01 mars 2011, av Oskar

Dessa åker sprintstafetterna

_MG_6019.jpg
Får värma upp igen

Man har ännu inte beslutat om vilka herrar som går sprintstafetten. Emil Jönsson är klar, men vem som får bli hans partner är ännu inte bestämt. Det står mellan Daniel Rickardsson och Jesper Modin. Ledningen bestämmer sig efter dagens lopp. Hur de tänker då vet jag inte.

Faktum är att jag tror att man kommer ha större medaljchans om man kör med en Rickardsson i pangform. Frågan är bara hur mycket man vill slita ut den unge herrens kropp inför den vanliga stafetten.

På damsidan är det spikat. Det blir lite oväntat Charlotte Kalla som åker med den lite mer givna Ida Ingemarsdotter. Alltså ingen Falk eller Norgren.

Helst hade jag sett att ingen av dessa två gått med tanke på den vanliga stafetten dagen därpå.

135 kommentarer till ”Dessa åker sprintstafetterna”

Ja han tar en gigantisk risk Grip.
Dessutom tror jag inte att dom har medaljchans.

Inlagd: 2011-03-01, 08:59
Skriven av: nisse

Falk kan ju inte vara frisk efter som dom tar detta beslut. Lina och Britta hade varit mitt val.

Inlagd: 2011-03-01, 09:03
Skriven av: nisse

Herregud tala om att ge upp riktiga stafetten när Rydqvist blivit förkyld.

Inlagd: 2011-03-01, 09:03
Skriven av: Joel Burman

Jag tycker de är en otroligt konstig uttagning av laget.. varför ska Kalla åka? stafettdagen efter 3 mil på Lördag i båda dom loppen har hon betdyligt större chans att ta medalj..

Inlagd: 2011-03-01, 09:07
Skriven av: jossa

Joel Bruman: tror nog kalla åkt även om Maria varit frisk eftersom man skicka hem Lina..då var jag rädd att Haag skulle åka nu blev de Kalla än värre tycker ja..

Inlagd: 2011-03-01, 09:08
Skriven av: jossa

Håller med. Konstigare än ryska uttagningar. Saknar ni inte Magnus Ingesson som landslagstränare?

Inlagd: 2011-03-01, 09:11
Skriven av: Frans

Det har aldrig varit mer aktuellt med skidpepp firma möte med landslagsledningen? Hålls det någon presskonferens om detta? Varför säger inte Kalla ifrån?
Känns helst sinnesjukt att Britta och Lina sitter i sverige utan att ha kört ett lopp och Hanna Brodin då?

Inlagd: 2011-03-01, 09:11
Skriven av: Joel Burman

Onödig chansning. Ida & Charlotte kan kanske kämpa sig till ett brons i absolut bästa fall, men alla medaljer är inte lika mycket värda.

Inlagd: 2011-03-01, 09:12
Skriven av: Cliff

Om Rydqvist inte blir frisk har Sverige ingen chans i stafetten och kan lika gärna ställa upp med det för dagen bästa åkarna i sprintstafetten. Falk är helt uppenbart inte frisk, man klappar inte igenom i en sprint som hon gjorde om man är frisk. Britta och Lina är ljusår från något som kan liknas form. Alltså, Ida och Charlotte känns logiskt.
På herrsidan tror jag starkt på Modin. Han har åkt bra i sprintstafetter tidigare och jag tycker han är bättre i klassiskt än i skate. Att han har prickat formen är uppenbart. Bättre att spara Daniel till herrstafetten där vi ändå har reella chanser till medalj.

Inlagd: 2011-03-01, 09:13
Skriven av: Håkan

Frans: Magnus är duktig men han var inte felfri. Många av de taktiska missarna som Kalla gjorde under hans tid skyller jag på honom. Han verkar vara ett enormt stöd mentalt och i träningsspåren men när det gäller taktisk körning eller detaljfokus har han inte alls gjort ett bra jobb.

Inlagd: 2011-03-01, 09:13
Skriven av: Joel Burman

Joel: Brodin orkar inte en sprintstafett, det såg man i Liberec och i torsdags. Detsamma gäller tyvärr Falk i nuläget.

Att man skickat hem Lina (som tagit guld och silver på den här distansen de två senaste gångerna den körts) och Britta är sinnessjukt precis som du säger.

Inlagd: 2011-03-01, 09:14
Skriven av: Cliff

Ett brons i pajas stafett är inte bättre än en förlorad brons spurt på riktiga stafetten.
Den ska alltid prioriteras även om Rydis är sjuk!

Inlagd: 2011-03-01, 09:14
Skriven av: Joel Burman

Bjørgen har bestemt seg for å stå over sprintstafetten. Det er jeg utrolig glad for!!

Inlagd: 2011-03-01, 09:16
Skriven av: Tor

Tor: Helt rätt val av henne synd för Kowa men det visar också att Björgen inte fått guld feber.

När det gäller herr uttagningen hoppas jag att man ger Modin chansen och sparar Richardsson till riktiga stafetten!
Vore ett enormt underkännande om man vill riskera Rickardssons stafett form istället för att köra med en mer utpräglad sprinter som Modin.

Inlagd: 2011-03-01, 09:19
Skriven av: Joel Burman

Bjørgen står over, heldigvis, og dermed det er vel Finland og Slovenia som skal kjempe om gullet, og så blir det vel en norsksvensk bronseduell. Italia er outsidere.

Enig i at Kalla var er rart uttak, ikke bare fordi hun skal gå den ordentlige stafetten, men også fordi det sender et signal om at trenerne ikke tror at sprinterne deres er gode nok.

