SM i Piteå 2022
SM körs i Piteå enligt nedanstående program:
Onsdag 23 mars
14:15 – 10 km klassiskt intervallstart damer
15:45 – 15 km klassiskt intervallstart herrar
Torsdag 24 mars
13:00 – 30 km fristil masstart herrar
15:00 – 15 km fristil masstart damer
Lördag 26 mars
11:00 – Sprint fristil kval
13:00 – Sprint fristil finaler
Söndag 27 mars
09:00 – Stafett fristil 3 x 10 km herrar
10:45 – Stafett fristil 3 x 5 km damer
Måndag 28 mars
08:30 – 50 km klassiskt intervallstart herrar
12:00 – 30 km klassiskt intervallstart damer
Fotnot: 10/15 km och sprinten har även U23-SM-status och mästerskapsmedaljer utdelas där med.
Startlistor ska enligt SM-veckans hemsida finnas här senare:
https://idrottonline.se/PiteaElitSK-Skidor/Arrangemang/SkidSM2022/tavlande/Startlistor
Lagt upp ny tråd här på Skidpepp nu inför SM som börjar imorgon i Piteå.
Kommer Kalla platsa i Piteås förstalag?
Mest intressanta att följa blir Jonna och Märta.
swestam – Ytterst tveksamt om inte det sett extremt bra ut på träningar nu mot slutet för henne och sämre för typ Emma. Men hon var väl inte i förstalaget förra året heller?
Det är mycket som är intressant på SM tycker jag. Gillar verkligen SM.
En av grejerna är Kalla. Trots hennes säsong så är det något visst att se legendarer ställa sig på startlinjen. T.ex. så sneglade jag trots allt nyfiket på Cologna i år, tävling efter tävling, trots att inte något egentligen talade för att han skulle börja bli en pallkandidat. Det är något som lockar lite extra trots att bäst före datum passerats när de gäller stora stjärnor.
I övrigt tycker jag det generellt är kul att se hur åkarna under eliten lyckas hävda sig, samt se om något blivande stjärnskott visar upp sig från sin bästa sida.
CK lägger av. Tack för allt du bjudit på.
Har alltid sett upp till dig som en stor förebild och inspirationskälla.
Ska bli mycket intressant att se hur länge distansessen Andersson och Karlsson ska ´tillåta´ sprintesset Sundling att härja med dem också i distanslopp. Intressant också att se vad Ribom mäktar med på distans, det har inte blivit så ofta. Intrycket att det är tunt på damsidan består då det är bara 52 startande. Mer än dubbelt så många på herrsidan.
Ebba brukar hålla i det bra på SM men samma gäller Sundling så blir en spännande fajt imorgon. Känns som det är dags för Ebba att få ut sin kapacitet nu och då tror jag hon vinner. Fridas åkning i Falun såg hemsk ut så jag tror inte hon kommer vara en faktor. Får se om hon bryter tremilen för tredje gången på raken sedan.
Usch vad tråkigt att Kalla slutar. Kommer sakna henne. Imponerande karriär.
Läste att Putin förbjudit Instagram i Ryssland verkar dock inte hindra Stepanova från att skriva smörja där…
Må de aldrig återvända utan stanna kvar ute i kylan,
Vi får hoppas FIS skapar nya point lists idag för annars blir det inga startlistor imorgon
SM har inletts i en duell i brödbakning mellan Sollefteå och Piteå. På Instagram kan man rösta vem av Frida Karlsson och Emma Riboms bröd som ser bäst ut. Då omröstningen hålls av Jenny Solin bör resultatet vara givet.
Påfallande många av damerna som tävlade på Island som står över idag.
Ribom långt efter, inte hennes säsong detta. Fick stryk av Hagström. Förhoppningsvis kan hon hålla sig kry och frisk till och under nästa säsong. Kalla däremot åker bra, brons idag efter Frida och Ebba inte långt efter alls. Jonna fyra, den långa och fina OS-formen kanske är på väg att ebba ut..
Vem är intervjuare på SVT efter loppen? Fantastiskt bra frågor och approach till åkarna.
Anders: Det är Maria Wallberg som intervjuar, hon är suverän. Lika bra i alla sport väldigt påläst allt från skidor till rally.
Ah, ja det är ju Maria. Shit vad bra hon är. Kan intervjua, kan leda ”studio”, är insatt, letar inte floskler, famlar inte, klarar misstag, blir inte tyst men inte onödigt snackig. SVT bör lyfta henne mer inför nästa år. Bör få prövas som kommentator eller studioledare.
Kul för Kalla, nu tar hon väl tillbaka sin plats i Piteås förstalag i stafetten. Om Jonna varit hängig efter vaccindosen så lär hon inte va att räkna med i annat än sprinten, som också blir en öppen affär. Även 15 och 30 km blir i vanlig ordning dueller mellan Ebba och Frida.
Calle i superform. Kross!
Joppe: Ja och Ribom i Piteås andralag med Vinsa och Henriksson, det laget kan ta brons.. Falun Borlänge tar nog silvret i stafetten, de kan välja mellan Maja, Olsson, Hansson, Lindström och Modig..
Skönt att Frida Karlsson är på väg att kvickna till igen då det alltid är lite oroligt runt den tjejen. Kul för Kalla också att få göra bra ifrån sig så här på tampen. Intervjudamen är mycket bra men jag har bara sett henne vid sm-veckorna. Varför syns inte hon mer?
Jörgen: Maja är väl covodpositiv fortfarande, Olsson är sjuk och Lindström har lagt ned säsongen så Falun-Borlänge har inte riktigt så många att välja på.
Modig startade inte heller idag och hon är inte på morgondagens startlista
Vilket stort bortfall för Falun Borlänge..
Jo…Kalla, Ebba, Jonna är ett helt ok stafettlag på ett SM.
Tobbe H
Intervjudamen jobbar bl.a med rally VM där hon är lika proffsigt.
”Heisann hjernerystelse”, hilser Heidi.
https://direkte.vg.no/sportsdognet/news/heidi-weng-maa-staa-over-nm-etter-fall.wxJGHGccH?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row18_pos1
Det är inte Heidis säsong direkt…
Tove E får revansch i Vuokatti. Elin N tvåa.
Guld till Tove E och silver till Näslund i EYOF i finska Vuokatti idag.
Svensk-italiensk landskamp i damfinalen i EYOF. Och då hade ändå Lisa Eriksson kraschat bort sig i kvartsfinalen. Lettiskt guld i herrsprinten, Ludvig Berg knep bronset och Elias Danielsson fyra. Lägg till att Sara Andersson tog silver i distansloppet i skidskyttet (hon hade lika gärna kunnat tävla som längdåkare och slagits om medaljer även där).
