13 februari 2014, av Oskar

SILVER-Sverige!

Charlotte Kalla!!! Alltså hur bra har du inte blivit i klassisk stil?! Eller, idag kanske det var den allra starkaste motorn som gällde, inte bara fin teknik, för att nå pallen. Efter ungefär halva sträckan var det c:a sex personer kvar som hade möjlighet att nå pallen. Det som var extra spännande här var att andra halvan inte var varv två på samma bana utan en helt annan. Denna slinga gick i större del i solen vilket betydde helt annan snö gentemot första slingan som låg mer i skydd från höga träd.

Där, vid fem kilometer låg Kalla trea, efter giganterna Kowalczyk och Bjørgen. Kowalczyk såg ut att ha tagit greppet om tävlingen som förmodligen var hennes enda stora möjlighet till guld efter mediokert genomförd skiathlon. Hon gav allt. Det spelade ingen roll om foten var bruten eller formen sådär, hon skulle bara vinna. Det syntes.

På fjärde plats låg Johaug och därefter låg Saarinen.

Efter åtta kilometer låg Bjørgen fortfarande före Kalla samtidigt som Saarinen och Johaug började röra på sig. Skulle det bli en snöplig fjärdeplats för Kalla?! NEJ!

För trots Kallas stapplande steg runt svängen efter mellantidsstationen var hennes stappel och kommande körning upp mot stadion något starkare än konkurrenternas.

Först gick Saarinen i mål och tog ledningen. Hennes forcering i sista backen såg brutal ut. Munnen var vidöppen och hon såg nästan ut som en hundvalp som slafsade fram förbi de olympiska ringarna.

Sen kom Kalla och tog ledningen med tolv sekunder. Hur långt skulle det räcka?

Först kom Kowalczyk i säker sits – 18 sekunders ledning! Kalla nere på andra plats.

OK, två norskor kvar. Man plockar upp Bjørgen i backen och vid 9.4 har hon helt plötsligt börjat tappa! Bjørgen som brukar vara en sådan brutal avslutare! Kan det bero på att stadionområdet ligger högt uppe och att många av spåren ligger nedanför? Alltså att tävlingen avslutas med en lång och krävande uppförsbacke? Vet ej, men backen tog knäcken på Bjørgen som inte ens lyckades klå Saarinen i mål.

Skulle det bli ett finskt brons!? Helt plötsligt satt jag där och hejade på Finland! Men nej, det fanns en norska kvar: Johaug. Till skillnad från Bjørgen hade hon inte helt tappat farten i sista backen utan lyckades klämma in sig mellan Kalla och Saarinen och få ett brons. Första individuella medaljen till Johaug – grattis!

Men jag måste säga att det hade varit lite roligare med en medalj till gamle Saarinen ändå.

Varför rabblar jag nu allt detta? Alla ni har ju sett loppet redan! Well, kanske för att det var ruggigt spännande och gick i min favoritvariant individuell start. TACK! Och tack för rätt hygglig TV-produktion också!

Men inga tack till Viasat som aldrig lyckas intervjua någon mer än svenskarna. Det är katastrof!!

De andra svenskorna då? Jo, Emma Wikén fortsatte att leverera med en 12:e-plats. Sara Lindborg gjorde helt OK ifrån sig med 16:e. Men Anna Haag, well hon spände bågen och tyvärr höll det inte. Hon låg hyfsat med i början men gled sakta nedåt i resultatlistan allt eftersom. I mål blev hon till slut 20:e. Det är OK för Haag denna säsong, men det är fortfarande inte gamla goa Vancouver-Haag.

Till sist, är det inte dags att kliva upp ett steg på medaljskalan och ta ett guld? Det börjar likna förra årets VM..

179 kommentarer till ”SILVER-Sverige!”

Jag tycker bildproduktionen i dagens lopp var riktigt bra! Länge sedan man fick se så mycket av toppåkarna på en intervallstart.

På viaplay så intervjuades Björgen, Johaug samt Kowalszyk förutom svenskorna (minus Haag).

Inlagd: 2014-02-13, 14:42
Skriven av: Joel Burman

Ja, jag såg det till slut (att de intervjuades). Bra uppryckning av Viasat!

Inlagd: 2014-02-13, 14:44
Skriven av: Oskar

Riktigt spännande och bra produktion för att vara intervallstart. Charlotte gör ett mycket bra lopp.

Inlagd: 2014-02-13, 14:55
Skriven av: Knut

Oerhört starkt av Kalla, snabbast mellan 8-10km. Som ni själva skriver, man trodde de skulle bli en 4-5e plats när man såg henne tröttna upp mot 8. Riktigt imponerande. Så duktig!

Ang individuell start, självklart är det jättespännande. Men tycker nog att mass-starterna har börjat bli mer spännande på sistone. Det är inte samma klungåkning som tidigare. Jag är övertygad om att det inte beror på att Northug inte är i form, det säger han ju att han är. Jag tror verkligheten har kommit ikapp, de andra vet att de måste vara starkare och jobba hårdare hela vägen för att inte den starkaste spurtaren ska vinna masstart. Tror johan satt en boll i rullning efter guldet ifjol. Gillar utvecklingen! Sen hade det naturligtvis varit kul med 3 o 5 mil med individuell start då å då också. På denna utslagsgivande banan i ryssland vet jag dock inte, hade nog kunnat bli oerhörda tidsskillnader, speciellt på damsidan. Hade passat Kalla väldigt bra iaf.

Inlagd: 2014-02-13, 15:09
Skriven av: Andreas

Jag gillar att banan är lite annorlunda, till skillnad från de vanliga Davos/Val di Fiemme-banorna som går rakt upp och sen rakt ner till stadion igen.

Liberec var lite åt det här hållet, men inte lika extremt.

Inlagd: 2014-02-13, 15:13
Skriven av: Gabriel

Fantastiskt bra gjort av Kalla.

Inlagd: 2014-02-13, 15:30
Skriven av: Astrid

Ja, masstarterna har verkligen blivit bättre de senaste två-tre åren. Disciplinen börjar att hitta sin form. Även på herrsidan är det mer öppet och inte bara en enda jätteklunga som spurtar sista hundra metrarna. Men femmilen borde aldrig ha ändrats. Ett bra mästerskapsupplägg vore:
15 km individuell start
30 km skiathlon
Sprint
Stafett
50 km individuell start

Sprintstafetterna kan slopas.

Inlagd: 2014-02-13, 16:02
Skriven av: Joakim

Joakim: Håller med, då kan man också alternera åkstilen mellan de två intervall starterna.

Inlagd: 2014-02-13, 16:04
Skriven av: Joel Burman

Håller också med dig Joakim. Bra upplägg!

