14 maj 2011, av Jörgen

Skidpepp tror eller tycker…

Nu kör vi en liten enkät! Vad tycker/tror vi här på Skidpepp?

Fråga 1: (ett val möjligt) 

Kommer Charlotte Kalla att ta minst ett OS-guld 2014 i Sotji?

  • Ja (61%, 124 Röster)
  • Nej (33%, 66 Röster)
  • Vet inte (6%, 12 Röster)

Antal som röstat: 202

Loading ... Loading ...

Fråga 2: (ett val möjligt)

Kommer Marit Bjørgen att ta minst ett OS-guld i Sotji 2014?

  • Ja (64%, 127 Röster)
  • Nej (31%, 61 Röster)
  • Vet inte (5%, 10 Röster)

Antal som röstat: 198

Loading ... Loading ...

Fråga 3: (ett val möjligt) 

Är Sofia Henriksson ordinarie i OS-stafettlaget 2014 i Sotji?

  • Ja (25%, 49 Röster)
  • Nej (46%, 92 Röster)
  • Vet inte (29%, 58 Röster)

Antal som röstat: 199

Loading ... Loading ...

Fråga 4: (ett val möjligt) 

Borde Anna Olsson göra comeback?

  • Ja (29%, 57 Röster)
  • Nej (65%, 128 Röster)
  • Vet inte (6%, 12 Röster)

Antal som röstat: 197

Loading ... Loading ...

Fråga 5: (två val möjliga att göra)

Den störste svenska manliga längdåkaren genom tiderna?

  • Sixten Jernberg (18%, 39 Röster)
  • Nils "Mora-Nisse" Karlsson (1%, 3 Röster)
  • Assar Rönnlund (0%, 0 Röster)
  • Sven-Åke Lundbäck (1%, 3 Röster)
  • Thomas Wassberg (14%, 31 Röster)
  • Gunde Svan (49%, 109 Röster)
  • Torgny Mogren (0%, 1 Röster)
  • Per Elofsson (11%, 24 Röster)
  • Marcus Hellner (5%, 10 Röster)
  • Någon annan (skriv vem i en kommentar!) (0%, 1 Röster)

Antal som röstat: 220

Loading ... Loading ...

Fråga 6: (två val möjliga att göra)

Den störste svenska kvinnliga längdåkaren genom tiderna?

  • Toini Gustavsson-Rönnlund (21%, 45 Röster)
  • Marie-Helene "Billan" Östlund (f Westin) (17%, 35 Röster)
  • Antonina Ordina (1%, 2 Röster)
  • Charlotte Kalla (58%, 122 Röster)
  • Anna Haag (2%, 4 Röster)
  • Någon annan (skriv vem i en kommentar!) (1%, 2 Röster)

Antal som röstat: 209

Loading ... Loading ...

Fråga 7: (ett val möjligt) 

Vad föredrar du att titta på vad gäller en tremil i valfri stil (fritt/klassiskt) ?

  • Intervallstart (78%, 172 Röster)
  • Masstart (19%, 42 Röster)
  • Vet inte, det beror på (skriv i en kommentar!) (3%, 7 Röster)

Antal som röstat: 221

Loading ... Loading ...

Fråga 8: (två val möjliga att göra)

Största norska längdåkaren någonsin?

  • Petter Northug jr (15%, 36 Röster)
  • Bjørn Dæhlie (62%, 151 Röster)
  • Bente Skari (2%, 6 Röster)
  • Thomas Alsgaard (6%, 14 Röster)
  • Ove Aunli (0%, 0 Röster)
  • Marit Bjørgen (15%, 37 Röster)
  • Någon annan (skriv vem i en kommentar!) (0%, 1 Röster)

Antal som röstat: 225

Loading ... Loading ...

Fråga 9: (två val möjliga att göra)

Största finländska längdåkaren genom tiderna?

  • Harri Kirvesniemi (5%, 11 Röster)
  • Juha Mieto (50%, 102 Röster)
  • Marja-Liisa Kirvesniemi (f Hämäläinen) (9%, 18 Röster)
  • Virpi Kuitunen (15%, 30 Röster)
  • Aino-Kaisa "Aikku" Saarinen (3%, 7 Röster)
  • Eero Mäntyranta (16%, 33 Röster)
  • Någon annan (skriv vem i en kommentar!) (0%, 1 Röster)

Antal som röstat: 195

Loading ... Loading ...

