11 december 2010, av Oskar

Mörker i Davos

Jaha, det var väl kanske inte vad man hade hoppats på idag. Har åkt grillor hela dagen och tittat lite på loppen efteråt. Finns inte så mycket att säga. Eller jo det finns det nog. En hel del faktiskt, men jag har varken lust eller ork att göra det.

Dock kan jag ju nämna att Northug är tillbaka. En 13:e plats idag betyder att formen är god. Varning framöver!

Nu glömmer vi dagen och ser fram emot morgondagen istället! Yeah!

259 kommentarer till ”Mörker i Davos”

Ja hoppas att Jönsson inte blivit sjuk av Haag. En bra sprint vore balsam för själen.

Inlagd: 2010-12-11, 17:48
Skriven av: nisse

For dem som ikke har sett det enda – sjekk mellomtidsanalyse for herrene i Davos. Et par av svenskene åpnet for tøft…

http://worldofxc.com/blog/2010/12/11/splits-analysis-15-km-classic-davos-men/

Legg gjerne inn tipsene dine for sprinten i morgen her:
http://whowins.worldofxc.com
(over 100 la inn tips for dagens løp – med en svenske som vinner:)

Inlagd: 2010-12-11, 17:53
Skriven av: WorldofXC

Hmm, sprinten blir nog betydligt svårare att tippa :).

Dagens vintersportglädjeämne måste nog vara de de svenska damernas guld i curling-EM. Får hoppas på att svenskarna kontrar imorgon med vinster och pallplatser.

Inlagd: 2010-12-11, 18:36
Skriven av: swestam

Ja vad ska man säga OM DETTA EGENTLIGEN JO att Rickardsson och Hellner öppnade på tok för hårt…

Inlagd: 2010-12-11, 18:44
Skriven av: Andreas P

Idag kändes som att time travla till 1995 eller liknande sopår med skillnaden att vi åtminstone hade två åkare som klarade av att köra fort till första mellantiden.

Skämt åsido var det inte helt oväntat men tycker att Rickardsson och Hellner körde grymt orutinerat.
Vet ej hur mycket erfarenhet av höghöjdsåkning de har innan men Hellner har ju kommit tvåa en gång i Davos och han snackade innan loppet att det viktigaste var att tekniken funkade och att han skulle orka satsa mot slutet. Jag lyssnade på radion så jag såg ej hur tekniken gick men slutspurten på slutet uteblev ju helt och hållet.

Inlagd: 2010-12-11, 18:58
Skriven av: Joel Burman

Rickardsson var ju inte nöjd med skidorna i alla fall:
”Jag tyckte inte jag öppnade speciellt hårt. Men jag orkade inte alls i backarna. Jag rasade ganska fort. Det var inte bara kroppen som var dålig i dag, det var mycket de här också, säger Richardsson till TT och syftar på sina skidor.
– Det vara bara att saxa och saxa och saxa hela tiden uppför, jag orkade inte det hela vägen. Man tappar ju sugen också, säger han.”
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2250732/svenskarna-kroknade-efter-tuffa-starten

Inlagd: 2010-12-11, 19:09
Skriven av: JA

joel. Både Rickardsson/Hellner hadde dårliga ski………..

Inlagd: 2010-12-11, 19:13
Skriven av: tolsrav

Hva driver Sødergren med? Han har jo ikke prestert i et eneste løp med enkeltstart det siste året.

Northug er tilbake. Blir seier neste uke i La Clusaz.

Inlagd: 2010-12-11, 19:29
Skriven av: Geir

Tycker det är mycket vallagnäll bland svenskarna hitills iår. Kanske bättre att ta den kritiken internt istället.

Inlagd: 2010-12-11, 19:41
Skriven av: Joel Burman

De flesta svenska herrarna får underkänt idag:

Rickardsson (plac 21) – öppnade för hårt. Kan bättre.

Södergren (28) – brukar prestera bättre. Är nog inte helt i form.

Hellner (33) – öppnade också för hårt. Såg för mycket bakåt mot Legkov? Till hans försvar ska sägas att klassiskt inte är hans bästa gren.

Eriksson (39) – nog den enda som får godkänt idag med tanke på att han är ny i WC-sammanhang.

Söderhielm (62) – nej, håller inte i WC än så länge även om han vann förra helgen i Skellefteå.

Ottosson (71) – nej, tillbaka till svensk/skandinavinsk cup.

Inlagd: 2010-12-11, 19:44
Skriven av: Jörgen

Joel… Men efter OS-gulden är det större mediafokus på herråkarna. När dom inte presterar vill folk veta varför på en gång. Men jag tycker heller inte det är kul att höra…

Inlagd: 2010-12-11, 19:48
Skriven av: Manne

Tycker ändå det är rätt att Tiio med flera får åka WC då de visar resultat på hemmaplan.

Inlagd: 2010-12-11, 19:48
Skriven av: JA

Nja, Tiio borde kanske först prestera i skandinavinsk cup? Han vann ett svenskt FIS-lopp i Skellefteå förra helgen och blev 62:a i WC idag. Steget till WC är ganska stort och skandinavinsk cup är någonstans mittemellan.

Inlagd: 2010-12-11, 20:06
Skriven av: Jörgen

Joel: har det verkligen varit det?

Tycker det har varit tvärtom det sista 1½ året, senaste jag hörde nån klaga på skidorna var typ Liberec.

Men de måste få göra vallamissar också, i OS var det ju kanonskidor genomgående så vallateamet kanske spar sin formtopp till Oslo ;)

Tycker det är bra att de vågar ta bladet från munnen då och då, särskilt när det blir såna dramatiska resultat som idag.

Inlagd: 2010-12-11, 20:09
Skriven av: Skidjan

Lägger in vad jag skrev i den andra Davos-tråden om damerna, det passar bättre i denna tråd:

Lina (plac 26) och Lindborg (28) kan sägas få godkänt i dagens damlopp. Bra för kvoten också. Rydqvist (37) är bättre i fristil och kom upp på höjden så sent som igår. Ida (40) underpresterade. Britta (56) såg tung ut i spåren (men det brukar se ut så när det inte går bra för henne).

Björgen var verkligen överlägsen, vilken åkare! Inte många som åker ikapp Kowalczyk före på 10 km (och Björgen såg ut att ha krafter kvar i mål). Johaug var också riktigt bra. Saarinen lär bli bättre framöver, hennes säsongsdebut idag i WC.

Inlagd: 2010-12-11, 20:11
Skriven av: Jörgen

Geir: tror också att Northug kan vinna nästa helg – om han inte åker på en reaktion efter denna helg.

Hoppas Södergren kommer tillbaka, men det tror jag, om han får ladda, träna och tävla som han vill..

Inlagd: 2010-12-11, 20:17
Skriven av: Skidjan

varför inte våran bäste klasiske åkare mats l på 15km. undrar jag

Inlagd: 2010-12-11, 20:47
Skriven av: håkan

enligt langd.se valde han och jönsson att stå över. hårt tävlingsschema kanske.

Inlagd: 2010-12-11, 20:49
Skriven av: Manne

För er som följer åkare på twitter kan jag verkligen rekomendera Devon Kershaw, Chandra Crawford och Kikkan Randall de uppdaterar flitigt efter lopp och berättar hur upplevelsen varit.

Inlagd: 2010-12-11, 20:50
Skriven av: Joel Burman

Kul med Poltaranin. Kazakstan har ju varit på gång länge utan att nå riktigt ända fram. Och kul att det är så jämnt i toppen.

Endast fyra hela dagar på höjd för svenskarna inför tävlingen är en chans-acklimatisering.

Att däremot Rickardsson åker så dåligt är en överraskning, han gjorde ju en längre höjdladdning än övriga svenskar. Men hann Johan smitta honom, håller han på bli sjuk?

Att Petter tar in 3 min på Legkov sen Beito är mycket överraskande.

Att Finland åker bra är ingen överraskning. De flesta på laget har varit i Davos i en och en halv vecka redan. Man har inte chansat med acklimatiseringen.

Inlagd: 2010-12-11, 20:52
Skriven av: Frans

Markus och Daniel startade helt rätt det var ju ändå tävling där det ju går ut på att vinna(GSG)samme håkan

Inlagd: 2010-12-11, 21:04
Skriven av: håkan

Jörgen… Nä, Tiio kanske inte är mogen för vc än. Men jag tror att det är en jätteviktig signal till åkarna utanför landslaget att man visar att man får chansen om man presterar i Team sportia cup. När utrymme finns vill säga… Det höjer moralen hos åkarna hemmavid och stärker den inhemska konkurrensen. Och nån gång ibland överraskar ju dom som får chansen, som Pajala i fjol.

Inlagd: 2010-12-11, 21:10
Skriven av: Manne

Hade inga större förväntningar på Davos köret. Vi vänder blad…

Inlagd: 2010-12-11, 22:01
Skriven av: Gunnar Kar

Svenska damerna om dagens lopp:
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2250616/som-att-aka-med-en-ra-kottbit-i-munnen

Va f*n har hänt med Ingemarsdotter egentligen???Nästan så att man ska be dem övertala en höggravid Anna Olsson att ta första sträckan i Kollen hon är ju en grym hängåkare och på första kör de alltid lugnt.

Haag (K), Rydqvist (F) och Kalla (F) är givna men vem ska köra den andra klassiska sträckan???? Både Britta och Ida är ju långtifrån säkra kort.

Inlagd: 2010-12-11, 22:01
Skriven av: Joel Burman

En grej jag glömt förresten? Varför körde inte Mats Larsson dagens lopp? Har han bara uthållighet för ett lopp i taget (sprinten)?

