15 mars 2010, av Jörgen

WC-finalen i Sverige

Denna vecka är det dags för världscupsfinalen här i Sverige! Det blir inte några WC-cupavgöranden. Justyna Kowalczyk har säkrat alla tre cuperna (totalen, sprint och distans). Herrarnas cuper är också avgjorda – Petter Northug vinner total- och distanscuperna. Vår Emil Jönsson vinner sprintcupen.

Svenska deltagare:

Damer Herrar
Charlotte Kalla
Hanna Falk
Ida Ingemarsdotter
Anna Haag
Magdalena Pajala
Anna Olsson
Lina Andersson
Britta Norgren
Lisa Larsen (värdplats)
Hanna Brodin (värdplats)
Emma Wikén (värdplats)
Mia Eriksson (värdplats)
Eva Svensson (värdplats)
Marcus Hellner
Emil Jönsson
Daniel Rickardsson
Jesper Modin
Teodor Peterson
Johan Olsson
Björn Lind
Anders Södergren (värdplats)
Mats Larsson (värdplats)
Anders Svanebo (värdplats)
Jens Eriksson (värdplats)
Tiio Söderhielm (värdplats)

Saknas någon som ”borde” få en nationell värdplats? Vi har som värdnation 5 extra platser. En värdplats är inte utnyttjad på damsidan. Sara Lindborg är inte kurant. Britta (48:e) och Björnen (50:e) kvalificerade sig med nöd och näppe. Björnen åker dock inte. Kalla, Haag, Olssons och Hellner har alla kapaciteten att vara med högt uppe när WC-finalen summeras på söndag. Södergren? Kanske. Rickardsson? Njae. Får vi se någon riktigt oväntad skräll?
Anna Olsson trea 2009
Onsdag 17 mars i Stockholm:

Slottssprinten

Drygt 1 km sprint i klassisk stil mitt i Stockholm city.
2009 damer: 1. Majdic – 2. Saarinen – 3. Olsson
2009 herrar: 1. Kjölstad – 2. Dahl – 3. Rönning (4. Jönsson)

Bankarta
Banprofil

Startlista damer

Startlista herrar

14:00-14:15 – damernas kval
14:25-14:45 – herrarnas kval
15:45 – kvartsfinalerna börjar
Hela tidsprogrammet (programblad)

TV-sändning: SVT2 15:35-17:20 (eller SVTPlay.se)

Kalla tvåa förra året
Fredag 19 mars i Falun:

Kungen/Drottningen av Mördarbacken

Prolog i klassisk stil, 2,5 km för damerna, 3,3 km för herrarna.
2009 damer: 1. Nystad – 2. Kalla – 3. Kowalczyk
2009 herrar: 1. Teichmann – 2. Cologna – 3. Koukal (9. Olsson)

Bankarta damer
Bankarta herrar

TV-tider: SVT2 11:20-12:20 (damerna) och SVT1 13:05-15:15 (herrarna)

Marcus Hellner tvåa förra året
Lördag 20 mars i Falun:

Dubbeljakt/Skiathlon

2 x 5 km för damerna, 2 x 10 km för herrarna.
2009 damer: 1. Roponen – 2. Johaug – 3. Kowalczyk (9. Olsson)
2009 herrar: 1. Cologna – 2. Hellner – 3. Angerer

Bankarta

TV-tider: SVT1 13:10-13:50 (damerna) och SVT1 15:00-15:50 (herrarna)

Kalla trea förra året
Söndag 21 mars i Falun:

Jakt/handikappstart

Fristil. 10 km för damerna, 15 km för herrarna.
2009 damer (åktid): 1. Steira – 2. Johaug – 3. Kristoffersen (4. Kalla)
2009 damer (i mål): 1. Kowalczyk – 2. Johaug – 3. Kalla
2009 herrar (åktid): 1. Shiriaev -2. Vittoz – 3. Lallukka (6. Olsson)
2009 herrar (i mål): 1. Cologna – 2. Vittoz – 3. Legkov (7. Hellner)

Bankarta

TV-tider: SVT1 13:10-13:40 (damerna) och SVT1 15.00-15.45 (herrarna)

Arrangörernas hemsidor:
Slottssprinten
Svenska skidspelen

131 kommentarer till ”WC-finalen i Sverige”

Tänkte försöka hänga runt spåret redan på prologen på Onsdag någon annan som kommer göra likadant?

Inlagd: 2010-03-15, 19:48
Skriven av: Joel Burman

Här är truppen (från skidor.com):

Damer: Charlotte Kalla, IFK Tärendö, Anna Haag, IFK Mora SK, Anna Olsson, Åsarna IK, Lina Andersson, Piteå Elit, Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK, Hanna Falk, Ulricehamns IF, Britta Norgren, Sollefteå SK, Magdalena Pajala, Piteå Elit.

Nationella gruppen:
Hanna Brodin, Falun-Borlänge SK, Lisa Larsen, Sundbybergs IK, Emma Wikén, Åsarna IK, Mia Eriksson, IFK Tärendö, Eva Svensson, IFK Mora SK.

Herrar: Marcus Hellner, Gellivare Skidallians, Johan Olsson, Åsarna IK, Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF, Emil Jönsson, Årsunda IF, Jesper Modin, Piteå Elit, Teodor Peterson, Åsarna IK.

Nationella gruppen: Mats Larsson, Åsarna IK, Anders Södergren, Östersunds SK, Anders Svanebo, Bergeforsens SK, Jens Eriksson, Dala-Floda IF, Tiio Söderhielm, Åsarna IK.

Inlagd: 2010-03-15, 19:58
Skriven av: Digit

Ur nationella grupperna tror jag mycket på mats larsson och Hanna Brodin. kan bli jobbigt för Södergren att gå vidare från kvalet i Slottssprinten och då får han ju en del att ta in under resten av Touren.
Skall bli kul att se vad Jönsson kan göra på lite längre distanser. Slottssprinten och Mördarbacken måste ju gå bra och sedan är det ju bara att hänga på och skaffa sig bra possition inför söndagens jaktstart. Om det nu är så bara.
Tror att det skall bli kul att vara svensk under dom här dagarna.
Skall föresten uppleva det på plats under söndagen. Har inte sett skidåkning på elitnivå. live, sedan 1974 då jag var funktionär under SkidVM i Falun.Plastskidans intåg. Kan man kalla det.

Inlagd: 2010-03-15, 20:10
Skriven av: Sten

Kan vi hoppas på första svenska segern runt slottet. Mycket norskt hittills.
Körde de inte med två i varje heat det första året? Kommer inte ihåg exakt men det var en väldigt smal bana då.
Kul det här att Kungen är en sådan skidsupporter.