Guld till lucky losern Lauris Kaparkalejs. Gick lett som en plätt när han kunde spurta tvåstavigt i finalen. Körde av egna staven på upploppet i semin.
Går det att se på det som händer i EYOF i Vuokatti någonstans på nätet, ej sett någon länk om det?
Jörgen: vissa tävlingar sänds av Yle (utan geoblock) och vissa tävlingar sänds av EOC;s egen kanal (eyof.tv). Sprinten idag sändes av eyof.tv
Swestam: Det verkar som om det inte går att se på dagens sprint i efterhand men tack ska du ha för svaret. Ser att miixedstafett imorgon återstår i eyof, blir väl en ny svensk medalj då.
Ser att det är DNS på Calle (och Häggis) idag i tremilen masstart i SM som pågår just nu.
Calle sliten efter igår och det är ett före som inte passar honom. Står över för satsa på sprinten på lördag.
”Man blir fuktig i ögat”
Där small det till och Kalla tar ett SM-guld till, fantastiskt!
Nackdelen med en SM-vecka är ju att inte fler skidskyttar deltar i skidåkningen, annars hade det varit 5 skidskyttar bland de 10 bästa
Gamla Kalla är tillbaka. Så kul!
Vågen för Kalla! Enormt kul att se. Rörande.
Kurt: När skidskyttar ställer upp i längdtävlingar brukar det inte gå så bra, det sker sällan. Sebastian Samuelsson ställde dock upp i längd-SM i Skellefteå kort efter förra OS 2018 då han nyss tagit OS-guld och OS-silver men han var långt efter (41:a på 30 km fristil och 10:a på 15 km fristil) och då pratar vi om de svenska herrarna.. De svenska längddamerna håller världsklass.. Men visst vore det spännande om skidskyttarna gjorde det så vi får se om det gäller än idag.
Norska Berger och Björndalen var undantag (världsklass i både längd och skidskytte).
Kaisa Mäkärinen gjorde också bra ifrån sig när hon ställde upp i finska mästerskapen.
Kallas 36:e SM-guld idag och 29:e individuella om räknat rätt nu, fyra år sedan sist och det lär bli ett guld till i stafetten. Tveksamt om det kommer att slås någonsin.
Jörgen… Har du fler exempel? Fredrik Lindström vann ju premiären i Bruks 2014 och då var det hög klass på svenska längdherrarna. Mattias Nilsson var väl också högt uppe nåt år. Mäkäräinen av gick väl topp-10 i Lahtis och Hafsås vann 15 fritt på VC 09/10.
Jag tror Svenska skidskyttarna skulle stå sig bra mot längdåkarna. Dock kanske en tung tremil eller 15 km på dessa banor inte är där dom mest kommer till sin rätt.
Om jag nu hörde rätt. Kalla i intervjun: ”Det här ger mersmak.” Men nu är det väl för sent att ändra sig :-)
Hur som helst så var det bästa loppet på länge. Oddset på det måste ha varit tvåsiffrigt.
Jörgen: Fast det där exemplet med Samuelsson 2018 som du alltid brukar dra upp är ett dåligt exempel. De svenska skidskyttarna var verkligen i bra form på OS det året men tappade sedan sin toppform väldigt snabbt och mycket ganska direkt efter OS (vilket syns på hur de presterade i världscupen efter OS) så Samuelsson var inte i någon särskilt bra form när han åkte SM. Det hade sett annorlunda ut om han hade ställt upp i år då han haft en betydligt bättre form under hela säsongen (som stora delar av det svenska skidskyttelandslaget).
Ja som sagt vore det spännande om skidskyttarna ställde upp i längdtävlingar men inte så ofta som det sker tyvärr. Är själv nyfiken på vad Elvira Öberg skulle kunna göra på 10 km fritt med individuell eller masstart. Kanske i svenska längdpremiären i Bruks eller Gällivare om det inte krockar med deras egen premiär förstås?
Förutom 10/15 km fristil borde sprintstafett i fristil passa skidskyttar bra?
Jörgen: Jag tror inte skidskyttarna skulle kunna göra så bra ifrån sig i teamsprint. De har inte alls den explosivitet som krävs, de skulle tappa vid varje växel för att inte tala om spurten. De skulle inte heller hänga med i springbackarna. Sprintåkarna har utvecklats stort de senaste åren inte minst av svenskorna på damsidan.
själv blev en ju lite fuktig i ögat av att den lilla illern blev fyra
För Johaug räckte det med några förluster mot FK under hösten samt några OS-guld för att hon skulle inse att karriären var över.
För Kallas del blev det tyvärr två frustrerande och i stort misslyckade säsonger för att hon skulle kasta in handduken. Men en grande finale har det blivit!
Frida ser ut att åka rätt bra igen och Ebba är alltid ett bra riktmärke för internationell kvalitet. Med andra ord är det fina skalper Charlotte har tagit nu på SM..
Jag skulle också vilja se Elvira Öberg på 10 eller 15 km fri masstart. I decemberform och med sedvanlig fighter-instinkt..
Kalla gav c:a 7 ggr hos SS precis innan start, eftersom Jonna blev struken.
Och sedan kan ju alla som hävdade att Kalla inte räcker tilll längre gå och kamma till sig rejält. Potential finns och blir över och med annan träning hade hon kunnat leverera bra mycket bättre nästa säsong. Trist att hon inte gjorde så.
Charlotte berör verkligen den glädje hon kan utstrålar fantastisk kul att få uppleva det en sista gång…ett nytt oförglömlig ögonblick …kul oxå att hon visa sina belackare här på skidpepp att det finns där än…
Och in på fjärdeplats smög illern från Duved in en stjärna i vadande ?ska bli kul att följa lite lik kalla med sin visade glädje
Kul att få se dessa tre giganter inom svensk damskidåkning åka mot varandra och detta var ju tyvärr sista gången. Om 30 år kommer vi att komma ihåg dessa tre. Lite Wassberg, Svan, Mogren fast en generation senare.
Är det fler än jag som skulle vilja höra en ordentlig intervju med Kalla om de sista två säsongerna. Vad tror hon har gått fel. Hon var på g ifjol och fick covid och slog sedan till med två topp-lopp i VM. Jag köper inte helt att det bara skulle vara åldern.
I övrigt var det väl säsongens första dag att Poromoma och Karlsson var i form på samma dag.