Inlagd: 2011-03-01, 09:23
Skriven av: Hanne

Tor:
Samme her, Bjørgen trenger vi i toppform til den virkelige stafetten. Ser at Sverige nå kaster bort sitt sterkeste kort, en knallhard sprintstafett dagen før den virkelige stafetten kommer til å koste Kalla dyrt, en mildt sagt merkelig avgjørelse.

Inlagd: 2011-03-01, 09:24
Skriven av: Neithiri

Fy f*n vad jag blir arg över det här!!!!
Förbundskapterna måste stå till svars för en sån här urusel prioritering.

Inlagd: 2011-03-01, 09:26
Skriven av: Joel Burman

Vilka kör för Norge, Jacobssen och Falla?

Inlagd: 2011-03-01, 09:27
Skriven av: nisse

Ja, Falla og Jacobsen skal i ilden for oss.

Inlagd: 2011-03-01, 09:30
Skriven av: Neithiri

Hanne har helt rätt som den skidpepp tipsledare hon är. Slovenien (Vilka kör för dom?) och Finland är guldfavoriter med Sverige, Norge och Italien som bronskandidater.

Inlagd: 2011-03-01, 09:31
Skriven av: Joel Burman

Jag kan förstå att Finland satsar. Dom har guldchans i sprintstafett. Men att vi bränner två åkare är vansinne. Jag längtar till detta VM är över. Man får en chock varje dag.

Inlagd: 2011-03-01, 09:34
Skriven av: nisse

Jeg tror ikke man skal regne bort Jacobsen og Falla som gullkandidater i morgen, men Finland er nok favoritter. Jeg har mer tro på Norge enn på Slovenia.

Inlagd: 2011-03-01, 09:37
Skriven av: Tor

Vilka lag är uttagna?

Inlagd: 2011-03-01, 09:40
Skriven av: nisse

Nisse: Det är lätt att bli uppgiven när det blir såhär. Jag hoppas Poromaa och Co lyckas valla rätt idag och att vi gör det omöjliga i herrstafetten. Känner jag mig själv rätt kommer jag kolla resten också men knappt bry mig. Otroligt tråkigt!

Inlagd: 2011-03-01, 09:45
Skriven av: Joel Burman

Om Norge vill ta dubbla damguld skulle man kört Björgen i sprintstafett och Jacobsen på sista i långa stafetten. Då hade båda lagen varit storfavoriter

Inlagd: 2011-03-01, 09:49
Skriven av: JonasE

Kan bara hålla med det många skriver. Otroligt konstig uttagning en dag före riktiga stafetten. Varför ska Kalla köra sprintstafett i klassiskt när hon har kört allt annat och det väntar två viktiga lopp?

Inlagd: 2011-03-01, 09:51
Skriven av: Per

Gud vilket jävla gnäll…

Inlagd: 2011-03-01, 09:53
Skriven av: Anders

Är det någon som vet någonting om Falk?

Inlagd: 2011-03-01, 10:01
Skriven av: Anna

Finland: Krista Lähteenmäki och Aino-Kaisa Saarinen

Norge: Astrid Jacobsen och Maiken Caspersen Falla

Eftersom Marit inte ställer upp är det Finland som är guld-favorit och jag tror att Krista och Aino-Kaisa fixar guldet. Det är ganska självklart! Norges sprint-jenter orkar inte hänga med på sprintstafetten och Sverige använder bara i onödan Charlotte, då Sverige ändå inte har en chans till guld eller ens till en medalj. Ida kommer helt klart att vara slut redan efter första sträckan hon åker. Slovenien med Majdic (hon kommer väl att åka?) är ändå såpass stark, även om de har en sprinter som andra åkare och Italien är också med i medaljstriden. Men det ser ut som om guldet kommer att gå till Finland, de har det bästa laget och man kan väl spå att det kommer att ske i en överlägsen stil!

Inlagd: 2011-03-01, 10:02
Skriven av: Sofia

Tror Kalla vill åka själv annars hade hon sagt ifrån.. att skylla takiskska misstag på Ingesson som Bruman gör är bara löjligt..

När björgen nu inte åker sprintstafetten så finns de en liten guldchans..tur i lottningna att få åka i första semi är viktig tror jag.

Vi kan ta medalj i stafetten utan Rydqvist men de blir svårt att utmana om Guldet utan henne i laget men ingen ting är omöjligt jag ger inte upp..

Inlagd: 2011-03-01, 10:03
Skriven av: jossa

Får de betalt av Norge eller är lagledningen eller är de helt befriade från taktiskt tänkande????

Jag har flera gånger efterlyst en ny chef som kommer in och gör laguttagningarna för detta klarar ine vår nuvarande ledning av. Träning med mera gör de bra, men det behövs en man med högre intelligens och taktiskt sinne som tar över detta.

Inlagd: 2011-03-01, 10:03
Skriven av: Alexander

Anders: Jag peppade igår när det var Ior-stämning på många kommentarer, men det här känns bara fel. Jag får ingen annan känsla. Kalla kommer sannolikt att vara den enda som åker alla lopp. Det minskar hennes chanser i de återstående loppen med högre status.

Inlagd: 2011-03-01, 10:06
Skriven av: Per

Mycket konstig lagutaggning av Richard Grip. Det här är ju lika negativt som en sjukdom. Hoppas Monsen gör en smartare uttagning. Visst är banan tuff och passar distansare men det finns ju andra lopp att tänka på. Risken för sjukdom på Kalla är ju stor om hon belastas med att gå alla vm’s lopp för att inte tala om hur det stör formtoppning i övriga lopp.

Inlagd: 2011-03-01, 10:08
Skriven av: Gunnar

Bjørgen fällde följande uttalande: ”Det finns inget lopp som sliter mer på kroppen än en sprint.”

Sverige gjorde detta misstag 2009 och då trodde man de lärt isg, men icke.