Inlagd: 2010-03-15, 20:13
Skriven av: Carl-Johan

Björnen har han gått i ide? För gott?

Inlagd: 2010-03-15, 20:14
Skriven av: Per

Hoppas att Kollen fungerade som lungöppnare för de våra och att vi får se Sverige i topp både på dam och herrsidan. Det skulle sitta fint inför nästa säsong.

Inlagd: 2010-03-15, 20:27
Skriven av: Gunnar K

De svenska lagen i Stockholm och Falun
Nu har de svenska OS-hjältarna landat i den kungliga huvudstaden. På onsdag är det sprinttävling runt slottet i Stockholm och därefter fortsätter världscupfinalen och Mini-touren i Falun med tävlingar fredag, lördag och söndag under Svenska Skidspelens fl

Förbundskaptenerna Magnus Ingesson (damer) och Joakim Abrahamsson (herrar), samt herrsprinttränaren Arild Monsen har tagit ut herr- och damlagen som ska köra den svenska touren med fyra tävlingar på fem dagar.

Samtliga OS-medaljörer finns med i truppen, plus alla andra framgångsrika landslagsåkare denna fantastiska vinter där Sverige tagit totalt 30 pallplaceringar i världscup och OS.

Utöver de landslagsuttagna åkarna är fem damer och tre herrar nominerade i den nationella gruppen

I den avslutande touren får bara de 50 bästa herr- och damåkarna i den totala världscupställningen åka, men som värdnation får Sverige också ställa upp med de bästa åkarna bakom de i landslaget.
Anders Södergren och Mats Larsson är inte bland de 50 bästa i världscupsammandraget. Därav har förbundskaptenerna tagit ut dem på den nationella kvoten. Anders och Mats kommer dock att tävla i landslagets färger i Stockholm och Falun.
I Stockholm avgörs Slottssprinten på onsdag i klassisk stil. På fredag är det prolog i Falun i klassisk stil och där åker damerna 2,5 km och herrarna 3,75 km i Lugnet-terrängen.
Under lördagen är det Skiathlon på programmet i Falun. Damerna kör 5+5 km och herrarna 10+10 km.
Den svenska skidtouren och världscupsäsongen 2009/2010 avslutas på söndag med jaktstart i fri stil. Damerna åker då 10 km och herrarna 15 km.

Följande försvarar Sveriges färger i Stockholm och Falun:
Damer: Charlotte Kalla, IFK Tärendö, Anna Haag, IFK Mora SK, Anna Olsson, Åsarna IK, Lina Andersson, Piteå Elit, Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK, Hanna Falk, Ulricehamns IF, Britta Norgren, Sollefteå SK, Magdalena Pajala, Piteå Elit.

Herrar: Marcus Hellner, Gellivare Skidallians, Johan Olsson, Åsarna IK, Anders Södergren, Östersunds SK, Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF, Emil Jönsson, Årsunda IF, Jesper Modin, Piteå Elit, Teodor Peterson, Åsarna IK, Mats Larsson, Åsarna IK.

Nationella gruppen:
Damer: Hanna Brodin, Falun-Borlänge SK, Lisa Larsen, Sundbybergs IK, Emma Wikén, Åsarna IK, Mia Eriksson, IFK Tärendö, Eva Svensson, IFK Mora SK.

Herrar: Anders Svanebo, Bergeforsens SK, Jens Eriksson, Dala-Floda IF, Tiio Söderhielm, Åsarna IK.

Skribent: Torbjörn Nordvall

Så här står det på Skidförbundets Hemsida. Lite knepigt det här med dom 50 bästa och vilka som sedan är uttagna i landslag och nationell grupp. Men viktigast är ju att dom är med.

Inlagd: 2010-03-15, 20:30
Skriven av: Sten

Förstår inte hur Södergren och Larsson kan få köra i landslagsdräkt. Alla i nationella kvoten skall köra i klubbdräkt och inga ersättare är tillåtna för världscupkvoten, dvs Lind får inte ersättas med annan åkare. En plats på damsidan är outnyttjad då Eva Svensson skulle få köra på COC-kvot, men ändå imponerande med det svenska deltagandet.

Inlagd: 2010-03-15, 20:51
Skriven av: swestam

Om Sverige har en friplats till hade det varit kul att se Sandra H, Oj oj vad skit jag kommer få nu : ). Det är ju givetvis drömmar förstår jag också! Men varför inte Ingrid Vikman eller Sofia Bleckur? Jag hade även kunnat tänka mig att ge Lina Korsgren chansen men hon är ju skadad.

Inlagd: 2010-03-15, 21:08
Skriven av: Göran

Swestam: du har rätt i allt du skriver om landslagsdräkt/klubbdräkt, inga ersättare och en outnyttjad nationell plats på damsidan.

Att Södergren och Larsson får köra i landslagsdräkt får vi se om FIS tillåter?

Inlagd: 2010-03-15, 21:08
Skriven av: Jörgen

Göran: visst hade det varit kul att se Sandra H men hon måste ställa upp i de lopp som räknas. Går inte att undvika dem om man vill köra i WC.

Ingrid Vikman och Sofia Bleckur har däremot tävlat i Scandinavian Cup, man kan tycka att någon av dem borde ha fått den sista nationella damplatsen som nu inte blev utnyttjad.

Av skidor.com får man intrycket av att förbundet missat att Eva Svensson har en COC-friplats eftersom det inte nämns utan hon räknas upp bland de i den nationella gruppen men tror snarare att det är skribenten som missat detta och att en nationell damplats lämnats tom.

Inlagd: 2010-03-15, 21:23
Skriven av: Jörgen

Var de inte många normän som åkte i landslagsdräkt förre helgen som inte var med i landslaget??

Inlagd: 2010-03-15, 21:24
Skriven av: jossa

Göran: varför skulle de vara kul att se henne hon har ju tagit stryk av S Nyström två gånger i rad borde inte Nystörm gå långtföre? Vikman eller Bleckur tycker jag borde fått chansen Bleckur gjorde ett bra SM 4×2

Inlagd: 2010-03-15, 21:27
Skriven av: jossa

Jossa: tänkte på det också när jag läste att Södergren och Larsson skulle tävla i landslagsdräkt dvs hur var det förra helgen med norrmännen? Har inte kvar inspelningen men minns att det var flera norrmän som tävlade i klubbdräkter.

Inlagd: 2010-03-15, 21:28
Skriven av: Jörgen

jossa: jag väljer att passa på frågan angående Sandra-Nyström. Nöjer mig med ett nej. Men köper helt klart Vikman/Bleckur, synd att lämna en plats tom!

