd: 2011-03-24, 17:27
Skriven av: JonasE

Sådärja mina juniortips inför imorgon:

Prologen H 17-18

1. Marcus Ruus
2. Rasmus Hörnfeldt
3. Gabriel Thorn

Prologen H 19-20

1. Gustav Eriksson
2. Simon Andersson
3. Daniel Svensson

Prologen D 17-18

1. Sofia Henriksson
2. Julia Svan
3. Stina Nilsson

Prologen D 19-20

1. Marika Sundin
2. Elin Mohlin
3. Caroline Glännerud

Inlagd: 2011-03-24, 17:44
Skriven av: Jörgen

Elin: Jens Burman är säkert en riktig talang men jag har mina stora förhoppningar på 15 åriga Joel Burman som körde in runt 15:e plats på Kalle Anka cup loppet veckan innan VM. Jag kollade på webstreamen därifrån och då såg jag hans målgång….

Inlagd: 2011-03-24, 17:54
Skriven av: Joel Burman

Några små chansningar som ja hoppas ska gå hem.

D17-18
1. Sofia Henriksson
2. Stina Nilsson
3. Julia Svan
H17-18
1. Rasmus Hörnfeldt
2. Marcus Ruus
3. Håkan Emilsson
D19-20
1. Elin Mohlin
2. Maria Nordström
3. Evelina Settlin
H19-20
1. Gustav Eriksson
2. Carl Quicklund
3. Simon Andersson

Inlagd: 2011-03-24, 18:31
Skriven av: Kent

Intressant detta http://www.nrk.no/sport/langrenn/1.7564215

Frode Estil rasar mot Skiforbundets satsning på elitgrupper för juniorer… klok man han.

Inlagd: 2011-03-24, 20:22
Skriven av: Skidjan

ang, taskiga resultat från sistaårsjuniorerna.
Läste en intervju en gång med Thomas Magnusson(tror det var i Land) ang skrala resultat i spåren på 90talet. Han svarade bara -Äh, det kommer alltid nån ny idiot som tycker det är kul o åka skidor.
Så är det nog.

Inlagd: 2011-03-24, 21:23
Skriven av: mindotterblirnästaKalla

Länk till liveresultat i Piteå

Fungerar inte nu men förhoppningsvis senare i eftermiddag när tävlingarna väl kommer igång.

Inlagd: 2011-03-25, 10:36
Skriven av: Jörgen

Ska bli spännande att se hur långt efter de bästa juniorerna är seniorerna på 3.75 km. Kan Henriksson vara topp 10 sammanlagt i dag?

3.75 km klassiskt bör ju passa perfekt för henne.

Inlagd: 2011-03-25, 16:17
Skriven av: Benke Benbrott

Om damjuniorerna tävlat i damklassen: 12:e plats (Settlin), 14:e (Nilsson) resp 15:e (Henriksson). Alla drygt 40 s efter Haag. Inte illa! Dock en överraskning att Sofia blev först trea bland juniorerna, hände det något under hennes lopp?

Inlagd: 2011-03-25, 17:15
Skriven av: Jörgen

Sofia har varit sjuk. Det var tveksamt om hon skulle starta.

Inlagd: 2011-03-25, 17:44
Skriven av: nisse

Känns som om ja plockade hem tipset Jörgen : )

Inlagd: 2011-03-25, 19:03
Skriven av: Kent

Kent: Rätta gärna och redovisa, sen tippar vi igen på söndag? :-)

Inlagd: 2011-03-25, 20:13
Skriven av: Jörgen

Strömnäs väntar tydligen med laget till stafetten. Sofia tveksam.

Inlagd: 2011-03-25, 20:29
Skriven av: Elin

Tipstävling Scandic Cup Juniorer

1. Kent 13p
2. Jörgen 7p

Inlagd: 2011-03-25, 20:29
Skriven av: Kent

Har inte Julia S tagit ett rejält kliv i år? Känns som att hon varit hur bra som helst hela säsongen rakt igenom. På alla distanser.

