03 maj 2013, av Oskar

Sveriges landslag 2013/14

A-lag damer
Anna Haag, IFK Mora SK
Charlotte Kalla, Piteå Elit
Emma Wikén, Åsarna IK
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Lisa Larsen, Sundbybergs IK (ny!)
Magdalena Pajala, Piteå Elit (nygammal!)
Stina Nilsson, IFK Mora SK (ny!)
Sofia Bleckur, IFK Mora SK

Team 2015 damer
Linn Sömskar, IFK Umeå
Jennie Öberg, Piteå Elit
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Hanna Brodin, Åsarna IK
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF
Marika Sundin, Sollefteå SK
Elin Mohlin, Sollefteå SK
Julia Svan, Vansbro AIK

Juniorlandslaget damer
Elina Rönnlund, IFK Umeå, Lycksele Skidgymnasium (född 1996)
Hedda Bångman, Offerdals SK, Åre Skidgymnasium (född 1995)
Moa Molander Kristiansen, Domnarvets GoIF, Mora Skidgymnasium (1995)
Maja Dahlqvist, Domnarvets GoIF, Mora Skidgymnasium (född 1994)
Isabelle Persson, Stockviks SF, Åre Skidgymnasium (född 1994)
Sofia Henriksson, Strömnäs GIF, Sollefteå Skidgymnasium (född 1994)
Jonna Sundling, IFK Umeå, Lycksele Skidgymnasium (född 1994)
Anna Dyvik, SK Leksand, Mora Skidgymnasium (född 1994)

A-lag herrar
Anton Lindblad, Sollefteå SK (ny!)
Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF
Emil Jönsson, IFK Mora SK
Johan Olsson, Åsarna IK
Lars Nelson, Åsarna IK (ny!)
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Teodor Peterson, Åsarna IK

Team 2015 herrar
Martin Johansson, IFK Mora SK
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF
Johan Edin, IFK Mora SK
Simon Persson, IFK Umeå
Simon Andersson, Falun-Borlänge SK
Daniel Svensson, IFK Mora SK
Gustav Eriksson, Falun-Borlänge SK
Carl Quicklund, Östersunds SK

Juniorlandslaget herrar
Marcus Fredriksson, Lycksele IF, Lycksele Skidgymnasium (född 1996)
Viktor Thorn, Ulricehamns IF, Torsby Skidgymnasium (1996)
Axel Ekström, Garphyttans IF, Torsby Skidgymnasium (1995)
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK, Mora Skidgymnasium (1995)
Gabriel Thorn, Bengtsfors BoIS, Torsby Skidgymnasium (1994)
Marcus Ruus, Gillberga SK, Torsby Skidgymnasium (1994)
Simon Lageson, Hägglunds IoFK, Åre Skidgymnasium (1994)
Jens Burman, Åsarna IK, Fjällgymnasiet Berg (1994)

Ute ur landslagen är Maria Rydqvist, Anders Södergren och Jesper Modin.

Är det någon eller några ni saknar?

282 kommentarer till ”Sveriges landslag 2013/14”

Jens Eriksson?

Inlagd: 2013-05-03, 14:11
Skriven av: JonasE

Där sa du något. Vart tog den stackeren vägen?

Inlagd: 2013-05-03, 15:25
Skriven av: Oskar

Jens kanske satsar på långlopp?

Inlagd: 2013-05-03, 15:26
Skriven av: KE

Jag var tvungen att kolla Jens Erikssons hemsida och det verkar vara ett eget val. Han såg ju grymt stark ut i exempelvis Vasaloppet så där har han talang. Förhoppningsvis en framtida 5-mils kung i VM och OS också.

Inlagd: 2013-05-03, 15:51
Skriven av: uttern

Det viktigaste är att åkarna presenteras i bokstavsordning.

Inlagd: 2013-05-03, 17:22
Skriven av: SweTor

Jens går in i team extre aliens i långloppscupen. Men han lär nog åka traditionellt också.

Inlagd: 2013-05-03, 17:55
Skriven av: JonasE

känns konstigt att hoppa av landslaget inför ett OS-år? Någon som har en fylligare bakgrund?

Inlagd: 2013-05-04, 09:33
Skriven av: El Capitan

http://www.teamjens.se/

Här finns hela bakgrunden till varför Jens Eriksson avstår. Tycker det låter väldigt vettigt! Samtidigt nämns inte OS en enda gång!? Tror han inte att satsningen kan bära kraft redan till vintern?

Inlagd: 2013-05-04, 09:37
Skriven av: El Capitan

Ganska väntade lag. Tror att Södergren kan klara sig utan landslag, men att Jens Eriksson skulle vara kvar l iandslaget.

Är Rydqvist petad? När var det hon fick barn? Om hon vill köra i landslaget, men blivit petad tycker jag det är väldigt konstigt.

Inlagd: 2013-05-04, 17:10
Skriven av: alexander

Tar Brodin en slags timeout/mellansäsong? Annars vore hon väl given. Hon har ju enorm potential. Jag upplever henne som en yngre version av Ingemarsdotter.

Inlagd: 2013-05-04, 17:17
Skriven av: Alexander

Även dt.se har en artikel om Jens och där står att han ej satsar på OS men till Falun. Rydqvist väntar vilken dag som helst se blogg http://mariarydqvist.se/

Inlagd: 2013-05-04, 17:41
Skriven av: mor

Rydqvist försöker hålla grytan kokande men får nog svårt att komma tillbaka till eliten med två små .

Inlagd: 2013-05-04, 17:47
Skriven av: KnutG

Landslagsledningen har en ålderdomlig syn på hur man hanterar människor. Att peta någon pga långvarig sjukdom eller att man väljer att skaffa barn är inte ok i andra sammanhang. Hur många herrar har blivit petade för att de blivit förälder?

Inlagd: 2013-05-04, 19:30
Skriven av: chef

Lars Nelsson ung och lovande?

Inlagd: 2013-05-04, 20:31
Skriven av: Håkan Blom

Chef; Rydqvist har inga resultat att falla tillbaka på sedan förra säsongen som kvalificerar henne till landslaget i år.

Inlagd: 2013-05-04, 21:15
Skriven av: KnutG

@chef, om någon herre inte tävlade på en hel säsong pga han stannar hemma med sitt barn så tror jag inte han skulle få vara kvar i landslaget.

Inlagd: 2013-05-04, 23:26
Skriven av: Gor

Okunskapen haglar.

Inlagd: 2013-05-05, 01:28
Skriven av: Jan

Är det inte lite märkligt att Modin inte ens är med i team 2015? Kanske är det så att hans hälsostatus fortfarande är oklar. Men när Falk drabbades av twar fick hon ju ändå en chans till och fick fortsätta i a-landslaget säsongen efter.

Inlagd: 2013-05-05, 21:00
Skriven av: Sanna

Tror jag läst att Modin inte är helt 100 ännu..

Martin Johansson med i team 2015 han kan väl knappast räknas som ung längre..tar man ut Martin i team 2015 hade man lika gärna kunnat ta ut Britta ett år mellan dom…Britta har ju även klassen bättre resultat än Martin

Inlagd: 2013-05-05, 21:22
Skriven av: Jossa

Jossa, ja jag tänkte också på det. Team 2015 är ju uppenbarligen inte enbart till för de yngre, därför borde Britta givetvis ingå i laget.

Inlagd: 2013-05-05, 21:42
Skriven av: Sanna

Går ej att jämföra då det är vassare konkurrens på spinnsidan.

Inlagd: 2013-05-05, 22:22
Skriven av: KnutG

Har lagt in Team 2015-lagen i inlägget ovan nu. Senare idag presenteras juniorlandslagens träningsgrupper.

Inlagd: 2013-05-06, 11:46
Skriven av: Jörgen

KnutG, Britta är väl inte i första hand sprinter? Märkligt att ställa henne utanför samtliga lag! Hade sin första säsong efter barnafödande och kom igång sent under säsongen, borde fått en chans till. Eller ställer hon sig frivilligt utanför? Har inte uppfattat det så?

Verkar förövrigt poppis att gå in i Alsgaards team… Och samtidigt satsa mot OS…

Inlagd: 2013-05-06, 11:49
Skriven av: Aliide

Att Södergren väljer ett annat upplägg har att göra med att han undviker petning från landslaget är min gissning

Inlagd: 2013-05-06, 12:05
Skriven av: KnutG

Att ingå i ett långloppsteam verkar ju också vara ekonomiskt fördelaktigt.
Rydqvist, Britta, Modin, Brodin och Bryntesson är några som har lite oklar status. Känns som om Britta och Brynte missgynnas av att team 2015 är någon typ av ”framtidslag” istället för att vara ett rent B-landslag. De skulle ju utan tvekan platsa

Inlagd: 2013-05-06, 12:54
Skriven av: Emil

Fast jag har ju länge ansett att Södergren ska satsa fullt ut på långlopp och skippa allt annat. Har svårt att tro att han kommer platsa i OS-laget…

Inlagd: 2013-05-06, 13:26
Skriven av: Aliide

Jag tror andra sorters lag/sponsorer kommer bli allt vanligare. Inte bara som långloppslag, Legkov med vänner har ju nåt upplägg utanför ryska landslaget. Södergren och Fredrikssons hade något här. Ge det 10 år så kommer alla tillhöra proffsstall som i cykel istället för landslag. Inte mig emot. Skulle ge dem mer lön och roligare stafetter.

Inlagd: 2013-05-06, 13:27
Skriven av: JonasE

JonasE: Tror nog att (iaf de bästa) åkarna får mera i sina lönekuvert. Men inte alls säkert att det blir roligare stafetter utan det blir mera pengarna som styr var vinsterna hamnar..

Inlagd: 2013-05-06, 15:31
Skriven av: Jörgen

Jonas E; varför skulle det bli roligare stafetter?

Inlagd: 2013-05-06, 15:34
Skriven av: KnutG

KnutG: Att alla bra norskor inte hamnar i samma lag. Att frassar som inte kan åka klassiskt och kazacker som inte kan skejta slipper osv. Så länge det blir tillräckligt många och jämna lag.

Inlagd: 2013-05-06, 15:47
Skriven av: JonasE

Skulle vara mera intressant (än proffsstall) att få se rena årgångslag åka mot varandra i en stafett (ej placerade i åkordning, om mellanårgång då streck istället):

1993: Svan, Stadlober, Razinger, Nilsson
1992: – (Settlin)
1991: Weng, Diggins, Haga, Hagen
1990: Gössner, Lähteenmäki, Østberg, Larsen (Falla)
1989: Kristoffersen, Wikén, Guskina, Medvedeva
1988: Johaug, Herrmann, Niskanen, en Slind
1987: Kalla, Jacobsen, Stephen, Kyllönen
1986: – (Haag)
1985: – (Ida)
1984: – (Bleckur)
1983: Kowa, Mäkäräinen, Rydqvist, Smutna
1982: Brooks, Randall, Sarasoja-Lilja, Boner
1981: – (Steira)
1980: – (Bjørgen, Skoftis, Ishida)

En sådan stafett vore intressant att se, lär dock aldrig bli av..

Inlagd: 2013-05-06, 15:50
Skriven av: Jörgen

JonasE: Det finns inget som säger att inte de tre bästa norskorna plus Kowa hamnar i samma lag.. Pengarna styr och det finns ingen garanti för att det blir ”tillräckligt många och jämna lag”. Men förstår din förhoppning.

Inlagd: 2013-05-06, 15:58
Skriven av: Jörgen

Har också roat mig med ålderstafetter när jag haft tid över, 87 är nog bästa laget (för 4 åkare KKFF), följt av 90 och 91. På herrsidan är 86 överlägset (Chernousov-Cologna-Manificat-Northug).

Inlagd: 2013-05-06, 16:02
Skriven av: JonasE

Tycker Jörgens förslag är betydligt mer intressant än Jonas€:s förslag där enda$t p£ngar skulle styra.

Finns bra lag bland de Jörgen inte listade också, 84-85:orna är bra, 78-80:orna saknar 1-2 bra åkare per lag men skulle nog ändå hänga med hyfsat. 86:orna känns som den svagaste årgången.

1992: Settlin, Soboleva, Jäger, Zukova
1986: Faivre Picon, Haag, Dotsenko, Tikhonova
1985: Kuzikova, Ivanova, Jean, Ingemarsdotter
1984: Bleckur, Hugue, Piller, Tchekaleva
1981: Steira, Korosteleva, Böhler, Mikhailova
1980: Bjørgen, Skoftis, Ishida, Sandra Hansson
1979: Saarinen, Zeller, Ziatkova, Sidko
1978: Roponen, Rotcheva, Nystad, Yatskaja

83:orna har Fessel också. Tror det skulle stå mellan 90:orna och 87:orna. De känns starkaste just nu, 88:or och 83:or som främsta utmanare kanske?

