16 januari 2012, av Oskar

Ovanligt många skidåkare i huvudstaden

Följer man twitter och blogg-flödet från våra aktiva ser man att många är på väg till eller är redan här i huvudstaden. Vad kan det nu betyda? Jo! Ikväll är det ju idrottsgala igen, som vanligt i Globen. Vi har skrivit om det tidigare. Nomineringarna hittar ni här. För ett par år sen var jag på plats, en ganska sömnig tillställning måste jag säga, så istället väljer jag att åka lite grillor på Drevviken med pannlampa på ikväll. Ska ni kolla? Och vilka tror ni tar hem priserna?

147 kommentarer till ”Ovanligt många skidåkare i huvudstaden”

Gäsp…

Inlagd: 2012-01-16, 16:10
Skriven av: Per

Alltså om man är på idrottsgalan ska man väl inte bara twittra?

Inlagd: 2012-01-16, 18:21
Skriven av: Markus

Med risk för att verka gnällig så undrar jag vad Haag och Jönssön gör på galan. De är väl inte nominerade till något pris? Och med deras sjukdomsbakgrund vet jag inte om det första jag skulle göra vara att hänga med kreti och pleti i Globen.

Inlagd: 2012-01-16, 19:34
Skriven av: Joel Burman

Joel Burman: Tror att de gör sponsoruppgrag vilket de behöver för sina satsningar! :)

Inlagd: 2012-01-16, 19:49
Skriven av: Markus

Joel: de skulle ju sitta med prins Daniel vid något hedersbord så de är nog specialinbjudna

Inlagd: 2012-01-16, 19:52
Skriven av: swestam

Första vinsten för skidåkarna!

Inlagd: 2012-01-16, 20:33
Skriven av: Markus

Sverige setter stor pris på langrenn og sprintstafett ser det ut til, Kalla og Ingemarsdotter vant forran håndballaget, fotballaget og Curlinglaget, utrolig. Mange sure tryner i salen så jeg :)

Inlagd: 2012-01-16, 20:34
Skriven av: Neithiri

Inte illa, första möjliga priset!

Inlagd: 2012-01-16, 20:35
Skriven av: Aliide

Grymt att damlaget i Pajas Sprint vann årets lag…

Inlagd: 2012-01-16, 20:37
Skriven av: Joel Burman

Det var en överraskning må jag säga. Trodde stenhårt på handboll.

Inlagd: 2012-01-16, 20:37
Skriven av: nisse

En överraskande lagvinst av Ida & Kalla. Ja då blev inte skidsporten utan pris.

Inlagd: 2012-01-16, 20:37
Skriven av: swestam

Neithiri… Tror man helst delar ut till några som faktiskt vunnit. Och då fanns det ju bara sprintstafett och Curling.

Inlagd: 2012-01-16, 20:38
Skriven av: Manne

Vet de som väljer årets lag att teamsprint knappt har nån status inom sporten? Men grattis Ida o Charlotte!

Inlagd: 2012-01-16, 20:40
Skriven av: Johan

Visst ett VM-guld är ju svårt att överträffa. Men ändå oväntat. Curling är ingen favoritsport i Sverige trots framgångar.

Inlagd: 2012-01-16, 20:42
Skriven av: nisse

Johan teamsprint lockar ju Petter Northug, så inte helt utan status är det längre.

Inlagd: 2012-01-16, 20:44
Skriven av: nisse

Om Falla og Eide hadde vunnet OL og VM gull i sprintstafett samme år så hadde de faen ikke fått noen pris i Norge, så all ære til Sverige for å verdsette de som verdsettes bør.

Inlagd: 2012-01-16, 20:45
Skriven av: Neithiri

Denne må bare Hellner vinne :)

Inlagd: 2012-01-16, 20:46
Skriven av: Neithiri

En merkelig syk fetish for svømmere i Sverige også ser jeg, vil si Hellners sprint-prestasjon i Kollen overstiger alt, så dette var helt feil.

Inlagd: 2012-01-16, 20:49
Skriven av: Neithiri

Och där! Just där ser vi hur Hellner blir förkyld av en lammköttskåt kvinna. Inge Hellner till Otepää. Tyvärr!

Inlagd: 2012-01-16, 20:55
Skriven av: Benke Benbrott

Neithiri: Helt rätt resonerat fattar inte att Alshammar vinner en massa priser när hon inte ens vunnit OS Guld.

Inlagd: 2012-01-16, 20:57
Skriven av: Joel Burman

Hehe, tenkte på det samme Benke, og herregud så flau han ble i tillegg :)

Inlagd: 2012-01-16, 21:01
Skriven av: Neithiri

Kaisa Mäkäräinen årets idrottare i Finland. Slog Matti Heikkinen och hockeylandslaget.

Inlagd: 2012-01-16, 21:03
Skriven av: Frans

Hva er kravet sportslig sett for Jerringpriset? Kan Hellner være stor favoritt der?

Inlagd: 2012-01-16, 21:10
Skriven av: tolsrav

En mer verdig vinner enn Kaisa Mäkäräinen skal man lete lenge etter, hennes sesong er noe av det mest fantastiske jeg har sett. Og så overraskende det var…

Inlagd: 2012-01-16, 21:13
Skriven av: Hanne

tolsrav: ”det delas ut till en framgångsrik svensk idrottare för en framgångsrik sportprestation under det gångna året.”

Stemmes på av Sveriges befolkning, omtrent som årets navn i Norge, dvs det handler om å være like populær som Johaug for å vinne :)

Inlagd: 2012-01-16, 21:16
Skriven av: Neithiri

FAN DÅ!!! där röck min favorit!!! Helena har ju vart bäst i år!

Inlagd: 2012-01-16, 21:23
Skriven av: Markus

Neithiri… Bra förklaring! Det är i mångt och mycket ett pris till årets populäraste idrottare. På senare år har det dock varit ett sätt för olika idrottsförbund att göra reklam för sig, så det har blivit en del röstningskampanjer.

Inlagd: 2012-01-16, 21:36
Skriven av: Manne

Och tyvärr en nackdel att ha två nomineringar. Ida och Kalla tar ju röster från Hellner. Det kan vara avgörande.

Inlagd: 2012-01-16, 21:41
Skriven av: nisse

Varför får Therese Alshammar så många priser? Fattar inte riktigt faktiskt…

Inlagd: 2012-01-16, 21:42
Skriven av: Manne

Manne: Kan bara instämma tydligen räcker det med att vinna kortbanemästerskap och världscup i simning numera.

Inlagd: 2012-01-16, 21:43
Skriven av: Joel Burman

Är inte Helena Ekholm värd ett pris efter OS fiaskot..tycker hon å Alshemmar hade kunnat få ett pris var..

