23 februari 2017, av Oskar

Dags för sprint!

Ikväll smäller det äntligen! Vi är alltså tillbaka i Lahtis och den inledande distansen är individuell sprint. Nästan alla rävar är på plats, ja utom dopingavstängda Petuchov.

Värt att notera när det är mästerskap är att nationer som Sverige och Norge endast får ställa upp med fyra åkare (bortsett från nationen med mästare, Dvs eh Norge) jämfört med fler under världscupen. Detta gör att det oftare är något lättare att ta sig vidare från kval men även kvartar.

Den stora frågan nu: kommer Stina att hålla för favorittrycket? Och lyckas någon av våra herrar tråckla sig fram till en final och där en medalj?

Om några timmar får vi se!

308 kommentarer till ”Dags för sprint!”

bra tråd, snygg inledning!

Inlagd: 2017-02-23, 09:01
Skriven av: Tomas

Tack Oskar!

Inlagd: 2017-02-23, 09:27
Skriven av: Anders

Tjejernas starlista:

http://medias4.fis-ski.com/pdf/2017/CC/2219/2017CC2219QUA.pdf

Killarnas startlista:

http://medias1.fis-ski.com/pdf/2017/CC/2220/2017CC2220QUA.pdf

Inlagd: 2017-02-23, 09:30
Skriven av: Anders

Värt att notera att inga Kineser är med i sprinten. Vet ej om de står över VM helt med andra ord. Så tyvärr ingen Sun som har kunnat kvala in förr om åren.

Inlagd: 2017-02-23, 09:35
Skriven av: Anders

Bra uttagning till Skiathlon:

Kalla
Stina
Haag
Ebba

Marcus
Calle
Richardsson
Burman

Inlagd: 2017-02-23, 09:41
Skriven av: Ernström

Jag hoppas på fina tävlingar utan incidenter som stavbrekk, fall och liknande. Må bäste man och kvinna vinna.

Inlagd: 2017-02-23, 09:42
Skriven av: rs

Hur tror ni de slutar?, hur går de för svenskarna?, några floppar,flippar?, har ni några jokers?, vilka tar sig till semi?, final? osv.

Inlagd: 2017-02-23, 10:19
Skriven av: JoelBj

Hoppas att det går bra för Ebba på skiathlon

Inlagd: 2017-02-23, 10:26
Skriven av: skidfantast

Trots allt ganska ovisst inför damsprinten. Kan bli några överraskningar, se t ex upp för amerikanskorna. Men det får jag väl kanske äta upp om bara några timmar. På herrsidan tror jag att det står mellan Pellegrino, Klaebo och Ustjugov.

Inlagd: 2017-02-23, 10:41
Skriven av: LarsW

Kan man förresten säga att Petuchov är dopingavstängd när han inte fällts för något. Avstängd under utredning men inte (ännu?) avslöjad som dopad. Misstänkt men inte fälld, typ.

Inlagd: 2017-02-23, 10:46
Skriven av: LarsW

Hur stor chans ger ni Karl-Johan Westberg att klara kvalet? 50-50?

Inlagd: 2017-02-23, 10:57
Skriven av: peter skigames

60-40, fast det är subjektivt baserat på en känsla av att han inte chokar i skarpt läge. 50-50 om man är mer objektiv och bara tittar på resultat bakåt jämfört med konkurrenterna, skulle jag säga.

Inlagd: 2017-02-23, 11:03
Skriven av: Per

Mycket viktig tävling för Hanna Falk. Misslyckats med alla sina mästerskap. Måste i alla fall ta sig till final… och kämpa om medaljerna.

Inlagd: 2017-02-23, 11:05
Skriven av: vasstrader

Per, ungefär min känsla också. Kan han sedan chocka med en semi är det över all förväntan. KJW är helt klart en åkare som väljer undre halvan om han har möjlighet.

Inlagd: 2017-02-23, 11:20
Skriven av: peter skigames

75-25 på KJW inte lika många kvalificerade åkare med så mellan 24-32

Inlagd: 2017-02-23, 11:23
Skriven av: JoelBj

Joel, fast jämfört med Otepää är det ungefär samma konkurrens nu om man ser på topp-30 åkare. En norsk mindre oas är Oskar Svensson med idag.

Inlagd: 2017-02-23, 11:26
Skriven av: peter skigames

Sprintkvalet:
Stina 3:a
Falken 8:a
Dyvik 10:a
Ida 12:a

Dyvik semi
Stina VM GULD!
Ida Kvarten
Falken Semi
——————————————————————-
Calle 14:e
Teo 15:e
Svensson 23:a
KJW 27:a

Calle Brons
Teo Kvart
Svensson Semi
KJW Kvart

Inlagd: 2017-02-23, 11:28
Skriven av: JoelBj

peter skigames men de underpresterade i Otepää

Inlagd: 2017-02-23, 11:32
Skriven av: JoelBj

Jag tror minst lika mycket på Oskar som på Calle

Inlagd: 2017-02-23, 12:45
Skriven av: Stakaren

Har tyvärr liten tro på Calle. Länge sedan han visade form. Teodor blir bäste Svensk. Tyvärr inga medaljer.

Inlagd: 2017-02-23, 12:50
Skriven av: nn

Som uppladdning har man nu kollat på Björgens kross 2015 i Lahtis. Kanske inte den bästa uppladdningen :-)

Inlagd: 2017-02-23, 12:55
Skriven av: peter skigames

Endelig VM ^_^

Stina er på gang, for tiden. Hun er veldig god på å være i rett posisjon til rett tid, og har høy fart.
Blir det gull i dag? Jeg tror det.

Klæbo gikk seg rett inn i hjertet mitt forrige sprint. Den måten han utklasset eliten på, gjorde han til en gullkandidat for mange, inkludert meg selv.

Inlagd: 2017-02-23, 13:02
Skriven av: Ubersnuber

Hur fan kan dom inte köra Wikén på Skiathlonen efter hennes prestation i Otepää….

Inlagd: 2017-02-23, 14:05
Skriven av: Ski

Falla overlegen i prologen til nå! Da er hun i hvertfall i form.

Inlagd: 2017-02-23, 14:08
Skriven av: Sven

Överlägset kval av Falla. Imponerande. Årets sämsta kval av Stina. Och det såg inte klockrent ut i åkningen heller. Bara 9:a. Vallarna får se till att skärpa till sig. Bra är ändå att Stina direkt spräckte bubblan om att hon är någon slags överlägsen favorit.

Inlagd: 2017-02-23, 14:15
Skriven av: Per

Östberg missar nästan avancemang.

Inlagd: 2017-02-23, 14:17
Skriven av: Stakaren

Blomman är lika nervös som under kvalet i VM 2015. Han gnällde då om glidet. När det blev tävling så åkte Stina suveränt. Blomman måste ta lugnande inför mästerskap. Stina såg hur bra som helst. Kommer att vinna.

Inlagd: 2017-02-23, 14:17
Skriven av: vasstrader

Falla kommer vinna. Hon såg urstark ut. Tufft före kommer att gynna Björgen. Jag gissar att det blir en norsk dubbel och med lite tur fixar Stina bronset. Östberg verkar helt ur slag.

Inlagd: 2017-02-23, 14:31
Skriven av: HF

Om man ska ta kvalet som formindikator (det kan ju skilja i glid mellan lag men kanske inte så mycket inom lagen) så verkar Falk vara i form. Ida och Stina är sämre än tidigare i vinter (om Stina nu inte höll igen) och Dyvik var väl ungefär som väntat. Falla, Björgen och Harsem verkar vara i form bland norskorna medan Östberg och Weng inte imponerade. Diggins var också förvånansvärt långt ner, även i relation till sina lagkamrater.

Inlagd: 2017-02-23, 14:33
Skriven av: Per

HF
Noll koll. Stina lekte sig igenom kvalet:-)

Inlagd: 2017-02-23, 14:34
Skriven av: vasstrader

Tøft føre tror jeg gynnar Stina også. 9 plass prologen på Stina er jo ingenting å bekymre seg over. Bare vent å se. På tøft føre så kanskje Bjørgen kan levere. Hennes sjanse er å kjøre hardt!

Inlagd: 2017-02-23, 14:35
Skriven av: Sven

Per
Herregud, har ni inte lärt er något med åren. Kval och utslagstävlingar är två helt olika tävlingar:-)

Inlagd: 2017-02-23, 14:36
Skriven av: vasstrader

Löst före som enligt uppgift fryser till kvällen. Jag tror Stina gjorde en perfekt prolog. Falla vill visa upp sig och laddar allt, inte optimalt. Det nu tävlingen börjar.

Inlagd: 2017-02-23, 14:37
Skriven av: nn

Slovakiskan Alena Prochazkova var endast två hundradelar från plats 30:e. I övrigt var det inga andra namn som hade kapacitet att gå vidare.

Inlagd: 2017-02-23, 14:46
Skriven av: Stakaren

Nu när herrarna startar börjar det snöa rätt kraftigt. Det kan innebära nya vallningsförutsättningar igen senare i kväll.

Inlagd: 2017-02-23, 14:52
Skriven av: Per

SKANDAL att inte grafiken funkar!!

Inlagd: 2017-02-23, 14:55
Skriven av: Stakaren

Det var Westbergs VM det.

Inlagd: 2017-02-23, 15:02
Skriven av: Tomas

Värdelöst herrkval.

Inlagd: 2017-02-23, 15:02
Skriven av: KGK

Westberg ute. Jönsson borde åkt kan vi ju slå fast då.

Inlagd: 2017-02-23, 15:03
Skriven av: Stakaren

Vallabom???

Inlagd: 2017-02-23, 15:03
Skriven av: Markus

Tror att Sverige överlag hade lite sämre skidor, sen vet man ju inte hur mycket Stina tex tog ut sig och apropå herrarna vet jag inte vad jag ska säga…

Inlagd: 2017-02-23, 15:04
Skriven av: Andreas P

Tror ikke det er vallabom nei. Tror snøen som kom har gjort det tøffere og tøffere mot slutten. Tror Teodor og Petter går videre. Men Ustugov! Han er min favoritt til å vinne.

Inlagd: 2017-02-23, 15:05
Skriven av: Sven

Westberg åker ut. Frågan är vad Emil säger om det:-)

Inlagd: 2017-02-23, 15:05
Skriven av: vasstrader

Gros ute. Flopp.

Inlagd: 2017-02-23, 15:06
Skriven av: Stakaren

Westberg utslagen. Nu måste vallarna verkligen rycka upp sig inför finalerna. Det brukar ibland jämna ut sig mellan kval och final men detta var långt ifrån ok. Emil Jönsson måste vara så förbannad nu att det inte är sant. Att ta ut en åkare som är i mitten av sin skidkarriär som senior och som aldrig varit bättre än 24:a före Jönsson. Obegripligt.

Inlagd: 2017-02-23, 15:08
Skriven av: Per

Len V som varit så bra i vinter floppar rejält. Ramlat? Eller så har han en stor nackdel med sin långa kropp i detta tunga före.

Inlagd: 2017-02-23, 15:12
Skriven av: Stakaren

Nu har vallarna att jobba på vad de gäller materialet…för bra har jag svårt tro att de var..

