Drottningen/Kungen av Mördarbacken

Anna Olsson efter Slottssprinten

Idag är det dags för prologen i Falun, eller Drottningen/Kungen av Mördarbacken som den kallas! Den körs i klassisk stil med intervallstart, 2,5 km för damerna och 3,3 km för herrarna. Det gäller att disponera krafterna väl! Flera sprinters hoppar av nu, däribland Kriukov som vann Slottssprinten.

Damer, start kl 11.30:

1. Lisa Larsen
4. Mia Eriksson
13. Emma Wikén
15. Britta Norgren
16. Anna Haag
19. Eva Svensson
29. Hanna Falk
37. Magdalena Pajala
40. Charlotte Kalla
42. Lina Andersson
43. Hanna Brodin
45. Ida Ingemarsdotter
48. Anna Olsson

Hela startlistan damer

Herrrar, start kl 13.15:

15. Anders Svanebo
18. Anders Södergren
20. Tiio Söderhielm
22. Johan Olsson
31. Daniel Rickardsson
40. Jens Eriksson
46. Teodor Peterson
51. Marcus Hellner
53. Jesper Modin
54. Mats Larsson
55. Emil Jönsson

Hela startlistan herrar

                                       

Inlagd: 2010-03-19, 09:51
Skriven av: Jörgen
Kategorier: Falun, Världscupen

40 kommentarer till ”Drottningen/Kungen av Mördarbacken”

Synd att den går i klassisk. Är det tänkt att vara varannan gång? Men en nackdel för Kalla och Hellner är det. Nå väl bra träning för dom är det ju.

Inlagd: 2010-03-19, 10:15
Skriven av: nisse

Men kanske en liten fördel för Anna Olsson?

Inlagd: 2010-03-19, 10:18
Skriven av: Göran

Pajala och Haag är ju båda duktiga i klassiskt. När det gäller Hellner så utvecklas han ju inuläget sjukt mycket för varje klassiskt lopp han åker så det är ju bara bra.

Sen är väl avslutande loppet på söndag i fristil så det är ju inte så konstigt att prologen går i klassiskt.

Inlagd: 2010-03-19, 10:25
Skriven av: Joel Burman

Är det nån som vet när man slutade köra tremilen

Inlagd: 2010-03-19, 10:36
Skriven av: GunnarK

Prologen gick i fristil förra året så det är nog vartannat år som gäller.

Inlagd: 2010-03-19, 10:38
Skriven av: Jörgen

Gunnar: Ett tips är väl antagligen när man införde en tour i falun.

Inlagd: 2010-03-19, 10:41
Skriven av: Joel Burman

Är det någon på plats i falun som brukar skriva härinne? Vore kul med lite liverapportering ev.

Inlagd: 2010-03-19, 10:42
Skriven av: Joel Burman

En reflektion ifrån herrarnas startlista, hur kan “Pölsa” ligga bättre till än Hellner med bonussekunderna när han inte var i final i sthlm vilket Hellner ju var.

Inlagd: 2010-03-19, 10:45
Skriven av: Joel Burman

Det tråkiga med dessa tourer är att det blir för mycket bonussekunder. Se en jaktstart med 1 minut i försprång är ju inget nöje. Borde vara sekund mot sekund.
Bara sprinten borde ge bonus och då 30sek.

Inlagd: 2010-03-19, 10:47
Skriven av: nisse

Tror att Jesper Modin och Mats Larsson blir bästa svenska herrar idag. Brodin blir frän att se på damsidan.

I sammandraget är väl dagens etapp en nyckelsträcka för Marcus Hellner och Charlotte Kalla. Hur mycket ska dom tappa på täten?

Northug och Teichman bör väl va favoriter. Och Kowalczyk, Björgen och Olsson på damsidan. Men som sagt, se upp för Brodin.

Inlagd: 2010-03-19, 10:50
Skriven av: Manne

GunnarK: sist en “ren” WC-tremil gick i Falun var år 1999:

2009: 20 km pursuit, 15 km jaktstart
2008: 30 km pursuit, stafett
2007: 30 km pursuit, stafett
2006: 20 km pursuit
2005: 30 km pursuit, stafett
2004: 30 km pursuit
2003: 20 km pursuit, stafett
2002: 20 km pursuit, stafett
2001: 15 km fristil, 10 km klassiskt, stafett
2000: 15 km fristil, stafett
1999: 30 km klassiskt, stafett

Inlagd: 2010-03-19, 10:54
Skriven av: Jörgen

Jag tror att både Hellner och Kalla kan köra bättre än väntat så tyckte jag att formen kändes vid slottet iaf.

