29 december 2011, av Oskar

Hellner nära pallen

Det blev världscupsställningen i mål idag. Etta blev ledaren, tvåa blev tvåan osv. Vilket även betydde att Marcus Hellner blev fyra. Därefter följde ett koppel av ryssar med en stackars Harvey insprängd.

Riktigt bra jobbat av Hellner även om han hade oturen att hamna precis utanför pallen och samtidigt bonussekunder. Men men, det är ändå bara etapp 1. Imorgon lär stora ryssklungan med Hellner i spetsen äta upp de tre i täten så jag räknar med små tidsdifferenser i totalen efter morgondagen. Detta är bra för bl a Daniel Rickardsson som gick riktigt sakta idag. Han ligger 41 sekunder från täten men har folk framför sig nästan varje sekund upp till täten. Lite som att starta sist i ett masstartslopp?

Emil Jönsson åkte bra idag! Enligt sin Twitter verkar han vara glad:

”16e idag är jag sjukt nöjd med! Kroppen är lite seg och ovan att ta i max så det var en grymt skön genomkörare! Nu är vi igång!”

Och ett härligt citat på SVT:

”Nu är har vi sköljt ur skiten, nu är det bara uppåt!”

Övriga svenska placeringar var kanske inget att jubla över…

54. Teodor Peterson, +41.5 (i totalen)
67. Fredrik Jonsson, +48.1 (i totalen)
82. Lars Nelson, +55.1 (i totalen)

Resultat

Totalställningen

88 kommentarer till ”Hellner nära pallen”

Försökte ta en mellantid under banderollen 20 sekunder före mål. Mitt ögonmått sa att Petter var 2 sekunder före Cologna där, och i så fall var schweizarens avslutning vassare. Hellners upplopp var inte bra, åkte på fel växel också.

2009 vann Teichmann prologen före Cologna, sedan höll de undan för klungan dagen efter. Samma sak i morgon?

Inlagd: 2011-12-29, 16:55
Skriven av: JonasE

Hellner var trött och orkade nog inte gå på trean.

Inlagd: 2011-12-29, 16:58
Skriven av: Oskar

Tror inte på scenariot att Northug och Cologna bara drar ifrån i morgon. Det kommer ett koppel med dragvilliga ryssar som dessutom verkar vara i rätt bra form ett 20-tal sekunder efter. Rönning åker förresten tillsammans med Rickardsson så det kan säkert bli åka av nere från kön också. Blir intressant att följa Jönsson.

Inlagd: 2011-12-29, 17:25
Skriven av: Per

Men jag fattade inte varför inte funktionärerna tog bort skräpet från mittenkorridoren, flera fick felskär och andra fick åka runt/hoppa över på trötta ben. Det är kanske inte konstigt om någon fick en kass målgång om det ligger två granruskor med någon meter emellan mitt i en målgångskorridor!

Inlagd: 2011-12-29, 17:25
Skriven av: Aliide

Bara Hellner, Jönsson, Brodin och Kalla som får godkänt idag. Hoppas det är fler som levererar imorgon.

Inlagd: 2011-12-29, 17:32
Skriven av: swestam

Aliide: Äh, några granruskor är väl inte så farligt. Värre var det med den dåligt preparerade utförslöpan.

Inlagd: 2011-12-29, 17:32
Skriven av: Johan

Nu blir jag sådär förvirrad igen… Hur blir startdifferensen på damsidan imorgon? +0,4 för både Björgen och Brodin, räknas bonussekunderna el bara åktiden?

Hur var det nu, behövde man 180 hp statistik för att förstå, el civilingenjör för att få ihop det?

Inlagd: 2011-12-29, 17:49
Skriven av: Aliide

JonasE: Jeg tok også mellomtiden på oppløpet 300 m før mål. Da var Northug 1-2 sek bak Cologna.

Inlagd: 2011-12-29, 17:58
Skriven av: gif

Cologna såg ruskigt stark ut tycker jag. Knappt anfådd när han gick i mål. Han har prickat in en redig formtopp. Det blir nog en jämn tour det här.

