24 november 2012, av Jörgen

Inför stafetterna imorgon

Tråden ”Inför Gällivare” är lång nu, skapar en ny inför stafetterna imorgon, då Oskar inte väntas tillbaka förrän efter helgen.

Damstafetten:

Undrar hur mycket Kalla tappar sammanlagt på ”plogtekniken” utför? Märkligt att ledningen (och hon själv) inte tagit tag i denna svaghet? Jättekul att det gick så bra för Larsen idag, nu får hon åka tredjesträckan imorgon i stafetten. Tror att hon kommer att sälja sig dyrt på sin sträcka. Haag avstår helt från att åka imorgon och hejar på vid sidan av spåret istället. Hoppas att Anna kommer igen senare i vinter.

Intressant att Martine Ek Hagen slagit in sig i norska förstalaget på bekostnad av Steira, Jacobsen och Kristoffersen. Trodde tremänningen Weng skulle få chansen före Hagen (som dock lär få en bekväm resa i ledning på tredje sträckan – det fixar Duracell på andra).

Blir spännande mellan de våra och amerikanskorna imorgon. Dagens femma Brooks mot Ida och sedan dagens trea Randall mot Bleckur. Lutar åt amerikansk ledning efter två sträckor, men om Sverige inte är för långt efter bör Larsen kunna ta in på Stephen. Sen är det bäddat för en spännande sistasträcka mellan Kalla och Diggins, liksom i Nove Mesto. Frågetecken dock för Diggins form, hon åkte inte bra idag.

Ryskorna och finskorna tror jag inte kan blanda sig i vad gäller pallen, baserat på formbeskeden idag. De svenska lagen:

Sverige 1: Ingemarsdotter – Bleckur – Larsen – Kalla
Sverige 2: Wikén – Lindborg – Gräfnings – M Eriksson
Sverige 3: Öberg – J Hansson – Dahl – Sundin
Sverige 4: Settlin – Pajala – Norgren – Sömskar

Herrstafetten:

Håller nu Norge som favoriter före Ryssland. Blir dock spännande att se hur Jönsson avverkar förstasträckan imorgon. Hur är Olssons form egentligen med tanke på dagens lopp? Södergren petad, inte så överraskande men bli inte förvånad om Södergren är tillbaka i stafettlaget lagom till VM… De svenska lagen:

Sverige 1: Jönsson – Olsson – Richardsson – Hellner
Sverige 2: Nelson – Eriksson – Johansson – Halfvarsson
Sverige 3: F Jonsson – Södergren – A Jonsson – Ottosson
Sverige 4: Quicklund – Lindblad – Norberg – Svanebo

271 kommentarer till ”Inför stafetterna imorgon”

Enda chansen till svesnk vinst idag är om Rönning fortsätter vurpa och Sundby blir så stressad av det att hans hjärta börjar rusa. OCh det ska vi inte hoppas.

Damstafetten ka bli riktigt bra. Norge1 vinner, men Norge2, Sverige, Finland (med sina två bästa i b-laget), Ryssland och jänkorna kommer ha en jäkla kamp.

Inlagd: 2012-11-25, 07:46
Skriven av: JonasE

Men alltså 7,5 km. Har ni andra accepterat/kunnat släppa det? Inte jag.

Tänk om alla lag skulle komma överrens om att köra en demonstration mot FIS och åka ett varv till (2,5 km) på samtliga sträckor. Sku va på sin plats tycker jag.

Inlagd: 2012-11-25, 08:04
Skriven av: Johan

Johan: Jag håller inte m ed. Vad är vittnen med att ha ett staffetformat såsom bliviten 3,9 mil långsam sällskapsresa? Tycker det är ok att testa, borde vara lättare att hänga av folk om man kan ösa på direkt utan att vara rädd att spränga sig.

Norge borde vinna en lätt damdubbel. Herrsidan tar vi!

Inlagd: 2012-11-25, 08:42
Skriven av: Thorrez

Over 7,5 km burde det være lettere å henge på helt inn. Ser for meg 29km ”selskapsresa” og så 15 lag, 30 ski og 30 staver, armer og bein i et jækla kaos inne på stadioen.

Inlagd: 2012-11-25, 09:38
Skriven av: Rastjapa

Intressant att följa startsträckorna idag, Ida mot Wikén bland annat. Får vi se revansch från Emmas sida? Efter förra helgen var ju Emma given i förstalaget.

Var det inte så att Diggins åkte omkull i en av backarna igår. Supervarning för USA alltså. Sedan är frågan i vilken form Norge II egentligen är i, visade ju inte jättebra form igår.

Inlagd: 2012-11-25, 09:43
Skriven av: swestam

Den största chansen för Sverige är ju att Richardsson kör ifrån Röthe. Vilket faktiskt inte är helt omöjligt. Bara för att Röthe var bra igår, betyder det inte att hna är det idag.

Inlagd: 2012-11-25, 09:47
Skriven av: Jan

Diggins hade ett fall igår innan 5 km…

hon tyckte väl de var en erfarenhet att falla under att lopp…på något sätt att lära sig av om de händer igen…om jag tolka rätt

Inlagd: 2012-11-25, 09:53
Skriven av: jossa

Diggins, Stephen och Lähhteenäki föll alla igår (fler än Kalla som har problem med balansen alltså). Stephen bröt dessutom staven. I grym form är jenkorna absolut. Det enda frågetecknet är hur deras klassiska teknik sitter.

Inlagd: 2012-11-25, 09:57
Skriven av: Johan

Var en kurva igår som var extra svår sa förbundskaptenen..

Inlagd: 2012-11-25, 10:03
Skriven av: jossa

Visst är nya vinterstuidovinjetten värdelös? Byt tillbaks genast!

Inlagd: 2012-11-25, 10:06
Skriven av: JonasE

Tycker den är bra. Yvette är fortfarande dålig dock.

Inlagd: 2012-11-25, 10:10
Skriven av: Johan

Idag funkar liven, klicka till höger om loppet i denna länk.
http://www.fis-ski.com/uk/604/1228.html?cal_suchsector=CC&event_id=31846

Inlagd: 2012-11-25, 10:17
Skriven av: JonasE

Jag tror Haags problem är större än att de är förkylningen som sätter sina spår ännu…hoppas min teori är helt fe..

Inlagd: 2012-11-25, 10:23
Skriven av: jossa

Diggins kommentar till tränaren efter sin första träning som 12-åring var inte tråkig: ”You’re going to be stuck with me for a looong time”. Helt klart en ny favorit.

Inlagd: 2012-11-25, 10:26
Skriven av: Per

Fan vad synd om wiken!!1 :(((

Inlagd: 2012-11-25, 10:36
Skriven av: Markus

Per: Jag blev hyfsat förvånad att hon började så pass sent som 12-åring!

Inlagd: 2012-11-25, 10:36
Skriven av: Joel Burman

Håller fast vid att Sverige borde ha kört Wiken på andra…

Inlagd: 2012-11-25, 10:37
Skriven av: Per

Heia Weng, gör detta spännande

Inlagd: 2012-11-25, 10:37
Skriven av: JonasE

Skoftis gör en Hjelmseth!

Inlagd: 2012-11-25, 10:37
Skriven av: Joel Burman

Helvete vad grym Skoftis är rena Claudia Nystad körningen….

Inlagd: 2012-11-25, 10:38
Skriven av: Joel Burman

Ida gjorde väl de på första varvet åxå

Inlagd: 2012-11-25, 10:39
Skriven av: jossa

Jösses… tippar att Weng är ruskigt förbannad hon hade nog hunnit börja fundera på taktiken för första sträckan i Val di Fieme…

Inlagd: 2012-11-25, 10:39
Skriven av: Joel Burman

Skofterud skejtade extremt mycket även innan kurvan då hon kom ikapp!! Snyggt gjort?

Inlagd: 2012-11-25, 10:40
Skriven av: KE

5 skejtskär av Skoftis, ska det verkligen godkännas?

Inlagd: 2012-11-25, 10:40
Skriven av: JonasE

Skofterud skejtar ju ifatt finfint på första :/

Inlagd: 2012-11-25, 10:41
Skriven av: Allan Vallan

Bleckur mot Johaug…. om Bleckur klarar av att vara inom 35 sekunder på den sträckan gör hon det bra…

Inlagd: 2012-11-25, 10:42
Skriven av: Joel Burman

Missade Skoftis att det är klassiskt på startsträckan?!!!! Jag missade det, hur illa var det?

Inlagd: 2012-11-25, 10:44
Skriven av: Joel Burman

Skit illa!!

Inlagd: 2012-11-25, 10:46
Skriven av: KE

Hur fasiken ska nån spräcka herrklungan på den här banan? Uruselt.

Inlagd: 2012-11-25, 10:47
Skriven av: JonasE

Hellner förbannad på 7.5 km. SVT text 307

Inlagd: 2012-11-25, 10:49
Skriven av: JonasE

Byt ut Yvette nu!!!!!!!!! Hon kan väl jobba på barnkanalen eller nått!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 10:50
Skriven av: Joel Burman

Hoppas Hellner då håller sig för att göra en massa utbrytningsförsök innan 200m före målgång!

Inlagd: 2012-11-25, 10:50
Skriven av: Joel Burman

Enig i at det var på kanten (og kanskje over)
av Skofterud, men tror hun kan reddes av det dreide seg om sporskifter. Litt skeptisk til den reglen, de lure løperne utnytter alt for ofte det, særlig på oppløpet i sprint.

Kjedelig om de diskes,men ingen krise. Og da er de skjerpet på at det ikke skjer på VM.

Inlagd: 2012-11-25, 10:52
Skriven av: Hanne

Skofterud fick hjärnsläpp och glömde bort att det var klassiskt!

Inlagd: 2012-11-25, 10:52
Skriven av: KE

Hanne: Har du fått mitt mail?

Inlagd: 2012-11-25, 10:53
Skriven av: Joel Burman

spelar väl ingen roll om de är 7.5 eller 10 när banan ser ut så här

Inlagd: 2012-11-25, 10:53
Skriven av: jossa

Hon hade aldrig kommit ikapp utan skejtingen!

Inlagd: 2012-11-25, 10:54
Skriven av: KE

Efterlysning, nån som vet var Larsen nacke tagit vägen???

Bleckur tappar 17.8 på JOhaug, det ä okej. 5 km är lite för kort för båda dessa.

