Världscupen 2019/20
Denna mästerskapsfria säsong bjuder på flera minitourer. Den avslutande klättringen (Final Climb) i Tour de Skis slalombacke har fram till nu alltid varit i form av jaktstart, nu ska den köras med masstart istället. Första gången på 19 år som det åks världscup i USA och det sker i Minneapolis (hemtrakter för Jessica Diggins). Och till sist avslutas programmet med en mixed stafett (som körs i ordningen kvinna-man-man-kvinna).
Programmet för världscupen 2019-20:
- Ruka, Finland (Ruka Triple minitour)
29 november – Sprint klassisk stil
30 november – 10/15 km klassiskt
1 december – 10/15 fristil jaktstart
- Lillehammer, Norge
7 december – 15/30 km Skiathlon
8 december – Stafett
- Davos, Schweiz
14 december – Sprint fristil
15 december – 10/15 km klassiskt
- Planica, Slovenien (sprinthelg)
21 december – Sprint fristil
22 december – Teamsprint fristil
- Lenzerheide, Schweiz (Tour de Ski)
28 december – 10/15 km fristil masstart
29 december – Sprint fristil
- Toblach, Italien (Tour de Ski)
31 december – 10/15 km fristil
1 januari – 10/15 km klassiskt jaktstart
- Val di Fiemme, Italien (Tour de Ski)
3 januari – 10/15 km klassiskt masstart
4 januari – Sprint klassiskt
5 januari – 10 km fristil masstart (Final Climb)
- Dresden, Tyskland (sprinthelg)
11 januari – Sprint fristil
12 januari – Teamsprint fristil
- Novo Mesto, Tjeckien
18 januari – 10/15 km klassiskt
19 januari – 10/15 km fristil jaktstart
- Oberstdorf, Tyskland
25 januari – 15/30 km Skiathlon
26 januari – Sprint klassiskt
- Falun, Sverige
8 februari – Sprint klassiskt
9 februari – 15/30 km fristil
- Östersund, Sverige (Ski Tour 2020)
15 februari – 10/15 km fristil
16 februari – 10/15 km klassiskt jaktstart
- Åre, Sverige (Ski Tour 2020)
18 februari – Sprint fristil
- Storlien, Sverige – Meråker, Norge (Ski Tour 2020)
20 februari – 38 km fristil masstart
- Trondheim, Norge (Ski Tour 2020)
22 februari – Sprint klassiskt
23 februari – 15/30 km klassiskt jaktstart
- Lahtis, Finland
29 februari – 10/15 km klassiskt
1 mars – Stafett
- Konnerud, Norge (ersätter Drammen)
4 mars – Sprint klassiskt
- Holmenkollen, Oslo, Norge
7 mars – 30 km klassiskt masstart damer
8 mars – 50 km klassiskt masstart herrar
- Québec, Kanada (Sprint Tour)
14 mars – Sprint klassiskt
15 mars – Sprint fristil
- Minneapolis, USA (Sprint Tour)
17 mars – Sprint fristil
- Canmore, Kanada (Världscupfinalen)
20 mars – 10/15 km fristil masstart
21 mars – 10/15 km klassiskt jaktstart
22 mars – Mixed stafett 4×5 km
Länkar:
Final climb är 10 km för båda könen
Fölet: Du har rätt, har korrigerat i texten ovan nu. Tack!
När man sprang 400m mixed stafett i VM så fick lagen välja själva vilken ordning resp. skulle springa. Det kan skapa intressant variation
Jag tycker det bara leder till att det blir svårt att följa vem som ”egentligen” leder.
Chansen att Stina åker 38 km fristil måste vara oerhört liten!
Stina brukar väl åka Fjälltoppsloppet?
Ofta i tourer så samlar ju åkarna sekunder under loppen som sedan används i jaktstarter eller liknande. Hur funkar detta i en sprint-tour? Har det körts sprint-tourer förut?
Balder: Kun poeng deles ut i sprint-touren. Etappevinneren får 50 poeng og den sammenlagte tour-vinneren får i tillegg 200 poeng. Vinner man alt (3 etapper + touren) kan man skrape sammmen 350 poeng.
Balder, den totala toursprintställningen baseras på poäng man får för resp placering man kommer på i sprintarna. Jämnhet premieras. T ex så är 5-5-5 bättre än 4-4-7
Oavsett diskussionen om uttagningsprinciperna var vi ganska enliga om vilka damåkare som ligger bäst till för en plats i Ruka i dagsläget. Men herrsidan då? Vilka bör får chansen där? Calle, Burman, Häggström och Svensson är de givna. Sedan ska ytterligare fyra platser tillsättas. Richardsson är inte längre med i landslaget men har nog kapaciteten. Westberg, Sandström, Lageson, Fredrik Andersson och William Poromaa är andra distansåkare som kan bli aktuella. Kanske även Johan Eriksson. Jag tror att Lageson och Sandström ligger bra till för två platser. På sprintsidan fick Sverige bara tre platser extra till tourer via resultaten i sprintcupen 2018/19 och Thorn är borta så då återstår bara två extra sprintplatser. Ska man gå rakt av på uttagningskriterierna ska Teodor Peterson (som a-landslagsman) ha en plats automatiskt. Samtidigt var hans VC-resultatrad förra säsongen katastrofal: 23-84-52-14-35-50-12-8-46-30-16-16. I 5 av 12 lopp gick han inte ens vidare från kvalet och han var inte riktigt nära en finalplats. Som jämförelse gick Häggström vidare från alla sina 7 kval med 5a som toppresultat. Grate gick vidare från alla sina tre kval, varav en final. Bergström gick vidare från 3 av 4 kval med 5 som bästa notering. Westberg gick vidare från 3 av 7 kval med 7 som topp-notering. Så förutom de fyra tycker jag att Lageson, Sandström, Grate och en till av de yngre åkarna borde får chansen. Richardsson blir 38 år i år och kanske inte bör prioriteras i VC. Westberg är en outsider till en plats. Han skulle kunna ta ett ordentligt kliv i år och är en naturlig touråkare.