Inlagd: 2011-03-01, 10:13
Skriven av: Alexander

Det är så många hänsyn att ta, när laget ska tas ut. Chans på medaljer, åkarnas önskemål, uppskattad form, och avvägning mot andra viktiga lopp. När det gäller Kalla så har väl hon sin bästa distans på 30 km fritt. Det borde ju vara hennes högsta prio. Den går på lördag så innan den dagen har hon en vilodag.

Inlagd: 2011-03-01, 10:13
Skriven av: Anna

Otroligt konstig uttagning,vi kommer att behöva ha alla utvilade åkare vi har för att ha en chans i den vanliga stafetten. Jag skulle lätt ha satsat på Falk o Lina, om bägge har en maxdag kan vi mycket väl vara med och fajtas om medalj. Hade faktiskt även valt både Brodin o Britta före Ida-Kalla också.

Inlagd: 2011-03-01, 10:15
Skriven av: Göran

Men bara för att förtydliga, så trodde jag inte att hon skulle belastas med det några kallar pajasstafetten.

Inlagd: 2011-03-01, 10:15
Skriven av: Anna

Vad är det för snack om att ni tycker det är en dålig uttagning Kalla och Ingemarksdotter är väl dom bästa just nu när Brodin känns väldigt seg just nu samma sak med Falken, Lina och Britta. Anna Haag har ju inte heller nån super form och Kalla vill kanske köra teamsprinten om hon ändå skulle ha tränat denna dag.

Sen riskerar ju alla att bli sjuk vare sig dom tävlar eller inte. Om Kalla åker vänliga stafetten så har hon med all säkerhet bland dom 3 bästa åktiderna på 5km fristil kanske den snabbaste…

Inlagd: 2011-03-01, 10:20
Skriven av: Andreas P

Burman: Kan inte du kontakt Blomqvist på SVT. Jag letade men hittade ingen e-mail. Om det går så måste detta vansinne stoppas.

Nisse: Känner precis som du.

Inlagd: 2011-03-01, 10:24
Skriven av: Alexander

För er som inte kommer ihåg VM 2009 så var det följande som skedde:

Första dagen var det sprint och då åkte Anna Olsson men inte Lina Andersson.

Deagen efter var det sprintstafett. Då åkte Olssson och Andersson. Andersson åkte jätte bra men Olsson var sliten efter sprinten.

Dagen efter var det den riktiga stafetten: Då var Andersson sliten från att ha åkt sprintstafett dagen före.

Inlagd: 2011-03-01, 10:27
Skriven av: Alexander

Helt rätt uttagning för det är väl dom med störta chanserna när man kollar på formen på dom andra skiddamerna sen kan man ju ha lite funderingar till stafetten dagen efter…

Inlagd: 2011-03-01, 10:28
Skriven av: Andreas P

Känns som mycket pajaskommentarer här inne idag. Jag är säker på att förbundskaptenerna har bättre koll på läget än dom flesta här inne. Ifjol blev svenska ledarteamet årets ledare i Sverige. Jag tror också Kalla vill åka teamsprinten. Annars hade hon sagt nej.

Andre nationer satsar stenhårt på teamsprinten så varför ska inte Sverige göra det!

Inlagd: 2011-03-01, 10:29
Skriven av: Stefan

Jag hoppas du har rätt Stefan. Och som du säger andra länder börjar toppa sina lag till denna tidigare så nervärderade gren.

Inlagd: 2011-03-01, 10:38
Skriven av: nisse

Stefan: Helt rätt att dom bästa för tillfället ska köra teamsprinten…

Inlagd: 2011-03-01, 10:38
Skriven av: Andreas P

Falk har visat att hon inte har uthålligheten att klara av en sprintstaffet så det är ett mycket bra val :) !

Inlagd: 2011-03-01, 10:50
Skriven av: Markus

En liten kommentar : under TDS orkar man åka flera dagar i sträck.Under VM har den kraften tydligen försvunnit.

Inlagd: 2011-03-01, 10:52
Skriven av: Experten

Experten: Skillnaden är ju att i TDS åker alla lika mycket.

Inlagd: 2011-03-01, 10:53
Skriven av: Cliff

Experten, I Tour de Ski åkte alla flera lopp, så alla stod ju lika på det sättet.

Inlagd: 2011-03-01, 10:56
Skriven av: Anna

Alexander: helt rätt analys.. hoppas många lag annvänder åkare i sprintstafetten som ska åka vanligastafetten finlnad gör de hoppas även Italien å tyskland gör de..

Nog har man lättare att dra på sig sjukdom om man tävlar än om man vilar..båda Haag å Kalla blev sjuka efter sprintstafetten i OS..

Håller i vissmån med om att dom bästa ska åka men vet inte om de är så stor skillnad mellan Kalla å Lina i sprintstafett..+ att jag tycker Kalla skulle prioriterat staftten å 3 milen.. men..

Norge utan Björgen i laget finns guldchans för svenskorna…finskorna är bra men dom går att slå..

Inlagd: 2011-03-01, 10:56
Skriven av: jossa

Alltså det man kan hoppas på ju är en total vallamiss eller fall så att svenskorna åker ut och kan gå hem o vila :)
Det låter sjukt men det vore nog det bästa inför kommande stafett och 30km

Inlagd: 2011-03-01, 10:58
Skriven av: Adrian

Kan være slik at Kalla vurderer sine sjanser for medalje i dette mesterskapet, som klart størst på teamsprinten!

Inlagd: 2011-03-01, 11:00
Skriven av: tolsrav

Kalla var överaskad att hon var uttagen så det är nog ett beslut från Richard Grip.

Inlagd: 2011-03-01, 11:02
Skriven av: Gunnar

Jag kan förstå att en del åkare mår bra av att åka många lopp men Kalla som förut åkt många lopp i mästeskapen brukar ju antingen vara sjuk eller sliten framåt slutet. Detta är en mycket konstig uttagning enligt mig.

