19 januari 2011, av Jörgen

Juniortråden period 4 2010-11

Maria Nordström

FIS har nu släppt poängen för period 4 som gäller under perioden 21 januari till 17 februari. Förra juniortråden finns här. Hur har det gått för våra 5 främsta juniorer resp de 3 bästa i världen sedan period 3? Sett till FIS-poängen i distans, tidigare plac och poäng inom parentes, tjejerna först:

D20 (1991):

1 (1) Heidi Weng, Norge 37.35 (37.35)
2 (2) Marjaana Pitkänen, Finland 65.98 (63.06)
3 (4) Lucia Anger, Tyskland 67.11 (65.98)
28 (25) Maria Nordström 106.36 (108.90)
30 (29) Johanna Meyer 108.47 (115.42)
31 (35) Elin Mohlin 108.75 (122.97)
43 (43) Emma Sjölander 125.11 (131.54)
44 (45) Emelie Cedervärn 125.85 (132.71)

D19 (1992):

1 (6) Helene Jacob, Tyskland 69.79 (100.66)
2 (12) Jelena Soboleva, Ryssland 81.35 (116.91)
3 (3) Theresa Eichhorn, Tyskland 83.37 (95.29)
23 (24) Evelina Settlin 123.74(134.05)
27 (20) Caroline Glännerud 130.92 (130.92)
29 (30) Moa Larsson 131.36 (139.32)
30 (23) Lisa Dahl 133.64 (133.64)
46 (46) Evelina Bångman 154.07 (166.39)

D18 (1993):

1 (1) Madeleine Thorn 85.73 (87.19)
2 (2) Teresa Stadlober, Österrike 92.56 (95.56)
3 (3) Nathalie Schwartz, Österrike 92.71 (99.97)
4 (6) Stina Nilsson 97.14 (105.83)
6 (4) Julia Svan 100.56 (103.14)
14 (9) Sofie Elebro 130.31 (130.31)
16 (12) Josefin Nilsson 131.67 (138.61)

D17 (1994):

1 (3) Lea Einfalt, Slovenien 115.56 (141.95)
2 (2) Sofia Henriksson 116.78 (140.91)
3 (1) Dahria Beatty, Kanada 128.83 (133.99)
4 (13) Jonna Sundling 147.19 (200.01)
5 (5) Isabelle Persson 151.02 (161.86)
13 (14) Moa Wikberg 171.55 (205.57)
17 (9) Jackline Lockner 174.21 (180.89)

H20 (1991):

1 (1) Didrik Tönseth, Norge 43.32 (43.71)
2 (2) Thomas Wick, Tyskland 47.22 (48.36)
3 (3) Alexis Jeannerod, Frankrike 50.26 (58.03)
20 (26) Gustav Eriksson 81.66 (90.74)
25 (21) Simon Andersson 86.39 (86.39)
33 (32) Simon Persson 91.61 (95.89)
35 (43) Simon Hallström 93.11 (102.26)
39 (27) Simon Sveder 95.85 (94.15)

H19 (1992):

1 (1) Ilvo Niskanen, Finland 53.51 (53.51)
2 (10) Sindre Björn Skar, Norge 67.36 (86.33)
3 (11) Max Hauke, Österrike 68.92 (89.41)
8 (7) Daniel Svensson 75.51 (81.80)
14 (8) Jack Impola 82.16 (82.16)
15 (12) Carl Quicklund 84.13 (91.15)
20 (28) Karl-Johan Westerberg 90.80 (106.11)
22 (23) Karl Edenroth 92.19 (102.09)

H18 (1993):

1 (2) Edi Dadic, Kroatien 87.32 (91.63)
2 (1) Artem Maltsev, Ryssland 95.07 (86.57)
3 (6) Daniel Herzog, Tyskland 100.37 (106.26)
4 (4) Håkan Emilsson 101.19 (103.69)
14 (12) Rasmus Hörnfeldt 111.60 (124.68)
17 (9) Oscar Ivars 112.00 (112.00)
29 (23) Karl-Johan Dyvik 130.39 (140.52)
30 (21) Pierre Ohlsson 131.60 (138.21)

H17 (1994):

1 (2) Sergej Malyshev, Kazakstan 82.90 (100.50)
2 (1) Kentaro Ishikawa, Japan 83.69 (90.16)
3 (3) Jens Burman 115.75 (141.60)
4 (4) Gabriel Thorn 126.86 (143.96)
5 (6) Anton Hedlund 130.44 (147.35)
10 (8) Marcus Ruus 146.31 (160.20)
18 (12) Emil Svensson 180.99 (193.04)

142 kommentarer till ”Juniortråden period 4 2010-11”

Gabriel Thorn i H17 – är det Madeleines bror eller släktning?

Maja Falk trillade ut från svenska topp 5 i sin åldersklass (93), man skulle kunna tro att hon satsar på sprint (som storasystern) men där har hon ännu högre FIS-poäng (208).

Sofia Henriksson fortsätter sänka sina FIS-poäng mycket (-24 denna gång).

Inlagd: 2011-01-19, 23:54
Skriven av: Jörgen

En AB-artikel från förra året (hade inte läst den förut), om Julia Svan som inspirerats av Anna Haag och om jobbiga jämförelser med pappa Gunde – länk

Inlagd: 2011-01-20, 00:38
Skriven av: Jörgen

Det ser bra ut iaf de yngre årgångarna. ni som varit med ett tag, brukar bra juniorer vara bra seniorer. lite halvtaskiga resultat som junior ska väl inte hindra dem från att satsa på. är inte både Hellner och rickardsson s.k late-bloomers?

Inlagd: 2011-01-20, 10:31
Skriven av: mindotterblirnästaKalla

På damsidan bukar junior och seniorframgång oftast hänga ihop. Fast det finns många undantag ex. Kowalczyk har inga jätteframgångar på JVM.

På herrsidan är det lite annat. Det finns många JVM guldmedaljörer som inte riktigt lyckats ta steget som senior. Och många duktiga senioråkare som inte glänste som juniorer.

Inlagd: 2011-01-20, 10:44
Skriven av: Frans

Tackar…

Inlagd: 2011-01-20, 11:00
Skriven av: mindotterblirnästaKalla

Frans:

Fast polskan började väl sin skidsatsning väldigt sent. Har för mig att jag läst att hon inte ens stått på skidor förrens tonåren.

Inlagd: 2011-01-20, 22:30
Skriven av: Benke Benbrott

Kowa började som löpare och var en framgångsrik sådan. Men konkurrensen var hård i Polsk fridrott och hon övertalades att satsa på längdåkning. Det var ju ett lyckat byte.

Inlagd: 2011-01-20, 22:36
Skriven av: nisse

Jonnna sundhling tar stora kliv trodde inte att hon var lika bra i klasikt som i skaten.

Inlagd: 2011-01-21, 22:52
Skriven av: Loke

Loke; Vad baserar du det på?

Vad jag sett har visserligen Jonnas klassiska åkning gått förbättrats men hon är klart bättre i fritt.

Men hur stavar du Jonna Sundling?

Inlagd: 2011-01-21, 23:19
Skriven av: Elin

Jag har just sett Tjejerna åka Graningeloppet.
Intervallstart klassisk 10 km.

Sofia givetvis bäst men Evelina och Elin riktigt bra.

Jackline visade åter att klassisk inte är hennes modell.

D17-18

Sofia Henriksson Strömnäs 31,17
Jackline Lockner Graninge-Alliansen 33,06
Agnes Åsander-Grahn Hudik 34,34

D19-20

Evelina Settlin Hudik 31,54
Elin Mohlin Graninge-Alliansen 31,54
Caroline Glännerud Domnarvet 32,25

Inlagd: 2011-01-22, 14:36
Skriven av: Elin

Tycker ändå att vara 1,39 efter henrikson,är ett fall framåt för Lockner.Ursäkta Elin är nog inte så noga med stavningen sry,Min analys av Jonna baserar jag på loppet i Torsby,där hon med avslappnad teknik(ingen stress) körde ett väldigt bra klassiskt lopp.