Inlagd: 2017-02-23, 15:16
Skriven av: jossa

Tyvärr hade jag rätt igår att vallningen är mycket viktig på den här banan och väderförhållandena gör det extra svårt. Tyvärr kan vallarna indirekt avgöra den här tävlingen och det är inte alls kul.
Blommans egen tidtagning bekräftar att vi har missat vilket jag misstänkte redan när jag såg eller rättare sagt hörde Stinas tid. När vi missar vallningen brukar det vara just det här vädret. Känns skit just nu.

Inlagd: 2017-02-23, 15:18
Skriven av: Tobbe H

Spännande med den nya ryssen, född 1996.

Inlagd: 2017-02-23, 15:18
Skriven av: Stakaren

Vasstrader – whatever you say men visst, hoppas du har rätt.

Inlagd: 2017-02-23, 15:21
Skriven av: HF

Dessutom har hela Lahtianläggningen en slags öststatskänsla över sig som gör att jag deppar extra. Hoppas det vänder.

Inlagd: 2017-02-23, 15:22
Skriven av: Tobbe H

Tobbe: Ha ha! Ryck upp dig nu. Det är bättre att de missar nu än i finalerna. Teo bekräftade precis att det är en vallamiss. Han låg 3 sekunder efter Ustiugov i andra backen uppför. Därefter är det ju bara utför och han var 10 sekunder efter i mål. Skidorna måste bli betydligt bättre. Annars blir det svårt. Men vädret kan förändras och vallarna kan sätta det bättre inför finalerna.

Inlagd: 2017-02-23, 15:28
Skriven av: Per

Kvalet gick inte så bra i Falun ifjol heller. Kan vända. Falk hade också bra skidor så man får fundera varför hennes Atomic funkade bättre än Fischer.

Inlagd: 2017-02-23, 15:29
Skriven av: Johan

Falun 2015 menade jag.

Inlagd: 2017-02-23, 15:30
Skriven av: Johan

Jylhä är som alltid vass i kvalet. 4:a. Ska han äntligen prestera i heatloppen inför hemmapubliken?

Inlagd: 2017-02-23, 15:30
Skriven av: Stakaren

Johan: gäller väl så klart även ha bara skidpar för den typen av före åxå vilket Falk kan ha.. var ju även en del från Norge som åkte sämre än väntat medans andra bättre rätt blandet Weng o Östberg var väl sämre än jag väntat mig och Petter o Iversson åxå om nu Norge hade jätte bra material

Inlagd: 2017-02-23, 16:14
Skriven av: jossa

Huva… det här blir en rysare, enligt mina vänner på plats springer vallare från alla nationer omkring med panik och testar och hojtar och skriker väderleksrapporter till varandra. Många frustrerade åkare som tyckte de hade skit under fötterna, medan andra var helnöjda.

Inlagd: 2017-02-23, 16:22
Skriven av: Anders

Det är fullt snöfall nu. Ja, det kan ju slå hur som helst då. Det är väl egentligen bättre än att det är samma förutsättningar som i damkvalet om Sverige hade träffat fel då.

Inlagd: 2017-02-23, 16:25
Skriven av: Per

Detta blir sjukt spännande. Och så ymnigt snöfall på det.

Inlagd: 2017-02-23, 16:28
Skriven av: peter skigames

ja bra med nya förhållanden ändå… hoppas de är gott om föråkare som håller spåren öppna så de bli rättvist

Inlagd: 2017-02-23, 16:28
Skriven av: jossa

Glidet såg verkligen inte imponerande ut på Stina, Såg stark ut annars. Det som talar för Stina är att med lössnön kommer det vara svårt för falla att dra/glida ifrån och allt avgörs på sista spurten.

Inlagd: 2017-02-23, 16:52
Skriven av: jensgunnar

jensgunnar: Falla kommer gå sten hårt i sista backen då gäller de vara vaken… Ida imponera hela vägen härligt med även Hanna o Stina vidare

Inlagd: 2017-02-23, 16:59
Skriven av: jossa

Petter och Sergei är kungar!! Skar hade inte en chans!

Inlagd: 2017-02-23, 17:03
Skriven av: Stakaren

Synd Teo.

Inlagd: 2017-02-23, 17:09
Skriven av: Stakaren

Teo? Vad hände med superformen du pratade om?

Inlagd: 2017-02-23, 17:17
Skriven av: Freddy

Känns som de inte var någon bra dag för Teo heller och tycker även han taktiskt kom fel några gånger…men stabilt bra av Calle

Inlagd: 2017-02-23, 17:17
Skriven av: jossa

Hur ser startlisterna för damernas semi ut? var hittar man dem?

Inlagd: 2017-02-23, 17:19
Skriven av: Andreas Cederström

Stina, Maiken, Hanna och Matveeva i samma semi…och så Caldwell på den. Getingbo, huja.

Inlagd: 2017-02-23, 17:20
Skriven av: Freddy

Tror Falla tar det här, hon ser sjukt stark ut!

Inlagd: 2017-02-23, 17:21
Skriven av: Tomas

Stina hade dåligt glid men de kan fortfarande jobba med det. Idas och Falks var bättre. Kämpa kämpa alla i hela lager nu. Det är en sådan dag!

Inlagd: 2017-02-23, 17:22
Skriven av: Per

De tvära svängarna på den här banan är verkligen kassa.

Inlagd: 2017-02-23, 17:27
Skriven av: Tomas

Sååååå klantigt av Stina!

Inlagd: 2017-02-23, 17:32
Skriven av: Tomas

Gulp tralala

Inlagd: 2017-02-23, 17:33
Skriven av: Danne Normann

Nej.

Inlagd: 2017-02-23, 17:33
Skriven av: Stakaren

vad i hela fridens namn

Inlagd: 2017-02-23, 17:35
Skriven av: Emil

Hon försatte sig delvis själv i den situationen, tyvärr. Ovanligt otaktiskt lopp av Stina. När det gällde som mest. Sprint suger verkligen ibland.

Inlagd: 2017-02-23, 17:36
Skriven av: Freddy

Onödigt av Stina när det räcker att vara bland fyra oftast i första semifinalen. Otaktiskt!

Inlagd: 2017-02-23, 17:39
Skriven av: Janne

Första semifinal, förutom Hediger (endast okej sprinter): Vilket sinnes gäng!

Inlagd: 2017-02-23, 17:40
Skriven av: Stakaren

Suck.

Inlagd: 2017-02-23, 17:44
Skriven av: Stakaren

Ja, hon var superstressad av att skidorna inte gick. Inte den vanliga Stina. Dagen är över.

Inlagd: 2017-02-23, 17:45
Skriven av: Per

Känslan är att detta inte blir Sveriges VM.

Inlagd: 2017-02-23, 17:45
Skriven av: Freddy

ja, vilket bottennapp

Inlagd: 2017-02-23, 17:46
Skriven av: Emil

Öppet mål för Falla nu, tråkigt spänningen försvann där!

Inlagd: 2017-02-23, 17:46
Skriven av: Janne

Ja de var onödigt av Stina varför vara så ivrig hade kunnat gå i utterkurva och fixa de… är hårfint med henne taktiskt idag blev de en jätte miss kom lite fel hela vägen tycker jag… Ida i final även Hanna de är bra av dom även om Hanna hade mycket tur

Inlagd: 2017-02-23, 17:49
Skriven av: jossa

Ja, VM är över faktiskt.

Inlagd: 2017-02-23, 17:49
Skriven av: Per

Hon skulle gjort som en del andra gjort, håll sig mycket längre ut i kurvan och inte vart nära ryskan. Hade tagit henne ändå tror jag och sen räckte ju tiderna ändå.

Inlagd: 2017-02-23, 17:50
Skriven av: Markus

Blek insats av svenska åkarna. Inga herrar till final är underkänt. Teo är nog slut nu. Stina har haft stolpe in hela säsongen, klart hon faller idag.

Inlagd: 2017-02-23, 17:50
Skriven av: rs

Hon tappade det faktiskt i starten där hon förlorade två jämna kamper om positionen. Ovanligt det också.

Inlagd: 2017-02-23, 17:51
Skriven av: Per

Per: Håller med dig blev liksom fel redan från start sedan gör hon en väldigt bra backe och på toppen där ser de ju bra ut ändå…

Inlagd: 2017-02-23, 17:54
Skriven av: jossa

Så trist att Nilsson Falla…

Inlagd: 2017-02-23, 18:00
Skriven av: Stakaren

Faaan! Men kul för amerikanskorna!

Inlagd: 2017-02-23, 18:00
Skriven av: Tomas

Randall? Medalj? Galet.

Inlagd: 2017-02-23, 18:00
Skriven av: Freddy

Grattis Falla. Värdig segrare.

Inlagd: 2017-02-23, 18:00
Skriven av: Per

Stina ska krossa nu på teamsprinten! Ida förtjänade ett brons ida.

Inlagd: 2017-02-23, 18:01
Skriven av: Stakaren

jävligt deppigt att det hängde på materialet

Inlagd: 2017-02-23, 18:03
Skriven av: Emil

Äh, nu tar vi nya skidtag. Alla vet ju ändå att Falla, Nilsson och Weng i regel är de bästa.

Inlagd: 2017-02-23, 18:03
Skriven av: Stakaren

skitdag?

Inlagd: 2017-02-23, 18:04
Skriven av: Emil

Verdens beste mesterskapsløper på sprint er totalt overlegen…De sprintløp som har vært gjennomført tidligere i sesongen har vært bare bare trening fram til VM…. Stor grattis Maiken…

Inlagd: 2017-02-23, 18:05
Skriven av: pelle

Ida och Hanna gör bra tävlingar.. möjligt att Ida hade något sämre material men Hanna kom ju väldigt bra på slutet så hon kan inte haft så dåligt

Inlagd: 2017-02-23, 18:05
Skriven av: jossa

Herregud hva er det Stina driver med? Hun som skal være så taktisk. Helt håpløst! Tror aldri hun hadde slått Falla uansett

Inlagd: 2017-02-23, 18:13
Skriven av: Sven

Grattis Falla till imponerande seger! Å Pellegrino!

Inlagd: 2017-02-23, 18:13
Skriven av: Stefan

Så sjukt rättvis att Pellegrino tog guld! Lika välförtjänt att Ustiugov tog silver!

Inlagd: 2017-02-23, 18:14
Skriven av: Stakaren

Grym herrfinal!

Inlagd: 2017-02-23, 18:14
Skriven av: Tomas

Pellegrino! bästa som hände idag

Inlagd: 2017-02-23, 18:14
Skriven av: Emil

Sterk av Pellegrino. Fullt fortjent. Klæbo tar bronse! Enormt imponerende

Inlagd: 2017-02-23, 18:15
Skriven av: Sven

Bronsj i VM, Klæbo.. Grattis
Men meget fortjent gull til Pellerino…

Inlagd: 2017-02-23, 18:15
Skriven av: pelle

Elände, men om inte Stina vann så var ju Falla verkligen den som förtjänade guld.
Svenska herrarna, vilka miserabla jävla loosers, ngt som katten släpat in till den viktigaste tävlingen på säsongen. Urrk.

Där försvann guldchansen i detta VM (för naturligtvis räknas inte pajasgrenen teamsprint) …. men det positiva ur svensk synvinkel för forts. att Flugan ser fortsatt seg ut, att Weng inte såg sylvass ut idag och detta är viktigt inför stafetten samt för Kallas chans till medaljer bakom Marit

Inlagd: 2017-02-23, 18:21
Skriven av: barterhallen

Fiasko for Sverige på VM`s første dag, kan ikke si at det skuffer meg så mye piss dere har klart å lire av dere i det siste, nå kan dere sitte der å sniffe på nederlaget.