Inlagd: 2011-03-01, 11:04
Skriven av: Gunnar

…menar slutet av mästerskapen.

Inlagd: 2011-03-01, 11:05
Skriven av: Gunnar

Vi måste slå Slovenien,Norge,Finland och Italien. Åtminstone två av dom för medalj.
Kan bli väldigt tufft. Och blir vi fyra så är det ju helt bortkastat. Visst bör man åka med bästa laget men jag tror att om Lina och Britta fått detta uppdrag direkt så dom kunde förbereda sig hade dom gjort en helt ok stafett.

Inlagd: 2011-03-01, 11:05
Skriven av: nisse

Var det inte i Liberec där hon åkte 30km fritt på slutet men var helt ur slag tidigt i loppet.

Inlagd: 2011-03-01, 11:09
Skriven av: Adrian

Visst åker alla loppen i TDS men man kör inte slut på sig helt som Björgen gjort. Hon har gått mycket hårdare under VM:et än tex Kalla som inte heller gått i alla löp. Tex tog det stopp i sprinten för henne utan att hon behövde använda det sista hon hade i kroppen. Under jakten kom hon efter och slet inte ut sig för att bli fyra.

Inlagd: 2011-03-01, 11:13
Skriven av: Experten

Dette er vel primært Kallas valg, så det nytter vel ikke å skylde på trenerne. Jeg synes Kalla definitivt burde ha hoppet over enten 15 km klassisk eller sprintstafetten. På 15 km klassisk hadde hun ikke medaljemuligheter, og hun er ingen sterk klassisk sprinter heller.

Nå tror jeg sjansene for 3-milsmedalje er klart mindre for henne. Blir tøft å danke ut ”the golden trio” Bjørgen/Kowa/Johaug i den øvelsen med mindre restitusjon.

Inlagd: 2011-03-01, 11:17
Skriven av: drazyc

Drazyc; tror att Björgen gjort sitt under dessa mästerskap. Gårdagens ”nära förlustkänsla” talar för detta.

Inlagd: 2011-03-01, 11:21
Skriven av: Experten

Jag tror inte Kalla hade haft problem att matcha varken Johaug eller Kowa på 30km fritt om hon är i form med bra skidor.
Björgen tror jag blir övermäktig alla, hon är bäst helt enkelt.

Inlagd: 2011-03-01, 11:21
Skriven av: Adrian

Tror också att det är Kalla själv som vill åka. Hon vill ha revansch direkt efter måndagens besvikelse. Som många noterade var hon svart i ögonen efteråt. Jag tror att det är bättre att hålla sig till plan. Problem uppstår på ett mästerskap. Så är det bara och det går inte att göra något åt det i efterhand. Björgen inser att hon är sliten efter gårdagens lopp och åker därför inte sprintstafett. Kalla gör tvärtom. Det kan gå hem men det är en chansning.

Inlagd: 2011-03-01, 11:25
Skriven av: Per

Anders och Stefan: vi är väl för att diskutera och då bör vi väl få göra det. Alla behöver inte hålla med varandra men bara för att man har en annan åsikt behöver man inte kalla alla andra åsikter för ”jävla gnäll” eller ”pajaskommentarer”. Hur vore det att visa lite respekt för andra åsikter?

Och det där argumentet att förbundskaptenerna vet nog vad de håller på med och att de har bättre koll på åkarna, vad är det för kommentar. Så då skall vi inte få diskutera det här inne?

Inlagd: 2011-03-01, 11:25
Skriven av: swestam

Sedan borde Lina och Britta får köra sprintstafetten nu när Brodin och Falk inte har riktigt rätt krut. Tyvärr tycker jag att ledningen inte behandlar varken Lina eller Britta på ett OK sätt.

Inlagd: 2011-03-01, 11:28
Skriven av: swestam

Utan Björgen går Norge från guldfavoriter till knappt medaljchans. Kan bli spännande detta. Tror absolut att Sverige har fina chanser med bra skidor.

Inlagd: 2011-03-01, 11:31
Skriven av: Benke Benbrott

På vilket sätt ”behandlar de inte Lina och Britta på ett OK sätt”?

Inlagd: 2011-03-01, 11:32
Skriven av: Benke Benbrott

Anders och Stefan: Detta handlar om en slags panik från ledningen att få in ett par medlajer på sprintstafetterna efter flera dagars fiasko.

Att tränarna är bra på att skapa god stämning och få åkarna att utvecklas är det ingen som ifrågasätter. Dock är det ju faktiskt så att en person som har en förmåga inte givetvis är bra på allt annat. Att kunna motivera en löpare är en helt annan typ av intelligens än att vara en duktig strateg och taktiker.

Ni kan kalla oss (80% av läsarna på skidpepp) för idioter, men glöm inte att Elofsson när han var som bäst bara åkte fyra för att kunna prestera som bäst på de två sista. Bjørgen står över sprintstafetten, trots att hon är bäst i välrden på denna distans.

Jag vill påminna om att vi hade exakt denna diskution i 2009. Då var också argumentet från er sida att man måste lita på förbundskaptenerna. Resultatet talar för sig själv.

Inlagd: 2011-03-01, 11:39
Skriven av: Alexander

Håller med Swestam . Vi måste hålla oss till saken och inte blanda in ovidkommande tyckanden om personen som står för sin åsikt. Man underbygger helt enkelt sin ståndpunkt med stödargument. Det roliga är att andra människor har helt andra vinklar på saken och debatten får liv igen.

Inlagd: 2011-03-01, 11:49
Skriven av: Experten

Är så J*vla deprimerad hur allt kollektivt självförtroende försvinna i samband med herrarnas dubbeljakt?