Som om hon börjar komma ikapp träningsmässigt.

Inlagd: 2011-03-25, 20:31
Skriven av: Benke Benbrott

hahah det är här riktiga skidpepp tipset håller hus =)

Inlagd: 2011-03-25, 21:12
Skriven av: Joel Burman

Kent är en mästertippare vad gäller juniorer, ligger helt klart i lä där men ni andra var fega som inte vågade tippa alls! :-)

Benke Benbrott: Jovisst, Julia Svan är hur jämn som helst nu, idel topplaceringar och en bra värdemätare! Blir spännande se hur hon fortsätter utvecklas nästa säsong. Definitivt topp 3 av våra damjuniorer nu dvs tillsammans med Sofia och Stina. Gunde och Marie är säkert stolta över henne. Hoppas att Thorn inte tappar suget utan kommer igen till nästa säsong!

Inlagd: 2011-03-25, 21:31
Skriven av: Jörgen

Positivt idag; 16-åriga Jonna Sundling som åker bättre och bättre i klassiskt. Hon fyller 17 sista dagarna i december.

Negativt: Duktiga skataren Johanna Meyer utvecklas inte i klassiskt, idag nästan ett steg bakåt.

Mer negativt; Saknade Sara Nordstrand som tar steg framåt, tyvärr knäskadad.

Inlagd: 2011-03-25, 23:19
Skriven av: Elin

Funderar vad som kommer till nästa säsong, alltså vilka 16-åringar som är lite utöver det vanliga.

För drygt ett år sedan skrev jag här på skidpepp om Sofia Henriksson, skrev om hennes driv i klassisk åkning bl.a. på USM.

I år ser jag tyvärr ingen som sticker ut som Sofia gjorde förra säsongen.

Inlagd: 2011-03-25, 23:29
Skriven av: Elin

Elin: Jag håller tummarna att Joel Burman (15 årig åkare som körde Kalle Anka Cup innan vm) utvecklas med stormkliv!

Inlagd: 2011-03-26, 11:47
Skriven av: Joel Burman SR

Som ni kanske har sett drog sig Strömnäs ur damstafetten.
Sofia!

Inlagd: 2011-03-26, 12:02
Skriven av: Elin

Sofia mår tydligen inte bra just nu. Trist.

Inlagd: 2011-03-26, 12:32
Skriven av: Jörgen

Synd

Inlagd: 2011-03-26, 13:35
Skriven av: Joel Burman

Tar på eget initiativ upp Scandic Cup Juniortipset till imorn!

Tippar på slutplacering efter jaktstarten, inte själva åktiden.
Fyra olika klasser. Välkomna att lämna in era tips!

Inlagd: 2011-03-26, 17:53
Skriven av: Kent

D18

1. Svan
2. Nilsson
3. Sundling

D20

1. Nordström
2. Sundin
3. Sjölander

H18

1. Emilsson
2. Hörnfeldt
3. K-J Dyvik

H20

1. G Eriksson
2. Quicklund
3. K-J Westberg

Inlagd: 2011-03-26, 18:04
Skriven av: Benke Benbrott

D18
1. Stina Nilsson
2. Julia Svan
3. Jonna Sundling
D20
1. Evelina Settlin
2. Maria Nordström
3. Elin Mohlin
H18
1. Rasmus Hörnfeldt
2. K-J Dyvik
3. Jens Burman
H20
1. Gustav Eriksson
2. Carl Quicklund
3. Daniel Svensson

Inlagd: 2011-03-26, 18:13
Skriven av: Kent

Chansar på att Sofia blir kry till imorgon, annars ingen chans att ta in på Kent!

D18
1. Sofia Henriksson
2. Julia Svan
3. Stina Nilsson

D20
1. Johanna Meyer
2. Evelina Settlin
3. Maria Nordström

H18
1. Rasmus Hörnfeldt
2. K-J Dyvik
3. Jens (Joel) Burman

H20
1. Carl Quicklund
2. Daniel Svensson
3. Gustav Eriksson

Inlagd: 2011-03-26, 22:35
Skriven av: Jörgen

Enligt Sofias blogg verkar hon laddad för start i alla fall. Men hon känns inte alls så stark i fristil.