Inlagd: 2010-03-15, 21:42
Skriven av: Göran

VARFÖR kallar man ÄKTA jaktstart för handikappstart? Lamt.

Inlagd: 2010-03-15, 21:44
Skriven av: Andreas

Jag provar att mejla förbundskaptenen och fråga varför de lämnat en plats tom och inte tagit ut exempelvis Vikman eller Bleckur. Återkommer om får svar.

Inlagd: 2010-03-15, 21:45
Skriven av: Jörgen

Andreas: den tävlingsformen har flera namn (liksom dubbeljakten) men har nu ändrat till Jakt/handikappstart i artikeln.

Inlagd: 2010-03-15, 22:01
Skriven av: Jörgen

förhoppningsvis blir det inte 3 dubbelt Norge i sprinten igen! Emil måste ju upp på pallen denna gång!
Ska bli kul med Falun å Stockholmtävlingarna. Hoppas vi har mycket å sportslig publik. :) fast vädret verkar ju inte blir så bra i Falun? regnsnö +2 grader något hoppas de ändras tills dess.

Inlagd: 2010-03-15, 22:11
Skriven av: Sanna

lite komiskt att Sverige vill ha VM hjälp av Northug nu efter allt snack som varit. inte heller kommentatorerna i tv har ju alltid varit så objektiva. Är inte Hellner, Södergren, Emil och Kalla bra ambassadörer förresten? även fast de inte har ”Northug status”. Men om de är okej för Northug så varför inte. Lite komisk vändning bara..

Inlagd: 2010-03-15, 22:19
Skriven av: Sanna

Jag kommer till Slottet. Vet ej när jag kommer loss från jobb, men jag jobbar på Riddarholmen så det är ju nära åtminstone.

Tyvärr har jag helt och hållet glömt bort att söka ackreditering för sprinten så det blir tyvärr inte lika bra liverapporterat som förra året… sorry!

Inlagd: 2010-03-15, 22:26
Skriven av: Oskar

Jenny och Sandra Hansson, Susanne Nyström och ev Sofia Bleckur kör Birkebeinerrennet i Norge på söndag, 54 km klassiskt.

Inlagd: 2010-03-15, 22:27
Skriven av: Elin

Bara att tacka och ta emot att Northug ställer upp för den svenska VM-kandidaturen, som då får större tyngd. Ser gärna OS-drottningen Björgen värvas också. Det är alldeles för längesedan vi hade ett VM på hemmaplan.

Inlagd: 2010-03-15, 22:34
Skriven av: Jörgen

Det är bra att värva Northug men Kalla, Hellner och Haag är ju alldeles utmärkta ambassadörer. På VM-sidan så finns även Jesper Modin med som ”ansikte”.
Övriga kandidater är Lahtis, Zakopane och Oberstdorf. Det skulle vara tragiskt om Falun missade denna chansen.
För övrigt lägger FIS sina kongresser på märkliga platser. Denna gång i Antalya, Turkiet.

Inlagd: 2010-03-15, 22:58
Skriven av: Carl-Johan

Antalya, Turkiet,
De spelar antagligen golf. I så fall helt perfekt!

Inlagd: 2010-03-15, 23:06
Skriven av: Elin

Får för mig att Sverige lämnade en plats tom på damsidan i Lahtis också. Sverige kunde ha haft 6 åkare där eftersom Eva Svensson åkte på Skandinaviska cupen-kvoten men åkte bara dit med 5. Märkligt med tanke på att det är säkert många som satsar på att komma med i landslaget.

Inlagd: 2010-03-16, 00:10
Skriven av: josef D

Kalla, Hellner och Haag är utmärkta affischnamn och speciellt i Norden men internationellt smäller Northug, Bauer, Cologna, Kowalczyk, Majdic, Saarinen, Jönsson och Björgen högre skulle jag tro. Även Kuitunen (innan denna säsong). Men de våra har tiden på sin sida.

Inlagd: 2010-03-16, 00:12
Skriven av: Jörgen

Ganska väntad uttagning. Utifrån att förbundskaptenerna sagt att de skall prioritera unga åkare i den nationella kvoten hade jag kunnat tänka mig Lina Korsgren på den sista damplatsen men hon är ju skadad just nu. Anna Simberg som faktiskt tillhör toppgruppen är inte i tillräckligt bra form just nu. I övrigt känns det inte som vi har fler tillräckligt bra damer att skicka. Jag hade i och för sig kunnat tänka mig Bleckur eller Nyström men de börjar kännas som en förlorad generation med lite annat fokus.

På herrsidan är jag förvånad över att Fredrik Jonsson inte är uttagen. Han är vår klart bästa killjunior (tre JSM-guld förra veckan) och åkte bra på stafetten i Lahtis. Hellre honom än Anders Svanebo eller Tiio Söderhielm

Inlagd: 2010-03-16, 07:26
Skriven av: swestam

Det är ju så att om dom åker långlopp på söndag har dom väl ingen som kan åka el det har dom men skickar ju inte vem som helst kan ju inte skicka nån som är 10-20 min efter.

Hanna Brodin var ju näst sist ifjol 9 min efter och då börjar man fundera om det inte finns nån annan som hade tagit hennes plats och gjort det bättre men det finns det inte.

Inlagd: 2010-03-16, 08:00
Skriven av: Andreas P

http://www.langrenn.com/vil-gjoere-fellesstart-i-kollen-permanent.4759973-1743.html

Vad i hela jäkla helsike nu då! FIS struntar tydligen i Björgen, Sverige och ca 100 års Holmenkollen-traditioner.

Hoppas norrmännen gör ett jäkla liv. Eg behövs det ju bara att Northug säger ifrån, 2012 är det fullt möjligt att han kan vinna med intervallstart också.

Blä för FIS.

Inlagd: 2010-03-16, 09:00
Skriven av: skidjan

Måste ändå vara lite klass på dom som blir uttagna i landslaget kan inte alltid tänka på att de ska vara fullt lag som exp i Lahti.. enda som förvånar mig lite i uttagningen är att inte Fredrik Jonsson är uttagen men finns säkert en bra förklaring

Inlagd: 2010-03-16, 09:05
Skriven av: jossa

Vilka representanter har Sverige i FIS? Det vore kul att höra deras synpunkter och förklaringar på dom senaste årens beslut.
Är det en herrklubb utan insyn som gör som dom vill?

Inlagd: 2010-03-16, 09:06
Skriven av: nisse

Fattar inte att dom tar med Britta Norgren el visst ska hon få vara med i VC avslutningen men menar att jag vill inte se hon i nån topp grupp nästa säsong.

