Minitour Ruka
Publicerat i 2019-20, Världscupen
Efter den svenska premiären i Gällivare är det dags för denna säsongs första världscuphelg som sker i finska Ruka med en minitour, programmet är som följer (svenska tider):
Fredag 29 nov 10:00 – Sprint klassisk stil kval
Fredag 29 nov 12:30 – Sprint klassisk stil finaler
Lördag 30 nov 09:45 – 10 km klassisk stil intervallstart damer
Lördag 30 nov 11:30 – 15 km klassisk stil intervallstart herrar
Söndag 1 dec 10:10 – 10 km fristil jaktstart damer
Söndag 1 dec 11:25 – 15 km fristil jaktstart herrar
Uttagna till Ruka:
Damer | Herrar |
---|---|
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK Johanna Hagström, Ulricehamns IF Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF Charlotte Kalla, Piteå elit Moa Lundgren, IFK Umeå Stina Nilsson, IFK Mora SK Emma Ribom, Piteå elit SK Elina Rönnlund, IFK Umeå Evelina Settlin, Hudiksvalls IF Jonna Sundling, Piteå elit |
Jens Burman, Åsarna IK Axel Ekström, IFK Mora SK Calle Halfvarsson, Sågmyra SK Johan Häggström, Piteå elit Olof Jonsson, Trillevallen SK Teodor Peterson, Sågmyra SK Björn Sandström, Piteå elit Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK |
Kul att alla aktuella tjejer fick chansen ska bli riktigt spännande se vad dom kan prestera nu också och var Stina står även viktigt att Calle visar lite form…
Hoppas ingen bara blir sjuk nu finns ju några man är lite extra orolig för
Håller med. Det ska bli jättekul att se särskilt alla de unga lovande åkarna på damsidan. Sen kan man så här i efterhand konstatera att det var en himla tur att Stina stod över i Gällivare. Jag hade inte velat se Stina i kraschen i sprintfinalen. Hade hennes revben, axel och muskelskada klarat en sån krasch kan man undra. Hon hade kanske kollat sprintbanan innan och att det var därför hon avstod från att åka. Hoppas i alla fall att axelskadan inte är så allvarlig,
Jag funderade även på om Stina står över Gällivare för att hon trots allt överväger att köra i Lillehammer (och sedan alla VC-lopp därifrån till Oberstdorf den 25-26 januari). Dvs. att hon främst stod över för att samla överskott mellan sista träningslägret i Bruks och säsongen. Sedan stämmer det säkert att hon har känning i en axel men elitåkare har ju ständigt diverse belastningsorienterade krämpor (den berömda knivseggen) så det behöver inte vara huvudskälet. Men vi får se. Stina känns som den mest osäkra kortet i svensklägret. Skadekänningar pekar på fisk men en del rapporter från Bruks pekar på fågel. Mest troligt är en modest säsongsstart resultatmässigt med en stegrande formkurva fram mot Davos-Planica-TdS.
Per: Har för mig att Stina har sagt att hon skall avstå distansloppet i Davos.
Swestam: Ja, det verkar rimligt men hon kör förstås sprinten där. Lillehammer då? Det är en skiatlon, vilket passar något bättre. Tror du hon kör där?
Det är inte så många trådar att välja på för inlägg. Det kunde kanske vara bra med en ”Vinterstudio 2019-20-tråd” för sånt lite allmänt om bevakningen eftersom det brukar dyka upp under vintern. Här kommer i alla fall ett inlägg som skulle passa för en sådan tråd;
Jag hoppas på att man under sommaren gjort djupare reportage om andra landslag. Jag är så nyfiken på hur det kommer sig att Slovenien har, och under längre tid har haft, så bra damsprinters. Likaså tycker jag de franska sprintherrarna vore intressanta att få höra mer om. Jag mailade SVT Sport för ett halvår sedan och håller tummarna för att de förberett något liknande inför någon av vinterns vinterstudiosändningar. Jag tror att ett breddat medieintresse som sträcker sig ut till andra mindre landslag också kan ha en liten positiv inverkan på återväxten i andra länder. Att de åkarna blir synliga får positiva ringverkningar för dem. Kanske inte avgörande men definitivt en winwin.
Norge har släppt sin trupp, inga överraskningar förutom att man fortfarande har tålamod med föredettingen Sundby https://www.skiforbundet.no/langrenn/nyhetsarkiv/2019/11/langrenn-20-utovere-til-ruka/
Kurt: föredetting är väl ett hårt ord om en som vann sitt första mästerskaps guld individuellt förra året med de resultatet och mästerskapet
Per: Ja, jag tror hon kör skiathlonen. Det är ju en typ av lopp som hon har sagt att hon gillar att åka även om hon inte åkt så många sådana internationellt.
Vi kan vara säkra på att Stina har en plan på nåt sätt sen är hon inte dummare att hon står över distanslopp när hon känner att formen inte finns där allt sämre än topp 10 är bortkastad energi en sån här säsong..
Jag tror att ledarna måste begränsa Karlsson hon själv kommer vilja åka allt utom sprinthelger men borde hållas borta en eller två helger till för att prestera på topp det hoppas jag åtminstone hon gör annars tror jag det blir svårt mot Johaug från mitten av januari o framåt..
Om alla sprintåkare (Stina, Jonna och Maja) väljer att åka i Lillehammer så finns det ju ingen plats till någon utanför A-gruppen.
Nu tror jag dock inte att Maja och Stina åker och då finns det plats till två av dom unga lovande åkarna t.ex. Elina och Emma.
LOA: Fast detta handlar om totala världscupen, inte om två unga åkare ska ”få chansen”. Nu när Ebba och Östberg inte kör så kan Stina ta hyfsat mycket poäng i Lillehammer även om det är en tung bana. Hon var tia på OS t ex. Och Johaug tar inga poäng i sprint så hon måste sannolikt vinna tour de Ski för att ta hem pokalen. Med Ebba borta året ut har Frida och Stina bäst chanser i totalen bland svenskorna och Frida lär trots allt ha en del dalar under säsongen eftersom hon fortfarande är ung. Så Lillehammer-övervägandet för Stina och coacherna handlar nog mycket om de bedömer att det maximerar säsongens totala poängskörd eller inte. Det och kanske även förberedelse för skiatlon i Oberstdorf-VM.
Jag tror de mest avgörande för Stinas ev deltagande i Lillehammer är hur de går nu i helg går de riktigt tungt på distans så är de tveksamt annars åker hon nog banorna i Lillehammer brukar ju passa henne bra åtminstone i klassiskt…Maja är nog helt utesluten från de känns de som
Jossa:
Förmodligen har du rätt men enda möjligheten för Stina att ha en träningsvecka före Tour-de Ski är att skippa Lillehammer. Sprinttävlingarna i Davos och Planica väljer hon inte bort. Hon stod ju dock över i Göllivare så kanske hon tycker det räcker.
Skulle man designa en optimal säsong för Stina med kortare träningsperioder inlagda skulle det kunna se ut så här: Ruka-stå över Lillehammer-Davos-Planica-TdS-Dresden-stå över Nove Mesto-Oberstdorf-stå över SM-Falun-Skandinavientouren-Lahti-Drammen-stå över Kollen och sist Kanadatouren. Det är ett brutalt program men ändå görligt.
Per: Ligger inte SM efter världscupsäsongen? Jag ser ju hellre att Stina skulle stå över Dresden, Novo Mesto och Lahti men åka allt övrigt (förutom distansloppet i Davos).
Anna F: Att Slovenien har bra sprinters kan man nog spåra tillbaka till Petra Majdic och hennes framgångar som inspirationskälla till dagens slovenska generation men jag håller med dig i saken, det vore intressant med reportage från de mindre nationerna, även jag vill veta mera om dessa.
Jag kan skapa en Vinterstudion 2019/20-tråd om intresse finns för det men allmänna trådar som är tänkta att finnas över tid har en tendens att försvinna rätt fort när det kommer nya aktuella trådar (som denna t.ex.) så det kan vara bättre att skriva i en aktuell tråd istället precis som du gjorde nu?
Swestam: Ja, det är tydligen bara uppehåll den 1-2 februari. Jag trodde det var lucka för nationella mästerskap. Och att stå över Lahti där de har stafett + intervallopp verkar klokt. Men att hon skulle stå över både Dresden och Nove Mesto vet jag inte även om det blir en längre träningsperiod då. En fördel med att stå över Lillehammer är att hon kan åka direkt till Davos efter Ruka och acklimatisera sig, något hon sedan har med in i den viktiga alpperioden.
SM längd 2020 i Boden 26 mars-31 mars.
Att Stina skulle stå över Dresden tror jag inte alls på. Stina vill väl vinna den totala sprintvärldscupen även denna säsong. Även om Stina skulle vinna samtliga sprinttävlingar före Dresden, dvs. Ruka, Davos, Planica och båda sprinterna i Tour de Ski skulle hon ha 400 p. Men om t.ex. Falla är tvåa på alla dessa så skulle hon ha 320 p. Om Stina då inte åker i Dresden och Falla vinner går Falla förbi Stina i den totala sprintvärldscupen. Jag tror inte att Stina skänker bort 100 p till tvåan i sprintcupen.
Har Stina åkt hela Tour de Ski tror jag inte det är så klokt att åka i Dresden helgen efter. Och Stina har redan vunnit sprintvärldscupen, tror hon har andra mål denna säsong.
Allt kommer att ge sig efter Ruka eller till stor del då vi ännu inte sett Nilsson premiäråka. Har enligt uppgift haft lite blessyrer under uppträningsfasen. Revben och axel har stört henne vilket också stoppade deltagande i sistlidna helgen i Gällivare.
Vi kan bara hoppas att hon åtminstone är i ganska god form men att hoppas på vinst i sprinten är väl att hoppas på för mycket allrahelst som Maja är revanschsugen värre och så har vi Falla förstås som kan göra det surt för de svenska åkarna i helgens uppgörelse.Hus som helst blir det väldigt spännande med minitouren.
En annan godbit att se fram mot är duellen mellan Karlsson och Johaug. Kommer norskan att få stryka på foten eller är Karlsson fortfarande snäppet efter i spåret. Det som talar för Karlsson är hennes otroligt sköna vinster i premiären mot hårt svenskt motstånd.Kalla har nu enligt många höjt sin förmåga jämfört med senaste säsongen som var en missräkning i stort sett.
Weng ska också landat i en högre nivå och blir ett hot mot alla inklusive Karlsson.
Saknas gör Ebba som säkert skulle kommit i högt i prislistan utan skadefrånvaro.
Tyvärr så kommer de svenska herrarna inte att vara aktuella för pallen.
Snart är vi där , bara några dar kvar i en olidlig väntan.Men den som väntar på nåt gott…
Min gissning är att Weng är rätt chanslös mot Karlsson.
Man får ju hoppas att Frida går ut typ 10 sek efter Johaug på söndag för då är saken klar.
Sen ska det bli kul att se Burman, kan han klara topp 10? Han måste överleva sprinten.
Jag tror..
Karlsson tar 10-15 sekunder mot Johaug i sprint tappar lika mycket i distans på lördag dom går ut ungefär samtidigt på söndag viktigt att ha sekunderna på rätt sida där..
Kalla som Karlsson i sprint men tappar 25-30 mer på lördagens lopp..
Nilsson Sundling gör snarlika resultat första två dagarna har dom tur får dom gå ut med Kalla på söndag tack vare sprinten..
Resten kommer få tufft på lördag det blir väldigt jämnt bakom dom sju-åtta bästa gäller att vara 1.20 efter istället för 1.40 det kan göra enorm skillnad på utgångsläget i touren..
Internationellt är det bara Nepraeva som kan hota Johaug o Karlsson men troligare i Kallas grupp på söndag om ens det.. amerikanskorna räcker inte i klassiskt pärmäkoski brukar vara lite trögstartad kanske blir femma-sexa här..
Seieren i Ruka-touren står – kun – mellom 2 løpere, nemlig den suverene distanseløper Johaug og allroad-løper Nilsson (viss hun er fit for fait etter sin akselskade), resten av gjengen er sjanseløs.
allroundløper, selvsagt
Hur många svenskor går vidare från kvalet på fredag? 10 till start och alla har definitivt möjlighet att gå vidare från kvalet.
