Vilka ska åka sprintstafetten
Publicerat i 2020-21, VM Oberstdorf
Vilka som ska köra för Sverige i sprintstafetten är fortfarande inte klart. Själv lutar jag åt Maja och Jonna men tror uttagningen blir Jonna och Linn. Men det finns ju minst tre kanske fler uppställningar som är aktuella. Så vad säger Skidpepparna? Rösta här nedan.
[poll id=”86″]
Det väl lite osäkert om Linn orkar de tuffa backarna så många ggr som krävs. Hon tappade ganska mycket varv efter varv i långmotan i Val Müstair efter att ha gått ut i ledning. Jag tror även att Maja får det svårt på den här banan om den är exakt samma som i går. Det är stor skillnad mot en bana som Dresden. Mitt par skulle vara Hagström och Frida eller Hagström och Jonna.
För övrigt tycker jag att sprintabanan igår var väldigt bra och utslagsgivande och med lagom åktid. Alla sprintegenskaper sattes på prov inkl en lång och jobbig spurt. Föret är som det är. Det har skett en stor utveckling på vilken speed som krävs i uppförsbackarna på bara några år.
Jag röstade på Jonna & Maja men det ska egentligen vara Maja & Jonna för Jonna ska åka sista sträckan.
Kallner: Problemet för Hagström är att hon aldrig har åkt sprintstafett. Hon skulle ha åkt med Jonna i Ulricehamn men avstod på grund av sina problem med luftrören. Hon är ett för osäkert kort. Maja har en stor erfarenhet av sprintstafetter och åkte egentligen inte så fruktansvärt dåligt i sprinten. Maja behöver bara hänga på täten på sina sträckor så fixar Jonna guldet! Så otroligt stark som Jonna var i sprintfinalen.
Det låter väldigt osannolikt att Svahn inte skulle hämmas något av axelskadan. Då skulle hon ha tappat väldigt mycket av formen från Ulricehamn på några veckor och den formen var ändå någorlunda. Men jag kan inte heller tro att de ljuger så friskt. Så okey då, formen är nästan helt borta och hur ska man då kunna restaurera den på ett par dagar. Visst, under sker ibland och det skulle vara toppen men jag tror inte vi får se Svahn mer i VM. I så fall möjligen då på den avslutande 3-milen då kanske andra är slutkörda.
Tror att det blir Dahlqvist-Sundling som kör teamsprinten. Dahlqvists form ser ju ändå skaplig ut så hon borde kunna bita ihop och hänga med hyggligt på sina sträckor så får Sundling axla det stora ansvaret.
Jag hoppas ju på Jonna-Maja men tror de har svårt att peta Linn om hon uttrycker att hon vill åka.
Jag har ingen exakt analys på hur pass tung banorna. Sprintåkare brukar ju vara snäppet sämre i skate än klassiskt när det blir lite längre vilket även sprintstafett är.
Nu vill ju Ebba, Ribom, Karlsson åka skiathlon på lördagen så då är det inte aktuellt att köra med någon av dem. Att tävla två dagar på rad under ett VM har ju Sverige bränt medaljer på tidigare och de misstagen får vi hoppas inte ska upprepas.
När man tar ut lag i ett VM är prestationerna i mästerskapet det viktigaste enligt mig. Sundling är given och för mig är Dahlkvist som tar andra platsen. Hagström har ju presterat väldigt bra i distans, men Dahlkvist har ju mer rutin. Svahns form verkar inte vara där.
Vilken kombination av åkare man än väljer så kan det gå bra så bra är alla aktuella. Bortsett från det så anser jag att Maja borde vara given och det finns många argument för det. Det är ett lopp i fristil och där är hon l
klart starkare än i klassiskt ( se bara i vilka lopp hon tagit pallplatser i världscuoen).
Hon har varit lysande i de teamsprintar hon kört och visat att hon klarar tre sprintsträckor i rad. Hon har vunnit alla utom en och då lämnade hon över till Linn i ledning. Att Linn sedan inte höll undan på upploppet kan inte Maja lastas för.