Sen Tiio han har väl aldrig gjort ett bra lopp i dom få VC starter han har jag skulle aldrig i mitt liv tagit ut honom inte ens om han hade en fri plats.

Inlagd: 2010-03-16, 09:08
Skriven av: Andreas P

Den enda rätta är ju om Norrmännen hade stannat hemma å kollat loppet på tv (inte bra med för mycket publik tydligen)

Inlagd: 2010-03-16, 09:10
Skriven av: Andreas P

Är väl bara å vänta tills hela FIS ledningen dör av ålderdom då kanske det blir ändringar.

Inlagd: 2010-03-16, 09:11
Skriven av: Andreas P

Oskar: Är det verkligen sprintpoäng i ”kung/drottning av mördarbacken”? Det brukar inte vara så.

Inlagd: 2010-03-16, 09:25
Skriven av: Jonas

Nej sista tävlingen i sprintkuppen är imorgon.

Inlagd: 2010-03-16, 09:32
Skriven av: Per

http://nrksport.no/langrenn/1.7039011

Rösta nej! Stem nei!

Inlagd: 2010-03-16, 09:48
Skriven av: skidjan

Sarah Lewis (*1964) has been involved with skiing on both a competitive and administrative level for over 20 years. She was a member of the British Alpine Ski Team from 1982-1988 and competed in the 1987 Alpine World Championships & 1988 Olympics as well as many FIS competitions including the World Cup and Continental Cup.

Ja, hon verkar ju VERKLIGEN vara kvalificerad till att bedöma att masstart var populärare än intervallstart.

En gammal avdankad brittisk utförsåkare. Hon vet nog inte vad nordiska skidtraditioner är.

Inlagd: 2010-03-16, 09:51
Skriven av: skidjan

skidjan;

Vad säger du om masstart i utförsåkning också.

Inlagd: 2010-03-16, 09:55
Skriven av: Elin

Jag antar att Jörgen Brink kör långloppet i Norge till helgen? Annars vore det märkligt att han inte får starta för den nationella gruppen.

Heja Brink!

Inlagd: 2010-03-16, 09:57
Skriven av: Daniel

Det var ju turligt nog en majoritet för intervallstart i omröstningen. Och bra är ju det. Man måste behålla några rötter till historien inom längdåkning. Men den FIS damen tar ju alla chanser och pratar om succe och folkfest. Har hon inte varit i Kollen tidigare?

Inlagd: 2010-03-16, 09:57
Skriven av: nisse

Elin: Var ofriviliigt humoristiskt att se Parallellstorslalom i WC-avslutningen i helgen.

Hans Olsson som ramlar in i startbarriären, folk som åker ut i parti och minut. Tror inte det blir nån gengångare i WC!

Inlagd: 2010-03-16, 09:57
Skriven av: skidjan

Hur tror ni omröstningen hade sett ut om inte Petter hade haft sån spurt?

Inlagd: 2010-03-16, 10:01
Skriven av: Andreas P

Ser att några av våra damer åker Birkebeinerrennet.
Det gör också Svärd, Tynell m.fl.

Rennet startar med en rejäl slakmota, första 15 km stiger från 280 meter till ca 800.
Drygt 500 meters stigning på 15 km.

Inlagd: 2010-03-16, 10:07
Skriven av: Kjell

Hittar inte Brink i startlistan för Birkebeinerrennet.

Inlagd: 2010-03-16, 10:09
Skriven av: Kjell

Det förvånar mig att ingen journalist riktigt verkar gå till botten med omstruktureringen av längdskidåkningen. Lyssnar man på fansen i de nordiska länderna så finns det väl ingen som gillar masstart på tremil och femmil. Men det tycks vara mycket starka krafter som gör allt för att ”döda” traditionen där?
När det gäller FIS ledning så får väl Sarah Lewis representera alla som inte är män över 60 års ålder. FIS styrelse verkar vara en trevlig grupp eftersom så få vill lämna. Fritz Wagnerberger från Tyskland har varit med sedan 1971, Pablo Rosenkjer från Argentina sedan 1985, Janez Kocijancic från Slovenien sedan 1981, Yoshiro Ito från Japan sedan 1969. Ito är äldst med sina 84 år. Marc Hodler var ordförande i 35 år.
Det är väl hela kongressen som röstar kring VM-värdskap. Det är väl typiskt i internationella idrottssammanhang att de mindre medlemsländerna har ett väldigt inflytande i förhållande till sin sportsliga status. Någon iögonenfallande korruption verkar dock inte finnas. Då är det säkert värre inom fotboll. Volleyboll, brottning och boxning är också internationella förbund med tvivelaktiga rykten.

Inlagd: 2010-03-16, 10:22
Skriven av: Carl-Johan

Ni har rätt, prologen i Falun räknades inte in i sprintcupen förra säsongen trots att den är kort:

http://www.fis-ski.com/pdf/2009/CC/3459/2009CC3459WCSP.pdf

Ändrar i artikeln ovan.

Inlagd: 2010-03-16, 10:22
Skriven av: Jörgen

Jeg tror det blir bråk om FIS får viljen sin med fellesstart i Kollen. Noen tradisjoner må vi vel for ¤%@£% kunne få ha.

Godt å se at det er flertall for intervallstart til tross for at vi har Northug.

Inlagd: 2010-03-16, 10:23
Skriven av: Tor

Brinken skulle åka Birkebeinerrennet sa han när han var på TV häromdagen.

Inlagd: 2010-03-16, 10:26
Skriven av: Fredde

Varför tjatar ni om Brink? Vill ni se honom i Falun?

Han har ju inte varit aktuell för landslaget på år och dar.

Inlagd: 2010-03-16, 10:29
Skriven av: Andreas P

Tor: Det är synd att Petter vill ha masstart i Kollen. Han borde väl veta vilka traditioner som är kopplade till femmilen i Kollen. Dessutom är han ju stark nog att kunna vinna i intervallstart.

Inlagd: 2010-03-16, 10:32
Skriven av: nisse

Sen vem ska han peta som 36 åring i Vm nästa år?

Inlagd: 2010-03-16, 10:33
Skriven av: Andreas P

5 mil i fritt kan passa Brink bra om han satsar.. Södergren Hellner Olsson känns givna sedan är de öppet.. han åkte ju bra på SM så kapaciteten finns kvar med rätt träning å att han får vara frisk tror jag han har stor chans att slå sig in i VM truppen…

Inlagd: 2010-03-16, 10:45
Skriven av: jossa

FIS har ju kikat mycket på cykelsporten men de har missat den kanske viktigaste detaljen och det är traditionen. Ser man till vilka cykellopp som är riktigt stora så har nästan alla varit med länge (typ 100 år) och de håller hårt på kopplingen bakåt i tiden och blir bara större och större.