Inlagd: 2011-03-27, 08:29
Skriven av: Kent

Att Sofia är mindre bra i fristil tror jag beror på att frånskjutet inte är i takt med tyngdpunken.

Ibland åker hon riktigt bra, med fint flyt.
Självförtroende?

Inlagd: 2011-03-27, 08:58
Skriven av: Elin

De är inte en lek att hitta rätt stäm i fristilen, där har Sofia en del att jobba på. Det gäller större utslag än hennes taskiga armpendling i diagonalen. Hennes driv där skulle kunna bli ännu bättre.

Inlagd: 2011-03-27, 09:00
Skriven av: Kent

Det gick snabbt för Jonna att komma upp i rygg på tättrion.

Inlagd: 2011-03-27, 09:15
Skriven av: Elin

Intressant öppning till första varvningen där Sundling, Lockner och Gustafsson plockat in nästan hela försprånget. Tydligt att dem där framme inte går för fullt. Inte alls likt Sofia att hålla igen på viset, brukar ju vara max från första stavtaget där. Att Stina tar de lugnt är väl ganska väntat, ingen har en suck mot henne i en spurt.

Inlagd: 2011-03-27, 09:16
Skriven av: Kent

Jonna fortsätter att dra.

Inlagd: 2011-03-27, 09:29
Skriven av: Elin

1. Stina Nilsson
2. Jonna Sundling
3. Julia Svan

Det innebär i den totala cupen att..
1. Stina 540p
2. Sofia 460p
3. Julia 450p

Och i våran individuella juniortipstävling så är ställningen efter första klassen denna…

Kent 4p
Jörgen 2p
Benke Benbrott 3p

Start 10.45 för 19-20 tjejerna.

Inlagd: 2011-03-27, 09:31
Skriven av: Kent

Mohlin har tänt grillen i D19-20, har telefon på plats som säger att hon går som en galning.

Inlagd: 2011-03-27, 09:56
Skriven av: Kent

D19-20, Sollefteå uppgörelse? Fyra av de fem första efter varv 1 från gymnasiet

Inlagd: 2011-03-27, 10:04
Skriven av: Elin

1. Anna Janjons
2. Caroline Glännerud
3. Evelina Settlin

Det innebär i den totala cupen..

1. Evelina Settlin 480p
2. Elin Mohlin 395p
3. Johanna Meyer 375p

Och i våran interna tipstävling..

Kent 4+1
Jörgen 2+1
Benke Benbrott 3+0

Inlagd: 2011-03-27, 10:19
Skriven av: Kent

1. Gustav Eriksson
2. Daniel Svensson
3. Karl-Johan Westberg

I vårat tips är nu ställningen..

Kent 4+1+3
Jörgen 2+1+3
Benke Benbrott 3+0+4

Inlagd: 2011-03-27, 12:42
Skriven av: Kent

1. Oscar Ivars
2. Gabriel Thorn
3. K-J Dyvik

I tipset..

Kent 4+1+3+1=9
Jörgen 2+1+3+1=7
Benke Benbrott 3+0+4+2=9

Totalt.
Kent 22
Jörgen 14
Benke 9

BARNSKIRENN!! ;)

Inlagd: 2011-03-27, 13:29
Skriven av: Kent

Grattis och bra tippat Kent! :-)

Inlagd: 2011-03-27, 14:15
Skriven av: Jörgen

Grattis till Sollefteå Skidgymnasiums åkare; Oscar, Carl, Niklas, Caroline, Elin, Evelina, Marika, Sofia, Sara, Agnes m.fl. efter en framgångsrik säsong.

Tacka era duktiga ledare!