Inlagd: 2011-12-29, 18:08
Skriven av: Gabriel

Ställningen i totalen utgör grunden för morgondagen, inklusive bonussekunder. Så Petter och Kowa startar 5-6 sekunder före Cologna och Björgen osv.

Inlagd: 2011-12-29, 18:26
Skriven av: JonasE

Jaha, det var den touren det. Allt är över.
Det blir en mäktig strid mellan Petter och Dario, och sen kommer ingenting.
3e platsen slåss en bunt ryssar, kana-densare, en tjeck och en fransos om. Hellner kan nog hugga på topp 10.

På damsidan dito, Björgen vs. Kowa och sen ingenting. 3e platsen slåss Johaug och Saarinen om. Kalla kan nog hugga på en topp 10 plats.

Inlagd: 2011-12-29, 20:19
Skriven av: barterhallen

Enig Gabriel. Cologna ser sterk ut. Når det er sagt så ser han jo uberørt ut uansett om han igår i mål som nr 1 eller som nr 20. Samme med Bauer og Teichmann i motsetning til feks Hellner og Northug.

Tror forresten Northug har planer om å kjøre steinhardt på etappen mellom Toblach og Cortina dersom han er i tet før den etappen.

Inlagd: 2011-12-29, 20:23
Skriven av: gif

gif: Det är väl härligt, snor o dregel i hela ansiktet. Så ska en skidåkare se ut:)

Inlagd: 2011-12-29, 21:10
Skriven av: Pelle M

Det vore faktiskt lite roligt om Manificat eller någon lite mindre tippad tar och vinner touren.

Inlagd: 2011-12-29, 22:43
Skriven av: Alexander

Enig Alexander. Feks Marthe Kristoffersen

Inlagd: 2011-12-29, 22:47
Skriven av: gif

Vi fick två nya WC-poängtagare idag i distans: Hanna Brodin och Emil Jönsson, ser ljusare ut för kvoten till nästa år!

Inlagd: 2011-12-29, 22:52
Skriven av: Jörgen

Jag är förbryllad (eller så har jag fel). Hur kan Sverige vara så långt efter på glidet i år? Det är inte första gången vi ser det och säkerligen inte sista. Med dom fantastiska resurser som vallateamet har, så ska Sverige inte vara så långt efter alla andra inom Valla-biten. Snarare tvärtom.

Har jag fel? Jag skyller inte vinterns halvbra säsong helt på vallabussen, men det kan inte bara vara jag som misstänker att någonting inte fungerar där? När dom träffar rätt är glidet fantastiskt, men när det är plusgrader i spåren så släcks hoppen efter 1 km.. Inte OK

Inlagd: 2011-12-29, 23:48
Skriven av: O_M_K

O_M_K, relaterar du glidfrågan med gårdagens lopp el rent allmänt? Igår på den extremt isiga banan handlade det mer om tur, teknik och balans.

Inlagd: 2011-12-30, 08:52
Skriven av: Aliide

Jeg bor nedi dalen en halvtimes kjøring fra Oberhof, og her er det ca. 5 cm nysnø nå. Det snør fortsatt lett. Kan bli interessant smøremessig… Og hvis det fortsetter å snø kan det bli vanskeligere å komme avgårde i front.

Inlagd: 2011-12-30, 09:16
Skriven av: JanK

gif: Jo oftast ser Cologna oberörd ut oavsett hur det går. Enda undantaget jag minns är i Sjulsjöen där han raglade fram på slutet.

Inlagd: 2011-12-30, 09:44
Skriven av: Allan Vallan

Otroligt dålig preparerad kurva igår. Så oerhört tråkigt för åkare som hade prologen som en av sina styrkor. Tänkte först och främst på Lähteenmäki, men även på Heidi Weng. Bättre bana idag, där det går att komma loss från klungan, hoppas jag. Jag önskar verkligen att Björgen och Kowalczyk får slita i täten, även om det förblir en dröm. Tillsammans kan de åka ifrån fältet så det står härliga till, tyvärr.