5-milen i Kollen är väl världens äldsta skidlopp? Att ändra på formatet där är troligen ett misstag även om nu masstart skulle vara bättre, vilket är tveksamt.

Inlagd: 2010-03-16, 11:14
Skriven av: Fredde

Andras P: Brink var fyra med mersmark under SM-sprinten och vann Vasaloppet. Vi vet också att han är bättre i fristil. Avslutningen i Stockholm/Falun kombinerar sprint och hängåkning vilket Brink är mycekt bra på. Om han ska med till VM eller inte får resultaten nästa säsong avgöra. Dock är det viktigt att landslagsledningen är positivt inställda till alla. Fredriksson, Brink, Jönsson, Modin och ev Martin Johansson är de svenskar som just nu är de främsta utmanarna till de fyra bästa på distans.

Inlagd: 2010-03-16, 11:26
Skriven av: Alexander

Är ni säkra på att Svensson har friplats? Hittade denna info:

Finale quota for the WC finals (top 50 overall WC + CoC winners, U23 champs)

Svensson är väl inte CoC winners utan bara trea.

http://www.fis-ski.com/pdf/2010/CC/3190/2010CC3190PROG.pdf

Inlagd: 2010-03-16, 11:26
Skriven av: Jonas

Tittar man på norges trupp så är det endast 2 extra platser på herr sidan och inte 3 som de borde varit om det var topp 3 CoC, eller?

Inlagd: 2010-03-16, 11:31
Skriven av: per

2 slottssprintfrågor från en som aldrig varit på en skidtävling förut:

-Kan man komma släntrande 15.45 när kvartsfinalerna börjar och ändå kunna se något, eller måste man stå och trängas i timmar för att få plats?
– Något tips om var det ev. kan vara någorlunda lätt att få plats?
– Om man står på en ”obskyr” plats av banan, finns det någon storbildsskärm som visar vad som händer på upploppet?

Tacksam för tips från någon rutinerad

Inlagd: 2010-03-16, 11:41
Skriven av: gnällspik

Svensson har nog ingen friplats som jag fattar de..då är de helt rätt lag på damsidan.
Alexander: Jönsson å Modin är ju med i landslaget redan Fredriksson Johansson å Brink mf. lär få träna på egen han med hjälp av egna sponsorer å föreningen…

Ska Fredriksson åka nästa år?

Inlagd: 2010-03-16, 11:50
Skriven av: jossa

Eva Svensson lär som sagt inte ha någon friplats längre. Norge har två U23-världsmästare också, vilket förklarar deras fyra friplatser.

Inlagd: 2010-03-16, 12:02
Skriven av: Digit

Carl-Johan;
Du skriver ”Det förvånar mig att ingen journalist riktigt verkar gå till botten………”

Tacksam om du talar namnet på en journalist i rikstidningarna som kan längdskidor.

Däremot kan du hitta några hos landsortstidningarna.

Inlagd: 2010-03-16, 12:18
Skriven av: Elin

Norska Astrid Jacobsen missar världscupfinalen pga av magsjuka.

Sedan är FIS-regler ett under av otydlighet.

Elin: det finns flera journalister i rikstidningarna som jag tycker kan längdskidor OK, men din definition en riktig journalist tycks vara att man skall besöka så många små tävlingar som möjlighet. Så fungerar tyvärr inte arbetet på en rikstidningsredaktion.

Inlagd: 2010-03-16, 12:37
Skriven av: swestam

Gnällspik: jag stod åt norrström till, där kunde jag få stå i andra led och sen efter ett tag första, det fanns storbildsskärm som man kunde se på i nordvästra hörnet från denna position.

På vissa ställen var det tjyvtjockt, men det går nog an att skaffa position om man traskar runt lite.

Inlagd: 2010-03-16, 12:38
Skriven av: skidjan

En liten ordningsfråga. Sprinten på onsdag är väl etapp 1 av Världscupfinalen. Är det någon som vet varför man kallar etapp 2 på fredag för prolog ?

Inlagd: 2010-03-16, 13:08
Skriven av: Christer

Christer bra fråga. FIS skulle nog helst haft prologen först men att åka falun stkhlm falun är nog inget alternativ.

Inlagd: 2010-03-16, 13:29
Skriven av: Per

Gnällspik och skidjan>> Underbart!! :-) Det är inte bara åkarna som som ska hitta bra positioner numera. ;-)

Inlagd: 2010-03-16, 13:35
Skriven av: Jens

swestam;

Det gäller inte de små tävlingarna, inte heller de halvstora som bevakas på ett bra sätt av lokaltidningarna.

Ett problem med rikstidningarna är att de alltför ofta vill skildra det som händer runt om tävlingen.
Skvaller med andra ord.

Jag förstår att det säljer och speciellt med den missvisande rubriksättning de ofta kör med.

Ett annat problem är att de ibland även för stora tävlingar förlitar sig på TT-referat eller att de ringer till någon i arrangörsstaben.
I det fallet ett tecken på hur de prioriterar, någon ishockeymatch är kanske viktigare = säljer bättre.

Ett helt annat exempel på prioritering:

Såg du något referat i rikstidningarna från VM i skidskytte för juniorer som arrangerades i Torsby?

Jag gjorde det inte.

Inlagd: 2010-03-16, 13:45
Skriven av: Elin

Elin,
jag kan inte annat än hålla med dig. Det finns inga riktigt skidkunniga reportrar i rikspressen. AB och Exp verkar ha en medelålder på sina reportrar som ligger under U21-landslagets i fotboll.
Nu bor jag själv i en del av landet där vi mest får TT-referat oss till livs i tidningarna kring skidsporten.

Inlagd: 2010-03-16, 14:06
Skriven av: Carl-Johan

Stort tack skidjan för positioneringstipset inför sprinten

Inlagd: 2010-03-16, 14:36
Skriven av: gnällspik

Det brukar inte vara några problem att klämma in sig på läktaren vid målet. Där ser man bra över upploppet samt en storbildskärm.

Problemet med Slottsprinten är att den rundar slottet så nära slottet att det bara går att ha publik på ena sidan. Det är något de borde tänka på.

Inlagd: 2010-03-16, 15:06
Skriven av: Oskar

Expressen har en bra på skidor Tomas Pettersson tror jag han heter

Inlagd: 2010-03-16, 15:11
Skriven av: jossa

Elin: Till viss del håller jag med dig. Skvaller och det som händer runt om för att det säljer mer, exempelvis Norge kontra Sverige, men detta är också en del av skidsporten.

