Säsongspremiär!
Den långa väntan är äntligen snart över – nu i helgen är det dags för den den officiella svenska skidpremiären på Hellnerstadion i Gällivare! Vi kan se fram emot många härliga tävlingar i världscupen denna mästerskapsfria säsong. Många frågor väntar på sina svar och redan nästa vecka är det dags för världscupen i finska Ruka som är en minitour. Alla i landslagets A- och TB-grupper vill naturligtvis bli uttagna dit.
Preliminärt program – SVT sänder under hela helgen inklusive fredagen:
Fredag 22 november – fristil
10:40 – 15 km herrar
12:40 – 10 km damer
Lördag 23 november – klassisk stil
10:25 – 15 km herrar
11:55 – 10 km damer
Söndag 24 november – klassisk stil
09:00 – Sprintprolog damer
09:30 – Sprintprolog herrar
11:25 – Sprintfinaler
Fotnot: Sprintprologerna TV-sänds troligen inte. De äldre juniorerna (D/H 17-20) kör också i Gällivare: de åker en 5 km kortare sträcka under fredagen men lika lång sträcka som seniorerna under lördagen. För exakta tider för juniorerna se arrangörernas webbplats.
Länkar:
Nu känns det som om säsongen snart är igång på allvar, inte många dagar kvar!
Kollar på hittills gjorda anmälningar (länk finns i inlägget ovan). På damsidan är inte Ebba Andersson anmäld till något lopp..
Jonna Sundling och Stina Nilsson verkar stå över fredagens lopp i fristil liksom Sofia Henriksson. Att Henriksson går all in på lördagens lopp i klassisk stil är inte förvånande.
SVT sänder så här:
Fredag
10.40-14.00 (SVT1)
Lördag
09.45-10.15 (SVT1) Vinterstudion
11.00-12.15 15 km fristil herrar (SVT1)
12.10-13.15 10 km fristil damer (SVT1)
Söndag
10.00-10.15 Vinterstudion (SVT1)
11.15-13.00 sprint (SVT1)
Angående Ebba
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/lakarens-besked-om-ebba-inte-allvarligt/
Hoppas att det blir lite fler anmälningar på juniorsidan (D17-20). Där är det magert med intressanta deltagare för närvarande. Bara Tove Ericsson av de som nu är anmälda som jag tycker är intressant.
LOA: Inte Tilde Bångman då (som tävlar i D17-20 på fredagen)? Tycker också att det finns några halvintressanta i Lisa Ingesson, Ida Lundgren och Maja Årebäck
Varför tyst runt Ebba? Människan måste väl vara undersökt vid det här laget snart en vecka efter vurpan.
Tilde Bångman åker endast 5 km fritt bland juniorerna. Hon står över 5 km klassisk och åker sprint i klass D21. Tilde är väl redan given i juniorlandslaget så för mig är hon mindre intressant. Det skulle vara en sensation om hon inte vinner 5 km fritt.
Jag ser väl f.n. tre åkare som är givna i ett svenskt juniorlandslag, Tilde Bångman, Moa Hansson och Märta Rosenberg. Alla tre är dessutom bra i både sprint och distans. Ser man fram mot JVM nästa år så finns det egentligen endast en sprintplats och en plats i distans och stafett kvar att besätta + ev. 2 reserver. Hade gärna velat se t.ex. Louise Lindström i sprint och även Tilda Östberg och Lisa Eriksson + de som åkte bra i Bruksvallarna, dvs. Hansson, Rosenberg och Sara Andersson.
Kul att det äntligen drar igång på allvar! Känner mig taggad. Angående Ebba tänker jag att det ändå är positivt att hon undersöktes först nu. Om det hade varit en uppenbart allvarlig skada hade de undersökt henne direkt och hon hade inte varit kvar på lägret. En skada så nära inpå säsongsstart är förstås aldrig bra, men utan att jinxa nu tycker jag inte att det låter som en långtidsskada.
Denna säsong är det Ungdoms-OS i Lausanne den 9-22 januari 2020. Sverige kan nominera 2 + 2 åkare som ska vara födda 2002 eller 2003. På damsidan är Märta Rosenberg given men vem den andra damåkaren ska bli står skrivet i stjärnorna. Rosenberg var helt överlägsen bland dom som är födda 2002 förra säsongen. Saga Fältenhag var väl den som oftast var tvåa efter Rosenberg men hon gjorde ingen övertygande insats i Bruksvallarma. En rätt OK sprint men en skral insats på 5 km. Bland dom som är födda 2003 finns tre väldigt talangfulla åkare, Sara Andersson, Tove Ericsson och Lisa Eriksson. Dessa tre var helt jämna förra säsongen så man skulle vilja se en tävling med alla dessa tre innan den 15 december då anmälningstiden går ut.
Beträffande uttagningsregler skriver förbundet följande:
”Uttagningen kommer därför att baseras på resultat från deltagande i FIS-tävlingar (juniorklass) genomförda innan den 15 december, samt en bedömning av faktiska omständigheter vid uttagningstillfället. Det kan t.ex. innebära att förra årets resultat vid behov vägs in i slutbedömningen.”
Sara Andersson gjorde en mycket bra insats i Bruksvallarna men det var ingen FIS-tävling. Ska hennes insats där då inte räknas in vid uttagningen?
Lycka till med uttagningen SSF säger jag.
LOA: Jag tycker du använder begreppet juniorlandslag på ett konstigt sätt. För mig innebär juniorlandslag om man har en träningsgrupp för juniorer. Sedan att olika åkare under säsongen är uttagna till olika mästerskap och landskamper innebär inte för mig att de är uttagna till juniorlandslaget men det är kanske det du menar.
Vad gäller ungdoms-OS så skulle jag gissa att juniortävlingarna i Idre 6-8 december kommer att vara det som väger tyngst för en uttagning. Sara Andersson tror jag kommer tävla i skidskytte på ungdoms-OS och då är i så fall är Rosenberg och Ericsson tänkbara längdåkare.
Jag funderar på SVT-tiderna på lördag.
Enligt PM startar Herrarna kl 10.25 och damerna kl 11.55. Men SVT startar kl 11 resp. 12.10.
Kan det vara så att SVT skippar första stunden för att man anser att det är ointressanta åkare?
De kanske visar den stunden på SVT Play.
Anders E: SVT sänder alpint från Levi fram till kl 11.00 på lördagen.
Swestam: Så kan det nog vara.
Samtidigt har de fler kanaler, så om de bedömt det intressant hade de kanske kunnat visa starten i en annan kanal.
Redaktören för Vinterstudion föredrar Alpint, de sändningarna prioriteras oftast trots att publiken inte alls uppskattar dessa tävlingar som längdskidor och skidskytte. Vet inte hur många gånger sprinttävlingar fått börja på Play för att man skall få någon Stålnacke eller sånt där.
När Södergen vann Holmenkollen kom man in i sändningen långt in i loppet för att de skulle visas Alpint.
Synd att inte få se Ebba till helgen.
swestam:
För mig är det inte konstigt alls. Landslagsåkare är de som tävlar för Sverige internationellt och åker i svensk landslagsdräkt.
Åkare som blir uttagna och åker i världscupen är därmed landslagsåkare. Undantaget är när världscupen går i Sverige. Då kan Sverige även starta med en “nationell kvot”. Dessa åkare åker i sin klubbdräkt och är då inte landslagsåkare utan representerar klubben.
Samma sak gäller naturligtvis för juniorerna. De tävlar främst internationellt i JVM och är då landslagsåkare, juniorlandslagsåkare om man så vill. De som blir uttagna till ungdoms os kommer att representera Sverige och åka i svensk tävlingsdräkt och blir därmed också landslagsåkare eller ungdomslandslagsåkare om man så vill.
JVM-fyran Marcisz blir något att bita i för Bångman, Ericsson och Eriksson på 5 km f.
LOA: Apropå 2003:orna Sara A, Tove E och Lisa E och deras jämnhet ”förra säsongen”, har du koll på om de tre möttes någon annan helg än USM?
Där var det iofs jämnt värre. Drygt 7 sek skilde topptrion i sprintkvalet I Saras favör och knappt 7 sek på distansloppet över 7,5 km.
Däremot hade Sara stort avstånd fram till Tove i Lilla Vasaloppet och till Lisa i Folksam cup. Det mest slående är annars hur sällan de mött varandra. Förhoppningsvis får vi se alla tre tävla på lika villkor i Idre.
LOA: Ja, de är landslagsåkare men enligt mitt synsätt så är det inte med i landslaget. Bara de som är med i någon av landslagets träningsgrupper kan vara med i landslaget enligt mitt synsätt. Uttagningar till landslaget kan bara ske på våren när de nya landslagsgrupperna (landslagets träningsgrupper) utses.
Sedan blir det lite konstigt att prata om att någon kommer med i juniorlandslaget när det enligt skidförbundets organisation inte finns något juniorlandslag. När skidförbundet tar ut vilka åkare som skall få åka JVM så säger man just det – att de är uttagna till JVM. De säger inte själva att dessa åkare är uttagna till juniorlandslaget.
Slakmota: Ett skäl till att Sara Andersson mötte Tove Ericsson och Lisa Andersson så sällan förra säsongen kan ju bero på att hon (Sara alltså) också tävlar i skidskytte. Hon tävlade bland annat på JVM i skidskytte (i den yngre ungdomsklassen) och gjorde bra ifrån sig.
Slakmota: Även Kowas skyddsling Monika Skinder och Moa Lundgrens lillasyster Ida är anmälda i D17-20 – Ida hade framgångar i JSM och kopierar nu storasysterns träningsupplägg för att nå framgångar, i alla fall enligt denna VK-artikel från i våras: https://www.vk.se/2019-03-10/stafettguld-syrrans-upplagg-guld-vart
Jag försökte gå igenom startlistorna inför helgen för att se om det var några ur landslagets träningsgrupper som saknades bland anmälningarna utöver de som är känt skadade (Thorn, Ebba, Falk). Den enda jag kunde hitta var Marcus Grate. I övrigt verkar alla ställa upp. Och Grate kan ju fortfarande hinna anmäla sig.