Inlagd: 2011-03-27, 14:43
Skriven av: Elin

Strömnäs damjuniorer hade redan 1 vecka innan stafetten meddelat att dom inte tänkte åka. Det var ej pga sjukdom som dom avstod.

Inlagd: 2011-03-28, 10:17
Skriven av: Helena

Hmm,pratade med Sofia på fredagen,och då var det osäkert om dom skulle åka stafetten.Verkar som om dom velade in i det sista.

Inlagd: 2011-03-28, 15:51
Skriven av: Loke

Bara en liten fråga,,, Varför har alla åkare/juniorer ”väldigt” höga fis poäng i sprint men ganska låga i distans?

Inlagd: 2011-03-29, 22:40
Skriven av: Loke

Loke: Gissar att det beror på att det åks färre tävlingar i sprint bland juniorerna = färre referenser = svårare att klättra i FIS-poäng där?

Inlagd: 2011-03-29, 23:05
Skriven av: Jörgen

Stina Nilsson spöade Ingemarsdotter i Jämtkraftsprinten (sprint på 400 meter)

http://zport.se/skidsport/langd/1.2901639-asarnaakare-tog-hem-jamtkraftsprinten

Inlagd: 2011-03-30, 00:53
Skriven av: Benke Benbrott

Benke,som jag sagt tidigare låt Stina få prova sina sprinttalanger mot seniorerna i en världscup typ dusseldorf.Hennes taktiska nivå är enorm,lägger aldrig en sekund mer arbete än vad som behövs för att gå vidare.Att sen ha en spurt som ingen matchar är en klar fördel oxå.

Inlagd: 2011-03-30, 17:07
Skriven av: Loke

Saknade svenska juniorer i lördagens Flyktinglopp, 15 km klassiskt.

En tjej slagen med 10 minuter av Heidi Weng och ingen grabb.

Relativt närliggande Offerdal, Östersund och Åsarna har många bra juniorer.

Varför inte starta?

Inlagd: 2011-04-03, 08:28
Skriven av: Elin

Info om junior/pojk åkaren Joel Burman: http://skidresultat.se/Default.asp?cat=person&id=57942

Inlagd: 2011-04-05, 14:20
Skriven av: Joel Burman

Varför skulle vi vilja ha info om honom?

Inlagd: 2011-04-05, 16:51
Skriven av: Bosse

Har blitt skikkelig imponert av Sofia Henriksson denne sesongen. Et talent av beste klasse. Hun er også moden i hodet for sin alder.
Å la Stina Nilsson få være med i Düsseldorf og i noen andre WC skulle hjelpe henne. La henne få kjenne på nivået. Gi henne inspirasjon! Loke, Stinas taktiske nivå var ikke akkurat enormt bra i Otepää :(

Inlagd: 2011-04-08, 08:24
Skriven av: Anders

Hur ska vi summera denna juniorsäsong? Grabbarna har det inte gått så bra för, går på tjejerna:

1. Sofia Henriksson (f 1994): Vår bäste junior, 3 JVM-medaljer bland annat, kommer att ha lägst FIS-poäng o.s.v. Kan bli hur bra som helst, är redan bra i klassiskt men behöver förbättra sig i fristil. Det omvända hade varit svårare. Har säkert WC-starter i bagaget och mycket låg FIS-poäng som sistaårsjunior om hon fortsätter som hon gjort.

2. Julia Svan (f 1993): Mycket hög lägstanivå och riktigt bra avslutning av säsongen. Blir farlig med riktig grundträning och har expertis och generna hemma från föräldrarna. Kan utmana Henriksson – en coming star!

3. Stina Nilsson (f 1993): JVM- och JSM-vinnare i sprint denna säsong, mer behöver inte sägas… Men även bra i distans. Har tagit steget förbi Thorn.

4. Johanna Meyer (f 1991): Mycket bra i fristil, behöver dock förbättra sig i klasssiskt vilket är svårare. Blir nu senior, hoppas att hon får det stöd hon behöver! Gäller även Elin Mohlin och Maria Nordström.