Fantastisk gått av Maiken, ingen tvil om hvem som er sprintdronningen!

Inlagd: 2017-02-23, 18:22
Skriven av: Neithiri

Ett guld till astmanorge var nog i underkant vad de hoppats på. Fruktade trippel på herrloppet men gud var god och gav dem ett litet brons. Ju sämre det går för Norge ju bättre för sporten.

Inlagd: 2017-02-23, 18:26
Skriven av: nn

Man ska inte sälja skinnet innan björnen är skjuten!

Inlagd: 2017-02-23, 18:27
Skriven av: KGK

Den normala taktiken för att sänka är göra en favorit av någon. Mer fundersamt är att vi inte var i topp när det gäller skidor. Lahtis verkar så likt föret i Sverige men det kan ha varit något speciellt. Bara gratulera Italiens lilla team.

Inlagd: 2017-02-23, 18:35
Skriven av: nn

Odd-Bjørn Hjelmeset (ekspertkommentator tv2) sier:

– Det Stina gjorde, det är precis sån skidåkning vi inte vill se.
Även norske skidprofilen Petter S. Skinstad la skulden helt på Nilsson.
”Nilsson kan tacka sig själv. Gick in där det inte fanns plats. Silver-Stina blir Semi-Stina”, skriver Skinstad.

Inlagd: 2017-02-23, 18:38
Skriven av: Danne Normann

Hoppas vi kan hålla god ton härinne. Gäller även er norrmän, glöm inte bort att vi är massvis med skidpeppare som hyllar era norska åkare och verkligen gläds med era framgångar. Fall inte in i träsket.

Med det sagt, först och främst ett supergrattis till Falla, överlägset bäst idag. Synd att vi inte fick se superduellen i finalen, men Stina gjorde bort sig på egen hand. Sådan är sprinten, bara att bryta ihop och komma igen. Grattis även USA med fantastiska skidor och formtopp! Enda svenska ljuspunkten var väl två svenskor i final.

På herrsidan är Pellegrinos seger så förtjänt så förtjänt. Även här ett stort grattis till Norge för den fantastiska Kläbo och hans genombrott. 20 bast och VM brons i den mest konkurrensutsatta grenen! Grymt! Vill även hylla Petter för att han visar att hur jävla ur form han än är så har han en tävlingsnerv utan dess like. Gav allt, men det räckte såklart inte. Svenska herrarna förvånansvärt usla, återigen, sprintherrarna måste ta ett grepp om det här efter säsongen.

Annars är väl det största grattiset till FIS för att de får medaljörer från såväl USA som sydeuropa. Detta behövde skidsporten.

Inlagd: 2017-02-23, 18:39
Skriven av: Anders

Hjelmeseths kommentarer är under all kritik. (Tänker mest på andra meningar, inte med ovan). Sjukt nedlåtande. Ödmjukheten, Norge, ödmjukheten? Finns inte.

Inlagd: 2017-02-23, 18:40
Skriven av: Freddy

Det eneste positive med Stina Nilsson i dag var at når hun først skulle kjøre som en tulling så gikk det ut over Epo-Matvejeva, takker henne for det.

Inlagd: 2017-02-23, 18:46
Skriven av: Neithiri

Jeg skrev tidligere i uka ,at det er moro (kul ) at SVENSKENE er så høyt oppe før VM . Da er det ekstra moro å knuse dere i VM
.PS blir nok ikke mange medaljer i VM for Sverige

Inlagd: 2017-02-23, 18:48
Skriven av: Danne Normann

Neithiri: Vi skall det i åtanke när anabol-Johaug kommer tillbaka.

Inlagd: 2017-02-23, 18:52
Skriven av: nn

Trist ton här av vissa, lite synd när vi andra har fest.

Pellegrino fick det så välförtjänt liksom Maiken. Riktigt bra tävlingar även om det kanske inte bådar gott ur svensk synvinkel just nu…

Inlagd: 2017-02-23, 18:56
Skriven av: Gunnar

DN: Nej det blir enligt min gissning 3-st. Allt annat vore en överraskning. Herrarna är ur slag och denna gång så räddar inte Olsson dem. Calle och Hellner räcker inte till medalj.

Inlagd: 2017-02-23, 18:59
Skriven av: nn

Vi ska inte förhäva sig i sin ilska.

Inlagd: 2017-02-23, 19:01
Skriven av: KGK

Rättelse,
Vi ska inte förhäva OSS i VÅR ilska.

Inlagd: 2017-02-23, 19:02
Skriven av: KGK

Det svenska herrsprintstafetten känns ju helt borta. Teo? Urusel form. Vem ska ens köra nu. Emil och Calle?

Inlagd: 2017-02-23, 19:03
Skriven av: Per

USA vallar bättre än Sverige. USA vallar bättre än Norge. Hur stor vallabuss har USA? Säker världens största.

Inlagd: 2017-02-23, 19:15
Skriven av: H. G. Wells

Nå blir nok Stina meget farlig på duathlon, som blir hennes siste sjanse på en induviduelt gullmedalje i mesterskapet. Hun kommer ikke til og slippe en millimeter underveis i løpet….
Men hun må slutte med den meget farlige og brede stavføringen hun innehar både før, og på oppløpet. Hun kan fort skade sine konkurrenter…..

Inlagd: 2017-02-23, 19:22
Skriven av: pelle

Anders

Jeg og de fleste nordmenn er 100% enig med dine synspukt over

Inlagd: 2017-02-23, 19:30
Skriven av: lars ola thorud

Skönt att det inte va OS sprinten
i allafall tröst i bedrövelsen

Inlagd: 2017-02-23, 19:32
Skriven av: Christian

En glädjande sak, kommer fler tävlingar inom kort.

Inlagd: 2017-02-23, 19:42
Skriven av: KGK

En del av de norske hadde fantastiske ski i dag. Spesielt Maiken. Imponert over Ida Ingmarsdotter i dag. Burde jo ikke være hennes føre, men hun presterte bra. Tyder på god form. Er litt glad Marit ikke gikk lenger i dag. Da har hun friskere bein på lørdag. Var det kanskje en liten vallamiss på Sverige i dag? Synes ikke skiene virket veldig gode.

Inlagd: 2017-02-23, 20:00
Skriven av: Sven

Calle Halvarsson bekymret for formen sin. Ikke bra!

Inlagd: 2017-02-23, 20:08
Skriven av: Sven

Jo, tittade igenom sprinten igen och det är inte bra skidor på svenskarna. Men även vissa norrmän och norskor har dåliga skidor. Nu är det ju en vintersport så det ska vara såhär. Såg ut som Iversen hade klister under skidorna, finnarna hade uruselt glid, Skar hade också dåligt. Krogh såg ut att tappa i utförsbackarna i finalen. Men Stina hade inte bra grejor, hon forcerar fram i semi, tar två sekunder på Falla i backen som hon tappade tidigare, men tappar detsamma utför, tvingas jobba tidigt, blir trött och slarvar och förstör för Matvejeva.

Calle tyckte jag också hade dåliga grejor, jobbade fint och såg stark ut men fick inget betalt för det.

Nåja, sådan är skidsporten, det är utomhus och så vidare. Men USA visar att de kan snöfall jädrigt bra. Suveränt

Calle och formen, ja. Inte så bekymrad över formen, mer över självförtroendet. Han är en humörsåkare.

Inlagd: 2017-02-23, 20:16
Skriven av: Anders

Hvor mye tror dere en sprint koster av krefter med tanke på lørdag? De største konkurrentene til Sundby gikk jo i dag.

Inlagd: 2017-02-23, 20:22
Skriven av: Sven

Ja en dålig dag på jobbet kan ju alla ha

Inlagd: 2017-02-23, 20:26
Skriven av: skidfantast

Måste svida för Petter en sån här dag.

Inlagd: 2017-02-23, 20:29
Skriven av: KGK

Ska bli kul o se Ebba på lördag
tro det inspirera Charlotte oxå
hon verka väldigt glad i Ebba

Inlagd: 2017-02-23, 20:31
Skriven av: Christian

Jag blir inte förvånad om VM:s skiddrottning blir Jessica Diggins. Idag har hon blivit silvermedaljör utan att vara en sprinspecialist. Hon har kapacitet att vinna såväl distanslopp som sprinstafett under VM. Dessutom är hon social och ödmjuk, visar inga divalater av något slag.

Inlagd: 2017-02-23, 20:33
Skriven av: Gösta

Sven – för herrarna tror jag inte det kostar så mycket. Det är inte samma urladdning för herrarna jämfört med damerna, pga att herrarna åker så pass mycket kortare jämfört med deras fysiska prestanda. Men de som är i herrfinal lider nog lite av det i alla fall. Så Krogh, som inte imponerade idag, lär ha lite känningar inför skiathlonen. Ustiugov är i kanonform men klart att det kostade lite.

På damsidan kostar det mer, men ingen av finalisterna är topptippade på skiathlonen. Björgen, Weng och Östberg fick snarare ett bra tempopass. Men Östberg ser svag ut, nog har hon sett bättre ut tidigare. Weng vet man aldrig, men hon så sådär fruktansvärt nervös och spänd ut så man vet aldrig hur hon tacklade det här.

Inlagd: 2017-02-23, 20:35
Skriven av: Anders

Diggins er i form ja, men jeg tror den beste muligheten hennes for medalje nå er 30km skate. Hun er vesentlig dårligere i klassisk og vil slite på lørdag samt teamsprinten.

Inlagd: 2017-02-23, 20:38
Skriven av: Sven

Jönsson och Calle bör åka teamsprinten. Tyvärr är inte Teo och Oskar i den form som de haft tidigare under vintern. På damsidan Ida och Stina.

Inlagd: 2017-02-23, 20:56
Skriven av: Stakaren

Det blir meget tøft for Stina, som går skiathlon -7,5 x7,5 km på lørdag – og møte en kampklar og utvilet Maiken på lagsprinten på søndag…

Inlagd: 2017-02-23, 21:23
Skriven av: pelle

Jag tror dock att Nilsson har en högre kapacitet än Falla i sprint. Om man tittar totalt sett över hela säsongen. Men ikväll var Falla bäst även om Nilsson hade stått på benen.

Inlagd: 2017-02-23, 21:29
Skriven av: Stakaren

Att Calle inte ens på ett VM kan ge allt ända in är ju för dåligt.Stor chans att 4 åkare går vidare från hans semi.Men så fort han känner att någon är bättre så lägger han bara av.Vad som helst kan ju hända i en sprint folk kan snubbla till eller vad som helst.Men i och med att Calle åker i mål 20 meter efter så ger han sig inte själv chansen.
Tycker att man borde plocka bort honom från stafetterna.Tycker inte att det går att lita på att han ger allt om han inte råkar ha bästa skidorna ochsuperform.Bättre att plocka in Jönsson.Kanske lite lägre toppkapacitet men bättre skalle.

Inlagd: 2017-02-23, 21:36
Skriven av: KarlP

Falla växer fram som en kandidat till norska stafettlaget i den form hon är i nu.

Sven: Ang. frågan hur mycket det kostar inför lördag tror jag också mest att det påverkar om man går till final och då kanske främst mentalt. Det blir liksom en urladdning. För pallen kommer alla extra intervjuer och presskonferenser, dålig sömn på det etc. Så Harvey tror jag inte påverkas så mycket. Inte heller Stina, Weng, Björgen eller Calle.

