26 november 2018, av Jörgen

Världcupen i Lillehammer

Efter succén i världscuppremiären med fem svenska pallplaceringar i Ruka är det dags för en minitour i Norge.

Tidsprogrammet (svenska tider)

Fredag 09:30 – Sprint fristil kval
Fredag 12:00 – Sprint fristil finaler
Lördag 10:30 – 10 km fristil damer
Lördag 12:15 – 15 km fristil herrar
Söndag 10:15 – 10 km klassiskt jaktstart damer
Söndag 11:45 – 15 km klassiskt jaktstart herrar

Uttagna till Lillehammer:

Damer Herrar
Ebba Andersson
Maja Dahlqvist
Anna Dyvik
Hanna Falk
Ida Ingemarsdotter
Charlotte Kalla
Moa Lundgren
Stina Nilsson
Evelina Settlin
Jonna Sundling
Jens Burman
Gustav Eriksson
Calle Halfvarsson
Teodor Peterson
Anton Persson
Björn Sandström
Oskar Svensson
Viktor Thorn
Karl-Johan Westberg

274 kommentarer till ”Världcupen i Lillehammer”

Troligen tillkommer Sundling på damsidan som stod över i Bruks och tävlade i Idre i helgen som gick.

Inlagd: 2018-11-26, 09:01
Skriven av: Jörgen

Per: ”3.1.6 Exception for the Lillehammer Triple
Each nation has right for a maximum of 10 start quotas per gender (except the organising nation maximum 15). ”

Jag tolkar det som att punkterna som följer är exempel, inte kriterier.

Inlagd: 2018-11-26, 09:56
Skriven av: Mats Larsson

Mats: Ok, ja jag är osäker som sagt. Så här ser regeln vi pratar om ut i sin helhet.

”Exception for the Lillehammer Triple

Each nation has right for a maximum of 10 start quotas per gender (except the
organising nation maximum 15). This number includes:

– The basic start quota “nation quota” (art. 3.1.1)
– COC and World Cup Overall extra quotas (art. 3.1.2 & 3.1.3)
– National Group quota (art 3.1.5)
– The 20 best athletes (ladies and men) according to the Sprint World Cup
ranking 2017-2018 and to the current 2018-2019 Sprint World Cup standing.”

Inlagd: 2018-11-26, 11:02
Skriven av: Per

Tre svenska var topp-20 på den slutliga sprintrankingen för 2017-18. Svensson, Peterson och Halfvarsson. Thorn var 22a.

https://www.fis-ski.com/DB/general/fis-points-details.html?sectorcode=CC&seasoncode=2018&listid=300137&offset=0&lastname=&firstname=&nationcode=&gendercode=M&fiscode=&birthyear=&sort=SP

Inlagd: 2018-11-26, 11:07
Skriven av: Per

På damsidan har vi, enligt regeln, 6 ordinarie + 7 sprintplatser (sex åkare topp-20 enligt 2017-18 års sprintranking + Moa Lundgren som är topp-20 på 2018-19 års Sprint World Cup standing). Men vi slår alltså i taket på 10 åkare totalt. Så läste jag det.

Inlagd: 2018-11-26, 11:16
Skriven av: Per

Mats: Exempel är det nog inte utan kriterier man måste uppfylla. En nation som har fem i nationskvot men inga friplatser och inga sprintplatser får bara ställa upp med fem åkare (är min tolkning iaf).

Inlagd: 2018-11-26, 12:17
Skriven av: swestam

Trupperna klara nu

Ebba Andersson,
Maja Dahlqvist,
Anna Dyvik, I
Hanna Falk,
Ida Ingemarsdotter,
Charlotte Kalla,
Moa Lundgren,
Stina Nilsson, I
Evelina Settlin,
Jonna Sundling

Jens Burman,
Gustav Eriksson,
Calle Halfvarsson,
Teodor Peterson, ,
Anton Persson,
Björn Sandström,
Oskar Svensson,
Viktor Thorn,
Karl-Johan Westberg,

Inlagd: 2018-11-26, 14:15
Skriven av: jossa

Tack Jossa, jag har lagt in trupperna i inlägget ovan nu. 10 damer och 9 herrar. Som väntat är Jonna Sundling med. Björn Sandström tillkommer också. Richardsson står däremot över Lillehammer för att träna. Länk till förbundets sida om uttagningen.

Inlagd: 2018-11-26, 15:26
Skriven av: Jörgen

Norge har också tagit ut sitt lag:

Kvinnor:
Maiken Caspersen Falla
Ingvild Flugstad Østberg
Lotta Udnes Weng
Ragnhild Haga
Kathrine Harsem
Kari Øyre Slind
Anna Svendsen
Heidi Weng
Thea Krokan Murud
Therese Johaug
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Silje Øyre Slind
Kristine Stavås Skistad
Tiril Udnes Weng
Marthe Mæhlum Johansen

Män:
Sindre Bjørnestad Skar
Eirik Brandsdal
Finn Hågen Krogh
Johannes Høstflot Klæbo
Sondre Turvoll Fossli
Didrik Tønseth
Simen Hegstad Krüger
Hans Christer Holund
Martin Johnsrud Sundby
Emil Iversen
Sjur Røthe
Vebjørn Turtveit
Gjøran Tefre
Martin Løwstrøm Nyenget
Mattis Stenshagen

Inlagd: 2018-11-26, 17:06
Skriven av: Kurt

Hur är det med Ustiugov. Kommer han att vara med i Lillehammer? Undrar hur bra han är i år

Inlagd: 2018-11-26, 18:27
Skriven av: KarlP

Finland:

Damer:
Andrea Julin
Katri Lylynperä
Johanna Matintalo
Laura Mononen
Krista Pärmäkoski
Susanna Saapunki.

Herrar:
Ristomatti Hakola
Matti Heikkinen
Martti Jylhä
Lari Lehtonen
Joni Mäki
Iivo Niskanen
Antti Ojansivu
Anssi Pentsinen
Lauri Vuorinen

Inlagd: 2018-11-26, 18:40
Skriven av: Kurt

En parentes om Frida K. Hon slog Settlin med över minuten i Bruks 10 km. Hade hon gjort om det i Ruka så hade hon blivit fyra. Egentligen går det inte att jämföra lopp på det sättet för det blir alltid mer eller mindre missvisande. T ex så slog hon också Ebba A i Bruks och överför man det till Ruka så hade hon i stället blivit trea där. Så det går inte att jämföra på det sättet, det går ju upp och ner i formen för åkarna och det är olika banor. Men däremot får man lite indikationer. Hade hon slagit Settlin med 20 sekunder i Ruka så hade hon kommit på 10-topplistan och det tror jag hon hade kunnat klara på den banan.
Nog om detta. Hon ställer inte ens upp i Norge.

Inlagd: 2018-11-26, 18:56
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H, diskussionen om Frida tycker jag vi kan släppa. Vi får aldrig veta, eftersom hon troligtvis inte får chansen förrän efter VM. Känns som att man håller för hårt på sin policy, börjar bli lite prestige i den. Kan också tycka att ”ja men ok då, Ebba är på pallen och Stina gör ju rätt bra ifrån sig nu under sina första seniorår, så varför inte. Även om jag även hade tyckt det vore kul att se Frida så klart. Men så blir det inte, då tycker jag vi fokuserar på de andra i världens just nu bästa damlag, de som får åka.

Ska bli kul att se vad Jonna kan göra mot världsmotstånd i en tour, hoppas hon vässat formen med fartpassen i Idre i helgen efter sjukdomen. En bra start på fredagen så kan det bli bra. Sätter mina pengar på henne som outsider på pallen på söndag. Trolig slutpall, Therese, Charlotte, Krista, Ebba eller Östberg.

Inlagd: 2018-11-26, 19:13
Skriven av: V.Vittoz

En annan intressant fråga till någon med bättre insyn än mig inom finska landslaget. Vad hände egentligen med Anne Kyllönen? Hon hade ju en inledning på karriären som lovade riktigt gott, minns när hon var med där framme med Charlotte en lite bit bakom Marit och Therese för några år sedan. Efter det, knappt världscuppoäng. Någon som vet vad som hände?

Inlagd: 2018-11-26, 19:16
Skriven av: V.Vittoz

V.Vittoz: hon opererade väl ryggen rätt nyligen har jag för mig

Inlagd: 2018-11-26, 20:10
Skriven av: jossa

Bra lag till Lillehammer blev de.. ska bli intressant med en WC sprint i fritt nu också.. totala bra resultat borde Kalla Ebba och Calle kunna göra..

Lite press är de allt på sprint tjejerna redan nu att prestera.. Stina Hanna Jonna Anna Maja Ida Moa alltså 7 tjejer bara där sedan finns Linn som kan utmana om plats lite och tänkt om Settlin får en jätte träff och klurar sig till final

Inlagd: 2018-11-26, 20:23
Skriven av: jossa

Sundlings final i Idre var brutal. Hon sänkte sig med fem sekunder från semin som var dagens dittills snabbaste heat. Hagström gjorde det otroligt bra men var ändå slagen med nästan 2 sekunder. Maria Nordström på fjärde plats var slagen med nästan 6 sekunder. Ska bli kul att se Sundling i Lillehammer när hon har hunnit träna en vecka till efter sjukdomen.

Inlagd: 2018-11-26, 22:10
Skriven av: Per

Sådana här tourer tycker jag har lite jippostämpel över sig då en hel del brukar avgöras av hur bonussekunderna fördelas. Men jag förstår att det måste krånglas till för att skapa spänning över tre dagar och tre olika typer av lopp. Men att tippa blir svårt då jag inte vet hur bonustombolan ser ut i år. Kollade på tävlingshemsidan men jag såg vid en hastig koll inte ett ord om bonusarna men det lär väl finnas någon länk gömd någonstans. Hoppas åkarna får koll på dem åtminstone. Tippar att slutpallen ser ut ungefär som senaste pallen. Kan möjligen Ebba A avancera något pinnhål? Diggins och Pärmäkoski outsiders om formen blivit bättre. Ska bli spännande att se hur långt Dahlqvist orkar på distansloppen förresten.

Inlagd: 2018-11-26, 22:22
Skriven av: Tobbe H

Visst var det kul när man fixade till bonusen, Syftet var ett men effekten blev annat. Så kan det gå om man inte tänker efter före.

Inlagd: 2018-11-27, 00:24
Skriven av: GKA

Bara bonussekunder i sprinten tror jag.. Kanske pallen i intervallen också men tror inte det då det bara är 30 sek på spel i sprinten..

Man skulle kunna kunna klanka ned på motståndet där i Idre för Sundling men att vara överlägsen mot Hagström i dagsläget är faktiskt ganska hyfsad nivå.. Tror Hagström tveklöst skulle klara ett VC-kval i nuläget och kanske semifinal också.. Dessutom i distansloppet så är Rönnlund på gång och hon slog Vinsa som visade bra nivå i Bruks.. Även om det är långt ifrån vad hon kan som bäst.. Sprinten ska hon kunna göra bra åtminstone. Sen lär hon tappa, får främst gå kamp med Falk, Dyvik och Dahlqvist.. Topp 20 vore okej.

Inlagd: 2018-11-27, 01:15
Skriven av: JohanA

KarlP: Enligt Blomqvist har Usse en bruten tumme och vänta tillbaka tidigast i mitten av december.

Vi hade ju en postare som kunde ryska som brukade ju bra uppdateringar men hen verkar tyvärr ha försvunnit.

Inlagd: 2018-11-27, 09:54
Skriven av: Thorrez

Saknar Kerttu Niskanen i den finska truppen, inte med i Lillehammer? Startat säsongen svagt – sjua i finska hemmapremiären i Olos och 30:e i Ruka. Kanske står över för att träna mer hemma?

Kowa var inte med i Ruka, orsak? Trea i Olos men vann en mindre FIS-tävling på 10 km klassiskt helgen efter.

Inlagd: 2018-11-27, 15:55
Skriven av: Jörgen

@Jörgen Kerttu Niskanen var uttagen till Lillehammer, men hon valde (efter dåliga resultat) att stanna hemma och träna https://svenska.yle.fi/artikel/2018/11/26/tog-karriarens-basta-placering-i-ruka-nu-far-julin-ny-chans-i-varldscupen

Inlagd: 2018-11-27, 16:02
Skriven av: Kurt

Jörgen: Kowalczyk har väl lagt av och är nu biträdande tränare för det polska damlaget har jag för mig men hon tävlade i Finland tillsammans med de polska åkarna som var med i Finland och visade att hon håller än trots att hon inte elitsatsar.

Inlagd: 2018-11-27, 16:25
Skriven av: swestam

Kurt: Tack och okej, då var det som jag misstänkte dvs hon blir hemma för att träna istället. Tycker att Kerttu verkar ha stagnerat de senaste åren, hon åkte ofta jämnt med Kalla förr, nu en bra bit efter oftast.

Swestam: Visste att Kowa lagt av men eftersom hon tävlade i Finland och fick de resultaten antog jag att hon tänkt om och gav det hela en säsong till. Men okej och tack till dig med.