Fråga 10: (två val möjliga att göra)

Bästa längdåkaren från Italien genom tiderna?

  • Manuela di Centa (15%, 29 Röster)
  • Stefania Belmondo (25%, 50 Röster)
  • Gabriella Paruzzi (0%, 0 Röster)
  • Maurilio de Zolt (29%, 58 Röster)
  • Silvio Fauner (7%, 14 Röster)
  • Arianna Follis (5%, 9 Röster)
  • Sabina Valbusa (1%, 2 Röster)
  • Cristian Zorzi (3%, 6 Röster)
  • Marco Albarello (3%, 6 Röster)
  • Pietro Piller Cottrer (11%, 22 Röster)
  • Någon annan (skriv i en kommentar!) (2%, 3 Röster)

Antal som röstat: 191

Loading ... Loading ...

57 kommentarer till ”Skidpepp tror eller tycker…”

Marcus Hellner!

Inlagd: 2011-05-14, 21:24
Skriven av: Andreas

Andreas: Hellner har en bit kvar till de andra, iaf om man ser till meriterna. Därför som jag inte tog med Marcus men jag lägger till honom nu som alternativ. Flyttar också din röst från ”någon annan” till honom.

Inlagd: 2011-05-14, 21:36
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Tycker gott Torgny Mogren kunde platsat som ett alternativ bland herrarna.

Inlagd: 2011-05-14, 21:58
Skriven av: Joel Burman

Joel Burman: Nu är han med!

Inlagd: 2011-05-14, 22:02
Skriven av: Jörgen

Angående Belmondo – hade hon varit svenska hade hon fått 95% av rösterna här gällande största svenska genom tiderna – 22 OS/VM-medaljer varav 6 guld…

Någon som vet var och när det utspelade sig då Stefania vann i fristil där det var ett mästerskap och stort fritt målområde typ över en slätt? Minns bilderna tydligt men inte plats och år. Kanske var det vid OS i Albertville 1992?

Inlagd: 2011-05-14, 22:33
Skriven av: Jörgen

Kung Wassberg

Inlagd: 2011-05-14, 22:46
Skriven av: mindotterblirnästaKalla

7) På tv, fellesstart, ved sporet intervall
8) LAURITZ BERGENDAHL! (1887-1965) Innførte ”moderne” skitrening, intervalltrening i Norge og i skisporten. Vant 50km i Holmenkollen mange ganger og med opptil 22 minutter, og hadde samtidig bakkerekord i Holmenkollen.Han satte standard for norske skiløpere

Inlagd: 2011-05-14, 22:58
Skriven av: Rastjapa

Jörgen: jag röstade inte på Belmondo eftersom jag själv är så övertygad om att hon var dopad. Men du har rätt att hon, sett till resultat, är vassast av italienarna.

Inlagd: 2011-05-14, 23:11
Skriven av: toriv

Hade varit kul att få rösta på Sovjetlöpare också. De tillhör ju trots allt ”de fyra stora”.

Visserligen ett jävla myglande idrottsfolk men är Italien med så…

Inlagd: 2011-05-15, 00:26
Skriven av: Benke Benbrott

Toriv: Vet att Belmondo testats otaliga gånger. Hon hade ögonen på sig då det begav sig. Hellre fria än fälla så länge det inte finns bevis?

1997 fick Stefania Holmenkollenmedaljen (samtidigt som Bjarte Engen Vik och Bjørn Dæhlie). Än idag är hon den ende som vunnit 30 km i Holmenkollen, OS plus VM.

Inlagd: 2011-05-15, 00:28
Skriven av: Jörgen

Benke: Funderade på de sovjetiska/ryska skidåkarna men det blev lite komplicerat pga dopning etc, tar lite tid att kolla upp… Italien spelade inte i samma division som Sovjet/DDR/Ryssland där dopning sattes i system…

Jelena Välbe torde dock vinna i en eventuell omröstning där? Lazutina? Den evigt unge Raisa Smetanina? Jegorova? Danilova? Gavriljuk? ”Svenska” Smirnov?