Finns det någon presskonferens där de förklarar sig? Tyvärr kommer ju kvällstidningarna skriva upp det här som WM-ets största medaljchans på damsidan vilket det kanske är på ett sätt men på bekostnad av vad???

Nu hoppas jag att Rydqvist tillfrisknar tillräckligt så hon kan köra bra på tremilen! Hon och Kallas dubbeljakts lopp är de enda positiva utropsteckenen på damsidan på hela VM.

Inlagd: 2011-03-01, 12:00
Skriven av: Joel Burman

Håller med Experten och Swestam, det är onödigt att kalla folk för idioter för att man inte delar en åsikt, detta kan man göra på expressen och aftonbladet. Det sköna med skidpepp är att man kan föra en vettig diskussion bland skidkunnigt folk…sen är de klart att kunskap alltid finns i olika storleksordning men man kan bemöta detta med andra sett än pajkastning.

Inlagd: 2011-03-01, 12:00
Skriven av: Adrian

Jag har inte kallat någon för idiot, däremot är det ett jävla gnäll här inne. Många av dessa gnällde även på att Hellner skulle gå sprinten. Och på hur OS-stafettlaget såg ut. Och att Richardsson skulle kastas ur landslaget efter stafetten 2009. Tyvärr har ni haft alldeles för fel alldeles för många gånger för att jag ska uppfatta er på något annat sätt.

Inlagd: 2011-03-01, 12:03
Skriven av: Anders

Gunnar, hur vet du att Kalla var överraskad?

Visst, konstigt beslut, men att spekulera i hur det tagits leder ingenstans!

Inlagd: 2011-03-01, 12:05
Skriven av: Aliide

Alltså totalt galet detta, nån som vet hur läget är med Rydqvist? Om det fortfarande finns chans att hon kan återhämta sig tillö stafetten är detta ännu mer idiotiskt.. Var tanken verkligen att Kalla skulle köra alla lopp? Köänns idiotiskt när stafetten är den viktigaste tävlingen och när 3 milen är Kallas största möjlighet. Dätr hon tom skulle kunna tagit en sliten Björgen..

Okej visst vi har en chans att göra en bra spritstafett, men det är verkligen inte värt det.. Även oförstående varför Kalla inte stod över i går.

Hoppas nu att Modin iaf får köra för herrarna, känns som han kommer göra det bra, han höll bra sist han körde sprintstafett och har haft en hyffsat bra form på 10km klassiskt på senaste

Inlagd: 2011-03-01, 12:07
Skriven av: bergelius

Bergelius: Förbundskaptenerna verkar börja köra emot opinionen a la Lagerbäck bli inte alls förvånad om vi får se Rickardsson stappla runt på bakala skidor i sprintstafetten också.

Vilket fiasko WM!!!!!

Inlagd: 2011-03-01, 12:16
Skriven av: Joel Burman

Anders: Ingen av oss har väl utalat oss mot att Hellner ska åka sprinten. Däremot borde han inte åka 15 km utan, som Elofsson, vila och satsa på de två sista.

Sedan kan jag inte komma ihåg någon som ville slänga ut Rickardsson ur landslaget.

Angående OS så vann vi stafetten, men att inte ha någon reserv var fortfaarande fel. Det var en väldigt diskution om hur vårt stafettlag skulle se ut före jaktstarten. När Södergren visade form i jaktstarten och Norge visade svaghet så blev det en ganska stor konsensus om hur laget skulle se ut.

Du skrev för en tid sedan att Jag, Nisse med flera alltid hade fel. Det kan ju omöjligen vara sant. Jag och Nisse har haft rakt motsatta åsikter de flesta stora diskutioner här inne. Tex Fredriksson, Bjørgens astma med mera.

Andra diskutioner du helt verkar glömt är behandlingen av Rydqvist i 2009, sprintuttagningarna 2009, sprintstafettlagen 2007 med flera.

Snälla Anders sluta ge folk åsikter och börja komma upp med mer sakliga argument än att alla som skriver här inne mycket utom du alltid har fel när historien visat motsatsen.

Inlagd: 2011-03-01, 12:35
Skriven av: Alexander

Jag tycker det är en väldigt bra uttagning. Det måste stått mellan kalla och haag. Tror inte kallas chanser att göra en bra stafett minskar med detta.

Sen kan ledningen knappast värdera ett vm-lopp som en pajastävling.

Inlagd: 2011-03-01, 12:40
Skriven av: Manne

Jag kan i något svagt ögonblick ha ifrågasatt att Hellner skulle köra sprinten men där erkänner jag gladeligen att jag hade fel.
Har däremot propagerat rätt hårt för att han inte ska köra dagens lopp! Hoppas Hellner motbevisar mig!!! Men slitet är bara värt det om det blir medalj!

Inlagd: 2011-03-01, 12:41
Skriven av: Joel Burman

Benke: Varför blev Britta och Lina uttagna till VM alls? Som stafettreserver, men varför får de inte var kvar då?

Britta borde ha fått åka sprinten i Drammen och på så sätt få chansen att kvala in till vm-sprinten. Sedan borde hon fått åka jaktstarten som fjärde dam. Hon är också tänkbar fjärdedam i tremilen. När hon inte fått dessa chanser så menar jag att hon inte har behandlats OK. I så fall hade varit bättre att ta med jennie Öberg för att se och lära av ett VM (även om hon inte skulle få åka något), Britta har ju redan mästerskapserfarenhet. Betänk också att Britta inte ingått i någon landslagsgrupp och ändå presterat så pass bra. Då blir hon uttagen till VM men får inte åka något lopp. Risken är jus tor att hon ledsan och slutar. Har vi råd med det?

Lina borde få åka sprintstafetten. Även om jag inte är någon anhängare av Lina (vill absolut inte se henne i stafetten) så tycker jag hon borde få en chans (om hon inte sjuk igen dvs).