Inlagd: 2012-11-25, 10:55
Skriven av: JonasE

Bra av Bleckur. Tar tillbaka min kommentar och skäms. Skön revansch för henne!

Inlagd: 2012-11-25, 10:55
Skriven av: Per

Alltså växlingskrascherna ser ju hyfsat pinsamma ut!

Inlagd: 2012-11-25, 10:56
Skriven av: Joel Burman

Hade Wikén gjort det bättre på andrasträckan?

Inlagd: 2012-11-25, 10:56
Skriven av: swestam

Lisa Larsen har definitivt Harri Kirvisniemi åkstil!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 10:57
Skriven av: Joel Burman

Ni som talar om Skofteruds skating – när inträffade den? Jag har spolat tillbaka i sändningen men kan inte så mer än möjligtvis 2-3 skär som kan vara fel. Precis när hon gör upphämtningen och ligger runt 3:e plats.

Inlagd: 2012-11-25, 10:59
Skriven av: SweTor

Årets första ”Härligt!” av Blomman…

Inlagd: 2012-11-25, 10:59
Skriven av: Per

Jessie Diggins är väl hyfsad på att hänga…. satan om hon kunde få gå ut samtidigt med Marit… Kommer sabba mitt skidpepp tips men j*vlar

Inlagd: 2012-11-25, 10:59
Skriven av: Joel Burman

For ei elendig løype, håpløst.

Inlagd: 2012-11-25, 11:01
Skriven av: Baldato

kroknar Larsen?

Inlagd: 2012-11-25, 11:02
Skriven av: Joel Burman

Skofterud har visst snakket med juryen, men hun ment hun var innenfor. De norske kommentatorene var mer usikre…

Og ja Joel, svarer i morgen..

Og Larsen må levere inn ny makspulsverdi til Fis. Hun er ikke på 99 %.

Go Usa!

Inlagd: 2012-11-25, 11:04
Skriven av: Hanne

Underbar utförsteknik på Larsen – klart bättre än de runt henne men Blomman tycker bara hon har fint glid när hon får lucka efter utförskörningarna :)

Inlagd: 2012-11-25, 11:04
Skriven av: Allan Vallan

Can you Digg it!!!!!!! Kom igen nu för helvete jaga ikapp Marit!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 11:05
Skriven av: Joel Burman

Minns ett lopp Finland vann i La Clusaz för några år sedan, tog en timme. Idag runt 45 minuter.

Inlagd: 2012-11-25, 11:06
Skriven av: JonasE

Sverige 4 har brutit.

Inlagd: 2012-11-25, 11:08
Skriven av: SweTor

Bra av andrlaget med dubbla kapningar

Inlagd: 2012-11-25, 11:10
Skriven av: JonasE

Larsen given på tredjesträckan framöver.

Om Diggins bara säkrar pallplatsen så sitter skidpepp tipset helt på dam stafetten!

Inlagd: 2012-11-25, 11:10
Skriven av: Joel Burman

Vad ska man utmana och tänja på gränser? Om man inte hänger med sjysst får man bita i det sura äpplet.
Jag tyckte det var mer skejtskär än 2-3 , men det räcker, det blir en betydande farthöjning av det.
Norge är ju så överlägset ändå att det inte skulle behövas att tänja och utmana gränserna.

Inlagd: 2012-11-25, 11:14
Skriven av: KE

KE:
Var (vilken tid) tog hon för många skär?

Inlagd: 2012-11-25, 11:15
Skriven av: SweTor

Bra Sverige och kul med USA. Hoppas alla såg att Sverige, speciellt Larsen hade grymma skidor.

Inlagd: 2012-11-25, 11:17
Skriven av: Sanna

Tycker Lisa Larsen flyter på rätt fint svagt uppför fastän det ser lite kantigt ut, bra utförsteknik.

Inlagd: 2012-11-25, 11:17
Skriven av: KE

Grymt USA!!!! Så J*vla skönt!!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 11:18
Skriven av: Mästertipparen Burman

Då hon kom ikapp så fort, vet inte tiden.

Inlagd: 2012-11-25, 11:18
Skriven av: KE

Kalla går vel nesten dårligst av de svenske, maksløp av resten. Ingen god norsk dag, betryggende å vite at de er best uansett.

Finnene viser bra takter, kan bli farlige når Krista og Saarinen kommer i form.

Får tårer i øynene av å se på USA, herlig at de kom på pallen.

Inlagd: 2012-11-25, 11:20
Skriven av: Hanne

KE:
Jag har backat tillbaka flera gånger och kollat men kan inte se något speciellt.

Inlagd: 2012-11-25, 11:20
Skriven av: SweTor

Kalla gjorde det som behövdes.

Inlagd: 2012-11-25, 11:21
Skriven av: Sanna

SweTor: Vid 8.05

Inlagd: 2012-11-25, 11:24
Skriven av: Olivia

Se fan till att intervjua USA’s lag även om intervjun bara hamnar på play!!!!!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 11:25
Skriven av: Mästertipparen Burman

Skoftis tokskejtar ju!!!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 11:26
Skriven av: Mästertipparen Burman

Bra, då är det samma sekvens som jag såg. Enligt NRK har hon pratat med juryn.

Inlagd: 2012-11-25, 11:28
Skriven av: SweTor

Joel har dit utropstecken hakat upp sig!!!!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 11:28
Skriven av: Sanna

ja så disk Norge.1 da! Så blir dere alle glade og fornøyde her inne! Big deal!

Inlagd: 2012-11-25, 11:29
Skriven av: Neithiri

Sanna: Nej är bara så uppjagad av alla känslor!!! USA’s pallplats och Skoftis fusk skare!!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 11:30
Skriven av: Mästertipparen Burman

Joel, OKEJ!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 11:31
Skriven av: Sanna

Larsens stäcktid riktigt bra 10.48 Kalla 10.50 jag vet att sista väl var några meterlängre men ändå jätte bra av Larsen..

Inlagd: 2012-11-25, 11:33
Skriven av: jossa

Sanna: caps?

För övrigt hoppas jag inte att nån eventuell protest går igenom för då spricker mitt mästertips på damstafetten.

Inlagd: 2012-11-25, 11:34
Skriven av: Mästertipparen Burman

Jossa: Kan du maila mig på joelcomments@gmail.com behöver fråga dig en grej privat.

Inlagd: 2012-11-25, 11:37
Skriven av: Mästertipparen Burman

Banan var ändå helt ok för damerna. Mindre tidsavstånd, visst, men tillräckligt utslagsgivande och med bibehållen spänning in på slutet. Tyckte det var ett kul och spännande lopp! Vi får se hur det funkar på herrsidan. Större problem där gissningsvis. Ska Sverige protestera pga Skoftis skateskär? Nja, i ett mästerskap absolut, men här kan man nog släppa det.

Inlagd: 2012-11-25, 11:38
Skriven av: Per

Hon var ju skymd i bild några sekunder innan, det var kanske fler?
Ingen idé att gå till tävlingsjuryn
Jag är kanske lite bitter och luttrad över inkonsekventa jurys sedan det som hände med Rickardsson men inte andra i TdS.

Inlagd: 2012-11-25, 11:43
Skriven av: KE

Fortfarande inte något officiellt resultat.
”Waiting reports” enligt FIS.

Inlagd: 2012-11-25, 11:44
Skriven av: SweTor

Såg Skofteruds skejt. Funderade då om det var en skejtsräcka som pågick.Det var fult gjort av henne men nån diskning blir det förstås inte.
Sen tycker jag att vinterstudion är för mesig i sina kommentarer. Och var finns entusiasmen?

Inlagd: 2012-11-25, 11:45
Skriven av: KnutG

Skal man se objektivt på dette, så tok Skofterud flere skøyteskjær. Hadde det vært VM, så hadde nok Norge mest sannsynlig blitt disket.

Inlagd: 2012-11-25, 11:46
Skriven av: fabulator

Nu är resultatet officiellt.

Någon som vet varför Britta bröt?

Inlagd: 2012-11-25, 11:49
Skriven av: SweTor

Pops, fråga Gripen om Kallas utförsåkning!!!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 11:52
Skriven av: Mästertipparen Burman

Tror aldrig Norge blir diskade i ett VM heller för samma sak , finns inte på kartan. Kommer inte ske någonsin. Bara att inse och resignera.

Inlagd: 2012-11-25, 12:07
Skriven av: KE

De norska åkarna är untouchable. Så är det bara.

Inlagd: 2012-11-25, 12:11
Skriven av: SweTor

Hade mått illa och hade haft dåligt samvete om jag har fuskat mig till seger.

Tror hon blev skräcksslagen över Norges hårda dom om hon tappat på första sträckan så hon blev desperat och skejtade.

Inlagd: 2012-11-25, 12:24
Skriven av: KE

Samtidigt; när man nu ser herrloppet så ser man att dom flesta åker ungefär som Skofterud i det partiet.

Inlagd: 2012-11-25, 12:25
Skriven av: SweTor

Veldig mange herrer som skulle vært disket da…

Inlagd: 2012-11-25, 12:29
Skriven av: Tor

Denne banen er forferdelig, Norge 2 kan jo fort vinne her. Hvordan FIS og de svenske arrangørene kan ødelegger en såpass spennende øvelse er utrolig.

Men fin bane for Jönsson, håper dette betyr.at han blir startmann for Sverige i VM, kan ikke tenke meg noe bedre for Norge enn det!

Inlagd: 2012-11-25, 12:31
Skriven av: Hanne

Jag irriterar mig på herrarnas otaktiska åkning. Nelson ligger och borrar längst fram och går sig stum på första sträckan. Olsson gör exakt samma sak första varvet så att de andra kan ligga och vila sig bakom. Jag lovar att Sundby har sparat en rökare till sista varvet. Får se om Olsson har bränt sitt krut då…

Men Emil är en taktisk stjärna som vanligt! En självklar startman så länge han är i form

Inlagd: 2012-11-25, 12:43
Skriven av: Henke

Helvete! Jag visste det! TAKTIK Olsson!

Inlagd: 2012-11-25, 12:45
Skriven av: Henke

Älskar Vylle, vilket jobb han gör.

Inlagd: 2012-11-25, 12:46
Skriven av: Sanna

Skönt för Röthe att gå med Legkov, kommer inte behöva vara aktiv alls.

Inlagd: 2012-11-25, 12:48
Skriven av: Sanna

Eller ikke, men det sier vel mer om hvor dårlig Eliassen er enn om banen. Men de er offensive i dag i hvertfall, heldigvis!