Tror Kalla missar och tyvärr även Ribom. Karlsson springer sig vidare men åker ut i kvarten.
Många orosmoment inför WC-premiären:
Ebba knäskadad
Stina axelskadad
Calle ur form!
Kalla ur form?
Maja helt ur form
Hagström fallbenägen
Frida för het
Fördel Norge?
Marcus, angående sprinten på fredag – du har fel om Frida…
Frida kommer ta sig till final (sista backen hennes styrka)…
Kalla brukar väl aldrig missa kvalet i Ruka? Tror på en semifinal för både Kalla Hagström och Lundgren…
Stina/Jonna/Maja i final…
Bli inte överraskade om Frida leder världscupen efter denna helg…
Utesluter inte att Kalla kan utmana Frida. Kalla trivs i Ruka och troligtvis så blir det max 10 sekunders skillnad åt något håll på lördagen. På sprinten kommer specialisterna ta hand om de flesta bonussekunder så ingen skillnad där. Fyra stycken om tre pallplatser i slutändan då man får räkna in Nepryaeva i resonemanget.
Stina över två distanslopp och Pårmakoski med oviss form tror jag inte så mycket på.
Norge får verkligen hoppas att Johaug håller sig frisk och skadefri. De har just nu verkligen ont om åkare som är konkurrenskraftiga i sådana här minitourer. De toppsprinters de har är ju alla mer eller mindre helt borta i distansloppen. Och Johaug är samtidigt faktiskt sämst sprinter av samtliga toppåkare och kommer att få jaga. Åtminstone ett tag :-)
För några år sedan fick man se en hoper norskor lagköra i täten en bra bit före alla andra. Men det var då det.
peter skigames: Ja, Stina visade ju i Quebec att hon inte klarar av att åka bra i två distanslopp två dagar i följd :)
Ser just nu ut som att de kan bli en del nysnö i Ruka innan och under sprinten på fredag, intressant.
Är lite rädd för att Frida kommer gå all in direkt och tömma för mkt krafter redan under sprintdagen. VC-helg med tre dagar i följd kommer kräva sin tribut av en så ung åkare, bortsett från alla hennes styrkor så klart.
äh man får väl njuta lite av att Frida kan göra det hur bra som helst och faktiskt har väldigt rimlig chans att kunna vinna en minitour som denna, men samtidigt går det inte riktigt att ställa några krav på hennes första hela världscupsäsong, om hon går all in och tömmer alla krafter på sprinten så är väl det också bra
Stina har varit 2:a (2015) och 7:a (2017) de två senaste gångerna det har varit minitour i Ruka. Om formen finns så tror jag hon kommer vara med högt upp. Det är mer form än att det är två distanslopp på raken som är osäkerhetsmomentet för henne.
Ok. Vi räknar inte bort Stina än då. :)
Stina verkar då inte ha några problem med sin axel om man kollar in sociala medier :)
Burman måste överleva intervallen
prologen? Tyvärr den möjligheten finns inte
Intervallen ja ..
Distanse med intervallstart dag 2, etter sprinten, har historisk sett vært litt så som så, for frk. Nilsson. Hun får skjerpe seg nå, (det tror jeg, som mener att hun er den største favoritten sammen med Johaug i minitouren) slik at tidsavstand ikke blir på 1,30 min, som ble resultatet under minitouren på Lillehammer for 1 år siden. Da riktignok i fristil.
Men og bruke den lette ”sprinttraseen” i Quebec som bevis, syns iallefall jeg, blir en meget tynn suppe, da disse løpene ble arrangert, med fellesstart som favoriserer (heng)løpere med suverene avslutningsegenskaper.
pelle: De två gånger Stina har åkt 10 km intervallstart i klassiskt i Ruka har hon blivit sjua och åtta. Det är väl typ hennes bästa resultat i intervallstart i världscupen. Då hade hon 46 respektive 51 sekunder upp till vinnaren. Dessutom är Ruka en av hennes favoritorter. Så några 1 minut och 30 sekunder lär det näppeligen bli.
Det her er Russlands lag til Ruka:
Kvinner:
1. Diana Golovan (Haksia)
2. Lidia Durkina (St. Petersburg)
3. Alisa Zhambalova (Buryatia)
4. Anna Zherebyatyeva (Arkangelsk)
5. Jana Kirpishenko (Altai)
6. Ntalia Nepryajeva (Arkangelsk)
7. Ekaterina Snirnova (Tjumen)
8. Olga Tsarev (Komi)
Мenn
1. Aleksander Bolshunov
2. Andrej Larkov
3 Artem Maltsev
4. Andreij Melnishenko
5. Gleb Retyvik
6. Ilja Semikov ()
7. Sergeij Ustiugov
8.Ivn Yakimushkin
9. Ilja Poroshkin
Swestam: Du glömde förra året, när Stina fick stryk med ganska exakt 1.30 av Johaug.
Russland sender fra Ruka på TV1. Det er sjelden langrenn slipper til der. Kommentator blir Jelena Välbe
pelle:
Att segern står mellan Johaug och Nilsson (med reservation för axeln) och att ”resten av gjengen er sjanseløs” tycker jag är att undervärdera fröken Frida, hennes sprint- och distanskvaliteter samt att hon förmodligen tänker bevisa att hon borde ha blivit uttagen redan i fjol. Chansen finns i idrott.
Johaug kan säkert ta sig vidare från sprintkvalet, men lär inte ta många bonussekunder. Nyckeln till att slå Therese i minitouren lär väl vara att ha ett försprång, eller åtminstone slippa att ensam åka in sekunder på henne i inledningen av den avslutande jaktstarten? Sedan är det b a r a att hänga med in o c h spurta ner henne…
Beroende på hur bonussekunderna fördelas, skulle jag heller inte helt räkna bort i första hand Nepreajeva och Sundling. Och Kalla vann ju senast…
Jag blir trött på norrmännens tjatande om att Quebecs bana är alltför lätt. Underförstått att loppen där är ingenting att ens räkna med. Varför i helsefyr ska nästan alla lopp vara upplagda så att de gynnar bergsgetter som Ebba, Frida och Johaug? Variation med lätta banor som gynnar normalväxta åkare med andra egenskaper är väl bara rättvist och bra. Och kul.
Jag såg en intervju med Astrid Jakobsen i en norsk tidning för någon vecka sedan där hon var inne på det här ämnet. Banorna har trendat mot att bli tyngre och tyngre (delvis för att försöka att förhindra stakning) och gynnar lätta åkare. Med effekt att somliga åkare mer och mer tittar på sina kroppar och kan ta farliga beslut. Jakobsens ord på ett ungefär.
Tobbe H .. Trøtt på norrmenn, og det før sesongstart .. ;)
Her kommer forklaringen på den superlette banen i Quebec. I sesongen 2016/2017 hadde sprinteren J Klæbo kun en sprintseier i vc, før minitouren i Canada. Hva skjer, jo sprinteren JHK banker alle kapasitetsløperne på 15 km i klassisk stil, og vinner hele touren som 20 åring.
pelle: Det var väl kul? Eller hur?
Tobbe H .. Jo du er jo litt kul da .. Mens mine kommentarer er oppklarende ,, ;)
Ord och inga visor! Den ryska graviditetsvågen var som väntat ingen slump…
https://www.svt.se/sport/artikel/landslagschefens-uppmaning-skaffa-barn-nu
Såg Stina på flyget häromdagen, på väg norrut. Hon såg ut som en miljon dollar.
Freddy: De ryska damerna gör som boss Välbe säger och belönas med mammaboost säsongen efter. Nej men skämt åsido vi har sett det tidigare exempelvis Marit Björgen och Kikkan Randall som fick barn och var mammalediga den mästerskapsfria säsongen 2015/16.
Slakmota .. Klart man biter uoverveid kraftig, når man utelater Frida som vinner av minitouren. Klarer hun og banke de etablerte over 3 løp, og vinne hele turen er det en enorm prestasjon (sensasjon) av den unge jenta, i den tøffe løypeprofilen i Ruka.
NB! Undertegnede skal være den første som legger seg flat, viss så skjer .. ;)
Men … denne sesongen tror jeg blir Stinas store, hun er i sin beste alder, har plenty med rutine nå, den beste sprinter´n, den suverent beste avslutter´n på fellestarter. Mangler bare litt på intervallen, men smarte Stina har nok jobbet med saken under vår og sommertrening.
Og når det ”bugner” av sprintoppgjør (ca 15) under sesongen, vinner hun vc-totalen lett, tror jeg.
Precis Jörgen, och vi får hoppas att de ryska tjejerna kan komma tillbaka på samma sätt. Inte minst för bredden på damsidans skull..
Galet laddade? Samma här. Medan jag drar i de sista trådarna så får ni göra er sista finjustering innan start med era lag. Lycka till skidpeppare!
Tippar redan nu morgondagens sprint:
1. Stina Nilsson
2. Ane Apelqvist Stenseth
3. Jonna Sundling
4. Maiken Caspersen Falla
5. Frida Karlsson
6. Natalia Nepryaeva (stavas det så?)
1. Herr Kläbo
2. Herr Bolshunov
3. Gleb Retivykh
4. R-M Hakkola
5. Lucas Chanavau
6. Herr Pellegrino…
Vet någon om kvalet kommer sändas på svt play i morgon? Eller om det ananrs går att se någon annan stans?
ok, då har jag postat mitt fantasy skigames-tips. Det är lurigt att få ihop det, men i år la jag en del tid på det i alla fall. Må bäste man/kvinna vinna även den tävlingen.
Jag vet inte vad jag tycker om lagkörningar.
https://www.nrk.no/sport/russerne-med-taktikk-alvorsprat-__ba-stjernene-se-norge-pa-video-1.14798712
Eller jo, jag vet nog det. Jag känner den frustration Pärmäkoski gav uttryck för när Flugan ”gav sig” på upploppet till förmån för Johaug som då kunde säkra en plats på pallen i totalen. Stora nationer kör för varandra och mindre nationer blir än mer marginaliserade. Nu är ju inte Finland småpotatis, men inte heller så stora som för några år sedan.
Jag är också mycket medveten om att cykeltaktik också hjälpt Sverige. Hellner och Olsson i skiathlonen i Whistler tex.
Jag hoppas på tourer utan hjälpryttare i vinter. Hur tänker ni?
Anna F: Jag tycker det är ganska överdrivet att lagtaktik skulle vara så omfattande i längdskidor och jag har inte så mycket mot det. Och det finns ju exempel på där man åkt tvärtemot lagtaktik också. Och några egentliga hjälpryttare finns väl inte heller.
Håller delvis med Anna här… Att man försöker sig på lagtaktik i masstartslopp är ju helt naturligt, det hör ju till den typen av lopp. Men när det gäller tourerna är det generellt inte bara lagtaktik som gynnar som stora nationerna, utan hela serviceteamen med valla, idrottsläkare, mat och återhämning. Dom små lagen har svårare att konkurrera på tourer än individuella lopp, så jag tycker man som högst skulle ha en tour per säsong
Swestam: I Norge har det länge varit en del av sporten. Jag minns en mycket uppbragd Östberg en wc-tävling för många år sedan. Hon hade fått stallorder att vika ned sig. Minns dock inte för vem och när men jag minns debatten som efterföljde i norska medier. I tourer har det ju dessutom varit extra tydligt (som också framgår i NRK-artikeln) med hjälpryttare som tagit bonussekunder. Det är väl kanske så enkelt att det är just ett land som tänker lag mer än andra. Snart har vi kanske två, om vi ska tro artikeln. De två stora. Det är ju när man redan är stor, dvs har många åkare i front, som man kan köra lagtaktik. Det är lite trist för mindre nationer, tycker jag.
Oskar Svensson är med i startlistan till i morgon. Det var ju lite osäkert pga knäsmällen förra helgen.
Inte en enda fransyska till start i Ruka…Trist…
Anna F: Jo, jag minns det där – men jag tycker ändå inte det är så mycket av det. Att lagkamrater försöker knipa bonussekunder tycker jag är helt oproblematiskt. Däremot är ju hjälpryttare som försöker hålla upp tempot och som sedan tröttnar totalt inte särskilt vanligt. Och som sagt finns ju flera exempel där lagkamrater snarast har sabbat för laget än hjälpt laget.