Jörgen,
Låt oss hoppas att Ida går i storasysters spår!
Thorn tillbaka redan i januari/februari. Glädjande. Konstigt att det inte kommer några klara besked om Ebba. Bara att hon inte tävlar i helgen. https://www.svt.se/sport/langdskidor/thorns-gladjebesked-pa-skidor-for-forsta-gangen-sedan-midsommar
Tycker också att landslaget måste vara det som åker i landslagsdress.
Om man resonerar som så att landslaget är dom som är med i träningsgrupperna innan säsongen så blir det ju konstigt.
Finns det någon annan sport där man tar ut landslaget innan säsongen startar. Skulle inte funka så bra tex i fotboll eller någon annan sport.
KarlP: Vad är då landslaget i friidrott, simning eller skidskytte?
Landslaget i dom idrotterna är dom som tävlar för landslaget. Behöver inte bara vara dom som är med i några träningsgrupper.Tycker faktiskt att du får ge dig här.
Menar du att om man tex tävlar för Sverige i finnkampen att man inte är med i landslaget just då? Ett landslag ska inte vara något statiskt utan något man ständigt måste kvalificera sig för. Svenska landslaget är inget som ägs av dom som råkar ha blivit uttagna till några träningsgrupper inför säsongen
KarlP: Jag tycker det blir förvirrande när landslaget kan betyda olika saker. Också förvirrande att prata om juniorlandslaget när det inte finns något juniorlandslag i skidförbundets organisation.
Nu blir juniortävlingarna betydligt mer intressanta efter sista dagens anmälningar. Polens bästa juniorer med Monika Skinder i spetsen kommer och så kommer Lisa Eriksson att åka distansloppen i alla fall. Då får vi en duell mellan Tove och Lisa. Dessutom kommer Tilde Bångman nu att åka junior sprinten. Duellen mellan Bångman och Skinder blir också intressant att följa.
Kowalczyk anmäld till Gällivare. Intressant. Och även nu Grate ser jag. Så förutom de skadade verkar alla landslagsåkare (vad vi nu lägger i det begreppet) vara med.
Landslagsåkare är dom som finns med i någon av förbundets landslag allt annat vore väl konstigt
https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/elitlandslag/
Ser att Sara Andersson skall tävla i den nationella säsongspremiären i skidskytte i Idre till helgen. Det var nog därför hon tävlade i Bruksvallarna och inte tävlar i Gällivare till helgen. Enligt skidskytteförbundets uttagningskriterier så är säsongspremiären viktig för uttagning till ungdoms-OS i Lausanne i mitten av januari. Förvisso är Andersson helt överlägsen i sin åldersklass i Sverige. Blir intressant att se hur hon kommer att tävla under säsongen.
Helt klart nu att Ebba missar Gällivare men klokt att de tar det säkra före det osäkra. Ebba har inget att bevisa och behöver inte kriga för att få starta i Ruka precis. Aftonbladet-länk
Sen har förbundet släppt årets längdmagasin XC, läckert och finns att läsa/ta hem här (länk)
Ebba missar resten utav 2019 års tävlingar. Väldigt tråkigt!
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/just-nu-tunga-beskedet-for-ebba/
Ja det var ju jävligt kul ju…
Väldigt trist med Anderssons skada.. tyvärr låter det för dumt för att vara sant att man varit ute och sprungit på hala vägar någon vecka före premiären blir en väldigt dyr läropeng för henne men en gratis för resten.. Hon får satsa på touren i Sverige och Norge istället för världscupen.
Frida Karlsson har en jättechans att ta över i världscupen och vinna direkt.. Det är bara hon och Ebba som kan utmana Johaug i tuffare distanslopp och nu försvinner Ebba så chanserna ökar men först måste hon visa att hon slår Kalla med en tydlig marginal i helgens lopp..
Tråkigt för Ebba och alla oss andra. Den enda lilla ljusglimten för henne är möjligen att säsongen är mästerskapsfri. En fråga som kan uppstå till februari/mars när Ebba förhoppningsvis är tillbaka är hur hon ska köra mot svenska konkurrenter i VC. Minns hur Östberg lät Johaug bli tvåa i Quebec så att Johaug kunde ta sig förbi Neprayeva i totalen.
Hoppas Ebba lär sig att vara mer försiktig i framtiden när det ska ut och kutas i halt underlag.
Hoppas att hon snart är tillbaka i spåret för det är där hon höra hemma och inte i sjuksängen.
Nej, vilket antiklimax före säsongen ens har börjat! Men hade det tyvärr på känn efter tystnaden runt skadan under de senaste dagarna. Tror att Ebba hade kunnat närma sig Johaug ytterligare inför den här vintern. Vips steg risken för en solklar Johaug-dominans med ytterligare några snäpp :(
”Det är idag inget problem att löpträna året om, oavsett underlag” eller hur Kurt.
Alltid veldig trist når topp idrettsutøvere blir skadet, men kanskje det var litt unødvendig av Ebba nå, med så høy risiko, noen få timer før sesongstart, men alltid er det lett og være etterpåklok.
Men ofte ”maler” et legeteam det til, verre enn det er, eks. Stinas skade i fjor) Blir ikke overrasket om hun er fitt for fajt når Tds starter.
Men for all del god og rask bedring, Ebba, skisporten trenger deg.
Per .. Pärmäkoski
@Peter Jag konstaterar bara att ALLA skidåkare löptränar dagligen året om. Den som inte gör det hamnar i garderoben och kommenterar skidåkning men deltar inte själv
Hur tror folk att Ebba skall kunna utmana Johaug om hon inte ligger på gränsen?
Ja .. ikke sjelden handler det om skade, som i dette tilfelle, men også om overtrening, når konkurrenten(e) jakter eneren ..
Jag tycker inte detta är så mycket att bråka om. Det var en olycka. Vad ska Ebba göra? Springa på löpband bara för att säsongen närmar sig? Hela hennes liv är träning. Klart hon kan ramla och att det då kan gå illa. Just detta är bara otur.
Vad taggad man börjar bli nu, Man kom ihåg för en 3-4 år hur det var. Om inte Kalla vann premiären med närmare minuten så var det ett dåligt tecken .Då skulle hon inte ha mycket att komma med i jämförelse med norskorna. Känns som att vi har så många unga talanger nu att vad som helst kan hända.
Ser faktiskt lika mycket fram mot Sverige premiären som världscuppremiären. Ska bli så kul att se vilka som har går framåt under sommaren. .Men otroligt tråkigt med Ebba. Var nästan mest nyfiken på henne
https://www.youtube.com/watch?v=5ULDafZqpsM
Det gjelder og falle riktig, viss ulykken inntreffer..
En klassiker. Chocken. Och att han sedan bara reste sig och vann super-Gn.
Risken att stå på näsan finns alltid. Ebba hade dock oturen att få till en vridning vilket inte hör till vanligheterna utan var max oturligt.
Super Stina och Fantastiska Frida nominerade till Jerringpriset!
Nja, Frida bli nog svårt men Stina på sista stafettsträckan + sprintcupen väger tungt.
Fast egentligen vill jag att Tove vinner. Frågan är om inte hon är Sveriges just nu mest meriterade och, underskattade idrottare. Eller Sarah… eftersom simningen är så stor sport.
@Per
Varför skall Ebba försöka manipulera resultatlistan för att gynna andra svenskor? Åkarna tävlar för sig själva!
Det var inte kul att se Östberg stoppsladda innan målgång i Val Müstair för att släppa förbi Steira eller norska lagledningen hindra Chris Jespersen för att översittaren skulle vinna. Att Norge sysslar med detta är mycket illa när de är största nation, Sverige bör ej apa efter. Manipulerandet av resultatlistor överlämnar vi åt cyklingen där nu en kazakstansk maffiaboss är åtalad för att mutat till sig segrar eller racerbilar där senast en svensk i helgen fick ge plats åt en fransman som låg före i tabellen.
@Kallner
Jag tror Frida har en god möjlighet i Jerringpriset men det hänger på hur hon presterar i inledningen på säsongen.Men hänger mycket på hur man får rösta, finns väl en app där man får rösta gratis 20 gånger?
Personligen så tycker jag det vore kul om Super Stina Blackstenius och Fantastiska Frida Rolfö fick vinna priset för sina insatser i Fotbolls VM.
Konstigt inte stafettlaget är nominerat till Jerringpriset. Vinner ingen skidåkare håller jag på bowlinglaget.
En vecka kvar till starten av Fantasy Skigames.
Frida har nog inte helt hittat fram i stugorna än, men slåss hon om segern i tour de ski kan det nog snabbt ändra sig. Även för Stina lär ju framgångar i en ouren hjälpa ang jerringpris. Dock tror jag Öberg blir svårslagen.
Förstår inte varför vårt fantastiska och populära damstafettlag inte är med bland kandidaterna till Jerringpriset. Att både Stina och Frida står med som ensamma kandidater lär splittra längdrösterna, tror tyvärr att de är chanslösa här. Lär i slutändan stå mellan det populära damlandslaget i fotboll, fantastiska Tove (må hon vinna) och världssimmerskan Sarah.
Daniel Ståhl vann ändå VM-guld i friidrott. Blir svårslagen. Sarah Sjöström vann också ett VM-guld i global sport men har fått Jerringpriset förut. Stina skulle kunna vinna bragdguldet pga omständigheterna med skadan.