Hon vann den senaste fristilssprinten i världscupen.
Hon har varit före både Hagström (i samtliga) och Jonna i de flesta (kanske alla, lite osäker där) fristilssprintar under säsongen.
Ser man till distanskapacitet så har hon under säsongen tillsammans med Linn varit de åkare som varit närmast Ebba och Frida. För Majas del gäller det särskilt i fristil. Hon var ju t ex före både Jonna och Ribom i alla lopp i Tds och också i Ruka.
Ser man till den för Majas del misslyckade sprinten nu i VM så gjorde hon ett bra kval och åkte snabbast av de svenska åkarna i kvarten (även om skillnaden dem emellan var väldigt liten). Semifinalen sedan var ju knallhård och Maja gjorde ett starkt upplopp men det räckte inte. Hennes tid var dock klart bättre än segertiden i den andra mycket lättare semifinalen.
Så jag tycker att det vore konstigt om hon petas. Hon har rutinen, bevisad kapacitet och också en avslutning av högsta klass. Hon kan både ta första sträckan eller avsluta.
Hagström är snabb men oprövad. Fjärdeplatsen härom dagen var imponerande men hennes semifinal var inte i nivå med den första. Tror att hon är ett för osäkert kort och hon har heller inte under säsongen varit starkare än de andra tre aktuella.
Jag tror att man hade Maja och Linn i tankarna från början men nu har Linn visat lite sviktande form och Jonna är i toppform och tar ett överlägset guld. Jonna bör ju in och då får Linn maka på sig. Linn tappade segern på upploppet i senaste teamsprinten och var svagare än Maja i VM-sprinten nu. Det skulle kännas fel om Linn då skulle köra teamsprinten och inte Maja.
En möjlighet är ju att hålla fast vid Maja och Linn för att visa att man tror på sitt team men det är väl lite sådär efter Jonnas prestation.
Och nej, jag är inte Majas manager eller släkt med henne.
LarsW: Inget fel i att du peppar för Maja. Jag tycker också att Maja ska åka. Det blir dock lite patetiskt när du skriver:
”Hon har varit före både Hagström (i samtliga) och Jonna i de flesta (kanske alla, lite osäker där) fristilssprintar under säsongen.”
Hagström har bara åkt en fristilssprint, den i Ulricehamn och där var Hagström tvåa efter Maja så ingen stor skillnad där.
LOA: Tack för att du påpekar det. Plockade lite ur minnet och trodde att Bruksvallarna som Maja vann var i fristil men så var det nog inte. Dessutom flera månader sedan så kanske inte så relevant. Tycker att Hagström gjort det fantastskt på senare tid och det hade varit spännande att se henne i skiatlonen. Men hon har förhoppningsvis många goda år framför sig.
Bra ändring, topp-4 i varje semi går till final – https://live.aftonbladet.se/vintersport/news/aendrar-reglerna-i-teamsprinten.NFD4nrYjM
Ingen av sprintåkarna har tränat för att åka sprintstafetten. Samtliga har tränat för att åka en klassisk individuell sprint. Linn har sagt det flera gånger, hon har lagt större vikt på den klassisk tekniken eftersom sprinten i VM går i den klassiska tekniken. SJÄLVKLAR så ska det på mästerskapen finnas (minst) två individuell sprintlopp, ett i vardera tekniken. Sprintstafetten behövs inte, många av dagens sprintåkare här så uthålliga att dom konkurrerar med distansåkarna om en plats i den vanliga stafetten. Ingen lopp i mästerskapen har så låg status som sprintstafetten, avskaffa den.
OM Sverige inte vinner så kommer landslagsledning att anklagas för att ha tagit ut fel åkare. Blir det guld så har landslagsledningen gjort helt rätt även om ett annat svenskt lag hade gjort det ännu bättre.
