06 mars 2011, av Oskar

Hur är Elof?

_MG_6298.jpg

Ni som sitter i Sverige och kollar på femmilen kan väl berätta för oss, som inte har tillgång till Vinterstudion, hur Per Elofsson sköter sig som expertkommentator! Klarar han axla Blommans roll?

27 kommentarer till ”Hur är Elof?”

Kollar avslutningen på vasaloppet! Brinken ser grymt stark ut! Däremot ingen Elofsson så långt örat kan höra. Det är Hård och Blomman som vanligt… Kanske var Elofsson så dålig att de kasta ur han ur kommentators hytten!

Inlagd: 2011-03-06, 11:44
Skriven av: Joel Burman

Elofsson är alltid bäst!

Inlagd: 2011-03-06, 11:58
Skriven av: Aftonbladet - Redaktionen för Längdskidor

Simen verkar vara runt 20-30 plats i vasaloppet tillsammans med Arne Post!!!!!!

Inlagd: 2011-03-06, 11:58
Skriven av: Joel Burman

Joel, Elof kommenterar femmilen!

Inlagd: 2011-03-06, 11:58
Skriven av: Oskar

Simen 15:e plats vilket renn!!!!

Fredriksson top 20!!!

Inlagd: 2011-03-06, 11:59
Skriven av: Joel Burman

>Joel

Elofsson har inte blivit utkastad, det Oskar menar är att han kommer bli tvungen att axla Blommans roll i Skid-vm nu när Blomman kommenterar kring Vasaloppet!!?!?

Inlagd: 2011-03-06, 12:00
Skriven av: Aftonbladet - Redaktionen för Längdskidor

haha tack Oskar och Aftonbladet =)

Inlagd: 2011-03-06, 12:01
Skriven av: Joel Burman

Måste kunna sticka ut mer än Blomman…

Inlagd: 2011-03-06, 12:20
Skriven av: Experten

Tycker han gjorde det bra. Fungerar bättre än karlsson och niklas jonsson tycker jag.

Inlagd: 2011-03-06, 16:14
Skriven av: Gunnar

Jag gillar Blomkvists känsloyttringar och att han vågar sticka ut litet. Per har inte riktigt detta, men han är bättre än Niklas och Emilie.
Ihop med Hård blir det nog också ännu bättre.

Inlagd: 2011-03-06, 16:45
Skriven av: Anders E

Tyckte att han var riktigt bra! Speciellt för att vara hans första gång =)

Inlagd: 2011-03-06, 18:29
Skriven av: LMG

Håller med om att han var helt ok. Tycker inte Jonas är så illa som vissa vill påskina, även om Hård är det som även gäller för mig.

Inlagd: 2011-03-06, 18:31
Skriven av: toriv

Förresten, en sak störde jag mig på. Varken Per eller Jonas verkade ha någon som helst koll på Lallukka, än mindre än vad jag hade. Jag är ärligt talat inte jätteinsatt i åkarna utanför toppskiktet och när jag då känner mig som mer expert än de sk. ”experterna” så känns det fel. Vet inte om det hade varit bättre med Hård och Blomman, men det är inte uteslutet.

Inlagd: 2011-03-06, 19:52
Skriven av: toriv

Hade varit underbart och intressant att se Elofsson i spåret fortfarande och hur han hade agerat i dessa lopp. Han är ju trots allt jämnårig med Södergren. Jäkla spanjor.

Inlagd: 2011-03-06, 23:07
Skriven av: JA

JA: har nog tänkt samma sak åtminstone fem gånger under detta VM.

Inlagd: 2011-03-06, 23:15
Skriven av: toriv

JA: Hade nog varit intressantare att se Muhlegg vansinnesköra i backarna i kollen faktiskt. Den enda som lyckats att helst spräcka masstarts fält på mästerskap. J*vlar vilka körningar han gjorde i Salt Lake City!!!! Har sett masstarten och jaktstarten på youtube flera gånger och blir lika imponerad varje gång. Kanske dags att släppa dopningen fri? <— Ironi

Inlagd: 2011-03-06, 23:15
Skriven av: Joel Burman

Tveksamt om Elofsson hade hållit speciellt många år. Säga vad man vill om honom men han hade inte speciellt bra koll på kroppen sin. Hela tiden på gränsen till överträning och i fallet Muhlegg borde han ha fattat tidigare att han inte kunde köra så hårt som han gjorde.

Däremot är han nog den svensk som haft högst högsta nivå hitills (Hellner är väl på väg att nå dit).

Inlagd: 2011-03-06, 23:20
Skriven av: Joel Burman

Joel: Soldier Hollow-banorna var väl i princip lika tuffa som Holmenkollen-banorna? (Nu går jag bara på känsla, har inga ”bevis”.) Sen var de på hög höjd också, vilket antagligen bidrog till att Per inte kunde återhämta sig efter att ha gått med för länge. Hade han gjort samma sak i Holmenkollen tror jag han hade hållit ihop det bättre.

Sen har du nog rätt i att han låg lite för högt i träning. Synd att han inte orkade göra en Marit och komma tillbaka bättre än någonsin!