Inlagd: 2010-12-11, 22:03
Skriven av: Joel Burman

Det är väldigt bra att unga får prova på i VC och at man roterar lite på vilka som får chansen. Det som irriterar mig är att man borde göra mer av sådant efter mästerskapen och på tävlingar som i Rybinsk (vi kanske inte skickar någon alls dit).

Mathias Fredriksson beskriver idag på sin hemsida att Davos är hans favorittävling i VC och han väldigt gärna hade velat vara med. Det är rent struntprat att det inte finns plats för honom i Davos och Otepää. Ottosson, Eriksson eller Södehielm kunde avstått idag. I år är det bara Hellner, Rickardsson och Jönsson som presterat bättre än Fredriksson.

Sedan tycker jag att det hade varit bättre om Mats Larsson hade satsat på Davos istället för Düsseldorf.

Nästa vecka är det dags för sista stafetten innan VM. Då blir det riktigt pinsamt om de sju personer som i år har bevisat att de kan vara aktuella för ett VM lag inte deltar. DVS bragdmedaljörerna, Jönsson, Fredriksson, Larsson. Sedan ska vi ha en åttonde gubbe. Här tycker jag att vi kunde låta Fredrik Karlsson prova för att han åkte bra på stafetten i Gällivare, men det är inget måste eftersom han nog inte blir aktuell för VM-stafett.

Sedan skall länder som Sverige, Norge, Ryssland ställa två starka lag på start för att visa att man är stormakter.

Inlagd: 2010-12-11, 22:05
Skriven av: Alexander

Hade varit kul att se Emil o Hanna B. idag.
De hade nog inte hamnat sist bland svenskarna.

Inlagd: 2010-12-11, 22:11
Skriven av: Guten

Joel: (Angående Ingemarsdotter) Vi ska nog inte glömma att det är hög höjd i Davos. Ingemarsdotter är en stor kraftfullåkare och missgynnas pga det i hög höjd. Lägger man samman hårt tävlande (hon var ju även med i Düsseldorf till skillnad från de flesta andra), sjukdomsstugan i laget och att de hade halvdåliga skidor så är nog inte hennes resultat så dåligt. Hoppas bara att hon är mindre sliten till nästa helg. För jag tror att hon är den bästa till att gå första sträckan. Hon borde dock få slippa åka masstarten på lördag.

Inlagd: 2010-12-11, 22:12
Skriven av: Alexander

Joel: Ida är fortfarande mitt förstahandsval utifrån hur hon åkte i Kuusamo. Tyvärr åkte inte Brodin som är en annan tänkbara kandidat dagens lopp, det hade varit intressant att se henne åka mot de övriga som åkte idag. Varken Lindborg, Lina eller Britta presterade idag tillräckligt bra för peta bort Ida i mitt stafettlag.

Inlagd: 2010-12-11, 22:15
Skriven av: swestam

Kolla Hellners videoblogg från idag på hans blogg.

Inlagd: 2010-12-11, 22:30
Skriven av: Gabriel

Gabriel: Tack! Här är direktlänken
http://nyheter24.se/sport/vinterkanalen/marcus-hellner/?p=144

Lite flamsigt för min del. Kan bli en höjdare om han skaffar sig en speciell stil/nisch.

Inlagd: 2010-12-11, 22:37
Skriven av: Joel Burman

Tycker faktiskt också Mathias kunde fått chansen.

Inlagd: 2010-12-11, 22:37
Skriven av: Lasse

Med tanke på hur det brukar se ut framåt mästerskap så blir antagligen laguttagningen ett resultat av sjukdomar och skador.

Inlagd: 2010-12-11, 22:38
Skriven av: JA

Till er som svarade på mitt inkast om damstafetten: Jag håller med om att Ingemarsdotter är den i teorin som har bäst chanser. Speciellt på förstasträckan där det alltid brukar gå långsamt men samtidigt tycker jag att förståsigpåare och kommentatorer har en tendens att överdriva hennes kämpaglöd en aning. Det viktigaste för en förstasträckare måste vara att de är taktiskt drivna. Anna Olsson saknas verkligen.

Inlagd: 2010-12-11, 22:40
Skriven av: Joel Burman

Usch, jag är fortfarande förbannad för att inte Olsson fick åka förstasträckan i Liberec… Britta och Ida borde få åka var sin förstasträcka nästa helg.

Inlagd: 2010-12-11, 22:48
Skriven av: JA

Ida åkte dåligt idag. Britta ännu sämre. I dagsläget ser jag dem inte som alternativ till att starta stafetten nästa helg i La Clusaz. Synd att Brodin och Pajala inte fick åka idag.

Vi har inte råd att tappa över en minut gentemot tvåan på förstasträckan (ettan Kowalczyk får gärna dra iväg, det polska laget körs om senare).

Finns fog för oro även vad gäller herrstafetten. Södergren verkar inte vara i form?

Inlagd: 2010-12-11, 22:52
Skriven av: Jörgen

JA: Helt riktigt!

Bragdmedlajörerna + Jönsson + Modin + Mats Larsson = 7 känns givna till VM. Dock brukar vi väl ha med iaf 9 gubbar och då tycker jag att vi bör ha minst en distansåkare till. För mig ligger Fredriksson närmast i tankarna.

Får vi sedan skador och sjukdommar som gör att 2-3 av de givna inte kommer att kunna tävla.

En viktig parameter som ofta glöms bort är att det på herrsidan ofta tar minst tre år från att vara topp 30 i VC till att bli topp 5 i VC. På damsidan tar många det klivet på ett år.

Inlagd: 2010-12-11, 22:53
Skriven av: Alexander

Joel Burman: Håller med om att Anna O saknas! Anser att hon slutade för tidigt, men det var hennes eget val vilket vi måste respektera.

Inlagd: 2010-12-11, 22:57
Skriven av: Jörgen

Alexander: du har rätt i det, det tar längre tid för herrarna. Därför som vi aldrig ser tonåringar på WC-pallen på herrsidan.

Inlagd: 2010-12-11, 23:00
Skriven av: Jörgen

Britta åkte bra i Gällivare, bortsett från att hon hakade på polskan.. Hon borde få en ny chans. Brodin är väl knappast ett alternativ på en klassisk sträcka…? Pajala ur slag, Lina bäst idag, men…

Nä, enligt mig är Ida och Britta mest lämpade för sträcka 1. Möjligen Haag, som kanske kan haka på i polskans tempo..

Inlagd: 2010-12-11, 23:00
Skriven av: JA

Kommer verkligen ”polskan” att köra VM-stafetten? Borde inte hon inrikta sig på de fyra individuella loppen? Åkte hon i 2009?

Inlagd: 2010-12-11, 23:21
Skriven av: Alexander

Det vore intressant med ett rent uttagningslopp i 5 km klassiskt masstart, 1-2 veckor före VM, formen får avgöra. Den som vinner får köra förstasträckan i VM-stafetten. Tvåan blir förste reserv. Båda får åka till VM i Oslo.

Kalla och Haag får köra (för fullt) också för att det inte ska gå långsamt. 93:orna kanske provar att ställa upp också?

Inlagd: 2010-12-11, 23:33
Skriven av: Jörgen

Polskan = KOWALCZYK hon åker allt hon kan förutom sprinten i Tysklans senast, Hon tävlar ju sig i form under säsongen och snart är hon i form…

Klart hon åkte stafetten 2009, Dom blev för övrigt femma och hon körde snabbast på första sträckan…

Inlagd: 2010-12-11, 23:37
Skriven av: Andreas P

Gillar din ide om ett testlopp innan VM Jörgen behövs mer sånt i Sverige. Dvs. leverera när det gäller.

Inlagd: 2010-12-11, 23:38
Skriven av: Joel Burman

Alexander: det bestämmer nog Kowalczyk själv. Hon är Drottning med stort D i det polska landslaget. Och ja hon åkte i stafetten 2009. Hon vinner alltid förstasträckan när hon åker…

Inlagd: 2010-12-11, 23:38
Skriven av: Jörgen

Finns nog inte många som tävlar lika mycket som Kowalczyk, inte då bland damerna och verkar aldrig bli sliten.

Inlagd: 2010-12-11, 23:46
Skriven av: Andreas P

Joel Burman: Ja och visst vore det spännande också – landslagstjejerna får press på sig att leverera istället för att åka i stafetten på gamla meriter för några månader (eller år) sedan. En icke landslagstjej kanske slår till och vinner platsen? Form är en färskvara som vi alla vet.

Inlagd: 2010-12-11, 23:52
Skriven av: Jörgen

Kowalzcyk åker alltid förstasträckan, det är en av grundlagarna. =) I Liberec åkte Björgen första för Norge, men Polen ledde ändå med 15 sekunder.

Inlagd: 2010-12-11, 23:54
Skriven av: JA

Kowalczyk och Polen är ointressant i stafetten hon kan slå världsrekord på en individuell klassis sträcka de kommer fortfarande inte vara ett pall lag. Att ta rygg på henne som Britta gjorde är bara korkat. Pajala fattade det på OS.

Inlagd: 2010-12-11, 23:56
Skriven av: Joel Burman

Jörgen: Det är på SM isådana fall dom måste åka bra (för att komma med till VM) och sen tror jag inte det finns nån som slår landslagsåkarna tyvärr.

Inlagd: 2010-12-12, 00:00
Skriven av: Andreas P

Joel Burman: Spelar ingen roll om hon tog rygg på henne för hon åker ändå inte fortare än vad hon gjorde, hon har inte kapaciteten just nu o hänga med i slutet fast det bara är 5 km i stafetten.

Inlagd: 2010-12-12, 00:04
Skriven av: Andreas P

Pajala? Hon åkte andrasträckan på OS och växlade som 11:a, 1 minut efter…

Inlagd: 2010-12-12, 00:05
Skriven av: JA

Olsson körde ju första sträckan i Os sen tappade Pajala 1:05 på sin sträcka mot Longa. Polen blev ju diskad så doms resultat räknas inte alls.

