Inför herrstafetten
Ok, jag var tvungen att sticka från mediecentrat för att hinna ner till ett samtal på litteraturens hus ikväll. Återkommer om det, men därför skrivs uppsnacket på mobilen på tunnelbanan!
Imorgon skulle jag nog säga att guld är det enda som gäller!! Folk kan få bua hur mycket som helst imorgon om svenskarna rycker! Att få knäcka Norge i stafett på hemmaplan vore otroligt stort!
Northug mörkar formen, såklart. Han är nervös, det märks. Trots det tror jag det kommer bli ruskigt svårt att klå baggen på sistasträckan. För att vi ska lyckas krävs det nog att Norge hängs av innan fjärde. Eller klarar Hellner att dra till i sin egna backe igen? Får fjärilar i magen bara jag tänker på saken.
Som ni kanske sett redan så är det exakt samma laguppställning som i OS, trots Rickardssons gudomliga form. Till zport.se berättar dom att eftersom Olsson har mer rutin att gå andrasträckan får han den trots lite sämre form än Richies.
Jag litar på lagledningen, och är Rickardsson i den form vi hoppas han är i kan det bli mäktigt åka av imorgon redan på första. Sundby och Vylle lär ju haka på, men resten? Kanske…
Ok nu ska jag gå av tuben. Skriver klart om ett tag!
Tycker det är lite konstigt att Köra Richardsson först. Tycker det hade varit optimalare med Södergren på första och bara låta honom hänga för att sen köra richardsson stenhårt på andra när det inte är två köer med 20 åkare. Olsson på tredje och Hellner på fjärde.
Alla pratar om kampen Norge vs Sverige. men den stora favoriten är väl ändå Eyssland ? det klart jämnaste laget och en bra spurtare om det nu behövs.
näääääääääääj Joel. Olsson första Rickardsson andra vill jag ha >.<
Har ingen tro på att Olsson ska kunna rycka på 3:e, bättre att ha en Södergren som är en stabil fristilsåkare där.
Hehe
Burman: håller faktikst med dig om en sak Rickardsson borde åka andrastäckan är där de kommer gå undan..tror inte Olsson är i den form som behövs..Första kan åxå vara lurig tror Olsson skulle fixa den bra..stäcka 3 känns inte allt för starkt förutom ryssen..
Vi läktarcoacher har haft fel avseende de flesta uppställningar under detta VM, men med vår bristande självinsikt vet vi fortfarande bäst.
Idiotiskt att inte köra Rickardsson på andra. Tror Olsson får det jobbigt där, skulle hellre sett honom på första. Någon som vet hur Norge, Ryssland och Finland ställer?
Hoppas förresten snyltbaggen kommer till start, en eventuell uppgörelse mellan Hylobius Abietis och Marcus Hellner skulle sitta fint.
Helt rätt lag tycker jag. Vi vill inte ha en klunga där folk kan hänga med trots lägre kapacitet. Rickardsson kan se till att det blir fart på första och spräcker/sträcker fältet. Detta missgynnar norrbagarna framförallt.
Vad händer i det Kanadensiska laget? Babikov skrev ngt på twitter idag om att han var djupt besviken på ”någon” som tagit ett beslut idag som gör att han tappat all form av respekt för denne mr X. Misstänker starkt att det är Harvey han åsyftar som förmodligen valt att stå över stafetten av anledning att han tycker sitt lag är chanslöst ändå, och hellre vill spara sig till söndag. Hans twitter-inlägg är nu borttaget
Tobbe H; :)
Tobbe H:alltid kul spekulera :) maria lagen finns här
http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=17541
Jag hade också föredragit Södergren på första. De två sista säsongerna har han presterat mycket bättre när han har åkt i en klunga.
Drömscenariot för Sverige är att vi har med Ryssland efter sträcka två så att Södergren får hjälp med tempot.
Jag hade sedan velat ha Rickardsson på andra också eftersom han, just nu, är Sveriges bästa klassiska åkare.
Nåja, det är inget vi får gjort åt detta och jag ska göra allt för att avnjuta VM:s höjdpunkt. Vi får tänkas oss tillbaka till första halvdelen av åttiotalet när Sverige ofta satte sin starkaste man, Wassberg, på första för att avgöra stafetten redan där.
Jag är normal allergisk mot att Sverige ska dra på den första halvdelen av en första sträcka, men imorgon kan det faktiskt vara förnuftigt av Rickardsson att hålla tempot uppe under hela sträckan så att fältet blir riktigt uppsprucket. Om Sundby tappar 10 sekunder så tex Rønning en jobbigare uppgift när han måste rusa från början på samma sätt som Saarinen idag.
Sedan har jag ett roligt citat från norska TV2 som beskriver hur det är att vara publik i dimman: ”Aldrig förr har så många betalt så mycket för att se så lite”
Det blir råkjør på 2. etappe med Rønning, Bauer, Jauhojärvi, Teichmann, Cologna.
Jossa; Tack så mkt!
Alexander:
Det där citatet har norska TV2 stulit från Jonas Karlsson.
Tobbe H:
Jonas Karlsson my ass,
”Never was so much owed by so many to so few”
Winston Churchill
Det roliga med förhandsspekulationer är att dom bara är spekulationer Stafetten vinner inte Gamla Svedala!!?
He he Neithiri…. det tror jeg Tobbe vet, hvis ikke hadde jo ikke Karlssons sitat vært noe morsomt.
Nehitri: Så pass mycket historia kan nog de flesta tittare.
Nehitri: Samdal verkar ha vara ganska många bra tankar kring laguppställningar med mera. Vad är dina tankar om honom? Borde Sverige försöka sno honom?
Sedan vill jag påpeka en sak till. Många har sagt att svenskar alltid skyller på skidorna. Är det någon svensk som skylt herrarnas sprintstafett eller dagens silver på skidorna?:-)
Jag är fortfarande av den åsikten att vill man ha störst chans att vinna denna stafett så måste Hellner gå på tredje och försöka rycka. Man ska inte räkna på något vis med att vi rycker ifrån norges första, man ska va glada om vi är med i topp, allt utöver de tär en bonus. Gjerdalen kommer bara att hänga Södregren i ryggen hela rundan och kanske gå om på slutet, om inte Södergren plötsligt hittat jätteformen så kanske han till och med tappar till en eventuell stark ryss på trejde.
I vilket fall som ser jag inte att vi är före Norge och Northug och då måste man dras med denna spurtgutt och hans evetuella tempoväxeing på station. Ja vem fan vet hur det kommer går där? men jag tycker man spelar ut korten lite i händerna på Norge.
1. Ryssland
2. Norge
3. Sverige
Mitt tips efter att jag sett ordningen på hur de åker.
Hoppas att jag har fel såklart.
Omskrivning kallas parafras om jag inte minns fel från plugget
Nøkkelen er klassisketappene! Er Norge med etter det, tror jeg det står mellom Russland og Norge.
Adrian: Är faktiskt beredd att hålla med. Nyckeln för ett eventuellt guld finns på tredje. Ser inget som tyder på att Norge ska tappa på de två första. Hellner på tredje och Olsson/Södergren på fjärde hade varit en chansning som hade kunnat leda till guld. Var iofs neggig inför os-stafetten oxå!
Russland har det jevneste laget, men Legkov er ikke i sin beste form. Tror imidlertid de fort kan ha luke på samtlige etter to etapper.
Rönning och Sundby var inte på topp på OS därför hade Sverige sina chanser där och framförallt på andra då Johan hade maxform, och resultatet talar för sig själv. Jag tycker det är fegt och otaktiskt att inte chansa lite och stuva om. Men jag hoppas att jag låter som en dum idiot imorgon.
…som också uppmärksammande norrmännen på att de behöver TVÅ röda gubbar för att fatta att det är otillbörligt att gå över vägen… Och att de ändå inte fattar att det är rött är en gåta! Krönikameran ger igen på de som hånar våra svenska åkare, och använder humor som vapen!
Hittills har all kritik mot laguppställning och ordning visat sig vara ett helt rätt dito, så låt oss snarare vänta med kritiken till efteråt eller något, även om även jag är lite tveksam till att köra exakt samma ordning som för ett år sedan, det var ett perfekt lopp på en perfekt dag med ett perfekt lag som gjorde allting rätt men chansen till en repris kanske inte är superstor, samtidigt som det är fyra revanschsugna killar som efter vallarfiaskot nog vill få ut det som de faktisk tränat och formtoppat inför!
I OL var det jo Hjelmeset som måtte slippe på sin etappe pga is i rubben. Hjelmeset hadde aldri sluppet teten på en stafettetappe før, men en Olsson i sitt livs form og is i rubben gjorde at luken ble stor.
Jeg tror det blir vanskelig for Olsson i morgen mot Rønning, Jauhojärvi, Cologna og kompani. Men med slike superski som svenskene hadde i klassisk i dag kan det jo være jeg tar feil.
Alex, det är väl många som tackat vallarteamet, inte minst åkarna och hela svenska folket. Man ”skyller” inte en vinst på skidorna! Bra sidor är en förutsättning för att lyckas!
Heikkinens tränare går ut och säger att Matti i dagsläget är bättre i fristil än i klassiskt och spekulerar i att Matti kommer att försöka knäcka Northug i backarna :)
För Finland är Lallukka på tredje ett osäkert kort, men i och med att både Sverige och Norge har sina svagaste kort på den sträckan så känns inte läget helt hopplöst.
Ryslands å Frankrikes taktiken måte vara att se till att de blir bra fart på första..de gynnar sverige å norge..hoppas men blir av med tjeckien å schweiz för på andra är jag mest rädd för Bauer å Cologna..
Finland kan bli en obehaglig överraskning…
Var det inte Lallukka som gjorde en grym fristilssträcka på höjden i Daovos? eller var det på annan ort i år.
Har det någonsin hänt att frankrike är starkare på klassiskt än fristill :O !?
Ja, Vittoz och Gaillard har varit grymma på klassiskt tidigare år. Nu har man inte Jonnier i laget utan kör Duvillard på sista.
Pelle/
Intressant. Känns helt klart som det kan vara Harvey han twittrar om. Knappast medaljläge för Kanada i vilket fall som helst.
Ja minns Gaillard på OS som ryckte och fick lucka men trilla i en sväng.
Många felbeslut i laguttagningar av förbundskaptenerna hoppas verkligen vi belackare får fel när det gäller morgondagens uppställning men jag kan nog tyvärr komma på 3 kombinationer som jag hellre sett att vi kört med eftersom vi har så många åkare som är bra i båda stilarna.
