Landslagstrupper 2023-24
Publicerat i 2023-24
kursiv stil = ingen info än, Fet stil = bekräftad, (inom parentes) = ny eller var tidigare i
Aktiva:
A-landslag damer (A) – 8 (+2) | A-landslag herrar (A) – 7 (+1) |
---|---|
Ebba Andersson, Piteå elit SK Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK (ny) Johanna Hagström, Ulricehamns IF Moa Ilar, Falun Borlänge SK Frida Karlsson, Sollefteå Skidor (ny) Emma Ribom, Piteå elit SK Jonna Sundling, Piteå elit SK Linn Svahn, Östersunds SK (ny) |
Edvin Anger, Åsarna IK (TB) Jens Burman, Åsarna IK Marcus Grate, IFK Umeå Calle Halfvarsson, Sågmyra SK Johan Häggström, Piteå elit SK (ny) Anton Persson, Falun Borlänge SK William Poromaa, Åsarna IK |
Team Bauhaus damer (TB) – 7 (+2) | Team Bauhaus herrar (TB) – 6 (+1) |
---|---|
Lisa Eriksson, Piteå elit SK (J) Ingrid Hallquist, Åsarna IK (SS) Moa Hansson, Falun Borlänge SK Lisa Ingesson, Piteå elit SK Louise Lindström, Falun Borlänge SK Moa Lundgren, IFK Umeå Märta Rosenberg, Duveds IF |
Emil Danielsson, Högbo GIF (SS) Jonas Eriksson, IFK Mora SK George Ersson, Falun Borlänge SK Truls Gisselman, Rehns BK (SS) Leo Johansson, Falun Borlänge SK Eric Rosjö, IFK Mora SK |
JuniorLANDSLAGET damer (J) – 5 (+1) | JuniorLANDSLAGET herrar (J) – 5 (+1) |
---|---|
Nora Bråmer, IFK Mora SK (ny)
Erica Lavén, Täby IS SK
Malin Oskarsson, Högbo GIF (ny)
Elin Näslund, Vårby IF
Evelina Crusell, Skellefteå Skidklubb (ny)
|
Anton Grahn, IFK Mora SK (ny)
Erik Bergström, Rehns BK
Elias Danielsson, Högbo GIF
Hugo Nilsson, Hudiksvalls IF
Simon Nordlander, Stockviks SF (ny)
|
Landslagsledning:
Förbundsdirektör Längdchef Landslagschef Tränare A-lag damer Tränare A-lag herrar Tränare Team Bauhaus herrar Tränare Team Bauhaus damer Tränare Elitmiljö Östersund Tränare Elitmiljö Östersund Tränare Elitmiljö Umeå + Juniorer Tränare Elitmiljö Falun |
vakant Lars Öberg Anders Byström Stefan Thomson Anders Högberg Lars Ljung Andreas Domeij Ida Ingemarsdotter Linda Danvind Malm vakant Mattias Nilsson |
Vallateam:
Vallachef Vallare Vallare (Ebba A och Maja D) Vallare Vallare Vallare Vallare (Jonna S) |
vakant Mats Eklund Thomas ”Oljan” Eriksson Anders Niemi Linus Rotter Martin Norrgård Perry Olsson |
Tidigare med:
Berg, Ludvig, Rehns BK (J)
Berglund, Gustaf, IFK Mora SK (SS)
Dyvik, Anna, IFK Mora SK (A) (info)
Ericsson, Tove, Hudiksvall IF (J) (info)
Kvarnbrink, Gustav, Åsarna IK (SS)
Myhlback, Petter, vallachef (info)
Rune, Carl, Täby IS SK (SS)
Rönnlund, Elina, IFK Umeå (SS)
Skoglund, Måns, Täby IS SK (SS)
Solin, Jenny, Sollefteå skidor IF (SS)
Strömberg, Ola, förbundsdirektör (info)
Svensson, Oskar, Falun-Borlänge SK (A) (info)
Vikman, Ingrid, tränare landslag Team Bauhaus damer (info)
Fotnot: Team Svenska Spel (SS) som fanns innan lades ner som grupp – info
Börjar närma sig den tiden på året då förbundet brukar offentliggöra vilka som ingår i kommande säsongs träningsgrupper så lägger upp en tråd om det nu. Infon i inlägget ovan kommer att redigeras med tiden då mera/ny info kommer in. Hjälp gärna till med info och länka gärna!
Frida?
Moa Ilar (inte Olsson)
Är inte Anger i A-laget (eller han kommer väl att bli)?
