19 februari 2014, av Oskar

Jönsson tar ännu en konstig medalj

Emil Jönsson kommer åka hem från OS med två brons. Två riktigt konstiga brons. Frågan är om han kommer vara glad, missnöjd, förvirrad eller bara lättad?

Idag tog han, tillsammans med Teodor Peterson, ännu en konstig medalj.

Finland, Ryssland och skrällen Tyskland låg i en division för sig när endast upploppet återstod. Jag tänkte att Jönsson än en gång inte håller för trycket, och rätt som det var gör Jauhojärvi en riktigt grisig cross-åkning rätt framför Tscharnke och vips ligger tysken där i backen. Det var även sjukt nära att även Kriukov näsade, men han gjorde ett magiskt balansnummer och klarade sig. Helt plötsligt hade Sverige medalj, en Jönsson-medalj!

Jag är glad för gossarna men samtidigt måste jag säga att vi måste få bort dom här krascherna. Det håller inte att 2 av fyra sprinttävlingar avgörs genom att folk ramlar. I OS. OK att det är mycket anspänning och en hel del som står på spel men jag vill inte att längdskidor ska bli shorttrack.

11 medaljer nu. Insane!!

Northug såg stark ut idag men Hattestad körde slut på låren redan i semin. Stackare. Å andra sidan har Hattis redan ett guld, men surt för Petter. Inte en enda medalj hittills!!

212 kommentarer till ”Jönsson tar ännu en konstig medalj”

Jag tycker att tysken var klantig som valde mitten spåret och inte det yttre eftersom han var klart ytterst i kurvan. Finnen verkar fokusera på att ta spåret bredvid ryssen, och inte med vilja snäva in framför tysken. Kolla reprisen. Otur det hela, hade unnat tyskland en medalj.

Inlagd: 2014-02-19, 14:18
Skriven av: Jan H

På ett sätt är man glad för emil, på ett sätt lider man med honom. Men det känns som att i sprintfinalen är det enbart den mentala ansträngningen han inte klarar av. Många av våra skidhjältar jobbar med coacher för mentalträning, skulle rekommendera emil att göra det med.

Det är ju inte första gången han gjort en sån mental kollaps… när det väl gäller.

Inlagd: 2014-02-19, 14:21
Skriven av: Andreas

Andreas; Varför lida med Emil? Hade ingen fallit i hans två lopp så hade det ju inte blivit någon medalj. Nu har han i alla fall två brons och det är väl snarare något han ska glädjas åt. Om fem år minns ingen hur han fick dom. De är nog BÅDE fysiskt och mentalt som det brister i långa, krävande banor.

Inlagd: 2014-02-19, 15:06
Skriven av: Patrik

Hade inte Emil kört hade inte Tscharnke ramlat.

Inlagd: 2014-02-19, 16:04
Skriven av: JonasE

Emil kvittrade om att han skulle köpa en lott ;-)

Såg inte finalerna men fattat grejen att Emil än en gång haft flax…

Inlagd: 2014-02-19, 16:11
Skriven av: Aliide

JonasE, vad? Väldigt vad många OM det är detta OS…

Inlagd: 2014-02-19, 16:15
Skriven av: Aliide

@patrik håller inte med. han har visat samma mentala svagheter i stora finaler förut. Det hörs på han i intervjuer efteråt hur han knappt vet om han ska skratta, gråta eller hur han ska vara. han sätter för mkt griller i huvet på sig själv. visst banan i os är krävande men han har gjort liknande saker förut när det gällt som mest.

Inlagd: 2014-02-19, 16:17
Skriven av: Andreas

Andreas, vad är det du inte håller med om då? Iom med att det är mentala svagheter så är det ju inga misstag att ”lida med” för. Det är ju inget fall, stavbrott eller felvallning han gör.

Inlagd: 2014-02-19, 16:33
Skriven av: Patrik

I den vanliga sprinten så fick ju herrarna i semi 1 ÄNNU längre vila än vanligt, eftersom ryssen envisades med att åka i mål med trasiga skidor. Det gjorde även att man kortade ner vilan inför finalen för att passa in tidschemat. I vanliga världscuptävlingar kan det dröja en bra stund efter damfinalen innan man drar igång herrfinalen, men här var det pang på.

Så det var nog tidernas mest orättvisa final. Ustiugov klagade ju också på att han var helt slut, det var ju han och Emil från semi 2.

Så det var nog betydligt mer fysiskt än psykiskt för Emils del.

Inlagd: 2014-02-19, 16:37
Skriven av: Gabriel

Då var det bekräftat: Smigun var dopad under Turin-OS så det blir ett guld till Björgen.

Inlagd: 2014-02-19, 16:39
Skriven av: Andreas P

Sprintstafett där laget helt utan sprinteråkare vinner!?
Naturligtvis är det något fel på upplägget.
Förslag:
Om man nu vill behålla dessa tunga och relativt långa banor så ska lagen naturligtvis bestå av 4 olika åkare, precis som i fri-idrotten. Varje åkare kör bara en sträcka så att deras sprintegenskaper blir avgörande och inte uthålligheten.

Inlagd: 2014-02-19, 17:56
Skriven av: Tobbe H

For en del land er det lettere å hevde seg når det bare er 2 på hvert lag. Jeg synes denne konkurranseformen er interessant, selv om navnet er litt misvisende. Jeg vil heller fjerne sprint fra navnet enn å endre mye på øvelsen.

Inlagd: 2014-02-19, 18:07
Skriven av: Jeremiah

Håller med Golberg. FIS borde ha haft en tuff regeltolkning under säsongen inför OS. Och tyvärr borde Finland diskats. Han kör inte bara in framför tysken, han slår faktiskt undan skidan så att han faller. Om det inte är regelbrott och diskning så borde det vara det. http://www.expressen.se/sport/os/golberg-det-maste-statueras-ett-exempel/

Inlagd: 2014-02-19, 18:30
Skriven av: Per

Även om Golberg är besviken på den norska insatsen så håller jag med om att finnens körning är klart osportslig. Han ”utnyttjar” på ett mycket fult sätt att han är först och kan välja spår. Men detta är väl vad FIS vill ha, ruffel och tjyvartag. Det är inte en guldmedalj att vara stolt över även om det är kul att finland kan vinna. Finnarna körde bra under loppet och det kan ingen ta ifrån dem.

Inlagd: 2014-02-19, 19:01
Skriven av: Patrik

10 raka stafetter som slutar med medalj för Sverige. Och inte sedan Liberecs sprintstafett har Sverige missat medalj med bästa möjliga lag.

Inlagd: 2014-02-19, 19:25
Skriven av: JonasE

Rent allmänt så är det märkligt att de finns regler när de aldrig efterföljs i protester.

Inlagd: 2014-02-19, 19:35
Skriven av: Andreas

Problemet är väl förstås att det inte var något regelbrott? För mig kändes det ju ganska givet att han skulle gått till höger. Det såg ut som om finnen och ryssen hade en kurs efter kurvan, och tysken en annan. Alternativet hade ju varit ryssens spår.

Inlagd: 2014-02-19, 19:38
Skriven av: Emil

Har det nu blivit TVÅ spårbyten inom korridorerna? El var hela Tyskland – Finland grejen den här gången före dito? (hade ingen teve i närheten)

Överhuvudtaget bör korridorer avgränsas med koner och inte granruskor! Så blir vi av med ett problem med protester som avslås/ ges varning i alla fall! Tydligare regelverk behövs överhuvudtaget vid ffa sprint! Nu godtyckligt beroende på vilken TD och jury som sitter vid rodret vid tillfället.

Inlagd: 2014-02-19, 20:29
Skriven av: Aliide

Jag tycker inte att detta är mycket att orda om. Knappast ett regelbrott. Den största anledningen till att tysken faller är att skidan hakar fast i en spårkant.

Japarovs spårbyte i stafetten, när han fällde Nelson, var minst 14 gånger värre.

Inlagd: 2014-02-19, 20:32
Skriven av: SweTor

Aliide:
Det här var inte på upploppet.