Seieren står mellom Sverige, Russland, Norge og Finland. Jeg ser ikke at noen andre lag kan vinne. Frankrike kan henge med en stund, samme med Tsjekkia og Tyskland. Sveits og Italia kan på en maks dag ta medalje – sveitserne er ikke i samme form som før jul.
Glömde prioriteringslistan för stafettherrarna!
1. Komma före Norge (är uppväxt med norsk 90-talsdominans därför är alla stafett placeringar före Norge extremt viktiga!)
2. Ta Guld
3. Ta medalj
för att klara 1 och 2 behöver vi tyvärr chansa med uppställningen som flera skrivit var både form, yttre förutsättningar och motstånd (Hjelmeset, Berger) perfekt i Vancouver. Nu är det grymmt mycket tuffare med RYssarna som är sjukt starka och vinthunden Rönning på andra sträckan!
Mål 3 fixar vi 9 gånger av tio med den här uppställningen men det är ganska ointressant tycker jag.
Joel: Ge ett exempel då vi vetat bättre än förbundskaptenerna. Jag tror dom har jättekoll på åkarna. Teamsprintuttagningen var jag helt övetygad om var felaktig. Men så fel jag hade.
Tjeckien är ett typisk skrällgäng som kan hugga på medalj om någon av de stora favoriterna har en sämre sträcka. Ingen slump att de var med på slutet i vancouver.
Ids inte kommentera laguttagningarna för sista två gångerna har man fått skit, när jag tyckte att Kalla skulle köra sprint stafetten och det var en helt rätt lag uttagning och samma sak när det gällde damernas stafett idag då jag skrev att Britta var det bästa alternativet o köra i stafetten.
Nisse: Sure med facit i hand ser det bra ut med ett guld i pajas sprinten men Ida + Kalla kanske hade varit i ännu grymmare slag idag om de inte hade kört det vet vi ju inte.
Det jag stör mig på är att både Kalla och Hellner kört onödigt många lopp samt att man tagit ut fel reserver och skickat hem dem för tidigt det är många av de uttagningarna jag stör mig på men också herr stafett laget.
Vi skall nog inte överskatta dom andra åkarna för mycket. Svenskarna har haft sjukt dåliga skidor och är bara formen kvar så blir det åka av i morgon. Jag tror vi har en bra chans på guld.
Andreas P: Får man inte skit härinne är man inte tillräckligt engagerad hahah. Det hör till få höra din uppställning du verkar ju ha koll?
@Joel: Tsjekkia har bra klassiskløpere, selv om Jaks skuffet på tirsdag. Magal kan sikkert henge med mange andre løpere på tredje, men Koukal på siste er for svakt. De tar ikke medalje.
Italia kan imidlertid være en joker. Henger de noenlunde med etter to etapper, kan de absolutt ta medalje.
Det inte bara ser bra ut med guld i teamsprint det är bra med guld i den. Och pajassprint är inte rätt, varför tror du Northug satsar på den. Om vi hade varit 10sek efter Norge i stället med utvilade åkare hade det inte gett mer. Silver är över förväntan jag hade varit nöjd med brons.
Burman: åkarna vill åka många lopp tycker de är helt rätt att låta Hellenr åka dom lopp han åkt,,,
vad för fel reserver har man tagit ut?
Nisse: Visst med facit i hand så var sprint uttagningen korrekt även om den inte var logisk! För det hade den inte varit för en normalt funtad person som satsar på den riktiga stafetten men övriga beslut som att lämna calle H hemma (är säker att han hade gjort det bättre än Teo) man undrar ju vaför Teo P alltid blir uttagen i landslaget, han var ju ingen succe på OS heller.
Sen tycker jag fler av reserverna skulle varit på plats i Oslo också kanske inte bott på samma ställe med risk för sjukdom osv.
Sen borde man ha försökt övertala Hellner och Kalla att inte köra intervall loppet men de älskar ju tävlingsformen så de hade väl åkt den med tjärade skidor om det varit enda alternativet.
Med Svendsen på 3dje etappen(som jeg redan tok ut i november) hadde denne stafetten vært en LETT spasertur for de norske gutta enkel ! :) :)
Haha det stämmer nog :P ja koll o koll men som det ser ut nu så skulle jag tagit ut det laget som är uttagen nu, då det inte finns bättre alternativ. Sen kan man ju alltid fundera över vilken sträcka söndergren ska köra.
Sen ang Kalla så skrev jag före VM att Kalla får köra allt hon vill och så är det ju och dom vågar nog inte stå över henne då hon är bästa svenska just nu på båda stilarna så hon bestämmer ju själv. Fast en spurt mot Steira och Johaug bör hon klara av 9 av 10 gånger.
Nisse: Vadå rätt uttagningar tycker du att Modin var särskilt klockren? Tycker inte jag!
Aliide: Tror du missförstår mig. Det var några kommentarer här tidigare (från Finalnd och Norge) att Sverige alltid skyller misslyckanden på dåliga skidor. Jag ville bara påpeka att det inte är sant. Det var ingen som sa något om vallning under sprinten för damer när ingen svenska kom till final eller när Modin släppte i sprintstafetten.
Schweiz känns ju också som ett skräll lag, de har ju vunnit i år på höjden. Men de måste få rätt på form och skidorna!
Joel: Det är jättebra träning för Kalla och Hellner att tävla. Klassisk åkning kan bara bli riktigt bra om man tävlar mycket i den stilen. Det gäller att kunna slappna av i tävlingssituationer. Dessutom hade dom fått jättebra placeringar om inte skidorna varit kass.
Burman: åkarna tycker tydligen inte de är någon pajas stafett..själv tycker jag att alla sprintstafetter i mästerskap varit spännande att titta på.. tycker du är otroligt bra på att hitta fel hos landslagsledningen dom gör ju ett superjobb bara titta på resultaten dom senaste åren dom talar väl för sig själv..
Göran: Nä skulle ha slängt in Richardsson där då Mats blev sjuk och Hellner inte skulle köra. Tycker jag så här i efterhand…
Göran: Modin var inte första val av FK man ville ha Rickardsson men han ville inte åka.
Hade inte vart nått problem om Brynte eller Calle H varit reserver i pajas sprinten!
Jag fattar att inte Richardson ville köra pajas sprint efter att han blivit bortvallad av Larry & Co från ett av de säkraste svenska wm gulden sen Per Elofsson =)
Hjelmeset uttalade precis att han tyckte att øthe borde ha åkt istället för Gjerdalen. Vad anser du Nehitri?
Om jag hade vart förbundskapten då j*vlar!!!
Modin är väl ett bättre val än Brynte och Halvarsson?
Nisse: Jo det har du rätt i blev lite raljant där. Det är klart att han var först i kö med alla sina final platser men han gick på pumpen rätt hårt.
Joel…du hadde sikkert satt Hellner på 1 etappen for Sverige, og Simen 4dje etappen for Norge! :)
Såg inte semifinalerna med årets pajasstafetter var ju inte särskilt pajasiga. Då var det ju betydligt fler incidenter i den vanliga sprinten.
Jeg synes det var riktig med Gjerdalen. Røthe er helt urutinert og skuffet kanskje litt på 15 km klassisk. Gjerdalen er god på å henge, og vi kan jo håpe at det er akkurat det han trenger, og kun det. Går han ut etter Russland, er det kjørt.
Ja damtävlingen levde upp till epitetet. Jag tycker det är minst lika pajas aktigt att den består av två åkare som kör tre sträckor vardera (kan knappast kallas sprint när Richardsson känns som bästa alternativet).
Nisse: VM är nog fel tillfälle att öva. Att Kalla och Hellner åkt för många lopp är ingen fördel. Listan över felaktiga uttagningar kan göras väldigt lång.
Under detta VM borde inte Kalla och Hellner åkt så mycket.
Under OS 2010 är jag övertygad att Ingemarsdotter-Olsson-ACO-Kalla hade slagit det lag vi ställde upp med när Haag blev sjuk. Sprintstafetten för herrar blåste vi också genom felaktig laguttagning.
Under VM 2009 kan man nämna sprint, teamsprint och stafett för damer som exempel.
med=men
Ryssarna har för första gången på länge gjort en helt klockren uttagning till herrstafetten. 1. Vyleg – hänger med, 2. ”4:an från 15 km loppet” – hänger med, 3. Legkov – kapacitetslöpare kan knäcka alla på denna sträcka , 4. Chernosov – vass spurtare. Ser Ryssland är huvudfavoriter före Norge och Sverige. Outsiders Frankrike, Italien, Tjeckien och Finland.
Alexander: men ACO var ju inte ens ett alternativ eftersom hon inte gick åka, varför ta upp det igen?
Legkov kan verkligen göra undeverk på tredje!
Den svenska startordningen tas säkert ut i samarbete med åkarna och de vet nog bättre än vi. Törs man gissa att Södergren är på väg mot formen och förvånar alla läktarcoacher genom att hänga av, eller parkera som norrmännen säger, Gerdalen på tredje sträckan.
Största problemet med Damstafetten ifrån ifjol var att Pajala hade varit sjuk och att det var självmord att sätta henne på andra sträckan. Hon hade tappat på första också men det hade Anna O tagit ikapp på andra sträckan.
Däremot bör vi se till att vassa skidskyttar har fis poäng så att de kan vara ett alternativ när vi har sjukdomar vilket vi alltid får vid mästerskap!
Tobbe H: Hoppas du har rätt skulle vara grymt skönt att se Södergren hänga av/parkera ryggsäcken Gjerdalen.
toriv: ACO man kunde sökt dispans eller låtit henne åka ett lopp tidigare. Om Norge kan så kan Sverige:-)
Krävs mycket för att hänga av legkov. Förvånar mig att de kör vyleg på första, det är ju trots allt han som spurtat ner Northug i år. I samma lopp fick Olsson släppa Chernusov på andra sträckan.
Speciell tävling på höjd, men ändå.
Alexander: man behöver väl inte låta skidskyttar åka lopp, de kan väl se till att göra det själva om de är intresserade? Tyvärr tror jag inte att våra skidskyttar är särskilt intresserade av att åka, men jag kan ha fel.
Sen vet dom ju inte hur dom andras laguttagningar ser ut innan dom lämnar in sin.
Sen snacket att spara åkare hit och dit ska inte dom bästa för dagen köra el?