Vem kan överraska från klungan? Johaug och Saarinen är starka, men kan Kristoffersen hålla i? Vad kan Steira göra på klassiskt? Personligen tror jag att Jacobsen gör ett bra lopp idag. Fransyskorna är tyvärr inte lika bra i klassiskt. Svenskorna har jag tyvärr ingen förhoppning på, men vore otroligt roligt om Brodin kunde göra ett bra lopp. En dam för stafettlaget?

Inlagd: 2011-12-30, 10:01
Skriven av: Cigge

Sänkta prispengar i TdS. http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/Premiekutt-i-Tour-de-Ski-6730603.html
Resultat av dåliga tyska resultat och för mycket Norge?

Inlagd: 2011-12-30, 10:34
Skriven av: nisse

Nisse, att Tyskland är så dåliga just nu är säkert en stor faktor.

Inlagd: 2011-12-30, 10:43
Skriven av: Gabriel

Cigge, som det ser ut nu skulle väl Brodin vara given i ett svenskt stafettlag. Visserligen var det ju ”bara” 3,1 km men hon krossade ju Haag (17 s) och Rydqvist (32 s).
Förutom Brodins positiva utvekling tycker jag det ser oroande ut för resten av damerna. Ingen verkar i slag och Rydan är helt borta i år – 14 i Sjulsöen men sen har hon varit helt under isen. Man börjar så smått misstänka att något är galet i damernas träningupplägg när så många gått bakåt den senaste tiden.

Inlagd: 2011-12-30, 10:45
Skriven av: Allan Vallan

Cigge… Lähtenmäki lär gå bra. Tror hon är på pallen idag, även om jag tippade Johaug. Igår hade nog Krista varit på pallen utan vurpan, så hon verkar va i praktform. Och förra året blev hon tvåa på dagens etapp.

Inlagd: 2011-12-30, 10:50
Skriven av: Manne

Nisse & Gabriel; varför skulle sponsorer i Tyskland satsa på längdskidor när det kommmer 35.000 åskådare till en jippotävling i …
http://www.dn.se/sport/ferryekholm-leder-lagtavling-i-halvtid

Inlagd: 2011-12-30, 10:50
Skriven av: Allan Vallan

Bonussystemet i TdS attraherar ju inte en sportintresserad publik. Det kan säkert bidra till minskat TV tittande. Att hjälpa Petter, Marit och Kowa med 10-15sek ökar ju inte spänningen.

Inlagd: 2011-12-30, 10:54
Skriven av: nisse

Allan Vallan, så sant. Det är skidskytte som gäller.

Inlagd: 2011-12-30, 11:11
Skriven av: Gabriel

Manne: Tror du har rätt om Lähtenmäki. Var också på vippen att ta upp henne på pallen i dagens tips. Men på damsidan har det ju varit så trist förutsägbart hittills i år att jag fegade ur.

Inlagd: 2011-12-30, 11:29
Skriven av: Per

Angående skidskyttet så är det ju säkert mycket roligare att vara på plats på en skidskyttearena än en längdarena eftersom man får se dom stå där och sikta mest hela tiden. Och så får man ropa OOOOhhhhh eller Aaaahhhhh om det går dåligt respektive bra. Men det är ungefär allt.

Inlagd: 2011-12-30, 11:32
Skriven av: Oskar

Eftersom att dom 4:a bästa fick bonussekunder redan på första ettappen, så syns det svårt för övriga att rubba favoriterna. Lutar åt två dueller. En mellan Kowa och Björgen och den andra mellan Cologna och Northug. Säkert nya bonussekunder till dom i dag och avstånden till övriga ökar. Känns inte så spännande.
Några som borde avansera i dag är Rickadsson och Haag. Det är ju deras distanser i dag, men till täten når dom ju inte.
Cologna drar fram Northug och Björgen och Kowa har en inbördes duell.
Cologna och Northug har ju inga inbördes konflikter, så där går det nog lugnt till väga. Men en uppretad Kowa kan kanske knäcka båda sig själv och Björgen vilket skulle gynna övriga. Dock är sträckan för kort.
Skall i allafall titta och se vad som händer.