Inlagd: 2014-02-13, 16:11
Skriven av: Oskar

Kunde bara se själva loppet innan jag blev tvungen att dra till jobbet, men tyckte faktiskt inte produktionen var bättre än vanligt, snarare något sämre. De enda mellantiderna man visade var öppning och 8 km. 5 km visades knappt osv.

Inlagd: 2014-02-13, 16:17
Skriven av: Aliide

Jag vill verkligen inte frånta Kowalczyk någonting, hon var väl värd att vinna i dag.
Men, i intervjun på ViaPlay så säger hon att hon tryckt i sig någonting smärtstillande som gjort att hon inte känt av smärtan i foten, alls. På vilket vis är detta egentligen ok? Jag menar; kan denna smärtlindrare i så fall även lindra den smärta som själva aktiviteten medför och som alla de aktiva alltid kämpar med?

Inlagd: 2014-02-13, 16:23
Skriven av: Johannes

Aliide: Så ser det ju alltid ut numera. Skillnaden den här gången var ju att man fick följa toppåkarna i längre sjok än man normalt gör. Dvs. kamerorna började följa dem tidigare i samband med mellantider.

Inlagd: 2014-02-13, 16:24
Skriven av: Joel Burman

Johannes, det är säkert fritt fram för alla andra att också använda vissa typer av smärtstillande. Jag gissar på att det inte är omöjligt att även Johan Olsson har tagit någon form av smärtstillande imorgon.

Inlagd: 2014-02-13, 16:25
Skriven av: Sanna

Johannes: Ett tips till Kalla när hon ska defilera hem tremilsguldet! Dela ut lite smärtstillande i samband med sista vätskekontrollen!

Inlagd: 2014-02-13, 16:26
Skriven av: Joel Burman

Johannes, smärtstillande använder många elitidrottare för att kunna träna och tävla. Nog känner man mjölksyra trots smärtstillande. Skulle gissa att Kowa käkat motsvarande ipren (antiinflammatoriskt), ren smärtstillande (motsv alvdeon) och kanske Voltaren eller liknande.

Inlagd: 2014-02-13, 16:29
Skriven av: Snögubben

Bra skrivet, Oskar! Upplevde loppet igen i snabbrepris. Tyckte produktionen var helt okej, har efterlyst länge att man skall visa toppåkarna utanför mellantiderna när det inte finns något vettigt att visa. Det som var lite syns var att 30sekundersintervallerna gjorde att vissa åkare föll bort ur produktionen. Annars lämpar ju sig 1 minutersintervaller bättre när man kör en slinga. Men det sportsliga går först.

Inlagd: 2014-02-13, 16:38
Skriven av: Perp

http://www.svt.se/sport/os-i-sotji/bjorgen-kollapsade-efter-loppet

Björgen kollapsade efter loppet. Hoppas hon inte håller på att bli sjuk. Tror Björgen får omvärdera sina planer om att gå allt. Hon borde strunta i sprintstafetten för hon kommer nog få det svårt mot mer utvilade Kalla och Johaug på tremilen annars.

Inlagd: 2014-02-13, 16:44
Skriven av: Sanna

Hoppas verkligen Björginator kan köra stafetten. Skulle inte kännas rätt att vinna guld om hon inte är med i laget!!!

Inlagd: 2014-02-13, 16:46
Skriven av: Joel Burman

Björgen kommer säkert köra stafetten även om hon inte är 100%, eftersom tjejerna innan brukar göra ett bra jobb så hon slipper anstränga sig. Gissar på att Jacobsen får ta sista sträckan annars.

Inlagd: 2014-02-13, 16:48
Skriven av: Sanna

Nja jag tror Weng är den långsiktiga ersättaren för Björgen som avslutare så hade varit norsk förbundskapare så hade jag testat henne…

Inlagd: 2014-02-13, 16:52
Skriven av: Joel Burman

Det är ju ingen nyhet att många konditionsidrottare på olika nivåer använder smärtstillande och cyklooxygenashämmare i olika sammanhang.
Om man har någon egentlig nytta utav det är nog tveksamt då det ju inte på något vis höjer prestationsförmågan som sådan.
Men citatet: ”before the race I took some strong medicine, and for three hours I don’t feel any pain” …låter ju inte precis som två tabletter ibuprofen. ;)

Inlagd: 2014-02-13, 16:55
Skriven av: Johannes

Johannes: Hahaha

Inlagd: 2014-02-13, 16:56
Skriven av: Joel Burman

Angående stafetten; så vinner nog Norge vad som än händer. Även i om nu Björgen inte skulle vara med, men det kommer hon att vara.

Inlagd: 2014-02-13, 16:58
Skriven av: Johannes

Alltså… visst bör man diskutera idrottande och värktabletter, speciellt ur ett hälsoperspektiv. Finns ju fotbollsspelare och andra idrottare som kör hela säsonger på smärtstillande… så det är ju lite komplext.

Men ur ett dopingperspektiv är det inte mycket att invända så länge man inte använder något som är dopingklassat. Det viktiga är att man följer dopinglistorna och att det är lika för alla. Man ska dock vara medveten om att det absolut inte är hälsosamt med elitidrott – den tiden är sedan länge förbi.

Inlagd: 2014-02-13, 17:00
Skriven av: Manne

Herlig hvordan svenske aviser fokuserer på Bjørgens kollaps og at hun kanskje ikke går stafetten. Snakk om å bare skrive negativt om norske utøvere.

Inlagd: 2014-02-13, 17:14
Skriven av: Sven

Bjørgen har jo kollapset i mål før. Husker jo 10km klassisk i Holmenkollen. Om hun går stafetten eller ikke tror jeg ikke spiller noen rolle. Norge vinner nok uansett.

Inlagd: 2014-02-13, 17:16
Skriven av: Sven

Johan Olsson kommer säkert också åka på smärtstillande i morgon. Det är inte doping och gör inte att man klarar mjölksyran bättre. Pinsamt att dra upp detta.

Inlagd: 2014-02-13, 17:20
Skriven av: JH

Sven, tycker inte alls det är konstigt det som skrivs om Björgen. Är ju samma som exempelvis nkr skriver om. Men önskar medierna bara kunde lägga av att skriva om Northug. Visst att han förtjänar att ta lite kritik efter allt han själv kastar ur sig, men nu är det bara överdrivet. Gissar på att han ägnar sina lediga timmar åt att läsa allt som skrivs om honom i Sverige så att han kan krossa oss i stafetten. Så Sven, du får tacka de svenska medierna sen ;)

Inlagd: 2014-02-13, 17:24
Skriven av: Sanna

*Nrk ska det så klart stå.

Inlagd: 2014-02-13, 17:25
Skriven av: Sanna

Sanna: Det sjuka är ju att flera svenska ”krönikörer” skriver precis så också att Petter indirekt ska sporras av deras texter/kommentarsfält och liknande.