Också förvånad att Vylle kör första sträckan!
Chernousov er best i fristil og er den beste spurteren i laget. Bare sjekk resultatene hans fra Rybinsk. Helt ventet at han går siste. Maxim gjorde det dårligere enn Volzhentsev på tirsdag, så helt naturlig at Maxim går første.
Andreas P: nej åkarna ska optimera sina startar för att göra så bra resultat så möjligt där de har störst chans.
Sedan vill jag vara tydlig på att 80% av alla uttagningar är ju riktgia, 10% är gränsfall och 10% är felaktiga. Jag har flera gånger varit imponerad av svenska laguttagningar. Stafettlaget 2006 bland annat där vi chansade med de svaga åkarna först.
toriv: ACO var tydligen postiv ifjol men möjligheten fanns som bekant inte.
JB: Hjelmeset uttalade att Jon Northug bara dragit på ”smilebanden” när man frågat om Petters hälsostatus.
Alexander: Då kanske inte Sverige skulle ha haft två Guld…
Alexander: Vad är felet? Hellner har ju vilat flera dagar. Kalla vann guld det hade ju varit dumt att avstå det. Silver i stafett var jättebra. Möjligt att hon kan tappa lite på 3milen. Men hon har ett guld och det är inte troligt med ett guld på 3mil även om hon laddat i flera dagar. Och framför allt hennes mål är att bli allround. Nej jag tror att är man väl i bra form då skall man tävla.
Hon har varit nertränad nästan hela säsongen för att toppa till VM då gäller det att passa på.
Alexander: dom som oftast gnäller på hur förbundskaptenerna tar ut åkarna i stafett å andra lopp..men konstigt att du aldrig kan berömma när dom gjort de bra som idag å igår :) eller kan ha missat att du berömt dom :)
Burman: väntat att finland åker med Ville på första Sami ska sätta fart på andra så är den finskataktiken
Pelle, ja det var nok Harveys valg om å stå over stafetten for å spare seg til femmila som provoserte fram denne tweeten; ”One of us making the biggest mistake of his life today… and I lost all the respect for that person…”
Jeg er ganske enig med ham, å sette seg selv over laget er uakseptabelt, synd jeg likte Harvey.
Aleksander skrev ”Nehitri: Samdal verkar ha vara ganska många bra tankar kring laguppställningar med mera. Vad är dina tankar om honom? Borde Sverige försöka sno honom?”
Samdal har superpeiling selv om noen mener han var med på å overtrene Bjørgen i sin tid, men om Sverige henter ham så får dere en bra mann som vet hva det vil si å nå mål i alle fall.
Alexander: vad vet du om ACO skidåkning förra året? är bara gissningar ju.. de jag kan jämföra med är finskan Mäkäräinen som hon åkte jämt med ofta förra året finskan åkte blev runt 30 i WC lopp hon åkte,,tror nog ACO var bättre men inte var de många sekunder..
Jag tvivla inte direkt på uttagningen till sprintstafetten, det kändes som det bästa laget för tillfället och att kalla var sugen på att göra det, eventuellt trodde jag Anna Haag skulle får va med. Sen att det räckte till guld trodde nog ingen, men skidlarry slog till och det hjälpte nog en del.
Sjukt spännande och oförutsägbar stafett imorgon. Finns många som kan va med rätt länge tror jag.
Jossa: Vylle = Vylegzhanin
FK har säkert tänkt att Rickardsson ska avgöra på första. MJS tror säkert att han är i bra form efter medaljen på 15 km och försöker till varje pris hänga med men totalväggar efter 6,5 km och stapplar sedan in till växling 1,5 minuter efter Danmark. Det är nog planen.
Jossa: Det lilla skidskytte jag sett iår så verkar Mäkäräinen rätt mycket snabbare i skidspåren i år.
Jeg tror ingenting jeg. Men er dritspent! Og håper selvfølgelig på Norge.
Burman: visst är Mäkäräinen bättre i år i spåren.. man åkte faktikst jätte bra förra året åxå men då missa hon i massor…var förra året jag jämförde åk tider mellan henne å ACO då var de inte stor skillnad…
GB: ingen vet något, men stillar sina nerver genom att spekulera…
Kollade intervjun med herråkarna och dom snackar lite om uttagningarna och hur dom har tänkt när det gäller vem som ska åka vilken sträcka i stafetten.
http://svtplay.se/v/2346478/skidor/hellner_vill_se_northug_avhangd?cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,2346484/sb,k103718,1,f,-1
Jossa: Skillnaden på gnäll och konstruktiv kritik är att komma med ett förslag på lösning. I övrigt har jag flera gånger berömt deras sätt att motivera och träna åkarna. Sedan får jag bara be dig respektera att för mig skulle ett guld i den riktiga stafetten vara väldigt mycket större än sprintstafettguld. De tre senaste mästerskapen har vi varit närmare segern än vi trott när starten gått. Vid dessa tre lopp kunde Sverige gjort saker för att ha starkare löpare på startlinjen. Kanske hade det inte hjälpt, men jag tycket vi skulle försökt.
Nisse: Hellner ska gå fem tävlingar med nio dygn mellan första och sista tävling. Den sista tävlingen är en femmil. Jag tror han hade varit mer utvilad till femmil om han ”bara” åkt fyra. Elofsson resonerade iaf så när han var på topp, Svan hoppade ofta över tävlingar för att nämna ett par som resonerade på mitt sätt.
Jag blir imponerad av åkare som Emil Jönsson som tar bilen till Oslo och sedan åker hem ett par dagar för att kunna prestera max i sprintstafett.
En situation som Hellner kan hamna i är att han och Northug tillsammans måste jaga ikapp ett annat lag eller att de går ut i ledning bara de två. Om något av detta händer hoppas jag att Hellner vägrar dra. Förr eller senare måste Northug dra om Ryssland är ute och kör. Northug kommer inte att våga släppa iväg Ryssen eller Schweisaren.
Andreas P: tack för länken
apropå hur mycket man skall tävla. det är ju rätt stor skillnad i hur många km killarna skall köra jämfört med tjejerna. så låt kalla köra vad hon vill men repektera också richardssons beslut att vila lite mer.
Nu ligger stafetten uppe på SVT play!!! Sitter och kollar eftersom jag bara kunde lyssna på radio idag!
Alexader vad skulle dom gjort? säg inte ACO bara får de är inte så konstruktivt efter som ingen vet hennes åk kapacitet på 5 km..
Alexander: Svan åkte ella lopp i sitt sista VM fungera bra blev silver på 5 milen var 5 lopp totalt då..Hellner kommer efter 5 milen att ha åkt 5 lopp åxå så de kan fugera bra Björn D åkte väl oftast 5 lopp fungera många har gjort de med bra resultat..Elosson själv åkte väl 5 lopp i OS 2002..
Det verkar som att åkarna väljer i stort sett själv vem som ska åka vilken sträcka mor för damerna som bara har ett och det är kalla på sista. Men Haag sa ju i en intervju här för nån dag sen att hon ville ta en klassiskt sträcka och det stämde ju.
Sen ang publiken så sa Hellners heja klack från Gällivare att Norges publik är dom trevligaste dom har träffat efter ett skidspår men det finns ju rötägg bland alla ang buande idag…Dom kom hem igår…
Alexander: tror du värkligen Hellners 15 km lopp förstör chansen till guld i stafetten? bara bra att hon åkte tycker jag..
For meg kjennes det som at det er Petter mot resten av verden.
Alle land har minst en skidåker som KAN rykke og gå fra på 2. eller 3.sträckan, og det er precis det alle satser på.
Det burde jo være Sverige som skulle forsvare gullet fra OS…
Skönt att se Ida ligga och hängåka bakom Longa som får borra!!!
Burman: sa igår att Longa inte kommer vara rädd för att dra.. den tjejen är drag villig,
Stooooor skidåkning av Ida I!!!!!
Gunnar Bull: Världen mot Petter? Vad kan det bero på månne?
Herlighet, så nervøs jeg er for morgendagen… :-)
Nånå nu lägger jag mig och laddar inför morgondagen efter ännu en bra skid dag av svenskor…godnatt
Jeg vet, det er hans egen ”fel” :-)
Nervøs for morgendagen jeg også. Tidigare har jeg heiet litt på svenskene, men det gjelder ikke i morgen. Nu har ni gått era guld…
God natt og sov så gott :-)
drazyc: Jeg også, ber til alle gudene jeg kan komme på om at pilotbrillemannen har dagen.
Läste precis på text-TV att Northug kör. Om nu någon trodde något annat…
Står även på SVT:s hemsida:
http://svt.se/2.146991/1.2345476/northug_klar_for_start_i_stafetten
Heikinen avgjør for Finland.
Imorrn är det dags för ”Holmgången i Holmenkollen”! Blir något alldeles extra. Mästerskapets höjdpunkt.
Jag tror inte många lopp är något problem för Hellner. Han brukar snarare ha problem när han INTE kört ett hårt lopp dagen innan. Det känns som att han kan vara lite trögstartad då.
I senaste TdS så kändes han segare efter vilodagarna tycker jag.
Han verkar tåla hur mycket påfrestning som helst. Och det är nog därför han blir bättre och bättre för varje år, trots att han aldrig varit någon jättetalang som Petter tex.
1. Ryssland är mina favotiter. De överraskar i laguttagningen genom att inte överraska. Jag trodde nästan och Petuchkov skulle gå andra och Devjatjarov på fjärde.
2. Norge med Sundby på första. Han åker alltid andra i världscupen men har än så länge aldrig vågat göra det på mästerskap. Gjerdalen vs Legkov kan bli en riktig pina för alla norrmän.
3. Sverige med väntat lag. Olsson gillar inte förstasträckor och gjorde en bra andrasträcka i Gällivare, vilket Richie inte gjorde i La Clusaz. Om Hellner och Northug startar samtidigt med lag framför sig hoppas jag att han låter Petter ta ansvar. Det är Petter som har pressen på sig, han har hemmaplan, vi tog guld ifjol. För Norge är trots allt silver och brons ett misslyckande, det är det inte för oss.
4. Tyskland med en allt bättre Angerer på sista. Men känslan är att någon misslyckas på vägen innan dess.
5. Finland som tagit ut rätt lag till skillnad från OS. Hade Sami kört andra där hade de växlat samtidigt som Tjeckien efter halva loppet och då hade medaljchansen varit stor. Missade vallningen igår och Nousiainen känns inte stabil mot Vyleg, Richie och MJS.