Inlagd: 2011-03-01, 12:43
Skriven av: swestam

Alexander… Det är sok som tar ut os-truppen, så du får gnälla på dom i sånt fall.

Inlagd: 2011-03-01, 12:45
Skriven av: Manne

Manne: Det har väl inget med saken att göra.

Inlagd: 2011-03-01, 12:49
Skriven av: Alexander

Varför får vi inte veta varför FK gör som dom gör. Blir därför en gissningstävling här inne om motiven till uttagningarna

Inlagd: 2011-03-01, 12:50
Skriven av: Experten

Alexander… Jo sok gav inte utrymme till stafettreserver.

Inlagd: 2011-03-01, 12:55
Skriven av: Manne

Nousiainen sa innan start att han dom sestste tränings passen åkte med ett stort leende på läpparns så lätt har de gått :)

Inlagd: 2011-03-01, 13:37
Skriven av: jossa

Jaha, då kan vi lägga ned det här, svenskarna bortvallade igen.

Inlagd: 2011-03-01, 13:45
Skriven av: swestam

Magiskt. I stället för bra fäste och dåligt glid satsade vi idag på halvkasst fäste och dåligt glid.

Inlagd: 2011-03-01, 13:56
Skriven av: Cliff

Det är fan tortyr att se skiten.

Inlagd: 2011-03-01, 13:59
Skriven av: Maria

Jag orkar inte se skiten längre… ett antal gubbar måste avgå. Det här är värre än Liberec och då ska man fan anstränga sig för att det ska gå värre.

Inlagd: 2011-03-01, 13:59
Skriven av: Skidjan

Plocka av dem av banan oc satsa på stafetten.

Inlagd: 2011-03-01, 14:00
Skriven av: Alexander

Jag ger upp. Larry varför? Tredje gången gillt.

Inlagd: 2011-03-01, 14:01
Skriven av: nisse

Nisse: Varför? Är helt uppenbart vi kan ju inte valla om det inte är 15 minusgrader… I nuläget får en top plats på herrstafetten ses som en framgång.

Tack Larry du och ditt har verkligen gjort ett pissigt j*vla obefintligt jobb!

Inlagd: 2011-03-01, 14:03
Skriven av: Joel Burman

Magnar Dalen och kompani i Finland har hittat något som är väldigt bra i detta före , Det är säkert Vad sverige/ Schweitz har gjort är väl klara motsatsen , norge har något mitt i mellan

Inlagd: 2011-03-01, 14:04
Skriven av: Erik

Nisse….Det er -3 grader i Kollen, dette er totalt fjasko av de svenske vallarna!!

Inlagd: 2011-03-01, 14:06
Skriven av: tolsrav

SÄMSTA SKIDORNA I VÄRLDS HISTORIEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Inlagd: 2011-03-01, 14:08
Skriven av: Markus

Det är väldigt känsloladdat just nu och jag skulle lätt kunna vara ironisk känner jag. Men jag hoppas verkligen att detta tas om hand ordentligt efter VM. Vi här inne, som kanske följer skidcirkusen lite extra noggrant, befarade detta före VM. Vi såg tidigt signalerna.Det är det som känns så trist.

Inlagd: 2011-03-01, 14:08
Skriven av: Anna

Vi kommer fan inte ha en enda topp 30. Vi har placeringarna 20,25,30,31 vid 7,7km. OK att Norge floppade vallningen på en distans i OS, det här är den fjärde floppade vallningen.

Jag har stängt av TVn, nu går jag ut.

Väck mig när vallarna i våra grannland har vunnit.

Inlagd: 2011-03-01, 14:09
Skriven av: Skidjan

Fast nu är det nog inte bara valla. Det är dåligt form också.

Inlagd: 2011-03-01, 14:10
Skriven av: Per

Det känns som att svenskarna kan åka hem. Det ska bli samma väder eller varmare resten av veckan. Kul med Heikkinen men annars totalmörker. Var dock inställd på det hela så jag är inte så chockad. Kan vi köra med vallningsfria skidor kanske vi kan vara top-10 på stafetterna

Inlagd: 2011-03-01, 14:12
Skriven av: Jon

Orkar inte mer. Skiter i detta vm

Inlagd: 2011-03-01, 14:12
Skriven av: Sam

Men det glädjer mig att Heikkinen, Rønning och Sundby går så fint. Riktigt fina lopp.

Inlagd: 2011-03-01, 14:14
Skriven av: Anna

Fantastisk bra disponert løp av Heikkinen. Virkelig fortjent seier, og to på pallen for norge føles som gull på en dag Petter ikke stiller opp.

Jeg føler virkelig med svenskene. Håper de finner ut av det før stafetten.

Inlagd: 2011-03-01, 14:17
Skriven av: Tor

Nu ledsnar till och med jag. Det här är botten. Det verkar dock inte bara vara usla skidor, utan en rejäl formsvacka både fysiskt och mentalt.

Inlagd: 2011-03-01, 14:20
Skriven av: Anders

Jag har gnällt om vårat vallateam hela säsongen. Tom vid kallföre har vi haft lite sämre skidor. Jag fruktade detta
och tyvärr blev det ännu värre än vad jag trodde. Jag kan ge mig på att dom som vallat rent basic har haft bästa skidorna.
Men grattis till Finland det är kul när det går bra för andra än Norge.

Inlagd: 2011-03-01, 14:22
Skriven av: nisse

Grattis till Heikkinen! Kul för Finland. Roligt för Rönning & Sundby att de får visa att norsk skidåkning är mer än Northug, rätt ställe att visa takterna.

Fiasko för vallateamet, minst sagt. Bland det värsta jag sett. Att Rickardsson och Hellner skulle ha tappat formen tror jag inte ett dugg på. Däremot kan det nog bli tufft mentalt när man vet att man säkert kommer ha skit under skidorna.