Manne: Den här idén som bara verkar finnas inom längdskidor att man måste utjämna skillnaderna mellan de stora och de små förstår jag mig inte på alls på. På det sättet är och bör idrotten inte vara rättvis. Dessutom leder ju det till att man på något sätt försöker stoppa utvecklingen vilket jag inte tror på.
Om mest pengar och resurser ska vara det som avgör så mycket i skidor som det är idag gör ju att det blir mycket tråkigare att titta på. Emellanåt kan mindre nationer ha bättre skidor än Norge men det händer bara undantagsvis. Så åkare från mindre nationer är ofta slagna på förhand.Sämre skidor och valla.Så förstår att skidsporten blir mindre och mindre.För en åkare från tex Slovenien skulle det inte hjälpa att den var den bästa åkaren.Åkaren skulle inte ha en chans att vinna världscupen ändå. Sen om man dessutom börjar lagåka som man gjorde tex i sista damloppet förra säsongen för att få ytterligare fördelar tycker jag att det bli ännu sämre
Om man vunnit allt vad gäller världscupen under evigheter så skulle man ju kunna avstå från att ge sig själva ytterligare fördelar.
Som Sverige och Norge nu gör att försöka runda reglerna när man försökt utjämna förutsättningarna mellan nationerna är bara bedrövligt . Antar att de stora nationerna i FIS har så många röster att de mindre inte får igenom förbud mot att runda reglerna på det här sättet.
Borde ju bara vara bra för alla och billigare om man kunde dra ner på antalet vallare.Framförallt för Sverige där vallarna verkar ha makt att bestämma vilka och hur lanslaget ska ledas
Jag hade gillat om det fanns någon central vallning som vallade alla skidor åt alla åkare, och så fick man helt enkelt välja mellan färdigvallade skidor med antingen fäst, glid eller något mitt emellan. Så skulle alla nationer ha en mer jämn chans. Men fattar att det är en logistisk mardröm att ordna!
Balder: Norsk rikskringkasting visar kvalet, dock endast i Norge. Kanske YLE också
https://www.nrk.no/sport/langrenn-1.11583451
Näe förresten, det var bara i text. Så då är nog risken att det inte ens produceras.
Balder, Ja det skulle ju vara bra men skulle ju inte funka på grund olika längd/vikt/teknik på åkarna.Skulle bli för många skidor
Flera svenska tjejer bland annat Frida startar sent i kvalet.Undrar om det kan vara en stor nackdel
KarlP: Visst kan det vara en nackdel för Frida att starta senare än några av de andra favoriterna, men när jag kollade upp tiderna var skillnaderna ganska små.
Fridas kval startar 78 minuter före det första finalheatet, och Johaugs kval startar 85 minuter före. Parmakoski som startar som nummer ett i kvalet har 90 minuters marginal.
Slutsatsen blir väl att nackdelen för Fridas del är ganska marginell. Betydligt viktigare än starttiderna i kvalet är nog hur tuffa motståndare man får i sina respektive heat när det blir så dags.
Apropå olika förutsättningar.
På VM när Björn Sandström tog japanen Kaichi Naruses skidor han märkte direkt hur dåligt dessa gick.
”Känner direkt efter bytet att skidorna var riktigt dåliga, samt att det inte står Björn på dem utan Kaichi Naruse! Jag hade visst nummer 38 och inte 42.”
Om Holund hade haft japanens skidor inget VM guld och Japanens Holunds skidor kanske han hade gjort sitt livs lopp.
Hur mkt bonussekunder får man om man går till kvart, semi och final i Ruka? En semi är kanske inte omöjligt för Frida och om Johaug missar kvalet så kan det bli intressant. Men man får väl bonussekunder även för seger i lördagens klassiska lopp? Försöker hitta ett scenario där Frida kan gå ut 10-15 sek före Johaug på söndag, bli uppåkt efter halva loppet, sedan hänga med och vinna på upploppet. Osannolikt, jag vet ?
Såg att jag skev lite tokigt.
Kan man redigera sin text?
Det var väl f_n. Fort och fel igen ;-)
0 grader och snöfall i Kuusamo just nu. Sverige får bara ha 4 vallare ute (Irlands åkare gav återbud) medan Norge kan ha 5-6 (plus 1-2 för Storbritannien). Inte bra.
Skulle kanske ha inkluderat länken till artikeln som jag läste om vallarna:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/slaget-mot-sverige-som-gynnar-norge-/
Tycker att det ska bli intressant att se nu hur det går med svenska vallningen. Brukar ju ofta gå riktigt dåligt i nollföre med nysnö för Sverige när det är klassiskt.Vi brukar vara bättre när det är riktigt töväder. Nu är det upp till bevis för nya valla teamet direkt i första tävlingen.
Misstänker att Frida kommer att bli skogstokig om hon blir bortvallad :)
Anna F: Jag minns när Flugan Östberg la sig på order från ledningen tidigare. Det var i en sprintsemifinal i TdS 2013. Flugan spurtade först förbi Steira men slutade sedan (alltför tydligt) att åka och släppte Steira förbi sig. Den norska ledningen ansåg att Steira hade större chans i tourtotalen så det var därför. Steira var på den tiden en etablerad världsstjärna och Flugan på väg uppåt men inte där riktigt än.
Hur är första halvan… Alla svenskor tycks ju tappa mer dit än vad dom har i mål… Stina var över 3 sekunder efter vid 700 m…
Grymma skidor på jänkarna vad det verkar. Maja kommer nog dessvärre ryka…
Sprinten går nå!!!
Frida??
Dåliga svenska skidor av resultaten att döma…
hoppsan
Uselt sprintkval av svenska damerna :-(
Moa, Charlotte, Maja och Frida ryker alltså i kvalet…vallabom?
Ganska väntat kval. Maja ur form . Kalla och Karlsson är inga sprinters.
Övriga var godkända så här långt.
Freddy
Som sagt .Det händer jämnt vid den här typ av väderlek för Sverige.De har tydligen inte lärt sig nåt från förra säsongen
Ajajaj! De måste kunna valla bättre till slutspelet??
Ja, vallateamet har nog en del att jobba på inför heaten.
Verkar som att temperaturen skall sjunka något under dagen. Hinner det påverka föret? Hoppas på det för Sveriges skull. Norge har ju som vanligt fördelar med 4 extra vallare ute i spåren…
Deppig start. Hade hoppats på så mkt mer från Frida inte minst. Ser ju onekligen ut som en vallabom i det här läget.
6 st vidare är väl ändå bra. Endast Norge bättre med 7 st. Men det är klart att det är surt att inte Frida, Kalla och Maja går vidare.
Starkt av Ribom. Inte långt efter Hagström och Sundling. Bra med 6 svenskor i final. Matchar killarna det?
Lite luriga resultat vissa Svenskor gör ju de ändå riktigt bra Ribom Rönnlund även Settlin bra stabilt kval av Sundling.. medans Moa kalla och Frida ska kunna bättre Maja trodde jag inte alls på innan heller
Ja, det var säkert att bra val att sätta Anders Niemi som vallarchef och sparka Jonas Petersson.
Efter fiaskot förklarar svenskorna misslyckandet med dåliga skidor.
– Jag trodde det var ett skämt i början av backen, vi hade hur bra skidor som helst när vi testade och värmde upp men nu släppte det i första tagen där det inte ens är så brant. Det var bakhalt, säger Dahlqvist.
Frida Karlsson delar Dahlqvists upplevelse.
– När jag testade skidorna med min vallare hade jag jättebra fäste och allt kändes jättebra men nu har det nog hänt något med föret så när jag startade hade jag inte alls bra. Det är något jag får ta med mig för det är mitt ansvar att se till att det stämmer, så det tar jag på mig. Kroppen känns bra men det måste stämma med materialet också.
Ser da ut som at Italia og USA har stort nok vallateam … ;)
När hände det senast att bästa svenska var 10:a i ett sprintkval? Kan inte ens minnas det. Det hände i alla fall inte en enda gång under förra säsongen. En eller flera svenskor var topp-3 i nästan vartenda sprintkval säsongen 2018/19. Med undantag av Lahti där Hagström var 4:a.
Helt uppenbart att föret, skidorna och tajmingen i startlistan påverkat idag, som väntat. Två italienskor i toppen säger väl allt om det, (förlåt Italien). Mkt trist för totalen i helgen att Frida inte lyckades ta sig vidare.
När man läser att allt var jättebra en timma före start så blir man ju lite förvånad.Är det problemet med svenskarna att de låser upp sig för tidigt.
1 timme är ju väldigt lång tid i sån här temperatur.Fortsätter man inte att testa efteråt ända fram till start?
Borde man inte kunna ha 2 olika par skidor och byta när man ser att det går dåligt för de andra svenskarna.Frida tex hade ju gott om tid hur det gått.Värre för Maja som startade tidigt
Vallabom av Sverige i kvalet men Norge, Italien och USA lyckades däremot bra av resultaten att döma. Vi får hoppas att Niemis gäng hittar rätt till finalerna för annars blir det nog ingen rolig dag.
Maja är inte i form, det såg vi förra helgen och med dåliga skidor är det inte konstigt att hon blir utslagen och åker jämnt med t.ex. Kalla. De andra två svenskarna som bommade cutten var mer oväntade.
Frida på plats 40 och sist svenska idag, det och Moa Lundgrens resultat var nog det mest oväntade i kvalet. Johaug knep en plats i kvartsfinalen med sin 27:e plats…
Pelle — USA:s och Italiens framgångar med vallan kan nog mer förklaras utifrån att man chansade rätt. Men det måste väl även en så enögd person som du inse att strukturella obalanser gör sporten (ännu mer) orättvis. Eller är det så att man i Norge inte ser detta? Skall det land som redan har flest åkare per invånare, mest makt i skidvärlden, mest pengar — också ha flest vallare? Varför?
Det som Jossa berättar är uppmuntrande på sätt och vis. Om skidorna var bra under testerna men dåliga under kvalet kan situationen ändras igen till finalpasset. Även om det är tråkigt att mista några av dem vi hoppats på finns det fortfarande chans till Svenskor på pallen.
Ett par finalsprintheat sliter hårt på kroppen inför helgen. Vi kommer säkert få se bra resultat i morgon av de som inte gick vidare idag.
Finns nog förutsättningar att få fram bra material till finalerna Ribom Rönnlund Settlin Häggström Peterson alla dom tycker jag gör riktigt bra kval. Häggström 5a i kvalet då måste han haft bra material
Övriga svenskor hade inte bakhalt? Lätt skylla på laggen om det går dåligt men det handlar om den som står på skidorna också.
japp här tänker vi positivt!!! snö på marken i morse och säsongen äntligen igång!
och Oskar Svensson kunde både stå på skidor och kvala!
Det här vädret gör att det lätt blir fågel eller fisk med vallan. Men det nya valla teamet behövde verkligen inte detta. Hoppas man kan komma igen snabbt så man inte skapar mer frustration i landslaget. Får Frida bra skidor i morgon kommer hon nog vara taggad till tusen, med risk för att hon går alldeles för hårt. Om det blir som det brukar tar Johaug inte många bonussekunder men Frida hamnar bakom i schemat helt klart. Bjornsen kan bli säsongens utropstecken, rykten säger att hon är mycket bättre i år och har tagit steg på distans också.
Oscar Svensson klarade sig på gärdsgår’n. Kul med Häggströms 5:e plats! Mer som väntat för herrarna.
Settlin försvarade väl sin plats A-landslaget.
Gka
”Övriga svenskor hade inte bakhalt”
Hur vet du det? Bara för att Stina och de andra kvalificerade sig betyder det inte att de hade skidorna var bra.
Det svänger ju som sjutton efter halva loppet och in i mål. Jonsson var väl typ 9a vid mellantiden och 47a i mål, medan Svensson var 51 vidmellantiden och nr 30 i mål.
Rent språkligt ska man nog inte kalla det för vallabom bara för att man inte har bäst skidor. Men visst, skidor är en materialsport och har man inte tillräckligt bra material så blir det svårt att vinna.