Inlagd: 2014-02-19, 20:33
Skriven av: SweTor

Jag tycker de är onödig av Sami att åka så hårt,,,tycker även han åkt onödigt tufft i sista kurvan i stafetten mot Nelson ingen som kommer ihåg de? men Sami är ofta rätt stor i orden å till sättet så inte så konstigt….

Inlagd: 2014-02-19, 20:37
Skriven av: Jossa

Om tysken är trött ska väl ändå inte ha någon betydelse hur man ser på situationen…Elofsson använde de som ett argument till varför han faller…blir svårt i framtiden döma om man åxå ska gissa sig till hur trötta åkarna är :)

Inlagd: 2014-02-19, 21:02
Skriven av: Jossa

SweTor, att det blev som det blev med när Japarov klev på och av Nelsons skida var bannemig följden av att den breda start-rakan smalnade av till endast TVÅ spår och alla måste ju in någonstans, klart det blir gruff!

Inlagd: 2014-02-19, 21:06
Skriven av: Aliide

Jossa: Fast att tysken är trött spelar ju in i hur han hanterar situationen. Han vill ju inte ta en omväg runt Jauhojärvi och försöker behålla spåret. Jag ser inget fel i Jauhojärvis körning eftersom han ligger först i spåret.

Inlagd: 2014-02-19, 21:08
Skriven av: Joel Burman

Jag vet väl inte om de var rätt eller fel de Sami gjorde men tycker de var onödigt ändå men är inte förvånad att han gör de se bara hur han hölll på ställa till de för Nelson i stafetten huhu kolla sista kurvan..en bedömning ska aldrig ha att göra hur trött man är är de rätt så är de rätt är de fel så är de fel? blir otroligt svåt om man ska gissa till sig hur trötta åkarna är .

Inlagd: 2014-02-19, 21:12
Skriven av: Jossa

Tycker inte dom följer regelboken till punkt o pricka iaf, samma sak med Sundbys medalj.

Inlagd: 2014-02-19, 21:13
Skriven av: Andreas P

Ingen vet hur trött Tysken var i förhållande till dom andra bara rena gissningar

Inlagd: 2014-02-19, 21:13
Skriven av: Jossa

Enligt norska experterna på TV2 så kan man bara byta om man är före skidspetsarna.

Inlagd: 2014-02-19, 21:20
Skriven av: Alexander

Jag reagerade också starkt på Jaohojärvis tuffa körning mot Nelson. Han hade råhängt hela vägen o riskerar sen krasch för båda i sista kurvan. Han ska vara sportslig o ödmjuk i det läget o ”låta” Nelson vinna sträckan enligt mig. Eller åtminstone köra juste då de inte är sistasträckan. Störde mig lite nu när jag insåg att han gjorde det idag igen. Men ska finland diskas idag ska Sundbys brons också strykas!!

Inlagd: 2014-02-19, 21:36
Skriven av: jensa

Tror det är dålig stämning i norska laget. Först går Northug ut bakom ryggen på Løfshus och berättar att han har fabriksslipade skidor. Idag läxar mamma Bjørgen upp småpojkarnas gnäll. Nu går Løfshus ut i media och kritiserar Northug:
http://www.dagbladet.no/2014/02/19/sport/ol2014/sotsji2014/ski/langrenn/31914442/

Inlagd: 2014-02-19, 21:40
Skriven av: Alexander

På tal om ful k¨rning var det bara jag som reagerade på att Vylegshanin kastade sig framför Theodor och hindrade honom när han skulle ut på sin sträcka? Theodor kunde mycket väl kört in i ryssen och tappat ganska många sekunder.

Inlagd: 2014-02-19, 21:42
Skriven av: Alexander

Någon som vet varför inte fransmännen startade finalen?

Inlagd: 2014-02-20, 00:43
Skriven av: Anders2

Här är en bra vinkel av händelsen http://www.youtube.com/watch?v=DoMdmS_xgNw

Jauhojärvi tar en snäv innerkurva, Tsharnke en vid. Sen siktar de på samma spår och kör ihop. Ser inget regelbrott.

Inlagd: 2014-02-20, 03:02
Skriven av: JH

JH: vad säger reglerna ? att åker man över någon annans skida får man de? vem har skidan först? har tysken skidan först så tycker jag de är konstigt om man får åka över den…

Inlagd: 2014-02-20, 07:35
Skriven av: Jossa

och sedan hur hade reaktionerna varit om de var en Svensk som råkat ut för de tror inte de varit lika förlåtande..

Inlagd: 2014-02-20, 07:36
Skriven av: Jossa

Emil har ju ytterligare en konstig medalj i år, 15 klassiskt på SM då Richie räknade fel.

Inlagd: 2014-02-20, 07:57
Skriven av: JonasE

Speciellt upplägg för Kalla inför tremilen? Själv tycker jag det känns lite fel att ändra på ett vinande upplägg men hoppas det gör rätt
http://www.expressen.se/sport/os/darfor-har-charlotte-kalla-lamnat-os-byn/

Inlagd: 2014-02-20, 08:40
Skriven av: Markus

JH: Takk , den filmen viste alt fra en annen vinkel (bokstavelig talt). Man kan umulig straffe Jauhojärvi slik som dette viste linjevalgene.

Inlagd: 2014-02-20, 08:55
Skriven av: Jeremiah

Ja det är solklart att det är tysken som kör helt knasigt, han får skylla sig själv.

Inlagd: 2014-02-20, 09:13
Skriven av: Gabriel

Ja det var verkligen tydligt där. Jag fattar dock inte varför han rusar upp och försöker nå bronset.

Inlagd: 2014-02-20, 10:09
Skriven av: Martin V

men är de inte så att Sami åker på tyskens skidor? läste någon stans att har man skidspetsen först så har man fördelen

Inlagd: 2014-02-20, 10:17
Skriven av: Jossa

JH, bra video. Skönt att se att det inte var något ojuste från Jauhojärvis sida. Synd om Kriukov dock som kan ha tappat guldet på det där

Inlagd: 2014-02-20, 10:22
Skriven av: Jon

Blir varmt på lördag, +13 grader lovar dom visst. Söndag ca +10.

Inlagd: 2014-02-20, 10:23
Skriven av: Andreas

:(

Inlagd: 2014-02-20, 10:29
Skriven av: Jeremiah

http://www.dagbladet.no/2014/02/20/sport/ol2014/sotsji2014/31923238/

Johaug säger att norskorna ska köra lagtaktik mot Kalla på lördag. Hur ska det gå till? Johaug har väl inte tänkt en taktisk tanke i hela sitt liv. Gissar att det blir som vanligt, full gas – bära eller brista.

Inlagd: 2014-02-20, 10:29
Skriven av: Gabriel

Tror inte det kommer bli riktigt så varmt. De prognosmätningarna utgår från station Laura på 556 m. höjd, skidtävlingarna avgörs ju runt stadion på ca 1500 m.ö.h.

Inlagd: 2014-02-20, 10:32
Skriven av: Freddy

+2 hadde passet oss mye bedre.

Inlagd: 2014-02-20, 10:39
Skriven av: Jeremiah

Laura skicenter är just nu + 6 grader.

Inlagd: 2014-02-20, 10:41
Skriven av: Andreas

NEJ NEJ NEJ, kalla har vart sjuk!!! http://www.expressen.se/sport/os/darfor-har-charlotte-kalla-lamnat-os-byn/

Inlagd: 2014-02-20, 10:43
Skriven av: Markus

Da blir det tøft for Kalla å ta gull tror jeg. Veldig synd for henne. Hvis hun bare har vært litt tett i nesen så er det jo fortsatt gode muligheter.

Inlagd: 2014-02-20, 10:48
Skriven av: Sven

Aj jävlar.

Inlagd: 2014-02-20, 10:56
Skriven av: Gabriel

Ajdå, sovit dåligt också om man får tro den artikeln. Inte bra för återhämtningen.

