Kalla inte helt oväntat segrare
Nu nu nuuuu är äntligen säsongen igång. Att Charlotte Kalla skulle segra var ingen direkt högoddsare, däremot var det rätt häftigt att Sofia Hnriksson, 20, gled in som tvåa. Och sen på något sätt rätt skönt att nummer tre var Anna Haag, även om tiden upp till Kalla var enorma 50 sekunder på bara 6 kilometers åkning. Huva! Ett annat utropstecken var Ebba Andersson på tionde plats. Om jag räknat rätt är hon bara 17 år! Visserligen åkte hon bra på någon Skandinavisk Cup så hon är ju ett litet underbarn. Dock väldigt kul att hon fortsätter att gå bra.
Topp tio damer
1. Charlotte Kalla
2. Sofia Henriksson +37.0
3. Anna Haag +50.4
4. Emma Wikén +51.7
5. Sara Lindborg +53.7
6. Seraina Boner +1:00.9
7. Maria Rydqvist +1:10.1
8. Maria Gräfnings +1:11.0
9. Magdalena Pajala +1:13.1
10. Ebba Andersson +1:13.6
I grannlandet i väster tog Johaug hem det före Bjørgen och Weng.
På herrsidan blev det tack och lov lite mer rafflande. Calle Halfvarsson låg länge i tät och såg ut att ta hem loppet. Vid 8,4 km hade han 11 sekunder ner till tvåan Johan ”rundningsbojen” Olsson och speakern KEK började hojta att segern var klar för Halfvarsson så istället för att maxa järnet in i mål gled han lugnt och nonchalant över mållinjen i tron om att allt var klart. Men det var det icke! För en stund efter Halfvarsson fanns som sagt Olsson i spåret. Rundningbojen fick upp vittring och vips så var resultatlistan en annan än vad KEK basunerat ut lite tidigare. Halfvarsson till Expressen:
”Jag åker och löjlar mig på slutet. Jag trodde att det var klart, jag tänkte att jag skulle vara lite cool, vara lite kaxig och glida i mål utan att ta. Jag trodde inte att Johan åkte så bra. Det var nonchalant av mig, väldigt nonchalant.”
Så kan det gå. Men han lovar tydligen att inte göra samma sak i världscupen nästa helg. Tack för det!
Trea blev Lars Nelson, fyra Daniel Richardsson och glädjande femma blev Jesper Modin! Fast å andra sidan är det inte direkt någon världselit bakom honom heller…
Topp tio herrar
1. Johan Olsson
2. Calle Halfvarsson +0.4
3. Lars Nelson +22.5
4. Daniel Richardsson +28.0
5. Jesper Modin +36.0
6. Gustav Eriksson +52.3
7. Martin Bergström +54.8
8. Martin Johansson +55.1
9. Teodor Peterson +55.6
10. Jörgen Brink +57.0
…och i Norge vann Sundby 26 sekunder före Northug(!) som blev tvåa trea. Tønseth blev tvåa.
Till sist vill jag tipsa om Jonas Karlssons senaste inlägg på Vinterstudions blogg. Mkt roligt. Men stackars Hård!
Gött nya säsongen är igång.
Kalla vann med 37 sekunder ifjol också, och hade 50 sekunder till Haag. Rätt rimliga tider mot ufjol alltså. Men ändå svårt att värdera – för hur bra är Henriksson i år?
Hoppas Halfvarsson lär av sina misstag.
Nu blev väl Northug inte två utan trea då Tönseth klämde sig in mellan Sundby och Northug.
Tack för tipset om Karlssons blogginlägg – karln är ju fantastiskt rolig – det han skriver om Pops säsongsuppladdning är ju obetalbart :-)
MJS kommentar om Johan Olsson är väldigt rolig och välförtjänt även om jag inte misstror Johan när han pratar om sin form :)
Vad i Karlssons text är rolig?
Det tråkiga med Kallas överlägsenhet är att dom övriga är så långt efter igen.
När Ebba Andersson är 20 är hon i världstopp
Knut: tycker de är att bra tecken att hon är långt före borde tyda på att hon ligger kvar i värdstoppen hade varit värre tycker jag om många varit närmare…
Haag fornøyd med å være 50 sekunder etter Kalla på 5km! Kan hun virkelig mene det? Hadde ikke holdt til topp 20 i verdenscupen tror jeg.