Inlagd: 2018-11-27, 16:32
Skriven av: Jörgen

For å ta reglene angående touren på Lillehammer så er de slik:

Sprinten: 1.plass – 30 bonussekunder osv ned til 2 poeng for 30.plass. Ingen bonussekunder på intervallstarten og jaktstarten.

pluss-In interval starts, prologue and sprint qualifications, an athlete will be excluded from the rest of the stage event if he loses:Interval start ( 5 km or more): more than 18% for the Ladies and more than 15% for the Men. Prologue, Short Interval start (<5 km) and sprint qualifications: more than 23% for the Ladies and more than 20% for the Men.

Inlagd: 2018-11-27, 17:57
Skriven av: Neithiri

Det lär stå mellan Johaug och Kalla med dom här reglerna.. Nilsson, övriga svenskor och ryskorna kommer tappa mer än bonussekunderna i intervallsloppet.. Kanske kommer Diggins igång istället när det är fristil att åka hon skulle kunna leda efter två dagar men tappar sen..

Kalla måste vinna fristilsloppet om hon ska vinna touren, eller göra en jättebra sprint och bara bli slagen med liten marginal.. aldrig att hon tar igen en lucka upp till Johaug i det klassiska.. Däremot tror jag hon kanske kan hålla ryggen och vinna en spurt, är väl kanske den enda Kalla är favorit mot i en spurt numera..

Inlagd: 2018-11-27, 19:22
Skriven av: JohanA

Kowalczyk skall väl köra en del eller de flesta långlopp

Inlagd: 2018-11-27, 19:39
Skriven av: Kurt

Well, det kan nog bli tajtare på damsidan än bara Johaug och Kalla. Pärmäkoski ska kunna göra en ok sprint, även Östberg och såklart Diggins om hon börjar komma i form. Haga bör väl kunna utmana också om hon får till sprinten. Ebba har ju sällan klarat sig bra på sprint men blir spännande att se på 10 fritt.

Inlagd: 2018-11-28, 09:21
Skriven av: Anders

Ebba A och Kalla är nog ungefär likvärdiga i sprinten och kommer kanske vara 30-35 sekunder bak vid start på fristilen. De kommer vara rätt lika efter det loppet också tror jag för Ebba A tror jag är på klar uppgång. Är i rätt ålder för det. Frågan är hur långt efter Johaug de blir efter två lopp. Är inte så säker på att det blir så mycket, om ens något. Diggins och Pärmäkoski kan också vara i slagläge och kanske någon ryska. Övriga får svårt att blanda sig i. Har vi tur kan det bli en mycket spännande sista dag. Inte alls säkert att Johaug försvinner i fjärran.
Hoppas Calle kan få till det igen. Skulle vara skoj.

Inlagd: 2018-11-28, 09:59
Skriven av: Tobbe H

Kalla brukar komma in på ungefär plats 15 i prologen om det går bra. Om hon är i bra form så går hon vidare från kvarten men sen tar det stopp i semin. Om Ebba går vidare från prologen så är det bra gjort. Johaug kan också klara prologen på plats 25-30. Men hon går inte vidare. Blir lätt utmanövrerad av snabbare åkare i kvarten

Inlagd: 2018-11-28, 11:24
Skriven av: Hansson

Efter Kallas och Ebbas pallplatser i Ruka, hur ofta har vi haft två svenska damer på pallen i ett distanslopp i världscupen? På rak arm kan jag bara komma på Stina och Kalla på masstarten i klassiskt i Val di Fiemme i touren och Haag och Kalla på skiathlon i touren. Har det skett vid några fler tillfällen

Inlagd: 2018-11-28, 11:59
Skriven av: swestam

Hansson: Bedömer det som högst osannolikt att Kalla skulle gå till semi i sprinten. Bara det faktum att vi har 8 svenskor till start som är bättre än henne i sprint talar emot. Även en 15:e plats är osannolikt. Tror på en plats runt 30.

Inlagd: 2018-11-28, 12:20
Skriven av: Tobbe H

Tror som Tobbe också att just de många duktiga svenskorna (och en hel del norskor) gör det svårt för Kalla, Ebba m.fl. att ta sig vidare från kvalet i sprinten.

Swestam: Nej, jag kommer inte heller på något distanslopp ytterligare med två svenskor på pallen samtidigt.

Inlagd: 2018-11-28, 13:50
Skriven av: Per

Inte helt osannolikt med Kalla till semi om det är en tuff bana, och om hon inte stressar för mycket. men då är det ett bra utfall. Blev det inte så på minitouren i Ruka förra året?

Inlagd: 2018-11-28, 13:56
Skriven av: Hansson

Hansson: Nej, visst är det möjligt men kom i håg att Kalla var 17:e tjej i kvalet i skatesprinten i Bruksvallarna precis. Då var hon 14 sekunder efter Falk. 30 tjej i VC-skatesprintkvalen förra säsongen var 8,5-12.5 sekunder efter vinnaren (om man räknar bort Dresden) så hon måste göra ett klart bättre kval än i Bruks.

Inlagd: 2018-11-28, 14:10
Skriven av: Per

Kalla ska vara glad om hon klarar kvalet och skulle hon göra det har hon absolut ingen chans på semi utan fall/andra incidenter

Bara sverige har med 9st som är bättre på fristilssprint

Inlagd: 2018-11-28, 14:12
Skriven av: ola

8st

Inlagd: 2018-11-28, 14:14
Skriven av: ola

Maximal väderotur för arrangörer, åkare och publik i Lillehammer? YR-prognosen säger just nu att vinterkylan ersätts av varmgrader från fredag morgon ända fram till söndag kväll. Plus en hel del regn.

Inlagd: 2018-11-28, 15:02
Skriven av: Slakmota

Näsan så jag skulle tycka att de är bäst Kalla blir 31 i kvalet för semi chansen är för liten.. då kan hon redan då börja fokusera på Lördagen..

Inlagd: 2018-11-28, 15:10
Skriven av: jossa

swestam: Kalla Haag väl också 2009/2010 Beito på pallen 2 och trea sedan var säsongen 88 rätt bra med både Fritzon och Billan på pallen ett lopp och Billen och Wallin/ Forsberg tog en dubbel i Rovaniemi avslutningen

Inlagd: 2018-11-28, 15:15
Skriven av: jossa

Grattis till Magnus Carlsen som behöll VM-titeln i schack. Lär föra honom tillbaka upp på toppen på listan över Norges populäraste idrottsmän.

Inlagd: 2018-11-28, 21:10
Skriven av: Per

Där tronar väl gamla Bjørgen? Nya ”nya Bjørgen” eller ”nästa Fossesholm” gör premiär om 19 timmar I Daniel Karlssons Minne. Jag tänker på den två år yngre Tove Ericsson, som ställer upp i masstarten 6,6 km mot Frida K, Linn Svahn och B-hausdamerna. Törs man hoppas på Tove topp tre i mål, eller startar hon längst bak i motionsklassen?

Inlagd: 2018-11-28, 23:25
Skriven av: Slakmota

jossa: Håller med helt och hållet. Ett tätt kval där hon blir 31 är bästa utfallet.. Bonussekunderna för att gå ett kvartsfinalheat är inte värt avancemanget..

Slakmota.. berätta mer om Ericsson. Vad har hon för resultat?

Två år yngre än Fossesholm säger du.. Fem år kvar innan hon får åka i världscup då..

Inlagd: 2018-11-29, 01:19
Skriven av: JohanA

JohanA
USM-segrare på sprint och distans (45 sek) i D15. Jämför gärna segertiderna från ICA Kvantumloppet 2017 i D16, D20 och D21:
https://skidresultat.se/?cat=comp&id=3883

Inlagd: 2018-11-29, 07:03
Skriven av: Slakmota

JohanA
Tove får inte åka världscup än på länge enligt landslagsledningens aktuella principer för juniorer, nej. Men enligt FIS regelverk kan hon anmäla sig till FIS-tävlingar och tävla mot seniorer denna säsong (som avslutas det år hon fyller 16). Sedan kan i o f s arrangören ta sig rätten att gallra i anmälningslistan, antar jag.

Inlagd: 2018-11-29, 11:42
Skriven av: Slakmota

Falla sjuk och missar helgens tävlingar. Ingen bra säsongsstart för henne.

Inlagd: 2018-11-29, 13:36
Skriven av: Per

Slakmota: Som du anade startar Tove längst bak i motionsklassen (enligt uppgifter på tävlingens hemsida).

Inlagd: 2018-11-29, 15:35
Skriven av: Henry

En dryg minut efter Frida Karlsson blev hon ser jag. Femma i damklassen och ingen junior (förutom Karlsson) före henne.

Inlagd: 2018-11-29, 19:05
Skriven av: Per

Om jag förstår så har Tove 20 sek bättre tid än Linn Svahn, trots sen startposition!!!

Inlagd: 2018-11-29, 19:10
Skriven av: Rune

Linn och Tove startade båda i den senare gruppen (D20, D18 och D motion) Frida startade i den tidigare (D21) med bland andra förstaårssenioren Alicia Persson. Frida, Linn och Alicia var JSM-medaljörer i äldre juniorklassen på 5 km skate senast. På kvällens 6,6 km var Tove snabbare än både silver-Linn och brons-Alicia.

Inlagd: 2018-11-29, 19:33
Skriven av: Slakmota

Du fick rätt slakmota.. en jäkla talang. Placeringen spelar inte så stor roll men tidsavstånden upp är imponerande små för en så ung tjej.. Vinsa får passa sig i laguttagningarna hehe.

Kul när unga åkare vågar ta för sig och kör mot äldre.. för det fanns tydligen D15-klass att köra i. Men dom verkar ha kört halva sträckan så kan förstå att en stortalang inte bemödar sig åka 3km masstart utan motstånd..

Inlagd: 2018-11-29, 19:41
Skriven av: JohanA

Johaug, Weng ute i sprintkvalet, liksom Ebba, Stadlober och Visnar. Tyvärr klarade sig inte heller Maja Dahlqvist, förvånansvärt nog. Rekyl efter förra helgens succé?

Falken snabbast.

Inlagd: 2018-11-30, 09:48
Skriven av: Freddy

Jag postade i fel tråd förut. Sorry. Inte heller Caldwell kom till start så två förhandsfavoriter är inte med. Synd. Blir intressant att se hur Kalla tänker taktiskt nu. Gissar att hon letar lätt motstånd och går på undre halvan av trädet.

Inlagd: 2018-11-30, 09:56
Skriven av: Per

Jag hade totalfel om Kallas nuvarande sprintförmåga glädjande nog. Nu får hon nog trots allt gå för en semiplats när nu Haga också gick så bra. Dahlqvist överraskande svagt, hände det något tro. Undrar om inte Falk och Nilsson har mycket sparat när man ser marginalen till Kalla. Men det gäller kanske några andra också.

Inlagd: 2018-11-30, 10:00
Skriven av: Tobbe H

I relaterade nyheter så gör Anna&Emil Haag Jönsson comeback idag i Ski Classics. Dom kör lagprologen för Team Ramudden. Jag tycker att Emil borde ha satsat på en långloppskarriär. Han har ett hyggligt syreupptag och en bra finish.

Inlagd: 2018-11-30, 10:07
Skriven av: mickedata

Någon som vet varför Maurice Manificat inte kommit igång och tävlat än? Verkar inte vara anmäld till helgen och var väl inte med i Ruka.

Inlagd: 2018-11-30, 10:25
Skriven av: Freddy

Nej, ingen aning. Dario är tillbaka den här helgen, liksom Spitsov så det lär nog bli fart i morgon och på söndag. Teodor blev sist eller näst sist i kvalet på herrsidan. 20 sekunder efter Kläbo. Hyfsade kval av Thorn och Svensson som båda ser ut att gå vidare, liksom Calle.

Inlagd: 2018-11-30, 10:33
Skriven av: Per

När det gäller de svenska herrarna på sprintsidan så är det förvånande vilken låg nivå specialisterna håller. Någon borde åtminstone vara i närheten av vår bästa allroundare i en prolog. Att de inte skulle orka vidare i finalerna är en sak men i en prolog? I klarspråk är det faktiskt uselt.

Inlagd: 2018-11-30, 10:36
Skriven av: Tobbe H

Manificat har skadeproblem.

Inlagd: 2018-11-30, 10:40
Skriven av: swestam

Tack för info Swestam. Synd, hoppas det är övergående och att han kan komma tillbaka i gott slag. En profil som behövs i spåret.

Håller med Tobbe om svenska sprintherrarna. Riktigt dåligt är det. Teodor måste ha ramlat, eller?

Inlagd: 2018-11-30, 10:44
Skriven av: Freddy

K-J tackar för lön och uppehälle i A-laget. 45:a idag och och 68:a i Ruka.

Teodor måste väl ha ramlat? Precis före Burman och in på en 84:e plats. Grymt kval av Gustav Eriksson! Tycker han har lyft sig ett snäpp den här säsongen.

Inlagd: 2018-11-30, 10:48
Skriven av: mickedata

Faktiskt skoj att få se en norska idag, Stavås . Norge tar iaf sitt ansvar för sportens intresse och låter talangen ställa upp. Undrar vad sponsorerna ”egentligen” tycker om Grips insatser mot FK för att dämpa intresset?