Inlagd: 2017-02-23, 21:38
Skriven av: Per

Undrar om inte det var psyket som fällde Stina idag. Så lite blek om nosen ut före.

Inlagd: 2017-02-23, 21:38
Skriven av: KGK

Väldigt roligt för de finska herrarna att de åkte så bra idag, speciellt Haakola som kom till final. Det gladde publiken mycket.

Inlagd: 2017-02-23, 21:47
Skriven av: Stakaren

I meningen att hon var övertaggad i så fall. Hade inte kylan på slutet. Men hon var helt lugn och samlad redan direkt efteråt i intervjun så jag är inte orolig för att det påverkar henne framöver. Hon är grymt stark mentalt.

Inlagd: 2017-02-23, 21:48
Skriven av: Per

Gösta: Ja, Diggins är lätt att tycka om. Minns hennes sprudlande glädje i Falun när hon bärgade silvret efter Kalla och även där dela pallen med en amerikanska. Magiskt!
Diggins har dock haft en förmåga att hävda sig gott på Lahtissprintarna så det var ingen jätteöverraskning.

På tal om TS så är frågan om inte Emil och Calle ska ta denna?

Inlagd: 2017-02-23, 21:48
Skriven av: peter skigames

Stina burde jo kjenne at den semifinalen gikk veldig snabbt. Rent taktisk er det veldig dumt å ta de sjangsene hun gjorde. Det har vi ikke sett av Stina tidligere så jeg tror det var noe mentalt som gjorde at hun ikke klarte å fokusere 100%. Synes ikke hun så veldig pigg ut heller så jeg tror hun skal få tøft å henge med på lørdag.

Inlagd: 2017-02-23, 21:49
Skriven av: Sven

Tror det kan være litt risky å kjøre Calle til TeamSprinten. Han kommer til å ha en 3mil i beina. Jeg ville kjørt Emil og Oskar Svensson.

Inlagd: 2017-02-23, 21:51
Skriven av: Sven

Någon skrev att glid är särskilt viktigt i sprint. Det stämmer inte. Det är särskilt viktigt på distanslopp. Om inte vallateamet hittar rätt nu kan det bli som Holmenkollen. Det absolut viktigaste just nu är att vallateamet hittar rätt på lördag. För flera svenska åkare är uppenbarligen i form: Falk, Ida och även Stina misstänker jag men hon hade sämst material av de tre. Tror även Calle snart kan vara i slag. Teo är den jag blir mest överraskad över. Han måste ha något i kroppen.

Inlagd: 2017-02-23, 21:56
Skriven av: Per

Calle är en gudabenådad längdskidåkare, men än har har mycket att bevisa. Tur att han är ”ung” (med längdskidåkningsmått sett). Ha i åminne att Johan tog sin första världscupseger som 28åring och sin första individuella medalj i mästerskap 2010 som 30-åring (även om det kändes som han var på väg mot något stort i Turin innan han blev fälld av en italiensk drickalangare). Det är lätt att glömma bort.

Calle behöver en grym mental coach och ett långsiktigt arbete med denna. Sedan tror jag att vi har en världstjärna som kan ta över efter MJS!

Inlagd: 2017-02-23, 22:03
Skriven av: En_Oskar

Materialet burde ikke være noe problem på lørdag. Minusgrader og tørrvoksføre. Ikke meldt noe snø.

Inlagd: 2017-02-23, 22:05
Skriven av: Sven

All heder åt Falk och Ida. Riktiga kämpainsatser som nästan räckte till medalj trots att Falk såg ganska slut ut i semin och också i finalen. Synd om detta skulle bli hennes enda lopp i VM. Falla såg annars överlägset starkast ut hela dagen. Tala om välförtjänt guld. Men vem ska hon åka med med i teamsprinten? Weng? Kul med medaljer till Diggins och Randall också.
Rena mörkret för svenska herrarna men de var ju inte ensamma. Fransmännen misslyckades ju också helt. Håller med Sven här om att Emil och Oskar kan köra för Sverige. För Norge blir det väl Kläbo och Krogh som jag tycker såg väldigt stark ut fram till finalen men fyra är ju inte dåligt direkt.

Inlagd: 2017-02-23, 22:09
Skriven av: LarsW

Oro över att dagens lopp skall sitta i på Lördag tycker jag är överdriven. Är du i form så är en vilodag tillräckligt med råge. Kan snarare vara en fördel att få ett rejält fartpass. Viktigt att vallateamet hittar bättre på Lördag som Per noterat.

Inlagd: 2017-02-23, 22:12
Skriven av: nn

LarsW: Nei, Krogh skal gå skiathlonen, på sprintstafetten (som er klassisk) skal Iversen og Klæbo gå.

Inlagd: 2017-02-23, 22:20
Skriven av: Neithiri

Calle har en hög högsta nivå men hans förmåga att toppa formen är inte bra. Han bommade formen i Falun- VM (hans livs viktigaste tävling) och ser dessvärre ut att ha bommat även nu. Han måste fundera ut något annat upplägg till OS.

Inlagd: 2017-02-23, 22:20
Skriven av: nn

Iversen eller Kläbo vid sidan av Krogh är frågan. Har Kläbo uthålligheten som krävs?

Inlagd: 2017-02-23, 22:22
Skriven av: Stakaren

Jag tycker man bör förändra sprintstafetten. Jag gillar verkligen tävlingsformen men distansåkare har för stor fördel. Vill hellre se att varje åkare endast åker två gånger istället för tre.

Inlagd: 2017-02-23, 22:25
Skriven av: Stakaren

Tyckte Björgen såg lite håglös ut
idag kanske lite formtapp
Östberg var en skugga av sig
själv förra året vann hon typ
alla sprintkval nu knappt
hon klara kvalet märkligt
Weng har oxå dalat i kvalen
men är en duktig kvinna mot
kvinna åkare me i dag var hon
blek kom in på upploppet
innan Ida men fick klart
stryk tror Norge får förlita sig
på 37 åringen helt om det
ska bli fler guld på damsidan

Inlagd: 2017-02-23, 22:27
Skriven av: Christian

Christian: Fast man tappar inte form så snabbt. Tror också det för en gångs skull var sämre skidor för henne idag. Det slutade precis snöa när hennes heat gick så det kan ha varit ett 50/50-val som slog fel. Däremot tycker jag att det märks att hon är lite starkare i klassiskt i år. Det är där hon har vunnit mest överlägset.

Inlagd: 2017-02-23, 22:32
Skriven av: Per

Per
Du har säkert rätt
Men man kan väl få hoppas
åtminstone en 26-27 sekunder
Så det blir spännande på lördag

Inlagd: 2017-02-23, 22:53
Skriven av: Christian

http://www.dagbladet.no/tema/foler-seg-som-storre-stjerne-i-sverige-enn-i-norge/67330881
Klart det… i Norge er sprint og regnes bare som en B-øvelse i sporten langrenn…… Men allikevel, i dag visste Maiken stor idrett..

Inlagd: 2017-02-23, 23:04
Skriven av: pelle

Christian: :-) Definitivt. Med konkurrenskraftiga skidor har åtminstone Kalla alla möjligheter att gå med Björgen på lördag.

Inlagd: 2017-02-23, 23:29
Skriven av: Per

I rent formbesked var Calles tävling sämst idag. Visst, surt att Teo inte var bra men hans form påverkade bara dagens tävling. Calles kan påverka två stafetters öden, och jag blev inte precis mer optimistisk över sprintstafetten eller en ev. spurtuppgörelse i stafetten efter detta.

Tjejerna är jag inte ett dugg orolig över. Stina sa att hon kände sig bättre och bättre och jag tyckte att hon från det jobbiga läget i semin gjorde rätt taktiskt, men utförde det fel. En meter bredare i sista sväng och både hon och Matveeva hade varit i finalen, och jag tror att dessa också hade gjort Falla sällskap på pallen, kanske lite utmanade av Diggins. Men sprint är sprint.

Falk och Ida gjorde det bra efter sina förutsättningar. Idas tävling var ett rejält plus i kanten sett till vad hon hållit för nivå i år, vilket är mycket lovande för båda stafetternas öden när man samtidigt lägger ihop hur pass mediokert norskorna körde som lag betraktat. Nu säger inte sprinten så mycket för Weng(hon var OK) och Björgen, men när det kommer till Östberg är jag mycket osäker.

Inlagd: 2017-02-23, 23:29
Skriven av: Johan

Mycket välförtjänta guldmedaljörer, de senaste två årens bäst fristilsprinters får vinna VM guld. Surt att Stina klantar till det men det var hennes eget och hade oavsett varit chanslös på Maiken!

Vilka härliga lopp det blev på herrsidan med Northug, Kläbo, Ustigov och inte minst Pellegrino!

Nej Sverige hade inte dåliga skidor idag, Ida och Falk gör det bättre än man kan förvänta. Stina och Teo givetvis sämre men i Stinas fall berodde det inte på skidorna. Övriga som förväntat.

Inlagd: 2017-02-23, 23:31
Skriven av: Jan

Som sagt klantigt av Stina att ta en så snäv kurva och självklart är Fall värdig vinnare eftersom hon vann ju.
Men hade Stina stått på benen bara så hade det varit en fight i finalen mellan Stina och Falla som vanligt. Att hon skulle vara chanslös på Maiken tycker jag är skitsnack bara.
Men onödigt att spekulera för det ingår att stå på benen.

Inlagd: 2017-02-23, 23:41
Skriven av: Janne

Förövrigt intressant att Hård tycker Niskanen är en bra sprinter, och undrade varför hon inte är med.

Inlagd: 2017-02-23, 23:55
Skriven av: Jan

Flugan var inte sig lik idag. Hon brukar vara jämnheten själv och det på en hög nivå även om ett litet snäpp ner jämfört med föregående säsong. Dålig dagsform eller tar hon sig i kragen på distansloppen? Intressant också med tanke på kommande stafett.

Inlagd: 2017-02-24, 00:09
Skriven av: peter skigames

Janne: Håller med, finns inget som tyder på att Falla hade parkerat Stina i finalen, med det inte sagt att Falla inte imponerade. Stina var nästan på väg att vinna den där semin med farten hon hade byggt upp, om jag får spekulera. Och hon hade inte gått på max i något av heaten.

Såklart också rätt att det ingår att stå på benen, Stina spelade ett för högt spel idag, vi har sett till flera gånger tidigare i Lahtis att det är incident-tätt i sista kurvan och vi fick se det ett antal gånger idag också.

Inlagd: 2017-02-24, 00:15
Skriven av: Johan

Stina hade vunnit utan fall. Tråkigt att inte den bäste vinner.

Inlagd: 2017-02-24, 00:34
Skriven av: vasstrader

Östberg är en svag länk i det norska stafettlaget.

Inlagd: 2017-02-24, 00:35
Skriven av: vasstrader

Blev ju nästan Diggins och Pellegrino som jag hoppades på. Kul!

Skönt att Sverige (och Norge) för en gång inte hade överlägsna skidor.

Inlagd: 2017-02-24, 06:57
Skriven av: Johan

– Hela teamet gjorde ett fantastiskt jobb. Jag hade de bästa skidorna på banan i dag tror jag, säger Pellegrino.

Även amerikanskorna hyllar sitt vallateam efter dagens två medaljer.