Tomas: Ilar ska det naturligtvis vara istället för Olsson, har ändrat det i startinlägget nu. Tack för påpekandet!
Gällande Frida Karlsson, Maja Dahlqvist och Linn Svahn återstår att se om de väljer att ingå i landslagets träningsgrupper eller väljer att stå utanför och gör satsning i egen regi, vi får se?
Gällande Anger ingick han i Team Bauhaus innan men kommer säkert att ingå i A nu. Avvaktar dock förbundets officiella info innan ändrar i listorna ovan.
Om vi ska ta och spekulera lite? Damsidan:
A-landslaget
– Frida, Maja och Svahn får gehör för sina önskemål/anpassningar och blir med igen.
– Dyvik slutar men de andra kvar, de har gjort det bra denna vinter.
Team Bauhaus (TB)
– Lundgren och Rosenberg kvar.
– Tove E och Lisa E in från juniorlaget.
– Elina R in från SS då hon gjort det bra denna vinter i bl.a. SM.
Svenska Spel (SS)
– Lindström, Ingesson och Hansson in från TB.
– Hallquist kvar men inte Solin.
Herrsidan då? Anger in i A från TB efter denna fina säsong och Alvar Myhlback in i någon landslagsgrupp men nöjer han sig med en plats i juniorlandslaget eller hellre in i t.ex. TB och träna/fajtas med de stora grabbarna efter denna vinter med långlopp samt skippandet av JVM?
Svensson och Persson ryker . Leo , Ersson och Rosjö nedflyttas till SS. Upp går Berglund, Gisselman och Gisselman.
Danielsson ska de va.
inte en chans att Svensson och Persson ryker.
Moa Lundgren borde väl ta Anna Dyviks plats i A-laget,
Koskiwaara: Det beror nog på om de ska göra plats igen för Frida, Maja och Svahn i A-laget eller inte? Är de tre inte med kan jag hålla med dig om att Lundgren ligger närmast till hands för en A-plats.
Jag tror inte heller att Oskar och Persson försvinner ut men jag önskar att vi skulle ha åkare med bättre kapacitet i a-gruppen. Oskar snittar völ på plats 28 i världscupen på sprint under gångna säsongn vilket inte känns varken gädjande eller hoppfullt inför nästa.
Svensson kan leva på gamla meriter en säsong till. Men presterar han inte bättre nu kommer han absolut ryka 2024/2025.
Landslagsgrupperna består inte att ett fixt antal platser. Det kan bli både fler och färre än tidigare år. Så det är fel att tänka att åkare A ska ta åkare B plats.
Ja det är väl pengarna som bestämmer antalet platser, Bauhaus och Svenska spel kanske säger att de är villiga att sponsra ett antal platser. Så länge det inte hörs något om inskränkningar kan man väl spekulera i att det blir lika många platser som förra säsongen. Personligen tycker jag att både Elina Rönnlund och Moa Lundgren skulle platsa i A-laget, dvs. 10 st. Då kanske vi kan ställa upp med fullt lag i fler lopp än som skedde förra säsongen.
Moa Lundgren började ju visa lite gryende form mot slutet av säsongen. Vad hon behöver nu är väl en bra träningssäsong så kan det nog börja gå bra i skidspåren igen.
Att supa sig full i Curaçao är uppenbart ingen bra uppladdning för en skidtävling…
Vad är det med Ebba i Fjälltopploppet?
Kan hon inte bara…
Inse att säsongen är över och njuta med väninnorna?
Mycket skall man höra innan öronen flyger iväg. Varför skall man inte göra sitt bästa när man ställer på start i en skidtävling? Det finns gott om tid att mysa på fjället nu. Klart Ebba vill avsluta sin supersäsong i stil. Tänk att hennes 2 sämsta placeringar i årets säsong blev 2 st 4:e platser. 11124211111131411 är hennes resultatrad räknad från Bruksvallarna i höst till Bruksvallarna igår, Och då räknar jag ändå inte hennes 2 vinster i Skandinavisk cup. Dom övriga tjejerna har ett jobb att göra i sommar…
Räknade visst med vinsterna i Skandinavisk cup. Ja ja, trevlig sommar!
Frågan är väl snarare varför Burman och Poromaa tar betalt för att delta på en tävling och sedan larvar sig och blir 19 minuter efter.
Vid Ebbas första fjärde plats hade hon dessutom katastrof-skidor även om hon var professionell nog att inte klaga offentligt (tillskillnad från vissa herråkare….)
Det är en otroligt imponerande resultatrad av Ebba när man får se den så där i skrift!