Dåliga rewrites av TT-notiser, men det är något som även SVT webb gör. SVT-sporten har skidkunnigt folk men det är inte dessa som skriver de dåliga artiklarna på SVT:s webb.

Några artiklar om JVM i skidskytte såg jag inte heller, men inte ens SVT nämnde något om detta (nu hade iofs TV4 sändningsrättigheterna) men när Ingela Andersson tar två JVM-silver så har det ett nyhetsvärde.

Men samtidigt, ingen journalist på riksmedia kan bara ägna sig åt längdskidåkning utan de måste bevaka flera olika sporter. Att ishockey och fotboll prioriteras handlar inte om att en del journalister inte är skidkunniga utan om prioriteringar som deras chefer gör. Sedan finns det också journalister som inte kan något om skidor som Patrik Ekwall eller Mats Olsson eller de som sitter i sportpanelerna i SVT:s och TV4:s morgonsändningar

Såväl Thomas Pettersson på Expressen som Gert-Ove Gärtner på Svenska Dagbladet är exempel på två journalister som är OK/skidkunniga.

Inlagd: 2010-03-16, 15:26
Skriven av: swestam

swestam;

Håller med, Ingela Andersson är ett bra exempel.

Ett annat är Kajsa Snihs framfart i Åsarna.
Många bra reportage i minst 5 landsortstidningar men inget i rikspressen.

Jag har ett antal klippalbum efter släktingar.
Läser att förr var det mycket mera av analyser, hur tävlingen utvecklades, vem som kroknade, vem som forcerade bra mot slutet, givetvis om vallningen som var viktig med träskidor, etc.

Saknar dessa analyser idag.

Hur mycket tror du kommer att skrivas om tävlingarna i Falun när sportbilagorna översvämmas av ishockey och fotboll?

Inlagd: 2010-03-16, 16:37
Skriven av: Elin

Tycker de är lite konstigt att de står så lite skidor i Aftonbladet å Expressen tittar man på tittar siffror i tv så drar skidor väligt mkt…oftast mkt mer än Zlatans matcher i Barca men ändå kan Zlatan ha flera sidor å skidorna max en liten notis.. är de så olika folk som ser sport å läser sport??

Elin: Förstår att rikspresen inte skriver om juniorer dom har väl inte haft mer än resultaten från JVM i tidnigen så varför skulle dom skriva om Katja?

Inlagd: 2010-03-16, 16:51
Skriven av: jossa

Frille Eriksson som skriver i Piteå-Tidningen är duktig. Skulle gärna se att hans kröniko hamnade i ett större media kanske Skidpepp till och med.
I övrigt håller jag med härinne bevakningen är under all kritik allting handlar om att Norrthug hånar sverige eller att Olsson skäller ut Norskor.
Tycker tyvärr att SVT bidrar till detta genom att inte sända prologer i Sprint ex. Jag skulle gärna se dessa okommenterade om kommentatorerna inte orkar jobba heltid. På samma sätt var OS en besvikelse där man la allt krut på att bara intervjua svenskar i stort sett. Jag förstår om dessa intervjuer visas i tv. Men på webben kunde man väl ha lagt ut intervjuer och presskonferanser av resten av löparna. Blir otroligt entydigt när man väljer att rapportera på det här sättet.

Inlagd: 2010-03-16, 17:06
Skriven av: Joel Burman

Någon som förresten vet om Claudia Nystad kommer köra slottssprinten?

Inlagd: 2010-03-16, 17:09
Skriven av: Joel Burman

Älskar för övrigt översättningen på inlägget på engelska via google translate.

Kalla = Cold
Mördarbacken = Killer Hill

Inlagd: 2010-03-16, 17:28
Skriven av: Joel Burman

Hej 08:or. Hur är vädret mm i Stockholm just nu? Kommer vi för en gång skull att få se vit snö och bra förhållanden på slottssprinten?

Inlagd: 2010-03-16, 17:41
Skriven av: Frans

Frans: Det är -5 till -10 på natten. men på dagarna blir det varmt upp till 5 grader.

Inlagd: 2010-03-16, 17:56
Skriven av: Markus

Lite pinsamt att presentera Finlands trupp den här gången. Den är rätt liten jämfört med Sveriges och Norges.

Aino-Kaisa Saarinen (placering WC 3.)
Riitta-Liisa Roponen (7.)
Riikka Sarasoja (21.)
Virpi Kuitunen (24.)
Pirjo Muranen (30.)
Kerttu Niskanen (U23 världsmästare)

Matti Heikkinen (10.)
Ville Nousiainen (47.)

Mari Laukkanen är också kvalificerad (U23 världsmästare) men vet inte varför hon inte är med. Är kanske sjuk eftersom hon inte tävlade i skidskytte förra helgen heller.

Jauojärvi och Perälä hamnade precis utanför topp 50.

Finland har inget sprintlandslag, men ändå rätt dåligt att inte nån av de herrar som satsar på sprint kvalificerade sig. Det har ju varit en massa sprinttävlingar att ta poäng på i WC denna säsong. Svagt Lassila och Strandvall.

Ps. Tycker juniorvärldsmästarna också borde ha friplats i WC avslutningen.

Inlagd: 2010-03-16, 17:58
Skriven av: Frans

ha ha Killer hill.

Inlagd: 2010-03-16, 18:19
Skriven av: Sanna

Ja, det var ett sammelsurium av engelska och svenska i det officiella programmet. Sprinttävlingen heter ”Royal Palace Sprint” medan ”Svenska Skidspelen” faktiskt heter så även på engelska. Att man sedan i officiella sammanhang måste nämna alla sponsorer som ”påhäng” på namnen är störande men det ignoreras ju oftast i tidningarna och TV.

Inlagd: 2010-03-16, 18:28
Skriven av: Carl-Johan

http://www.xc-ski.de/416-sieben-dsv-athleten-in-falun-am-start-abschied-fuer-ren-sommerfeldt.html

7 tyskar ställer upp i final tour
Steffi Böhler (SC Ibach)
Evi Sachenbacher-Stehle (WSV Reit im Winkl)
Katrin Zeller (SC Oberstdorf)

Tobias Angerer (SC Vachendorf)
Tom Reichelt (WSC Erzgebirge Oberwiesenthal)
Axel Teichmann (WSV Bad Lobenstein)
Renè Sommerfeldt (WSC Erzgebirge Oberwiesenthal)

Verkar även vara Sommerfeldts sista världsuptävling.

min tyska är inte tillräcklig för att översätta så bra.. fast google är visserligen ännu värre! :D

Inlagd: 2010-03-16, 18:34
Skriven av: Sanna

F*n hade ju verkligen velat se Claudia Nystad köra slottssprinten. Nån som vet vad som hänt henne sjukdomar eller skippar hon bara sprintar i klassisk stil?