Inlagd: 2013-05-06, 16:25
Skriven av: Johan

JonasE: Har också 1987 som favorit, knappt före 1991. 1988 ser stabilt ut men även 1990 kan blanda sig i.

1980 hade varit en av favoriterna om Sachenbacher-Stehle inte lagt av.

Inlagd: 2013-05-06, 16:29
Skriven av: Jörgen

Tror inte riktigt på 91:orna. Diggins brukar vara lite uppochner och Haga&Hagen känns inte riktigt lika bra som åkarna i 90. Håller Slind ihop det för 88:orna på första samt att man sätter Johaug på en skatesträcka så bir nog de vassa.

Inlagd: 2013-05-06, 16:43
Skriven av: Johan

Johan: Fessel missade jag, bra att du såg det. Årgången ser starkare ut med henne.

Inlagd: 2013-05-06, 16:44
Skriven av: Jörgen

Skulle man skrota nationslagen blir det dödsstöten för längdåkningen.
Vem bryr sig om längdloppscirkusen förutom dom närmast sörjande.

Inlagd: 2013-05-06, 17:00
Skriven av: KnutG

KnutG>> Kolla bara tour de France i sommar, fullt med folk som följer. Inte ett landslag i sikte.

Problemet om man skulle köra ålderslag blir att lagen inte kommer förändras något genom åren. Har man ett lag med övervikt i fristil i ung ålder kommer man få stå ut med det hela karriären, såvida ingen radikalt ändrar kvalitéer. Det går lättare att ändra med sponsorlag. Men det är mest en hypotetisk tanke.

Inlagd: 2013-05-06, 18:34
Skriven av: JonasE

Jonas E; hur många följer TdF i Sverige ?
Cykelsporten är död här sen många år tillbaka.

Inlagd: 2013-05-06, 18:47
Skriven av: KnutG

http://www.tv2.no/sport/ovrig/vinter-ol/2014/bjoergen-foran-olsesongen-skal-trene-mindre-enn-tidligere-4041187.html
Kan noen av de svenske S-ene kopiere, dama?

Inlagd: 2013-05-06, 20:01
Skriven av: tolsrav

Menade inte att införa ålderslag istället för nationslag men det vore spännande att se som omväxling, kanske en gång per säsong? Nationspoäng skulle kunna delas ut fast 50 per åkare (istället för 200 per lag som i de vanliga stafetterna).

Inlagd: 2013-05-06, 20:22
Skriven av: Jörgen

Nå er det bare 277 dager til flagget i rött, hvit og blått skal vaie i Sotsji…;)

Inlagd: 2013-05-06, 20:27
Skriven av: tolsrav

Tolsrav; Sochi kan bli en skuffelse…

Inlagd: 2013-05-06, 20:30
Skriven av: KnutG

tolsrav, jag tror också att Ryssland blir starka i hemma-OS, vi kommer nog få se den ryska flaggan många gånger.

Inlagd: 2013-05-06, 21:09
Skriven av: Sanna

Nu är även juniorlandslaget för 2013-14 uttaget

Damer
Elina Rönnlund, IFK Umeå, Lycksele Skidgymnasium (född 1996)
Hedda Bångman, Offerdals SK, Åre Skidgymnasium (född 1995)
Moa Molander Kristiansen, Domnarvets GoIF, Mora Skidgymnasium (född 1995)
Maja Dahlqvist, Domnarvets GoIF, Mora Skidgymnasium (född 1994)
Isabelle Persson, Stockviks SF, Åre Skidgymnasium (född 1994)
Sofia Henriksson, Strömnäs GIF, Sollefteå Skidgymnasium (född 1994)
Jonna Sundling, IFK Umeå, Lycksele Skidgymnasium (född 1994
Anna Dyvik, SK Leksand, Mora Skidgymnasium (född 1994)

Herrar
Marcus Fredriksson, Lycksele IF, Lycksele Skidgymnasium (född 1996)
Viktor Thorn, Ulricehamns IF, Torsby Skidgymnasium (1996)
Axel Ekström, Garphyttans IF, Torsby Skidgymnasium (1995)
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK, Mora Skidgymnasium (1995)
Gabriel Thorn, Bengtsfors BoIS, Torsby Skidgymnasium (1994
Marcus Ruus, Gillberga SK, Torsby Skidgymnasium (1994)
Simon Lageson, Hägglunds IoFK, Åre Skidgymnasium (1994)
Jens Burman, Åsarna IK, Fjällgymnasiet Berg (1994)

Inlagd: 2013-05-06, 21:18
Skriven av: swestam

De bästa damjuniorerna enligt senaste FIS-rankingen:

Victoria Carl 95 GER 43.45
Anastasia Sedova 95 RUS 47.65
Natalia Nepryaeva 95 RUS 52.11
Lea Einfalt 94 SLO 57.33
Julia Belger 94 GER 57.33
Jonna Sundling 94 SWE 58.16
Sofia Henriksson 94 SWE 63.22
Katarina Hening 96 GER 67.48
Anamarija Lampic 95 SLO 69.75
Alisa Zhambalova 94 RUS 71.15
Kati Lylynpera 94 FIN 75.66
Linn Eriksen 94 NOR 81.18
Hedda Bångman 95 SWE 81.87
Anna Dyvik 94 SWE 93.36

Inlagd: 2013-05-06, 23:08
Skriven av: Elin

tolsrav, att dra ner på antalet träningstimmar och fokusera på kvalitet var väl Olsson först med! Men det är bra att fler vaknat! Det är ju rätt tydligt att t ex Kalla blivit sämre i och med att hon ökat och ökat timmarna.

Och ja, ryska flaggan får vi nog se alltför många gånger under OS… :-(

Inlagd: 2013-05-07, 00:07
Skriven av: Aliide

Snarare Mogren som var först med det.

Inlagd: 2013-05-07, 00:38
Skriven av: Valrossen

Björgen tränar som Olsson är väl sanning med modifikation… 900timmar är väl fortfarande mer än vad alla svenskarna tränar, rätta mig gärna om jag har fel.

Det målas gärna upp en bild av att skidåkare tränar extremt mycket. Men kolla på andra idrotter: triathlon, simning osv. De tränar ofta mer än skidåkarna, dessutom relativt sett mer högintensiv träning.
Handikappsimmaren Anders Olsson, som är i 45-årsåldern, tränar 1000h/år enligt uppgift.

Hur kommer det sig att skidåkarna inte tränar mer? Någon som har en teori?
Skulle det gå att träna ännu mer?
Vet att det är svårt att jämföra mellan idrotter, men är nyfiken på vad alla skidnördar tror :)

Inlagd: 2013-05-07, 06:12
Skriven av: Snögubben

Tack Swestam, lagt in infon om juniorlandslagen i inlägget ovan nu. Kollade igår kväll på förbundets hemsida men de hade inte lagt in det då. :)

Finns flera namn att följa. Bland annat Elina – barnbarn till Assar och Toini. Hedda Bångman. En till Thorn från Ulricehamn. Dags för Sofia och Jonna som sistaårsjuniorer nu.

Inlagd: 2013-05-07, 07:16
Skriven av: Jörgen

Studerade samtliga juniornamn. Många av grabbarna känns anonyma, man har inte hört talas om dem. Samtidigt är det ofta så att killarna blommar ut senare än tjejerna så det behöver inte betyda något alls i den ålder de är nu.

Risken är dock att vissa grabbar tröttnar och plockar ner skylten om de inte når önskat resultat, samtidigt som de ser jämnåriga tjejer åka i WC, VM och OS med framgång. Här har skidförbundet, klubbledare och tränare en viktig roll i att peppa och motivera dessa grabbar att satsa vidare (att de gör det ute på skidgymnasierna tar jag för givet).

Men inte hur länge som helst. Som 28-åring kan man knappast betraktas som en ”lovande talang som bör ges flera chanser”. Då är det ofta bättre att satsa tid och resurser på yngre förmågor istället.

Inlagd: 2013-05-07, 07:46
Skriven av: Jörgen

Snögubben: ”Hur kommer det sig att skidåkarna inte tränar mer? Någon som har en teori?”

En teori handlar om att stötar belastar kroppen väldigt mycket. I idrotter som princip saknar stötar (ex. simning, cykel)kan träningsmängden i timmar mätt bli väldigt hög utan att kroppen skadas. Skidåkning är ju också skonsam men främst överkroppen får ändå ta emot en hel del. Därför går det att träna fler timmar simning/cylking innan kroppen säger stopp jämfört med skidåkning.

Inlagd: 2013-05-07, 08:30
Skriven av: Johan

De 25 bästa herrjuniorerna inför nästa säsong enligt FIS-ranking:

Alexey Chervotkin 95 RUS 47.54
Sergey Malyshev 94 KAZ 47.80
Vebjörn Turtveit 94 NOR 54.85
Magne Haga 94 NOR 55.93
Patrick Cadwell 94 USA 56.65
Jason Rueesch 94 SUI 59.61
Joonas Sarkkinen 94 FIN 61.13
Petr Knop 94 CZE 61.77
Johan Höl 94 NOR 64.60
Gjöran Tefre  94 NOR 64.84
Marcus Ruus 94 SWE 65.62
Christian Stiebritz 94 GER 67.42
Miha Simenc 95 SLO 69.74
Joni Maki 95 FIN 71.73
Erik Sverdrup A. 95 NOR 72.04
Lauri Vuorinen 95 FIN 72.21
Ola Jörgen Bruvoll 95 NOR 72.98
Peter Reistad 94 NOR 73.03
Axel Ekström 95 SWE 74.47
Audun Erikstad 95 NOR 75.27
Cedric Steiner 95 SUI 75.53
Aksel Rosenvinge 95 NOR 75.64
Eivind Romberg Kvaale 94 NOR 75.74
Kristian Gräsli 95 NOR 76.37
Jens Burman 94 SWE 76.48

Anmärkningsvärt; bara en ryss, nästa har ranking 91.84

Inlagd: 2013-05-07, 08:40
Skriven av: Elin

Sweski har lagt upp ett preliminärt tävlingsschema för kommande säsong. WC-programmet ser väldigt annorlunda ut, främst sett till distanser, mot vad det gjort senaste säsonger. Bl.a. kan vi vänta oss mixedstafett i Kuusamo.

http://www.sweski.com/sasongens-hojdpunkter-20132014.5207563-184999.html

(Ledsen att jag postat detta i denna tråd)

Inlagd: 2013-05-07, 10:15
Skriven av: Sanna

Ser att jag skrev lite knasigt. Många distanser är ju förstås samma som tidigare säsonger, jag syftade mer på att distanserna ligger i omkastad ordning mot tidigare.

Inlagd: 2013-05-07, 10:25
Skriven av: Sanna

Jag tror att med mixed relay menas att två sträckor går i klassiskt och två fristil, inte två damer och två herrar. En stafett som inte är/var mix är när alla sträckor gick i samma stil.

Inlagd: 2013-05-07, 10:48
Skriven av: JonasE

JonasE, ahaa, tack. Tyckte det var märkligt att kasta in det under en OS-säsong. Det låter ju mer rimligt som du skriver. Känns ju inte helt nödvändigt att lägga till en ytterligare distans/gren när det redan finns ca 500 olika inom längdåkningen. Även fast mixedstafett säkert kunnat varit kul.

Inlagd: 2013-05-07, 11:00
Skriven av: Sanna

Inte en enda Skiathlon innan OS?

Inlagd: 2013-05-07, 11:01
Skriven av: Anders

FIS verkar inte ha hittat någon bra vecka att ha nationella mästerskap på. SM kommer krocka med WC i Sxckbgabsdfuiaska Poreba. Visserligen är 25-26 januari ledig men då är alla på höjdläger.

Inlagd: 2013-05-07, 11:19
Skriven av: JonasE

mkt märkligt dåligt om de inte går ett Skiathlon innan OS? vad tänker förbundet på? klart de ska finns ett WC lopp i en OS disiplin..finns de någon sport som inte har en WC disiplin i en OS gren innan OS ?

Inlagd: 2013-05-07, 12:29
Skriven av: jossa

Kommentar till Damjuniorerna:

Missade May O Connell USA på 12;e plats f. 94 med poängen 79.11.

Hedda därmed 14 och Anna D 18

När jag tittar på de 30 bästa finns 6 tyskor, 5 ryskor, 4 svenskor, 4 norskor etc.

Trots den tuffa konkurrensen från skidskytte kommer Tyskland starkt!

Intressant också att tyska förbundet just nu söker en speciell tekniktränare.