6. Schweiz vann i La Clusaz men efter det har Livers varit blek, Cologna gör inte om sin sträcka igen, Fischer är okej och Perl har knappt tävlat sedan touren. En medalj idag vore en större skräll än segern i Frankrike.
7. Frankrike som chansar med Manificat på andra. Han är rejält ojämn i klassiskt och med tanke på att han körde bra i tisdags så tror jag att han spricker här.
8. Italien med c-laget (Checchi, Centa, Clara, Cottrer). Nån av dem kommer bomma.
9. Tjeckien var det lag som tjänade mest på snön i OS senast. Jaks har varit svag efter touren och Koukal har varit riktigt blek hela säsongen.
10. Kazakstan kommer vara med halva loppet med Cherpanov, snabbast i Gällivare, och Poltoranin, vann i Davos. Men utan Chebotko (var är han?) blir det ingen skräll.
11. Kanada har Kershaw på första men sen kommer Valjas tapppa några minuter.
12. Estland saknar fristilsåkare och Veerpalu.
Och sen kommer resten. Ursäkta för alla stavfel.
Varför ska NOK ha två stafetter? Det är väl samma tävlingsform som tidigare utan mästerskapet.
Det är också två lagtävlingar i backhoppning. Av någon orsak anser man att skillnaden mellan stor och liten backe är så stor att man behöver ha skilda stafetter.
I praktiken kunde man istället skippa den lilla backen helt i och med att det inte anordnats en enda (!) tävling i lilla backen i världscupen denna säsong.
Kershaw missar stafetten pga ont i halsen.
Cliff han insåg väl att de var chanslösa utan Harvey som strukit sig satsar mot femmilen istället.
Angående backhoppning: Det är få som egentligen gillar normalbacken men vill man ha mer än en individuell tävling och fler guldchanser för de aktiva så får den vara kvar. Alternativet skulle då var skidflygning och där finns det bara fem anläggningar i hela världen. I NOK så är det med två stafetter två väldigt lika tävlingsformer.
Stackars Kanada, har dom ens någon gubbe o slänga in nu eller kommer dom ej till start tros.
Ja det är synd, de gjorde ju en grym insats i OS.
Sjukt nervöst idag…
Kanada får väl slänga in en sprinter till, Stefan Kuhn antagligen. Tillbaks till blåbärsnivån tyvärr.
Trist för Kanada!!
Carl-Johan: Men det skulle ändå räcka med en lagbacke för backhoppningen (stora backen) och inte två som nu, det skulle ju inte minska på antalet individuella guldmedaljer. Precis samma läge som i NOK.
@JonasE: Bra analyse! Blir vel Rickardsson og Vylegzhanin som setter tempoet på første, kanskje med Nousiainen. Og så Filbrich da? Husker han fra Liberec-stafetten i 2009. Han er en god stafettløper!
Drømmescenariet mitt er Norge, Sverige og Russland likt ut på fjerde!
Jag tycker att Italien är stenhård idag!! Bara Pillers spurt är minus eller frågetecken
HÄRLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hur blir de nu om rysland vinner..blir dom diskade?
ussh …jobbigt de andra kommer ikapp
Helt rätt kört av Södergren! Vi måste våga lita på att vi har en av de två bästa avslutarna på sista sträckan. kan han inte knäcka Gjerdalen så är det lika bra att vänta in de andra.
Svaghetstecken från Södergren att tappa så mycket, så är det inte…
Tack Jocke!! Grym laguttagninng verkligen!!!
Jag tror inte han väntatde in någon , Tyvärr har Södergren lite för dåligt tempo för en så ”kort” sträcka som 10 km , det har han haft i flera år och det blir bara värre för varje år
INgen slump att han har begöft 50 km med intervallstart för att kunna vinna världscuplopp , ( Jag vet att han van ett 15 km (K) 2009 men då var han i kanske sitt livs form )
Molle är ruskigt arg på radion!!! Jag med!!
Södergren är en hängåkare numera så han plus gjerdalen är ju en dålig kombo hehe.
Synd att Olsson och Södergren slänger bort det försprång som Rickardsson skapade.
Olsson ger bort det när han lägger sig bakom Ryssen , Han hade behövt ta ansvar hela 10 km loppet och dra själv
Ryssarna bortvallade!! Skönt
Burman, trist tycker jag.
Södergren och Olsson kan ju inte rå för att de får åka fel sträcka!!
Legkov vägga efter att ha gått ut hårt
Nu lär väl petter hänga marcus i ryggen hela vägen
Nu får Northug och Hellner jaga tillsammans hoppas Hellner låter Northug ta ansvar , ej troligt dock
Varför drar Hellner? Låt Northug dra. Han kommer inte våga låta de andra f¨30 sekunder. En andraplats är inte värt något. Northug på hemmaplan har mer press en många i Sverige förstår.
For en avslutning vi får gutter og jenter………………………………..
Tolsrav, visst är det:) Så spännande!
Fy fan for en HELT!!!!!
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!
B A R N E S K I R E N N !!!!
NORTHUG rygget i mål!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:)Vilket lopp, men vi skulle ju haft Finland på pallen också.
Exakt som jag visste att det skulle bli…det spelar ut det helt i Northugs händer, dålig uppställdning av ledarna samt dåligt av alla andra åkarna och ligga och fisköra på sista. Sjukt besviken
Heikkinen var inte pigg nog, normalt ska han vara jämnstark med Angerer i en spurt.
Men något så värdelöst. Åkte Hellner för silver eller?
Bara Richardsson som är godkänd idag faktiskt. Alla de andra såg tröga ut.
Nu är han tillbaka i gammalt gott slag ärkebaggen. Precis lika bra och osportslig som alltid. Så sjukt onödigt men det gäller förstås att piska upp stämningen. Tur jag är kass på skidor för hade jag varit Hellner hade jag dragit på honom en fet smäll. Hade iofs inte gjort saken bättre men det finns gränser. Northug är en lika stor idiot som han är skidåkare!
Hellner skulle låtit Northug dra. Förr eller senare måste han ha dragit. Hans tränare hade tvingat han. Sverige blir ju dömt till detta silver i alla fall.
Norge var bäst idag tyvärr. Men jag kommer hellre 2:a är har ett ÄRKESVIN i laget!!!!! Synd att inte Olsson o Södergren kunde hålla ihop det när Sundby precis som väntat klappar ihop.
Håller med, Richardsson mycket bra, olsson och södergren ICKE GODKÄNDA. Heller ett frågetecken på sista.
Hellner kanske inte hade någon toppen dag Heller..såg inte riktigt ut att vara 100 idag å de måste man om man ska vara nära Petter..
Grattis till silver..
Precis! Alla svenskar skulle förlåta Hellner om han slarvade bort en silvret genom att låta Northug dra, men ingen norrman skulle förlåta Northug om han slarvade bort guldet.
Nej nu såg jag det också på reprisen. Så besviken jag blir:( Vilken tråkig avslutning på ett fint upplopp. Det var dåligt gjort.
Tyckte någon att det var spännande överhuvudtaget idag. Nu är väl Ulvang och FIS nöjda när paradgrenen på mästerskapet körs som en äkta masstart. Satan vad trist. Riktiga stafetten var mer Pajas än pajas stafetten iår!
Tolsrav: Hvilken type denne Petter. Har aldri imponert meg så meget som i dag! Han må jo være storfavoritt på 5-mila!
Hellner på 3:e ist för sista kan vara enda receptet för guld , just nu problemet är att hitta någon som kan hålla tempot i ledning Södergren borde ju kunna fixa det men hade nog inte klarat det idag
1. Varför körde inte Johan Olsson hårt? Istället fick Volshentsev som uppenbarligen var trött slösa bort 12 sekunders ledninge
2. Varför följde Södergren inte med rycket från Finland och Italien och därför fick Hellner att dra upp Northug
3. Varför ligga 3:a bakom Angerer inför rycket, Hellner!?
Det var som att Rickardsson körde för guld och resten körde för silver, då går det som det går.
De borde ha ett stort taktiksnack, de visste uppenbarligen inte hur de skulle förvalta ledningen efter första sträckan.
Att köra alla sträckor i alla situationer som: ”Håll igen första 7km och ryck de sista 3km” funkar inte.
Till alla norrbaggar här:
Northug är ett odrägligt svin som hånar sina konkurrenter på mållinjen!
Skrik era Jaaa i VG istället!
Hade vi haft Hellner på tredje så hade Norge varit avhängt för gott. Men men …
Det var adrenalinrus dere så der på oppløpet. Dæhlie gikk jo også baklengs over mållinjen.
Jeg synes det var helt greit. Det er jo ikke noe bedre å slarve over mål med en flagg enn å gå baklengs over mål.
Norge hade aldrig tagit detta om bara Johan olsson hade varit i form, 2 åkare ur form går inte.
Marucs säger också att han inte hade sin bästa dag.
Jomar Blekkås:
Han har imponerat mer. Tex var hans upphämtning i OS bra mycket mer imponerande än hans spurt idag. Men den var vass! Inget snack om det. Sedan har väl Petter varit megafavorit i femmilen hela tiden. Den enda som kan slå honom där är om Lukas Bauer hittar superformen från Tour De Ski ifjol för då kommer inte ens världens bästa hängåkare att kunna orka följa. Men den formen har inte Bauer. Hellner har ingen chans över 5 mil och ingen annan svensk heller.
Adrian: hade Olsson fortsatt i det tempot han körde första 5km i hade Rönning aldrig kommit i kapp, det var stabilt kring 11-12s.
Istället var vi rädda för ryssarna, helt i onödan skulle det visa sig.
Om Olsson inte hade haft en ryggsäck skulle han nog bara fortsatt och malt ner Rönning till slut.
Håkan: var inte så negativ då.
Tor: Tyckte du det där var ok, då får du nog ta en funderare till! Det är fördjävligt att ställa sig på mållinjen och håna sina konkurrenter!
Skidjan: Hellner har väl aldrig orkat en femmil förut så varför skulle han fixa det på söndag? Sure, kanske negativt men även realistiskt ur mitt perspektiv.
Skidjan: lätt dom andra var inte på topp idag..Olsson Södergren har inte varit i bra form på hela säsongen så,,
Tycker man ska gratulera till silvar i stället,, dom kunde inte bättre idag Olsson körde ju på från start men normanen tog ju in helatiden ändå..