Efter Lowell Bailey guld i skidskytte-VM sa Tim Burke så här.
“But we had phenomenal skis and I knew if he was close there, he would make it. There was no way anyone had better skis than us… He owes a serious tip to the service guys.”

Är man tillräckligt överlägsen (som Falla var i finalen) så går det att vinna med lite sämre material, normalt så går det inte. Jag menar inte att norska och svenska vallagängen gjorde bort sig, men det fanns andra som lyckades bättre.

Med tanke på väderprognosen så får jag onda aningar inför resten av mästerskapet, liksom de svenska åkarna säker också får.

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser#geonameid=649360,flik=0

Inlagd: 2017-02-24, 07:26
Skriven av: H. G. Wells

I morgon blir det riktigt kallt (minus 10-11) och sol i Lahti när damernas race går. Lite varmare på em för herrarna. Låter dessvärre som norskt vallaföre. Men allt är väl bättre än igår.

Inlagd: 2017-02-24, 07:27
Skriven av: Per

Normalt svenskt vinterföre har tydligen blivit något svårvallat. Möjligt att Italien och USA hittat någon ny produkt? Jag tror inte det.

Inlagd: 2017-02-24, 07:38
Skriven av: nn

Jeg tror også at Kalla kommer til å følge Bjørgen i morgen og kanskje Weng. Problemet til Kalla er at hun må gå i fra for å kunne vinne. Hun tar ikke Bjørgen og Weng i en spurt.

Inlagd: 2017-02-24, 08:02
Skriven av: Sven

Per,
Om Stinas skalle, finns alltid ett undantag som bekräftar regeln.

Inlagd: 2017-02-24, 08:43
Skriven av: KGK

KGK: Ja, och det går ju fel ibland för den som fattar beslut blixtsnabbt och på instinkt. Det är oundvikligt. Hon gjorde nog rätt som gick ut igår i alla fall men sedan blev det 10 cm för tajt.

Inlagd: 2017-02-24, 08:53
Skriven av: Per

Sprinten blev speciell. Alla pratade innan om hur gott om plats det var men vädret gjorde banan till ett spår snabbare än de andra. Det stressade Stina i onödan. Hon var illa ute redan i kvarten. Inte många millimeter från fall. Redan där kunde det ha tagit slut.

Inlagd: 2017-02-24, 09:20
Skriven av: nn

Nya tag på skiathlonen!

Sverige har inte alls börjat bra, vi har oftast behövt en förlösande medalj i början av mästerskapen och det var länge sedan vi missade medalj i sprint på ett mästerskap. På damsidan tror jag inte det spelar så stor roll även om vi missade den riktigt stora guldchansen redan första dagen. Herrarna är nog mer osäkra, Calle lät inte alls bra i intervjuerna och övriga herrar har ju inte direkt visat storform heller. Sverige kan få ett tufft mästerskap men vi kan nog ändå nå 6 medaljer med lite tur och stolpe in.

Norge har börjat fint. Tog ”fel” guld på sprinten, men två medaljer var bra i den gren som var mest konkurrensutsatt. Frågetecken finns dock kring ett par av åkarna, framförallt Östberg och Iversen. Men man har sådan bredd att guldchanserna inte har minskat ett dugg.

USA har haft fullträff och ser ut att kunna gå mot mer framgångar. Har ett par medaljchanser kvar framför allt på damernas stafetter och kanske genom Diggins på någon av distanserna.

Italien kom, såg och segrade. En medaljchans hade man och den tog man, guld dessutom. Kan känna sig nöjda med det och lär inte sticka upp mer i detta mästerskap.

Finland gjorde som förväntat under sprinten, men det var inte där man har förhoppningar. Svårt att avgöra hur man ligger till, men Niskanen har visat fin form.

Inlagd: 2017-02-24, 09:21
Skriven av: Anders

Per: Har kollat incidenten igen flera gånger. Är nog mer än 10 cm för tajt. 80-120 cm för tajt skulle jag bedöma.

Inlagd: 2017-02-24, 09:36
Skriven av: Johan

Johan: Hon sätter staven och/eller skidan på Matvejevas skida. Jag är beredd att sträcka mig till 15-20 cm men hon behöver ju inte vara en meter från Matvejeva.

Inlagd: 2017-02-24, 10:41
Skriven av: Per

Først, jeg syntes det var fryktelig trist at både Stina Nilsson og Mateeva røk av i semi’en.

Men – det er ingen tvil om at Mateeva fikk sitt løp spolert, helt uten skyld. Hun kan ikke gjøre noe galt når hun ligger mellom Falla og Nilsson. Det er Nilsson som ligger ytterst og har plass.

Det ligger i denne konkurranseformens natur at det blir tight – med fall og stavbrekk som resultat.
Men det skal nevnes at Stina Nilsson, som først og fremst er særdeles dyktig i sprint – og både er søt og sympatisk – ikke er noen engel i sprint!
Det er ikke første gangen hun krysser foran på en vél offensiv måte. Vi husker innspurten i Oberstdorf (TDS 2016) der Weng ble innestengt og sprinten i Drammen samme sesong, der hun hoppet inn foran Pärmekoski. Håper hun lærer noe av dette.

Men nå er det nye løp – og Nilsson/Kalla blir veldig farlig i alle konkurransene, faktisk.

Inlagd: 2017-02-24, 10:53
Skriven av: Fabulator

Finska herrarna åkte ovanligt taktiskt i semifinalen. Jylhä drog ner på farten från sin position som tredje i fältet i sista hårnålskurvan och bromsade upp resten av åkarna så att Hakola fick ett så stort försprång att finalplatsen i princip var säkrad redan där. Taktiken var att han ännu själv skulle ha hunnit säkra en finalplats på tid, men det lyckades inte denna gång.

Inlagd: 2017-02-24, 11:11
Skriven av: RGB

Att Matveeva rök är väl inget att sörja.

Inlagd: 2017-02-24, 13:11
Skriven av: Kallner

Hon borde inte ens vara med på VM.

Inlagd: 2017-02-24, 13:13
Skriven av: Kallner

Bästa dam o herr sprintåkare vann i dag ingen ide att älta om inte om varit bara ta nya tag .O man ska inte ta ut medaljer i förväg det ska ju som sagt åkas om det först då vet man

Inlagd: 2017-02-24, 13:55
Skriven av: skidfantast

Skidfantast
Dom som vinner är väl för dagen alltid dom bästa?

Inlagd: 2017-02-24, 13:58
Skriven av: Janne

http://www.expressen.se/sport/kronikorer/tomas-pettersson/tomas-pettersson-stina-nilsson-kommer-visa-er-alla-ryggen/
skidfantast…. Helt enig med deg… disse medaljer som blir utdelt i forkant har liten verdi, og skuffelsen dess større når det ikke klaffer…

Inlagd: 2017-02-24, 14:41
Skriven av: pelle

Stor forskjell på VC og VM. Det mentale spiller ofte en større rolle i VM.

Husker forrsten oppslag i svenske aviser før OL i Vancouver. Norge hadde idrettspsykolog med seg, og dette ble det gjort mye narr av fra svensk side.

De beste klarer ofte å takle presset bedre, det så vi ganske tydelig i går.

Inlagd: 2017-02-24, 14:46
Skriven av: tor

Har endast sett sprinten på play. Det råder ingen tvekan om att Falla är en värdig segrare, mycket bra jobbat och grattis Norge.
Stina hade nog inte kunnat vinna eftersom föret inte funkar för Stina med lösa spår i lång uppförsbacke, där är Falla med sin lättare kropp och snabba frekvens starkare. Trodde nog att Weng skulle gå ännu snabbare än hon gjorde.
För herrarna var det en enda lång pina. Varken Calle eller Teo ser ut att ha nån vidare toppform. Det som oroar är att de innan loppet verkade vara på gång vilket tyder på osäker självinsikt om formen. Men det kan också släppa ganska snabbt.
Tycker att Northug överraskade på ett positivt sätt och har nu fått en riktig genomkörare.

Inlagd: 2017-02-24, 15:02
Skriven av: Kallner

Falla är tveklöst värdig segrare men av semifinalen var det väl inte uppenbart att hon nödvändigtvis hade vunnit en final mot Stina? Stina gick enkelt upp i rygg på Falla i sista backen när Falk lämnade utrymme och hon låg typ en tiondel efter Falla när hon föll. De starkaste gick i den semin som var helt jämn mot slutet.

Inlagd: 2017-02-24, 15:23
Skriven av: Per

tor: Ja, dette med latterligjøring av norsk idrettspsykolog har merkelig nok svenskene stoppet med. Det kan hende dette har med å gjøre at svenskene til slutt fant ut at det ikke var så dumt alikevel, for nå har de jo en selv..

Det er vel selve symbolikken på svensk langrenn de siste tiårene, latterliggjør alle som våger å gjøre noe annerledes, også dilter de etter selv i stillhet lenge etterpå.

I dette VM’et er det de norske draktene de synes er latterlige, at draktene er verdens letteste, samt har minst luftmotstand av alle, det tror de ikke har noe å si.. Om en 5-6 år så har de nok nye drakter der også.

Inlagd: 2017-02-24, 15:33
Skriven av: mac

Per: jag tror inte att Stina hade haft möjlighet att vinna över Falla om hon gått till final. Förhållandena var till Stinas nackdel och Fallas fördel. Fallas taktik var uppenbart att köra stenhårt i andra backen och byggde ganska lätt en lucka och dessutom hade hon ganska bra skidor för dagen.

Inlagd: 2017-02-24, 15:33
Skriven av: Kallner

Helt övertygad om att Stina vunnit till slut. Falla har ingen skalle.

Inlagd: 2017-02-24, 15:36
Skriven av: KGK

KGK….. Jeg tillater meg og hevde att det var Stina som manglet ”skalle” i går … ;)

Inlagd: 2017-02-24, 15:42
Skriven av: pelle

Kallner: Hon byggde väl ingen lucka alls mot Stina? Mot Ida i finalen ja, men Ida är inte Stina. Om Diggins hade haft bättre läge inför backen är det möjligt att hon hade kunnat gå med också i finalen.

Inlagd: 2017-02-24, 15:46
Skriven av: Per

Ida ligger 12:a i sprintcupen och har inte varit i närheten av att gå med Stina och Falla i en final tidigare under säsongen. Avhängd sexa är hennes bästa resultat. Hon gjorde det jättebra igår, men hon är kapacitetsmässigt inte i samma klass som Falla och Stina i en sprintfinal.

Inlagd: 2017-02-24, 15:52
Skriven av: Per

Avståndet ner till Diggins var ju ”bara” 1.66s, jämfört med 7s i Otepää (4s till Weng). Fallas lopp var väl varken mer eller mindre imponerande jämfört med Stinas/Fallas prestationer tidigare i vinter. Tror Stina hade haft en bra chans

Inlagd: 2017-02-24, 15:53
Skriven av: jow

Det syns tydligt i både kvart och semi exakt vad problemet är: glidet. Hon ger allt på femmans växel när konkurrenterna inte bygger lika mycket fart men hon får knappt något alls för det. Kraften och kapaciteten fanns där (det är inget fel på formen) men skidorna var undermåliga. Det som ligger på henne själv sedan är att hon blir stressad av det så att hon begår ett misstag.