Inlagd: 2010-12-12, 00:25
Skriven av: Andreas P

Kalla hade väl blivit ca 8-10 idag om hon var fullt frisk och hade åkt, då hon åker ca minuten fortare än Lindborg på 10km klassiskt..

Inlagd: 2010-12-12, 00:28
Skriven av: Andreas P

Andreas P: ”Kalla hade väl blivit ca 8-10 idag om hon var fullt frisk och hade åkt, då hon åker ca minuten fortare än Lindborg på 10km klassiskt..”

Baserat på vad? Förra helgen i Skellefteå var en träningshelg för Kalla, hon gick säkert inte för fullt (och det behövdes inte heller)…

Men Lindborg, Svensson & Co gick säkert för fullt då ja.

Inlagd: 2010-12-12, 00:45
Skriven av: Jörgen

Andreas P: Hade Pajala kört första och Anna O andra på OS hade vi antagligen legat rätt bra till inför sista växlingen. Första sträckan går sällan genomgående snabbt. Det är ju bara Kowalczyk som ska tokdra hela tiden. Resten försöker rycka på andra sträckan.

Inlagd: 2010-12-12, 00:53
Skriven av: Joel Burman

[…] Skidpepp, Sämsta Sidan, SVT […]

Inlagd: 2010-12-12, 01:24
Skriven av: Mange och Oskars Sport » Blog Archive » Bättre åka skidor än illa fäkta

Burman: tror du ens själv på att Pajala hade klart sig på första stäckan i OS så iskall som hon var på andra,,, vad fatta Pjala i os som inte Britta gjorde jo Britta tappa ju betydligt midre tid än Pajala var de de hon fatta

Sedan att ha ett testlopp för en stäcka i VM 1-2 veckor innan stafetten tror jag inte alls på…

Inlagd: 2010-12-12, 01:46
Skriven av: jossa

Första sträckan är oerhört viktig, är man inte med där så är det kört inför den andra där det går fort direkt från början. Pajala hade haft samma tid som bäst, alltså 1 min efter täten även där. Hon hade inte hängt med Norge, Tyskland mfl och Olsson hade inte kunnat ta igen det på andra (där för övrigt Kowalczyk körde på OS ser jag nu).

Inlagd: 2010-12-12, 01:51
Skriven av: JA

Det är möjligt att Pajala haft svårt på startsträckan det är ju oftare en tyngre sträcka att gå mentalt.
Men kom inte och påstå att konkurrensen var livärdig. Andra sträckan hade betydligt tuffare löpare än den första.

Inlagd: 2010-12-12, 02:18
Skriven av: Joel Burman

Olsson vann sträckan i konkurrens med Skofterud, Zeller och Follis. På andra åkte Longa, Sachenbacher och Johaug. Ingen större skillnad på dessa åkare. Kuitunen räknar jag inte med då Finland tappade 45 sekunder på Olsson och var avhängda.

Ärligt talat så har ju inte Pajala visat några större resultat i annat än klassisk sprint. Ida och Britta ligger enligt mig betydligt närmare en stafettsträcka. Men förhoppningsvis kan Pajala visa att hon vill vara med i diskussionen framöver.

Inlagd: 2010-12-12, 02:47
Skriven av: JA

JA>> Du glömde Kowalczyk.

Stafetten i La Clusaz är fin favorit bland banorna i världscupen. Den är väldigt tuff och dessutom på hög höjd vilket ger möjlighet för åkstarka lag att gå ifrån. Senast något lag vann en herrstafett i världscupen solo var just i La Clusaz 2006 då Ryssland vann med en urstark Legkov i laget.

http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=12619

Att Jönsson och Larsson inte körde igår, är det en indikation på de vilas till nästa söndag för att gå varsin förstasträcka?

Blir det något sprint-tips idag???

Inlagd: 2010-12-12, 07:32
Skriven av: JonasE

Noen som vet når prologene starter i dag?

Inlagd: 2010-12-12, 09:21
Skriven av: Sven

Sven: Kl 12.00

Inlagd: 2010-12-12, 09:24
Skriven av: swestam

Kowalczyk åkte andrasträckan på OS.

Inlagd: 2010-12-12, 10:17
Skriven av: JA

Kowalczyk: Åkte andrasträckan på OS har skrivit det före men Polen blev diskad pga doping.

Men Sverige har just nu bara två åkare på dam sidan som håller världs klass i en stafett dom andra håller inte just nu så är det bara.

Fast nu är ju både Kalla och Haag lite sjuka få se om dom hinner komma i någon form till nästa helg då det är stafett igen.

Inlagd: 2010-12-12, 11:11
Skriven av: Andreas P

Ah, ok nu är jag med, Pajala följde inte med Kowalczyk på OS, det är ju sant… Bättre sent än aldrig.

Inlagd: 2010-12-12, 11:15
Skriven av: JA

Vad tror ni är det Kuusamo som är orsak till sjukdomarna? Jag blir fundersam när Lina och Lindborg inte har blivit sjuka. Dom brukar ju alltid lätt bli sjuka. Undrar om det inte är träningen i kyla direkt efter Kuusamo som är boven. Att Kalla tävlade i Skellefteå dessutom i kyla kan ha varit droppen. Dom borde gjort som Norge och åkt till Alperna direkt efter Kuusamo och gjort en riktig mjukstart. Alltid lätt att vara efterklok men hoppas nu att man tar lärdom inför framtiden.

Inlagd: 2010-12-12, 12:00
Skriven av: nisse

Ida och Brodin 6:a och 8:a ca 4+ sek efter Follis som leder just nu, men många åkare kvar. Britta 10:a, 8 sek efter.

Inlagd: 2010-12-12, 12:13
Skriven av: swestam

Björgen nu snabbast, 4 sek före Follis, Ida 10:a, Brodin 12:a, Britta 14:e, Pajala 15:e.

Inlagd: 2010-12-12, 12:17
Skriven av: swestam

Falk nu snabbaste svenska på 14:e plats, 7 sek efter Björgen. Pajala sämsta svenska just nu på 25:e plats, kan bli tufft att kvala.

Inlagd: 2010-12-12, 12:23
Skriven av: swestam

Britta och Pajala nu ute, fara för Brodin.

Inlagd: 2010-12-12, 12:29
Skriven av: swestam

Ida hade tur! Men jag tror ändå att hon blir bästa Svenska idag.

Inlagd: 2010-12-12, 12:43
Skriven av: nisse

Falk, Andersson vidare. Brodin, Norgen och Pajala ute. Ing’dotter just nu delad 30 med Crawford. Hur gör man då? 31 vidare?

Inlagd: 2010-12-12, 12:45
Skriven av: JonasE

Nisse: damkvalet är väl inte färdigt ännu?

Inlagd: 2010-12-12, 12:45
Skriven av: swestam

Såg inga fler next started. Så jag tror det är klart. 12.53 startar herrarna.

Inlagd: 2010-12-12, 12:47
Skriven av: nisse

en fullständigt okänd schweiziska kvar.

Inlagd: 2010-12-12, 12:48
Skriven av: JonasE

Nu är damkvalet klart:
20 Falk
21 Andersson
30 Ingemarsdotter

33 Brodin
40 Norgren
47 Pajala

Davosmörkret fortsätter för svenskarna mao.

Björgen snabbast före Majdic och Genuin.

Inlagd: 2010-12-12, 12:49
Skriven av: swestam

Det blir väl 7 åkare i ett heat då.

Inlagd: 2010-12-12, 12:50
Skriven av: JA

Angående delad 30. plats. Går man ner på tusendelar, eller kör man sju åkare i en av kvartsfinalerna?

Inlagd: 2010-12-12, 12:51
Skriven av: Frans

Alla tre (Andersson, Falk, ev Ing’dotter) svenskor i första mot Björgen, Visnar, Pärälä och ev Crawford. Rätt bra chans att någon går till semi iallafall. Men riktigt dåligt kört av svenskorna överlag.

Inlagd: 2010-12-12, 12:53
Skriven av: JonasE

Ja, man blir förvirrad när fis säger att Chandra Crawford var sista dam att kvalificera också står Ingmarsdotter efter henne i resultatlistan men med samma placering och tid?!?!

Inlagd: 2010-12-12, 12:58
Skriven av: Gunnar

http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=17456

Ida är dömd före Crawford, än så länge…

Inlagd: 2010-12-12, 13:05
Skriven av: JonasE

Ida vidare, Crawford utslagen enligt resultatlistan.

http://www.fis-ski.com/pdf/2011/CC/2959/2011CC2959RL.pdf

”Vid lika tid bland tävlande som går till final (tider tas då på 1/100-dels sek) inplaceras den åkare som har lägst sidningstal före åkare med högre sidningstal i sprintlistan”

Inlagd: 2010-12-12, 13:05
Skriven av: JA

Nu listar FIS Ida som 30:e och Crawford som 31:a.

Inlagd: 2010-12-12, 13:05
Skriven av: swestam

Men det är väl faan att alla tre hamnar i samma heat, tycker det alltid blir så.

Inlagd: 2010-12-12, 13:06
Skriven av: JA

Modin leder herrkvalet efter att 20 åkt färdigt i kvalet.

Inlagd: 2010-12-12, 13:07
Skriven av: swestam

Och Brynteson in som tvåa efter Modin just nu.

Inlagd: 2010-12-12, 13:09
Skriven av: swestam

Fast det är stor chans att Astmarit drar fram 4 åkare vidare från hennes kvart…

Inlagd: 2010-12-12, 13:11
Skriven av: Frans

En intressant iaktagelse ifrån Petra Thorens Davos krönika:

”Norrmännen arbetade febrilt
Möjligen kan motgången i Davos vara en liten väckarklocka.