Vem ska åka? Själv så har jag ingen aning,
Håller med. Obegripligt att man inte kör 2 sprinttävlingar. Tycker man kan göra så under året också på det rena sprinthelgerna. Kör tor,lör,sön som skidskyttet så kan man klämma in en sprintstafett också om man vill det. Sprinten är ju en rätt uppskattad form nuförtiden så det ska givetvis vara två tävlingar. Blir lite mer värt för specialisterna också att satsa då.
Ser på Aftonbladets webbplats att kärleken spirar där i VM-bubblan (Maja och amerikanen Kevin Bolger)
Och ja en bra ändring att de 4 första går vidare och två tider i teamsprinten.
Jörgen
Om Maja.
Grabbarna på skidsnack har redan gjort en spaning på det där genom att analysera vilka som gillade varandras inlägg.
Maja och Frida hade tydligen tryckt på gilla knappen på allt från Bolger .
Impad av Ida I som fortfarande är med i täten i tjejvasan. Hon kanske kan ta en sträcka om det behövs.
Martin: Imponerande av Ida. ”Gjerdalenbacken” nämndes f ö precis. Borde döpas om till ”Pilotbrillebacken”.
Som vi har sett nu en tid så har Dyvik tappat formen. Slagen i dag klart av 19-årige Moa Hansson och 18-årige Märta Rosenberg. Hon lyckades få till en formtopp just vid den sista VM-uttagningen men den blev kortvarig. Moa Hansson är en riktig multitalang har det visat sig.
Martin och H G Wells och ev fler: Håller med om att det borde vara två sprintlopp, en i vardera stilen. Ett alternativ är att ha en kortare sprint, kanske 6-700 meter (ca halva nuvarande längden) där åkarna ger allt från start till mål, utöver en sprint som nu. Nuvarande teamsprinten är en stygggelse och borde tas bort och ersättas av en sprintstafett med fyra olika åkare på sträckorna precis som distansstafetterna. Gärna en mixstafett i så fall men helt ok med två olika som nu också.
Martin: Ida åkte tydligen snöskoter den mesta tiden i spåret.
Tobbe H: Dyvik är en bra sprinter och hade platsat i vilket annat sprintlag som helst utom i det svenska. I nästa VM har Sverige 5 platser i sprinten och då kanske Dyvik kommer med. Att Moa Hansson har gjort stora framsteg den här säsongen är riktigt roligt. Hon har länge haft det tufft med skador och sjukdomar.
Loa: haha jaha då var det inte så konstigt. Jag slog på mitt i och såg att hon var med i täten.
Om man petar Svahn till sprintstafetten med hänvisning till hennes dåliga form ska hon heller inte åka vanliga stafetten.
Snart får vi veta vilka två som kör imorgon, spännande. Sundling är given sen inte självklart även om många av oss tror det blir Maja. Kan bli Svahn eller till och med Hagström, snart får vi besked.
Verkar som om Frida försagt sig och att det blir Maja imorgon. Känns bra isåfall.
Klart nu: Jonna och Maja kör med Johanna Hagström som reserv.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/just-nu-svahn-petas-efter-fiaskot/
Saknas Linn Svahn på grund av skada?
– Nej, det har ingenting med någon skada att göra. Hon känner att hon inte riktigt är där just nu. Hon tycker inte det är långt borta, men har själv varit stor i den här situationen med uttagningen. Hon tycker inte riktigt att hon är där och att det finns starkare åkare för tillfället.
Westberg-Svensson känns inte som en medaljchans. Märkligt att inte Grate får chansen. Han verkade vara i form.
jaa var fanken kom Westberg ifrån?
Hade även definitivt tagit Häggström
Westberg gör VM-debut som 28-åring. Inte illa. Och han lär dessutom får köra åtminstone 15 skate och ev. t o m långa stafetten om det går bra de första tävlingarna.