Inlagd: 2011-01-22, 19:17
Skriven av: Loke

Sen till Jörgen,,, Är inte henrikson med så är det ingen värdemätare???allt vi gör på denna sida är att spekulera. Att marika sundin som blev 3a i torsby(med snabbare tid än Hänrikson) inte skulle vara en bra värdemätare, då vet jag inte vad som är. Om så är fallet så är det värdlöst att köra lopp där thorn ,Nilson,Henrikson inte deltar.

Inlagd: 2011-01-22, 19:24
Skriven av: Loke

Loke: Inte illa ment men de tre 93:orna (Thorn, Nilsson och Svan) samt 94:an Henriksson kör för det mesta bättre än 91:orna och 92:orna, därför är de bra värdemätare.

Inlagd: 2011-01-22, 19:30
Skriven av: Jörgen

Jag tycker det är oförskämt mot de tävlande att felstava deras namn gång på gång.

”Marika Sundin blev 3;a och snabbare än …..” ???

Inte lätt att jämföra masstartloppen i Torsby.
D17-18 som ”maskat” lite på första varvet körde några sekunder snabbare än D19-20 på andra varvet.
Från där jag stod knappt 2 km från mål åkte de 18 sek. snabbare.

Inlagd: 2011-01-22, 20:17
Skriven av: Elin

Jag har skummat resultatlistor från gångna helgen.

Förutom de som åkte Graningerundan, se ovan, hittar jag bara Julia Svan som åkte 5 km fritt med intervallstart i Järnaspelen. Hon vann med 53 sek före Maj Dahlqvist Domnarvet.

Flera t.ex. Madeleine Thorn har DNS efter tävlingarna i Torsby.

Två och en halv veckas tävlingsvila före JVM. Tveksamt eller…..

Inlagd: 2011-01-24, 11:28
Skriven av: Elin

Nu är en tråd skapad om JVM/U23

Inlagd: 2011-01-24, 12:05
Skriven av: Jörgen

Elin,den där sista felstavningen var menat som ett skämt,skulle aldrig på något sätt hysa någon disrespekt för någon som håller på med längdskidåkning i elitnivå,Tror inte någon annan sport förutom möjligen simmning kräver en sådan belastning av en person.Nu till något roligare.
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DHmFFujfnNwM&h=c3056

Inlagd: 2011-01-24, 19:08
Skriven av: Loke

Gabriel Thorn H-17 är kusin med Madeleine.

Inlagd: 2011-01-29, 10:07
Skriven av: kul

Juniorlandskampen drog igång i kväll med sprintprologer. Kvartsfinalerna börjar klockan 18.00.

Livetjänst:
http://www.sintorhb.se/online/index.htm

Inlagd: 2011-02-04, 17:41
Skriven av: Benke Benbrott

Benke: Tack för länken!

Ser att de som deltog i JVM inte är med. Och Julias efternamn stavas fel… Lite synd, blir då B-laget som deltar i juniorkampen.

Andrus Veerpalus dotter Anette är däremot med (96:a!), hon blev 27:a i prologen ser jag.

Inlagd: 2011-02-04, 17:46
Skriven av: Jörgen

Varsågod!

Jo, Julia Svan var ju tvåa i prologen. Dock med ett felstavat efternamn.

Inlagd: 2011-02-04, 17:49
Skriven av: Benke Benbrott

Jo, det hade varit kul att få jämföra våra bästa med Norge och Finland.

Norskorna som är med är helt klart bra. Både hon Hilde Landheim och Linn Eriksen har vid ett flertal tillfällen gjort det riktigt bra mot sådana som Öyre Slind och Ragnhild Haga, så det är inga dåliga talanger.

Landheim:

http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?sector=CC&listid=&competitorid=156791&type=result

Linn Eriksen:

http://www.fis-ski.com/uk/604/613.html?sector=CC&listid=&competitorid=169637&type=result

Har inte orkat kolla upp några fler.

Inlagd: 2011-02-04, 18:01
Skriven av: Benke Benbrott

Julia finns med som en preferens men kan de inte stava hennes namn rätt, det här går i Örnsköldsvik och hennes efternamn torde inte vara alldeles okänt där?

Hon slutade iaf tvåa bakom Landheim. Eriksen slogs ut i Svans semifinal. Icke uttagna Emma Gustafsson slutade fyra, före alla uttagna svenska tjejer utom Svan.

Inlagd: 2011-02-04, 19:31
Skriven av: Jörgen

Julia Svan vann ju! Dubbelt norskt bland herrarna med Håkan Emilsson på tredje.

Flickor: http://www2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_329583/cf_359/Damres.PDF

Pojkar: http://www2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_329584/cf_359/ResHerr.PDF

Inlagd: 2011-02-04, 21:14
Skriven av: Benke Benbrott

Grattis o mycket bra kört av Julia Svan,även bra kört av Josefin Nilson och Jonna Sundling i landslaget.I övrigt tycker jag att landslagsåkarna presterade med tvekan godkänt då flera av nationella åkarna presterade mycket bättre,Emma Gustavson bäst bland dom med en imponerande stakning på hyllan och upplopp.Andra nationella åkare som slog landslags åkarna var Moa Wickberg(alltid bra i sprint)Isabell Person och Jackline Lockner(Klassikt Elin!!!??!!!)

Inlagd: 2011-02-04, 22:31
Skriven av: Loke

Måste ha kollat fel resultatlistor tidigare.

Om Julia vann kan man ju undra hur det skulle ha sett ut om Thorn, Stina och framför allt Sofia H varit med… Helsvensk pall!

Inlagd: 2011-02-04, 22:37
Skriven av: Jörgen

Tror att Möjligen Stina varit före svan i dag.Har svårt att se någon annan som kunnat utmana svan idag,Sååå överlägsen var hon på upploppet.

Inlagd: 2011-02-04, 22:58
Skriven av: Loke

Så du var på plats, Loke?

Hur såg herrfinalen ut?

Inlagd: 2011-02-04, 23:08
Skriven av: Benke Benbrott

Missade den pga busshämtning :/

Inlagd: 2011-02-04, 23:10
Skriven av: Loke

Kan medela att en amerikan stakade axeln ur led i prologen,men fullföljde loppet,Imponerande!!!

Inlagd: 2011-02-04, 23:13
Skriven av: Loke

Tack för rapporten iaf, Loke!

Och idag vann Sofia Henriksson 5 km, fritt, tävlandes för sitt klubblag, med Svan på tredje!

Total svensk-norsk dominans med Finland på efterkälken.

http://www.sintorhb.se/online/index.htm

Inlagd: 2011-02-05, 12:33
Skriven av: Benke Benbrott

Enligt livetjänsten blev det delad seger i herrloppet över 10 km. Håkan Emilsson och norrmannen Håvard Solås TAUGBÖL (vilket jävla namn). Oscar Ivars på tredje som inte gick i landslaget.

Överlag en svagare insats av landslagslöparna jämfört med de som representerade sina klubbar.

Inlagd: 2011-02-05, 13:38
Skriven av: Benke Benbrott

Korta filmer från sprinten:

Flickor:

http://www.youtube.com/watch?v=ma3JNi_0rWA

Pojkar:

http://www.youtube.com/watch?v=U47gyimG2qc&feature=related

Inlagd: 2011-02-05, 14:12
Skriven av: Benke Benbrott

Om jag förstod reglerna rätt så döms Emilson som segrare pga tidigare start nr. :)

Inlagd: 2011-02-05, 14:41
Skriven av: Loke

Loke: Grymmt sätt att avgöra vem som vinner. De skulle istället få köra ett spurtvarv mo varandra inne på stadion efter målgång.

