14 februari 2014, av Oskar

Krymplingarnas revansch!!!!

OK, jag ber om ursäkt för den smått politiskt inkorrekta rubriken på inlägget men alltså hela pallen i dagens megarafflande lopp består av skidåkare som haft ordentligt med strul strax innan eller under säsongen!! Det är ju helt sjukt!

Daniel Richardsson blir näst intill ihjälkörd utmed en motorväg och får knät förstört men har turligt nog änglavakt. Hans vän omkommer. Några månader senare tar gossen brons, utan korsband!

Johan Olsson, strulmästaren, pajar bröstkorgen och får lungsäcksinflammation bara veckor innan OS och får den sämsta möjliga tänkbara uppladdningen. Tar silver.

Dario Cologna, stukar sönder foten precis innan världscupen drar igång. Opereras och är konvalescent under lång tid innan han strax efter jul kan tävla på skidor för första gången i Schweiziska mästerskapen. Därefter åker han ett världscuplopp och tar därefter inte bara ett guld utan två.

Vad är det här?

63 kommentarer till ”Krymplingarnas revansch!!!!”

Kunskapen om träningsupplägg och formtoppning kanske inte är hundra inom denna sport?

Inlagd: 2014-02-14, 12:26
Skriven av: VO2min

Ta med Kowalzcyk også, som etter eget utsagn er nesten invalid og gikk på sterke smertestillende.

Inlagd: 2014-02-14, 12:29
Skriven av: fabulator

Saknade Legkov, Vylle och Northug idag, men är mkt glad över pallen. Starkt av Richie att avsluta så starkt. Marginalerna på sin sida idag oxå. Börjar lukta riktigt gott inför stafetterna. Vad tror ni?

Inlagd: 2014-02-14, 12:29
Skriven av: Daniel Becker

Jag tänkte när jag såg passering 2.2km att Kowas tid hade stått sig bra i herrloppet. Det säger en del om hennes lopp! Hon och Daniel R hade samma tid.

Inlagd: 2014-02-14, 12:33
Skriven av: nn

Nån som har en röst att låna ut? Min försvann på upploppet.

Inlagd: 2014-02-14, 12:36
Skriven av: JonasE

Carcelen från Peru håller ju inte ens 5 min/km! Underbart att en riktigt risig motionär får köra OS. Undrar om han skulle greja Vasaloppet under 10 timmar?

Inlagd: 2014-02-14, 12:40
Skriven av: Gabriel

Tycker det är konstigt att inte Gripen släppt svenska stafettlaget ännu.

Inlagd: 2014-02-14, 12:44
Skriven av: Joel Burman

Ingmarsdotter, Wikén, Haag, Kalla säger de på radion nu.

/F

Inlagd: 2014-02-14, 12:48
Skriven av: Fredde

Största bekymret för Norge är i mina ögon inte Northug utan att MJS var så långt ner idag. Möjligen sparade han sig dock till stafetten när han insåg att guldet var kört.

Inlagd: 2014-02-14, 12:49
Skriven av: Per

Per: Jag tror definitivt inte han körde för fullt så fort han insåg att det var kört. Klassisk norsk mörkning a la Petter.

Inlagd: 2014-02-14, 12:50
Skriven av: Joel Burman

JonasE, tror inte de svenska ledarna har någon röst att låna ut till dig efter Richardssons sista backe.

Inlagd: 2014-02-14, 12:54
Skriven av: Sanna

Fantastiskt lopp!

Inlagd: 2014-02-14, 13:04
Skriven av: Astrid

Roligast var att spela upp Dannes lopp med fördröjning. Gissa om jag bet på nageln när han hade två meter kvar.

Inlagd: 2014-02-14, 13:13
Skriven av: Knut

Northug ska vara tacksam att han ställdes över idag. Han hade inte haft en chans i detta föret.

Inlagd: 2014-02-14, 13:16
Skriven av: Rs

VO2min: Håller med dig, det kanske inte bara är att öka träningen.

Inlagd: 2014-02-14, 13:18
Skriven av: Astrid

Daniels medalj är det största glädje¨mne under detta OS hittils.