Börjar om uttagningsspekulationen inför VC i Finland nästa vecka. Ingen mini-tour alltså utan klassiska intervaller + sprint.
På damsidan borde topp-5 idag känna sig relativt säkra bland de sex som får åka 10 klassiskt i Finland. Bleckur och Ida slåss rimligen om den sista platsen.
På herrsidan borde topp-4 + Hellner vara säkra. Modin, Teo eller Gustav Eriksson därtill.
Ang. sprinten får vi avvakta till på söndag.
VC är inte i Finland nästa vecka, om de inte har intagit Lillehammer…
Där är det minitour med Sprint F, Intervallstart F 5/10 och jaktstart klassisk 10/15.
Vi borde ha 9+9 platser.
Så står det i alla fall i FIS-appen. Ruka, Finland nästa helg: 10/15 klassiskt + sprint. Lillehammer 5-7/12: Minitour.
Före TdS och jul även Davos 15/30 klassiskt + sprint och La Clusaz: Skiatlon + stafetter.
Sven
Håller med. Ok på 10km men illavarslande på 5km med tanke på att Kalla varit skadad dessutom. Fast ska hon jämföras med sina resultat förra året som var längre ner i tabellen då ligger hon iofs där man kan förvänta sig. Härligt med Sofia Henriksson!
Per, du har helt rätt. Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen med bestämdhet! Det är INTE minitour nästa helg och det är INTE i Lillehammer :). Så går det när man tittar fel i almanackan. Som du säger är det i Ruka, Sprint C och klassisk 10/15.
Jossa ; Helt rätt , detta är det positiva.
Ida I Sofia B å Stina N med imorgon känns bra…
Rydqvist tror jag är topp 3 imorgon men är väl ingen vågad tippning de :)
Olsson avstår Kuusamo
Gissar att Sundling höll igen igår. I synnerhet om hon ska köra både idag och sprinten i morgon.
Vad tror ni om dagens lopp för herrar? Calle känns som favorit väl (även om Olsson vann igår)? Ska bli intressant att se hur Olsson orkar idag, om formen varierar för honom från dag till dag. Annars är det väl mest troligt att gårdagens topp 4 utmanar om pallen. Vore kul om det går bra för Martin Johansson, tycker han gjorde ett bra resultat igår med tanke på att det var klassiskt. Får inte glömma Södergren heller, men hans förberedelser har inte varit optimala och han brukar väl inte vara någon kanon så här i början.
Resultat från finland idag
1 Niskanen
2 Krista P + 4
3 Roponen +4
4.Laura M +17
5 Kyllönen +24
6 Saarasoja
Spännande att se om Björgen klarar att hålla sin öppning idag. 7,7 före Johaug efter 2 km. Det är dock upp till 6 km som vi lär få se hur hon står sig mot Johaug, vilket hon inte orkade igår. Det var dock en piggare Björgen vid 2 km idag. Silje Theodorsen ser intressant ut. Flugstad öppnade optimistiskt och kan utmana om en plats i stafettlaget fram till VM även om han nu tappat upp till 6 km. Ek Hagen är en personlig favorit med en fantastisk teknik och jag hoppas hon kan ta ett kliv i år efter en god träningsperiod.
Björgen har 11,5 till godo på Johaug efter 6 km. Björgen såg lite mer tagen ut nu, men bör inte tappa så mycket på sista 4 km. Johaug såg aningen stressad ut även om hon har god marginal ner till Weng på tredje och Ek Hagen på fjärde.
Träligt att live-feeden inte uppdateras, enligt den har ingen startat… Ingen passerat första mellantiden ;-)
Racestart 10:45 snurrar bara runt…
Meget sterkt av Martine Ek Hagen. Bjørgen knuser resten.
Dålig Kalla-intervju av Esk i DN idag. Han konstaterar först att Zlatan inte har nästan något med Charlotte Kalla att göra och låter sedan Zlatan bli huvudperson i artikeln. Obegripligt uselt.
Dessutom märkligt eftersom Esk först konstaterar att längdåkning är populärare än på länge men sedan känner han tydligen ändå ett behov av att plocka in Zlatan för att nå andra läsare än de som intresserar sig för längd…
Jeg skjønner ikke all praten om Johan Olsson. Han har vel ett individuelt mesterskapsgull og noen få verdenscupseire. Han er en fantastisk utøver, men jeg synes Hellner og Calle er mer interessante med tanke på Falun.
sven, och hur många individuella guld/medaljer/världscupsegrar(även pallplatser) har Calle menar du? Klart Calle är intressant men tycker det är helt rätt att många förväntar sig bra mycket mer av Olsson än så länge.