Inlagd: 2011-02-05, 14:45
Skriven av: Joel Burman

Jag är på plats och skrev under JVM/U23 i Otepää.

Flyttar det hit.

Från juniorlandskampen;

Tänka sig, hon som säger att hon inte kan åka skate vann.

Idag hade Sofia en mer synkroniserad fot och stavisättning. BRA!

1 Sofia Henriksson Strömnäs 13:58.6
2 Thea Murud Norge 14:05.1
3 Julia Svan Sverige 14:08.1
4 Hilde Landheim Norge 14:21.4
5 Sara Nordstarand Sverige 14:23.4
6 Linn Eriksen Norge 14:25.7
7 Ingvild Skare Thygesen Norge 14:30.5
8 Jonna Sundling Sverige 14:34.8
9 Jackline Lockner Graninge-A. 14:37.9
10 Reetta Oinonen Finland 14:39.4

Obs, Sofia och Jackline ingår inte i laget.
——–
Det strulade när jag skulle rapporter H17-18. Batteriet.
Håkan Emilsson och Håkan Solås Tagubøl delade segern med Oscar Ivars Dala-Järna som trea, slagen med 9,1 sek.

Julia Svan heter hon.

Arrangören har både i start- och resultatlistan skrivit TVÅ fel i hennes efternamn.

Swahn!

Svagt och nonchalant!

Inlagd: 2011-02-05, 14:55
Skriven av: Elin

Japp,hårt att förlora pga lottningen,samtidigt hade norrbaggen har en fördel av att hela tiden ha Emilssons resultat att gå på.Är lite kluven vad jag tycker i denna fråga.

Inlagd: 2011-02-05, 14:58
Skriven av: Loke

Morgondagens stafettlag (klassisk + 2 x fritt)

D17-18

Lag 1:
Sara Nordstrand, Jonna Sundling , Julia Svan.
Lag 2:
Josefin Nilsson, Sofie Elebro, Maja Falk

H17-18

Lag 1:
Rasmus Hörnfeldt, Marcus Ruus, Håkan Emilsson
Lag 2: J
ens Burman, Gabriel Thorn, Karl-Johan Dyvik.

Inlagd: 2011-02-05, 18:40
Skriven av: Elin

rumors are spoken that Lockner kommer att delta för norge 2,pga sjukdom.

Inlagd: 2011-02-05, 19:34
Skriven av: Loke

Vad månne det bli av Sofia? Hoppas att hon har fått blodad tand efter sina framgångar denna vinter och väljer längd även framöver.

Elin: Du som är där, kan/vill du kanske göra en improviserad intervju med Sofia och/eller ev andra på plats? Oskar har nog inget emot att du blir krönikör/reporter för Skidpepp…

Inlagd: 2011-02-05, 20:53
Skriven av: Jörgen

Sofia om dagens lopp

http://sofiaphoto.blogg.se/2011/february/nordic-junior-competition.html

Inlagd: 2011-02-06, 01:22
Skriven av: Joel Burman

Jörgen/Tyvär så åkte sofia till sollefteå efter priscermonin,”inga stafetter måste träna ett dubbelpass på söndag inför OS”

Inlagd: 2011-02-06, 08:34
Skriven av: Loke

Sverige bäst i dag igen.

Sprang förresten över det amerikanska juniorlaget’s blogg. Det juniorlag som alltså är på plats i Ö-vik.

De startade sin uppladdning i Östersund boendes på camp Södergren. Och de skryter friskt om Sverige och Östersund. Kul!

Flitigt uppdaterad och med mycket bilder. Kul att läsa om Sverige och tävlingarna från ett annat perspektiv.

http://usaj1team.blogspot.com/

Inlagd: 2011-02-06, 12:11
Skriven av: Benke Benbrott

Loke; Visst måste Sofia träna liksom Madeleine, Håkan och Rasmus.

Dessa fyra 17-18-åringar ska under ungdoms-OS åka 4 tävlingar på 5 dagar.

14/2 Måndag; 7,5/10 km klassiskt
Tisdag; sprint klassiskt
Torsdag; 5/7,5 km fritt
Fredag; mixed-stafett 4 x 5 km, stil framgår inte vad jag kan se.

Varför skickar Sverige bara två flickor och två grabbar?
Enligt inbjudan får det vara 4 + 4.

Förutsätter att reserverna Marcus Ruus och Stina Nilsson får stanna hemma som meddelats tidigare.
De är anmälda till Scandic cup i Falun kommande helg.

Andra nationer som t.ex. Norge har tagit ut 4 + 4.

Hur är det med Skidförbundets ekonomi och omdöme?

Inlagd: 2011-02-06, 23:34
Skriven av: Elin

Ekonomin är nog svår att uttala sig om rent faktiskt, men vi vet ju alla att den relativt Norge är en skrämmande liten. Orättvist, men samtidigt naturligt, att vi alltid jämför oss med dem alltså.

Inlagd: 2011-02-06, 23:39
Skriven av: toriv

Varför pressa så unga åkare till fyra lopp på fem dagar?

Jag hoppas att ledarna/åkarna har omdömet att stå över någon dag.

Inlagd: 2011-02-06, 23:44
Skriven av: Elin

Benke: För de unga amerikanarna måste denna upplevelse vara fantastisk. Deras sport existerar nästan inte alls vad gäller speciellt media i Staterna, förstår deras hänförelse – måste ha känts som om de kom hem.

USA har haft EN enda stor längdåkare i modern tid om man inte räknar med Kikkan Randall och han kom på detta med skejtning: Bill Koch.

Inlagd: 2011-02-06, 23:44
Skriven av: Jörgen

Blir spännande att se hur det går för Sofia och Thorn i ungdoms-OS! Svenska skidförbundet har mycket mindre resurser än det norska.

Förra året skickades inga svenskar till U23-VM men i år gjorde de det så lite bättre verkar det ha blivit iaf.

Vad gäller att ”pressa unga åkare” tror jag det bara är bra, de behöver härdas inför framtiden. Tar de helt slut och Brinkar sista dagen så må det vara hänt.

Inlagd: 2011-02-06, 23:51
Skriven av: Jörgen

Håller med Jörgen att det inte gör något att det blir många tävlingar. Det viktiga är inte resultaten utan att de får vara där och lära sig saker. Däremot är det ju tveksamt att inte ta ut fler om man får ställa upp med fler i loppen.

Inlagd: 2011-02-06, 23:56
Skriven av: toriv

Jörgen:

Just så tolkar jag deras inlägg också. Det verkar ha varit njutbart för dem!

Jag kikade lite på tablån på Eurosport under Ungdoms-OS och det verkar som att sprinttävlingen sänds live. Dock ingenting annat. Förhoppnings kanske tablån inte är spikad.

Tis 15/02 kl. 13:00 går iaf sprinten.

http://tv.eurosport.se/tvschedule.shtml

Inlagd: 2011-02-07, 14:13
Skriven av: Benke Benbrott

Väldigt dåligt att inte skicka fullt lag!
1 sjuk och sverige kan inte ställa upp i stafetten.

Inlagd: 2011-02-07, 16:01
Skriven av: simon

Elin är inte oxå tävling en form av träning? menade att det skulle varit väldigt roligt att fått se sollefteå kanske vinna staffetten :).Hadde nog inte så fel i min analys efter norrskog cup angående Lageson och Lockner.

Inlagd: 2011-02-07, 16:50
Skriven av: Loke

Angående frågan om undoms-os tror jag att det helt o hållet är en ekonomisk fråga,tror att skidförbundet borde snegla lite på skidskyttarna som lyckats marknadsföra sin sport på ett makalöst sätt.Inte för att föringa deras insatser,men tror inte mer än en hanfull skulle klara sig bland dom 40 bästa i en världscup i skidor.