Normalt sett brukar jag vara väldigt på min vakt mot sådan form mörkning av Northug men nu undrar jag om det inte är kört till och med för honom oavsett hur mycket provocerande skit det skrivs om i svenska medier.

Inlagd: 2014-02-13, 17:27
Skriven av: Joel Burman

Joel Burman, inte i stafetten! Det är om det finns någon som skulle ha mod att dra upp ett högt tempo för att bli av med Petter (typ Hellner eller Heikkinen om han är med). Men går det i lustempo så tror jag han tar spurten. Är bra att backen är med, men tror det krävs mer än att det bara går snabbt där. Är han i ett avgörande läge med en svensk kommer han tänka på vad som skrivits om honom.

Inlagd: 2014-02-13, 17:32
Skriven av: Sanna

Smärtstillande är tillåtet för människor men inte för djur att tävla med. Så om Kowa vore häst hade hon räknats som dopad. Men det är farligt att tävla med smärtstillande, större risk för hjärtinfark, blödningar mm. Hon borde lägga ner nu och låta skadan läka.

Inlagd: 2014-02-13, 17:34
Skriven av: nn

Mycket bra TV-produktion, det bästa jag sett den här säsongen. Arrangemangen och arenorna håller också högsta klass men så har det kostat också. Hoppas alla som jobbat med arenorna får betalt till slut men så lär det nog tyvärr inte bli.
Men det bästa är banprofilen där start/ mål inte ligger i banans lägsta punkt utan nästan tvärtom. Gör att loppen får ett helt annat förlopp än det vi är vana vid då start/ mål är i banans lägsta punkt i 9 fall av 10 i skidcirkusen. Påminner om hur det såg ut på SM på Södra Berget i Sundsvall för några år sedan där start/ mål faktiskt låg på banans absolut högsta punkt med undantag för ett par höjdmeter.
Om Kalla vinner tremilen nästa lördag blir hon OS-drottning! Vem hade trott på en sådan utveckling när säsongen började?

Inlagd: 2014-02-13, 18:56
Skriven av: Tobbe H

Hun blir vel ikke OS-drottning hvis Norge vinner stafetten. Det blir Bjørgen:-)

Inlagd: 2014-02-13, 19:04
Skriven av: Sven

Tabloidpressens ”härjningar i skidspåren” är ju rent ut sagt osmakliga. Aftonbladet och norska VG är ofta värst. De har samma ägare, norska Schibsted, och det märks att de har ett gemensamt upplägg där den ena tidningen kommer med något provocerande som den andre hakar på och bollar tillbaka osv. Aningslösa läsare köper tidningarna och kastar sig över kommentatorsfälten och bidrar till att tidningarna får höga ”klicksiffror” och kan ta bra betalt för nätannonserna.

Inlagd: 2014-02-13, 19:12
Skriven av: Tobbe H

En Olsson i form hade lekt hem guldet på 15 klassiskt på den här banan, frågan är bara om han verkligen är i den formen? Jag är tveksam.

Inlagd: 2014-02-13, 19:14
Skriven av: JallaJapan

Sven:
Bästa individuelle åkare blir väl drottning eller kung? Så räknar väl de flesta, eller är jag fel ute?

Inlagd: 2014-02-13, 19:18
Skriven av: Tobbe H

Jag är också högst tveksam till Olsson. Tycker det är trist att Expressen & Co haussar upp honom och sätter press.

Jag är nöjd om han blir topp 10.

Inlagd: 2014-02-13, 19:18
Skriven av: Gabriel

Enig der Gabriel. Ingen vet jo hvor Olsson står i en konkurranse. Jeg holder faktisk Cologna som min favoritt. Tror også Sundby og faktisk Hellner kommer til å gjøre det bra. Kan noen fortelle meg hvorfor Legkov ikke skal gå i morgen? Jeg tolker det som om Russland setter stafetten høyere enn løpet i morgen.

Inlagd: 2014-02-13, 19:26
Skriven av: Sven

Jag har inga höga krav på Olsson men det vore skönt att se att han är en man för stafetten. Däremot så tror jag att Daniel kan slå till med ett bra lopp. Han har smugit i bakgrunden efter alla sina problem, kan det vara hans dag? Hellner hoppas jag på topp5.

Inlagd: 2014-02-13, 19:30
Skriven av: nn

Johan Olsson ger blanka f*n i vad Expressen skriver, så i det fallet är det lugnt. Däremot finns det naturligtvis andra orsaker till tvivel.

Inlagd: 2014-02-13, 19:38
Skriven av: Tobbe H

Det bästa med dagen tycker jag var att de åkte en 10 km lång bana istället för samma slinga två gånger. Ska de köra en tredje 5 km-slinga imorgon eller är det en av de två från idag som körs två gånger? Ingen hängåkningsmedalj vill man ju se.

Inlagd: 2014-02-13, 20:01
Skriven av: mattias

De kör den övre banan sista 5km, finns bara 10 km tävlingsspår i Sotji. Standard numera i mästerskap, tror Liberec bara hade 2 stycken 3.75 km slingor.

Inlagd: 2014-02-13, 20:07
Skriven av: Perp

Mattias; första slingan körs 2ggr, om jag hörde rätt ..

Inlagd: 2014-02-13, 20:09
Skriven av: Ulli W

UlliW och Perp: Tack. Blir lite mindre hängåkning, och ingen alls på slutet då om det stämmer. Bra!

Inlagd: 2014-02-13, 20:12
Skriven av: mattias

Tror på svensk gull i morgen. Tipper Olsson klemmer til og tar gullet før Japarov og Poltoranin.

Inlagd: 2014-02-13, 20:16
Skriven av: drazyc

Tror inte Berger får köra stafetten. Norge har väl redan 20 längdåkare med i OS-truppen för längd, fler får ni inte ha.

Inlagd: 2014-02-13, 20:44
Skriven av: JonasE

Nu hoppas man på Johaug på 30k. Då får de individuella gulden ”rätt” vinnare om man ser till de senaste årens resultat.

Inlagd: 2014-02-13, 21:20
Skriven av: Ron Wood

Glöm nu inte att berömma det svenska vallateamet, hittills har de gjort ett exceptionellt bra jobb!

Inlagd: 2014-02-13, 21:35
Skriven av: Kurt

Lite bekymmersamt att Olsson startar precis före Cologna. Kan stressa honom i onödan. Men det kanske inte spelar så stor roll i det här föret där det är mer fråga om en kamp mot egna hjärta + lungor.

