Inför sprintstafetten

Sveriges två lag: Anna Haag / Charlotte Kalla och Emil Jönsson Teodor Peterson / Marcus Hellner. Båda har väldigt stor medaljchans till och med guld!

Vi återkommer om hoten utifrån lite senare.

Men en sak vet vi, Hattestad hoppade över Norges presskonferens inför sprintstafetterna då han känner sig krasslig! Så pass krasslig att han står över. Istället blir det Pølsa som kör med Northug i morgon. Petersen såg stark ut i onsdags, men är inte han lite bättre i klassisk stil? Hur som helst känns det fortarande ganska öppet om man bortser från de guldtippade ryssarna.

På damsidan tror jag på ädel medalj för Sverige. Haag och Kalla har visat sjukt bra form och båda är grymma i fristil. Norge ställer inte upp med bästa laget, heller inte Finland. Italien kan bli farliga, men vad mer? Ryssland kanske, tyskland, tja, jag tror det blir kul imorgon!

Startlista damer

Startlista herrar

Uppdatering: Både Kalla och Hellner går förstasträckan ikväll. Det betyder att det är Teodor som ska spurta ner Northug (fast då är nog Ryssland redan i mål)! Och Haag som spurtar ner… vem då? Fabian?

Inlagd: 2010-02-21, 17:40
Skriven av: Oskar
Kategorier: OS

64 kommentarer till ”Inför sprintstafetten”

Petter Northug och Ola Vigen Hattestad kör för Norge men Ola är ett osäkert kort och kan ändras imorgon.

Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Celine Brun-Lie på damsidan.

Inlagd: 2010-02-21, 18:40
Skriven av: Andreas P

vi har jättebra å härliga lag, frågan är bara hur bra är motståndarna… dessutom är sprint sprint. (nervös)

Inlagd: 2010-02-21, 18:43
Skriven av: Sanna

Är inte Astrid Uhrenholdt Jacobsen bättre i klassiskt?

Inlagd: 2010-02-21, 18:48
Skriven av: Andreas P

Räkna inte bort Norge trots Björgens “avhopp” Jacobsen verkar bli bättre och bättre. Varning!

Inlagd: 2010-02-21, 19:11
Skriven av: Göran

Det ser onekligen väldigt bra ut, men inget är klart före det är klart inom idrott. Allt kan hända så vi håller tummar och tår.

Inlagd: 2010-02-21, 19:16
Skriven av: nisse

Nä räknar inte bort nått lag men visst är det ett svagare lag än om Björgen hade varit med.

Inlagd: 2010-02-21, 19:21
Skriven av: Andreas P

En medalje til Norge vil være veldig overraskende.

Inlagd: 2010-02-21, 19:21
Skriven av: Jeremiah

ska blir kul och se en himla revancesugen Emil!!! :)

Inlagd: 2010-02-21, 19:35
Skriven av: Sanna

Bjørgen gör naturligtvis rätt, hon kan inte få guld i sprintstafetten, och då är det bättre för henne att vila.

Inlagd: 2010-02-21, 19:36
Skriven av: Kurt

Emil är sjuk, NEEEEEEJ!!!

Inlagd: 2010-02-21, 19:36
Skriven av: sivve

Emil Jönsson är sjuk och missar måndagens lagsprint.

Marcus Hellner får i stället reserven Teodor Peterson vid sin sida.

– Emil har öroninflammation, säger landslagets presschef Torbjörn Nordvall till Sportbladet.

Inlagd: 2010-02-21, 19:37
Skriven av: ce

Hvem går siste etappen for Sverige da?

Inlagd: 2010-02-21, 19:38
Skriven av: Jeremiah

Teodor är ingen dålig åkare, men han är ju ingen Emil. Men han kan nog göra ett riktigt bra jobb, så får Hellner ta andrasträckan och äntligen kriga ner Petter på ett upplopp

Inlagd: 2010-02-21, 19:39
Skriven av: Juha Mieto

Tur att öroninflammation inte smittar. (tror jag)

Inlagd: 2010-02-21, 19:46
Skriven av: Andreas P

Hellner borde vila sig till stafetten!! Låt Modin åka. Vi har större chans att vinna stafetten och Hellner bör inte åka tre lopp på fem dagar.

Jag ragerade också på att Olsson går runt och håller på att frysa av sig tårna igår och att Hellner går runt i ett svettigt pannband. Ledarna måste bevaka dem hårdare. Vi får inte ha fler sjukdommmar nu. Mardrömmen är ju att Emil har smittat Anna Haag. Skidåkare borde ej få dela rum under ett mästerskap. Då är det bättre att någon annan idrott får vara tre på sina rum.