Inlagd: 2018-11-30, 11:05
Skriven av: barterhallen

Betydligt intressantare att följa damerna . Herrarna måste spotta upp- Norska kommentatorerna gick i spinn när Kläbo gått i mål ”ny nivå”. Nu blev det inte så men norrmännen är törstiga.

Inlagd: 2018-11-30, 11:27
Skriven av: GKA

Calle glömmer tydligen att välja heat. Han behöver en personlig assistent. Seriöst. Nu börjar jag verkligen tycka synd om honom.

Inlagd: 2018-11-30, 11:34
Skriven av: Tobbe H

Dåligt glid på Calle liksom för Falk. Ser annars stark ut. Ryssarna har uselt glid.

Inlagd: 2018-11-30, 12:39
Skriven av: Per

Jag noterar att Moa Lundgren ALLTID gäspar när hon presenteras av speakern!

Inlagd: 2018-11-30, 13:02
Skriven av: Kurt

Ida kör på Lundgren. Onödigt att köra så hårt mot en lagkamrat.

Inlagd: 2018-11-30, 13:07
Skriven av: Per

Fyra (!) svenska damer i final och redan en svensk pallplats säkrad alltså – redan före start. Hyfsat hög nivå.

Inlagd: 2018-11-30, 13:11
Skriven av: Freddy

Fy faen for en idiot Calle er, måtte han brekke begge beina!

Inlagd: 2018-11-30, 13:24
Skriven av: Neithiri

Jonna!! Vilken jäkla avslutning. Välkommen på riktigt till världstoppen, äntligen!

Inlagd: 2018-11-30, 13:28
Skriven av: V.Vittoz

Otrolig stark avslutning av Jonna. Välförtjänt och vilken säsongsstart! Liten näsbränna detta för Stina som (på nytt) precis förlorar en tight spurt på upploppet. Skulle nog ha vunnit med ett lite klokare disponerat lopp.

Inlagd: 2018-11-30, 13:32
Skriven av: Freddy

Imponerende bredde Sverige har på damesiden i sprint. På herresiden er det jo katastrofalt. Stavås Skistad imponerer! 19 år. Spent på om det blir noen reaksjon mot Calle etter stavbrekket.

Inlagd: 2018-11-30, 13:35
Skriven av: Sven

Härliga finaler och grattis till Sundlings första VC-seger. Settlins fjärdeplats också otroligt starkt. Förutom Stina känns Sundling redan klar för VM-sprinten om hon bara håller sig frisk. Falk ligger bra till sedan även om det är något som uppenbarligen inte går på räls just nu. Jag tror hon kommer under säsongen. I så fall återstår en fjärde plats som ska fördelas mellan Lundgren, Ida, Settlin, Dahlqvist och Dyvik.

Calle irriterad på att Kläbo kliver in framför honom och ”sänker tempot”.

Pellegrino vinner finalen rätt enkelt till slut. Bra start på säsongen på en bana som liknar Seefeld rätt mycket.

Inlagd: 2018-11-30, 13:41
Skriven av: Per

Så kul med Jonna Sundling, detta var hennes riktiga genombrott! Stina körde inte så taktiskt smart som hon brukar göra utan tog en rövare och försökte sticka iväg men Jonna var starkare och åt upp försprånget sakta men säkert.

Sundling avslutade ju förra säsongen väldigt bra nu har hon börjat denna på allra bästa sätt – det blir mycket spännande att följa fortsättningen i vinter men vilken enorm bredd det är på damsidan, faller någon ifrån kliver en annan fram!

Idas påkörning på Moa onödig annars körde alla damerna väldigt bra idag.

Inlagd: 2018-11-30, 13:46
Skriven av: Jörgen

Synd for Klæbo at Calle knakk staven hans, men sånn er sprint. Viktigste er at han så pigg ut så det er bare å glemme det å gå videre.

Inlagd: 2018-11-30, 13:51
Skriven av: Sven

Hur kan man bli så fly förbannad på ett stavbrott? Har ni aldrig sett sprintåkning förut? Stavbrott drabbar alla förr eller senare, svenskar som norrmän. Det blir så när man åker tajt i man mot man. Vi kan ju räkna upp otaliga gånger en svensk blivit störd eller fått staven avbruten av en norsk åkare, inte håller vi på och kastar skit på den åkaren bara för det? Men men, det bevisar bara återigen vissa norrmäns extrema navelskådning.

Inlagd: 2018-11-30, 13:54
Skriven av: Anders

Så kul att Jonna fick vinna även lite trist för Stina som verkligen vågade satsa men Jonna är gym på den där typen av avslutningar när hon har läge.. underskatta även Kalla en hel del men blev en perfekt starkt på för henne… även väldigt bra av Settlin och Moa…

Inlagd: 2018-11-30, 13:57
Skriven av: jossa

Anders: Ikke glem når Kalla brakk staven i Lahti. Gå inn på tråden der og les. Ikke bare nordmenn som klager!

Inlagd: 2018-11-30, 13:59
Skriven av: Sven

Jonna har allt. Hon är taktiskt sinnad. Uthållig och grym i spurten. Här har vi en framtida mästare.

Stina Nilsson gör rätt att dra upp farten då Skistad ville dra ner och är farlig i spurten.

Settlin gör sitt livs lopp. Ser stark ut.

Hanna Falk: Som vanligt. Höga toppar och djupa dalar. Håller inte hela vägen.

Calle H: Det kommer aldrig att gå om man missar lottningar och inte tro på sig själv. Från första till 5: e plats. Han kommer nog igen i helgen.

Inlagd: 2018-11-30, 14:17
Skriven av: Gunvor

Lite Calle över Kläbo..
Hamnar i konstiga situationer..

Inlagd: 2018-11-30, 14:19
Skriven av: Gunvor

Falken bör nog fundera på hur hon disponerar sina krafter? Att vinna kvalet, kvart och semi är fint men värt det om sen inte har krafter och slutar sist i finalen?

Sundling levde lite farligt två gånger idag – dels 26:a i kvalet (0,33 s från 30:e och 0,78 s från 31:e) och trea i semin (gick vidare på tid som LL) men hade mest krafter kvar i finalen.

Inlagd: 2018-11-30, 14:24
Skriven av: Jörgen

Sen: Vad är saken med Heidi Weng? 43:e plats i tidskvalet, till och med slagen klart av Johaug (33:e) och Ebba (42:a) är något fel med den regerande världscupmästaren, sjuk kanske? Hon brukar alltid ta sig vidare från kvalen.

Inlagd: 2018-11-30, 14:30
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Falk känns inte riktigt i from då blir de lite så här för henne.. men när hon vann sina två WC segrar förra året vann hon väl även kvalen innan har jag för mig

Inlagd: 2018-11-30, 14:30
Skriven av: jossa

Nästan perfekt dag för Kalla.. Hade varit jackpot om hon tagit sista platsen till final, för tror hon precis som Settlin blivit fyra då på åkstyrka.. Nu har hon råd att förlora med 15 sek imorgon vilket är en stor fördel..

Falk vinner kvalet och väljer kvartsfinal 5.. stumnar sen helt i final. Tyder på dåligt självförtroende att inte gå för semi 1 i hennes fall.. Kaxigare av Sundling som valde heatet med Skistad och Diggins å därmed fick gå övre halvan sen. Full pott för henne idag.. Full pott för Settlin också som blir fyra i en sprint utan att vinna en enda spurt.. Kan bli topp 10 i touren för Settlin.

Internationella motståndet utan Falla mycket svagt.. Skistad är redan bra men hon får svårt att hitta uthålligheten som krävs redan i år, åkte fram och bromsade i kvart, semi och halva finalen, och sen låg hon tvåa utför, väldigt smart av en ung åkare.. men nu känner konkurrenterna till det till nästa gång och hon får svårt att göra det senare på säsongen..

Inlagd: 2018-11-30, 14:32
Skriven av: JohanA

Jörgen: Falk åkte långsammaste kvart och semi.. Men hon väljer självmant den svåra undra halvan med lite vila.. Med annan taktik kunde det fått annat utfall, hon gör bort sig lite idag..

Inlagd: 2018-11-30, 14:33
Skriven av: JohanA

Sen hade Falk sämst skidor av svenskorna också.. hon kanske inte har ett bra par för detta väder..

Inlagd: 2018-11-30, 14:35
Skriven av: JohanA

Är det någon som känner till en sida som ger tidsavstånden mellan åkarna efter sprinten? Man borde kunna hitta sådant på FIS sidor kan jag tycka, men jag har inte lyckats.

Inlagd: 2018-11-30, 14:38
Skriven av: Henry

Henry: Titta på overall standing under Lillehammer i FIS resultatrapporteringssystem. https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=32033

Inlagd: 2018-11-30, 14:41
Skriven av: Per

Henry: Är lite osäker på hur du menar men finns lite olika resultatlistor att ta hem här:

https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=31921#down

Inlagd: 2018-11-30, 14:43
Skriven av: Jörgen

Tackar för länkarna, det var Pers uppgifter jag funderade på (som även finns att ladda ner från Jörgens länk). Det känns som om skillnaderna i bonussekunder är lite väl små. Skillnaden mellan att bli trea eller sexa i finalen gör bara tre sekunder exempelvis. En allroundåkare som inte ser sig själv som segrare i finalen gör antagligen bäst i att spara på krafterna och ta sjätteplatsen utan att trötta ut sig ytterligare inför morgondagen.

Inlagd: 2018-11-30, 15:05
Skriven av: Henry

Hej! Någon som kan förklara poängställningen i sprintkuppen? Just nu leder Belorukova på 105 poäng, Ingemarsdotter har 82 och Stina 86. Har svårt att räkna ut varför!

Tack för svar!

https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/cup-standings.html?sectorcode=CC&seasoncode=2019&cupcode=WC&disciplinecode=SP&gendercode=L

Inlagd: 2018-11-30, 15:31
Skriven av: Manne

Manne loppet i ruka gav normal utdelning alltså 100p till vinnaren, nu är de minitour i lillehammer då ger dom individuella loppen bara hälften och så sen får man poäng för slutställningen i touren också

Inlagd: 2018-11-30, 15:34
Skriven av: ola

Stina hade inte koll på Jonna var så nära hur ska man tolka de?

Inlagd: 2018-11-30, 15:55
Skriven av: jossa

jossa att det inte är så konstigt att hon torskat rätt många viktiga lopp på slutet när hon inte alls kan sätta tekniken när mjölksyran sprutar. 2 gånger i OS, 1 gång i VM(sprintstafetten i lathis) osv

Inlagd: 2018-11-30, 16:02
Skriven av: ola

Settlin har helt tydligt höjt sig i år. Väldigt roligt att se när någon gör det efter att ha stretat på några år utan att ha utvecklats så mycket.
jossa: Förmodligen som hon säger, hon tog ut segern i förskott. Men inte säkert att det hade räckt ändå.

Inlagd: 2018-11-30, 16:05
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Inte som bortförklaring då?

Jag upplever de som att Jonna fick med sig väldigt mycket mer fart in på upploppet och att Stina var rätt trött seg…

Inlagd: 2018-11-30, 16:15
Skriven av: jossa

jossa: Svårt att veta vad som riktigt rör sig i skallen på jäntorna. Men jag tror inte hon ljuger när hon säger att hon inte såg att hon var så nära.

Inlagd: 2018-11-30, 16:20
Skriven av: Tobbe H

Sedan vet vi ju alla att rör man sig med ljusets hastighet så svartnar det för ögonen. Så det är inte säkert att Sundling såg något heller.

Inlagd: 2018-11-30, 16:31
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: exakt tror inte jag heller hon gör… men ville bara göra en liten test… och ingen regerar knappt på de hon sa medans de ibland blir väldiga reaktioner på vad någon kan säga efter målgång

Inlagd: 2018-11-30, 16:34
Skriven av: jossa

Jag uppfattar att Stina tappar loppet i sista backen. När man förväntar sig att hon bara ska växla upp ännu mer tappar hon istället. Bensinen tog slut helt enkelt. Jonna tar in lite och hannar till slut i suget bakom Stina. Och sedan blir det svårt att kontra på upploppet. Jag tolkar det bara som att Stina inte riktigt har formen för att köra som hon gjorde. Det var ingen Kläbo i Ruka hon gjorde.

Inlagd: 2018-11-30, 17:20
Skriven av: Per

Stina så vel ganske seg ut på Lillehammer i fjor også så jeg er helt sikker på at hun er i rute. Veldig spent på morgendagen. Spent på hvor Haga og Kruger står. 10 og 15 km skate er jo deres favorittdistanse.

Inlagd: 2018-11-30, 17:37
Skriven av: Sven

Så reprisen av da Klæbo brakk staven. Var det så galt av Calle da? Han prøver vel bare å passere?

Inlagd: 2018-11-30, 18:32
Skriven av: Sven

Skistad trenger nok 2 år til på baken for og være på nivå med Stina /co i kapasitet på sprinten. Derimot har hun allerede nå toppfarten inne, men du verden hvor herlig det er når nye fjes dokker opp i verdenstoppen. Dertil strålende og registrere dagens store prestasjon i dag – nemlig Jonna Sundling sterke spurtsstyrke på oppløpet..