Men jag skulle inte räkna bort Frida nästa säsong, hon var rätt jämn också och nu fick vi ju också ett sammanhang till den där 9:e platsen (krock och hjärnskakning).. Det blir väl mycket tävlande nästa säsong utan mästerskap, gynnar kanske jämna och genomtränade Ebba lite mer än Frida ändå.
Ganska kul alias faktiskt, Burmannn och Porromannn.. :-)
En liten quiz i den stille tid ..
Han – ”kom, sägrade och försvann” – …
Hvilken idrettsutøver tenker man på da?
God sommer, svensker!
Kämpa Bjervig.
https://www.tv2.no/sport/vintersport/langrenn/gull-i-sporet-grastein-pa-bakrommet/15686830/
De svenska landslagsgrupperna släpps senare men Norges landslagstrupp kommande säsong är offentliggjord och består av:
Damer
Helene Marie Fossesholm
Anne Kjersti Kalvå
Julie Myhre
Mathlide Skjärdalen Myhrvold
Marte Skånes
Heidi Weng
Lotta Udnes Weng
Tiril Udnes Weng
Ingvild Flugstad Östberg
Herrar, sprint
Pål Golberg
Even Northug
Sindre Björnestad Skar
Håvard Solås Taugböl
Erik Valnes
Herrar, distans
Harald Östberg Amundsen
Simen Hegstad Krüger
Martin Löwström Nyenget
Sjur Röthe
Didrik Tönseth
Alltså ingen Kläbo, Holund eller Skistad.
Jörgen… Holund slutar, liksom Haga.
Manne: Ja och de andra två (Kläbo och Skistad) väljer att satsa utanför landslaget.
Det intressanta, världsmästaren på femmilen är kvar i sprintlaget (Norge)…
Den svenska uttagningen tycks ha hamnat i en slakmota.
Sverige ska redovisa sina uttagningar den 11 maj, det har inte hörts något om det ekonomiska läget än så länge,
men både Norge och Finland har en kärv ekonomi nästa säsong.
Skidintresset är uppenbart på topp i Sverige när förstasidesnyhet i båda kvällstidningarna är att Frida blöder näsblod på träning…
Men att hon förlorade med över 5 minuter över Ebba i säsongens sista lopp var det tyst om:-)
Hon åkte ändå både ikapp och ifrån Burman och Poromaa trots att damerna startade 5 minuter efter herrarna. Vilket ju även Andersson och tyskan gjorde då givetvis. Vad sysslade våra bästa herråkare med egentligen? Hade de en picknickpaus på vägen? :)
Det är ju bara (men inte så bara) ett GoodWill lopp där stjärnorna är närvarande med örona i
I behåll för att umgås sinsemellan klubbarna ta det lugnt och skriva autografer med småttingarna. Det är viktigt det också. Inte bara segerrader. Men det fattar ju de flesta med framstående öron.
Ja, Jens Burmans segerrad denna säsongen var ju verkligen imponerande. Kanske han kunde börja med att vinna ett ploj-lopp iallafall.
Med tanke på ”småttingarna” så kanske en och annan skidåkare skulle prata mindre om festandet och ägna sig mer åt seriöst träning. Verkar som om en del tror att man får någon typ av tråkstämpel om man inte talar om att man minsann dricker alkohol. Det är nästan så att både fotbollsspelare och ishockeyspelare framstår som seriösare en vissa skidåkare.
Bamseträning skulle nog sitta fint för den som siktar framåt!
Jonna verkar ägna sig åt Bamseträning..? – kan staka långt upp i backarna.. hänger (nästan) med Skistad på ett klassiskt upplopp också..
Jag har aldrig uppfattat Fjälltoppsloppet som något plojlopp utan att alla åker så snabbt de kan i det loppet. Tacka veta jag Ebba som alltid ger allt i alla lopp och som inte tar semester innan säsongens sista lopp är kört.
Nej, det är inget ploj-lopp. Men det måste ju många elitåkare tycka eftersom dom inte verkar bry sig. Det skulle ju vara ett utmärkt tillfälle för t ex Burman att för en gång skull ta en seger.
tävlingar efter WC säsongen för man nästan alltid ta med en nypa salt låt dom slappna av innan dom drar igång hård träningen till nästa säsong
Såg någon kommentar ovan om expressen och hur torka råder kring skidnyheterna när de lyfter upp Frida Karlssons näsblod. För det första är det väl främst sådana rubriker som dyker upp där. Nyheter om Northug, Johaug eller någon annan norrman som ”attackerat” någon svensk eller sverige, samt så lyfter de upp ett ord i rubriken när en intervjuad åkare har sagt ordet ”galet” eller ”sjukt” osv. Så jag tycker nyheterna på expressen om skidor fortsätter som de alltid gjort.