Inför herrarnas lopp i går stod jag utanför Sveriges och Norges vallalastbilar. Utanför svensklägret var det tyst, ingen syntes till. I och utanför Norges lastbil rådde febril aktivitet.

Vallare sprang med skidor, det gjordes om i sista stund.

Jag vet inte om det är symboliskt för hur en jagande nation jobbar, om det kunde vara ett tecken på att Sverige slagit sig lite till ro.”

Hela artikeln:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8266266.ab

Inlagd: 2010-12-12, 13:14
Skriven av: Joel Burman

Jönsson in på 4:e plats, Modin 6:a och Bryntesson 8:a, Larsson 17:e.

Inlagd: 2010-12-12, 13:16
Skriven av: swestam

Bra kval av Emil, 1,25sec efter Morilov och har hitills bara Morilov, Newell och Petukhov framför sig. Bra tecken att inte vara etta tycker jag. Då har man troligen/förhoppningsvis gjort ett taktiskt kval.

Inlagd: 2010-12-12, 13:16
Skriven av: Gunnar

…eller så kan febril aktivitet vara ett tecken på kaos och osäkerhet, lätt att göra tolkningar i efterhand när man vet hur det gick.

Inlagd: 2010-12-12, 13:17
Skriven av: JA

JA: Med tanke på resultaten och vad man kunde se av valla insatsen så fick ju norrmännen jobbet gjort även om det är i sista sekunden. Det är ju det som räknas. Om vi ”nöjer” oss med vallan som skulle funkat två timmar tidigare är vi illa ute.

Viktigt att fokusera och fortsätta vara hungriga!

Inlagd: 2010-12-12, 13:21
Skriven av: Joel Burman

Tror knappast att vallateamet inte är fokuserade och hungriga. Nu misslyckades de, det hade kunnat vara tvärtom och då hade analysen varit annorlunda.

Inlagd: 2010-12-12, 13:27
Skriven av: JA

Larsson och Dahl borta. Hellner näste mot mål

Inlagd: 2010-12-12, 13:30
Skriven av: JonasE

Hellner vidare. Pölsa just nu 30

Inlagd: 2010-12-12, 13:33
Skriven av: JonasE

Aj aj, Mats Larsson utslagen. Små marginaler hoss herrarna med tanke på att det inte är en stadssprint. 5,17sec bakom i nuläget är inte bra såklart fast ingen katastrof egentligen. Tråkigt för Mats med tanke på att han hoppade över att köra klassiskt igår.

Inlagd: 2010-12-12, 13:33
Skriven av: Gunnar

Sticker mellan med resultatet från fristilsloppet i Åsarna:

1. Li HONGXUE, CHN 26:52.0
2. Mia Eriksson +16.4
3. Susanne Nyström +18.6
4. Jenny Hansson +26.8
5. Kristina Strandberg +34.7
6. Jennie Öberg +49.8
7. Helene Söderlund +55.7
8. Yuanyuan LIU, CHN +55.9
9. Hanna Seppas +56.1
10. Yingcui E, CHN +58.2

Emma Wikén 21:a 2.53 efter, Kajsa Snihs 34:a 4.07 efter, Lisa Larsen kom inte till start.

Inlagd: 2010-12-12, 13:34
Skriven av: swestam

Hellner i nuläget precis före Northug på en 14e plats. Undrar om han höll igen lite idag :)

Inlagd: 2010-12-12, 13:35
Skriven av: Gunnar

Pellergrino!!???

Inlagd: 2010-12-12, 13:35
Skriven av: Frans

Fedricio Pellegrino tar ledningen med 1,18 från starftnummer 67. Vem är det???

Inlagd: 2010-12-12, 13:39
Skriven av: JonasE

Ser att han är född 1990. Har JVM brons i sprint. En gång har han klarat kvalet i VC, i Kollen ifjol.

Inlagd: 2010-12-12, 13:42
Skriven av: Frans

Halfvarsson vidare. Ottosson borta.

Inlagd: 2010-12-12, 13:42
Skriven av: JonasE

Halfvarsson troligen vidare medans Ottosson är utslagen.

Inlagd: 2010-12-12, 13:43
Skriven av: Gunnar

Cologna också borta.

Inlagd: 2010-12-12, 13:48
Skriven av: swestam

Aj vad seg man kan vara med rappotering :)

Inlagd: 2010-12-12, 13:49
Skriven av: Gunnar

Ruggigt bra och jämnt sprintkval. Tid mellan 2-30 är 4,00 sekunder. Petuchkov, Jönsson, Heller, Northug i heat tre.

Inlagd: 2010-12-12, 13:52
Skriven av: JonasE

swestam>> Dario Cologna är vidare (19). Den mindre kände Gianluca Cologna är borta (88).

Inlagd: 2010-12-12, 13:53
Skriven av: JonasE

JonasE: oh vilken hemsk miss av mig, sorry.

Inlagd: 2010-12-12, 13:54
Skriven av: swestam

swestam: Cologna är inte borta. Sjukt jämnt och tufft kval. Många nya namn.

Inlagd: 2010-12-12, 13:54
Skriven av: Frans

Vad har hänt med Kjölstad?

Inlagd: 2010-12-12, 13:59
Skriven av: JA

JA>> Kjölstad gjorde som han gjort för det mesta efter VM 2009, körde långsamt. Hur tusan lyckades han peta Dahl till OS???

Inlagd: 2010-12-12, 14:51
Skriven av: JonasE

Hehe… Jönsson, Northug, Hellner och Petukhov i samma kvart. =)

Inlagd: 2010-12-12, 15:19
Skriven av: JA

Kjølstad har vært sjuk.

Inlagd: 2010-12-12, 15:26
Skriven av: tolsrav

Nej, svenska vallateamet får skärpa ihop sig. Vi har sämre skidor än de andra, det är inget snack om saken längre.

Inlagd: 2010-12-12, 15:34
Skriven av: Gabriel

Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte se Britta som starttjej i ett lag som skall vinna VM guld. Tycker att Lina ser bättre och bättre ut hon leder racet i mina ögon just nu.

Inlagd: 2010-12-12, 15:38
Skriven av: Göran

HAHAH!!!
Hellner kör skiten ur Northug och Petukhov!

Så jävla grymt!!!

Inlagd: 2010-12-12, 15:40
Skriven av: Gabriel

För er som, till skillnad mot Karlsson/Blomqvist, följer skidskyttet känner kanske igen Boeuf som var trea i fredags trots fall.
Snyggt av Jönsson/Hellner. Bye bye Northug.

Inlagd: 2010-12-12, 15:41
Skriven av: JonasE

JonasE: jag tyckte väl att jag kände igen namnet

Inlagd: 2010-12-12, 15:42
Skriven av: swestam

Exakt BOEUF skidskytt borde dom haft koll på..

Inlagd: 2010-12-12, 15:43
Skriven av: jossa

Ja, förvånande att kalenderbitaren Karlsson inte kollat upp honom bättre.

Inlagd: 2010-12-12, 15:50
Skriven av: Sixten

Om gårsdagen var litt bedre enn forventet for Northug, var vel han litt dårligere i dag.. Så veldig sliten ut, får håpe det er fordi han bor høyere enn de andre.

Modin går helt på grensen, og heldigvis ble bølla brynteson slått ut.

Inlagd: 2010-12-12, 15:53
Skriven av: Hanne

Modins manøver i de siste svingene var utmerket synes jeg. Utrolig grasiøst av en så storvokst utøver.

Northug var dårligere enn forventet. Bekymringsverdig.

Inlagd: 2010-12-12, 16:04
Skriven av: Tor

Ingen norrman i final, vad säger vi om det?

Inlagd: 2010-12-12, 16:15
Skriven av: swestam

Vi säger att det är fantastiskt morsomt!

Inlagd: 2010-12-12, 16:19
Skriven av: Sixten

Synd på Hellner, de stängde ut honom totalt. Han behöver lite tur för att manövrera sig fram i fältet. Jönsson känns stark.

Inlagd: 2010-12-12, 16:20
Skriven av: Gabriel

Vad ska man säga om Björgens skidor? Fullständigt överlägsna. Undrar om inte norrbaggarna kommit på något nytt i alla fall.

Inlagd: 2010-12-12, 16:21
Skriven av: Gabriel

Liten krise egentlig, plutselig er norges to gode kort på herresiden, sprint og Northug usikkre..

Hva skulle vi gjort uten Marit?

Inlagd: 2010-12-12, 16:23
Skriven av: Hanne

Alle kan gå på ski, men det finnes bare en dronning………….

Inlagd: 2010-12-12, 16:26
Skriven av: tolsrav

Senast Northug såg Jönsson var i kvartsfinalen i Davos.

(Fast han var inte säker på om det verkligen var Jönsson, eftersom han bara såg ryggen).

Inlagd: 2010-12-12, 16:30
Skriven av: Gabriel

YEESSSS!!!

Inlagd: 2010-12-12, 16:35
Skriven av: Gabriel

Det verkar vara Italiens nya grej att plocka fram sprinttalanger från ingenstans och slänga upp dem direkt till final i världscupen… scola i düsseldorf och pellegrino idag, vad ska man säga?

Inlagd: 2010-12-12, 16:36
Skriven av: Jon 2

Vore intressant att höra vad norske sprinttränaren säger nu :)

Inlagd: 2010-12-12, 16:36
Skriven av: swestam

Bra gjort av Jönsson. Banan i Davos är ju så pass bred att det finns utrymme att ta sig förbi på andra varvet också.

Inlagd: 2010-12-12, 16:38
Skriven av: JA

gabriel. Det gjorde godt med en seier nå?

Inlagd: 2010-12-12, 16:38
Skriven av: tolsrav

Skönt förresten med en sprint fri från incidenter för en gångs skull!