Inlagd: 2011-12-30, 11:34
Skriven av: Sten

Egentligen finns det väl ingen anledning för Björgen att dra en meter idag. Köra ikapp Kowalczyk, hänga med, och sen vinna spurten. Det borde räcka.

Men känner jag henne rätt lär hon väl köra som en galning och då kan den här touren bli spännande trots allt.

Inlagd: 2011-12-30, 11:49
Skriven av: Manne

ny snö borde vara en stor fördel för dom som jagar bakom idag..bra för oss..tror åxå att Lähtenmäki varit på pallen igår å idag kommer hon säkert göra att riktigt bra lopp..

Inlagd: 2011-12-30, 11:56
Skriven av: jossa

Allan Vallan

Jag har också varit orolig för de svenska damerna på senare tid. Blomman tycker jämt och ständigt att vi har ett otroligt ungt och spännande lag, vilket jag inte direkt kan hålla med om då flera har varit på samma nivå ett tag eller rent av tagit ett steg tillbaka.

Att Brodin visade upp sig från sin bästa sida i en prolog var imponerande. Får hon träna lite mer uthållighetsträning har vi en som kan ta över efter Rydan. Hon skulle samtidigt vara ett alternativ på slutsträckan. Det gäller att Ida och Anna hittar tillbaka så att det åtminstone går åt rätt håll.

Manne

Absolut, Lähteenmäki har också visat sig bra på att hänga, utöver ständigt bra avslutningar på loppen, så visst är hon en pallaspirant. Relativt sällan jag har sett henne förlora en distansspurt. Jag håller dock Johaug och Saarinen som större favoriter. Jag räknar iskallt med att Johaug kommer ösa från start och då kan det bli svårt för en hel del att haka på. Någon av de övriga norskorna kommer troligtvis också vara med högt upp. Personligen hoppas jag att Kristoffersen fortsätter att utvecklas och gör ett bra Tds, hon har en hel del potential.

Inlagd: 2011-12-30, 12:05
Skriven av: Cigge

Manne

Av någon anledning ser jag framför mig hur Kowalczyk och Björgen tuggar i varsitt spår för att pressa varandra. Vore roligt, för en gångs skull, om det var en fördel att åka i klunga idag, så att det kanske kan bli något jämnare framöver. Jag har dålig koll på banan, även om jag sett banprofilen, men hur tung verkar den egentligen vara? Banan känns förhållandevis lätt och inget som direkt gynnar Johaug. Känns som att den passar Saarinen bättre.

Inlagd: 2011-12-30, 12:12
Skriven av: Cigge

Det blir nok samlet felt i herreklassen i alle fall. Ingen vits i å bruke mye krefter på å opprettholde en luke så tidlig i touren i alle fall. Det er vel bare Rickardsson som ville brukt opp kreftene på å opprettholde en 5 sekunders luke på dag 2 av en 8 dagers tour.

Inlagd: 2011-12-30, 12:17
Skriven av: Tor

Det är lite lustigt. Snöväder på herrsidan brukar göra att fältet blir ihoptryckt. Snöväder på damsidan brukar däremot göra skillnaderna ännu större.

Jag tror Johaug är den som gynnas mest av riktigt grisföre…

Men även om det går riktigt bra idag, kan den som ligger ensam och borrar i nysnö få en saftig räkning på posten om några dagar. Så det gäller att va lagom klok.

Inlagd: 2011-12-30, 12:25
Skriven av: Manne

Tor… Rickardsson är en taktiskt klok åkare. Tror knappast han åker som i Rogla i en tävling när det verkligen gäller nåt.

Att däremot testa formen lite i tävlingen innan touren, kan vara del av en förberedelse.