Inlagd: 2010-03-19, 10:55
Skriven av: Joel Burman

Se forsiden på http://www.dagbladet.no

Inlagd: 2010-03-19, 11:01
Skriven av: Janek Ermel

Är det nån som har reglerna för Final Tour? Förstår inte heller varför Pölsa är före Hellner eller hur Anna Haag kan ligga på sextonde plats.

Inlagd: 2010-03-19, 11:02
Skriven av: Tomas

Oops, glöm det jag sa om Anna, men det vore ändå kul att veta hur tiderna räknas ut!

Inlagd: 2010-03-19, 11:04
Skriven av: Tomas

Janek: Typiskt kvällstidningsrubrik. Undrar nästan om åkarna inte medvetet kommenterar på ett sätt så att det ska bli rubriker medan de själva egentligen är rätt bra kompisar. Får det intrycket iaf.

Måste säga att det ändå är lite tragiskt att förbundet inte kan betala våra åkare mer ordentligt. Vet inte om det inverkar på resultaten i nuläget men visst hade det varit bättre om det fanns mer pengar inom svensk skidåkning.

Inlagd: 2010-03-19, 11:07
Skriven av: Joel Burman

Faan, pallar mer hets och skitsnack nu. Lägg ner Emil (om han nu gnällt?). Northug bli populärare hela tiden i Sverige och ger ju ett ruggigt sympatiskt intryck i de TV intervjuer man sett. Kanske är han redan nu den största skidstjärnan någonsin inom den manliga skidåkningen. Klart Falun vill använda sig av Petter i PR och ett VM i Falun är ju något Norge vill se också

Inlagd: 2010-03-19, 11:17
Skriven av: gnällspik

Tomas… Jag tror man räknar prologtiderna för respektive åkare på sprinten. Bonussekunderna som dom 30 första åkarna får för sina placeringar i hela sprinten, dras sedan ifrån prologtiden. Var det tydligt hehe?

Pölsa hade väl helt enkelt en snabbare prologtid än Hellner.

Inlagd: 2010-03-19, 11:20
Skriven av: Manne

Manne: Låter rimligt men vad grundar sig ex. Hellnres resultat på då han var väl rejält efter i prologen på sprinten.

Att man ska behöva vara raketforskare för att förstå deras regler.

Inlagd: 2010-03-19, 11:23
Skriven av: Joel Burman

@Joel Burman: Man tar prologtiden og trekker fra bonussekundene. Hellner hadde vel en av de svakeste prologtidene av de som gikk videre.

Inlagd: 2010-03-19, 11:27
Skriven av: drazyc

Drazyc: Låter rimligt köper den förklaringen men lite roddigt är det ju.

Inlagd: 2010-03-19, 11:31
Skriven av: Joel Burman

Oops, Lisa Larssen startade för tidigt och fick åka tillbaka och göra om starten. Ingen vidare början för henne.

Inlagd: 2010-03-19, 11:31
Skriven av: Fredde

Kalla talade om sig själv i 3e person som Charlotte just i intervjun från Falun. Helt rätt, ett indiv. OS guld är odödlighet.
Vancouver personal har flygits över till Falun för att sköta Lisa L’s start

Inlagd: 2010-03-19, 11:32
Skriven av: gnällspik

Joel inte så svart;

prologtiden – ev bonussekunder inget anna.

Inlagd: 2010-03-19, 11:32
Skriven av: Per

Per: Du har helt rätt. Makes sense också att man måste köra stenhårt även i sprintprologen.

Inlagd: 2010-03-19, 11:36
Skriven av: Joel Burman

Det stämmer att det är prologtiden som de drar av bonussekunderna från:

Hellner:

Prologtid: 2.20,96
Bonussekunder: 42
Efter avdrag: 1.38,96

Pölsa:

Prologtid: 2.18,74
Bonussekunder: 40
Efter avdrag: 1.38,74

Inlagd: 2010-03-19, 11:39
Skriven av: Jörgen

Kalla gjorde det veldig bra. Jeg er ikke så overrasket egentlig. Korte distanser passer henne bra, også i klassisk. Det ble stoooore differanser mellom løperne! Johaug og Steira taper nesten minuttet på Kowalczyk på 2,5 km..