Vet inte om jag skulle säga att Frida är i form. Lite bättre än de senaste veckorna men ser fortfarande inte bra ut. Ebba kommer krossa henne i tremilen.
https://www.youtube.com/watch?v=MR9fojveanE
Alexander
”Dessa tre giganter”
Nei, slik ser en en ”gigant” ut LIVE .. Største problemet hun hadde under løpet, var det norske flagget på oppløpet.
Jomar:
Det är sällan några problem med norska flaggor på SM. Och aldrig på upploppet.
Jag tror Kallas två senaste år förstördes av Covid, felvallningen i stafetten på VM, osäkerheten i OS uttagning samt antagligen lite fel i träningen. Det är ganska många faktorer som var och en påverkat. Nu när pressen släppt så är det gamla härliga Charlotte igen och jag är otroligt tacksam att få se glittret i hennes ögon en sista gång i tävlingssammanhang.
manne: fast när Lindström vann premiären så var det väldigt stor fördel att starta tidigt, när sedan landslasåkarna kom var det väldigt löst i spåren så det exemplet är inte så rättvist
@Jörgen: Tilda Johansson var 6:a här och Sara Andersson var precis efter Märta Rosenberg på JSM
Svenskt guld i mixstafetten på EYOF. Sverige tar medalj i alla lopp i längdskidor.
Swestam: Åh det hade varit kul att se (och även sprinten igår) men de finns inte att se hos varken sig yle eller eoc:s Youtubekanal vad jag kan se. Lite tråkigt att det inte är mera tillgängligt, IOK har ju hur mycket pengar som helst nästan :) men det gäller kanske inte alls EOC och de kanske har begränsade resurser att streama och även visa/lägga ut på nätet i efterhand?
Jörgen: Ja, mixstafetten idag sändes inte alls utan man fick hålla till godo med liveresultat. Sverige mot Italien men med Lisa Eriksson på sistasträckan så var det avgjort en bit in på hennes sträcka.
Tyckte Stepanova var en frisk fläkt men henens inlägg på Instagram gör mig illamående.
Blåser illern från Duved upp på pallen idag på ren uthållighet?
Jonna is back!
Ligger för dubbelt Piteå med Ribom som alltid kör bättre i heaten och nu också får en fin väg till final.
Var är resultaten i prologen? svt visar det ju inte vad jag kan se.
Pelle2: Hittar inga tider från prologen men här är kvartsfinalindelningen:
Damer – http://live.fis-ski.com/cc-2428/results-pda.htm
Herrar – http://live.fis-ski.com/cc-2426/results-pda.htm
Såg förresten en artikel om Hagström, denna säsong har varit tuff för henne:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/johanna-hagstrom-slar-larm-orkar-ingenting/
Tack
Pelle2: Nu kom tiderna upp från damernas prolog, herrarnas kommer nog upp strax:
Damer – https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=39075
Herrar – https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=39078
Jonna 7,6 s före tvåan Hagström. Verkar bli ny kross av Jonna idag.
Tove E tar startsträckan för Hudiks damer i morgon, Elias D för Högbos herrar, enligt anmälningslistan.
Hård & Blomqvist har ingen av sina bättre dagar.
Verkligen Swestam. De är tillbaka.
Jag tycker Blomman & Hård varit bra idag. Smaken är som baken.
NIna: Jag gillar rent allmänt Hård & Blomqvist men idag var det för många saker som de inte hade koll på.
Så han kör, Sprint-Jesus!
Kalla hävdade att det är vanligare att kvinnor över 30 bast får frågan; ” När kommer du lägga av”?
Om det nu är så, är det inte så att män i regel håller längre fysiskt än kvinnor? I sådant fall är ju frågan ganska logisk. Någon annan som har kunskap om detta?
Frida, Lundgren och Poromaa är sjuka. Poromaa nämns inte i nedanstående länk men har testat positivt enligt Expressen. De kommer alltså inte till start i stafetten eller tre/femmilen. Vi får nog se flera fall då smittan tycks gå där i Piteå och åkarna varit nära varandra.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-sjuk-aker-hem
Japp, mkt covid nu i elitmiljön, märks verkligen att de släppt successivt på garden efter OS…kramkalasen efter tävlingarna gör nog mer skada än vad munskydden (sic) under intervjuerna gör nytta. Håller Kalla och Ebba sig friska nu tro?
Fast smittan tycks bara gå inom respektive lag och i närstående relationer. Tror inte kramar utomhus påverkar något nämnvärt utan att smittan sker inomhus. Åsarna mest drabbade av klubbarna nu medan Piteå Elit verkar ha klarat sig.
Hva mener Jonna, Maja, Linn, Frida og Ebba om at utøvere fra russland skal delta i fremtiden, det er det eneste interessante akkurat nå egentlig. Har ikke hørt en enste av dem uttale seg om det som skjer i Ukraina. Hvor er meningene?
Hade gärna sett att Charlotte fått åka sista sträckan imorgon och verkligen hyllas. Men första sträckan som det blev nu är väl också ok, då får hon spränga fältet :-)
pelle2 – gissar att frågan som damerna får ofta grundar sig i ”när ska du skaffa barn?”
Tycker att även OM det finns en logisk aspekt (t.ex. troligare att en 32 årig kvinna, kommer att lägga av pga familjebildning än en man i samma ålder) så är frågan tramsig. Björgen dominerade i OS i äldre år. Johaug utmanas endast enstaka lopp nu men dominerar i övrigt. Britta kör om totala världscupen i ski clasisc. etc.
Frågan är verkligen ett lågvattenmärke rent journalistiskt. Oavsett om det gäller damer eller herrar, såvida åldern inte börjar sticka ut ORDENTLIGT.
Kalla hade inte slutat köra om hon haft samma nivå som förr. Nu är hon bara en skugga av sitt forna jag.
Rubik: Jag håller med om att frågan onödig och irrelevant. Det är ju bevisat av många idrottsmän i skilda sporter att det går att prestera på hög nivå en bra bit över 30 bast. Däremot tvivlar jag på att kvinnor är mer utsatta för den frågan än vad män är.
Mycket bra final av Hagström. Att hänga i hela vägen, täppa till luckorna och få rygg i motvinden på raksträckan. Men ”nära att ta henne” känns mer som önsketänkande. Jämfört med Jonnas senaste segermarginaler är förstås sex tiondelar ingenting. Normalt sett (och översatt till meter) är det ett tämligen odiskutabelt avstånd i sprint, som en vanlig Svahndag i världscupen ifjol. Oavsett om upploppet varit längre eller kortare hade det inte hjälpt Hagström. Och även om Jonna såg piggare ut än häromdan verkar hon, trots kvalet, fortsatt vara en bit från Falunformen där hon i mixedsprintfinalen i snitt åkte fem sekunder snabbare än Hagström per varv (en knapp km) utan draghjälp.
