Halfvarsson tvåa inför långköraren
Trots dagens lite sämre placering ligger Calle Halfvarsson fortfarande tvåa, dryga halvminuten efter tourens sensation Sundby! Efter Calle följer, som ni ser, ett koppel av åkare men av de närmast finns inga tunga ånglok vilket är nog rätt bra för Calle. Förmodligen blir det loket Legkov som kommer ikapp alla utom Sundby och sen är det bara att haka på sin vagn och tuta på! Eller tror ni Harvey kommer försöka trycka på?
Bakom Legkov är det väl rätt lugnt sånär som på Poltoranin. Kanske klarar han att bränna ikapp Legkov och få en bra biljett ner till Toblach.
Men först är det vilodag igen! Och så klart dagens damlopp som börjar snart.
Höll på att glömma: Daniel Richardsson! Så fantastiskt kul att se honom prestera på denna höga nivå igen!!
Till sist säger jag som Poltoranin, Gott nytt år!
PS. mycket tråkigt med Bjørgen. Hoppas hon är på benen igen snart! Vore så hemskt om hon skulle missa OS!
Håller med, grymt kul att se Richardsson! Harvey kommer nog inte briljera på långloppet. Hoppas Calle håller ihop det på uppförsbiten. Grymt tråkigt att Hellner inte är med, han briljerar ju alltid på den här sträckan!
Blir spännande. Hoppas att Halfvarsson kan hålla sig lugn och inte slösar energi i onödan utan flyta med i gruppen och satsar på att vinna spurten. Nu är ju varken Hellner eller Cologna med så vi får se vem som ska trycka på. Hoppas Harvey tänder till och Kalle får en fin rygg.
Tror tyvärr det kommer bli Calle som måste göra jobbet och hålla en bra fart tills Legov kommer. Det skulle vara toppen om Calle, Harvey, Chernousov och Northug kunde ta ett gäng sekunder innan Legov kommer ikapp så kan de nå ikapp Sundby utför och så kan Calle vinna spurten in i mål.
Northug är för rolig. Otroligt skicklig till att utnyttja medierna. Med sitt uttalande idag om att agera ”drittsäck” och hjälpa Sundby lyckades han både med att lägga över favorittrycket på Sundby och att få alla att säga att han själv inte under några omständigheter får dra en meter till Cortina. Hade han verkligen velat hålla nere tempot så hade han ju inte sagt att han planerade att göra det. Han får världens bästa ursäkt för att inte dra i morgon och åker samtidigt lätt ikapp värste konkurrenten Sundby i det tåg som kommer bildas.
I övermorgon är det förstås…
Per; fast det kvittar ju om Petter är lika med MJS när backen börjar, i den lär han vara totalt sockrad mot MJS.
Sen regerar damskidåkning – vilket fantastisk lopp det var. Alla bombar på järnet, ingen fisåkning så långt ögat kan nå… Grattis Finland o Niskanen!
Ja kul med damloppet. Trots att Kowa och Björgen inte var med och Johaug var svagare än vanligt så är det full sula hela vägen
Tror nok Johaug avgjører touren på fredag. Kan ikke se hvem som skal slå henne nå.
”Ja kul med damloppet. Trots att Kowa och Björgen inte var med och Johaug var svagare än vanligt så är det full sula hela vägen”
Synes det var bra av Johaug å bli nr 3 i dag, rett bak vinneren. Det var ingen ordentlig trasé de gikk, til det var løypa altfor flat. Ingen sammenhengende bakker å gå i fra. Johaug er ikke verdens raskeste eller beste staker, så dette er bra.
Nå må hun bare sørge for å være ajour etter jaktstarten i Toblach, så skal dette gå bra til tross for at det er en miserabel 5 km som venter i Val Di Fiemme. Årets tour favoriserer virkelig sprinterne.
Tror inte Johaug blivit sämre i klassiskt. Men hon är nog inte helt i toppform och då är det lätt att tekniken inte riktigt klaffar. Att hon ändå tycks vinna touren komfortabelt är imponerande.
