23 februari 2019, av Jörgen

VM: Sprintstafetten

Sprintstafetten – svenskorna är guldkandidater men aningen riskfullt att åka med Stina Nilsson (istället för Jonna Sundling) med tanke på att hon nyss kommit tillbaka från skada? Medaljchans också för Calle och Thorn! Stolpe ut i detta VM för de våra hittills, hoppas att det vänder nu i sprintstafetten!

Tidsprogram:

Söndag 24 februari 09:15 – Teamsprint klassiskt kval
Söndag 24 februari 11:30 – Teamsprint klassiskt finaler

Länk till startlistor, resultat och live timing

Uttagna svenskar:

Damer Herrar
1. Stina Nilsson
2. Maja Dahlqvist
1. Viktor Thorn
1. Oskar Svensson
2. Calle Halfvarsson

165 kommentarer till ”VM: Sprintstafetten”

Allt annat än guld för Sverige på damernas är en mycket stor besvikelse.

Inlagd: 2019-02-23, 18:47
Skriven av: Kallner

Lite gambling från ledningens sida att ta ut Stina tycker jag, bara att hoppas på att det håller. Om Stinas skada går upp blir kritiken inte nådig.

Inlagd: 2019-02-23, 18:47
Skriven av: Jörgen

Kallner: Medalj normalt given om Stina håller. Men underskatta inte ryskorna och norskorna..

Inlagd: 2019-02-23, 18:50
Skriven av: Jörgen

Blir nok norske nasjonalsanger i morgen også.

Inlagd: 2019-02-23, 18:55
Skriven av: drazyc

Tänker man på vinterns damframgångar på sprint totalt sett så är guld det enda som gäller. Men på nåt sätt känns det som att det hänt så mycket sista tiden så många garderar med ”medalj”.
Jag tror på guld.

På herr, törs vi skicka ut Calle på banan? Kan nog sluta hursomhelst. Dom måste åka med mer kyla.

Inlagd: 2019-02-23, 19:06
Skriven av: Kallner

Underskatta heller inte Caldwell och Diggins.

Inlagd: 2019-02-23, 19:17
Skriven av: Slakmota

Eller snarare Bjornsen och Diggins, ser jag nu.

Inlagd: 2019-02-23, 19:18
Skriven av: Slakmota

Tufft på herrsidan med Norge, Sverige, Ryssland. Liksom USA. Bakom är det tunnare i semifinal 1.

Inlagd: 2019-02-23, 19:19
Skriven av: Nörden

Startlistorna är nu släppta.

Semi 1:

Norge: Flugan och Falla
Sverige: Stina och Maja
Finland: Niskanen och Pärmen
Tyskland: Carl och Ringwald

Semi 2:

USA: Bjornsen och Diggins
Ryssland: Neprayeva och Belorukova
Schweiz: Graaff och Fähndrich
Slovenien: Visnar och Lampic

Inlagd: 2019-02-23, 19:21
Skriven av: Jörgen

Är det alltså Maja som avslutar? Bra i så fall.

Inlagd: 2019-02-23, 19:24
Skriven av: Kallner

I morgen blir det svensk gull, svensker.. Ingen slår Nilsson/Dahlqvist, viss sprintstafetten går uten uhell. (du gamla du fria) .. ;)
På herresiden er det totalt umulig og tippe gull-laget. Det tipset overlater jeg til andre…

Inlagd: 2019-02-23, 19:54
Skriven av: pelle

Efter allt motflyt vi haft hittills vågar jag inte tro på guld imorgon, trots att vi borde vara skyhöga favoriter. Men sprint är sprint och allt kan hända.

Jag minns med förfäran hur Kalla/Haag lyckades undvika OS-guldet i Vancouver genom att ta ut sig fullständigt i semifinalen och urusla växlingar.

Inlagd: 2019-02-23, 20:02
Skriven av: Fredde

Pelle… Ja, men så mycket som svenskorna trillat hittills så är det väl risk för mer strul. Men det ska bli spännande att se och hoppas på medalj.

Att få igenom Calle och Thorn utan strul i semi och final känns svårare än en elefant genom ett nålsöga. Men lyckas dom med det finns god medaljchanser. Det ska också bli kul att se, och där finns ingen press – allt är bonus.

Inlagd: 2019-02-23, 20:08
Skriven av: Manne

Sverige har et veldig sterkt lag på papiret, men jeg er ikke helt sikker på at Stina Nilsson orker å følge Østberg og Neprayeva i 3 runder. Neprayeva er absolutt i form og kommer til å kjøre steinhardt.

Inlagd: 2019-02-23, 20:10
Skriven av: Sven

Herrar semi 1:
Norge: Iversen-Kläbo
Sverige: Thorn-Halvarsson
Ryssland: Retivykh-Bollen.
USA: Hamilton-Bjornsen

Semi 2
Italien: De Fabiani-Pellegrino
Finland: Niskanen-Hakola
Frankrike: Jouve-Chanavat
Tyskland: Brugger-Eisenlauer

Inlagd: 2019-02-23, 20:26
Skriven av: Per

Är det riggat månne att Norge/Sverige kör semi 1 på både dam och herrsidan? Klar fördel att göra det.

Inlagd: 2019-02-23, 20:27
Skriven av: Nörden

Hoppas att killarna inser att det är helt andra taktiska förutsättningar nu än i den individuella sprinten. Det finns ingen anledning för Sverige att hålla igen någonstans på banan i sin semi. Ingen tokrusning som Thorn i kvarten i torsdags men de ska gå på tycker jag. Ryssar och norrmän som körde i dag ska få känna på mjölksyra redan tidigt i morgon. De kommer vilja gå snålt i semin men det ska inte Calle och Thorn ge dem. De har redan fördel av semi 1 gentemot Italien-Tyskland-Frankrike-Finland. Om första semin har gått fort måste de lagen också köra på. Och allt detta kan Sverige styra en del,

Inlagd: 2019-02-23, 20:35
Skriven av: Per

Nilsson vil slite med å følge Østberg i tre runder. Dahlquist har heller ikke utholdenheten til Maiken. Tipper Norge foran USA. Sverige på tredje.

På herresiden vinner Norge greit, Russland og Frankrike på plassene bak.

Inlagd: 2019-02-23, 20:37
Skriven av: drazyc

Besviken på att det inte blev Jonna & Maja i Teamsprinten…
Nu kommer Falla & Östberg vinna detta före Belo & Neprya…
Brons? Kanske, men Finland & USA är inte att leka med…
Tyskland kan ju överraska oxå…
Den som lever får se…

Calle & Thorn? Tyvärr, pessimistisk där också…

Inlagd: 2019-02-23, 20:41
Skriven av: ErrkaPetti

Burde ikke Jonna fått plassen? Syns ikke Stina har imponert kapasitetsmessig.

Mulig dere gir bort en medalje til oss grunnet lang og tro tjeneste her…

Inlagd: 2019-02-23, 20:41
Skriven av: Neithiri

Östberg slet idag vilket sätter sig i benen till imorgon.