Jeg mener bare at jeg synes kanskje Hellner og Calle er større medaljekandidater enn Johan.
Johan Esk blir alltmer desperat. Zlatan lägger av 2016 och vad ska Esk skriva om då.
sven, Calle har ju helt klart chansen i fler distanser än Olsson. Men vet inte om det enbart är positivt. Medans Olsson vinner på att han vågar satsa på få distanser, tycker Olsson har varit en av favoriterna de senaste åren i loppen i individuell start samt femmil, medans Calle inte alls varit utmålad som någon favorit i något men någon som kan överraska. Får väl se hur säsongen lider och till vilka distanser Calle eventuellt blir uttagen till i Falun. Tror Calle behöver flera år av träning om han ska kunna konkurrera om medaljer om han ställer upp i de distanser som känns som hans starkaste, dvs i skiathlon, sprint, 15km, kanske sprintstafett och stafett. För hans egen skull vore det kanske bättre om han matchas i sprint och skiathlon för att optimera sina chanser, och i någon av stafetterna.
Tja, Lindström kanske är en kandidat till stafettlaget…
Illavarslande att Linström slår alla längdspecialister. Illa illa.
Kan ju skilja beroende på hur skidskyttarnas formstrategi ser ut men men – slår Calle, och Löken med 44 s…
Lindström till stafettlaget!
Lindström hade troligtvis jätte fördel jämfört med Calle Johan å Daniel att starta tidigt…tycker inte de är någon större fara med att Lindström åker bara…
långt ifrån en stafett plats är han allt :)
tur för Kalla att Helena Ekholm slutat
Men som sagt så är han ju faktiskt en av de bästa åkarna i skidskyttevärlden. Han tränar ju bara skate dessutom!
Jo, viss fördel hade han nog med tidig start – men ändå.
Inte skulle han göra bort sig som stafettreserv om vi får sjukdom i herrlaget under VM.
Vem vet, kanske det var Lindströms tanke med start att få FIS-poäng för att få den möjligheten…
Hur kommer spåren se ut när damerna startar, när man nu bestämt sig för att köra tvärtom? Och hur stor fördel hade Lindström av att starta skittidigt?
Lindström ’är inte i nivå med de bästa skidkyttarna åkmässigt om han inte höjt sig med åtminstone en minut per 10 km från förra säsongen. Att han vinner här betyder att skillnaden mellan tidig och sen start är över minuten.
Er det stort mellomrom fra Kalla og nedover i den svenske troppen?
Hadde ikke forventet Northug på pallen i går.
Lindströms superstavar som gjorde att han vann ju…
Skönt ändå att det var Lindström och inte pajasen Ferry
Sanna – där har vi ju förklaringen :-)
Vad tror vi om damloppet borde passa lätta åker bra som Sundling Rydqvist även Kalla så klart…Britta är väl en åkare de passar rätt dåligt
Jossa, håller med – ska bli väldigt spännande att se Sundling, men också Stina Nilsson – även fast det är lite långt för henne
Okej, vi petar in lite Zlatan i längdskidorna även på svt ;-)
Allan Vallan: tror förhållanden för Stina med lösa spår i fritt passar henne rätt dåligt,,,men kul ha henne igång å få ett litet tecken
Så oerhört roligt för Fredrik Lindström! Grattis! :D
Personligen skulle jag jättegärna vilja se honom i fler riktiga skidtävlingar, bevisligen platsar han ju.
…men tråkigt nog så kommer han väl att fortsätta sin satsning på en mer jippoartad skidsport. Synd, för han åker verkligen jättebra.
Kul med (och för) Rydqvist!
Kalla knappt en minut före. Väljer att tolka det positivt vad gäller Rydqvist. (en minut på tio skate mot Haag är standard skulle jag säga). Wiken en klar besvikelse men även Nelson gick ju dåligt så det kanske var vallabekymmer för Åsarna.
