17 juli 2011, av Jörgen

Juniortråden period 1 2011-12

FIS har släppt den första poänglistan för säsongen 2011-12, som gäller under perioden 1 juli till 25 oktober. Årgången 1991 har nu blivit förstaårsseniorer och årgången 1995 gör därmed entré. Förra juniortråden finns här. Listar de 5 främsta svenska juniorerna resp de 3 bästa i världen, FIS-poängen i distans, tidigare placering och poäng (sedan period 6) inom parentes, tjejerna först:

D20 (1992):

     
1 (1) Helene Jacob, Tyskland 52.87 (52.87)
2 (2) Christa Jäger, Schweiz 62.07 (62.07)
3 (3) Jelena Soboleva, Ryssland 65.87 (65.87)
18 (18) Caroline Glännerud 100.10 (100.10)
20 (21) Evelina Settlin 105.20 (105.20)
25 (26) Lisa Dahl 108.47 (108.47)
37 (40) Julia Jansson 130.14 (130.14)
38 (41) Moa Larsson 131.91 (131.91)
     

D19 (1993):

     
1 (1) Nika Razinger, Slovenien 87.74 (87.74)
2 (2) Teresa Stadlober, Österrike 90.29 (90.29)
3 (3) Hilde Losgaard Landheim, Norge 90.54 (90.54)
4 (4) Stina Nilsson 90.56 (90.56)
5 (5) Julia Svan 93.19 (93.19)
7 (7) Madeleine Thorn 97.06 (97.06)
12 (12) Maja Falk 121.46 (121.46)
13 (13) Sara Nordstrand 123.73 (123.73)
     

D18 (1994):

     
1 (1) Sofia Henriksson 83.87 (83.87)
2 (2) Lea Einfalt, Slovenien 94.13 (94.13)
3 (3) Jonna Sundling 106.34 (106.34)
6 (6) Jackline Lockner 124.47 (124.47)
13 (14) Lina Kardin 147.72 (147.72)
14 (15) Isabelle Persson 149.28 (149.28)
     

D17 (1995):

     
1 (1) Anamarija Lampic, Slovenien 118.83 (118.83)
2 (2) Anastasia Sedova, Ryssland 123.24 (123.24)
3 (3) Lisa Unterweger, Österrike 139.38 (139.38)
  (inga svenskor med än)  
     
     
     
     
     

H20 (1992):

     
1 (1) Adrien Backscheider, Frankrike 50.01 (50.01)
2 (2) Max Hauke, Österrike 52.01 (52.01)
3 (3) Scott Patterson, USA 53.91 (53.91)
10 (10) Daniel Svensson 70.47 (70.47)
20 (20) Karl-Johan Westerberg 81.11 (81.11)
21 (21) Carl Quicklund 83.43 (83.43)
25 (25) Niklas Persson 86.61 (86.61)
31 (32) Karl Edenroth 91.37 (91.37)
     

H19 (1993):

     
1 (2) Martin Weisheit, Tyskland 85.39 (85.39)
2 (3) Ryo Shimizume, Japan 85.48 (85.48)
3 (4) Roman Tarasov, Ryssland 85.91 (85.91)
13 (15) Rasmus Hörnfeldt 103.68 (103.68)
16 (18) Håkan Emilsson 106.49 (106.49)
20 (22) Oscar Ivars 108.13 (108.13)
26 (28) Karl-Johan Dyvik 119.23 (119.23)
39 (41) Pierre Ohlsson 129.36 (129.36)
     

H18 (1994):

     
1 (1) Sergej Malyshev, Kazakstan 82.90 (82.90)
2 (2) Kentaro Ishikawa, Japan 87.40 (87.40)
3 (3) Jens Burman 102.61 (102.61)
4 (4) Marcus Ruus 109.44 (109.44)
5 (5) Simon Lageson 112.19 (112.19)
6 (6) Gabriel Thorn 117.16 (117.16)
10 (10) Anton Hedlund 123.28 (123.28)
     

H17 (1995):

     
1 (1) Nikita Surkov, Ryssland 168.57 (168.57)
2 (2) Gaber Arh, Slovenien 193.94 (193.94)
3 (3) Miha Simenc, Slovenien 199.05 (199.05)
25 (26) Tobias Karlsson 346.16 (346.16)
     
     
     
     
     

24 kommentarer till ”Juniortråden period 1 2011-12”

Roligt att se många olika land ha lovande junioråkare, både ”nya” land som kan etablera sig på den högsta nivån – Japan, Slovenien och gamla bekanta som behöver påfyllning i leden USA, Schweiz, Österrike, Kazakstan, Frankrike, Tyskland.

Hoppas, hoppas att sporten växer :)

Och framför allt; kul med den svenska återväxten, heja! pojkar och flickor.