Inlagd: 2012-01-16, 21:43
Skriven av: Jossa

Joel: guld på långbane-VM vilket är det som räknas, den enda svensk som tagit två VM-guld, detta i en av de mest globala sporterna

Inlagd: 2012-01-16, 21:49
Skriven av: swestam

Swestam: Fast varför vann hon en massa ifjol då? Brukar ju vara längre mellan långbane mästerskapen…

Inlagd: 2012-01-16, 21:51
Skriven av: Joel Burman

Jossa… Lotta Schelin och Helena Jansson var också värda.

Joel… Hon vann dock på lång bana i år. Och är givetvis enormt skicklig idrottskvinna, men…

Inlagd: 2012-01-16, 21:56
Skriven av: Manne

Joel: det kan jag hålla med om, mycket överraskande att hon fick pris förra året, mer välförtjänt i år faktiskt

Inlagd: 2012-01-16, 21:57
Skriven av: swestam

Tror tyvärr Rolf-Göran tar det… Ridsportförbundet har säkert lobbat som dårar för att han ska vinna.

Inlagd: 2012-01-16, 22:06
Skriven av: Joel Burman

Jag har röstat både på Rolf-Göran och Hellner hehe… Tycker nog Rolf-Göran ska ha det, men blir glad vilket som.

Inlagd: 2012-01-16, 22:08
Skriven av: Manne

Manne: möjligtvis Jansson..Schelin inte nära i min ögon..

Rolf-Göran tar nog priset då tycker jag han förtjänar..men hoppas ändå på Hellner så klart..skidåkarna får vara nöjda med galen oavsett vem som får Jerringpriset

Inlagd: 2012-01-16, 22:11
Skriven av: Jossa

Får äta upp min sarkasm. Det här var ju riktigt spännande…

Inlagd: 2012-01-16, 22:15
Skriven av: Per

Hellner kuppas bort för andra året i rad. Hästtjejer och simnissar är bra på detta med att ringa.

Trist, men kul för Roffe!

Inlagd: 2012-01-16, 22:25
Skriven av: Benke Benbrott

Rätt man vann får man motvilligt erkänna. Annars var det ju oerhört underhållande med paret Lasse Granqvist – Prins Carl-Philip.

Inlagd: 2012-01-16, 22:27
Skriven av: Per

Benke… Nja, får man 44 % av rösterna så är det en sjujävla kupp. Jag tror faktiskt många uppskattade första mästerskapsguldet någonsin inom hästhoppning. Jag ringde som sagt på Rolf-Göran och är ingen rid-tjej.

Inlagd: 2012-01-16, 22:29
Skriven av: Manne

Det blev som jag trodde. Rolf G är en värdig vinnare. Men skidor måste sluta med att ha två nominerade.
Det kostar massor med röster.

Inlagd: 2012-01-16, 22:30
Skriven av: nisse

Manne: Din quisling (Niklas Jonsson, Majbäck, Brink) rimligt straff är två veckors avstägning i kommentarsfälten inga gula kort här inte..

Inlagd: 2012-01-16, 22:32
Skriven av: Joel Burman

Manne: Ja, kanske, men jag är inte övertygad.

Och jag har som sagt ingenting emot att Roffe vann, men som ”skidpatriot” var det tråkigt!

Synd också att aldrig Sedin vinner ett pris. Det ligger dem uppenbarligen i fatet att inte bli så exponerade.

Inlagd: 2012-01-16, 22:40
Skriven av: Benke Benbrott

Joel… Men jag ringde två gånger på Hellner ;-)

Inlagd: 2012-01-16, 22:45
Skriven av: Manne

Sedin vann skytteligan i NHL, det är ju inte skit direkt.
Men folkkära blir nog aldrig hockeyproffs.

Inlagd: 2012-01-16, 22:45
Skriven av: nisse

Hoppas att hästen som han satt på får lite morötter att mumsa på

Inlagd: 2012-01-16, 22:45
Skriven av: KnutG

Hockey är en lagsport. Jag tycker det ska krävas rätt mycket av idrottare i lagsporter att få jerring priset.

Inlagd: 2012-01-16, 22:49
Skriven av: Joel Burman

Lobbying i stallen! Ett EM-guld. En gubbe som sitter på på en häst. Jag vet inte om jag kallar det som idrott, underhållning eller något? I sitt tacktal märktes fast och fullt att han visste om röstfisket och snackade rätt mycket till unga hästtjejer.

Hoppas för allt i världen att Hellner inte åker på en förkylning i varje fall, varför ska de fram och fjanta sig på aktiva mitt i en säsong? Kan programledare och underhållare hålla sig på scen, tack! Men en välförtjänt vinnare av årets manliga idrottare var Hellner i alla fall!

Kul med Ingemarsdotter/Kalla som årets lag! Ett högst tillfälligt lag liksom!

Men skumt med Alshammar, skönt att hon inte tog hem Jerringpriset i år också i varje fall. Lägg ner skiten. En röst per person med personnummer eller något i fortsättningen!

Inlagd: 2012-01-16, 22:54
Skriven av: Aliide

Nisse… Foppa är väl rätt folkkär?! Normalt sätt brukar man ju prisa dom som vunnit internationella titlar, och inte poängligor. Vinner man en titel är förstås poängligan ett stort plus, men utan titeln… Nja då är det som att slå världsrekord på en uppvisningsgala, men missa medalj på mästerskapet.

Inlagd: 2012-01-16, 22:54
Skriven av: Manne

Benke: Tänkte detsamma när kvinnan rufsade Hellner i håret och allt: ”bara han inte blir förkyld nu!”

Rolf G vann Jerringpriset p.g.a alla ridtokiga småtjejer som ringde och röstade samt Ida/Kalla stal nog en del från Hellner också…

Vi såg vem som vann när akademin fick utse årets manlige idrottare.. Grattis Marcus till det priset!

Men kul också att Charlotte och Ida vann årets lag även om det var för VM-segern i teamsprint! Curlinglaget med Anette Norberg trodde jag skulle vinna, lång trogen tjänst etc för henne men de förlorade nog på att det är en smal sport som bara syns i samband med OS vart fjärde år. De andra lagen vann inte ens.

Abrahamsson och Grip trodde jag inte på från början, de har fått priset tidigare dessutom.

Inlagd: 2012-01-16, 22:55
Skriven av: Jörgen

Manne: Håller helt med. Poäng/Skytteligor är helt ointressanta om inte spelarna bidrar till segrar för sina lag.