Inlagd: 2019-02-23, 20:53
Skriven av: GKA

Neithiri… Fast Jonna har nyss kommit tillbaka från sjukdom, så det hade inte varit nåt säker alternativ heller. Det blir en chansning oavsett.

Sven… Ja, ska Sverige vinna måste det ske på spurt och det är sällan klassiska sprintstafetten avgörs så på mästerskap. Så Ryssland och Norge får gälla som favoriter. Dock kan man ju önsketänka att Östberg och Nepreayeva är trötta efter både loppet och uppståndelsen idag (som sagt önsketänkande). Då är jag mer fundersam kring hur Maja ska orka följa Falla som såg ut att va i superfort och lär bomba på från början. Det blir klurigt.

Inlagd: 2019-02-23, 21:02
Skriven av: Manne

Ser ut til å blir varmt i Seefeld i morgen så det blir nok en tung teamsprint.

Inlagd: 2019-02-23, 21:14
Skriven av: Sven

Nilsson är en toppåkare i klassisk distans. Runt 10e bäst i intervall och ännu bättre i masstart.. Problemet är att hon startar och inte avslutar nu efter sin skada.. Att Nilsson ska släppa Östberg är inte sannolikt när hon åkt ett jättetufft 15km idag.. Jag tror snarare Östberg kommer få kämpa med att följa med Nilsson på sträcka 5. Sen blir det upp till Dahlqvist att ha dagen för att hänga med Falla hon har kört bra sprintstafetter i världscupen men i mästerskap så går det fort redan i kvalet och anspänningen sliter mer..

Inlagd: 2019-02-23, 21:15
Skriven av: JohanA

Dahlqvist har ju utvecklats till en god distansåkare under säsongen. Falla har haft svårt med formen under vintern. Imponerade inte supermycket i förrgår.

Inlagd: 2019-02-23, 21:17
Skriven av: Nörden

Nörden… Det tycker jag hon gjorde. Sen har ju Falla plågats av astman under säsongen. Jag tror klassiskt och tungt före kommer passa henne fint.

Inlagd: 2019-02-23, 21:29
Skriven av: Manne

Ingen skulle bli gladare än jag om dalkullan Maja fick kliva överst på pallen i morgon! Det är hon värd…
Hoppas hon ”surat” klart nu och kan vända surheten till ännu en superinsats!

Tyvärr är vi väl mer osäkra på Stinas styrka just nu… Klarar hon sex varv på denna bana i morgon i tungt blötföre?

Inlagd: 2019-02-23, 21:30
Skriven av: ErrkaPetti

Varför kör inte en kapacitetsstark klassiskspecialist som Larkov eller Vållsjentsev första sträckan för Sovjet? Retivysj har knappst uthålligheten som krävs i en lagsprint.

Inlagd: 2019-02-23, 21:34
Skriven av: Sterling Archer

Normalt hade Stina inte haft några problem att följa Östberg i en sprintstafett. Stina hade tvärtom skapat avstånd på slutet. Men nu när Stina har varit skadad och knappt kört någon klassisk åkning är det inte lika säkert. Tekniken kan lätt bli lidande om man tvingas belasta på ett annat sätt pga skada. Men jag trodde aldrig Stina skulle klara att gå till final i torsdags heller så bäst att inte spekulera. Som vanligt i klassiskt blir materialet viktigt.

Inlagd: 2019-02-23, 21:35
Skriven av: Per

Hur är kvalreglerna? Hur många går vidare på tid respektive plats?

Inlagd: 2019-02-23, 21:38
Skriven av: Manne

Falla imponerade väl i torsdags? Mer än när hon vann i Lahti. Formen är på topp. Enda frågan är om hon klarar Maja i en spurt. På Seefeldbanan kan hon dock få tillräckligt avstånd bakåt i sista backen för att det ska räcka in i mål. Minns att Maja var klart efter på toppen av backen i Lahti. Men där fanns tid att hämta in det avståndet utför och på det längre upploppet.

Inlagd: 2019-02-23, 21:39
Skriven av: Per

Två lag på plats. 6 på tid.

Inlagd: 2019-02-23, 21:40
Skriven av: Per

ErrkaPetti… Hvorfor skal ikke Stina takle 3 plus 3 korte runder på denne banen, med lang hviletid mellom semi/finale, når hun tok bronsjemedalje på 3-mila i OL.? Hun har utholdenhet så det holder….

Inlagd: 2019-02-23, 21:40
Skriven av: pelle

Får se vad Gleb kan göra, tog ändå medalj på sprinten. Som exempel, Hattestad och Brandsdal var och är ju bra teamsprintare trots att de inte var och är distansåkare. Men klart att Larkov hade varit ett tryggt alternativ. Möjligen hade han en högre nivå för ett-två år sen.

Inlagd: 2019-02-23, 21:42
Skriven av: Nörden

JohanA: Håller med att de är något annat med en sprint stafett i ett mästerskap kommer gå betydligt fortare för Maja nu tidigt inte bara på sista varvet som senast..nu kanske de var tur att de blev Belurukova där på sista hon kanske inte är jätte intresserad av jätte hög fart mer än sista varvet tror Neprayeva gasat varje varv.. Pärmäkoski kommer även hon se till att de blir bara fart men frågan är om Niskanen är nog bra för att klara dom fösta..

Men ser statusen på Nilsson som rätt osäker ändå

Inlagd: 2019-02-23, 21:42
Skriven av: jossa

Pelle, en magkänsla bara…
Kan vara större belastning att köra sex vändor i snabbt tempo på denna bana än 30km i ett lägre tempo…

Annars vore ju Britta Norgren bästa lagkompis till Maja…

Inlagd: 2019-02-23, 21:45
Skriven av: ErrkaPetti

Att välja Stina när hon och medicinska teamet bedömer att hon är frisk är ju helt självklart! Att hon skulle gå sig stum och inte orka bedömer jag som helt osannolikt. Att istället åka med Jonna skulle vara en betydande risk att hon går sig stum och parkerar på sträcka fem.
Nej, frågan är om Maja orkar att hänga maiken hela vägen in.

När det gäller grabbarna har jag noll förhoppning. Jag har sällan sett mer otaktiska åkare ön Calle och Thorn. Deras taktiska insatser i torsdags var ju parodi och tyvärr blir Calle allt mer av en fars till skidåkare

Inlagd: 2019-02-23, 21:52
Skriven av: Paul

Om Stina håller ihop det på sina sträckor tror jag det slutar så här:

1. Ryssland
2. Sverige
3. Norge
4. Tyskland
5. Finland

Inlagd: 2019-02-23, 21:53
Skriven av: swestam

Thorn åkte otaktiskt på sprinten men är i övrigt känd för att åka osmart?

Vi kan räkna att med att Maja är revanschsugen och formen är det inget fel på.