Inlagd: 2014-02-20, 10:59
Skriven av: JH

Æsj…. Men hun har fortsatt 2 hele dager på å hente seg inn. Dette fikser Kalla. Hun fortjener et idividuelt gull nå, og er forsatt min favoritt….

Inlagd: 2014-02-20, 11:09
Skriven av: tolsrav

Jeg holder Johaug som en favoritt. 30km skøyting i tøffe løyper passer henne perfekt. Hun kommer til å gå hardt fra start. Vil nok ikke ha med Kalla på et oppløp.

Inlagd: 2014-02-20, 11:14
Skriven av: Sven

Sven.. Men både Johaug og Kalla må selvfølgelig kvitte seg med Bjørgen før oppløpet, ellers er kjørt…..

Inlagd: 2014-02-20, 11:21
Skriven av: tolsrav

Sjuk? Ja det är ju vad man betecknar som sjuk.

– Jag har känt mig lite tät i näsan, så det var av respekt för de andra, säger Kalla när SportExpressen.se träffar henne på torsdagen.

– Men också för att ge mig själv en chans till att bli kvitt problemen.

Det är ingen fara med start på lördag, säger hon.

Vilka rubriker om att hon ÄR sjuk sen om an läser texten så är hon inte sjuk nu. Men sömnen är ju det största problemet.

Inlagd: 2014-02-20, 11:24
Skriven av: Andreas

Synd att det skulle komma en förkylning på vår guldfavorit till slut, men vi har varit väl förskonade efter magsjukorna.
Med lite flyt får hon sova ikapp och återhämta sig tillräckligt för att kunna konkurrera om medaljerna….sömnen är otroligt viktig!

Inlagd: 2014-02-20, 11:27
Skriven av: Adrian

http://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2014/02/20/suksesstrener-vurderer-bryte-med-bjoergen
13 mesterskapsgull med en å samme trener, slå den du…. ;)

Inlagd: 2014-02-20, 11:32
Skriven av: tolsrav

Tror inte att nästäppan är det stora problemet utan kanske den mentala biten efter alla framgångar som verkar ha betytt en del. Sen tror jag kanske också att detta är en del i Kallas egen strategi att tona ned förväntningarna på sig själv. Norskorna snackar upp, hon snackar ner.
Vi får se på lördag. SOV NU CHARLOTTE, SOV!

Inlagd: 2014-02-20, 11:32
Skriven av: Freddy

Förkylning? ja men det låter inte som nått allvarligt sen är det två dagar tills loppet går, är inte nervös alls om det inte bryter ut nått allvarligt nu.

Inlagd: 2014-02-20, 11:33
Skriven av: Andreas

Det kallas psykologisk krigföring.

Inlagd: 2014-02-20, 11:34
Skriven av: Knut

Freddy..”norskorna snackar upp, hon snackar ner… Hvem?

Inlagd: 2014-02-20, 11:37
Skriven av: tolsrav

Knut: Precis men Aftonbladet och Expressen går ut stort ATT hon är sjuk, sen säger hon att det inte är nån fara för loppet och hon har känt sig tät i näsan, ja gisses!

Inlagd: 2014-02-20, 11:38
Skriven av: Andreas

tolsrav: Norskorna säger att Kalla är favorit på tre milen och Kalla är sjuk = snackar ner förväntningarna.

Inlagd: 2014-02-20, 11:39
Skriven av: Andreas

Faran med att vara allt för glad är att man inte sover. Har man inte möjlighet att ge sömnmedel? Och alla dessa potentater som gärna vill pussas på prisutdelningar borde förbjudas. Nåväl hoppas hon sover som en sten i natt. Det är bara en urladdning kvar. Men det blir en tuff tremil med 6-tjejer om tre medaljer som vanligt.

Inlagd: 2014-02-20, 11:40
Skriven av: nn

Andreas…. Ja men, da snakker du ikke opp ”förväntningarna”……;)

Inlagd: 2014-02-20, 11:42
Skriven av: tolsrav

Kommer att tänka på Öhrstig när hon tog VM guld i sprint 2005, hon var sjuk dagen före loppet.

Inlagd: 2014-02-20, 11:42
Skriven av: Andreas

tolsrav: Då höjer ju norskorna förväntningarna på Kalla men sänker samtidigt förväntningarna på sig själv typ.

Inlagd: 2014-02-20, 11:47
Skriven av: Andreas

Att man sover lite risigt dom första nätterna när man byter miljö är inte helt ovanligt.

Inlagd: 2014-02-20, 11:47
Skriven av: Knut

Andreas, tack, precis vad jag syftade på…

Inlagd: 2014-02-20, 11:55
Skriven av: Freddy

Andreas…. Men Kalla slo jo Bjørgen med ca. 1 min på stafetten, på 3-mila blir det ca 6 min, såklart er Kalla en soleklar favoritt.. Hun må være den største favoritt som har gått på i par ski, siden 1924……;)

Inlagd: 2014-02-20, 11:59
Skriven av: tolsrav

Jag skulle vilja höra lite om Hellner. Han har ju laddat utan bevakning. Om han inte drabbats av hemlängtan så ser jag medaljchans för honom.

Inlagd: 2014-02-20, 12:00
Skriven av: nn

et par..

Inlagd: 2014-02-20, 12:01
Skriven av: tolsrav

tolsrav: Du har helt rätt. I den dagsform som Björgen hade på stafetten så får hon stryk med 6-minuter. Nu var Marit rädd för att bli lynchad på Karl Johan under stafetten och det är hon väl inte längre. :)

Inlagd: 2014-02-20, 12:05
Skriven av: nn

Tror att Hellner ser det här som sina stora chans att ta ett 5-milsguld på OS. Han får ju inte den här chansen igen, det är 8 år tills OS-femmilen går i skate igen. Tror han är grymt laddad och hungrig på detta.

Inlagd: 2014-02-20, 12:16
Skriven av: Gabriel

nn… Nei, hun må nok vente med ”lynchad” til 2022 på Karl Johan, for det er lite som tyder på at dere svensker har kapital for by på et OL-selskap…….;)

Inlagd: 2014-02-20, 12:17
Skriven av: tolsrav

Andreas: Fast det är viss skillnad mellan sprint och en tremil. Frågan är vad det där täppt i näsan betyder. Om det verkligen var/är en ett virus kommer hon inte att kunna konkurrera på lördag men om det var mer nedsatt immunförsvar pga anspänning som släpper + dålig sömn kan hon fortfarande ha viss chans, sannolikt inte på guld längre men ev. på medalj. Om inte annat så faller säkert de som ligger på plats 3-8 i loppet i sista utförslöpan och så kommer Kalla som var avhängd på plats 9 och sveper förbi.

Inlagd: 2014-02-20, 12:43
Skriven av: Per

I alla fall kan man konstatera att det var helt rätt av henne att avstå teamsprinten…

Inlagd: 2014-02-20, 12:46
Skriven av: Per

GULL, igjenn svensker, med ”stenslip”…..;)

Inlagd: 2014-02-20, 12:48
Skriven av: tolsrav

I längdskidåkning? Visste inte att det var någon tävling idag…

Inlagd: 2014-02-20, 12:49
Skriven av: Anders

Tolsrav, vi förstår inte varför samma personer ska tävla i backhoppning och längdskidor. Det är helt ologiskt. Så vi ger fan i det.

Backhoppning ger fan i också. Men vi hjälpte er lite på traven att utveckla sporten genom Boklöv. Men sen la vi ner skiten. Anemiska anorektiker i för stora kläder som hoppar med skidor utan att göra volter, njae det är inte så kul. Inte ramlar dom heller längre nuförtiden, så inte ens den underhållningen får man.

Tacka vet jag skidsprint, där ramlar dom åtminstone.

Obs, jag skämtar bara.

Inlagd: 2014-02-20, 12:54
Skriven av: Gabriel

Jag roade mig med att kolla upp de senaste resultaten för några av favoriterna inför 3-milen. Jag kollade upp resultaten sedan förra OS. Jag har tagit med både de i klassisk stil och de i fristil.