Inlagd: 2013-05-07, 12:33
Skriven av: Elin

”Anmärkningsvärt; bara en ryss, nästa har ranking 91.84”

Värdelöst rankingsystem. Ska vi slå vad om att ryssarna har fyra man bättre än Patrick Cadwell från förenta staterna på nästa JVM?

Inlagd: 2013-05-07, 12:50
Skriven av: Valrossen

De har ingen femmil heller, och ingen staffet om man får tro programmet KEK la fram. Nu är jag inte helt säker på att KEK:s uppgifter stämmer. Finns ett annat program på FIS-SKI (iofs ingen skiathlon då heller). Men KEK skall inte underskattas, möjligt att funnit de riktiga programmet vi får se om en månad då beslut kommer tas. Då kommer det även avgöras vad som händer med femmilen 2015. Finns även rykten om att Skiathlon kommer försvinna till Lahtis-VM. Detta är dock väldigt osäkra uppgifter, min kusin sa det och han är med i någon slags funktionärsgrupp (men osäkert hur bra koll han har egentligen). En annan viktig sak är ju att det kandidaterna till VM-2019 har avslöjats. Almaty, Planica, Oberstdorf och Seefeld. Jag har under vintern varit i båda Almaty och Planica inför deras VC-tävling i NOK och Skidflygning. Båda var rätt bra arangemang.

Inlagd: 2013-05-07, 13:03
Skriven av: Jan

Stafett i Lillehammar och 5 mil Oslo

Inlagd: 2013-05-07, 13:15
Skriven av: KnutG

KnutG
Om du hade varit läskunnig så hade jag sluppit svara på dina korkade påståenden. Diskussionen gällde innan OS, och som du ser så har KEK publicerat ett program utan staffet i Lillehammer. Hurvida staffetten i Ruka är mixad eller ej får vara osagt, men som det ser ut på KEKs program är den mixad, vilket inte förvånar mig. Sist det var staffet i Ruka var den mixad.

Inlagd: 2013-05-07, 13:37
Skriven av: Jan

Jan,
Fint att du påpekar om jag har fel men jag finner på Fis hemsida ovanstående uppgifter. Om du menade före OS tycker jag du ska skriva det i ditt inlägg. Erkänner att jag ej är nån tankeläsare.

Inlagd: 2013-05-07, 14:01
Skriven av: KnutG

Jan, det heter stafett. Ett f i mitten och två t på slutet.

Från FIS har det inte kommit nåt bekräftat program ännu, men tror knappast det kommer vara en mixed stafett Ruka. KEK har nog missat översättningen där.

Ifall minitouren körs i Lillehammer så kommer Ruka att ha ett program liknande det man brukar köra i premiären med distanslopp+stafett. Knappast att man en OS säsong dammar av ett tävlingsformat (mixed stafett) man testade en gång för över 10 år sen i början av en olympisk period.

Inlagd: 2013-05-07, 14:07
Skriven av: Johan

A-lag damer ser helt ok ut. Att inte Hanna Falk, Hanna Brodin och Rydqvist är med är ju förväntat, dock ska sägas att gör man bra lopp så blir man uttagen att åka VC lopp som vanligt så inga konstigheter här inte…Stina Nilsson i A-laget? Det måste bara gälla sprint gissar jag, nån som vet?

Inlagd: 2013-05-07, 16:53
Skriven av: Andreas P

PAJALA är också en renodlad sprinter som endast kommer i fråga på sprintdistanser

Inlagd: 2013-05-07, 16:58
Skriven av: KnutG

Valrossen; Värdelöst rankingsystem

Läs på. Se t.ex damjuniorernas ranking före JVM och resultaten.

Inlagd: 2013-05-07, 17:00
Skriven av: Elin

Jag vet inte vart KEK fått sitt WC-program ifrån? För allt som finns är utkastet för kommande säsonger på http://www.fis-ski.com/data/document/cal-cc13-17_status06.11.12_all.pdf (senast ändrad 6/11 2012)

Där finns i varje fall ingen mixed stafett i Kuusamo, en jaktstart på 10/15 däremot, datumen stämmer inte heller överens… Men som redan nämnts ingen internationell Skiathlon mer än på OS (där kunde de skippat den också för min del).

Så länge inget annat officiellt program finns litar iallafall jag på det som finns och inte på KEKs påhittigheter…

Inlagd: 2013-05-07, 17:13
Skriven av: Aliide

Nog riktigt att den gode KEK missat i översättningen, det är idag ”vanlig” stafett som avses (KKFF).

Johan: Mixedstafetten som du minns var med stor sannolikhet den som kördes i Kuusamo 1 december 2002, tror att det är enda gången det funnits med på WC-programmet. Körs väl annars bara i juniorsammanhang numera, inom längd iaf (används mera inom skidskytte).

De körde 5/10 km klassiskt och sedan 5/10 km fristil. Sverige ställde inte upp med något lag av någon orsak. Fyra svenskor och sex herrar tävlade dagen innan på samma ort i 10/15 km klassiskt så det saknades inte underlag. Däribland Elofsson, Mathias F, Södergren, Elin Ek och Jenny Olsson.

Länk till mixedstafettens resultatlista 2002-12-01 (PDF-fil)

Inlagd: 2013-05-07, 17:21
Skriven av: Jörgen

Här är stomprogrammet som gäller preliminärt.
http://www.skidor.com/ImageVaultFiles/id_15561/cf_7/130418__Stomprogram_L-ngd.PDF

Inlagd: 2013-05-07, 17:32
Skriven av: JonasE

@Knut
Läste du diskussionen innan så hade det tydligt framkommit vad jag menat, då både orden innan OS framkommer samt en länk till KEK:s stamprogram.

Somliga verkar tro att KEK bara har tillgång till samma uppgifter ni andra. Men det är fel, ofta kan man få reda på vartåt det barkar redan innan. KEK har haft rätt VC-program flera gånger innan det kommit ut på FIS-SKI. Tänk på det Johan och Allide

@Johan
Klart jag vet hur saker stavas, dock är nutidens teknik bara skit, tangenterna är små och autokorrekt bara skit, tur jag avinstallerade skiten. Ersättaren verkar också var skit dock.

Angående utsikterna för en mixedstaffet så är det riktigt att på engelska så kallas det ibland Mix Relay (C/F)för att betona de två stilarterna. Men med tanke på att det avgjorts en mixedstafett i Ruka förut så är det inte omöjligt att det blir så igen. Arrangörerna har tyvärr ett allt för stort utrymme att bestämma över FIS. Iallafall vissa av dem. Å andra sidan så kan vi tacka Davos för att tremilen är tillbaka.

Glömde förresten att skriva att OS-stafetterna förmodligen avgörs på helgen. Det är inget jag har någon inside-info om, utan något jag bara sett på Wikipedia.

Inlagd: 2013-05-07, 18:29
Skriven av: Jan

Andreas P: din kommentar ”Stina Nilsson i A-laget? Det måste bara gälla sprint gissar jag, nån som vet?” förstår jag inte alls. Stina är med i A-landslaget och vi har bara ett sådant men det är framför allt en träningsgrupp, uttagningar görs ju ganska strikt efter resultat.

Inlagd: 2013-05-07, 18:37
Skriven av: swestam

http://www.tv2.no/sport/vintersport/se-northugs-vannscooterduell-med-marcus-hellner-4041928.html
Og hvem vant, selvfølgelig var det Petter Northug…;)

Inlagd: 2013-05-07, 19:17
Skriven av: tolsrav

Jan: Enligt de ryska OS-arrangörernas hemsida körs stafetterna helgen 15-16 februari så Wikipedia verkar inte vara fel ute där. Hela programmet finns här (länk).

Inlagd: 2013-05-07, 21:07
Skriven av: Jörgen

Bra, har förbaskat svårt att hitta på den typen av sidor. Wikipedia är mer användarvänligt och stämmer dessutom oftast

Inlagd: 2013-05-07, 22:17
Skriven av: Jan

Vet att namnet är vanligt och att Lycksele inte är rätt ort men inga släktband mellan Mattias Fredriksson och Marcus Fredriksson född 96? Årgång stämmer ju på något som skulle kunna vara en avkomma! ;)

Inlagd: 2013-05-07, 23:30
Skriven av: Gunnar

Jan: Jag vet att KEK har mer inside info om vissa saker än oss andra. Konstigt vore väl annars, han jobbar ju inne i VC cirkusen och på andra skidlopp som speaker. Han behöver väl veta på förhand var/om han skall jobba :)

Det hindrar ändå inte honom från att frekvent posta felaktig information på sin blogg.

Tour de Ski programmet som han postade stämmer inte heller. Enligt KEK kommer 5 av 7 lopp i TdS att gå i fritt. Minst ett fel där.

Finns säkert flera fel, orkade inte läsa genom hela.

Inlagd: 2013-05-08, 10:53
Skriven av: Anonym

tolsrav>> Ni skulle behöva Northug i hockeylandslaget istället.

Det är inte en enda masstart i frilstil på hela säsongen, förutom OS då. Däremot tre i klassiskt stil, som inte är OS-gren. Bara en prolog också, det jublar vi över. Bara en för mycket. Men de man lider med är distansspecialisterna, 6 ynka wc-lopp har de på sig att prestera denna säsong om de vill vinna nåt.

Inlagd: 2013-05-08, 11:09
Skriven av: JonasE

JonasE, men sprintspecialisterna har desto fler chanser på sig… Extremt många sprintar och teamsprintar som programmet ser ut i nuläget i varjefall.

Inlagd: 2013-05-08, 13:22
Skriven av: Aliide

Jag tror det är antingen prologen eller första jaktstarten som är fel i KEK:s program, men det är fel även i skidförbundets stomprogram.

Såvitt jag vet driver KEK en nyhetsida, ingen blogg.

Inlagd: 2013-05-08, 14:43
Skriven av: Jan

JonasE..Har vi hockeylandslag og, det visste jeg ikke….;)

Inlagd: 2013-05-08, 15:44
Skriven av: tolsrav

Alltså är han avslöjad för att ha använt svenska skidförbundets stomprogram (utan att ha angett källan) och kopierat även felaktigheter utan att dubbelkolla med andra källor. Seriösa nyhetssidor gör den källkontrollen. På FIS officiella plan för 13/14 är jaktstarten i Oberhof i klassiskt.

Det är bland annat för såna här saker som jag kallar sweski för blogg istället för nyhetsportal. Att hålla isär sitt eget tyckande från nyhetsrapportering är inte heller hans starkaste sida. Krönikor och artiklar flyter ihop titt som tätt.

KEK är i grunden kunnig om sporten, därför är det tråkigt att han inte är mer noggrann och proffsig med sin nyhetssida.

Inlagd: 2013-05-08, 15:56
Skriven av: Anonym

http://www.tv2.no/sport/vintersport/petter-northug-vil-ut-av-landslaget-4042964.html
Ikke overraskende, har ventet på det!

Inlagd: 2013-05-08, 22:02
Skriven av: tolsrav

Gunnar: Mathias söner är cirka 7 resp 3 år gamla, mao är det inte hans grabb som har tagits ut.

Inlagd: 2013-05-08, 22:22
Skriven av: Jörgen

Petter gör en Justyna! Skall han ha egna vallare då också, eller kommer han ”snika” på landslagets vallare?

Inlagd: 2013-05-09, 06:53
Skriven av: Valle

Er vel ikke noe stor dramatikk i dette. Northug har jo trent mye alene tidligere, men vil ha det enda mer tilspisset. Under sesongen blir han en del av landslaget som vanlig.

Inlagd: 2013-05-09, 07:52
Skriven av: Sven

Blir säkert bra för Petter att bestämma mer själv. Desto större förlust är det för lagkamraterna som inte kommer kunna dra nytta av att träna med den allra bästa. Men det finns ju inte direkt någon brist på duktiga och etablerade skidåkare i det norska landslaget så det kommer nog gå bra ändå.

Inlagd: 2013-05-09, 08:55
Skriven av: Sanna

Uten å vite detaljer i dette, så er dette negativt for det norske laget. Det er begynnelsen til slutten for denne gode perioden i norsk herrelangrenn.
Davaidavai Russia!

Inlagd: 2013-05-10, 14:22
Skriven av: Rastjapa

Börjar bli orolig för Olssons bragdguld, kan Edler och Sedins fixa guld åt tre kronor efter detta spel lär väl de tre sno bragdguldet av Johan. Men vi är ju bättre än Norge i alla fall.

Inlagd: 2013-05-11, 18:35
Skriven av: JonasE

lugn vinna ett VM där massa av värdens bästa saknas tror jag inte räcker..så stort är de inte..