Inlagd: 2010-03-16, 18:38
Skriven av: Joel Burman

Var är Claudia N.? Hon är ju kvalificerad.

Inlagd: 2010-03-16, 18:39
Skriven av: Frans

Zollmeisterschaften teil. Nicole Fessel fällt wie Jens Filbrich und Claudia Nystad wegen Erkrankung für das Finale aus

förkylning.

Inlagd: 2010-03-16, 18:40
Skriven av: Sanna

eller rättare sagt sjukdom

Inlagd: 2010-03-16, 18:40
Skriven av: Sanna

Ah ok typiskt. Hon lär väl inte köra supermånga år till hoppas på att få se henne i holmenkollen nästa år iaf.

Nån som hunnit vara ut till slottsbacken och kollat nått? Hur brukar banan här passa de svenska åkarna?

Inlagd: 2010-03-16, 18:48
Skriven av: Joel Burman

Tim Tscharnke, Josef Wenzl och Miriam Gössner är inte bland de 50 bästa och deltar i de internationella tullmästerskapen. De tillhör väl den tyska tullens ”korplag”. Nicole Fessel, Jens Filbrich och Claudia Nystad är sjuka.
Tullmästerskapen har precis öppnats i Garmisch-Partenkirchen! Där deltar Tyskland, Österrike, Schweiz, Frankrike, Italien och Slovenien. Kända deltagare som nämns på hemsidan är Maria Riesch, Viktoria Rebensburg, Kathrin Hoelzl, Sandrine Aubert, Jason Lamy Chappuis, Julien Lizeroux, Manuela och Manfred Moelgg samt Christian Zorzi.
Det var iofs mest alpinåkare där men Tim Tscharnke vann idag 10 km masstart före Christophe Perillat och Toni Livers. Damernas 5 km vanns av Aurore Cuinet före Selina Gasparin och Monique Siegel.
Rätt goda startfält för att vara ett ”korpmästerskap”.

Inlagd: 2010-03-16, 18:50
Skriven av: Carl-Johan

Härligt Tscharnke!

Inlagd: 2010-03-16, 18:59
Skriven av: Sanna

Om det finns en damplats över fortfarande kan jag tycka att Kristina Strandberg borde få den med tanke på att hon bidragit till att vi har maxkvot nästa år även om hon numera mestadels kör i USA. Hon är ju inget framtidshopp med lite schysst vore det.

Inlagd: 2010-03-16, 19:38
Skriven av: Joel Burman

Verkar inte som vi har någon damplats ”över” Eva Svensson fick den sista, om jag fattat det hela rätt så är hon inte kvalifiserad som 3:a i Scandinaviska cupen till VC finalen.

Inlagd: 2010-03-16, 19:57
Skriven av: Göran

51 damer och 56 herrar kom till start i morgon.

Inlagd: 2010-03-16, 20:06
Skriven av: swestam

Jeg så Axel Teichmann litt beruset på bussen på søndag. Var sammen med en del andre langrennsløpere fra Tyskland og Sveits som var betydelig mer beruset enn ham selv. :-)

Inlagd: 2010-03-16, 20:10
Skriven av: drazyc

Karta över banan och lite annan info.

http://www.fiscrosscountry.com/data/document/tcm-stockholm.ppt

Inlagd: 2010-03-16, 20:52
Skriven av: Per

Har du hittat startlistan swestam?

Inlagd: 2010-03-16, 20:53
Skriven av: Per

Startlista för herrarna:
http://www.fis-ski.com/pdf/2010/CC/3190/2010CC3190QUA.pdf

Startlista för damerna:
http://www.fis-ski.com/pdf/2010/CC/3192/2010CC3192QUA.pdf

Inlagd: 2010-03-16, 20:57
Skriven av: swestam

Det låter inte som den Teichmann jag känner till. VIlka var mer berusade Drazyc?

Inlagd: 2010-03-16, 21:00
Skriven av: Pelle

Ja, i WC-finalen är det bara COC-ettorna som får vara med, inte fler (som uppfyller kraven) som tidigare under WC. Eva Svensson fick en nationell plats. Fick det bekräftat från förbundshåll idag. Ska ändra i artikeln ovan (och lägga ut länkar till startlistorna imorgon).

Inlagd: 2010-03-16, 21:05
Skriven av: Jörgen

@Pelle: Hehe, ta det med ro. Teichmann virket bare å være i godt humør, men en del av de andre virket påvirket. Litt usikker på hvem de var, men så de hadde jakker med sponsormerker. Det var bare god stemning. Bare litt morsomt å være såpass nær Teichmann :-)

Inlagd: 2010-03-16, 21:15
Skriven av: drazyc

Presskonferens idag med Kalla, J Olsson, Södergren, Hellner. Jönsson och (en icke helt kry) Justyna:

http://www.royalpalacesprint.se/sv/nyhet.asp?id=722

Inlagd: 2010-03-16, 21:24
Skriven av: Jörgen

Vilka tror ni tar pallplatserna imorgon? Tippar ”något” med hjärtat, unnar Anna O en seger efter motgångarna i sprint denna vinter (axelfallskadan tidigare i vinter och båda fallen i Norge förra veckan) och hon är säkert helt taggad:

Damer: Anna O, Björgen och Falken.

Herrar: Jönsson, Dahl och Northug.

Märks att Petra Majdic är borta tycker jag. När hon tidigare var med var hon alltid med därframme i sprintfinalerna och man blev nästan trött på henne, men nu är det som om någon fattas. Kuitunen och Saarinen är inte i gammalt gott slag och Kowalczyk är inte helt frisk (samt har redan säkrat alla tre cuperna).

Inlagd: 2010-03-16, 21:35
Skriven av: Jörgen

Tror ikke Northug kommer på pallen imorgen. Løypa passer han ikke, og han er nok litt utladet etter 5-mila i Kollen og etter at det ble klart at han allerede har vunnet V-cupen. Se opp for Brandsdal! Men Jönsson vinner nok ganske sikkert. Oppløpet er ganske likt det som er i Drammen.

Inlagd: 2010-03-16, 22:13
Skriven av: drazyc

Tror også Pølsa Pettersen kan gjøre en god figur imorgen. Han er god i diagonalgang.

Inlagd: 2010-03-16, 22:14
Skriven av: drazyc

he he låter som en intressant söndag då.. ;)

Inlagd: 2010-03-16, 22:15
Skriven av: Sanna

Norrmänn är alltid farliga speicellt i Sverige. Northug räknar jag inte bort ännu..