Johaug som var 7:a i förra OS i klassisk stil har sedan dess följande resultatrad: 3 (F), 1 (F), 3 (C), 3 (C), 1 (F)

Björgen som var 2:a i förra OS i klassisk stil har sedan dess följande resultatrad: 1 (F), 2 (F), 1 (C), 1 (C). Enda förlusten kom ju på VM i Kollen.

Kowalczyk som var 1:a i förra OS i klassisk stil har sedan dess följande resultatrad: 3 (F), 2 (C), 2 (C), 2 (F)

Kalla som var 6:a i förra OS i klassisk stil har sedan dess följande resultatrad: 4 (F), 4 (F), 9 (C), 11 (C), 6 (F)

Weng som inte deltog i förra OS har följande resultatrad: 23 (F), 8 (C), 4 (C), 4 (F)

Steira som var 8:a i förra OS i klassisk stil har sedan dess följande resultatrad: 2 (F), 5 (F), 4 (C), 9 (C), 7 (F)

Finns det något annat utfall än att Johaug, Björgen och Kowalczyk tar medaljerna? Ingen av dessa har ju missat pallen sedan förra OS! Eller har Kowa blivit ännu sämre i fristil än tidigare? Hon var 2:a i fristil så sent som i VC i Kollen i mars 2013.

Kommer Kalla att ha tappat formen p.g.a. nästäppa och dålig sömn?

Kan någon annan än de 6 nämnda slå sig in på pallen? Saarinen som verkar bättre i fristil än på länge? Stephen? Tchekaleva som var 3:a i Kollen i våras? Niskanen?

Inlagd: 2014-02-20, 12:57
Skriven av: Sportsamuel

Per: Är det virus så borde det ha blivit en reaktion idag med tanke på att hon är uppe i os byn och har tränat igår och idag. Nå men man får ju se hur det går på lördag om hon ställer upp men enligt henne själv så ska det ju inte vara några problem.

Inlagd: 2014-02-20, 12:58
Skriven av: Andreas

Kowalczyk måste iaf vara i väldigt god fristilsform och det har hon verkligen inte varit denna säsong.

Inlagd: 2014-02-20, 12:59
Skriven av: Andreas

Sportradion meddelar att det är osäkert om Kalla startar enligt uppgift i Aftonlövet

Inlagd: 2014-02-20, 13:03
Skriven av: Knut

Åker Kowalczyk ff med fotfraktur?

Inlagd: 2014-02-20, 13:04
Skriven av: Knut

Enligt vad Grip sa i radiosportens intervju så kände sig Kalla i alla fall inte sämre efter att stått på skidor idag, kanske tom att hon hade en positiv känsla efteråt. Annars handlar det väl om att hon får ta en dag i taget och så får man se hur hon känner sig på lördag.

Inlagd: 2014-02-20, 13:20
Skriven av: swestam

Ja, vems fot skulle hon annars åka med? :-)

Inlagd: 2014-02-20, 13:23
Skriven av: SweTor

http://www.dagbladet.no/2014/02/20/sport/ol2014/sotsji2014/skiskyting/ole_einar_bjorndalen/31928904/
Ja….. IOC trenger en person med føttene godt plantet på bakken, en bedre representant i finnes ikke…..!

Inlagd: 2014-02-20, 13:29
Skriven av: tolsrav

Frågan är om inte Kowa skulle tjäna på att åka klassiskt, trots att det är fri stil. Visst får man det?

Inlagd: 2014-02-20, 13:33
Skriven av: Jon

Tolsrav, efter 2 år i IOK så är han lika korrupt som alla andra i den där klubben.

Inlagd: 2014-02-20, 13:40
Skriven av: Gabriel

Det finns nog inga spår hon kan åka i bara… Nej, men jag tror Kowa kan åka bra fast det är fristil. Finns få med bättre kondition än hon så en tremil passar henne oavsett teknik.

Inlagd: 2014-02-20, 13:42
Skriven av: JH

Legkov såg helt galen ut på stafetten på tredje sträckan. Är det hans tur på söndag?

Inlagd: 2014-02-20, 13:51
Skriven av: Daniel Becker

även NSD ser Kallas start i fara: http://www.nsd.se/nyheter/mardrommen-kalla-ar-sjuk-8290899.aspx

Inlagd: 2014-02-20, 13:51
Skriven av: wm

Gabriel….. Nei, det må nok til store utskiftninger i det korrupte gubbevelde, før det kommer på bakkenivå… Men det må jo være bedre å trekke inn folk fra idretten, kontra næringslivet…..

Inlagd: 2014-02-20, 13:52
Skriven av: tolsrav

Tolsrav, det spelar nog ingen roll hur många gubbar du byter ut. När de nya IOK-delegaterna sedan bjuds till Barbados i obeskrivlig lyx för att i en vecka lyssna på rika semi-diktaturländers löften om allt de kommer få om de lägger OS i deras land, så kommer de inte kunna stå emot.

Men visst byt ut patrasket och hoppas på att det blir bättre, men jag är skeptiskt till att OEB skulle kunna förändra något. Det är en miljard-dollarindustri vi pratar om här.

Inlagd: 2014-02-20, 13:59
Skriven av: Gabriel

Stefan Holm är numera IOK delegat och delar ut priser.

Inlagd: 2014-02-20, 14:19
Skriven av: Knut

Gabriel, Kombinert er en meget tradisjonsrik idrett, og jeg tror holmenkollrennene begynte som kombinertrenn.

Jeg lurer også på om kombinert er den eneste gjenværende idretten der damer ikke har tilgang i OL og VM?

Inlagd: 2014-02-20, 14:19
Skriven av: Tor

Visst unnar jag Finland guldet i teamsprint men för längdsporten i stort hade Tyskland behövt en framgång.

Inlagd: 2014-02-20, 14:20
Skriven av: Eric.G

Hon var tydligen ute på en träningsrunda idag så det kan ju inte vara så farligt (eller är det önsketänkande…)

Inlagd: 2014-02-20, 14:27
Skriven av: hansq

Tor, jo jag vet. Och ärligt talat tycker jag att det är tråkigt att ingen i Sverige vill hålla på med backhoppning, eller NK för den delen. Eller skridsko. Skridsko är ju en fantastisk idrott, jag får mjölksyra av att bara titta på dom. Otroligt det dom gör. Man trodde att Tomas Gustafssons guld och världsrekord skulle ge en fin bredd inom skridsko i Sverige, men istället dog sporten i princip ut.

I Sverige är det fotboll och ishockey som gäller. Och lite handboll.

Ja det är intressant att ha en idrott där inte kvinnor kan delta. Känns inte så jämnställt kanske…

Inlagd: 2014-02-20, 14:32
Skriven av: Gabriel

Normal backhoppning är inte helt jämnställd heller. T ex ingen lagtävling och bara en backe.Tråkigt att skridskon att skridsko knappt inte existerar i Sverige längre. Minns Tomas Gustafsson v. Falk Larsen och Bosse H håller koll på klockan.
Tillbaka till skidåkning så lutar det åt en norsk trippel på tremilen. Kan se stora tidningsrubriker i Norge ”pekande” åt alla håll och abslout österut…;-)

Inlagd: 2014-02-20, 14:40
Skriven av: hansq

För att inte tala om Sigge Ericsson och Kuppern

Inlagd: 2014-02-20, 14:54
Skriven av: Knut

hansq: ”Tillbaka till skidåkning så lutar det åt en norsk trippel på tremilen. Kan se stora tidningsrubriker i Norge “pekande” åt alla håll och abslout österut…;-)”

Det har du nok rett i, men det pekes nok like mye vestover fra andre siden av grensen når Sverige har fremganger.

Svenske og norske aviser er like ille i så måte, og de som tjener på ”krigen” er norske Schibsted …

Inlagd: 2014-02-20, 15:01
Skriven av: Tor

Har nån hört nåt om UG:s program, skulle inte det sändas under OS?

Inlagd: 2014-02-20, 15:13
Skriven av: Martin V

Tråkigt att backhoppningen försvunnit från Sverige.
Tycker jag som har personliga minnen av Sven Selånger.