Inlagd: 2011-02-07, 17:11
Skriven av: Loke

En förkylning eller skada hos någon av våra fyra innebär att det inte blir någon stafett.
Synd i så fall.

Varje nation får bara ställa upp med ett lag om jag tolkar reglerna rätt trots att de flesta har åkare för två lag.

FIS verkar ha missat att det är en mixed-stafett. De har 4 x 5 km för både pojkar och flickor.

Inlagd: 2011-02-07, 18:23
Skriven av: Elin

Kollade svenska truppen till ungdoms-OS kommande vecka.

Alpint har anmält 4 flickor + 4 pojkar

Skidskytte; 4 + 4

Längd; 2 + 2

Konståkning 1 + 1

Sverige deltar inte i backe, nordisk kombination, snowboard och ishockey

Jag börjar tro att det är ett SOK-projekt och inte de enskilda förbundens.
Truppchefen, assisterande d:o samt sjukgymnasten har nämligen beteckningen SOK

Inlagd: 2011-02-08, 20:38
Skriven av: Elin

Elin: Tror också att det är SOK som står för fiolerna men snålt att bara skicka fyra längdåkare när de skickar 8 skidskyttar resp alpina åkare…

De kunde gott ha tagit ut Stina och Julia också. Men jag är förstås partisk i frågan…

Inlagd: 2011-02-08, 20:48
Skriven av: Jörgen

Visst är det SOK som tagit ut truppen

http://www.sok.se/nyheter/nyheter/nyheter2009/truppentillungdomsosklar.5.3b2199f612cba408642800010909.html

Jag som skyllde på skidförbundets snålhet.

Jörgen; håller med betr. Stina och Julia

Inlagd: 2011-02-08, 20:55
Skriven av: Elin

Det känns betryggande att det finns 14 st Thorn’s tävlandes för Bengtsfors Bois :)

http://skidresultat.se/Default.asp?cat=search&namn=thorn&klubb=bengtsfors&tavl=T%E4vling&andra=S%F6k

Inlagd: 2011-02-08, 21:04
Skriven av: Benke Benbrott

…några felstavade och ej aktiva iofs, men det finns nog lite talang där inför framtiden också…

Inlagd: 2011-02-08, 21:06
Skriven av: Benke Benbrott

Det är 5st thorn som är aktiva,just nu.
men de är väll Viktor,Gabriel och Madeleine som är de som är bäst just nu, sedan 2 yngre som kommer snart med.

Inlagd: 2011-02-08, 21:57
Skriven av: jag

Instämmer med dig Jörgen,tycker att Stina visat mer än thorn i år,våran bäste sprinter på damsidan.Sen tycker jag att Svan efter hennes mycket starka landskamp i övik borde fått chansen.Alltså Sofia,Stina,Thorn o Svan i den ordningen.

Inlagd: 2011-02-08, 22:55
Skriven av: Loke

En intressant artikel:

http://www.namdalsavisa.no/sport/article5481541.ece

Inlagd: 2011-02-10, 11:11
Skriven av: Manne

Skidförbundet skriver idag;
”Tyvärr får Sverige bara skicka fyra längdåkare, två tjejer och två killar. Önskan hade naturligtvis varit att fler skulle få chansen”

Svag argumentation av förbundet.

Hur lyckades skidskytte och alpint få med 8 vardera?

Inlagd: 2011-02-11, 00:58
Skriven av: Elin

Elin: Jag håller helt med dig!

Skidskytte och alpint har aldrig varit större än längdåkning (förutom under en viss Ingemars glansdagar då skolor stannade upp i Sverige), hur kunde de få med flera?

Synnerligen märkligt och trist för Stina och Julia!

Inlagd: 2011-02-11, 02:03
Skriven av: Jörgen

Listar några av Sofias och Madeleines konkurrenter vid ungdoms-OS som börjar på måndag.

Norge; Tea Krokan Murud, Hilde Landheim, Linn Eriksen, och Silje Theodorsen,

Finland; Reetta Oinonen, Leena Nurmi och Sanna Martikkala

Ryssland; Lilia Vasilieva, Evgenija Oschepkova och Alisa Zhambalova.

Slovenien; Lea Einfalt och Nika Razinger,

Österrike; Teresa Stadlober och Nathalie Schwarz

Tjeckien; Petra Novakova

Jag har inte hittat de finska och ryska lagen men gissar enligt ovanstående.

Svårtippat eller……..

Inlagd: 2011-02-11, 18:42
Skriven av: Elin

Ändrat lite i min lista över några av Sofias och Madeleines svåraste konkurrenter vid ungdoms-OS som börjar på måndag.

Norge; Tea Krokan Murud, Hilde Landheim, Linn Eriksen, och Silje Theodorsen,

Finland; Sanna Martikkala, Saana Kemppainen, Leena Nurmi och Hanna Varjus

Ryssland; Lilia Vasilieva, Evgenija Oschepkova, Polina Kovaleva och Victoria Kalinina

Slovenien; Lea Einfalt och Nika Razinger,

Österrike; Teresa Stadlober och Nathalie Schwarz

Tjeckien; Petra Nováková

Följande länder har fyra tjejer anmälda; Finland, Frankrike, Italien, Norge, Lettland, Rumänien, Ryssland, Schweiz, Slovenien, Slovakien, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ukraina, Vitryssland och Österrike.

Estland och Polen har tre anmälda.

Litauen, Armenien, Kroatien och Sverige två anmälda.

Bosnien-Herzegovina, England, Grekland och Bulgarien en anmäld.

OTROLIGT att T.ex. Turkiet har fyra medan den lilla skidnationen Sverige har två.

Otroligt!

Inlagd: 2011-02-11, 23:36
Skriven av: Elin

Haha bra sammanställning Elin. Man kan ju verkligen fundera hur de resonerat. Tea Krokan Murud måste för övrigt vara det coolaste skidnamnet på riktigt länge.

Inlagd: 2011-02-12, 11:34
Skriven av: Stakhataren Burman

Tycker ni Ungdoms-OS är viktiga tävlingar?

Inlagd: 2011-02-12, 13:32
Skriven av: Manne

Manne: Årets viktigaste näst efter senior Wm hahaha. Vilken korkad fråga klart det är en viktig tävling!

Inlagd: 2011-02-12, 13:46
Skriven av: Stakhataren Burman

Manne:

UOS känns ganska b-betonat ärligt talat. JVM känns mycket större.

Inlagd: 2011-02-12, 15:34
Skriven av: Kent

Är det någon som har fungerande Live-resultat från juniorcupen i Falun?

Inlagd: 2011-02-12, 15:47
Skriven av: Kent

Joel… Det är väl en intressant fråga tycker jag. På vilket sätt tycker du det är viktigt?

Inlagd: 2011-02-12, 15:57
Skriven av: Manne

Kent:
Funkar Live-resultaten nu?
För mig gick de inte se placeringarna ett tag, men nu funkar den bra för mig.

Inlagd: 2011-02-12, 16:01
Skriven av: affe

Affe:

Funkar inte, ”sidan kan inte visas”. Konstigt.

Vilka killar var först i h19-20 kvartarna? har du ork att framföra de till mig ? : )

Inlagd: 2011-02-12, 16:03
Skriven av: Kent

Alltså, vilka kvalificerade sig till semi.

Inlagd: 2011-02-12, 16:04
Skriven av: Kent

Det är lite skumt för mig med, men lyckades få fram resultat genom att låtsas att placeringarna står med vit text och försöka ”markera” det hela så är det som sidan uppdateras… skumt..

menmen,vidare till Eemi 1 H19-20 är
J Ringsby
P Femling
K-J Westberg
S Andersson
J Sundin
S Persson

Semi 2, H19-20
E Johansson
C Quicklund
G Eriksson
E Linell
D Nordström
A Forss

Inlagd: 2011-02-12, 16:11
Skriven av: affe

Tack så mycket Affe!