Inlagd: 2012-01-16, 22:56
Skriven av: Joel Burman

Grip vann inte då var Ingesson dam ansvarig och vette fan om jag inte vill ha tillbaka honom på heltid faktiskt. Både Kalla och Haag har ju gått tillbaka i utvecklingen sedan Grip tog över.

Inlagd: 2012-01-16, 22:58
Skriven av: Joel Burman

Jo jag håller med om att lagsporter skall kräva mera. Och framför allt resultaten skall göras i Svensk landslagsdräkt. Därför är både Sedin och Zlatan ute ur bilden.

Inlagd: 2012-01-16, 22:59
Skriven av: nisse

Jerringpriset… jag säger då det. Nu har det inget värde längre.
Riktigt kul med Hellners pris!
Även roligt med Ida/Kalla, även fast jag blev lite förvånad över deras pris. Men VM guld i Norge är dock stort så klart!
Jerringpriset… jag säger då det.

Får nästan samma känsla som när svt hade gett sig fan på att Sörenstam skulle få det priset när hon fick det. Då körde svt VÄLDIGT mycket inslag i flera olika program om Sörenstam när man kunde börja rösta.

Inlagd: 2012-01-16, 23:02
Skriven av: Johan

Det är givetvis svårt att jämföra prestationer i olika idrotter, om inte omöjligt. Och själv värderar jag alla framgångar i längdskidor högre än det mesta. Men Rolf-Göran har gjort en enorm prestation att ta sig där han är, och det kommer dröja extremt länge (om nånsin) innan hästsporten får såna framgångar igen. Därför var det helt rätt att prisa Rolf-Göran. För Hellner och skidsporten går det fler tåg!

Sen vad som är sport… Min pappa tycker inte att bollsporter är sport. Egentligen tycker han nog bara skidåkning, cykel och löpning är idrotter, så det är ju olika det där ;-)

Inlagd: 2012-01-16, 23:14
Skriven av: Manne

Att Rolf Göran Bengtssopn vann Jerringpriset är bara bra. Håller med om att Alshammar fick alldeles för många utmärkelser. Dessutom så har hon ju målats upp som storfavorit till Jerringpriset. Bra att det inte gick hennes väg. Hellner fick ju välförtjänt uppmärksamhet som tvåa och dessutom som årets manlige idrottare.
Programmet i sin helhet är ju ingen höjdare och kunde klarats av på en timme.

Inlagd: 2012-01-16, 23:40
Skriven av: Sten

Manne: Enorm prestation det handlar väl mest om att ha tillräckligt med flis. Maken till överklass idrott finns ju inte.

Gillar din farsas attityd förresten!!!

Inlagd: 2012-01-16, 23:48
Skriven av: Joel Burman

Sten; varför är det bra att Rolf-Göran vann? Är organiserad röstning bra?

Inlagd: 2012-01-16, 23:51
Skriven av: Aliide

Det är sant det som Manne skriver.
Jämförelse av prestationer mellan olika idrotter är svår, eller egentligen omöjlig om man ser på det ur en viss synvinkel.

Hockey och fotboll (manlig) behöver ingen reklam eftersom de stöds ekonomiskt på så många olika sätt i så många olika kanaler. De är idrotter med pengar. Så är definitivt också hästsporten och golf.

Hur ska t.ex. maratonlöpare kunna vinna? Det är ingen sexig tävlingsform för de som är vana att sitta på O’learys och dricka öl, snacka skit och se Man U och Arsenal spela.
En idrottare som inte får mycket stöd kan ju göra helt otroliga insatser, men som inte når ända fram till guld/första plats. Den idrottaren kommer aldrig att få ett erkännande eftersom det inte finns ekonomiska förutsättningar.

Ekonomiska faktorer, sociala och kulturella. Allt spelar in och gör jämförelser omöjliga (på ett rättvist sätt).

Så det gäller att ta det för vad det är. Det är oftast jäkligt bra idrottsprestationer som får priser. De bästa? vem vet?

Inlagd: 2012-01-16, 23:52
Skriven av: Johan

… men hur fan kunde rolf göran bengtsson vinna?

Inlagd: 2012-01-16, 23:54
Skriven av: Johan

Joel: Eget kapital är sällsynt, mera vanligt med stenrika sponsorer som äger hästarna som ryttarna i världstoppen har att disponera (som i Roffes fall). Ridsportförbundet skulle inte ha råd att köpa Roffes häst (Ninja) ens om de förbrukade allt sitt kapital. Sen har Roffe tillgång till en till superhäst (Casall). Inte klart vilken häst som han ska hoppa med i OS. 99,99% av alla ryttare i världen kan bara drömma om att få tävla med hans hästar.

Johan: Tänk på alla hästtokiga småtjejer i vårt avlånga land och att Ridsportförbundet, ridklubbarna och deras medlemmar uppmanat till att rösta på Roffe..

Inlagd: 2012-01-16, 23:56
Skriven av: Jörgen

Tove A fick inget pris men skulle lätt ta en plats även i juniorernas längdlag.

Inlagd: 2012-01-17, 00:04
Skriven av: Elin

Elin, har Tove åkt några rena längdtävlingar?

Inlagd: 2012-01-17, 00:13
Skriven av: Oskar

Oskar;
Utan nämnvärd skidträning har Tove i år åkt i stort jämnt med Thorn och Glännerud.

http://skidresultat.se/?cat=skier&id=61835

Har du sett mitt tips till Ungdoms-OS?

Inlagd: 2012-01-17, 00:22
Skriven av: Elin

Fattar inte att SVT kan lägga programtid på nåt så tråkigt som Idrottsgalan. Hade räckt med ett sammandrag på förslagsvis 30 min. Vem betalar kalaset?

Inlagd: 2012-01-17, 00:36
Skriven av: KnutG

I min lilla värld är inte idrott och sport samma sak och det heter idrottsgalan.. men för all del grattis!

Inlagd: 2012-01-17, 00:47
Skriven av: Skidjan

Elin: Thorn är ingen bra måttstock numera… Jämför hellre med Henriksson och Nilsson. Hur ser det ut då?

Inlagd: 2012-01-17, 00:50
Skriven av: Jörgen

Jörgen;
Toves resultat; http://skidresultat.se/?cat=skier&id=61835

Det är ganska tunt efter Stina, Sofia och Jonna. Sen kommer Lisa Dahl.

Tror mera på Sara Nordstrand än Thorn, Sättlin, Glännerud.

Se hur jag sammanfattade under ”Åsarna”

Inlagd: 2012-01-17, 01:03
Skriven av: Elin

Elin: Toves längdresultat är alltså inte mycket att ”hänga i granen” om man jämför med Stina och Sofia om jag förstått det rätt.