Peter Skigames: Stämmer:
4-4-7: 135 + 135 + 120 = 390 p
5-5-5: 132 + 132 + 132 = 396 p
Men om vi istället tar:
3-3-6: 140 + 140 + 130 = 410 p
4-4-4: 135 + 135 + 135 = 405 p
Blir olika beroende på diffen som börjar gälla efter sjätteplatsen.. Vid lika poäng premieras dock åkaren med bäst placering. (Länk till reglerna, tredje sista sidan)
Jörgen, det stämmer. :) vad man kan säg är att alla får många poäng. Är det någon som missar en sprint så är man körd. Fast man måste kanske fullfölja alla tre oavsett för att få tourpoängen?
Teodor är bättre i klassiskt medan nästan alla andra sprinters, Westberg i synnerhet men även Bergström och Grate, är bättre i fristil. Så till Ruka går Teodor klart före.
Richardsson må vara gammal men samlar poäng mest hela tiden medan Lagesson och Sandström och övriga unga distansare inte gör det. Så det valet är också enkelt.
Gsutav Eriksson borde ligga bra till också. Ofta bra i inledningen, en tappad skida från poäng i Kuusamo ifjol dessutom sprintpoäng i Lillehammer.
Peter Skigames: Ja, de måste fullfölja alla tre loppen för att räknas med i sprinttourtotalen, från reglerna: ”Only the athletes who will finish the Tour will be ranked.”
När det gäller herrlaget till Ruka som Per undrar över så tänker jag så här: Calle, Burman och Oskar är givna, ja kanske också Häggström. Men till skillnad mot damsidan där hela laget i princip är givet så är det inte så på herrsidan. De som åker bra i Gällivare får chansen tänker jag och det kan ju vara helt nya åkare som poppar upp, framför allt på sprintsidan. Eller så åker Axel Ekström väldigt bra och bli därmed aktuell (men lite svårt att spekulera om). Mitt resterande herrlag blir därför väldigt mycket på känsla. Fredrik Andersson, Martin Bergström, Marcus Grate och Karl-Johan Westberg får komplettera Calle, Burman, Oskar och Häggström.
Andra yngre tänkbara namn är Jonas Eriksson och Eric Rosjö. Teodor kan ju mycket väl vara aktuell men jag väljer att vila honom till Davos och Planica. En sådan som Lagesson tar jag inte med, oavsett vad han gör i Gällivare. Han åker oftast bra i nationella lopp men har inte lyckats internationellt någon gång. Dessutom har han ingen spetsegenskap. Han har dessutom fått väldigt många chanser. Jag ger hellre yngre åkare chansen till erfarenhet av internationella lopp.
På herrsidan har vi väldigt få touråkare, de flesta är väldigt ensidiga. Därför gäller det att ge chansen till yngre med tourkapacitet, hellre än äldre mer meriterade men ensidiga åkare. Därför får inte heller Sandström chansen.
Vad ser ni mest fram emot på världscups-programmet?
Här är mina höjdare i kronologisk ordning:
– Ruka
Kul med tour, men kanske framförallt för att det är första loppen för säsongen! Ska bli väldigt spännande att se hur alla mäter sig i år.
– Första stafetten
Förutsatt att Sverige ställer upp med VM-laget (vilket såklart inte är givet, tänker att Stina kanske hoppar helgen pga avsaknad av sprint?) – så vore det roligt att se om Sverige kan återupprepa guld-loppet och behålla tronen.
– Tour De Ski
Mest för att det blir lopp nästan varje dag under 9 dagars tid – vilket även sammanfaller med julledighet! Och kul att många svenskor verkar satsa på denna tour i år.
– Ski Tour 2020
Kul med nytt och ska bli väldigt spännande att se hur de får ihop det. Ser också fram emot 38-km-loppet över landsgränsen.
– Mix-stafett
Tycker detta var en rolig nyhet! Norge borde vara 100% ohotade i detta lopp, men ser fram emot det ändå!
Postar den här som extra laddning inför säsongen. Med lysande norsk kommentering. ”Vi blir ikke kvitt Sverige. Hun er en kald fisk, Stina Nilsson” https://youtu.be/w0s8AtRWxH8
Balder: Jag skulle säga Davos, allt under TdS utom den sista etappen, Oberstdorf och Ski tour 2020.
Westberg har varit 46 som bäst i klassisk sprint, vad vill ni ha med honom om?
Tycker tds ska bli intressant även sista etappen ska bli spännande se Ebba och Frida hur bra dom kan klättra
Fölet:
1. Beror väl på hur presterar i sprinten i säsongspremiären. Är han bättre där än de han konkurrerar med, ja då bör han tas ut.
2. Nu är det ju en minitour i Ruka och då får man göra en liten annan bedömning också (mer av helhetsbedömning). Om åkare A gör det bra i ett av loppen i Gällvare (som har en motsvarighet i Ruka) men gör det dåligt i i de två andra loppen medan åkare B gör inte ett lika bra lopp (i samma lopp som åkare A gjorde det bra i) men åker betydligt bättre än åkare B i de två andra loppen, vem av dessa bör man då välja? Man bör kanske titta på vilka som kan göra det bra i hela touren och inte bara i ett enskilt lopp.
3. Westberg kan göra det riktigt bra i distanslopp på nationell nivå och helt OK (ur svenskt perspektiv) på distansloppen i skandinaviska cupen. Så han är relativt bättre än svenska herråkare som bara är distansåkare (om vi typ räknar bort topp-4 i Sverige).
Så utifrån detta kan jag tycka att det är motiverat att ta med Westberg till Ruka nu när vi har åtta platser.
Per … Svenskene ble vi kvitt i 1905, grabben!
pelle: Ja, fast inte svenskorna 2019.