Hanna drar sig ur touren och åker hem för att träna. Klokt beslut tror jag, kan tänka mig att hon nu mer är aktuell för två stafetter och sprinten. Tack för showen!
fabulator: ”Synes det var bra av Johaug å bli nr 3 i dag, rett bak vinneren. Det var ingen ordentlig trasé de gikk, til det var løypa altfor flat.”
Jo tjena – altfor flat…
http://lenzerheide.com/tour_de_ski/pdf/hoehenprofile.pdf
Hva tror dere om Calles muligheter opp Alp Cermis? Jeg tenker at han burde ligge på nivå med Northug.
Manne: Enig, Tror ikke Johaug er i sin aller beste form, men mulig hun dro litt for hardt på feltet de første rundene og fikk det på slutten. Niskanen gikk et mye lurere løp, lå i feltet å koste seg før hun banket til mot slutten. Et flott løp av Niskanen.
Her er en god link for å se klatretidene opp Alpe Cermis.
http://whowins.worldofxc.com/alpecermis/finalclimb_mall2013.html
Sven
Finns säkert nån här som kan ge oss tider på det. Men känsla är att ingen av dem är någon kanon uppför. Northug ska ju ha jobbat för att vara lite rappare i stigningar med tanke på OS så han kan säkert sätta nytt personbästa.
Sven, tyvärr är inte förra årets resultat med där, då kungen Hellner avverkade sträckan på 30:00. Snabbast någonsin. :-)
Sundbys bästa resultat i final climb är alltså 5 minuter (!!) sämre än Legkovs.
Visst är Sundby starkare nu, men jag tror ändå att han måste ha en ordentlig ledning innan backen för att kunna hålla Legkov bakom sig.
Sven, Calle är nog ingen komet uppför, och som du skriver är han kanske ungefär i nivå med Northug. Förra året hade Calle 26e snabbaste tid, +1.40 efter Hellner. Petter var +2 minuter efter Hellner.
Gissar att Wiken och Haag tog var sitt stort kliv mot OS idag. Lindborg i kamp med Bleckur om den sista(?) platsen i så fall? Rydqvist chans är ett superlopp på torsdag.
Gabriel:
”Sundbys bästa resultat i final climb är alltså 5 minuter (!!) sämre än Legkovs.”
Du må sammenligne dem innbyrdes det året begge gikk. Pluss, tror du ikke Sundby er bedre relativt sett, nu? LOL
Tror Northugs svageheter i backen är lite överdrivna. Många år har han varit väldigt slutkörd när sista etappen startat. 2011 däremot, när han hade en uppåtgående formkurva under touren, var han femte snabbast på sista etappen. 37 sekunder efter Bauer som hade bästa tid den gången.
Givetvis är apetter ingen bergsget. Men är han pigg och har stigande form sista dagen, så ska man inte ge honom för långt försprång.
Legkov är ju en fantastisk klättrare. Men även han måste ha en bra dag för att göra underverk uppför Final Climb.
Sen vad gäller Sundby… Utgångspunkten är en annan i år. han kommer nog gå betydligt bättre om en seger i Tour de ski ligger i potten.
Fabulator, såg du inte vad jag skrev i mitt andra stycke?
Jag tror ändå att Legkov är starkare i backen än vad Sundby är. Oavsett att Sundby är mycket starkare nu.
Blir spennende å se om gjengen bak Sundby klarer å samarbeide på fredag. Tror Legkov tar inn Calle ganske fort. De skal holde stor fart bak der for å ta inn mye på Sundby. Han er trossalt en bedre skøyter en de som kommer bak.
Men Legkov tåler ikke to svake løp nå, da er det løpet kjørt for grabben. Syns ikke dagens løp var gode gamle Legkov heller, men kankje han spare all energy til bakken….;)
Manne, alla är väl lika slitna inför klättringen? Är det någon som har koll hur långt bakom Hellner var Northug inför Alpe Cermis i fjol? Northug behöver nog typ fem minuter tillgodo om han ska komma först upp för backen.
Gissar att Rydkvist är borta ur bilden. En frisk Bleckur får chansen under scandinavian cup att visa sig OS kapabel.