Inlagd: 2012-11-25, 12:48
Skriven av: Hanne

Då är det avgjort på fjärde sträckan kommer ryssen tröttna på att dra tills Hellner kommer ifatt och tokdrar fram till slutspurten som Northug tar utan att nån ens försöker utmana honom om segern.

Inlagd: 2012-11-25, 12:48
Skriven av: Mästertipparen Burman

Ingen grunn for Røthe til å dra. Det er Russland som trenger luke!

Inlagd: 2012-11-25, 12:49
Skriven av: fabulator

Olsson klantar sällan till det men nu var lite väl lite optimistisk. Men han var väl tvungen att chansa – bättre det än att fegåka.
Helt klart har han tappat formen från förra helgen.

Inlagd: 2012-11-25, 12:50
Skriven av: Allan Vallan

Fabulator: Oroa dig inte, ingen Norrman drar i onödan nån längre sträcka.

Inlagd: 2012-11-25, 12:51
Skriven av: Mästertipparen Burman

Kul att Röthe ändå är offensiv när han inte behöver det.

Inlagd: 2012-11-25, 12:51
Skriven av: Sanna

@Allan Vallan: ”Olsson var tvungen att chansa”. Knappast, är formen tveksam så gör man exakt som Emil. Man avvaktar första 5 och lägger in en rökare sista varvet om krafterna finns. Olssons ”härliga offensiva åkning” har pajat hela stafetten för Sverige. Det hade inte hänt om han hade lagt sig i rygg första 5 km.

Fy fan.

Inlagd: 2012-11-25, 12:56
Skriven av: Henke

Henke – det är inte på allvar det bara idrott :)

Inlagd: 2012-11-25, 12:59
Skriven av: Allan Vallan

Ok, jag kanske är lite bitter. :)

I bästa fall har Olsson lärt sig en läxa till nästa mästerskap.

Inlagd: 2012-11-25, 13:01
Skriven av: Henke

Henke: Hade hållt med dig om Richardsson haft nått att ge. Det här är ju bara pinsamt.

Inlagd: 2012-11-25, 13:02
Skriven av: Mästertipparen Burman

J*kla sömngångar stafett…. ge oss 4×10 km!!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 13:03
Skriven av: Mästertipparen Burman

det här med att svenskar kör stenhårt i början av sin sträcka. har vi inte sett det förr?

Inlagd: 2012-11-25, 13:04
Skriven av: Emil

Bara ryssarna tar andra platsen har jag 1 och 2 på rätt plats i skidpepp tipset.

Inlagd: 2012-11-25, 13:04
Skriven av: Mästertipparen Burman

Med 4×10 hade Olsson tappat 15-20 sek till, så helst inte :)

Richardsson hade inte haft något problem alls att hänga med Röethe i rygg med rätt utgångsläge. Det är det som stör mig.

Inlagd: 2012-11-25, 13:05
Skriven av: Henke

Jeg håper Northug venter på kompisen Hellner, slik at Northug lager litt show på Hellner stadion..

Inlagd: 2012-11-25, 13:06
Skriven av: tolsrav

Frågan är hur mycket Hellner håller med den raketstarten. Risken är att vi får se en ny Olsson/Richardsson på Hellner. Nu måste tysken krokna om det ska bli något…

Inlagd: 2012-11-25, 13:06
Skriven av: Henke

Ryssland/Tyskland väntar in spurten känns det som. Åk smart ny Marcus! Hetsa inte!

Inlagd: 2012-11-25, 13:08
Skriven av: Henke

”Frågan är hur mycket Hellner håller med den raketstarten.”

Vad är alternativet? Ta det lugnt och bevaka en 8:e plats?

Inlagd: 2012-11-25, 13:08
Skriven av: SweTor

Sverige har lämnat in protest i damstafetten.

Inlagd: 2012-11-25, 13:09
Skriven av: Mästertipparen Burman

Harvey blir nog tuff i spurten om silvret…

Inlagd: 2012-11-25, 13:10
Skriven av: Allan Vallan

Såklart inte. Men man måste inte tokrusa för att komma ikapp. Hellner var ju ikapp med halva sträckan kvar som det var nu.

Inlagd: 2012-11-25, 13:12
Skriven av: Henke

Om ryssen spurtar ner Hellner så har jag alla rätt… ser ju tyvärr rätt lovande ut. Sen kan säkert Harvey paja tipset rätt ordentligt.

Inlagd: 2012-11-25, 13:13
Skriven av: Mästertipparen Burman

Farligt av Sverige att driva den Skofterud-saken vidare med tanke på hur de svenska herrarna åkte på samma ställe.

Inlagd: 2012-11-25, 13:14
Skriven av: SweTor

Ikke bare Kalla som må jobbe med balansen og utforkjøring. Russland mister en andreplass i dag på to fall, og en hekt.

Herlig å se hvordan Northug jobber med terrenget, ingen er bedre på det enn ham.

Inlagd: 2012-11-25, 13:14
Skriven av: Hanne

100 spänn på att Hellner får stryk i spurten. Han har bränt sitt bästa krut

Inlagd: 2012-11-25, 13:15
Skriven av: Henke

Yes!

Inlagd: 2012-11-25, 13:17
Skriven av: Ulvepetter

Bra att Hellner spurtade ner Ryssen även om jag tappade två skidpepp poäng!!! Grymt med tanke på hur risiga Olsson och Richardsson var.

Inlagd: 2012-11-25, 13:18
Skriven av: Mästertipparen Burman

Henke, vem är det som får dina 100 spänn? ;)

Inlagd: 2012-11-25, 13:18
Skriven av: Sanna

Vad underbart att ha fel!!! :)

Inlagd: 2012-11-25, 13:18
Skriven av: Henke

Imponerande av Hellner. Trodde aldrig han skulle fixa det efter allt grovjobb.

Inlagd: 2012-11-25, 13:18
Skriven av: Ulvepetter

nej det såg jag verkligen inte komma!

Inlagd: 2012-11-25, 13:18
Skriven av: Emil

@Sanna: Hade någon bettat emot hade jag gladligen hostat upp :)

Inlagd: 2012-11-25, 13:19
Skriven av: Henke

Tur för Hellner där, annars hade det skitit sig på tipset

Inlagd: 2012-11-25, 13:19
Skriven av: swestam

Barneskirenn.

Inlagd: 2012-11-25, 13:19
Skriven av: Neithiri

Russland gav trolig fra seg 2. plass ved ikke å ha Vylegzhanin på siste. Hva tenkte de egentlig på?

Inlagd: 2012-11-25, 13:20
Skriven av: fabulator

Då kanske vi slipper höra klagomål på att Hellner gör fel i stafetter. Idag visste han precis vad han gjorde.

Inlagd: 2012-11-25, 13:20
Skriven av: Sanna

Hellner kanske känner sin egen kropp bättre än alla tusentals experter?

Inlagd: 2012-11-25, 13:20
Skriven av: SweTor

Henke, typiskt att jag inte hann sätta emot.

Inlagd: 2012-11-25, 13:21
Skriven av: Sanna

Swetor, precis.

Inlagd: 2012-11-25, 13:22
Skriven av: Sanna

Bra stafett av Schweiz också.

Inlagd: 2012-11-25, 13:23
Skriven av: Sanna

SweTor
Ingen av herrarna från något land var i närheten av Skofteruds skejtande i backen , kolla på loppet igen.
Du kanske tänker på kurvan lite senare i loppet?
Där är det svårt att anmärka på skejtning.

Inlagd: 2012-11-25, 13:25
Skriven av: KE

Väldigt imponerad av Norge – dom kommer ju vara lika dominanta som damerna med Röthe (som åkte grymt bra) & Dyrhaug som alternativ på 3e.
Tyvärr blir det nog ingen Pilotbrilleman i deras lag i VM :(

Inlagd: 2012-11-25, 13:26
Skriven av: Allan Vallan

En-mans stafett laget Hellner!!!

Inlagd: 2012-11-25, 13:27
Skriven av: Mästertipparen Burman

Tyckte loppen var spännande trots den ”lätta” banan.

Inlagd: 2012-11-25, 13:28
Skriven av: KE

Det norske damelaget burde vært disket pga skøytingen til Skofterud. Men det samme gjelder Emil Jønsson på samme sted etter 2 runder. Han er nesten verre en Skofterud fordi han faktisk tar noen dobbeldansktak.

Er også dårlig av arrangøren å ikke fysisk sperre løypa på slike steder.

Inlagd: 2012-11-25, 13:32
Skriven av: Bud

”Inte precis det mest taktiska loppet” tyckte Hellner. Siktade tydligen på Northug. Förklarar varför han inte låg och vilade upp sig ett tag när han kom ikapp. Visar också att Northug gjorde ett mycket starkt lopp. Han åker ju helt jämt m Hellner trots dennes toksatsning från början.

Inlagd: 2012-11-25, 13:35
Skriven av: Per

KE:
”Ingen av herrarna från något land var i närheten av Skofteruds skejtande i backen , kolla på loppet igen.”

Jag har kört många repriser och 10-20 herrar kör minst lika illa som Skofterud i just det parti där hon kritiserades.

Inlagd: 2012-11-25, 13:36
Skriven av: SweTor

I La Clusaz för två och sex år sedan vann Schweiz respektive Ryssland solo i en wc-stafett. Utanför Frankrike minns jag inte senast nåt land vann solo. Jag var aningsens skeptiskt men jämför med förra året är ju dagens stafett långt bättre.

Ruggigt smart av Hellner. Han inser vem som är det stora hotet – Harvey. Men som är i svag form och dessutom gått tuff i början. Så han drar på så Harvey inte får vila upp sig och när det drar ihop sig är han inte ens nära.

Inlagd: 2012-11-25, 13:38
Skriven av: JonasE

Per: Det kan han (Northug) ju inte göra Hellner startade ju typ 30 sekunder efter honom vid växlingen… Var väl runt 10 sekunder i skillnad i mål….

Inlagd: 2012-11-25, 13:38
Skriven av: Mästertipparen Burman

Om man jämför Skofteruds skejt med Rickardssons åkning utanför banan är detta ett värre regelbrott. Dock vågar man inte diska Norge
En anna sak.Varför så gubbigt i vinterstudion?