Då gissade jag i alla fall rätt på laguttagningen. Maja & Jonna. Det blir bra. Då lär stafettlaget bli Kalla-Frida-Ebba och Jonna. Det var också vad jag gissade före säsongstarten. Jag brukar annars nästan alltid ha fel. i mina förutsägelser.
Jag hade även rätt när jag sa att Falla inte skulle vinna VM-sprinten. Många rätt på sistone.
Westberg? Det var överraskande. Tyckte Grate såg bra ut och gjorde det väl bra i senaste stafetten. Märkligt.
Intressant så här i efterhand vad gäller sprinten är hur snabbt Falla åkte i sin kvartsfinal. 2.32 medan resten av heaten låg runt 2.35, 2.36. Jonna gjorde en grym sista uppförsbacke men när jag kollade repriserna syns det att Falla måste ha gått minst lika snabbt i den delen i kvarten. Frågan är om Falla inte brände lite onödigt krut där. Man talade om Fallas rutin i och med hennes silver men jag vet inte..
En sak jag funderar på är att det är många kommentarer överallt om att Linn inte vann sista sprintstafetten och att hon därför kanske redan där tappat formen.
Men inte så många kommentarer om Majas insats.
Var väl Ok att hon bara åker med de första rundorna. Men hon var ju inte alls imponerande på sin sista. Maja i bra form borde i alla fall kunnat pressa de andra åkarna vilket hon inte gjorde i det loppet.
Kändes som att hon inte ens försökte pressa för att ge Linn ett försprång inför sista.
Men man får hoppas att hon är i skaplig form så att det inte visar sig att det var ett misstag att ta ut henne.
Hagström har ju annars visats sig vara en kapacitetsåkare som säkert hade funkat bra om Sundling hade tagit hand om slut-sträckan.
Jag säger inte att det är fel med Maja men en viss oro kan man känna.
Vet man vem som åker första och andra i morgon?
Jag vill faktiskt inte att åkare nr 1 lämnar över i ledning med några meter. Då kommer avslutaren att dra själv medan de bakom sakta men säkert äter sig ikapp och i slutändan är det någon annan som jobbar sig förbi på upploppet.
Ja, vem ska avsluta? Jag skulle kanske valt Maja bara hon känner att formen trots allt är god. Hon brukar ha den bästa farten på ett upplopp.
Peos
Håller med om att några meter inte hade varit bra.Men om hon hade gett Linn lite mer inför sista hade aldrig Lampic kommit ifatt.
Trodde att vi hade det klart bästa sprintlaget och inte ska vara beroende av att Linn alltid vinner spurten vilken hon bevisligen inte heller gör.
Om vi bara vill ha en åkare som ska hänga med klungan på sin sträcka och inte göra mer så har vi nog 8 sprinters som kan ta den sträckan i Sverige utan problem
Nu är startlistorna för semifinalerna släppta:
Kl 11:00 Semifinal A:
http://medias2.fis-ski.com/pdf/2021/CC/2065/2021CC2065SLTS.pdf
USA (Brennan-Bjornsen), Schweiz (Graaff-Fähndrich), Tjeckien (Razymova-Janatova), Slovenien (Urevc-Lampic) och Tyskland (Carl-Krehl).
Kl 11:28 Semifinal B:
http://medias2.fis-ski.com/pdf/2021/CC/4259/2021CC4259SLTS.pdf
Ryssland (Stupak-Neppan), Sverige (Maja-Jonna), Norge (T Weng-Falla), Italien (Scardoni-Laurent) och Finland (Pärmen-Joensuu).
Är det lottning på vilken semifinal man går i?
Men tur att både Norge och Ryssland också går i andra
Känns som en ganska stor fördel att gå i första.