Inlagd: 2013-05-11, 21:27
Skriven av: Jossa

//Jörgen
Tack för svar, får helt enkelt vänta ca 13 år till. :)

Inlagd: 2013-05-11, 23:55
Skriven av: Gunnar

Tråkigt att anonyma personer snackar skit på nätet. Men tyvärr är det ju allt vanligare.

Se bara på alla nazister som dykt på slutet.

Inlagd: 2013-05-13, 00:28
Skriven av: Jan

Bara för att klargöra, menar inte att ”Anonym” är nazist. Men det är tråkigt att den personen inte vill ge sig till känna.

Inlagd: 2013-05-13, 00:30
Skriven av: Jan

Jan
Hur menar du att vi som skriver under med Jan eller John är mindre anonyma än de som skriver under med anonym?
Det finns t.ex 129466 Jan i Sverige.

Inlagd: 2013-05-13, 07:31
Skriven av: John

Ajabaja, inte kritisera Kristiansen lr någon annan som Jan håller kär. Han är felfri.

Kjelle har följt skidsporten på nära håll i 10-tals år och därför är han, enligt Jan’s logik automatiskt en helt suverän journalist också.

Allvarligt, jag förstår inte vad du grinar om Jan. Signaturen ”Anonym” kommer ju dessutom med konstruktiv kritik, inget brunstigt bröl helt utan eftertanke. Kan du inte bara fatta att alla inte tycker han är hur bra som helst på att förmedla sin kunskap, som han uppenbart besitter?

Att du får det till att ”snacka skit” bevisar bara återigen hur kass du är på att ta mothugg.

Inlagd: 2013-05-13, 13:06
Skriven av: Benke Benbrott

Kritiken var knappast saklig, snarare på gränsen till förtal.

Mothugg kan jag ta, oftast är dock kritiken osaklig vilket får mig att brusa upp.

Att vara anonym kan vara nödvändigt ibland, det är det dock inte i detta fall, frågan är vem av de som kommenterar här som nu blivit anonym likt nassarna för att skriva sin skit. Oskar kanske kan kolla IP.

Inlagd: 2013-05-13, 15:52
Skriven av: Jan

Ber om ursäkt för mitt dåliga inlägg. Skulle radera nu det om jag kunde. Onödigt med sån kritik här i ett kommentarsfält på en blogg.

Kritik skall vara konstruktiv och framföras direkt om man nu nödvändigtvis måste kritisera något.

Inlagd: 2013-05-13, 17:27
Skriven av: Anonym

Kritiken från Anonym mot Kristiansen är annat än osaklig. Att du börjar hojta om IP-koll på ett sådant harmlöst inlägg är minst sagt löjligt. Jag har säkert läst 50 inlägg som är värre och då har du själv stått för en hygglig andel av dem, Jan.

Förstår inte heller varför ”Anonym” helt sonika ger med sig. Även om jag försöker så hittar jag inget hemskt i inläggen om Kristiansen.

Inlagd: 2013-05-13, 18:08
Skriven av: Benke Benbrott

Tycker att signaturen Jan ska lugna ned sig lite. Jag blev kallad för ”icke läskunnig” och för att komma med ” korkade påståenden” av densamme. Nu är jag inte den typen som bryr mig särskilt mycket om osakliga påhopp men det skapar en trist stämning i en annars trevlig blogg.

Inlagd: 2013-05-13, 19:53
Skriven av: KnutG

Nja, man får ta det för vad det är. Jag är inte ute efter att såra någon, men att Knut kommer ihåg kommentarer för flera veckor tyder på att det gnager hos honom, fast han hävdar motsatsen. Därför ber jag om ursäkt för den smärta jag åstadkommit honom, och försvarar mig med att det aldrig varit min intention att håna honom.

Anledningen till att Oskar borde kolla IP-adresser är för att se om Anonym redan skriver här. Var på en föreläsning om nazister och det var mycket vanligt att de hade olika alias på internetsidor. De kunde heta Evelina och Gustav och komma med sakliga argument, sedan hade de andra namn där de lät hatet flöda.

Tänk vad tråkigt det skulle vara om man inte kunde se vem som skrivit inläggen här på skidpepp. Att inte kunna se skillnad på Gabriel (som enligt min brorson troligen har fått 2.0 på högskoleprovet) eller Benke/Knut. Eller att inte se skillnaden på Jossa eller Göran.

Inlagd: 2013-05-13, 22:21
Skriven av: Jan

Ja, att stävja folk från att använda flera olika alias håller jag med om. Om det gick vore det bra att koppla ihop ett alias till en IP-adress och sedan låta det vara låst så.

Men att dra den parallellen nu och återigen blanda in nazister är bara fånigt. Jag tycker det är obegripligt att anse att inlägget om Kjelle var nära förtal.

Och nej jag tror inte du menar att anonym är nazist men det är tredje gången du nämner det i samma andetag och nu även i ordalag om att ”låta hatet flöda”. Fula försök att göra sken av att inläggen var värre än det var.

Inlagd: 2013-05-13, 22:37
Skriven av: Benke Benbrott

Jag försöker bara var pedagogisk så att du kan argumentera för din sak utan personangrepp nästa gång.När argumenten tar slut övergår det ofta till personangrepp.
Till skillnad tycker jag det är helt ointressant vem som står bakom inläggen; det är innehållet som fångar mitt intresse.

Inlagd: 2013-05-13, 23:08
Skriven av: KnutG

Om förtal i lagens mening finns att läsa i Bb:5

Inlagd: 2013-05-13, 23:18
Skriven av: KnutG

SOK presenterade idag de första namnen som är klara för Sotji. Följande är klara på längdsidan: Olsson, Hellner, Jönsson, Peterson, Ingemarsdotter och Kalla.

Inlagd: 2013-05-15, 10:44
Skriven av: Sanna

Hur fan kan de jävla i-erna inte ta ut Wiken och Halfvarsson till exempel? Däremot Teodor på den banan, vad om Halfvarsson och Lindblad visar bättre takter på tuffare sprintbanor? Kan bli som Lina Andersson 2010 över det. Ja ja, den lär väl växa. Fick vi garantier om 4 stafettlag förresten?

Inlagd: 2013-05-15, 11:27
Skriven av: JonasE

Jag är inte ett dugg insatt i vilka kriterier SOK går efter, men jag tycker det är märkligt att Halfvarsson inte blev uttagen nu efter hans VM. Visst, Teodor hade några topplaceringar förra säsongen och vinnare av sprintcupen säsongen innan, men jag tycker man ska vara lite försiktig med han efter hans ojämna säsong. En fundering, hur tror ni Hellner resonerar kring en sprint i fristil?

JonasE, ingen aning om hur det blir med stafettlag. Men eftersom Sverige tog silver i samtliga stafetter i VM har jag svårt att tro något annat än att det blir fyra lag.

Inlagd: 2013-05-15, 11:52
Skriven av: Sanna

Vi fick med 4 stafettlag… Wiken och Halfvarsson kan alltså betrakta sig som giva den vägen redan..rätt otroligt ändå att Halfvarsson inte fått klart tecken Killen var VM 6 7 å 7a som bäst i WC 4 10 6 å 5 rätt många gånger topp 10..Wiken har åxå ett antal topp 10 res SOK har resonerat att man ska kunna uppvisa att man kan vara topp 6 vilket jag tycker både Calle å Emma gjorde förra året..

Inlagd: 2013-05-15, 12:27
Skriven av: jossa

Precis, inte lätt för Teodor att prestera på den banan. Jag tippar att Lukas Bauer vinner sprinten och laget Anders Södergren/Johan Olsson vinner team-sprinten.

Inlagd: 2013-05-15, 12:29
Skriven av: Gabriel

Undra om det finns någon regel att de måste vara med, eller om förbundskaptenen helt enkelt kan strunta i att ta ut åkare till någon enda distans. Lina blev ju sjuk till 2010 så vi fick ju inte se vad som skulle hänt då, för sprinten hade hon knappast fått åka.

Halfvarsson borde också vara uttagen, men jag tror att vi kan räkna med att det inte spelar någon roll för hans träning. Likaså Wikén och Haag som är lika givna.

@KnutG
Angående vem som skriver inlägg så beror det på. Om tex jossa skriver något så har han en så stor trovärdighet att det går att lita på. Om det kommer från någon annan så känns det mer osäkert. Likadant om info kommer ifrån Anders Blomquist tex, hans kunskaper litar jag er på än Ludwig Holmberg.

Inlagd: 2013-05-15, 12:38
Skriven av: Jan

Jan; Vid närmare eftertanke så har du nog rätt där.

Inlagd: 2013-05-15, 12:51
Skriven av: KnutG

Jag tror förklaringen till uttagningarna till Sotji är att det är en kamp mellan olika grenar att tidigt garanteras biljetter. Många inom längdbranschen skulle nog prioritera Halfvarsson före Teodor, men Teodors toppmeriter (totala spintcupen 2011-2012 + enskilda toppinsatser 2012-2013) är lättare att lyfta fram i konkurrens med OS-kandidater från andra grenar. Kan också tänka mig att det är taktiskt av längdansvariga att prioritera Teodor i det här läget, eftersom andra (Halfvarsson, Rickhardsson, Haag, Wiken) kan känna sig säkra att komma med via stafettlaget när nästa omgång platser delas ut.

Inlagd: 2013-05-15, 13:14
Skriven av: Henry

Inte en chans att ett hockey-guld i ljummet B-VM (vem bryr sig ens om det?) skulle slå ut Olssons guld för bragdguldet.

Inlagd: 2013-05-15, 15:05
Skriven av: Per

Kalla om nya lagledningen.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/tranaren-blev-petad—kalla-om-besvikelsen/

Inlagd: 2013-05-15, 19:56
Skriven av: Alexander

Alexander, inte oväntat att hon ville ha Ingesson och det är hon ju inte ensam om.

I övrigt, får de som blir uttagna i stafettlagen också köra andra lopp? Överhuvudtaget är det så att vi har de som nu är uttagna plus 12 personer? Dam- och herrstafett, teamsprint-lag på dam- och herrsidan. Ja då får vi en ordentlig trupp i så fall! Wikén, Calle, Haag och vilka fler? Nilsson? Larsen njae.

Inlagd: 2013-05-15, 23:17
Skriven av: Aliide

Är det någon som vet om Northug kommer ha en egen organisation (vallare) nu när han bryter sig ur landslaget? Har han inte det är det jävligt konstigt om Norska landslaget accepterar att han kommer krypande när det vankas säsongsstart och OS!

Inlagd: 2013-05-16, 00:17
Skriven av: Valle

Har varit så tidigare att dom som är uttagna för stafett även får åka individuellt…

Inlagd: 2013-05-16, 08:13
Skriven av: jossa

Men hallå, Northug-grejen är väl precis samma sak som Södergren, Britta Norgren och andra gjort. Valt att stå utanför landslag för att sedan när det vankas säsong komma tillbaka och köra för landslaget…?
Enda skillnaden nu är ju att Northug är hela Norges och skidvärldens stora dragplåster.

Inlagd: 2013-05-16, 11:15
Skriven av: Snögubben

2010 togs 16 åkare ut,dock kunde en inte följa med pga sjukdom

Inlagd: 2013-05-16, 11:58
Skriven av: KnutG

Lite värdelöst vetande, 6 olika ryssar vann i sprintstafett den gångna säsongen. Devjatjarov-Morilov, Vylegzhanin-Japarov samt Petuchkov-Kriukov. Har nog aldrig hänt förut.

Inlagd: 2013-05-16, 14:00
Skriven av: JonasE

Maria Rydqvist fick en dotter i morse, allt verkar ha gått bra. Grattis till Maria och hennes familj och hoppas att hon snart är tillbaka i träning.

Inlagd: 2013-05-16, 15:49
Skriven av: swestam

Håller inte att ha Britta som någon jämförelse eller Södergren heller eftersom de är tveksamt om någon av dom ens platsat i årestlandslag..Britta avstår väl knappast ekonomisk vinning frivilligt…

Inlagd: 2013-05-16, 16:07
Skriven av: Jossa

Valle… Man behöver inte ingå i landslagets träningsgrupper för att nyttja landslagets vallare under säsong. Den som kvalar in att åka i landslagsdressen får också service av landslagets vallateam. Det gäller såväl dom som frivilligt står utanför landslaget som dom inte blivit uttagna. Så det är främst under träningssäsongen Northug inte har tillgång till samma resurser som övriga landslagsåkare. I Norge brukar dock landslagsåkarna prioriteras till vc-tävlingarna före jul, men man kan utgå från att man gör ett undantag med Petter.

Till OS är det ju SOK som tar ut, även om landslagsledningen nominerar. Det brukar generellt krävas starkare resultat än Halfvarssons och Wikens för att tas ut redan i första uttagningen.