Inlagd: 2011-03-06, 23:24
Skriven av: toriv

Toriv: Möjligt att höjden spelar in jag tror som Per sagt själv flera gånger att Soldier Hollow hade väldigt lite att göra med att han la av. Jag tror att väldigt många gärna vill lägga skulden på Muhlegg eller se Per som en slags martyr som offrade sig för den rena sporten på OS (lite pretto men jag tror det ligger nått i det).

Tyvärr verkade Per vara lite som Northug när han var aktiv. Han tog väldigt många beslut själv som att stå över lopp i Lahti 2001 efter två raka wm-guld eller att stå över 5-milen i Nagano (han fick väldigt mycket skit av Assar för detta eftersom han ansåg det viktigt att åka femmilar på mästerskap även om man inte är i toppform). Hade han kunnat ta till andras kunskap som bevisligen Marit har gjort då hade det nog kunnat sett annorlunda ut.
Det Per hade som ingen annan svensk har haft är ju det extrema man mot man tänket, inte ens Hellner är ju så bra som Elofsson var på att pressa sig i man mot man situationer i gemensam start.
Det är ju Dubbeljaktsguldet i val di fieme 2003 ett väldigt bra bevis på men även Jaktstarten 2001 där han körde ifrån ett gäng dopade åkare så det bara sjöng om det.

Inlagd: 2011-03-06, 23:33
Skriven av: Joel Burman

Joel: jo, han säger det. Och det förklarar ju varför han inte kunde fortsätta trots en lyckad comeback 2003. Men frågan är om det verkligen hade blivit samma sak om han hade kommit hem med ett gäng guldmedaljer från OS i Salt Lake? Jag tror faktiskt inte det…

Inlagd: 2011-03-06, 23:52
Skriven av: toriv

För övrigt tycker jag att hans beslut att stå över lopp snarare tyder på en god uppfattning om vad hans kropp tålde, inte tvärt om. Och så kan vi fortsätta… :)

Inlagd: 2011-03-06, 23:53
Skriven av: toriv

Haha jo det kanske var smart samtidigt missade han nog en hel del medaljer på det sättet åtminstone 2001 och vem vet kanske hade han härdat sig bättre genom att köra fler mästerskapslopp. Åtminstone lät det som att både Blomman och Assar trodde det eftersom båda de två kritiserade honom för det.

Inlagd: 2011-03-06, 23:57
Skriven av: Joel Burman

Du har absolut rätt. Han åkte väl varken 3- eller 5-milen? Senare samma år vann han ju i Holmenkollen, i klassisk stil dessutom! (Om jag minns rätt.) Tror han överskattade motståndarna lite.

Inlagd: 2011-03-07, 00:07
Skriven av: toriv

toriv: Elofsson var sexa på femmilen i Lahtis, med minst två dopade åkare framför sig.

Inlagd: 2011-03-07, 08:31
Skriven av: Cliff

Jag tycker fortfarande att Blomman är i en klass för sig men Elofsson aspirerar på andraplatsen som expertkommentator. jag vet inte varför men jag anar att de har mycket att så i som kommentatorer när de ibland missar händelser under loppet som man själv ser långt tidigare, men det är antagligen lättare o vara expert i soffan än i direktsändning (inte lika många distraktioner) Jag tycker de skulle koncentrera sig på att en ALLTID tittar på vad som händer i loppet så att det inte missas något, istället för att de pratar om något helt annat när någon faller/rycker/tappar eller så. :-) Men det är säkert inte så lätt som det verkar kanske o deras misstag får ju en själv att känna sig duktig… ;-)

Inlagd: 2011-03-07, 10:14
Skriven av: Jensa

Jag tror att de flesta ”nya” expertkommentatorer gör samma fel, att de inte vågar säga självklarheter och upprepa sig. Blomman har inga problem att upprepa information med inlevelse och berätta om ”treans växel” för sjuttiofemte gången. Dessutom kan han hålla lite längre utläggningar runt alla åkare och runt taktik med lite varierade infallsvinklar. Tycker Per skötte sig alldeles utmärkt, det lilla jag hörde.

Inlagd: 2011-03-07, 10:32
Skriven av: Anders

Per gjorde ett bra jobb, i vissa lägen tyckte jag att de båda hade lite svårt att göra sändningen intressant. Jag tyckte nog att publik- och miljöbilderna var sändningens behållning. Per har en bra framtoning i TV, nyanserad och mer välformulerad än vad jag minns honom som aktiv.
En kommentatorsduo kan väl antingen vara väldigt samspelt, som Hård och Blomman, eller varandras kontraster, som NRK:s mångåriga längd- och skidskyttekommentatorer Kjell Kristian Rike (pessimist) och Jon Herwig Carlsen (superoptimist), även om de senare också var otroligt samspelta. Före Vinterstudions tid så sände NRK mycket mer vintersport än SVT.
Dåligt blir det när kommentatorer pratar i mun eller är allmänt gnälliga.

Inlagd: 2011-03-07, 16:13
Skriven av: Carl-Johan

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values