21 mars 2010, av Oskar

Johan Olsson skadad

Fick det här SMS i morse. ”WC Falun: Johan Olsson (SWE) will be not at the start today at the World Cup Final due to a shoulder injury.” någon som vet hur det gått?

33 kommentarer till ”Johan Olsson skadad”

Nej, tyvärr. Men det lär ju komma fram.

Dock tycker jag att jaktstarten i det här formatet är ÄNNU tråkigare att titta på än en vanlig masstart.. Det händer ju inte någonting nästan. Inte bland damerna i alla fall.

Inlagd: 2010-03-21, 13:47
Skriven av: JE

Instämmer, det blir inte så mycket match när det är sånna här avstånd. Kan vi nu hoppas att det börjar snöa tre gånger så mycket till Northug ska starta och att det snöovädret förljer honom slaviskt medan det blir uppehåll för dom där bak.

Inlagd: 2010-03-21, 13:54
Skriven av: Joel Burman

Rätt av Johan att stå över iaf. Inte värt att riskera något nu om han skadat sig.

Inlagd: 2010-03-21, 13:55
Skriven av: Joel Burman

Jag håller med om att formatet är tråkigt. Jag tycker att man ska minska antalet bonussekunder som man får vid vinst och vid spurtpriserna, det blir för stora tidsdifferenser.
Det är inte roligt att det skiljer 50 sekunder inför en jaktstart.

Inför nästa år bör man minska antalet bonussekunder, att få 60 sek hit och 30 sek dit förstör spänningen.

Inlagd: 2010-03-21, 14:05
Skriven av: Osse

I detta väder är man nog glad om man kommer i mål. Jaga finns inte på kartan.
Men jag håller med bonussystemet är korkat, sekund mot sekund förutom sprint där man får max 30sek tycker jag.

Inlagd: 2010-03-21, 14:16
Skriven av: nisse

Kalla snabbaste åktiden idag, 3 sekunder snabbare än Steira. Bland de övriga svenskorna överraskar junioren Brodin med 26:e åktid, 1 min 43 sek efter Kalla, men bara 0.5 sek efter Olsson och 10 sek efter Haag. Ingemarsdotter näst snabbast svenska idag, 1 min 30 sek efter Kalla.

Inlagd: 2010-03-21, 14:34
Skriven av: swestam

Fryktelig kjedelig renn dette her. Takker Kalla og Steira som sto for underholdningen.

Grattis, Kalla og Sverige! ^_^
Taktisk godt, om enn litt risky (jeg trodde luka kom til å holde), løp hun gjennomførte.

Å se på Justyna gå opp bakken må være noe av det styggeste jeg har sett noen har gjort på et par ski, med unntak av kong Bjørndalen.

Ble vel nok en en 4 plass til Kristin, men nå har hun fått forsyne seg grovt av pallen i Sverige, så det er ikke det minste synd på henne ^_^

Johaug, tren – mye – på spurt over sommeren så blir du skummel skal du se ^_^

Northug og Kalla endte opp som mine klare favoritter denne sesongen.

Inlagd: 2010-03-21, 14:37
Skriven av: Ubersnuber

Ubersnuber: Ja men Steira är en fantastisk tjej, så synd att hon inte fått vinna mer. Hon är min absoluta favorit Norsk för hon är alltid bra och gör sitt jobb.

Inlagd: 2010-03-21, 14:54
Skriven av: nisse

Steira och Johaugs problem är ju att alla lopp med intervallstart(enkelstart) är för korta och att de långa loppen är det spurt. Ungefär som Södergren, fast han får iallafall 15 KM

Inlagd: 2010-03-21, 14:58
Skriven av: Jonas

Fy fan, fransmannen gjorde nog den värsta jaktstart jag någonsin skådat. Han körde ju fan som en skållat troll i backarna! haha

Inlagd: 2010-03-21, 15:47
Skriven av: Osse

Manificat hadde nok betraktelig bedre ski enn Hellner og flere av de andre. Han tjente mye i det lettere terrenget. Men han gikk også et utrolig bra løp.

Inlagd: 2010-03-21, 15:50
Skriven av: Jeremiah

Den Fransosen kan bli brutal nästa säsong! Det var det värsta på länge.

Inlagd: 2010-03-21, 15:50
Skriven av: nisse

Visst, kan köpa att Hellner hade dåligt glid utför, men det tar inte ifrån Manificat hans insats. Han är klart bäst idag och bara flög fram i mördarbacken. Han är också lika gammal som Northug och kan bli farlig i framtiden, för han verkar kunna hålla hög fart under lång tid utan att tröttna..

Inlagd: 2010-03-21, 15:53
Skriven av: Osse

Skönt att de har vallat Hellners skidor med kokt snor och Karlssons klister.

Han tog 5-7s varje runda uppför Mördarbacken, för att tappa allt igen i utförskörningen.

Gött löp av Maurice, Petter och Marcus annars.

Blir en spännande sommarsäsong nu, kommer Petter att tappa den värsta sugen? Kommer lagen börja träna taktik och skidbyten? Kommer bredden på svensk skidåkning öka ytterligare?

Känns som det bara blir fler och fler bra nationer. Kanada, Schweiz och Frankrike kan ställa upp vinnande stafettlag på pappret, vilka kommer nästa år?

Inlagd: 2010-03-21, 15:55
Skriven av: skidjan

Fransmannen var ju grym! Och Northugs avslutning var rätt skön :-D

Inlagd: 2010-03-21, 15:55
Skriven av: Tina

Håller med dig Nisse, det va det värsta jag har sett på länge. När han hade gått ifatt den första klungan så lägger han sig inte bakom för att vila som man brukar göra, han bara fortsätter att mata på.