Neithiri: Vad jag vet har de inte fått frågan om ryska åkares deltagande i framtiden. Men före tävlingarna i Drammen uttalade Maja, Jonna och Johanna Hagström sitt stöd för att stänga av ryska åkare från världscupen. Hagström: ”Det är jättetufft beslut för ryska åkare […] Men jag tycker det är rätt beslut av FIS att stänga ute dem. Nåt måste göras, man måste sätta ner foten.” Jonna sa bland annat att ”det var såklart ett bra beslut från FIS. Men lite sent. […] Det är otroligt hemskt och alla tankar går verkligen till Ukraina och folket där.” Hon tyckte även att det var väldigt fint av de norska arrangörerna att visa sitt stöd för Ukraina. Linn Svahn har publicerat en text på instagram om det fruktansvärda och brutala som sker. Jag hörde Falla och Johaug uttala sig samtidigt. Har norskorna också tagit ställning i frågan om ryska idrottares vara eller icke-vara kommande säsonger?
Ja lite önsketänkande från Hagström kändes det som. Men som sagt, hennes final var antingen bra eller mycket bra, lite beroende på vilken form Jonna och Emma Ribom har just nu.
I övrigt: Jag förstår att det på individuell nivå är tråkigt för ryska åkare att inte få tävla om ära och pengar internationellt, men det är ingen mänsklig rättighet att få göra det. Jag hoppas det blir en kännbar läxa för Putin som verkar gilla när ryssar gör stordåd i idrottsvärlden.. Och sanningen är nog att vi behöver faktiskt inte ryska idrottare, inte ens i den lilla längdåkningsvärlden. Inte från min synvinkel, vad som är ett absolut måste är endast norska utövare! Sedan kanske norrmännen kan komma att sakna motståndet från de ryska herrarna, vad vet jag?
Kommer att dröja hiskligt länge innan vi får se ryssar på banan igen och det känns skönt så in i märgen.
Känns som det är bra utveckling på herrsidan.
Har inte kunnat se sändningen förrän nu. Är nyfiken, någon som vet varför Pitelagen har holländska flaggan på ena kinden?
Oskar2: Ska nog likna klubbens färger (rött, grönt och vitt)
Falun Borlänge hade tydligen bara två åkare..
Piteås förstalag på damsidan var magiskt. Kul att få se Kalla i en sista stafett. Kul med Ebbas form, i dag var det den extra växeln. Tror hon vinner 3 milen i morgon.
Kul med Edvin Anger också. Sveriges Kläbo?
gka – ja, jag känner samma sak. Speciellt nu efter att kriget pågått ett tag och det JAG sett från de ryska idrottare jag följer och har koll på så har reaktionerna varit kraftigt negativa mot omvärlden, ingen förståelse VARFÖR de inte tillåts tävla, samt bland vissa ett öppet stöd för Putin (exempelvis när bollen poserade i sovjetkläder samtidigt som ryssarna bombar sjukhus i Ukraina…)
Hade idrottarna typ gått in i tystnad och inte sagt något alls så hade empatin mot dem varit lite högre än vad jag känner nu när de ändå varit så aktiva i att kritisera andra länder (förutom Ryssland förstås).
Vi får väl se hur allt ”slutar” och när det slutar. Och vad folk säger efter det. Men just nu känns det bra att Putin inte får möjlighet att vissa upp ”sina” idrottare i rampljuset.
Varför är Halfvarsson inte med i stafetten?
Edvin Anger: Han ska vi följa livet ut. (så brukade de legendariska norska kommentatorerna säga när någon ung åkare slog igenom)
Hoppas verkligen Ebba får ett lopp utan strul imorgon så hon får avsluta med storseger och en fin känsla. Hon har varit lite sorgsen på slutet tycker jag och vem hade inte varit det med all otur hon haft den här säsongen. Synd att Frida inte kan vara med för att de hade höjt värdet på loppet och hade Frida varit lika bra förlorare som i Torsdags hade det varit fint att se.
SM kan alltså fylla sitt syfte med ett kvitto för Frida att hon är på väg tillbaka, ge Charlotte ett värdigt avslut och Ebba en efterlängtad framgång. Jonna behövde väl SM minst av toppkvartetten men såklart en härlig känsla att plocka ett nytt SM-guld i sprint inför storpublik.
Cuptävlingar i Sollefteå om två veckor också, får väl se hur många som kommer vara med där.
Har Ebba hatt otur denne sesongen?
Sven
Lite oflyt har hon väl haft, samt varit lite sämre än tidigare säsonger. Det kan man väl absolut konstatera. Det som jag tror påverkade hennes säsong mycket(och de andra tre tjejerna som blev drabbade, Kalla, Ribom och Lundgren) var nog tyvärr magparasiten dom fick i Frankrike i höstas. Det kan man väl ändå kalla för otur.
Vilka vinner imorrn tror ni?
Mitt tips är Ebba och Burman.
Ebba ramlade i Davos vilket kanske inte var enbart otur men likväl surt. Sedan missade hon segern i Lenzerheide pga vädret, OS förstördes av dåliga skidor och kastvind. Och Holmenkollen hann knappt börja innan hon fick loppet förstört av Hennig och ouppmärksamma ledare. Håller med om att hon kanske varit lite sämre än tidigare år också (som nämnts kanske pga tarmparasiten).
Imorgon så tror jag inte bara hon vinner utan när jag ser startlistan så tror jag hon är först i mål också. Jag tror till och med hon kunnat starta sist och gå i mål först om ordningen emellan varit den rätta.
På herrsidan så gissar jag på Björn Sandström. Tror det kan bli ett Piteå-tåg som det var för några år sedan då Häggas vann. Ligger för det i startlistan. Burmans form har varit knepig och tveksamt om Calle orkar femmil i tufft före.
Jan: Sandström gjorde en svag sträcka på stafetten idag och såg seg ut där, annars har han ju varit bra tidigare under sm. Calle är jag också osäker på. Burman brukar ju gilla när det blir slitsamt och jobbigt före. Håller dock med om att Burman har mycket tveksam form.
Neithiri: Sen visade ju de svenska åkarna sitt stöd för Ukraina under världscupavslutningen i Falun genom att måla blågula hjärtan på ena kinden (Kallas initiativ?), vilket också Piteås damer gjorde i dagens SM-stafett. Då bar Jonna även ett vackert blågult hårband som vajade i vinddraget när hon susade ner på stadion i ensamt majestät.
