08 februari 2010, av Oskar

Genrepet är över

Det är bara drygt en vecka kvar innan vi får se första stavtagen i 2010 års OS och helgens ”genrep” i Canmore var i svenska ögon något riktigt trevligt. Charlotte Kalla visade snuskigt bra form i förrgår på 10 fritt, hennes paradgren. Frågan är om någon kan slå henne i Whistler? Det skulle vara Bjørgen då, vad tror ni? Och hur vet vi vem som startar först? Hur fungerar det egentligen med det där? Jag vet att jag läst det nyligen men hittar inget på fis sida. Konstigt att jag frågar er istället för att ni frågar mig saker. Oh well, hur som helst kommer det bli riktigt spännande.

Anna Haag tror jag kan skrälla i OS. Hon ligger där och puttrar strax bakom Kalla (och ibland före) och när som helst kommer hon koka över och då jävlar blir det åka av tror jag. Dubbeljakten kan bli hennes STORA stora genombrott. Eller varför inte på tremilen?

På sprintsidan visar Ida Ingemarsdotter att det är mästerskapen som räknas. Så fort det vankas riktiga medaljer är hon där och visar form. Jag kan säga att många gånger har jag tvivlat på henne och tänkt, -äh hon är nog ändå inte så värst bra sprinter när allt kommer omkring. Igår visade hon att jag har så fel så fel. Det var bara hon och ingen annan som pallade att åtminstone försöka hänga med Kowalczyk när hon satte i turbon. Nu har jag inte lyckats hitta banprofilen för sprintbanan och vet inte om OS-banan gynnar polskan lika mycket (har för övrigt stora problem att hitta någonting på den officiella os-sidan) som gårdagens bana.

Vad gäller Magdalena Pajala hoppas jag, som någon skrev i kommentarerna, att hon lärt sig en rejäl läxa på sitt misstag i utförslöpan igår. Hur kan hon välja ett eget spår?! Jaja, vi glömmer det och ser fram emot ett fint OS för Pajala.

Anna Olsson, ja hon hade otur igår men kommer inte ha det på OS. Där kommer hon nog köra sjukt bra. Hon vet att det är nu det gäller och lägg på revanschlustan från gårdagens fadäs så har ni en medaljkandidat till.

Och hur mår Hanna Falk? Förmodligen riktigt bra. Hon har tränat och tränat och tränat och tränat så mycket så att musklerna börjat säga ifrån. Paus och vila och sen kommer formtoppen som ett brev på posten. Enligt skidförbundet rör det sig om en överansträngd ljumske och att det inte är någon fara med falken. Till

En som inte riktigt hittat formen är Britta Johansson Norgren. Hon har sökt och sökt men verkar ha tappat den någonstans. Jag undrar jag vad hon ska hitta på för att lyckas i Whistler. Just nu känns ju hon inte ens säker på en stafettplats.

Herrarna tar vi en annan dag. Nu är det dags att sova!

51 kommentarer till ”Genrepet är över”

Jag tror att det är placeringen i distanscupen som avgör startnummer i distansloppen. I vilket fall så kommer det att bli ruggigt spännande och om vi slipper dopade ryskor så bör det stå mellan Björgen, Kalla och Kowaltzyk. Och den särklassigt bästa fristilsåkaren är ju Kalla, men hon är bara 22år och att kräva guld kan man inte göra. Medalj och hon har gjort det jättebra. Men hon är klok som en rutinerad 40åring så man vet aldrig med henne.
Sedan så säger jag det igen att både Kalla och Haag kan överraska på dubbeljakt, för det dom visade på SM räcker långt.

Inlagd: 2010-02-08, 07:40
Skriven av: nisse

http://www.urspar.se bloggar Anna Haag och Emil, fina bilder tar det också. Skoj!

Inlagd: 2010-02-08, 08:11
Skriven av: Fredde

Tack Fredde. Lägger ut som en artikel.