För det andra. Det är väl ett tecken på att säsongen går mot sitt slut när diskussionerna handlar om huvurida åkare ska göra sitt bästa i säsongens sista(?) lopp. ”Torkan” märks i så fall även här. Sedan har även jag en åsikt om detta och det är att det inte spelar någon större roll om åkarna maxar eller ej. Det lär ju inte bli många nyheter kring denna typ av lopp, och blir det det så handlar det inte om placeringar och tider. De som kollade på loppet är nog bara glada av att se stjärnorna åka, och DET är väl det relevanta. Kul att se Ebba dundra på som vanligt, och sedan tycker jag verkligen det är skitsamma om Burman lusåkte. Kan inte se några dåliga effekter med något av de valen.
Rubik: Jag tycker du är lite orättvis mot Expressen. Här är en par veckor gammal artikel som inte passar in i din mall för skidnyheter hos Expressen: https://www.expressen.se/sport/langdskidor/jag-madde-inte-bra–som-manniska-dar/
Är det tävling stå bör man alltid göra sitt bästa (om man nu inte sätter laget före jaget).
Peos
Jo da, Sundling er bra til og stake, og er på høyde med Skistad i sine beste dager, sett bort i fra sprinten i Drammen, som nærmest er en stakekonkurranse i en ”slak” oppoverbakke, mot mål .. Men får Skistad ytterlige et løft til neste sesong, sp. i utholdenhet, som har vært hennes svakhet, beviselig under VM-finalen, der hun var kraftløs og var helt ”tom” når medaljene skulle fordeles.
Men ser ikke bort i fra at Linn og Kristine blir de verste konkurrentene til Sundling i sprintcupen, next sesong.
Første testen blir under vc-åpningen i Ruka, som er en tøff sprintløype.
Många gånger har man läst klagomål från små sporter att deras tävlingar inte nämns i nyheterna för att Zlatan blött näsblod eller har nageltrång. Nu fick vi ett nytt bevis på hur stor skidsporten är då Fridas näsblod tryckte bort annat och då är det dessutom off-season. Det var mer menat som en lustig grej och inte kritik mot någon.
Pelle
Ja det blir nog mycket Kristine, Linn och Jonna i sprint nästa säsong.
Skistad kan ju ha ännu mer utvecklingspotential som du säger, är bara 24 år och redan nu verkar hon ha uthållighet så det räcker långt. Men jag undrar vad Linn Svahn kommer att svara med? Ruka kommer nog att ge en del svar. Hon har ju sett nu var ribban ligger och lär väl försöka träna upp sig därefter..
@swestam – jag raljerade lite. Såklart har de relevanta artiklar också. Men kolla i flödet om längdskidor. Tycker du min kommentar var så konstig?
Rubik: Jo, det är mycket klickartiklar i Expressen och artiklar om Frida drar extra mycket klick. Men det finns ett generellt avfärdande av allt som Expressen skriver om skidor som skit vilket det inte är. Jag tycker det blir lite tröttsamt i längden varav min kommentar.
Håller med dig Swestam, inte allt som Expressen skriver kring längdskidor är skit. De skriver mera än andra tidningar samt är på plats under världscupen samt mästerskap sen kan nivån variera. Såg förresten denna artikel från idag, Pettersson har pratat med Ebba som bland annat berättar att hon kommande säsong siktar mot att vinna totala världscupen inkl Tour de Ski, att hon tänker förbättra sig i sprint samt att hon hoppas alla är med i landslaget till kommande säsong men inget är spikat än då förhandlingar pågår:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/ebbas-sorg-far-en-klump-i-magen/
Jag retar också upp mig ibland på allt trams som skrivs i kvällspressen, speciellt på webben. Men då tänker jag ett varv till: Hur ofta betalar jag för det jag läser där? Nästan aldrig…
Expressen blandar rätt mycket i sin bevakning. Pettersons krönikor är väl det jag stör mig på mest. Däremot är ju hans längre intervjuer bra.
När de citerar fel och lägger ord i mun är det ju inte så kul heller, men det är ju en kvällstidning trots allt.
Enligt Thomas Pettersson så tyder det mesta på att FIS inte kommer fatta något beslut om Ryssland nu i vår utan att man kommer vänta med det tills i höst.