Per .. Du er samd, eller beruset av suksessen på ”lik linje” som Thomas Pettersson i Expressen, som uttalte før VM på ski i Seefeld – att ”andra länder får ta hand om smulorna” .. ;-)
pelle: Dags att hacka på alla skidintresserade norrmäns svenska hackkyckling nr 1 – Expressens Thomas Pettersson. Jag förstår inte riktigt varför. Han är på plats på många skidtävlingar och träningsläger och skriver mycket om längdskidor. Kanske lite för mycket Norgefokus men tycker annars han skriver en hel del bra. Och att som krönikör sticka ut hakan en del och faktiskt försöka identifiera en del trender tycker jag inte är fel, även om allt han förutspår inte inträffar.
Men har han i grunden så mycket fel då? Den bredden vi har i det svenska damlaget vi har nu har vi aldrig haft förut och det svenska damlaget är betydligt yngre och talangfullare än det norska damlaget. Och vilken nation var det som förra säsongen tog flest pallplatser i världscupen på damsidan? Var det Norge, nej det Sverige. Och hade inte Ebba blivit sjuk inför VM och hade inte Maja och Jonna åkt ihop i sprintfinalen hade det blivit betydligt fler guld och medaljer. Så han har kanske inte så mycket fel egentligen.
”Per … Svenskene ble vi kvitt i 1905, grabben!”
Men konstigt att ni boende i den före detta lilla kolonin fortfarande är så fixerade av vad svenska journalister skriver.
Tour de ski o Svensk-norska touren blir jättebra.. Enskilda lopp är det skiathlon i Lillehammer o Oberstdorf(VM-banor) som ska bli mest intressant även det långa fristilsloppet Storlien-Meråker men tror att det kommer bli plågsamt på damsidan där Johaug kanske går ifrån tidigt och vinner med flera minuter beroende på hur tuff banan är.. Risk att det förstör hela den touren men hoppas inte det..
Northug verkar ha en riktig hangup på Frida. Nu sponsrar han henne med glasögon.
Bilden där Karlsson poserar med gasögonen är bara kalkon.
Många godbitar väntar. Först och främst Ruka. Sedan blir det intressant med den skandinaviska touren. Har det körts någon så lång jaktstart innan som sistaetapp på tour eller på sättet jaktstarter kördes förr i tiden?
Lättare att yttra sig i efterhand vad som varit särskilt roligt att titta på.Dock kan jag säga så mycket att om Johaug får spö då kommer jag att vara mycket nöjd. Det kan inte finnas nåt positivt för damskidåkningen om samma person hela tiden vinner alla tävlingar i stort sett.Herrarna domineras inte lika starkt av en enskild åkare vilket är positivt.
Gka .. ”herrarna domineras inte lika starkt av en enskild åkare vilket är positivt”
Jo da .. uten nærmere kommentar.
Ja, det må vara en bedrift att hitta något positivt med det sämsta herrlag som Sverige någonsin har haft i längdskidåkning.
Det är väl detta som utmärker en optimist.
Ser mest fram emot stafetterna, hade gärna haft flera. Annars blir nog det mesta intressant som vanligt, även om man gärna kunde skrota team sprintarna.
Jag tror jag skrivit det förut, men jag tror team-sprint hade varit mer spännande om man ställde upp med fyra-mannalag som körde en sträcka var. Men fattar att det skulle kunna begränsa vissa nationers förmåga att ställa upp.
Calle säger att han skrivit avtal med Djävulen. Kommer han att bli snabbare i spåret då?
Fan tro’t!
Som jeg har postet tidligere, kan Calle vinne hva som helst, når som helst. Det vet alle.
Problemet hans – han har ikke for vane og stå øverst på pallen. Det sitter en plass mellom ørene, som holder han tilbake. Kommer han til bunns i det ”lille” problemet, har han en fart og tempoveksling som få forunt.
NB! Calle kommer til og være en skarp konkurrent i sporet, både under denne sesong, og i mange år fremover, det er nå han er sin beste alder!
swestam:
Ja … Så med din tenkemåte så skulle Norge kapret gullet på stafetten, viss eks. U Jacobsen hadde vist et normal potensial, på sin etappe.
Men virkeligheten er ikke slik ….
Og på en mesterskap-sprint har man bare en sjanse, derfor kreves maks konsentrasjon, der både Maja og Jonna, og hun med ski og stav i sitt navn – ”falt på eget grep”. Enkelt forklart, de var ikke god nok på denne dag, og det var heller ikke Stina under VM-sprinten 2017.
Derfor er Maiken – meget fortjent VM-dronningen i sprint enn så lenge.
Og selvsagt kreves det att idrettsutøveren holder seg frisk, både før og under mesterskapet.
Det er alltid de beste ..
Pelle… Inte föll väl Maja Dahlqvist på eget grepp? Då har vi sett olika lopp… Med det sagt har Falla inget att skämmas för. Jag lägger hennes guld i samma kategori som Johan Olssons på 15 km f i VM 2015 – båda gjorde fantastiska lopp och drog på bästa sätt nytta av yttre omständigheter.
Angående Calle… Visst har Calle fart och tempoväxlingar, men han räcker inte till när det gäller att navigera i ett fält.
Stackars alla norrmän och ryssar som tramsar om svenskornas stavteknik. FIS säger nu att Frida inte gjort något fel, att man inte kommer reglera detta och att det inte stämmer att man kommer ha extra domare ute längs med banorna.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/WbXaVQ/fis-stottar-frida-karlsson-efter-ryska-stavbraket
Om har räknat rätt nu, medaljligan damer i VM slutade:
1. Norge 4-3-3 och 21 p
2. Sverige 2-2-1 och 11 p
3. Slovakien 0-1-0 och 2 p
4. Ryssland 0-0-2 och 2 p
3-2-1 p för medaljerna. Guld + silver till Jonna och Maja (de var båda i slagläge bakom Maiken på sista backkrönet). Ny tabell:
1. Norge 3-3-3 och 18 p
2. Sverige 3-2-1 och 14 p
3. Slovakien 0-1-0 och 2 p
4. Ryssland 0-0-2 och 2 p
Sen om Ebba inte blivit sjuk utan varit i normal form, hon abonnerade ju på pallplatser innan VM. Ebba hade nog inte rått på Johaug däremot haft god chans mot Flugan som tog tre individuella medaljer (två silver och ett brons). Tror inte att Norge då blivit bästa nation på damsidan. Men som sagt – hör till sporten att hålla sig frisk och på benen – de får ta norskorna i nästa VM istället!