Jörgen och Per… Ni tror inte på Öberg alls? För mig är hon solklar favorit. Möjligen att det talar emot henne att hon vann ifjol. Ståhl trot jag får bragdguldet, – även om själva vm-tävlingen inte var nåt vidare, bör svenskt vm-guld i en kastgren ses som en bragd.
Är verkligen simning en stor sport i antal utövare, hur många tränar på elitnivå, möjligen en stor sport i antal länder?
Är verkligen diskus en stor sport? Hur många utövare?
Så ska man göra en liten ful analys utifrån träningsloppen landslaget hade i bruks utifrån denna https://www.youtube.com/watch?v=_iWIpEZqSXk så slog Calle Burman med minst 30 sek på 15 km klassiskt och Frida slog Jonna med minst 1 minut på 10 km fritt.
Ska bli väldigt kul att se Frida imorn utifrån de resultaten.
Manne: Jerring är ju ett popularitetspris, inbillar mig att både damlandslaget i fotboll och vårt stafettlag är mera populära än de andra kandidaterna.
Att Öberg fått priset redan ligger nog henne lite i fatet också och hon vann visserligen VM i år men det toppar inte OS-guldet förra året.. Blir nog lite förvånad om det inte blir gänget med Fridolina Rolfö som får kliva upp på scenen och ta mot priset.
Min egen röst går dock till Tove Alexandersson efter tvekan mellan henne och Stina. Frida kändes inte aktuell nu men hennes tid kommer.
Jörgen… Det är just pga att det är ett popularitetspris som jag tror på Öberg. Går jag på vad folk i min omgivning tycker är Öberg väldigt populär. Dessutom kommer hon troligtvis va aktuell när priset delas ut (vilket även gäller Frida och Stina). Skidskytte är väl för övrigt den sport som vunnit flest jerringpris?!
Manne: Beror på vilken omgivning man har :) i min skulle nog svenska damfotbollslandslaget vinna även om vårt stafettlag var med.. Sen ja skidskytte verkar leda, en snabb räkning av pristagarna ger vid handen:
Skidskytte – 6 (varav Magda 4)
Längdskidor 5
Friidrott – 5
Alpint – 4
För övrigt anser jag att Björn Borg borde ha fått något av de två första Jerringpriserna (istället för att Stenis skulle få både 1979 och 1980).
Stina har också kastat in handduken som om det inte räcker med Ebbas problem. Vem blir nästa åkare som inte dyker upp i Gällivare?
Hälsoproblem för Östberg
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/just-nu-norska-stjarnan-stoppas/
Undrar vad det kan vara med Östberg. Låter ju som viktrelaterat men man vet ju inte .Eller kan det ha koppling till att hon försökt hänga på Johaug under träningssäsongen och bränt ut sig.
Oavsett så känns det ju som att det kan ta ett tag innan hon är tillbaka
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/Op1nVl/nyheten-norsk-langrenn-ikke-trengte
Man får ju nästan intrycket av den här artikeln att författaren insinuerar att det kan var något annat än viktproblem. Kan det vara höga blodvärden tro? Men som sagt bara spekulationer
Gick inte Östberg medvetet ner i vikt i fjol för att bli bättre på distans? Och det lyckades också. Men blev samtidigt sämre i sprint. Jag gissar på viktrelaterade problem. Hon verkade rejält skakad och blir nog borta en längre tid.
Östberg har smugit ner i vikt sedan tidig seniorålder.
karlP… Jag säger inte att du har fel, men uppfattar inte att han insinuerar nåt annat. Snarare att oklarheterna kring Östberg sätter fokus på annat än skidåkning – vilket inte var den start norges skidförbund behöver med tanke på allt som hänt de senaste åren… Typ så.
Diskus är en fjuttliten sport internationellt. Kanske jämförbar med längdåkning i antal utövare. Simning är gigantiskt stort i jämförelse.
Om min norska är vad den borde så säger ju landslagsläkaren att det inte är ätstörningar det rör sig om.
Men jag förstår inte dimridårena? Är hon övertränad så är det väl bara att säga det……
https://www.vg.no/sport/i/aw02v4/ingvild-flugstad-oestberg-har-faatt-startnekt-av-helsemessige-aarsaker
Man kan inte jämföra en gren inom en idrott (diskus) med en hel idrott (längdskidor eller simning).
Men Swestam, tycker du alltså inte att det är större skillnad på diskus och 1500 m som mellan längdsprint och 15 km?
Möjligen kan man lägga ihop diskus, kula och slägga och jämföra med varianterna inom längd eller simning.
Enligt media var Kalla, Ebba och Frida inne på samma tid ungefär i testloppet i Bruks. JoJo!
Manne
Ska säga att min norska är inte helt perfekt direkt.Är möjligt att jag läser in något i texten som inte finns där
Medveten bantning är inte samma sak som ätstörningar men kan naturligtvis leda till ätstörningar. Gissar fortfarande på viktrelaterat. Hon såg förresten nästan genomskinlig ut på presskonferensen. Att norrmännen skulle försöka mörka något som är i minsta närheten av att leda tankarna till dopning verkar mycket osannolikt i det här läget.
Kallner: Jag skulle nog jämföra diskus med 1500 meter frisim i simning eller 400 meter medley i simning, inte med simning generellt.
Är ju mycket högre konkurrens i 100 meter eller 800 meter eller 1500 meter i friidrott än vad det är i diskus eller teknikgrenarna i allmänhet. På samma sätt är det mycket högre konkurrens på 50 meter frisim i simning än vad det är på 400 meter medley eller 1500 meter frisim i simning.
Är svårare att jämföra med längdskidor då det inte är lika stora grenutbud och inte lika långt driven specialisering inom längdskidor.
Det fråntar inte de aktivas prestationer varken i längdskidor, simning eller friidrott.
KarlP: Jag tror man måste förstå Welhavens krönika i den norska kontexten den är skriven, där han varit kritisk mot norska skidförbundet i flera år nu (men på ett konstruktivt sätt) och där han hamnat i konflikt med många oreflekterade Johauganhängare och journalisten Esten O. Sæther i Dagbladet (sorry för eventuella felstavningar av norska namn). Jag läser hans krönika på samma sätt som Manne gör.
Verkar konstigt att Östberg har ätstörningar om hon orkat träna med Johaug hela tiden, Östberg sa ju att hon kände sig bra och i form.
Varför inte säga att hon är övertränad eller vad det nu kan vara, ingen hade tyckt det varit konstigt.
Presskonferansen verkade vara en panikåtgärd i sista stund då ledningen kanske upptäckt något otillåtet, klart det kan bli spekulationer.
KE: Jag tycker det glasklart att Östberg inte har fått i sig tillräckligt med näring i relation till den mycket hårda träningen hon bedrivit samtidigt som hon säkert har försökt sänka sin vikt en del för att kunna konkurrera med Johaug. Det behöver inte betyda att hon drabbats av en ätstörning (i termer av anorexia eller bullemi).
Finns inget som tyder på överträning eller något annat och jag tycker det är onödigt att spekulera om det när allt pekar på för dåligt näringsintag och för låg vikt
Så mycket utrymme för spekulation tycker jag ändå inte att Östbergs uttalande i kombination med Skidförbundets information om hälsoattester lämnar. Hon säger att hon ”har havnet i en situasjon der jeg ikke kan gå skirenn…Grunnen er helsemessige årsaker, der ikke alle krav i helseattesten er innfridd” Och vad en hälsoattest omfattar berättar en norsk läkare här: https://www.ski-tv.no/helseattest-remi-andersen-1
Nu mattas unge herr Mattei. Kom igen!
Jag tycker f ö att det här med hälsoattester för elitidrottare är en mycket bra sak. (Särskilt efter att ha lyssnat på läkaren). Har vi det i Sverige? Har det införts nyligen i Norge? Jag tänker att det kanske togs fram efter att Steira gick på sin smäll. Det hade kanske kunnat hjälpa Sofia Henriksson eller Charlotte Kalla före Ruka 2016 (eller förra året). Även Björgen hade väl hjärtproblem någon säsong?
Ingen tränare verkar sugen på att ta ansvar för Skistads träningsmängder de senaste säsongerna, då jämnåriga passerade henne uthållighetsmässigt: https://www.nrk.no/sport/disse-treningstallene-gjorde-skistad-treneren-bekymret_-_-jeg-kan-jo-nesten-ikke-ha-trent-i-fjor-1.14791182
Hon vinner nog kvalet strax.
Slakmota: Nej då.
Bra kval av Skistad (inte minst för att vara klassiskt) men hon vann inte. Stenseth vann före Falla. Skistad ändå sexa, sex sekunder efter. Kan inte hennes kvalförmåga men det måste man väl ändå säga är bra i den konkurrensen? DNS på Heidi Weng.
Sparar krutet till finalen, som på JVM?
Fossesholm 7 s efter Skistad och 13 s efter ledaren.
Hon är före Jacobsen t.ex. och bara en dryg sekund efter Lampic.
Skistad vann kvalet för ett år sedan.
Och var trea i kvalet i NM-sprinten samt sjua i kvalet i Lillehammer. Så jag hade nog förväntat mig bättre av henne.
Weng har tydligen ont efter ett fall…
Kläbo inte alls snabbast i kvalet..
Ja, Kläbo är bara 8:s, 5,5 sekunder efter ledaren Golberg. Men det kan ju vara just att han testar ett nytt grepp taktiskt.
Otroligt härliga vinterbilder från Gällivare. Mycket snö. Blir taggad själv att kunna ge sig ut senare i vinter.
11 norskor före VM-trean Eide i kvalet.
Jag undrar om inte Stenseth är den mest lovande sprintern på norsk sida. Får dessutom smyga lite i skuggan av den omskrivne och i mitt tycke rubriksökande Skistad.
William Poromaa vann juniorracet i morse med drygt 30 sekunder. Han kör i herrklassen i morgon. Blir intressant att se.