Petterson har förmodligen ingen kunskap om detta utan gissar bara. Geniet hade ju någon teori under VM som att Ryssland skulle komma tillbaka för att tittarsiffrorna på längdskidor gått ned fastän det är FIS centralt som beslutar och längdåkning inte är speciellt viktigt för FIS överhuvudtaget.
Hans artikel om att frågan inte ska upp på längdåknings-mötet är ju också bara att redogöra för det självklara eftersom det inte är en fråga för längdåkningskomitten…
Ibland undrar man hur dum han är och hur mycket han bara spelar dum.
Jan: Märklig kommentar. För mig var det en nyhet att FIS inte kommer fatta något beslut om Ryssland i vår. Och längdåkningskommittén hade ju ganska livlig diskussion om hur man skulle hantera Ryssland förra våren och de kan ju uttrycka en åsikt även nu. Ryssland kommer för övrigt inte vara närvarande nu (de hade tänkt delta men avstår då deras närvaro på plats tydligen inte var önskvärd).
FIS längdåknings kommitté har inget mandat att behandla frågan om ryssar ska tillåtas delta så att de inte diskuterar det på sin konferens är väl självklart? Detta är huvudnyheten i Petterson artikel….
Och vad Petterson har för känsla efter ett samtal med Mattson är ganska irrelevant, frågan kan mycket väl behandlas på FIS Council 25:e maj.
Jan: Du verkar helt förblindad av ditt starka ogillande av Pettersson så att du avfärdar allt han skriver.
Jag tycker det är bra att han skriver vad som händer på de olika FIS-mötena och att han pratar med personer som är inblandade, ingen annan i svensk media skriver om det utan man brukar få vända sig till norsk media för att någon form av rapportering.
Han skriver ju dock inte vad som händer på möterna. Artikeln är skriven som krönika och en självklarhet presenteras som något märkligt. I nästa passus refereras till pratstund med Karin Mattson och att inget förmodligen kommer ändras på konferensen i Maj. Detta är dock bara spekulationer.
Det hade varit bättre om Petterson hade skrivit en nyhetsartikel med fakta och satt allt i ett sammanhang. Nu blev det mest trams när han vilseleder läsarna och blandar ”fakta” och åsikter.
Ser nu att Tove Ericsson satsar på långloppscupen. Hon ska åka alla lopp i cupen nästa säsong. Vet inte alls vad jag ska tycka om detta men lycka till i vilket fall.
Jan: vissa herråkare brukar gnälla på skidorna? eller är det någon speciell person du är ute efter för nog har jag hört även damer gnälla
Förutom VM-stafetten har jag aldrig hört Emma, Ebba eller Frida gnälla på skidorna även om det är uppenbart att de ibland haft dåligt. Jonna tror jag aldrig klagat. Linn Svahn och Maja Dahlqvist är riktigt bra på att credda vallarna när skidorna är bra.
Däremot är det ju mer regel än undantag att Calle och Wille svär över undermåliga skidor. Droppen för mig var när Myhlback tyckte det var ok att Calle gnällde på skidorna efter lagsprinten men blev arg när tjejerna som hade uppenbart sämre skidor på stafetten klagade.
Damlandslaget består av professionella och fantastiska utövare som är lätta att gilla. Herrlaget består till stora delar av oproffsiga gnällspikar och dåliga förlorare,
Jan: var det inte så att det bara blev för mycket för Myhlback att det var slumpen som avgjorde hade herrarna åkt den dagen och gnällt hade hans ilska kanske gott ut över dom..
dåliga skidor har det väl gnällts på en del genom åren första gången jag kommer ihåg var 1988 OS ser inte riktigt problemet med det även om det kan göras snyggare kanske och uttalanden just efter lopp i stundens heta kanske man får sålla lite av
Problemet är att herrarna oftast gnäller utan att ha fog för det. Att följa de svenska herrarna de senaste 10 åren har varit rent pinsamt. Jag minns redan när Jonas Peterson anställts och han pratade om att herrarna haft stolpe ut och ville skylla alla problem på vallateamet.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/os-hjaltens-firande-med-vladimir-putin/
Läser att längdchefen Lars Öberg sagt till TT att FIS förväntas klubba på styrelsemöte 24 maj att Sverige får tre världscuphelger: Gällivare 2-3 dec, Östersund helgen efter och så världscupavslutningen i Falun 15-17 mars.
Öppning för Ulricehamn i framtiden fast senare på säsongen då det inte anses optimalt med tävlingar där i början av säsongen. Svenska skidförbundet öppnar också för comeback för Stockholmssprinten i framtiden om någon vill ta på sig att arrangera det.