Stina är bättre i sprint. Sofia i klassiskt. Jonna möjligen bättre i fristil men vete katten om hon inte skulle få stryk av Stina numera…

Du som har koll på juniorer – varför är inte Julia Svan med på tävlingarna sedan premiären i Bruks? Varför har det inte gått bra för Thorn under förra säsongen och denna?

Inlagd: 2012-01-17, 01:28
Skriven av: Jörgen

Ja nästa år kanske någon bonde med kossor får Kärringpriset. Eller en hönsfarmare. Eller en kaninhoppare. :-)

Inlagd: 2012-01-17, 07:48
Skriven av: Gabriel

Herregud vad mycket dåliga förlorare det finna här inne. Bara för att Hellner inte vann Jerringpriset så är allt värdelöst. :-0

Inlagd: 2012-01-17, 08:07
Skriven av: SweTor

Efter att själv fuskat inom hästsporten så vet jag att Rolf G är en väldigt seriös och duktig hästkarl. Han har tagit fram massor av bra hästar åt andra ryttare men har själv inte fått tävla dessa då han saknat pengar. Nu när han äntligen fått någon som backar upp honom så visar han hur bra han är. Hästsport är tyvärr en sport där man kan köpa sig framgång men detta gäller inte RolfG.

Inlagd: 2012-01-17, 08:23
Skriven av: nisse

Tycker det bara är lite konstigt att Marcus Hellner var nominerad till Järringpriset och inte Jocke Abrahamsson. Marcus motsvarar ju hästen och Jocke motsvarar Roffe :-) Hehe….

Inlagd: 2012-01-17, 08:39
Skriven av: Gabriel

Jörgen;
Jag menade att vi har inte den norska topp-bredden och att avståndet till de tre bästa är stort, alltför stort.
Finns alltså plats.

Tove ska givetvis satsa på orientering där hon som junior redan tillhör världseliten bland seniorerna.

Från tysk horisont vet jag inget om Julia Svan. Har frågat här på skidpepp.

Om en knapp timme startar ungdoms-OS längdtävling.
Skrev lite om förutsättningarna för Jonna och Marcus under ”Ungdoms-OS”

Inlagd: 2012-01-17, 09:14
Skriven av: Elin

Äh, Marcus kommer ju garanterat få fler chanser till jerringpriset. Ang. Rolf Göran så är det nog faktiskt inte så enkelt att ta guld inom ridsport och att toppa världscupen som många verkar tro. Och eftersom ridsport i Sverige är en sport med många utövare var det nog inte så svårt att skramla in röster på rgb. Nästa gång får väl alla vi som gillar längdskidåkning lägga manken till!

Inlagd: 2012-01-17, 09:59
Skriven av: Sanna

Nisse:
”Men skidor måste sluta med att ha två nominerade.
Det kostar massor med röster.”

Marcus fick 28,9%. Ida o Charlotte fick
3,6%. Även om alla dessa röstat på samma kandidat hade det inte räckt mot RGB’s 44,6%.

Inlagd: 2012-01-17, 10:53
Skriven av: SweTor

Helena Jansson tog väl ett guld ett silver och två brons på VM samt vann världscupen totalt. Det är ju logiskt då att Thessan får priset årets idrottskvinna….. :-P LÖJLIGT skulle jag uttrycka saken.

Inlagd: 2012-01-17, 11:03
Skriven av: Jensa

Jensa… Tessan tog guld och silver på vm och vann världscupen, så det är väl rätt likvärdigt? + att simning är en större elitsport, medan orientering inte har OS-status.

Inlagd: 2012-01-17, 11:09
Skriven av: Manne

ja Tessans å Helenas reulstat är rätt likfärdiga därför tycker jag de är konstigt att Tessan får båda priserna..sedan tycker jag de var extra starkt av Helana att vinna VM med tanke på OS fiaskot starkt..

Inlagd: 2012-01-17, 11:18
Skriven av: jossa

Jossa… Nu pratar du om en annan Helena va? Ekholm?

Hellner är min absoluta favoritidrottare alla kategorier. Samtidigt tänker jag att ”årets idrottsman” borde utdelas till den som gjort det bäst totalt sett under ett år. Hellner vann ett fantastiskt VM-guld ifjol, men var annars inte världens bästa skidåkare. Rolf-göran tog mästeskapsguld och är väldsetta… Så hade jag fått välja hade Hellner fått årets prestation och R-G årets manliga idrottare.

Inlagd: 2012-01-17, 11:38
Skriven av: Manne

Oavsett vem som vinner vad är Idrottsgalan ett pinsamt tråkigt tv program . Enda roliga igår var Marie Göransson som avslöjade att Janne Malmsjö är en sportnörd.

Inlagd: 2012-01-17, 11:49
Skriven av: KnutG

Manne: yes Ekholm..

Inlagd: 2012-01-17, 11:53
Skriven av: jossa

Jossa… Okej, själv svarade jag på Jensas inlägg om Helena Jansson.

Inlagd: 2012-01-17, 11:57
Skriven av: Manne

jossa
”ja Tessans å Helenas reulstat är rätt likfärdiga därför tycker jag de är konstigt att Tessan får båda priserna”

Helena Ekholm har väl inte likvärdiga resultat med Tessan i år?

Inlagd: 2012-01-17, 12:49
Skriven av: SweTor

SweTor: rätt likvärdiga inte likvärdiga..båda har ett VM guld tessan sedan silver å Helena brons..

Inlagd: 2012-01-17, 13:03
Skriven av: jossa

Alshammar vann världscupen. Ekholm ”bara” trea.

Att Alshammar dessutom vinner VM som den äldsta genom tiderna gör ju inte hennes framgångar mindre imponerande.

Inlagd: 2012-01-17, 13:22
Skriven av: SweTor

Swe Tor: Nej det hade inte räckt i år men vad är det som säger att det inte kan hänga på 3.6% nästa år? Det är ju inte optimalt och jag tror att man missade Jerringpriset förra året på grund av detta.

Inlagd: 2012-01-17, 13:55
Skriven av: nisse

Då är vi helt överens Nisse.

Inlagd: 2012-01-17, 15:09
Skriven av: SweTor

Världcupen i simning kommer på ungefär plats 17 när det gäller mest pretigefulla att vinna. Ni kan ju fråga er varför Phelps aldrig vunnit t ex. Hur många här har hört tala som Chad le Clos?

Sen kan ni fortsätta med varför Alshammar alltid har sina bästa resultat året innan OS. Inget ont om henne karriär men värd alla priser hon får är hon inte.