Inlagd: 2011-03-01, 14:27
Skriven av: Maria

Er det nå noen som tviler på at finnene har eksepsjonelt gode ski? De fantastiske resultatene i går ble satt i et enda klarere lys i dag. 3 av de 8 beste!

Er veldig fornøyd med norsk innsats i dag. Føler at Rønnings løp er et gulløp med like ski som finnene, men men.

Føler med svenskene. Tydelig at skiene ikke var gode i dag og at de denne gangen satsen på lite feste. Litt rart likevel at Olsson blir beste svenske.

Inlagd: 2011-03-01, 14:27
Skriven av: drazyc

drazyc: Olsson hade bra glid men dåligt fäste. Övriga svenskar hade sämre glid. Sen tror jag inte Richardsson gick för fullt hela loppet.

Inlagd: 2011-03-01, 14:29
Skriven av: Cliff

Veldig hyggelig med Heikinen, dette synes jeg virkelig finsk herrelangrenn fortjener. Det kan ikke være mye gøy og slite så mye som de gjør, uten ordentlig støtte i sitt eget land. Håper at dette gullet kan skape litt ordentlig langrennsfeber i Finland igjen.

For Norge er to på pallen uten Northug er helt vilt bra, jeg utrolig fornøyd med dagen.

Sverige kommer nok tilbake, femmila går jo i skøyting…

Inlagd: 2011-03-01, 14:31
Skriven av: Hanne

Ska bli intressant att höra vad Poromaa har att säga om vallningsfiaskot

Inlagd: 2011-03-01, 14:37
Skriven av: Experten

Anna: Bra kommentar.

Sedan bör vi gratulera Finalnd. Stort grattis!!

Inlagd: 2011-03-01, 14:38
Skriven av: Alexander

Nu verkar Sverige kunna valla för för fristil. DEt är väldigt synd att Kalla och Hellner nu åkt onödiga lopp och slitit ut sig helt i onödan.

Inlagd: 2011-03-01, 14:40
Skriven av: Alexander

Jag är inte säker på att Sverige får till glidet på fristilsskidor heller. Sista etappen i touren kändes det som att många andra länder hade väldigt mycket bättre glid också i dessa förhållanden

Inlagd: 2011-03-01, 14:48
Skriven av: Jon

JBurman>> Jag tror inte att HETSJAKT är bästa melodin för att de ska göra ett bättre jobb, jag fick för mig att du var lite mer sansad i din uttryck!!

Men det är ju skönt o höra att de inte säger att de inte har koll på läget iallafall. Då hade jag nog också reagerat som flera andra. Att erkänna problemet öppet är första steget. :-)

Inlagd: 2011-03-01, 14:48
Skriven av: Jensa

Svenskarna var ju jämna så jag låtsades att det var SM och då blev det ju lite spännande :)

Sen – stort grattis till Finland, så välförtjänt med guld och bra prestationer – och kul med Rönning på pallen!

Inlagd: 2011-03-01, 14:49
Skriven av: Allan Vallan

Hva er det med svenskenes skidor? De har jo åpenbart ikke vært gode nok.

Inlagd: 2011-03-01, 14:56
Skriven av: Helmer

Wassbetg sa att han aldrig sett Poroma så stressad.

Jag tycker att man kan ha viss förståelse för att vallarna inte klarar att hitta något nu. Det är svårt att tänka kreativt när man är stressad.

Däremot borde Sverige i lugn och ro gjort en bättre analys av Oslovädret innan VM. Vädret vi har nu är inte något speciellt väder för Oslo.

Det som fortfarande irriterar mig mest är uttagningarna som man gör i lugn och ro.

Inlagd: 2011-03-01, 14:59
Skriven av: Alexander

Att vi har sämre skidor än finländarna är en sak och det behöver inte säga så mycket för de hade förmodligen bäst skidor av samtliga. Men precis som under pursuiten så hade våra största hopp, Hellner och Rickardsson, HELA FÄLTETS sämsta skidor. Och det är banne mig fullständigt ofattbart.

Inlagd: 2011-03-01, 15:13
Skriven av: Tobbe H

Förstår inte hur man kunde skicka hem Lina Andersson nu när det visade sig att något inte står rätt till med Falk. Vi hade väl haft lika små chanser med Lina som med Charlotte men nu blir det hård belastning på både Ida och Charlotte inför riktiga stafetten där vi förmodligen har större chans. Och vad hade vi gjort om Charlotte tackat nej? Ibland blir man inte klok på hur de tänker.

Inlagd: 2011-03-01, 15:21
Skriven av: Tobbe H

Att kollen är ett svårvallat ställe har ju varit kännt länge.Varför vi inte tycker att det är nödvändigt att testa är en gåta. Bingo för Norge men man undrar varför för -VM bara gick i skejt. Kan det vara en tillfällighet? Felet var att då skulle man stannat i kollen och testat.

Inlagd: 2011-03-01, 15:22
Skriven av: nisse

Virker som om det først og fremst er Rickardsson (og delvis Hellner) som sliter med å få gode klassiskski. Olsson og Södergren gjør det vel omtrent som ventet, tatt årets sesong i betraktning.

Inlagd: 2011-03-01, 15:31
Skriven av: drazyc

drazyc: Olsson tyckte efter loppet att han lika gärna kunde hålla på med löpning, för han var ändå tvungen att springa uppför alla backar. Han hade bedrövligt fäste men helt ok glid.

Inlagd: 2011-03-01, 15:34
Skriven av: Cliff

Hallå Nisse !