Jomar….Det finnes bare en konge, og han heter PETTER NORTHUG!!!!!
Verkar inte som det var ok med alla och då bör man avstå från att göra gester som uppfattas som hån. Tråkigast är det för Norge som när de ska glädjas som mest får en smolk i bägaren och får skämmas lite för Petter.
Jaaaaaaaaaaaaaaa! Knall knall knall Petter! Fantastisk innsats av alle de fire norske.
Grattis til Sverige med silveret.
Håkan. Da har vi forskjellige oppfatninger av, jeg synes det var ok uansett hvor mye jeg funderer.
Joel, du kan da ikke mene at denne stafetten var tråkig? Det skiftet jo hele tiden. Hvis ikke engang dette var spenningen vil jeg anbefale deg å følge en annen idrett. Dette løpet hadde nerve fra start til mål.
Jag är supernöjd med både Norge och Sverige på pallen i allafall. Saknar Finland förstås.
Håkan: han är ett år äldre än i fjol och det lär väl ha varit två år sen han åkte en fristil på femmil.
Men då måste han ha formen. Rickardsson kan gå bra också. Södergren och Olsson verkar långt nere tyvärr.
Nån mer än jag som är bedrövad över att Rickardsson inte fick chansen på 15k klassiskt?
När man hör eftersnacket undrar man om man har sett samma lopp! Varför insinuerar alla att Hellner tabbade sig? Johan Olsson och Anders Södergren gav ju bort loppet helt och hållet!
Hade f*n tagit en 4:e plats hellre med normal stafett körning där alla ligger på max på alla sträckor och spurtar om det i slutändan.
Mest surt för Richardsson finns det nån som tvivlar att han hade tagit 15 km guldet med den uppvisningen han körde idag??
Vem glänste mest idag om man ser på alla sträckor tycker ni?
Nå har jeg stor tro på Petter på 5-milen igjen, det virket som om han hadde gode bein tross denne forkjølelses greia, han virket veldig sterk.
Rickardsson, Jauhojärvi, Lallukka, Northug
Tor: Trodde bara att det var Northug som var ett ÄRKESVIN men det finns tydligen fler!
Som jag har myntat tidigare så tror jag de måste plocka bort södergren från uppställningen så vi får en starkare tredjesträcka. Hans sträcka idag är bland det sämsta jag har sett. Rönning var otroligt stark som gick ikapp Johan som inte är i toppform , men johan slarvade också och lät ryssen gå upp i ett kritiskt läge för Rönning.
Finland var över minuten efter efter första och ikapp och förbi på trejde, vem trodde det?
Kånstigt. Når Dæhlie snudde seg rundt og gikk baklengs i mål, kalte SVT det for et hån. Etterhvert gikk det over, nå er det liksom greit.
Det samme skjer vel denne gangen også. At mange svensker ser det på et hån mot Sverige er for meg uforståelig. Dette dreier seg om Petter, ikke Hellner.
Ikke vær så jævla damete!!!
Frans, kanske också Rönning ska vara med?
Anna: Rickardsson + Vyleg. + Rönning.
Dette sa Petter om da han stoppet opp og ventet på Hellner: -Måtte jo gi dem et håp:)
Håller med Frans, Rönning var rätt tuff också! Men får nog säga Richardsson o Northug ändå!
Tåka forsvant, og Norge vant !!!!!!
Hvorfor kaller dere Northug for et svin? Han gjorde ikke noe annet enn det Harvey gjorde på sprintstafetten, det ingen som klaget på Harvey. Tåpelig å klage på en som lager show.
Gunnar: man förlåter med tiden, är det inte så? Men Daehlie har haft finare stunder än den, jag föredrar skidåkning framför show.
Adrian: vi har ingen aning vad de fått för order av landslagsledningen, att Södergren inte gick för fullt var pinsamt. Fanns ingen poäng att låta de andra lagen komma ikapp så enkelt.
Om Northug och Hellner hade gått ut med klungan hade det funnit spelrum åtminstonde.
Olsson och Södergren gav guldet till Norge hoppas dom kommer ihåg att tacka.
Jeg er enig med de som tror Rikardsson ville vært på pallen med gode ski på 15k. Det hadde nok blitt en konkurranse mellom Rikardsson og kanskje en russer eller to.
Neithiri: Det heter ironi på svenska och är en form av humor!
Bäst före måste gått ut för Södergren han har inte gjort ett bra lopp på två år.
Nisse, vi kan vel også si at svenskene bør takke Sundby med ditt resonnement.
Hellner var verkligen inte pigg :( så det gör det bra att klara av silvert :) men nu tror jag det blir en medalj till ! troligtvis Kalla
Tor: Skiftade hela tiden? Alla låg och lurpassade på varann på sista två och en halv sträckorna. Det var ju motionärs tempo på flera ställen.
Jag brukar ha en tendens att gräva ner mig efter masstartsloppen och det här uppfattar jag som ett sånt.
Visst silver är grymt men jag måste ifrågasätta åkarnas intelligens varför anpassar de sig så sjukt mycket efter Petter hela tiden! Gör ert eget lopp istället. Fem milen kommer bli en Eriksgata för Petter han kommer kunna åka bugandes och vinkandes till publiken och ändå spurtvinna på sista 50 meterna.
Sen var Petters ryck på slutet grymt men där märktes det ju mer än någonsin att Hellners tank var rätt tom. Har också svårt att förstå varför alla är så upprörda över Petters målgång. Är någon förvånad? Inte jag iaf. Det har ju blivit hans grej att göra så. Nångång kommer det bita honom i arslet.
Det känns nog tråkigt för Vyleg som tillsammans med Rickardsson bäddade så fint och så bryter hela laget ihop. Ryssland var inte behjälpliga för att hålla ledning på sträcka 2 och försvann ut i tomheten på sträcka 3.
nisse: hitta nån bättre fristilslöpare då, han gjorde bra insatser i både dubbeljakten och stafetten i OS.
Samt La Clusaz då.
Som sagt, jag tror taktiken var jävligt dålig av ledarna.
At pilotbrillemannen skulle holde så bra som dette overgikk mine drømmer :)
Att Södergren väntar in åkare 20s bak är ett rent svaghetstecken, han borde inte ens ha fått åka idag.
Tror Jönsson på första är framtiden sen får man laborerar med det.
Normalt sätt borde Norge inte varit ifatt efter första. Hade Johan hållt enda in så det varit klart, för Gjerdalen hade ALDRIG gått i kapp ens Södergren.
Ok, da har adrenalitet sunket seg.
Dette var en fantastisk stafett uavhengig av at Norge vant. Har vel knapt sett en slik rollercoaster i langrennssammenheng noen gang.
Kan skjønne reaksjonene på Northugs oppbremsning helt på slutten, men dere må jo huske på at dere tenker på det som 10 ganger verre enn det det EGENTLIG er fordi det nettopp er Northug som gjør det. Hadde det vært en annen løper, tror jeg dere hadde tolket det annerldes.
Å gå baklengs inn i mål er vel egentlig like kaxigt… ref: Bjørn Dæhlie…
Tor: Men du är väl kababel att fundera i mer än tre minuter eller?
Jag tror inte du skulle tyckt samma sak om det varit Hellner som stannat på mållinjen.
Skidjan: Han blev åtta på femmilen i fri stil i Oslo ifjol 1,5 min efter täten. Tror inte det blir så mycket bättre i år om det inte får extremt långsamt.
Anna: härligt när något sånt straffar sig självt… det är som Tjeckien och Frankrike som inte drog en sekund på sista sträckan i OS.
Önskar bara att Gjerdalen hade straffat sig själv också genom att inte dra en sekund…
Tor: Sundby åkte inte dåligt han förlorade mot bättre åkare. Olsson tappade mot alla på sin sträcka. Det är skillnaden.
Hellner er nok ikke i den formen han var i for en uke siden, så veldig imponerende av ham å knuse en Angerer i toppform.
Hadde Hellner vært i form hadde han nok gjort et rykk i Hellnerbakken.
Skidjan: Både Richardsson och Olsson är framtidssäkrare på fristil än vad södergren är. Han har helt tappat sin edge förut var han åtminstone dragvillig nu ligger han bara främst och sparar krafter som han aldrig använder. Tycker alla hans lopp ser ungefär likadana ut.
Det är bara att gratulera Norge till ett förtjänt guld.
Men nu gjorde Northug en grej för mycket så nu är det officiellt vad de svenska åkarna tycker om tröndern. Och detsamma har jag tyckt länge nu.
Håkan: just fan det var ett lopp i fjol, åtta är bra. Helt klart potential att toppa det.
Om Södergren har kapacitet men inte fart så kan han göra det bra han med.
Jag älskade den här stafetten, men när jag tänker efter hade jag velat att det var mer action på sista varvet. Fler stötar och mer aktivitet från Finland och Italien. Men då hade vi kanske inte fått både en norsk och en svensk medalj.
Neithiri: Att åka jämt med Södergren är inte svårt numera,tyvärr.
Må si Olsson skuffet på andre etappe. Han er helt tydelig ikke kommet i form. Var vel bare Rickardsson som gjorde en kanon etappe for Sverige, og da blir det ikke gull på Sverige.
Hos Norge er det jo Rønning og Northug som gjør kanon etapper. Sundby og Gjerdalen gjør det helt ok.
Bara att inse att Northug är en tönt med komplex, låt honom hållas, han kanske växer upp…
nisse:
Nei kanskje ikke, men pilotbrillemannen stoler jeg aldri på, han kunne sikkert tapt ett minutt også.
Anna, Jauhojärvi var beste enkelt utøver i dag synes jeg, men også Richardsson, Lalukka, Vylegzhanin, han japaneren som gikk 2. og Rønning imponerer. Stakkars Legkov, det så vondt ut, håper han koner seg til femmila.
Når det gjelder Northug lille seiersgest, så skjønner jeg godt at den er provoserende, men for meg er det ikke så stor forskjell på dette og på å gå over mål på en ski eller å gå baklengs inn i mål, det handler om å vise at man er overlegen, pluss at det gir publikum et lite show… Synes mange liker litt for godt å finne feil ved Northug, litt trist at også SVT kaster seg inn i leken, de er jo dårligere tapere enn Northug selv…
Joel: om du kommer på ett sätt att klona Olsson/Rickardsson på så… idag hade det inte gått ett dugg bättre med Olsson på tredje iaf.