Kan vi inte lura hit henne i tron att hon ska få tävla och sedan låser vi in henne i fängelse.
Jörgen: Här är en direkt svensk översättning från den information som FIS la upp på sin webbplats i söndags med rapport från FIS längdkommittés möte i Dubrovnik i fredags: https://www.skidor.com/idrotter/langdakning/nyheter/2023/2023-05-08-fis-foreslar-tre-svenska-vc-tavlingar-sasongen-2023-2024
Handlar som sagt inte bara om ett preliminärt världscupprogrammet för nästa säsong också om att man vill permanenta testet med lika distanser för damer och herrar samt poängskalan för världscupen
Swestam: Tack för den länken, den hade jag inte sett. Positivt att de planerar in världscuptävlingar i Nordamerika också.
Davos på Tour de Ski är en nyhet. Det ska enligt plan köras en kvällssprint i skejt och därefter en gammeldags jaktstart dagen efter. Frågan är om man baserar jakten på sprintresultatet? Kan trots allt vara lite kittlande med Ebba i jaktläge t ex. Tourtotalmässigt bör det i så fall missgynna Jonna Sundling om vi tar för givet en pallplats på sprinten och nackdelen att ligga och spåra under jaktstarten.
Poängsystemet verkar bestå nästa säsong. :(
Maja, Svahn, Frida och Häggas tillbaka i A-landslaget meddelades det idag. Anger uppflyttad från TB och Oskar Svensson ej med. Har uppdaterat startinlägget ovan.
Och Oskar Svensson är borta ur bilden som jag förutspådde tidigare.
Uppdaterat infon nu i startinlägget gällande Team Bauhaus (TB) som förbundet lagt ut på sin hemsida. Lisa E in från juniorlaget men inte Tove E (åker långlopp under kommande säsong tydligen), Hallquist in från SS men inte Rönnlund. På herrsidan Danielsson och Gisselman in från SS. Svenska spel (SS) försvinner som grupp istället kommer fokus läggas på att brett stötta elitmiljöerna skriver förbundet.
Tycker det är en bra sak att Svenska spel går upp i rök. Landsleget vill inte förknippas med speldjävulen helt enkelt.
GKA: Svenska Spel är fortfarande huvudsponsor.
Jörgen; En petitess Lisa Eriksson har lämnat Strömnäs och tävlar för Piteå Elit, men bor och tränar i Östersund efter att Gymnasiet är färdigt.
Koskiwaara: har Lisa ännu bestämt varit hon ska flytta efter gymnasiet ? och är det 100 klart med Piteå? senat jag lästa om det var inget av det klart men är ett tag sedan
Koskiwaara och Jossa: Tack för påpekandet, ser nu att det står Piteå Elit efter Lisa E:s namn i förbundets info från idag om träningsgrupperna, får anta att det är klart då med bytet så jag ändrar hennes klubb i startinlägget nu.
Ja trist att poängsystemet verkar behållas. Hade gärna sett att de åtminstone justerat isär poängen lite mer typ 100-90-80p etc.
Taktiska funderingar inför nästa säsong. Om Skistad fortsätter att vara lika stark framöver behövs lite bättre taktik från svenskorna. Istället för att sprida ut sig en och en i alla kvartsfinalerna bör två starka svenskor gå i första kvarten där Skistad garanterat alltid går. T.ex Sundling och Ribom och att de kör hyfsat hårt så att norskan måste spurta för att säkra topp 2. Precis så som det blev i semin på VM då Skistad fick ta i rejält för att hålla andraplatsen före Sundling. Låt henne inte få enkla kvartsfinaler där hon kan cruisa in på en andraplats i halvfart. Hon behöver köras mör innan finalen!
Dock vet vi inte riktigt hur en Dahlqvist eller Svahn i bra form står sig mot henne i en ren upploppsspurt då den situationen aldrig uppstod under senaste säsongen. Så om inte Sundling lyckas med sin vanliga rycka ifrån-taktik så kanske vi ändå har ett par vassa sprutare som kan skugga Skistad och svepa förbi henne på upploppet… :)
Ruben: tror inte någon vill offra sig på det sättet av svenskorna redan i en kvart. den taktiken hade kanske kostat dom två svenskorna i finalen mot Linn och Maja som kunnat få en lättare väg. även en risk att bli 3 kan kosta en semi.
visst ska man åka mycket som ett lag så mycket som möjligt, men skidor är individuellt så många tänker på sig själv mest i slutändan inte som i cykel där alla har sina roller och där delar man på pengarna
Swestam, så sant så sant. Var nog lite väl snabb där.