Ja, tremilen lär Ebba vinna stort och det kan man ju unna henne efter allt strul. Kalla tvåa i rygg.
Räknade lite på sträcktider i stafetten, justerat för att första sträckan var lite kortare och sista något längre än andra. Om Kalla och Emma höll Ebbas tempo den första kilometern (ett par sekunder efter Jonna) så skulle de haft ca 10 sekunder sämre sträcktid än Ebba från samma startposition. De hade ju även en liten fördel av att åka ihop. Sista sträckan fram till punkten där växlings- och mellantiderna togs, strax före upploppet, motsvarar andra sträckans längd. Där noterade jag Jonnas tid och den var nästan exakt samma som Ebbas (inom en sekund). Jonna tappade tid i början av andra varvet men inledde och avslutade fortast – ca 4 s. snabbare än Ebba och 8-10 s. snabbare än Emma och Kalla sista 1,5 km (till mellantidpunkten).
Flaggviftaren Neithiri är i farten igen och försöker inbilla folk att svenska kvinnliga längdåkare är mindre solidariska än andra och speciellt norska förstås.
Under tiden kan Neithiri fundera över varför Norge förbereder sig att ta emot 35 000 flyktingar inkl asylflyktingar från andra länder än Ukraina medan Danmark förbereder sig att ta emot 100 000 Ukrainaflyktingar och Sverige 200 000. Det borde också vara ”akkurat interresant” för en person som tror på moraliska skillnader mellan grannfolk.
Ser bra ut för ”Little Brother”!
Jan: Lillebror åkte utanför banan när fick nya stavar, nu är det ”bara” SM så det händer väl inget..
Fint lopp av Fredrik Andersson.
Härligt med femmil/tremil med individuell start som omväxling, ”Kampen mot klocka”n får sig dock en törn som koncept när ettan och tvåan i herrarnas lopp åker tillsammans de sista två milen.
Piteå Elits klubbmästerskap är igång.
Sundling har gått om Kalla och börjat ta in på Ebba, skiljde 52s vid 13 km nu 44 s vid 15 km. Få se om det fortsätter eller Ebba ökar/håller undan?
Tror nog Ebba håller undan. Frågan är vem som blir 2-3.
Vad har Ebba skrivit på sina kinder?
Nina
Queen CK!
Tror alla Piteå-åkare har det.
Tack Jan.
Fun fact: Stina Nilsson har nu fler SM-guld i skidskytte (2) än i längd (1).
Tre- och femmil i intervallstart på SM, borde inte det var en av höjdpunkterna under säsongen? Av det fåtalet kommentarer här inne verkar det inte så. Lika bra att avskaffa tre- och femmilen från mästerskapsprogrammet när intresset är så litet och köra en kortare masstart istället.
Jag såg på femmilen igår och delar av tremilen. Bortsett från något enstaka tillfälle då tidtagningen glappade, var detta den bästa skidprodukt jag sett på väldigt länge. Fina banor, bra mellantidsrapportering, och framförallt långa snygga kameraåkningar med skoter där man fick följa åkarna i aktion. Riktig skidpropaganda. Om alla skidlopp var så välproducerade, hade nog skidsporten mått lite bättre. Lite absurbt dock, att SM ska slå VC med hästlängder när det gäller produktion.
swestam:
Intressant SM-avslutning som säkert blivit betydligt mer spännande med mindre manfall. I herrklassen uteblev en tänkbar topptrio. I damklassen uteblev kampen pga covid och vaccinrelaterat formtapp. Gott om tid för producent och tv-tittare att följa varje tävlande, till skillnad från valfri 10 km VC-tävling.
Swestam: Gårdagen med tre- och femmil lär bli ihågkommet framför allt för att det var Kallas sista lopp som elitåkare. Och för att syskonparet Andersson vann SM-guld samma dag kanske. Många åkare saknades dock av diverse skäl både på herr- och damsidan. Bra TV-produktion som andra redan nämnt ovan.
Per: Stina har två guld på SM i längdskidor, se https://www.fjalltopploppet.se/wp-content/uploads/2019/04/D21-FinalSprintStafett.pdf
I 50 km på NM verkar Andreas Fjorden Ree vinna överlägset, men eftersom han inte har några släktingar i landslagsledningen så lär han inte få plats i det korrupta Norska landslaget
Även jag måste säga att det var riktig kul att följa 5- och 3-milen. Trots frånvaron av vissa åkare. Ser gärna något till sådant här lopp OM produktionen fattar hur man gör en vettig sändning. Tummen upp för söndagens lopp!
måndagens lopp… menade jag
Stina har tre SM guld med gevär
Harmoni i det svenska längdlandslaget medan det är oharmoni i det norska längdslandslaget. Fär se vad allt kommer ut av det.
Kurt
”Korrupte landslaget”
Som ung gutt var Andreas Fjorden Ree ingen stjerne. Som junior var han langt etter de beste i klassen. Han var knapt kvalifisert under NM-dagene siste sesong.
At A F Ree er 21 år, og er en komming mann for fremtiden, og merk, men det er flere unge gutter som banker på døren i skinasjonen, som vil ses på resultattavla i fremtiden.
For og nevne noen eks. Iver Tildheim Andersen (21 år) treer på 5 mila, og Håvard Moseby (22 år, som ble hardt skadet før sesongstart) alle disse skal kjempe mot de etablerte løperne som bekler landslaget i dag, og som er meget sterk internasjonalt.
Lær deg litt om den mektige skinasjon, før du ”gafler” i vei her på bloggen!
TV-sändningarna från VC-loppen, som ofta är 10 eller 15 km, består till väldigt stor del av bilder från startkuren. Man kan misstänka att bildproducenten är bunden av några paragrafer i kontrakten för att tillfredsställa sponsorerna. Däremot tycks det vara bildproducenten själv som tycker att det är intressantare att se åkare byta om än att se bilder från spåret.
Sprintloppen och teamsprinten är däremot nästan alltid bra produktioner.
At sprint, teamsprint, stafetten og fellesstart er enkel og produsere, har vel en naturlig forklaring, i og med at alle løperne er samlet .. ;)
pelle: Åh fan.
@pelle: Orsaken att Andreas Fjorden Ree inte fick köra NM förra året var ju att den Norska landslagsledningen begränsade antalet deltagare mycket kraftigt för att de befintliga landslagsåkarna inte skulle få någon konkurrens! Nu kommer ju hela den Norska landslagsledningen tvingas avgå och då följer en stor del av landslaget med automatiskt eftersom de endast varit där pga sina kontakter med denna landslagsledning. Emil Iversen får återgå till att köra ut dynga på åkern i stället för att sprida dynga i media
Kurt
En kort kommentar
I Norge kaster man ikke ut medaljekandidater ut av landslaget foran en VM-sesong. Og Iversen (som du tydelig har i ”vrangstrupen”) er den seneste gullmedaljør fra siste VM som ble arrangert for vel et år siden.