Sedan är det synd att Sverige inte vilade Hellner inför stafetten. Hellner brukar ju säga under TDS att en vilodag är det som passar han sämst. Det hade varit intressant att se Södergren åka idag också. Han och Nelsson slåss väl om sista platsen i stafetten. Jag räknar med att Jönsson och Halfvarsson känns för osäkra. Detta före passar inte dem heller.

Inlagd: 2014-02-14, 13:28
Skriven av: Alexander

Måste ses, ren och skär bronsglädje:

http://www.svtplay.se/klipp/1817433/tv-har-vralar-blomman-at-medaljerna

Inlagd: 2014-02-14, 13:28
Skriven av: Freddy

Tyckte det var helt rätt att starta Hellner, han hade chans på medalj. Sundby är bättre på skejt numera (även om han är bättre på klassiskt än hann visade idag). Glädjer mig åt pallen, mycket välförtjänt efter allt strul.

Tungt för Finland andra dagen på rad, men tror Niskanen (x2?) tar VM-Guld i Lahtis.

Inlagd: 2014-02-14, 13:42
Skriven av: Perp

Jag skrek dubbelt så högt som de tillsammmans.

Inlagd: 2014-02-14, 13:45
Skriven av: JonasE

Sveriges stafettlag måste bli Nelson Richardsson Olsson och Hellner. Kan inte se något annat alternativ. Södergren in om någon blir sjuk. Halvarsson kämpar fortfarande med sviterna efter magsjukan. Han pallar aldrig 10 km i grisföre på denna höjden. Sätter man in honom på tredje eller fjärde dör jag.

Inlagd: 2014-02-14, 13:48
Skriven av: Rs

Jag grät en liten glädjetår när Daniel gled i mål och tog brons. Fäller en tår till bara jag tänker på det. Så fruktansvärt mycket man unnar honom den medaljen.

Inlagd: 2014-02-14, 13:56
Skriven av: Joakim

Skidåkare kanske tävlar för mycket för att klara formtoppning? Hur många lopp kör marathonlöpare per år? Två?

Inlagd: 2014-02-14, 13:59
Skriven av: VO2min

Jäkligt kul med Olsson och Richardsson, svenskarna är ju grymma! Synd att norrmännen är så kassa, hoppas att dem spottar upp sig till stafetten nån match!

Inlagd: 2014-02-14, 14:04
Skriven av: Tomas

så det blir nån match…

Inlagd: 2014-02-14, 14:04
Skriven av: Tomas

Nej, Halfvarsson kommer de inte ta ut i stafetten. Har inte kört något distanslopp och presterade inte bra i sprinten. Kan inte se att lagledningen skulle göra den chansningen när de har tillgång till två åkare som bevisligen är i form.

Inlagd: 2014-02-14, 14:06
Skriven av: Per

VO2min,

”Hur många lopp kör marathonlöpare per år? Två?”

Det är svårt att säga generellt. Många av de bästa idag springer 2-3 maror, men många andra kortare lopp. Som bekant så sliter ett marathon extremt mycket. De sista 10 km när man slitit ner allt gummi och kör på fälgarna förstör kroppen för mycket.

Dock finns ju många undantag, som t ex japanen Kawauchi som sprang över 40 lopp 2013, inklusive 12 marathon varav 5 st under 2:10. 2:08:14 som bäst. Och det värsta, han sprang 2 stycken sub 2:10-maraton inom 14 dagar!!

På 80-talet var det ju också betydligt vanligare att springa många maror på ett år. Alberto Salazar, Frank Rodgers och vår svenske KE Ståhl sprang ju ofta 10 maror på ett år. Och de sprang fortare än vad de bästa svenskarna och amerikanarna gör idag.

Inlagd: 2014-02-14, 14:18
Skriven av: Gabriel

Framför allt så stod ju Calle för ett präktigt spräck i Lillehammer. Det vill vi inte se igen tack.

Inlagd: 2014-02-14, 14:19
Skriven av: Gabriel

Enligt Grip tog Richarddson 6 sekunder från 1/3 in i sista sprintbacken och in i mål på Niskanen :O det är sjukt! :D

Inlagd: 2014-02-14, 14:36
Skriven av: Markus

Kul att Sundby har en stöttande mor. :):)
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2014/article18364972.ab

Inlagd: 2014-02-14, 14:39
Skriven av: nn

Grattis med silver og brons, hadde virkelig ønsket et gull til Rickardsson i dag.