Inlagd: 2011-12-30, 12:29
Skriven av: Manne

Herrloppet kan nog bli rätt spännande. Räkna med att ryssarna lär sätta tempo, Hellner får fin ddraghjälp där, Richie kan få finfin draghjälp av Jaks och Clara o co.
Damloppet när nog bli ett helt vanligt lopp. Det enda roliga blir att se Duracell bomba på. Idag är det upp till bevis Anna. Känns som att hennes självbild är sådär. Hon sätter alltid upp så höga mål för sig själv som hon nästan aldrig klarar. Topp fem i totalen osv osv. Topp tio kanske om hon har en bra dag idag.

Inlagd: 2011-12-30, 12:32
Skriven av: Pelle M

”Herrloppet kan nog bli rätt spännande.”
Näe inte en chans, det kommer bli som i Rogla, i bästa fall. Vore bra för svenskarna om det går långsamt dock. Bara man inte släpper Petter och Super Dario lösa.

På damsidan hoppas jag Haag toköppnar som i Kuusamo så hon får rygg på huvudklungan. Tidigare år har hon inte gjort det och sedan fått jaga själv och se topplatserna försvinna iväg. Brodin skulle öppna lugnt läste jag, det var skönt. Ida blir spännande idag, är det 7sjön- eller Roglaform på henne? Och så Kalla, det kan bli vad som helst. Hänger hon med klungan idag så kan vi nog börja hoppas på något riktigt bra totalt.

Inlagd: 2011-12-30, 12:46
Skriven av: JonasE

Det står skrevet mye om at de svenske løperne er mye syke, og at de ikke har med seg lege til TDS. Når Jønsson og Petterson deler dobbeltseng om natten så høres ikke dette spesielt fornuftig ut.

http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2665204/jonssons-small-efter-natt-i-sangen

Når Jønsson i tillegg skader albuen fordi han våkner ”oppå” Petterson, så er jo kaoset komplett.- Men det viktiske er vel at de har det hyggelig…

Inlagd: 2011-12-30, 12:48
Skriven av: gif

Ha ha gif, den var fin. Men de norske løperne deler jo også rom.

Inlagd: 2011-12-30, 12:55
Skriven av: Tor

Tor:Jo men ikke samme dobbeltseng tror jeg
:-).

Northug har vel enerom så vidt jeg husker.

Inlagd: 2011-12-30, 12:59
Skriven av: gif

Pelle M, håller med om Haag. Hon börjar bli den kvinnliga motsvarigheten till Södergren. Alltid överoptimistisk. Fattar inte meningen med att sätta upp skyhöga mål om man inte har kapaciteten.

Ett stort frågetecken just nu för Rickard Grip. Trenden sedan han tog över på damsidan pekar ju inte direkt spikrakt uppåt, om man säger så.

Inlagd: 2011-12-30, 13:10
Skriven av: Gabriel

Johaug gjorde sin bästa prolog i Oberhof hitills genom att vara nummer 14 och lät otroligt laddad inför dagens jaktstart. En inte allt för vild gissning är att Johaug öser på för fullt, redan från start, för att inte tappa för mycket på Kowalczyk och Björgen.

Björgen siktade inte helt oväntat på att komma upp i rygg på Kowalczyk så fort som möjligt. Vi lär få se Kowalczyk och Björgen tillsammans stora delar av loppet och sedan ett led med åkare där Johaug blir lokförare. Återstår att se om Johaug klarar av att få någon lucka bakåt och kanske än mer intressant hur långt upp det blir till tätduon.

Både Björgen och Johaug nämnde att de säkrade för mycket i den isiga kurvan igår.

Inlagd: 2011-12-30, 13:11
Skriven av: Cigge

Gif… Visst kan man tycka detta är lustigt. Men det är ocenaer i skillnader på reurserna inom svensk och norsk skidåkning. Bara hotellnätterna för de norska åkarna under touren kostar lika mycket som hela svenska tourbudgeten:

http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2665206/norges-resurskross-i-tour-de-ski

Och då ska man va medveten om att Sverige förmodligen ligger rätt högt upp jämfört med andra länder.