Inlagd: 2012-01-17, 15:49
Skriven av: Thorrez

Inte så konstigt att hästkillen vann heller. Väldigt många är enbart intresserad av hästsport och alla de röstar på honom (särskilt med de reklamkanaler som internetforum och facebook är för att samla ihop folk).

Folk som gillar skidåkning gillar ofta andra sporter också och därför sprids rösterna ut.

Jag fasar mest för året när de 10 största mode-bloggarna går ihop och bestämmer sig för vem som ska vinna. Så har vi helst plötsligt någon med en bronsmedlaj i EM och djävligt rätt klädstil som vinnare.

Ni läste det här först :)

Inlagd: 2012-01-17, 15:53
Skriven av: Thorrez

Thorrez: jag följer världscupen i simning mycket noggrant varje höst så dra inte alla här inne över en kam.

Förra året utsågs Alshammar till världens främsta kvinnliga simmare, detta i en sport som är mycket mer global än vad någonsin längdåkning kan bli.

Inlagd: 2012-01-17, 16:01
Skriven av: swestam

”Inte så konstigt att hästkillen vann heller. Väldigt många är enbart intresserad av hästsport och alla de röstar på honom (särskilt med de reklamkanaler som internetforum och facebook är för att samla ihop folk).”

Thorrez,
Tror att det ligger väldigt mycket i detta. Många av de som röstade på Roffe är människor som inte är intresserade av någon annan ”sport” än hästsport. De är intresserade av hästar och kanske hundar eller kossor, inte av Phelps, Björgen eller Leo Messi.

När nu en hästgubbe var nominerad så röstade de för första gången och voila! Det blev röstrekord i Jerringpriset och jordskredsseger för häst-Roffe.

Inlagd: 2012-01-17, 16:45
Skriven av: Gabriel

Gabriel…

”De är intresserade av hästar och kanske hundar eller kossor…”

Snacka om att raljera… tycker du är ute på lite tunn is här!

Inlagd: 2012-01-17, 17:10
Skriven av: Manne

Manne, inte alls. Då missförstår du. Jag har släktingar som driver bondgård och de är intresserade av djur och de har en massa hästar som de tävlar med och dessutom tävlar dom med hundar på bruks och allt vad det är. Sport är mindre intressant för dom i alla fall. Tror att det finns många som dem och dessa röstade nog fram Roffe.

Inlagd: 2012-01-17, 17:14
Skriven av: Gabriel

Gabriel, Hehe, har själv hållit på med ridsport under många år, och tro det eller ej så är jag intresserad av bra många andra idrotter också(främst längdskidåkning). Och varken hundar eller kossor tillhör/tillhörde mina största intressen bara för att det var ridsport jag höll mig till… Man gillar väl inte automatiskt nordisk kombination, alpint eller backhoppning för att man är intresserad av längdskidåkning?

Men som jag skrev tidigare så är ridsport en av de sporter som flest ungdomar sysslar med, så är det verkligen så konstigt att RGB vann jerringpriset? Och hur häftigt är det inte att man kan vinna priset som 50 åring!

Inlagd: 2012-01-17, 17:15
Skriven av: Sanna

Det jag menade var att många av de som röstade på Roffe är DJURINTRESSERADE mer än SPORTINTRESSERADE.

Sen finns det säkert mängder av människor som även gillar vanlig idrott + hästsport. Men det finns nog ett stort antal som enbart är intresserade av hästsport och inte är ett dugg intresserad av andra idrotter (där djur inte är inblandade). Det tror jag var anledningen till den stora segermarginalen igår.

”Man gillar väl inte automatiskt nordisk kombination, alpint eller backhoppning för att man är intresserad av längdskidåkning?”

Sanna, kanske inte. Men de flesta som är intresserade av längdskidåkning är nog rätt sportintresserade i allmänhet. Till skillnad från hästfolket.

Inlagd: 2012-01-17, 17:25
Skriven av: Gabriel

För svensk hästhoppning var det här det mest framgångsrika året någonsin. Och jag tror just detta var en stark orsak till att ”hästfolket” mobiliserade just i år (läs ifjol).

Längdskidåkarna hade ett bra år, men inte lika bra som året innan. Skidskyttet likaså. Hockeyn har sett bättre år och simningen fick ett Jerring-pris ifjol. Men för hästhoppningen var detta första gången en svensk vann ett mästerskapsguld. Och därför är det väl inte så konstigt att dom ridsportsintresserade (och dom är fler än många tror) var mer motiverade att rösta än andra.

Inlagd: 2012-01-17, 18:03
Skriven av: Manne

Var väl helt väntat ett han fick jerringprist jag ser inget konstigt fel i de..sedan att spekulera hur det gick till ger väl inte så mycket men Mannes teori tycker jag låter intressant klok..

Inlagd: 2012-01-17, 18:17
Skriven av: Jossa

Om det kuppas igenom är det inget bra för prisets status.

Inlagd: 2012-01-17, 19:23
Skriven av: KnutG

självklart är de inte bra om de kuppas igenom vinnare men vad är de som säger att de inte kuppats när skidåkare vunnit…

Inlagd: 2012-01-17, 19:33
Skriven av: Jossa

Fast ingen svensk skidkare har väl vunnit sen Kalla vann tour de ski?

Inlagd: 2012-01-17, 19:36
Skriven av: Joel Burman

Finland hade visst idrottsgala igår också. Där delades det ut en himla massa priser. Där fanns det en del intressanta og lite lustiga priskategorier. Vad sägs om Antidopingsgärning, Evenemangpriset, Sport och idrottsdesign og inte minst Medicinpriset.

Mäkäräinen vann priset som årets idrottare före Matti Heikkinen.

Inlagd: 2012-01-17, 19:43
Skriven av: Stefan

Jag fattar iaf vad du menar Gabriel:)

Han är säker väldigt duktig på vad han gör, RGB alltså, min farmor är duktig på att baka. Jag tycker farmor ska vinna Jerringpriset nästa år.
Jag ä int bitter, jag är jättebitter.

Inlagd: 2012-01-17, 19:47
Skriven av: Pelle M

Pelle M, å tack. Det är inte lätt att göra sig förstådd. Svenska är inte mitt modersmål, jag är nämligen född i Sörmland.

Din farmor kan säkert på priset nästa år, eller kanske dela det med någon kaninhoppare? Jag är rätt säker på att kaninhoppning är en stor sport internationellt, med betydligt fler utövare än längdskidåkningen. NU raljerar jag!! Inte lätt att veta med mig. Sörmlänningen.

Inlagd: 2012-01-17, 20:01
Skriven av: Gabriel

Stefan: Juha Lallukka vant sikkert ”Antidopingsgärning”-priset.