Förutom Calle så tycker jag vi fick precis de svaren vi ville ha.
klart man undrar hur Cologna ligger till, men annars så känns det inte helt fel att det är rätt många som gör det bra, och med Burman som gör ett väldisponerat lopp och vinner
Ok, intressant lopp. Cologna är ett bra riktmärke. Han har jämna resultat generellt. I slutet av förra säsongen var han 12a totalt i Kanadatouren. Han var 6, 7 och 14 i distansloppen på VM och 10:a på 15 fritt i Falun. Där någonstans ligger han nog. Så med tanke på det är det bra resultat för några av de svenska herrarna som man hoppas ska höja sig. Även Rickardsson är ett riktmärke som flera av de som är under utveckling nu verkar ha passerat. Burman och Häggström är klara till Ruka. Sannolikt även Sandström och Ekström. Svensson är det också, liksom Halfvarsson trots dagens lite konstiga bottennapp. Då återstår två platser till. Westberg ligger bra till kan man tycka med tanke på att han har
Skistad ute i kvarten mot nationellt motstånd.
Skistad utslagen i kvarten :O
Skistad utslagen i kvartsfinalen – ja, ja.
Brutal öppning av Frida.
Hoppas ingen tar illa upp nu, men är inte Frida Karlsson otroligt tunn? Visst, man måste vara slimmad som skidåkare men i Karlssons fall balanserar man nog på en knivsegg.
Läskigt med alla dessa ”knivseggar” när man ”tar steg”.
Slakmota: Ja, tar man ett steg för långt kan det bli dyrköpt.
https://www.vg.no/sport/langrenn/i/WbyLMg/oestberg-sto-over-flere-rulleskirenn-i-sommer-det-henger-jo-sammen
Väldigt kul med Lundgren och Rönnlund. Kommer de få chansen till Rukka eller blir det endast A-laget dit är frågan. Att Ebba inte kör öppnar ju upp en plats alla fall.
Kanske inte lika stark öppning jämfört med förväntan för damerna. Frida Karlsson och Kalla kör bra, men ingen av dem är nära Johaug med dagens lopp. Lundgren lär vara klar för Ruka med det loppet oavsett vad hon gör i sprinten. Jonna, Dahlqvist, Stina tillkommer. Det gör att sex av nio platser i Ruka bör vara fyllda. Vinsas och Dyviks chanser minskade. Hagström, Settlin, Rönnlund, Ribom, Moa Molander Kristianssen, Sömskar ligger sedan bäst till. Kanske även Sofia Henriksson och Linn Svahn.
Detta loppet avskräckte knappast Johaug. Det kommer bli rena slakten framgent är jag rädd. Efter jul kan det kanske bli lite mer spännande…
Rätt väntat på damsidan Frida och Kalla i topp sedan extra kul med Lundgren och Rönnlund närmast efter även bra av Ribom
Hur kan ni säga att detta inte var i närheten av Johaug?
Swestam: Jag tänker på att avstånden ner till åkare som Rönnlund och Ribom inte är tillräckligt stora.
Frida K har väl ”alltid” varit tunn. Liksom Johaug. Att som Östberg göra sig tunn inbillar jag mig är farligare. Kroppen borde ha en slags balanspunkt som den ställer in sig på och att röra sig för mycket från den kan rubba systemet. Jag kan ingenting i ämnet egentligen och borde hålla tyst men jag tycker i alla fall att det låter vettigt :-)
Johaug var t.ex. 1.56 före Linn Sömskar på 10 skate i Ulricehamn förra säsongen. Sömskar kör rätt jämnt och idag var hon 1.03 efter Frida i mål.
Per: Gjorde Sömskar ett bra lopp i Ulricehamn? Vid säsongspremiären 2015 i Bruksvallarna blev Sömskar fyra, 1.10 efter Kalla.
Nu får man inte låta sig luras av Blommans och Hårds entusiasm över damernas lopp.
Inte för att Karlsson/Kalla var dåliga på nåt sätt men hade det räckt mot internationellt motstånd? Kalla var väl som hon varit den senaste tiden, varken bu eller bä.
Saknade verkligen Andersson.
Visst hade det räck mot internationellt motstånd. Fäendrich tillhör ju världseliten med femte plats i VM. Det hade kanske inte riktigt räckt mot Johaug dock.
Gka: Det är så jäkla synd att Ebba inte fick visa vilka steg hon tagit. Loppet kändes avslagen utan Ebba faktiskt.
Skall bli kul att se vad Johaug gör imorgon! Plus väderkvarnen Kowalczyk i Gällivare. Hoppas hon är mer nöjd med hotellrummet denna gången…
Valnes före Aune och Chanavat i sprinten i Beito. Kläbo bara femma i en final som inte gick särskilt snabbt jämfört med kvart och semi-heaten.
Stenseth före Falla och Caldwell på damsidan. Mini-genombrott för Stenseth? Men det ska göras i VC också och det är en annan femma. På damsidan var finalen dagens snabbaste. (det brukar det vara, är mitt intryck).
Klart att loppet hade räckt långt i internationellt motstånd. Det är väl bara Johaug som förmodligen är klart före. I juniorloppet verkar det som att Kowalczyk börjar få riktig fart på sina polska ungdomar. För övrigt saknar jag Kowalczyk i toppen. Hon är en riktigt frisk fläkt som vågar säga rakt ut vad hon tycker och sådana är det ont om inom längdåkningen, särskilt på damsidan. Det är därför som hon är så impopulär i Norge.
Om man tittade på hur det såg ut när Kalla åkte idag så såg det betydligt bättre ut än hur hon åkte under stora delar av förra säsongen. Så nog hade det räckt mot internationellt motstånd.
Fikk dessverre ikke anledning til bivåne dagens tevlinger. Men det tyder på en brukbar klassisk sprint av Stenseth, som tukter VM-mesteren.
Klæbo på 5-plass i sprint, esj, langt under pari..
Og Karlsson fortsetter og imponere, slår Kalla, som i følge henne selv er langt sterkere nå, enn under hele fjorårssesongen.
Stenseth var i WC-final redan i fjol i Cogne så där har vi en som vi kommer att få se mycket av framöver.
Väldigt mycket negativa kommentarer. Både Frida och Charlotte gjode bra lopp som jag tror räcker långt internationellt. Man kan inte bara jämföra med Johaug som kommer att vara en klass för sig även denna säsong. Lundgren imponerade också och hon säkrade därmed en plats till världscupen i Ruka. En som däremot inte lär komma till Ruka är Lisa Vinsa. Dålig insats idag och dessutom en ganska kass sprintåkare. Anna Dyvik gjorde heller ingen särskilt bra insats liksom Maja Dahlquist. Maja har dock en given plats genom sin sprintranking. Återstående 3 platser till Ruka kommer väl att stå mellan Rönnlund, Ribom, Settlin och Hagström.
Damjuniorernas topptrio idag var 11–7–4 i JVM på 5 km f.
Tippar ändå att dagens femma Tove Ericsson når pallen i morgon.
Bra lopp av Karlsson misstänkte att Kalla mörkat formen lite i intervju och det hade hon nog gjort då hon såg ut ungefär som vanligt och höll ihop loppet bra.. Snabb bana jag tror varvet var 4.7km? så därför blev det inte stora avstånd men Lundgren har säkert tagit stora steg i träningen också det har man sett på terrängresultaten.. Vore roligt om Hagström gör det lika bra under helgen..
Burman verkar stark i år, Calles lopp är katastrof men kanske funkar det bättre med klassiska skidor..? Häggström blir en viktig åkare för herrlaget i år kan åka allt och verkar tagit kliv annars visar många yngre att det fortfarande är mycket jobb kvar.. Rickardsson så nära som slut som man kan komma ingenting att ta ut i världscupen längre han borde satsa på vasaloppet i år.
Elina Rönnlund för endast 4 fantasipengar, kan det locka?
Imponerandes av Burman och Häggström idag.
Jag vill minnas att swestam redan runt kräftpremiären utnämnde Stenseth
till säsongens stora norska sprinthot, på den regerande juniorvärldsmästarinnans bekostnad.
Slakmota: Jo något sånt skrev jag då. Det var väl i anslutning till toppidrottsvecka eller det andra stora rullskideventet i Norge. Tycker Stenseth har något som flertalet andra norska sprinter inte riktigt har.
Och det var väl då som Fossesholm lyckades spurta så bra i något rullskidlopp att man i Norge genast utsåg henne till ankarkvinna i det norska stafettlaget för de kommande tio åren. Dock så gick det lite sämre för henne idag, åkte ut redan kvartsfinalen.
(Men hon är egentligen ingen riktig sprinter och kommer säkert göra det bra längre fram).
Kunne da vel ikke være så vanskelig og se Stenseth kvaliteter på den klassiske sprinten under ”toppidrettsveka” i august. Hun knuste jo alle , med god margin, både kvart, semi og finale ..
Intressant att se så diametralt olika åkare som Lotta och Frida slåss om segern. Lotta med kraftfull teknik och ekonomisk åkning och Frida med ”panikartad” och outvecklad teknik väldigt likt Johaug.
De är ju väldigt lika Frida och Johaug men Frida är betydligt längre vilket blir till hennes fördel.
Har Charlotte Kalla nu blivit Lotta? Det är förstås mycket bättre än Jans smeknamn på Ida m fl men kallas hon verkligen det av andra? Sedan tycker jag ärligt talat inte att Fridas åkstil liknar Johaugs, särskilt inte när Johaug slog igenom. Fridas åkstil är mycket modernare och hon har kommit långt tekniskt i skate. Hon försöker utnyttja varje skateglid så mycket som möjligt. Johaug med sin frekvens är det rakt motsatta. Frida kan säkert förbättras även tekniskt men den stora potentialen ligger i mer styrka och ännu starkare motor.
pelle:
Innebörden var väl att swestam såg juniorvärldsmästarinnan som ett mindre sprinthot än Stenseth, inte bara Stenseths förmåga på rullskidor? Men Skistads distansresultat, träning och uthållighetsutveckling fick vi ju inte diskutera i Sverige.