Inlagd: 2012-11-25, 13:41
Skriven av: KnutG

Herlig med årets første stafett! Litt synd at ingen av rennene avsluttes med spurt, men selvfølgelig flott for oss nordmenn at vi vinner.

Også veldig glad for at det amerikanske damelaget slo Norge 2, herlig å se hvor glade de var for bronsen!

Fantastisk godt gjort av Hellner å bli nr 2 med det utgangspunktet. Sikkert deilig for Johan Olsson, som slapp å bli syndebukk. Det hadde nok blitt 2.plass uansett i dag, med den formen Petter var i.

Inlagd: 2012-11-25, 13:42
Skriven av: Gunnar Bull

”Om man jämför Skofteruds skejt med Rickardssons åkning utanför banan är detta ett värre regelbrott.”

Det håller jag fullständigt med om. Dessutom var det ju totalt sju åkare som var utanför banmarkeringarna när Rickardsson blev diskad.

Gubbigt? Igår var ju i alla fall Kalla och Larsen på besök. Och så Yvette.

Inlagd: 2012-11-25, 13:44
Skriven av: SweTor

Sofia Bleckur är jag imponerad av, hoppas hon får vara frisk och äntligen kan träna fullt ut.
Lisa Larsen =D
Ida Ingemarsdotter är bra på första.
Kalla försöker men Björgen är för bra att ta in på.
Therese ”öppna spjäll” Johaug, stackars den som får åka samma sträcka som henne , en mardröm att möta i spåret, enda chansen är en grym felvallning.

Inlagd: 2012-11-25, 13:44
Skriven av: KE

Nesten så jeg må innrømme feil at jeg tok feil her, dette var jo en spennende stafett med stor fart fra start til mål. Kanskje 4* 7,5 er bedre, mye bedre en stafettene i fjor.

Inlagd: 2012-11-25, 13:46
Skriven av: Hanne

Det ”nya” Sverige skrev KEK. Larsens första, Bleckurs andra och Idas femte stafett i ett a-lag. Kalla har väl runt 20 tror jag. Och då saknas Brodin, Rydqvist, Haag och Norgren. Det ser rätt bra ut. KEK skrev också att Röthe är OS-fyra, men men.

Finskorna blir nog farliga när de sätter de bästa i samma lag.

När är nästa rena fristilslopp i världscupen (ej tourer), är det i Davos veckan innan VM?

Inlagd: 2012-11-25, 13:51
Skriven av: JonasE

SweTor
Då ser vi inte på vad som är skejting på samma sätt eller ser på samma avsnitt av banan.
Skofteruds fartökning är kraftfull och markant.
Jag kollade den backen varje varv och kunde inte se någon som var i närheten. Så många i följd.

Inlagd: 2012-11-25, 13:52
Skriven av: KE

Joel: Northug slutade helt att köra på slutet. Det var 34 s efter två varv, dvs samma som vid växling.

Inlagd: 2012-11-25, 13:53
Skriven av: Per

Hanne..Spennende. Vel, viss Northug tatt i litt på siste strekka, hadde seiersmargin vært på ca 1 min. Men stafetten ble da spanande for de næst beste lagen..;)

Inlagd: 2012-11-25, 13:55
Skriven av: tolsrav

Alla rätt på Damtippset och fick in Norge och Sverige på rätt platser på Herrtippset, så en bra dag för mig om inte annat :)

Och otroligt kul att det inte är Northug som vinner staffeten för Norge!

Inlagd: 2012-11-25, 14:00
Skriven av: Laggarbacken

Per: Det går ju inte att jämföra så… det är ju hela sträckan som gäller även om han kör för sig själv…

Inlagd: 2012-11-25, 14:03
Skriven av: Joel Burman

Hanne, Håller med! Kan hända att fler vågar köra. Nu kan ju denna staffet vara ett undantag, men ser inget negativt med 7,5km om det fortsätter att se ut så här.

Inlagd: 2012-11-25, 14:04
Skriven av: Laggarbacken

SweTor; Med gubbighet menas Elofsson,Karlsson och Pops. En kvinna i sammanhanget skulle inte skada

Inlagd: 2012-11-25, 14:10
Skriven av: KnutG

KnutG: men vid andra Vinterstudiohelger kommer väl både Anja Pärson och Magdalena Forsberg vara med så det handlade väl mest om att det varit uteslutande längdåkning denna helg

Inlagd: 2012-11-25, 14:14
Skriven av: swestam

Laggerbakken, ja vi får vel vente minst en stafett til før vi konkluderer. Men både høy fart, og flere land i medaljekampen er et veldig godt tegn. Fortsatt litt negativ til at det ikke er samme distanse i vcup og VM, men mulighet heller ikke spiller noen stor rolle.

Inlagd: 2012-11-25, 14:21
Skriven av: Hanne

Fint intervju i vinterstudion med Marcus og Petter akkurat nå, to kjernekarer :-)

Inlagd: 2012-11-25, 14:33
Skriven av: Neithiri

Neithiri, håller med. Jag har väl aldrig tillhört dem som tyckt ”illa” om Petter men har aldrig heller varit ett stort fan. Men jag börjar faktiskt gilla honom mer och mer. Hur han varit i spåret har jag alltid beundrat, men nu har jag på något sätt börjat gilla och förstå hans humor :) jag tycker han är ganska härlig oftast.

Inlagd: 2012-11-25, 14:38
Skriven av: Sanna

Fint intervju? Det var ju lägre nivå än Aftonbladet, TV2 Norge och TV4 tillsammans. Varför älta samma trötta ämne om och om igen när man istället har chansen att göra en vettig intervju med två stjärnor.

Inlagd: 2012-11-25, 15:02
Skriven av: Ramaskri

Swestam; Förvisso är det så som du säger.Hermundstad ska också vikka för Pops några gånger i vinter.

Inlagd: 2012-11-25, 15:09
Skriven av: KnutG

Intervjun gav intryck av att Pops tittat lite för mycket på Skavlan.

Inlagd: 2012-11-25, 15:12
Skriven av: KnutG

Etter dagens maktdemonstrasjon av Sjur Röthe på 3dje etappen, blir det en meget tøff jobb for Niklas Dyrhaug og utkonkurrere ungguten. Det var vikelig klasse over løpet til Sjur idag!

Inlagd: 2012-11-25, 15:27
Skriven av: tolsrav

Ramaskri: Du glömde den största kålsuparen VG.

Inlagd: 2012-11-25, 15:30
Skriven av: Joel Burman

Tycker också intervjun var uselt skött – varken kul, undersökande eller utmanande utan precis samma tjat som vanligt.

Varför inte fråga Petter om vad norske kungen kommer att tycka om att han körde med svensk flagg i mål – det måste ju varit landsföräderi!

Inlagd: 2012-11-25, 16:26
Skriven av: Allan Vallan

Undrar hur tyskarna tänkte om sistasträckan?
-Vi har Tscharnke som är sprinter.
-Vi har Teichmann som är spurtsnabb.
-Vi har Filbrich som är lite småsnabb, 4 på sprintstafetten i Kollen.
-Så då väljer vi Dotzler, en klassisk distansspecialist!

Inlagd: 2012-11-25, 16:50
Skriven av: JonasE

OK, helgens tävlingar avslutade. Vilka bör få åka i Kuusamo?

På damsidan tycker jag de sex som tog vc-poäng bör får åka, dvs Kalla, Larsen, Bleckur, Ida, Wikén och Gräfnings. OM Nilsson och Brodin är friska så bör de också få åka. Sista plasten bör stå mellan Linborg och de Team 2015-kare som åkte bäst (Eriksson eller Öberg). Haag, Hansson och Britta åkte sig ut ur truppen med svaga prestationer. Hellre då låta Sundin eller Dahl få en ny chans (om Brodin och/eller Nilsson inte skall åka).

Inlagd: 2012-11-25, 16:53
Skriven av: swestam

Strålende helg for Norge har det vært. Faktisk i overkant av hva jeg forventet. Og det skyldes herrene – ved Røthe og Sundby. Røthe har virkelig tatt et kliv!

Ellers så ser vi kanskje en tendens til at det har jevnet seg litt ut på damesiden, og det er absolutt bra for sporten og spenningen det også.

Inlagd: 2012-11-25, 17:06
Skriven av: fabulator

Kuusamo:

Kalla
Ida
Larsen
Bleckur ( hur klarar hon tävla 3dagar)
Brodin
Lindborg
Wiken
Mia E
Stina Nilsson eller Maria G

Inlagd: 2012-11-25, 17:17
Skriven av: jossa

Vinterstudion är det bästa som hänt svensk vinteridrott med undantag av inkvoterade Yvette.

Inlagd: 2012-11-25, 17:21
Skriven av: tord

Förutspådde dagens damstafett ganska så bra, kan jag konstatera så här i efterhand. Amerikanskorna blir nu farliga till VM, deras första pall någonsin i stafett. Diggins inte riktigt i form och kunde inte hänga med Kalla, som gick ikapp och förbi. Jessie lär dock bli vassare senare under denna säsong.

Genombrott av Lisa Larsen denna helg – det verkar som om hon blommar ut nu!

Inlagd: 2012-11-25, 17:45
Skriven av: Jörgen

fabulator, håller med – mkt imponerad av Sundby o Röthe. Vad gäller Röthe instämmer jag 100% med vad Brynteson skrev på Twitter:
Brynte85 Sjur Röthe han kan åka skidor han! #grym #teknik

Fantastiskt vilken vacker skejt han åker!

Inlagd: 2012-11-25, 17:59
Skriven av: Allan Vallan

http://www.youtube.com/watch?v=ipgCnt1bMLU&feature=related
Her er en sang til deg Anna Haag, håper er tilbake i toppen raskt..;)

Inlagd: 2012-11-25, 18:18
Skriven av: tolsrav

”http://www.svt.se/sport/vintersport/northug-tands-av-de-olika-utspelen”
@KE

Skofterud har blitt disket for skate før, i et VM.
Og det der var ikke skate, det var en sving, og hun manøvrerte rundt den.
Og hva du ser på som skate spiller ingen rolle, juryen har talt, og de har som sagt ikke vært redd for å diske Norge før

Jeg er så glad på USA’s vegne. Dette har de jobbet hardt for ^_^

Inlagd: 2012-11-25, 18:42
Skriven av: Ubersnuber

Ubersnuber: är väl de hon åxå gör innan svängen som är intressant då skejta hon på rakan..