Visst handlar inte allt om pengar. Men det kan va bra att känna till dom faktiska skillnaderna.

Inlagd: 2011-12-30, 13:18
Skriven av: Manne

Jag hoppas för allt i världen att vi får se en bättre sändning av längdloppen idag. Helt otroligt vad Vinterstudion har gått ner sig och inte minst vad gäller längdloppen. Var är allt snack inför loppen? Jag kanske är lite enögd, men längdskidor borde gå före alpint alla dagar i veckan.

Inlagd: 2011-12-30, 13:21
Skriven av: Cigge

Manne: Jeg skjønner at dette handler om ressurser. Men å sjekke om rommene har to enkeltsenger eller en dobbeltseng handler bare om planlegging.

Inlagd: 2011-12-30, 13:26
Skriven av: gif

Cigge>> Vänd på det. Vad skulle du säga om SVT bröt en femmil efter 47 km för att visa herrarnas första storslalomåk? De värderar nog alpint och längd lika högt. Men de visar hellre upplösningen i ena loppet än starten för blåbären i det andra. Däremot kunde de ju faktiskt visa båda med ljud och allt på Play. Sen hur FIS planerar in en slalom på 40 minuter är ju också intressant.

Inlagd: 2011-12-30, 13:29
Skriven av: JonasE

Enig gif. Det sjekker selv jeg når jeg drar på sykkelferie til Gran Canaria med sykkelkompiser.

Inlagd: 2011-12-30, 13:29
Skriven av: Tor

Det sedvanliga gnället mot Haag här inne. Lite trist måste jag säga. Sedan håller jag inte med Gabriel om synen på Grip. Det är väl snarare så att svensk damskidåkning har etablerat sig på en ny högre nivå de senaste tre åren som inte är jämförbar med hur det var tidigare. Visst är det lite upp och ner, och man kunde förvänta sig lite mer av en del, men jag tycker ändå det är en helt OK säsongsinledning av de svenska damerna.

Inlagd: 2011-12-30, 13:38
Skriven av: swestam

JonasE

Jo, jag kan förstå det på sätt och vis, men ska det inte gå att sända i SVT24 eller som du säger på SVT Play (med ljud)? Det skrivs mer om alpint på SVT:s hemsida och alpint snackas det mer om i TV. Pops är ju bra mycket mer intresserad och kunnig vad gäller alpint än vad han är inom längdskidor. Längdskidor borde ha gått om alpint i hierarkin, då Sverige har haft bra mycket större framgångar i längdskidor de senaste åren. Så stressat som det är i Vinterstudion den här säsongen har jag aldrig varit med om tidigare.

Inlagd: 2011-12-30, 13:43
Skriven av: Cigge

Swestam, den svenska damskidåkningen tog fart med Ingesson och Gunde, det är knappast något som Grip ska ha cred för. Sedan vill man ju alltid att utvecklingen ska fortsätta framåt, men det kanske inte går att förvänta sig det. Men det är ändå lite smärtsamt att se åkare ta steg tillbaka, som Haag och Rydqvist t ex.

Sen att Haag sätter för höga mål, ja det får man väl ha åsikter om, om man vill. Folk blir ju besvikna på henne när hon går ut och bygger upp förväntningar som inte infrias. Bättre att hålla låg profil och låta skidåkningen tala.

Inlagd: 2011-12-30, 13:45
Skriven av: Gabriel

Gif… Men även planering handlar om resurser. Fler anställda – mer tid till planering.

Med detta sagt finns det säkert saker att dra lärdom av och göra bättre inom svenska laget. Men jag tycker faktiskt man pratar för lite om skillnaderna i resurser. Som jag ser det håller det på att bli ett stort problem inom längdåkningen.

Inlagd: 2011-12-30, 13:47
Skriven av: Manne

Fint at Northug får enerom. Men at han har privatsjåfør og egen bil er jo bare dumt.