Vilken start för det nygamla vallagänget. Var tydligen knepiga förhållanden men relativt andra länder utmärkte vi oss negativt. Jag vill inte vara elak men intrycket jag har är att vi har en förmåga att bränna när alla andra stora nationer klarar förhållandena utan större problem. Inger tyvärr inget större förtroende på håll. Kan tänka mig hur tankarna går hos åkarna.
KarlP, Det var en fråga ,kolla frågetecknet?
Stora problemet idag är inte att det har varit dålig vallning idag. Problemet är att man visste redan innan tävlingen att de skulle ha dåliga skidor i jämförelse med konkurrenterna . Det här går ju långt tillbaka i tiden att vi vid nollgradigt klassisk före vallar bort oss
Gka
Ok sorry
Att allt inte gick efter plan får man köpa men det är underbart med längd igen, fyra månader framåt. Nu behöver vi bara Ebba åter i spåret så är det fulländat.
KarlP, Ingen fara, vi alla ser fel ibland .
Klart att det var en miss/bom/felvallning på damsidan. Men det positiva är att vallarna verkar ha börjat vända på det redan till herrkvalet. Det var i mina ögon som förväntat i relation till kapacitet. Calle något under men det var samma i Bruks där han visade svag form, Häggström klart över förväntan och Teo har exakt samma placering som förra året i Ruka. Då 8,48 efter Kläbo, nu 7,80 efter. Att Olof Jonsson inte kvalar på en kapacitetsbana är inte heller konstigt. Så viktigt nu att de inte grips av panik. Något annat som också är positivt är att Stinas form inte kan vara superdålig om hon kvalar bäst av svenskorna. Givet nu att alla svenskor hade jämndåliga skidor…
Länk till sprintfinalerna på SVT Play, startar kl 12.20:
https://www.svtplay.se/video/24452053/langdskidor-varldscupen/langdskidor-varldscupen-sprint-d-h-6
Heat 1 är ett tufft heat med Bjornsen, Falla, Pärmen, Settlin, Johaug och TU Weng. Där ryker Johaug med all säkerhet. De två förstnämnda tippas gå vidare. Settlin och Pärmen har chans gå vidare på tid speciellt om Falla kör hårt därframme.
Heat 2 har Caldwell, Stenseth, Svendsen, van der Graaff, Rönnlund och Hennig. De två förstnämnda får gälla som favoriter att gå vidare.
Heat 3 Scardoni, Jacobsen, Nilsson, Eide, Fähndrich och Kyllönen. Överkomlig kvart där Nilsson bör gå vidare, troligen med en av norskorna.
Heat 4 Lampic, Diggins, Sundling, Neprayeva, Lylyperä och Brennan. Jonna lever lite farligt med tre bra konkurrenter i detta heat.
Heat 5 Laurent, Gimmler, Hagström, Ribom, Visnar och Niskanen. Här hoppas på att de två unga svenskorna går vidare, de har god chans att göra det trots att
kvalettankvaltrean Laurent valde åka i detta heat.Ryssarna hade väl också dåliga skidor idg
För två år sedan var det Norge som missade med skidorna, nu var det Sverige så det jämnar ut sig.
Att det var förväntat att Sverige skulle valla bort sig tycker jag inte man kan säga, men visst fortsätt ni med er negativa överdrifter.
nej, men det man med säkerhet kan säga är att vallateamet verkligen hade behövt en bra start för att undvika uppenbar kritik och osäkerhet iom all turbulens
Bra kört av Johaug, denna touren fick ett tidigt avgörande på damsidan.
Nilsson, Sundling och Ribom vidare av svenskorna till semi.
Och alla tre svenskorna kör i semifinal 2… Mot de två slovenskorna och TU Weng.
Stina såg inte ut att vara i vinnarslag idag. Lite för stum efter backen. Jonna såg lite piggare ut, men måste hitta bättre positioner och inte krångla något.
Bra där Calle!
Härligt med herrarna som väger upp för damernas relativa misslyckande överlag i kval+kvartsfinal. Nu får vi se hur det går i semifinaler.
Nog Jonna som vi får hoppas mest på idag, Stina såg ut att slita (tror inte att hon sparade krafter). Positioneringen blir avgörande i finalen, gäller att Jonna kör på ett liknande sätt där. Bra insats av Ribom som gick till semi.
Jonna blev tvåa trots strulet, först utträngd i ytterspår i första kurvan av Stina sedan klev Bjornsen in i spåret framför Jonna vid vändningen uppe på backen.. En mycket fin insats och inledning på världscupsäsongen av Jonna Sundling.
Stina är inte i form liksom Maja.
Jonna var starkast idag i finalen. Kul att se. Det gäller så klart att klara sig från strul men samtidigt är det fint att se hur Jonnas kropp faktiskt var bäst.
Ingen i världhistorien har varit så överlägsen som Klæbo, i følge Blomqvist, mener jeg han uttalte.
– I så fall har han glemt Northug i sine beste dager!
Lite kul med dig Pelle att du är så nyfiken på att veta vad svenskar säger om Norge att du kollar på SVT i stället för NRK.
Eller är det så att det är mycket roligare att hänga med svenskar än norrmän?
Tror inte att Northug i sitt bästa slag haft en chans på en sån här sprint mot Klaebo. Däremot hade han säkert slagit vunnit 9 ggr av 10 i en spurt på ett långt masstartslopp
Hade hoppats på mer i premiären, men ändå kul dag som gav mersmak! Samt njuter av förstaplats i skidpepp-ligan och femteplats totalt i Fantasy Skigames =)
KarlP.. Ja .. presis likedan som de svenske fans, som ”svisjer” over til NRK, men selvsagt – bare – når svenskene slår norske løperne .. Kul hva?
Menade han inte att ingen varit så överlägsen som Kläbo i en springbacke? Det lär ju verkligen stämma
Med tanke på prologresultaten får man säga att det blev en bra svensk premiär. Fyra herrar bland de tio bästa i en världscup är ju lysande. På damsidan var det lite stolpe ut. Jonna och Stina är snälla mot varandra ut från stadion i finalen och ingen får sedan en optimal resa. Och Jonna fastnar till slut bakom alla andra på toppen så att det tar helt stopp. Därifrån och in är hon otroligt stark. Förmodligen hade hon kunnat hota Falla om hon hade fått ett annat lopp. Och Stina är inte i form. Det ser man i aktionen, inte minst i stakningen. Jag tror också att skadorna har påverkat henne mer än vi tror. En grej kanske går att hantera men nu har det varit flera på kort tid och dessutom under uppbyggnadsträningen.
Balder: Sorry men nu tog jag över förstaplatsen. Jag hade bara glömt anmäla mig till skidpepps miniliga. Njuter av ledningen i ett dygn.
Falla visar att hon blir svår att tas med i pr också. Stina tung och trög, har de extrema träningen påverkat kroppen? Kul med Jonna som visar att hon kan även på en tung klassisk bana. Men med Stina lite ur slag och Frida och kalla efter redan dag ett blir det nog uppvisning av Johaug. Stenseth är en kul bekantskap. Med Perrys skidor.får hon ut massor av sin kapacitet men saknar den där sista edgen in mot upploppet. Lite lik Maja i sin skidåkning.
Kläbo är.det bara att njuta av. Är distansformen så god som den verkar blir det nog en svår nöt att knäcka. Kul med Oscar tillbaka i någon form och även de övriga svenska herrarna gör det ok, Calle åker med huvudet bättre när han är lite ur form
Vad jag läst mig till har det varit turbulens runt vallarna under mellansäsongen. Förtroendet har nog inte varit på topp bland vissa i ledarteamet och sannolikt inte heller bland åkarna. Och inte utan orsak. Men det är väl till stora delar samma gäng denna säsong trots allt?
Att valla klassiska skidor i kallföre eller klisterföre klarar de flesta hyggligt. Men i nollföre och speciellt vid lågtryck blir det svårare och det är då kompetensen hos vallarna visar sig och då fallerar vi frekvent. Vi tycks få leva vidare med det.
Några av våra etablerade på damsidan är dessutom nog inte i toppform precis. Bland de yngre fortsätter Ribom sin fina utveckling från förra säsongen. Sundling är i bra slag och har tydligen jobbat med sin svaghet sedan tidigare, osnabbheten i starten. Starkare överkropp? Men sedan tappade hon position ändå märkligt nog på platten och fick jobba sig fram. Vallamiss igen med för mycket fäste? Många frågetecken.
Vi får hoppas på enklare före på distanserna så att frågetecknen blir färre.
Killarna tycker jag får klart godkänt.
Hur ska man sumera finalerna : Riktig bra av herrana helt klart och ännu med en i final .Damenra var Jonna otroligt stark Stina sliter lite men ändå ett okej resultat kul med Ribom som öveträffa mina förväntingar klart Johanna H hade jag trott mycket på men blev tyvärr inte så,.. Norskorna så tycker jag Falla hanterar banen och föret riktigt bra inte så att hon har några super skidor i backen man fixar de ändå samma med . A A Stenseth..
Nya tag i morgon med utvilade Svenskor ska bli spännande
Underbart med skidor igen. Spelar ingen roll vem/ vilka som vinner då det är en ren njutning att kolla på framfarten i dom vita spåren.
Tv sändningen var inte optimal då kameravinklar var lite skumma ibland som på upploppet.
Presentationen av åkare vid start hade en del brister också.
Tyvärr verkar det inte som att svenskorna är riktigt så bra som i alla fall jag inbillat mig. Finalen vann Falla på ren kapacitet. Svenskorna verkade ha usla skidor i försöken men inte mycket sämre skidor än de flesta konkurrenterna under finalpasset. Vädret ändrade sig under dagen så det blev mer lättvallat. Den enda av de bästa svenskorna som var lika bra som man trott innan var Jonna. Så det kanske inte blir den här supersäsongen som man hoppats på.Fridas resultat förra helgen är kanske inte heller så konkurrenskraftigt som man trott.
De som säger att Stinas resultat tex var riktigt bra och förväntat tror jag inte tycker det innerst inne.
Vallabussen får ta på sig bedrövligt material i klassiskt igen det är helt ofattbart att man inte plockat folk utifrån och det kommer kosta dyrt en säsong till i stafetter o tourer.. Så fort temperaturerna närmar sig nollan eller snö är i luften är man helt chanslösa mot andra stora länder..
Nilsson var okej i första tävlingen hon var sexa i samma tävling ifjol och hon vinner nog första i fristil så småningom men hon kommer max sexa-sjua i minitouren efter detta och det är inte bra nog om man ska slåss om totalcupen,. Sundling kanske blir näst bästa svenska nu i minitouren tror ändå Karlsson kommer vara etta eller tvåa imorgon o tidsavstånden kommer bli ganska stora i det loppet..
Herrarna helt okej start men Calle H börjar se mindre explosiv ut har nog gjort sitt i sprint.. Svensson Häggström bra, Peterson tyvärr han har för dålig uthållighet. Imorgon är det Calle och Burman som har någon chans på topp 10..
Sundling leder touren nå, i og med att Falla reiser hjem. Jonna har kapasitet og løper så fint og effektiv, og har det riktige ”dravet” i måten hun beveger seg i diagonalgang, det er rett og slett en nytelse og bivåne. Skal bli interessant og følge henne under sesongen. Hun har dessuten mange sek. tilgode på Frida nu, så dette blir stor spenning til og med på jaktstarten, søndag.
Pelle og Karl IP;
Alla som kan dubblar väl och ser både NRK och SVT. Jag startar med NRK som varit min primära kanal i Oslo i 17 år och ser sedan loppen via nätet i SVT tappning. På så sätt får man djupare kringkunskap om åkarna och fler experters tolkningar av det som sker i spåret. Här i Köpenhamn, där jag bor nu, är DR lite smådåliga på skidsändningar faktiskt :)
Nu har man väl ändå plockat in folk utifrån till det svenska vallateamet.
Pelle: Bjornsen leder nu minitouren med en sekund före Jonna efter det att Falla åkt hem. Ser att det startas i följande ordning (innan det seedade fältet släpps iväg):
24. Heidi Weng
25. Niskanen
26. Stadlober
27. Karlsson
28. Kalla
29. Pärmäkoski
30. Johaug
Blir flera jakter på föregående startare ute i spåret.