För två år sedan gjorde Legkov en katastrofal insats på den klassiska masstarten i Val di Fiemme och var flera minuter efter.
Dagen efter så krossade han allt och alla uppför slalombacken.
Utav det kan man dra några slutsatser; dels att Legkov och slalombacken passar som hand i handske, och dels att under touren så kommer de flesta åkare ha en rejäl dipp någonstans där de tappar mycket. En dålig dag. Det är ju det som varit maskinen Colognas styrka, att han nästan aldrig haft dåliga dagar under touren. Sundby kommer kanske också ha en dålig dag där han tappar mycket? Vi får se…
Herr Northug kan vi räkna bort, är aldrig först upp till fjällets topp.
Manne, nej Northugs svageheter i backen är inte överdrivna. Han är verkligen otroligt dålig i backen jämfört med hur bra han är i övrigt. Att han åkte så bra 2011 berodde mest på att han hade fantastiska skidor, satsade allt och tog in typ 1,5 min på Cologna INNAN backen började. Men uppför själva backen så tappade mot Cologna och många andra.
Året Northug hade bäst tid, var väl också året Norge hade dunderglid på transportsträckan fram till backen. Eller är det bara backtiderna?
Anchor, nej det stämmer bra.
Northug är en överkroppsåkare och har inte benen som krävs för slalombacken. Dessutom är hans bmi för högt. Han får ändra teknik och fysiologi om han ska bli snabb uppför backen. Men varför ska han det? Touren är ett jippo. Det är OS och VM som räknas, och där är han kung.
Aliide… Nja, man kan ha olika formkurva. Jämför Hellner 2011 med Hellner 2012. Tycker Northugs formkurva i år påminner om den han hade 2011.
Gabriel… Jo, visst hade han superskidor. Och visst är han sämre i backen än i annat. Men har han 45 sekunders ledning mot Sundby inför sista dagen tror jag han vinner.
Northug kommer aldri til å vinne i år. I år blir det Sundby eller Legkov.
Eller Poltoranin.
Inte Poltaranin, han lider precis som Kowa av att det är för många fristilssträckor tror jag.
I och med att både Wiken och Haag tog världscupspoäng idag så är maximal distanskvot på tjejsidan säkrad för nästa år. På herrsidan behöver vi ha en till som tar VC-poäng. Hoppas på Martin Johansson på ett av dom återstående loppen i Tds.
Vilken rumphuggen TDS-upplaga! Den har ju knappt börjat och så återstår det bara 3 lopp. Sammanlagt bara 15 km klassisk åkning för damerna. Ingen tvekamp mellan Kowa/Björgen, och detta har man sett emot hela hösten.
Jag förstår dom åkare som efter dom korta loppen avbryter och far hem.
Men jag tycker samtidigt inte om det.
Sjukdom Ja, men bara för att man inte tror sig ha någon chans Nej.
Jäkligt taskigt mot dom som lopp efter lopp ligger och sladdar i kön och kämpar utan direkt framgång.
Haha, vilken jävla parodisk tour det här är. De tre bästa kvinnorna i världscupen inför TDS skiter i den eller hoppar av och programmet är fucked up.
FIS måste hitta en lösning om touren inte ska förlora i anseende, funkar inte att massa toppåkare står över år efter år. Det blir ingen prestige att vinna om inte de bästa är på plats. Stackars Therese kommer vinna för första gången, men då är inte hennes konkurrenter på plats utan får vinna över ett B-gäng (no offence).
Sjukt tråkig tour denna säsong och man längtar bara till OS just nu.
JallaJapan, Och? Vad är problemet? Touren är en plojtävling, bra för de som håller på att slå igenom eftersom de får många tävlingar i olika discipliner på få dagar. För andra är touren mest viktig för att inte komma alltför långt bak i totala världscupen. Men hallå, glömt bort att det är OS-år? (jäkligt stor skillnad på OS och VM!) Varför formtoppa till TdS när formtoppen ska komma i början av februari? De som åker i år gör det för att bli uttagen till OS, så enkelt är det.