Når jeg tenker etter er det vel ikke en privatsjåfør. Det er vel Northugs servicemann gjennom alle år – Eirik Nossum som er ”sjåføren”.

Inlagd: 2011-12-30, 13:48
Skriven av: Tor

Gabriel – varför är det bättre att hålla låg profil och låta skidåkningen tala?

Människor fungerar olika.
Om du sitter i soffan och kollar på sändningen så blir du besviken om (t.ex.) Haag inte åker så bra som hon trott. Men det betyder inte att Haag per automatik måste byta sätt att vara inför en tävling eller säsong.

De åker inte för din skull.

Inlagd: 2011-12-30, 13:58
Skriven av: johan

Gabriel

Jag förstår att man kan störas på en som alltid sätter högre mål än vad resultaten visar. Personligen blir jag mer irriterad på att Kalla försöker dra ner förväntningarna på sig själv och vara ”nöjd” med ett halvdant lopp.

Inlagd: 2011-12-30, 14:00
Skriven av: Cigge

”Gabriel – varför är det bättre att hålla låg profil och låta skidåkningen tala?”

Det är bättre om man vill bli en uppskattad idrottsman/kvinna. Om man skiter i det så spelar det naturligtvis ingen roll. Då spelar ingenting någon roll.

”Människor fungerar olika.”

Jo tack.

”De åker inte för din skull.”

Det var som fan!? Då har jag massuppfittat.

Inlagd: 2011-12-30, 14:03
Skriven av: Gabriel

Cigge:
Helt otroligt vad Vinterstudion har gått ner sig och inte minst vad gäller längdloppen.”

Varken igår eller idag var det någon Vinterstudio. Det blir det först på söndag.

Inlagd: 2011-12-30, 14:11
Skriven av: SweTor

Swestam: Näe, nu vill du missuppfatta. Det är inte gnäll. Bara fakta. Jag gillar Haag men det går inte att säga att jag är bäst när man är inte är det. Klart man inte ska totaldissa sig själv men allt är inte ytterligheter. En topptio-plats är ingen dålig placering och det är nog där hennes kapacitet ligger.
Nu kör vi-GO SWEDEN

Inlagd: 2011-12-30, 14:11
Skriven av: Pelle M

Ser att vara ett nytt svensk vallafiasko. Finskorna däremot har kanonskidor.

Inlagd: 2011-12-30, 14:31
Skriven av: Stefan

Har Haag någon gång sagt att hon är bäst?

Inlagd: 2011-12-30, 14:32
Skriven av: jossa

är ju bara finskorna som har bra skidor…norskorna har inte heller några toppen skidor vad jag kan se

Inlagd: 2011-12-30, 14:34
Skriven av: jossa

Nä, men att hon ska åka bättre än vad gör.
Hyvä, hyvä. Det blir en blåvit dag bland damerna

Inlagd: 2011-12-30, 14:36
Skriven av: Pelle M

Jag undrar om Jonas Karlsson verkligen tycker att det är roligt med idrott? Det är inte dom vibbarna han sänder ut när han kommenterar direkt. Funderar starkt på att stänga av ljudet till nästa gång.

Inlagd: 2011-12-30, 14:46
Skriven av: Manne

Herregud! Hur länge ska Poromaa och hans underhuggare få förstöra?

Inlagd: 2011-12-30, 14:46
Skriven av: Fredrik

Jag säger bara:”Jaga jaga jaga!”

Gick ju bra.

Inlagd: 2011-12-30, 14:47
Skriven av: Gabriel

Jag tycker att Haag har skön inställning. Hon säger oftast att hon skall ge järnet och att det skall göra ont. Jag tror aldrig att jag har hört henne säga att hon skall vinna eller att hon är bäst.

Inlagd: 2011-12-30, 14:47
Skriven av: SweTor

Är lika less Blomqvist tycker han börjar bli utbränd som expert..