Kul med loppen idag å igår men jag tar de lugnt med för stora slutsatser som vanligt vill låta säsongen lägger sig lite men visst kan man se positiva tecken…
Rydqvist två idag tycker jag inte hon ska med till Finland..dom tjejer jag tycker ska åka distansloppet där är Kalla Sofia H Haag Wiken Ida Lindborg ev Bleckur…Rydqvist får satsa på loppen i Norge…
”Den här gången har det faktiskt inte funkat alls bra” säger Olsson om uppladdningen inför premiären.
Det behøver ikke bety så mye. Det har vel aldri fungert for ham.
Tur att Bruks inte har fler tävlingar med dessa spår.
Till höger om Esks intervju med Kalla finns en funktion att rätt felaktigheter i artiklar, det är ju lämpligt att använda när Zlatans namn nämns 21 ggr i en intervju med Charlotte Kalla!
Johannes; Tänk att en ”jippoartad skidsport” är större än längdåkning. Se på antalet nationer, stafettlag mm på OS/VM.
Noterar att Ebba Andersson vann juniorernas (17-20) skate över 5 km med ”bara” 48 sekunder.
Må si at Sundby ser ekstremt sterk ut nå. Knuser alle de norske i klassisk og skøyting. Han hadde mer å gå på i dag.
Eric G – inte bara det – Ettan i bland herrar i Sverige i den ”jippoartade” sporten skidskytte slår ju dessutom alla i den ytterst seriösa sporten längdåkning!
Skiskyting er en mye større sport enn langrenn. Hegle Svendsen og Fourcade bruker jo stort sett å være raskere enn Lindström, men forholdene må jo ha endret seg mye under løpet.
Sofia Henriksson har nog tagit ett litet steg framåt i den fria stilen , normalt sett brukar Jonna Sundling vara före henne om nu inte Sundling höll igen i dag också
Sven, Lindström körde som tredje ut på spår som höll ihop, övriga topp 6 i djupt socker och hade typ fullt sjå med att söka bättre ute på kanterna… Så visst vara det jättestora skillnader i förhållandena under herrloppet… Under damloppet var ju förhållandena mer likvärdiga.
Litt som da Lars Berger vant VM gull på 15 skate.
De som åkte bäst idag var ändå Ebba Andersson och Charlotte Kalla.
Herlig hvordan pressen spekulerer i om Lindström kan passe i stafettlaget til Sverige til Falun VM. Samme ville skjedd i Norge hvis en skiskytter vant. Er vel ikke mange renn hvor Lindström har hatt best langrennstid. Hadde han startet sist i dag hadde han aldri vunnet.
att Fredrik vann är en sinkadus
Andreas P…. Lindstrøm gjorde også et bra løp… ;)
Sven… Du må ikke nedgradere skiskyttere, eks. Lars Berger var knapt 5 sek. fra pallen på 15 km f på Beito idag.
Eric.G och Allan Vallan: Ingen bestrider att skidskytte internationellt sett är en populärare och publikvänligare form av Tv-underhållning än tex. längdskidåkning. Detta är ett faktum. :)
Det är dock även ett faktum att ”Gladiatorerna” har väldigt bra tittarsiffror, i väldigt många länder. Idrottarna som deltar i dessa tävlingar är i likhet med skidskyttar väldigt duktiga idrottare. Men av någon anledning överskuggar ändå tävlingsformen den idrottsliga prestationen. I alla fall för mig.
Jag är helt övertygad om att Fredrik Lindström själv kan avgöra i vilken sport han vill tävla och i vilken sport han har störst möjlighet till goda resultat. Men efter helgens tävlingar skulle i alla fall jag vilja se mer av honom i renodlade skidtävlingar. Han är ju bevisligen en utomordentligt duktig skidåkare.
…men jag är som sagt rädd att han kommer att satsa på skidgladiatorerna.
sven ”Skiskyting er en mye større sport enn langrenn.” Pøh, fordi noen øldrikkende tyskere går bananas når det skytes med gevær så betyr ikke det at dette er en større sport.
Hvis publikumsinteresse ikke en en faktor for å måle den største sporten hva skal man da bruke? Hva mener du gjør langrenn større? Når det gjelder Lars Berger så var han ikke langt fra pallen, men han har jo bare trent langrenn i år og har nok toppet formen til dette rennet. Jeg tror ikke du vil se en skiskytter på topp ti under 15 fritt i Falun.
Kalla slagen för första gången i år. Tre i sprintprologen efter Pajala och Settlin.
Är det konstigt före eller har dom gjort banorna tyngre? Tänkte på tidsavstånden.