Mitt största intresse ligger dock i D19-20, har du koll på hur de gått där än så länge?

Inlagd: 2011-02-12, 16:14
Skriven av: Kent

H17-18 till Semi 1
A Hedlund
H Casserlund
N Persson
O Andersson
P Millestu
E Söderlund

H17-18 till Semi 2
K-J Dyvik
O Ivars
J Holmqvist
G Thorn
P Ohlson
E Alvebro

Jag får väl reservera mig för fel eftersom sidan verkar lite skum, men resultaten verkar rimliga i alla fall.

Inlagd: 2011-02-12, 16:14
Skriven av: affe

D19-20 verkar, som jag kan se, vara inne i
4e heatet. Återkommer då semifinalplatserna är klara.

Inlagd: 2011-02-12, 16:16
Skriven av: affe

D19-20 Till semi 1:
J Meyer
E Settlin
C Glännerud
M Sundin
A Janjons
L Dahl

D19-20 Till Semi 2:
M Nordström
E Mohlin
E Cedervärn
M Larsson
J Jansson
L Persson

Inlagd: 2011-02-12, 16:22
Skriven av: affe

Thorn sjuk, Stina Nilsson in som reserv till U-OS.

Inlagd: 2011-02-12, 16:30
Skriven av: Kent

Fungerar riktigt bra men lite långsamt från en våffelstuga uppe på fjället.

Inlagd: 2011-02-12, 16:36
Skriven av: Elin

Vägrar fungera för mig, kan inte förstå varför.

Semifinalerna borde börja närma sig?
Resultat från dom?

Inlagd: 2011-02-12, 16:37
Skriven av: Kent

D17-18 Till semi 1:
E Gustafsson
J Lockner
S Nordstrand
J Lindblom
S Elebro
K Olsson

D17-18 Till Semi 2:
J Sundling
M Falk
M Dahlqvist
J Svan
I Persson
F Sivermark

Inlagd: 2011-02-12, 16:38
Skriven av: affe

Dig kan man lite på Affe!
Väntar spänt på semi resultat.

Inlagd: 2011-02-12, 16:40
Skriven av: Kent

Resultat Semi 1 H19-20
P Femling
K-J Westberg
S Andersson
S Persson
J Ringsby
J Sundin

Inlagd: 2011-02-12, 16:45
Skriven av: affe

Resultat Semi 2 H19-20
C Quicklund
E Johansson
G Eriksson
E Linell
A Forss
D Nordström

Inlagd: 2011-02-12, 16:46
Skriven av: affe

Ganska brutalt med en bana för tjejerna på över 3:30 min. Längre löptid än samtliga VC- och Sverigetävlingar i år. Oavsett ålder.

Inlagd: 2011-02-12, 16:51
Skriven av: Benke Benbrott

Mjo, men dock lika för alla. Var ju detsamma i Bruksvallarna i höstas.

Inlagd: 2011-02-12, 16:53
Skriven av: Kent

Jo, så klart. Jag kan se både för- och nackdelar med hårda banor.

Inlagd: 2011-02-12, 16:56
Skriven av: Benke Benbrott

Banorna blir längre och hårdare. Trökigt i min mening, blir inte riktig sprint. Särskilt inte på herrsidan.

Inlagd: 2011-02-12, 16:57
Skriven av: Kent

tre bästa i varje semi till final, övriga till b-final.

H17-18 Semi 1
A Hedlund
O Andersson
H Casserlund
P Millestu
N Persson
E Söderlund

väntar in Semi 2,men den verkar inte uppdaterat på ett tag…

Inlagd: 2011-02-12, 16:59
Skriven av: affe

H17-18 Semi 2
E Alvebro
K-J Dyvik
J Holmqvist
O Ivars
G Thorn
P Ohlson

Inlagd: 2011-02-12, 17:05
Skriven av: affe

D19-20 semi 1:
J Meyer
M Sundin
E Settlin
L Dahl
A Janjons
C Glännerud

D19-20 Semi 2:
M Nordström
E Mohlin
E Cedervärn
M Larsson
J Jansson
L Persson

Inlagd: 2011-02-12, 17:06
Skriven av: affe

D17-18 semi 1:
J Lockner
E Gustafsson
S Nordstrand
J Lindblom
S Elebro
K Olsson

D17-18 Semi 2:
I Persson
J Svan
M Falk
J Sundling
M Dahlqvist
F Sivermark

Inlagd: 2011-02-12, 17:08
Skriven av: affe

H19-20 A-final
G Eriksson
E Johansson
K-J Westberg
P Femling
C Quicklund
S Andersson

H19-20 B-final
S Persson
J Ringsby
J Sundin
E Linell
A Forss
D Nordström

Inlagd: 2011-02-12, 17:16
Skriven av: affe

H17-18 A-final
K-J Dyvik
O Andersson
A Hedlund
J Holmqvist
E Alvebro
H Casserlund

H17-18 B-final
E Söderlund
O Ivars
G Thorn
P Ohlson
P Millestu
N Persson

Inlagd: 2011-02-12, 17:24
Skriven av: affe

D19-20 A-final
M Nordström
J Meyer
E Mohlin
M Sundin
E Cedervärn
E Settlin

D19-20 B-final
L Dahl
M Larsson
J Jansson
A Janjons
L Persson
C Glännerud

Inlagd: 2011-02-12, 17:35
Skriven av: affe

D17-18 A-final
J Svan
J Lockner
M Falk
E Gustafsson
I Persson
S Nordstrand

D17-18 B-final
J Sundling
J Lindblom
M Dahlqvist
S Elebro
K Olsson
F Sivermark

Inlagd: 2011-02-12, 17:42
Skriven av: affe

Affe: Tack för ypperlig resultatservice!

Sen angående junior-OS:s status ja det är lägre än JVM tycker jag. Men det är säkert ändå en stor upplevelse och bra internationell erfarenhet för de som får åka där.

Obegripligt att SOK inte vill skicka fyra längdåkare när de skickar fyra skidskyttar resp fyra alpina åkare…

Inlagd: 2011-02-12, 17:55
Skriven av: Jörgen

Jörgen: de måste väl spara in 100000 kr på felköpta biljetter :(

Inlagd: 2011-02-12, 19:58
Skriven av: Skidjan

Stina Nilsson in istället för Thorn.

http://langd.custompublish.com/stina-nilsson-blixinkallades-till-ungdoms-os.4884454-86318.html

Kul om sjukdomen slagit till ett par dar senare…

Inlagd: 2011-02-12, 22:28
Skriven av: Benke Benbrott

Går att läsa här också:

http://www.skidor.com/Varagrenar/Langdakning/Team2015-bloggen/

Plus lite bilder.

Inlagd: 2011-02-12, 22:28
Skriven av: Benke Benbrott

En bild från länken ovan, Sofia och Stina på plats i tjeckiska Liberec:


Foto: Skidor.com

Inlagd: 2011-02-13, 00:35
Skriven av: Jörgen

Rent sportsligt kan man väl säga att det blir en förstärkning på sprinten och en liten försvagning på distans. Helt klart en värdig ersättare iaf!

Fler bilder finns på deras Facebook-sida.
http://www.facebook.com/pages/Ungdoms-OS-Team-Sverige/118794004860694?v=wall

Inlagd: 2011-02-13, 01:29
Skriven av: Benke Benbrott

Va tror ni om dagens masstart i Falun? Vilka vinner?

Inlagd: 2011-02-13, 09:20
Skriven av: Kent

Resultat ifrån USM i skidorientering:
http://www.skidor.com/sv/Distrikt/NorrbottensSkidforbund/Skidorientering/Nyheter/USMmedaljer/

Inlagd: 2011-02-13, 17:44
Skriven av: Stakhataren Burman

Nu finns startlistorna till morgondagen klassiska lopp på ungdoms-OS.