Det som slår meg er som nevnt ovenfor også at de som presterer best er de som knapt har deltatt tidligere i sesongen.

Jeg er redd det kan bli slik i fremtiden at det blir tynt i løypene i sesongene med VM og OL.

Inlagd: 2014-02-14, 14:57
Skriven av: Gunnar Bull

De två (hysteriska) svenska ledarna i den sista backen, när de försöker peppa Richardsson, är bland det bästa med hela tävlingen!

Inlagd: 2014-02-14, 14:59
Skriven av: Johannes

Man kan ju avskriva det där om att Richardsson saknar vinnarskalle iaf. Är det någon som har vinnarskalle så är det han.

Inlagd: 2014-02-14, 14:59
Skriven av: Gabriel

Även Niskanen är ju en rejäl sjukling. Även Bauer och Jespersen har varit sjuka under säsongen.

Inlagd: 2014-02-14, 15:26
Skriven av: JonasE

Rerpis efter skidskyttet på tv10, 16.55 tror jag tiden var. Kan va värt att se.

Inlagd: 2014-02-14, 15:31
Skriven av: JonasE

I Aftonbladet ”hoppas” Wassberg att Kowa är ”ren” och insinuerar därmed att det finns en risk att det inte är så. Vi får väl i så fall hoppas att Cologna, Olsson och Richardsson också är rena. Eller så håller vi oss borta från onödiga spekulationer.

Inlagd: 2014-02-14, 15:55
Skriven av: August

Markus: Kalla och Björgen tog ju 13 sekunder på Weng på samma sträcka på skiatlonen så jag vet inte om det är helt sjukt. Det finns mycket tid att vinna/förlora där helt enkelt.

Inlagd: 2014-02-14, 15:56
Skriven av: Per

Jag fattar inte varför Aftonbladet ska hålla på och fråga Wassberg om allting hela tiden. Han var en fantastisk skidåkare, men är väl kanske inte den skarpaste analytikern av längdsporten som finns?

Inlagd: 2014-02-14, 15:57
Skriven av: Gabriel

Är det bara jag som liiiider med Niskanen?
Finland hade gärna fått ta en medalj.
…även om de ännu inte är förlåtna som skidnation så kan man ju ändå ha lite sympati för de (i dag) aktiva.

Inlagd: 2014-02-14, 16:00
Skriven av: Johannes

Gabriel; AB har lånat intervjun från Arbetarbladet.

Inlagd: 2014-02-14, 16:06
Skriven av: Knut

Jag tycker synd om Niskanen, även om jag verkligen unnar Richardsson en medalj.

Inlagd: 2014-02-14, 16:08
Skriven av: Astrid

Undrar om det är helt uteslutet att Johan Olsson satsar vidare till VM i Falun nästa år? Någon som hört något? Lite tidigt med operation övertalning kanske men man skulle gärna få se honom på hemmaplan!

Inlagd: 2014-02-14, 17:04
Skriven av: Pepp

Astrid: Visst är det synd om Niskanen men han är ung och kommer att bli en medaljör många gånger.

Inlagd: 2014-02-14, 17:54
Skriven av: nn

Ida måste gå med USA Finland Ryssland å Tyskland.. där är hennes uppgift bevaka dom lagen + att man nog bör ha ett försprång på Polen…på pappret känns första sträckan betydligt svagare än andra..så nog borde Ida kunna lösa detta? andra lär de ju bli jätte fart från start hoppas Emma är taggad å kan öppna bra…gäller att dom andra ser till att Haag får gå i ryggar å slipper jaga…

Norge känns rätt säkra ändå sedan Finland men sedan då USA Sverige Tyskland Ryssland Polen …alla dom med bra lag kan ta medalj

Inlagd: 2014-02-14, 18:05
Skriven av: Jossa

Respektlöst av TV3 att sitta och babbla när tre skidgiganter får OSmedalj. Om inte Klüft begriper borde väl producenten fatta..

Inlagd: 2014-02-14, 18:20
Skriven av: Ulli W

nn, håller med dig.