Södergren är den fjärde bäste distansåkaren i Sverige, kanske mer än så på fristil. Larsson och Jönsson är hyggliga på klassisk, alla i Team 2015 är för unga..
Jag tror inte Hellner är i dålig form. Men jag tror han gav upp efter Södergrens usla körning. Han insåg att guld inte var möjligt.
Hanne, Nethiri: hur var det med Rickardsson nu då? Var han totalt utan form etc?
Detta scenario med att Hellner inte ska dra i Holmenkollen om Northug är i rygg och vi inte är i täten har det jue pratats om sen i Gäälivare stafetten 09…. Sen exakt samma sak hände.. Föstår verkligen inte varför han gör det, sen kanske han itne hade riktigt dagen ändå, men det kanske han hade haft om han åkt mindre lopp i detta VM??
Hanne, du har nog rätt om Northugs gest vid målgång. Jag tänker bara att det är onödigt att göra den när han vet att konkurrenter blir illa berörda av sånt.
Jauhojärvi verkar verkligen ha en motor i topptrim. Kul att finnarna är tillbaka på bägge fronter.
Skidjan: Det borde vara en prioritet att klona fram en Richardsson kopia. Jag håller tyvärr med om att vi hade inte haft en chans med Olsson på tredje heller.
Är väl nån form av styrkebesked att vi blir tvåa när tre man underpresterar jämfört med ifjol men det visar också att det här loppet hade mer av en mass starts karaktär än vanlig stafett.
nisse: Olsson hade 7:e bästa sträcktid, Södergren 4:e, så tyvärr körde Olsson ännu lite sämre egentligen
Stafetten var ju inte ens rolig att se på bara första sträckan som hade tempo och lite på andra sen skejt sträckorna var ju som ett sömnpiller såg ju tidigt att Hellner inte var 110% idag. Södergren och Olsson gjorde ju vad dom kunnde med tanke på hur säsongen har sett ut.
Men Silver är inte fy skam, 5 medaljer nu vilket är bra.
Skidjan: Fast ifrån tv-rutan såg det ut som alla luskörde på tredje sträckan.
Joel: hehe, ja kanske det. Prioritet ett är väl för landslaget att tänka på hur de skulle ha kunnat förvalta ledningen bättre.
Tyvärr på två sätt så trodde vi Ryssarna var för starka.
1. Volshentsev borde ha kunnat hjälpt Olsson
2. Olsson var rädd att dra för hårt då han trodde Volsh. skulle kunna sticka ifrån honom.
Det blev en dubbelmiss!
Kändes som att Hellner var lite rädd att det skulle sluta som i DP så han säkrade silvret istället.
I övrigt så är väl Angerer den tredje bäste spurtare och han vågade ingenting på hela sträckan. Men Tyskland har inte gått bra så han ville väl ha någon medalj i alla fall.
Heikkinen är egentligen den som jag satt och hoppades på men när han hängde med huvudet några km från mål kändes det kört.
Att Södergren släpper upp de andra lagen är helt rätt tycker jag. Chansen att hans ställer av Gjerdalen är betydligt större om han får hjälp av Clara än att försöka själv. Och en duo med en lagom åkstark men inte så spurtstark Cottrer och Hellner med Norge en bit bakom hade varit det bästa guldläge Södergren kunde ha skapat. Och Rönning hade kommit ikapp Olsson även om han inte hade tagit en massa på stadion, han tog rätt mycket redan i Hellnerbacken.
Ånyo ett lopp som man kör i halsen på Northug
Joel: skulle behövt ett dubbelt genidrag av landslaget, Rickardsson på första var ett sånt. Hellner på tredje är ett annat.
Men det är ju en chansning.
Tråkigt att Södergren inte är på topp och det samma med Olsson. Hoppas de båda inte ger sig innan Falun 2015!
Skidjan: såg inte Olsson lite sliten ut när han släppte ryssen förbi sig annras skulle han nog aldrig gjort de,,han gjorde så klart allt för att hålla undan för norge men formen finns inte där bara inse de,, handlar inte om taktik utan om form för Olsson
JonasE: Men Södergren är inte den som svarar bäst på ryck, han är bäst när han får ligga och mata länge.
Gjerdalen var så sliten så han höll på släppa Södergren… hade Södergren kört på distansfart hela tiden hade Gjerdalen inte kommit i mål ännu.
Frustrerande att Ville Nousiainen ska envisas med att köra på Peltonen. Det var inget fel på det finska vallateamet idat, men hans skidor är riktigt usla i vissa fören.
Sami Jauhojärvi kunde ha varit med och hjälp till med farthållningen i tät på andra sträckan annars. Jag har ju skrivit här på skidpepp tidigare att Lallukka är i jättebra form och det visade han idag. Synd bara att Heikkinen hade off dag och inte hade krafter att rycka i nån backe.
jossa: då skulle han släppt förbi Ryssen tidigare tycker jag.
Ja, jag tror att han släppte förbi Ryssen för att han var sliten, men av en annan anledning.
För att han trodde Ryssen satt och tjuvhöll på krafterna, men Ryssen var slut, tyvärr.
Och Ryssen gick upp och sänkte farten, dubbelt tyvärr.
Frans: ja, Finland var snabbast på två sträckor, surt att det inte blev medalj av det!
Men bra för sporten att Tyskland tog nåt iaf, om man ska vara storsint.
Skidjan: Olsson har ju varit sjuk ända fram mot VM så där har jag viss förståelse. Södergren har inte varit i bra form på en evighet. Han borde ersättas men med vem?
Northug sa nå at han ville ta igjen overfor Hellner som gikk på en ski over mål på sprinten. Hva sier dere til det?
Haha Tor det är Hellner på en skida är ju Björn Linds segergest!
Jag tycker för övrigt att detta var en alldeles utmärkt stafett fram till Hellner och Northug kom ikapp täten. Sen att det var frustrerande att Olsson och Södergren inte gick som man önskat är en helt annan sak.
Tor: att Northug inte är en särskilt ödmjuk segrare.
Lätt för Northug att ägna sig åt kontrafaktisk historieskrivning.
Nei Northug er ikke ydmyk, og selv synes jeg jo også Sødergren er mye mer trivelig som person. Men likevel må man ha litt takhøyde for sånt. At han kjørte sideveis over mål var vel ikke så ille som enklte mener?
Tor: Patetiska frågor svarar man inte på!
Tor: Att han snackar skit! Han ville bara förnedra sina konkurrenter!
Tor: Jag håller med, så jävla farligt är det inte. Att Northug har ett behov av att visa för alla hur överlägsen han är visste väl alla sen tidigare? Det var fånigt i Falun ifjol och det var fånigt idag, men inte så mycket att bry sig om egentligen.
Det er greit det. Dere er skuffet og da er man litt bitter. Når dere får det litt på avstand er det nok ok for dere også. Petter er Petter.
Tor: ja, jag sa ”bara” att jag ogillade det.
Det var bättre än mycket annat Northug har gjort. Hellre en sån där målgest än hans kommentarer i media!
Problemet med Northug är att han är en usel vinnare och sedan en ännu sämre förlorare! Trodde han hade bättrat sig lite för han har faktiskt ”hyllat” (med Northug mått mätt) både Richardsson i Drammen och Hellner i sprinten. Men det var väl bara för att han var nervös kanske …
Jag har aldrig gillar segergester som går ut på att håna andra. Gillade inte Harvey’s gest och jag gillar inte Zlatans gester. Det räcker att låta idrottsprestationen tala!
Men Northugs show går hem i Norge och han har förstås sponsorer och en massa produkter som ska sälja också så det är ett smart ekonomisk drag av honom att bete sig som en idiot!
tittar man på stäcktider så tycker jag ändå Olsson gör ett bra lopp.. jämt med Teichmann Bauer Cologna tappar rätt mkt på två finland norge… de är ett bra lopp men tanke på vad han har presterat tidigare i år..
jossa: Tycker ändå inte det är bra. Bauer och Cologna är långt bak och har inget att åka för.
Men jag är ändå mer besviken på Södergren. Det såg inte ens ut som att han försökte.
@Håkan: Northug er ingen dårlig taper. Tenker du på at han ikke prater med media? Det gjorde ikke Wassberg heller…
Jag förstår inte varför man blir upprörd över Petter. Han får göra vad han vill.
Jag retar mig på att vi förlorade. Synd med så bra läge. Men orkar dom inte så är det ju bara att acceptera.
drazyc: Att inte snacka med media direkt efter lopp är ok. Att skylla på Modin efter teamsprinten eller att han blev stängd på sprinten är bara fånigt.
jossa: Han tappade 17s på Giorgio Di Centa, 16s på Keishin Yoshida, i sett till sin kapacitet så var han ju inte på topp.
Cliff: det tråkigaste var att Södergren positionerade sig så jäkligt, han åkte bra på slutet, men han skulle ha legat 2 eller 3:a i den gruppen. När rycket kom så var hon oförberedd.. men som sagt skulle hellre sett att han matade från början men det var nog taktiken att han skulle gå lugnt fram till sista varvet.
nisse: Petter er jo Petter, og jeg synes det er kjempeartig at han er sånn.
Jag bryr mig inte ett dugg om Petters gester etc, att Norge vann och att Petter spurta hem det är för att de andra löparna tillät det scenariot, de gjorde det enkelt för honom. Fruktansvärt dåligt taktiskt att bara låta han ligga där bak utan att ens försöka…banan hade kanske inte de värsta backarna, men ändå man såg ju att vissa kunde bli trötta så jag köper det inte.
Men Enligt mig förlorar man detta i laguppställningen, det gick precis som väntat. Det enda som förvåna mig lite var att Richardsson hängde Sundby med 22s, men det var för bra för att vara sant.
Skidjan: Precis, att han lägger sig efter Gjerdalen i det läget är bara dåligt. Han var verkligen inte alert när rycket kom heller, såg verkligen trög ut.
För Finlands del var fjärde platsen nöjaktig men mera fanns att få. Efter första sträckan trodde man att det slutar i katastrof. Sami kämpade som fan å lyfte laget med fem placeringar. Det som Juha gjorde på tredje sträckan visar att denna doldis kan bli farlig på 5-milen. Denna gång orkade inte vårt ankare i spurten men inte va det underkänt ändå..
Appropå korkat. Varför drog inte Finland och Italien?! De skulle försökt att göra nåt av luckan de fick på tredje.
Istället blev de fyra och femma! Precis som i OS är det dragovilliga typer.