Inlagd: 2012-11-25, 18:47
Skriven av: jossa

Den linken i posten min har forøvrig ingen betydning. Bommert fra min side

Inlagd: 2012-11-25, 18:54
Skriven av: Ubersnuber

Att Vibeke Skøyterud skejtade var det ju ingen tvekan om. Kurvan var inte problemet. Problemet var de 3 skejtskär hon tog innan då hon körde rakt fram. Det här handlar inte om Norge och Sverige utan vad som är klassisk skidåkning och fair play.
FIS är ju en parodi om de inte straffar så uppenbara regelbrott.
Tänk om en bröstsimmare tar 3 crawltag – skulle det släppas igenom av domarna? – knappast.

Inlagd: 2012-11-25, 19:00
Skriven av: Allan Vallan

Ska man ge sig på en gissning om Kuusamo:

Herrar
Givna: Peterson, Jönsson, Hellner, Olsson, Rickardsson, Nelson
Troliga: Halfvarsson, Johansson, Södergren
Reserver: Eriksson, Persson, Bryntesson

Damer
Givna: Kalla, Ida, Larsen, Bleckur, Wikén, Nilsson
Troliga: Brodin, Lindborg, Nilsson
Reserver: Eriksson, Gräfnings, Pajala, Sömskar, Öberg

Svårt med damlaget, kanske försvinner några som varit sjuka.

Inlagd: 2012-11-25, 19:05
Skriven av: JonasE

Sjur Röthe åker skate så bra att han nästan skulle platsa att få gå i skidskola hos Marcus Hellner. Mycket bra med andra ord (men långt kvar till mästaren).

Inlagd: 2012-11-25, 19:21
Skriven av: Gabriel

Ubersnuber
Jag såg sekvensen igen, räknade till 9 skejtskär andra varvet- backen upp och runt kurvan.
Kan acceptera några tag, helst där hon genade runt kurvan efter backen upp, men inte 9 sammanlagt
På första varvet i samma backe så skejtade hon förbi en åkare där hon skulle stakat om densamma.
Om hon blivit diskad förut så verkar det som om ligger på gränsen utan att hon tänker på det, det är så inövat för henne i sin träning i klassiskt.
Hon får väl träna på det att staka igång efter kurvor utan att skejta i panik.
Det måste påtalas så det inte sker i VM också.
Håller med om att USA 3e plats var mycket glädjande,
de åker med sådan glädje och frisk satsning, de andra lagen får se upp.

Inlagd: 2012-11-25, 19:28
Skriven av: KE

Gabriel , Du sa :När jag ser blodvärdena som t ex de norska herrarna hade på 90-talet så känner jag mig inte 100% säker längre på att de var rena. ? Jag hittar inte fakta om detta ? Är jag totalt kass på att leta eller sa du bara så ?

Inlagd: 2012-11-25, 19:37
Skriven av: Rolf Z

Allan Vallan>> Håller med om att Lisa Larsen är grymt bra utför. Tänk en blandning av henne o Kalla. Det skull bli en utmaning för to m Björgen. :-D

Inlagd: 2012-11-25, 19:48
Skriven av: Jensa

Jonas E, God gissning men jag tror att Anna Haag får åka om hon vill. Eftersom det inte var fråga om någon time out så kan det ju hända att hon vill på hästen igen innan det sätter sig några hjärnspöken.

Inlagd: 2012-11-25, 19:54
Skriven av: Anna F

Gabriel..Men skiskolemesteren Marcus Hellner bör lære seg litt avsluttinger på opploppet, før han starter skola for norske talenter..

Inlagd: 2012-11-25, 20:00
Skriven av: tolsrav

Tror också att det är upp till Haag om hon kör nästa helg eller inte. Jag hoppas verkligen hon tänker efter ordentligt huruvida det blir så eller inte.

Ett vm-år är det verkligen form topp till vm:et som gäller över allt annat! Med tanke på andelen masstarts lopp (hon är ju klart bäst i den disciplinen när hon är i absolut topp form) på VC touren så kommer hon kunna visa resultat på tävlingar senare under säsongen. Hon behöver inte hetsa och stressa fram resultat redan nu det vore korkat.

Inlagd: 2012-11-25, 20:05
Skriven av: Joel Burman

Tolsrav: Hellner avslutade väl bra idag eller?

Inlagd: 2012-11-25, 20:06
Skriven av: Jörgen

Tolsrav: Oroa dig inte för Hellner. Problemet ligger snarare att få resten av stafettlaget att leverera på en hög nivå samtidigt. Gör dom det så har Markus alla chanser att kunna utmana Northug om han inte behöver jaga ikapp 20-30 sekunder först på slutsträckan.

Inlagd: 2012-11-25, 20:06
Skriven av: Joel Burman

Joel: håller med om det, jag tycker hon borde satsa på att vara tillbaka till Kanadaturen och inte stressa inför Kuusamo.

Inlagd: 2012-11-25, 20:07
Skriven av: swestam

Joel: Ja, troligen har ledningen stort tålamod med Haag. Det ska mycket till innan hon förlorar sin landslagsplats, samtidigt finns det säkert en gräns någonstans.

Inlagd: 2012-11-25, 20:08
Skriven av: Jörgen

AllanVallan, siden du tar det opp, så skjer det stadig vekk i svømmingen at det skjer uregelmessigheter i forhold til teknikk, særlig i forhold til butterflyspark i brystsvømming. Fis er ikke perfekte, men dette er ikke så svart/hvitt som KE++ presenterer det.

http://www.nrk.no/ol2012/nyheter/gullvinneren-innrommer-juks-1.8272946

Inlagd: 2012-11-25, 20:08
Skriven av: Hanne

Hoppas Haag inte stressar tillbaka redan nästa helg..hennes problem tror jag inte bara är den sjukdom hon hade som hon själv spekulerade i..

Inlagd: 2012-11-25, 20:12
Skriven av: jossa

Hanne, visst finns det gränsfall i alla sporter men kom igen. Om man inte ser att Skøyterud åker skejt är man blind (eller korrupt).

Inlagd: 2012-11-25, 20:30
Skriven av: Allan Vallan

Skoftis blev väl diskad på Tour de Ski för några år sen, på näst sista etappen skulle jag tro. Var det inte för att hon skejtade?

Inlagd: 2012-11-25, 20:36
Skriven av: Tomas

Mange positive beskjeder fra den norske leiren i helgen.

Bjørgen er på gang, men har fortsatt langt til toppformen. Johaug er teknisk mye bedre, men lar seg fortsatt litt for lett stresse under løpet. Weng og Ek Hagen viser tidvis sitt potensial, som er skyhøyt.

Gutta imponerer enda mer. Sundby leverer meget bra, i begge stilarter, og den taktiske biten er også på plass. Herlig å se han sette inn støtet på stafettetappen på et perfekt tispunkt. Røthe gikk en gnistrende stafettetappe, og flott at også han viser at han har et meget godt motbakkerykk. Northug viser klasse på sin stafettetappe, men akkurat det er jeg litt urolig for, vil gjerne at toppformen ikke skal komme like tidlig som i fjor.

Litt rusk er det blant et par av jentene, Eliassen og Krogh, men alt kan vel ikke være perfekt. Glørsen viste at det fortsatt er sånn at norske sprintere kan gå et bra distanserenn, men aldri to på rad.

Svenskene har vel ikke like god grunn til å smile. De blir slått av erkerivalen i alle løpene på hjemmebane, men det var mye bra der også. Hellner er på gang, og viser nok en gang sin evne til å presse seg når det gjelder. Jønsson viser form, og blir farlig neste helg. Kalla er nærmere Bjørgen i år. Flere av de unge har vist seg frem, men det tar vel noe tid før de vil være stabile i toppen. Olsson og Haag skuffer, mens Rickardsson ser litt bedre ut enn i fjor, men er ikke helt på 2010/2011 nivå.

Av utlendingene imponerer USAs damelag, et par av de unge svenskene jentene, Poltaranin og de russiske herrene mest. De utenlandske allroundfavoittene virker å ha et stykke til formen, men det er vel planen. De kommer nok.

Foran neste helg er jeg særlig spent på hva Poltaranin kan gjøre, jeg har han (sammen med Northug) som favoritt til å være i gult etter Kuusamo. Utfordringen blir vel å holde tre dager på rad.

Inlagd: 2012-11-25, 20:51
Skriven av: Hanne

Allan Vallan, joda hun tar skøytesteg, men det skjer lignende ting hele tiden. Jeg synes som mange andre at mange av mennene skøytet på samme sted. Utfordringen ligger i at det var tilatt og kjøre der, og at det er tillatt med rettningsforandring der det ikke er spor. Spørsmålet er hvor grensen skal trekkes, og hvordan de reglene som står skrevet skal tolkes, slik at man sørger for mest mulig lik praksis for alle.

Jeg begynner å bli litt lei av at det fremstilles som at Skofterud uansett hadde blitt disket, hvis hun ikke var norsk. Det tviler jeg på at det er dekning for å påstå. Likevel synes jeg FIS bør bli strengere, og det er ikke så farlig for meg om de lager poeng av Skofterud. Helst hadde jeg likevel sett at det ble gjort foran en konkurranse,i form av advarsel av hva som ikke godtas hvor, og at det blir fulgt opp etter rennet.

Inlagd: 2012-11-25, 21:01
Skriven av: Hanne

Väldigt bra sammanfattning Hanne. Hatar att erkänna det men du har tyvärr väldigt rätt om Norska herr bredden det ser bättre ut än på länge och den typen av framgång brukar föda ytterligare framgång.

Inlagd: 2012-11-25, 21:01
Skriven av: Joel Burman

Äh slappna av. Det var premiärhelgen. Mycket kommer ändras. Se på Cologna och Kowalczyk. Denna helg betyder lite.

Inlagd: 2012-11-25, 21:08
Skriven av: Ramaskri

Rolf Z,

Jag har skrivit i den andra tråden.

Inlagd: 2012-11-25, 21:24
Skriven av: Gabriel

Vem bryr sig om nu? Det är till VM man ska vara i form. Kommer Sundby vara det? Kanske… Jag tror inte Hellner var i någon superform, men presterade bra ändå i helgen.

Det finns många andra som kommer bli livsfarliga längre fram, (Kershaw, Cologna, Legkov, Clara, Harvey, Manificat) osv. Åkare som visar superform nu kan få det svårt sen när det väl gäller…

Inlagd: 2012-11-25, 21:31
Skriven av: Gabriel

Minns ni Cologna förra året? Medioker fram till en vecka innan Rogla då han släppte på mängdträningen och sedan var han brutal resten av säsongen. Lita på att han kommer vara än bättre i år.