Ja men man vet ju aldrig om hon (Kalla) vinner hela skiten ändå till slut.
Andreas P: det är helt nya sprintbanor i år
Britta verkar inte kunna konkurrera om världscupplatser i år. Och därmed inte om en VM-plats. Generationsväxling på damsidan är vad vi nu ser i Bruks. Henriksson, Settlin etc.
Småklantigt både av Peterson och Pajala förstörde för dem. Sen kan jag tycka att Teo borde spurtat ner polacken iaf. Men Halfvarsson såg stark ut trots allt strul. Bådar gott för nästa helg.
Tycker också någon i studion kunde reagerat på att Starega, som bäst kanske topp 20 i VC, så enkelt kunde matcha de bästa svenskarna.
Per: nä det stämmer men en ganska bra värdemätare iaf. Det brukar alltid vara lite ojämna resultat i början på säsongen (Förutom Kalla då) Ta bara Henriksson får hon åka i Finland 10km klassiskt så är det inte alls säkert hon blir näst bästa svenska för dom andra blir nog bättre, sen är hon så ung också.
Alla är nog ojämna så här i början av säsongen Sofia Henriksson brukar åka lite
stelt i början av säsongen brukar bli bättre längre fram.Magda Pajala hade lite otur i
dag,Jonna Sundling trodde jag skulle gå
bättre i går,men det kommer väl
Alltid svårt att värdera resultaten i början när toppåkarna fortfarande är nedtränade. Men skönt att Kallas klassiska teknik sitter så bra även i riktigt löst före. Och även om Sofia säkert släppt upp på träningen lite tidigare för att prestera bra i Bruksvallarna så är hennes resultat riktigt imponerande.
Läste i NSD att Hellners säsongs-debut inte var helt lyckad, Han blev inte bättre än 7:a. Nästan två minuter (1.44 om jag minns rätt) efter Evgeniy Belov som vann.
Da er vi i gang, herlig!
Ikke noe av betydning skjedde under de nasjonale premierene. Mest som forventet. Først neste helg i Kuusamo får vi noen svar.
I år blir mitt hovedfokus på løpere som stiller til start. Ego-løpere som først dukker opp i Falun kan reise og ryke for min del,. Jeg har ingen respekt for løpere som ikke gir noe til arrangører og til sporten sin.
Fabulator, antar du syftar på Olssons uttalande om att tävla sparsamt före jul. Hoppa över Kuusamo och köra först på Norsk mark. Jag har tvärtom respekt för åkare som känner sin kropp och vad som krävs för att prestera när det väl gäller. Killen är inte 20. Men har gett besked om att det lutar åt att köra touren, gick ju bra på VM senast (enda gången) han genomförde touren… ;-)
Det er ikke bare han. I store deler av fjorårets sesong var det tynn deltagelse. Særlig etter OL var det mange som ikke orket å stille til start i et eneste renn. Jeg synes det har vært en negativ utvikling her.
fabulator, det är väl inte konstigt om åkare prioriterar bland VC, TdS och VM/OS(OL).
I cykel skulle ingen väl seriös cyklist satsa på Girot, TdF och Vueltan samma år.
Det är väl snarare upp till FIS att skapa intresse för de olika tävlingarna och att lyfta de olika vinnarna lika mycket.
Vet inte om du menar att några saknades i Lahti? Northug, Olsson, någon ryss, fler? Namn på vilka du anser ska skämmas för att de blev sjuka efter OS?
Hvem kan påstå at vc avslutningen i Falun siste sesong ikke var både dramatisk og spennende. Der radarparet Bjørgen/Johaug gjorde en fantastisk reklame for VM-arrangørene i Falun.
Og hva hadde en kort langrennsesong vært foruten vc? I mine øyne totalt kjedelig.
Nei, takk til FIS som arrangerer løp for de aktive igjennom hele sesongen både i langrenn, alpint, hopp og kombinert… Det liker en ekte sportsentusiast!
Förra säsongen prioriterade en del länder OS medan norrmännen prioriterade WC ;-)
Å allikevel ble vi suverent beste langrennsnasjon i OL ;)
”Vet inte om du menar att några saknades i Lahti? Northug, Olsson, någon ryss, fler? Namn på vilka du anser ska skämmas för att de blev sjuka efter OS?”