Förkrossande seger av Johaug på 10 km. Över minuten före Heidi Weng och junioren Fossesholm 3:a före starka amerikanare som Björnsen och Diggins.
Johaugs överlägsenhet kommer att förstöra mycket av intresset för längdskidåkning utanför Norge. Spänningen försvinner.
Skistad 47:a idag, över 5 minuter efter Johaug (+5:28.2 för att vara exakt) på 10 km klassiskt.
Tittar nu på resultatlistan för damjuniorer igår som vi skrev lite om innan, loppet över 5 km fristil slutade, även om man inte ska dra alltför stora växlar av det:
1. Eiduka, Lettland 12.20
2. Tilde Bångman +8 s
3. Marcisz, Polen +9 s
4. Rucka, Polen +16 s
5. Tove Ericsson +17 s
Hade inte förväntat mig att en lettiska skulle komma överst där.. Hon blev dock femma nyligen på 10 km fritt i Olos efter Neppan, Niskanen, Carl och Saapunki. Så kanske inte helt oväntat, Eiduka är på väg upp och har bl.a. tävlat i SC tidigare. Vi får nog se mer av henne i vinter.
Polskan Marcisz som blev trea igår var sexa i samma lopp i Olos. Kul att flera unga polskor gör sig gällande, de är säkert inspirerade av Kowa och hennes framgångar tidigare.
Eiduka var 11:a på 5 km i jvm förra säsongen och Marcisz var 4:a så kanske inte helt oväntat ändå. Bra av Bångman att slå Marcisz tycker jag. Starkt även av förstaårsjunioren Tove att bli 5:a bara 17 s efter. En annan förstaårsjunior, Lisa Eriksson, kom 7:a.
Eiduka har ju varit högt rankad bland juniorerna i flera år men kanske inte riktigt fått till det på JVM. Hon har tävlat väldigt mycket i internationella seniorsammanhang, bla både på OS och VM. Men jag har nog sett henne mer som en sprinter.
Swestam: Ja, det såg jag också när tittade på hennes tidigare tävlingsresultat där på fis-ski men en i mängden då därför som skrev om det med femteplatsen i Olos nyligen och på väg uppåt samt att vi nog får se mer av henne framöver om hon fortsätter göra bra resultat.
Cologna vann och gårdagens vinnare Burman blev tvåa. Bra besked från Jens. Richie får åka Ruka nu efter tredjeplatsen? Poromaa 18:e men tiden hade räckt till seger med nästan en minut i H17-20 som kördes tidigare idag och helt rätt att han ställde upp i seniorklassen istället.
Saknar Sundling, Hagström och Henriksson i damernas startlista? De var inte med igår heller.
Om gårdagens lopp gav en del positiva signaler för de svenska herrarna så var det sämre igen idag. Är man 47 sekunder efter Dario idag (som jag gissar är ca 10 i VC med det loppet) så är det nog kring plats 30 i VC. Burman däremot hade nog inte de bästa skidorna idag så han ser ändå stark ut. Men sämre resultat generellt idag jämfört med riktkarlarna Cologna och Rickardsson helt klart.
Jörgen
Alla tre finns med på startlistan hos FIS LIve i alla fall.
Lyckades ta hem gårdagens startlista my bad ser nu att de (och Kowa) är med idag :)
Vilket styrkebesked från Frida idag, 40 s före Sundling och Kalla.. Rönnlund bör nu få chansen i Ruka, även Lundgren och Hagström som placerat sig bra och är fina sprinters.
Brutalt lopp av Frida. 43 sekunder före Kalla. Och jag tror inte att Jonna åkte dåligt. Det är ändå ett litet skrämskott för Johaug. Rimligen blir det följande damlag till Ruka-touren: Frida, Stina, Jonna, Kalla, Dahlqvist, Moa Lundgren, Rönnlund, Hagström och Settlin eller Ribom.
Jag tycker alla Piteå-åkare hade dåliga skidor idag. Jonna var den som lyckades bäst kompensera det (med sin enorma styrka). Förklarar nog en del av tidsavstånden.
Tove E går ut tuffare idag, 2 sekunder efter Moa Olssons öppningstid bland seniorerna.
Frida Karlsson ser bra ut. Kalla er nok ikke helt i sin beste form. Ser mange syns hun så bra ut i går, men hun har sett mye bedre ut tidligere når hun virkelig har vært i slag, så syns det er litt rart at flere her inne ikke ser akkurat det. Utrolig synd at Andersson ble skadet.
Marcisz håller Moa O:s fart halvvägs, Tove mellan Vinsa och MMK.
Ebba slog Kalla på SM med över en minut. Kalla åkte hem för träning. Ska det bli en upprepning ?
Ebba hade nog kört ifrån Karlsson idag om hon fått vara frisk.
Lottas skidor var inte optimala.
GKA… Märklig spekulation – det kan du väl inte ha en aning om?
”Svenska landslagschefen Lars Selin ser fram emot duellen. – Johaug kommer att få en hård match i Ruka, säger han. Kan Frida till och med vinna? Det kan hon. Det var inte mycket som skilde redan i VM – så det känns som det är rimligt.”
Interessante uttalelser med muligheter for å få svingdøra i skallen :)
Manne: Det är väl en fullständigt logisk spekulation av Gka eller? Ebba slog Kalla med 1.10 på SM 10k klassiskt fria året. Karlsson slog Kalla med 43 sek 10 km klassiskt. Att Kalla skulle vara i bättre form nu än på SM? Glöm det, snarare sämre. Hon förlorade mot Sundling i dag för guds skull.
Jag hoppas så klart jag har fel, men den som hade haft chans på Johaug på distans i år hade varit Andersson. Men det sket sig duktigt.
Johaug såg knappt andfådd ut i målfållan idag förresten.
Jag börjar också svänga lite, inte omöjligt att det kan bli en rejäl fight. Frida K är en som kan gå sist in i en svängdörr och komma först ut.
Hoppas Daniel Tynell kunde få en roll i landslagsledningen.
Om inte Heidi fått till ett riktigt topplopp idag så tror jag nog att Fridas lopp var i nivå med Thereses. Blir otroligt spännande att se nästa helg, inte omöjligt att Frida går ut i ledarposition sista loppet med tanke på Thereses sprintkvalitéer. Om inte Stina kliver in i handlingen och chockar alla. Inte omöjligt. Den här säsongen är så spännande!!
Och vilket jäkla onödigt drama med Ebbas knä! Nu får vi ju inte veta hur fantastisk hon är förrän efter nyår. Frustrerande, tror att hon hade haft chansen på distansbucklan redan denna säsong!
Den tillbakastående: Jo, Kalla är betydligt i bättre form än på SM. Räcker med att kolla på gårdagens fristilslopp så är det tydligt. Och att hon förlorade mot Sundling inga beror dels på dåliga skor, dels på att Sundling tagit ett rejält kliv framåt (vilket också rapporterna från försäsongen säger). Det dummaste man kan göra är att underskatta de svenska damerna.
Den tillbakastående… Den slutsatsen har så många osäkra faktorer att det blir en helt ointressant spekulation. Den bygger på att man tar fasta på de resultat som stödjer ens tes och ignorerar allt som talar emot den. Jag tycker det är lite oförskämt och raljant mot dom som var på plats att komma med den typen av gissningar.
Med det sagt hade jag givetvis hemskt gärna sett vad en oskadad Ebba Andersson hade kunnat prestera. Vill också förtydliga att jag inte menar att Ebba inte hade kunnat vinna idag – jag har ingen aning om hur hon skulle ha åkt.
Swestam… Det stämmer. Att underskatta Johaug brukar dock också va rätt dumt. (Menar inte att du har gjort det)
Jag tycker också Kalla ser ut att vara lite bättre nu än i våras. Inget radikalt men snäppet bättre. Jag hann t ex tänka att hennes stakning såg renare och kraftfullare ut nu än det jag minns från VM.
Kallner: Lotta? Charlotte Kalla menar du, vi brukar väl inte kalla henne för Lotta här?
Är det Kallas nya pojkvän som börjat kalla henne för Lotta eller varifrån kommer detta nu plötsligt???
Hade hoppas på att Sofia Henriksson skulle vara närmare dom bästa svenska tjejerna på klassiskt idag…
Men, Sofia 2,5 minut efter i mål…
Evelina Settlin kan bättre också.,,
Positivt med Elina Rönnlund och Emma Ribom så här långt dock, dom har gått framåt…
Jonna grym idag, inte oväntat dock, men före Charlotte, knall!
Och, vem vinner damernas Sprint i morgon?
Står mellan Moa Lundgren och Jonna Sundling (ursäkta Maja)…
Jag satt också och tänkte på det idag när såg loppet. Riktigt imponerad av Frida framför allt men tänkte även på att Sundling har fått smyga lite grann under radarn när det mest varit andra landslagsåkare på tapeten i media och hon åkte bra idag, såg stark ut. I klassisk stil.
Inte många svenska åkare som slår Kalla i klassisk stil distans men det gjorde Sundling idag. Vad Jonna kan göra i sprint vet vi redan. Det ska bli roligt att se hur det går för henne i världscupen och dess tourer nu i vinter.
Juniorvinnaren Marcisz tid hade räckt till en tiondeplats i seniorloppet förresten. Unga Tove Ericsson hade blivit tolva (Marcisz inräknad) det är ett riktigt bra resultat av en så ung åkare..
Kalla slår idag Rönnlund med ca 10 sekunder. Under SM är det över minuten till Kallas fördel och då är Kalla övertränad. Är det nån här inne som tror att Rönnlund tagit enorma kliv och är i nivå med de bästa åkarna. Jag gör det inte,
Eller 10:e svenska då. Fler än jag som tänker på Ebbas juniordebut i Bruks?