Anna F .. Stakkars dansker som ikke får se stor idrett i verdensklasse.. ;)
Jörgen .. Ja, selvsagt er prologen med, og utslagsgivende ..
Vi måste ju ge vallarna mer än ett lopp och de rätade trots allt upp det bra under dagen. Det är viktigare än att alltid pricka rätt från börjsn. På herrsidan har jag t o m svårt att tro att det kunde ha blivit så mycket bättre på materielsidan Tråkigt för Frida och Moa L främst, för Kalla lär fem bonussekunder eller vad det kunde ha blivit om hon kvalat knappast spela någon roll till slut. Notera också att Svensson hade en stor stolpe in idag i kvalet. Han var fyra hundradelar från att bli utslagen men blev istället sexa med rätt mycket bonussekunder för fortsättningen.
När ska Sverige äntligen locka hem Perry och ge honom nycklarna till Vallabussen? Värt mycket att lägga mycket pengar på detta.
Landslaget gjorde i våras en utvärdering. Den visade att åkarna och tränarna inte var nöjda med vallateamet. Den nya landslagschefen fick sparken då han försökte göra något åt det problemet. Någon ny landslagschef är fortfarande inte tillsatt, och vallateamet är som det är…
Så här säger Sundling
– Jag är jättejättenöjd. Det var skitkul att åka i dag och jag hade bra skidor. Jag hade lite sämre glid i prologen men fästet har varit bra hela dagen. Det var svårvallat och inte så lätt att få det att stämma i ett sånt här väder men jag är nöjd, säger Sundling.
Så möjligt att alla svenskar inte hade lika dåliga skidor.
Krista hade väl inte heller så bra skidor. Det var nog väldigt blandat idag med materialet för alla lag. Jag tycker att alla svenskar visade bra kämpainsatser. Det jag noterade var att glidet såg lite sämre ut än genomsnittet. Jonna var klart starkast och hade kanske kunnat utmana Falla om hon varit framme till upploppet.
Anna
”är DR lite smådåliga på skidsändningar faktiskt”
Kan tänka mig det,Vet de ens vad det där vita på marken är för något? :)
H. G. Wells: nya chefen hade ingen bra stategi för att lösa problemet där allt sprack enligt M Fredriksson.. jäkla lätt sparka folk men hur såg hans plan ut sedan?
alla hade ingen super bra skidor sedan gäller du kunna åka i dessa förhållanden vilket Falla verkar klara lyssande för bra skidor tycker jag inte hon hade..finns ju exemep på åkare som gör de riktigt bra idag och åkare som gör de sämare så var nog rätt blandat materail,
alla hade inte bra skidor helt klart men fanns dom som hade de så kan man summera de dagen och varför hade dom som hade dåliga de måste så klart anaysers och ovänt så klart.. men förutsättingar fanns att få till de bra..
vad gäller Maja är jag minst lika orolig för hennes form som om han blev bortvallad
Jag väntar med att säga att Maja är i dålig form tills hon har fått ett riktigt test där skidorna går ok för det har hon inte haft ännu. Visst tycker jag också att det inte alls ser bra ut men skulle skidorna vara så usla som det låter så är det nog inte lätt heller att åka.
Det blir ju väldigt olika fören när det är så fuktigt och lätt fallande småsnö. Det blir snabbt blankt när flera har åkt och då släpper det. Så skillnaden blir stor mellan testning och sent startnummer i kvalet. Men det borde man kanske fattat och parerat för.
Kvalet har vi ju inte sett men flera åkare klagade i alla fall på att dom inte hade något fäste alls. I finalerna såg man väldigt tydligt att svenskorna hade sämre glid än övriga åkare. Att Jonna trots detta kunde komma tvåa berodde mycket på att hon var så stark i armarna vid stakningen på upploppet samt att vallarna hade lagt på mer fästvalla. Problemet var att dom hade lagt på för mycket fästvalla.
Sen ska man väl tillägga att det inte är lätt att vara vallare särskilt i den väderlek som rådde i Ruka. Vi får väl se om det blir bättre med vallningen framöver. Om inte, måste nog landslagsledningen börja att sätta ihop ett nytt vallarteam.
Hur är startordningen i morgon o var kan man läsa om detta ? Är det typ 30 bästa som startar med mellanrum i förhållande till dagens resultat o åkare 31 o resten i klungstart ??
Om man hör på intervjuerna efteråt så kände ju Maja att det kändes mycket bättre än förra helgen och att det sen var skidorna som svek henne. Så tror hon kommer göra det bra snart och att vi kanske kan få ett bra lopp för henne imorgon. Att få in henne topp 15-20 hade vart bra och lite utav en lättnad.
Sen detta att vi ofta pratar om de ”svenska skidorna” är lite skevt. De skiljer väldigt mycket mellan alla åkare iom olika märken, spännvid, längd och vikt. Så speciellt i ett före som idag lyckades vissa ÅKARE bra med skidorna och andra inte. Enligt Blomqvist så hade Kalla t.ex. inga problem med fästet(vilket hon även bekräfta i media efter) och hon missa kvalet. Så ja vissa ML, FK och MD missa med skidorna men det bygger mer på teamet (dem+vallare) än Sveriges vallateam.
Lappen: Den seedade gruppen består av topp-15 i den totala ställningen i minitouren. Övriga delas in i tre grupper utifrån FIS-rankingen i distans (FIS-poäng). De trettio bästa enligt distansrankingen kommer först i startlistan, därefter varvas varannan från den seedade gruppen och varannan från plats 31-45 enligt distansrankingen. Efter dessa kommer övriga åkare.
”Så ja vissa ML, FK och MD missa med skidorna men det bygger mer på teamet (dem+vallare) än Sveriges vallateam.”
Ja, det förklarar också Fridas dåliga skidor i masstartsloppet i Quebec. I motsats till henne sa Stina att hon hade haft toppenskidor i Quebec och lyfte även fram sin vallare i något medieinslag.
Känns som att Frida inte ännu har etablerat ett effektivt samarbete med sin vallare i landslaget.
Lappen:
Startlista damer:
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=34335
Herrar:
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=34336
Här totalställningen i touren (Falla startar alltså inte idag så Bjornsen leder i praktiken på damsidan). Det man kan konstatera är att bland favoriterna ligger Neprayeva ändå bra till nu och hon slapp krama ur det sista igår. Det blir även intressant att se vad Bjornsen kan göra på distans. På herrsidan har Häggström ett lysande utgångsläge för att göra en bra minitour. Det kanske t o m var bra för honom att han inte behövde gå sprintfinalen.
Damer: http://medias2.fis-ski.com/pdf/2020/CC/2345/2020CC2345STC.pdf
Herrar: http://medias2.fis-ski.com/pdf/2020/CC/2346/2020CC2346STC.pdf
Markus: spännvid? Antar du menar spann.
Varje åkare har så många par skidor att det mer än väl täcker in behovet för de förhållanden som råder. Det är mer en fråga om vilket par och valla man väljer för stunden än vilket skidmärke man har.
En faktor jag tror påverkar är att det blir stressigt i vallabussen när det är känsligt och varierande före och det är superviktigt att vallaren och åkaren känner varandra utan och innan. Det tar tid att få till samarbetet.
Dåligt glid på Dahlqvist. Tappar mycket utför. Hoppas det inte håller i sig för övriga svenskor.
Nog fördel att starta tidigt.
Huvva vad Kalla har det jobbigt.
Jag tror tyvärr det är vallabom idag igen. Frida tappade jättemycket från 1,2 till 3,1 km.
Frida åker väldigt yvigt med armarna.
Det blir svartöga på Kalle sen.
Nu blev det fördel att starta sent. Kul med riktig vinter.
Det blir en svag laginsats idag.
Nu kommer de sent startande att ”överraska”.
Svenskorna pinsamt dåliga idag .-(
Bjornsen går bra. Touren kommer fortsatt leva efter två lopp.
Det går bra för det svenska vallateamet.
Inte överraskande med Razymova. Hon slog Statlober i Finland för 2 veckor sedan. Bara irriterade
Att jag har henne på bänken i fantasy….
Som sagt, vi får vänta tills Ebba är tillbaka . Hoppas för guds skull hon kan vara tillbaka tills Tour de Ski. Det här var chockerande dåligt, men inte oväntat
Tror inte det varit dåliga skidor utan laget är på denna nivån just nu. Svårt att göra vallabom idag.
Hur ska man summera svagt lopp av Frida hände något tappa väldigt mellan 6-8.1 ? Kalla inte bra heller medans Rönnlund Jonna Emma Moa gör bra lopp Stina var lite väntat att de inte skulle bli bra men hoppatas på bättre än de blev
Uppenbarligen usla skidor på Frida enligt intervjun. Det här är inte bra, det är lättvallat idag.
”Och just därför är den här minitouren som skapt för en åkare med Frida Karlssons kvaliteter. Vi vet ju att Frida Karlsson redan är en gudabenådad distansåkare av yppersta världsklass. Precis som Therese Johaug. Jo, det är klart att Frida Karlsson kommer att ha lekstuga med Therese Johaug.”
Hilsen Tomas Pettersson (svensk langrennsekspert) ;)
Mina farhågor från Gällivare blev besannade idag. Internationellt var det inte mer än ok och inte så bra som vissa okunniga journalister ville få det till.
Ebba hade behövts idag och säkert kunnat matcha Johaug.
Tror inte heller att det var generell vallabom idag utan de är på den här nivån just nu. Frida var i knallform förra helgen och överlägsen men nu 11:e plats en dryg minut efter Johaug och med Jonna några sekunder på platsen efter. Rönnlund gjorde det riktigt bra idag, 15:e plats och tredje bästa svenska. Skoj att se.
Positivt är att hela åtta svenskor placerade sig bland de 30 främsta som får WC-poäng. Norge hade sex och Ryssland bara tre.
Dock stora frågetecken kring Maja Dahlqvists form, var är den? Även Stina Nilsson är inte helt i form.
Ser att du skrivit vad jag precis tänkte, Jörgen. Jag tycker inte alls att detta är en misslyckad skiddag för damerna.
Stjärnorna Frida, Kalla och Stina gör svaga lopp, men annars åkte de övriga svenskorna riktigt bra. Flera personliga rekord på 10 km klassiskt.
Vid den första mellantiden (1,2 km) ledde Frida faktiskt (knappt före Johaug). Hon öppnade alltså hårt som hon brukar göra men det höll inte denna gång. Länk till dagens resultat (PDF)
Problemet för Sverige är glidet helt klart.
Det är som en distriktstävling på den gamla goda tiden. Ett spår, lite lösa förhållanden, sladdrigt och en del har pangfäste och andra får saxa tidigt.
Inga herrar är att räkna med.
Sen får vi höra Blomman prata om att ”det är väldigt tidigt på säsongen och många ligger fortfarande i hård träning”.
Jag trodde faktiskt mer om Burman dag, slagen av Pellegrino klingar inte bra.
Tycker för övrigt att TV-produktionen var märklig under damernas lopp. De valde att sluta visa från de två första TV-kontrollerna efter det att Pärmen och Johaug passerat, trots att det fanns flera bra åkare i det seedade fältet som följde. Istället fick vi se dom först på de sena tidskontrolelrna efter att Johaug gått i mål. Samt gång på gång visade de tidiga resultatskyltar från mellantiderna där det seedade fältet inte åkt än.
Inget klipp i steget på Calle.
Niskanen får det ändå jobbigt på skaten imorgon.
Meget fortjent og artig for den finske fansen, att Niskanen knuser konkurrentene på hjemmebane.
Men også et bra distanseløp av Klæbo og Iversen selvsagt, skal ikke glemme at de gikk 4 harde sprintløp i går.
De flesta damerna gjorde bra lopp men som andra sagt är det våra bästa som gjort sämre än väntat. Enligt min mening så är dom tuffa förhållanden med nysnö en nackdel för Sverige över lag. Svenskorna är bättre när det är fasta och snabba spår, många som är duktiga i sprint och när det går snabbt. Frida är väl en som dessa tunga förhållanden skulle passa normalt sett men annars inget önskeföre för Sverige. Vänta och se när det blir snabba förhållanden så kommer Sverige ligga högre upp i resultatlistorna, det är jag övertygad om.