Er vel ikke tilfeldig at du nevner Northug istedet for Hellner. Nortug gikk de aller fleste løp i fjorårets sesong – mens Hellner gjemte seg bort nesten hele sesongen. Det er dette jeg ikke aksepterer. At enkelte er ”sjuk” mer eller mindre hele sesongen tilskriver jeg diagnosen ”vondt i viljen”.
Men nå ser jeg fremover og glemmer det som har vært. Jeg kommer til å kommentere de som evt. ikke stiller opp på noen noenting. At de skiter i arrangører, publikum, TV seere og rekruttering.
Jag tycker att FIS borde ta sig en funderare kring om man verkligen behöver ett VM vartannat år?
Som det är nu är det ju faktisk bara 1 av 4 år som INTE är ett mästerskapsår!
VM, OS, VM, inget mästerskap, VM, OS, VM…
Om man tog bort ett VM och bara körde Tour De Ski mellan mästerskapen så tror jag att balansen skulle kännas bättre.
TDS, OS, TDS, VM, TDS…
Enligt media så avstod Northug vc-tävlingar efter OS för att formen var för dålig (inte sjukdom).
http://www.sweski.com/petter-northug-missar-ocksaa-falun.5439687.html
Att dom som åker mycket tävlingar gör det för att ge tillbaka till arrangörer och publik… Det har jag svårt att tro på. Flera av dom som tävlade lite efter OS ifjol har ju tillhört dom som tävlat flitigast andra säsonger när dom varit i bättre form, legat bättre i vc, eller varit yngre. Och andra som tävlade flitigt ifjol har ju stått över en del i säsonger när dom varit chanslösa i vc.
Någon som begriper vad SvD menade för något år sedan då man skulle lägga ner ”Sporten”
Nu i höst har man gång på gång haft utomordentliga reportage, inte minst om skidor.
Senast idag ett långt och initierat om Johan Olsson.
Obs jag klagar inte!
Norge bjuder på komik….
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/nat-sant-skulle-aldrig-kunna-handa-har/
Ok, ingen missar premiären men ni har en åkare som kör för Coop istället för landslaget hrm….. Humor på hög nivå :)
Själv vill jag ha VM varje år det inte är OS. Nästa säsong blir trist.
Gunnar… Det som er komisk, eller ”humør på høyt nivå”, må være at en som jobber for COOP, slår gutta på det norske skilandslaget….
http://www.tv2.no/2014/11/23/sport/6266300
Realist…
EricG… Det var den egna sportredaktionen man la ner. Det är TT sim sköter SVD:s sportsidor om jag inte är helt ute och cyklar.
Manne och EricG: fast Anders Lindblad är kvar som sportjournalist på SvD (och gör det riktigt bra) så TT står inte för allt sportmaterial hos SvD
”Tycker också någon i studion kunde reagerat på att Starega, som bäst kanske topp 20 i VC, så enkelt kunde matcha de bästa svenskarna.”
Starega var nia i wc förra säsongen, en placering bara 5 svenskar kunde matcha. Två av dem, Hellner och Jönsson, var inte med. Lindblad är bättre i fristil, Peterson var i hasorna på honom och Calle tog honom lätt. Så det är den nivån svensk herrsprint ligger på numera. Peterson/Jönsson dolde den bristande svenska bredden rejält något år när Monsen fick överdrivet med beröm.
Har Northug lånat en svensk dansbandskostym från 70-talet?
Hans skiddräkt ser ut som det.
Skisport er ikke interessant lenger i kongerike, på folkemunne handler alt om brettspillet SJAKK …
Det ble et kort pub-besøk i går kveld..;)
http://www.langrenn.com/uttak-verdenscup-kuusamo.5627116-1743.html
De norske til Kuusamo….
Jahapp, då var hemmapremiärerna över för den här säsongen. Så vad kan man dra för slutsatser och vilka förväntningar kan vi ha inför kommande helger?
Det verkar som att på damsidan har Kalla åtminstone inga hinder inför säsongen. Är kanske i lite tidig form och en känning i skuldran är ju inte optimalt, men hon verkar taggad och tekniken sitter där. Övriga tjejer ligger långt efter Charlotte men det är ju inget ovanligt. Ingen som direkt överaskar negativt och en positiv trend på Sofia H.