Fint att Pelle tagit till ordet igen!
Vem ska annars stoppa mig från att ta ut svenska stafettsegrar ett halvår i förskott? ;-)
Kul att Emma och Ebba ska köra Reistadloppet!
Finska mästerskapen pågår just nu. Korta fristilslopp idag. Damerna kör 5 km och guldet vanns av Niskanan, drygt 5 sekunder före Pärmäkoski och drygt 16 skunder före skidskytten Mari Eder.
Det gör att man kan komma in på den eviga frågan om hur bra skidåkare skidskyttar är egentligen. I världscupen har en sådan som Elvira Öberg varit ca 2 procentenheter snabbare än Eder i ren åkfart. Omvandlat till 5 km så skulle det innebära någonstans 15-20 skekunder. Öberg hade alltså kunnat vara med och utmanat om guldet idag.
Mycket om och men i sådan jämförelse naturligtvis. Vilken form är Eder i och vilken form är de finska landslagsåkarna i? Det skall ju också sägas att Eder vid enstaka tillfällen tävlat i längdsprint i världscupen och på mästerskap och gjort det OK/bra så hon är i grunden en bra skidåkare.
Idiotproducent som fokuserar på starten av herrloppet istället för Ebbas mästerliga klättring. Samma visa under fjolårets Vålådalsrenn
Alltså Reistadsloppet, vilken kul tävling! Blåsigt, snöfall, rejäla backar och rejäl skidåkning. Så här borde långloppen se ut för att intressera mig.
Ski Classics-totalen bör ju vara oerhört prestigefylld/pengastinn för de inblandade. Är det inte konstigt att de två som gör upp då ”vaskar” ett lopp som Johansson Norgren och Dahl idag. Genom att staka hade de iallafall haft förutsättningar till bättre placeringar/fler poäng, nu var det ju givet att de var chanslösa från start tänker jag
Det finns naturligtvis möjligheter för organisationen kring Ski Classics att skräddarsy sin ”cirkus” efter tyngre banprofiler os.v. Det sker ju också, i vissa fall har de flyttat tävlingar till andra platser pg.a. snö- och väderförhållanden – till exempel tidigare under den här säsongen. Men en del av charmen är ju också att man kör ett antal befintliga, ”klassiska” lopp.
Ja det här var ett annorlunda lopp (Reistad) som jag lyckades se från start till mål. Här funkar det inte med en stav i ena handen och en kanelbulle eller blåbärssoppa i den andra :-)
Det hade kunnat vara riktigt sevärt med ett större startfält av.. ja helst bara diagonalåkande damer då. Herrklassen känns inte så intressant för mig. Synd att inte T Johaug kunde ställa upp.
Också bra av Ribom att bli fyra även om avståndet upp till Ebba blev ganska mycket.
Ribom är väl fortsatt vara nedsatt av Corona. Varianten hon fick lär ju varit samma som Kläbo och co, och de är ju inte tävlingsdugliga ännu.
Avståndet till Ebba är väl jämförbart med SM. Hon kan definitivt bättre men ett stabilt lopp ändå. Spurten kände man igen iallafall.
Starkt av Ebba som väntat. Hennes motor passar nog väldigt bra för Ski Classics så vore kul om hon körde lite mer lopp där tycker jag. 2024 är ju en mästerskapfri säsong så vore kul om hon ville prova Marcialonga tex. Ribom tror jag skulle kunna göra det bra i Vasan med bra förberedelser.
Ja att mata på i långa lopp verkar inte vara något bekymmer för Ebba.
Inte för mor Björgen heller, som kanske är bättre än Ebba i ”normal”-terräng. Snabbare när det går lätt i alla fall.
Ribom kan nog vara ett namn för Vasan. Sedan tycker jag att Stina Nilsson kunde ha varit lämplig också, men nu ska hon väl vara skidskytt i så många år att hon blir för gammal för att göra en satsning. Kanske Linn Svahn istället, om 10-15 år?
Et bra løp av Ebba, men disse ”stakerne” er ikke den beste målestokken i klassisk langrenn, med festesmurning. Ebba får trene sp. med lett-terrenget, der har hun en god del og hente, både i fristil og klassisk. Det var der hun viste sin svake side under OL 3-mila, på det flate terrenget inn mot oppløpet, og ble passert av flere løpere, og mistet en ”sikker” medalje. Også i dag tapte hun over 1 min. til pensjonisten Bjørgen i den lette delen av løpet.
Ebba har säkert en del att hämta i lätterräng men att hon tappade idag är inget att bry sig om. Segern var redan klar och ”pensionist” eller inte så åkte Björgen ändå mycket snabbare än alla andra. På OS hade de bakomvarande fördel av att åka i klunga och Ebba otur med en kastvind som ödelade allt.
Vinna eller förlora spelar ingen roll. Ebba Andersson skall ständigt ifrågasättas. Varför? Emma Ribom var 7 minuter efter. Bättre att gnälla på henne då.
Så knäppte Ebba långlopparna på näsan och kunde defilera i mål. Annat var inte att vänta då Ebba är starkast i längden. Roligast var dock Hård som trodde det handlade om Tds. Behöver nog vila ett tag.
Gka: Ebba åkte ett långlopp förra året också (Vålådalen 54 km) och vann då med före långlopporna. Såg inte gårdagens lopp men förra året stakade hon hela vägen från start till mål.
Den tillbakastående: Är väl så att det inte finns så mycket förväntningar på Ribom och kanske speciellt efter denna säsong med flera sjukperioder för Emma. Ebba är på en helt annan nivå och mera intressant att diskutera.
Jörgen
Jo du har ju helt rätt såklart, ingen skugga skall falla på Emma Ribom. Tycker bara det är märkligt att folk gnäller på Ebba Andersson vad hon än gör. Avundsjuka?
Väldigt kul att se Ebba dominera på loppet igår. Nu såg jag såklart inte alla åkare, men det var ändå en skillnad i teknik på diagonalåkningen när Ebba stack iväg på början av stigningen, tänkte främst på Slind som låg strax bakom. Kul att se skillnaden i teknik mellan Ebba och Björgen. Efter att ha kollat på Ebba ett tag i bild och sedan Marit så såg Marit ut som wassberg när hon åkte. Tillspetsat såklart. För uppenbarligen går det fort och hon har ju alltid åkt väldigt kontrollerat.