Jossa; Det är klart med Pite Elit för Lisa Eriksson, vi har nog läst samma artikel i NSD där hon avslöjade sina framtidsplaner efter att hon slutat på Skidgymnasiet i Sollefteå, om hon flyttat till Östersund vet jag inte, men planen var så i alla fall. Det ska bli kul att se hur hon klarar övergången till ett ”nytt liv” med allt vad det innebär hoppas att hon får hjälp av förbundet/ skolan med nytt boende mm. det är inte konstigt om övergången från junior till senior inte sker helt smärtfritt. Annars imponerade hon på mig när hon bl.a. slog 17-åriga underbarnet Milla G. A. från Norge på Stafetten i Whistler.
US Ski Team släppte häromdagen truppen inför kommande säsong:
Men
A Team
Ben Ogden (Burlington, VT; Stratton Mountain School; 2/13/00)
James ”JC” Schoonmaker (Anchorage, AK; Alaska Pacific University; 8/12/00)
B Team
John Steel Hagenbuch (Ketchum, ID; Dartmouth Ski Team; 10/01/01)
Luke Jager (Anchorage, AK; Alaska Pacific University; 1/17/00)
Zak Ketterson (Minneapolis, MN; Team Birkie; 4/02/97)
Zanden McMullen (Anchorage, AK; Alaska Pacific University; 5/31/01)
Scott Patterson (Anchorage, AK; Alaska Pacific University; 1/28/92)
Gus Schumacher (Anchorage, AK; Alaska Winter Stars; 7/25/00)
Development Team
Brian Bushey (Montpelier, VT; University of Utah Ski Team; 11/06/02)
Michael Earnhart (Anchorage, AK; Alaska Pacific University; 8/11/02)
Walker Hall (Winthrop, WA; Methow Valley Nordic Team, University of Utah Ski Team; 6/11/02)
Max Kluck (Butte, MT; Bridger Sports Foundation; 9/25/04)
Will Koch (Peru, VT; Stratton Mountain School; 2/21/02)
Derek Richardson (Anchorage, AK; Alaska Pacific University; 5/21/04)
Women
A Team
Rosie Brennan (Anchorage, AK; Alaska Pacific University; 12/2/88)
Jessie Diggins (Afton, MN; Stratton Mountain School; 8/26/91)
Julia Kern (Waltham, MA; Stratton Mountain School; 9/12/97)
B Team
Sophia Laukli (Yarmouth, ME; Aker-Dæhlie; 6/08/00)
Novie McCabe (Winthrop, WA; Alaska Pacific University; 12/15/01)
Sydney Palmer-Leger (Park City, UT; Stratton Mountain School; 2/04/02)
Development Team
Haley Brewster (Avon, CO; University of Vermont Ski Team; 6/06/03)
Sammy Smith (Boise, ID; Sun Valley Ski Education Foundation; 9/22/05)
Ava Thurston (Waterbury, VT; Dartmouth Ski Team; 1/06/04)
Vad händer med Gustaf Berglund? Nu är han inte alls kvar i landslagsverksamheten längre?
Elina Rönnlund la sig under kniven för sina långvariga ryggproblem efter att ha vunnit SM (10 km fristil intervallstart) i februari och står nu utanför landslagsgrupperna. Trodde att Rönnlund skulle plockas upp från SS till TB men det blev Hallquist istället. Lite märkligt kan jag tycka för om operationen gick bra och rehab går enligt plan talar ju mycket för att Rönnlund kan bli bättre än innan?
Koskiwaara: japp är samma artikel vi läst då. ska bli intressant följa henne även om steget är stort och stafetten i JVM var det som imponerade mest men kommer även ihåg tok satsningen på det fira loppet får bli en läropeng bra att ha med sig
Läste idag att det står och väger mellan att bli kvar i Sollefteå eller flytta till Östersund för Lisa E tränar frågan är ännu öppen om hon byter eller har kvar samma
Nu har förbundet släppt vilka som ingår i juniorlandslaget 2023/2024:
Nora Bråmer, IFK Mora SK
Erica Lavén, Täby IS SK
Malin Oskarsson, Högbo GIF
Elin Näslund, Vårby IF
Evelina Crusell, Skellefteå Skidklubb
Anton Grahn, IFK Mora SK
Erik Bergström, Rehns BK
Elias Danielsson, Högbo GIF
Hugo Nilsson, Hudiksvalls IF
Simon Nordlander, Stockviks SF
Har uppdaterat i startinlägget ovan.
Alvar kvar i 157 enligt hans egen Instagram.