Inlagd: 2012-11-25, 21:45
Skriven av: Gabriel

När nu FIS släpper Skofteruds skejt innebär det att det är fritt fram att småskejta utan risk för diskning i fortsättningen.Det enda man riskerar är en varningsflagga.

Inlagd: 2012-11-25, 21:57
Skriven av: KnutG

Gabriel..Cologna har manglet formtopp i mesterskap tidligere, ikke minst i Kollen, hvor han skuffet totalt. Men viser han Tds-takter blir gutten en vrien herremann å hanskes med..

Inlagd: 2012-11-25, 22:07
Skriven av: tolsrav

Varför matchade inte Sverige ett rent juniorlag som träning inför JVM med t.ex.

1.Sofia Henriksson
2.Hedda Bångman/Madeleine Thorn
3.Jonna Sundling
4.Stina Nilsson

Inlagd: 2012-11-25, 22:11
Skriven av: Elin

Den som inte ser att hon skejtar kan ingenting om skidåkning.
Har Juryn ens stått på skidor i sitt liv?

Inlagd: 2012-11-25, 22:14
Skriven av: KE

KnutG, skriftlige advarlser fra juryen, fungerer slik at to stk fører til diskvalifikasjon. Så Skofterud må være på sine beste oppførsel resten av sesongen. Unntatt VM, hvor det blir nullstilt om jeg har forstått reglene riktig.

regler;
http://www.fis-ski.com/data/document/icr-cross-country-2012.pdf

Fjorårets juryliste;
http://www.fis-ski.com/data/document/official-reprimand_11124.pdf

Inlagd: 2012-11-25, 22:26
Skriven av: Hanne

KE..Det var bare svenskene som la inn protest. Og juryn valte å ge Skofterud en skriflig varning. I følge förbundskpt. Grip: ”Protesten var inte att få Norge diskat utan att uppmärksamma händelsen” Er du fornøyd?

Inlagd: 2012-11-25, 22:28
Skriven av: tolsrav

Elin: för att Stina Nilsson var enda som var kvalificerad å någon bra träning för JVM är jag mkt tveksam till om de varit alls…bästa ska åka ser ingen anledning till att ge någon förtur till Juniorer som inte är kvalificerade i så tuffa sammanhang som WC..Hedda Bångman/Madeleine Thorn var 33/36 i bruks på 5 km vilket säger att dom har en bra bit kvar till senior toppen varför matcha dom mot seniorer redan ? synd om dom som är bättre å mer kvalificerade för de..

Inlagd: 2012-11-25, 22:28
Skriven av: jossa

Elin: är nog inne på jossa’s linje, dessutom är det väl andra distanser på stafetten på JVM (typ sträckor på 3.3 km). För övrigt så är väl det svenska laget redan som det är nu det starkaste laget om man väger in alla juniorers resultat (i form FIS-ranking) de två första helgerna.

Inlagd: 2012-11-25, 22:41
Skriven av: swestam

Härlig helg av Larsen.
Kalla o Hellner är där dom skall vara!
Haag bör få avgöra själv om Kuusamo!
Självklart skulle Norge diskats.
Hellner åkt snabbare än Northug 2 dgr i rad:-)
Jouhaug o Björgen är makalösa!
Underbart att det är igång!!!!

Inlagd: 2012-11-25, 23:23
Skriven av: Göran

Hanne; Har tittat igenom reglerna och jag förstår varför man inte diskar i denna situationen.Jag tycker ändå att man kunde diskat då hennes skejt väsentligt påverkade utgången av stafetten

Inlagd: 2012-11-25, 23:31
Skriven av: KnutG

Äh, Norge hade vunnit i vilket fall. Även om Björgen hade gått ut 20 sek efter Kalla så hade dom vunnit.

Ingen idé att gnälla om diskning, sånt får man bara igen sen när det gäller svenska åkare nästa gång. Visserligen smärtar Richardssons diskning från touren fortfarande, men jag tror nog att sådant jämnar ut sig med tiden.

Inlagd: 2012-11-25, 23:45
Skriven av: Gabriel

KnutG..Det ble svensk siger på jentestafetten…Åhh hvordan da? Jo, endelig fikk vi de norske jentene diskat..!;)

Inlagd: 2012-11-26, 00:36
Skriven av: tolsrav

Tycker inte att Björgen och Johaug är lika överlägsna som förra året. Johaug drog ifrån en liten bit, men sedan blev det som stopp. Kalla har problem i utförsåkningen. Varje gång det var en nedförsbacke, så tappade hon nån sekund. I övrigt så åkte hon ju jämt med Björgen. Larsen hade en härlig teknik utför. Få som kunde mäta sig med den.
Borde kunnat gå att ha lagt spåren lite annorlunda där Skofterud genade och tog några skejtskär. Då hade insidenten kunnat undvikas.
Hittar Olsson och Richardsson formen, så blir det säkert lite mera spännande.

Inlagd: 2012-11-26, 00:39
Skriven av: Sten

Johaug har aldrig varit överlägsen på 5km klassiskt i stafett.

Inlagd: 2012-11-26, 00:47
Skriven av: Ramaskri

Kan virke som om ting har snudd for herreløperne etter at Nystad tok over for Djupvik som trener. Ser en klar positiv tendens hos flere av løperne på distanse, som Røthe og Sundby. Tror også Dyrhaug blir sterk når han er tilbake etter sykdom. Ekstra kult at vi nå har flere gode skøytere på laget. Tredjeetappen på stafetten har lenge vært et problem for Norge – ikke lenger, kjennes det som.

Jeg liker at Northug ser ut til å ha et stykke igjen til toppformen. Lover bra for Tour de ski. Overrasket over at både Olsson og Cologna var så tamme denne helgen med tanke på hva de presterte for en uke siden. Hellner derimot så mye piggere ut, så spørs det hvor mye det kostet å ofre seg for hjemmepublikummet.

Kuusamo blir mer interessant enn vanlig denne gangen, siden mange løpere dropper Quebec og Canmore. Håper på at Dyrhaug er tilbake.

Inlagd: 2012-11-26, 00:54
Skriven av: drazyc

Kanske att det kan vara något jämnare än i fjol vad gäller toppen på damsidan, men till slut tror jag ändå att det kommer handla om Björgen, Johaug och Kowalczyk. Jag har svårt att se hur många åkare som ska kunna hänga med denna trio när det vankas masstarter så småningom. Som det ser ut idag kanske Randall kan haka på och kanske också Skofterud vad gäller klassiskt. Kalla kan säkerligen haka på Björgen och Johaug vad gäller fritt.

Jag blir dock väldigt förvånad om vi kommer få se en annan segrare än Björgen, Johaug och Kowalczyk den här säsongen vad gäller distanslopp.

För övrigt måste jag säga att banan i Gällivare är en av världscupens tråkigaste. Det blir bra mycket roligare och mer utslagsgivande i Kuusamo.

Inlagd: 2012-11-26, 01:21
Skriven av: Cigge

”Håper på at Dyrhaug er tilbake.”

Sant, håper Jespersen får sjansen også, han hadde garantert vært på pallen om han hadde fått sjansen i Gällivare.

Inlagd: 2012-11-26, 01:29
Skriven av: Neithiri

Håller väl med om att Skofterud tog ett par eller tre för många skejtskär, men tycker att en varning som har verklig konsekvens (som den tydligen har om Hanne har rätt, orkar inte dubbelkolla reglerna själv) är ett ganska passande straff. Dock är det ett verkligt orosmomentet att något liknande ska hända på VM, och tyvärr kan man inte känna sig säker att det skulle blivit diskning då (vilket det självklart borde vara i det läget). (även om KE verkar lite överdrivet känslomässigt engagerad i frågan så håller jag med om att ingen av herråkarna faktiskt åkte like regelvidrigt som Skoftis i någon del av banan, någon får gärna bevisa motsatsen).

I vilket fall, svårt att se att norskans nationalitet skulle ha någonting med bedömningen att göra. Märklig anklagelse att göra utan grund.

Inlagd: 2012-11-26, 01:55
Skriven av: minior

Nethiri: Garanterad på pallen tror jag inte man ska säga. Men sjukt surt att han inte fick åka.

Har förståelse för att ni i Norge har ett annat uttagningssystem än i Sverige (och det har nog också sina fördelar), men vinner man i Beito så har man fan i mig moralisk rätt att åka premiären!!

Inlagd: 2012-11-26, 01:58
Skriven av: minior

minor,”men vinner man i Beito så har man fan i mig moralisk rätt att åka premiären!!”

Amen!

Inlagd: 2012-11-26, 02:05
Skriven av: Neithiri

Elin: Tror inte riktigt på att ett rent svenskt juniorlag hade blivit bra idag. Det gick fort – Sofia, Hedda och Jonna hade blivit akterseglade ordentligt (och Stina därmed inget att åka för på sista).

Vill se Sofia och de andra juniorerna prestera i SC innan de får chansen i WC. De bör slussas in i lagom takt. De unga norskorna (Weng, Ek Hagen mfl) har tagit den vägen.

Stina Nilsson däremot har presterat – någon som vet varför hon inte åkte i Gällivare? Hon kvalade ju in och blev uttagen?

Inlagd: 2012-11-26, 03:17
Skriven av: Jörgen

Jag förstår inte vad flera av er skriver. Det spelar väl ingen roll från vilken nation man kommer, man ska följa reglerna. Skofteryd gjorde fel och hade fördel av detta. Jag förstår inte hur hon känner efter detta. Det beror naturligtvis på hennes och de norska damernas moral. De vann och struntade i ”fusket”. Anmärkningsvärt, tycker jag, för Skofteryd har väl inte kommenterat detta och ingen annan i det norska vinnande laget heller.

Inlagd: 2012-11-26, 08:36
Skriven av: Astrid

Ja, kul med Sjur Röthe, blir spännande att se hur han håller över säsongen och om han förbättrat sig i klassiskt. Dock ska man hålla reda på att han faktiskt var rätt långt efter topptrion på 15 fritt, tror han får svårt på den distansen i VM när andra har toppat formen. Han åker vackert, men saknar lite tryck i sin tunna kropp. Får han till den klassiska åkningen lär han dock vara aktuell för DP:n, han har gjort bra masstartslopp förut. Och som tredjesträcksalternativ på stafetten visar han ju att han är fullgod. Frågan är om det räcker för att platsa i laget när åkare som Dyrhaug, Gjerdalen, Krogh m fl knackar på dörren. Norge har ett delikat problem, men har väl råd att ta ut en stor trupp med ändrade regler till årets VM?