Det är inte Norge som bestämmer varken VM-programmet eller För-VM programmet, det ä FIS. Så jag tycker det är väldigt långsökt att leta konspirationer från arrangörshåll om vilken stil som skulle gynna något lands åkare ett år framåt i tiden. Du är lika god kålsupare som Lasse Anrell , han var ju ute i en krönika och skrev att Arrangörslandet norge hade lagt programmet så att det skulle passa Sveriege dåligt med flit , Oerhört korkat skrivet

Inlagd: 2011-03-01, 15:47
Skriven av: Erik

Jag är fortfarande helt upp i varv. Detta är det första VM GULD på herrsidan jag någonsin upplevt. Stort.

Och att det är Matti Heikkinen, Finlands smartaste och ärligaste och ja bästa idrottare. Helt enormt. Och i Norge dessutom.

Han är väldigt ojämn. Och en förklaring är att han som barn och junior tränade mer som en 800 meterslöpare än en skidåkare. Det gav honom en enorm fartuthållighet och en fantastisk mjölksyratålighet, men en usel grunduthållighet.

Men, tråkigt för Sverige. Jag lider med er. Vet hur det känns.

Inlagd: 2011-03-01, 15:47
Skriven av: Frans

Ha ha jag kollade lite hur vi kommer att ligga till efter 2 sträckor på stafetten om åkarna åker som idag.
Vi kommer att går ut 2.05 efter Finland 2.04 efter Norge så kollade jag även mot Estland som brukar komma på plats 8-10 någonting och där kommer vi att gå ut 57 sekunder efter! men strax före Rumänien skall vi nog kunna gå ut. Sedan är det ju skate kvar:-) Det räcker ju faktiskt att Södergren tar 1 minut på sin norrmann och sedan behöver Hellner bara ta 1.05 på Northug och sedan klå honom i spurten, hur svårt kan det vara?

Inlagd: 2011-03-01, 15:57
Skriven av: Göran

Äntligen. Poromaa erkänner taskiga skidor. Krävdes flera lopp innan han föll tillföga. Damerna åkte ju också på skitskidor men det viftades undan men nu kunde man inte bluffa längre.

Inlagd: 2011-03-01, 16:03
Skriven av: Experten

Vad jag gillar mest med intervjun med Poromaa är hur han pratar om att allt blir så stressigt och att de inte hinns med. Utan att det kommer följdfråga på det från Yvette.

”Världens bästa valla team” har iaf äntligen insett att man ramlat av tronen. Räddas det som räddas kan. Förslaget att bryta sig in hos finnarna är inte dumt. Tragiskt att man ska ligga så långt efter på ett visst före.

Har inga som helst förhoppningar på någon sträcka som är kvar längre. Förhoppningsvis kan Rydis göra en bra tremil.

Inlagd: 2011-03-01, 16:07
Skriven av: Joel Burman

Joel Burman:
Jag tycker Yvette gör ett bra och balanserat jobb. Hon kör de här menlösa ”Hur känns det”-frågorna som alla reportar men hon har också de väsentliga frågorna på ett balanserat sätt utan att pressa men så att man ändå får fram de relevanta svaren. Hon kommenterar ofta svaren efteråt och det gjorde han också vad gäller Poromaa, där hon ifrågasatte planeringen i vallateamet.
Sedan är det inte finnarnas mirakelmedicin som är problemet, problemet är att vi vallar sämre än SAMTLIGA nationer.

Inlagd: 2011-03-01, 16:31
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Jag håller helt med vad gäller fokus. Jag gnäller inte på att de andra har smörre flaks och liknande! Grymt att de har så bra skidor. Synd att vi vallar som ett u-land! Det är det som är mest frustrerande speciellt efter att det redan har varit risigt tidigare under säsongen inte bara på tour de ski!

Inlagd: 2011-03-01, 16:33
Skriven av: Joel Burman

Ingen har väl glömt inledningen på OS förra vintern, 15 km.
Ännu större vallamiss, bästa norrman 28:a i skate!

I dagens elände förgyllde Roberto och Brynte min tillvaron genom att jag kollade Eurosport.
Med humor hade de koll på åkarna och tiderna.
Sköna anekdoter från Brynte!

Inlagd: 2011-03-01, 16:35
Skriven av: Elin

Clownen Brynte gör sig i många fall bättre utanför skidspåren! Han dominerade på fångarna på fortet ex.

Inlagd: 2011-03-01, 16:36
Skriven av: Joel Burman

blir det inge tips ?

Inlagd: 2011-03-02, 10:49
Skriven av: Markus

I dag blir det Sveriges dag!!!!Gull og bronsjemedaljer……….

Inlagd: 2011-03-02, 11:12
Skriven av: tolsrav

Hade de inte varit bättre å låta Kalla åka stäcka ett å försöka få rygg på Saarinen..tror även de hade varit bättre så mot Slovenien å Italien.. tyckar de hade varit ett bra läge å utnyttja Saarinens åk styrka tror inte Ida har den kapaciteten att hon kan gå med Saarinen..

Inlagd: 2011-03-02, 11:17
Skriven av: jossa

jossa: Med facit i hand jo, men det var väl inte givet att Finland skulle ställa upp så.

Inlagd: 2011-03-02, 11:18
Skriven av: Cliff

Jossa helt galet om det är som du säger, vart finns startlistorna?

Inlagd: 2011-03-02, 11:22
Skriven av: bergelius

http://www.fis-ski.com/pdf/2011/CC/2122/2011CC2122SLES.pdf

Inlagd: 2011-03-02, 11:34
Skriven av: jossa

Hoppas nu att dom har stallorder att om skidorna inte är konkurrensdugliga så åker man bara kvalet som träning.
Inte ödsla energi om det är tveksamt.
Bättre ladda för morgondagen!

Inlagd: 2011-03-02, 11:46
Skriven av: nisse

Nisse: Prova säg det till Kalla!!

Inlagd: 2011-03-02, 11:56
Skriven av: Joel Burman

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values