Inlagd: 2012-01-17, 20:04
Skriven av: Neithiri

Ha ha ha, inte med smålänningar heller då;)

Inlagd: 2012-01-17, 20:07
Skriven av: Pelle M

Vad som är en idrott och inte kan man givetvis diskutera och där har nog alla sin egen uppfattning. Men att hästhoppning räknas till en idrott i det här sammanhanget kan knappast ha varit en överraskning. Och således kan alltså en hästhoppare vinna pris för bästa idrottare.

Kaninhoppning och bullbakning tror jag får svårt att hinna bli godkända av riksidrottsförbundet till nästa år. Så dom får nog vänta ett tag på sina Jerringpristagare ;-)

Inlagd: 2012-01-17, 20:23
Skriven av: Manne

Aliide: Ridsporten behöver lite uppmärksamhet. Dessutom så är ett EM-guld i den sporten riktigt stort. Sverige har just nu bara ett riktigt ekipage som ställs mot alla tyskar, engelsmän etc. kommer att dröja länge tills det upprepas. Skidåkarna har mycket större chans att få Jerringpriset än vad en ryttare har. Sedan så tycker jag inte att det är fel att alla ridtjejer etc i hela sverige röstat på honom. Alla skidintresserade och alla skidåkare har väll röstat på Hellner och tjejerna.
Som svar till den som tyckte att ridsporten är en rikemanssport och att lite pengar ordnar allt. Bengtsson skulle inte ha råd att ha hästen utan stora sponsorer.Han har ju vunnit många enskilda tävlingar och har säkert samlat på sig en hel del pengar. Men det har väll Kalla o Hellner oxå. All elitidrott är dyr.

Inlagd: 2012-01-17, 21:36
Skriven av: Sten

Sten: varför behöver ridsporten uppmärksamhet?
Det är väl snarare kanot, terränglöpning, orientering etc som behöver uppmärksamhet.
Att ridsporten inte har fått priser tidigare kommer nog från att de flesta ser på dessa priser och tänker sig riktiga atleter. De som ridit där jag bodde förut var absolut inga tränade personer.
Ridsport är också en relativt uteslutande idrott där fattiga inte har samma möjlighet till att vara med. Fotboll kan alla spela, alla kan träna löpning t.ex.
Nej – jag känner ingen som röstade på idrottsgalan och de flesta av oss är intresserade av längdskidor.

Att elitidrott kostar pengar är en sak. Det är färden fram till eliten som är avgörande. Man kan bli bra på löpning, skidor och fotboll utan att lägga ner pengar på det. Det går inte att jämföra ridsport med sådana idrotter, och det är knäppt att bara jämföra eliten.

Inlagd: 2012-01-17, 22:05
Skriven av: Johan

Johan: så en tävlingsryttare är inte vältränad, är det det du menar? Apropå kostnader, hur mycket tror du det kostar att ägna sig åt ishockey? Väldigt mycket skulle jag säga.

Inlagd: 2012-01-17, 22:36
Skriven av: swestam

Jag har spelat ishockey många år och tro mig, det är inga problem om man inte har mycket pengar. Alla klubbar anordnar bytesdagar och loppisar. Man kan ärva utrustning av äldre spelare osv. Vi hade flera spelare i vårt lag med arbetslösa föräldrar. Det var oftast de bästa spelarna, dom som hängde kvar längst i hallen och tränade slagskott etc.

Inlagd: 2012-01-18, 08:51
Skriven av: Gabriel

Sveriges bästa träningsbloggare Jacob Gudiol har skrivit ett bra inlägg i ämnet:
http://traningslara.se/behover-vi-en-definition-pa-idrott/

Inlagd: 2012-01-18, 09:09
Skriven av: Gabriel

Från de länkade inlägget ovan:

”Om jag frågar en person om han eller hon tränar och jag som svar får höra “jag spelar bangolf” så hade jag ärligt talat trott att personen skämtar med mig. Bangolf är väldigt kul, det kräver en väldigt stor skicklighet och säkerligen många års träning för att man ska bli bland de bästa i världen, men för mig är det ingen idrott. Det ställer ju i princip inga fysiska krav på en. Förutom väldigt gamla och mer eller mindre rullstolsbundna personer så finns det ingen som kommer att förbättra sin fysiska prestationsförmåga av att spela bangolf.

Om jag därför säger något i stil med “idrott är bra för hälsan” så vill jag inte att bangolf är inkluderat. För då blir det jag säger inkorrekt.”

Inlagd: 2012-01-18, 09:32
Skriven av: Gabriel

Gabriel: hockey är dyrt var jag bor kostar de massor att spela för pojkar..över 10 tusen kan en säsong kosta + att de oftast inte är ett barn i familjen som spelar..man klart alla föreningar har olika medlemspriser..

Inlagd: 2012-01-18, 09:55
Skriven av: jossa

Johan: Du skriver att det är knäppt att bara jämföra eliten. Men vilken icke elitidrottare (motionär?) kan komma i fråga för att premieras på Idrottsgalan. Hitintills så har jag då inte sett någon ihärdig motionär fått bragdguldet tex. Så här pratar vi elit. Vägen till elitnivå är ju säkert olika och kostnaderna för det varierar, men helt klart är det dyrt att tillhöra dom alra bästa. Är man bäst men inte visar upp det, så får man inga priser på Idrottsgalan.
Sedan detta med uppmärksamheten: Jag håller med om att alla olika idrotter kräver och bör få uppmärksamhet. Men i grenar där svenskar tar guld varenda år, där är det svårt att kräva Bragdguld o Jerringpris.
Bangolf är riktig sport. Gå själva runt en minigolfbana på runt 20 slag, varv efter varv. Går att jämföra med skytte. Göra lika varje gång.
Nu går vi vidare. Hade Hellner kommit ifatt Cologna oxå och vunnit TDS, så hade han varit nominerad för Jerringpriset även nästa år. Nu kan man tänka sig att ett OS-guld i friidrott eller EM-silver i fotboll kan vara nåt att kämpa för.
Mera skidor till helgen.

Inlagd: 2012-01-18, 09:56
Skriven av: Sten

Gabriel: Jag blir bara trött när jag läser vad Jacob Gudiol skriver i sin definition av vad idrott är. Ta tex Annika Sörenstam som under stora delar av sin karrier tränade både kondition och styrka på hög nivå, bara för att slippa skador och dessutom orka med att spela turneringarna på högsta nivå.
Elitryttarna tränar oxå kondition o styrka. Skidåkare åker ju inte bara skidor det vet väll alla. Skulle ju inte bli några framgångar utan tex styrketräningen i gymmet.