Herrsidan verkar ok, men inte mycket mer. Ingen som gjorde något lopp som skrämmer övriga världseliten. Det bästa är väl att ingen verkar skadad eller sjuk. På herrsidan kommer det troligen ingen underifrån och utmanar de etablerade åkarna på distans i år, därtill var glappet för stort (om inte Lindström gör en satsning). Halfvarson verkar åtminstone laddad för säsongen och är väl den vi kan ha störst förhoppningar på nästa helg.
På sprintsidan är det lite moln på himlen. Tycker inte det finns någon som såg sådär himlans rapp ut förutom Kalla. Calle blir nog svår att förbise från sprintlandslaget om han forstätter så här dock.
I vårt västra grannland ser det lite blandat ut. Att Björgen & Johaug är väl förberedda för att dominera är väl tydligt. Dock är det en rejäl lucka bak till Weng (som dock alltid höjer sig under säsong och i masstarter framför allt). Steiras skada och Jacobsens formsvikt gör det hela ovanligt spännande. På herrsidan inte nytt. MJS kommer vara däruppe redan från start. Frågan är väl bara fortfarande om han har det där lilla extra eller om fjolårets dominans mest kan förklaras av OS-satsningar samt skador på övriga toppåkare. Northug har fått en helt ok start efter hans mått mätt och kommer vara med på ett helt annat sätt, blir spännande att följa. Tönseth får nog sitt stora genombrott i år. I övrigt sliter många av landslagsåkarna men bredden är så stor att det troligtvis inte är någon större fara. Dock stora frågetecken kring Jespersen, Röthe, Krogh och Rönning.
Vidare verkar trännigen gått som på räls för åkare som Cologna, Niiskanen, Legkov och Ustjugov. Blir kul att se om tyskarna och italienarna får fram någon ny åkare med potential i år. Fransmännen vet man ju aldrig var man har.
På damsidan undrar man lite över Kowas motivation, finska damlandslaget utan Saarinen och tyskornas comeback med Nystad och Böhler i spetsen.
I finland till helgen kan vi nog räkna med Björgen, Johaug, Kowa och Kalla i topp. Herrsidan känns betydligt mer osäker, Calle bör göra det bra, MJS gör det säkerligen och Northug kommer nog vara på hugget.
Truppen till första VC-helgen.
Damer Sprint
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Lina Korsgren, Falun-Borlänge SK
Magdalena Pajala, Piteå Elit
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF
Distans 10 km (k)
Sofia Bleckur, IFK Mora SK
Anna Haag, IFK Mora SK
Sofia Henriksson, Piteå Elit
Sara Lindborg, Falun-Borlänge SK
Charlotte Kalla, Piteå Elit
Emma Wikén, Åsarna IK
Herrar Sprint
Johan Edin, IFK Mora SK
Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK
Emil Jönsson, IFK Mora SK
Teodor Peterson, IFK Umeå
Carl Quicklund, Östersunds SK
Simon Persson, IFK Umeå
Distans 15 km (k)
Calle Halfvarson, Falun-Borlänge SK
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Martin Johansson, IFK Mora SK
Jesper Modin, Piteå Elit
Lars Nelson, Åsarna IK
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF
Anders, bra sammanfattning av dig.
Ja det blir spännande med Sundby, även om jag då tror att hans framgångar förra året mest var ett resultat av att de andra toppåkarna antingen var skadade eller prioriterade bort en massa lopp, precis som du skriver.
Sundby åkte ju hem från OS med endast 1 brons (som han knuffade sig till). Då kan man ju säga att berodde på att han var bortvallad under OS, men faktum är ju att han hade sitt livs chans att ta ett OS-guld på 5-milen där i princip alla de stora favoriterna var skadade, sjuka, ur form, bröt skidorna osv. De enda han hade att tampas med var 3 ryssar och han fick stryk av alla 3. Jag tycker det säger något om hans tävlingspsyke.
Men kanske har han äntligen fått ordning på det nu i år och lärt sig hur man vinner lopp? Blir spännande att se. För kapaciteten har han ju, men killer-instinkten har hittills inte varit där den ska.
Ja, dessutom tror jag att Sundby invaggades i en falsk trygghet om att han utvecklat sin långspurtförmåga i nivå med de allra bästa. Det hade han inte visade det sig. Han var klart slagen i bägge OS masstarterna efter alldeles för passiva lopp. Fick ju stryk i kollen av Richardsson också. Så det är nog inte bara mentalt utan även en del kapacitet. Man får hoppas för hans del att han använt några av de 1100 timmar han tränat till att ytterligare höja spurtförmågan. Och slipa på taktiken lite.