Inlagd: 2017-02-24, 16:23
Skriven av: Per

”Avståndet ner till Diggins var ju ”bara” 1.66s, jämfört med 7s i Otepää (4s till Weng). Fallas lopp var väl varken mer eller mindre imponerande jämfört med Stinas/Fallas prestationer tidigare i vinter. Tror Stina hade haft en bra chans”

I en finale i mesterskap så er det aldri store tidsavstander i sprint. Ikke som jeg kan huske iallefall.

I denne sammenhengen var Fallas seier noe av det mest overlegne jeg har sett, særlig med tanke på at de alltid kjører inn en del i rygg fra toppen til mål.

Inlagd: 2017-02-24, 18:00
Skriven av: Fabulator

Har väl inte varit så extrem bana förr. Det fanns ett spår att åka i. Fallas startsnabbhet var rätt taktik. Vi såg att både Björgen och Weng gav upp direkt. Det gick inte att åka om. Det förtar inte Falla som är en värdig vinnare men det blev en annan tävling än normalt.

Inlagd: 2017-02-24, 18:15
Skriven av: nn

Diggins hade då inga problem att åka förbi trots att hon var efter i starten.

Inlagd: 2017-02-24, 18:58
Skriven av: Johan

Fabulator
Då har du glömt Hellners kross i sprinten i Holmenkollen.

Inlagd: 2017-02-24, 19:27
Skriven av: Gunnar

Ser at det blir kalt og ingen snø i morgen. Det burde være ganske enkle smøreforhold og ikke de store ulikhetene. Jeg tror at det passer Kalla bedre en Stina Nilsson. Med kald tørrsnø blir det vanskelig å få god glid så det blir nok et tøft løp.

Inlagd: 2017-02-24, 20:00
Skriven av: Sven

Ingen bra målgång i Lahti heller med alldeles för lång utförs in mot mål. Som i Falun och Val di Fiemme. Svårt att avgöra innan, det krävs ett Magnusson ryck i backen 900 meter före mål i skiathlonen men risken är att det blir klungspurt då ingen kan glida ifrån.

Inlagd: 2017-02-24, 20:18
Skriven av: Kallner

Rena vansinnet att ha en norsk skidtränare i ett svenskt landslag. Dessutom åker sonen i det norska landslaget. Alla fattar att Norge får information om hur Sverige vallar. Man såg igår att Norge hade fördel vid vallningen igår.

Inlagd: 2017-02-24, 20:24
Skriven av: vasstrader

Tur att sprinten går i klassiskt i OS. Då slipper vi klantiga ryskor.

Inlagd: 2017-02-24, 20:27
Skriven av: vasstrader

Jag är sur.
Sur för att Kuitunen tilläts komma tillbaka till världscupen.
Sur för att hon och Isometsä är tillbaka som kommentatorer.
Sur för att fusk-Matveeva stod i vägen för Stina.
Sur för att VM går i doparlandet Finland.
Sur för att astmamedicinering på friska personer inte anses vara doping.
Annars är jag fri från förkylningen och kan åka skidor varje dag.

Inlagd: 2017-02-24, 20:30
Skriven av: Kallner

Du er herlig Vasstrader:-) Så vel ikke ut som om Norge dro nytte av den informasjonen i går!

Inlagd: 2017-02-24, 20:36
Skriven av: Sven

Tror personligen att Stina hade haft åtminstone 50% chans att ta Maiken om hon stått på benen. Hon såg ju bara bättre o bättre ut vilket hon sa själv också. Men men, man måste stå på benen också…

Imorn kör vi igen. Medaljchanser på Kalla, Hellner och Stina? Och kom igen nu Calle, inte ge upp mästerskapet redan!

Inlagd: 2017-02-24, 20:54
Skriven av: Maquit

Hva tror dere om Stina Nilsson i morgen? Jeg så Skiatlonløpet i Tour De Ski som hun vant. Der var det ingen som satt fart. Var en veldig stor gruppe som gikk samlet til siste bakke. En Bjørgen i form i morgen kommer til å kjøre fra første stavtak og da tror jeg kanskje bare Weng, Kalla og Krista klarer å følge.

Inlagd: 2017-02-24, 21:15
Skriven av: Sven

Sven
Ja tyvärr från svenska ögon tror jag att vi är chanslösa.Anledningen varför Stina vann lopp i TDS var att det inte fanns någon Johaug/Björgen som drog upp farten.Misstänker att det blir som vanligt i morgon.Björgen drar upp farten Weng/Östberg/Kalla hänger på.Kalla är slut när det är dags för fristil.
2 scenarior kan ändra det här.Totol Smörrebom för norskorna eller mycket nysnö så att det blir för mycket jobb att ligga i tät.Det kan öppna för Stina

Inlagd: 2017-02-24, 21:40
Skriven av: KarlP

Tittade om sprinten ikväll nu när
den värsta besvikelsen lagt sig
tycker Falla ska köpa sig en lott
När Stina kom upp i rygg på
Falla i sista backen såg hon ut
som en tiger kändes som hon
ville klättra över henne
Hon hade mycket sparat när dom
svängde in på upploppet o så
krockar hon med ryskan som oxå
så såg jäkla bra ut två guld hot
försvann så hoppas hon köpte
en lott för mer tur har väl inte
en vinnare hatt sen den där
Australien vann på skridsko i
Os

Inlagd: 2017-02-24, 21:58
Skriven av: Christian

Sven
Man kan lätt få intrycket av att du är orolig för att Stina skall vinna imorgon, du har ju skrivit många inlägg där du försökt nedvärdera Stinas prestationer och intala dig att hon inte är en faktor. Jag håller dock med i sak. Björgen lär spränga fältet och spurtstyrka har lite att säga imorgon.

Det blir intressant vad Ebba kan göra imorgon, uppenbarligen tror landslagsledningen på topp-10 för med tanke på Wikéns lopp förra helgen hade hon nog kunnat vara det. Jämför man med Wengtvillingarna så brukar de hamna mellan 20-40 i VC, vi vet att Johansen skall vara något bättre och att hon och Ebba är lika bra så därmed skall det vara rimligt med tanke på det tunnare startfältet. Förhoppningsvis kan hon slå Haagskan och lägga beslag på en stafettplats.

Inlagd: 2017-02-24, 22:17
Skriven av: Jan

Mitt tips inför morgondagen:

1. Marit 2. Weng 3. Kalla (Stina blir 7-8)

1. Sundby 2. Krogh . Uistugov (om han åker, annars Heikkinen).

Hellner bäste svensk på 5-6 plats. Kalle blir 11. Richardsson 15.

Inlagd: 2017-02-24, 22:27
Skriven av: Rs

Christian: Lite tramsigt att tala om tur när Falla vann kvalet stort och sedan dominerade i kvarten,semin och finalen från start till mål. Helt klart en värdig vinnare. Sedan ”krockade” inte Stina med ryskan. Hon bytte spår och försökte tränga sig in på ett regelvidrigt sätt och fällde både sig själv och ryskan. Sabbade alltså också för en medtävlare med medaljchans. Klart att hon blev diskad.

Inlagd: 2017-02-24, 22:31
Skriven av: LarsW

Christian är till 99% ytterligare ett av vasstraders alla allias så det är inget att bry sig om.

Inlagd: 2017-02-24, 22:42
Skriven av: Jan

Lars
Tycker du ska titta på semin en gång
till hon dominerade inte där
kolla Stina i sista backen
o man agerar inte som Stina gjorde
in på upploppet om man inte har
full tank hon var super ivrig att
avgöra falla hade tur

Inlagd: 2017-02-24, 22:45
Skriven av: Christian

Att stå på benen i skämttävlingen sprint där det ofta är tätt o gruff tillhör liksom grenen så Stina får såklart skylla sig själv. Men lite tråkigt när sure superfuskaren Matveeva är den som står i vägen för vår superstar.

För skiathlonen har såklart Stina guldchans, receptet är att bara gå med på klassiska och även på skaten och förlita sig på en spurt. Hon ska inte bränna nåt krut i onödan utan låta norskorna göra det på den klassiska delen. Norskorna kommer att växeldra för att försöka få lucka till skidbytet. Alla vet att Stina har bästa spurten så de måste köra hårt från start.

Även Kalla har chans till bra placering dock tror jag inte på pallen.
Det blir kallt med hårda spår och lättvallat så det blir rättvisa förhållanden. Tror det gynnar både Stina o Kalla.

Inlagd: 2017-02-24, 22:49
Skriven av: Kallner

För att bygga lite feeling kan man njuta av detta hur många gånger som helst.
https://www.youtube.com/watch?v=j0da167v0tw

2 höjdpunkter.
-Lundbäcks desperata ”det-sista-jag-gör-i-livet-tokdiagonal” in till växling.
-Magnussons supertoktryck upp i backen.
Den backen ska åkas imorgon också.

Inlagd: 2017-02-24, 23:00
Skriven av: Kallner

Falla hade bara tur som vann. Hon hade skitit på sig när Stina hade kommit på upploppet i finalen. Alla vet hur svag Falla är i psyket. Finalen var ett antiklimax när den bäste inte var med.

Inlagd: 2017-02-24, 23:39
Skriven av: vasstrader

Bara for the record. Maiken Caspersen Falla var bäst igår och är en av de stora nu. Alla andra norskor vek ner sig tidigt igår men inte Falla. Hon är fantastisk på att vara bäst när det gäller. Två individuella mästerskapsguld är det inte så många som har, ens i Norge. All respekt.

Inlagd: 2017-02-25, 00:02
Skriven av: Per

Som skidåkare är Falla en skidåkare som behöver prestationshöjande medel för att prestera. Hon borde inte ens vara med. Stina är den bästa sprintern så finalen var ett pajaslopp.

Inlagd: 2017-02-25, 00:07
Skriven av: vasstrader

Per
Falla är duktig men hon var inte
bättre än hon bruka normalt
så kör Stina o Falla i en egen
klass med Stina som vassast
på upploppet o så hade det
blivit igår oxå om Stina håller
sig på benen

Inlagd: 2017-02-25, 00:28
Skriven av: Christian

Christian: Ja, det hade varit 50/50 mellan dem i finalen. Det tror jag också. Men samtidigt gjorde Falla en faktastisk prestation sett till hela tävlingen. Hon vann ju allt och ledde alla sina heat från start till mål. Att Stina hade undermåligt material ska inte förta Fallas prestation igår.

Inlagd: 2017-02-25, 00:54
Skriven av: Per

Litt spesielt å kommentere at Falla ikke har psyken når hun har OL gull og VM gull i sprint. Da Falla var like gammel som Stina Nilsson ble hun olympisk mester.

Inlagd: 2017-02-25, 06:51
Skriven av: Sven

Det er vel totalt uinteressant om Stina Nilsson hadde vunnet hvis hun hadde vært litt mer taktisk smart.

Inlagd: 2017-02-25, 07:08
Skriven av: Sven

Nu var det ju inte Falla/Norge som hade överlägset material, det var USA som hade bra skidor. Falk och Ingemarsdotter var fyra och femma i finalen. Vilken placering hade de två svenskorna slutat på om inte det amerikanska vallateamet hade utklassat det svenska?

Inlagd: 2017-02-25, 08:03
Skriven av: H. G. Wells

Nu glömmer vi sprinten och vänder blad för det är ju idag mästerskapen startar på riktigt. Sprint är bara en försmak. Borde fö skapas en ny tråd för varje disciplin/distans om det är möjligt. Annars är vi snart uppe i tusen kommentarer i denna tråden också.