GKA: Ja, jag tror att Rönnlund har tagit enorma kliv till denna säsong. Det är hennes första säsong i Team Bauhaus och hennes första säsong med Ingessons och Thomsons träning och då kan man ta sådana stora kliv om man är mottaglig för den typen av träning. Vi såg ju vilket stort kliv Dahlqvist tog förra säsongen när hon hade fått träna under Ingessons och Thomssons träning.
Frågan är hur mycket motgång Ebba Andersson tål. Att hon blivit så bra som hon har blivit är ju helt otroligt egentligen. Hon har i princip haft problem med sitt knä ända sedan 2016 när knäskålen hoppade ur led. Det är väl först denna försäsongen som löpt friktionsfritt, tills förra veckan då. (Plus sjukdomen i Seefeld, där de individuella medaljerna skulle komma). Vill inte älta Ebbas öde till leda, men tycker så otroligt synd om henne.
Manne: Helt rätt, vad idioter som jag tycker är helt oviktigt. Hoppas Karlsson spöar brunosten ur Johaug nästa vecka. Och det är väl en mini-tour med sprint först. Förhoppningsvis kan Karlsson ta lite bonussekunder på sprinten, då kan det bli spännande!
Rönnlunds två lopp hittills ska applåderas det är inte ofta man ser sån utveckling när åkarna börjar bli 23-24.. nu är en åkare som Vinsa som efter sina förutsättningar gjorde en väldigt bra tour de ski förra säsongen plötsligt utkonkurrerad o det är sunt.. om det är nio platser borde det vara karlsson, kalla, nilsson, sundling, dahlqvist, rönnlund, lundgren, ribom, hagström väldigt positivt att dom unga tjejerna nu får visa framfötterna..
Kalla tror jag gjorde ett sämre lopp idag lite sämre med materialet hon är svag i klassisk stil när det är svårt att få fäste då sliter hon för mycket och blir trött snabbare.. Men Karlsson är också väldigt bra ännu bättre än jag trodde o tror att Andersson hade fått fullt upp att matcha detta.. Tror hon o Johaug kommer stå i en egen klass inom 10-15 sekunder nästa helg sen kommer Kalla vara 20 sekunder efter ytterligare o sen kommer nästa gäng med nepryaeva, pärmäkoski, weng kanske nilsson o sundling också åtminstone ska dom kunna ha bra utgångsläge om dom åkt bra i sprinten först. Kan bli fyra svenskor topp sex eller topp sju man är på väg att ta över nu även om Östberg kommer tillbaka senare så gör även Andersson det…
JohanA skrev:
”om det är nio platser borde det vara karlsson, kalla, nilsson, sundling, dahlqvist, rönnlund, lundgren, ribom, hagström väldigt positivt att dom unga tjejerna nu får visa framfötterna”
Jag håller med dig men problemet är att enligt uttagningsreglerna ska åkare i träningsgrupp A prioriteras. Det betyder att Settlin kommer att tas ut oavsett hur dåligt hon åker. Den sista platsen lär stå mellan Ribom och Hagström. Sprinten i morgon lär bli avgörande för vem det blir.
Settlin är 27 år (28 nästa år) och knappast utvecklingsbar vilket däremot både Ribom och Hagström är. Settlin och Falk borde inte ha placerats i A-gruppen utan i B-gruppen. Då hade vi haft 6 åkare i varje grupp som jämbördes hade varit ungefär lika starka åkare.
LOA: ”Jag håller med dig men problemet är att enligt uttagningsreglerna ska åkare i träningsgrupp A prioriteras. Det betyder att Settlin kommer att tas ut oavsett hur dåligt hon åker”
Nej, det betyder det inte. Sista säsongen Wikén var mer i landslaget och hon åkte dåligt i säsongspremiären blev hon inte uttagen till Ruka.
Och att Settlin inte skulle vara utvecklingsbar motbevisade väl hon helt klart förra säsongen då hon var betydligt bättre än föregående säsong.
Enligt SSF uttagningskriterier:
”Följande kategori åkare prioriteras vid uttagning till världscup:
A-lagsaktiva vid världscupssäsongens inledande tävlingshelger”
LOA: Om det var ett svar till mig så kan jag konstatera att man kan göra undantag från den regeln vilket exemplet med Wikén visar. Och sedan beror det på vad man lägger in i begreppet prioritera.
Tror att många övervärderar Karlssons lopp igår och idag, Är helt säker på att hon inte kommer att kunna matcha Johaug nästa helg.Möjligen en pallplats i bästa fall.
Kalla kommer tyvärr inte att räcka till framöver då tiden sprungit ifrån henne.
Ett stort grattis till Tove Ericsson som kom tvåa i 10 km för juniorerna. Hon slog Tide Bångman med åtskilliga sekunder (runt 40 s tror jag) och Bångman är väl tillsammans med Märta Rosenberg dom starkaste distansåkarna bland juniorerna.
Kommer förstaårsjunioren Tove att bli uttagen till jvm denna säsongen om hon fortsätter att åka så här bra eller prioriterar man Abrahamsson och Lindström från TSS?
GKA:
Nej, Johaug lär Frida inte kunna slå men en pallplats är absolut inom räckhåll. Frida gjorde ett jättebra lopp och var glad att Sverige har så många unga duktiga skidåkare på damsidan.
Ingen trodde väl i förväg att Frida skulle kunna utmana Johaug på 10 km i VM som hon gjorde, så varför skulle hon inte kunna utmana Johaug och till och med vinna över henne i världscupen denna säsong.
swestam skrev:
”vilket exemplet med Wikén visar”
Detta var snarare ytterligare ett exempel på felaktig uttagning till träningsgrupperna. Undrar om det var detta som var orsaken till att Grip fick sparken, dvs. alla konstiga uttagningar.
swestam: På den 10 km hadde Frida flaks med føret, hadde det vært like forhold under hele løpet så hadde hun ikke vært på pallen. Skal uansett bli interessant å se hvor hun virkelig ligger.
Helt klara för Ruka oavsett imorgon torde vara Frida, Kalla, Stina, Jonna och Maja. Det är fem åkare. Ebba och Falken är ute ur bilden. Återstår i A-gruppen gör då Settlin. Om jämför Settlin med Bauhaus-åkarna och de främsta i U-laget i gårdagens resp dagens lopp i Gällivare:
Settlin (A) – dns – 7
Dyvik (B) – 8 – dns
MMK (B) – dns – 19
Rönnlund (B) – 4 – 4
Vinsa (B) – 11 – 10
Hagström (U) – dns – 8
Lundgren (U) – 3 – dns
Ribom (U) – 5 – 6
Rönnlund har redan åkt till sig en plats i Ruka med två fjärdeplatser som jag ser det. Ribom ligger bra till också. Lundgren med sin tredjeplats. Hagström behöver ett bra sprintresultat imorgon om ska bli aktuell till Ruka.
Settlin någonstans i mitten av gänget ovan med sin sjundeplats skulle också behöva ett bra resultat imorgon, om hon inte blir prioriterad som A-gruppsåkare (och får åka oavsett).
GKA: Ja, tyvärr väntar inte tiden på någon. Trist att se Kalla stagnera.
Riktigt bra lopp av Frida, Kalla fick inte till skidorna i dag och i klassiskt måste hon få de om de ska bli bra.. och väldigt roligt med Rönnlund vilket steg hon tagit Jonna också bra men de hade jag lite på känn..bland herrana är de kul att Burman börjat bra
GKA… Tror inte alls att många tror att Karlsson på allvar ska utmana Johaug. Däremot att hon gjorde ett högklasslopp idag. Det är väl snarare du som har ett väldigt märkligt perspektiv som inte verkar tycka att Karlssons insatser är nåt att höja på ögonbrynen för.
Att säga att Kalla inte kommer att räcka till framöver är väl drastiskt tycker jag. Så sent som igår gjorde hon ett utmärkt lopp och var bara några sekunder efter Karlsson. Framtiden vet ingen något om och det känns som att det vore mer relevant att vänta en bit in i säsongen innan man mer eller mindre avskriver en åkare. Det var ett knepigt före i dag dessutom som kan ha påverkat resultatlistan.
Manne, Jag tycker visst att Karlsson gör det bra och jag försöker få lite perspektiv på insatsen.Ska kanske vänta till helgen då blir det lättare att värdera.Där håller jag med Neithiri.
Hade Lotta varit 20 sek efter Frida hade det varit ok men hon gör inget speciellt bra lopp idag och jag tror skidorna spelade ganska stor roll.
Och ja, hon kalla(s) för Lotta i Norrbotten i alla fall.
Vi får nog acceptera att det nu kommer dessa yngre som gått förbi henne, men topp 3-4 i damsverige är inte illa. Få saker värmer ett skidhjärta mer än att se Lotta åka och när hon är hyfsat nöjd efteråt. Hon är åtminstone min stora idol.
Det är faktiskt inte många som förstår vem man talar om när man säger Lotta. Officiellt har jag aldrig hört någon säga Lotta förut, inte ens bland lagkompisarna som oftast säger Charlotte och ibland Kalla. Själv associerar jag närmast till August och Lotta.
Kallner: INGEN VET VEM DU PRATAR OM!
Kallner: Aldrig hört att någon kallar Charlotte Kalla för Lotta (och det gjorde inte du heller tidigare när du brukade skriva här förut).
Tyckte faktiskt jag hörde nån ropa ”Lotta” till henne när hon körde idag…
Lotta på Bråkmakargatan?
Kalla säger ju själv att de är många som hejar på henne som Lotta nu när hon är näre hemma..nämts i någon gång tidigare i tidingar i Norrbotten som Lotta av någon barndomskompis hon besökte..