Inlagd: 2013-05-16, 16:12
Skriven av: Manne

Tycker det är bra med att vänta med vidare uttagningar , då får många chansen att kvalificera sig.

Inlagd: 2013-05-16, 16:19
Skriven av: KnutG

Som regerande världscupsvinnare har Petter friplats till alla wc-lopp.

Inlagd: 2013-05-16, 17:12
Skriven av: JonasE

Ett norskt TV-program sa att Northug gått ur landslaget fram till November. Ska han sedan tillhöra landslaget under vintermånaderna? Någon som vet?

Inlagd: 2013-05-16, 20:08
Skriven av: Alexander

Alexander: Ja, han gidder bare ikke følge de samme kjedelige treningssamlingene med de samme trøtte fyrene som han egentlig ikke liker. Når sesongen starter går han inn igjen i troppen som landslagsløper, egentlig ingen dramatikk i dette…

Inlagd: 2013-05-16, 20:37
Skriven av: Neithiri

Och Emil Jönsson som fick en del kritik när han kallade Petter för ensamvarg, det visades ju stämma helt nu när Petter själv sagt att han inte trivs i grupp. Dock håller jag med Neithiri om att det inte behöver vara någon stor grej, Petter har väl sagt att han brottats med motivationsproblem tidigare så det är ju helt rätt att bryta ett mönster om det är vad som behövs.

Inlagd: 2013-05-16, 21:52
Skriven av: Sanna

Fast Petter skall ju träna med andra i en annan tränningsgrupp?`

Angående nazzistsnacket så kanske jag hakade upp mig eftersom jag blev inbjuden till ett arangemang där en nazzistexpert berättade om nazzister. Har blivit lite väl mycket uppfylld av det faktiskt.

Inlagd: 2013-05-16, 23:16
Skriven av: Jan

Grattis Maria!

swestam;
Det finns en del att läsa om träning under och efter graviditeten i http://www.uppsatser.se ”träning hos elitaktiva kvinnor i ………”

Du hittar en bra sammanfattning i dagens Skogsport.

Inlagd: 2013-05-16, 23:21
Skriven av: Elin

Jan, det är väl inte bestämt något om det än? Petter sa på presskonferensen att han i stort sett ska träna på egen hand (så har jag uppfattat det). Läste tidigare idag att team coop vill ha med Northug i laget, och det finns det säkert fler lag som finns. Men det han sagt tidigare är att han ska träna på egen hand, vi blir väl varse så småningom hur det blir med den saken.

Inlagd: 2013-05-16, 23:25
Skriven av: Sanna

Sanna, ”Och Emil Jönsson som fick en del kritik när han kallade Petter för ensamvarg”

Selvsagt? Hvem tror på slikt piss? Petter har venner og treningskammerater, mange også. Når Emil liksom skulle gjøre et stort poeng av noe som ikke er sant så kan man jo ikke gjøre annet enn å le ;)

Inlagd: 2013-05-17, 00:09
Skriven av: Neithiri

Jossa: givetvis inte, Northug är i en helt annan kaliber. Men kom ihåg att Britta faktiskt avstod landslagsplats redan för ett par år sedan, när hon faktiskt ”hade” en plats i laget.

Inlagd: 2013-05-17, 00:17
Skriven av: Snögubben

Grattis på 36-årsdagen till Kungen av Kollen!

Inlagd: 2013-05-17, 07:43
Skriven av: JonasE

Grattis till Rydan och den gode Anders!

Snögubben: Riktigt att Britta stod utanför för ett par år sedan när hon ”förtjänat” en landslagsplats. Då hette det (på ett ungefär, direkt ur minnet) att ”det gått bättre för Britta när hon stått utanför landslaget så vi kom överens om att det här blev den bästa lösningen”..

Vi känner dock inte till hur spelet bakom kulisserna gått till, det är nog kämpigt ekonomiskt för de allra flesta som åker utan landslagsplats. Och att då frivilligt avstå från de ekonomiska fördelar en plats i landslaget ger?

I Petters fall nu är det helt annorlunda, han får många miljoner i extra ekonomiskt stöd och kommer att glida in i röd landslagsdräkt igen lagom till säsongspremiären, därefter har han tillgång till det norska landslagets alla resurser igen.

Har funderat på om det skulle ”fungera” om en svensk gjorde likadant men svaret är nej. Gunde under hans glansår kanske.

PS JonasE: imponerande att du har koll även på åkarnas födelsedagar! :)

Inlagd: 2013-05-17, 10:06
Skriven av: Jörgen

Då tycker jag att Northug gör rätt. Kanske att han borde bidra med lite resurser eftersom skidförbundet kan förlora ekonomiskt på detta dock.

Inlagd: 2013-05-17, 10:08
Skriven av: Alexander

Om vi är lite ärliga så tvivlar jag på att Wassberg, Jernberg mfl hade velat vara med på alla samlingar och event som Northug tvingas vara med på de senaste åren.

Northug har ju också sagt att han slitit med motivation efter VM 2011 och då är det ofta förnuftigt att inte fortsätta i samma rutiner.

Inlagd: 2013-05-17, 10:12
Skriven av: Alexander

Vi hade ju Team Mekonomen för någon säsong sedan.

Inlagd: 2013-05-17, 10:23
Skriven av: Jan

Jörgen>> Det är min nästa galna stafettidé om årtals-lagen inte slår igenom. Northug leder januari-laget mot Colognas mars-lag och Hellners november-lag. Typ.

Inlagd: 2013-05-17, 11:14
Skriven av: JonasE

Risken som Northug tar är att han kan sitta hemma och räkna pengar istället för att göra sitt pass.

Inlagd: 2013-05-17, 11:56
Skriven av: KnutG

Det har ju varit lite klubb-byten då och då, bakom Södergrens byte från Östersund till Hudiksvall visade sig vara av högst ekonomiska skäl… ÖSK har liksom försnillat en hel del prispengar. Tjusigt värre!

http://www.dn.se/sport/klubben-tog-akarnas-pengar

Inlagd: 2013-05-18, 15:25
Skriven av: Aliide

”Risken som Northug tar är att han kan sitta hemma och räkna pengar istället för att göra sitt pass.”

Tja, vet ikke om dette er så lurt. Nå må han bruke energi på ting andre (landslagsledelsen) ordnet opp i tidligere. Og hvem skal smøre skiene til Petter? Han finner nok ingen bedre enn Perry på det åpne markedet.

Nei, jeg vet ikke hvor smart dette sololøpet er.

Inlagd: 2013-05-20, 23:53
Skriven av: fabulator

Alla som har påpekat att Kalla till slut insett att hon tränar för lite jämfört med t.ex. norskorna:

http://www.svt.se/sport/norskor-tranar-mindre-infor-os

Inlagd: 2013-05-21, 10:07
Skriven av: toriv

Precis, norskorna har ökat sin mängd år för år och därigenom blivit oerhört aerobt starka. Nu inför OS så har dom en fantastisk grund att stå på när dom inriktar sig mer på kvalitet.

Precis som Johan Olsson gjort med andra ord.

Det vissa här inte förstår är att man kan inte börja med att träna på det sätt som Olsson gör innan man är helt och fullt genomtränad, dvs innan man har gjort sina 10-12 år av mängdträning.

Men vissa här inne gapar ju om att alla borde träna som Olsson. Jo tjenare.

Sen är det inte säkert att detta slår väl ut för norskorna heller. Vissa svarar enormt bra på stor mängd, medan andra svarar bättre på kvalitet. Så det blir spännande att se hur det går.

Det enda man kan vara helt säker på är att Egil Kristiansens kompetens är extremt hög. Förmodligen högre än de flesta andra tränares. Han verkar veta vad han håller på med.

Inlagd: 2013-05-21, 14:40
Skriven av: Gabriel

Mycket vettigt inlägg Gabriel!

Kan ju bli intressant att se hur det går för norskorna.

Weng tränade ju dock lite redan innan, så hon kommer väl antagligen gå upp i mängd. Eller skall hon också ned?

Inlagd: 2013-05-21, 14:59
Skriven av: Jan

Astrid har väl inte heller hunnit göra all den där grundträdningen? Och ändå verkar det som om hon ska gå ner också. Den generella tonen i artikeln tycker jag tyder på att de snarare börjar omvärdera upplägget av träningen än att alla helt plötsligt har gjort tillräckligt med mängdträning. Men jag kan ha fel…

Inlagd: 2013-05-21, 19:14
Skriven av: toriv

Toriv, i det här fallet handlar det inte om att Astrid inte har gjort sina 10-12 år, utan om att hon har gjort en stadig ökning av mängden från OS 2010 fram till i år och att hon nu minskar på mängden för att få utdelning för sitt slit under OS-säsongen. Det här är säkerligen en långsiktig plan. Efter OS så är jag rätt säker på att planen för henne är att träna ännu mer framöver.

Skillnaden är att många tror att det bara finns två sätt att träna på: Som Johan Olsson eller mycket mängd. Då glömmer man att Johan inte skulle ha fått en sån utdelning av sin kvalitetsträning om hn inte haft många år av mängdträning i kroppen.

Varför skulle dom omvärdera mängdträningen när det är den som gjort att vi numera ofta har typ 7 norskor topp 10 i vart och varannat lopp? Dom dominerar ju fullständigt.

Inlagd: 2013-05-21, 19:47
Skriven av: Gabriel

Jan, vet inte hur det ser ut för Weng. Hennes tid är ju inte nu utan om flera år. Man måste vara försiktig också med ungdomarna. Alla är inte lika robusta som Johaug.

Inlagd: 2013-05-21, 19:49
Skriven av: Gabriel

Jo, du har rätt i att mängdträningen verkar ha haft mycket gott utfall.

Inlagd: 2013-05-21, 21:35
Skriven av: toriv

Ska Johaug träna mindre? Jag tror inte att det är möjligt att övertala henne till det.

Inlagd: 2013-05-21, 22:55
Skriven av: KnutG

Skjønner ikke hvorfor de skal trene mindre, når de har hatt stor suksess med dette opplegget i flere år. Johaug er den som trener mest av alle norske (1000 timer i året) og hun har klart beste testresultater. Hvorfor gamble med dette i en OL-sesong?

Stakkars Kristin Steira ble nettopp påkjørt av en bil og brakk to ribbein. Det står bra til med henne. Håper det ikke påvirker noe..
http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article3627083.ece

Inlagd: 2013-05-21, 23:28
Skriven av: fabulator

var läser ni hur mkt olika åkare tränar varje år? tänkte på dom norska åkarna nu

Inlagd: 2013-05-22, 08:53
Skriven av: jossa

Tysklands landslagstrupp. 11 nya och nygamla namn, förra året hade man ju inte en enda a-lagsåkare. Nystad gör comeback och unga Viktoria Carl(-95) flyttas upp.

Claudia Nystad
Katrin Zeller
Denise Herrmann
Hanna Kolb
Nicole Fessel
Viktoria Carl

Axel Teichmann
Tobias Angerer
Jens Filbrich
Hannes Dotzler
Tim Tscharnke

http://www.sweski.com/tysklands-landslag-for-20132014.5217811-184999.html

Inlagd: 2013-05-22, 09:30
Skriven av: JonasE

Det russiske laget for 2013/14 er offentligjort. Mennenes team fortsetter som i forrige sesong, men hos damene var det et par overraskende forandringer
http://www.skisport.ru/news/index.php?news=16235
Inn på laget kommer Natalia Zhukova, selvsagt, og Nadezda Shunjaeva. Veldig overraskende er årets russiske sprint-mester (fra Sotsji), Korosteleva ute. Like merkelig er Julia Tikhonova ute. Irina Khasova er også droppet. Korosteleva sier foreløpig at hun vil satse videre på egenhånd.

Inlagd: 2013-05-22, 14:39
Skriven av: Rastjapa

og glemte
Anastasisa Sedova er ikke å finne på noen lister, hverken på ungdom eller junior. hmm

Inlagd: 2013-05-22, 14:40
Skriven av: Rastjapa

60 mill norske kroner på en treårskontrakt er brukbart, men ikke mer!

Inlagd: 2013-05-22, 19:04
Skriven av: tolsrav

Ser att Johaugs vallare Ulf Olsson from nästa säsong kommer valla Kowas fristilsskidor, spännande att se om han lyckas lika bra nu som i Liberec 2009! Varför passar inte Svenskarna på att plocka hem honom nu när han inte står under kontrakt, märkligt tycker jag!

Inlagd: 2013-05-22, 20:45
Skriven av: Valle

Sverige har redan ett vallateam. Snacket om att andra länder har bättre är bara trams.

Inlagd: 2013-05-22, 23:27
Skriven av: Jan

Oj då, altmeister Jan ryter till!