Inlagd: 2014-02-13, 21:48
Skriven av: Per

Dagens stalltips
15 km klassisk

D Cologna
J Olsson
M Hellner
A Poltaranin
D Japarov
L Bauer
D Richardsson
S Volzhentsev
E Belov
MJ Sundby

Inlagd: 2014-02-13, 21:48
Skriven av: fabulator

Johaugs form är helt klart stigande, i synnerhet om hon hade halvdana skidor idag. Tar säkert tremilen. De som säger att Kallas bästa chans är på 30 km vet inte vad de pratar om. Det var hela tiden skiatlonen och möjligen dagens lopp. Kalla har aldrig varit en riktig långdistansare och är det nog inte i år heller. Men hon får gärna motbevisa mig.

Inlagd: 2014-02-13, 21:53
Skriven av: Per

Fick äntligen se loppet i repris. Satan vad kul! Det är riktigt bra banor i Sotji. Otroligt utslagsgivande. Gillade vad jag såg, och kan inte direkt säga att de norskor som visades i bild hade dåliga skidor. Har dock aldrig sett Björgen så trött någon gång. All heder till medaljörerna, de var klart starkast i dag. Synd på Saarinen som gör ett fint OS så långt. Finskorna gör det bättre och bättre, frågan är om någon mer än Saarinen hittat fristilsformen. Svenskorna i övrigt som väntat. Lite för långt efter på Lindborg och Haag, men fem kilometer ska de väl orka. Ser ut som svenska vallateamet vet vad de sysslar med, men klisterföre är alltid knepigt, räcker med ett lager för tjockt eller för tunt för att förstöra hela loppet. Tror på Richardsson och Olsson på en sådan här bana i detta föret, men se upp för Sundby, Cologna och Poltaranin. Rönning tror jag inte räcker till men fan vet. Den killen kan ta ut sig.

Inlagd: 2014-02-13, 22:07
Skriven av: Anders

Det var ikke meningen at Legkov og Vyllegzhanin skulle gå 15km. De skal gå stafett og 50km. Gode klassikere går 15km.

Inlagd: 2014-02-13, 22:08
Skriven av: Rastjapa

Rastjapa, aha så Legkov är ingen bra klassisk åkare då med andra ord?

Inlagd: 2014-02-13, 22:24
Skriven av: Gabriel

@Per
Kalla är inte alls dålig på långdistans, tvåa i Kollen 2008, åkte även mycket bra i både Whistler och Kollen, både 2010 & 2011. Av det man såg på skiathlon verkar hon också skejta bättre än Johaug för tillfället.

Inlagd: 2014-02-13, 23:00
Skriven av: Perp

Älskar att Charlotte kallar Björgen, Johaug och Kowa för storfräsare, när hon själv är den starkaste över lag denna säsong.

Inlagd: 2014-02-13, 23:16
Skriven av: OMK

Vad tror ni om att köra Haag på sprintstafetten?

Inlagd: 2014-02-13, 23:22
Skriven av: toriv

Johan är ju ändå för skön, banan för lätt. Hade gärna sett än brantare och mer ihållande backar och är glad över att det nog kommer bli ännu tuffare före imorgon… Vet inte om alla är överens om den analysen… Var det inte Monsen som sa något om att ”han har ett speciellt huvud” ;-)

Inlagd: 2014-02-14, 00:31
Skriven av: Aliide

@toriv: Inte alls aktuellt, Hanna Eriksson har visat hur bra hon är när hon får köra mot andra, hon borde få chansen även på den traditionella stafetten

Inlagd: 2014-02-14, 05:02
Skriven av: Kurt

Hade just en besynnerlig dröm… Olsson slutade 6a och hela Sverige var skitbesvikna, men höll i hop något så när. Karlsson skrev en krönika i stil med att ”ja det räckte inte länge, men det var ju inte så konstigt” etc etc. Det är nu så jäkla mycket haussande kring hans start så man typ spyr. Nu kommer guld-Johan och fixar guldet till Sverige. Var just kontentan av senaste krönikan nämnde Karlsson skrev igår.

Olsson går ju ut som Kalla igår förövrigt, bra el dåligt? Killen är normalt bra på att disponera lopp och köra sitt eget race. Som sagt, inte tävlat sedan Davos… Då typ direkt från sjuksängen och valde dessutom fel par skidor och gick emot sin vallare… Lita åtminstone på Mats idag Johan ;-)

Inlagd: 2014-02-14, 06:25
Skriven av: Aliide

räckte inte längre (inte länge)

Inlagd: 2014-02-14, 06:27
Skriven av: Aliide

Haag är nog näst sist på min sprintstafettranking, så nej. Låt henne ladda för en ny fantastisk tremil.

Inlagd: 2014-02-14, 06:45
Skriven av: JonasE

Pål Golberg ska åka, norska reserver har en förmåga att vinna.

Inlagd: 2014-02-14, 07:54
Skriven av: KE

Och jag hoppas Johan håller sig ifrån allt vad tidningar och internet heter. Dagens förstasida i DNs ”Nu väntar Sverige på guldet”och en stor bild på Johan. ”Efter Charlotte Kallas silver igår kör Olsson för Sveriges första guld”.

Inlagd: 2014-02-14, 08:23
Skriven av: Aliide

Har känsla av att många svenskar kommer bli besvikna på Johan idag.

Inlagd: 2014-02-14, 09:05
Skriven av: Gabriel

2010 var det en annan Anna Haag i OS. När Kalla och Haag körde lagsprinten hade de ett guld och ett silver. Kalla har gått framåt och Haag har gått bakåt. Blir inget framgångsrecept med samma lag i år. Kalla skulle få jaga som sjutton. Dessutom så ska ju Kalla inte köra lagsprinten… Så det faller redan där.

Inlagd: 2014-02-14, 09:11
Skriven av: Aliide

Fast Hellner kommer fixa det Johan missar idag. Bara inte sprinten har slitigt för mycket och lårkakan läkt så blir det minst silver för Hellner. Detta baserat på hur tvillingen Kalla åkte i går.

Inlagd: 2014-02-14, 09:13
Skriven av: JH

Klart Haag inte är lika bra i sprintstafetten som för fyra år sedan, men med tanke på alternativen så känns hon ändå vettig.

Inlagd: 2014-02-14, 09:21
Skriven av: toriv

Blir en intressant fajt idag. Tror Dario och en svensk och en norrman kommer ha stor chans till pallen. Många bud är det, kommer ryssland visa var skåpet skall stå idag?

Inlagd: 2014-02-14, 09:26
Skriven av: Daniel Becker

JH: Jag håller med om att Hellner tagit minst silver i likhet med Kalla, men den förb…. sprinten kommer att ligga honom i fatet så jag tror bara på topp5.

Inlagd: 2014-02-14, 09:29
Skriven av: nn

Polten vinner

Inlagd: 2014-02-14, 09:34
Skriven av: JonasE

Sundby eller Polten.