Inlagd: 2012-01-18, 10:07
Skriven av: Sten

Sten… Eller kanske ett OS-guld i hästhoppning :-)

Inlagd: 2012-01-18, 10:09
Skriven av: Manne

Sten, läste du verkligen vad han skrev? Läs igenom hans inlägg när du får tid. Det är bra skrivet. Han skriver om Sörenstams träning. Hans definition är att själva idrotten i sig ska ha en konditionsförbättrande effekt. Men kontentan på slutet är att det är väldigt svårt att dra gränsen.

Å andra sidan, vart är gränsen dragen idag? Kommer man att kunna få Jerringpriset för att man vunnit VM i World of Warcraft i framtiden? Svåra frågor. Och det är intressant att diskutera tycker jag.

Inlagd: 2012-01-18, 10:54
Skriven av: Gabriel

Jossa, oj det var dyrt! När jag spelade kostade medlemsavgiften 500 kronor per år, och det var ändå 5 gånger så mycket som avgiften till fotbollslaget. Men det var ju några år sedan nu… :-)

Inlagd: 2012-01-18, 10:55
Skriven av: Gabriel

Hockey å ridning är dom klart dyraste idrotterna ..båda i snitt över 10000 kr för ungdomar..
Gabriel: måste varit länge sedan du spela hockey ??

länk till undersökningen
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_3067/ImageVaultHandler.aspx

Inlagd: 2012-01-18, 11:37
Skriven av: jossa

World of Warcraft vad är de?

Inlagd: 2012-01-18, 11:38
Skriven av: jossa

Jossa, det var på 80 och 90-talet.

Ang undersökningen:
10.000 kronor var ju totalkostnaden med resor och utrustning. 4000 kronor i resor räknade undersökningen med, kanske i Norrland kan det vara så. Jag betalade absolut inga 4000 spänn om året i resor. Jag cyklade eller åkte buss (om det var halt) till hallen. På bortamatcher så samåkte vi i föräldrarnas bilar. De spelare vars föräldrar inte hade bil fick naturligtvis åka med någon som hade det bättre ställt.

2500 kronor har de angett kostnaden för utrustning. Där går det också att komma ner betydligt. Jag köpte en hel back med full utrustning för ett par hundra av en kille som skulle sluta. Det går om man vill.

2100:- är kostnaden numera för medlemsavgiften i hockey. Det är dyrt, visst. Men jämför det med ridsportens 6500:-! Och det är en kostnad du inte kan göra mycket åt. Det är skillnaden.

Inlagd: 2012-01-18, 11:56
Skriven av: Gabriel

World of Warcraft är världens största dataspel. Det anordnas VM och alla möjliga tävlingar i det. Miljontals människor spelar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft

Inlagd: 2012-01-18, 11:58
Skriven av: Gabriel

Gabriel: summan för hockeyn i sverige blev ändå 10500 kr ca..eller? 80-90 talat har inget att göra med hur de är idag?? ungarna ska ha nya klubbor skridskor varje år + att en klubba inte håller ett år..

alla har säkert olika åsikt om vad som är sport å inte sport jag tycker gott å väl att ridsport är sport..men att böjra blanda in World of Warcraft som möjlig vinnare av jerringpriset blir lite löjligt..

Inlagd: 2012-01-18, 12:14
Skriven av: jossa

Gabriel… Jag håller med om att det är en intressant diskussion. Och jag har också ett behov av att för mig själv definiera vad som är idrott och vad som inte är det. Även om jag röstade på R-G häromdagen, skulle jag inte känna mig så nöjd om t.ex. en travkusk vinner Jerringpriset nästa år (trots att dom givetvis också är enormt professionella och tävlingsinriktade). Så någonstans går gränsen, även för mig.

Jacob Gudiol för ett nyanserat och intressant resonemang. Men jag kan själv inte skriva under på hans definition av idrott, främst av två anledningar:

1. Hans kriterier – att tävlingsgrenen i sig ska kunna ge klara hälso- och prestationsförbättringar när man utför själva tävlingsgrenen – exkluderar många grenar som för mig är självklara idrotter. Det är höjdhopp, spjut (vilket Jacob även själv påpekar)och flera andra friidrottsgrenar, men även backhoppning och troligen alpina grenar. Frågan är om ens förra årets Jerringpristagare, Therese Alshammar, skulle kunna kalla sig för idrottskvinna med denna definition? Tävlingsmomentet i ett 50m meterslopp är ju så kort att det bara kan ge marginella hälsoförbättringar under själva tävlingstillfället.

2. Hans argument om att en gren ska vara hälsosam för att räknas som idrott, bygger på det tveksamma antagandet att elitidrott per definition är hälsosamt. Det är givetvis oftast bättre att elitidrotta än att inte röra på sig alls. Men utifrån en långsiktig hälsoaspekt (att slippa framtida skador och sjukdomar) är jag övertygad om att regelbunden motionsidrott är betydligt bättre än elitidrott. Det som premieras på idrottsgalan är elitidrott och det är kanske inte nödvändigtvis dit man ska sträva om man vill ha en hälsosam befolkning, även om en elitidrottare givetvis kan vara en god förebild.

Inlagd: 2012-01-18, 12:23
Skriven av: Manne

Jossa, ibland undrar jag om du verkligen läser vad jag skriver…

Hockey behöver inte kosta 10500. Man kan köpa begagnat eller byta till sig grejer. Klubbarna brukar vara duktiga på att anordna bytardagar och loppisar. Det är anmälningsavgiften som är det intressanta tycker jag. Den är 6500 per år för ridsport och 2100 per år för hockey. Rätt stor skillnad. Övriga kostnader kan man göra något åt, men inte anmälningsavgiften.

Vi hade en kille i laget vars farsa var alkis och arbetslös. Alla visste om att han inte hade några pengar så man försökte hjälpa honom att hitta billiga grejer och hade inga krav på att han skulle hjälpa till med körning till bortamatcher etc.

Vart drar du gränsen för vad som räknas som idrott? Kaninhoppning, är det idrott? Hunddresyr? Minigolf är uppenbarligen en idrott.

Inlagd: 2012-01-18, 12:24
Skriven av: Gabriel

Manne, jag håller med om allt du skriver. Det är svåra frågor.

Inlagd: 2012-01-18, 12:27
Skriven av: Gabriel

Men var inte RF undersöikning för vad de i snitt kostar att spela hockey i sverige ??

Inlagd: 2012-01-18, 13:01
Skriven av: jossa

Jo det var det. 10500 är snittet. Har man inte så mycket pengar att spendera så går det att komma undan mycket billigare. Ridsport däremot, där kommer du inte undan billigt hur du än gör eftersom medlemsavgiften är så hög, till skillnad från hockey.