Stavviftandet togs upp av media och det blev en stor sak av ingenting. Alla som är insatta i sporten förstår att Karlsson inte var skyldig till något fel.
Förutom transpondern då. Pennfajtarna missade även att uppmärksamma årets främsta sprintprestation av en damjunior i seniorsammanhang. Men självklart gick sprintcupsegrarinnans prestation och trippelsegern före.
Ebba bättre än Frida i Vattenfalls energiutmaningen.
Kalla har det inte lätt. Är ingen anhängare av spel och dobbel men tvingas ha Svenska Spels logga på tävlingsdräkt.
Jörgen .. Et interessant oppsett du poster, ære være svenskenes prestasjoner.
Men dette mesterskapet var igjennom alle tider norges – VM.
For og tidsberegne litt: Det forteller att kun 3,7 sek. manglet for og få det maksimale, dvs. 12 gull, men sluttresultatet ble 10 gull, som uten diskusjon må være i nærheten av en verdensrekord i mesterskap.
Men ærlig talt, dette var nok siste gang i historien, så skjedde, for i fremtidens mesterskap vil både det svenske og russiske landslaget være langt mer ”skarpskodd”.
Eveliina Piippo kommer står över första delen av världscupen efter sjukdom dålig form https://svenska.yle.fi/artikel/2019/11/05/eveliina-piippo-tar-timeout-fran-landslaget-ar-hela-sasongen-i-fara-vi-hoppas-att
Lite av hyckleri över Kallas ställningstagande mot spel då hon gärna tar del av sponsorpengarna i form av löner, prispengar mm.
Gka, Jag tycker inte man kan förvänta sig att hon ska leva som hon lär till 100%. Vad ska hon göra i så fall? Hoppa av landslaget? Sluta åka skidor? Hade hon fått bestämma över sponsring hade hon nog valt en annan sponsor :)
Gka …Ja .. det blir vanskelig for løperne og holde stien ren, når man i tillegg blir ”pålagt” og bli sponset av et såkalt sterkt varemerke, som ”kjeltringselskapet” Volkswagen .. ;)
Svenska Spel sponsrar väl framför allt utvecklingslandslaget och inte A-landslaget så jag tror inte Kalla får del av några sponsormedel.
Sen tycker jag det är skillnad om det är ett statligt spelbolag som sponsrar eller om det är ett privatägt kommersiellt spelbolag.
La in damtabellen från VM ovan. Herrtabellen:
1. Norge 6-0-2 och 20 p
2. Ryssland 0-5-1 och 11 p
3. Italien 0-1-1 och 3 p
4. Finland 0-0-1 och 1 p
4. Frankrike 0-0-1 och 1 p
Sammanlagt både damer och herrar:
1. Norge 41 p
2. Ryssland 13 p
3. Sverige 11 p
4. Italien 3 p
5. Slovakien 2 p
6. Finland och Frankrike 1 p
Inte bra för sporten på sikt med en så pass stor dominans. Nationer som Tyskland, Schweiz, Österrike och USA tog alltså inga medaljer alls varken sig på dam- eller herrsidan.
Den sammanlagda tabellen här ovan ger verkligen svart på vitt. Norge/Ryssland/Sverige 65 p, övriga 6 p. Lägg till klimatförändringarnas inverkan och framtiden för längdåkningen ser problematisk ut.
Manne .. ”inte föll väl maja dahlqvist på eget grepp? då har vi sett olika lopp”..
Vanskelig og bedømme ut fra TV-bilder, men … når de går inn i svingen, så skjærer jo Maja for skarpt til høyre, slik att det blir for trang passasje for Jonna. Så trangt blir, att Jonnas eneste mulighet blir og stake seg gjennom svingen før rettstrekka åpner seg, da først får hun mulighet til ta et skøyteskjær som uheldigvis toucher Maja, som dermed tryner.. Maiken, Jonna og Stina gjør ingen feil, de holder samme linje gjennom svingen.
Slik er min oppfatning.
Håller faktiskt med Pelle denna gång. Var faktiskt Maja som var orsaken till det hela för Jonna hade sitt spår där redan så fanns ingen plats för Maja.
Tycker fortfarande att det är oerhört svårt att se vad som händer och vem som bär skulden för det hela. Här ett annat perspektiv än vi kanske är vana vid. https://youtu.be/9Si71upZigE
Skulle nog sig att ingen av Jonna och Maja är utan skuld till haveriet i Seefeld.
Jag håller med Pelle här. Vad som hände var att Jonna kom upp snabbt och lyckades ta det viktiga innerspåret. Den allra bästa positionen för att kunna dra nytta av suget efter Falla nedför sen.
Maja kom utifrån och hade säkert tänkt ta samma position i innerspåret men oväntat att Jonna redan var där. Det var säkert inte meningen men Maja gav då för lite utrymme vilket ledde till kollisionen. Vart skulle Jonna ta vägen?
Jonna såg stark ut där, tror att hon vunnit och Maja tagit silvret om kollisionen inte inträffat men det får vi inte veta och oturligt att detta inträffade i en VM-final, men det kommer flera mästerskap.
Ja, jag drar nog samma slutsats efter att ha granskat lite till. Båda ville ha andraplatsen och slagläget på toppen och Jonna hade den. Maja var för het på gröten och körde så nära Jonna hon kunde för att begränsa hennes utrymme och själv få andraposition och fördel av fart ut ur kurvan. Det är en vanlig manöver bland sprintåkare i den typen av kurvor och det renderar nästan aldrig gult/rött kort. Men om någon är ”moraliskt” skyldig till fallet så är det Maja. Och ja, om Jonna (eller Maja) hade kommit ur kurvan utan incident i andraposition hade hon tveklöst vunnit. Men men…Falla försvarade förstapositionen framgångsrikt fram till dess och med det följer att hon tar bort exakt den typen av risk för incidenter som drabbade Maja/Jonna (även ett mindre ihopslag hade kostat dem så mycket fart att guldet hade runnit iväg) så Falla är självklart värdig mästare hur som helst.