Inlagd: 2014-02-14, 09:38
Skriven av: Gabriel

Golberg har tydligen inte visat form alls på träningarna. Han var i sitt livs form i november. Kanske inte var helt genomtänkt?

Inlagd: 2014-02-14, 09:40
Skriven av: Gabriel

Jag tror på Daniel. Han har smugit i bakgrunden och åkt bra men inte på topp men idag så.

Inlagd: 2014-02-14, 09:40
Skriven av: nn

Gabriel, och det är ju det som är så himla trist. All den här haussen får ju den konsekvensen. Topp 10 är för sjutton en seger! Men alla rubriker gör att allt utanför pallen är ett enormt misslyckande. Guld ska det bli, inte silver, inte brons. GULD. Allt annat ger svarta rubriker.

Visst kommer han göra sitt bästa och han kommer liksom inte ha som mål att komma tia.

Men om media någon gång kunde se realistiskt.

För en månad sedan kunde han inte gå på snö. Hade extrem smärta, VAS 10 (värsta tänkbara). I Seiser Alm skattade han 3-4. Nu knappt alls. Men han har inte tävlat och haft en avbruten säsong där han inte kunnat träna alls. Men det vägrar man fatta, för Johan SKA ta GULD. Det är sådant han gör, räddar Sverige. Silverlandet ska brytas.

Intervallstart. Farten optimal. Tugga mjölksyra. Nu är det inte tröskel och komfort. Cologna kommer bakom dig. Och alla andra också. Inga tider.

Okej, jag är också nervös. Hellner kör! Pallen hägrar!

Inlagd: 2014-02-14, 09:41
Skriven av: Aliide

Vet inte om det är rätt tråd att diskutera dagens 15 km. Men trodde lite på Hellner innan jag läste att han inte trivs på löst före. Det lär väl bli det idag va?

Inlagd: 2014-02-14, 09:41
Skriven av: JoBo

Aliide, exaktamento.

Inlagd: 2014-02-14, 09:43
Skriven av: Gabriel

Någon som har koll på natt-temperaturen? Har de saltat eller ej? Vilka fler än Johan (och Anders) gillar ”skitföre” och slush puppie? Någon annan i laget?

Inlagd: 2014-02-14, 09:58
Skriven av: Aliide

Bra fråga Aliide och hur trivs Cologna, Polta och Sundby i sådant före?

Inlagd: 2014-02-14, 10:03
Skriven av: JoBo

55 minuter till start

Inlagd: 2014-02-14, 10:05
Skriven av: Aliide

Det är inte bara föret det är värmen som knäcker. Nu är herrarna förvarnade av damerna som tur är.

Inlagd: 2014-02-14, 10:06
Skriven av: nn

Ingen av de stora klassikerexperterna är sämre i slaskföre, men jag tror att värmen och det tuffa föret kan bli jobbit för de lite större åkarna. Det såg dock ut som att spåren höll fint för damerna.

Salta för klassisk åkning gör man ju sällan, i så fall i kurvor och annat där man ändå inte har spår.

Inlagd: 2014-02-14, 10:15
Skriven av: Anders

De är ju inte bara media som späder på förväntningarna på Johan, de gör ju landslagskollegor och ledning också då det vid ett flertal tillfällen senaste veckan sagt att han ser ’ruggigt’ stark ut och åker grymt fort. Och Mattias Fredriksson sade precis samma sak häromkvällen. Med bra skidor etc så tror jag absolut han har chans på pallen. Ska bla bli spännande att se Hellner och Richardsson också. Sundby (evnt Rønning), Poltoranin, Cologna, Bauer, Japarov och så någon ryss till (Bessmer…. nånting) blir de vanskligaste namnen att ha och göra med idag.

Inlagd: 2014-02-14, 10:15
Skriven av: Rs

Cologna, Poltoranin på pallen, öppen tredjeplats.

Inlagd: 2014-02-14, 10:19
Skriven av: Aliide

Det här med värmen ska inte vara några bekymmer, det kan man förbereda sig för. Vi snackar om 10-12 grader, inte 35. Sveriges dräkter verkar vara lyckade för detta klimatet, de ser tunna och fina ut. Föret däremot, är en annan historia. Men att skylla dåliga placeringar på värmen köper jag inte.

Inlagd: 2014-02-14, 10:21
Skriven av: Rs

Aliide… Det är väl öppet överlag, även om dom du näner kanske är största favoriterna. Bauer på den här banan och höjden lär också bli riktigt farlig. Plus många fler.

Inlagd: 2014-02-14, 10:29
Skriven av: Manne

Rs, det vi snackar om handlar om de som står på skidorna, handlar inte bara om vallan. Du ska kunna trycka ner skidan också. Många har svårigheter i lösa blöta spår trots optimala skidor. Inte helt enkelt, kräver stor motor. På krävande banor. Igår såg du toppåkare med knapp styrfart över krönet. Kommer även idag skilja agnarna från vetet, kanske till och med än mer idag.

Inlagd: 2014-02-14, 10:34
Skriven av: Aliide

Även om det är varmt så är spåret rätt så hårda ändå, inte som det brukar vara i Oberhof. Där är jag inte orolig.

****
Svårt att bedöma Olssons insats idag. Om han inte vinner så hade en seger varit en prestation i paritet med guldet i VM. Om han däremot vinner så visar han att det var möjligt att vinna och då var det inte lika stort ändå.

Men detta lopp har jag laddat för hela hösten och vintern. Hoppas det blir bra, svängigt och med mycket svenskt i topp.

Inlagd: 2014-02-14, 10:34
Skriven av: JonasE

Rs, håller med. Förstår inte riktigt varför det snackas så mycket om värmen. Kan man springa OS-marathon i 30-graders värme så kan man väl åka 15 km skidor i 10 graders värme?

Inlagd: 2014-02-14, 10:34
Skriven av: Gabriel

Norska damstafettlaget uttaget. Jacobsen, Weng, Johaug, Björgen. Ordningen dock inte fastställd.

Inlagd: 2014-02-14, 10:36
Skriven av: Anders

Kommer Heikkinen till start? Vissa spelsidor har stängt spel på honom. Tror Dario vinner detta. Hoppas på Olsson och Hellner på pallen.

Inlagd: 2014-02-14, 10:40
Skriven av: JoBo

Nr 41 ska Heikinen ha.

Inlagd: 2014-02-14, 10:42
Skriven av: JonasE

Undrar var Jespersen står efter sina sjukdomsproblem. Han är svårvärderad, han brukar inte vara lika bra sent på säsongen som tidigt. Men annars tror jag han helt klart hade kunnat bli farlig idag.