Inlagd: 2010-02-08, 09:09
Skriven av: Oskar

nisse: Om det är som du säger, när det gäller startordningen. Så är det tyvärr fördel Northug och Kowaltchuk (hoppas att jag stavade rätt här). Det finns ju seedad grupp. Men inom gruppen lottas ordningen. Hoppas jag. Nån borde ju veta hur det är.

Inlagd: 2010-02-08, 09:15
Skriven av: Sten

Nån borde vara jag, men jag har inte hittat det än. Återkommer.

Inlagd: 2010-02-08, 09:19
Skriven av: Oskar

sten: Var länge sedan man lotta i seedade gruppen..

Inlagd: 2010-02-08, 09:25
Skriven av: jossa

En sak till som är av stor betydelse är ju vädret. Vi får verkligen hålla tummarna för bra banor och inte snö. för blir det grisföre så är Steira, Johaug och Chevchenko farliga och alltid denna Kowaltzyk hon tjänar nog på dåliga förhållanden också.

Inlagd: 2010-02-08, 09:39
Skriven av: nisse

När det bli OS kommer det åkare som annars sällan deltar t ex Kristina Šmigun-Vähi.

Inlagd: 2010-02-08, 10:14
Skriven av: Kurt

Om jag läst rätt i FIS-reglerna så gäller samma regler för startordning i OWG (Olympic Winter Games) som i WC. Således en seedad grupp på 30 åkare med WC-ledaren startande sist. Således fördel Kowalczyk och Northug.

Inlagd: 2010-02-08, 10:29
Skriven av: Torbjörn H

PS. Vid individuell start förstås. Vid masstart tvärtom naturligtvis med WC-ledaren främst.

Inlagd: 2010-02-08, 10:32
Skriven av: Torbjörn H

Det är väl ganska naturligt att den som leder cupen får en liten fördel.
Samma brukar det vara i sprintkvalet att ledaren av cupen startar först (om det nu inte är dåligt väder) för att få längre vila. Och Kurt du har rätt vi får inte glömma Smigun, vad hon pysslat med vet vi ju inte.
Det blir en tuff premiär, men oj vad kul om det går bra.

Inlagd: 2010-02-08, 10:57
Skriven av: nisse

Lasse Anrell er ute med leppa igjen, vel, vi får se, om Sverige ikke tapetserer pallen og vi i steden tar masse medaljer skal jeg spytte denne artikkelen i trynet på dere…

http://www.abcnyheter.no/sport/100208/svenske-mobber-norsk-psykolog-bruk

Inlagd: 2010-02-08, 12:36
Skriven av: Neithiri

Anrell är en idiot, och vad han skriver är inget att bry sig om.

Inlagd: 2010-02-08, 12:43
Skriven av: nisse

Hur kan Anrell mobba nån? Han är själv mobbad och varit det redan innan satt som nåt försök till förlaga till Simon Cowell i Sikta mot stjärnorna…

Inlagd: 2010-02-08, 13:15
Skriven av: Erik

Sverige
Antal aktiva: 105
Antal ledare: 116
Är detta sant?? Sen pratas det om att vi inte har råd att skicka ex.vis Mats Larsson? Fler ledare än aktiva! Det säger en del om kulturen. Rensa bort!

Inlagd: 2010-02-08, 13:15
Skriven av: Lennart G

Läs artikeln. Det är inte någon mobbning utan han vill bara elda på Norrmännen lite och jag tycker han gör det på ett schysst sätt med glimten i ögat om man läser HELA artikeln.

Inlagd: 2010-02-08, 13:30
Skriven av: Kim

Lennart: Det är så typiskt Sverige att det alltid är en arme av representations gubbar som är där för att dricka grogg på SOK bekostnad.

Inlagd: 2010-02-08, 14:39
Skriven av: nisse

Kim: Du kan vara helt övertygad om att Anrell kommer vara bland dom första att såga våra idrottare om det går mindre bra. Jag gillar inte att han försöker marknadsföra sig själv genom OS.
Och att reta Norge är väl inte så moget?