Intressant, så såg inte jag på det alls. Uppfattade det som att Jonna försöker ta sig in i en lucka som inte är stor nog… Tycker inte det verkar som Maja tränger Jonna, utan hon håller den linje hon hade innan kurvan… Men jag inser att det inte är så självklart som jag först tyckte…
Per: Är de verkligen så tveklöst säkert att Jonna vunnit ändå? hennes upplopp tycker jag inte är så bra varken i kvarten eller semi i kvarten var hon ju även i rygg på Falla utan att kunna utmana
Jossa: Svårt att spekulera i men det sista vi såg av Jonna i finalen innan kollisionen var att hon gick starkare än både Stina och Maja i sista backen fram till den åtråvärda platsen bakom Falla på krönet.
Jossa: Tveklöst var kanske lite väl tvärsäkert men ja, det känner jag mig ganska säker på efter att ha sett Jonna i några otroligt snabba finalavslutningar förra säsongen.
Per: okej :) men om man spolar tillbaka bara till VM dagen hur tycker du hennes upplopp såg ut under kvarten och semin?
Jag tycker Jonna såg starkare ut i finalen än tidigare under dagen och man kan aldrig vara helt säker men är övertygad att det stått mellan Jonna och Maja.
Tveklöst vunnit (utvilsomt vunnet) og övertygad (overbevist), det er litt for sterke ord innen idrett.
Jeg syns att Hans C Holund VM-seier på 5-milen, var en langt større overraskelse, enn Maikens sprintseier.
Ja, jag är fortfarande halvt chockad och konfunderad över HCHs femilsseger, ett mycket märkligt lopp som redan då men även så här i efterhand känns totalt ointressant och nästintill bortglömt.
Det mest slående med förra årets VM är väl dock de norska distansherrarnas plötsliga totaldominans.
Jossa och Per: Inte att förglömma – Jonnas fina upphämtning av och spurt förbi Stina i sprintfinalen i Lillehammer förra säsongen (finns på Youtube – länk).
Sundling hade det högsta tröjnumret (26) i finalfältet men vann sin första världscupseger. Ofta men inte alltid som man kan utgå från insatserna i tidskvalet, kvarts- och semifinalerna..
Hur Norge, trots total individuell gulddominans och flera individuella silver och brons, kunde missa guld i både stafett eller sprintstafett på damsidan, måste framstå som gåtfullt för en neutral och någorlunda oinsatt betraktare.
Jörgen:
Inte alltid, nej. I Lillehammer fullföljde Skistar semifinalen på näst bästa tid efter Stina, lååångt före övriga semifinalister. Inte illa av en junior! I finalen blev junioren dock utklassad av Bjornsen och Settlin.
Lååångt före övriga semifinalister –
undantaget Sundling,
som visst var trea strax efter Kristine.
My mistake.
https://www.youtube.com/watch?v=LrZC2X1AoU8
”Generalprøven” før VM-sprinten .. ;)
pelle, du tänker på att Sundling övade på
”att Falla från seger”? ; )
https://www.youtube.com/watch?v=30BflTHp45Y
Generalprøven før teamsprinten, i rätt stil. Maja ser stark ut, när hon får ett spår att stakspurta i.
Slakmota.. Ja .. er enig der, tror de fleste skal få problem med Maja i en stakematch på oppløpet. Hun har både høyde og lange armer, som tilsier stor framdrift.
Skal eks. kortvoksne Maiken opp på hennes nivå, må intensiteten og hurtigheten i stakegjennomføringen – intensiveres. Men har mine tvil, hur som helst..
Hun får granske Northugs eksplosive stavtempo på oppløpet under VM 5-mila i Falun .. ;)
Upp till bevis, Maiken!
På den svenska sidan finns det nu oroväckande många som kan krocka.
Vilka åker i Bruksvallarna i år?
Är det förbjudet område för landslaget eller kommer landslagsåkare att var med där?
Hoppas följande länk funkar:
http://ta.skidor.com/EntryList.aspx?eventid=10890&competitionid=18282&orgid=80
Nej, inga från A-laget eller Team Bauhaus och bara två från Team Svenska Spel vad jag kan se.
Tackar
Ja inga superkändisar.Kände inte igen ett enda namn faktiskt när jag ögnade igenom hastigt :)
Vilka som åker i Bruksvallarna vet vi inte ännu eftersom anmälningstiden inte gått ut ännu.
Premiären i Gällivare blir ju väldigt spännande att se.
Alla är taggade att åka bra för att kolla sin form mot andra.
Tror nog att de som är i topp där är dom vi kan hoppas mest på i vinter. Speciellt intressant att se Kalla. Har hon medvetet dragit ber förväntningarna eller är hon inte på topp. Hon kan ju bli en besvikelse i vinter i så fall. I år hjälper det ju inte att supertoppa för en vecka för att säsongen ska anses bra.
https://www.youtube.com/watch?v=HIkp3LIAqvs
Selv om sprint er en laft prioritet øvelse i Norge, blir det spennende se om noen av løperne kan nærme seg Klæbo denne sesongen. Han har jo trent sammen allroundgutta i sommer.
swestam:
Visserligen går inte anmälningstiden ut förrän den 13 november men den som hoppas på att få se A-lagsåkare i bruksvallsloppet den 16-17 november kommer att bli besviken. Svenska skidförbundet har avtal med SportEvent Gällivare där förbundet lovar att A-lagsåkare inte ska delta i tävlingar före den officiella premiären och den äger rum i Gällivare den 22-24 november.
LOA: Jo, fast du nämnde ju även Team Bauhaus och Team Svenska Spel och huruvida några fler därifrån kommer åka i Bruksvallarna vet vi inte ännu.