Inlagd: 2019-02-23, 22:08
Skriven av: Nörden

Nörden: Jag tycker inte att Thorn är det minsta osmart. Tvärtom. Men sprintåkning handlar ju om att kunna fatta snabba beslut under ett lopp och att anpassa taktik efter bana, motstånd etc. I heat efter heat. Och den specialförmågan har inte Thorn. Det är därför han så sällan går vidare från kvarten i sprint. Det och en svagare spurt än många konkurrenter. Däremot blir han allt säkrare högt upp i resultatlistorna i distanslopp. Och han slog igenom när han gick med Hellner hela vägen i en SM-skiatlon. Han är en distansåkare med stor potential. Men teamsprint är nu inte som vanlig sprint så där finns definitivt chansen i morgon.

Inlagd: 2019-02-23, 22:52
Skriven av: Per

Per: Fatta snabba beslut? Det har ju varit uppenbart över ett år sen för-VM att man inte ska vara först utför den backen och speciellt inte lägga all energi på att få en liten lucka före utförsåkningen

Inlagd: 2019-02-23, 22:59
Skriven av: ola

Svenskorna får passa sig att inte kroka i varandra vid växling.Allt kan hända har jag lärt mig på några få dagar under VM.

Inlagd: 2019-02-24, 00:51
Skriven av: GKA

Allt som kan gå fel går fel i detta mästerskap. Det är snart bara Ebba som inte är drabbad. Hennes känningar i luftrören är en liten bagatell i sammanhanget.

Inlagd: 2019-02-24, 07:27
Skriven av: H. G. Wells

Tror Østberg vil klare seg bra i dag. Er man i form så skal ikke konkurranser to dager i rad være noe problem. Under TdS gikk hun jo en fantastisk etappe i bakken dagen etter en tøff 10 km.

Inlagd: 2019-02-24, 07:38
Skriven av: Sven

Jonna verkar rätt besviken när hon inte fick åka idag..hon var nog inställd på att åka eller hade då stora förhoppningar att få göra de.. hoppas hon får chansen på 10 km nu

Inlagd: 2019-02-24, 08:03
Skriven av: jossa

Thorn borta nu också. Där försvann den utvilade förfdelen. Ja, med sveriges flax hittills vore det ett under om damerna ens tar sig till final. Mina förhoppningar nu är noll.

Inlagd: 2019-02-24, 08:16
Skriven av: Fredde

Stina är taktiskt slipad, det är därför hon åker idag.

Som sagt var, allt går åt helvete.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/just-nu-sverige-tvingas-att-andra/

Inlagd: 2019-02-24, 08:20
Skriven av: H. G. Wells

Jahaja…det verkar gå troll i det här VM för svensk del. Oskar lär inte orka…

Såsom skiathlonen utvecklades i går tror jag att Calle missade sitt livs chans att ta en medalj. Tror att han gått med ganska lätt med den klassiska åkning han visat och sedan varit den bästa spurtaren kvar. Nåja, nu får han åka lite pajasstafett och komma 8:a och bränna energi och humör och självförtroende…

Inlagd: 2019-02-24, 08:28
Skriven av: Anders

Anne Kyllönen och Krista Pärmäkoski kör för Finland, Kerttu Niskanen lider av luftvägsinfektion

Inlagd: 2019-02-24, 08:28
Skriven av: Kurt

Med tanke på hur dålig sprintbanan är så är det kanske rent av en fördel att Svensson åker istället för Thorn. Vem vill egentligen ligga först och dra upp farten på den här banan, ryssarna kanske?

Inlagd: 2019-02-24, 08:28
Skriven av: H. G. Wells

O Svensson framstår som ett taktiskt geni jämfört med sina lagkamrater (I de blindas rike är den enögde kung)

Inlagd: 2019-02-24, 08:31
Skriven av: H. G. Wells

H. G. Wells: Svensson åker väl sträcka 135 nu hade varit bättre ha han på 246.. nu kommer han få gå mot Niskanen Fabiani Iversen tror de blir för tufft och tror Thorn hade kunnat fixa de

Inlagd: 2019-02-24, 08:57
Skriven av: jossa

Det är sjukt VM för Sverige. Inte en dag går utan nå negativa besked.

Inlagd: 2019-02-24, 09:07
Skriven av: Janne

Det är lite roligt vad man påverkas av varandra i ett kollektiv. Finns det någon i landslagsledningen som inte inleder varje svar i en intervju med ”Nej men….”? ?

Inlagd: 2019-02-24, 09:09
Skriven av: V.Vittoz

Känns rätt onödigt att åka så tufft på slutet som lagen gjorde när dom redan är klara.

Inlagd: 2019-02-24, 09:33
Skriven av: Janne

Där försvann inte bara Sveriges lilla medaljchans på herrsidan utan även Finlands på damsidan. Ovanligt mkt sjukdomsfall även tidigt i detta mästerskap. Bara Norge som verkar klara sig helskinnat än så länge.

Inlagd: 2019-02-24, 09:34
Skriven av: Freddy

Igår ikväll tänkte jag skriva nåt här om att nästa steg i ”stolpe ut” för Sverige är att nån vaknar upp med förkylning inför sprintstafetten. Men ville inte måla fan på väggen.
Men mycket riktigt blev det så…

Inlagd: 2019-02-24, 09:35
Skriven av: Nörden

Stina grillade Östberg lite där på näst sista sträckan. Rätt tycker jag.

Inlagd: 2019-02-24, 09:36
Skriven av: Per

Per: Eller så var Östberg kylig med tanke på gårdagen och finalen senare..

Janne: skönt att alla fyra lag åkte på och att Ryskorna ännu inte åkt oavsett om den går långsammare är de ändå en fördel att åka semi 1

Inlagd: 2019-02-24, 09:39
Skriven av: jossa

Stinas åkning i klassiskt såg ärligt talat förbluffande bra ut. Svårt att ifrågasätta den laguttagningen nu.

Inlagd: 2019-02-24, 09:40
Skriven av: Per

Jossa
Tänkte mer på slutet när det redan står klart att dom fyra i täten kommer gå vidare så behöver man ju inte ödsla kraft på att höja tempot. Men visst semi 1 är positivt.

Inlagd: 2019-02-24, 09:45
Skriven av: Janne

Janne: förstår de men de positiva i de var att alla fyra lag gjorde de och dom har redan nu en klar fördel mot alla i semi två fast dom gasa på lite väl mkt

Inlagd: 2019-02-24, 09:50
Skriven av: jossa

Fattas bara att Polen går vidare och att Justyna kör omkull Stina i finalen… Hade inte blivit förvånad.

Inlagd: 2019-02-24, 09:53
Skriven av: V.Vittoz

Jossa
Stina såg riktigt vass ut i stakningen och hoppas Maja hade mycket sparat så kan det bli kul i finalen men efter dom tidigare dagarna vågar man inte ta något för givet.

Inlagd: 2019-02-24, 10:03
Skriven av: Janne

Klart lagledningen hade koll på Stinas status på ett helt annat sätt än oss andra som inte har insyn. Förstår inte att många var kritiska.