Jag tycker ni är modiga som framställer dagens svenska resultat på damsidan som lyckade. Förra året var de svenska damerna 2:a, 3:a, 11, 16, 17, 24 på 10 klassiskt i Ruka. Idag är de sex bästa 11, 12, 15, 17, 23, 26. Charlotte Kalla är alltså 17:e och Stina Nilsson 30:e. Ingen kan övertyga mig om att det bara beror på en dålig dag eller dålig form. Och sett över två dagar har de norska skidorna varit helt överlägsna de svenska. Det tycker jag syns i spåret. Ibland sägs det att det inte är vallabom bara för att det ”känns bra” när man testar. Men skidpreparering för tävling handlar trots allt om hur snabba skidorna är i relation till konkurrenterna. Och den tävlingen har Sverige inte placerat sig högt i under de två första dagarna på VC-säsongen. När det gäller Stina kan det vara som Anders skrev tidigare att det även rör sig om överträning. Det är klart oroande i så fall. Överlag är det påfallande efter Bruks och Ruka att Bauhauslaget och spelbolagslaget verkar ha lyckats bättre med träningen under sommaren än a-laget. På herrsidan gör Burman, Häggström och Sandström det bra men jag tror även där att glidet inte var optimalt. Något annat positivt är att Halfvarssons form ändå verkar vara stigande så kanske kan det svenska herrlaget avsluta touren riktigt bra.
V.Vittoz: Menar du intervjun i Svt? där sa hon en massa annat intressant som kan påverkat prestationen som är rätt intressant de också..
Frida hade haft en bra rygg också idag om hon orakt i Stadlobar som hon mer eller mindre var ifatt för att sedan bli ifrån åkt
Per
Tror också att några av svenskorna hade dåliga skidor. Men du jämförde resultaten från förra säsongen. Kollar du på dom så är det i princip lika. Förrutom Kalla som var sämre idag och Ebba som inte åkte idag. Sen är det ungefär samma placeringar.
Alla vinnare den här helgen var överlägsna. Norge som vanligt dominant. Sveriges damer generellt en missräkning medan killarna åkte godkänt. Jag tror tyvärr inte våra vallare är riktigt att lita på när det gäller klassiskt. På fritt borde det vara lättare.
en tanke kan de vara så att Frida presterar ca 40 sek sämre än i Gällivare av olika anledingar sedan tycker jag Kalla Jonna Rönnlund Nadine Fendrich ligger inom marinallen jämfört med Gällivare ..
Lite sämre än väntat men någon vallabom är det inte. Kan hända att man inte hade optimalt glid på några men förutom Frida så är det väl ungefär som väntat med tanke på hur det sett ut i Gällivare o i går. Stina största besvikelsen men hon är nog lite på gränsen belastningsmässigt. Men laget behöver en framgång snart.
Herrarna ändå ok, kul att Häggström verkar tagit ett rejält kliv. Hade dock varit intressant att se Richardsson.
” Jeg har selv vært der: Du tror kanskje at når du har fått en medalje i et mesterskap, så er du på det nivået. Slik er det dessverre ikke.” Sagt av Johaug om Karlsson. Trots det lägger idioterna till journalister en våldsam press på Karlsson som nästan bryter ihop efter en elfteplats. Men det är ju klart hon har väl en massa pallplatser i WC sedan tidigare eller? Nej, hon har som bäst en 7:e plats(distans)…
Anders: vad menar du med att Stina är på belastningsgränsen? På vilket sätt och belägg för det?
Hon kanske inte är i form helt enkelt plus att hon inte är ngn speciellt stark åkare på ind start. Sprint o hängåka är hennes grej, som jag ser det.
En annan sak som är kul är att Peltonen är tillbaka med riktigt fina skidor. Peltonen OS spjutspetskida med 3 styrspår bak är nog de bästa skidor jag haft tills jag knäckte ena skidan över ett dike.
Undrar hur glad Frida blir av Johaugs kommentarer.Om Johaug sagt det här innan tävlingen så hade jag respekterat det .Att komma efteråt är ju bara fult.Hon insinuerar ju att Frida bara hade en lyckoträff när det gick så bra i VM.Typ att Frida kan komma tillbaka om några år när hon är bättre och har mer erfarenhet.Vad jag ska njuta första gången Frida slår Johaug.
Johaug har säkert gått och retat sig på att journalister velat hylla Frida så mycket och jämfört Frida med henne.
Sen att svenska journalister är dumma i skallen och frågar Johaug om vad hon vill säga till Frida är en annan sak.Svenska åkare vill inte ha en klapp på huvuder av några norskor.
En mycket besviken Frida uttalar sig själv här i intervju efter loppet att hon ville för mycket och stressade i sin åkning. Säger inget om skidorna eller vallningen. https://www.expressen.se/sport/kronikorer/tomas-pettersson/vad-du-an-gor-frida-lyssna-inte-pa-johaug/
Karl P. Dette sa Johaug før verdenscupen startet. Karlsson kommer garantert sterkere tilbake. Allerede i morgen tror jeg hun kommer til å levere bedre. Jeg må si at Kalla og spesielt Ragnhild Haga skuffer veldig. Kalla hadde jo ingen veldig god sesong i fjor og i år ser det kanskje mørkere ut. Haga virker jo å være helt ut av det!
Vad skall Johaug säga när herr Pettersson kommer med sin gula jättemikrofon och frågar: Vad tror du om Frida Karlsson i helgen? Är du rädd för Frida Karlsson i helgen? Kan Frida Karlsson vinna i helgen? Smart som hon är säger hon ju javisst Karlsson är bäst och hon vinner säkert i helgen. Tro fan att Johaug är trött på svenska journalisters ständiga tjat om Frida Karlsson. Hon är inte ensam.
https://www.expressen.se/sport/kronikorer/tomas-pettersson/vad-du-an-gor-frida-lyssna-inte-pa-johaug/
Tittar på utgångsläget imorgon. Johaug har redan avgjort men bakom henne lär Bjornsen, Pärmen och Neppan göra upp om platserna bakom (de startar alla tre inom 11 s). Astrid och Jonna startar samtidigt som nr 5 och 6. Frida? Startar som nr 15 och lär klättra.
På herrsidan startar Calle (nia) samtidigt som Ustiugov (åtta) med Larkov och Tönseth strax framför. Klarar han av att rygga dom kan det bli en bra placering. Bollen rår de nog inte på men däremot kan de plocka t.ex. Niskanen (grattis till vinsten på hemmaplan idag!)
Lite defensivt att hoppas på bra svenska placeringar genom att dem ska rygga på andra. Jag vill hellre se offensiva åkare som går fram och även vill dra och visa styrka.
@Jörgen, scrolla fram till 1:32:30 i dagens vinterstudion. Hade hon varit nöjd med skidorna hade hon garanterat sagt det istället för att säga att hon ska utvärdera skidorna tillsammans med vallaren. Är dom nöjda höjer dom vallateamet till skyarna i intervjuerna.
https://www.svtplay.se/video/24331401/vinterstudion/vinterstudion-30-nov-09-30-1?start=auto
V.Vittoz: dissar du mig helt? eller bara snöt in dig på att skidorna var dåliga inte alls de andra hon säger som kunde påverkat prestationen ? men visst vill du skylla allt på vallatemat och tycker hon gjorde en bara prestation med likvärdrigt valla som Rönnlund hade så ok jag tycker då hon ska slå Rönnlund klarare marginall än hon gjorde med likvärdriva förutsättningar
I morgen blir vi ferdig med langhelga der den svenske ”fansen” pratet mest om:
vallabom
problemet for Sverige er glidet
uppenbarligen usla skidor
miss/bom/felvalling
festet … osv.
Velkommen til Lillehammer neste helg, svensker! ;-)
Är väl flera saker som påverkade Fridas prestation idag. Förstår inte varför folk verkar ha svårt att ta till sig det. Och det är väl inte kontroversiellt i sig.
pelle: nä, Sverige var för dåliga, så enkelt är det.
Kallner .. Nei, det syns jeg ikke. Eks, er debutantene, Lundgren og Moa bare ca. 25 sek. etter en så rutinert løper som Diggins etter 2 løp… Derimot har Stina skuffet, som jeg tippet som favoritt til og vinne touren, og den største utfordrer til Johaug … Men det har sikkert sine grunner, som vi ikke vet ..
Klagar ej på svenska damerna då någon form ej står att finna hos Kalla och Stina vilket betydde ingen pall och dessutom var Ebba ute ur bilden av annan orsak. Övriga var bättre än jag anat. Herrarna talar jag ej om då.
Efter intervjun med Frida drar Mattias Fredriksson i studion precis den slutsatsen som Vittoz nämner ovan: ”Hon är väl inte helt nöjd med skidorna idag kan man tolka det som”. Och i DN är Frida ännu tydligare:
”i Rukas millopp blev det platt fall [för svenskorna] och det är lätt att undra om det kan ha med vallningen att göra. Frida Karlsson är försiktig i sin första analys, men är inne på samma spår.
– Ingen svenska topp tio…, det tror jag kan ha med det att göra, säger hon.”
Även Kalla antyder problem med skidor när hon säger att det gick ”segt” och att ”det märktes direkt.” Inte att det var problem med återhämtning eller teknik (de andra två misstänka faktorerna) utan just bara segt från start.
Det är möjligt att det var fler faktorer än material som påverkade svenskornas prestation igår men det var åtminstone den faktorn.
Per: Sedan kan man väl också säga att de bara fanns två svenskor med rimmliga chanser att bli topp 10 och en av dom var Kalla med osäker form..
klart materiallet kan spelat roll för Frida dom andra mer tveksamt som jag är de Frida som underpreterar jämfört med Gällivara medans en del andra är runt varandra som förra helgen
Med tanke på att åkarna var missnöjda med klassiska skidorna under hela förra säsongen kan man ju misstänka att de själva har sina tveksamheter när.det inte går bra. Men som jossa skriver är det ju.mest Frida som går dåligt jämfört med vad vi såg under Gällivare och det kan ju ha.andra orsaker. Men tråkigt för svenska laget att de tre stora gör det dåligt och den fjärde är skadad…
Kul med bjornsen. Jag sa ju att hon utvecklats på distans.
Någon som tittar på vinterstudion med Mattias Fredriksson just nu, 09:56? Ang valla.. Nu släpper jag det, ny dag nya förutsättningar.
Ja, Mathias Fredriksson säger i alla fall nu i studion det jag skriver ovan (att problemet är glidet) och han är ändå SVT:s expert. Vi kommer väl inte så längre i detta. Jag håller med om att en del svenska damer gjorde en bra insats igår så det är inte säkert ett glidproblemet var generellt.
Blomqvist ute och cyklar när han återger upplösningen i Kanadatouren förra säsongen…
Kalla tappar 12 sekunder från toppen av backen och in till varvning…
Trippel-norskt (och fyra bland de sju första) idag alltså. Trots att en av suveränerna från fjolårssäsongen, Östberg, som bekant är borta.
En mörk dag för sporten.
Frida för ivrig igen och 4 sekunder snabbare än Johaug vid första kontrollen. Måste lära sig att ta det lugnare i starten och komma in i loppet. Den här helgen visar att NOrge kommer dominera även på damsidan denna säsong även efter Johaug.
Frida Karlsson er ung og alt for naiv, hun kan ikke dundre ut i Johaugtempo og tro at hun er så god, hun sprekker som ventet totalt på slutten og blir til og med slått av små-Wengen (som forøvrig gikk et meget godt gjennomtenkt løp i motsetning til Frida). Ellers er det befriende å se Heidi Weng tilbake i godt gammelt slag.
Ja vi kan absolut misstänka att Frida inte hade så bra skidor igår och att det bidrog till att det inte gick så bra. Andra svenskor hade bra skidor så inte generell vallabom dock.
Norsk trippel idag. Weng är tillbaka på allvar, åkte starkt idag och Astrid såg också bra ut, de knäckte Jonna som inte hängde med när Weng kom ikapp bakifrån och skruvade upp farten, där blir man lite orolig. Frida, Stina och Kalla tog flera placeringar ute på banan, bra gjort. Frida såg ut att komma ikapp men orkade inte riktigt och fick ge sig mot Diggins på slutet.