Inlagd: 2011-05-15, 01:18
Skriven av: Jörgen

Jörgen: jo, egentligen ska man väl vara storsinnad som du. Välbe hamnar ju i samma fack – man vet ju inte vad man ska tro om kvinnan. Under hennes aktiva karriär var jag grymt imponerad, men också rätt ung och naiv.

Inlagd: 2011-05-15, 07:53
Skriven av: toriv

Jag känner inte till så många gamla stora italienare så jag röstar på gula mössan Cottrer.

Inlagd: 2011-05-15, 08:57
Skriven av: JonasE

Cottrer för han verkar vara så trevlig.

Inlagd: 2011-05-15, 11:15
Skriven av: Kristofer

Ha ha! Du glömde en fråga om snyggaste skidåkaren genom tiderna:)Tänk på att längd är en TV sport.

Inlagd: 2011-05-15, 12:20
Skriven av: Evelina

Kul initiativ med denna enkät!

Det är dock lite intressant att ni väljer att ta med Harri Kirvisniemi som ett av alternativen, men inte Mika Myllilä. Mika vann väl betydligt fler guld, och båda blev dopningsdömda för samma preparat samtidigt.

Inlagd: 2011-05-15, 12:59
Skriven av: Manne

Tidernas bäste hängåkare borde ni haft som fråga också. =)

Några alterniv:
Niklas Jonsson
Pilotbrillemannen
Petter Northug
Maurilio De Zolt

Inlagd: 2011-05-15, 17:50
Skriven av: Joel Burman

Belmondo är inte den som jag närmast förknippar med dopning. Tycker hon utan tvekan är den största italienska skidåkaren genom tiderna.

Inlagd: 2011-05-15, 19:16
Skriven av: Stefan

Joel – bra förslag på kategori. Här skulle jag tveklöst röstat på Northug. Finns ju ett nära nog oaändligt antal lopp där han visat sin kapacitet att hänga men kanske var Drammen i vintras det grymmaste. Gisses vad karln gick ner i källarn för att slippa vika ner sig (mer än 30 s) mot Rickardsson.

Inlagd: 2011-05-15, 19:40
Skriven av: Allan Vallan

Joel……”Hängåkare”. Du får setta en strek over Northug, foreløpig, han er jo bare i starten av sin karriär! ;)

Inlagd: 2011-05-15, 19:40
Skriven av: tolsrav

http://www.vgtv.no/#id=40699
Fotballtekninkern….!

Inlagd: 2011-05-15, 19:53
Skriven av: tolsrav

Manne: Det är förstås subjektivt och beror på hur man ser det men jag väljer nog Kirvesniemi före pga hans långa skidkarriär, jämfört med Myllyläs relativt korta. Det stämmer dock att Myllylä har flera mästerskapsguld (5 mot 1) och medaljer (15 mot 14).

Kirvesniemi tog sin första mästerskapsmedalj redan i OS 1980 i Lake Placid. Myllyläs första togs i Lillehammer-OS 1994 sen avslutades bådas karriärer med nämnda dopinghistoria i Lahtis 2001.

Om man räknar rena mästerskapsmedaljer bland finnarna i omröstningen + Myllylä:

15 (6-4-5): Marja-Liisa Kirvesniemi
15 (5-4-6): Mika Myllylä
14 (1-3-10): Harri Kirvesniemi
12 (5-4-3): Eero Mäntyranta
11 (4-1-6): Aino-Kaisa Saarinen
10 (6-1-3): Virpi Kuitunen (heter numera Sarasvuo)
9 (1-4-4): Juha Mieto

Som synes påverkar inte antalet medaljer omröstningen här speciellt mycket.

Inlagd: 2011-05-15, 20:23
Skriven av: Jörgen

Vad gäller tremilen, masstart för damer, intervallstart för herrar.

Inlagd: 2011-05-15, 21:50
Skriven av: Tomas

I den italienska omröstningen är Cottrer skapad som alternativ nu. JonasE och Kristofers röster där har överförts till honom.

Inlagd: 2011-05-15, 22:05
Skriven av: Jörgen

Pirkka Mäkela, som har jobbat för Skidförbundet, sade i förundersökningen att han upptäckte spår av epo-användning första gången 1997 på Finska skidåkare därför röstade jag på Juha Mieto…

Inlagd: 2011-05-15, 22:27
Skriven av: Andreas P

Lite extra info om Kirvesniemis:

Äktenskapet med Marja-Liisa fick sig en stor knäck efter det att Harri avslöjats som dopad 2001. De har barn tillsammans och allt, vilken skam blev det inte för familjen? Ansökan om skilsmässa lämnades in nyligen (april 2011) efter flera års problem enligt finska Wikipedia.