Inlagd: 2019-02-24, 10:08
Skriven av: Nörden

Fyra åkare har åkt alla lopp hittills bland herrarna. Bollen, Klaebo, Iversen och Oskar :) Oskar har blivit en allroundare, trodde man inte :) Haha

Inlagd: 2019-02-24, 10:10
Skriven av: Nörden

Varför är det så onödigt lång paus mellan semifinalerna? Fattar inte FIS att den extra vilotiden ger en fördel?

Inlagd: 2019-02-24, 10:11
Skriven av: Archer

Har för mig (rätta mig om jag har fel), att ma inte får ändra i positionerna när man ersätter en åkare så sent?! Annars hade man kanske valt Svensson på sista..?

Inlagd: 2019-02-24, 10:17
Skriven av: Manne

Avskyr den här satans backen där ingen vill ligga först.

Inlagd: 2019-02-24, 10:21
Skriven av: Nörden

Norge har bästa åkarna och även bästa skidorna.

Inlagd: 2019-02-24, 10:23
Skriven av: Janne

Manne: Calle känns rätt på andra. Han har bättre spurt och åkte inte igår och har förmodligen mer krafter.
Håller inte med Blomman som gärna hade fått motivera varför han tycker så.

Inlagd: 2019-02-24, 10:24
Skriven av: Nörden

Sjukt bra skidor på Norge. Svensson hade nästan sämst glid i hela fältet. Vallateamet måste upp ett snäpp nu så att glidet åtminstone blir likvärdigt Norge och Ryssland för att Sverige ska ha en chans i finalen. På både dam- och herrsidan. Iversen är Norges något svaga kort idag på herrsidan. På damsidan såg Falla återigen otroligt stark ut.

Jossa: Ja, Östberg försöker säkert gå snålt men jag tycker ändå att det var rätt av Stina att dra upp farten. Vid några tillfällen fick Östberg gå på absolut max i stakningen.

Inlagd: 2019-02-24, 10:42
Skriven av: Per

Skönt att vi slapp denna semi. Fler jämna lag. Hade blivit trångt och större risk för incidenter.

Inlagd: 2019-02-24, 10:49
Skriven av: Nörden

Damernas skidor högg flera gånger och både Maja o Stina höll på att ramla då de fick ifrysningar. Stina såg ut att ha lite bättre glid än Maja. Tyckte inte att Maja imponerade på upploppet där hon också fick en miss i ett staktag i början.

Inlagd: 2019-02-24, 10:54
Skriven av: Kallner

Tyskland och Schweiz missade final. Trodde man inte.

Inlagd: 2019-02-24, 11:07
Skriven av: Nörden

Vitryssland fullföljde till slut. Tittar man på tiden tror jag faktiskt dom hade gått vidare om dom inte vurpat. Såg starka ut.

Inlagd: 2019-02-24, 11:15
Skriven av: Nörden

Blir spennende å se Østberg mot Nilsson på første etappe i finalen. Tror Østberg vil forsøke å gå for fullt i tre etapper. Henger Sverige med etter første, kan det bli gull på Sverige. Men Dahlquist ser stresset ut, så vi får se.

Inlagd: 2019-02-24, 11:16
Skriven av: drazyc

Usch… Snart final…
Har vi en dålig magkänsla igen, eller, kan vi (Stina/Maja) knäcka Norge & Ryssland…?

Får vi en medalj där är det väl gott nog…

Jag tippar damerna:

1. Norge
2. Ryssland
3. Målfoto Sverige mot USA
4. Schweiz/Finland…

Herrarna:

Samma som damerna, men Sverige målfoto mot Finland…

Inlagd: 2019-02-24, 11:29
Skriven av: ErrkaPetti

Dålig taktik hittills.

Inlagd: 2019-02-24, 11:39
Skriven av: Kallner

Norge har helt överlägsna skidor.

Inlagd: 2019-02-24, 11:44
Skriven av: Kallner

JAAAAAA!!

Inlagd: 2019-02-24, 11:46
Skriven av: Emma

SVERIGE ÄR BÄST!!!!!!!!!

Inlagd: 2019-02-24, 11:46
Skriven av: Nörden

Jaaaaaaaa!!!!

Inlagd: 2019-02-24, 11:46
Skriven av: V.Vittoz

Denne løypen er en vits, helt umulig å skape luker, så stor fordel å komme bakfra.

Inlagd: 2019-02-24, 11:46
Skriven av: drazyc

ÄNTLIGEEEEEEN!!!!!
Pajasstafetter kan vara ganska kul:)

Inlagd: 2019-02-24, 11:47
Skriven av: Kallner

Endelig, Sverige …. Grattis

Inlagd: 2019-02-24, 11:47
Skriven av: pelle

Falla är inte drottning! :)

Inlagd: 2019-02-24, 11:47
Skriven av: Nörden

Åååååååååååå!!!! Vad glada vi är nu!!!!

Inlagd: 2019-02-24, 11:49
Skriven av: ErrkaPetti

Stina hade inte riktigt det där sista men tur att Majas power fick full utdelning på upploppet, där var det vilja till 200%.
Fallas diagonal i sista backen imponerar.
Maja håller ihop stakningen bra utan spår.

Inlagd: 2019-02-24, 11:52
Skriven av: Kallner

Maja gjorde som travhästarna och tog ”open stretch”!

Inlagd: 2019-02-24, 11:54
Skriven av: Jonke

Magiskt kört av Maja! De tar det trots Norges otroliga glid. Och trots att Falla rutinerat tränger ut Maja så att hon inte fick något spår. Tror inte det gick fortare att köra utanför spåret på upploppet.

Inlagd: 2019-02-24, 11:56
Skriven av: Per

Falla har verkligen haft tur i detta VM. Maja, Jonna och Skistad hade slagit henne individuellt om dom stått på benen. Ryssland hade tagit medalj idag med konkurrenskraftigt glid. Guld och brons kunde lätt ha blivit noll medaljer.

Inlagd: 2019-02-24, 11:57
Skriven av: Archer

Majas spurt är ju fenomenal och så tycker jag det är otroligt bra gjort av Stina att ta sig tillbaka och göra dessa resultat efter skada (trots att formen inte 100% är där).

Inlagd: 2019-02-24, 11:58
Skriven av: Emma

Nu vill vi se Dalarna och Sverige ta ytterligare en medalj!!

Usch så negativ jag var före och under loppet…
Tyckte inte Stina hade det rätta trycket idag och att Norges skidor gled bättre, men, Maja, vilken POWERWOMEN!!

Grattis till Slovenien oxå, välbehövligt för denna starka sprintnation!

Inlagd: 2019-02-24, 11:59
Skriven av: ErrkaPetti

Sverige kommer diskas? Oskar glömde teknikzonen?

Inlagd: 2019-02-24, 12:10
Skriven av: Per

Per, tror inte att herrarna har en teknikzon, eftersom alla väljer fäste i och med långbacken. Det är inga granruskor i sista backen på herrloppen.