Min favvo, Dolidovitch, visar att han fortfarande kan åka skidor och inte bara i man mot man. Synd att hans specialdistans femmil fritt inte finns på VM, för på de andra distanserna räcker han inte till.

Tycker inte att Johaug imponerar så där värst vidare mycket hittills, men banorna är väl inte som gjorda för henne. Fast de är de inte för Kalla heller. Säkerligen kommer Johaug att vara där uppe i år, men jag avvaktar med att utropa henne till någon slags dominant.

Säsongen är igång! Härligt!

Inlagd: 2012-11-26, 08:42
Skriven av: Anders

Anders>> Dolidovic var väl 4 på skiatlon i Kollen senast, så nog har han chansen.

Angående Röthe, så tycker det finns många norrmänn, utöver de 3 säkra Northug, Rönning och Sundby, som ploppat upp en helg och sedan rätt ner i källan igen. Typ Röthe, Dyrhaug, Rennemo, Jespersen, Tönseth, Gjerdalen, Krogh, Glöersen och diverse skidskyttar. Så fort man tror de har slagit igenom och etablerat sig faller de tilbaka och någon ny är fyra på listan. Frågan är vem som blir riktigt stabil och dessa norrmän. Den som haft den högsta jämnheten tycker jag är Lars Berger. Och med de andra tre i storslag är enda risken för en stafettförlust att fjärde åkaren gör bort sig. Så ni bör välja den mest stabile, hellre än den med högst högstanivå.

Inlagd: 2012-11-26, 09:00
Skriven av: JonasE

Göran: Varför ska Haag få avgöra själv om hon ska åka i Kuusamo? Det brukar väl inte de aktiva få göra, eller har jag fel?

Inlagd: 2012-11-26, 09:12
Skriven av: Astrid

Aha nu tar hon tillbaka klagomålen.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6636137

Inte ska Haag åka i Finland och hon ska ju tillbaka men när och hur det avgör ju förbundskaptenen i samråd med henne.

Inlagd: 2012-11-26, 09:19
Skriven av: Andreas P

Astrid:Jag tycker att hennes resultat över tid är tillräckligt bra, och att hon är ett av våra största hopp till VM. Dessutom kommer hon från sjukdom detta gör att jag inte tycker att en eller två sämre(dåliga) insatser skall göra att hon går från självskriven till petad. Men det är en ganska svår fråga tycker jag.

Inlagd: 2012-11-26, 09:23
Skriven av: Göran

Självklart räcker Haags resultat över en tid att platsa så är de..men nu när läget är som de är är de nog så att man bör ta de försiktigt…visst har hon varit sjuk men de var för rätt länge sedan nu ca 2 v sedan..

Man kan förstöra mkt av att åka till Kuusamo 3 tuffa tävlings dagar om man inte är i form skulle även de bryta ner rätt mkt finns ingen anledning att chansa på de…skulle aktiva själv få välja så skulle de bli tokiga beslut eftersom man själv oftast inte har rätt tålamod…

Inlagd: 2012-11-26, 09:49
Skriven av: jossa

Tävlingsjuryna (-jurynen?) inom längskidorsporten tycker jag ofta gör ett underkänt jobb. De är inte konsekventa, logiskt resonemang är inte deras starkaste sida och åkarstatus påverkar tydligt besluten. Diska nuvarande juryuppsättning och rekrytera folk som kan tänka logiskt och som har integritet att våga ta beslut enligt regelverket. Hur ska man nu kunna diska en åkare som tar 3-4 skejtskär när Skofterud kom undan med en varning? Man är ute på ett sluttande plan som det är nu.
Den här tjejen Yvette tycker jag gör ett bra jobb. Hon är lite av en psykolog, vågar driva frågorna ungefär så långt som man bör till en ofta slutkörd åkare och får fram det relevanta. Northug gillar henne dessutom, det märks tydligt. Han ställer ofta upp för intervju med henne även när han kört dåligt och det är inte så vanligt.

Inlagd: 2012-11-26, 09:52
Skriven av: Tobbe H

Jag erkänner att jag kanske är överdrivet känslosam ibland?
Är så mycket för ärlighet och respekt mellan människor.
Kan bara tala för mig själv, om jag åkt i ett stafettlag i skidor och en av mina lagmedlemmar riskerat att hela laget blivit diskat i ett lopp pga av fusk, regelvidrigt åkande för att komma ikapp hade jag iallafall inte känt någon glädje över vinsten, varit irriterad över denne. Vet inte hur moralen är i det norska laget, de verkade så sanlöst glada över vinsten, vinst till varje pris. Alla medel tillåtna. Oärlighet söndrar.
Man vet om man gjort något fel, innerst inne, även om man försvarar sitt beteende av rädsla, hoppas jag iallafall. Det stämmer kanske inte för alla.
Varför inte erkänna, jag hade inte dagen, de andra var lite starkare, Grattis.
Ska sluta skriva mer om sådant här, jag lovar, hoppas det lyckas ;)

Inlagd: 2012-11-26, 10:15
Skriven av: KE

KE:
Jag vill inte vara så kritisk mot Skofterud då det är ett enormt tryck på de norska åkarna med den uppmärksamhet de får i de norska medierna (och de stora pengarna de norska åkarna håvar in). För dem är det nog ungefär som att vara med i ett VM-lag i fotboll för en svensk.
Kritiken ska riktas mot den tandlösa juryn som gör ett underkänt jobb. Jag tycker de är mesar rent ut sagt.

Inlagd: 2012-11-26, 10:21
Skriven av: Tobbe H

En liten kommentar till tävlingsjuryns arbete: På vilka fokuseras kamerorna. Jo där dom bästa åkarna är och där det viktigaste händer på tävlingarna. Att diska Northug (TDS) eller Norska damlaget i går gör ju faktiskt att ta udd av tävlingarna. En svensk seger i går hade inte varit kul den heller om den blivit ett resultat av protesten.. Den enda som blivit hårt drabbad och gett rubriker är ju Richardsson och hans övertramp. Juryn har det inte lätt.
Vidhåller att banläggningen i kurvan blev olycklig då det lockade till skejting och att man genade. Hade kunnat satt ut några avskiljare som hindrat genvägar just där.

Inlagd: 2012-11-26, 10:33
Skriven av: Sten

Sten:
Det är inte fråga om kul eller inte och inte heller att tu udden ur tävlingen utan det gäller att följa regelverket. Ett jurybeslut ska inte fattas på grundvalet om man tar udden ur tätstriden eller inte. Tycker du reglerna ska följas för ett lag som ligger på tionde plats men inte för ett lag i tätstriden för då blir det sämre udd?
(Största delen av skejtingen skedde förresten på raksträckan före kurvan.)

Inlagd: 2012-11-26, 10:42
Skriven av: Tobbe H

Många som tycker banan var tråkig i Gällivare, men jag tycker det var den bästa världscupstafetten på länge. Det hände ju rätt ofta att klungor sprack och någon gick ifrån. Är det 4×7,5´s förtjänst? Eller är det så att banor som kallas utslagsgivande i praktiken inte är det och tvärtom? Femmilaslingan i kollen är ju ett praktexempel.

Inlagd: 2012-11-26, 11:04
Skriven av: Manfred

Jossa: helt rätt att inte Haag skall ta beslut helt själv utan i samråd med landslagsledningen!

Sten: Fattade jag dig rätt i att det var banläggarnas fel att Skofterud skatade? genade över skatespåret fick man väl? det var så jag uppfattade blomman under sändningen.

Inlagd: 2012-11-26, 11:10
Skriven av: Göran

Jag kan inte heller förstå hur man kan uppvisa en sådan enorm glädje, som det norska damlaget gjorde, när man vet att någon har fuskat i laget.

Inlagd: 2012-11-26, 11:19
Skriven av: Astrid

Tycker inte man ska hänga upp sig på Skofteruds skateskär. Naturligtvis är det mot reglerna men det händer hela tiden, i herrloppet var det flera som tog skateskär. Det är väl ingen här som på fullaste allvar tror att det var detta moment som gjorde att Norge 1 vann?

Inlagd: 2012-11-26, 11:27
Skriven av: Rs

Skofterud tjänade väldigt mkt(positioner) på de hon gjorde..skejta i kurvan brukar man oftast blunda för men hon skejta även innan kurvan där de var rakt…säga inte att man skulle diska Norge, men en diskussion om de bör man ta nu hur man ska ställa sig till sådana händelser i framtiden…för som jag uppfattar de nu är de fritt fram att skejta lite även på en rak stäcka å komma undan med en varning..

Inlagd: 2012-11-26, 11:37
Skriven av: jossa

Angående Stina Nilsson som var uttagen men inte åkte i Gällivare: hon är inte sjuk utan tackade helt enkelt nej till att åka i Gällivare.

”– Jag tackade nej redan när jag fick beskedet att jag var uttagen. Tävlingarna i Gällivare fanns inte med i min säsongsplanering”

Stina kommer inte heller åka i Kuusamo, utan väljer att tävla i Idre istället:

”– JVM och Skandinaviska cupen är säsongens viktigaste tävlingar för mig.”

Inlagd: 2012-11-26, 11:41
Skriven av: swestam

Skulle varit kul med en mikrofon under hakan på Skoftis för att få höra hennes syn på sin egen åkning.

Inlagd: 2012-11-26, 11:51
Skriven av: KnutG

KnutG: Skoftis har da uttalt seg mange ganger angående dette, her er til og med en video hvor hun forklarer seg:

http://www.vgtv.no/#!/video/58641/skofterud-om-det-opphetede-jurymøtet

Inlagd: 2012-11-26, 11:58
Skriven av: Neithiri

Hon skrattar igenom hela intervjun och om jag förstår henne rätt, har lite svårt med norskan, så tar hon det lätt.