Inlagd: 2014-02-20, 15:17
Skriven av: Eric.G

Det har inte varit jämnställt inom längd heller. Såg Alla snackar Sotji igår och Anna O berättade att tjejerna inte fick samma valla som killarna och fick inga vip kort till kabinerna i Alperna utan det fick killarna. Så de fick vänta 1,5 tim för att komma upp och träna när killarna ställer sig först i kön. Detta i slutet på 90-talet. Förjävligt enligt mig. Och Mattias F fick sig en känga av Anna då han var en av dem.

Inlagd: 2014-02-20, 15:27
Skriven av: nn

åh fan. det måste jag se

Inlagd: 2014-02-20, 15:41
Skriven av: Emil

En sak som jag har tänkt på är att det inte finns några kvinnliga ledare överhuvudtaget i längdlandslaget. Att inte en enda i ledarstaben är kvinna är rätt konstigt. Eller har jag missat någon? Fast det är väl likadant i andra landslag. Kan inte se att norska laget har några kvinnliga ledare trots sin starkare tradition på damsidan.

Inlagd: 2014-02-20, 15:41
Skriven av: Per

Guri Hetland är väl ett undantag.

Inlagd: 2014-02-20, 15:57
Skriven av: Anders

Bra sagt av AnnaO

Inlagd: 2014-02-20, 15:59
Skriven av: Knut

Ja, bra sagt av Anna O och skamlöst men ärligt svar av Mathias Fredriksson: ”jag reagerade inte på att vi gick före Anna och tjejerna, vi elitidrottare är nog egoistiska”. Bra av Hård också som pekade på detta feministiska problem som en orsak till svenska kvinnliga skidåkares dåliga resultat före Kalla och gänget. Hade inte tänkt på detta förut.

Inlagd: 2014-02-20, 16:14
Skriven av: VO2min

Tor – visst är det så.

Både orienteringen och friidrotten har lyckats bättre när det gäller kvinnliga ledare. Längdåkningen har lite att lära.

Inlagd: 2014-02-20, 16:32
Skriven av: hansq

Skøyter/skridsko er jo dessverre en utdøende sport i Norge også, snart er det bare Nederland som holder på med det hvis denne utviklingen fortsetter.

Inlagd: 2014-02-20, 16:34
Skriven av: Jeremiah

VO2min: + massa dopade motståndare så inte var de lätt för tjejerna på den tiden

Inlagd: 2014-02-20, 16:44
Skriven av: Jossa

På tal om kvinnliga tränare. Hoppas att ledningen försöker få över Ojala, om de inte redan försökt förstås. Hon har ju tränat flera duktiga svenska juniorer, i juniorlandslaget och på skidgymnasium, och nu tränar hon en del åkare som haft framgångar den här säsongen. Det enda negativa är att då förlorar vinterstudion en mycket bra expert i studion.

Inlagd: 2014-02-20, 17:19
Skriven av: Sanna

Hur bra var Billan egentligen om man tänker bort alla dopade? Rätt grym va?

Inlagd: 2014-02-20, 18:01
Skriven av: VO2min

Några kanske kommer ihåg Karin Ersson, tidigare Öhman.

Karin är sen ett drygt år idrottschef i Mora kommun.
Tidigare tränare vid skidgymnasierna i Gällivare och Torsby.

Inlagd: 2014-02-20, 18:06
Skriven av: Eric.G

Eric.G just ja, det är väl hon som tränat bl.a. Kalla och Mia Eriksson i Gällivare?

Inlagd: 2014-02-20, 18:08
Skriven av: Sanna

VO2min: Billan var bra speciellt 1988 tror jag hon hade hel del otur under OS med misstänkta åkare för sig + eget fall på 20 km..

Inlagd: 2014-02-20, 18:14
Skriven av: Jossa

Sanna;
Och Hellner!

Inlagd: 2014-02-20, 18:18
Skriven av: Eric.G

Sanna, du kanske kan hoppa in i Ojalas ställe på SVT? Hade varit klockrent :-)

Inlagd: 2014-02-20, 18:35
Skriven av: Gabriel

”Bra av Hård också som pekade på detta feministiska problem som en orsak till svenska kvinnliga skidåkares dåliga resultat före Kalla och gänget. Hade inte tänkt på detta förut.”

Det var väl knappast orsaken att herrarna var bättre. Om vi haft en Kalla på den tiden så skulle hon säkert fått VIP kort oxo. Eller tror man verkligen att anledningen att herrarna var så mycket bättre en damerna förrut beror på ojämställdhet. Så på den tiden var Ryssland , Finland och Italien mycket mer jämställt en Sverige var och därför var dom bättre?
Framförallt friidrotten måste ju ha varit väldigt ojämställd i Sverige där vi innan Klyft generationen inte hade några kvinnliga stjärnor.Östtyskland måste ha varit extremt jämställt i och med att de hade så många duktiga i olika sporter.
För de kan väl inte finnas en annan orsak varför svenska skidåkerskor hade problem att vinna tidigare???

Inlagd: 2014-02-20, 18:46
Skriven av: karlp

Norrmännen har räknat ut att Hattestad körde fortare än Northug.
http://www.langrenn.com/hattestad-raskere-enn-northug.5424164-313274.html

Imorgon ska man räkna ut att Sundby körde fortare än Nelson på riktiga stafetten.

Inlagd: 2014-02-20, 18:59
Skriven av: JonasE

Gabriel, hehe vilket fruktansvärt nedköp för både SVT och alla vinterstudio-tittare det skulle vara. Men tack :) (skulle dock vara sjukt häftigt att springa på Wassberg, Stenmark, Anna Olsson m.fl. Jag hade nog inte fått ur mig många ord i det sällskapet).

Inlagd: 2014-02-20, 19:05
Skriven av: Sanna

Intressant att Golberg vill ha Finland diskade för en svårbedömd förseelse långt innan upploppet. Att Sundby på upploppet 1)byter korridor och 2)kör över ryssens skidor, det är tydligen helt okay i en norrmans värld. Men det är som vanligt. Norge har en naturlig och på något sätt självklar immunitet mot alla regelöverträdelser inom längdåkning. Vi har nu sett ytterligare ett bevis för detta under OS.

Inlagd: 2014-02-20, 19:08
Skriven av: Nisse

Nisse: vad har Golberg sagt om situationen om Sundby ?

Inlagd: 2014-02-20, 19:36
Skriven av: Jossa

Jag gick STF:s stugvärdskurs med Karin Ehrsson, hon är grym!

Inlagd: 2014-02-20, 20:12
Skriven av: Oskar

Karlp, ganska troligt att öststaternas och kanske Norge, Finlands(?) damer haft bättre förutsättningar och resurser än svenska under 70-90-talet? Anna O’s kommentar om att Mathias och männen gick före till träning etc är väl en moralfråga men knappast bra för resultaten heller.

Inlagd: 2014-02-20, 20:17
Skriven av: VO2min

Sanna, haha! Ja, men du har ju bättre koll än dom flesta så du skulle säkert göra det bra :-)

Inlagd: 2014-02-20, 20:21
Skriven av: Gabriel

Jossa, Golberg har inte sagt något alls om Sundby, det är ju det som är problemet. Han går ut och fördömer Jauhojärvi hårt, men han är tyst om Sundby. Varför gick han inte ut och fördömde Sundby, som gjorde en värre förseelse än Jauhojärvi?

Jauhojärvi gjorde inte ens ett regelbrott, men Sundby gjorde definitivt ett regelbrott när han bytte korridor på upploppet och hindrade Vylegzhanin.

Inlagd: 2014-02-20, 20:24
Skriven av: Gabriel

Nisse…. Vi normenn lever i et fritt demokratisk land, å takk for det!!! Vi lever eks. ikke i arrangørlandet Russland der bare Potin kan si hva som er rett og galt…. Så hvorfor skal ikke eks. Golberg få lov til ha en menig???? Pågrunn av han er norsk normann…… Unnskyld meg!