Inlagd: 2019-02-24, 12:13
Skriven av: V.Vittoz

Haha, Klæbo er mannen i sprint, de andre er statister.

Inlagd: 2019-02-24, 12:20
Skriven av: drazyc

Calle… Hmmm…
Varför då sent iväg på toppen av backen?

Inlagd: 2019-02-24, 12:20
Skriven av: ErrkaPetti

For en konge!!!!!! Konkurrentene er statister..

Inlagd: 2019-02-24, 12:20
Skriven av: pelle

Så sorgligt!
Calle skulle satsat mer i backen. Onödigt.

Inlagd: 2019-02-24, 12:20
Skriven av: Nörden

Nädu Calle, fult gjort mot Pellegrino. Calle räcker inte till helt enkelt.
Grattis till Oskar som gjorde ett kanonlopp.
Men vilken riktig skitbana detta är.

Inlagd: 2019-02-24, 12:21
Skriven av: Kallner

Svensson visar att han skulle varit ordinarie i laget.

Inlagd: 2019-02-24, 12:22
Skriven av: Nörden

Per: är det inte i första backen det är teknikzon på herrarnas?

Inlagd: 2019-02-24, 12:22
Skriven av: Kallner

Men må si denne sprintløypen er helt forferdelig, særlig for en lagsprint. Alt avgjøres på slutten. Umulig å skape noe som helst før det. Så har man den beste sprinteren til slutt, vinner man, som Dahlquist og Klæbo.

Inlagd: 2019-02-24, 12:27
Skriven av: drazyc

Kallner: Ja, det är klart. Ja, helt ok av Sverige. De är naturligtvis besvikna men svårt för Calle att ta Pellegrino på det upploppet.

Inlagd: 2019-02-24, 12:28
Skriven av: Per

Calles stakning på upploppet är riktigt dålig. Han borde kunna ta Pellegrino på ett så långt upplopp som går i motlut. Han ger upp som vanligt.
Märkligt att det är Oskar som gör jobbet med en tremil i benen och en utvilad Calle som inte hänger med på slutet.

Inlagd: 2019-02-24, 12:29
Skriven av: Kallner

Reserven Oskar Svensson åkte riktigt bra idag och gav Calle ett drömläge. Som det utvecklade sig – alla vet att Pellegrino är mycket svår att slå i en spurt. Calles chans hade varit att ha rygg på Bolshunov i backen där ingen vill köra först, för att sedan glida förbi, lite av ett lotteri det där.

Inlagd: 2019-02-24, 12:37
Skriven av: Jörgen

De svenska damerna gjorde mycket bra växlingar. Flera gånger som de kom in tvåa-trea men ut först. Särskilt viktigt i den sista växlingen där just det hände.

Inlagd: 2019-02-24, 12:39
Skriven av: Per

Kallner
Oskar gjorde det jäkligt bra men skillnad att åka mot Kläbo, Bolshunov och Pellegrino som Calle gjorde, men man ser ju att Oskar är klart bättre att positionera sig än Calle. Blir helt fel utför när Bollen och Kläbo får lucka. Hade inte hänt med Oskar i samma situation.

Inlagd: 2019-02-24, 12:43
Skriven av: Janne

Dere hadde rett, smart å gå med Stina Nilsson, grattis med gullet, det var vel fortjent!

Inlagd: 2019-02-24, 12:45
Skriven av: Neithiri

Bolshunov ser meget sur ut på pallen, så hevnen kommer nok 15 km på onsdag .. ;)

Inlagd: 2019-02-24, 12:46
Skriven av: pelle

Kan delvis hålla med i kritiken av banan ur sportslig synvinkel. Samtidigt är det fler med och slåss om medaljerna länge och rafflande på ett sätt som borde attrahera en större publik. Och TS ska väl va tajt? Sprintstafetter som är avgjorda på andra streckan förlorar ju lite av sin poäng.

Inlagd: 2019-02-24, 12:55
Skriven av: Manne

Apropå svenska damernas växlingar. Definition på en streber: Sist in i en svängdörr och först ut.

Inlagd: 2019-02-24, 13:15
Skriven av: Tobbe H

@Manne: Helt uenig, spenningen i lagsprinten ligger jo i at det kan avgjøres i ulike faser av løpet. Hvis ikke kunne de like så godt gått en etappe hver. Det morsomme er når det skapes lukes underveis som så evt blir tettet senere. I dag var det klin umulig å avgjøre før siste traseen på stadion.

Inlagd: 2019-02-24, 13:31
Skriven av: drazyc

Stina gjorde ett gott jobb idag, men, jag är övertygad om att Jonna hade kunnat gjort en liknande insats och ge Maja samma utgångsläge…

Men, vi har äntligen ett GULD!
Hoppas Jonna får åka någon annan distans framöver…

Angående svenskarna i teamsprinten så gjorde ju Oskar minst lika bra som Viktor troligen skulle gjort, men, Calle, ja Calle, stackars Calle…

Finns det någon åkare någonsin i Sverige som har så dålig mästerskapsutdelning som Calle (med hans kapacitet i beräknande)?

Hur länge skall vi varje lopp förvänta oss stordåd av Calle? Kanske dax för honom att växla fokus mot något annat…

Stafettlaget damer är väl dock klart redan, eller?

Inlagd: 2019-02-24, 13:39
Skriven av: ErrkaPetti

De norska damernas fruktlösa tjurrustaktik i sprinten var ju fullständigt obegriplig, alla vet att man inte skall vara först nedför sista backen om man inte har en stor lucka. Det är det dummaste du kan göra, det såg hela världen.

Inlagd: 2019-02-24, 13:42
Skriven av: Kurt

Maja på fjärdesträckan tack! :)

Inlagd: 2019-02-24, 13:53
Skriven av: V.Vittoz

Vilken fjant Iversen är som gnäller på media efter guldet. Norges guld fixas för övrigt av Klaebo. Finns flera andra som kunde åkt istället för Iversen och dom hade vunnit ändå.

Inlagd: 2019-02-24, 13:55
Skriven av: Nörden

Drazyc… Det kan jag hålla med om. Det optimala är en bana som ger möjlighet till olika alternativ. Men jag föredrar ett sånt här lopp framför ett där allt känns avgjort sen innan och ett lag vinner med 20 sek. Och Slovenien hade inte tagit medalj på en hård bana, så då får man bara förhandsfavoriter.

Inlagd: 2019-02-24, 13:57
Skriven av: Manne

Grymt skönt med att GULD nu! Maja klockren sista sträcka Stina gjorde de Stabilt bra och gav Maja de läge hon ville ha..