Inlagd: 2010-02-08, 14:44
Skriven av: nisse

Jeg tror at noe av det viktigste idrettspsykologer kan hjelpe langrennsløpere med er å takle press fra media, og å klare å koble ut presset og konsentrere seg om oppgavene.

Jeg tror også at slike utspill som Anrells bidrar til å øke presset på både de norske og svenske løperne. Mange er flinke til å håndtere press, noen trives best i rollen som underdog og håndterer press dårlig.

Jønsson har jo et enormt forventningspress på sine skuldre, og det med rette. Han er jo best for tiden. Han får jo derfor også mye oppmerksomhet fra media. Kanskje han er typen som kan takle det, kanskje alle de svenske er typer som kan takle det og derfor ikke behøver noen hjelp. Northug er vel den i Norge som har samme forventningspress over seg som Jønsson. Northug har vist før at han takler press, det blir spennende å se om Jønsson også takler det.

Vinner Jønsson til tross for forventningspresset, så er prestasjonen desto mer imponerende.

Inlagd: 2010-02-08, 14:54
Skriven av: Tor

Klart han kommer såga sverige direkt om det går dåligt. Det är ju det krönikörer gör!!!! Precis som dem överdrivet hyllar för minsta succe. Men att det skulle vara omoget att skoja lite med norrmänen inför OS det tycker jag inte. Precis samma sak gör norsk media mot oss med jämna mellanrum vilket är roligt tycker jag så länge det görs med glimten i ögat. Vi gillar ju norrmännen som våra grannar men alla vet att det är lite extra kul att reta sina syskon och det beskriver relationen mellan Sverige och Norge bra.

Inlagd: 2010-02-08, 15:12
Skriven av: Kim

Om man tar Anrell på allvar så har man itne läst mkt vad han skrivit om skidor etc.. Som en artikel då han tyckte att de borde bygga en staty av Wolfgang Pichler i åre och att sverige inte har så bra chanser i OS på mixedstafetten…

Visst svårt att ha bra chanser i OS när denna gren bara gäller VM… Och Åre? come on :P

Inlagd: 2010-02-08, 15:59
Skriven av: bergelius

Oskar: En bättre hemsida med kartor och lite faktor.

Inlagd: 2010-02-08, 16:08
Skriven av: markus

Krönikörer och journalister ogillar jag av många skäl men främst för att dom alltid själva är vinnare. Man utnyttjar ett event för att skapa en hysterisk miljö där man utlovar prestationer som givetvis någon annan ej tillfrågad skall utföra. Och om det lyckas så kan man leva på detta ett tag och om det misslyckas då kan man leva på att såga den stackaren man tidigare hyllade.
Som sportfantast så ser jag det som hyckleri och motbjudande.

Inlagd: 2010-02-08, 16:21
Skriven av: nisse

Angående det här med startordningen på intervallstartsloppen i OS…

Jag ska villigt erkänna att jag är lite partisk i målet eftersom jag som svensk ogärna ser att Northug får några som helst fördelar. Men även om jag försöker va objektiv tycker jag det är helt fel om Northug får starta sist.

I mitt tycke borde den som varit bäst på loppen med intervallstart få starta sist i dessa. Inte den som skaffat poäng genom att vinna masstartslopp.

För att dra en parallell… Ska någon få starta långt fram i slalom för att dom råkar vara bäst på störtlopp och super G? Eller ska en spurtspecialist få starta sist i tempoloppet i cykel? Är det rättvist? Känns helt ogenomtänkt tycker jag.

Inlagd: 2010-02-08, 18:12
Skriven av: Manne

Manne skrev: ” Eller ska en spurtspecialist få starta sist i tempoloppet i cykel? Är det rättvist? Känns helt ogenomtänkt tycker jag.”