I undersökningen har de räknat med 4000 kronor i resekostnad för hockey. Det går definitivt att få bort den kostnaden.

Min poäng är att man kan lira hockey även om man inte har välbeställda föräldrar. Vill man så går det. Ridsport däremot är svårare. Apropå Johan och Stens inlägg här ovan.

Inlagd: 2012-01-18, 13:10
Skriven av: Gabriel

Swestam – Nej, det har jag inte skrivit. Läs ordentligt.

Inlagd: 2012-01-18, 13:16
Skriven av: Johan

Gabriel: den siffran är helt klart i underkant var jag bor (norrland).. de är snittet för hela landet jag tycker är intressant å de RF tagit fram..

Finns säkert undantag i ridsporten som i ditt hockey exempel..tycker man ska hålla sig till siffrorna RF tagit fram inte att de kan finnas undantag..

Inlagd: 2012-01-18, 13:17
Skriven av: jossa

Jossa, nej det är inte snittet som är intressant. Det är utifall en sport exkluderar de som inte har så mycket pengar. Det var detta ämne som diskuterades. Jag vill hävda att det går att spela ishockey med mindre budget. Ridsport däremot är i princip omöjligt eftersom den stora kostnaden där består av medlemsavgiften.

Inlagd: 2012-01-18, 14:43
Skriven av: Gabriel

Gabriel: svårt spela hockey där jag bor för mindre budet än under 10 tusen..borta matcher på 45 mil kan de vara..

Inlagd: 2012-01-18, 15:11
Skriven av: Jossa

Jossa, jo visst. Det är långa resor i Norrland. Men det måste väl gälla alla idrotter i Norrland?

Inlagd: 2012-01-18, 15:16
Skriven av: Gabriel

självklart är många idrotter hårt drabbade av långa resor här…

Inlagd: 2012-01-18, 15:26
Skriven av: Jossa

Det rimliga sättet att definiera idrott är att bara ta med de som är med i Riksidrottsförbundet, då kan vi slippa alla oseriösa debattinlägg om att WoW och kaninhoppning kommer vinna Jerringpriset i och med det oerhört hemska att Rolf-Göran Bengtsson fick Jerringpriset i år.

Inlagd: 2012-01-18, 15:48
Skriven av: swestam

Det är väl inte RF som definerar vad en idrott är heller?

För att anknyta till vad Manne skrev här uppe; varför ska en hästhoppare kunna få pris på idrottsgalan, men inte en travkusk? Trav och galopp är inte med i Svenska Ridsportförbundet och därför inte heller med i RF.

Vad är skillnaden? De tävlar båda med hästar. Den ena är per swestams definition en idrott, den andra är inte en idrott. Förklara det, den som kan.

Sen är det inget hemskt att Roffe vann priset. Men det är en intressant diskussion.

Inlagd: 2012-01-18, 16:04
Skriven av: Gabriel

Klart det ble feil at Roffe vant, det skulle selvfølgelig vært hesten som vant Jerringpriset!;)

Inlagd: 2012-01-18, 16:24
Skriven av: tolsrav

Gabriel: därför att i många sammanhang följer man RF-medlemskap som ett kriterium på hur idrott skall definieras.

Hur vill du definiera vad en idrott är, vart skall man dra gränsen?

Inlagd: 2012-01-18, 16:56
Skriven av: swestam

Swestam, jag vet inte. Det är en mycket svår fråga. Gränsen idag är tydligen dragen mellan trav och fälttävlan. Den ena är en idrott, den andra är det inte. Logiskt?

Inlagd: 2012-01-18, 17:32
Skriven av: Gabriel

Idrott eller inte så har tex motorsport fått Jerringpriset.
Tony Rickardsson har fått priset. En bilförare var ju nominerad också. Jag tror nog att Petter Solberg fått pris i Norge och andra rallyförare/ F1 förare i Finland prisats. Det är inte konstigt med en hoppryttare i jämförelse, tvärt om så är ju hästhoppning en OS gren.

Inlagd: 2012-01-18, 18:33
Skriven av: nisse

Nisse…Selvfølgelig fikk Petter Solberg – Folkets idrettspris for 2002, og det meget, meget fortjent! Gladgutten…..

Inlagd: 2012-01-18, 19:30
Skriven av: tolsrav

…….alltid svårt med priser men har någonsin en travkusk varit nominerad trots framgångarna varit större internationellt, ska någon tant som stället ut dvärgschnozer vinna nästa år. Nej jag köper inte att tävla med djur som idrott.

Inlagd: 2012-01-18, 19:56
Skriven av: Gunnar

På flera inlägg så påstår man att medlemsavgiften på ridklubbarna är så dyr. Det är inte medlemsavgiften som är dyr, det är ridkursavgiften som kostar. Medlemsavgifterna ligger runt några hundralappar. Men det kostar från 135 kronor för juniorer och uppåt per 45 minuters lektion. Var termin är runt 20 lektioner. Bara att räkna. Dyra anläggningar, hästar, ridlärare. Försäkringar ingår. Allt utom hjälmar kan köpas begagnat. Är själv med i Umeå Ryttarförening och rider på ridskola en gång i veckan. Har tidigare varit löpare, men varit tvungen att sluta på grund av dåliga knän. Vet inte hur gamla ni andra är men jag hör nog till den äldre delen av entusiaster här på skidpepp.
Blev ifrågasatt huruvida jag läst hela definitionen av vad idrott är och det gjorde jag. Det är så stor skilnad på alla olika grenar. Många typ skidor sliter vare sig det är träning eller tävling. Medans golfarna sliter mest under sina olika träningsmoment och sedan gäller det att inte bli nervös o trött på tävling. Men jag anser att prestationerna är jämförbara. Har någon tagit ett EM-guld så är det en stor prestation. VM-guld på skidor är lika stort. Ser ingen anledning att värdera ner någon idrottare i någon idrott.
Visst hästen betyder mycket, men det är ryttaren som tränat både sig själv o hästen.
Någon sa att hästen skulle fått priset. Låt då Hellner ge sitt pris till Larry.

Inlagd: 2012-01-18, 22:15
Skriven av: Sten

[…] På damsidan gör Ida Ingemarsdotter en superintressant start. Hon är för närvarande stekhet efter säsongen tveksamma inledning. Även Charlotte Kalla har visat en rätt bra klassisk åkning i år och kan säkert vara med och slåss om en topp 5-placering i den tuffa terrängen. Förhoppningsvis har de inte dragit på sig något skit efter det senaste besöket i Stockholm. […]

Inlagd: 2012-01-20, 23:43
Skriven av: » WC-cirkusen fortsätter: Otepää « Skidpepp

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values