Inlagd: 2014-02-20, 20:38
Skriven av: tolsrav

Anna Olsson, ”Vi tjejer var inte mycket värda”: http://www.svt.se/sport/os-i-sotji/vi-tjejer-var-inte-mycket-varda

Inlagd: 2014-02-20, 20:45
Skriven av: VO2min

Tolsrav, men varför reagerar han bara på när finnen gör något?

Dåligt av Golberg om du frågar mig. Antingen får han gnälla på alla som kör fult, även norrmän, eller så får han hålla tyst.

Inlagd: 2014-02-20, 20:50
Skriven av: Gabriel

Gabriel…. Hvorfor skulle Golberg kommentere Sundbys overtredelse, han fikk jo gult kort, som er staff!

Inlagd: 2014-02-20, 21:02
Skriven av: tolsrav

straff..

Inlagd: 2014-02-20, 21:03
Skriven av: tolsrav

Gabriel: Jag tror det handlar om en klantig journalist. Första motfrågan efter Goldbergs uttalande ska ju förstås vara hur han ställer sig till Sundbys körning i skiathlonen. Hade vart intressant att höra honom resonera kring det.

Inlagd: 2014-02-20, 21:05
Skriven av: Joel Burman

Røthe får ikke gå 5-milen. Gjerdalen tar hans plass. Må si jeg er ganske overrasket over dette. Røthe er veldig skuffet og har reist hjem, selv om han var reserve. Røthe vant testløp mot Gjerdalen tidligere i OL. Antar at Gjerdalen velges på bakgrunn av tidligere meritter på 5-mil.

Inlagd: 2014-02-20, 21:20
Skriven av: drazyc

Joel Burman: Golberg skrev på twitter:

https://twitter.com/pgolberg/status/436120631009353728

och skrev även senare att incidenten med Sundby var ”ok” för att det inte ändrade utgången.

Det lär det ju dock råda delade uppfattningar om (fråga ryssarna). Men med samma resonemang kan man ju säga att det är tyskens fel att han ramlar (protesten avslogs).

Inlagd: 2014-02-20, 21:30
Skriven av: MoLo

Tolsrav, gult kort är ett straff!? Haha, tillåt mig skratta. Sundby kanske får rött kort i nästa OS då eller?

Inlagd: 2014-02-20, 21:33
Skriven av: Gabriel

Kriukov sier at han normalt ville hentet inn Finland på oppløpet, men at han ikke fant rytmen. Han sier videre at han IKKE ville at Finland skulle diskvalifiseres. En slik medalje ville være en dårlig medalje, sa han til Lyzhnij Sport. Trener Devjatjarov Sr. var oppgitt over fall og uhell som hele tiden går i mot Russland i denne olympiaden

Inlagd: 2014-02-20, 21:40
Skriven av: Rastjapa

Sundbys grej är i mina ögon solklar diskning…fattar inte hur han kan komma undan… lägg ner de där med gula kort antingen så felar man då är man diskad eller så gör man de inte gult kort har ingen funktion…

Sami J åker ofta på gränsen som i stafetten tycker många gånger han åker onödigt tufft sedan är hans mun expert på bortförklaringar…står ofta om han i tidningen där jag bor…

Inlagd: 2014-02-20, 21:45
Skriven av: Jossa

Northugs form ödelagd?
http://www.vg.no/sport/ol-2014/artikkel.php?artid=10145328

Inlagd: 2014-02-20, 21:47
Skriven av: VO2min

På tal ok Kalla var hon inte lite sjuk under förra OS innan stafetten ? har för mig att dagarna innan var både Haag å Kalla sjuka…Haag kom inte till starkt men Kalla flög fram..

Inlagd: 2014-02-20, 21:51
Skriven av: Jossa

Vet inte på vilken plats men tror att Wikén kommer före Jouhaug på lördag, en känsla jag har!

Inlagd: 2014-02-20, 21:58
Skriven av: Göran

Vilka kör för Sverige på lördag mer än kalla?

Inlagd: 2014-02-20, 22:00
Skriven av: Andreas

Jag tror Johaug vinner överlägset på lördag.

Inlagd: 2014-02-20, 22:00
Skriven av: Manne

VO2min stämmer det där är det tråkigt för Northug. Men också ganska kul med tanke på vad han sa om svenskarna innan OS.

– Svenskarna går alltid bra före mästerskap. Men det har aldrig skett att den som vinner helgen innan vinner också vinner i mästerskapet…

Samtliga svenskar har höjt sig sedan Toblach, tillskillnad från Petter som än så länge var i bättre form då. Dock stämmer det till viss del det han säger. Varken Björgen eller Legkov vann (dock var det omöjligt för Legkov att vinna just det loppet), men sprinten vann Hattestad då också.

Inlagd: 2014-02-20, 22:00
Skriven av: Sanna

Gabriel, så länge korridorerna är avgränsade med granruskor får man övertäda dessa och därmed också byta korridor (regeländring Richardsson). Men du får inte störa annan åkare, därmed blir det så här. Protest och godtyckliga jurybeslut etc. Koner får däremot inte övertädas.

Inlagd: 2014-02-20, 22:08
Skriven av: Aliide

Manne, det tror jag med. Framförallt känns det som att Johaug kommer vara riktigt hungrig på ett guld, samt att hon vet att hon kan prestera i den distansen och därmed kan känna sig relativt trygg med att det är en längre distans, då det kanske är henne det gynnar mest.

Inlagd: 2014-02-20, 22:10
Skriven av: Sanna

Med korridor avgränsade med granruskor är med andra ord inga korridorer utan bara vanliga skidspår med lite störande konstgjord gran emellan bara.

Inlagd: 2014-02-20, 22:15
Skriven av: Aliide

Tror också starkt på Johaug. Banan, motivationen, längden, få riktiga utmanare. Allt talar för henne.

Inlagd: 2014-02-20, 22:17
Skriven av: Per

Intervju med Kallas mentala coach:
http://mobil.nsd.se/nyheter/mentale_coachen_om_kallas_svacka_hon_ar_cool/8292165

Inlagd: 2014-02-20, 22:29
Skriven av: wm

Aliide, jag är väldigt tveksam till om det där gäller upploppskorridorer… är du säker på det?

Jag tror att det enbart gäller banmarkeringar.

Inlagd: 2014-02-20, 22:36
Skriven av: Gabriel

Och oavsett det så ansåg ju juryn att Sundby begått ett regelbrott, men dom var för fega för att ta ifrån honom medaljen så då använde dom det totalt meningslösa straffet ”gult kort”. Som om det vore någon slags fotbollsmatch. Han fick ju sin medalj, alltså var straffet han fick = värdelöst.

Inlagd: 2014-02-20, 22:38
Skriven av: Gabriel

VO2min, jag tror inte riktigt att det där är orsaken. Northug saknar ca 150 timmar mängdträning från i höstas, då hans konkurrenter körde som allra hårdast, inklusive Cologna.

Man skojar inte bort 150 timmars missad träning. Speciellt inte när det handlar om mästerskap på hög höjd. Då måste man vara aerobt väldigt stark och det blir man av stor mängdträning.

Sen är banorna här annorlunda också, det är inte det vanliga rakt upp och rakt ner, utan det böljar mycket mer och det blir kortare perioder att vila innan nästa tuffa backe kommer. Tror även det missgynnar Northug.

I för-OS när han var i bra form så var han ändå chanslös på skiathlon när Cologna, Clara och ryssarna drog upp farten. Så hur ska han kunna hänga med när han inte är i superform?

Inlagd: 2014-02-20, 22:48
Skriven av: Gabriel

Gabriel…. Fasit: – Sundby var 3 beste løper på duathlon…..Så juryn brukte det vi kaller ”sunt bondevett” her i Trøndelag, og takk for det!

Inlagd: 2014-02-20, 22:55
Skriven av: tolsrav

”Northugs form ödelagd?”

Sist han var i form var i Falun 2013. Denne sesongen har vært en sammenhengende fiasko for Nortug. OL er over for Petters del. Det er bare lure seg selv – å håpe på noe som ikke skjer på 50 km.