Inlagd: 2014-02-14, 10:43
Skriven av: Sanna

Alla tre svenskarna med medaljchans har ju någon ”hake” dessvärre. Olssons skada, Hellners satsning på sprintguld (såg hur det gick för Björgen jämfört med dem som inte körde sprinten) och Richie (som jag eg. tror mest på – han såg otroligt bra ut på den klassiska delen av skiatlonen) har nog inte vinnarskalle på samma sätt som de andra två.

Inlagd: 2014-02-14, 10:45
Skriven av: Per

Jag är rädd att Jespersen blir en bra hare för Sundby sista 5km.

Inlagd: 2014-02-14, 10:45
Skriven av: JonasE

Hellner var ju ofta lite seg efter en vilodag i början av sin karriär, men det verkar som det blivit bättre. Men det skulle kunna vara ett orosmoln.

Jag tror inte man kan jämföra honom med Björgen, dom är helt olika. Björgen har alltid haft en tendens att slitas hårt av mycket tävlande, medan Hellner ofta varit tvärtom. Verkar tåla hur mycket träning och tävling som helst.

Inlagd: 2014-02-14, 10:53
Skriven av: Gabriel

Vi har i alla fall tre Svenskar som borde ha goda chanser på topp 6. DET ser jag fram emot. Samt att se Johan Olsson åka över huvud taget. Medaljtjatet är lite tröttsamt och jag tror att alla skidintresserade inser att det det förvisso finns en liten guld/medalj-chans för Johan, men att det är väldigt många som slåss om det, och att allt måste stämma för att det ska gå vägen. Roligt ska det bli!

Inlagd: 2014-02-14, 10:54
Skriven av: Emil

Per, tror nog det inte är något fel på Richardssons huvud. Snarare att han åker utan korsband efter olycka. DET om något visar väl att han har ett riktigt bra huvud?

Inlagd: 2014-02-14, 10:54
Skriven av: Sanna

Utlovade tidigare Guld när Kungen och fru kommer men nu känner jag mig mycket osäker på om min spådom slår in.

Inlagd: 2014-02-14, 10:59
Skriven av: Knut

Dagens fasittips.
1. Cologna
2. Olsson
3 Hellner
4. Poltoranin
5 Sundby

Inlagd: 2014-02-14, 11:01
Skriven av: tolsrav

tolsrav, nog för att du brukar vara riktigt vass på att tippa. Men tror nog du tror för mycket på svenskarna, men hoppas du har rätt!

Inlagd: 2014-02-14, 11:07
Skriven av: Sanna

Tolsrav, tror du inte på Rönning?

Inlagd: 2014-02-14, 11:12
Skriven av: Gabriel

@JoBo

Haha, vilka spelsidor har stängt spel på Heikkinen?

Inlagd: 2014-02-14, 11:13
Skriven av: JH

Gabriel: Hellner har ju haft en dag mer än Björgen att återhämta sig. Förhoppningsvis gör det att nackdelen mot konkurrenterna har närmat sig noll.

Sanna: Menade med ”vinnarskalle” här snarare förmåga under ett lopp att krama allt ur kroppen.

Inlagd: 2014-02-14, 11:16
Skriven av: Per

Hahahha, var det Jespersen man fick se springa runt i Northug-dräkt?

Inlagd: 2014-02-14, 11:17
Skriven av: Sanna

JH. Bwin hade stängt vinnarspel på honom. Men han fanns med på övriga spel. Därför frågade jag.

Inlagd: 2014-02-14, 11:19
Skriven av: JoBo

Per, kanske har du rätt. Men jag tror att Hellner och Olsson snarare är åkare som oftare bara går för guld/vinst baserat på deras tidigare meriter. Richardsson går nog mer för medalj.

Inlagd: 2014-02-14, 11:19
Skriven av: Sanna

härligt. Olsson har ju aldrig (?) sprängt sig

Inlagd: 2014-02-14, 11:26
Skriven av: Emil

Vallaproblem för svenska laget idag? Svag start på Richie. Johan har ju förmåga att åka bra även på lite sämre material

Inlagd: 2014-02-14, 11:28
Skriven av: OMK

När man inte tävlat på länge kan det va svårt med utgångshastigheten. Olsson kan ha gått ut för hårt.

Inlagd: 2014-02-14, 11:30
Skriven av: Manne

U23 världsmästaren spänner bågen.

Inlagd: 2014-02-14, 11:31
Skriven av: JH

Ser dessvärre så ut. Klart efter nu. Nej, det här blir en tung dag.

Inlagd: 2014-02-14, 11:31
Skriven av: Per

Niskanen gör ett bra lopp. Vad ska man tro om Hellners och Richardssons öppning, medvetet lugn eller?

Inlagd: 2014-02-14, 11:32
Skriven av: Rs

Nån som har koll på Niskanen? Har han uthålligheten?

Inlagd: 2014-02-14, 11:35
Skriven av: Joel Burman

Nervöst att Olsson och Cologna går så tidigt, jobbigt att vänta på alla andra…..

Inlagd: 2014-02-14, 11:37
Skriven av: Sanna

Joel Burman, i Toblach åkte han jättebra, kom 8.

Inlagd: 2014-02-14, 11:38
Skriven av: Sanna

Ok skrälläge då alltså…

Inlagd: 2014-02-14, 11:38
Skriven av: Joel Burman

Roligt i så fall!

Inlagd: 2014-02-14, 11:39
Skriven av: Emil

Cologna vinner och drar väl fram Olsson till silver.

Inlagd: 2014-02-14, 11:43
Skriven av: Per

Korrekt analys Per.

Inlagd: 2014-02-14, 11:44
Skriven av: Joel Burman

split-tid 2-8 borde Richardsson ligga högt uppe?

Inlagd: 2014-02-14, 11:47
Skriven av: Emil

Jespersen och Richardsson har båda chans på medalj.

Inlagd: 2014-02-14, 11:50
Skriven av: Per

Vad är Poltoranin? Har inte hört nåt eller sett honom i rutan alls.

Inlagd: 2014-02-14, 11:51
Skriven av: Rs

Antingen eller på brons alltså…

Inlagd: 2014-02-14, 11:51
Skriven av: Per

Ojojoj, Richardsson vs. Niskanens superskidor.

Inlagd: 2014-02-14, 11:59
Skriven av: Sanna

Härligt Richie!! Brons.

Inlagd: 2014-02-14, 12:01
Skriven av: Per

Daniel Richardsson, det här är du så jävla värd!! Jag gråter här!

Inlagd: 2014-02-14, 12:01
Skriven av: OMK

Superglad för Richardsson som gör det grymt, speciellt med tanke på hans förutsättningar. Men lider så med finnarna, igår Saarinen och nu niskanen.

Inlagd: 2014-02-14, 12:02
Skriven av: Sanna

fy faaaaaan

Inlagd: 2014-02-14, 12:03
Skriven av: Emil

om Sundby stakar på nu så kanske han slår Hellner!