Inlagd: 2013-05-22, 23:37
Skriven av: Valle

Jag är inte arg. Undrar bara varför alla tror att bröderna Olsson är några wundermensch. Björgen och Skofterud är väldigt duktiga utför. Johaug har rätt god teknik, hon tappar inte så mycket fastän hon är tunn. I Sverige är Kalla rätt dålig, Haag inte heller så bra. Wikèn och Larsèn grymma. Eller tycker ni som Blomman att det var Larsèns glid som gjord att hon tog kurvorna bra i Gällivare.

Inlagd: 2013-05-23, 10:28
Skriven av: Jan

Är det klart med Ulf O nu, såg att K. måste hosta upp närmare en halvmiljon för att få honom som vallare.

Inlagd: 2013-05-23, 11:55
Skriven av: KnutG

Masstarter, minitourer och skidbyten i all ära, nu har FIS verkligen kommit fram vad som ska locka tittare till skidåkningen. Damer i bikini. Får se om det blir så i tävlingsspåren också.
http://www.expressen.se/sport/alpint/fis-slar-tillbaka-mot-sexismanklagelser/

Inlagd: 2013-05-23, 16:33
Skriven av: JonasE

/jan
Vänd på resonemanget, varför hostar team Kowa upp massa pengar om han inte är bra!

Inlagd: 2013-05-23, 23:14
Skriven av: Gunnar

@JonasE
Vi känner ju igen FIS vanliga argument – det är bara svenskar som klagar.

@Gunnar
Polskan har haft Ulf tidigare, så antar att det kan vara därför. Sedan har hon ju skejtat dåligt också. Låtsas väl att det beror på skidorna.

Men det svenska vallateamet är tillräckligt bra för att vi inte skall behöva hitta nytt folk. Var det inte snack om att bröderna Olsson fick sparken ifrån Sverige förut.

Inlagd: 2013-05-23, 23:53
Skriven av: Jan

Ser att i Tyskland satsar man på dom åkarna i A laget som man tror har kapacitet att prestera i OS därför man tagit ut Claudia Nystad…lite annat tänk än de Svenska som lämnar både Maria R och Britta J N utanför något av lagen team 2015 å A laget

Tycker helt klart de vallateam vi har håller mkt bra finns ingen anledning att byta ut de…

Olsson vallade väl bort Sverige i en del lopp så ingen är fel fri som vallare

Inlagd: 2013-05-24, 09:28
Skriven av: jossa

@jossa
Vet du ifall Rydquist och Norgren ville vara med i landslaget? Norgren har ju tackat nej någon gång tror jag. Hon är ju gift med skidskyttelansdslagets förbundskapten. Rydquist kanske vill tillbringa tid med sitt nyfödda barn och träna hemma. Till OS hoppas jag på henne iallafall, men för Norgren är nog banan för tuff, men en sak är säker man skall aldrig räkna ut henne.

Inlagd: 2013-05-24, 16:25
Skriven av: Jan

Jan: Norgren tacka nej var de de som sas men sedan några veckor senare kom de fram att hon var gravid..så de var orsaken..Maria Rydqvist fick barn nyligen men är redan igång med lätt träning hon satsar hårt på OS nästa år känns konstigt om hon skulle tacka nej till all form av tränings stöd hjälp av förbundet…kommer finns läger på hemma plan som borde passa bra för henne speciellt dom just innan säsongen då hon ändå måste söka sig till förhållanden som hon kan åka skidor på…

Inlagd: 2013-05-24, 17:57
Skriven av: Jossa

De kanske har fått någon stöttning från förbundet utan att vara med i landslaget?

Annars kan man tycka det är konstigt. OS och VM 2015 är ju nära i tiden och det mer intressant med resultat där än om fyra år i Lahtis.

Inlagd: 2013-05-24, 18:06
Skriven av: Jan

Bjørgen og Johaug i styrkerommet:

http://sport.aftenposten.no/sport/langrenn/article281161.ece

Kjenner jeg gleder meg litt til vinteren allerede ;)

Inlagd: 2013-05-24, 18:06
Skriven av: Neithiri

Finns en kort radio intervju med henne Maria R…

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5543117

Inlagd: 2013-05-24, 18:06
Skriven av: Jossa

Tycker absolut att Maria Rydqvist ska få någon form av hjälp av förbundet…de hon visade upp 2011 2012 tycker jag räcker gott å väl för att hon ska få de stödet..mkt viktigt för stafettlaget att vi har flera med hög kapacitet som kan utmana om platserna i senste VM fanns de knappt utmanare till dom som åkte…

Inlagd: 2013-05-24, 18:14
Skriven av: Jossa

http://www.tv2.no/sport/vintersport/northug-maatte-gi-tapt-i-trippelduell-mot-legkov-4052212.html
Egentreninga – utenfor landslaget – har ikke gitt resultat så langt..;)

Inlagd: 2013-05-24, 18:46
Skriven av: tolsrav

Legkov går ju också utanför landslaget, har gjort det längre tid dessutom. Så det kanske visst är rätt väg.

Inlagd: 2013-05-24, 18:52
Skriven av: JonasE

tolsrav: Vel, det viktigste var at han vant rulleskiløpet opp til Grefsenkollen, for hvem bryr seg om Olabil-kjøring og benkpress? ;)

Inlagd: 2013-05-24, 21:56
Skriven av: Neithiri

Japp Rydvuist behövs i staffetlaget. Haag, Kalla och Wikén känns rätt självskrivna, sedan står det nog emellan Larsén, Bleckur och Rydqvist. Sett till toppnivå så ligger väl Rydqvist bäst till.

Inlagd: 2013-05-24, 23:08
Skriven av: Jan

Ida och Brodin också. Idas sträcka i Nove Mesto kan nog inget svenska matcha och Brodins prolog för några år sedan i touren tyder på potential över 5k. Har Sverige haft så många bra damåkare någonsin? Och snart kommer också JVM-laget vara redo också, Henriksson-Svan-Sundling-Nilsson.

Inlagd: 2013-05-25, 08:41
Skriven av: JonasE

Tror att det blir Ida, Haag, Wikén och Kalla i OS. Norgren och Rydqvist har tiden fram till OS på sig att visa att de vill vara med och slåss om platserna. Brodin är ett stort frågetecken efter denna säsong men hoppas förstås på att hon mår bra och kommer tillbaka. Vi får se?

Alla fyra i det ovan nämnda JVM-laget är mycket lovande. Mycket möjligt att OS-laget 2018 i Pyeongchang ser ut så, med undantag för sistasträckan – där lär Kalla (då 31 år) fortfarande åka..

Inlagd: 2013-05-25, 12:13
Skriven av: Jörgen

”Tror att det blir Ida,”

– Beklager, men hvis Ida I får gå flere første etapper, eller etapper i det hele tatt for Sverige, så skjønner jeg lite.

Hvor mange ganger skal hun ”vegge”, før Sverige setter inn noen andre?

Inlagd: 2013-05-25, 12:37
Skriven av: fabulator

fabulator>> Man väljer de 4 bästa tillgängliga, det har Ida varit och är ännu tills någon går förbi. Ingen tillgänglig åkare i VM hade klarat förstasträckan bättre än hon gjorde. I Nove Mesto var hon snabbast.

Inlagd: 2013-05-25, 12:55
Skriven av: JonasE

Har en känsla av att Ingemarsdotter är lite av vinna eller försvinna på den första stafettsträckan. Tycker nog att vi behöver en stabil startkvinna om vi ska kämpa om guldet på OS.

Inlagd: 2013-05-25, 14:07
Skriven av: KnutG

Det er naturlig å vinkle det slik. Men gang på gang har Ida ødelagt stafetten for Sverige fordi 5km er 2km for langt for henne.

Ida er og blir sprinter. Jeg synes det er litt merkelig det ikke finnes noen andre som greier å henge bedre med på 1. etappe. Lisa Larsen eller Rydquist (når hun ikke er gravid) høres ut som et bedre alternativ.

Inlagd: 2013-05-25, 14:11
Skriven av: fabulator

Ska vi kämpa om guldet så krävs det att de 4 som har högst högstanivå kör och har en bra dag. Då ska Ida definitivt vara. Ska man däremot gå mot ett mer realistiskt mål, att ta en ganska enkel och säker medalj, då handlar det mer om att ta ut den kvartett som inte kommer falla igenom, och då är Idas plats mer osäker.

Inlagd: 2013-05-25, 14:52
Skriven av: JonasE

Att ni orkar.
slappna av,andas in och ut 10 ggr.
DET ÄR SOMMAR!!!!
Glöm skidor,landslag och allt ni är experter på.
Tänd grillen,ta en bira,spela kubb.
kom igen till hösten och berätta vad landslagsledningen tagit för felbeslut och vilka åkare som skall vara här och där vilka ska åka stafett och vilken sträcka hit och dit in och ut till höger och vänster.

Inlagd: 2013-05-25, 17:43
Skriven av: jag

Att kika och skriva på skidpepp, tar 5 minuter. Du behöver inte undervisa mig, jag tycker skidor är väldigt spännande. Ett av mina 5 största intressen, som jag dessutom ibland får möjlighet att jobba med.

@JonasE
Bleckur hade klarat sig bättre Ida på VM. På OS är höjden högre och det klarar inte Idas stora kropp av. Som sagt aldrig mer Ida på staffet om jag får som jag vill. Vi hade kunnat slå Norge, med någon som inte klappat igenom på första.

Wikén-Haag-Rydqvist-Kalla kan vara OS-laget som kan plockar ned Weng-Johaug-Steira-Björgen. Men glöm inte Ryssland med Iksanova-Ivanova-Guschina-Tchekaleva på hemmaplan.

Inlagd: 2013-05-25, 18:21
Skriven av: Jan

Vem är Jag som helt plötsligt kommer med åsikter ?? hade varit trevligt höra fler under säsongen…idag har de både varit bira och grill redan men inte hindrar de en från att titta in här…snart bastu å sedan CL final i fotboll

Inlagd: 2013-05-25, 18:35
Skriven av: Jossa

Sommaren är bara en transportsträcka till den härliga vintern och skidåkningen

Inlagd: 2013-05-25, 21:33
Skriven av: KnutG

Jag tycker att tiden innan säsongen är den bästa, när man kan drömma och spekulera om framtiden.Lite som det är före semesterns inträde.

Inlagd: 2013-05-26, 11:48
Skriven av: KnutG

Enligt NRK sport ska Johaug ner på 900 timmar medan WEng öker till 750 timmar

Inlagd: 2013-05-27, 14:07
Skriven av: KnutG

http://www.langrenn.com/-gleder-meg-til-hardkjoer.5223405-1743.html
Selvfølgelig er hun Norges startkvinne på stafetten i OL, slik at Ida får kjørt seg ”stum”, som Sveriges startkvinne…;)

Inlagd: 2013-05-27, 22:09
Skriven av: tolsrav

Visst är det härligt att spekulera och fundera på hur säsongen som kommer skall bli. Jag gillar att titta in här lite då och då. När sommaren är som vackrast tänker jag på hur många duktiga unga killar och tjejer som snart ska in i sin tuffaste träningsperiod. Är motivationen där för att göra allt och lite till? Eller är lite till för mycket? Ska man hellre göra allt men i lite effektivare form? Tankarna rullar och jag bara älskar att läsa vad alla duktiga skidpeppare skriver.

Inlagd: 2013-05-28, 22:53
Skriven av: Anna F

Men då så, bara ett halvår kvar till wc-premiären. För att få tiden att gå lite snabbare så kan man ju spekulera lite om loppen.

En klassisk sprint inleder en sån här härlig minitour med bonussekunder, spurtpriser och allt annat möjligt så ingen ska kunna veta vem som leder, vinner och vem som egentligen var bäst. Men tanke på CL-finalen så slängs det väl snart in lite fotboll i det hela också för att glädja tyskarna. Även Northug är ju fotbollsspelare, ett viktigt kriterium för FIS när nya grenar skapas.

Hut som helst, nu var det ju skidor jag skulle skriva om. Lillehammer arrangerar, en ort som senast hade sprintlopp 2005 på NM. Då vanns kvalen på 2.13 och 2.37, jag antar att banan har förlängts nu (med några kilometer). Så vilka tror ni vinner, kan nån rå på världsmästarna Björgen och Kriukov? Utan att ha sett banan blir de mina tips.