Ingen norske herrer er blant favorittene topp 5 slik det ser ut. Blant damene ser det langt lysere ut. Johaug må være favoritt og Bjørgen/Kalla kanskje gjør opp om sølvet. Dvs. dersom det ikke blir samme påskeføret som det var tidligere. Da tar Nystad frem ”limtuben” igjen og ødelegger alt.

Inlagd: 2014-02-20, 22:59
Skriven av: fabulator

Tolsrav, jo da han fick sitt brons. Helt ok för mig. Men gnäll inte på finnen när norrmannen gör samma sak, vill jag säga till Golberg.

Inlagd: 2014-02-20, 23:08
Skriven av: Gabriel

Aliide och Gabriel:
Det finns två regler som är intressanta här:

343.9 In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as
deliberately impeding, blocking (by not following best line), charging or
pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.

343.11 In sections with marked corridors, the competitors must choose and ski
within the chosen corridor. A competitor is allowed change corridors as
long as the ICR 343.9 is upheld

Det Sundby kommer undan på är troligtvis att juryn inte ansåg att det han gjorde var tillräckligt ”deliberately”.

Jag håller med Gabriel att gula kort är helt meningslösa.

Inlagd: 2014-02-20, 23:09
Skriven av: SweTor

Nja, dette med at løypene i Sochi ikke passer Northug, kjøper jeg ikke. Det var mange som sa det samme i Val di Fiemme før han slo alle på 15 km. Han har bevist mange ganger at så lenge han er i form, kan han vinne hva som helst og hvor som helst. Kanskje ikke opp slalombakken i Cavalese da.. :) Jeg tror ikke Northug var i toppform i prøve-OL i fjor. Han var inne i en treningsperiode.

Jeg stusser litt over at manglende mengdetrening skal være årsaken. Da ville han vel neppe hatt stigende formkurve i mesterskapet? Den vanligste konsekvensen av manglende mengdetrening er så vidt jeg vet at man har mindre å gå på og derfor ikke kan prestere mange dager i strekk. Jeg mente jeg hørte Alsgaard si at han ikke tror noe på at sykdommen er grunnen til Northugs formsvikt nå. Jeg tror han sa på VGTV at Northug bør ha hatt mer enn god nok tid til å bygge opp en formtopp til OL. Ifølge faren til Petter mangler han overskudd. Det er vel heller en indikasjon på for mye trening på kort tid før OL. Så jeg synes forklaringen til Nossum høres rimelig ut, uten at jeg har noen forutsetninger for å si om den er riktig.

Inlagd: 2014-02-20, 23:23
Skriven av: drazyc

Jag tror man menar att han inte kan göra sina galna spurter i masstarter med denna banprofil. Däremot kan han (med form) åka sjukt bra individuella lopp då det är lika för alla.

Inlagd: 2014-02-20, 23:34
Skriven av: Oskar

Jeg tror høyden kan være en forklaring ja. Det er tøffere for Northug å gå på den måten han liker i høyden. Det tar lenger tid å restituere muskulaturen.

Inlagd: 2014-02-20, 23:40
Skriven av: drazyc

Ja det vore konstigt om inte 150 förlorade träningstimmar påverkade. Kanske har det då stressat Northug att träna för hårt närainpå OS. Stigande kurva vet jag inte drazyc, ganska medelmåttigt hela vägen tycker jag.

Inlagd: 2014-02-20, 23:42
Skriven av: VO2min

VO2min, tja vi hade häromdagen en pall där samtliga hade manglande träningsupplägg. En Olsson som hade hela tre långdragna förkylningar i försäsongen (PN 1 st). Richardsson söndertrasade ben och knä behöver vi väl inte ens nämna, hur många timmar förlorade han bara i inledningskedet tror du, innan han ens kunde inleda lättare rehab? Varför skulle Petter inte klara en långdragen förkylning. Det är lite fånigt att dra upp Petters förkylning så fort han inte levererar eller är i form.

Inlagd: 2014-02-21, 06:24
Skriven av: Aliide

Aj aj aj…enligt Tomas Pettersson på Twitter är även Hellner isolerad med nästäppa, inte tränat sen stafetten…Grip ska dock räkna med start. Suck…

Inlagd: 2014-02-21, 07:31
Skriven av: Freddy

Tolsrav: så flest i mål har vunnit även om man fuskat med ditt sunda bondförnuft?

Du tycker alltså müllegg ska få behålla sina guld från salt lake? Han var först i mål…

Jag tror inte sundby ens ser att vylle är där, han gör det inte medvetet. Men har för ändå en manöver som ordagrant bryter mot reglerna. Då har man fuskat och ska diskas. Uppsåt är inte ett krav (i så fall skulle ju många dopade kunna komma undan med att de inte visste vad läkaren gav de).

Finnen gör inget fel, det är snarare tysken som försöker gena in i ett spår han inte är först till. Kricke tardet inre spåret, så finnens alternativ blir att säga honom. Återigen inget uppsåt då tysken tror att han är först då han ledde på toppen och inte vet att han tappat utför.

Inlagd: 2014-02-21, 07:32
Skriven av: Thorrez

Först i mål såklart. ..

Inlagd: 2014-02-21, 07:33
Skriven av: Thorrez

Laguppställningen för imorgon på tremilen klar. Sara Lindborg får chansen, tillsammans med Emma Wikén, Anna Haag och…Charlotte:)

Inlagd: 2014-02-21, 07:38
Skriven av: Freddy

Kalla frisk och Hellner sjuk (förkyld)

Inlagd: 2014-02-21, 07:51
Skriven av: swestam

Det var väl typiskt med Hellner…

Inlagd: 2014-02-21, 08:53
Skriven av: Adrian

Enligt Pettersson på Expressen så ska Södergren vara i toppslag. Han körde tydligen 6 mil i hög fart häromdagen och ser vass ut. Kanske är honom vi ska hoppas på?

Inlagd: 2014-02-21, 08:56
Skriven av: Gabriel

Han måste köra fem mil i synnerligen hög fart på söndag om han ska bräcka Dario och Legkov & co…

Inlagd: 2014-02-21, 09:03
Skriven av: Freddy

Hur kommer Cologna att orka tycker inte han såg så pigg ut på sista rundan i teamsprinten som jag trodde han skulle

Inlagd: 2014-02-21, 09:13
Skriven av: Jossa

Svensk sjukstuga inför avslutningen. Nu är ju det en gammal tradition sedan 60-talet och det kan gå bra ändå. Blir spännande med Wiken jag tror hon blir en skräll. Formen verkade rätt upp i stafetten. Och har Olsson tagit ett steg nu när han fått några tävlingar i kroppen, inte omöjligt.

Inlagd: 2014-02-21, 09:14
Skriven av: nn

Tror inte alls på Kallas chanser på 30 km, förkylningen påverkar förmodligen, om det inte var utmattnings symptom efter all uppståndelse så hon behövde vila.
Grip lät täppt i näsan vid en intervju också, Hellner förkyld, hoppas de andra klarat sig.
Vi får kanske vara nöjda med de medaljerna vi fått då alla var friska.
4 Norskor först är mitt tips nu på lördag.
Emma Wiken blir bästa svenska.

Inlagd: 2014-02-21, 09:14
Skriven av: KE

Intervju nyss med Kalla på Viasat, såg lite spak ut efter nästäppan, men verkar mkt fokuserad och taggad på så jag tror hon kan plocka hem ett brons. Södergrens sista OS-lopp kan bjuda upp till dans. Tror han har chans att överraska och den fina insatsen på skiathlon lovar ju gott. Men Legkov borde vara favorit….

Inlagd: 2014-02-21, 09:18
Skriven av: Daniel Becker

Vad blir det för väder i helgen? Så intervju med Kalla och då snöade det. Hoppas det blir sol och kallt.

Inlagd: 2014-02-21, 09:51
Skriven av: nn

Kalla och Hellner fortsätter med sin symbios :) båda småsjuka ;)

Inlagd: 2014-02-21, 10:01
Skriven av: Markus

Enligt Grip har Kalla aldrig varit sjuk!