Nå, vad tror vi om dagens två lopp? Att det ska bli kallt, hur kommer det påverka? Kanske missgynnar de med känsliga luftrör och gynnar åkare som Ustugijov som är vana vid sträng kyla.

Inlagd: 2017-02-25, 08:10
Skriven av: Rs

Jag tror att vi redan nu kan konstatera att det svenska vallateamet inte kommer att ge åkarna någon fördel av bra material i det här mästerskapet. Tyvärr, och då blir det knapert med medaljer.

Inlagd: 2017-02-25, 08:11
Skriven av: H. G. Wells

Förr i tiden så fyllde alla åkare och nationer som inte genomförde en höghöjdsuppladdning på med blod istället.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kryphalet-som-dopade-akare-kan-utnyttja-i-vm/

Inlagd: 2017-02-25, 08:35
Skriven av: H. G. Wells

Wells, förstår inte hur du har mage att gnälla på det svenska vallateamet men tanke på hur bra skidor Sverige har haft de senaste mästerskapen.

Inlagd: 2017-02-25, 08:50
Skriven av: Johan

Nilsson-Ida, Emil-Teo kör lagsprinten enligt Radiosporten

Inlagd: 2017-02-25, 08:56
Skriven av: Per

Eller ja, Grip säger det…

Inlagd: 2017-02-25, 08:57
Skriven av: Per

På herrsidan saknas två av världens bästa skiathlonåkare de senast säsongerna när varken Cologna eller Vyleghzanin kan eller får vara med. Nu är ju det åkare som sällan präglat loppen utan haft enorma avslutningar, men det öppnar upp mer för åkare med andra kvaliteter om det bara går fort nog under vägen. Sundby får nog aldrig en så här bra chans att ta guld på en masstart. Vidare saknas niskanen som nog satsar på teamsprinten tillsammans med jauhojärvi. Tyskland, Schweiz och Italien ställer med svaga lag. Norrmännen får finna sig i att vara lok och köra hårt, det kan lyckas för en gångs skull, men de måste bli av med Ustiugov och fyra-H gruppen halfvarsson, harvey, hellner och heikkinen innan avslutningen. Krogh blir spännande att se också.

Inlagd: 2017-02-25, 09:21
Skriven av: Anders

Undrar om Calle tackat nej eller om han blivit petad…

Skönt att vi stället upp med ett lag med medaljchans på damsidan i alla fall.

Inlagd: 2017-02-25, 09:21
Skriven av: Lisa

Tror ni Britta satsar på 30 km klassiskt på OS nästa år? Det är ju utklassning mot landslagsåkare som Henriksson och Sömskar i tjejvasan.

Inlagd: 2017-02-25, 10:05
Skriven av: Per

Per: ja om hon får starta före alla andra och byter till en platt bana (;

Inlagd: 2017-02-25, 10:08
Skriven av: Kroken

Johan: Jag gnäller inte på vallateamet. Jag konstaterar faktum, USA hade bättre skidor. Lyckas vallateamet idag så tänker jag berömma dem. Att Sverige hade bra skidor för två år sedan är i alla fall inget som vi kan leva på i detta mästerskap.
I övrigt så tycker jag att det är förbannat konstigt att både åkare och ledare får tåla hur mycket som helst samtidigt som vallarna ska skyddas från kritik.

Inlagd: 2017-02-25, 10:18
Skriven av: H. G. Wells

Wells: hur kan du utifrån ett lopp konstatera faktum att vi kommer ha dåliga skidor hela mästerskapet?

Inlagd: 2017-02-25, 10:23
Skriven av: swestam

Åkarna och vallarna är i samma situation, man kämpar i stenhård konkurrens mot sina motsvarigheter i andra lag. Helt naturligt att man inte alltid kan vara bäst. Ibland är det bara tur att man råkar ha en struktur som råkar passa för just det föret som är på tävlingsdagen.
Vallarna kan säga som åkarna, vi gjorde vad vi kunde för dagen, mer kan man inte göra, och ingen orsak att skämmas.

Inlagd: 2017-02-25, 10:29
Skriven av: H. G. Wells

Jönsson/ Petersson hade tur i OS med medalj. Jönsson är inte på samma nivå. Grip skänker bort en medaljchans till de andra landslagen. Halvarsson skulle varit med. Grips VM avgörs mycket idag. Kalla satte tonen i OS 2010, OS 2014 samt VM 2015.

Inlagd: 2017-02-25, 10:30
Skriven av: vasstrader

swestam: ”hur kan du utifrån ett lopp konstatera faktum att vi kommer ha dåliga skidor hela mästerskapet?”

Därför att jag är en jävla pessimist

Inlagd: 2017-02-25, 10:31
Skriven av: H. G. Wells

Om väder och snöförhållanden i Lahti liknar det i Mora så kommer det bli snabbföre idag. Det blir inte minus tio i alla fall. Minus 5 och sol nu.

Inlagd: 2017-02-25, 10:32
Skriven av: Per

Rättvisa förhållanden idag. Det blir hårdkörning från start. Det gäller att Kalla o Stina är smart och bara hänger med.

Inlagd: 2017-02-25, 10:48
Skriven av: Kallner

Jeg frykter Kalla mer enn Stina i dag. Kalla har psyken til å være best når det gjelder. Det har ikke Stina vist ennå.

Inlagd: 2017-02-25, 10:52
Skriven av: Tor

Skrällmedalj för Haag idag?

Inlagd: 2017-02-25, 11:00
Skriven av: Markus

Aj aj aj, var smart nu. Inte dra.

Inlagd: 2017-02-25, 11:03
Skriven av: Kallner

Jag tycker inte Kalla ska dra. Helt onödigt.

Inlagd: 2017-02-25, 11:03
Skriven av: Per

Finns risk att adrenalinpåslaget skapar övermod.

Inlagd: 2017-02-25, 11:04
Skriven av: Kallner

Märkligt med tjyvsläpp.
Kalla är inte smart, kan få betala ett pris rätt snart.

Inlagd: 2017-02-25, 11:06
Skriven av: Kallner

Där kom det. Allt handlar om psykologi. Gick fel i innerkurva. Överhettad åkning.

Inlagd: 2017-02-25, 11:08
Skriven av: Kallner

Snälla nån, varför kan inte svenska skidåkare stå på benen?? Vad är det här??

Inlagd: 2017-02-25, 11:09
Skriven av: vasstrader

Innan fallet, tendens till sämre glid på svenskorna?

Inlagd: 2017-02-25, 11:10
Skriven av: En_Oskar

Rättar mig själv direkt :)

Inlagd: 2017-02-25, 11:12
Skriven av: En_Oskar

Krista har en fin resa.

Inlagd: 2017-02-25, 11:12
Skriven av: Kallner

Är det Vylle eller Björgen, det är frågan.

Inlagd: 2017-02-25, 11:15
Skriven av: Kallner

Ishida har häng på Haag.

Inlagd: 2017-02-25, 11:20
Skriven av: Kallner

Nu får Kalla betala för adrenalinåkningen på klassiska.

Inlagd: 2017-02-25, 11:21
Skriven av: Kallner

Er jo helt vanlig at Kalla ikke klarer overgangen

Inlagd: 2017-02-25, 11:23
Skriven av: Tor

Kallner: Haag hade väl rätt dåligat fäste på klassiska du brukar ju uppmärksam de.. när åkare ha dåliga

Inlagd: 2017-02-25, 11:24
Skriven av: jossa

Stina, Kalla, Haag och Ebba.. alla inblandade i incidenter.. Alldeles för heta..

Inlagd: 2017-02-25, 11:24
Skriven av: vasstrader

Björgen är verkligens dopingens frontfigur..

Inlagd: 2017-02-25, 11:25
Skriven av: vasstrader

Kalla har bara sig själv att skylla för att hon straffade ut sig från guldet. Sorry men hon kör så otaktiskt.

Inlagd: 2017-02-25, 11:26
Skriven av: Per

Stakkars lille Vasstrader .. :)

Inlagd: 2017-02-25, 11:27
Skriven av: pelle

Man ser verkligen skidåkning med andra ögon nu när det konstaterat att Norge dopar sina åkare..

Inlagd: 2017-02-25, 11:28
Skriven av: vasstrader

Synd att inte Ingesson kan tuta i Kalla att vara lite ”Kallare” på klassiska.
Risk att Kalla blir 4.a. Weng brukar ha en vassare spurt.
Kul för Krista.

Inlagd: 2017-02-25, 11:28
Skriven av: Kallner

Ikke mat trollet Vasstrader. Skidpepp sin egen bitre klovn.

Inlagd: 2017-02-25, 11:31
Skriven av: Tor

Vi kan alltid stole på jenta fra Rognes.. ;)

Inlagd: 2017-02-25, 11:42
Skriven av: pelle

Frykter for stafetten

Inlagd: 2017-02-25, 11:42
Skriven av: Tor

Härligt att de blev medalj för Kalla utan något flyt på vägen lite väl ivrig på klassiska men kul nu har vi medalj! Haag försökte med sedan tog stumna hon och drog en ryska efter sig på fria delen för att ryskan sedan drog ifrån sista 1 km jaja,,,Ebba jävla otur med den starten sedan åker hon upp sig bara där,, Stina??

Inlagd: 2017-02-25, 11:43
Skriven av: jossa

Tor
Skidpep sjunker till botten med idioter som dig som inte kan se helheten med de norska prestationerna. Enligt Tor så skall alla som presterar inom skidåkning ha astma.. alltså den som är sjukast skall vinna. Detta tycker Tor är helt normalt. Skidåkningen är lika sjuk som Tors resonemang.

Inlagd: 2017-02-25, 11:43
Skriven av: vasstrader

Grattis Björgen som hade kylan. Lärdomen för Sverige i det här mästerskapet är vikten av att hålla sig kall. Dyr lärdom när man ska fylla 30. Brons har Kalla sedan tidigare. Von Siebental och Stadlober – två framtidsåkare topp-6. Kul. Rättvis och bra tävling om än med märkligt många incidenter.

Inlagd: 2017-02-25, 11:45
Skriven av: Per

Jag har sagt från början att Östberg kommer att vara detta mästerskaps Svarte Petter för Norge.:-)

Vi minns Svartedal i OS 2006, Hjelmeset i OS 2010, Rönning i OS 2014…

Inlagd: 2017-02-25, 11:47
Skriven av: vasstrader

Medalj är ändå bra och att knäcka Weng var lite extra krydda. Men hon hade guldchans med mer taktisk åkning. Hon brände mycket energi på fall o strul.
Kul för Krista, det var hon värd.
De 3 nordiska länderna på pallen är som det ska vara.
Sen är jag lite osäker på om det var Vylle eller Björgen som vann. Svårt att se skillnad.
Godkänt av Ebba med den starten, annars tråkigt med Stina.

Inlagd: 2017-02-25, 11:47
Skriven av: Kallner

Någon pratar om rättvis tävling:-) Det är så långt ifrån rättvist pga intag av prestationshöjande medel. Detta gör att man inte ser skidåkning på samma sätt längre.

Inlagd: 2017-02-25, 11:49
Skriven av: vasstrader

Grattis till Marit, Krista och Charlotte! Rättvis pall. Även om Kalla hade haft kontakt så hade hon inte haft en chans på Marits ryck i sista backen.