Nei, men den som leder Tour de France sammenlagt, uavhengig om det er en sprinter, bakkeklatrer eller en annen, starter alltid sist på tempoløpet. Northug leder verdenscupen i langrenn sammenlagt, derfor starter han sist, helt fortjent…

Inlagd: 2010-02-08, 18:26
Skriven av: Neithiri

Startordningen för distans är väl på resultaten i distanscupen. Så att jämföra med sprint eller spurtspecialister är nog inte riktigt.

Inlagd: 2010-02-08, 19:10
Skriven av: nisse

Vad jag begriper så är startordningen Bauer,Hellner och Northug. Så med baktider så är det inte någon stor nackdel och han har Bauer att jaga.

Inlagd: 2010-02-08, 19:16
Skriven av: nisse

Her er jeg uenig med deg Manne. Northug har vel skaffet seg fordelen med å starte sist fordi han er best i distansecupen.

Bauer eller Hellner uansett denne distansen

Inlagd: 2010-02-08, 19:17
Skriven av: Gif

Nothug kör ”bara” 5 distanser på Os
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21247&a=1880793

Inlagd: 2010-02-08, 20:40
Skriven av: markus

Nisse och GIF: Ja, det är distanscupen som gäller för startordningen i distans (och sprintcupen för startordningen i sprintkvalet).

Distanscupen nu: länk

Sprintcupen nu: länk

Inlagd: 2010-02-08, 21:05
Skriven av: Jörgen

Poromaa om vädret i Whistler:

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5252601

Inlagd: 2010-02-08, 22:12
Skriven av: JE

Jo, jag vet att det är distanscupen som gäller. Men när det gäller seedning till OS tycker jag man borde gå på vilka som varit bäst på just den distansen.

Jag tycker inte att man ska ha en fördel på 15 km på OS för att man åkt bra även i masstartslopp.

Jag tar ett hypotetiskt exempel: Låt säga att Svartedal vinner alla 15 km klassiskt lopp innan vm nästa år. Han får dock inte starta i några jaktstarter eller fristilslopp på grund av att andra norrmän är bättre än honom där. Är det då rimligt att andra åkare ska få åka på Svartedals tider på vm 15 km klassiskt för att dom varit bättre än honom på fristil, masstart och jaktstart? Det tycker inte jag.

Inlagd: 2010-02-08, 22:19
Skriven av: Manne

Jag förstår inte varför det skulle finnas en koppling mellan placeringen i WC och startordningen i OS-loppen. Att det finns seedad grupp det vet jag. Men startordningen i den borde vara lottad, inte följa läget i WC. OS är OS och WC är WC. Inte sant.

Inlagd: 2010-02-08, 22:55
Skriven av: Sten

Håller med, men det är ju tyvärr bara ett lopp som berörs…

Inlagd: 2010-02-08, 23:01
Skriven av: JE

Sten: Jag tror att vi skall vara glada att dom följer distanscupen. Hellner är tvåa i cupen och får ett bra startläge.
Och Kalla är fyra och får också ett bra läge. Om det vore lottning är det inte alls säkert dom fick lika bra startnummer.

Inlagd: 2010-02-08, 23:20
Skriven av: nisse

Hur står det till med Hanna Falk tro? läste på Aftonbladet i går att hon svarade bra på styrketräningen och kunde börja åka skidor! Hörde senare på kvällen på TV att hon hade fortsatt ont och INTE skulle åka skidor dom närmsta 2 dagarna? Börjar bli orolig på allvar.

Inlagd: 2010-02-09, 06:41
Skriven av: Göran

Shit, hade inte läst dagens Aftonbladet. Inte alls bra med Falken.