Jag minns att jag blev mycket förvånad och (inte minst) besviken på Harri när detta kom fram 2001. Hade stor högaktning för honom innan det. Måste också ha varit en stor chock för hans familj.

Var Harri en desperat 40-plussare i jakt på en sista stor framgång på hemmaplan i Lahtis? Väldigt synd, han var finsk nationalidol innan det. Är fortfarande besviken på honom men ger honom cred för det han gjorde innan.

Inlagd: 2011-05-15, 23:17
Skriven av: Jörgen

Morsom avstemmning,

overrasket over at så mange ikke synes at Olsson burde gjøre comeback, hva er grunnlaget for det?

Joel, du mangler Zorzi i din avstemmning. Glemmer aldri OL-stafetten i 2002, henging på et nivå selv ikke Northug hadde turt.

Jörgen, Italia har jo vært et ”foregangsland” når det gjelder doping. Som den norske giro d’Italia kommentatoren sa her forleden når han snakket om doping på 80 og 90-tallet blant de italienske syklistene og langrennsløperne; Ingen italienere nevnt, ingen glemt. Nå sier ikke jeg at Belmondo var dopet, men jeg har mine tvil til at min gamle helt Manuela Di Centa var helt ren.

Inlagd: 2011-05-15, 23:22
Skriven av: Hanne

Hanne: Därför att Anna Olsson är 35 år och det inte är något mästerskap nästa säsong. Och inom ett par-tre år är det dags för de fenomenala årgångarna 93- och 94 att slussas in i landslaget.

Dessutom finns det ingen chans whatsoever att hon skulle kunna komma tillbaka till pallnivå i sprint och ”växla i ledning”-nivå på stafett. Även om hon skulle hålla godkänd nivå känns det bara meningslöst. Allt handlar nu om 2014 & 2015 (till viss del 2013) och där har hon ingen plats. Inte ens i teorin.

Inlagd: 2011-05-16, 04:30
Skriven av: Benke Benbrott

Benke Benbrott: Håller med dig till fullo när det gäller Anna Olsson för det första vet ingen hur mycket hon har tränat sedan hon la utav, för det är skillnad på att lägga av och lägga av.

Ta ACO numera Zidek hon gjorde ju knappt nått uppehåll när hon var gravid samma sak med Rydqvist så om man lägger av och slutar nästan träna helt så är det ytterst få som kommer tillbaka och inte när man är 35 år.

Inlagd: 2011-05-16, 08:48
Skriven av: Andreas P

Sen tycker jag att bästa Norska skidåkarna borde dela på första platsen det är svårt att säga att Marit Bjørgen är bättre än Bjørn Dæhlie och tvärt om.

Fast personligen röstade jag på Dæhlie men var kluven i frågan.

Inlagd: 2011-05-16, 08:52
Skriven av: Andreas P

Var ikke klar over at hun var så gammel, så da er del vel som dere sier lite håp for et comeback. Dumt for Sverige, for jeg mener at det svenske damelaget er litt vel ungt og uerfarent. De kunne absolutt behøvd en løper med Olssons kvaliteter. Særlig hadde hun kunnet lære dem en del om feltgåing, noe alle de svenske løperne har et stort forbedringspotensiale i. Kanskje hun kan få en trenerrolle i stedet?

Inlagd: 2011-05-16, 09:00
Skriven av: Hanne

Hanne: Enig med dig. Anna O borde anställas som tränare och/eller allt-i-allo för det svenska damlaget. Annas erfarenhet och kunnande kommer att behövas när 93:orna och Sofia ska slussas in i landslaget.

Andreas P: Två val var möjliga att göra, du kunde ha valt både Dæhlie och Bjørgen… Men du är inte ensam, de allra flesta väljer att bara rösta på ett alternativ.