Inlagd: 2018-11-30, 18:44
Skriven av: pelle

Ja, kul med nya stjärnor i grenen och Skistav är en lång tjej och ser ut att kunna bli en kraftfull och bra åkare i framtiden.
Behövs ju lite motstånd till alla svenskor också
och tur att hon fick chansen att visa upp sig.
Grip måste ha gnisslat tänder av vrede att en junior visade frampjäxorna

Inlagd: 2018-11-30, 19:04
Skriven av: barterhallen

Om Kläbo hade varit lika bra som förra året hade det aldrig hänt att någon hade trampat på hans stav i det läget i loppet. Han blir säkert bättre men hittills verkar han inte vara på topp. Han var ju inte så imponerande i kvarten heller.

Inlagd: 2018-11-30, 19:14
Skriven av: karlP

Bra av Stina att testa men det hade räckt med att gå förbi Skistad och dragit halvhårt. Sedan försvara sin position i backen. Hon hade inget att sätta emot när Sundling helt plötsligt dök upp på upploppet.

Kommer bli kvalitet i år om topplatserna. Kul för Sverige, kul för sporten.

Inlagd: 2018-11-30, 20:26
Skriven av: Gunvor

fortsätter det så här kommer uttagningarna till VM-sprinten och de två VM-stafetterna bli helt galna! Läge att skicka några till Tour de ski för att claima även den titeln?

Inlagd: 2018-11-30, 20:31
Skriven av: V.Vittoz

Sundling har definitivt blivit att räkna med i stafetten ja, det är inte många som spurtar ikapp och förbi Stina som Jonna gjorde idag. Om Jonna gör några fina distansresultat i VC nu i vinter bör saken vara klar.

Dvs Stina flyttas till förstasträckan och Jonna avsluta för att optimera laget. Ebba/Kalla mellan de två. Under förutsättning att de är i form förstås, säsongen är lång och mycket kan hända som vi alla vet.

10 km fritt imorgon blir intressant. En av Jonnas bästa distanser men vi får se om dagens lopp och uppståndelse kring henne påverkar (det skulle inte förvåna).

Inlagd: 2018-11-30, 21:08
Skriven av: Jörgen

Er 10km fritt en av Jonnas beste distanser?
Hennes beste plassering i verdenscupen er 32 plass.

Inlagd: 2018-11-30, 21:23
Skriven av: Sven

Sven: Hon är ojämn på 10 fritt. Förra veckan i Idre blev hon bara tvåa efter Elina Rönnlund(!) men hon var nia på VC i Falun i våras t.ex. På sprint är hon bättre i fristil men på distans är det hugget som stucket vad hon är bäst på, skulle jag säga.

Inlagd: 2018-11-30, 21:35
Skriven av: Per

Skulle nog säga att Sundling har en del att bevisa på distans. är väl fortfarande bäst på kort

Inlagd: 2018-11-30, 21:40
Skriven av: GKA

Tråkigast att se idag var Skistad. Vilken taktik, gå upp och bromsa i alla heat och köra så brett som möjligt och blockera.
Kalla var en kul överraskning, nu har hon slagläge för helgseger.

Inlagd: 2018-11-30, 21:49
Skriven av: Kallner

Enligt Expressen är nu Skistad knäckt och bryter

Inlagd: 2018-11-30, 21:52
Skriven av: GKA

Kallner: Så du mener at Skistad burde heller kjørt opp tempoet og ikke bruke styrkene sine?

Inlagd: 2018-11-30, 21:57
Skriven av: Sven

Tittade på Kläbos stavbrott igen. Jag tycker inte att Kläbo går in framför Calle som Calle påstod. Däremot håller Kläbo ett lägre tempo än de åkare som kommer runt honom och Calle. Det stressar Calle så att han försöker gå om på insidan men har då för lite marginal.

Inlagd: 2018-11-30, 22:00
Skriven av: Per

Tyckte Skistad körde utmärkt. Det var gått om utrymme att gå om henne för den som ville.

Inlagd: 2018-11-30, 22:01
Skriven av: Per

LOL, nå er Sverige ”King Kong” i langrenn.

Hva med å vente litt med å ta av helt – før etter morgendagen og ikke minst avslutningen på mintouren i Lillehammer, søndag.
Sprint er bare en bitteliten jippodel av idretten.

Inlagd: 2018-11-30, 22:04
Skriven av: Redda Joppe

Sven: passiv körning är tråkigt att se. Men det är ju naturligtvis valfritt hur man vill åka. Men det är lite som Northug att köra brett och bromsa. Men hon är ju ung och har inte kapacitet än att ligga på från start.

Inlagd: 2018-11-30, 22:14
Skriven av: Kallner

Kallner… ”men det är lite som northug att köra brett och bromsa” … Ja da … presis som under VM-5 mila i Falun 2015, der mr. Northug ”bromsa” helt bakerst i feltet .. ;) ;)

Inlagd: 2018-11-30, 22:38
Skriven av: pelle

Att Norge kastar in en junior på damsprinten vittnar om hur ont om bra sprinters det är. Tycker nog flickan borde få utvecklas i sin egen takt inför JVM

Inlagd: 2018-11-30, 22:43
Skriven av: GKA

Funderar lite på varför det delades ut varningar i parti och minut i Ruka. Men inte en enda, vad jag kunde se, i dag i Lillehammersprinten. Inte ens Calle fick en fast Norskarna är ilskna över vad som skedde. En annan Jury, är det enda skilnaden ellerr?

Inlagd: 2018-11-30, 22:59
Skriven av: Sten

pelle: ja, precis, det har ju varit Northugs taktik under hela sin karriär. Köra passivt i masstartsloppen och sen bränna allt krut sista biten.

Inlagd: 2018-11-30, 23:55
Skriven av: Kallner

Eller var dagens behållning lagkänslan i vallalastbilen. Vilket härligt gäng! Urban: ”Ni hoppar inte sönder trailern”
https://www.youtube.com/watch?v=fixNQWgHVUo

Inlagd: 2018-12-01, 00:12
Skriven av: Kallner

Är det en mini-tour så borde det inte delas ut några poäng alls till de som avbryter

Inlagd: 2018-12-01, 04:08
Skriven av: Kurt

Per. Precis.. Skistad gör det bra men det är inte smala banor i Lillehammer.. Jag tror flera underskattade henne lite igår.. Överraskningsmomentet är borta nästa gång. Men på VM-banan är det viktigt att vara positionsstark och det verkar hon vara. Men nu tidigt på säsongen är juniorer inte lika tunga i kroppen som äldre åkare så det spelar också in..

Skistad och Lundgrens resultat visar bara att det bara är att skicka fram dom yngre i världscupen.. Sport går alltid framåt det enda man kan vara säker på är att nästa generation alltid blir lite bättre.. Bara att kolla på lopp för 10 år sen och se utvecklingen i teknik, styrka inte minst. Unga åkare har det nya redan från början..

Inlagd: 2018-12-01, 05:49
Skriven av: JohanA

Mycket starkt av en junior att skapa oro och påverka sprintloppen som Skistad gjorde. Hon var mycket bättre än jag trodde och hon borde vara väldigt nöjd med sin WC-debut. Knäckt enligt Expressen? Vilken mediaöverdrift. Att känslorna hos en tonåring flödade för en stund är inget konstigt. Hennes prestationer i de tidigare loppen hade kanske gjort att hon trodde att hon lätt hade chansen på pallen. En nyttig återkomst till verkligheten bara.
När det gäller Sundling så har hon en lång väg att vandra för att få en stafettplats. En sprintseger säger nästan ingenting i det sammanhanget. Men en hygglig insats i dagens lopp kan vara en bra början. Om hon inte är alltför trött efter gårdagen förstås.

Inlagd: 2018-12-01, 07:26
Skriven av: Tobbe H

Skistad gjorde inte WC-debut igår.

Inlagd: 2018-12-01, 08:14
Skriven av: swestam

swestam: Så hon gjorde debut redan förra säsongen? Rutinerad tonåring. Men denna gång kanske lite mer i bruset och vad det medför av tryck utifrån. Jag är fortfarande imponerad.
Hoppas Calle får till några bra lopp nu utan incidenter av olika slag. Han verkar vara en genomsnäll kille som väcker sympati.

Inlagd: 2018-12-01, 09:00
Skriven av: Tobbe H

Var ikke Diggins med i går?

Inlagd: 2018-12-01, 09:07
Skriven av: Sven

Ser det er meldt snø i morgen. Da er det vel ikke akkurat en fordel å gå ut først.

Inlagd: 2018-12-01, 09:10
Skriven av: Sven

Tobbe H: Hon gjorde debut i Drammen förra året, så även då på hemmaplan. Men inte alls lika haussad då men hade då tagit JVM-silver i sprint.

Inlagd: 2018-12-01, 09:17
Skriven av: swestam

Kalla är lite kul när hon pratar om att hon får ”baktider” fast hon startar näst sist. Baktider får man när man startar tidigt och jämförbara åkare startar senare, då får man baktider mot en tidigare tidskontroll.

Inlagd: 2018-12-01, 10:38
Skriven av: Kallner

Kul med en norska på pallen även denna lördag.

Inlagd: 2018-12-01, 11:28
Skriven av: Slakmota

Även denna helg, menar jag förstås.

Inlagd: 2018-12-01, 11:29
Skriven av: Slakmota

I Norge samler vi ikke på pallplasser:-)

Inlagd: 2018-12-01, 11:32
Skriven av: Sven

Om det är så att Therese vill göra som Marit gjorde och sluta som världsetta, så lär hon få avsluta efter denna säsong. Enter Ebba!

Inlagd: 2018-12-01, 11:33
Skriven av: V.Vittoz

En fantastisk svensk daminsats på nytt. Fem tjejer topp-15 och Ebba bara nio sekunder efter Johaug nu. De går bra på alla distanser, tekniker, banor och fören.

Inlagd: 2018-12-01, 11:36
Skriven av: Per

Eller sluta före jul?

Inlagd: 2018-12-01, 11:37
Skriven av: Slakmota

Ser att en till Manne till skrev här igår. Jörgen… Vet du om det är en ny person, eller nån gammal som retas?
😉 Annars kanske nya Manne kan kalla sig Manne2 eller nåt?

Inlagd: 2018-12-01, 11:37
Skriven av: Manne

Eller sluta och sluta. Ta ett par säsongers paus igen, kanske?

Inlagd: 2018-12-01, 11:38
Skriven av: Slakmota

Ska Johaug köra touren? Om inte kan det bli spännande om VC-totalen.

Inlagd: 2018-12-01, 11:43
Skriven av: Per

Väldigt bra prestationer av både Ebba och Kalla även bra lopp av ida visar att hon vill vara med och kriga om en stafettplats även Settlin väldigt bra och Stina ett bra lopp

Inlagd: 2018-12-01, 11:43
Skriven av: jossa

Kalla är nog inte riktigt nöjd, syntes på ansiktsuttrycket. Blir spännande imorgon. Gå ut samlat och vänta in Johaug efter ett par hundra meter och bara följa med. Och gå om utför och på det sätter gå ifrån 10-20 meter och sen vänta in och lägga sig bakom igen uppför.

Inlagd: 2018-12-01, 11:45
Skriven av: Kallner

Man ska ha i åtanke att denna minitouren är helt riggad för Johaug. Dels med de få sekunderna i sprinten och att den avslutas med klassiskt.

Inlagd: 2018-12-01, 11:49
Skriven av: Kallner

Hur ska man kontrollera att c8 inte används som valla nästa år?

Inlagd: 2018-12-01, 12:02
Skriven av: bergelius

Om de inte kallar in Frida Karlsson nästa vecka trots allt för att få en stafett-sträcka i VC i bagaget inför VM så ligger Ida bra till för en stafettsträcka nu. Då lär laget i Beito bli Ida-Kalla-Ebba-Stina. För jag tror inte de byter Stina till förstasträckan i det här läget. Om de funderar på den så sparar de nog den till VM. Med toppform på Stina och lätta banor i Seefeld skulle de också kunna köra Karlsson-Stina-Ebba-Kalla.

Inlagd: 2018-12-01, 12:06
Skriven av: Per

Per
Är väl bättre att ha Stina på första i så fall som alltid är bättre när hon har folk runtomkring och skulle kunna ge Frida ett försprång där hon kan göra sitt eget lopp och sedan Ebba och Kalla som avslutning låter inte helt fel.

Inlagd: 2018-12-01, 12:16
Skriven av: Per

Någon som vet varför man skriver sin autograf på en glasskiva innan start?

Inlagd: 2018-12-01, 12:24
Skriven av: Gunvor

Tar Falk en plats i andralaget i Beitostølen? Långt efter Lundgren–Dyvik–Dahlqvist idag. Ännu längre efter Sundling och utropstecknet Settlin.

Inlagd: 2018-12-01, 12:25
Skriven av: Slakmota

@Gunvor, minns att dom pratade om det förra säsongen. Det ska tydligen vara en TV-produktions-grej, visuellt så att något sker i startområdet. Det händer inget speciellt med glasskivan efteråt, min gissning är att dom gör rent den och tar med den till nästa RACE.