Inlagd: 2011-07-17, 15:28
Skriven av: skidjan

Stina slog landslaget inkl Ida I på en kort 400 m-sprinttävling för inte så längesedan och har redan en guldmedalj som sprinter. Kan mycket väl bli vår främste sprinter. Julia är snart ikapp med mängdträningen, blir hyperfarlig med sina gener. Före detta världsettan Thorn är ett frågetecken efter säsongen som varit. Sofia slutligen behöver det väl inte skrivas mera om. Bara att hoppas på att de fortsätter att utvecklas och att de alla får stöttningen de behöver från förbundets sida.

Inlagd: 2011-07-18, 00:17
Skriven av: Jörgen

Från elitlägret i Falun – länk

Inlagd: 2011-07-18, 00:21
Skriven av: Jörgen

Finns lite mer i dalademokraten om det lägret (inkl. video):

http://www.dt.se/sport/1.3693217-sattes-pa-plats-av-juniorer

Inlagd: 2011-07-18, 01:34
Skriven av: Benke Benbrott

– Tack för din röst!:D

Inlagd: 2011-07-18, 21:49
Skriven av: Malin

observera också att Tobias Karlsson leder sprintrankningen i 1995!

Inlagd: 2011-07-25, 20:58
Skriven av: Anton

Ingen direkt nyhet men Sollefteå SK får fin förstärkning på damsidan kommande säsongen genom 91;orna Marika Sundin från Delsbo och Elin Molin från Graninge-Alliansen.

Båda har visat mycket bra form på rullskidor i sommar.

Sollefteå får ett bra lag men först 2012-13 om Britta Norgren Johansson väljer att fortsätta.

Inlagd: 2011-09-05, 16:44
Skriven av: Elin

Nog tänker väl Britta fortsätta vad jag förståt tänker hon försäkera träna på så läge som möjligt sedan försöka hinna med några lopp iår..

Inlagd: 2011-09-05, 16:58
Skriven av: jossa

http://www.namdalsavisa.no/sport/article5722811.ece

Eldar Rönning länkade till den här artikeln: norsk kritik mot att juniorer tränar för hårt och har för mycket fokus på resultat i unga år.

Kanske är relevant utanför Norges gränser också. Håller med om mycket.

Inlagd: 2011-09-05, 19:20
Skriven av: Skidjan

Är det något med Britta som jag inte vet om?

Inlagd: 2011-09-05, 22:07
Skriven av: toriv

Britta ska bli mamma

Inlagd: 2011-09-05, 22:26
Skriven av: jossa

http://www.sweski.com/gravid-britta-satsar-vidare.4943465-184999.html

Inlagd: 2011-09-05, 22:35
Skriven av: jossa

Se där – trevligt! Förklarar hennes lite konstiga upplägg inför den här säsongen – jag blev liksom inte riktigt klok på det i våras…

Inlagd: 2011-09-05, 23:21
Skriven av: toriv

Apropå ingenting – Julia Svan deltog i pappas TV-lekprogram ”Fångarna på fortet”, går att se på denna länk i några dagar till:

http://www.tv4play.se/noje/fangarna_pa_fortet?title=fangarna_pa_fortet_del_6&videoid=2005477

Inlagd: 2011-09-11, 18:48
Skriven av: Jörgen

Jörgen:

Hon var ju bland de bättre man sett på fortet. Det kom inte heller som en chock att just hon skulle vara så atletisk.

Inlagd: 2011-09-11, 19:43
Skriven av: Benke Benbrott

Skidjan: Angående texten du länkade till… Mycket vettiga synpnkter! Jag tror faktiskt att det där med att inte dyrka tallanger är ännu viktigare i Sverige än i Norge. För urvalet i Sverige är så mycket mindre att vi verkligen behöver alla som är villiga att satsa på skidor.

Just därför är jag en av de som försöker avdramatisera betydelsen av de rankinglistor som brukar poppa upp här under juniortråden. För dom flesta är det tio år kvar tills dom ska va som bäst och då krävs det ju att man över huvud taget håller på då.

Inlagd: 2011-09-11, 20:45
Skriven av: Manne

Benke: Håller med dig, Julia var duktig förutom vad gäller gåtan, ungefär som ”Varför behöver pingviner inte frukta isbjörnar?”. Men det stod väl still i huvudet på henne pga stressen… :-)

När jag såg på det var jag dock mest skraj för att hon skulle skada sig på fortet helt i onödan, hur skulle det ha sett ut då?

Manne: Visst är rankningslistorna inte avgörande för hur bra de kommer att bli utan mycket kan hända, dock indikerar det hur bra de ligger till jämfört med ungefär jämnåriga just nu. Samma system används på seniornivå dvs FIS-poängen.

Inlagd: 2011-09-11, 20:56
Skriven av: Jörgen

Jörgen… Ja, men genom att lyfta fram rankinglistorna för juniorerna och ha dom som underlag för diskussion, sänder man också ut signalen att dom är väldigt viktiga. Och det bidrar givetvis till prestationsfokuseringen.