Inlagd: 2012-11-26, 12:05
Skriven av: Astrid

KnutG:
Det är inte svårt att räkna ut vad Skofterud tycker för det är väldigt sällan syndarna dömer sig själva oavsett vilken nationsdräkt de bär.
Det som däremot skulle vara intressant är att höra juryns motivering men de mesiga typerna visar sig inte offentligt frivilligt. Ibland får jag nästan tankar om korruptionstendenser gentemot TV-bolagen. ”Vi får se lite mellan fingrarna här och tumma lite på reglerna när det gäller toppåkarna för vi kan inte störa tävlingen för mycket för då blir TV-direktörerna förbannade. Men kom ihåg grabbar (de är nog bara grabbar) att hålla masken konsekvent utåt, Skofterud vann ingen fördel av manövern. Är vi överens? Bra!”

Inlagd: 2012-11-26, 12:15
Skriven av: Tobbe H

Från Skidsajten:
Efter skejtfusket – så går Sverige vidare
Publicerat: kl 11:00 , Radiosporten

”Sveriges längdlandslag fortsätter att protestera mot Norges.
Efter skejtfusket – så går Sverige vidare
Norskorna vann damstafetten i Gällivare på söndagen, med Sverige på andra plats. Men efter loppet lämnade den svenska lagledningen in en protest mot att Vibeke Skofterud tog skejtskär på den första klassiska sträckan.
Juryn valde att enbart varna Vibeke Skofterud.
Sverige tycker att det var ett för lindrigt straff och ger sig inte, de kommer gå vidare och lämna in en skriftlig protest till det internationella skidförbundet Fis.
Men förbundskaptenen Rikard Grip sägger till Radiosporten att han inte tror att resultatlistan från helgen kommer att ändras.”

Inlagd: 2012-11-26, 12:32
Skriven av: Astrid

Nej, juryn kan naturligtvis inte underkänna sig själva och ändra sitt eget väl underbyggda( :-) ) beslut. Har aldrig hänt och kommer aldrig någonsin att hända.
Men bra att Sverige markerar så att juryn förstår att de har ögonen på sig.

Inlagd: 2012-11-26, 12:45
Skriven av: Tobbe H

Astrid: FIS och sedan CAS.

Vår Richie som fick sin säsong spoilerad när han diskades från Tour de Ski förra säsongen när han genade över några granruskor. Samtidigt friades flera andra åkare som gjorde precis samma sak. De ville statuera exempel.

Men här ska det ses genom fingrarna igen? Några få skejtskär kan man släppa men Skoftis tog inte några få utan mera än så. Hon var flera sekunder efter och plötsligt ikapp täten, tack vare skejtskären. Norge hade vunnit även om Skoftis inte gjort så.

Men FIS borde statuera exempel här med och följa sitt eget regelverk. Gjorde de det med Richie kan de göra det här med.

Inlagd: 2012-11-26, 12:51
Skriven av: Jörgen

Svenska truppen till Kuusamo

Damer
Charlotte Kalla, Piteå Elit
Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK
Emma Wikén, Åsarna IK
Sofia Bleckur IFK Mora SK
Sara Lindborg, Falun-Borlänge SK
Mia Eriksson, Piteå Elit
Maria Gräfnings, Falun-Borlänge SK
Jennie Öberg, Piteå Elit
Magdalena Pajala, Piteå Elit

Herrar
Teodor Peterson, Åsarna IK
Emil Jönsson, IFK Mora SK
Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF
Marcus Hellner, Gellivare Skidallians
Johan Olsson, Åsarna IK
Lars Nelson, Åsarna IK
Calle Halfvarson, Falun-Borlänge SK
Martin Johansson, IFK Mora SK
Anders Södergren, Hudiksvalls IF

Inlagd: 2012-11-26, 13:07
Skriven av: swestam

Mycket förvånande att Lisa Larsen inte får chansen på nytt att följa upp sina framgångar från helgen.

Inlagd: 2012-11-26, 13:08
Skriven av: swestam

Och ingen Hanna Brodin eller Anna Haag. Haag var väl väntat, men är Brodin fortfarande sjuk?

Inlagd: 2012-11-26, 13:13
Skriven av: swestam

Her var det mye norsk..
http://www.langrenn.com/uttak-verdenscup-kuusamo.5131104-1743.html

Inlagd: 2012-11-26, 13:14
Skriven av: tolsrav

Tack Neithiri för det jag efterlyste. Hon står helt på juryns sida som räddade henne och laget från diskning, därav nervösa skratt i en allvarlig situation.

Inlagd: 2012-11-26, 13:19
Skriven av: KnutG

Men vad fan är det här för uttag?! Var är Larsen? Pajala, Öberg… Jo kul för dem, men några bra totala palceringar blir det ju inte. Knappt nån bra enstaka.

Inlagd: 2012-11-26, 13:21
Skriven av: Kristoffer

Finns andra sätt att ingripa mot fusk tex om straffet blir ett tidstillägg så flyttar man ju bara ned laget någon eller några placeringar

Inlagd: 2012-11-26, 13:26
Skriven av: KnutG

Har läst att Lisa Larsen inte tränat klassiskt på länge pga en höftskada, tror att det är ett Jaktstartslopp med klassiskt på söndag.
Är nog därför hon inte är med, annars borde hon varit gjuten.

Inlagd: 2012-11-26, 13:30
Skriven av: KE

Larsen kanske inte vill köra 3 dagar på rad. Annars är det konstigt att hon inte är med. Brodin har slittit med sjukdom.

Herrtruppen känns mer väntad.

Inlagd: 2012-11-26, 13:32
Skriven av: Stefan

Kuusamo har bara ett skejtlopp på lördag,klassisk sprint fredag

Inlagd: 2012-11-26, 13:34
Skriven av: KnutG

Helt utrolig at ikke Lisa Larsen er med i den svenske troppen.

Herlig at Jespersen får sjansen. Og ellers er jeg veldig spent på hva ”Dyret” kan klare i sin første konkurranse i år.

Inlagd: 2012-11-26, 13:35
Skriven av: Neithiri

Ska verkligen Björgen och Hagen ha friplatser till Kuusamo? Teodor har det ju inte.

Inlagd: 2012-11-26, 13:41
Skriven av: JonasE

Lisa Larsen väljer självklart att avstå själv…det inte intressanta tycker jag är hur de är med Hanna Brodin? ställe frågan till vinterstudion men dom dissa den totalt trist för jag tycker de är en viktig fråga…

Inlagd: 2012-11-26, 13:43
Skriven av: jossa

finska truppen:

Mona-Liisa Malvalehto, Riikka Sarasoja-Lilja, Aino-Kaisa Saarinen, Laura Ahervo, Anne Kyllönen, Krista Lähteenmäki, Kerttu Niskanen ja Riitta-Liisa Roponen.Silja Tarvonen, Maria Grundvall, Maija Hakala, Marjaana Pitkänen, Ann-mary Ähtävä.
Varahiihtäjät: Katri Lylynperä, Emilia Myllykoski

Lari Lehtonen, Matti Heikkinen, Sami Jauhojärvi, Matias Strandvall, Toni Ketelä, Ville Nousiainen ja Anssi Pentsinen.ivo Niskanen, Kalle Lassila, Niklas Colliander, Kari Varis, Antti Häkämies.
Varahiihtäjäksi valittiin pitkälle matkalle Ari Luusua ja Martti Jylhä

Inlagd: 2012-11-26, 13:55
Skriven av: jossa

”Kari Varis” – brorsan til Kaisa?

Inlagd: 2012-11-26, 14:03
Skriven av: Neithiri

Nej. De är inte släkt.

Inlagd: 2012-11-26, 14:07
Skriven av: Johan

Undrar hur Heikinen ska skada sig i år? Han ska nog akta sig för att klättra över reklamskyltar iallafall.

Inlagd: 2012-11-26, 14:09
Skriven av: JonasE

om Lisa inte kan åka klassiska lopp blir det nog inte heller någon start i CDN eller TdS. Betyder vi ser henne i VC igen tidigast i januari. synd!!

Inlagd: 2012-11-26, 14:10
Skriven av: wm

Läste att Kalla funderar på att skippa sprintstafetten i VM och att Larsen kunde vara en tänkbar ersättare. Men det måste väl finnas många som går före henne, såsom Brodin, Wikén, Falk och Haag utöver Ida som är given.

Inlagd: 2012-11-26, 14:34
Skriven av: JonasE

WM: Kan och kan, jag förstår att Larsen står över en tre dagars tour som brukar vara de kallaste loppen på hela säsongen. Helt rätt av henne att stå över tycker jag.

Sen är ju Pajala åtminstone mycket starkare i klassiskt. Har ej super bra koll på de andra nyuttagna åkarna huruvida vilken stil de är bättre i.

Inlagd: 2012-11-26, 14:37
Skriven av: Joel Burman

Vinterstudion hade Grip på plats men ställde ej dom väsentliga frågorna.Däremot gick att bra att lalla med norrmannen.

Inlagd: 2012-11-26, 14:47
Skriven av: KnutG

väderprognos Kuusamo: -8 till -14
http://www.klart.se/v%C3%A4der-kuusamo.html

Inlagd: 2012-11-26, 14:52
Skriven av: wm

JonasE, har Larsen fin form på Vm kan hon nog vara ett alt. till Kalla. Hon är inte oäven i skejtspint
http://www.langd.se/johan-edin-spoade-hellner-i-gallivare-lisa-larsen-bast-av-damerna.4994387.html

Inlagd: 2012-11-26, 15:02
Skriven av: Allan Vallan

Tror ingen längre bryr sig om Northugs nya utspel, Gääsp!
Om han tror att någon fortfarande blir upprörd så varsågod.

Inlagd: 2012-11-26, 15:05
Skriven av: KE

Nya regler på lördag, bonussekunder till de tre första i fristilsloppet.

Inlagd: 2012-11-26, 15:06
Skriven av: JonasE

Lisa Larsen har ännu mkt att bevisa om hon ska bli aktull för en sprint stafett att vinna i intersportcup säger inte mkt…hon var tex 16 på U23 VM i sprint å i tds var hon 58 i sprinten så mkt kvar att bevisa ännu men vem vet kanske de åxå kommer igår

Inlagd: 2012-11-26, 15:13
Skriven av: jossa

Tror mycket på Lisa Larsen
Får hon vara frisk och slipa lite på tekniken, mer hårdhet i kroppen,
utför är hon redan bäst i Sverige, så får till och med Kalla se upp snart, vänta bara ;)
Såg grymt bra ut där det var svagt uppför, härligt flyt, då det blev lite brant uppför såg det segare ut.

Inlagd: 2012-11-26, 15:56
Skriven av: KE

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values