Inlagd: 2010-03-16, 22:17
Skriven av: Sanna

Angående Teichmann och fylla, för några år sen när jag var uppe i Falun och de körde stafetten som sista tävling så skippade tyska laget att ställa upp helt och hållet. Istället hängde de i spåret och njöt av vårsolen. Lär varit en del öl kvällen innan.

Såg även Frode Estil ta en stor stark i baren på hotellet där dagen innan stafetten. Som skulle bli hans sista lopp i karriären!

Inlagd: 2010-03-16, 23:31
Skriven av: Oskar

ha ha lär bli en intressant tävlingsshelg för tyskarna igen då om nu det var Sommerfeldts sista tävlingar… om de nu inte var i Oslo de firade.

Inlagd: 2010-03-17, 10:47
Skriven av: Sanna

Oskar o andra angående skidåkare och alkohol.
Att ta en öl eller två, eller ett glas vin även om man är skidåkare är väl inget anmärkningsvärt?
Kan rentav vara en fördel kvällen innan tävling i avslappnande syfte.

Inlagd: 2010-03-17, 10:52
Skriven av: Tomas

Off topic.. Första dopingsfallet från OS, Kowalchyks lagkamrat: http://www.langrenn.com/kowalczyks-lagvenninne-hadde-ogsaa-positiv-b-proeve.4760351.html

Inlagd: 2010-03-17, 11:03
Skriven av: Anders

tyckte inte något utav oss skrivit något neativt?! Förutom skämtat lite kanske. hehe

Angående tävla och alkohol är det väl upp till de tävlande själva å veta vad som fungerar och inte. De är ju vuxna.

Å fira måste man ju såklart få göra!

Inlagd: 2010-03-17, 11:04
Skriven av: Sanna

Slår vi Drammen i publik i dag? Det borde vi göra, synd att man inte bor nära. Alltid kul att se längd live. Jag tror att Jönsson och Falk tar hem detta. Åtminstone en seger lär det bli och då den första någonsin i Palce sprint.

Inlagd: 2010-03-17, 11:21
Skriven av: nisse

Såhär tror jag att damsprinten slutar idag.
1. Hanna Falk
2. Magdalena Pajala
3. Anna Olsson
4. Hanna Brodin
5. Anna Haag
6. Lina Andersson
———————
7. Charlotte Kalla
8. Marit Björgen

Skulle Lina krokna i semi eller om det strular för någon så är Kalla o Björgen heta finalkandidater. Då har jag ändå räknat med strul för Ida. 8-10 st till semi räknar jag kallt med(Mia+Britta)

Inlagd: 2010-03-17, 11:37
Skriven av: Göran

Göran: Varför så pessimistisk? :)

Inlagd: 2010-03-17, 11:44
Skriven av: nisse

Jeg tror Jønsson, Brandsdal og Pølsa kommer på pallen for herrer i dag. Brandsdal er den eneste jeg ser som kan slå Jønsson, men det krever at han klarer å holde seg på beina.

Inlagd: 2010-03-17, 12:18
Skriven av: Tor

Banan borde passa Anna Olsson bra är väl lite tveksam till hur banen passar Hanna Falk… tror Saarinen kommer åka bra sedan så klart Björgen.. sedan är jag väldigt nyfiken på vad Hanna Brodin kan prestera idag å på fredag

Inlagd: 2010-03-17, 12:21
Skriven av: jossa

Nisse: Jag är inte pessimistisk bara ödmjuk!!!!!!!!!

Inlagd: 2010-03-17, 14:00
Skriven av: Göran

Anna Olsson har inte tänkt att ta några fångar i dag! Härligt kval Ida och Lina Brodin och Kalla långt framme!!

Inlagd: 2010-03-17, 14:21
Skriven av: nisse

Haag en halv sekund från att kvala, synd. Eva Svensson vidare, och fullföljer hon nu bara hela vc-finalen får hon sina första världscuppoäng.

Inlagd: 2010-03-17, 14:27
Skriven av: swestam

8 svenskor vidare! Inte illa, synd att Haag missade med tanke på totalen.

Inlagd: 2010-03-17, 14:28
Skriven av: per

Härligt kval av svenskarna, Anna O blir svårslagen idag!

Det är en fördel att bli etta eller fyra i kvalet = får åka i en eventuell första semifinal. Tvåan och trean hamnar på undre halvan = ev semifinal 2.

Inlagd: 2010-03-17, 14:31
Skriven av: Jörgen

Mats Larsson vad skall man säga? Nog borde han varit på OS. Rickardsson vidare det var en överraskning för iaf mig.

Inlagd: 2010-03-17, 14:45
Skriven av: nisse

Jörgen: Gäller samma lottningsförfarande efter det också dvs 5,8:a till den tidiga halvan 6,7 till den senare?

Typiskt att jönsson hamna på den senare halvan men Larsson behöver ju återhämtningen bättre.

Inlagd: 2010-03-17, 14:45
Skriven av: Joel Burman

Ja väldigt synd på Haag. Hon brukar bli bättre för varje heat. Men hon får sikta på deltävlingar i touren.

Inlagd: 2010-03-17, 14:54
Skriven av: nisse

6 svenskor till semi men inte Falk, skaplig bredd, hur många norskor gick vidare? var det någon mer än Björgen?

Inlagd: 2010-03-17, 16:10
Skriven av: Göran

Nej, bara Björgen. Två finskor, en slovenska, en norska, en österrikiska, en polska. Och 6 svenskor! Grymt!

Inlagd: 2010-03-17, 16:23
Skriven av: Cliff

Det är tydligen bara 2 WC-stafetter denna WC-säsong (och OS-stafetten räknas inte). En före OS tidigt i höstas och en till veckan efter OS avslutats.

Skräp av FIS tycker jag – vad tycker ni om detta?

Inlagd: 2010-03-17, 23:01
Skriven av: Jörgen

Otroligt dåligt. Framför allt valet att köra den andra stafetten i Lahtis.

Vet att falun veckan är späckad men hade vart häftigt med en avslutade stafett där kanske till och med i jaktstarts form baserat på ev. nations cup eller andra stafettresultat ifrån tidigare i säsongen. Det borde väl Ulvang och Co. gilla.

Inlagd: 2010-03-17, 23:04
Skriven av: Joel Burman

Bakom Björgen och Northug verkar det vara väldigt tunt på Norge-sidan, iaf av idag att döma.

Inlagd: 2010-03-17, 23:25
Skriven av: Jörgen

Nästa säsong lägger FIS stafetterna före VM (Davos och Rybinsk) Alltid något att glädjas åt…

Inlagd: 2010-03-18, 08:26
Skriven av: GunnarK

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values