Inlagd: 2010-12-12, 16:40
Skriven av: Jon 2

Tack Jönsson du räddade min helg!

Inlagd: 2010-12-12, 16:44
Skriven av: nisse

Ja, swestam, vad säger Aune nu? Förmodligen drar baggarna fram ”Det är VM som gäller”-kortet. För du vet väl att Världscuplopp bara betyder något när Norge gör det bra i dem…

Inlagd: 2010-12-12, 16:49
Skriven av: Sixten

Såg ni att Hellner spurtade ned Hattestad på upploppet i semin?

Not bad, not bad…..

Inlagd: 2010-12-12, 16:51
Skriven av: Gabriel

Emil var suverent best i dag. Er også meget bekymret over de norske sprint-herrene. Vi får inntil videre trøste oss med Marit og de andre jentene på laget.

Inlagd: 2010-12-12, 16:51
Skriven av: Jomar Blekkås

”Alle kan gå på ski, men det finnes bare en dronning………….”

Jepp. Petter Northug.

Inlagd: 2010-12-12, 16:51
Skriven av: Gabriel

Gabriel: Hva mener du med dette?

Inlagd: 2010-12-12, 16:54
Skriven av: Jomar Blekkås

Ja vad tror du Jomar?

Jag skojar lite med Tolsrav…………………..

Inlagd: 2010-12-12, 16:55
Skriven av: Gabriel

sixten. For de norske herrene kansje, men for Bjørgen betyr verdenscupen null og niks…….

Inlagd: 2010-12-12, 16:56
Skriven av: tolsrav

Gabriel: Man tuller (skojar) ikke med tolsrav!!! Grattis med seieren i dag. Emil var kraftfull!

Inlagd: 2010-12-12, 16:59
Skriven av: Jomar Blekkås

Jomar. Ja han var kraftfull i dag, men spørsmålet er, beholder han kraften når det virkelig gjelder……………….

Inlagd: 2010-12-12, 17:04
Skriven av: tolsrav

Tolsrav: Mye kommer forhåpentligvis til å forandre seg for de norske herrene fram til det store målet for sesongen, nemlig VM i Oslo. Ser først nå fram til det store oppgjøret på håndballbanen i kveld (beklager, noe utenom tema). Mange av de norske spillerne har fått virus!

Inlagd: 2010-12-12, 17:09
Skriven av: Jomar Blekkås

jomar. Ja, Handballjentene mot Handbolltjejerna….He he.

Inlagd: 2010-12-12, 17:14
Skriven av: tolsrav

Jønsson har aldri kraften når det virkelig gjelder. Men jeg ble imponert over spurten til Hellner.

Inlagd: 2010-12-12, 17:16
Skriven av: gif

Aldrig är väl att ta i. Sjukdom är också en förklaring till hans mästerskapsfiaskon. Men jag håller med om Hellner. Han hade definitivt mer att ge. Han gjorde bort sig lite taktiskt i semin.

Inlagd: 2010-12-12, 17:35
Skriven av: Sixten

Intrycken från tidigare står sig efter Davos när det gäller de svenska tjejerna. Av tjejerna strax bakom Kalla och Haag är det bara Rydkvist som har visat förbättring till den här säsongen. De unga har varit en liten besvikelse hittills och att ”gamlingen” Lina, utan att vara i bästa slag, är bäst både i distans och fristilssprint är inte så skoj.
Sprintherrarna däremot gjorde det mycket bra och Halfvarson var en stor överraskning.
Northug är fortfarande ett stort frågetecken. Jag tror inte riktigt på att han eller den norska ledningen har ”full kontroll” som de säger. Visar han ingen bättring till nästa helg lär nog krigsrubrikerna komma tillbaka i de norska tidningarna.

Inlagd: 2010-12-12, 17:36
Skriven av: Tobbe H

Björgen, Justyna (iof sig diskad) och Follis, kul att se att sprintexperterna visar var skåpet skall stå (ironi).
Dags att lägga ner damsprinten snart, eller tänka om och korta banorna

Inlagd: 2010-12-12, 17:36
Skriven av: gnällspik

Han verkar ju åtminstone ha lärt sig att åka bättre taktiskt med åren, spara kraft där det går och ta placeringar på rätt ställen. Samt inte ligga och längst fram och bromsa och tro att han har järnkoll..

Inlagd: 2010-12-12, 17:40
Skriven av: JA

Jönsson, om någon undrar.

Inlagd: 2010-12-12, 17:41
Skriven av: JA

Jönsson har helt klart mognat och är lite coolare nu plus att han nu börjar bli rutinerad. Dessutom har han nog blivit lite uthålligare men samtidigt tappat lite explosivitet, han verkar inte längre riktigt kunna göra de där jätterycken i motbackarna. Men sammantaget kanske det är en bättre kombination, vi får se framöver.

Inlagd: 2010-12-12, 17:48
Skriven av: Tobbe H

Jeg unner egentlig Jønsson å lykkes i VM, men det er noe litt skjørt over ham, selv om han alltid har vært av de raskeste.

Northug er fortsatt et spørsmålstegn. Hvis han ikke finner formen fort, vil han bli slått av Hellner på sisteetappen i La Clusaz.

Hattestad er heller ikke seg selv.

Hva i alle dager gjorde Kowalczyk på oppløpet. Klareste diskningen så langt i år.

Inlagd: 2010-12-12, 17:58
Skriven av: gif

Björgens överlägsenhet börjar göra det tråkigt att se på damloppen och det är mycket förvånande att det inte kommer fram fler rena sprintspecialister på damsidan som kan matcha toppen. Något måste göras med upplägget för det ska inte ständigt vara samma tjejer i topp i distans och sprint för då är det något fel. Helt klart. Kowalczyk är ju ingen sprinttyp öht och detsamma kan sägas om Kalla, som ibland hävdar sig bra i fristilssprint.

Inlagd: 2010-12-12, 17:58
Skriven av: Tobbe H

Kommentatorerna på NRK hävdade förra helgen att hans lopp i Dussseldorf var det absoluta bästa taktiska genomförda lopp som de någonsin hade sett av Jönsson. Och det är väl bara att hålla med dem om det.

Inlagd: 2010-12-12, 17:58
Skriven av: swestam

Men… i Düsseldorf hade ju Jönsson möjligen kommit trea (som bäst) om inte tysken kört rally i sista kurvan?

Inlagd: 2010-12-12, 18:04
Skriven av: JA

JA: men det var väl på sprintstafetten, inte i den individuella sprinten?

Inlagd: 2010-12-12, 18:07
Skriven av: swestam

Hårt å diska Kowalczyk. de hon blev diskad för händer ju ofta ute på banan i sprint..

Inlagd: 2010-12-12, 18:08
Skriven av: jossa

Fredriksson lär inte få chansen nästa helg heller.. men kul med ett nytt yngre namn på herrisdan Anton Lindblad..

Inlagd: 2010-12-12, 18:11
Skriven av: jossa

Ja NRK-kommentatorene er tydelig imponert over stegene Jønsson har tatt i år. Blitt bedre på distanse og mer fokus på taktisk kjøring.

Inlagd: 2010-12-12, 18:11
Skriven av: Tor

Jossa: diskingen av Kowalczyk var soleklar. Hun byttet spor på oppløpet kun for å stenge Randall. Kowalczyk hadde ingen annen grunn til å skifte for hun hadde fritt leide i den banen hun allerede hadde.

Inlagd: 2010-12-12, 18:14
Skriven av: gif

Solklar diskning på den hopplösa polskan.

Så otroligt korkat att pressa ut Randall på det sättet när det är helt fritt i det spår som hon är på väg emot.

http://svtplay.se/v/2266369/skidor/bjorgen_overlagsen_i_sprintfinalen

Allvarligt, vad håller hon på med? Hon har verkligen ingen kontroll på sin polska järnkropp.

Inlagd: 2010-12-12, 18:14
Skriven av: Sixten

Visst fasen, my bad.

Inlagd: 2010-12-12, 18:17
Skriven av: JA

// Tobbe H
De världsberömda rycken är ju i klassisk stil. Är nog fel att säga att han tappat dem innan han har åkt en klassisk Sprint med rejäla stigningar där han är i form.

Inlagd: 2010-12-12, 18:42
Skriven av: Gunnar

Hvor har tyskerne vært så langt i år? Hadde kanskje ventet å se litt mer til franskmennene også. Savner Teichmann i form.

Inlagd: 2010-12-12, 18:48
Skriven av: gif

När det inte går så bra funderar jag över vart är svensk längdåkning på väg.

Den här helgen tävlar man lördag och söndag i WC i Davos, i senior- och juniortävlingar i Åsarna samt i en ungdomstävling i Älvdalen igår lördag.
Dagens fortsättning idag söndag i Älvdalen inställd på grund av kyla.

I övrigt helt tomt i hela vårt avlånga land.
Utan tävlingar kommer man inte långt eller …..?

Fattar inte förbundet att ungdomar vill och behöver tävla?

Som jämförelse, Norska terminliste redovisar 15 lands- och kretsrenn den här helgen!

Inlagd: 2010-12-12, 18:52
Skriven av: Elin

Det är ju ganska onormalt att det finns snö i hela landet i november. Tävlingskalendern har väl sett mer eller mindre likadan ut i många år, nu ser det däremot konstigt ut eftersom snötillgången är god. Säsongen brukar ju dra igång på allvar först nu helgen innan jul.

Inlagd: 2010-12-12, 19:08
Skriven av: JA

Grattis Emil! Bra kört idag (även om jag tycker han lever farligt med sin jojo taktik).

Hellner slarvade ju bort en final plats. Kan vara ödesdigert när final tour drar igång i falun till våren.