Inlagd: 2011-09-11, 22:12
Skriven av: Manne

Manne: Har aldrig verkat för att dessa listor ska verka ”väldigt viktiga” eller tunga. Mycket kan hända i unga år och det har jag skrivit flera gånger här på Skidpepp.

Som jag skrev tidigare, det ska tas som indikationer hur de ligger till just nu med någorlunda jämnåriga. FIS-listorna stämmer ofta väldigt bra, tycker att det är ett bra och fungerande system.

Sen anser jag inte att svenska killar och tjejer i övre tonåren ska skyddas alltför mycket utan ska få komma ut, tävla och bli härdade i konkurrensen internationellt. Kanske inte så tidigt som i 15-årsåldern men väl när de närmar sig de 20.

Men det är mina åsikter och respekterar förstås att det finns andra som tycker annorlunda.

Inlagd: 2011-09-11, 23:25
Skriven av: Jörgen

Vafan, man måste väl kunna diskutera att vissa är bra och framtidslöften utan att det ska ses som att man sätter världen på deras axlar. De flesta inser nog att mycket kan hända med åren, men det ändrar inte på det faktum att vissa är jävligt bra just precis nu.

Nu var inte det här riktat rakt av mot dig Manne utan bara en vädring från min sida.

Jörgen: Jag håller med dig. Man fostrar inga vinnare genom att hålla dem i handen tills de är 25. Det är elitidrottare de ska bli och tävling är liksom vad det handlar om.

Jag ser det enbart som positivt om unga löpare kan få känna på världscupen redan som 18-20-åringar. Framför allt när vi har så starka lag på dam- och herrsidan så att deras framträdanden sker i skymundan så att säga. Pallar man inte det minimala trycket så är det ändå inget vinnarvirke i den personen…

Det kan bli knepigare om det är som för Charlotte Kalla. Hon fick stor press på sig direkt för att vi var skit i övrigt på damsidan, men det klarade hon hyfsat…

Inlagd: 2011-09-12, 01:01
Skriven av: Benke Benbrott

Benke: Vi är inne på samma linje. När Kalla helt otippat vann Touren hade vi i stort sett bara ”Chock-Britta” på damsidan i längd.

Men Charlotte har visat sig vara av ett unikt virke vilket vi ska vara tacksamma över och hon går nu i täten för damerna. Ida, Haag, Falken, Brodin, Rydan och andra har kommit fram efteråt.

Tror att vi får se Sofia (längd, klassiskt), Julia (längd, fristil) och Stina (sprint) ta det berömda steget i Kallas skugga de närmaste åren. Julia och Sofia tror jag även kan bli riktigt allround och slå in sig i världseliten om de inte drabbas av skador.

Återstår att se när de slår igenom, om de gör det. Kanske får någon av dem åka i Sveriges färger redan i Sotji-OS. Annars efteråt.

Där har vi framtidskapitalet på damsidan. Thorn vill jag se göra framsteg denna säsong innan jag räknar in henne i det gänget, men har absolut inte gett upp hoppet om henne.

Inlagd: 2011-09-12, 02:02
Skriven av: Jörgen

Ja, detta kan komma att bli en gyllene generation för Sverige. Hoppas, hoppas!

Vad gäller Stina Nilsson och Julia Svan så ser jag de snarare som stora allround-talanger än något specifikt. Framför allt Stina kan komma att bli en riktigt, riktigt vass stafettavslutare.

Samtidigt tror jag man lätt glömmer bort andra i denna generation för att de överskuggas av dessa tjejer som bevisligen är i världsklass i sin åldersgrupp. Jonna Sundling t.ex.

Jag ser det som riktigt positivt även för de bakom att ha såna som Henriksson, Svan, Nilsson att tävla mot. Det blir ganska glasklart för dem vad som kommer att krävas för att slå sig in i diverse landslag i framtiden…

Konkurrens när den är som bäst!

Inlagd: 2011-09-12, 02:20
Skriven av: Benke Benbrott

Jörgen… När man skriver ”jag har absolut inte gett upp hoppet” om en tjej som bara gjort två säsonger som junior och som är rankad 7a(!) i världen, då tycker jag att man bidrar till prestationsfokuset. Då signalerar man att för att kunna bli någonting måste man tillhöra juniorvärldseliten som sexton- sjuttonåring.

Jag har inget emot att unga åkare som dominerat juniorskidåkningen får komma ut tidigt på världscuptävlingar. Däremot om man börjar förvänta sig resultat av dom.

Om man fokuserar allt för mycket på dom som gör resultat som ungdomar och yngre juniorer, är risken att man sänder ut signalen att det skulle vara kört för dom andra.

Inlagd: 2011-09-12, 08:38
Skriven av: Manne

En artikel med Julia Svan:

http://www.dt.se/nojekultur/1.3886522–vi-lekte-fangarna-pa-fortet-

Inlagd: 2011-09-12, 16:18
Skriven av: Benke Benbrott

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values