Inlagd: 2018-12-01, 12:27
Skriven av: V.Vittoz

Tycker det är sjukt dåliga regler för minitourerna som alltid gynnar distansåkarna. Som nu vann Jonna sprinten och helt ok distanslopp på 22:a plats medans Johaug var på 33e plats och Ebba på 42a plats och idag var dom 1 respektive 2 alltså sämre plats siffra än Jonna trots detta är dom tvåa och trea medans jonna bara ligger på sjuttonde plats. Plus att det är fortfarande är ett distanslopp kvar, känns helt åt skogen. Även Stina som ledde efter igår och gjorde ett hyfsat lopp idag som femtonde men bara nia trots klart bättre placeringar än Johaug och Ebba. Lika med Settlin som kom fyra på sprinten och tretton idag ligger tia sammanlagt. Ville bara komma fram till att jag tycker touren är helt fel upplagt.

Inlagd: 2018-12-01, 12:35
Skriven av: Janne

Hanna Falk är grym på lättåkta banor men har alltid sagt att ha Falk på tyngre banor i en stafett är en rejält säkerhetsrisk för oftast så tröttnar hon rejält på slutet. Vad är bästa insatsen av henne på en tuff bana??
Men är det lättåkt i Seefeld så självklart kan hon vara ett alternativ i stafetten men hon har mycket att bevisa för att ens komma ifråga för tillfället.

Inlagd: 2018-12-01, 12:39
Skriven av: Janne

Ida däremot tycker jag är bra på tuffa banor, förutsatt att hon är i form.

Inlagd: 2018-12-01, 12:44
Skriven av: Manne

Visst känns det som det är lite publik för att vara kollen? Vist ingen femmil men ändå.

Inlagd: 2018-12-01, 12:57
Skriven av: Bergelius

Att Kalle är så långt efter Bachreider som han o Northug lekte med i VM i Falun.

Inlagd: 2018-12-01, 13:15
Skriven av: Bergelius

Vi er ikke helt”røvkjørt” med ski på beina… 6 norske blant de 10 beste på 15km … Helt godkjent!

Inlagd: 2018-12-01, 13:49
Skriven av: pelle

Bergelius, dom är ju inte i Holmenkollen!
Dom är ju tio-femton mil norrut i Lillehammer…

Inlagd: 2018-12-01, 13:50
Skriven av: ErrkaPetti

@Bergelius: Du har rätt det är inte kollen utan Lillehammer

Inlagd: 2018-12-01, 13:50
Skriven av: Kurt

Håller helt med Janne

Men skall Ida åka stafett så är det skejt som gäller. Falk skall överhuvudtaget inte åka stafett men om det är lätta banor i VC kan man slänga in henne på sträcka 4.

Inlagd: 2018-12-01, 14:15
Skriven av: Jan

Tror dere Ebba får kontakt med Johaug og Kalla i morgen? Det er noen tunge sekunder å hente inn.

Inlagd: 2018-12-01, 14:39
Skriven av: Sven

Sådana här tourer är egentligen rena TV-jippon vad gäller slutställningen. Man försöker skapa någon slags rättvisa mellan sprinters och distansare med bonussekunderna men misslyckas totalt med det. Sprinters missgynnas enormt. Det enda av egentligt intresse är de enskilda loppen och eventuella strider bröst mot bröst i slutloppet. Nu råkade det bli så att tre åkare på damsidan går ut relativt lika i morgon. Jag hade hoppats på fler än tre men det här kan bli spännande och inte alls säkert att Johaug tar det. Men det blir naturligtvis kämpigt för Ebba A att riktigt utmana de två i täten för Johaug kommer att köra med munnen vidöppen från första stavtag. Kul.

Inlagd: 2018-12-01, 14:43
Skriven av: Tobbe H

Sven: Jag tror inte det. Jag tror Kalla och Johaug blir ett race och Östberg-Andersson ett annat. Möjligen att Kalla halkar ner till kampen om plats 2-4. Bra för Kalla att ha 2,5 sekunder ner till Johaug med tanke på Johaugs toköppningar.

Inlagd: 2018-12-01, 15:10
Skriven av: Per

Funderar om Ebba kan vara den bästa någonsin för sin ålder.Hon får bara stryk med lite av kanske den näst bästa kvinnliga åkaren någonsin . Där Björgen säger att Johaug är bättre än nån gång förrut

Inlagd: 2018-12-01, 15:34
Skriven av: KarlP

Weng var vel på samme nivå i den alderen mener jeg å huske.

Inlagd: 2018-12-01, 15:37
Skriven av: Sven

Som Janne påpekade gynnas distansåkarna väldigt mycket i minitouren. Egentligen tycker jag inte det är fel om distanskvalitéerna prioriteras något högre än sprintkvalitéerna, men som det nu är, så är det alldeles för stor skillnad. För att sätta en siffra på hur mycket viktigare distansloppet är så testade jag att räkna ut standardavvikelsen (= roten ur medelvärdet av kvadraten på avvikelsen från genomsnittet) i tid (inklusive bonussekunder givetvis) för de som var topp 30 i i sprintloppet respektive dagens distanslopp. Det blev cirka 8 sekunder i sprinten och 52 sekunder i dagens lopp. Dvs distansloppet är mer än sex gånger så viktigt, och då finns det sedan ett distanslopp till. Dessutom får de som presterar bra i sprinten fler lopp i benen, vilket minskar nyttan av det fåtal extrasekunder man lyckas tjäna.

Inlagd: 2018-12-01, 16:05
Skriven av: Henry

Sveriges damelag er etter denne sesongåpningen storfavoritter på stafettene, det skal ikke gå an å tape for Norge med det laget dere har nå.

Inlagd: 2018-12-01, 16:15
Skriven av: Neithiri

Sven
Ja det har du rätt i

Inlagd: 2018-12-01, 16:31
Skriven av: karlP

Om Johaug hade kvalat i sprinten och gått till semifinal, hade man inte då snackat om att man får för många bonussekunder i sprinten? Bonussekunderna kan ju slå väldigt olika beroende på vilka åkare som är inblandade och svårt att utforma ett system som är konsekvent och enhetligt.

Inlagd: 2018-12-01, 16:36
Skriven av: swestam

swestam: Ja, var inte snacket det motsatta för några år sen när Northug, Björgen mfl. gick långt i sprintar? Att sådana som Hellner och Olsson inte hade en chans pga. för många bonussekunder?

Nånting man kunde göra dock är att flytta sprinten till torsdag kväll för att ge mer vila till de som går långt. Förstår faktiskt inte alls varför man sätter sprinten kl. 12:00 på en fredag när folk jobbar. Om det funkar med kvällstävlingar i skidskytte borde det väl funka i längdskidor.

Inlagd: 2018-12-01, 16:49
Skriven av: joow

Neithiri… Lugn i stormen. Norge är ändå bättre som lagän på distans. Fjärde norska är före tredje svenska idag. Och gör man en enkel uträkning och slår ihop dom 4 första norskorna och svenskorna idagoch delar differeransen i 2 (för 5 km) vinner Norge med 15 sekunder. Dessutom känns det som Norge har mer sparkapital, även om Nilsson har en bit till distansformen. Men på sprint dominerar Sverige.

Inför imorgon tror jag Kalla är chanslös mot Johaug. Ebba hade nog haft bättre chans, som har lite samma rytm och styrkor. Kalla riskerar att bli stresssad tekniskt av att följa Johaug på den här banan. Jag tror inte hon får nån hjälp av att ligga i rygg på Therese, snarare tvärtom. I fristil hade Kalla haft bättre chans. Tror Johaug vinner med 40 sekunder typ.

Inlagd: 2018-12-01, 16:52
Skriven av: Manne

Ser man till tävlingarna hittills är Pärmäkoski 15 i sprint och 5 på distans.. Nilsson är 2 i sprint och 15 i distans. Ändå är finskan 25 sek före i totalen.. Givetvis skulle det vart 60 bonussekunder med så långa intervaller..

Men sen kommer det också stunder då dom som är bäst i distans också går långt i sprint.. Minitourer är mest onödigt, loppen duger gott var för sig. Imorgon kunde man haft en ordentlig masstart istället..

Inlagd: 2018-12-01, 17:02
Skriven av: JohanA

Så starkt av Ebba och Kalla idag men bra även av flera andra svenskor. Ebba är i världstoppen för att stanna, mycket glädjande att vi har en till i världsklass som kan slåss om pallplatser.

Ida har öppnat säsongen mycket bra, vill visa att hon är ett alternativ i stafetten. Jonna Sundling får visa bättre och flera resultat i distans (än konkurrenterna om sista stafettplatsen t.ex Ida) om hon ska åka i stafetten.

Svensk damskidåkning står mycket starkt idag, det är inte så att Grip lider brist på duktiga damåkare, tvärtom. Frida Karlsson kommer säkert att få sina chanser efter JVM om hon åker bra. Om det sedan blir världscupen, VM och/eller stafettlaget får vi väl se, fram till dess blir det bara spekulationer om hur det skulle ha gått för Karlsson eftersom hon inte är på plats.

Inlagd: 2018-12-01, 17:06
Skriven av: Jörgen

Har varit individuell start både förra veckan och nu i Lillehammer, vad är det för sträckor i Beitostölen?

Inlagd: 2018-12-01, 17:12
Skriven av: Janne

Apropå imorgon i jaktstarten, finns bara ett läge för Kalla och det är att ta rygg på Johaug, absolut inte dra åt henne men lär inte bli några problem med en dragvillig åkare som Johaug. Skulle Kalla klara av att hänga med så tror jag att norskan kommer börja åka lite stressat. Men självklart är Johaug storfavorit men finns en liten chans även för Kalla. Tror nog Ebba är lite för långt efter för att vinna men möjligen en andraplats om Kalla tappar.

Inlagd: 2018-12-01, 17:17
Skriven av: Janne

Hanna Falk har varit med i landslaget sedan 2010 men ännu inte tagit en enda VM eller OS- medalj. Varken individuellt eller i stafett. Hon har inte deltagit i en enda sprintstafett eller damstafett i VM eller OS.

Dessa har tagit VM eller OS- medalj sedan 2010:

Kalla
Haag
Johansson- Norgren
Wiken
Ingmarsdotter
Bleckur
Rydqvist
Nilsson
Andersson

Att ha varit med i landslaget så länge finns det ingen annan som inte tagit medalj.

Hon är i samma grupp som namn som Pajala, Öberg och Lindborg. Åkare som varit in och ut i landslaget men som egentligen aldrig varit riktigt nära. Lindborg borde kanske varit med i OS-stafetten 2014.

Falk har inte varit tillräckligt pålitlig när det gällt som mest. Under VM 2015 var hon för het. I distans klarar hon inte av tunga banor. NÄR skall Falk på allvar få en chans att vinna en medalj? Kommer den inte i Seefeld tror jag aldrig Falk går någon VM eller OS- medalj.

Inlagd: 2018-12-01, 17:24
Skriven av: Gunvor

Som sagt, denna touren är riggad för Johaug. FIS faller för det norska trycket när Johaug ska få glänsa på hemmaplan i hennes ”premiärtour”.
Jag tror Ebba tar Kalla imorgon. Kalla är nog lite nervös att ha en Ebba i högform bakom samtidigt som hon ska försöka hänga Johaug. Kalla bevöver dock inte vara helt i rygg på norskan över krönen utan kan släpa några sekunder när utförsbackarna börjar eftersom hon är 10 kg tyngre.
Spännande, kan bli dubbelsvenskt på pallen igen.
Ida tycker jag överraskar mycket positivt denna säsong. Given i stafettlag som det ser ut just nu.

Inlagd: 2018-12-01, 17:43
Skriven av: Kallner

Kanske att man som svensk har lättare att bli uppmärksam på konsekvenserna av poängsystemet när några av de egna åkarna missgynnas, men matematiken ljuger inte. Sprint-insatsen värderas till knappt 10% av distans-insatsen (givet att det är två distanslopp som vart och ett är mer än fem gånger så viktigt som sprintloppet). Man kan tycka att detta är riktigt om man vill – för att skidor historiskt sett har handlat om längre lopp till exempel – men det går inte att förneka att poäng-räkningen är mycket kraftigt viktad mot att prioritera distansloppen. För egen del tycker jag nog att distanssträckorna bör värderas betydligt högre än sprinten i en tour, men kanske inte så mycket som 10 gånger mer. Det handlar inte om att jag hejar på de svenska tjejerna framför de norska. Och det som är dåligt för Stina och Jonna är ju väldigt bra för Ebba. Men en jämnare viktning mellan loppen hade det varit svårt för henne att komma igen efter en 42: a plats i sprinten, men nu har hon en mycket bra chans på pallen.

Inlagd: 2018-12-01, 17:48
Skriven av: Henry

Enig till viss del Gunvor. Tror nog att Seefeld är Falkens sista chans till mästerskapsmedaljer. Hon är en gudabenådad åkare, i ungefär 75% av en sprintdag, sen tar krafterna slut. Det finns åkare i utvecklingslaget som skulle ha mer nytta av att vara i A-landslaget nästa år om man ser på framtiden, till exempel Frida, Maja. Moa och Johanna.

Med vår bredd tror jag faktiskt att man behöver tänka om kring strukturen runt damernas landslag. Vi behöver fler av våra unga världstalanger som får chansen att träna mer mer våra etablerade åkare. Lägg resurser på detta, plocka upp unga åkare i bättre träningsgrupper mer. Låt det vara olika förutsättningar runt herrarnas och damernas trupper, arbeta mer utefter dagsläget. Har vi världens bästa damteam och massor av potentiella världsmästare bland juniorerna, låt dom träna tillsammans!