En mindre bra TV-produktion igen dock.
Jossa
Bara 2 rimliga chanser för svenskor att nå topp 10?
Vad hade vi förra året 5 st.Menar du att det här unga svenska laget förväntats var mycket sämre i år? Det är när många starka konkurrenter inte är med längre eller mammalediga. Antingen hade de dåliga skidor som man får hoppas eller så kommer det att kanske se ut som förr om åren när Norge dominerat totalt.Den näst bästa norskan är ju inte ens här.
I alla fall om man håller med dig att inte tex Stina eller Jonna tex är bra nog för att förväntas vara top 10
Frida är lite som Calle, dåligt taktiskt, det hör man när dom intervjuvar henne. Få se om hon kan lära sig det längre fram i karriären det som Calle har misslyckats med.
karlP: I min bild som jag ser de innan igår så fanns de bara Kalla och Frida som hade rimmliga chanser att vara topp 10 Stina har de men hade på känn att hon inte skulle orka med de igår.. så du menar att man kan ha topp 10 förväntingar på Ribom Lundgren Rönnlund Hagström Settlin Maja Jonna för mig är de inte riktigt rimmligt att tro de även om kapacitet kan finnas hos Settlin och Jonna men dom har ännu inte varit de på 10 klassiskt med individuell start vad jag kommer ihåg
Här winner of the day-resultaten för dagens race: http://medias3.fis-ski.com/pdf/2020/CC/2349/2020CC2349WOD.pdf
Onödigt och lite oroande att Maja D. snackar ner sig själv som hon gör efter bara två tävlingshelger. Fjolårssäsongen var fantastisk, men hon måste kunna tackla motgångar (när de väl kommer) på ett konstruktivare sätt mentalt. Liknar tyvärr lite Halfvarsson-attityd.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/totalsagar-sig-sjalv-det-ar-en-katastrof/
Kul att Stina åker bra även bra lopp av Moa mer väntat lopp av Frida kalla var väl något svagare än vad jag hoppats men okej väl?
Maja är inte alls var hon var iförra året hoppas dom vet vad som är felet
Jossa
Har förväntningar på att Stina ska vara topp 10 ja.Settlin,Jonna skulle också mycket möjligt kunna vara topp 10 om inte Settlin gått tillbaka sen förra säsongen.Sen har vi ett helt gäng andra där man kanske hoppats att någon skulle överraskat.Som Maja tex.
Förra året blev det en kanonstart och sen bara fortsatte det under säsongen.
Idag var vår bästa 6 i touren med långt avstånd framåt till pallen
Kan mycket väl vara så att vi inte är bättre i år,Att man gjort något fel under träningssäsongen.
I alla fall om man lyssnar på vad du säger om att skidorna varit OK. Om det är så blir man ju bara ännu oroligare inför säsongen.
karP: Settlin har sällen varit topp 10 med induvudell start och premiären visade att hon inte var i ritkigt bra from därför inga förväntingar att vara topp 10 Stina är väl den som skulle haft chansen men tycke hon slet mycket i klassiska loppet och sedan med osäker form efter skador så var jag tveksam igår Maja var ju omöjligt hoppas på skulle vara topp 10 efter de hon vissat i början
Jossa
Ok så svenskorna är helt enkelt inte bättre.
Skidorna spelade ingen roll.
Då får vi vara glada om vi tar några pallplatser i år på distans och Falla kommer att tokdominera på sprint med tanke på hur överlägsen hon var.
Undrar när tränar duon tänker ta ansvar för Kallas usla form. Det är snart ett år sedan hon gick in i överträning. Fortfarande är problemet inte löst. Det är helt enkelt uselt.
@karlp, riktigt imponerad att du kan förutsäga hela världscupsäsongen baserat på en premiärhelg. ;) Jag gör en minnesnotering så återkommer jag om någon månad igen med kommentar.
Vittoz
Man kan ju alltid hoppas på vändning. Men tyvärr brukar premiären visa ganska bra hur det kommer att gå under säsongen.
Undantaget är väl Kallas toktoppningar till mästerskap.
Mina förutsägelse var ju oxo under förutsättning att skidorna var Ok som vissa hävdar.
Jag tror att dåliga skidor spelade en stor roll
Snyggt samarbete Iversen-Niskanen.
karlP: Klart dåliga skidor spelar roll har sagt något annat.. sedan verkar du haft orimmliga krav på vissa på 10 km k tycker jag
sedan kommer de så klart svägna under säsongen så nog kommer de komma bra resultat
Minitour är bland det tråkigaste att uppleva med noll spänning inför sista löpet. Varför inte normala lopp?
Väldig tur att inte Östberg var med å andra sidan hade vi haft Ebba så kunde vi fått en pallplats.
När det gäller Frida så måste man betänka att hon är junioråkare i sitt sätt och kommer att mogna på förhoppningsvis.
Finnarna kan ej producera bra skid tv. Bilder bla rakt framifrån ger ett amatörmässigt intryck.
Norska mästerskapen i Ruka!
Verkar som många inte bryr sig om världscupen. Eftersom det är poäng på tiderna idag så borde dom väl åka hårt ända in mål. Men Calle bland annat lägger säkert ett par sekunder genom att sluta att åka på slutet när nionde platsen var klar men vill det sig illa kan han ha tappat någon placering på den manövern. Men han var inte ensam om det, många andra också. Skidåkare verkar inte så smart och taktiska.
Visste att man skulle sakna Ebba Andersson, men kanske inte så här mycket. Det är nog bäst att få ordning på hennes knä, annars blir det en trist säsong för Sverige. Kalla är nog finito och för Karlsson är det tydligen ett självändamål att gå ut fortare än Johaug, varför?
Janne: Calle kanske hade känslan att de inte var någon bra placering på gång när de gäller åkttiden
Jossa
Men varje poäng kan vara viktig i slutändan så hävdar fortfarande att det är bara dumt att sluta åka om man nu inte skiter i världscupen.
Är väl inte realistiskt nu att vinna världscupen men kul om han förlorar med 1 poäng när man kanske har slarvat bort poäng här.
The Ruka triple – tre tävlingsdagar i rad utan konkurrenskraftiga skidor. Önskar bättre lycka i Lillehammer!
Janne: så klart är varje poäng viktig speciellt för dom i toppen som går för totalen och har chjans på den
Ser att Calle hade 3 sekunder upp till Manificat så kanske hade varit svårt att nå honom även om han tagit i ända till mål men som sagt tycker nog man kan ta i dom sista 50 metrarna också, vila får man göra efter.
Calle tänder verligen till igen hans grupp avslutar rikigt starkt sista varvet var riktigt bra hade varit kul se hans sista backe
Calle spytter på de som jobber dag og natt for å legge alt til rette for ham:
”När den norska tränaren Eirik Myhr Nossum får höra om Halfvarssons missade uppvärmning blir han helt ställd.
– Va? Okej…
– I min värld hade jag sagt att det är oprofessionellt. Det är ingen av mina åkare som har gjort något sånt, säger han.
Vad gör ni i Norge om någon inte vill värma upp?
– Då frågar vi om personen är sjuk eller om det är något fel. Deras jobb är ju att åka skidorna snabbt. Om de inte vill göra jobbet klockan åtta på morgonen så får chefen säga att arbetstiden är åtta till fyra. Så enkelt är det, det är bara att ställa upp. Vi har vallare som jobbar dygnet runt för att få bra skidor, skidlöparna ska bara gå upp och göra ett bra skidlopp så de har ett väldigt enkelt jobb.”
När typ 16-17 åkare åker 3 tävlingar fre-sön i normalt krävande vinterföre som egentligen inte är speciellt svårbemästrat så är det bara att konstatera att detta är nivån vi har. Det är ju ingen som sticker ut speciellt positivt egentligen.
Annat är om det var en tävling men tre så får man ändå acceptera att vi är medelmåtta just nu.
Kul med Weng i alla fall.Det enda jag känner mig glad åt efter den här skidhelgen.
Men vilket stafettlag dom kommer att ha i år igen nu när Weng är tillbaka
Johaug,Östberg,Weng och Jacobsson blir nog svårslagna.
Varför intervjuvar inte SVT någon av landslagsledningen och ber om en sammanfattning? Hade varit intressant.
Bör Frida fortsätta med taktiken att inleda lopp i högt tempo som hon gjorde både igår och idag? Känns lite tveksamt och överoptimistiskt även om det kanske håller hela vägen ibland. Johaug klarar det tack vare många års stenhård träning i kroppen men Frida är inte där än.
Jörgen: Jag tycker inte det. Ett experiment som hon skulle kunna göra i nästa lopp med individuell start är att köra det andra varvet snabbare än det första. Alltså att ha det som enda målsättning. Oavsett tid. Oavsett placering. Bara för att känna på hur det känns.
Hon har ju så många lopp framför sig i karriären så det skulle både hon (och landslaget) kunna kosta på sig.
Någon med insyn som vet om det samarbetas över gränserna mellan våra olika landslag – Längd och Skidskytte när det gäller valla? Elviras glid idag skulle nog de flesta i Ruka ha velat ha.
För övrigt är det intressant att jämföra. En 20-åring kör sin debutsäsong i Skidskyttelandslaget, kommer 12:a, hyllas!
En 20-åring kommer 5a i dagens lopp i sin första världcupsäsong (borträknat 1 lopp+säsongsavslutningen). Får max godkänt av Blomman och stora delar av Skidpepp.
Bra perspektiv att ha med sig tycker jag. Is i magen
Man kan i alla fall konstatera att det gick bättre för de svenska damerna idag när vallningen spelade mindre roll. Frida 5:a, Stina 9:a, Charlotte 10:a och Moa 13:de tycker jag är helt OK med de förutsättningar som förelåg. Det kommer att bli bättre framöver det är jag övertygad om.
Alltid intressant att fundera varför verkligen Norge har sådana stora framgångar i skidspåren, inte bara längd utan även alpint och skidskytte mm…
Har dom större resurser?
Har dom bättre ”ämnen” att göra till vintersportare?
Har dom bättre ”mediciner/kost”?
Bättre tränningsstab?
Bättre material?
Större självförtroende från start?
Ibland brukar jag drömma mig bort och fundera på vilka andra svenska idrottare som skulle kunnat blivit skitbra på längdskidor…
Carolina Klüft?
Sanna Kallur?
Sarah Sjöström?
Känns ganska deppigt efter denna första tävlingshelg, mest boroende på Norges framgångar ;-)
Dom svenska damerna, helt OK, trots allt en pallis på Jonna Sundling, Ribom till semi i sprint, fyra svenska herrar i semi, Frida 75% första del i dagens jaktstart…
Glädjande del 2: Sadie Bjornsen!
Jessica Diggins jakt idag!
Katerina Razymova (Tjeckien) gör det ju fantastiskt hela helgen!
Pärmikoski på G igen!
Ivo Niskanen – räddningen mot total norsk dominans bland herrarna…
Frågan är var dom svenska tjejerna står egentligen?
Blir inte lätt att ta ut nästa helgs åkare till Lillehammer…
10 damer och 8 herrar skall bli 6/6, och, vilka får stryka på foten?
Tyvärr blir nog Evelina Settlin bortplockad, och kanske Johanna Hagström och Elina Rönnlund samt Maja Dahlqvist…
Försvinner gör nog Ekström och någon av Teodor Peterson/Oskar Svensson…?
Var står Stina Nilsson egentligen just nu? Sprintstafett nästa söndag ihop med vilken? Moa? Frida? Emma Ribom?
Eftersom längdskidåkning är kärlek för mig så hoppas jag på lite framgångar nästa helg…
Häpp!