X. Den tidigare suveränen Madeleine Thorn har haft en mellansäsong men kan mycket väl komma igen till nästa säsong, mycket kan hända i den åldern!

Inlagd: 2011-04-10, 08:43
Skriven av: Jörgen

Det roliga är att det finns fler i D17-18 som imponerat till och från. T ex Jonna Sundling. D19-20 känns genomgående väldigt svag. Men, det kan så klart ändras snabbt.

Sedan gillar jag Evelina Settlins inställning med att ställa upp i en del seniorlopp. Framför allt 3-milen. Fler juniorer borde testa på sådant. I det fallet håller jag med den annars KEK på längd.se (vilket jag sällan gör. Tycker han är kass) om att knappt några juniorer ställde upp på SM-stafetten i Piteå.

Inlagd: 2011-04-10, 09:49
Skriven av: Benke Benbrott

Från Knallcrossen i Bruksvallarna.
Sträcksegrare i prologen;

D15-16 Emma Strömberg Remsle 1:53.34

D17-18 Stina Nilsson Malung 1:43.92

D19-20 Rebecka Sundin Nordingrå 1:51.54

H15-16 Svein Berg Fines Henning Skilag 1:44.23

H17-18 Karl-Johan Dyvik Leksand 1:44.90

H19-20 Gustav Eriksson Jarl Rättvik 1:38.26

Överåriga Maria Rydqvist Östersund åkte in som tvåa i D19-20 på 1:53.65

Att Stina är snabb visste vi men inte så snabb.

Inlagd: 2011-04-10, 14:33
Skriven av: Elin

säger bara Heidi Weng,vilken uppvisning!!! sen vill jag + för Julia Svan och Isabell Person som spurtslog självaste Stina Nilson!

Inlagd: 2011-04-10, 21:18
Skriven av: Loke

Jörgen: Sofia och Stina har inga medaljer från JVM, utan från ungdoms-OS

Inlagd: 2011-04-20, 07:10
Skriven av: Helena

Helena: Tack för rättelsen!

Inlagd: 2011-04-20, 09:42
Skriven av: Jörgen

Benke Benbrott har skrivit om detta i en annan tråd men passar bra här med:

Team 2015 Junior, träningsgrupp 2011:

Julia Svan (född 1993), Vansbro AIK, Torsby skidgymnasium
Madeleine Thorn (1993), Ulricehamns IF, Torsby skidgymnasium
Stina Nilsson (1993), Malungs IF, Torsby skidgymnasium
Sofia Henriksson (1994), Strömnäs GIF, Sollefteå skidgymnasium
Evelina Settlin (1992), Hudiksvalls IF, Sollefteå skidgymnasium
Caroline Glännerud (1992), Domnarvets GoIF, Sollefteå skidgymnasium

Daniel Svensson (1992), IFK Mora SK, Mora skidgymnasium
Karl-Johan Westberg (1992), Borås SK, Mora skidgymnasium
Rasmus Hörnfeldt (1993), Östersunds SK, Åre skidgymnasium
Carl Quicklund (1992), Östersunds SK, Sollefteå skidgymnasium
Niklas Persson (1992), Falu IK, Sollefteå skidgymnasium
Karl Edenroth (1992), Strömnäs GIF, Älvsby folkhögskola

Länk till mera info på skidor.com

Inlagd: 2011-04-22, 00:28
Skriven av: Jörgen

Några snabba kommentarer till juniorlaget:

Saknar Jonna Sundling och Sara Nordstrand.

Jonna klar tvåa bland 94-orna och yngst, fyller 17 först i slutet av december. 6a och 2a på JSM, klassiskt resp. dubbeljakt. Mycket bra i den fria tekniken.

Sara (-93) kom mer och mer.
Tvåa 25 sek efter Sofia på JSM och före Julia på klassiska delen.
Hämmades av knäproblem under dubbeljakten, avslutade säsongen.

Grabbarna: ok enligt mig men ingen född -94, (Jens Burman och Gustaf Thorn?).
? för Oskar Ivars född 93.