Herrarna lite onödiga metar tappar Calle utför helt klart sedan gick han för att komma ifatt täten hade han bara gått för att bli 3 skulle han nog bara avvaktat bakom Pellegrino nu fick ju Pellegrino chansen i suget på Calle i stället

Inlagd: 2019-02-24, 14:42
Skriven av: jossa

Maja och Stina stort GRATTIS!
Nu blir det fest i både Borlänge (Bergebo ?) och i Malung.
Två duktiga dalatjejer ska hyllas.
Tack flickor!

Inlagd: 2019-02-24, 15:05
Skriven av: Lisa i Borlänge

Satt skönt! Var aldrig orolig efter det att Maja kunde hålla Fallas rygg vilket avgjorde.

Inlagd: 2019-02-24, 15:47
Skriven av: GKA

ErkkaPetti: Tänkte samma, tror inte att Jonna hade gjort bort sig idag. Hon är i bra form samtidigt som Stina inte är i 100% form så det är nog ganska jämnt skägg mellan dom i dagsläget. Nu tog Maja och Stina guld idag så det går inte att kritisera uttagningen.

Lär bli så att Jonna nu inte får åka i stafetten eftersom Stina lär vilja åka den. Medaljchansen är minimal för Jonna i de två distansloppen som återstår dvs ingen tröst alls, om hon nu får åka i dessa. Incidenten i sprinten blev mycket dyr för Jonna men inget att göra åt, hoppas att hon kan bryta ihop och komma stärkt ur detta.

Inlagd: 2019-02-24, 15:54
Skriven av: Jörgen

Jag diggar verkligen Flugan bland dom norska tjejerna, oerhört sympatisk och stor i nederlagets stund om man nu kan kalla brons det och en tjej jag verkligen unnar framgång:

Inlagd: 2019-02-24, 16:09
Skriven av: Janne

Fantastiska Stina och Maja
har gett skidsverige lust att partaja!
För sen dom stod pall
för skador och fall
får dom svenska flaggorna vaja!

Inlagd: 2019-02-24, 16:16
Skriven av: Manne

Snygg där Manne!

Thomas Pettersson skriver i sin krönika idag om Calles märkligt nattsvarta kommentarer efter loppet. Och jag håller med. Riktigt så negativ kan man inte vara som Calle är. Fyra är surt men de gör ingen dålig insats idag. Och Calle fick fritt blås i sista backen. Hade han haft en växel till i kroppen där hade han nått fram till Bollens rygg och haft chansen på medalj. Men nu hade han inte den växeln. Så varför vara mer negativ idag än i torsdags? Obegripligt att han är så hård och negativ mot sig själv.

Inlagd: 2019-02-24, 17:06
Skriven av: Per

Fantastiskt bra av Stina och Maja! Och härligt att de slovenska tjejerna knep silvret. Vilken spurt av Lampic. Jag vet att det kommer en sådan tråd senare men kan inte låta bli att fundera framåt damstafetten. Sverige har tre åkare som alla är starkare spurtare än Norges främsta, Stina, Jonna och Maja. Någon av dem måste gå sista. Norge kanske möter det genom att chansa med Skistad på sista men det vågar dom nog inte. Tror att Norge sätter Falla på första och Johaug på andra, Sverige kontrar med Frida och Ebba. Norge har då Astrid och Weng om de inte tar Skistad. Här vinner Sverige om inte Norge har ett försprång på 20 sekunder minst. Tror att vår främsta uppställning kanske är Frida-Ebba-Stina-Jonna eller Maja. Ett superungt lag. Ingen Charlotte alltså. Hur låter det?

Inlagd: 2019-02-24, 17:07
Skriven av: Lars W

Har du glemt Østberg? Tror Johaug kan ta 15 sekunder på Ebba og jeg er usikker på om Kalla i den formen hun er i tar igjen det mot Jacobsen. Været ser stabilt ut i Seefeld og med de skiene Norge har hatt så lover det godt. Tror laget blir følgende:

Falla, Johaug, Jacobsen, Østberg

Inlagd: 2019-02-24, 17:15
Skriven av: Sven

Grattis med gull Sverige!

Men en liten ting. Svensker er normalt politisk korrekte, og jeg vet det er kultur for å gi kallenavn i Sverige. Det er IKKE kultur for det i Norge. For mange av oss Nordmenn fremstår det som nedlatende og frekt å kalle folk kallenavn om de ikke har samtykket til det.

F.eks Flugan, Usse, Bolle, Vylle eyv5

Inlagd: 2019-02-24, 17:17
Skriven av: Tor

Mer skönt än glädjande. Tror att det härmed är bevisat att Falla ska vara glad att svenskorna föll på sprinten.

Härlig insats också av herrarna, hade inte förväntat mig det. Oskar starkast av alla på förstasträckan. Iversen såg inte bra ut och blir han uttagen i 15km laget är det ett osäkert kort. Men Kläbo är bäst och har man de skidor som Norge haft hela mästerskapet är de omöjliga. Calle får en strulig utförslöpa när pellegrino får sladd framför och tvingar ut Calle och finländaren långt utanför optimal linje.

Inlagd: 2019-02-24, 17:25
Skriven av: Anders

Det norska stafettlaget blir Weng-Johaug-AUJ-Östberg. Något annat kan jag inte föreställa mig. Dvs utan sjukdom.

Inlagd: 2019-02-24, 17:36
Skriven av: Per

Tor, vi är olika där. Det är inte på nåt sätt nedsättande att ge smeknamn på svenska, oftast är det ganska kärleksfullt.

Inlagd: 2019-02-24, 17:37
Skriven av: Tomas

Sven. Ja, jag glömde ju Östberg som jag verkligen unnar ett guld men inte just i stafetten. Du har nog rätt i din laguppställning men hon vinner ju inte heller en ren spurt mot de tre jag nämnde utan hon måste gå ifrån tidigare. Men frågan är ändå om Sverige törs ställa Kalla.

Inlagd: 2019-02-24, 17:41
Skriven av: LarsW

Man trodde ikke at Bjørgen skulle slå Stina heller

Inlagd: 2019-02-24, 17:42
Skriven av: Sven

Sven
Men nu avgjorde inte Björgen i spurten utan i sista backen när hon fick tillräckligt försprång. Trodde väl inte inte ens att Stina skulle orka hålla ända dit men visst när hon hade rygg dit trodde jag det var fördel Stina men hon var för trött för att hänga på Björgen i sista backen.

Inlagd: 2019-02-24, 17:54
Skriven av: Janne

LarsW… Jag tror inte Norge bekymrar sig så mycket om spurten. Det ska enormt mycket till för att nåt lag ska va med dom på upploppet. Och än så länge är nog Kalla helt klart en av fyra som ska köra. Men det florerar förkylning i svensklägret, så man får se vilka åkare som är tillgängliga när det är dags för start.

Per… Tack! Jag håller f.ö. med om Calle. Har länge tyckt att han häverkar ha svårt att lyfta fram det han gör bra. Han tycks lika missnöjd oavsett om han är 4a eller 44a.