Inlagd: 2018-12-01, 17:49
Skriven av: V.Vittoz

Gunvor: Av dem du nämner är det bara Kalla, Stina, Ida och Haag som har vunnit individuella medaljer. Något Falk inte har kunnat göra eftersom hon inte fått chansen i något lag. Jag förstår inte detta behov av att racka ner på Falk. Det är bara Stina och Kalla som har fler VC-segrar och pallplatser på damsidan. Hon har varit trea i sprintcupen och rankas tvåa i sprint just nu. Och hon har varit fyra och femma individuellt på mästerskap. Knappast något att fnysa åt. Det händer liksom inte bara av sig självt. Just nu är det något som helt uppenbart inte stämmer för henne men ge henne ett break. Om hon är på topp kan hon vinna i Seefeld.

Inlagd: 2018-12-01, 17:52
Skriven av: Per

Jag menade förstås att Falk inte har kunnat vinna en mästerskapsmedalj i lag eftersom hon aldrig tagits ut…

Inlagd: 2018-12-01, 18:05
Skriven av: Per

Håller helt med Per angående Falk. Sen tror jag inte alls på filosofin att slänga ut dom gamla för att ta in yngre, så längedom gamla håller måttet. Visst finns det en risk att även en åkare so Falk petas med den nivå som svensk damsprint har just nu. Men inte för att hon är för gammal, utan om andra är ännu bättre.

Svensk skidåkning har plats för många skidåkare, både dom påväg upp och ner. Och man bör ha ett system som ger plats åt många. Jag tror dom unga gynnas av äldre åkare som Falk och Ida, snarare än att dessa skulle va i vägen för utvecklingen.

Inlagd: 2018-12-01, 18:36
Skriven av: Manne

Delvis enig med dig @manne. Men det jag menar är att någon inte ska vara med på gamla meriter nu när vi har det helt magiska läge vi har. Lex Haag är över, vi har för många bra unga tjejer för att det ska vara fallet. Jag är helt med på ditt spår med ett nytt system där fler får chansen att träna med varandra. Det lär ju inte vara så att samarbetspartners saknas med hänsyn till hur många världstalanger vi har. Knyt till mer privata sponsorer och skapa ett superlandslag!

Inlagd: 2018-12-01, 18:41
Skriven av: V.Vittoz

Om man studerar resultatlistorna tycker jag att två saker är tydliga: (1) de som gick långt i sprinten igår gör svaga lopp idag (Kläbo, Krogh, Calle, Iversen, Harvey, Stina, Jonna, Falk) och (2) att de som startade sent i både dam- och herrloppet hade en nackdel. Det gör att t ex Iversens, Thorns, Idas och Kallas lopp ”växer”. Ingen rocket science i de observationerna kanske men ändå värt att notera apropå t ex debatten om att man får för lite betalt för sprinten.

Inlagd: 2018-12-01, 19:25
Skriven av: Per

Vittoz… Grejen är ju att man för att avgöra vem som är bäst/kvalificerad behöver förutbestämda system att gå efter för uttagning. Desto jämnare, desto viktigare. Och det ska inte ha nån betydelse för uttag om man är med i a-landslaget eller inte. Men detta tjatar ja ju om hela tidan, så jag ska stoppa den repiga skivan
😉

Inlagd: 2018-12-01, 19:30
Skriven av: Manne

https://www.langrenn.com/getfile.php/4338396.92.mpziqbtlalmjnw/02-totalt-etter-2etp-m.pdf
Vinner av sprinten i minitouren – Federico Pellegrino – ligger på 60 plass etter 2 løp…. Mye tyder på at spesialsprinterne er total sjanseløs i totalen!

Inlagd: 2018-12-01, 19:32
Skriven av: pelle

Om det står och väger mellan Falken och någon annan när det gäller att bli uttagen till någon av stafetterna så borde Falken få chansen.

Inlagd: 2018-12-01, 19:43
Skriven av: karlP

@manne, jag menar att man inte får bli för ”resultatbaserad” Förutbestämda system tror jag inte på. Skulle vara spännande att se Janne Andersson ta ut ett landslag till VM i somras enbart baserat på resultat och status på ligor. Då hade vi inte klarat oss igenom gruppspelet om du frågar mig. Man måste titta lite djupare, se potentialer, möjligheter, lagbygge, framtidsutsikter blandat med hårda fakta. Därför ser jag hellre Moa Lundgren i ett A-landslag nästa år framför exempelvis Falk. MEN, och det vill jag poängtera, helst ser jag att båda två är med och tränar tillsammnas, jag tror att en förändring av upplägget av strukturen kring landslaget är nyckeln.

Inlagd: 2018-12-01, 19:49
Skriven av: V.Vittoz

Ni har väl inte missat denna kanal där man får spännande inblickar i vardagen för hjältarna. Så kul idag att se världens bästa Ebba först acklimatisera sig i den världstopp hon kommer tillhöra många år framöver, och sen hänga med vallateamet som sig själv. Var ska detta sluta för denna superhjälte?!!

Inlagd: 2018-12-01, 20:00
Skriven av: V.Vittoz

Och här kommer länken: https://youtu.be/kv58KbiCi7U

Inlagd: 2018-12-01, 20:01
Skriven av: V.Vittoz

KarlP: Hmm världens bästa 21 åring? hur gammal var Kalla när hon vann TDS? Sin första VC seger i Gällivare? Fast kanske Ebba ändå, då hon har varit på pallen två helger i rad i olika stilar.

Stafett till nästa söndag, Ida, Kalla, Ebba och Stina
3 är givna, bara en klassisk åkare och då finns det bara Frida just nu men dom andra börjar väl röra sig.

Haag hade ju varit given om hon fortsatt,hur dåligt hon än hade åkt före :P

Inlagd: 2018-12-01, 20:32
Skriven av: Andreas P

Vittoz

Håller med. Har inget emot Falk. Hon är en duktig sprintåkare men efter 8 år i landslaget har hon inte ens varit med i en enda OS-sprintstafett på 3 försök.
Inte en enda VM-sprintstafett på 4 försök.

Inte en OS-damstafett på 3 försök
Inte en VM-stafett på 4 försök.

Inre en individuell OS-medalj på 3 försök
Inte en individuell VM-medalj på 4 försök.

Nu har hon inte varit med i alla mästerskap men hon har haft chansen sedan 2010. Hon är i primetime och har alla chanser än men hon har haft chansen att få chansen i ett mästerskap i 8 år och 14 försök. När flera yngre förmågor nu pockar på uppmärksamheten gäller det att Falk presterar i VM.( om hon får åka något lopp).

Det är något som inte stämmer när man inte får chansen en enda gång i någon av stafetterna på 8 år. Det är något som fattas. Det går inte att blunda för detta längre.

Falk kommer inte att få förtroendet i damstafett i VM. Hon visar inte de resultat som krävs. I sprintstafett, som går i klassiskt , så gäller det att prestera i klassiskt. Går inte att bara komma till kvarten i Ruka när konkurrensen är så hård.

Inlagd: 2018-12-01, 20:41
Skriven av: Gunvor

Kalla var 23 år när hon tog första individuella OS/VM- medalj.
Ebba var 19 år när hon tog första VM-medaljen.
Konkurrensen är mycket hårdare nu än 2007 när Kalla slog igenom.

Inlagd: 2018-12-01, 20:45
Skriven av: Gunvor

Säg en norsk skidåkare som kom med i landslaget 2010 som inte har någon medalj. Ta tex Pål Goldberg och Marthe Kristoffersen som inte höll och levererade. Bra skidåkare men inga vinnarskallar.

Inlagd: 2018-12-01, 20:49
Skriven av: Gunvor

Gunvor
Att Falk inte fått chansen kan man ju se på ditt sett att det har alltid har varit Falken som inte hållit måttet.Jag tror inte att uttagningarna är så objektiva.Falk har inte tillhört det inre gänget som Haag och Ida och därför blivit bortplockad av gripen.

Inlagd: 2018-12-01, 20:51
Skriven av: karlP

Falk med flera segrar och precis efter bästa tid i ett local ska kastas ur landslaget för att hon inte tagit mästerskapsmedaljer.

Jag gissar att ingen av er kollade på skidor på 90-talet ;)

Inlagd: 2018-12-01, 21:00
Skriven av: Thorrez

Alltså, oavsett om det varit rätt eller fel uttagningar så är det ju inte Falks fel att hon inte blivit uttagen 2017 och 2018 – de två mästerskap (och egentligen i tre race, för på sprintstafetten i OS var det inget snack) när hon har varit aktuell. Det kan ju aldrig vara ett skäl att dissa henne inför årets mästerskap eller börja tjata om att andra borde få chansen.

Inlagd: 2018-12-01, 21:03
Skriven av: Per

Vittoz… Fast fotboll är en lagidrott så det finns inte den typen av resultat att jämföra individer mot varann där. Och i en lagidrott bör uttaget baseras även på vilken helhet/vilket lag individerna bildar tillsammans. Det är olika lagdelar och egenskaper som ska sys ihop till en helhet, vilket påverkar uttaget. I en individuell idrott är det inte så, där tävlar man direkt mot varandra. Men visst, om det är landslagets träningsgrupp du talar om så tycker jag bedömd utvecklingsförmåga bör vägas in, till viss del. Men i tävlingarna – vc och vm ska dom som är bäst för tillfället åka.

I fotboll finns ju också andra möjligheter än landslaget att ta sig ut internationellt. Om man inte blir uttagen av landslagstränare finns andra tränare som kanske ser ens kvaliteer – som t.ex Zetterberg som ratades av Lagerbäck, men var framgångsrik i klubblag. Även Granqvist som ansågs körd i England, hittade ju andra tränare som såg hans förmåga. Men i längdskidor finns bara landslaget att tävla för internationellt, och därför bör resultat och inte bedömd utvecklingspotential styra vilka som tävlar. För det är många genom, t.ex. Anders Södergren, som fått höra av tränare att dom saknar det som krävs försatt bli bra. Men det kan ingen veta.

Inlagd: 2018-12-01, 21:14
Skriven av: Manne

karlIP
Du skämtar väl det med inre gänget för det kan du väl ändå inte mena allvar med:-)
Jag har inget emot Hanna Falk men man måste inse vad dom har för starka sidor och svaga sidor.
Självklart spelar formen stor roll vilka som blir uttagna men även vad är det för sorts banor. Tuffa banor och Hanna Falk är det tufft, det är fakta. Lätta banor och Hanna Falk skulle vara given. Men sällan det är lättåkta banor på ett VM och tror nog coacherna/tränarna har bättre koll än vi och visst ibland kan det vara gränsfall vilka som ska åka.

Inlagd: 2018-12-01, 21:19
Skriven av: Janne

Resultatmässigt finns det väl en del som varit bättre än Ebba i yngre år. Välbe vann t.ex totala världscupen och fem vc-lopp som förstaårssenior. Johaug var på pallen tidigt och Weng och Kalla förstås. Med det sagt är förstås
Ebba extremt duktig och lovande.

Inlagd: 2018-12-01, 21:44
Skriven av: Manne

Manne
När Kalla vann tour de ski tror jag inte hon var i närheten av förmåga i jämförelse med vad Ebba presterar idag.En ryggskadad kuittenen är ju inte samma sak som en Johaug i toppform direkt.Sen vad Välbe presterade på sovjettiden är ju inte heller direkt jämförbart

Inlagd: 2018-12-01, 21:56
Skriven av: karlP

Johaug var 18 år da hun vant bronsen på 30km fellesstart i VM Sapporo, hun er tidenes yngste medaljevinner i et VM. Ebba er 21 år og langt utenfor slike statistikker.

Inlagd: 2018-12-01, 22:55
Skriven av: Neithiri

Ebba A kommer som det ser ut just nu att förmodligen, om allt flyter på, bli en lika stor profil i längdåkningen som Kalla. Även när det gäller personligheten som är en del av helheten. Åkmässigt så är hon redan nu i världstoppen i båda stilarna. Det tog Kalla många år i eliten innan hon blev riktigt konkurrenskraftig i klassiskt. Men Kalla är framför allt en mästerskapsåkare och där har Ebba nästan allt kvar att bevisa.

Inlagd: 2018-12-01, 23:01
Skriven av: Tobbe H

När det gäller den fjärde stafettplatsen är vad jag förstår resultatmässigt den bortglömda Evelina Settlin lika aktuell som Ingemarsdotter. De kommer i morgon att gå ut samtidigt en sekund bakom Stina och kan få göra upp där. En trevlig dagsorder.

Inlagd: 2018-12-01, 23:28
Skriven av: Tobbe H

Angående den länkade videon med Ebba Andersson som @V.Vittoz delade:
Det är inte konstigt att åkarna blir sjuka – alldeles för mycket kroppskontakt med andra personer till höger och vänster!
Dessutom kindpussning i tid och otid ;-)

Borde vara säkerhetsavstånd fem meter under tävlingssäsong!