Sedan tror jag inte någon har förväntat sig några A-landslagsåkare i Bruksvallarna.
På herrsidan verkar det ändå bli en del åkare av hyfsat hög klass. Marcus Ruus, Filip Danielsson m fl.
”Ja, jag är fortfarande halvt chockad och konfunderad över HCHs femilsseger, ett mycket märkligt lopp som redan då men även så här i efterhand känns totalt ointressant och nästintill bortglömt.
Det mest slående med förra årets VM är väl dock de norska distansherrarnas plötsliga totaldominans.”
En merkelig kommentar.
Eneste som er ”slående” er hvor dårlig de har mislykkes i flere mesterskap tidligere til tross for total dominans i verdenscupen. MJS er en god illustrasjon på dette misforholdet mellom uttelling i WC og mesterskap.
Men nå er det opp til andre nasjoner å heve seg i herreklassen, så det ikke blir Russland VS Norge uten særlig innblanding fra øvrige nasjoner i år også. Det ville være bra for sporten.
Visst vore det bra för sporten. MJS är för övrigt en utmärkt illustration på flera missförhållanden.
Vi knuste dere i supersprint i Østersund i dag! En fin appertiff før det hele starter om et par uker :-)
Inte var det mycket att se. Kommer att självdö. En fördel för åkarna att de slipper duscha efteråt.
Jag tycker att det hade varit mer intressant om de åkt 150 meter eller 200 meter istället för 100 meter. Då hade de åkt en längre sträcka eller tid i toppfart, nu blir det typ 60-80 meter acceleration och 20-40 meter i toppfart.
Swestam jag håller med.För kort lopp för att det ska hinna byggas upp någon typ av spänning
100m längdskidor är ingenting för landslagsåkare att hålla på med det passar mer som jippo efter säsongen, skaderisken känns också ganska stor att man sträcker något och missar halva säsongen.. Då är det bättre att dom springer löptävlingar..
Nu gäller det för åkare som Sundling, Svensson, Lundgren m.m att inte dra på sig förkylningar. Men främst dessa känns alltid väldigt sårbara..
VM-åkaren och SM-trean på femmilen, Björn Sandström, är anmäld till premiären i Bruksvallarna. Det börjar bli en del åkare på herrsidan ändå. På damsidan däremot ställer inga etablerade åkare upp, vad det verkar.
Jens Burman är också anmäld till Bruksvallsloppet nu. Startar de alla på herrsidan blir det lite smygpremiär redan nästa helg.
Man kan väl konstatera att det var en gigantisk arrangörsmiss att förlägga supersprinten samtidigt som samtliga svenska landslag (A-lag, B-lag och ungdomslag) var på läger. Att en skidpensionär som Korsgren tar sig ända till final säger väl allt om motståndet. Därmed inget ont sagt om Korsgren. Hon var en hygglig sprintåkare för 5-6 år sedan.
Ser ut att ha varit testrace för damerna idag i Bruks. Någon som vet hur det gick?
Snart åkbart på Södra Berget i Sundsvall.
Man längtar….
Vittoz: Av kommunikatörernas kommentar på Insta att döma var Frida och Stina snabba på damsidan i alla fall.
Jag misstänker att Ebba kommer dominera i år…
@den tillbakastående, min gissning ligger på Stina.
Skall bli så jävla roligt å följa tjejerna. Men jag måste tyvärr erkänna att jag inte kommer följa herrlandslaget. Det är fullständigt profillöst.
Om man tittar på den här videon så verkar Frida har åkt ifrån alla de övriga. Sedan kommer Stina med Kalla i ryggen och en bit efter är Jonna.
Om dom har startat i intervaller så har Jonna startat först, sedan Stina, Frida och Charlotte. Detta enligt nummerlapparna.
https://www.facebook.com/bruksvallsl…CZI1_Y&fref=nf
Nummerlappar:
Sundling 415
Nilsson 416
Karlsson 417
Kalla 418
LOA: Du verkar ha klippt av länken när du postade den. Var det skate eller klassiskt?
Per: De åkte fristil.
Jag såg också klippet med åkarna . Var var Maja och Ebba? Åkte man i nummer ordning?
Konstigt klipp att skicka sända utan någon som helst info runt det.
Svart på vitt från åkarna alltså. Och Strömberg medger mer eller mindre att Gripen inte lämnade självmant. Suck.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/landslagsakarna-ville-ha-kvar-grip
GKA: klippet gällde nog intervjun med vallachefen?
bilder på åkarna var nog bara utfyllnad. Dock så är det lite coolt att just det klippet har 4000+ visningar medans de andra klippen på samma sida har ett par hundra visningar. det är väldigt spännande var åkarna står.
Finns väl inte på kartan att någon åkare skulle säga nåt negativt om Grip offentligt om man nu har nån åsikt om honom.
https://www.tv2.no/a/10984488?fbclid=IwAR278IzahqBFFTDSpjsQ4_wPsMW-j6zDTB01b7bP_pQHkDgSZFXQPGi3N2k
Russerne er ikke ”overbegeistret” for VM-dronningen ..
Men ser ikke bort i fra att nettopp russiske Neprjajeva, kan bli hennes største trussel på eks. en 3-mil i klassisk stil ..
Begeistringen över distansvärldsmästarinnan är tydligen ojämnt fördelad i världen.
Välbe bortser säkert gärna från Fridas resultat i VM. Och Neppan hade ju hela 4 sekunder tillgodo på Ebba och Ingvild i Kollen senast.
Har nu skapat ett nytt inlägg här på Skidpepp inför Bruksvallsloppet nu i helgen då vissa åkare i herrlandslaget är anmälda dit. Efter helgen skapas inlägg inför den svenska skidpremiären i Gällivare. Det närmar sig nu! :)
Slakmota .. Men det er presis tidsavstand mellom Johaug og de nest beste løperne (eks. under Kollens 3-mil, og de andre vc-løp over 10 km/intervallstart, i en krevende løypeprofil, som Therese har vært uslåelig), som Välbe bruker som årsak til att den russiske TV-kanalen agerer som de gjør ..