Inlagd: 2019-02-24, 17:54
Skriven av: Manne

Att Calle ska rå på Kläbo, Bolshunov eller Pellegrino är inget man kan räkna med men lite tråkigt att när dom står still och drar iväg att Calle är seg och kommer efter. Var väl det misstaget han gjorde idag annars gjorde han en bra insats.

Inlagd: 2019-02-24, 17:57
Skriven av: Janne

Håller med tidigare. Kalla kanske inte platsar i stafettlaget.

Inlagd: 2019-02-24, 17:59
Skriven av: Kallner

Tycker både Sveriges och Norges lag känns ganska självklara om de ej blir sjukdomar och skador. Weng-Johaug-Jacobsen-Östberg mot Frida-Ebba-Kalla-Stina.

Inlagd: 2019-02-24, 18:02
Skriven av: Markus

Att Kalla inte skulle platsa i stafetten är ju knappast troligt. Hon tog in på de där framme på fristil innan hon föll utan hjälp snarare negativ hjälp från de andra Weng och Frida. Tror ni verkligen att Jonna eller Maja skulle köra en lika snabb fristilsträcka. Nu när vi har det bästa laget i stafett någonsin ska vi sabba det genom att bänka Kalla?
Om man tar scenariot att Johaug tar ledningen med 30 sekunder efter sin andrasträcka och Kalla tar tredje.Då Finns det ingen bättre åkare än Kalla i det läget.

Vad gäller herrstafetten så tycker jag att vi ska ha Oskar på sista ,en chansning men om det blir taktikkörning på sista känns de som han är den enda man skulle vilja ha i det läget.Så vem ska bort.Torn naturligtvis om han inte är kry annars Rickardsson.Man hoppas ju och hoppas att han ska komma tillbaka i någon typ av form men frågan är om inte tåget har gått för hans del

Inlagd: 2019-02-24, 18:16
Skriven av: karlP

Jeg tror ikke Kalla tar inn mye på Jacobsen. Jacobsen er i bedre form en Kalla virker det som, men vi får kanskje litt bedre svar på tirsdag.

Inlagd: 2019-02-24, 18:24
Skriven av: Sven

Sven det är möjligt.Men tror du att Jonna,Maja eller Stina skulle göra det bättre.Det är ju det som är frågan

Inlagd: 2019-02-24, 18:45
Skriven av: karlP

Ja att Kalla ska ta in nåt på Jacobsen känns ju långt borta just nu. Risken är väl större tvärtom, men man ska inte utesluta nåt. Hur Sveriges lag ser ut på torsdag är rätt oklart just nu, mycket som ka hända åt både ena ocg andra hållet. Ingen vet ju t.ex. vart Ebba står.

Inlagd: 2019-02-24, 19:17
Skriven av: Manne

stina…ebba…kalla…frida…

Inlagd: 2019-02-24, 19:53
Skriven av: vändpådethela

Varför skall Kalla ta in något på Jaocobsen? De kommer ju få gå ut ihop.

Inlagd: 2019-02-24, 19:54
Skriven av: swestam

Swestam… Hehe, ja det låter ju bättre. Vore kul att se.

Inlagd: 2019-02-24, 19:59
Skriven av: Manne

Skulle Charlotte palla med att bli bänkad i stafetten?
Samtidigt, det är ju 90-talisterna som skall ta över snart iallafall, och, tror säkerligen både Jonna och Maja skulle palla med 5km på just denna bana i Seefeld…

Kul att vi fått samma ”problem” som Norge och Ryssland, delvis, många åkare att välja emellan på damsidan…

Jag skulle gärna se Frida/Ebba/Stina/Maja i stafetten (osäker på Jonna efter sjukdom och Kallas form)…

Inlagd: 2019-02-24, 20:51
Skriven av: ErrkaPetti

Lite OT, men Sveriges nya påläggskalv Tove Ericsson (född 2003) vann idag sin femte seger i Ungdomsvasan i Mora…
Hon vann över 19km med 2,5minut och klockades in på strax över 53 minuter…

Känns bra att det finns hopp i framtiden också…

Inlagd: 2019-02-24, 20:58
Skriven av: ErrkaPetti

Har sett Majas sista sträcka typ 10 gånger nu. Den är så vacker, så perfekt taktiskt genomförd trots svåra utmaningar längs vägen. Finns det några fel i den? Hittar det inte.

Inlagd: 2019-02-24, 21:06
Skriven av: V.Vittoz

Og hvile seg til ”laurbaer” er tydelig ingen suksess, det fikk det svenske herrelaget erfare i dag. De norske aktørene ble jo hånet av de svenske lederne for at de stilte på 3-mila.. Nå ble Thorn syk, men tviler på att han hadde gjort en bedre innsats en Svensson.. Og at både Calle og Viktor står over, som er medaljekandidater på distanse-løp er helt uforklarlig. En meget defensiv holdning, når man vet at mesterskap er alfa omega og det helt store i Sverige!

Inlagd: 2019-02-24, 21:18
Skriven av: pelle

Tycker denna bildserie symboliserar Maja Dahlqvist fighting spirit ;-)
https://www.instagram.com/p/BXiwqdwg0FP/

Inlagd: 2019-02-24, 21:38
Skriven av: ErrkaPetti

Hoppas verkligen att Grip och gänget vågar vara konsekventa nu och ta ut det bästa laget, det var tydligt idag. Om Stina hade varit sig själv hade hon parkerat Ingvild på sin sista sträcka. Jonna kommer få många chanser i framtiden, här handlar det om vem som är bäst lämpad att avsluta en stafett. Just nu kan det inte finnas något tvivel om att det är Maja.

Allt annat än Frida-Ebba-Charlotte-Maja på torsdag skulle vara obeGRIPligt, Att inte sätta världens just nu bästa sprinter som även visat att hon håller på distans framför allt i fri stil måste innnebära avsked? Om Grip väljer att gå på tidigare mästerskapsresultat framför vad som är uppenbart i Seefeld är det dags att avgå.

Inlagd: 2019-02-24, 21:47
Skriven av: V.Vittoz

V.Vittoz. Enig ang Maja. Frågan är dock om inte banan idag var för lätt för att ”parkera” någon på? Kläbo visade visserligen att det var möjligt i sista backen men har Stina haft den speeden i klassiskt?

Inlagd: 2019-02-24, 22:07
Skriven av: Ölandsfåk

V.Vittoz: helt lätt är de inte att parkera någon av Östberg eller Neprjajeva s

ska även komma ihåg att sprint banorna varit otroligt lätta mycket taktikbana ..

Hur ser ser banorna ut i stafetten är de hela herrarnas backe nu ? eller är de utgången av Skiathlon?