Inlagd: 2013-05-29, 08:07
Skriven av: JonasE

32 år ung lägger Jenny Hansson av.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/langloppspecialisten-jenny-hansson-slutar/

Inlagd: 2013-05-31, 16:45
Skriven av: JonasE

Johan Olsson har problem med ljumskorna, några frågotecken på det?
http://www.sweski.com/varldsmastaren-oroas-av-ljumskorna.5227560-184999.html

Inlagd: 2013-06-01, 18:03
Skriven av: JonasE

En sak jag ställer mig frågande till så här efter säsongen är upplägget runt höghöjdsladdning. Blev det verkligen så lyckat med höghöjd förra säsongen? Våra stora stjärnor Hellner och Kalla hittade aldrig formen, medan Johan Olsson som skippade höghöjden prickade formen alldeles perfekt. Samma med Gjerdalen, Sundby och Rönning som kom från låghöjd till VM. Jag säger inte att höghöjd generellt är felaktigt, men man måste veta exakt vad man håller på med. Förmodligen är höghöjd obligatoriskt om man ska klara av Sotchi, men är landslaget tillräckligt kompetenta för detta?

Inlagd: 2013-06-03, 10:08
Skriven av: Anders

Anders… Bortsett Kalla och Hellner gjorde väl många av dom andra sina bästa lopp, eller i alla fall i paritet med sina bästa lopp för säsongen?

Kalla och Hellner vat sjuka nära inpå vm och Hellner fick ju förkorta sin höghöjdsuppladdning.

Inlagd: 2013-06-03, 10:19
Skriven av: Manne

Viktoria-stipendiet till Johan Olsson. Välförtjänt.
http://www.expressen.se/nyheter/han-blir-arets-victoriastipendiat/

Inlagd: 2013-06-03, 14:42
Skriven av: JonasE

Tror Kalla var i helt okej form igen absolut topp form…man hon tävla för mkt under VM skulle hoppat över sprinten…

För Hellner tror jag sjukdomen satta sina spår helt klart…

Hur många år ska Olsson ha råd med skador ?? kommer inte någon gång den tappade träningen vissa sig…

Inlagd: 2013-06-03, 17:45
Skriven av: Jossa

http://www.langrenn.com/9-uker-i-hoeyden.5229114-1743.html
…..9 uker på høghøyd bør være ”obligatorisk”, om man skal være med å kjempe om de gjeveste medaljene i de stentøffe løypene i Sotchi…

Inlagd: 2013-06-03, 21:50
Skriven av: tolsrav

Tror som Jossa. Kalla höll en hög och jämn nivå på VM utan toppar (ungefär som vanligt). För att hon ska lyckas på mästerskap (på riktiga distanser) krävs att hon prioriterar mer. Det om något var väl läxan från årets VM. Alla som lyckades stod över lopp som de förväntades köra. Cologna, Olsson etc. Hellner var sjuk och prickade inte formen. Var nog lite slagen på förhand dessvärre.

Inlagd: 2013-06-03, 23:03
Skriven av: Per

Per… Nja, Northug lyckades på vm och stod inte över något. Men visst, dom allra flesta behöver ransonera för att räcka riktigt långt i nåt lopp.

Kalla hade två förkylningsperioder under säsongen innan vm. Det bör va åtminstone en för mycket för att topprestera under vm, speciellt om man dessutom försöker klämma in ytterligare en formtopp till touren.

Inlagd: 2013-06-04, 10:30
Skriven av: Manne

Men Northug prestera väl inte helt på topp på DP loppet å 50 km..DP loppet var bra men normalt ska han ta medalj..sprint stafetten fick han ju lite extra vila på eftersom dom missa finalen sådana små detaljer som missad final kan betytt mkt för 15 km loppet…

Inlagd: 2013-06-04, 10:42
Skriven av: jossa

http://sport.adressa.no/sport/langrenn/article282274.ece
Kalla gjør som Petter Northug – står utenfor landslaget.

Inlagd: 2013-06-04, 19:57
Skriven av: tolsrav

Nu när exjobbet är klart så har man ju mer tid åt att tänka på viktiga saker här i livet, som vad tusan Björgen sysslar med under mästerskapen i fristil och distans.

För hon har kört 12 internationella lopp i fristil distans på 2010-talet (prologer och jaktstarter borträknade, jaktstarter för de har olika utgångslägen och prologer för att de är fåniga). På dessa 12 lopp har hon 9 segrar. Hennes 3 förluster kom i OS 2010 mot Kalla (och Smigun), VM 2011 och VM 2013 (mot Johaug). Så vad tror ni, vilar det en fristilsdistansmästerskapsförbannelse över Björgen? Eller bryter hon denna svit näst sista dagen i Sochi?

Inlagd: 2013-06-05, 15:27
Skriven av: JonasE

Tolsrav: Det tror jag inte, om du kollar i Twitterflödet (uppe till höger på denna sida) ser du att Hanna Falk också är där och att Haag o Jönsson sysslar med sitt på annat håll. Det tyder på att landslaget har ”ledigt” och att Kalla är i Sognfjäll och tränar med norskorna på eget initiativ. Mycket bra.

De amerikanska damerna verkar också vara där, förutom Randall som är på FIS-möte i Dubrovnik (som åkarnas representant).

Inlagd: 2013-06-05, 15:41
Skriven av: Jörgen

Om man nu får nämna Ida Ingemarsdotter i denna blogg, så är hon också i Sognefjell

Inlagd: 2013-06-05, 15:53
Skriven av: Astrid

Varför skulle man inte få nämna Ida??

Inlagd: 2013-06-05, 21:57
Skriven av: Göran

http://www.langrenn.com/trener-sammen-i-norske-fjell.5230998-1743.html
I følge Therese Johaug er Charlotte Kalla – knallbra i skøyting…Det er vel bare ”top speed” hun mangler, når hun når den blir hun livsfarlig i sporet!

Inlagd: 2013-06-05, 22:27
Skriven av: tolsrav

Göran: Det brukar bli en massa ilskna kommentarer.

Inlagd: 2013-06-05, 23:35
Skriven av: Astrid

Grattis med dagen, svensker!

Inlagd: 2013-06-06, 07:09
Skriven av: tolsrav

Astrid: Det är väl inte så många som kritiserar Ida som sprinter? Där är väl dom flesta överens om att hon är i världsklass! Sen är det en annan sak att man kan tvivla på henne som den perfekta atartkvinnan i stafett om vi skall gå för guld.

Inlagd: 2013-06-06, 22:22
Skriven av: Göran

Intervju med Hellner i radio
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5555964

Hoppas det lossnar igen nästa vinter men kan inte låta bli att fundera över behovet av mental tränare när han säger:

”Varje gång jag siktat på medaljer så har jag misslyckats. Det har alltid fungerat bäst då jag inte trott på det och där jag inte haft så stora förväntningar”

Olssons främsta mål i vintras var guld på 5-milen – man kan väl säga att han lyckades hyfsat :)
Själv tror jag inte han hade grejat det han gjorde där utan mental träning i många år.

Inlagd: 2013-06-07, 14:06
Skriven av: Allan Vallan

Inte ovanligt med prestationsångest. Varje misslyckande förstärker ångesten inför nya uppgifter.

Inlagd: 2013-06-07, 15:57
Skriven av: KnutG

Ibland hittar man konstiga saker när man surfar runt på FIS. Denna säsong var den där Emil tog flest pallplatser i världscupen faktiskt, det trodde jag inte.
http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?sector=CC&competitorid=98289&type=det-WC

Inlagd: 2013-06-08, 18:39
Skriven av: JonasE

Bonussekunderna för sprintseger i minitourerna minskas till 30 istället för 60. Hela minuten behålls dock i tour de ski. Eftersom en viss person behöver (minst) så mycket för att hålla undan för resten i climben.

Inlagd: 2013-06-09, 18:32
Skriven av: JonasE

Äntligen! Lite tankeförmåga tycks finnas hos FIS trots allt.

Inlagd: 2013-06-09, 20:47
Skriven av: KnutG

WC-schemat helt klart nu. Ändringar sen förra förslaget är att Kuusamo inleder med minitour, Asiago tar sprinthelgen innan touren. 5/10 klassisk intervallstart i Val di Fiemme istället för sprint som näst sista etapp av touren.

Vinterns höjdpunkt, utöver OS, blir så klart när Olsson vinner 30 km fristil INTERVALLSTART i Davos 15 december.
http://www.fis-ski.com/data/document/wc_calendar_cc13-141.pdf

Inlagd: 2013-06-10, 17:18
Skriven av: JonasE

TV-bolaget EBU avgör om det blir masstart eller inte på långloppen 2015 i Falun-VM. Det känns kört.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/tv-cheferna-avgor-femmilen-i-falun-2015/

Inlagd: 2013-06-10, 18:36
Skriven av: JonasE

Om de aktiva(9 av 10) fick bestämma skulle 5/3-milen i kollen gå i intervallstart.

http://www.nrk.no/sport/krever-individuell-start-i-kollen-1.11066639

Men arrangören verkar inte vilja samma sak som de aktiva…
http://www.nrk.no/sport/politisk-stotte-for-femmilskrav-1.11069363

Inlagd: 2013-06-10, 19:25
Skriven av: Sanna

Och Hellner tänker tillbringa mer tid i Östersund för att träna mer tillsammans med bl.a. Johan.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/hellner-vill-petter-ha-lite-sparring-sa/

Är nog bra att han aktivt försöker hitta vägar för att bli bättre.

Inlagd: 2013-06-10, 19:30
Skriven av: Sanna

Då får Olson se till att hålla sig frisk och skadefri.

Inlagd: 2013-06-10, 20:14
Skriven av: KnutG

Härligt att det blir intervallstart till femmilen i Falun.FIS har till slut tagit sitt förnuft till fånga.

Inlagd: 2013-06-11, 00:10
Skriven av: KnutG

Knut varför så säker? Jag tror tysk-TV säger nej, med hänvisning att det för komplicerat för Fritz med sin öl att veta vem som leder.

Inlagd: 2013-06-11, 00:24
Skriven av: Jan

Upp till EBU att bestämma om 5-milen:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/tv-cheferna-avgor-femmilen-i-falun-2015/

Inlagd: 2013-06-11, 08:10
Skriven av: Kitty

Om det nu aldrig mer blir en idividuell start på någon 3/5-mil i ett ”riktigt” (VC/VM/OS) lopp så känns det ändå fint att Anders Södergren är den siste som fick vinna ett sådant.

Inlagd: 2013-06-11, 10:08
Skriven av: toriv

EBU får spørre skikongen Petter Northug hva han mener om intervall/fellesstart på 5-milen, for han er vel sjefen i langrennsirkuset…;)

Inlagd: 2013-06-11, 12:22
Skriven av: tolsrav

Jan, om man är född optimist så är man…

Inlagd: 2013-06-11, 13:30
Skriven av: KnutG

Hoppas vi får en lista av FIS (Niklas Jonsson) på vilka som röstade för respektive emot individuell start.

Sedan börjar detta nu nästan bli pinsamt. Åkarna, publiken, samt de som byggt upp skidsporten och inte längre finns hos oss vill ju ha individuell start.

Inlagd: 2013-06-12, 21:30
Skriven av: Alexander

Härligt att Vinterstudion kommer att sända WC loppen i vinter från Lahtis och Kuusamo.

Inlagd: 2013-06-13, 12:29
Skriven av: KnutG

Hurra hurra hurra!!! Dessutom Bruksvallarna i SVT. Nu ska vi bara få tillbaks OS också så blir allt perfekt.

Inlagd: 2013-06-13, 13:00
Skriven av: JonasE

JonasE;
Tillhör du dem som tycker att all sport ska sändas i SVT?

SVT skriver att de sparar 200 MKr på att inte sända OS.

Av dessa ska de använda 100 till melodifestivalen och 100 till andra program. De skriver inget om att sport ingår i andra program.

Helt klart är melodifestivalen viktigare för SVT än OS!

Inlagd: 2013-06-13, 13:47
Skriven av: Elin

Immonen erkände att han använt EPO och ljugit i tidigare rättegångar …Kirvesniemi och Isometsä nekar till allt ännu..känns inte så troligt att dom inte skulle använt samma medel som Myllylä å Immonen…

Inlagd: 2013-06-13, 15:46
Skriven av: Jossa

Elin, vad har du för källa på 100 miljoner? Enligt vad jag kan hitta ligger Melodifestivalens budget på dryga 120 miljoner, att man skulle dubbla det pga uteblivet OS ser jag som totalt osannolikt. Eller är den Eurovision du menar med 100 extra miljoner?

Inlagd: 2013-06-13, 18:50
Skriven av: JonasE

Det är Eurovision som avses. Finns inga andra sporträttigheter som SVT skulle kunna betala 100 miljoner för. Bättre att satsa på annat.

Inlagd: 2013-06-13, 22:05
Skriven av: Jan

Klart att OS ska sändas i SVT eller hur?