Inlagd: 2010-02-21, 19:47
Skriven av: Alexander

Finska laget slåss med sjukdom, dålig form och materialproblem, så medaljchanserna är minimala men lagen är:
Nousiainen-Paakkonen
Roponen-Sarasoja

Saarinen vilar inför 3mil o stafett. Kuitunen har halsont.

Inlagd: 2010-02-21, 19:48
Skriven av: Frans

Hade emil varit frisk hade vi haft ett givet guld nu blir det mer spännande dock :)

Inlagd: 2010-02-21, 19:49
Skriven av: Andreas

öroninflammation har övergått i en halsinfektion, jojo få se hur det går med Anna Haags hals då.

Inlagd: 2010-02-21, 19:50
Skriven av: Andreas P

Jävlar jävlar.

Är det så att Hattestad också är sjuk?

I vilket fall så blir det grymt svårt att klå ryssarna utan Emil i laget.

Inlagd: 2010-02-21, 19:55
Skriven av: Gabriel

kuitunen har ont i halsen också

Inlagd: 2010-02-21, 19:59
Skriven av: Andreas P

Jönsson har isolerats och flyttats från OS-byn.

Inlagd: 2010-02-21, 20:01
Skriven av: Andreas P

Sjukdomarna börjar visa sig. Det är nu många börjar bli lite slitna och lätt blir sjuka. Björgen kände sig ju sliten och vad vet man, superformtopp brukar ända i sjukdom.
Nu är det dags igen att hålla tummar och tår för vårat lag.

Inlagd: 2010-02-21, 20:06
Skriven av: nisse

Varför ska vi slita på Hellner nu när vi har den största chansen på nästan 20 år att vinna herrstafetten. Snälla Ingesson och Abrahamsson låt Modin och Theodor åka sprint-stafetten.

Inlagd: 2010-02-21, 20:42
Skriven av: Alexander

Detta har man befarat! Och pussat Anna har han naturligtvis gjort, så smittan kan sprida sig. Förbannat också!

Inlagd: 2010-02-21, 20:43
Skriven av: Lennart G

Tror inte att det från ledningens sida är tillåtet att folk pussar på varandra inför tävlingarna

Inlagd: 2010-02-21, 20:48
Skriven av: Gunnar K

haha! fan då sluta pussas!

Inlagd: 2010-02-21, 21:10
Skriven av: Sanna

Nå enligt Anna själv så känner hon ingenting och Emil har flyttats ut från OS byn det jag blev mest förvånad över var att han inte fick flytta ut på en gång först efter nån timma var ju Arild Monsen och Klas Östberg som endast visste om det igår.

Inlagd: 2010-02-21, 21:10
Skriven av: Andreas P

Nu är det väl ingen större fara om Haag insjuknar då sätter vi in Anna O vilket inte innebär nån försvagning

Inlagd: 2010-02-21, 21:24
Skriven av: Gunnar K

Gunnar K: Nog blir det en försvagning även om Anna O är en ypperlig reserv. Om du inte vet så har vi en “vanlig” stafett framför oss också. Så jag tycker nog att det skulle vara RIKTIGT illa om Anna H insjuknar. Glömde att det är en 3 mil också där jag kan tänka mig att Haag vill vara med och kriga om medaljerna.

Inlagd: 2010-02-21, 21:32
Skriven av: Göran

Till stafetten har vi inte råd med att Anna H är sjuk.

Inlagd: 2010-02-21, 21:36
Skriven av: Lennart G

Det är bara att hoppas att det inte bryter ut något före Torsdag. Vi hade nog med otur i Liberec. Läste att magsjuka drabbat trekronor. Och är det virus i omlopp så är det ofta bara en tidsfråga. Så bara vi kan ha bästa lag på stafett så skall vi nog inte klaga.

Inlagd: 2010-02-21, 21:42
Skriven av: nisse

Alexander: Håller helt med. Vad är en möjlig bronspeng i sprintstafetten värd jmf med en eventuell guldmedalj i RIKTIGA stafetten. För Marcus är det viktigt med mer än en vilodag nu efter all uppståndelse som guldmedaljen medfört..

Inlagd: 2010-02-21, 21:59
Skriven av: Eskil Andreasson

Göran: där håller jag helt med om man blickar framåt…

Inlagd: 2010-02-21, 21:59
Skriven av: Gunnar K

Det kan vara bra för Hellner om han spöar Northug på sina sträckor i lagsprinten. Bra träning inför framtiden!