Inlagd: 2014-02-14, 12:04
Skriven av: Emil

Tror Sverige blir uten gull i dette OL:-)

Inlagd: 2014-02-14, 12:04
Skriven av: Sven

Det kommer ju stafett…

Inlagd: 2014-02-14, 12:07
Skriven av: Emil

Känns som att det delas ut tre guldmedaljer idag. Fy fan vad dramatiskt, värsta jag sett. Tre skadade åkare i topp, rätt sjukt.

Inlagd: 2014-02-14, 12:09
Skriven av: Martin V

Jag förstår inte hur Cologna kan vara såpass överlägsen på denna nivån…men antar att han va bäst plus superskidor. Niskanen måste också haft superlagg!

Härligt av Olsson och Richardsson att leverera trots alla bekymra. ..men erkänner nu att jag suktar efter ett guld!

Inlagd: 2014-02-14, 12:10
Skriven av: Adrian

Inte lika optimala skidor idag för Sverige tror jag. Åtminstone inte jämfört med Cologna och Niskanen.

Inlagd: 2014-02-14, 12:10
Skriven av: Per

Gratulerer Sverige. Imponerende av de to gutta.

Inlagd: 2014-02-14, 12:10
Skriven av: Sven

Husk at Cologna bor på denne høyden året rundt.

Inlagd: 2014-02-14, 12:11
Skriven av: Sven

Mina onda aningar besannades.Skulle inte nämnt att Kungen skulle komma.Synd.

Inlagd: 2014-02-14, 12:12
Skriven av: Knut

Bra av Jespersen, selv om det ble langt bak i sekunder.

Vi hadde trengt en god plassering på enten rønning eller Golberg m.t.p. stafetten. Sundby faller igjennom, er det slutt på formen?

Inlagd: 2014-02-14, 12:13
Skriven av: Jeremiah

Skuffende av Hellner, Rønning og Sundby. Bra av Jespersen.

Inlagd: 2014-02-14, 12:14
Skriven av: Sven

Norge er i hvertfall ikke i favorittsjiktet til Stafetten på søndag….. Jeg tror rett og slett vi er hengt av før siste etappe. Jeg synes Sveriges lag ser mest solid ut med tanke på stafetten.

Begredelig innsats de siste dagene, både i langrennssporet og skiskyting.

Inlagd: 2014-02-14, 12:14
Skriven av: Tor

Sundby har vært vesentlig bedre i skøyting så jeg tror han bør gå tredje etappe. Rønning var jo langt bak på Lillehammer og gjorde en superetappe dagen etter.

Inlagd: 2014-02-14, 12:16
Skriven av: Sven

Grattis til Olsson og Richardsson, meget sterkt..
Å gullet kommer på stafetten, vettu…;)
Kommentar til de norske løperne – Total fiasko!

Inlagd: 2014-02-14, 12:16
Skriven av: tolsrav

Det ble jo like ille som forventet.
Grattis til maskin Cologna og Olsson/Richardson. Meget sterkt av svenskene.

Gikk ikke å toppe formen 1 mnd før OL, som ”alle” forstod. Men de norske gjorde det allikevel.

Legg opp Eldar Rønning. Vidar Løfshus og Trond Nystad må gå. Store i kjeften har de vært. Nå fremstår de bare som inkompetente idioter. Hoder må rulle.

Inlagd: 2014-02-14, 12:16
Skriven av: fabulator

Stafetten kan får sin egen utvikling, det er ikke umulig at vi kan være med der selv om vi blir grundig slått av svenskene i dag.

Sist jeg så værmeldingen var det i tillegg meld både regn og snø på søndag, så det kan bli bingoføre.

Inlagd: 2014-02-14, 12:16
Skriven av: Jeremiah

Cologna alltså, vilken enorm prestation. Han åker skidor som en Gud och Herren däruppe hade också försett honom med superskidor till detta loppet. Och Johan och Daniel. Underbart! Vem hade trott på två svenskar på pallen idag. En ny ’skuffelse’ för våra goda grannar, är nog. många i det norska teamet som brottas med järnspöken för tillfället.

Inlagd: 2014-02-14, 12:20
Skriven av: Rs

Tre sjuklingar på pallen! Mäktigt och märkligt. Vilket besked av Olsson och äntligen visar Daniel massor med pannben och tar den stackars Niskanen. Dramatik och spänning!

Inlagd: 2014-02-14, 12:20
Skriven av: nn

Grymt vilka prestationer av Olsson och Richardsson även Hellner å Nelson gör de bra

finska laget i dam stafett ska tydligen vara Kyllönen Saarinen Niskenan Lähtenmäki

Inlagd: 2014-02-14, 12:22
Skriven av: Jossa

Kan ikke dra så mange slutsatser etter det her. Det er veldig vanskelig å gå i fra på en stafett så dette er helt åpent. Litt skremmende er det at Legkov er helt uthvilt.

Inlagd: 2014-02-14, 12:22
Skriven av: Sven

Fabulator, det var nå litt i overkant å si at hoder må rulle etter to dårlige løp som KAN skyldes dårlige ski.

Ikke glem at Norge fikk GULL i 3 av de 4 første øvelsene. Vi har fortsatt vunnet halvparten av langrennsgullene så langt i OL.

Inlagd: 2014-02-14, 12:24
Skriven av: Tor

Tor, vi vinner bare drittøvelser.

Aldri intervallstarter i OL. Skari sist, før det Dæhlie på herresiden.

Inlagd: 2014-02-14, 12:27
Skriven av: fabulator

Helt enig Tor. Vinner vi stafetten i morgen har vi 4 gull i langrenn i tillegg til dobbeltseier i TdS og verdenscupledelse på dame-herresiden. Synes de har gjort en helt ok jobb.

Inlagd: 2014-02-14, 12:28
Skriven av: Sven

Snacka om att det här kommer ge eko när det gäller synen på alterntiv träning. Det kan t o m vara så att de här tre är på pallen FÖR ATT de har tvingat kroppen att belastas på andra, mer ovana sätt.

Inlagd: 2014-02-14, 12:29
Skriven av: Per

Nu börjar dom prata om Guld för Sverige på söndag. Skulle vilja ligga lite lågt om det.Vi är bäst ur underläge.

Inlagd: 2014-02-14, 12:30
Skriven av: Knut

Helt fantastiskt av Olsson efter allt han kämpat med. Och ännu roligare för Richardsson. Kan inte låta bli att tycka synd om Finland bara…

Cologna är nästan övermänskligt stark, otroligt imponerande. Blir intressant att se vad han hittar på under stafetten. Det kommer gå undan på andrasträckan, kan man lugnt säga…

Norge är inte riktigt med i matchen än på herrsidan, det blir spännande med stafetten..