Inlagd: 2011-05-16, 09:32
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Jag har väldigt svårt att tro att Kirvesniemi dopade sig förstagången först 2001..engång fuskat alltid fuskare i mina ögon..(var ju doping snack om finska åkarna redan i mitten på 80 talet)

När man pratar om Anna Olsson som ledare så har vi ju ingen koll på hur bra ledaregenskaper hon har,,visst hon har massa erfarenhet..men från att ha bra med erfarenhet till att vara en bra ledare är de storskillnad..

Inlagd: 2011-05-16, 09:58
Skriven av: jossa

1-6

Inlagd: 2011-05-16, 12:06
Skriven av: Frans

Hanne, Jörgen: Jag har ju tjatat om Claudia Nystad i en liknande roll i svenska landslaget men Anna Olsson skulle vara ett bra hemvävt alternativ även om jag håller Claudias spetsgenskaper (spurtavslut och taktisk körning) som bättre.

Inlagd: 2011-05-16, 12:41
Skriven av: Joel Burman

Frans : fy fan för hockeyn bor 100m från gränsen kunde inte sova på hela natten för massa finska bilar åkte runt å tutade..från finska friadet dom gillar tydlingen bättra att fira guldet i sverige
http://www.youtube.com/watch?v=JACIqZLfYEk¨

vet att de inte hör hemma här :)

Inlagd: 2011-05-16, 12:58
Skriven av: jossa

Var inte Claudia Nystad åxå en typisk hängåkare?? tycker hon ofta åkte loppen rätt likt Petter Northug..alltså varför kallas hon taktiker å Petter hängåkare?

Inlagd: 2011-05-16, 13:10
Skriven av: jossa

Nystad var väl en sprinter och då kan det vara bra att ligga i suget inför spurten som hon gjorde i OS 2010 då Tyskland spöade Sverige

Inlagd: 2011-05-16, 13:40
Skriven av: Experten

Nystad klara av alla distanser varit på Pallen på WC 3 mil sedan har hon en WC seger på 15 km masstart..att kalla henne sprinter tycker jag är fel..men hennes enda indivuduella medalj är från sprint OS 2006 om jag inte kommer ihåg helt fel..

Inlagd: 2011-05-16, 14:23
Skriven av: jossa

Jörgen… Jag har förståelse för att du personligen håller Kirvisniemi högre än Myllylä. Det jag ifrågasatte var att du valt bort Myllylä som ett röstningsalternativ, men inte Harri Kirvisniemi.

Sen kan man fundera över varför majoriteten tycker att Juha Mieto – en åkare som inte tagit ett enda individuellt mästerskapsguld – är den största finska åkaren. Misstänker ni resten för doping, eller är det Mietos trubbiga charm och karisma som gör honom störst? För mig är det lite som att anse att Christer Majbäck eller Anders Södergren är tidernas största svenska åkare.

Inlagd: 2011-05-16, 18:07
Skriven av: Manne

Manne: Frågan var vem som var Finlands ”största” åkare och jag kommer inte på någon större.:-)

Inlagd: 2011-05-16, 18:19
Skriven av: nisse

Nisse… Haha, nä det är klart. Men då vill jag ifrågasätta att Jesper Modin inte finns som alternativ till Sveriges största åkare.

Inlagd: 2011-05-16, 19:22
Skriven av: Manne

Jossa: Finnarna har ju samma lillebrors komplex i hockey gentemot Sverige som norrmännen har i längdåkning hahaha.

När det gäller Nystad vs Northug så tycker jag att hon är snäppet vassare just på den taktiska biten medan hela Petters övertag är 99% mentalt vilket gör att resten av åkarna verkar ha tappat vinnarskallarna helt och nöjer sig med andraplatser när loppen körs i holmen kollen. Undantaget är förstås Hellner som spurtade ifrån honom i sin egen backe och defilerade hem sprint guldet.

Jag hade iof gärna sett Kalla vs Nystad i pajas sprinten på OS men tror utgången blivit likadant eftersom Haag och Kalla väntade in tyskorna vid varje växling efter att ha legat och tokbombat längst fram hela varvet.

Claudias uppvisning på sista sträckan var grym. Jag är helt övertygad om att hon visste att hon skulle vinna från det att de växlade ut sista gången.

Inlagd: 2011-05-16, 20:21
Skriven av: Joel Burman

Manne: Precis!!! Alsgaard ser ju ut som en långskånk också… Han kanske är Norges kandidat?