Inlagd: 2010-12-12, 19:11
Skriven av: Joel Burman

Tycker inte att Hellner slarvade bort en finalplats. Han är segstartad och måste ha lite flyt för att ta sig fram. Jag tror att han blir farlig på den tuffa VM-sprinten.

Idag gjorde han vad han kunde men hade inte flytet.

Inlagd: 2010-12-12, 19:20
Skriven av: Gabriel

Elin: men vill man inte att alla skall köra i Åsarna då man körde både Team Sportia Cup och Scandic Cup och därför inte arrangerar några andra tävlingar i landet. Sedan kommer vi aldrig kunna konkurrera med den norska bredden även om de också har börjat få en diskussion klena startfält framför allt tjejsidan så jag vet inte om det är en så rimlig jämförelse.

Inlagd: 2010-12-12, 19:24
Skriven av: swestam

Jønsson gikk veldig bra taktisk i dag. Og for en fart! Grattis med gull ^_^
Bjørgen, meh.
Husker dere når hun hadde de kraftige bakke-rykkene? Var nesten som Northug-rykket: Cat edition ^_^
Men det er borte nå:/
Menmen, hun gikk avsindig fort, og det er det som teller i sprint.

Inlagd: 2010-12-12, 19:47
Skriven av: Ubersnuber

//gif
Tyskarna har haft problem med sjukdomar. Teichman var sjuk inför denna helg.

Inlagd: 2010-12-12, 19:48
Skriven av: Gunnar

Northug.
Vi ble advart om at han ikke kom til å prestere på toppnivå, så jeg ble ikke akkurat overrasket over den elendige innsatsen hans. Men må innrømme at jeg ble likevel skuffet. Sitter liksom å venter på Northug-dynamitten, men den ser ut til å være våt, dessverre.

Randal var kjapp i dag, fortjent 2 plass:)

Inlagd: 2010-12-12, 19:50
Skriven av: Ubersnuber

Pellegrino var sexa idag. Starkt gjort för att va en kompis till Dunderklumpen!

Inlagd: 2010-12-12, 20:04
Skriven av: manne

Härligt med Jönssons seger, lite synd dock att Hellner inte tog sig till final, kändes som han hade krafterna men inte fick till det riktigt. Hursomhelst, skönt att se en sprint utan massa incidenter…

Och vad ska man säga om Björgen, hon är helt fantastisk!! Myntets baksida är dock att damloppen inte ens är spännande längre…

Inlagd: 2010-12-12, 20:10
Skriven av: Sara

swestam;
Den enda tävlingen för 16 år och yngre i hela landet var den i Älvdalen.

Inlagd: 2010-12-12, 20:20
Skriven av: Elin

Han är mogen den där Northug som aldrig ger intervjuer när han åker som skit. Känns ju som allmänt hyfs att ge intervjuer även då, när man öser ur sig så mycket trams i övrigt.

Inlagd: 2010-12-12, 20:21
Skriven av: Sixten

Sixten, det är som vanligt. Northug kan säga och göra vad han vill, när han vill. Norrmännen tycker allt är ok och alla som har åsikter är dumma i huvudet.

Men han måste nog börja prestera inom en inte alltför lång framtid, annars får han nog börja uppföra sig som andra skidåkare.

Inlagd: 2010-12-12, 20:33
Skriven av: Gabriel

Elin: Du har chansen att föregå med gott exempel och arrangera med kort varsel!

Inlagd: 2010-12-12, 20:37
Skriven av: X-et

Gunnar: jeg vet at bla Teichmann har slitt med sykdom, men hadde regnet med at andre viste seg litt fram. Tscharnke feks.

Når det gjelder franskmennene så er jo Vittoz ute med skade, men jeg hadde trodd at Magnificat skulle være stabilt med i toppen. I hvert fall i skøyting.

Dersom vm stafetten hadde vært om en uke ville Sveriges lag vært Jønsson/Larsson-Olsson – Rickardsson- Hellner?

Inlagd: 2010-12-12, 20:38
Skriven av: gif

Gif… Ja Jönsson hade det nog blivit på förstasträckan i dagsläget. Han har visat större stabilitet än Mats, även om Mats kanske har de högsta topparna.

Södergren kommer nog bli bättre till VM, mefrågan är om han når ända fram?

Inlagd: 2010-12-12, 20:49
Skriven av: Manne

Ja både tyskarna och fransmännen har varit en besvikelse så här i inledningen av säsongen. Kanske Manificat vaknar till liv i La Clusaz.

Dom italienska åkarna har inte heller imponerat på distansloppen.Likadant med estländarna, men både Veerpalu och Mae brukar vara trögstartade.

Inlagd: 2010-12-12, 20:50
Skriven av: Stefan

Jönsson räddade helgen. Han verkar stark och fylld med självförtroende.

Att två damtjejer till tog WC-poäng i distans var också positivt för kvoten kommande säsong.

Annars: Vänder blad snabbt och blickar fram mot La Clusaz kommande helg…

Inlagd: 2010-12-12, 21:15
Skriven av: Jörgen

Jag har för mig att fransmännen brukar inleda svagt. Manificat var ju som allra bäst efter OS till säsongens slut. Italienarna är ett mysterium medans ryssarna är grymma, Legkov har aldrig varit bättre än han är nu och jag tror dom blir livsfarliga på stafetten nästa helg.

Inlagd: 2010-12-12, 21:33
Skriven av: rs

Någon som vet om det blir två stafettlag i La Clusaz?

Jag har tjatat om det, men blir det inte två lag är det skandalöst dåligt av ledningen.

Inlagd: 2010-12-12, 21:39
Skriven av: Sixten

På damsidan vore det bra med två lag. På herrsidan är det väl frågan om…

Inlagd: 2010-12-12, 21:45
Skriven av: Manne

Snacka om att någon dominerar herr sprinten just nu http://www.fis-ski.com/pdf/2011/CC/2961/2011CC2961SRL.pdf

2 saker som jag tyckte var intressanta. Emil är jättesnabb i starten på kvarten. Lägger sig framför Northug och sedan släpper på gasen. Så blir det om man hela tiden är stor i käften.

En annan intressant sak var att samtliga 3 på pallen idag kom från semi2. Den längre pausen mellan damfinal och herrfinal gör nytta.

Är Emil långsammare på prologerna nu eller sparar han aningen på krutet?

Inlagd: 2010-12-12, 21:49
Skriven av: Per

per. Jeg og syns Emil har stor käft…………

Inlagd: 2010-12-12, 22:00
Skriven av: tolsrav

Tolsrav… Jo, han är ju verkligen stor i käften. Men jag har aldrig hört honom komma med personangrepp eller elakheter mot andra åkare.

Inlagd: 2010-12-12, 22:06
Skriven av: Manne

tolsrav: så här sa Emil till langd.se
”- Men det är tillfälligt och norrmännen är alltid farliga. Det skiftar fort, igår var vi dåliga. Så det här kan ändras snabbt, menar en ödmjuk Jönsson, som också tyckte om att se Petter Northug tillbaka i världscupen.
– Det är viktigt för hela sporten att Petter är tillbaka. Han betyder mycket”

Det är knappast att vara stor i käften utan att just vara ödmjuk och inse att i morgon kan allt vara annorlunda.

Inlagd: 2010-12-12, 22:12
Skriven av: swestam

Per: om man lägger ihop tiderna från prologen och alla heat så åkte Emil snabbast av alla enligt statistik som worldofxc.com tagit fram, detsamma gällde för Björgen. I förra sprinten var Pethukov snabbast enligt detta sätt att räkna men även då var Emil segrare.

Inlagd: 2010-12-12, 22:16
Skriven av: swestam

Kul att vi för tillfället har tre herrar topp 5 i VC-sammandraget :) Lovar gott!

Inlagd: 2010-12-12, 22:21
Skriven av: Jon 2

Alltså, hur var egentligen resultaten i åsarna spelen? Langd och Fis ger väldigt olika budskap. Enligt Fis var Fredriksson trea och enligt langd Henrik Forsberg.

http://www.langd.se/en-goteborgare-och-en-kinesiska-bast-i-asarnaspelen.4859856-86106.html

http://www.fis-ski.com/uk/604/610.html?sector=CC&raceid=18287

Inlagd: 2010-12-12, 22:23
Skriven av: Manne

Jönsson var väl lite kaxigare för några år sedan, om jag minns rätt.. Täckvästar med boxar-look och lite syrliga uttalanden, han verkar ha landat lite nu.

När hade Sverige två lag i en WC-stafett utanför landets gränser senast…? På både dam- och herrsidan. Men nu borde det ju vara läge, annars är det ju rent ut sagt korkat.

Inlagd: 2010-12-12, 22:23
Skriven av: JA

Jag som trodde Hinken hade lagt av för rätt många år sedan… ;)

Inlagd: 2010-12-12, 22:24
Skriven av: JA

nu är det en annan hink, en kille född 90. Men enligt Fis blev han tolva.

Inlagd: 2010-12-12, 22:28
Skriven av: Manne

Tolsrav,

Hoppas du skämtar. Emil går fram till alla motståndare han möter i sina heat och säger: Lycka till!

Han säger det inte ironiskt, som Northug skulle göra, utan han menar det. Han säger det för att han vill ha en god stämning inom sporten. Jag har aldrig hört honom utrycka sig negativt om någon, någonsin.

Inlagd: 2010-12-12, 22:29
Skriven av: Gabriel

JA. PÅ herrsidan är det väl tveksamt med två lag? Det måste väl ha med att göra hur det passar med den större säsongsplanen för t.ex. Jönsson och Larsson.

Inlagd: 2010-12-12, 22:30
Skriven av: Manne

Manne:

KEK på Längd är ute och cyklar. Resultaten från 15 km på FIS stämmer.