Inlagd: 2014-02-21, 10:08
Skriven av: Knut

Snacka om att Kalla och Hellner är tvillingar. http://www.svt.se/svttext/web/pages/450.html

Inlagd: 2014-02-21, 10:19
Skriven av: Per

nn: Nja, hoppas på sol och varmt. ;-)

Inlagd: 2014-02-21, 10:20
Skriven av: Per

Funderar på hur mycket hopp vi kan ha på Kalla inför tremilen. Mina egna erfarenheter är att jag alltid presterar märkbart sämre i konditionsidrotter även efter obetydliga sjuk-känningar som ett par dagars nästäppa utan feber eller andra symptom. En vecka helt utan symptom är ett absolut minimum för att vara tillbaka på full nivå för mig. Är elitidrottare bättre på att komma tillbaka snabbt, eller varierar det mycket från individ till individ? Finns det någon medicinare eller allmänt påläst person som kan ge bra svar på skidpepp?

Inlagd: 2014-02-21, 10:26
Skriven av: Henry

Grip låter väl alltid täppt i näsan?

Inlagd: 2014-02-21, 10:40
Skriven av: Emil

Inte nog med att vi har typ världens bästa och mest förberedda vallateam (finns de med lika bra skidor), så har de dessutom utvecklat superdräkten inför Sotji OS.. Andra åkte utan kläder på kroppen och svenskarna med heldräkt, tänkte på det? Här är hemligheten:

http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/Superdraktenlangdlandslagetstrumfkortivarmen/

Inlagd: 2014-02-21, 10:48
Skriven av: Aliide

Sol och varmt, gott mos! Hoppas dock inte så mycket på socker, inte för skidornas skull utan för det är superjobbigt att köra fristil i…

http://m.yr.no/sted/Russland/Krasnodar/Laura/time_for_time_i_morgen.html

Inlagd: 2014-02-21, 10:53
Skriven av: Aliide

Hoppas man pistar och saltar bra för det är en tuff bana.

Inlagd: 2014-02-21, 11:37
Skriven av: nn

Aliide, det är också rätt mycket reklam i den texten…

Inlagd: 2014-02-21, 11:47
Skriven av: Oskar

Henry: Kalla var ju lite sjuk under förra OS inför stafetten då gick de ju bra ändå

Inlagd: 2014-02-21, 11:50
Skriven av: Jossa

Bronsje i freestyle, svensker….Grattis!

Inlagd: 2014-02-21, 12:07
Skriven av: tolsrav

tolsrav: Det kan bli brons till Norge i stafetten om Tyskland åker dit.

Inlagd: 2014-02-21, 12:12
Skriven av: nn

Fel av mig jag skall inte lura dig tolsrav. Du kanske hann ut och hissade flaggan.:)

Inlagd: 2014-02-21, 12:15
Skriven av: nn

Jag skulle bli överlycklig om Södergren lyckas ta en medalj på söndag. Det hade varit kronan på verket så att säga. Eller moset på grädden. Eller tvärtom. Fasiken så kul!

Blir nog en tuff femmil, ser Cologna, Legkov, Vylegzjanin, Duerr och Sundby som de största favoriterna. Svenskarna är outsiders. Hellner har inga direkta meriter på sträckan, Olsson har nog inte krafterna efter sina skador och sjukdomar. Fem mil skejt känns inte som Richardssons paradgren om han nu väljer att åka. Nä, det är nog Södergren som vi ska förlita oss till.

Inlagd: 2014-02-21, 12:26
Skriven av: Rs

nn…Jeg ”hisser” ikke det pene norske flagget bare for en bronsje-peng….;) Den gamle norske skøytekonge Knut ”Kuppern” Johanessen uttalte følgene i de harde 60-åra, at en silver- medalje er stort nederlag…… Godt sagt.

Inlagd: 2014-02-21, 12:32
Skriven av: tolsrav

Om en silvermedalj är ett stort nederlag, vad är då en fjärdeplats?

Nej du, guld är det som räknas, men silver och brons är helt ok. Inte ett stort nederlag. Jo kanske för bortskämda norrmän som har glömt hur det var på 80-talet när svenskarna vann allt i skidspåret… :-) På den tiden var ni nog glada för ett silver.

Inlagd: 2014-02-21, 12:38
Skriven av: Gabriel

Nu fick vi visst ett till brons i något lustigt spel med sopborstar och färgglada stenar.

Inlagd: 2014-02-21, 12:40
Skriven av: Gabriel

Fransmannen Fourcade sa något tänkvärt och det är att kan man inte glädja sig över ett silver då förtjänar man inte guld.

Inlagd: 2014-02-21, 12:43
Skriven av: nn

Hellner lät riktigt sliten och osäker. Nu är han ju ingen som pratar upp sina egna chanser, men han känner tydligen att det är något i kroppen.

Inlagd: 2014-02-21, 13:09
Skriven av: Anders

Var hörde du Hellner, Anders? Han kan ju i o f s framstå som otroligt sömnig och seg ibland.

Inlagd: 2014-02-21, 13:25
Skriven av: Per

Risk att Hellner missar 5 milen

Inlagd: 2014-02-21, 17:07
Skriven av: Knut

Risk att alla missar femmilen.

Inlagd: 2014-02-21, 17:23
Skriven av: JonasE

JonasE Vilka fler än Hellner är sjuka

Inlagd: 2014-02-21, 17:26
Skriven av: Knut

De kan bli i natt

Inlagd: 2014-02-21, 18:09
Skriven av: JonasE

Gabriel;
Tråkigt att du inte förmår att uppskatta andra idrotter.

Inlagd: 2014-02-21, 18:33
Skriven av: Eric.G

Jonas E ; he he

Inlagd: 2014-02-21, 18:39
Skriven av: Knut

Blir det nya skriverier nu då om ”gratismedaljer” till Sverige? Det var ju rena turen att fransyskan ramlade så Holmlund fick bronset. Och att kineserna började göra nybörjarfel när de skulle sopa hem curlingbronset.

Inlagd: 2014-02-21, 18:39
Skriven av: Hawkeye

Eric.G, tråkigt att du inte förmår uppskatta ironi.

Inlagd: 2014-02-21, 18:46
Skriven av: Gabriel

Toriv, haha! Ja, jag skulle titta på curling jämnt med en sådan kommentator.

Inlagd: 2014-02-22, 00:41
Skriven av: Gabriel

Fick visst ett till ”Jönsson-brons” igår, fall och plötsligt på tredjeplats, ohjälpligt bakom. Och hon hyllades för knasmedaljen jättemycket i varenda program. Visst, tillbaka från knäskada. Men idiotisk sport där fallen är extremt farliga och ofta avgörande för utgången. Varför är en sådan sport ens tillåten?
Fall i sprint inom längdskidor är vanligtvis inte särskilt farliga (om de inte sker på Laura utanför Sotji där folk störtar i 70 km/tim rakt in i plank…)

Jag kan liksom inte glädjas över och fira medaljer som kommer (kan inte säga/skriva vinns) tack vare andras misstag.

Inlagd: 2014-02-22, 08:25
Skriven av: Aliide

Aliide: med den kommentaren visar du bara att inte kan något om skicross. Enorm prestation av Anna att komma tillbaka efter hennes svåra skada för ett år sedan. I finalen åkte hon klokt och förståndigt.

Hur många gånger görs det inte taktiska misstag i masstartslopp som utnyttjas av andra åkare. Inte många segrare du då kan glädjas över med den inställningen.

Inlagd: 2014-02-22, 08:39
Skriven av: swestam

En livsfarlig sport där skador är en del av vardagen, så mycket vet jag. Och fall avgör allt som oftast. Fall som kan gå riktigt illa. Räcker så. Varför skadade hon knät? Pga att blivit påkörd av en husbil eller av sporten i sig?

Inlagd: 2014-02-22, 09:15
Skriven av: Aliide

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values