Inlagd: 2010-03-19, 12:34
Skriven av: drazyc

Härligt kört av Charlotte och Annorna!

Men jag fattar inte varför dom har bonussekunder på prologen. Kowalczyk är väl en minut före Johaug idag… Finns ingen anledning att hon ska få extra sekunder, det är tillrickligt utslagsgivande i prologerna ändå.

Inlagd: 2010-03-19, 12:38
Skriven av: Manne

Er vel liten tvil om at dette kommer til å stå mellom Bjørgen og Kowalczyk til slutt. Kalla blir en dark horse.

Inlagd: 2010-03-19, 12:39
Skriven av: drazyc

Verkar vara en hel del prestige mellan Marit och Justyna. Lite mörk i blicken var nog Marit efteråt

Inlagd: 2010-03-19, 12:41
Skriven av: gnällspik

Bonussekunder på prologen är värdelöst håller med, nu är det ju bara att ta det tyvärr. Kan vi inte arbeta fram ett manifest här på sidan med konkreta punkter som borde läggas fram för ulvang och co.

Här är ju individuella starterna en kärnpunkt
likaså skillnaden på semifinalerna i sprint
Bonussekunder på tourerna osv.

Inlagd: 2010-03-19, 12:44
Skriven av: Joel Burman

Tack Jörgen då är jag med…

Inlagd: 2010-03-19, 12:50
Skriven av: GunnarK

Starkt av Kalla! Håller med om att det är konstigt att det finns bonussekunder på prologen, helt onödigt! Totalen nu:

http://www.fis-ski.com/pdf/2010/CC/3194/2010CC3194STC.pdf

Som synes svenskt på platserna 3, 4, 5, 8 och 10 i WC-finaltotalen…

Marthe Kristoffersen åkte för långsamt (och är borta från resten av WC-finalen).

Inlagd: 2010-03-19, 12:55
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Tack för totallänken!

Elimineras åkare även vid lördagens distanser och vad grundar sig elimineringen på?

Inlagd: 2010-03-19, 13:00
Skriven av: Joel Burman

Joel: det står i WC-finalreglerna, sida 25 här:
http://www.fis-ski.com/data/document/rules-cc-0910-eall.pdf

Citerar därifrån:

In an interval start, an athlete will be excluded from the rest of the FIS WORLD CUP FINAL if he loses:
- Interval start (> 5 km):
more than 18 % for Ladies and
more than 15 % for Men.
- Interval start (< 5 km)
more than 23 % for Ladies and
more than 20 % for Men

Inlagd: 2010-03-19, 13:07
Skriven av: Jörgen

Ah ok trodde det var något liknande och det är väl främst för att motivera sprinters antar jag. Men som jag förstår tour de ski i år så fick väl “avhopparna” behålla sina poäng så då spelar ju denna regel mindre roll tycker jag?

Inlagd: 2010-03-19, 13:12
Skriven av: Joel Burman

F*n att de hann slita av Björgen skidorna. =)

Inlagd: 2010-03-19, 13:15
Skriven av: Joel Burman

Tydligen så lyckades inte de norska vallarna med de norska damernas skidor, med undantag för Björgen. (De hann byta hennes skidor innan start.) Det förklarar nog delvis varför bla Johaug och Steira tappade så mycket.

Inlagd: 2010-03-19, 13:18
Skriven av: Fredde

Denna regel finns kanske till för att ingen ska kunna ta det lugnt (och spara krafter till ett senare lopp i WC-finalen) ?

Inlagd: 2010-03-19, 13:21
Skriven av: Jörgen

De norske smørerne har ikke imponert denne sesongen. Noen ganger har de norske veldig gode ski, andre ganger blir det helbom. Det har vært litt for mange tilfeller av det siste.

Inlagd: 2010-03-19, 13:40
Skriven av: Jeremiah

Skriv en kommentar!




Kommentar

SKIDPEPP PÅ FACEBOOK