Ja .. litt påfallende att ikke de svenske løperne blir tilgodesett av Välbe ja… Ble du ”litt” snurt nå .. ;-)
Men nå står en ny sesong for døren, kanskje Johaug står på stede hvil, og att konkurrentene har fått et kjempeløft siden fjorårssesongen – hvem vet!
Juryn till galan har nominerat för många längdåkare till galan, Fantastiska Frida förtjänar priset som årets nykomling, en fopolspelare som var i AJK för 4 år sedan är också nominerad…
Mest märkligt är dock hur VM-silver i ping-pong inte räcker mot orienterare utan indeviduella VM-medaljer och någon som håller till på en lekplats dagarna i ända.
@Jan, av din behandling av Svenska språket förstår jag att du håller till på en lekplats dagarna i ända. Men även där borde ju fakta ha nått dig att Sverige tog 4 individuella VM-medaljer i orienterings VM (2 guld) och 2 VM-guld i stafett. Dessutom vinst i damernas och herrarnas individuella världscup och vinst i världscupen i lagsprint
VM i Norge dessutom. En utmärkt tv-produktion som kan återupplevas på svtplay.
Intressant att se stödet för Grip och förstås matchen mellan bronslandslaget i ”nationalsporten” och guldstafettlaget från Seefeld.
Klasserna Nykomling och Prestation känns självklara.
Kurt: Inte så himla viktigt kanske men när du kritiserar andra bör du vara korrekt själv. Annars får man det ofta tillbaka, som här :-) Man skriver inte ”Svenska språket” utan svenska språket.
Annars väntar säkert en spännande skidvinter framöver. Hoppas bara snön lägger sig ordentligt och blir kvar. Avslitna lårmuskler och ytterligare dopningsavslöjanden undanbedes.
Känns givet att stafettlaget får priset som årets lag och Frida som årets nykomling, i övrigt mer öppet men det känns även som om det är Tove Alexanderssons tur att vinna årets idrottskvinna (hon är fantastisk och det vore väl förtjänt).
Stina har större chans att få priset för årets prestation. Om damfotbollslaget inte får lagpriset får nog Gerhardsson ledarpriset (och Grip blir utan). Manliga priset till sist går nog till diskuskastaren Ståhl.
Hela damlandslaget borde nominerats inte bara stafettlaget. VM-brons i fotboll slår lite högre. Orienteringsbossen måste vara årets ledare och Tove årets kvinna. Men att nominera Bergman istället för Falck är fel!
Dessutom borde inte Stina nominerats indeviduellt, räcker som lag!
Men det märkligaste är Isak och skejtaren (som håller till på en lekplats)
Denna helgen är det Fis-cup i Finska Olos. Bolsjunov och Nepriajeva vann klassisk sprint, utan mycket motstånd https://svenska.yle.fi/artikel/2019/11/15/kyllonen-och-olkkonen-imponerade-i-olos-julin-akte-ut-i-semifinalen-total-rysk https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/live.html
Magdalena Pajala tävlade i Fis-cup i Finska Olos, men hon var mycket långt efter på 5km klassisk http://live.fis-ski.com/cc-3077/results-pda.htm
Iivo Niskanen krossade Bolshunov i 10 km klassiskt idag.
I Finland körde de asså dubbla lopp samma dag? Dels 5/10 km klassiskt och 10/15 km fritt.
Tycker det som sticker ut förutom Niskanens kross är att Razymova på 10 km fritt slår Statlober samt en hel del bra ryskor.
@Markus Nej, de kör de fria loppen i morgon https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/live.html
Kurt, Markus menade detta lopp, på annan ort i Finland idag…
https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=35605
Typiskt…
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/BRe8Ae/ebba-andersson-knaskadad-efter-loprunda
Ajdå om Ebba, hoppas verkligen att det inte är allvarligt!
Två FIS-tävlingar samma helg på olika platser i Finland istället för att ta respektive helg, som Bruks och Gällivare gör?
Neppan vann idag i finska Olos på 10 km fritt intervallstart:
1. Neprayeva 26:35
2. Niskanen +15 s
3. Carl +28 s
Varför i helvete är Ebba ute och springer i dessa halktider när det finns alternativ på bägge sidor om henne ,nämligen snö. Blir både arg och ledsen med tanke på hennes knähistorik.108
Håller med.Inget bra beslut av Ebba att springa på osäkert underlag. Tydligen fanns det ingen heller i ledningen som kunde ingripit och förhindrat detta.
Ingen uppgift har kommit från ledningen om skadans art och omfattning vilket tyder på att inte är så allvarligt som det verkar.
15 km fristil intervallstart i Olos idag:
1. Niskanen 35:02
2. Spitsov + 20 s
3. Hyvärinen + 39 s
Hoppas verkligen att läkaren har rätt. Men jag håller med tidigare inlägg, varför springa nu med den historiken Ebba har med sitt knä? Har det med kaoset i landslagsledningen att göra månne? Vem bestämmer? Ebba verkar vara otroligt ivrig och träningsvillig. Vill kanske lite för mycket ibland.https://www.expressen.se/sport/langdskidor/lakarens-besked-om-ebba-inte-allvarligt/
Fascinerande att så många tror att man kan bli skidåkare utan att löpträna!
Det kanske handlar om att anpassa sin löpträning till lämpliga förhållande.Ishalka eller nysnö över isfläckar kanske inte är optimalt när man skall löpträna speciellt när man vet att man har ett känsligt knä.
Fattar inte hur Ebbas knäskada skulle kunna va relaterat till kaoset i landslagsledningen…
Utan ledarkaos står stjärnorna ständigt på benen? Typ. Nej såklart, en olyckshändelse är en olyckshändelse, och inget annat. Bara att hålla tummarna för nu att kryckorna är borta ur bilden…
Nej, det var kanske lite långsökt. Men nu sitter vi här med den klart bästa svenska distansåkarskan och enda hotet mot Johaug med kanske spolierad säsong. Tycker bara det är jävligt onödigt och kunde kanske ha undvikits.