@Cliff: Han skyldte da ikke på Modin!?? Han sa at han satset på at Modin skulle følge Jauhojärvi, noe som ikke stemte. Det var Northugs feil. Han sa det var ”game over” for Modin, noe som er sant. Er det å skylde på Modin?
Northug har da også innrømmet at han gjorde feil i sprinten og roset Hellner opp i skyene i NRK-studio i beste sendetid.
Northug er ingen dårlig taper.
Piller är ju verkligen inte i form och har varit dålig hela vintern. Man får väl anta att Heikkinen var sliten, men det är tråkigt att alla fyra bara åker och ger bort loppet till Petter. Kul att se Richardsson, Vylegzhanin, Clara och Lallukka däremot, killar som verkligen försökte skapa luckor.
Nja, jag vet inte vad som är värst, att stå på mållinjen och hånflina sina konkurrenter på stadion eller att göra det i media? Osportsligt bägge. Men ett juste uppträdande på banan är det minsta man kan begära! Totalt onödigt.
drazyc: jag gillar sånt, att de som inte drar tabbar ut sig själva, det gjorde Northug i det läget, han förtjänade det precis som Frankrike i OS, Ryssland idag och som Northug i vanliga sprinten.
Skillnaden mot OS är att vi har två åkare ur form. Där hade vi bara Södergren ur form.
Södergren är en omtyckt person med all rätt men han är långt ifrån vad han en gång varit som skidåkare.
Så jag hoppas att man letar med ljus och lykta efter ersättare. Kan Modin göra en Ida?
Cliff: PPC var ju 13 i dubbeljakten, hade förväntat mig mer av honom. Men han var lite som Södergren, såg lite seg ut, håller med.
Heikkinen var nog väldigt sliten men hade haft en bättre chans om de verkligen försökte hålla fart från början. Heikkinen och PPC är ju inga stora spurtare heller så de borde ha försökt göra det annorlunda.
Hekkinen försökte till en början men, det funkade inte sa han. Han hade off dag helt enkelt. Annars hade han kört.
nisse: får nog hoppas på Tiio Söderhielm i första hand. Undra om han kunde ha varit ett alternativ på stafetten?
Calle Halfvarsson, Modin, Jonsson på lite längre sikt.
Tror dock att det blir samma lag i Val di Fiemme, om inte några remarkabla framsteg görs bakom nuvarande lag.
Frans: aha! Strongt att bli före PPC iaf?
drazyc: Det jag menar är att det finns alltid en förklaring till att Petter förlorar (som inte har med hans åkkapacitet att göra). Han blir stängd, han hamnar i fel läge, han väljer fel spår på upploppet osv. Om det är att vara en dålig förlorare vet jag inte, jag har aldrig kallat honom för det. Men jag tycker det är rätt barnsligt.
Jag tyckte det var en väldigt härlig stafett, spännande och med alla dramatiska ingredienser som förväntades, och en upplösning helt i linje med de flestas önskningar. Kul att se att lag kommer tillbaka efter sämre inledningar, såsom Finland, Tyskland och Italien. Är aldrig så trist att se skidåkning som en stafett där allt är avgjort ganska tidigt och lagen åker var och en för sig. Stafett får gärna avgöras på stadion för mig när det varit så mycket omkastningar på tidigare sträckor.
Tycker inte att det är så mycket att orda om Petters målgest. Det är show och spex, visst är det kaxigt och många andra skulle inte göra så, men vi accepterar ju till exempel att lag plockar upp en flagga och defilerar i mål, det är ju i stort sett också ett sätt att påskina sin överlägsenhet.
Det bästa laget vann helt välförtjänt efter avgörande av världens i särklass bästa skidåkare.
Tycker synd om Finland som gör en fantastisk comeback, otrolig sträcka av Jauhojärvi. Dramatik också med Legkov, någonting måste vara grymt fel med honom. Roligt för Tyskland med medalj, de har inte gjort något bra VM så här långt. Schweitz är ju helt under isen.
Men det var ganska tråkiga banor om man ska klaga på någonting.
Skidjan: Det såg ut från början som Matti inte hadde krafter tillräckligt idag. Hans chans var att hänga med till spurten å försöka något där, men han blev avhängd tidigt… Varför körde inte Hellner skiten av Northug å dom andra långt före spurten??
Jag tror definitivt att Emil Jönsson kan bli en ordinarie startman för Sverige framöver, kanske kunde varit det redan i år. Problemet är väl att vi behöver en till fristilsåkare och där är det ganska tunt just nu. Förhoppningsvis håller Olsson några år till.
Vi hade vunnit stafetten idag med Jönsson, Richardsson, Hellener, Olsson idag, utan någon som helst tvekan.
drazyc: I tour de ski var det arrangörerna som lagt upp det för Cologna, När han torskade mot Vylegzhanin i spurten var det arrangörerna som inte preparerat upploppet, i OS körde Hellner över staven hans, och listan kan göras längre. Han är en riktigt usel förlorare med en massa bortförklaringar!
Beklager alle dere svensker som synes Northug håner Sverige, men jeg begynner å forstå at svensker rett og slett trenger å gå i terapi.
Jeg kan garantere at hadde det motsatte skjedd, nemlig at Hellner (eller noen andre) hadde slått Northug og gjort det samme, så ville SVÆRT FÅ anse dette som et hån.
Kanskje noen ville synes det var et hån mot Northug. Men mot Norge?!? Aldri i verden.
Derfor er jeg redd for at dere sliter med et kompleks overfor Norge. Det er ikke så rart, egentlig. Nordmenn har hatt kjempeflaks og funnet olje. Vi har flere statsbudsjetter i banken, mens dere sliter med mye gjeld. Svensker drar til Norge for å ta jobber nordmenn ikke vil ha.
Så at det er vanskelig å takle, er ikke rart i det hele tatt. Helt ærlig. Hadde jeg vært svensk, ville jeg trolig vært avundsjuk på nordmenn også.
Jeg tror dette er grunnen til at en hel nasjon (eller forhåpentligvis bare halve) føler seg hånet når en nordmann ikke bare vinner, men gjør det på en så arrogant måte som Northug gjorde i dag.
Men tenk dere om: En halv nasjon føler seg hånet av EN mann?!? Er det ikke noe som skurrer her? Skjønner dere ikke hvor små dere gjør dere selv?
Nei, egentlig burde vi bruke en del av oljepengene våre og spandere terapi på de av dere som føler dere hånet. For det ser dessverre ut til at mange av dere trenger det.
adrian: Näe, idag hade inte Sverige en chans. Jönsson hade aldrig gått ifrån Sundby och Rönning hade med all säkerhet hängt med Richardsson. Rönning och Sami imponerade stort!
Cliff: Piller är ju verkligen inte i form och har varit dålig hela vintern. Man får väl anta att Heikkinen var sliten, men det är tråkigt att alla fyra bara åker och ger bort loppet till Petter. Kul att se Richardsson, Vylegzhanin, Clara och Lallukka däremot, killar som verkligen försökte skapa luckor.
Kan verkligen bara instämma i det här. Förstår inte vad pops och karlsson babblar om att det var spännande. Redan när Hellner drog fram Northug till täten så fatta man ju hur det skulle gå. Petter fick guldet serverat på en bricka. Hur förutsägbart som helst. Hellner skulle vägrat dra bara för att och låtit Northug dra upp dem. Till täten som flera sagt så Hade Northug överlägset mer på att förlora på att ligga och lösköra på 4:e sträckan.
Gunnar Bull: Det bästa med norskar är att ni är roliga utan att ni ens inser det själva. Lillebrorskomplex så det står härliga till :)
Hade Hellner gjort samma sak hade jag varit lika missnöjd över det. Finns ingen anledning att håna sina konkurrenter.
Lelle: Först och främst hoppas jag att du inte tog illa upp om det var så att Heikkinen hade en dålig dag. Hellner hade nog inte den bästa dagen, men jag tror Hellner körde för silvret helt enkelt.
Vilket är lite tråkigt tycker jag.
Men jag tror att Matti hade det fått svårt mot Tyskland, Norge och Sverige även om han hade varit med på upploppet. Angerer är en duktig spurtare.
Tråkigt med Finland på början och slutet men de två sträckorna i mitten var fantastiska.
Håkan, så som jag ser det är det mesta Petter bara sanningar. Man måste lyssna på hela intervjuerna han ger för att förstå helheten. Han förlorade ju spurten mot Vyleg och han fick faktiskt ett sämre spår med massor av lös snö. I OS brakk han staven, men han sa också i NRK efteråt att det gick för snabbt för honom efter att han fick tillbaka staven för att han skulle kunna komma ikapp. Och efter Marcus sprintguld så hyllade han Marcus och sa att det var ett ryck han inte hade en chans att ta ikapp eftersom han var för sen ut i eget spår. Jag tycker Northug sällan skyller ifrån sig, han bara förklarar varför det sker som det sker. Och det är ju sant, ska man slå Petter ska det till en rad omständigheter.
Det var tjänstefel att inte köra Jönsson på första när han vari toppform ioch Södergren helt ur form, han flagga redan för det på 15km även om han hade dåliga skidor var hans kommentar: Kändes segt i kroppen, benen var inte rappar = tydliga tecken på dålig form.
Emil Jönsson utrålade FORM på sin teamsprint och i hela sin action.
Men jag som visste så fegar kaptenerna alldeles för mycket, trots att Emil flera gången har visat styrka på en sån sträcka. Jag är sjukt besviken fortfarande.
Håkan, da misset du poenget mitt. Det er dere som FØLER dere hånet. Hvem er det som har komplekser da? Norge?!? Tenk deg om…
Den ende som inte var besviken av åkarna var väl Södergren som var glad att de blev medalj trots hans genomklappning, Syntes tydligt att Hellner var missnöjd och besviken, jämför bara bilderna mot tjejerna silver…
Men jag hoppas på framtida slag och då måste Norge dödas innan fjärdesträckan…
Gunnar Bull: hehe, du är rolig du. Jag säger inte att du har totalt fel. Men sån är sporten, strängt taget finns det väl ingen anledning för dig att heja på några rödklädda små gossar i VM.
Men så är det. Man identifierar sig med de sina och man gläds över framgångarna och blir nedstämd över deras motgångar. Och så retar man upp sig på de som man inte tycker uppför sig riktigt riktigt.