/Alide
Plojtävling? Kan hålla med om att den har b status i år men förutom OS och VM är det ju de flesta åkarnas huvudmål för säsongen.
Her er litt mer statistikk opp Alpe Cermis der også fjorårets resultater er med:
http://data.worldofxc.com/?g=M&style=Free&disc=Climb&max=8&dist=Any&country=Any
Evt. bare for svenske løpere:
http://data.worldofxc.com/?g=M&style=Free&disc=Climb&max=8&dist=Any&country=SWE
Og dameklassen:
http://data.worldofxc.com/?g=L&style=Free&disc=Climb&max=8&dist=Any&country=Any
Frågan till herrarnas lopp i morgon är hur Chernusov tänker. Vill han ha fram Legkov innan han trycker på. Dem är ju inte kända som några större lagåkare ryssarna men man vet aldrig. Sen finns där ju lite olika konstellationer på träningsgrupper. Kan bli så att Halvarsson och Harvey får dra själva tills Legkov ev är ifatt. Kan bli tufft att ta på MJS som enligt mig har lite högre kapacitet inviduellt än Halvarsson och Harvey. Blir som vanligt en spännande jakt där mycket kan hända.
tror de bästa fär Calle är att ta de lugnt i början..vad jag kommer ihåg från förra året var att han var rätt svag första delen…är inte upp till Calle att jaga ifatt finna andra som har större intresse av de..tror i slut ändan på tds att de löner sig för Calle att ta de lugnt i starten imorgon
Plojtävling pga att den avgörs på toppen av en slalombacke, vad är det? Skidåkning eller? Enda behållningen är Cortina-Toblach (uppskattar lediga dag just då!)
Gunnar:
”Plojtävling? Kan hålla med om att den har b status i år men förutom OS och VM är det ju de flesta åkarnas huvudmål för säsongen.”
Løperne liker dette konseptet, men hvor mye prestisje det er å vinne er jeg ikke sikker på.
For å utdype – legger man inn en formtopp i forkant av VM eller OL, så er det stor risk for svake resultat i sesongens hovedmål – mesterskapet. Noe både Kowalczyk, Cologna og Bauer er gode eksempler på.
Å delta ser jeg imidlertid ikke noe galt med, som et ledd i oppbyggingen framfor VM og OL.
tror inte att Chernuosov skulle göra något lopp åt Legkov, varför skulle han göra det, han är ju själv med i matchen. Det är många intressanta frågeställningar imorgon!
Jossa, hur känd är Calle för att öppna kontrollerat? Northug sprängde sig uppför i fjol när han jagade i början och det är verkligen en stor risk att Calle åker dit på samma sätt. Och placeringarna rasar iväg.
Förresten, vem var det Hellner hade som frimärke i fjol?
Aliide: var väl Bauer Chernuosov och någon till han hade med sig tror jag…
bara vänta in andra för Calle ingen ide chansa på att dra själv..den stor gruppen brukar ändå ta massor från toppen och ner till målet…
Finns det rena klättringstidern någonstans? Jag har letat men inte hittat det.
Inför fredag, tre huvudlok:
Sundby (själv)
Legkov 1:00
Magnificat 1:55
Magnificat och Hellner plockade massvis när de växeldrog för två år sedan. Gaillard sekunder framför lär hjälpa till. Mycket folk att runda dock med startnummer 28. Kan Babikov plocka in 14 tidigt och hänga på?
Kan det bli så illa att vi har 30 man samlade inför näst sista etapen?
Mer rimligt 7 första i tät och så en grupp på 10-15 ledda av fransmännen ca 30-40s efter (de kommer nästan ikapp men borde tappa när tätgruppen börjar spurta sista kilometrarna).
Eller händer något oväntat? Som vanligt årets återkommande skidhöjdpunkt i morgon (bara synd att Hellner och Cologna inte är med).
Kan man drömma om att FIS tar sig in i 1900-talet och låter damerna köra Cortina-Toblach också inom 20 år? Eller är det för optimistiskt tänkt?