Inlagd: 2010-02-21, 22:08
Skriven av: nisse

Sjukdomar och skador ställer till det för flera lag. Det blir spännande att se hur det går ikväll!

Tycker synd om Emil!

Inlagd: 2010-02-22, 08:42
Skriven av: Jörgen

På damsidan blir Italien största hotet, även om de inte visat så mycket tidigare under OS.

Inlagd: 2010-02-22, 08:57
Skriven av: Kurt

nisse: Hellner kommer inte köra mot Northug. Hellner går 1,3,5 och Northug 2,4,6

Inlagd: 2010-02-22, 09:08
Skriven av: Cliff

Varför går Kalla inte sista? ÄR dom rädd att hon ska ramla eller vad tror ni? Är det ett lättare fält på första så hon ska spräcka fältet?

Inlagd: 2010-02-22, 09:28
Skriven av: Martin V

I sprintstafetten hade jag gära sett Kalla på sista stäcken men i vanliga stafetten vill jag gärna se Haag på sista.. finns många fördelar med att ha Haag på sista i den stafetten

Inlagd: 2010-02-22, 09:58
Skriven av: jossa

Synd att inte Hellner och Northug går i samma heat. Sedan så är det nog på ett ut vilka av damerna som går vilken sträcka båda har ungefär lika spurter. Nu har ju Kalla ändrat sin spurtteknik med resultat att hon föll på SM, så det kan ju vara därför. Men det borde inte vara aktuellt med någon spurt i alla fall.

Inlagd: 2010-02-22, 10:04
Skriven av: nisse

Jossa: vilka fördelar tänker du på med att köra Haag på sista i vanliga stafetten?

Inlagd: 2010-02-22, 10:06
Skriven av: Göran

Er Peterson en bedre spurter enn Hellner?

Inlagd: 2010-02-22, 10:20
Skriven av: Tor

så himla skönt att de inte går samma heat, då slipper vi lyssna på analyser runt Hellner/Northug iaf för ett tag! Northug ska ju bara så en orutinerad Teodor.

Inlagd: 2010-02-22, 10:28
Skriven av: Sanna

Teichman är tillbaka. Spännande att se om han kan göra något.

Inlagd: 2010-02-22, 11:10
Skriven av: Anders

Göran: dom här
vi kan ev ha tappat lite efter två första Kalla är grym på att jaga..så vi har med i medaljstriden igen

Är vi lika med Norge tror jag Kalla har större möjlighet att åka ifrån Steria än vad Haag har..

Ska vi vinna måste vi vara före norge inför sista ingen av svenskorna tar Björgen på sista störst chans att vara före läs ovan.

Någon som vet vilkan som är tyngre klassiska eller fria stäcken i stafetten??

Inlagd: 2010-02-22, 11:12
Skriven av: jossa

Okey Jossa tack för svaret! Håller med dig om dom 2 första punkterna. Vill inte riktigt hålla med dig om sista punkten, Björgen har stor respekt för Kalla inför en sista och kommer att vara riktigt stressad om dom går ut samtidigt menas Kalla borde ha stort självförtroende i det läget. Shit vilken rysare det kan bli!

Inlagd: 2010-02-22, 11:22
Skriven av: Göran

japp skoj att Teichmann e tillbaks men han åker med Tschanke (stavning) det blir intressant mix, spännande å så vad som händer där…

Inlagd: 2010-02-22, 11:26
Skriven av: Sanna

Såg i bladet att Jönsson/Haag delade rum .Trodde nog att det var lite striktare.

Inlagd: 2010-02-22, 11:30
Skriven av: GunnarK

Göran: kan mkt väl vara så.. men Björgen har sett så vass ut hon har nog ett otroligt självförtroende..

De bäste vore om Anna Olsson kunde åka ifrån Norge å Finlad på första stäcka. får är är nästan helt 100 på att de blir Olsson på första Pajala på andra debutanter brukar göra de bra i stafett med undagntag för första stäckan.. Någon som vet om de är nogot testlopp på gång för Pajala ida Anna Britta alla som skulle behöva att lopp Anna å Pajala har inte tävlat på att tag nu så kanske en genomkörare skulle vara bra

Inlagd: 2010-02-22, 11:44
Skriven av: jossa

Kör vi Anna O på första så är det ett MÅSTE att hon är med i täten vid växlingen. Jag är väl den som trott mest på Pajala hela tiden men hon kommer att behöva gå i rygg på Norge o Finland m.m. Anna O skulle däremot kunna ta in 10 sek på framförvarande lag på 2:a sträckan. (tror/hoppas jag)