Det är många skador som kunde undvikits när man ser på det i efterhand. Var Ebba oförsiktig, svårt att veta när man inte känner till mer om situationen.
@Peter Professionella skidåkare måste röra på sig varje dag, oftast är löpning de allra mest realistiska alternativet, och att springa på löpband kanske är något som motionärer kan hålla på med. Det är idag inget problem att löpträna året om, oavsett underlag
Tydligen inte inte för Ebba. Kanske klokt om man gör en lägesbedömning innan man ger sig ut och kutar.Löparskor eller skridskor eller göra något annat just den dagen.
Nog gör de en lägesbedömning, men skall de helt undvika risker då skulle de nog inte komma ut alls. Och Stina skadade ju revbenet när hon var ut och sprang och då var det ju inte några dåliga förhållanden så även då kan olyckor inträffa. Jag tycker nog man skall ta det här på oturskontot.
Kontot är övertrasserat.
Ett gott råd är att ha ordentliga knäskydd om man ska ut och jogga på vinterunderlag.
Seriöst, det är inte farligt att springa på vintern. Bara att ta på sig ett par dubbskor om det är halt. Knäskydd, ha, ha, den var rolig!
Jag tycker att snarlika ryggskador på tre olika åkare är värre än Stinas och Ebbas olycksfall. Ryggskadorna indikerar att flera åkare har belastat fel i träningen medan Ebbas/Stinas är sånt som kan hända. Träningen för skidåkare går ju ändå till stor del ut på att de är ute och rör sig länge och i mängd. Vill man då inte bara stå på ett rullband eller röra sig i väl upplysta motionsspår under sommaren kommer man att ramla och slå sig ibland. Det ingår liksom. Och har man riktigt otur kan det resultera i en skada.
Johannes Høsflot Klæbo ute och springer på isiga stigar i skogen, varför väljer han inte rullstol s i stället? https://www.youtube.com/watch?v=UjCGaNRIl0o
Jens Burman är också ute och springer på isigt underlag, märkligt att skidåkare behöver konditionsträning! https://www.youtube.com/watch?v=VgW31xvqs70
Säsongens ryska damlag blir allt mer tunnsått. Även toppåkaren Anastasia Sedova är gravid, rapporterar XC-Skiing Info på Twitter. Sedan tidigare har Belorukova, Aleshina och Soboleva kastat in handduken tillfälligt (får man anta).
Snart bara norskor och svenskor kvar i spåret.
Ingen Östberg under ett par veckor fram över. Tråkigt att inte ha henne på startlinjen.
https://www.nrk.no/sport/flugstad-ostberg-trekker-seg-fra-langrennsapningen-1.14790125
Oj, vad trist! Allt mer upplagt för Johaug solo-show fram till jul, åtminstone. Fast det var det kanske ändå…
Mycket ledsamt med Ingvild och Ebba. Hoppas att Stinas remarkabla återkomst förra säsongen kan inspirera dem båda.
Kommer att sakna Flugan, vad kan det vara som stoppar henne?
Spanade lite på den dagsfärska FIS-rankingen för att se om möjligen Ida gett plats åt Sömskar på topp 20 inför Ruka, men icke!
Såg i stället att en lovande norsk damåkare tappat boråt tre FIS-points (och placeringar) på sprintrankingen. Jag antar att beräkningen baseras på en rullande 12-månadersperiod? Tappet skulle då bero på att förra årets kvalvinst i Beito 17/11 inte längre räknas.
Och så Stina med då :(
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/just-nu-stina-tvingas-att-sta-over/
Jörgen .. Brist på näringintag ..
Slakmota: Det är inte den rankingen (FIS-poäng) som ger en plats i Ruka utan topp-20 på världscupsprintrankingen för 2018-19 (https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1571901194/fis-prod/assets/Sprint_Ranking_Women_01-20.pdf) och den har inte förändrats. För övrigt är väl friplatserna personliga.
FIS-poängrankingen baseras på de fem bästa resultaten i FIS-poäng under den senaste 12-månadersperioden.
Tack, swestam!
Världscupsprintrankingen för 2018/19 är alltså baserad på VC + VM-poängen, och dess topp-20 avgör antal platser i ”tour i period I”, dvs Ruka?
Men för period II och TdS gäller väl den aktuella rankingen efter period I och i så fall frågeställningen om Ida–Sömskar? (Ja, om Linn mot förmodan skulle ligga kvar på plats 21 vill säga).
Eller är enda sättet att lämna den aktuella rankinglistan att sakta att dala tills man har 0 resultat under senaste 12-månadersperioden?
Ida skulle då tappa sitt poängmässigt bästa resultat, Ruka, samt 7:eplatsen i Lillehammer och ströpinnarna från Davos.
Slakmota: Till TdS gäller ställningen i sprintvärldscupen, inte världscupsprintrankingen uppdaterad efter period. På det sättet är minitouren i Ruka som kommer först på säsongen lite speciell.
Blir lätt lite förvirrat med dessa olika rankingar.
Slakmota:
Om du funderar på hur många åkare som Sverige kan ställa upp med i Tour de Ski så beror det på hur många svenska åkare som placerar sig bland de 20 första i sprintvärldscupen efter den första periooden, dvs efter sprinttävlingarna i Ruka, Davos och Planica.
Vi har en nationell kvot på 6 st åkare så vi behöver ha 4 åkare bland de 20 bästa i sprintcupen för att få starta med maximala antalet som är 10 deltagare. Det bör vi klara om Lundgren och Hagström för åka samtliga tre sprinttävlingar. Stina, Maja och Jonna fixar det men vi behöver en till bland de 20 främsta. .
Tack, swestam och LOA. Det fixar nog tjejerna. En reservingång finns också via ledning i Skandinaviska cupen efter period I.
Men oj, vilken fördel inför TdS för det eller de arrangörsländer som ordnar sprinttävling ”utomtours” i period I, tänker jag.