En extra spänning i loppet var också hur mycket stakåkarna skulle kunna ta in. Det behövs verkligen REJÄLA stigningar för att det inte ska vara kört att köra med fäste.
Det är talande ändå hur jämn och hög nivå Ebba har när hon har en säsong som vi fans knorrat över (och hon själv). Men till slut står vi här i slutet på säsongen och även om det stora målet inte blev det hon/vi hoppats på så är det verkligen inte en ”bortkastad” säsong för henne.
För övrigt känns det lämpligt med ett avbrott nu från skidor. Det börjar kännas märkligt att sitta och kolla på skidor inomhus när rullskidor och cykeln har tagits fram…
Jörgen, Tråkigt för Ebba att Johaug inte kunde vara med för då hade hon också fått stryk av Ebba tror jag.
Rubik, Än är det inte slut med skidåkningen. Smart Energy Cup till helgen och SM avslutning i slutet av april.
Gka – Ah, ser man på! Då får jag tacka för informationen. Hade missat dessa sista skälvande lopp.
Therese hade verkligen behövt varit på topp för att slå Ebba igår. Såg oerhört stark ut. Bra insats av veteranen Björgen också. För min del hade jag gärna haft vinter året runt, möjligen med några veckor sommar som avbräck. Olidligt svettigt med massa mygg, hundskit och flugor. Nä, fy fan!
Sedan Sverige utslaget från fotbollsvm också. Mörker!
pelle2 – håller nästan med, men måste säga att vandring i fjällen och skogen gör att det funkar med icke-vinter ett tag =)
Och ska det vara vinter, ska det vara bra vinter. Inte det vi haft i Stockholm med en slags variation av kraftigt snöfall, som smälter, sedan fryser, sedan smälter och sedan fortsätter sådär. Så att det blir en ”härlig” mix av slask och halka. I-landsproblem kanske…
Rubik: Vi får drömma om nästa vinters intåg och skriva här ibland, så plågan och lidandet inte blir för svår.
En helt annan sak: Lina Korsgren va lite bitter och besviken att långlopps-cirkusen inte har samma status och ”coolhet” som världscupen. Många tycker bara att det är gamla avdankade åkare, B-laget, som inte längre platsar i världscupen och istället varvar ner och chillar ner i långloppen. Ungefär som väktare och dörrvakter som inte platsade som poliser.
Hur ser ni andra på saken?
Det är 70 km Ylläs-Levi nästa helg. Då kan vi vara säkra på att varken Johaug eller Bjørgen kommer till start eftersom de bara åker lopp i Norge.
pelle2 – hehe, ja, det får vara hanteringsplanen =)
Trist att Lina känner så, för henne.
Min personliga åsikt är att jag inte ser långlloppsåkarna som något slags B-lag. Men det känns inte som det är lika ofta man ser åkare i ski classic stappla in som Hellner/Diggins över mållinjen utan det känns som att det kanske inte alltid är samma urladdning i långloppen för de flesta (kan mycket väl ha fel här, men tänker på teamåkningen som gör att vissa gör någon körning och sedan försvinner ur loppet för att plocka några sprintpoäng eller dylikt). Så min känsla kanske lutar åt något slags A-minus lag. För annars är det svårt att förstå hur nästan 50-åriga personer kan ligga väldigt högt upp i toppen….
Men att ”vanliga” åkare hamnar i långloppscirkusen är dock logiskt eftersom man har byggt upp en bra mängdträning under många år och det kanske är mer skonsamt för kroppen att fortsätta att tävla på längre distanser. Fast fortfarande på hög nivå.
Jag blir också klart, KLART, gladare över en framgång i den vanliga världscupen. Och även om jag skulle vilja ha någon fler intervallstart i världscupen, samt förbättringar på olika plan, så föredrar jag den variation som finns i världscupen framför ski classic. Jag lyssnade på en podd där Britta intervjuades förut och utöver att hon inte hade någon bitterhet så nämnde hon att hon själv tyckte att de stakade på olika sätt och att det var som olika växlar i skate… jag håller med i sak, men skillnaden är för liten för de flesta att se och njuta av.
Britta nämnde då också att publiken var mer på i europa och att det förmodligen är större där än i norden där de flesta nog föredrar den traditionella skidåkningen.
Jag har följt långloppstävlingarna av och till under åren, och ibland har jag ledsnat helt när man sett typ BARA norska namn i toppen. Någon enstaka svensk här, någon tjeck där etc. Nu har det ändrats något. Vilket är tur. För skulle de bästa svenskarna sluta så skulle det bli typ norska mästerskapen till slut. Detta är något som också gör att ski classics känns lite mer svalt.
Ja, det blev lite svammel där från min sida. Men, men.
pelle2: Jag tycker det är bra att långloppscirkusen inte har samma status och coolhet som världscupen då det är riktig skidåkning man sysslar med i världscupen. Sedan så stämmer det väl inte helt och hållet att det bara är avdankade åkare som inte platsar i världscupen som åker långlopp, Ida Dahl är ju exempel på en åkare som inte haft en karriär i världscupen (även om jag tycker det hade varit bättre om hon satsat på traditionell skidåkning). Så lite blandad bild av långloppscirkusen.
Jag kan väl lägga till att det blir lite enformigt att titta på när de stakar i flera timmar och jag har också lite svårt för teamkörningen och den stora betydelsen teamen har i långloppen också. Vasaloppet är inte alls lika kul att titta på nu för tiden av det skälet.
Det var intressanta synpunkter ni hade och jag håller med. Jag tycker också tv-produktionen många gånger i Ski Classics är sämre, förutom de väldigt vackra naturvyer som erbjuds. Man har för lite tidsrapporter för att man ska kunna ha bra koll på vad som händer, vilket minskar spänningen och ökar frustrationen. I helgen gick det väldigt lång tid mellan gångerna man fick veta om avståndet minskade eller ökade till någon grupp eller åkare. Och konstig prioritering i vissa fall. Möjligen att man är för gnällig och har för stora krav.
Gillar ju Blomman och Hård i alla fall.
Dessutom väldigt bra för långloppen att det kommer in kända profiler från världcupen och gästspelar.
Gästspelen är definitivt en extra krydda för mig.
Att se Ebba, Björgen eller Burman köra höjer absolut intresset ett par snäpp.
Däremot gissar jag att om Hård och Blomman kör på och Svt behåller rättigheterna så kanske jag fortsätter att kolla lite oftare (men kanske inte slaviskt följer hela sändningen). Och börjar jag kolla oftare så börjar jag ”lära känna” fler och fler personer. Det KAN göra att mitt intresse hoppar upp ytterligare ett snäpp.