Inlagd: 2014-02-14, 18:46
Skriven av: Astrid

Alla som vill veta vad Wassberg egentligen sa kan kolla in intervjun på ÖPs hemsida. Någon sorts web-TV grej. Han har förstås inte uttryckt sig på det sätt som tidningarna vill göra gällande.

Inlagd: 2014-02-14, 19:21
Skriven av: Bore

Jespersens lopp idag på 15 km är Norges bästa OS resultat på 15 km sedan 1988…både 2010 å 2006 var de totala misslyckanden

Inlagd: 2014-02-14, 20:09
Skriven av: Jossa

Ha ha! Olsson filosoferar a la Karin Boye om det är medaljen eller vägen som är mödan värd. Han verkar vara en otroligt klurig och skön snubbe. http://www.expressen.se/sport/os/denna-metallbit-ger-jag-inte-mycket-for/

Inlagd: 2014-02-14, 20:14
Skriven av: Per

Bore: Det var ju en jävla vinkling på det Wassberg sa. Vilka svin vissa journalister är!

Inlagd: 2014-02-14, 20:17
Skriven av: Valle

Estil var väl tvåa på 15 klassiskt 2002?

Inlagd: 2014-02-14, 20:22
Skriven av: Perp

Jossa: OS var det ju vallnignen. Tror Hjelmeset kunde vunnit med skidor.

Inlagd: 2014-02-14, 21:12
Skriven av: Alexander

OS 2006 ska det stå.

Inlagd: 2014-02-14, 21:12
Skriven av: Alexander

Med risk för att bevisa min okunnighet i matematik så ställer jag ändå frågan:
Hur kan Cologna vinna med 28,5 s när han enligt tv-bilden var före Olsson i mål? Borde han inte vunnit med mer än 30 sek eftersom han startade 30 s efter?

Inlagd: 2014-02-14, 21:15
Skriven av: Jocke

Perp: missa 2002 attans…:)

Inlagd: 2014-02-14, 21:17
Skriven av: Jossa

Det är sällan exakt 30 sekunder mellan de startande. Finns ett fönster på några sekunder då åkarna får lämna startgrinden.

Inlagd: 2014-02-14, 21:18
Skriven av: JH

Jocke: Man har ett startintervall att starta på med 3 sek innan sin starttid och 2 sek efter(om jag inte missminner mig) Och därför kan det skilja mindre än 30 sek eller mer än 30 sek även om det är ihop.

Inlagd: 2014-02-14, 21:22
Skriven av: Markus

Smart av Cologna att starta tidigt då när han har främsta konkurrenten 28 sekunder före i spåret.

Inlagd: 2014-02-14, 21:26
Skriven av: Alexander

Aha, Tack! Fan det har jag aldrig tänkt på. Pip-intervallet i starten alltså. Tänk att man lär sig nåt hela tiden. Följt längdåkningen sedan 70-talet, men aldrig tänkt på detta.

Inlagd: 2014-02-14, 22:12
Skriven av: Jocke

S¨dergren är för skön:
http://op.se/sport/os2014/1.6849329-optv-jag-grat-av-gladje-

Inlagd: 2014-02-14, 22:40
Skriven av: Alexander

Några har nämnt att Norge har haft dåliga skidor. Mycket möjligt att detta är en del av förklaringen, men enligt mig är det inte allt. Eldar säger dessutom detta till NRK:

”For min egen del har jeg ingen forklaring på dette. Jeg hadde kjempeski, løpsopplegget var perfekt. Det var et bra gjennomført løp, men jeg fikk det på slutten og ble gått ifra, sukker Rønning.”

Inlagd: 2014-02-14, 23:04
Skriven av: toriv

Antar att mitt inlägg hade passat bättre till diskussionen under ”Ida in i stafettlaget”, men jag antar att de flesta läser båda trådarna… :)

Inlagd: 2014-02-14, 23:13
Skriven av: toriv

Och nu gör Expressen samma vidriga Wassbergvinkling på Kowas vinst, man blir faktiskt lite småförbannad!

Inlagd: 2014-02-15, 00:13
Skriven av: Valle

Krymplingsfenomenet talar för att Northug kan blomma ut närsomhelst. Fast det gäller kanske inte virus, utan bara mekaniska skador > rehab > inte tävla/TDS > OS-medalj…

Inlagd: 2014-02-15, 01:01
Skriven av: VO2min

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values