Som väntat ingen född -95, ingen som stuckit ut.

Inlagd: 2011-04-22, 01:06
Skriven av: Elin

Några kommentarer betr. antagningarna till riksskidgymnasierna.

D16-mästarinnan Moa Molander Kristiansen, Domnarvet till Mora, 2an Hedda Bångman, Offerdal till Järpen och 3an Emma Rust, Alnö till Sollefteå.

H16-mästaren Axel Ekström, Garphyttan till Torsby. 3an Oskar Svensson, Korsnäs till Mora

Varför enbart grabbar till Torsby?

Inlagd: 2011-04-22, 01:24
Skriven av: Elin

Elin: Tror inte att det är realistiskt att någon 95:a skulle slå in sig bland de sex främsta damjuniorerna när det som nu handlar om fr.o.m årskullen 1992. I så fall måste det vara någon i absolut särklass typ Henriksson…

Settlin och Glännerud kunde ha petats till förmån för Jonna Sundling och Sara Nordstrand. Men ledningen vågade väl helt enkelt inte att utelämna sistaårsseniorerna (92:orna) helt. Svan, Nilsson, Thorn och Henriksson givna på förhand, sen återstod två platser…

Bland grabbarna enbart sistaårsjuniorer förutom Rasmus Hörnfeldt (93:a). Ingen av dem har dock gjort sig gällande internationellt sett precis. Ser mörkare ut där men vi får hoppas på att någon av dem blommar ut senare.

Inlagd: 2011-04-22, 02:04
Skriven av: Jörgen

Jörgen;
Jag har redan åkt ca 30 km i strålande sol.
Avundsjuk?

Antar att Sara föll på att hon tappade över 4 minuter på dubbeljakten på JSM och sen inte kunde åka stafetten och inte heller avslutande Scandic Cup.

Föll Jonna på att hon är så ung?

Inlagd: 2011-04-22, 10:14
Skriven av: Elin

Settlin känns bra mycket mer självskriven än Thorn i laget tycker jag Jörgen. Hon har tre cup-segrar i år, topp 10 på JVM och totalvinnare av juniorcupen.

Madde Thorn har inte alls imponerat, två bra lopp i år. I Åsarna var hon 3a och i Torsby var hon tvåa.. åkte inge vidare alls på JVM.

Jag anser att Henriksson, Settlin, Svan, Nilsson och Thorn var självskrivna. Sen slogs Glännerud och Sundling om sista platsen, hugget som stucket dem emellan. Där väljer man nog Glännerud för att Sundling har tiden framför sig.

Sara Nordstrand tycker jag inte riktigt har tillräckligt med resultat för att blanda sig i diskussionen.

På herr-sidan känns det mer givet. JVM åkarna brukar alltid vara självskrivna även om Edenroth inte imponerat efter JVM. Hörnfeldt har överlag varit starkast i yngre klassen och förtjänar en plats. Sen har inte yngre klassen riktigt visat samma kapacitet som de äldre förutom något enstaka lopp. Därför känns Niklas Persson som rätt kandidat, en kille som legat på gränsen till J-laget länge. Han vann ju JSM i Boden 2009 om ja inte minns fel, som förstaårsjunior.

Inlagd: 2011-04-22, 10:51
Skriven av: Kent

Elin!

Hur ser spårförhållandena ut i Bruksvallarna nu? Är det åkbart i Össjödalen och kläppenvägen?

Inlagd: 2011-04-22, 10:52
Skriven av: Kent

Visst kan man argumentera för att Sundling är tillräckligt duktig för att få en plats (vilket även jag gjort tidigare) men jag tycker inte att det är katastrof att få viss balans mellan sistaårsjuniorer och våra duktiga yngre juniorer trots att potentialen kanske ter sig vara större hos Jonna än Glännerud.

Inget märkligt heller att ingen 94:a bland grabbarna tog en plats. Gabriel Thorn och Jens Burman känns iaf som två bra namn för framtiden.