Ja, du jossa borde ju veta hur det är där uppe.
Men ok, jag mainstreamar och går tillbaka till Kalla.
Själv har jag hört att Stina Nilssons lärare i syslöjden brukade kalla henne Nisse men det tycker jag inte heller är så bra att använda.
Fis- Ski hemsida har en presentation av Kalla där man kan läsa bland annat :Nicname: Lotta.
Tobbe: Tänkte du inte lite fel där?
Då blir det väl Kalle då:)
Tobbe H I och för sig håller jag med å andra sidan har Kalla inte presterat nåt nämnvärt under hela året.Fordras en rejäl förbättring och den kanske kommer nästa helg iom start av världscup.Ingen blir gladare än jag om hon pallar där.
Ni som ifrågasätter Lottaanvändandet för Kalla; Charlotte sa ju själv i en intervju i fredags att det kändes hemma när hon blev hejad på som Lotta utmed banorna. Det hördes tydligt att det hejades med Lotta-rop. Alla som följer sändningarna ordagrant fick med sig detta. :)
Även om Kalla då kallas Lotta i Norrbotten så tycker jag det blir fel att kalla henne för det här inne.
Kristine Skistad fick en varning i gårdagens lopp för att hon inte lämnade fri väg för en snabbare åkare som kom ikapp henne.
Jag börjar tro att Skistad känner trycket av allt mediaintresse han fått. Nu måste hon upp till bevis för allt haussande hon utsatts för i Norge och det är inte lätt. Hoppas hon kan skaka av sig det och bygga upp sig långsiktigt för hon behövs i den tunna damtoppen.
Kul med Hagström och Sundling i kvalet. 11 st som sticker ut ganska mycket och relativt svagt kval av Maja är det som jag tar med mig.
Ja, Maja är över 7 sek efter Hagström och gjorde ett dåligt 10 km lopp igår. Lite oroväckande.
Jag gissar att många av de etablerade damåkarna är rätt så nedtränade, som t ex Dahlqvist och Fändrich, medan de unga svenska är mer på tårna för att få åka med den nya bussen. Därför imponerar Sundling den här helgen och har kanske höjt sig i år från en redan hög nivå.
Hagström verkar vara taggad idag och det ska hon vara för hon behöver ett bra resultat om hon ska med till Ruka nästa helg. Åttondeplatsen igår räcker inte.
Nedtränade? Jag tycker varken Frida, Charlotte eller Jonna verkade nedtränade igår.
LOA: Jag gissar kanske fel men de är alla olika personligheter med lite olika upplägg. Frida K är fortfarande väldigt ung och har säkert lätt att starta en säsong på 100 från början. Jag tror inte Kalla är i toppslag och jag både tror och hoppas att Sundling har mer att ge framöver för hon kommer med på bussen på onsdag i vilket fall.
Det är väl en tydlig taktik Skistad har, att gå om och in i spåret och bromsa. Hon gjorde en sån riktig fuling mot Frida på JVM i sprint tror jag det var.
Kul att Tilde Bångman gör ett så bra kval med starkt motstånd. Hon hade tidsmässigt varit 14:de bland D21:orna.
För att inte tala om Tove Ericsson. Tvåa efter Bångman.
Tove var oväntat snabb även på 100 meter. Hon kan nå långt på sin åkkapacitet när det är tungt och lång åktid som idag, även om jag misstänker att de äldre medtävlarna normalt är några nummer större i heatåkning.
Ja, och det är tufft motstånd Tilde och Tove möter. Men många har ju trott att Sverige inte alls kommer att hävda sig i jvm denna säsong mycket beroende på en svag årskull 2000. Men det finns tydligen yngre juniorer som kan överraska.
Ruggigt jobbig sprintbana och föret hjälper ju inte till precis. Men kul att kolla på.
Rönnlund går från klarhet till klarhet. Åker väldigt fint.
Brutal stakning från Sundling.
Snäll? Han ville väl få sug nerför backen. Smart.
Ganska fult att saxa i teknikzonen då man stör de andra ganska mycket då.
Otroligt surt att inte få se Hagström i final.
Rönnlund är pg.
Jonsson störde lite igen i saxningen. Småfult.
Ja, väldigt synd om Hagström som åker så bra – när hon står på benen.
Maja och Settlin åker också ut i semi. Såg väldigt svaga ut båda två.
Kalle bäddar för det helt själv. Lajjar längst bak och tror att han kan göra som han vill.
Hagström….. Skulle ju träna extra på balansen under sommaren? Så trist och hon såg så bra ut fram till fallet. Spelar ingen roll hur bra hon åker om sen ramlar och förstör för sig själv. Blir inget Ruka för henne nu skulle jag tro.
Hagström hade ju faktiskt bättre tid än Settlin i sin semi. Kvalvinnare i Ruka trots allt?
Trots fallet.
Bradburry
Vilken Kalle Anka final. Kul med utomhussport!
Finalfältet kuperar sig självt. Borde vara obligatoriskt i VC.
Vackert kört av Svahn. Mindre vackert av Moa.
Slakmota… Nja, Linn Svahn bör väl gå före Hagström?
Förstår mig in på Calle,
Även om det skulle fungera att vinna med den här taktiken och lägga sig sist och lalla i Gällivare så funkar det ju inte i världscupen.
Det borde han faktiskt lära sig någon gång innan han lägger av
Varför tar inte ta chansen att använda den här tävlingen för att kolla var han ligger kapacitetsmässigt och kör på.
Sådan skillnad om man jämför med Frida som sa igår att hon ville testa inför Ruka att köra så hårt hon kunde.
Nu säger just Ojala samma sak.
Imponerende taktisk kjøring av Faehndrich, konkurrentene var jo sjanseløs.
Og ”Olle” bør nok med på laget til Ruka, litt sånn ”Northug-driv” over gutten, herlig type.
Inte vet jag, men att kolla på slalom i ett snöigt och mörkt Levi känns så där. Så nu efter längden så stänger man av.
Vad gäller Calle så är det som vanligt, det är det mentala han behöver jobba med.
pelle: ??? På vilket sätt körde Bradbury taktiskt? Vinner man i Lotto på taktik?
Faehndrich var bäst idag precis som Falla var bäst i VM.
”Imponerende taktisk kjøring av Faehndrich” :)
Ja otroligt imponerande.Hon visste att det skulle bli en Bradley och la sig sist på flit eller?
Riktigt fint åkt av Lnn Svahn men så onödligt med fallet som kom…Rönnlund än en gång bra även Ribom bra..
Manne:
Det faktum att Svahn inte mötte Settlin och Hagström på distans gör troligen uttagningen mer oviss.
Hagström, Svahn, Sundling och Rönnlund var samtliga snabbare i sina sista finallopp än Settlin, trots fall.
Kvalet gav klara besked om styrkeförhållandet.
Settlin bör ju komma med till Ruka. A-laget har ju förtur till dessa tävlingar. Tråkigt men hon måste göra det mkt bättre nästa helg för att få vara kvar i laget framöver.
Suverän taktisk körning av Faendrich. Den riktiga finessen ligger i att inte bara ligga sist utan man ska dessutom ha en lucka fram så att man inte dras med när alla andra vurpar. Smart tjej det där, hon kommer att gå långt.
Calle hade förresten samma suveräna taktik som Faendrich men mycket överraskande sprack upplägget. Märkligt.
Den ”taktikken” brukte hr. Northug alltid på sprint, i sine glansdager. Men han sprakk aldri .. ;)
Slakmota… Blir Settlin uttagen så är det för att hon är landslagsåkare. Resultatsmässigt gjorde Hagström och Settlin ungefär detsamma i helgen (även om Hagström var åkmässigt överlägsen i sprinten), så med tanke på kriterierna borde Settlin ligga före. Men man vet aldrig. Sen finns som sagt Svahn också.
Ja, stor underhållning på både dam- och herrsidan. Klungfallet beror säkert på den hårda konkurrensen i damsprint. 9 platser till Ruka. Gissar på Frida, Stina, Kalla, Jonna, Dahlqvist, Lundgren, Rönnlund, Hagström och Settlin. Svahn och Ribom strax utanför därmed. Tufft läge. Ribom var ändå 20 sekunder före Settlin på 10 klassiskt och slog henne även i sprinten. A-lagsprioriteringen kan slå hårt och kanske fel.
Linn Svahn måste väl vänta till efter JVM för att få tävla i VC. Och JVM är slut först den 8 mars i år…
Per: hon är inte junior längre
Sorry, Svahn är ju inte junior längre.
Per… Varför skulle Hagström gå före Ribom?
Manne: Det tycker jag framgick idag fram till fallet. Och hon var jämnstark med Settlin på distans igår.
Ser lite mer krystat ut för Johaug idag. Intressant…
Haga och tvillingarna Weng borde väl verkligen inte ta stryk Kalvå, Smedå. Knudsen och Simpson-Larsen på 10 km fristil. Verkligen svag bredd på damsidan i Norge.
Per… Fast Riboms distansresultat var ju klart bättre och i slutändan var ju Ribom före i sprinten också.
Calle + Faendrich=Northug
Calle x Faendrich=Emil i Sochi
Manne: Ja, fast det står ju i uttagningskriterierna att hänsyn tas till särskilda omständigheter (typ fall) i kvalificerande lopp. Och det råder knappast några tvivel om att Hagström är en av Sveriges starkaste sprinters nu. Hon måste bara gå före både Settlin och Ribom till Ruka. Allt annat vore konstigt tycker jag.
Det står också så här i uttagningskriterierna: ”Aktiva som bedöms ha kapacitet för topp 3-placeringar i individuella lopp”. Det har Hagström men varken Ribom eller (just nu) Settlin. Settlin slinker däremot med på a-landslagsplatsen tror jag.
I damsprinten får väl Faendrich dela prispengen med en oslög Moa.