Inlagd: 2010-02-09, 06:52
Skriven av: Göran

Angående startordningen tycker jag det är helt ok att gå på distanscupen. Visserligen kanske det inte blir den som varit absolut bäst under säsongen på en given sträcka som startar sist, men om Northug skulle vinna p.g.a. den lilla fördelen att starta 30-90 sekunder senare än några av sina svåraste konkurrenter tycker jag att han förtjänat segern. Konkurrenterna som är före i spåret får ju säkert baktider och vet om ifall det är fråga om en sekundstrid. Dom kommer också att ge precis allt, och den som är bäst för dagen vinner. Att starta lite senare och kanske få något bättre tids-coaching är ju inte direkt jämförbart med att hänga någon i ryggen.

Inlagd: 2010-02-09, 08:37
Skriven av: Henry

Northug har vel også vært ganske ok i intervallstarter i år.

4 på 15 km fri på Beito
1 på 15 km klassisk i Kuusamo
3 på 10 km klassisk i TDS

Inlagd: 2010-02-09, 08:48
Skriven av: gif

Det är väl bra att startordningen på OS utgår ifrån ställningen i distanscupen, ser inte problemet med detta.

Inlagd: 2010-02-09, 09:02
Skriven av: Josef D

Mycket har blivit sämre i skidåkningen de sista åren. Dock tycker jag att dagens startordning är mycket bättre än den vi hade tidigare när Majbäck, Ottosson, Mogren med flera fick starta bland de första för att Wassberg och Svan startade i de två sista grupperna.

Northug har förtjänat sin plats längst bak.

Inlagd: 2010-02-09, 09:06
Skriven av: Alexander

Min kritik gällde inte Northug, han bör ju få bra startposition oavsett. Den gällde systemet som jag tycker är fel.

Det finns redan många sammanhang där man gynnas av att vara bra i flera olika typer av lopp – totalcupen, distanscupen och Tour de Ski. OS ska dock utse den bäste på respektive distans och då tycker jag inte att man ska ha någon nackdel av att vara specialist.

Låt säga att man bestämmer sig för att göra samma som i skidskytte, att bara låta ett visst antal åkare starta i masstartsloppen på grund av trängsel. Säg 50 stycken. Ska man fortfarande gå efter distanscupen då? I såna fall skulle Odd-Björn Hjelmesth inte ens få få starta.

Hjelmeset har förresten varit på pallen på de tre senaste mästerskapsfemmilarna i klassisk stil. I år har han varit åtta på ett klassiskt värlscuplopp… Är det rimligt att 51 stycken åkare ska bedömas före honom när man seedar startordning för femmilen?

Inlagd: 2010-02-09, 09:51
Skriven av: Manne

PS. Jag menade förstås startpositionen på femmilen, då det är gemensam start…

Inlagd: 2010-02-09, 09:52
Skriven av: Manne

I skidskytte är de 30 som startar i masstart. mean går efter cup raking

Inlagd: 2010-02-09, 10:38
Skriven av: jossa

Startordning går man bara efter dom lopp som körts med Individuell start skulle Northug starta sist så här skulle start ordningen vara då från slutet

Northug
Heikkinen
Hellner
Bauer
Di Centa
Cottrer
Vittoz
Lekov
Axel T
Freamen

Tar man bara dom 3 lopp på 15 km f

Heikkinen
Hellner
Di centa
Cottrer
Vittoz
Livers
Olsson
Cologna
Ficher
Northug

Kan vara några små fel men i stortsett

Inlagd: 2010-02-09, 12:58
Skriven av: jossa

Förresten… Tror ni det blir en längdåkare som får bära flaggan i år? Björn Lind? Anna Olsson?

Inlagd: 2010-02-09, 22:59
Skriven av: Manne

Det vore onekligen kul, men jag tror på Nicklas Lidström.

Inlagd: 2010-02-10, 01:22
Skriven av: JE

Inga aktiva från Whistler på invigningen, Inga NHL-spelare heller.

Anette Norberg kanske…?

Inlagd: 2010-02-10, 02:37
Skriven av: JE

Peter Forsberg eller Anette Norberg känns som de troligaste valen.

Inlagd: 2010-02-10, 08:54
Skriven av: Cliff

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values