Fast nu är det ju inte så vilket är synd…

Inlagd: 2013-06-14, 09:02
Skriven av: Andreas P

Japp, jag tycker OS är motiverat att köpa in för SVT. Men bara för att man tappade det så skall man inte satsa de pengarna på annan sport. Det enda förutom Fotbollsmästerskapen (som man dessutom redan sänder) är väl landslagets kvalmatcher men de sänds i packet.

Ingen idé för SVT att köpa Premier Leuage tex, bara för att 100 mille ligger och skräpar.

Till nästa OS kanske SVT kan betala lite extra och således tillskansa sig rättigheterna.

Inlagd: 2013-06-14, 12:48
Skriven av: Jan

För en gångs skull en förändring från FIS som det är svårt att kritisera (trots att det drabbar Sverige). Både senareläggningen av premiären och den samlade ansatsen låter bra. Hoppas Sverige kompenseras med bra placerad längdhelg. http://www.svt.se/svttext/web/pages/303.html

Inlagd: 2013-06-14, 13:11
Skriven av: Per

Vad snackar du om, det är inte en bra ändring. Dessutom har du länkat till en text-tv sida som kommer att visa något annat om en timme eller så.
1. Säsongen är på tok för kort
2. Om man vill samla premiären. Hur kommer det sig att Backhoppningen plötsligt börjar en vecka tidigare?
3. Sverige kompenseras inte, utan vi blir av med en tävling. Vore mer rimligt att Finland blev av med en tävling.

Inlagd: 2013-06-14, 13:17
Skriven av: Jan

Apropå vc premiär; gammal nyhet blir som ny.

Inlagd: 2013-06-14, 16:22
Skriven av: KnutG

Japp nyheten är gammal men journalister är sega. Idag står det tex på texttv att Ambrosini lämmnar Milan, men som jag förtsått det så har det varit klart en tid. Läste det iallafall i papperstidning för en vecka sedan. Bara för att ta ett exempel.

Journalisten kunde ha ställt Pjär tillsvars och inte Grip!

Inlagd: 2013-06-14, 17:16
Skriven av: Jan

Längre intervju av Expressen med Lisa Larsen.
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/lisa-larsen-vm-det-var-inte-alls-kul/

Inlagd: 2013-06-17, 07:20
Skriven av: JonasE

Sven-Åke Lundbäck och Anna Dahlberg Olsson klara för Mästarnas mästare. Liksom simmaren Lars Frölander.
http://www.svt.se/sport/frolander-jag-ar-jattespand

Inlagd: 2013-06-17, 07:22
Skriven av: JonasE

C Kalla ska inte köra TdS denna säsong. Klokt beslut.

Inlagd: 2013-06-19, 00:50
Skriven av: KnutG

Hellner skulle visst inte köra TdS heller har jag för mig.
Hur blir det med TdS för Cologna och Legkov?
Om dessa inte skulle köra kanske Petter äntligen har chans att vinna :)

Inlagd: 2013-06-19, 14:36
Skriven av: Allan Vallan

http://www.tv2.no/sport/vintersport/bjoergen-ville-trene-med-kowalczyk-men-den-polske-jenta-sa-nei-4075183.html
Selvfølgelig hadde Bjørgen knust Kowa på trening også…;)

Inlagd: 2013-06-21, 23:08
Skriven av: tolsrav

Hva feiler det Marit B?
Hvordan kan hun finne på noe slikt overfor den polske bitchen – som beskylder henne for doping. Er hun dum?

Marit er ”gammel” og på retur, kan ikke tolke noe annet ut av dette.

Inlagd: 2013-06-23, 03:18
Skriven av: fabulator

Hon får väl träna med Petter istället, han verkar ju ha fullt sjå men att hänga med damer.

Inlagd: 2013-06-23, 07:09
Skriven av: JonasE

När M Björgen ställde frågan visste hon redan svaret.Så varför fråga?

Inlagd: 2013-06-23, 12:08
Skriven av: KnutG

KnutG: Hon kanske e rädd för Heidi Weng och vill ha sparring till nästa säsong? Tycker det är helt obegripligt faktiskt. Det är ju rivaliteten mellan Kowa och Björgen som varit behållningen i damskidåkningen de sista åren!

Inlagd: 2013-06-23, 15:50
Skriven av: Valle

SOK diskuterar idag om en svensk OS-ansökan 2022 i Stockholm och Åre, en 80 mil bort eller nåt. Skulle ju vara jäkligt kul med OS här men ställer mig tveksam trots allt. Avståndet mellan städerna och det ekonomiska med en hel del nya anläggningar, bland annat i Bob/Rodel/Skeleton och en regering som inte kommer skjuta till några pengar. Blir nog svårt.

Inlagd: 2013-06-24, 15:27
Skriven av: JonasE

http://www.adressa.no/100Sport/langrenn/article378614.snd
Men på hvilken distanse har Kalla, medaljesjanser?

Inlagd: 2013-06-24, 21:32
Skriven av: tolsrav

Hon ska ju bli först i världshistorien att vinna 4 mästerskapsmedaljer i sprintstafett.

Inlagd: 2013-06-25, 07:17
Skriven av: JonasE

JonasE..Vi går for en kvalitetsforhøydning: Hvem har sjansen til å bli først i verdenshistorien til å vinne 5 gull på sprinten i mesterskap, blant jentene?

Inlagd: 2013-06-28, 18:13
Skriven av: tolsrav

Tja, Kalla har väl eventuellt en bra chans på sprinten, som är i tuffaste laget för de rena sprintspecialisterna. Även sprintstafetten med rätt lagkamrat. Sedan är det helt klart att hon måste göra större framsteg för att räcka till på distanstävlingarna, men höjer hon sig ett snäpp är hon helt klart en kandidat på tremilen.

Inlagd: 2013-07-01, 09:32
Skriven av: Anders

Kampsportare ska väl inte vara dåliga förlorare.
https://www.facebook.com/photo.php?v=384721584965119&set=vb.365536283550316&type=3

Inlagd: 2013-07-01, 10:10
Skriven av: Hawkeye

Lite om Hanna Brodin gjorde spring tydligen lag SM friidrott idag 5000 m på 18.06 inte helt 100 på att de är skid Hanna men rätt säker…

http://www.sweski.com/hanna-brodin-ar-tillbaka-igen.5251278-184999.html

Inlagd: 2013-07-06, 22:22
Skriven av: Jossa

C Kalla har börjat prata om att karriären snart är över. Mycket intressant!

Inlagd: 2013-07-09, 14:33
Skriven av: KnutG

Att inte Northug satsar allt på ett kort. De bästa borta, skit i OS en bättre chans att vinna TDS får han aldrig!

Inlagd: 2013-07-09, 22:25
Skriven av: Gunnar

KnutG: Var/när sade Kalla detta? I vilket sammanhang?

Inlagd: 2013-07-10, 23:27
Skriven av: Snögubben

Snöggubben;
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/kallas-karriars-besked-tanker-halla-pa-till-/

Inlagd: 2013-07-11, 11:33
Skriven av: KnutG

http://www.svt.se/sport/vintersport/johan-olsson-redo-for-sin-sista-tavlingssasong

Johan Olsson på rullbandet. Får lite lätt ångest över att kommande säsong förmodligen är hans sista..

Inlagd: 2013-07-14, 20:09
Skriven av: Sanna

NEEEJJJJ!!! Daniel Richardsson skadad i trafikolycka idag. Hans svåger förolyckades mycket tragiskt medans Daniel enligt uppgift bröt lårbenet. Allt enligt Aftonbladet.

Inlagd: 2013-07-14, 23:58
Skriven av: John

Fy f-n! Verkar vara en otäck historia det där…

Inlagd: 2013-07-15, 00:37
Skriven av: toriv

Riktigt hemskt det som hänt =/ Tydligen hade husbilen för hög hastighet.

Inlagd: 2013-07-15, 04:08
Skriven av: bergelius

Lårbensbrott är inte att leka med. Otroligt synd och väldigt tragiskt. Alla tankar går till Richardsson och familjen.

Inlagd: 2013-07-15, 08:14
Skriven av: Anders

Var inte lårbensbrott, sjukt trist och tragiskt ändå.

Inlagd: 2013-07-15, 21:10
Skriven av: Gunnar

Astrid Uhrenholt Jacobsen på väg att byta nationalitet, eller har hon bara råkat halka in på ett annat landslags uppladdning? Länk till nytagen bild

Inlagd: 2013-07-19, 10:33
Skriven av: Jörgen

Jørgen..Ingen stor sak..Astrid er på besøk hos Kikkan Randall, og treninger sammen med landslaget til USA!

Inlagd: 2013-07-19, 12:42
Skriven av: tolsrav

trener, skal det stå

Inlagd: 2013-07-19, 12:43
Skriven av: tolsrav

Hellner kanske gör som Kalla och hoppar över tds kommande säsong

http://www.svt.se/sport/vintersport/hellner-tvekar-om-tour-de-ski

Inlagd: 2013-08-06, 16:28
Skriven av: Sanna

Troligtvis ett klokt beslut isåfall av Hellner, svårt att ha en formtopp både på TDS och OS

Här är svaret vad Britta har för planer i år, hon satsar på långlopp i ett nystartat stall. http://www.langd.se/nytt-laangloppsteam-med-bara-tjejer.5271565-86106.html Men hoppas att man även får se henne på något VC-lopp(sprint)också =)

Inlagd: 2013-08-06, 21:01
Skriven av: Jamtkille

Varför gillar alla Britta så mycket? Kan väll inte bara vara för att hon sover naken?Kom femma tack vare ett bananskal vill jag minnas i Lahtis. Är det därför?

OS-banan i sprint är för tuff, så ser inte varför hon skall få åka något.

För övrigt så har Hellner lyckats toppa sig till både TDS och mästerskapet både 2010 och 2011. Iår blev han sjuk så det räknas inte. Oavsett vad han gör så är det nog rätt, för ingen känner Hellner så bra som Hellner.

Northug är inte osolidarsik, men märkligt att sociologen är den som tycker det. I vårt land brukar sociologer vara vänster.

Inlagd: 2013-08-06, 22:51
Skriven av: Jan

Formtoppar klarar Hellner lätt två stycken han bevisa ju de både 2010 å 2011 som Jan skriver..men vill han bara fokusera på OS kommer de gå jätte bra,,,enda ja är orolig för är höjden och vallningen :)hans form kommer vara på topp

Inlagd: 2013-08-07, 13:12
Skriven av: jossa

Vill minnas att VM i Oslo-11 gick i början av mars och OS-10 i slutet av feb. Nästa år startar OS redan den 7 feb och 9 feb för Hellners del. Men du har faktiskt rätt Jan ”ingen känner Hellner så bra som Hellner” men som han säger i intervjun till ”Det är för tajt mellan OS och touren” Framtiden får väl visa hur han tänker :)

http://www.nsd.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=7783628

Däremot Jan, det du skriver angående Britta är det mest dumma och BARNSLIGA som jag har läst på väldigt väldigt länge! Skämmes pöjk!

Inlagd: 2013-08-07, 18:13
Skriven av: Jamtkille

Nja, jag påpekar det barnsliga i att folk gillar Britta bara för att hon tydligen sover naken.

OS började 12 Februari 2010, men TDS slutade 10 Januari så det är precis lika lång tid emellan då som nu. Då var dessutom TDS en tävlingsdag längre än i år. Så det är möjligt för Hellner att dubblera.

Inlagd: 2013-08-07, 18:58
Skriven av: Jan

jossa, tror också att Hellner skulle klara 2 formtoppar men däremot kan det bli problem om han bara fokuserar på OS. Han säger ju nästan i varenda intervju att han inte vill sätta upp mål för att han presterar dåligt då. När man är så etablerad som han är det svårt att inte klara press – för press kommer han att ha innan OS, särskilt om han skalar bort annat. Varför karln inte tar mental hjälp för att lära sig vända press till något positivt är en gåta?
Kontrasten mot Olssons inställning är närmast total…
http://www.svtplay.se/klipp/1344481/johan-olsson-redo-for-sin-sista-tavlingssasong
2:40 in i klippet

Inlagd: 2013-08-09, 10:21
Skriven av: Allan Vallan

http://www.langrenn.com/bjoergen-i-helt-egen-klasse.5273812-1743.html
Fantomet fra Rognes er ustoppelig, blir hun uslåelig i 2014 også, som hun var i 2013?

Inlagd: 2013-08-09, 14:12
Skriven av: tolsrav

Tolsrav, nog kommer det att vara så!
Precis som att Curdin Perl kommer att ta hem allt på herrsidan och Northug inte kommer att vara bättre än 20 på något lopp i vinter :)
http://www.sweski.com/northug-nastan-sist-i-lysebotn.5269647-184999.html

Inlagd: 2013-08-09, 15:02
Skriven av: Allan Vallan

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values