Sundby var väl inte passivt i skiathlonen, var ju han som körde av många i klassiska stilen, var bara knappt 20 stycken kvar på slutet.
Tror Sundby blir fortsatt livsfarlig i år. Det var nog mest tillfälligheter som gjorde att just OS inte blev säsongens höjdpunkt för honom förra året. Var nog inte lika toppad som en del andra t ex, trots en stabil insats även på OS. I Kollen var det ju faktiskt ett taktiskt korrekt drag av Richardsson (som aldrig tycks tänka på det annars) som avgjorde. Just långspurt stakning är det inte många som rår på Richardsson i. Sundby försökte, men klarade inte av att avgöra i Hellnerbacken och då var han rökt helt enkelt. Inget konstigt där direkt. Det var möjligen sista loppet på OS där jag blev lite överraskad över passivitet och av att han inte hängde med på slutet. Där hade han chansen tyckte jag, men tog den inte som ngn skrev.
Hur tolkar ni förresten uttagningarna till Kuusamo. På damsidan gick de helt på resultaten i Bruks medan på herrsidan var det rätt stor skillnad. Fler herrar kan på goda grunder se sig förbisedda.
Distans på herrsidan, inga konstigheter.
Sprint egentligen inte heller, är Simon Andersson som gick till final och Persson inte, men då kvalade Andersson för dåligt att räcka till internationellt och Persson är landslagsåkare.
Modin hade otur i semin, och är väl den som är närmast en sprintplats. Vilka mer är förbisedda?
Tycker det ska bli superintressant att se Henriksson köra 10 km i helgen jämfört med de 6 som var i fredags. Som junior var hon ju framförallt van att köra 5 km klassiskt vilket kräver lite andra egenskaper än 10 km. Hoppas att det ska fungera lika bra på den längre distansen.
Bra analyse av Per.
Sundby har vist seg litt taktisk uklok og passiv i avgjørende situasjoner synes jeg. Det handler om veldig små marginer. I OL var han med helt inn på 30 -og 50 km, men manglet det siste lille ekstra.
Han er ikke god i spurter, var muligens ikke i sin vasseste form i OL, som med de andre som var toppet i TdS. Og høyden kan ha spilt negativt inn. Kan ikke huske han har vært god i høyden.
Nu handler det om Falun – og Sundby har et betydelig press på seg for ikke å fremstå som en flopp i mesterskap. Går det skeis her, så får han nok et slags taperstempel på seg. Jeg håper virkelig han tar et individuelt gull.
Gustav Eriksson och Martin Bergström, 23 och 22 år, slog Martin Johansson, 30 år, i det klassiska loppet men fick ändå inte köra klassiskt i Kuusamo.
När det gäller sprinten så gick som sagt Simon Andersson, 23 år, till final. Oscar Svensson, 18 år, hade också kunnat bli aktuell. (Svensson ju dock junior så han kan få vänta något år). Förutom prologen visade Edin inte framfötterna. Persson kör i landslaget och har nog kört tuffare in mot Bruks.
Ifrågasätter inte men vill gärna veta hur ni tror att de tänkte.
Jesper Modin tycker jag borde varit med i sprint är där han kommer har stört chans utmana dom bästa hade varit bra för han få tävla mot dom bästa i sprint igen efter att varit borta länge …Modin hade ju otur i helt att tappa trugan i sin semi där rök en final plats..
Per, på damsidan är det väl otroligt märkligt att Rydqvist återigen inte är uttagen trots helgens resultat!
Aiide: Vi får garanterat se Rydqvist i Lillehammer när det är fristil.
Nej, det tycker jag faktiskt inte. Alla uttagna var före henne i det klassiska loppet och Rydqvist får säkert chansen i Lillehammer.
Tror nok at resultatet hadde vært bedre for Sundby under OL, viss skia hadde spilt bedre på lag under 15 km. Han pekte ut den distansen som sin største gullsjanse.
I fellestart får han stryk i 9 av 10 løp av spurtkanonene på oppløpet. Han er totalt sjanseløs…Så å tro at Sundby skal forbedre sine spurtferdigheter er som å tro på julenissen. Den egenskapen er medfødt.
Det er bare å fråga Sødergren.. ;)
Det er kun en ”Olsson spesial” som kan redde edelt metall for vc-vinneren på en fellesstart…