Inlagd: 2011-05-16, 20:23
Skriven av: Joel Burman

Joel Burman: Northug Vinner oftast alltid med när de händer alltid i rätt position infrör spurterna de kallar jag taksikstsinne..Nystad visst är hon bra takikst men hon missar ju åxå jäkla ofta..vi kommer ihåg henne bra eftersom oftast när hon haft en bra dag så är de någon svenskasom fått betala för de..

Inlagd: 2011-05-16, 20:45
Skriven av: jossa

Jossa: Självklart är man färgad av att karln är norrman eller jag är det iaf. Hoppas verkligen inte han blir helt omöjlig nu när de får ny förbundskapten. Skulle inte gilla om det blir som på 90-talet igen vilket inte känns helt omöjligt om de har en vettig förbundskapten.

Inlagd: 2011-05-16, 20:49
Skriven av: Joel Burman

När det gäller Os och teamsprinten körde ju Sverige, som Joel Burman riktigt påpekar, loppet i halsen på tyskorna. Nystad hängde med och drog nytta av svensk hybris.

Inlagd: 2011-05-16, 23:07
Skriven av: Experten

Jossa skrev:”Northug Vinner oftast alltid med när de händer alltid i rätt position infrör spurterna de kallar jag taksikstsinne..”
Selvsagt enig, ingen er (eller har vært for den saks skyld) bedre på taktikk enn Petter, i hans tilfelle er ”hängåkare” en hedersbetegnelse.

Duell mellom ham og Hellner på rulleski 9.juni på Bislett, revansje DN-galan 29.juni
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article13028104.ab

Inlagd: 2011-05-17, 14:11
Skriven av: Neithiri

Joel: hehe, har de inte fått tredjehandsvalet då?

Inlagd: 2011-05-17, 21:50
Skriven av: Skidjan

Skidjan: Jag hoppas du insinuerar att deras nya förbundskapten är inkompetent? Jag har för dålig koll på norska ledare för att ha en uppfattning.

Inlagd: 2011-05-18, 08:17
Skriven av: Joel Burman

http://www.langrenn.com/-jeg-gaar-inn-i-et-aerefullt-oppdrag.4920332-1743.html
Joel..Skidjan….Litt informasjon om den nye norske landslagstrener Trond Nystad!

Inlagd: 2011-05-18, 11:44
Skriven av: tolsrav

Det måste va nåt fel som är trasigt med procentuträkningarna. I omröstningen om största norska åkaren får jag det till att 109% röstat. Och det är liknande på andra ställen. Ville inte gnälla nu, bara upplysa er om det inför kommande enkäter. För enkäter ser jag gärna fler av, det var ett kul initiativ.

Inlagd: 2011-05-19, 07:28
Skriven av: Manne

Manne: Två val är möjliga att göra i flera av omröstningarna.

Inlagd: 2011-05-19, 08:25
Skriven av: Jörgen

Jörgen… Jo, men borde inte procenttalen ange procentuell del av de sammanlagda rösterna. Och de sammanlagda rösterna är väl alltid 100%, oavsett hur många röstalternativ man har?

Inlagd: 2011-05-19, 08:48
Skriven av: Manne

Manne: Procenten utgår från antalet av de röstande som valt respektive alternativ, inte antalet röster totalt. I och med det kan det bli över 100% om de röstande får välja två eller flera alternativ.

Lite krångligt att förklara men ett enkelt exempel, vi har 3 olika alternativ i en omröstning där 2 val är möjliga att göra. När 4 personer har röstat ser det ut så här:

Alt 1 fick 2 röster = 50 %
Alt 2 fick 4 röster = 100 %
Alt 3 fick 1 röst = 25 %

Maximalt kunde de fyra ha valt 8 alternativ, en avstod dock från den möjligheten i detta exempel och valde bara ett alternativ.

Inlagd: 2011-05-19, 09:13
Skriven av: Jörgen

Jörgen: börjar misstänka att det var du som tog fram förslaget till nytt valsystem i England… :)

Inlagd: 2011-05-19, 09:46
Skriven av: toriv

[…] snart två månader sedan postades enkäter i detta inlägg här på Skidpepp. Cirka 200 har röstat och det är dags för en liten […]

Inlagd: 2011-07-05, 22:11
Skriven av: » Summering av Skidpepps enkät « Skidpepp

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values