Annars många frågetecken, inte bara på övriga svenska åkare utan även de norska tjejerna. Weng, Jacobsen och Östberg hade inte sin bästa dag. Störst frågetecken är dock Stina Nilsson. Tre minuter efter. Frågan är om hon verkligen ska åka sista sträckan på stafetten.

Inlagd: 2017-02-25, 11:50
Skriven av: rs

Håller med om oron kring Stina. Allt kullkastas nu när det gäller stafetten om hon inte tänder till imorgon. Men det kan vara så att hon hade sin formtopp denna säsong under TdS. Det brukar tyvärr vara svårt att bara vända upp formen snabbt.

Inlagd: 2017-02-25, 11:56
Skriven av: Kallner

Stafettlaget känns fortsatt osäkert. Stina tror jag la av idag när hon märkte att det inte bar med tanke på i morgon, men hon är ju i vilket fall inte i någon toppform. Haag spände bågen men det höll inte. Ebba hade tuff start och forcerade sedan men orkade inte riktigt hela vägen. 10 km på tisdag blir viktigt.

Inlagd: 2017-02-25, 11:57
Skriven av: Per

Marit hadde ikke best ski – men vant som hun ville.
For en legende!

Inlagd: 2017-02-25, 11:57
Skriven av: Fabulator

I framtida resultatlistor kommer ett kryss skrivas efter Björgen. Där kommer det att att stå att hon under sin karriär under sju år använt Clenbuterol. Det blir som för DDR.

Inlagd: 2017-02-25, 12:00
Skriven av: nn

Tor: Du har ingen anledning att frukta. Östberg lär inte köra stafett. Falla kommer gå in i laget tror jag och Jacobsen är ändå i rätt bra form. Inga finskor eller svenskor förutom Krista/Kalla visade något idag. Norges chanser att vinna stafetten har ökat.

Inlagd: 2017-02-25, 12:02
Skriven av: Per

Björgen var helt överlägsen, Kalla hade inte haft större chans än Pärmäkoski när Björgen satte in rycket.
Märkligt det där med övergången mellan klassisk och skate. Det är många triathleter som aldrig lär sig att hantera övergången mellan cykel och löpning lika bra som konkurrenterna hur mycket de än tränar.

Det var i alla fall inte någon dålig insats av vallateamet idag.

Smart av Diggins att bryta, smart av Stina att ta det lugnt, bättre att spara på krafterna.

Inlagd: 2017-02-25, 12:06
Skriven av: H. G. Wells

Kalla är i kanonform men är alldeles för het. Hon skall bara ligga bakom.. inte dra en meter. Trodde hon lärt sig att det händer något i låren direkt efter skidbytet. Dessutom längsta backen direkt efter skidbytet.

Inlagd: 2017-02-25, 12:09
Skriven av: vasstrader

Marit er ikke bare verdens dominerende langrennsløper, hun er også et suveren menneske utenfor sporet, i dag delte hun gullet med Therese Johaug…

Inlagd: 2017-02-25, 12:10
Skriven av: pelle

Stina får sota att hon har en norsk tränare. Han bestämde att Stina skulle åka tds. Blev flera segrar. 3:e plats och mycket vinstpengar. Hon får sota för det nu. Hoppas hon tog medvetet lugnt för att ladda för sprintstafetten. Annars har man sabbat för henne även där.

Inlagd: 2017-02-25, 12:12
Skriven av: vasstrader

Grattis till Björgen, Krista och Charlotte! Starkaste åkarna på pallen. Kul med von Siebenthal och Stadlober. Behövs fler länder med bra åkare. Men osäkert nu i både norsk- och svensklägret. Östberg helt ur form och Weng inte dålig men inte alls på topp. Blir kanske Jacobsen, Weng, Falla och Björgen på stafetten. För Sverige stärkte väl Wiken sina chanser att ta något av distansloppen. Kalla självskriven men i övrigt? Kanske Ida på 10 km. Och in med Falk på stafetten där Ida så klart startar. Känns osäkert med Stina nu i sprintstafetten. Hoppas hon snabbt kommer igen. Annars lite surt för Falk med flera pallplatser tidigare och nu fyra på vm och så gå miste om en medalj här då hon inte får köra.

Inlagd: 2017-02-25, 12:13
Skriven av: LarsW

Marit är en medicinsk produkt.. skidåkningens dopingmamma. En skam för en sport att ha en frontfigur som är så sjuk att hon måste ta maxdoser av prestationshöjande medel. Björgen är ett skämt.

Inlagd: 2017-02-25, 12:14
Skriven av: vasstrader

Ingmarsdotter, Haag, Kalla och Nilsson är självklara i en stafett. Handlar bara om Kalla skall ta andra eller tredje sträckan. Jag vill se henne på andra sträckan.

Inlagd: 2017-02-25, 12:17
Skriven av: vasstrader

Björgen: ”– Jeg hadde henne i bakhodet og dette er en medalje for Therese også, sa Bjørgen til NRK.”

Usch, man får rysningar. Hyllar en dopningsavstängd åkare.

Sen kanske det är ett ödets ironi att Medveeva fick en stav på fel ställe. Men självklart önskar man ingen att bli skadad. Men nu har hon ett fall och en skada. Inte hennes VM. Cirkeln brukar slutas.

Inlagd: 2017-02-25, 12:19
Skriven av: Kallner

10 km: Kalla-Haag-Ebba-Wiken-Falk?

Inlagd: 2017-02-25, 12:27
Skriven av: Per

Enligt Kalla var det Wengan som försorsakade vurpan.

Inlagd: 2017-02-25, 12:48
Skriven av: KGK

Stina överväger att stå över i morgon, framgår i intervjun med Expressen. Kanske klokt. Ida och Falk är hetare. Satsa på stafett och 30 km istället och hoppas att formen slår om.

Inlagd: 2017-02-25, 13:00
Skriven av: Per

SVT har inte fått till någon intervju med Stina, Haag eller Ebba. Märkligt.

Inlagd: 2017-02-25, 13:02
Skriven av: Per

Hennig född 96 11:a. Bra om Tyskland får fram en stjärna framöver.

Inlagd: 2017-02-25, 13:03
Skriven av: Sportnörden

Mäktiga Marit! En grym skidåkare! Två guld av två möjliga till Norge på damsidan, men ändå har man känslan att det inte är så bra som det kunde ha varit. Pärmekoski bjöd verkligen till och hade Charlotte bara varit lite kyligare och såklart sluppit fallet under klassiska hade hon nog haft chansen att haka på. Ser ändå lovande ut för Charlotte inför fortsättningen, åkte klassiskt på ett mycket fint sätt. Svag insats av Stina som sagt, inte oväntat dock att hon skulle få det svårt, men nog hade vi hoppats på topp tio där. Haag tycker jag gör fel, men det är ändå kul att se henne klara av att bomba på i nästan fem kilometer, hon är i alla fall inte helt ute ur form även om hon hade fått en bättre placering med en mer kontrollerad öppning. Ebba fick en tuff start och har inte riktigt formen efter sjukdomar. Men det är lite skakigt i svenska damlaget nu, Stina behövs i kalasform om det ska bli medaljer på stafetterna.

I övrigt är Östberg helt under isen. Ligger illa till inför stafetter och frågan är om hon får åka. Försvagning av det norska laget där varken Weng eller Jacobsen strålar av form heller. Falla in på startsträckan? Harsem? Finska laget visade ok form förutom en klart strålande krista. Kan bli farliga i stafett om niskanen hittar formen. Amerikanskorna tillbaka till verkligheten även om Randall gör det helt ok.

I övrigt så noterar jag att de som gnällt på att Weng skulle vara en missunnsam och grinig person skulle hört henne efteråt när hon helt enkelt bara hyllar de åkare som var bättre och att hon inte hade något att skylla på.

Inlagd: 2017-02-25, 13:04
Skriven av: Anders

Weng tappade balansen och Kalla trodde att Weng var på väg att falla vilket störde Kalla en aning. Det fanns inte riktigt plats för den undanmanöver som kalla försökte sig på.

Inlagd: 2017-02-25, 13:06
Skriven av: H. G. Wells

Bra kört av Kalla! Övrigt var det svagt hoppas på att Wikén får köra på tisdag.. Skulle vara spännande att se! Som väntat verkar det som det är för tidigt att plocka upp juniorerna!

Inlagd: 2017-02-25, 13:22
Skriven av: Carl

Enligt Pops så vann alltså Northug guld på Skiathlon i VdF 2013. Där ser man..

Inlagd: 2017-02-25, 13:30
Skriven av: Klabbarn

Måste lyfta Ebbas debut i seniorsammanhang mot världselit, tycker det får för lite uppmärksamhet. 21:a på näst längsta distansen med ett tokjobbigt startläge med ett fall – och fortfarande junior!! I intervjun säger hon ju att hon stördes av den starten, undrar vad resultatet blivit utan fall? Garanterat näst bästa svenska i alla fall. Har definitivt anmält intresse för stafetten med detta lopp. Och oj vad spännande det ska bli att följa Ebba de kommande åren!

Inlagd: 2017-02-25, 13:38
Skriven av: En_Oskar

Dåliga skidor?http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4aOdG/ar-riktigt-svagt–man-blir-orolig

Inlagd: 2017-02-25, 15:16
Skriven av: H. G. Wells

Grattis Charlotte og Ebba

Inlagd: 2017-02-25, 15:46
Skriven av: lars ola thorud

Märkligt Mycket märkligt.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/sverige-i-krismote-med-vallateamet/

Inlagd: 2017-02-25, 15:54
Skriven av: H. G. Wells

”Björgen: ”– Jeg hadde henne i bakhodet og dette er en medalje for Therese også, sa Bjørgen til NRK.”

Fantastiske Bjørgen sier i fra og er den eneste som tør å ta et oppgjør med all brønnpissingen i svensk og finsk media, selvsagt bare tull at Johaug ikke er med i dag, hun har aldri i verden dopet seg. Sender en stor takk til Bjørgen! Hun er verdens beste dame på alle mulige måter, håper hun vinner alt hun stiller opp på i Lahti.

Inlagd: 2017-02-25, 16:54
Skriven av: Neithiri

Halfvarsson, Richardsson och Burman är bara någon eller några minuter från världsåkare som Salvadori, Yoshida, Baumann, Notz och Bögl! Bådar gott för fortsatta top 30-placeringar. Men detta öppnar upp för en intressant stafett bakom Norge.

Märkligt att man gnäller på skidorna, när damerna hade fina skidor hela vägen.

Inlagd: 2017-02-25, 17:46
Skriven av: mickedata

Jag VISSTE att Iversen/Kläbo skulle sabba likt Svartedal, Hjelmeseth, Rönning.. och Marte Kristoffersen:-) Iversen kommer för alltid att kommas ihåg för det här:-) Sparka pappan nu. Han är en looser.

Inlagd: 2017-02-26, 13:20
Skriven av: vasstrader

Sprintkvarten är ett krig. Fokus på att komma sämst tvåa i heatet. Semifinalen är annorlunda. Halva totala startfältet går vidare. Några orkar inte ett helt lopp till i näst intill maxfart så i realiteten är oddsen ändå bättre för de bästa. Har någon koll på tävlingsreglerna? Får man åka med hörsnäcka och ta emot information från ledare om hur man ligger till tidsmässigt så att man kan undvika närkontakter så länge man ligger sämst fyra i sitt heat och man bedömer att tiden ändå kommer att räcka?

Inlagd: 2017-03-07, 08:42
Skriven av: Jan-Ove Johansson

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values