Den flicka som har lägsta FIS-poängen startar som nr 30, näst bästa som nr 29 osv., därefter fyller man på med övriga med FIS-poäng från nr 31 och uppåt, slutligen med de utan ranking.

Helt enl. reglerna i programmet.

Pojkarna startar med den med lägsta FIS-poängen som nr 1 osv.

Revidering kommer?

Inlagd: 2011-02-13, 19:27
Skriven av: Elin

När det gäller Ungdoms-OS och dess status så bör det påpekas att detta inte är det riktiga ungdoms-OS utan bör snarare betecknas som ungdoms-EM. Riktiga ungdoms-OS är något helt annat och arrangeras 2012.

Inlagd: 2011-02-13, 19:36
Skriven av: swestam

Om någon lyckas hitta en stream så får ni gärna skriva det här. Enligt tablån är det tyvärr bara sprinten som sänds på Eurosport.

Inlagd: 2011-02-13, 19:46
Skriven av: Benke Benbrott

Rätt duå som till sist får starta i uos,sveriges 2 bästa damjuniorer.Tankar från Falun,grymt bra kört av Mohlin och Svan. Speciellt Svan imponerade med enormt bra taktisk körning både på sprinten och distansen. Att hon sen vann sprinten mot Lockner som skaffat sig en lucka på 25-30 meter mot svan är helt otroligt.

Inlagd: 2011-02-13, 23:04
Skriven av: Loke

Jackline berättade senare att hon fick kramp i låren som omöjligjorde att hon kunde gå ner i fartställning.

Inlagd: 2011-02-13, 23:07
Skriven av: Loke

Karin wassel slutade top 15 efter att ha kört 2 km med 1 stav,imponerande+ svagt av publik och ledare som vägrade lämna ut stavar!!!

Inlagd: 2011-02-13, 23:10
Skriven av: Loke

Sofia vann första guldet till Sverige.

Inlagd: 2011-02-14, 11:44
Skriven av: Rune

Grattis Sofia.
Väntat!

Något oväntat att Thea Krokan Murud blev tvåa, trodde hon var bättre i fritt. Hon är också 94:a

Jag har en vän som är motionsåkare och yrkesfotograf.
Han har sagt att Sofia är ännu mer lovande som fotograf.

Undrar vad han säger nu?

Inlagd: 2011-02-14, 12:07
Skriven av: Elin

Sofias marginal till tvåan 27,4 sekunder!!!!

1.Sofia Henriksson 24:29.7
2.Thea Krokan Murud Norge 24:57.1
3.Hilde Losgård Landheim Norge 25:02.9
4.Teresa Stadlober Österrike 25:07.5
5.Saana Kemppainen Finland 25:15.5
6.Petra Novakova Tjeckien 25:18.0
7.Silje Theodorsen Norge 25:31.5
8.Liliia Vasileva Ryssland 25:35.1
9.Hanna Varjus Finland 25:35.3
10.Lea Einfalt Slovenien 25:52.3

15 Stina Nilsson 26:39.9

Inlagd: 2011-02-14, 12:36
Skriven av: Elin

Stina slagen med hela 2,10.
Kanske beroende på jäktet att bli inkallad i sista stund.
Hoppas hon kommer igen på sprinen i morgon.

Teresa Stadlober levde upp till sin FIS-ranking.

Jag hade väntat mera av slovenskorna, nu 10;a och 20;de

Inlagd: 2011-02-14, 12:42
Skriven av: Elin

Kul att Sofia vann och klart dessutom, nära halvminuten före Murud Thea Krokan (kul namn).

Sofias FIS-poäng i distans (inkl dagens lopp) är nu nere på 94,55 inför nästa period om jag räknat rätt (hon hade 116,78 innan denna period startade).

Imorgon är det sprint, där ska vi nog inte räkna med stordåd från Sofias sida men Stina kanske kan smälla till?

Inlagd: 2011-02-14, 12:52
Skriven av: Jörgen

Jag har haft mail och telefonkontakt nästan hela dagen.

Finske Antti Ojansivu vann pojkarnas 10 km klassiskt ca 20 sek före Magnus Stensås och Mathias Borgnes från Norge

18. Rasmus Hörnfeldt slagen med 1,58
38. Håkan Emilsson 3,18 efter

Inte godkänt!

Inlagd: 2011-02-14, 14:27
Skriven av: Elin

Oj, vann Antti Ojansivu i klassiskt. Visste att han är riktigt duktig på skate, men trodde inte på seger i klassiskt.

Inlagd: 2011-02-14, 14:50
Skriven av: Frans

Burman, en gång i tiden kom jag 10:a på USM i Skidorientering. Det var Umeå och det var 10 plusgrader ute. Även första gången jag flög flygplan.

Inlagd: 2011-02-14, 15:11
Skriven av: Oskar

Jörgen, du får fortsätta gotta dig i värmen.

Jag sitter och väntar på ett något sent flyg till Tyskland.
Passar då på att hjälpa dig med juniorernas senaste FIS-poäng som du behöver för tråd 5.

….

1991

1.Heidi Weng IL Bul NOR 34.73
2.Kari Øyre Slind Oppdal IL NOR 55.20
3.Ragnhild Haga Heming IL NOR 58.75
4.Martine Ek Hagen Heming IL NOR 59.62
5.Marjaana Pitkänen FIN 60.03
6.Lucia Anger GER 60.40
7.Jessica Diggins USA 60.70
8.Michiko Kashiwbara JPN 69.92
9.Hanna Kolb GER 71.93
10.Anna Scherbinina RUS 72.30

22.Johanna Meyer Camp Södergren 99.61
24.Elin Mohlin Graninge-Alliansen 101.38
28.Maria Nordström Gävle SK 106.36
37.Emilie Cedervärn Ulricehamn 114.49
40.Emma Sjölander Strömnäs GIF 117.43
44.Marika Sundin Delsbo IF 123.28
50.Christina Hellberg Løvald Sundbybergs IK 126.39
55.Ida Lindkvist IFK Moras SK 131.93
58.Anna Erika Hedman Skellefteå SK 136.16
70.Anna Janjons Domnarvets GOIF 150.85
78.Malin Eriksson Tierps IF 160.17
86.Lina Hultin Garphyttans IF 166.43
91.Malin Nilsson Malungs IF 169.57

——–

1992

1.Helene Jacob GER 61.92
2.Elena Soboleva RUS 65.87
3.Christa Jäger SUI 82.50
4.Theresa Eichhorn GER 83.84
5.Anja Erzen SLO 86.18
6.Elena Serokhvstova RUS 86.81
7.Veronika Mayerhofer AUT 90.71
8.Joanne Reid USA 91.63
9.Susanna Saapunki FIN 94.08
10.Sarah Wagner GER 96.91
24.Caroline Glännerud Domnarvet 119.02
25.Lisa Dahl Offerdals SK 121.89
26.Evelina Settlin Hudiksvall 123.07
33.Moa Larsson Domnarvet 131.36
45.Maria Sundström Strömnäs GIF 146.07
51.Evelina Bångman Offerdals SK 154.07
61.Frida Erkers SK Leksand 164.34
62.Julia Jansson Månkarbo IF 164.71
72.Louise Persson Stockviks SF 173.45
73.Evelina Lundqvist Bolidens SK 173.97 89.Caroline Lundgren Älvsby SK 189.35