Inlagd: 2014-02-14, 12:31
Skriven av: Gabriel

Vilka hejar du på Knut med dina onda aningar??

Inlagd: 2014-02-14, 12:33
Skriven av: Freddy

Kowa med brukket fot, Cologna, Olsson og andre sjuklinger som vinner.

Rene Paralympics dette :-D

Inlagd: 2014-02-14, 12:33
Skriven av: Tor

Johan verkade vara besviken… Knäpp! Kommer köra skiten ur sig på söndag!

Inlagd: 2014-02-14, 12:34
Skriven av: Aliide

Tror absolut inte vi ska räkna bort Norge från medaljkampen på stafetten. Dom vill garanterat ha revansch efter dagens insats.

Inlagd: 2014-02-14, 12:35
Skriven av: Stefan

Det er første året Norge ikke er skyhøye favoritter på stafetten for damer. Hvem tør kjøre fra de andre på 5 kilometer etappe? Og hva skjer på siste etappe med Kalla mot en Marit i dårlig form..

Inlagd: 2014-02-14, 12:35
Skriven av: Tor

Det norske stafettlaget ligger vel nå sannsyligvis an til å bli Rønning, Jespersen, Sundby og Northug. Så kan man jo diskutere om det er bedre å sette ut Rønning, flytte Sundby til andre og sette inn Gjerdalen eller Røthe på tredje.

På papiret klart svakere enn Sverige akkurat nå, men vi holder håpet levende enn så lenge.

Inlagd: 2014-02-14, 12:39
Skriven av: Jeremiah

OMK:
”Vallaproblem för svenska laget idag?”

Vargen kommer, vargen kommer!

Inlagd: 2014-02-14, 12:40
Skriven av: SweTor

Svenskarna har varit dåliga tidigt på säsongen och är bra nu, norrmännen tvärtom. Har Norge missat formtoppningen helt eller är dom inte bättre?

Inlagd: 2014-02-14, 12:41
Skriven av: VO2min

Tor, Björgens svacka igår ska vi nog inte dra för stora växlar på. Vill absolut inte kalla henne ”ur form”

Inlagd: 2014-02-14, 12:43
Skriven av: Aliide

De norske har gjort noen litt merkelige valg. Jeg begriper ikke at Sundby satset så hardt på TdS i et OL-år. Men nå så han forsåvidt ut til å være i godt slag på 30 km, så vi får se hvordan det går i fortsettelsen. Mulig at varmen ikke er særlig bra for hans astma heller?

Inlagd: 2014-02-14, 12:45
Skriven av: Jeremiah

Hvorfor skulle ikke Norge være skyhøye favoritter i morge? Noe annet enn at Bjørgen har 20 sekunder på siste etappe vil komme som en bombe.

Inlagd: 2014-02-14, 12:45
Skriven av: Sven

SweTor, jag är så fruktansvärt lycklig att jag hade fel. Smart kört av Richie helt enkelt när han var 16 sekunder efter vid 2,2km.

Inlagd: 2014-02-14, 12:46
Skriven av: OMK

Hvilket lag kjører Sverige med i morgen?

Inlagd: 2014-02-14, 12:46
Skriven av: Sven

Stort grattis till framförallt Daniel Richardsson! Vilken insats det var som att se gamla klassiska intervall loppen med Mogren! Satan vad spännande! Satt och kisade med ögonen för det var så spännande vid målgången! Stort grattis också till Olsson går dock inte att ta miste på att han känns lite sliten mentalt nästan som att han kör mer för Sverige än sin egen skull just nu efter allt helvete han har haft… starkt ändå såklart! Ser nästan för bra ut inför herrstafetten nu med MJS formtopp som är bortblåst… Sverige brukar inte köra bra med favoritskap på sig är det här mästerskapet där vi ändrar på det?

Synd om Niskanen såklart men det kommer fler mästerskap för honom!

Inlagd: 2014-02-14, 12:48
Skriven av: Joel Burman

I følge Nystad hadde de norske løperne niks problemer med å formtoppe både Tds og OL…
Han lever i en drømmeverden, og tror de norske løperne er overmennesker.. Takk for sist, sier jeg bare!
VO2min…Du har helt rett, dem er ikke bedre.
Trøsten idag får være at mitt tips var brukbart…;)
Nå drar jeg på hytta………………………………

Inlagd: 2014-02-14, 12:50
Skriven av: tolsrav

Freddy; Naturligtvis höll jag på Johan men när man börjar ta ut vinster i förskott blir det aldrig bra.Och det hade det varit bättre att göra som Johan : att ligga lågt. Daniel slår till från ingenstans och där hade jag bara goda vibbar.
Därför vill ja inför stafetten säga att det finns andra guldfavoriter än Sverige. Norge är sugna på revansch var så säker.

Inlagd: 2014-02-14, 13:01
Skriven av: Knut

Riktigt orolig för ida imorgon, hoppas hoppas bara att hon har sin dag, övriga åkare känner jag mig ganska trygg med.

Inlagd: 2014-02-14, 13:04
Skriven av: Paul

Stort grattis till alla medaljörerna, speciellt Richies brons kändes i hjärtat.

Vad tycker ni om svenska damlagets uppställning då? Ida, Emma, Haag , Kalla

Kan gå hursomhelst känns det som.

Inlagd: 2014-02-14, 13:05
Skriven av: Maria

Vilka norrmän kan komma tillbaka under OS med tanke på deras träningsupplägg? Är Sundby på väg utför eller var det en tillfällighet?

Inlagd: 2014-02-14, 13:08
Skriven av: VO2min

Maria, håller med om att det kan gå hur som helst. Dock hade jag nog tyckt samma oavsett hur uppställningen sett ut. Finns inget riktigt stabilt alternativ i dagsläget.

Inlagd: 2014-02-14, 13:08
Skriven av: Sanna

Björgens ”dåliga form” tror jag inte mycket på. Tror hon och Kowa körde all in på guldet igår. Kowa var nog riktigt nära samma vägg Björgen gick in i. Det var guld eller inget för dem igår. Hade Björgen bara haft lite bättre skidor igår hade det blivit jämnt mot Kowa.

Inlagd: 2014-02-14, 13:08
Skriven av: Ron Wood

Hvis Ida skal kjøre for Sverige i morgen får de store problemer. Høyden og tøft føre passer vel ikke henne.

Inlagd: 2014-02-14, 13:13
Skriven av: Sven

När Kowa öppnade jämt med Daniel till 2,2km är det inte konstigt att det straffade sig för Björgen att försöka hänga på. Så Norge är i toppslag till stafetten och vi bör undvika att jaga dem.

Inlagd: 2014-02-14, 13:15
Skriven av: nn

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values