Inlagd: 2011-12-30, 14:49
Skriven av: jossa

Nä jag överdriver. Charmig är hon hur som helst.
Hur har det sett ut genom historien placeringsmässigt efter etapp 2 kontra epilogen? Hur låg Kalla till så här dags 2008?

Inlagd: 2011-12-30, 14:51
Skriven av: Pelle M

Hade varit kul att Bleckur på denna etapp. I övrigt Ok lopp av Lisa Larsen och Kalla. Övriga svenskor får rejält underkänt.

Inlagd: 2011-12-30, 14:53
Skriven av: swestam

Fredrik:
Det var inte någon som hade bra skidor idag och svenskorna hade knappast sämst.

Inlagd: 2011-12-30, 14:54
Skriven av: SweTor

Säger man att målsättningen är topp 5 i totalen så sticker man väl ut hakan. Det kan ju bli extra jobbigt då, om man åker riktigt kass.

Inlagd: 2011-12-30, 14:54
Skriven av: Gabriel

Då kalla vann var de jaktstart i fritt dag 2 då låg hon två efter björgen om jag mins rätt

Inlagd: 2011-12-30, 14:54
Skriven av: jossa

Gabriel varför skulle Haag inte kunna säga att hon har som målsättning topp 5 ? hon har ju kapacitet för de..

Inlagd: 2011-12-30, 14:55
Skriven av: jossa

Den kapaciteten har jag inte sett röken av på 1 år. Hon borde ju veta var hon står i förhållande till exempelvis Kalla.

Inlagd: 2011-12-30, 15:00
Skriven av: Gabriel

I Kuusamo var hon ändå topp 8 om du missat de Gabriel med de i tanke å vad man kunnat prestera tidigare tycker jag de är helt rätt av henne att satsa på topp 5

Inlagd: 2011-12-30, 15:03
Skriven av: jossa

Tycker Yvette gör det riktigt bra och har lyft sig jämfört tidigare år.

Inlagd: 2011-12-30, 15:07
Skriven av: swestam

de ser inte ut som något Hellner före idag ..tror canadensarna blir farliga

Inlagd: 2011-12-30, 15:10
Skriven av: jossa

Mäktig insats av damtränarna inför denna säsong. Att lyckas bryta ner toppdistansåkare som Haag och Rydkvist i atomer är ju en sorts prestation det med. Kallas klassiska är lika krampaktig nu som vid genombrottet, borde väl inte vara omöjligt att få fason på den. Dags att träna ihop med Ishida, Charlotte

Inlagd: 2011-12-30, 15:16
Skriven av: barterhallen

HELLNER SAXAR!!!

Inlagd: 2011-12-30, 15:20
Skriven av: Adrian

Blir en tung dag för Hellner. Manificat förvånar dock.

Inlagd: 2011-12-30, 15:27
Skriven av: uttern

Johaug var 36 sekunder efter Kowalczyk i fjol efter två etapper. I år är hon endast 5 sekunder efter. Jag har sagt det tidigare och jag tror Johaug blir livsfarlig.

Inlagd: 2011-12-30, 15:43
Skriven av: Cigge

Visste redan innan touren börja att vi kunde räkna med minst en bortvallning av vårt vallatream i ”världsklass” . På den fronten levererar de alltid. Bröööööl!

Inlagd: 2011-12-30, 15:43
Skriven av: Adrian

Northug och Cologna verkar inte ha allt för bra fäste de heller.

Inlagd: 2011-12-30, 15:45
Skriven av: uttern

Sugig spurt men kul med tyska framgångar.

Inlagd: 2011-12-30, 15:54
Skriven av: uttern

Johaug var hela 1,43 min efter Kowalczyk efter tre etapper i fjol. Hon kommer vara bra mycket närmare i år.

Inlagd: 2011-12-30, 15:58
Skriven av: Cigge

Superkul med Teichmann! En riktigt trevlig överaskning. Trevlig målgest också. Se och lär Petter.

Inlagd: 2011-12-30, 16:12
Skriven av: Gabriel

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values