A. Domejj förre juniortränaren blir damtränare.
Har uppdaterat det om Domeij i startinlägget nu. Länk till infon om detta hos förbundet
Så FIS har fastställt världscupprogrammet för nästa säsong, beslutat att köra samma distanser i VM som i världscupen och att ryssar och vitryssar även fortsättningsvis kommer vara avstängda. Vad gäller Rysslandsbeslutet så gäller det tillsvidare. Bra att man inte tillåter neutrala ryssar och vitryssar som man gjort i så många andra idrotter men hade varit bättre om man hade beslutat att det skulle gälla hela den kommande säsongen (nu vet man inte om FIS kommer fatta ett annat beslut under hösten).
Om jag skriver Jonna Sundling och ett ? kanske någon kan bekräfta.
Dålig stil att lägga upp en gruppbild på laget när alla inte är med…
Scaniamilen i löpning vanns av Ebba Andersson på damsidan och William Poromaa blev 3a i herrklassen.
https://www.marathon.se/racetimer?v=/sv/race/show/5507%3Flayout%3Dmarathon
Var väl iofs. inte så många löparspecialister med då det var mest skidåkare topp 15 däribland en Anders Södergren på 13e plats. Till och med Anders Byström var med och blev 48! :)
Det finns ett förslag om att göra sprintkvalen i världscupen. Tanken är att man skall få tre chanser att sätta en kvaltid (tre försök under en timmes tid) och att det är den bästa tiden som räknas.. Lite inspirerat av hur kvalen går till Formel 1. Det kommer inte att införas n u men man skall testa med detta upplägg i Norgescupen.
Fluorfritt from 1 juli i år om någon glömt.
gka skriver:
MAJ 29, 2023 KL. 9:50 E M
Fluorfritt from 1 juli i år om någon glömt.
Ajdå, då får jag byta tandkräm…
LS Obs Gäller endast i FIS skidspår.
Skilj mellan fluor och fluorid. På engelska finns ju också flour.
Swestam: Ha Ha, Om man tänker försöka trötta ut Skistad redan under sprintkvalen, får man lägga ihop alla kvaltider och ta genomsnittet, annars kör hon ju bara ett kvallopp för fullt.
Kvalet ska i sådana fall gå kvällen innan
Jan: Ja då förstår jag Skistad ska bara behöva gå tre lopp Finaldagen.
Lägerplanen är släppt. Herrar och damer, A-landslag och Team Bauhaus kör mycket var för sig.
Damerna är seriösa utövare som styr sin egen träning och kommit med synpunkter och landslaget har efter det anpassat sin träning.
Herrarna är lallare som tycker landslaget ska bestämma vad de ska göra.
Ja Swestam, läser det också nu på förbundets hemsida, kopierar in lägerplanen därifrån:
Falun-Södertälje förflyttningsläger, herrar, 21 maj
Sognefjell, A-lag (damer), 30 maj
Åre, herrar, 14 juni
Sollefteå, Team BAUHAUS (damer), 21 juni
Torsby, 6 augusti
Meråker, sprint (herrar), 4 september
Livigno, distans (herrar), A-lag (damer), 7 september
Sverige, Team BAUHAUS, dam, 7 september
Falun, sprint (herrar), 3 oktober
Vålådalen, A-lag (herrar), Team BAUHAUS, 25 oktober
Livigno/Pitzal, A-lag (damer), 25 oktober
Gällivare, Team BAUHAUS, 10 november
Gällivare, A-lag, 13 november
*Delar av planen är preliminär och mindre justeringar kan förekomma
Jan: är man verkligen lallare bara för att man tycker andra ska styra? och är men per automatik mer seriös om man gör som damerna ? och blir det alltid bäst så?
Jossa
Givetvis inte. Dock är svenska herrlaget en sorglig samling med enstaka undantag. De tränar med huvudet under armen och lyckas dem inte så gör man som Calle brukar att skylla på andra.
Hellner, Olsson och Richardsson i generation innan hade mycket mer gemensamt med vårat fantastiska damlag än de mansbebisar som nu utgör herrlaget.
Jag tycker ju Calle är ganska oförarglig som person men man skall definitivt inte låta honom ha något inflytande över hur träningen skall utformas i alla fall.
Det har du helt rätt i. Min reflektion var mer att damlaget är så mycket bättre än herrlaget på precis alla plan…
Mjo, damerna sänder helt andra vibbar än herrarna.
Landslagen är bara en spegling av samhället i övrigt. Tjejerna håller på att ta över. De utgör 64% av de som går ut högskolorna med godkända examina.