Inlagd: 2018-12-02, 00:24
Skriven av: ErrkaPetti

KarlP. Ebba är andraårssenior. Den säsongen vann Kalla årets första vc. Weng hade två pallplatser som förstaårssenior. Och så Johaug förstås – dessutom finns det en del bakåt i tiden, t.ex. Billan.

Men det jag pratar om är resultat. Annat är ju svårt att jämföra.

Inlagd: 2018-12-02, 08:03
Skriven av: Manne

ErrkaPetti: Varför tror du dom har handskar på sig det är genom händerna det oftast smittar.

Sen kan dom inte vara rädda för allting och vet nog hur det går, PS tror inte nån förkyld får komma nära.

Neithiri: Menar det men Johaug har ingen chans mot Välbe :)

Inlagd: 2018-12-02, 08:06
Skriven av: Andreas P

Varför får Falk inte till det i VC? I den form hon är i borde hon ju vara på pallplats men icke.

Skulle aldrig slänga in henne i en stafett i ett mästerskap.

Inlagd: 2018-12-02, 08:14
Skriven av: Andreas P

Calle verkade inte ha bra skidor igår. Han såg måttligt road ut då irländaren gled förbi honom i varvningen. Är Calle i form samt frisk idag tror jag det kan gå fort i spåret.

Inlagd: 2018-12-02, 08:29
Skriven av: Gunmas Svanberg

Tar tillbaka det jag skrev om att Calle verkade ha dåliga skidor. Efter att ha kollat mellantider så står det klart att han tappade mest tid uppför. Han var nog snarare sliten efter sprinten. Hoppas på piggare ben idag.

Inlagd: 2018-12-02, 09:28
Skriven av: Gunmas Svanberg

Gunmas Svanberg:
Calle brukar ju ge upp om det inte känns helt hundra så jag är inte förvånad.

Inlagd: 2018-12-02, 09:33
Skriven av: Andreas P

Tronskiftet klart. Som jag sa igår så tog Ebba Kalla. Kalla hade ändå perfekta skidor idag men inte Johaug.
Märkbart vad lika Ebba åker som Weng.

Inlagd: 2018-12-02, 10:51
Skriven av: Kallner

Johaug har fått briljera i de tuffaste banorna. Fast nu blir det lättare banor och då ser man att tidsavståndet gör att det kommer att vara väldigt jämt. Ebba och Källa kommer att gå om i VM. Johaug bränner mycket krut innan jul och i tds.

Inlagd: 2018-12-02, 10:55
Skriven av: Gunvor

Skandal, hvordan det norske smøreteamet presterer på hjemmebane. Skia til Johaug gikk bedre bakover enn framover!

Inlagd: 2018-12-02, 10:55
Skriven av: pelle

Resultatet kanske inte hade blivit annorlunda men varför låter inte Kalla, Johaug att dra. Ledarna måste gå igenom innan loppet att hon ska lägga sig bakom direkt när hon kommer. Tjänstefel!

Inlagd: 2018-12-02, 10:57
Skriven av: Janne

Gunvor.. Hvem har sagt at Johaug skal gå Tds da? Eller er det bare et ønske kanskje? ;)

Inlagd: 2018-12-02, 11:00
Skriven av: pelle

Men hallå, Kalla släppte förrbi Johaug när det börja gå uppför säger hon själv och det är ju helt fel att släppa upp i norskans bästa del. Bättre att åka på och låta Johaug åka om i så fall. Men som sagt hon skulle släppt upp henne direkt från början. Taktik är inte Sveriges starka sida.

Inlagd: 2018-12-02, 11:02
Skriven av: Janne

Härligt lopp! Kul för sympatiska Östberg. Hon tappade 8 sekunder på första 800 metrarna. Smart att inte dras med i tokkörningen där framme. Och skönt att Stina får till ett bra distanslopp. Det är ju ändå rätt sällan som en stafett avgörs i en spurt så det lär nog bli lite diskussion om Stina bör ta en klassisk sträcka i stafett. Totalt sett lär det svenska laget gå fortare då. Om Frida Karlsson är aktuell för en stafettsträcka lär det vara en klassisk sträcka så då blir det Ebba och Kalla i skate. Jonna gör också en bra etapp. Kör ofta bättre i klassiskt på distans.

Inlagd: 2018-12-02, 11:07
Skriven av: Per

Per
Har alltid tyckt att Stina ska ta sista sträckan men får nog erkänna att jag börjar luta mer mot förstasträckan så hon får tjejer runt sig direkt. Ligga med till sista kilomern och sen dra på och kan ge Frida ett försprång. Sen tror jag hon minst kommer släppa i delad ledning och sen Ebba och Kalla på dom två sista är en skaplig avslutning.

Inlagd: 2018-12-02, 11:14
Skriven av: Janne

Men de kan inte sätta Frida Karlsson mot Johaug på andrasträckan. Så ska hon vara med och de vill testa Stina på en klassisk sträcka på VM lär Karlsson gå förstasträckan. Alternativet till Karlsson-Ebba/Kalla-Kalla/Ebba-Stina blir då Karlsson-Stina-Ebba-Kalla.

Inlagd: 2018-12-02, 11:14
Skriven av: Per

För mig finns det bara två sträckor för Stina, första eller sista för att optimera hennes styrkor på bästa sätt.

Inlagd: 2018-12-02, 11:20
Skriven av: Janne

Ebba bör matchas mot Johauag på stafetten och sen bygger man laget efter det.

Inlagd: 2018-12-02, 11:24
Skriven av: V.Vittoz

Som det ser ut nu så tycker jag inte Johaug är sä skrämmande i en OS stafett.Vi får se hur mycket hon vinner när man kör världscupen på lättare banor.Detsamma vad gäller Ebba.Ska bli intressant och se hur det går för henne med mindra backar

Inlagd: 2018-12-02, 11:31
Skriven av: karlP

Stina är bättre i klassisk stil än fristil men förväntar mig att hon finslipar fristilen till VM. I damstafetten så är det mycket psykologi. Finns ingen som har sådan respekt som Stina på sista sträckan. Frida Karlsson är det bästa alternativet på en första sträcka.

Inlagd: 2018-12-02, 11:34
Skriven av: Gunvor

Stina bör ju gå sista, för man vill ha en bra avslutare. Det skulle väl vaom Sundlings formkurva går som en raket – då kan hon gå sista. Men de är vanskligt, man vill ha nån som är van såna situationer sista och Stina funkar i många scenarier.

Inlagd: 2018-12-02, 11:35
Skriven av: Manne

Som jag ser så är det om Ebba skall åka en 2:a sträcka. Seefeld har inte så här långa backar och banan är lättare.

Går Ebba andra så kan Kalla bomba på 3: sträckan. Kalla kommer att kunna visa kapacitet på VM-banorna. Hon får ut mer där backarna är av annan karaktär.

Inlagd: 2018-12-02, 11:44
Skriven av: Gunvor

Kan bli tåg nu då det snöar.

Inlagd: 2018-12-02, 11:48
Skriven av: Kallner

Dags att Sverige fixar en taktisk rådgivare i laget. I absolut sämsta förhållanden att gå först så ska såklart en svensk göra det. Skärpning

Inlagd: 2018-12-02, 12:07
Skriven av: Janne

Kul med vallningsföre och lång åktid.

Inlagd: 2018-12-02, 12:28
Skriven av: Kallner

Iversen – selvsagt er han Trønder .. ;)

Inlagd: 2018-12-02, 12:32
Skriven av: pelle

Ha ha! Iversen blir svårslagen i år. Har bra chans på totalen. Bra svensk insats med två topp-tio. Och härligt för Calle att få mata ner Bolshunov i en spurt. VC-pers för Thorn på tung kapacitetsbana. Och bra lopp även av Burman som äntligen får ett positivt besked. Måste vara så skönt för honom. Grattis till Tönseth som var värdig minitoursegrare.

Inlagd: 2018-12-02, 12:42
Skriven av: Per

Men att lägga sig precis framför ledaråkarna med skotern och ge både vindsug och tillplattad snö.Om det hade varit vild jakt bakom så skulle det ju varit avgörande.Otroligt amatörmässigt av tävlingsledningen att inte ta tag i det.Är det ren slump att de aldrig gjorde samma sak för den jagande klungan vad jag såg.

Inlagd: 2018-12-02, 12:44
Skriven av: karlP

Vi får buga för fem pallplatser för Norge denna dag!
Men, vi imponeras mest av Super-Ebbas framfart!

En fundering om kommande helg i Beitostölen: Varför kör man inte full distans i stafetterna på söndagen?
Damerna kör 4x4km och herrarna 4×7,5km…?

Inlagd: 2018-12-02, 12:46
Skriven av: ErrkaPetti

ErkaPetti: Var hittar du den informationen? Om det är 2,5km slingan här (https://www.beitoworldcup.com/coop-fis-cross-country-world-cup/loyper/) som gäller för damerna så är det snarare 4*5,5km. Herrarna har åkt 4*7,5km i världscupen sen ett antal år tillbaka

Inlagd: 2018-12-02, 12:59
Skriven av: joow

Calle kommer att ta medalj på 15 km klassiskt.

Inlagd: 2018-12-02, 13:03
Skriven av: Gunvor

Det kan vel ikke være helt krise i norsk langrenn:-)

Inlagd: 2018-12-02, 13:12
Skriven av: Sven

Haga eller Ingvild som avslutare i stafetten nästa helg?

Inlagd: 2018-12-02, 13:14
Skriven av: V.Vittoz

Tror kanskje det blir Østberg eller kanskje Falla? Johaug hadde klart dårligere feste enn de andre i dag så hun fikk nok ikke brukt kreftene optimalt.

Inlagd: 2018-12-02, 13:19
Skriven av: Sven

Gunvor.. ”det tråkiga är att norge får fortsetta att medicinera sina åkare till famgångar. nu är det roethe som har en svår sjukdom, reumatism. han blir helt omvaldlad”.. osv…
Presis slik var flere 100 kommentarer til en annen her bloggen, nemlig Vasstrader!! I tillegg har du arvet hans sykelig misunnelse til alt som er norsk.. ;) ;)

Inlagd: 2018-12-02, 13:41
Skriven av: pelle

@joow, här har jag sett att damerna åker 4x4km…
http://medias4.fis-ski.com/pdf/2019/CC/4141/2019CC4141PR.pdf

Varför man inte åker full mästerskapsdistans i både herr och damklassen är märkligt inför ett kommande VM…

Inlagd: 2018-12-02, 13:46
Skriven av: ErrkaPetti

Ingen fara för Kalla, hon ville vinna och fick betala priset på slutet.. Men det var inga stora avstånd sett till banan.. Se upp för Östberg rnu när vi kommer till lättare terränger.

Ebba visade igen att hennes avslutning håller bra klass. Hon var seg i backen visserligen men sen tog Östberg ingenting i stakspurten trots att Ebba spårade.. Ebba har tillräckligt för att vara på pallen även i masstarterna på VM..

Inlagd: 2018-12-02, 14:17
Skriven av: JohanA

Återigen ett imponerande lopp av Ebba! Bra även av Stina och Sundling som blev topp 10. Dagens åktider för de som tog WC-poäng:

3. Ebba +5 s
4. Kalla +26
6. Stina +32
10. Jonna +1.12
14. Maja +1.22
15. Dyvik +1.23
18. Ida +1.36
30. Settlin +2.19

Moa Lundgren (32:a) var den ende svenska som blev utan WC-poäng idag. Falken startade ej.

http://medias1.fis-ski.com/pdf/2019/CC/4141/2019CC4141PRL.pdf

Inlagd: 2018-12-02, 14:18
Skriven av: Jörgen

Dahlqvist har tagit enorma kliv på distans.. Slutar hon upp med att missa sprintkvalen kommer det bli fler finaler och A-lagsplats nästa säsong.. Hon har gått ikapp Dyvik i nuläget.

Inlagd: 2018-12-02, 14:20
Skriven av: JohanA

Dyvik tackar Maja för att hon dragit åt Anna större delen av banan idag. Enig med dig Johan, Dahlqvist lär kliva upp till A-laget snart.

Inlagd: 2018-12-02, 14:33
Skriven av: V.Vittoz

Alltså, Iversen skejtar ju förbi alla i sista kurvan! han tar 12-13 skär. Kalle och dom andra kanske tar tre skär.

Inlagd: 2018-12-02, 14:35
Skriven av: Andreas Åvik

Norge tilldömdes böter efter att ha fuskat i herrarnas lopp. Norska ledare var ute och körde upp spåret åt de ledande norrmännen. Men böter är meningslöst, ledarna borde ha avstängts för resten av säsongen

Inlagd: 2018-12-02, 15:08
Skriven av: Kurt

Både Burman (5) och Svensson (21) bättre tidsmässigt idag än både Calle (22) och thorn (36)!

http://medias1.fis-ski.com/pdf/2019/CC/4142/2019CC4142PRL.pdf

Inlagd: 2018-12-02, 15:14
Skriven av: Stina

Burman hade stor fördel av att åka i uppkörda spår. Han har tyvärr inte imponerat i säsongsstarten.
När det gäller Kalla tycker jag trots allt hon gör ett klart godkänt lopp idag men hon skulle inte dragit så mycket i början.

Inlagd: 2018-12-02, 15:28
Skriven av: Kallner

Kurt; Var finner du informationen om böter. Jag skulle vilja läsa.