KarlP: Ingen lottning utan de har följt det som står i FIS-regelboken:
§ 326.4.2
Normally 2 semi-finals will be used to select the teams for the final in a Team Sprint competition. The teams should be evenly distributed among two groups using the following principle:
– Best team by total points will be assigned to group A
– Remaining teams will be assigned in subsequent pairs by ranking (example team 2 and 3, team 4 and 5, etc.) to alternating groups.
karlP
Jag kan också känna viss oro över var Maja står, hon har redan visat att hon fortsatt har ett snabbt upplopp i sig, men hon får inte halka efter för långt i uppförsbackarna.
Visst har vi på sätt och vis de klart bästa förutsättningarna att få ihop vinnande teamsprintlag. Men när Linn, Jonna och Maja besegrar sina konkurrenter så bygger det på att de åker ifrån konkurrenterna i slutfasen av heaten, de positionerar sig långt fram och sedan tar de fram sin starka finish. Så på något sätt måste vi förlita oss på det, att de vinner spurten så att säga. Om de går ut och drar hela vägen så blir det andra åkare som får skydd från motvind och fartvind och kan dra de fördelar från att åka i fält som våra tjejer normalt nyttjar bäst till att vinna och ta sig upp på pallen.
karlP
I princip tycker jag det är som du säger. Det finns ett flertal åkare som hade kunnat vara med i ett vinnande lag, det både räcker och kan vara det bästa att endast hänga med. Allt som behövs är någon tillräckligt åkstark, sedan hade man kunnat avsluta med Jonna eller Maja som kan ta hem ett heat.
Hmm är inte sprintstafett en egen gren där länderna borde vara seedade och inte de individuella åkarnas FIS poäng.
Hur många FIS poång åkarna har behöver ju inte alls peka på att dom är bäst vilket också seedningen visar.
Så om Sverige ställt upp med Ebba och Frida skulle vi varit i första heatet som topseedad nation antar jag.
Vad gäller uttagningen nu förstår man varför Brennan inte körde skiathlonen.
Diggins gjorde ju det men konstigt ändå att man inte tar med en av de bästa i världen på en fristils-stafett om inte den bästa.
Då var det väl en jä.la tur att Maja har så dåliga FIS-poång så Sverige hamnade i Grupp A i alla fall som rankad 4:a. Hade Hagström åkt istället för Maja hade Sverige blivit rankad som 1:a och också fått åka i grupp A.
Kollar man FIS kalender så är Sverige dock i Grupp B:
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=38607
Enligt FIS regler ovan så ska dock Sverige som rankad 4:a vara i Grupp A vilket är en fördel då man åker först och får längre vila till finalen.
Vi borde på något sätt ta oss vidare till final och väl där kan det bli ett pallbesök gissar jag inte alltför djärvt dock.
Man placerar ut lagen efter rankning och sedan lottar man vilken av grupperna som går först
Slovenien fick drömlottning på damsidan. Kan ta det lugnt och spara krafter på tung bana.
Stämmer det att det är en lättare bana än på individuella sprinten? Tyckte jag hörde det någonstans.
På herrsidan är det i år rätt tydligt att 11 länder är bättre än resten. I semi 1: 5 länder. I semi 2: 6 länder. För Sveriges del är det bra då det gäller att vara bland de fem i semin. Sverige åker semi 1 och Polen och Canada ska inte ha nån chans.
Står inte svenskorna lite dumt till när de växlar. Måste vika vänster och nästan gå över sin lagkamrats skidor. Andra växlingen såg inte perfekt ut. Grymma skidor dock!
KJ är ju en stabil åkare men långsam i kval. Och svagare i klassisk stil. 26:a i kvalet på SM!
Otroligt att Canada och Polen kunde prestera så bra med sina åkare.
Rätt lag och otroligt snyggt genomfört lopp av tjejerna. Grattis! Det var aldrig något snack trots Faehndrichs enormt starka sista sträcka. Grattis till Schweiz och Slovenien som disponerar sina lopp väl. Norge 19 sek efter till slut.
Kul med guld, glada tjejer i intervjun! Synd att SVT bara intervjuar bara skidåkare från Norge och Sverige för jag gissar lagen från Schweiz och Slovenien svar lika glada.