Inlagd: 2010-12-12, 22:33
Skriven av: Sixten

Sixten… Det var det jag trodde. Men då hade han inte många rätt… Nån som försökt driva med honom?

Inlagd: 2010-12-12, 22:34
Skriven av: Manne

Fredriksson enligt Åsarnas hemsida också, verkar ju mer troligt.

Anton Lindblad, får han åka WC nu?

Inlagd: 2010-12-12, 22:36
Skriven av: JA

Märklig miss av honom. Jag vette fan om han kanske klistrat in resultaten från Liverapporteringen innan alla gått i mål. Resultaten som är uppe nu var även uppe innan samtliga gått i mål.

Jag påpekade iaf detta till honom via ”Tipsa oss!!” (Ja, seriöst nog är det två utropstecken…).

Inlagd: 2010-12-12, 22:38
Skriven av: Sixten

Något som får en att fundera på Northug är ju t ex detta: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7421132

Att han sa igår eftermiddag att han hade chans att vinna idag, och att han kommer vinna nästa vecka i La Clusaz.

Vilken pajsare som helst såg ju att han var helt körd idag, hade inte en uns kraft. Hur kan han själv missbedömma sin egen form så mycket om han har ”full kontroll”.

Och vad hände egentligen där i Beitosölen och efter? Var han bara sjuk? I så fall; varför har han då inte fått en superkompensation nu då, efter sin hårda träningsperiod innan VC-premiären? Kommer formen till nästa vecka som han påstår? Många frågor runt Petter.

Inlagd: 2010-12-12, 22:38
Skriven av: Gabriel

JA… Det måste han få. Även om man inte ska dra för stora växlar på ett lopp så måste det ses som nåt slags genombrott för en tjugoåring. Däremot kanske han får vänta en bit under säsongen på VC.

Inlagd: 2010-12-12, 22:39
Skriven av: Manne

Som grädde på moset slog vi Norge i handboll också inför kung Håkon.
Helgen slutade på bästa sätt.

Inlagd: 2010-12-12, 22:40
Skriven av: nisse

tolsrav kanske försökte vara lustig och syftade på Jönssons rätt stora gap.

Annars är det mycket märkligt att hävda att Jönsson skulle vara stor i orden med massa arrogant tjafs.

Inlagd: 2010-12-12, 22:41
Skriven av: Sixten

Manne: Jo, jag menade att vad jag kommer ihåg och när jag kollat lite nu så verkar Sverige alltid köra med bara ett stafettlag de senaste åren.

Inlagd: 2010-12-12, 22:44
Skriven av: JA

Det jag syftade på med stor i käften var mer att han snackar mycket och gärna, ibland om saker som inte berör honom. Behöver inte nödvändigtvis va negativt. Elak är han dock aldrig.

Inlagd: 2010-12-12, 22:45
Skriven av: Manne

KEK skriver ju att det var långt avstånd till trean vilket inte heller stämmer, han var nog lite snabb där den gode speakern. Resultatlistan på langd.se är i alla fall rätt.

Inlagd: 2010-12-12, 22:50
Skriven av: JA

Ja, men förutsättningarna vad gäller stafettlaget i kollen ser ju lite annorlunda ut denna säsong. Jönsson behöver visa en gång till att han kan hävda sig på en förstasträcka. Larsson mot Jönsson en gång till alltså, där Jönsson gärna kan få gå i förstalaget den här gången. Med Södergren på andralaget återigen. Och på det ska vi ha två man till. Modin kan återigen ta en klassisk sträcka och Halfvarsson sista.

Frågan är dock hur det är med Johan Olsson.

Så jävla slitna kan sprintarna knappast vara jämfört med t.ex Hellner. Ge mig två lag i La Clusaz!

Inlagd: 2010-12-12, 22:52
Skriven av: Sixten

Oj, det där blev ett uselt författat inlägg…

Inlagd: 2010-12-12, 22:54
Skriven av: Sixten

Expressens Pettersson hamnade på en buss med lördagens segrare, kul läsning. =)
”Petter Northug förs bort i säkerhet från all uppståndelse skyddad av sin vanliga armé av norska ledare i skrikande röda jackor. En stund senare kliver jag på en lolkalbuss i Davos och hamnar i sätet bredvid Alexej Poltaranin.”
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2251137/pettersson-alexej-ger-oss-en-nyttig-laxa

Inlagd: 2010-12-12, 23:14
Skriven av: JA

Jag gillar Tomas Pettersson. Han har helt klart lyft Expressen till att vara långt före t.ex Aftonbladet vad gäller längdrapportering. Han är lagom patriotisk och kan hylla svenskarna med substans. Han är också uppenbart kunnig jämfört med de många Kalle Anka-journalister som inte verkar anstränga sig för att dölja att de är totalt odugliga inom ämnet.

Inlagd: 2010-12-12, 23:24
Skriven av: Sixten

Håller med, det är svårt att läsa sig till kunskap inom skidsporten eller via TV:n. Pettersson har ju varit många år på NSD innan med intressanta reportage och krönikor.

Inlagd: 2010-12-12, 23:35
Skriven av: JA

Alltså… att ställa Larsson och Jönsson mot varandra i nån slags duell på hög höjd med över två månader kvar till OS känns inte nödvändigt, eller rättvist. Man anmäler väl inte ett helt lag till start med enda syfte att dom två ska mötas? Olsson åker nog inte, så en av dom får nog ändå chansen när det passar. Sen finns det man-mot-man-lopp i Tour de Ski o.s.v.

Inlagd: 2010-12-12, 23:36
Skriven av: Manne

…om det passar, menar jag…

Inlagd: 2010-12-12, 23:37
Skriven av: Manne

OS är lite längre bort än så ;)
Oavsett vilka som åker till helgen så vill jag se två damlag och två herrlag…

Inlagd: 2010-12-12, 23:39
Skriven av: JA

Och två månader till VM förstås, inte OS. Dags att gå och lägga sig snart verkar det som.

Inlagd: 2010-12-12, 23:40
Skriven av: Manne

Två damlag och ett herrlag skulle jag rösta på. Speciellt om Olsson är borta.

Inlagd: 2010-12-12, 23:44
Skriven av: Manne

Jeg tror det kan være en ulempe for Jönsson at han vinner på den måten han gjør i dag.. I dag er han såpass mye bedre enn konkurrentene at han kan tillate seg å ligge sist, men i vm har flere spisset formen og det kan bli mye jevnere. Jeg synes Emil ofte undervurderer de andre, og tror han kan spare krefter på å ligge langt bak. Hadde noen rykket på første runden hadde han ikke at en sjanse.

Inlagd: 2010-12-13, 00:09
Skriven av: Hanne

Hanne:

Nu var det iofs så att Jönsson själv sa att han inte alls försökte vara kylig och medvetet lägga sig sist för att spara krafter. Iaf inte i finalen.

Jönsson själv är inte heller i superform enligt honom själv. Han tränade dåligt månaden innan Gällivare och har en bit kvar till toppen, så att alla andra skulle vara efter honom formmässigt känns inte som ett oroande scenario.

Jag ser inget som helst negativt med hur han vinner idag.

Inlagd: 2010-12-13, 00:20
Skriven av: Sixten

Ferry har en klart intressantare videoblogg än Hellner so far. Live från skjutvallen bland annat.

http://nyheter24.se/sport/vinterkanalen/bjorn-ferry/

Inlagd: 2010-12-13, 00:38
Skriven av: JA

@Gabriel
”Hur kan han själv missbedömma sin egen form så mycket om han har “full kontroll”.
1500 meter.
Petter er ustabil i Davos på grunn av høyden. Han var, ifølge treneren, tung i kroppen etter prologen.

Inlagd: 2010-12-13, 01:38
Skriven av: Ubersnuber

Funderar lite på truppen till nästa helg i La Clusaz. 15/30 Km fristil masstart och stafett står på programmet. Jag hoppas att Sverige tar ut 6 åkare till de individuella tävlingarna och ytterligare två till stafetterna så vi får två lag.

Stafettlagen:
Dam1: Ing’dotter*-Haag-Rydqvist-Kalla
Dam2: Andersson*-Lindborg-Eriksson-Brodin
Herr1: Jönsson*-Olsson-Rickardsson-Hellner
Herr2: Larsson*-Fredriksson-Södergren-Brink
Åkare med * vilas från masstarten.

Reserver: Halfvarsson, Fredrik ”Eksjö” Karlsson, Ottosson, Lindblad, Eva Svensson, Norgren, Nyström, Bleckur.

Inlagd: 2010-12-13, 08:38
Skriven av: JonasE

Känns det inte som att gårdagens lopp för damerna var ett distanslopp och inte ett sprintlopp. Björgen gjorde aldrig något sprintryck utan åkte bara ifrån med en jämn hög hastighet som man kan göra på distanslopp. Tycker att banan borde kortas med en minut. Dessutom är det ofattbart att man bytt ut B-finalerna mot tråkiga repriser, varför?

Inlagd: 2010-12-13, 09:06
Skriven av: Jon

JonasE: har nog funderat i samma termer som dig, möjligtvis skulle man kunna tänka sig Norgren på en av fristilssträckorna i andralaget, hon åkte ju bra på fristilsloppet i Gällivare. Brodin skulle då kunna vara tänkbar på en de klassiska sträckorna. Sedan skulle jag nog ta med Pajala som reserv, hon är ju redan i höjden. I masstartsloppet skulle jag nog låta Norgren köra istället för Lindborg

Inlagd: 2010-12-13, 09:11
Skriven av: swestam

Har för mig att Johan Olsson sagt att han förmodligen inte kommer hinna bli frisk till La Clusaz, så det blir att stoppa in Södergren i första laget.
Men man hoppas ju på Olsson såklart!
Är det inte att föredra Lina A på första ändå? eller är det för att matcha Ingemansdotter? Kommer Lina i form (den verkar ju peka lite uppåt) så känns hon med sin rutin som en bra ersättare till Anna Olsson.