——-
1993

1.Madeleine Thorn Ulricehamns IF 85.73
2.Nika Razinger SLO 90.05
3.Teresa Stadlober AUT 92.51
4.Nathalie Schwarz AUT 92.71
5.Stina Nilsson Malungs IF 97.14
6.Julia Svan Vansbro AIK SF 98.98
7.Saana Kemppainen FIN 105.08
8.Petra Novakova CZE 105.81
9.Evgenija Oschepkova RUS 106.92
10.Hilde Losgård Landheim Tynset IF NOR 115.18
15.Maja Falk Ulricehamns IF 128.67
17.Sara Nordstrand Graninge-Alliansen 30.16
18.Sofie Elebro IFK Umeå 130.31
19.Josefin Nilsson Filipstads SF 131.67 25.Frida Sivermark Ulricehamn 141.82
29.Emma Gustafsson Offerdals SK 149.06 31.Linda Sivermark Ulricehamn 151.14
————–
1994

1.Sofia Henriksson Strömnäs GIF 94.55
2.Lea Enfalt SLO 116.34
3.Jonna Sundling IFK Umeå 126.05
4.Heather Mooney USA 131.18
5.Lilia Vasilieva RUS 139.31
6.Thea Krokan Murud Roterud IL NOR 143.49
7.Dahria Beatty CAN 146.25
8.Isabelle Persson Stockviks SF 148.22
9.Jackline Lockner Graninge-Alliansen 149.49
10.Silje Theodorsen Kvaløysletta SL NOR 153.93
17.Moa Wikberg Grava SK 171.55
27.Linnea Björn Sundbybergs IK 195.97
30.Lina Kardin Offerdals SK 200.55
31.Maja Dahlqvist Domnarvet 203.58
35.Anna Dyvik SK Leksand 207.54
44.Therese Axelsson SK Bore 218.95
50.Evelina Larsson Sundbyberg 227.91

—————-

Önskar att det fanns en förhandskoll innan jag skickar.

Flyger om 10 min. Batteriet snart slut.

Inlagd: 2011-02-20, 18:30
Skriven av: Elin

Jörgen;
I väntan på ett nytt flyg kastar jag ner några kommentarer till flickornas senaste FIS-poäng.
Väntar att du tar fram pojkarnas poäng.

1991:
Det ser INTE lovande ut för svensk del men det visste vi.
Svenska gruppen som helhet måste höja sig ett par snäpp.
Hoppas att någon gör det. Kanske Johanna Meyer om hon förbättrar sin klassiska åkning. Nästa säsong är de seniorer.

Norge med fyra ytterst lovande i topp. De tog också de fyra första platserna på JVM.
Vem av dessa tar nästa stora steg, växer snabbast in i seniorklassen? Heidi Weng troligen?

Två tyskor bland de 10 första!

1992:
Även den här svenska gruppen måste höja sig. Bästa svenska 24:e, Caroline Glännerud Domnarvet.

En intressant första 10-grupp med tre tyskor.

Överraskande är bästa norska Barbro Kvåle (obs. stavningen) bara nr 12 tätt följd av Anne-Tine Markset.
(Barbro är kanske ännu mer framstående i skidorientering, nu i helgen blev hon norsk juniormästarinna och uttagen till senior-VM i slutet av mars.
Hon är också duktig i orientering och har även tävlat i vintertriathlon.)

1993:
Madeleine Thorn klar etta. Svensk bredd med ytterligare sju bland de trettioen bästa.
Norges bästa, Hilde Losgård, på 10:e plats.
Hon vann 5 km fritt i ungdoms-OS, inte så konstigt då hon är minst lika bra som skidskytt.

Intressant med Slovenien på andra och att Österrike tar tredje och fjärde platserna.
6 tyskor bland 30 första.

1994:
Ser för svensk del riktigt lovande ut med Sofia i topp och fem bland de tio, sedan ytterligare sju bland de 50 första.
Finland har bara två åkare på 100-listan, bäst Hanna Varjus, nr 18.

Tyskland mycket bra med 7 bland de 40 bästa.

———–

Vilka nationer har bra ungdomsverksamhet om man går efter FIS-listorna?

Inga överraskningar bland de stora, Sverige, Norge, Ryssland och Finland ungefär som väntat.

Tyskland är riktigt på gång med nödvändig generationsväxling. Bättre sent än aldrig!

Slovenien med flera lovande som kan ta över efter Majdič, Visnar m.fl. De behöver förbättra sig i klassisk åkning.

Österrike kommer också med flera lovande.

Schweiz har några bra men liten bredd.

Negativt är Polen, Tjeckien, Frankrike, Italien, Slovakien.

Vilka kommer vi få se högt upp i listorna om några år om vi bortser från självklara nordiska och ryska åkare?

Här några:
Lea Enfalt och Nika Razinger Slovenien, Teresa Stadlober och Nathalie Schwarz Österrike samt Helene Jacob, Hanna Kolb och Lucia Anger Tyskland.

Sätter en spänn på Lea Enfalt!

Inlagd: 2011-02-23, 00:11
Skriven av: Elin

Elin: Tack för hjälpen! Jag fixar ny tråd (inkl grabbarna) när jag kommit hem igen (5 mars).

Sofia är i särklass – den mest lovande vi har. Mer behöver inte sägas.

Stina har klivit fram denna säsong och kan nu ståta med ett OS-guld. Har säkert fått en riktigt stor självförtroende-boost!

Thorn har inte riktigt imponerat men kommer säkert igen.

Julia utvecklas bra och kommer säkert att ta ett par steg när hon kommit upp i samma träningsmängd som de andra, generna (och uppbackningen) har hon gratis från båda föräldrarna.

Det är en spännande kvartett tjejjuniorer vi har där!

Inlagd: 2011-02-23, 00:52
Skriven av: Jörgen

Skulle det vara för stora växlar att låta Sofia köra skandinavisk cup i finland i helgen? Vet ej om det går något lopp i klassisk stil men det hade vart intressant tror jag och bra för hennes utveckling att åka mot åkare som är närmare henne i kapacitet.

Inlagd: 2011-02-23, 01:23
Skriven av: Joel Burman

Om någon orkar i dessa VM-tider:

Resultaten från Remslespelen i Sollefteå idag 27/2

D17-18 5 km klassiskt
1 Sofia Henriksson Strömnäs GIF 14:41
2 Jackline Lockner Graninge-Alliansen 15:41
3 Sara Nordstrand Graninge-Alliansen 15:57

D19-20 5 km
1 Marika Sundin Delsbo IF 15:41
2 Caroline Glännerud Domnarvets GoIF 15:45
3 Elin Mohlin Graninge-Alliansen 15:50

Verkar som KM för Sollefteå skidgymnasium.

Inlagd: 2011-02-27, 22:11
Skriven av: Elin

Bara en minuts segermarginal för Sofia. Är hon sliten ifrån ungdoms os uppståndelsen hahaha

Inlagd: 2011-02-27, 22:15
Skriven av: Joel Burman

Mer förundrande är att Elin ”bara” är 5:a bland juniorerna och att ”Hon som inte kan åka klassiskt” är 2:a :)

Inlagd: 2011-03-02, 17:38
Skriven av: Loke

Jörgen; Hoppas du haft sköna dagar och att hemresan gick fint.
Jag har tältat tre dygn. Det är också stärkande.
Förstår inte hur Oskar kunde missa det.