Jag tror att Hagström inte blir uttagen på grund av fallet. Detta kan betyda att Sverige missar en pallplats i Ruka. Jag tror att Hagström skulle ha chans till pallplats i Ruka. Hon såg väldigt stark ut i kvalet, i kvartsfinalen och i semi – tils hon föll. Jag tror också att sprintbanan i Ruka passar Johanna väldigt bra. Hon är en duktig klättrare i uppförsbackar men sämre nerför har vi sett.
Hur som helst så är det tråkigt att en av Ribom och Hagström inte kommer att få åka i Ruka. Detta på grund av att Settlin togs med i träningsgrupp A någon gång i maj dvs, ett halvår före WC premiären. Hur kan man ta ut 8 åkare till grupp A när bara 9 åkare får åka i Ruka? Det betyder ju med dagens uttagningsregler att det bara finns en enda plats för dom som är utanför grupp A.
Eller Hanna som hon kallas i Västergötland…
Angående herrlaget så gissar jag på följande lag till Ruka: Calle, Burman, Svensson, Häggström, Teodor, Björn Sandström, Daniel Rickardsson och en av Olof (”Olle”) Jonsson/Martin Bergström/Axel Ekström.
Antalet åkare i A-landslaget bör rimligtvis inte styras av antalet platser vi har i Ruka. För övrigt är det samma sak i Norge. Åtta herrar är förhandsuttagna till Ruka och och därmed finns det bara två platser kvar och därmed kommer tänkbara pallkandidater eller individuella OS- eller VM-medaljörer att ställas utanför. Ett problem som kommer med stor bredd.
Janne .. ”faehnrich var bäst i dag presis som falla var bäst i vm”..
Nei da … Falla, hun var best fra start til mål. ”VM-mesterinnan” så seg aldri tilbake..
Og i dag, presis som den gang, var det Jonna som saboterte for sine lagvenninner ..
Bredd är bara problem om man målar in sig i hörn med kriterier policy o annat fånigt.. låter man åkarna tävla om det istället så blir det lätt sen o inga hard feelings..
Pelle: Ta på dig glasögonen så ser du att Bradbury-fallet orsakades av Moa Lundgren som åkte in i Svahn (tror jag det var) på yttern så att alla dråsade i backen.
Om ledningen är modig låter de Lundgren, Hagström och Ribom åka i Ruka. Settlin övertygade inte och det finns även frågetecken kring Maja Dahlqvists form, säkert en missräkning även för de två att förväntad tävlingsform inte börjat visa sig än.
Tycker att Hagström visade det idag att hon är i bra tävlingsform och fit för världscup. Men hon måste sluta med det där att tänka negativa tankar som ”jag ligger bra till och får inte ramla nu” mitt under brinnande lopp, det måste olyckskorpen Hagström sluta med..
Pelle
Det ingår att stå på benen så självklart var Falla i VM och Faenrich bäst idag eftersom dom var först i mål. Sen att inte många tror dom hade vunnit om alla stått på benen är oväsentligt.
Hur kan man ta ut 10 åkare när Sverige bara har nio platser på damsidan?
Loa: Settlin var 22:a i sprintcupen men det verkar som att de som har lagt av, ska ha barn osv räknas bort så då har även hon friplats. Dvs 10 st totalt
Här laget. Jag trodde också det var nio platser på damsidan men det verkar ha varit fel. Kanske är Idas och Falks sprintplatser inte personliga? https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2019/langdlandslagettillruka
Då blev det ganska rättvist ändå och inga sura miner. Linn Svahn kommer säkert att få sin chans längre fram.
Fattar ingenting faktiskt. Men kul att få se alla svenska damer i Ruka.
Dom åkare som avsutat karriärenra kan vara borta från topp 20 i sprint därför får Settlin en friplats är min gissning
Ja, för om sprintplatserna inte hade varit personliga skulle de svenska herrarna ha haft en plats till (totalt 9) via Victor Thorn. Här aktuell regeltext för Ruka igen:
”Ruka Triple
Each nation has right for a maximum of 10 start quotas per gender (except the organising nation maximum 15). This number includes:
– The basic start quota “nation quota”
-COC and World Cup Overall extra quotas
– National Group quota
-The 20 best athletes according to the Sprint World Cup ranking 2018-2019. ”
Nationskvoten är 6 för Sverige, vi hade ingen ”overall” vinnare av Skandinaviska cupen eller VC så ingen extra plats där. Och sedan var det 5 damer bland de 20 bästa i sprintcupen men 2 av dessa var Ida och Falk som inte är aktuella. Så det borde vara 6+3. Men sedan var alltså Settlin 22a i sprintcupen och Ida + Beloroukova tävlar inte denna säsong. Så kanske det då.
Johaug måste haft en dålig dag idag eller så är hon kanske inte så oslagbar som man tror. Flera tjejer i bakhasorna bla Knudsen som inte gjort nån glad tidigare är drygt en minut bakom.
Det var et veldig raskt føre i dag som bidro til at seiersmarginen ikke ble så stor som man skulle kunne tro. 21.48 på 10km er utrolig raskt. Johaug blir selvfølgelig den store favoritten i de fleste renn, men jeg tror kanskje Frida Karlsson kan nærme seg. Herlig å se at Weng er på gang igjen. Fossesholm er jo helt utrolig. 3 plass i går og 3. plass i dag og har neste sesong som junior også!
Vi för hoppas att de stämmer att så många tjejer får starta!
Johanna och Elina är med så då kan man slappna av.
Elina har väl åkt in sig i distanslaget med helgens lopp. Hon får väl också ta Ebbas plats i staffetlaget till Lillehammer om hon nu inte åker bort sig totalt i Ruka.
Var tidigare i kontakt med förbundet angående kvoten till Ruka. Fick då besked om att sprintplatserna var personliga och det då skulle betyda 9 damer om man räknar bort Ida och Hanna.
LOA:
Vems plats tar Jonna?
Per: friplatseran är pesonliga annars hade väl sverige haft 9 platser på herrsidan eftersom Calle Oskar och Viktor var topp 20 i sprintcupen.
Jossa: Ja, exakt. Det var det jag försökte skriva några inlägg ovanför.
Slakmota:
Om Jonna åker i Lillehammer vilket jag inte tror att hon gör så tar hon Stinas plats som jag är ganska säker på inte åker.
I och med att det inte är nå stort mästerskap denna säsong så tror jag nog att både Stina och Jonna om formen känns bra vill åka skiathlonen i Lillehammer, för borde väl vara prio på världscupen denna säsong.
Vi får väl avvakta hur utfallet i Ruka blir. År inte säker på att Stina och Maja är kapabla att köra i stafettlaget i Lillehammer som det ser ut idag men som sagt Ruka ska åkas först.
Dagens gladmelding var ändå att Weng är tillbaka.
swestam:
Det verkar vara punkt fyra som är tillämplig här och öppnar för Settlin på plats 22.
https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1574258524/fis-prod/assets/Rules_WC_CC_1920_oct2019_all.pdf
”Racers having resigned before the start of the season will be substituted by the following athlete.
If a competitor on the World Ranking Lists is unable to start for one (1) year, a new penalty as follows will be calculated according to the rank after his last penalty: The application for status as injured has to be confirmed by the FIS Cross-Country Committee (Executive Board).”
Meget taktisk av Therese og de andre landslagsløperne og ”seife” under de rådende forhold, som det var under dagens løp, med tildels isete trase og ekstremt dårlig sikt. Hva det syltynne laget, trenger minst nå, er skader før vc-starten. Det holder med Østberg ute på ubestemt tid.
World Ranking List på hemsidan har publiceringsdatum 24/10. Där i Red Group Sprint Women är Settlin 22:a.
Slakmota: Ja, så verkar det. Fast man hade ju önskat att FIS hade varit lite tydligare i sina regler. Tydligen har den svenska landslagsledningen varit osäker på vad som gällt ända fram till idag.
Mycket märkligt.
Apropå Ruka. Vädret ser ut att ge behov av långkalsonger då flera minusgrader utlovas. Plusfaktor, Ingen kan klaga på orättvisa förhållanden.
Torrt och fint!
Kul att de inte behövde peta någon ur trion Lundgren, Hagström och Ribom. Linn Svahn får säkert chansen senare i vinter, hon åkte starkt i sprinten idag. Rönnlund såg jag som klar redan efter igår.
Ser verkligen fram emot Ruka nu, må inga svenskor krocka med varandra i sprinten (och Hagström stå på benen)…
Blir intressant att se hur det norska damlaget kommer se ut till Ruka med tanke på att de norska damerna som helhet eller på bredden gjorde en sådan svag säsongspremiär.
Expressen skriver lite om Tove Ericsson efter skidpremiären i Gällivare – länk
Sweski spekulerar lite om tjejernas sprintfinal:
Maja Årebäck från Boliden gjorde en stark final och slutade trea. Hon fullföljde starkt och passerade förstaårsjunioren Tove Ericsson från Stockvik som var tvåa i kvalet och kanske gick ut lite väl hårt i finaln.
Åkte KEK hem och skrev referat utifrån resultatlistan igen?
Tove föll väl i finalen.
Swestam: Precis, nog det som Slakmota menar att den gode KEK inte nämnde = han skrev referatet utan att veta hur det gick till i damjuniorfinalen..
Hvorfor skal KEK poste att en svensk løper tryner på sprinten.. ;-)
Bra där, pelle!
Man bör naturligtvis skriva att svenskan Bångman INTE ramlade, när man analyserar det som aldrig hände i finalen.
Att Tove har gått ut hårt i säsongsöppningen, kan jag hålla med om.
Hvorfor skal pelle poste på en svensk blogg.. ;-)
Kan årsaken være så enkel att pelle er presis så nasjonalistisk innstilt som personen med nickname swestam .. ;-)