Inlagd: 2010-12-13, 09:17
Skriven av: Adrian

Jag skulle bli otroligt förvånad om Sverige kör med två lag på herrsidan. Jag förstår inte poängen med det.

PÅ damsiadn tycker jag det kunde vara bra med två lag om Haag och Kalla är friska, men tror nog att det bara blir ett.

Inlagd: 2010-12-13, 09:29
Skriven av: Manne

Nu är truppen uttagen:

Herrar: Jens Eriksson, Dala Floda IF, Calle Halfvarsson, IFK Mora SK, Marcus Hellner, Gellivare Skidallians, Johan Olsson, Åsarna IK, Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF, Anders Södergren, Östersunds SK.

Damer: Mia Ericsson, IFK Tärendö, Anna Haag, IFK Mora SK, Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK, Charlotte Kalla, IFK Tärendö, Sara Lindborg, Östersunds SK, Maria Rydqvist, Östersunds SK.

Inlagd: 2010-12-13, 09:41
Skriven av: Manne

Då kan vi konstatera att det bara blir ett stafett lag vilket jag kan tycka är synd. Inga reserver är med ifall någon är sjuk. Här skulle jag vilja se en mer offensiv satsning från ledningen, men deras bedömning måste vara att det gör mer skada än nytta att ställa två lag på benen.

Ska också bli spännande att se vad Northug kan göra i sin egen paradgren, en masstart i fristil över 3mil passar ju honom som handen i handsken. Detta blir nog den riktiga värdemätaren för var han står formmässigt. Och jag som alla andra konkurenter darrar kanske inte men är klart orolig.

Inlagd: 2010-12-13, 09:50
Skriven av: Gunnar

Gratulerer med Jönsson!
Dere seirer på alle fronter, banker oss i sporet og på håndballbanen, vi ligger nede som slakt etter at dere har gjort dere ferdige, ikke ser jeg lys i tunellen heller, Northug er en skygge av seg selv, til og med jeg begynner å tro på at Hellner kan slå ham i spurt, grusomme tider dette…

Inlagd: 2010-12-13, 09:57
Skriven av: Neithiri

Vad är det för jäkla mesuttaning La Clusaz, bara sex åkare och därmed bara ett stafettlag.

Inlagd: 2010-12-13, 10:02
Skriven av: swestam

Rätt väntade uttagningar. Förmodligen har man gjort bedömningen att dom flesta sprintåkarna mår bäst av ett annat upplägg nästa helg. Sen är det ju kul att Mia Eriksson är uttagen igen.

Inlagd: 2010-12-13, 10:10
Skriven av: Manne

Men nu hade man fler än sex åkare redan uppe på höjd, hur svårt hade det varit att låta dem följa med även till nästa helg och därmed köra med två stafettlag. Nu missar man att matcha exempelvis Ida mot Sara på de klassiska sträckorna. Detta är en mindre skandal enligt mig.

Inlagd: 2010-12-13, 10:30
Skriven av: swestam

Ser fram emot att se OS-laget igen! Man kan bara hoppas att alla är friska och har någorlunda bra form…samt att de får till skidorna, det tror jag vi kommer va beroende av!

Varning för Ryssland!

Inlagd: 2010-12-13, 10:33
Skriven av: Adrian

Johan Olsson känns inte som ett jätte säkert kort för en stafett sträcka nog bör både Emil och Mats få följa med tycker jag.

Inlagd: 2010-12-13, 10:37
Skriven av: Gunnar

Angående Northug… Han åkte över förväntan i Meråker på lördagen, men sämre dagen efter. Samma i Davos. Vi får se om den trenden håller i sig i La Clusaz.

Inlagd: 2010-12-13, 10:38
Skriven av: Manne

Jag utgår från att man gjort en bedömning av säsongsplaneringen i stort och gjort detta i samråd med åkare som Jönsson och Larsson. Så det är nog inte så att Mats och Emil är petade.

Inlagd: 2010-12-13, 10:42
Skriven av: Manne

@Neithiri – Nåväl, MJS, Rönning och Northug gör det mycket bra på 15km. Martin och Eldar är ju bara sekunder från pallen. Ni kommer ha medaljkandidater på varje diciplin i VM. Lustigt nog verkar 15km klassiskt vara den svagaste grenen för Norge i år på herrsidan. Det måste vara en besvikelse.

På damsidan är Norge outstanding. Tycker inte bara Björgen håller upp fanan här utan Johaug och småtöserna Elden, Jacobsen och Kristoffersen är ju också med där uppe. Kommer Steira bli frisk från fotskador och bekymmer så kan ni mycket väl sopa rent hus på några distanser i VM.

Herrsidan är jag spänd på att se om norrmännen får upp nivån på ytterligare någon fristilare. Sjur Röthe tror jag mycket på. Annars får ni hoppas på Petter och det är ju ingen dum plan B!

Inlagd: 2010-12-13, 10:53
Skriven av: Anders

Kowalcyk oförstående till diskning enligt expressen: http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2252586/kowalzcyk-har-lamnat-in-en-protest

Är det inte mot reglerna att byta spår på upploppet om en annan åkare är framför i detta spår? Eller har jag missuppfattat regelerna helt!?

Inlagd: 2010-12-13, 12:06
Skriven av: Gunnar

Hon klev ju in framför Randall i det spår som amerikanskan var på väg till. Men var ju ändå framför och vad jag kunde se bytte hon där det var tillåtet att göra så. Inget regelbrott egentligen…

Däremot lite osporstligt eftersom hon ju måste ha sett att Randall var på väg dit samt att spåret närmast henne var tomt (så när som på Björgen 80m framför).

Inlagd: 2010-12-13, 12:13
Skriven av: JA

Reagerade också på Kowalczyks bryska åkning igår. Randall skulle förbi men polskan lade sig då framför henne trots att hon själv hade fritt framför.

Men är det så att det var innan målgångsområdet (där man inte får byta spår) så ska Justyna frias dock.

Inlagd: 2010-12-13, 12:20
Skriven av: Jörgen

anders. Ingen grunn til krisemaksimering. Men, på 15 km klassisk (for herrer) forventer jeg norsk dominans i hvert eneste renn! Men det er sjelden at verden befinner seg i perfekt symmetri………………

Inlagd: 2010-12-13, 12:52
Skriven av: tolsrav

Nisse: Vår konge heter Harald og inte Håkon. Forøvrig virker det som om Sverige stiller med et svakt lag både på herre- og damesiden til helga

Inlagd: 2010-12-13, 13:40
Skriven av: Jomar Blekkås

Jomar – det är nog vårt bästa lag vi kan ha. Saknar du något namn?

Inlagd: 2010-12-13, 13:41
Skriven av: Anders

Nei, savner ingen, men de som er med er ikke veldig gode for tiden, med et par unntak.

Inlagd: 2010-12-13, 13:44
Skriven av: Jomar Blekkås

Æ trur pinade Bjørgen tangere Skari i helgas verdenscup. (42 seire) Ser heller ikke bort ifra at hun tar igjen både Velbe (45 seire) og Dæhlie (48 seire)i löpet av sesongen…………

Inlagd: 2010-12-13, 14:51
Skriven av: tolsrav

tolsrav: Bjørgen kan säkert passera dem innan hon slutar. Men knappast Bjørndalen (93) och Stenmark (86)…

Inlagd: 2010-12-13, 15:21
Skriven av: Jörgen

jørgen….Men jeg kan dessverre ikke huske att Stenmark tok verdenscuppoeng i lengd, men Bjørndalen har en seier…

Inlagd: 2010-12-13, 17:30
Skriven av: tolsrav

Det vore ju oerhört förvånande om inte Marit skulle vinna 6 WC-lopp till redan denna säsong.

Inlagd: 2010-12-13, 17:35
Skriven av: JA

En svensk imponerade stort och vann sin sjunde världscupseger i Davos. Men på Skidpepp är enda rubriken: Mörker i Davos. Lite märkligt.

Inlagd: 2010-12-14, 11:18
Skriven av: Hawkeye

@tolsrav – desto mer inponerande av Stenmark med andra ord. Som bara körde slalom och storslalom.

Inlagd: 2010-12-14, 11:20
Skriven av: Anders

Hawkeye: Känns lite dumt att ha ett inlägg om sprinten när det redan finns 150+ kommentarer om Emils seger i andra inlägg härinne.

Inlagd: 2010-12-14, 11:26
Skriven av: Joel Burman

Mästertipparen >> Ja, naturligtvis vore det dumt att försöka göra något nu. Men Oskar brukar annars vara imponerande snabb att skriva. Även om det är svenskt mörker. Så därför tycker jag det var märkligt att en succédag förbigicks med total tystnad.
”150+ kommentarer” fick mej så intresserad att jag satte mej att gå igenom dom. Med god vilja kan man se att cirka 50 av de drygt 250 kommentarerna berörde Jönsson på något sätt. En kände sig t o m tvingad att betona att han ”inte kunde se något negativt i att Jönsson vann”.

Inlagd: 2010-12-14, 17:17
Skriven av: Hawkeye

Whatever, jag har full förståelse att Oskar inte hinner med att uppdatera i samma takt som kommentarerna trillar in här. Jag tycker att upptaktsinläggen inför ett lopp är intressantare och viktigare så jag ser hellre att krutet läggs där så länge bloggadministrationen inte är på heltid.

Kul att du ser mig som mästertipparen fortfarande, jag räknar med att kunna köra med det epitetet igen efter helgens tävlingar.

Inlagd: 2010-12-14, 20:47
Skriven av: Joel Burman

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values