Inlagd: 2018-12-02, 15:47
Skriven av: Anna F

Jag vet inte om någon har sagt det tidigare. Kalla vill ha en personlig tränare som är mycket närvarande. Det har hon inte för närvarande. Hon har nog aldrig varit så tränarlös som hon är just nu. Ingesson är landslagstränare, inte längre Kallas tränare. För att undvika favorisering så har Kalla hamnat sist på listan. Vilket Ingesson i princip erkänner i en intervju i NSD för ett par veckor sedan. Ett svårlöst problem. Det är först under hösten som de har hittat modell som någorlunda fungerar. Kalla är därför inte i samma gnistrande form som hon var förra året den här tiden, enligt Ingesson. Konstigt att ingen sportjournalist har tagit upp den saken tidigare. Kanske för känsligt, i alla fall för gänget i SVT. Eller vad säger ni, har jag fel?

Inlagd: 2018-12-02, 15:47
Skriven av: H. G. Wells

Poltoranin som alltså är rankad FIS-etta på distans startade som typ 60:e idag och körde upp sig till 36:e plats och typ sjua för dagen. Jag hade faktiskt missat att han var med i helgen. Burmans insats var ändå stark måste man säga. Kul att se!

Inlagd: 2018-12-02, 16:20
Skriven av: Per

En fundering kring Kalla: Har inte hon svårt att åka bra två dagar i rad (eller flera dagar i rad)?

Tänker på jaktstarten i Toblach och senaste Tour de Ski där det gick väldigt mycket upp och ned för henne.

Inlagd: 2018-12-02, 16:39
Skriven av: swestam

Kurt, ”Vanligvis skal løypepatruljer gå opp sporet foran løperne, men denne jobben var ikke optimal i dag, sier Renndirektør Pierre Mignerey:

– Det var ikke helt som vi planla i forkant. Jeg kan ta ansvaret på vegne av juryen for at vi ikke gjorde en perfekt jobb i dag, sier han.

Så det var juryen som dummet seg ut og ikke hadde tilstrekkelig med løypemannskap som gjorde at trenerne tok på seg jobben, de skulle selvsagt ikke hatt noen bot.

Inlagd: 2018-12-02, 16:41
Skriven av: Neithiri

Kan tycka att Kalla inte ska behöva gråta efter en fjärde plats. Men tydligen fungerar hon så vad det gäller känsloläget efter ett lopp. Antingen är hon överglad eller också är hon överdeppad utan utrymme för något mellanläge. Helt på eller helt av. Tror dock att helt av-läget släpper snabbt efter att det infunnit sig.

Inlagd: 2018-12-02, 16:49
Skriven av: Gunmas Svanberg

Ordningen är återställd, Norge tog 5 av 6 pallplatser. Vi kan känna oss trygga med läget igen.
Bra lopp av de flesta får man säga. Ebba etablerad nu. Kalla sekunder från pallen. Stina sexa på distansen på den tuffa banan. Sundling revansch från gårdagen. Dahlqvist också revansch, mycket bra och Dyvik bra. Ida och Settlin förmodligen missnöjda.
Vem blir nu fjärdedam i stafetten är nu frågan.

Inlagd: 2018-12-02, 17:59
Skriven av: Tobbe H

@Anna F: NRK väljer att kallar det regelbrott, men det är en del av systematisk fusk: https://www.nrk.no/sport/norge-far-bot-etter-regelbrudd-i-langrennsloypa-1.14321664

Inlagd: 2018-12-02, 19:10
Skriven av: Kurt

Kalla har en handledare som hjälper henne på mentala biten och då borde hon få hjälp att klara ett misslyckande.Trots allt är hon inget barn längre.

Inlagd: 2018-12-02, 20:01
Skriven av: GKA

Lagen inför nästa helg ger nog inte lagledningen någon stor huvudvärk. Gissar på:

Damer: Kalla, Ebba, Stina, Ida, Settlin, Jonna.

Herrar: Calle, Thorn, Burman, Rickardsson, Svensson, Sandström/Eriksson (beroende på ryggen).

Inlagd: 2018-12-02, 20:07
Skriven av: Per

Alltså… vill egentligen inte döma för hårt när det är lösa spår och knasigt före, men herregud vad många skejtskär Iversen tar inför upploppet. Många som riktningsändrar men Iversen tar det till en helt ny nivå. Det är inte mycket till klassisk åkning inte. Var först mäkta imponerad men har tittat några gånger i repris nu och det är ganska solklara regelöverträdelser, inte bara ett enstaka skär som glider iväg utan rejäla skejttag på fyrans växel i rad. Mycket märkligt att det släpptes igenom utan varning.

Inlagd: 2018-12-02, 20:10
Skriven av: Anders

Wells: Har inte tänkt på det som ett problem. Kalla kör ju ändå på nästan samma nivå som i fjol. Idag såg hon lite spak ut redan ut på andra varvet efter att hon kunnat köra avslappnat i eget tempo på det första. Så jag tolkar dagens lopp mest som svag dagsform. Och kanske, som Swestam skriver, som att hon inte alltid går bra när det är flera lopp på raken. Helgen gick lite sämre för varje lopp från kvalet i fredags och fram till dagens jaktstart. Gårdagens lopp var t ex inte heller klockrent. Det syns att Ebba är i bättre form.

Inlagd: 2018-12-02, 20:18
Skriven av: Per

Anders: Tittade också på det igen och du har rätt. Ofattbart att juryn släppte igenom det.

Inlagd: 2018-12-02, 20:29
Skriven av: Per

Det är inte Kalla som kör dåligt idag utan Ebba som helt enkelt är bättre idag. Kalla brukar vara efter Johaug med >/= på 10 klassiskt. Det som är anmärkningsvärt är att Johaug inte hade perfekta skidor men det hade Kalla (och även Ebba). Att Flugan spurtar om Kalla i det läget är inget Kalla behöver vara sur över.
Förresten så tycket jag Kalla växer varje gång hon visar känslor efter loppen.
Däremot kan man fundera över Falkens form och förmåga att hålla flera lopp i rad. Hon är då verkligen ingen stafettkandidat när hon svajar som hon gjort nu i inledningen.

Inlagd: 2018-12-02, 21:01
Skriven av: Kallner

C Kalla 00:28:44
S Bjoernsen 00:29:01
I Flugstad Östberg 00:29:07
S Nilsson 00:29:08
R Haga 00:29:19
E Settlin 00:29:21
T Johaug 00:29:26
J Sundling 00:29:29
E Andersson 00:29:38
I Ingemarsdotter 00:29:42
K Parmakoski 00:29:48
T Stadlober 00:30:28
J Diggins 00:30:36
H Weng 00:30:37
R Brennan 00:30:40

Post Björgen kanske det skulle vara roligare så här? Tider inför dagens jaktstart med fyrdubblade bonustider från sprinten. Bland de sex första finns här tre sprintfinalister och tre som var topp 6 i intervallstarten.

Inlagd: 2018-12-02, 21:04
Skriven av: Manfred

Jag vill se Elina Rönnlund i världscupen nästa helg. Hon vann och slog Sundling förra helgen, och var före Settlin helgen innan.

Även Moa Molander vore intresant. Åkte bra båda helgerna och inte långt efter Fantastiska Frida i Torsdags.

Skall Stina verkligen åka intervallen?

Vad gäller herrsidan så bör Calle åka klassiskt i stafetten och Thorn avsluta.

Inlagd: 2018-12-02, 21:05
Skriven av: Jan

Röthe och Tönseth gjorde väl också skateskär med högerskidan i sista kurvan. De gjorde väl 6 och Iversen 8 skär.

Inlagd: 2018-12-02, 21:15
Skriven av: Kallner

Att R/T skejtar hade ingen betydelse då ingen annan led av det. I. fuskar lite men ingen såg nåt.

Inlagd: 2018-12-02, 21:22
Skriven av: GKA

Det är möjligt att överdramatiserar saken. Kalla är inte i usel form men hon är just nu inte lika bra som förra säsongen.
Kalla har tillgång till Ingesson och till hockeytränaren (glömt vad han heter), men inte på samma sätt som förra säsongen. Jag undrar till exempel var Ingesson kommer att vara under jul och nyår, träna med Kalla på hemmaplan som man gjort tidigare eller kommer han att vara på TDS med landslaget?

Per: När det gäller dagens tävling så tycker jag att vi sett det här tidigare. Resultatet är nog en kombination av för hög utgångsfart (hängde på Johaug för länge), lurigt före (inte Kallaföre) och svag dagsform.

Swestam: Jag har noterat samma sak. Kalla har svårt med flera tävlingar på rad om hon inte är i perfekt form.

OCH vad är det för fel på Falk?

Kalla enligt Ingesson i NSD.
”Däremot är det annorlunda jämfört med sommaren 2017 när Kalla körde sin egen satsning under namnet Team Kalla.

– Charlotte har tränat bra. Men hon har inte haft samma jätteform i somras som hon hade sommaren innan – men fysiskt sett ser hon bra ut.

Magnus Ingesson menar att hoppet från rollen som Kallas personliga tränare till damtränare har varit en omställning för båda.

– Det har blivit en förändring. Jag har inte kunnat ge henne lika mycket tid, säger Ingesson som snarare menar att det till en början nästan blev tvärtom för att undvika favorisering.”

https://www.nsd.se/sport/ingesson-om-kalla-inte-samma-jatteform-nm4970351.aspx

Inlagd: 2018-12-02, 21:41
Skriven av: H. G. Wells

Enig, Iversens kurva är inte ok!

Inlagd: 2018-12-02, 21:42
Skriven av: V.Vittoz

Undrar om Kalla behöver gråta efter Beito nästa helg när det vankas Kalla före på 15 F. Jag tror det inte.

Inlagd: 2018-12-02, 22:23
Skriven av: GKA

Tycker inte Kalla verkar sämre än ifjol.. Hon tog sina segrar ifjol med små avstånd bakåt och i fristil, flera olika var nära att hota då. Johaug är bättre än Björgen helt enkelt och banorna har körts med tufft före.. Det är Anderssons och Östbergs insatser som sticker ut mer.

Kalla går på knäna sista 2-3km det är sånt som händer henne ibland när hon spänner sig tidigt i loppen, hon gjorde en mycket sämre klassisk jaktstart i Toblach förra året glöm inte det..

Inlagd: 2018-12-02, 22:30
Skriven av: JohanA

JohanA: Ja så var det i Toblach. Tremilen i OS är en annan tävling, Hon hängde på Björgen för länge trots att föret och materialet inte gynnade henne.

Men jag är ändå intresserad av omställningen som Kalla går igenom den här säsongen.

Det är inte så att teamet som Kalla har byggt upp runt sig är slagit i spillror. Men hon delar teamet med alla andra i landslaget. Och det kan knappast vara en förändring som gynnar Kallas prestationsförmåga.

Men det handlar inte bara om Kallas situation, det handlar egentligen om hur landslaget skall organiseras. Jag ser längdskidåkningen som en mycket svår sport (precis som simningen) där utövaren behöver konstant kontakt med sin tränare. Löpning och cykling är lätt som en plätt i jämförelse.

Inlagd: 2018-12-03, 06:47
Skriven av: H. G. Wells

Det kan ju vara så att Kalla har vunnit andra saker på att vara med i landslaget igen så frågan är vad som väger tyngst.

Sedan skulle jag verkligen vilja höra Ingessons analys av varför Kalla gick sig så stum i backarna under andra varvet. Tycker inte det bör ske som nu skedde. Men inte sett något sådant i media någonstans.

Inlagd: 2018-12-03, 07:18
Skriven av: swestam

Vi får se med Kalla helt klart men tror vi får vänta ut Beitostölen och Davos först när banprofilerna lugnar ned sig lite.. Jag var rädd när man hade extra backar i Ruka och det här föret i Lillehammer att Kalla skulle falla igenom och vara 40-50 sek efter Johaug. Utan Johaug vinner hon Ruka, är mycket tight tvåa i lördags och förmodligen disponerar hon krafterna bättre när hon får gå i eget tempo från start och vinner minitouren.. Då hade hon höjts till skyarna, med precis samma prestationer.. Därför kan vi inte jämföra med ifjol när inte Johaug var med.

Lite bonus om Kalla går bra i världscupen. Mästerskapen och toppa formen dit är hennes grej, är hon bara i närheten före jul brukar det räcka.. bara att kolla 2015 och även 2017 som var bedrövligt fram till en månad före VM båda gångerna med mycket strul.. Så länge hon slåss om pallen nu är jag mycket lugn. Hon hade haft råd att ta stryk av Pärmäkoski och någon mer också..

Inlagd: 2018-12-03, 07:23
Skriven av: JohanA

Synd att känslomänniskan Kalla ska sätta så stor press på sig själv att hon ska känna sig jätteledsen över en missad pallplats med några sekunder. Nu kan hon dessutom dela pressen utifrån med Ebba som har blivit lika bra. Kanske saknar hon någon riktig kompis i gänget som just nu bara blir yngre och yngre. Syrran hennes var med ute lite i fjol tror jag och hon kanske är helt borta nu.

Inlagd: 2018-12-03, 07:39
Skriven av: Tobbe H

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values