Inlagd: 2010-03-21, 15:56
Skriven av: Osse

Falun borde nog dra om masstartslöporna till nästa år, om det är möjligt, det är inte bra att ha utförskörning alldeles efter största backen.
Där skulle det varit nåt platt så att det går att skapa luckor.

Dessutom slipper man krascher på broarna..

Inlagd: 2010-03-21, 15:57
Skriven av: skidjan

Håller med dig Skidjan, hade man gjort om banan så det hade varit platt efter mördarbacken, i så fall hade det varit den mest utslagsgivande banan i världscupen!

Inlagd: 2010-03-21, 16:00
Skriven av: Osse

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article6816471.ab

Annas ögon frös fast..!?!

Inlagd: 2010-03-21, 16:02
Skriven av: JE

Väldigt imponerande av Maurice, men vad är det egentligen det franska vallateamet har hittat för något? Dom är snabba som fan i spåret på fristil, både i skidskytte och längd. Det känns nästan som när norrmännen fick tag på ”monsterstrukturerna”.. Någon som vet något? Grattis till Frankrike i alla fall =-)

Inlagd: 2010-03-21, 16:11
Skriven av: Juha Mieto

@skidjan: Det var ikke bare Hellner som tapte til Northug nedover. Var vel bare Manificat som ikke tapte noe særlig nedover. Kan godt være at Hellner hadde litt dårlig glid og definitivt dårligere glid enn Manificat, men Northug kjørte på hardt i de lette partiene og sparte seg oppover, slik han pleier å gjøre. Dette var hovedgrunnen til at Hellner tapte til Northug i de lette partiene etter mördarbakken.

Inlagd: 2010-03-21, 16:14
Skriven av: drazyc

drazyc: kan vara så. Eller så har de norska vallarna revanscherat sig! Har för mig de gick jämt i det halvhårda partiet efter stadion, men det kan man tolka på tusen och ett sätt.

Northug gjorde ju ett kanonlopp, bara så jag har det sagt, och han gick nog inte på max ens.

Hoppas att Hellner skriver hur det var på sin blogg.
Det kan ju vara skidor och det kan ju vara att formen börjar vika på vårkanten men man hade ju hoppats att han hade höllt undan.

Skoj för publiken som fick ta Northug i hand, löjligt att AB skriver ”kaxigt”.

Inlagd: 2010-03-21, 17:43
Skriven av: skidjan

Manificat blir svår nästa säsong.
Han har som Kalla också förbättrat sig i klassiskt i år.

Inlagd: 2010-03-21, 17:46
Skriven av: Fia

Northug kommer ju att vara överlägsen ett bra tag, därefter finns Cologna, Hellner och Manificat, alla födda 85-86. Känns som att det kommer att handla en hel del om dessa framöver.

Inlagd: 2010-03-21, 18:06
Skriven av: Josef D

Precis; Northug, Cologna, Hellner och Manificat. Skulle kanske lägga till den unge mycket lovande ryssen Sedov.

Inlagd: 2010-03-21, 18:18
Skriven av: Frans

Matti Heikkinen har jag också stor tro på, även om han var väldigt ojämn denna säsong.

Inlagd: 2010-03-21, 18:37
Skriven av: Josef D

Jag tänkte också ta med Heikkinen i listan. Han drabbades ju svininfluensa på hösten och det kan ha varit en orsak till att han inte höll hela säsongen. Han är dock inte lika allround som de övriga.

Inlagd: 2010-03-21, 18:43
Skriven av: Frans

Om man tittar på mellantiderna från toppen till varvning så tappar Hellner ca 10 sek på både Northug, som är riktigt stark i lätt terräng, och Magnificat, med magnifikt vallade skidor. Resten åker han ungefär jämt eller bättre mot, trots att han är själv och spårar. Så dåliga skidor kan han inte ha haft, bara sämre än frassen.
Dessutom tog han 35 sek sista backen på Petter…

Inlagd: 2010-03-21, 18:52
Skriven av: Jonas

Jag är övertygad om att Hellner hade dåliga skidor. Inte säkert att han kommer att erkänna det då. Det såg även ut som om Södergren tappade en del utför.

Manificad övertygar mer och mer. Är det någon som vet om han har en bra spurt?

Inlagd: 2010-03-21, 18:54
Skriven av: Alexander

@Alexander: Det er helt riktig som Jonas sier, så det er ingenting som tyder på at Hellner hadde nevneverdige dårlige ski i forhold til resten av feltet. Manificat hadde imidlertid veldig gode ski. Manificat og Northug var de som var suverent raskest i det lette terrenget.

Manificat blir spennende å følge fremover. Han har også forbedret seg en hel del i klassisk. Men han er ingen sprinter, tror jeg. Svakere enn både Hellner og Cologna i en spurt.

Inlagd: 2010-03-21, 20:04
Skriven av: drazyc

Om jag minns rätt så hade fransmännen väldigt bra skidor framförallt på skidskyttet under hela OS och då var föret inte helt olikt det som var i Falun i går.

Manificat form på slutet av säsongen har varit grym, han vann ju dubbeljakten i Lahti och drog rätt hårt på 5-milen i Oslo, där han iof kroknade rejält på slutet, men ändå. Han kan nog bli farlig nästa år. Dock är han klart bättre i den fria stilen.

Inlagd: 2010-03-22, 09:11
Skriven av: Fredde

Hur får man sådana meddelanden, kan privatpersoner få det?

Inlagd: 2010-03-25, 18:26
Skriven av: JPersa

Jag vet inte. Jag skrev upp mig på en sådan tjänst när jag var nere på Tour de Ski för några år sen med Skidpepp.

Inlagd: 2010-03-25, 22:52
Skriven av: Oskar

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values