Inlagd: 2010-02-22, 11:57
Skriven av: Göran

Är Anna i form kan hon nog åka ifrån Norge å Finland med ca 10-15 sek ( tror nor å fin åker sämsta på första)skulle vara väldigt bra för Pajala att få dom sekunderna.. men varning för Italien tror dom kan hänga med läge om dom åker med Follis Longa Rupil då är dom med länge

Inlagd: 2010-02-22, 12:11
Skriven av: jossa

Husk at dersom forholdene i sporet er som på lørdag så er det veldig vanskelig å få luke i klassisk!

Inlagd: 2010-02-22, 12:24
Skriven av: Tor

Så här kommer det att se ut ikväll:
Semifinal: Kalla får göra lite mer jobb än Haag som kommer att köra så lugnt det någonsin går.
FINAL: Sträcka 1: Kalla tar täten och kommer att grilla från 1:a spadtaget kommer att ha med sig 2-5 lag. Sträcka 2: Haag lägger sig 3:a, 4-5 lag med till växling. Sträcka 3 Nu kör Kalla, dom försöker allt dom kan men hon får 10 m till växlingen. Sträcka 4: Haag kör hårt med inte 100% 1-2 lag krigar sig ikapp till växlingen men dom har fått ge allt dom har. Sträcka 5: Kalla med Guldvittring kör så snön yr och lämnar 15 m till Haag. Sträcka 6 Haag borrar ner huvudet och KÖR…… kom ihåg var ni läste det först : )

Inlagd: 2010-02-22, 14:04
Skriven av: Göran

men avslöja inte taktiken för Norge… :)

Inlagd: 2010-02-22, 14:10
Skriven av: Sanna

@Göran: Ta det med ro. Dette blir svensk seier med glans. Eneste trussel blir Italia dersom de stiller med beste lag. Men jeg tror ikke Follis er i nærheten av sin beste form.

Inlagd: 2010-02-22, 14:34
Skriven av: drazyc

Enig, sprintstafett damer føles som en ganske sikker svensk seier – dersom de ikke faller alt for mange ganger.

Inlagd: 2010-02-22, 15:00
Skriven av: Tor

Vi har haft tur med lottningen. Alla bra lag går i semifinal 1 och vi semi2, på både dam- och herrsidan. Dessutom går semi2 före semi1.

Inlagd: 2010-02-22, 15:21
Skriven av: Jonas

@Jonas: Hvordan vet du at heat 2 går før heat 1? Det er vel naturlig at heat 1 går først..? Og hvor finner du heatene på damesiden?

Men er enig i at dere har vært heldige på herresiden. Men pass opp for Kazakstan, Sveits og Frankrike.

Hvor mange land går videre til finale egentlig?

Inlagd: 2010-02-22, 15:32
Skriven av: drazyc

@drazyc: I startlistorna (länkar i blogginlägget) står starttid för respektive semifinal. Det brukar väl vara 10 lag i final? 3 första från varje semi + 4 tider.

Inlagd: 2010-02-22, 15:38
Skriven av: Cliff

Jag tror att tyskland kan skrälla. Tror de kommer 2:A efter Sverige. Nystad och sachnebacher kommer vara de ända som lyckas hänga sverige mer en två sträckor

Inlagd: 2010-02-22, 16:06
Skriven av: markus

Magdalena Neuner kommer i alla fall inte ställa upp på någon skidstafett, eftersom hon har beslutat sig för att åka hem och inte ens ställer upp i skidskyttestafetten. Lite oroligt när hon meddelar att en av orsakerna till beslutet är att “Dopningskontrollanterna behandlar oss värre än svin”

Inlagd: 2010-02-22, 17:56
Skriven av: Kurt

Trist, det finns flera som klagat på dopingkontrollproceduren:

http://www.expressen.se/sport/os2010/skidskytte/1.1892832/neuner-lamnar-os-sagar-dopingpolisen

Inlagd: 2010-02-22, 18:16
Skriven av: Jörgen

jättetrist!

Inlagd: 2010-02-22, 18:36
Skriven av: Sanna

Tåpelig av Neuner. Det er viktig for skisportens renommé at det er et hardt dopingregime. Da må utøverne tåle dette.

Inlagd: 2010-02-22, 18:46
Skriven av: drazyc

Skriv en kommentar!




Kommentar

SKIDPEPP PÅ FACEBOOK