Rättning från förra inlägget:
Det är ju vanlig stafett nästa helg i Lillehammer… Ursäkta virrpannan mig :-(
Då kör vi följande lag nästa helg:
1. Moa Lundgren
2. Frida Karlsson
3. Charlotte Kalla
4. Stina Nilsson…
1. Calle Halfvarsson
2. Jens Burman
3. Oskar Svensson (alt Björn Sandström)
4. Johan Häggström…
Dahlqvist och Hagström är det nog ganska säkert inte får åka med till Lillehammer sen står det nog och väger mellan fyra varav två ska bort (och finns inga flera aktuella på hemmaplan). Deras placeringar på distans denna helg (sprintresultatet under fredagen är inte relevant för det som ska åkas i Lillehammer):
Lundgren: 23, 19 snitt 21
Ribom: 28, 26 snitt 27
Rönnlund: 15, 22 snitt 18,5
Settlin: 26, 23 snitt 24,5
Går de efter snittet blir det Rönnlund (18,5) och Lundgren (21) som får åka i Lillehammer. Men vi får väl se och finns annat som kan spela in för uttagningen exempelvis om Stina och/eller Jonna vill stå över.
Ska bli intressant se vad Stina prioriterar att göra ? hoppa över för att träna kan vara möjligt ? eller behöver hon tävlingar..
ErrkaPetti: känns de inte som Svensson kommer åka första eller andra ? Burman tar nog trejde och Häggstöm sista
Jossa, och kanske Jonna Sundling påstartsträckan istället för Moa Lundgren?
ErrkaPetti: Jonna skulle kunna vara aktuell helt klart är nog rätt öppent om sista platsen
Vittoz
Om den här 20 åringen i skidskyttet tagit flera medaljer i förra VMet och dessutom krossat allt motstånd i en Sverigepremiär så hade man nog haft stora förhoppningar på henne också.
Men självklart är det jättebra av en 20-årig Frida att komma 5 i touren.Men avståndet var gigantiskt till vinnaren och långt till en medalj.
Anledningen varför många känner besvikelse är inte att hon gjorde en dålig insats.
Många som jag hoppas att Frida är den största talangen vi kanske haft i Sverige. Då hjälper det inte att man säger att det kan ta flera år att bli stabil. Man vill inte att hon ska vara en i mängden. Man hoppas att hon ska vara en Klaebo. Kanske inte slå Johaug men att hon kommit närmare sen förra året . Man hör ju på hennes intervjuer också att hon tycker att hon är bättre än vad hon visat här i Ruka.
Får virkelig håpe de svenske løperne er bedre neste helg på Lillehammer. Virker som om skiene var et problem denne helgen. Det kan jeg virkelig ikke forstå. Minusgrader og tørr snø burde jo være mulig å klare å få bra ski på! Frida kommer nok til å heve seg kraftig neste helg i Skiathlon, men Kalla har jeg dessverre liten tro på.
Sven det finns inget före som är lätt för de svenska vallarna..
Apropå dåliga skidor så meddelade en vän som drog längs spåret idag och är duktig på ryska att Nepryaeva drog några rejäla salvor åt en rysk ledare och slog med staven för att markera hur usla skidor hon hade. Samma för alla ryska åkare som hade krismöte efteråt.
Ja, det var en lite dyster svensk skidhelg med några små ljusglimtar, främst på herrsidan. Burman är nog nära att orka gå med Roethe idag t ex. Skönt också att se att Stina studsar tillbaka och gör ett topp-10-lopp på distans. Hade det varit överträning tror jag inte hon hade gjort det. Då blir det mer som pyspunka. Till nästa helg skulle Sverige kunna ställa upp så här. Damer: Frida, Kalla, Jonna, Moa Lundgren, Rönnlund och Settlin. Jag tror Stina står över Lillehammer. Det lät så i Expressens intervju. Vet inte hur klokt det är men det är nog hennes plan. På herrsidan blir det nog Calle, Burman, Häggström, Sandström, Rickardsson och en till.
Tror nog landslaget helst vill övertala Stina om att gå i Lillehammer men blir inte förvånad om hon skippar. Även om Jonna kan kliva in i ett stagettlag ser det lite för svagt ut när Ebba är borta o Dahlqvist ur form. På herrsidan finns inte mycket nytt blod att hämta in men jag tror man även här vill övertala Svensson om att gå.
Hur tror ni Jonna tänker? är de helt säkert hon åker känns som de är lite 50-50 där helgerna efteråt är betydligt viktigare för henne och sedan tds
Det är lite kul tycker jag, vi har nästan längtat till en mästerskapsfri säsong för att åkarna ska kunna fokusera på VC. Redan efter första helgen börjar diskussionen gå här på skidpepp om det inte vore smart att vila helgen därpå. Why?
Jag kan förstå om det är smart att som Maja åka hem för att börja om, men om man är topp 20 i ett lopp i helgen som var är det väl än självklarhet att åka till Lillehammer?
Det här har dom ju tränat för hela sommaren och hösten, nu är det äntligen igång. Då vill i alla fall jag se de bästa just nu åka, hoppas verkligen att dom själva vill det. Snart är det jul, då väntar ett långt uppehåll igen, kör nu!
Det var det jag gillade med Harvey – ingen diskussion eller spekulationer alls om han skulle åka nästa helg eller inte. Man visste helt enkelt att han skulle starta.
Har man någonsin sett amerikanskorna hoppa över något? Samma gäller ju flera av norskorna. Först tränas det stenhårt ett halv år innan säsongen och då när säsongen börjar måste man vila.Är det inte bättre att ta det lite lugnare med träningen när man närmar sig säsongsstart i stället.
Som Maja.Alla rapporter bara nån vecka innan Gällivare sa att hon var den som man skulle se upp med i år och den som gjort störst framsteg. Nu när det gått som det gått luktar det ju överträning lång väg.
Det har inte börjat bra för nya landslagtränarna och vallateamet.
Anmärkningsvärt om ryssar och ryskor hade så taskiga skidor igår med de förhållanden som var på skejten.
Håller tummarna för att Stina kör i helgen, inte minst för stafettlagets del. Känns som att hon behöver mer tävlingsflyt, med tanke på att hon fick stå över Gällivare inte minst. Men vad vet man. För Maja är det så klart klokt att dra ner växeln lite.
Gäller väl få ut så mycket som möjligt av säsongen vad gäller poäng och bra placeringar , läste att Johan Häggström fundera på hoppa Lillehemmer för att vara bra förberedd där han har bättre chanser helgerna efter men tror inte något definitivt beslut var taget
karlP: Av de norska damåkarna i deras elitlag så var det det tre åkare som inte åkte i Ruka. Weng har sagt att hon denna säsong inte satsar på totala världscupen och kommer stå över flera lopp. Falla står ju ofta över distanslopp även om hon är kvalificerad. Johaug stod över TdS förra säsongen. Jacobsen åker inte heller allt. Av amerikanskorna är det väl bara Diggins och Bjornsen som åker nästan allt i världscupen. Lite känns det som en myt att alla utan de svenska damerna åker allt i världscupen.
Är nog ganska många i wc som kommer stå över något lopp innan jul ifall man planerar att åka TDS – är man mer sprinter så är ju lillehammer mer rimligt att stå över. Är man icke sprinter så är planica mer rimligt att stå över
Er redd att tipset (mitt) på Stina Nilsson som totalvinner av vc, ryker nesten før sesongstart, viss hun allerede nå vurderer og stå over løp. Nei, kom igjen nå, Stina, du trenger alle poeng framover ..
Det är möjligen hugget som stucket men jag tycker ändå Stina borde välja att köra i Lillehammer. Det brukar funka att tävla sig i form och kurvan pekade redan uppåt igår. (Om hon känner av någon skada däremot är det nog klokt att dra till Schweiz direkt). Sedan förstår jag om det inte ingick i ursprungsplanen att köra Lillehammer. Det är så oerhört mycket race i år tätt inpå varandra att åkarna måste välja bort en del. Särskilt allroundåkarna som inte får några naturliga avbrott under säsongen. Frida kör ju t ex inte i Planica medan Stina kommer köra varje helg från Ruka till Dresden (inget julavbrott att tala om i år då TdS börjar en vecka efter Planica) om hon även kör Lillehammer.
Stina är ju rätt peppad på jul..
jag tycker verkligen hon borde köra i lillehammer, skiathlon körs inte så ofta och hon är ju alltid ganska mycket bättre i masstart, måste vara positivt för henne att få köra lite i klunga. Sen stafett brukar ju gå väldigt bra för henne och är inte så himla ansträngande. Bättre att stå över intervalloppet i Davos
Er jo ikke akkurat løyper som passer til Stina Nilsson i Lillehammer, det er motbakker der. Nilsson skal helst ha en flat park å gå i.
Det som många misstänkte – att Stina står över Lillehammer – bekräftas nu. Se till exempel:
https://www.dn.se/sport/stina-nilsson-tavlar-inte-i-lillehammer/
Tycker det känns tråkigt att Svt är så sparsmakade med intervjuer från de svenska deltagarna och ledarna efter tävlingarna. Hade varit roligt att höra Rönnlund, Lundgren mfl efter bra lopp men icke. Kan förvisso ha förståelse för att man har begränsade möjligheter i livesändning, men lägg då ut intervjuer på webben som man kan se i efterhand.
Särskilt Expressen TV/Skidsnack har ofta fler intervjuer med svenska och andra åkare än vad SVT har. Ibland med en lite spexig underton, men likväl.
Vinterstudion har hu mycket tid som helst att sända intervjuer mm istället för allt annat som tiden fylls ut med idag.
Jag skulle vilja ha mer analyser och kommentarer av AndersBlomqvist. Han är kunnig.
Dessutom får säkert journalister på plats information och ”skvaller” från de olika landslagen. Mycket av detta delges nog inte oss tittare. Är ni av samma uppfattning ?
Pallplasser WC 19/20
Norge:15 pallplasser (etappe seiere er med)
Sverige: 1 Pallplass
Jörgen skrev: Dahlqvist och Hagström är det nog ganska säkert inte får åka med till Lillehammer sen står det nog och väger mellan fyra varav två ska bort (och finns inga flera aktuella på hemmaplan). Deras placeringar på distans denna helg (sprintresultatet under fredagen är inte relevant för det som ska åkas i Lillehammer):
Lundgren: 23, 19 snitt 21
Ribom: 28, 26 snitt 27
Rönnlund: 15, 22 snitt 18,5
Settlin: 26, 23 snitt 24,5
Går de efter snittet blir det Rönnlund (18,5) och Lundgren (21) som får åka i Lillehammer. Men vi får väl se och finns annat som kan spela in för uttagningen exempelvis om Stina och/eller Jonna vill stå över. Slut citat.
Jag håller inte med om att man kan räkna så här. Ribom blev 26:a i minitouren, men på själva jaktstarten blev hon bara 33:a. Hade det inte varit för de två första loppen hade hon inte blivit 26:a. Likaså var Lundgren 13:e. En mer rättvis lista över distanskapacitet ser ut så här:
Lundgren: 23, 13 snitt 18
Rönnlund: 15, 25 snitt 20
Settlin: 26, 21 snitt 23,5
Ribom: 28, 33 snitt 30,5
Fölet: är så klart så men får en bättre bild av distans kapaciteten
Fast oavsett hur ni räknar blev ju slutsatsen att Lundgren, Rönnlund och Settlin borde få åka i Lillehammer, vilket också blev uttagningen.
Japp, skrev det redan tidigare att det är resultaten i respektive distans som räknas, tog sen fel kolumn när det gäller söndagens resultat dvs skrev tourplaceringen istället för dagens. Sånt händer när skriver och kollar på med en liten mobilskärm. Rätt ska vara:
Rönnlund 15 plats (lördag) resp 25 plats (söndag)
Lundgren 23 plats (lördag) resp 13 plats (söndag)
Settlin 26 plats (lördag) resp 21 plats (söndag)
Ribom 28 plats (lördag) resp 33 plats (söndag)
Snittet blir då:
1. Lundgren 18 i snitt
2. Rönnlund 20 i snitt
3. Settlin 23,5 i snitt
4. Ribom 30,5 i snitt
Själva åktiderna är ännu mera relevant än placeringar, det blir dock samma tabell:
1. Lundgren 28.18.4 + 26.56.8 totalt 55.15.2
2. Rönnlund 28.05.9 + 27.36.7 totalt 55.42.6
3. Settlin 28.27.0 + 27.26.4 totalt 55.53.4
4. Ribom 28.33.4 + 27.50.3 totalt 56.23.7
Och nu är också Ribom uttagen i stället för fantastiska, men tidigare i veckan förkylda, Frida…