Inlagd: 2011-04-22, 17:17
Skriven av: Benke Benbrott

Jag skulle välja Jonna Sundling före båda 92:orna. Men hon kommer med all säkerhet med i juniorlandslaget nästa år!

Thorn förbryllar mig. Världsetta i FIS-poäng i sin årskull, dock är de bästa FIS-poängen från förra säsongen och det blir intressant se vad hon har för FIS-poäng i den nya listan den 5 maj.

Faktum kvarstår – Madeleine har haft en mellansäsong, varför? Någon som kan berätta mera? Hon har flera DNS i vinter – länk

Inlagd: 2011-04-22, 19:24
Skriven av: Jörgen

Det blev i hastigheten lite fel betr. Sara Nordstrand.
Hon avstod sprinten och inte stafetten. Dubbeljakten spolierades pga. magsjuka.

Hon har varit i Umeå för undersökning av sitt knä. Vet inte resultatet.
Sara har utvecklats betydligt och åker mer och mer drivet.
Sollefteågymnasiet sporrar!

Med lite tvekan Sara före Jonna.

Inlagd: 2011-04-22, 21:20
Skriven av: Elin

Om någon 94:a kille skulle ha haft en plats så skulle det ha varit Marcus Ruus som har imponerat i vinter

Inlagd: 2011-04-22, 22:16
Skriven av: simon

Det var knät som spökade som gjorde att Sara avstod sprinten,tycker i övrigt att Thorns och Glänneruds platser känns tveksamma.Glännerud har visserligen presterat ett par tävlingar på slutet.Men Thorn lever enbart på gamla meriter.Är nog endast i längdåkning som det går att leva på gamla resultat,skulle personligen villja ha en mer flexibel trupp där dagsformen avgör.

Inlagd: 2011-04-23, 10:45
Skriven av: Loke

Loke… När det gäller juniorlandslaget tycker jag det finns en poäng att vara lite försiktig med petningar fram och tillbaka. Det är väl inte främst för dagsformen man har ett juniorlandslag, utan för de resultat åkarna kan tänkas göra om fem till femton år.

Inlagd: 2011-04-23, 16:32
Skriven av: manne

Så då menar du att bara dom sex i laget ska vara bra om 5-15 år?Resterande då ska dom lägga av då? Landslaget är en sporre för alla juniorer och är man kvallifiserad genom resultat så ska man få chansen,tycker inte heller att man ska pga ålder ska ha någon självskriven plats.

Inlagd: 2011-04-23, 16:38
Skriven av: Loke

Nej, så menar jag inte. Jag är överhuvud taget tveksam till juniorlandslaget som lösning, just för att det berör så få.

Men om man nu, trots detta ska välja ut några få att satsa extra på, tycker jag man ska behandla dessa uttagningar med stor känslighet. Jag tror inte det är bra att upphöja någon junior till skyarna ena säsongen, och rycka undan benen nästa.

Sen undrar jag om det är vettigt att yngre juniorer ingår i juniorlandslaget.

Inlagd: 2011-04-23, 17:01
Skriven av: manne

Håller inte med,konkurans om platserna höjer standarden på alla även dom som är med,sen förstår jag inte varför du menar att ”yngre juniorer” inte ska få delta.Sverige har nhl proffs i samma ålder,tror du att skidåkare är av klenare virke?

Inlagd: 2011-04-23, 19:05
Skriven av: Loke

Nej, jag tror inte längdåkarna är av klenare virke. Men det tar längre tid att nå toppen i längdskidor. Eftersom de flesta når sin toppkapacitet mellan 25 och 30, anser jag att det dumt med för hårda krav och elitgrupperingar i ung ålder som kan göra att många slutar. Målsättningen måste ju ändå vara att få så många som möjligt att hålla på så länge att dom når sin fulla potential som längdåkare.