Och längdskidor är väl minst lika stort i Norge? Det finns ett antal norrmän som behöver gå i terapi där med.
Om du inte bryr dig om skidor och skidåkare vad gör du då här?
Till alla norrmän, lyssna inte så mycket på svenskar som surar. Med lite distans kommer nog de flesta tycka att det är en ganska fräck och rolig gest. Det är bara att falla ner på knä och acceptera att Northug är helt grym och att det ska mycket till för att knäcka honom. Hellner hade inte dagen tillräckligt för att göra något ryck helt enkelt. Det kanske kommer någon dag.
Adrian: Helt rätt iaktagelse Södergren såg självgod ut i jämförelse med Hellner och Richardsson.
@Håkan: Nå blander du kortene. Hans kommentar om Cologna var til FIS, ikke til Cologna. Northug er alltid rask til å gratulere sine konkurrenter.
Det han sa om prepareringen i La Clusaz og stavbrekket i OS er jo sant, så er vel ingen grunn til å lyve heller?
Northug hadde ingen unnskyldninger da han tapte OS-sprinten mot Kriukov eller da han tapte flere renn i TdS.
Anders: klart det går att slå Northug, han har blivit avhängd förut. Och så har han blivit slagen i princip vartenda lopp med individuell start utom ett ;)
Tycker inte att Northug skyller ifrån besvärande mycket, däremot talar han illa om många medtävlare, vilket jag tycker är tråkigt.
Joel: hur tolkade du Olsson då?
Tycker inte nån annan att det var en värdelös hängbana som de körde stafetten på? Alltför korta stigningar.
Vad jag tror:
Rickardsson: glad
Södergren: glad (är han nånsin nåt annat :)
Hellner: besviken
Olsson: arg på sig själv och vill inte gärna prata om sin sträcka
Jocke Abrahamsson måst öppna sina ögon och inse att Södergren blir inte bättre. Han börjar bli gammal och det finns ingen återvändo. Kör med dom unga grabbarna i WC även om dom i nuläget är sämre. Det är en mellansäsong som kommer och perfekt att få in nya åkare.
En lösning är ju annars att alltid ta ut Brynte i sprint loppen och ge honom stall order att tackla bort Northug i kvartsfinalerna (då får man se till att sekondera Brynte så att han hamnar i samma kvart som Petter hela tiden) då har man löst problemet i sprint. Vem kan göra liknande på distans? Kanske Modin kan köra lite stenhård uthållighets träning så kan han blockera och spärra bort Petter med sin enorma (citerar varenda kommentator på vm) 2 meters kropp!!!
Frans: Nja, jag tyckte nog att det gick att göra saker, i alla fall i klassiskt. Kanske behöver fristilsbanan vara hårdare?
Frans: Håller helt med J*vla hängbana som är anpassad för Gjerdalen och Northug.
Skidjan: Ganska klockrent. Johan Olsson kändes precis så han vek bort samtalet mot Petters dominans ganska snabbt.
Nisse: Håller med, nästa år är det inget mästerskap. Naturligtvis måste vi börja matcha in yngre folk om inte annat för att ha kompetenta reserver. Sen borde man satsa allvarligt på att preppa Emil Jönsson för en startsträcka. Jag hoppas inte Södergren kommer skyddas av Lex Lina Andersson nu för stafettguldet då blir vi aldrig av med honom. Hahah
Jag tycker synd om Johan som verkligen kämpat för att hitta formen i sista sekund, man vet vad han kan, han retar sig nog kopiöst mycket på att han inte kan göra sig själv rättvisa. Utan misstaget att släppa upp ryssen så hade inte Rönning gått i kapp men förmodligen hade Gjerdalen hängt med i klungan som Legkov drog ikapp Södergren med.
Södergren är den svaga länken. Jag tycker mycket om Södergren men nu tycker jag han har gjort sitt.
Fristilsbanan var i lättaste laget. Hade gärna sett en ordentlig stigning. Men man kunde göra något på banan, Lallukka bevisade det, Hellnerbacken går att skapa lucka i om man vill.
Gunnar Bull: Helt klart är det du som har komplex :)
drazyc: Näe, det är bortförklaringar. Han blir slagen av för dagen vassare konkurrenter. Bara att acceptera att Northug är en riktigt dålig förlorare!
Klart det går att slå Northug och klart det går att hänga av honom. Men i ett distanslopp med masstart så finns det INGEN idag som slår honom. Han är helt enkelt överlägsen i spurten och i taktiken där!
Däremot kommer han ALDRIG att ta ett guld i ett mästerskap med individuell start!
Skidjan, den forstår jeg ikke. Bryr jeg meg ikke om skidor och skiåkare? Var har du det ifrån?
bergelius: Man måste väl betrakta det som någon slags ledarmiss? Hellner ska ju få en tydlig order om att inte dra fram Northug när läget ser ut som det gör. Det kan ju bara finnas två tänkbara förklaringar, antingen tror Hellner att han är så överlägsen att han slår Northug oavsett hur loppet utvecklar sig, eller också tänker han inte alls och bara hetsar iväg.
Den springande punkten är ju att guldet är så mycket viktigare för Petter än vad silvret är viktigt för Sverige. Det skulle bli omöjligt för honom att vara kallare än Hellner och Angerer när han har 100000 landsmän som skriker i öronen att han ska köra…
Äsch, Södergren är fortfarande bra, men han är inte i kalasform.
Håkan, jeg ba deg forklare hur jeg kan ha komplex når du er den som føler deg hånet.
Jeg innrømmer gjerne at du har rett jeg, hvis du har gode argumenter. Så kom med dem.
Svenska går automatiskt upp och drar på en fjärdesträcka om de har en norrman med sig. Funkade ifjol att vara kall när det var en fransman och en tjeck men norrmännen är de nya Italienarna när det gäller hängåkning förresten vill jag be Maurilio De Zolt om ursäkt, jag må ha varit förbannad när han hängåkte på 90 talet med idag tog Pilotbrillemannen hängåkningen till en helt annan nivå. På radiosporten hade deras spårreporter hört en norrman säga till Gjerdalen att han skulle skita Italien och Finland och bara se till att hålla Södergrens rygg. Säger lite om respekten de har för Sverige.
Tycker också att Hellner skulle låtit Northug dra, han hade varit tvingad till det.
Att Södergren inte är i kalasform är ett understatement.
Bäst på klassiska:
JAUHOJAERVI Sami 25:35.2
VYLEGZHANIN Maxim 25:43.0
RICKARDSSON Daniel 25:43.5
ROENNING Eldar 25:44.7
Imponerande av Jauhojärvi. Finland blir farliga under de kommande mästerskapen.
Gunnar Bull: Varifrån får du idén att vi tycker Northug hånar Sverige? Är det någon härinne som har skrivit att de känner sig hånade? Northug hånar sina konkurrenter, om det kan man tycka en massa olika saker, jag tycker mest det är fånigt och barnsligt.
Din utläggning om terapi och oljepengar och statsbudget var för övrigt ganska rolig. Annars har jag oftast lite svårt för norsk humor.
Gunnar Bull: det ena förutsätter det andra, bryr man sig om något så lever man med konsekvenserna – man blir upprörd, glad, lättad, ledsen.
Det är möjligt att Norge inte haft tillräckligt med motgångar i spåren, men den dagen det kommer då kanske du förstår varför många reagerar som de gör!
Jag personligen är emot att man utmålar Petter som stora satan, han är en unggutt med lite dåligt självförtroende och inte riktigt vuxen framgångarna. Vem vet det kanske blir bättre med tiden.
Skidjan: Nä, inte tog jag illa opp de bara så att dom riktiga stafetterna e dom viktigaste grenarna för mej. Då stiger blodtrycket å de blåvita glasögonen kommer på.
Månne detta e sista stortävlingen för Anders Södergren, kommer i såfall att sakna denna kämpe…
Lelle: så ska det vara! Om Heikkinen bara hade haft dagsformen från 15k hade det blivit en halvminut ner till tvåan från segrande Finland.
Finland verkar riktigt starkt, trodde det var nedförsbacke när Kuitunen slutade men nu krigar Finland om medaljerna på varje distans, både herrar och damer. Jauhojärvi har jag verkligen gillat sen femmilen i Granåsen, Trondheim.
Hellner hade haft en större chans om han varit mera aktiv och lagt sig före Petter i sista backen, där Patter ryckte. Inte säkert att det gått ändå. Men då hade han ju ändå haft en liten chans.
Sedan var det inte fint gjort av Petter, när han bromsade in och, typ, stannade på mållinhen. Att jämföra det med Hellners målgest i sprintfinalen. Är ju att verkligen ta i.
Sverige körde med bästa lag. Olsson skulle inte låtit Ryssen dra. Där är nog det största misstaget.
Grattis grabbar till en fantastiskt väl genomförd stafett och grattis till silvermedaljerna.
Gunnar Bull:
Jag tycker du har rätt. Jag är sjukt avis på Norge. Ni är ju/har det bättre på (nästan) allt. Mycket tack vare oljan såklart, men inte bara.
Och jag tycker att det är jävligt barnsligt av en massa svenskar att bli så provocerade, det gör det ju bara roligare att reta oss.
Såhär tycker jag om Northug:
1. Det är tråkigt med masstarter där aldrig något avgörande sker före sista kilometern.
2. Det är ännu tråkigare när samma person vinner alla dessa lopp.
3. De blir inte nödvändigtvis roligare för att den personen drygar sig med det. Det enda man vill ha är ju ett spännande lopp (helst med svensk segrare) och då känns det som att Northug först förstör sporten och sen är dryg med det.
Men han är en helt fantastisk skidåkare, och ibland lyckas han dessutom vara rolig.
Helt rätt Sten. Det är det enda som man kan kritisera Hellner för. Han låter Petter ta iniativet genom att ligga i rygg, där får Petter ett försprång och lucka. Den sekunden att reagera ger några meter.
Nej nu är det dags att börja ladda för morgondagen istället tycker jag! Även om det är Norges starkaste dag under hela VM. Spräcka Björgen, Jouhaug eller Steira blir grymt knepigt! Kändes på intervjun att Kalla o Haag hade taktiken klar för sig i alla fall. Ligga i rygg o hänga med så länge som möjligt, tja låter enkelt men undra om vi räcker till? Sedan finns det ju en Polska man skall knäcka också.
Northug är en stor barnrumpa
Kalla kan uträtt underverk bevisligen. Jag håller alla tummar och tår för henne imorgon!