Här får du mera hjälp på vägen for nr 5

1991

1.Didrik  Tønseth NOR  43.01 
2.Jonas Dobler GER  45.79 
3.Markus Weeger  GER  46.43 
4.Thomas  Wick GER  46.52 
5.Perttu Hyvarinen FIN  48.86 
6.Alexis  Jeannerod FRA  52.21 
7.Paul Goalabre  FRA  55.17 
8.Erik Bergfall Brovold NOR  58.20 
9.Hiroyuki  Miyazawa JPN  58.67 
10.Mathias Rundgreen NOR  63.08 
23.Simon Andersson Domnarvets GOIF 81.24 
24.Gustav Eriksson IK Jarl 81.45 
32.Simon Hallström Idre SK 85.66 
44.Simon Persson Lucksta IF 91.61 
52.Simon Sveder Högbo GOIF 95.85 
59.Per Lindgren Kalix SK 98.17 
76.Emil Linell Högbo GOIF 107.83 
98.Emil Johansson IK Jarl 122.17 

1992

1.Iivo Niskanen FIN  54.57 
2.Sindre Bjøernestad Skar NOR  58.28 
3.Scott Patterson USA  59.40 
4.Max Hauke AUT  65.12 
5.Rok Trsan  SLO  65.81 
6.Sergey Ustiugov RUS  67.89 
7.Florian Notz GER  68.69 
8.Sami Lahdemaki FIN  71.55 
9.Claudio Muller  ITA  74.49 
10.Daniel Svensson IFK Moras SK 75.51 
14.Carl Quicklund.Östersunds SK 79.91 
15.Jack Impola Norbergs SK 82.16 
17.Karl-Johan Westberg Borås SK 80.42 
18.Niklas Persson Falu IK 85.93 
28.Karl Edenroth Strömnäs GIF 92.19
29.Arvid Forss Åsarna IK 92.61
37.Martin Bergström Strömnäs GIF 95.53
45.Viktor Brännmark Bodens SK 102.97
48.Mathias Jonasson Östersunds SK 105.09

1993

1.Raphael Couturier CAN  79.08 
2.Ryo Shimizume JPN  85.48 
3.Edi Dadic CRO  87.32 
4.Antti Ojansivu FIN  88.86 
5.Artem Maltsev RUS  94.71 
6.Roman Ragozin KAZ  98.46 
7.Håkan Emilsson Offerdals SK 101.19 
8.Mathias Borgnes  NOR  101.73 
9.Alexander Kuleshov RUS  103.21 
10.Daniel Herzog GER  103.71 
17.Rasmus Hörnfeldt Östersunds SK111.60 
18.Oscar Ivars Dala-Järna IK 112.00 
32.Elias Alvebro Häggenås SK 130.29 
33.Karl-Johan Dyvik SK Leksand 130.39 
34.Pierre Ohlsson Filipstads SF 131.60 
50.Johan Forsberg IFK Umeå 144.61 
60.Daniel Holmgren IFK Umeå 151.50 
63.Viktor Olsson Söderala AIK 152.52 
78.Olof Andersson Häggenås SK 164.91 

1994

1.Sergey Malyshev KAZ  82.90 
2.Kentaro Ishikawa JPN  83.35 
3.Jens Burman Åsarna IK 115.75 
4.Gabriel Thorn Bengtsfors BOIS 125.26 
5.Petr Knop CZE  130.00 
6.Anton Hedlund Åshammars IK 130.44 
7.Marcus Ruus  Gillberga SK 130.96 
8.Simeon Deyanov BUL  136.79 
9.Jason Rueesch SUI  139.22 
10.Patrick Caldwell USA  141.43 
20.Emil Svensson Östersunds SK 165.37 
21.Simon Lageson Hägglunds IOFK 166.15 
37.Jacob Engström Kalix SK189.26 
38.Simon Öberg Kalix SK 189.27 
40.Adam Clareus Offerdals SK 190.78 
44.Erik Axelsson Strömnäs GIF 193.35 

Ha de!

Inlagd: 2011-03-07, 20:28
Skriven av: Elin

Jag är också grymt besviken att inte Oskar tältade när han var i holmenkollen! Enda skidpepp skandalen på hela vm.

Inlagd: 2011-03-07, 20:34
Skriven av: Joel Burman

Joel Burman;
Förstod han inte att det fanns norska jenter med plats över i tälten?

Inlagd: 2011-03-07, 20:43
Skriven av: Elin

Uppenbarligen inte så mycket som han tjatade om dem i ingresserna och bild texterna!

Inlagd: 2011-03-07, 20:54
Skriven av: Joel Burman

Hoppas på Tråd 5 snart.

Som väntat vann Sofia JSM, 5 k klassiskt

Den stora positiva överraskningen är för mig okända fyran Lisa Kardin Offerdal.

Sofia Henriksson Strömnäs 14:22.2
Sara Nordstrand Graninge-Alliansen 14:47.0
Julia Svan Vansbro 14:49.9
Lisa Kardin Offerdal 14:53.7
Stina Nilsson Malung 14:59.6
Jonna Sundling Umeå 15:04.8
Madeleine Thorn Ulricehamn 15:10.7
Josefin Nilsson Filipstad 15:22.0
Emma Gustafsson Offerdal 15:20.8
Maja Falk Ulricehamn 15:29.2
Agnes Åsander-Grahn Hudiksvall 15:30.2
Sofie Elebro Umeå 15:47.3
Jackline Lockner Graninge-Alliansen 15:48.7
Moa Wikberg Grava 15:59.7
Frida Sivermark Ulricehamn 16:04.6

Är inte säker på att jag fått med alla de bästa.

Inlagd: 2011-03-09, 10:59
Skriven av: Elin

Förlåt LINA!
Jag skrev i hastigheten Lisa.

Inlagd: 2011-03-09, 11:04
Skriven av: Elin

Såg Remslespelen för någon månad sen, Sofia exakt en minut före Marika Sundin

Nu vinner Marika JSM D19-20, slagen av Sofia med 23 sekunder.
Bra kämpat!

Resultat D19-20 så långt jag antecknat

Marika Sundin Delsbo 14:45.6
Elin Mohlin Graninge-Alliansen 14:59.6
Caroline Glännerud Domnarvet 15:07.9
Julia Jansson Månkarbo 15:19.5
Evelina Settlin Hudiksvall 15:23.0
Maria Nordström Gävle 15:25.3
Johanna Meyer Camp Södergren 15:26.2
Emilie Cedervärn Ulricehamn 15:30.3
Lisa Dahl Offerdal 15:43.1
AnnaJanjons Domnarvet 15:43.5
Karin Wasell Graninge-Alliansen 15:44.4
MoaLarsson Domnarvet 15:59.1

Inlagd: 2011-03-09, 11:35
Skriven av: Elin

JSM H 17-18 , 10 km klassiskt

Marcus Ruus Gillberga 26:54.3
Rasmus Hörnfeldt Östersund 27:18.6
Gabriel Thorn Bengtsfors 27:45.9

Inlagd: 2011-03-09, 12:45
Skriven av: Elin

Inget intresse för JSM?

H19-20 10 km klassiskt

Gustav Eriksson IK Jarl 27:14.2
Mathias Jonasson Östersund 27:36.5
Simon Andersson Domnarvet 27:46.5

Inlagd: 2011-03-09, 14:54
Skriven av: Elin

Jodå, det är intressant. I alla fall på tjejsidan. Tyvärr har åtminstone jag inte så mycket att komma med själv…

Inlagd: 2011-03-09, 16:56
Skriven av: toriv

Vinnarna i h-d 17-18 bättre tider än vinnarna i h-d 19-20, brukar det vara så?

Inlagd: 2011-03-09, 17:24
Skriven av: nyfiken

Jag har en fråga: hur står sig antalet starter i JSM jämfört med tidigare år? Är det nån Kallaeffekt?

Inlagd: 2011-03-09, 17:59
Skriven av: Skidjan

[…] har släppt poängen för period 5 som gäller under perioden 18 februari till 5 maj. Förra juniortråden finns här. Hur har det gått för våra 5 främsta juniorer resp de 3 bästa i världen sedan period 4? Sett […]

Inlagd: 2011-03-09, 21:02
Skriven av: » Juniortråden period 5 2010-11 « Skidpepp

i h 17 -18 är de faktiskt 94 som har imponerat och vart bäst i snitt denna säsong. ex ( Ruus, Thorn, Burman, Lagesson m.m )

Inlagd: 2011-03-13, 18:39
Skriven av: jag

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values