Jag håller med i det Northugs förra tränare Audun Kolstad sa i en intervju:

”– I dag er opplegget slik at vi plukker ut noen få som får et veldig spisset tilbud på juniornivå. Dette er utøvere som i tillegg til å ha prestert best også har trent veldig mye. På juniorlandslaget spisses tilbudet ekstra, og jeg er redd de tar ut for mye i for tidlig alder. Resultatet er at fra å ha prestert på topp på juniornivå, så faller kurven bratt når de blir seniorer. Vi har sett alt for mange eksempler på dette, sier Kolstad, som har vært langrennstrener på høyt nivå i svært mange år, og som har hatt en finger med i spillet til svært mange av både nåtidas og de senere års beste skiløpere. Marte Elden og Petter Northug er to av løperne som har hatt Kolstad som sin trener.

– Det er langt fra positivt å få sydd puter under armene for tidlig. Jeg tenker da på full bekledning, skiutstyr, navnet på bildøra osv. Sjansene for å bli tatt inn på et lag ved overgangen til seniorklassen er ikke store. Det er da utfordringene starter i forhold til å flytte hjemmefra, studier, egne sponsoravtaler og så videre. For dem som da ikke har en klubb/krets som er oppegående, vil utfordringa ligge på lur. Spesielt for jentene, som erfaringsmessig ikke ta de sjansene som guttene gjør. Resultatet blir at de fleste vil prioritere bort satsninga på ski.”

Här är resten av artikeln:

http://www.namdalsavisa.no/sport/article5481541.ece

Inlagd: 2011-04-23, 23:36
Skriven av: manne

Peakåldern för en hockey spelare räknas runt 26-28 år,ser ingen skillnad där.

Inlagd: 2011-04-24, 08:52
Skriven av: Loke

Loke… Jag tycker förutsättningarna för juniniorer i längdskidor och ishockey är gigantiska. Inte minst när det gäller försörjningsbiten för de utanför landslagen. Och urvalet är otroligt mycket större i hockeyn. Dessutom hävdar jag fortfarnde att det är lättare för unga att hävda sig mot de äldre i hockey än i skidor. Men det är inte jämförelsen med hockey som är intressant, utan hur man får fram duktiga längdåkare på seniornivå. Och i det sammanhanget tror jag det är dumt att plocka ut några få i allt för tidig ålder.

Inlagd: 2011-04-24, 11:51
Skriven av: manne

”Jag tycker sklinaderna i förutsättningarna…” ska det stå.

Inlagd: 2011-04-24, 12:35
Skriven av: manne

Ja men då håller du ju med mig,med mitt sätt skulle ju fler få chansen än med nuvarade synsätt,” en gång landslagsåkare alltid landslagsåkare”Faktum är att dom som får äran utvecklas enormt av det.

Inlagd: 2011-04-24, 13:05
Skriven av: Loke

Jag tycker att det är märkligt att när man tar ut ett Juniorlag så ser man inte till utvecklingskurvan hos åkaren då tänker jag på Mathias Jonasson (Östersunds SK) vars resultat jag följt under en längre tid.

Runt 60e plats första året på USM, top 20 andra året. sedan som förstaårs-junior så var han väl top 15 på Distanserna på Jsm. året därpå var han blandannat 3a och 5a på Någon juniorcup och 4a på Jsm sprinten.

I år fick vi se honom ta ett rejält kliv på Jsm då han tävlade mot de äldre (91-orna) igen. 2a på 10km, 4a på Dubbeljakten och 8a på sprinten.

fortsätter han utvecklas så kommer ni få höra mycket av honom! (kom ihåg vart ni hörde detta) jag hade tagit ut honom i J-laget!

Ha det bra!
/Lars

Inlagd: 2011-04-27, 11:18
Skriven av: Moralasse

[…] 6 som gäller under perioden 6 maj till 30 juni, den sista som gäller årets säsong. Förra juniortråden finns här. Hur har det gått för våra 5 främsta juniorer resp de 3 bästa i världen sedan period 5? Sett […]

Inlagd: 2011-05-13, 10:41
Skriven av: » Juniortråden period 6 2010-11 « Skidpepp

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values