Men att det ska komma ifatt min besatthet vad gäller de vanliga tävlingarna är osannolikt =
En revidering av vad jag skrev om den norska dominansen ovan i ski classic. Jag syftade då på herrarna. Britta har ju dominerat och varit en förnyare tillsammans med Lina. Och innan dem har det även varit ett par andrar riktigt vassa svenskor.
Inte jätteviktigt att påpeka kanske. Men nu är det påpekat.
Långlopparna är typ avdankade elitåkare som inte hänger med eliten längre. Underhållningsvärdet är penibelt klent också. Vet inte hur många gånger som jag nickade till under lördagsloppet. Hård (snart pensionär) och Blomman hade också det kämpigt med sitt intresse.
Pelle2: Det är nog bara att vänja sig vid det för Lina.. hon får trösta sig med att det verkar finnas en del pengar att tjäna där, det är väl gott så.
Tv-publiken och intresset får man förtjäna, och i alla fall jag tycker de flesta långlopp är närmast helt ointressanta. Gästspelen är väl det som kan göra mig nyfiken någon gång, men det mest spännande då är väl resultatet av det hela. Inte ens då är det så våldsamt spännande att se..
Som en jämförelse, tänk om damer och herrar i VC skulle köra 3 och 5milen samtidigt, och så fick vi ibland se toppen i damloppet för att sedan en god stund växla över för att kolla vad som händer i herrloppet! Det vore ju helt oacceptabelt. Och det var det ju i princip också att inte få följa när Ebba gick ifrån i backarna senast.
Peos: Just när Ebba gick ifrån hade man ju velat se. Håller med. Märkligt att de inte visade det.
Har också svårt att se att långloppen skulle kunna få samma publikintresse som världscupen med alla kanoner och dragplåster som huserar där. Vet inte vad de skulle behöva göra då. Det blir rätt enformigt att titta på och rörig produktion gör inte saken bättre.
Några fartgupp då och då kanske;-)
Brukar kolla på långloppen på play när det inte funkar med tiderna. Jag kan inte komma ifrån att irritera mig på dessa ofta förekommande spårbyten som inte är något annat är fuskskejtande. Det är dock lite mindre vanligt nu men tillräckligt ofta för att det ska vara uppenbart fusk. Speciellt i de brantaste partierna passar man på att byta spår helt omotiverat för sin position men som ett lämpligt sätt att få en liten extra skjuts och variation i stakningen.
Och som alla masstarter är det tråkigt att titta på när det är hårda spår och jämna förhållanden med flacka backar. Reistadsloppet är ett bra undantag som verkligen sätter åkarna på prov. Men Vasaloppet är ofta ett sömnpiller numera.
Har svårt att se Ebba lyckas i ett Vasalopp som det är nu.
@pelle2: Du menar att Vasaloppet skiljer sig så enormt mycket från 54 km Vålådalsrennet?
@pelle2 Det framgår inte vilken kanal du tittade på men både NRK och SVT visade ju i alla fall precis när Ebba drog i från, men det kanske sändes alltför tidigt för dig?
Kurt: Jag såg hela racet förutom när jag var nere och fyllde på kaffemuggen. Kanske var just där jag missade då. Kollade svt.
Ja, jag har svårt att se henne staka 9 mil i den terrängen och vinna. Jag är dock inte expert på långlopp alls, så någon annan lämpligare får gärna kommentera vidare.
gud vad ni gnäller på långlopp här. Jag tycker de är utmärkta, och det sätt som teamen på senare tid börjat ta hand om yngre talanger tidigt visar på att de har något helt annat att erbjuda än vad den traditionella åkningen och landslagsverksamheten kan.
Under Reistadloppet i lördags kunde det verka som om det håller låg nivå, men det är också just det loppet som är så annorlunda i banprofil mot övriga, tillsammans med att två av världens bästa traditionella åkare var med.
Man kan tycka att teamkörningen är tråkig, men om man går in med inställningen att den tillför något, på samma sätt som i cykelsporten, så tycker jag att det är riktigt kul med teamen. Det är dock skönt att de bara har en begränsad påverkan på prestationerna, Gjerdalen har ju till exempel gjort det riktigt bra i sitt egna lag.
Vad gäller fuskskejting så tror jag det förekommer mycket mer sällan i långlopp än i traditionell åkning, de har varit stränga där tidigare och utarbetat ganska precist vad man får göra och inte, och ett felsteg kan få jättestora konsekvenser för hur det går individuellt i sammandraget och även för laget
Hver gang noen løfter Johaug til himmels, bør du kopiere inn en lenke til Saarinens svært avslørende bilde fra apoteket i Italia:
https://cdn.hssmedia.fi/Newsmedia/2016/10/13/980/OT_852773.jpg
Det skal bli deilig å unngå jukseren. Kalla, derimot, kommer vi alle til å savne!
Kul att vi får se våra favoriter sommartid tack vare Smart Energy Sommar Cup (hur tänkte dem med språket?). Hoppas Emma briljerar precis som ifjol. Rullskidor är nog hennes grej, dessutom lättare att hålla sig frisk på sommaren.
Jan – haha, tänkte inte på namnet. Det ser aningen bisarrt ut.
Det kommer vara kul att få en dos skidstjärnor även på sommaren, trots att rullskidtävlingarna inte lockar lika mycket. Men det lär nog variera en hel del i fokus hos åkarna på dessa tävlingar. Gissar att man inte kommer ändra så mycket i träningsgrundplanen, vilket nog kommer gör att det blir en spretighet i formen hos åkarna.
Undrar hur stor skillnad det är i belastning för åkarna när de kör rullskidor (speciellt lopp som innehåller lite mer tekniska element och inte bara ”rak” körning)? Jag GISSAR att det inte är så bra att ligga på rött när man har de farter de har och kör på asfalt…
Lina Korsgren avslutar karriären. Precis när man pratar om henne.
Britta Johansson Norgren har også bestemt seg for og legge skikarrieren på hylla.
Trist att se Britta sluta men kanske inte helt oväntat. Rätt mycket av annat i livet lär väl få stå tillbaka när man satsar så mycket och när hon vunnit typ allt så lär det inte finnas många faktorer kvar som skulle få henne att fortsätta. Hade hon tjänat multum så hade det säkert kunna varit en motivator, eller bara en rädsla över att sluta och plötsligt göra något annat.
Gillar Ida Dahl, men hoppas att Britta får totalsegern imorgon, det skulle vara en jäkligt snygg avslutning.