Har för mig att de är herrarnas sprint backe man ska uppför hela

Inlagd: 2019-02-24, 22:16
Skriven av: jossa

Ölandsfåk, Jossa, Kom ihåg hur Stina körde sprint innan skadan, då körde hon i från hela världen när hon ville. Där är hon inte just nu, fullt förståeligt. Då ska man inte avsluta en stafettkvartett. Det ska den som är bäst just nu göra. Min åsikt. :)

Inlagd: 2019-02-24, 22:28
Skriven av: V.Vittoz

V.Vittoz: finns inte en rimlig backe att skapa något större idag en backe hade dom att gå på och den var inte mycket till backe heller.. men visst Stina är inte lika bra nu som runt jul när hon var som bäst men bra nog för att match bra åkare som Östberg o Neprjajeva vilket är rätt bra klass Östberg eller Neprjajeva slog ju Maja senast de var klassisk sprint..

Åker Maja sista är de ju också den chansning att hon ska orka gå med till spruten.. och blir hon aktuell utgår jag från att de inte är den långa tuffa backen som är med.. håller Jonna som minst ett lika bra alternativ såg ju också rätt vass ut i sprinten och Stina är Stina så inte helt lätt Jonna borde få chansen att visa på 10 km lite status

Inlagd: 2019-02-24, 22:48
Skriven av: jossa

Neprjajeva slog Maja senast de var klassiskt sprint blev lite otydligt där nog..

Jag tycker man ska värdera allternativen som finns och oavsett vad dom väljer kommer jag inte ropa efter någon avgång så uppenbart och lätt är de inte..Stina borde dessutom gynnas mer och mer av allt tid hon får på sig och lopp

Inlagd: 2019-02-24, 22:51
Skriven av: jossa

Börjar luta åt Maja på sista sträckan jag också faktiskt…vi skulle faktiskt kunna ställa över både Kalla (vilket inte kommer att ske och skall nog inte ske heller) och Stina och ändå kunna kriga om Guld….vem trodde det för ett år sedan???

Inlagd: 2019-02-24, 22:51
Skriven av: Göran

Oskar visar att han mycket väl kan ha en stafettsträcka. Jag tror inte Grip har modet att peta varken Kalla och Stina (om alla är friska)

Inlagd: 2019-02-24, 23:21
Skriven av: Nörden

Förstår inte ens vad argumentet skulle vara för att Kalla skulle petas? Hon körde ju bra på skatedelen av skiatlonen. Bara Johaug körde bättre på fristilsdelen (om man beaktar att Kalla drog Frida hela vägen och hon dessutom föll i en av de sista backarna). AUJ, som Kalla får möta på tredjesträckan), drog inte en meter på fristilsdelen och föll tillbaka på slutet. Östberg körde bra men drog inte heller mycket vad jag kunde se. Det var Neprayeva som på egen hand höll nästan samma fart som Kalla i fristilen. Vem i det svenska laget menar ni skulle kunna peta Kalla? Stina däremot förstår jag med tanke på bakgrunden men nu har hon kört två race med goda resultat och hon får ytterligare några dagar med träning före stafetten så – om hon inte har fått ett bakslag idag – tror jag ändå att de väljer henne (före Jonna eller Ida i så fall) i stafetten. Av de sträckor som går att jämföra i teamsprinten gick också Stinas sträckor betydligt snabbare än Majas ska man komma ihåg. Lite konstig taktik från Norge där kan tyckas.

Inlagd: 2019-02-25, 07:41
Skriven av: Per

Per: Håller med dig fullt ut som läget är just nu är Kalla helt given.. men ett botten lopp på 10 km kan så klart ändra på mycket..

Sedan kan jag faktiskt tycka att Frida borde bidragit med mer drag jobb när hon säger att hon kände sig pigg nu klanta hon även till de i sin iver .. tänk vilket liv de blivit om Kowalczyk gjort samma sak

Inlagd: 2019-02-25, 08:48
Skriven av: jossa

Gällande Frida så håller jag med, men min tro (efter att ha läst artikeln om landslagsledningens samtal om hennes utgångsfarter) är att ledarna instruerat henne att hitta bra ryggar hela vägen, snarare än att hjälpa till att dra en enda meter.

Gällande fjärdesträckan så tycker jag att det är en fara att lägga för stor vikt vid spurtkapacitet. Kontentan är trots allt att fjärde åkaren ska klara att hänga med Östberg i 5 km, och där har Nilsson visat i åtskilliga stafetter att hon har förmågan (även om formen varit aningen bättre). Samma trygghet kring uthålligheten skulle jag inte känna med Maja/Jonna. Men som tidigare nämnt så beror det också på bansträckningen.

Inlagd: 2019-02-25, 09:08
Skriven av: Niklas

Håller helt med Niklas att man inte ska stirra sig blind på spurt-kapacitet på fjärdesträckan. Dessutom är det svårt att översätta spurtkapacitet i en sprint till spurtkapacitet efter fem kilometer med hård fart. Stina skulle antagligen inte haft några problem att spurta ner Björgen i en fristilssprint efter tre minuters åkning, men på OS förra året var Björgens fart i fem kilometer för tuff för att Stina skulle ha det där sista kvar. Östberg på slutsträckan är inte lika svår som Björgen, men det krävs ändå distans-kvaliteer för att ha någonting att ge på ett upplopp. Med detta sagt är det inget enkelt jobb för lagledningen, nu när det inte finns möjlighet att testa de olika kandidaterna mot varandra. Om jag hade Grips jobb skulle jag nog ändå ta ut Jonna på 10 km och sätta henne på fjärdesträckan om hon gjorde ett riktigt bra lopp (= visade att hon var helt återställd från sjukdomen och dessutom i god distansform).

Inlagd: 2019-02-25, 09:33
Skriven av: Henry

Ser att stafetterna diskuteras för fullt redan här i sprintstafett-tråden, jag har nu skapat en ny tråd här på Skidpepp där vi kan diskutera stafetterna:

http://www.skidpepp.se/2019/02/25/vm-stafetten/

Inlagd: 2019-02-25, 09:37
Skriven av: Jörgen

Damernas stafettbana är troligtvis den lättaste på många år, men ett varmt och sugande före kan ändå göra den hyfsat tung. Men ändå, den är egentligen superlätt.

Man åker en förkortad variant av skejtdelen på skiathlon där man skippar nästan hela det jobbigaste avsnittet (där Kalla och Frida var nere på knä) och ”bara” har herrarnas sprintbacke som den riktiga utmaningen.

Självklart en fördel för alla andra lag att Johaug inte har riktigt lika många backar att jobba på men med hennes åkning (och skidor) kan hon nog ändå skapa någonting, men det blir absolut inte lika lätt och skulle förvåna om hon kan dra ifrån med mer än 20 sekunder givet att alla har lika förutsättningar.

Å andra sidan är det såpass lätt att Weng eller Falla eller vem det nu blir på första inte bör ha några problem att hänga med in, samt att det såklart är svårt att ta in tid på fristilen om man nu har halkat efter.

Maja eller Stina på sista är nog lite hugget som stucket, skulle nog ändå ta Stina om hon känner sig redo, den sista stigningen på herrarnas sprintbacke är tuff och hon har haft tendenser att tappa i sådana backar tidigare.

Inlagd: 2019-02-25, 09:54
Skriven av: Anders

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values