@Thorrez:
Rene klatretider fra 2013:
http://data.fis-ski.com/pdf/2013/CC/2618/2013CC2618RL.pdf
2012: http://data.fis-ski.com/pdf/2012/CC/2570/2012CC2570AO.pdf
2011: http://data.fis-ski.com/pdf/2011/CC/2586/2011CC2586AO.pdf
Fra 2010 fant jeg ikke.
Jag fick chansen att uppleva skidåkning på polsk tv på nyårsaften under en (icke-)skidsemester i Zakopane.
Först visades damerna kvartfinaler. Sen visades en intervju med Kowa, bilder när Kowa tränade och så massa snack i en studie med Pops polske bror (han verkade väldigt folklig och snäll). Vi var tvugna att sticka innan semifinalerna började så historien förtäljer inte om herrarnas semi eller final i alla fall visades.
En sak är i alla fall säker, längdintresset i Polen står och faller med Kowa.
Fabulator: Du påstår att åkarna gillar turen men vilken valfrihet har dom? Det är bara att gilla att klättra till fjälltoppen eller hur?
JanK: Tackar
Aliide> Northug vann etappen ifjol
Ska bli spännande att se vad Wiken kan göra om formen är på väg tillbaka. Hon var väl en av de absolut bästa på denna distans i fjol.
Jag tycker inte att de som avbryter touren ska få full pott av vc-poäng. Det bör halveras.
”Du påstår att åkarna gillar turen men vilken valfrihet har dom? Det är bara att gilla att klättra till fjälltoppen eller hur?”
Knut, det er ikke min mening. Men noe jeg stadig ser refererert i media.
Personlig skulle jeg gjerne sett touren noe annerledes, og at den hadde et klart definert mål – å kåre den mest komplette løperen. Å klyve opp en alpinbakke i ”finalen” er ikke en egnet måte å avgjøre dette på.
Nå er også selve tidspunktet TdS går på et problem. Å legge inn en formtopp i forkant av et mesterskap er ikke smart om man vil lykkes i mesterskap som går 1 – 1,5 mnd senere. Mener de skulle forsøkt å avvikle etter VM og OL, så alle var i ”samme form”.
Fabulator; Så är det .Vi tycker i stort samma ..
Tror som Thorrez att gruppen med Manficat, Gaillard och t ex Richardsson kommer att bli den som tar in mest, kanske allt. Där finns flera lok som kan växeldra (Volchentsev, Turychev och Roethe är andra). Möjligen även Legkov + Cherre men där tvivlar jag lite på att Chernousov har lokkapacitet.
JonasE, han blev ikappåkt av Hellner som startade långt bakom honom. Snabbast?
http://www.langrenn.com/tour-de-ski-4-etp-menn-jakt-35-km-fristil.5147452-114053.html
Aliide….Sånn var resultatet på jaktstarten under Touren i fjor…
Aha, menar du final climb? Nä, den har Northug aldrig vunnit. Trodde du menade långa jaktstarten, förlåt mig.
Aliide, nej inte alls. Hellner åkte med Bauer förra året och kom inte alls ifatt Northug. Du blandar ihop det med året innan.
Jeg skrev i fjor og i forfjor og har forsatt mine ord i behold – Bjørgen og Northug vinner aldri Tds….
Se her for utvikling på Cortina-etappen i 2011, 2012 og 2013:
http://worldofxc.com/blog/2013/01/03/tour-de-ski-queen-stage-2013-analysis/
http://worldofxc.com/blog/2012/01/05/tour-de-ski-queen-stage-2012-analysis/
http://worldofxc.com/blog/2011/01/06/tour-de-ski-queen-stage-splits-analysis/
Ja just det, och Bauer drog inte en meter… Blandar ihop åren… Men Hellners kommentar ”trodde det var en funktionär” var skön i varje fall!
Når kommer Sundbys svake løp i Touren? Han har vært megasterk sålangt. Mest imponerende er at han har gått til final på begge sprintene.
Men jaktstarten i morgen blir Tourens vanskligste distanse for han, holder han stand der, tror jeg seier på herresiden er innen rekkevidde…..
”Når kommer Sundbys svake løp” I OS/ OL! ;-) (prickat formen för tidigt och den håller han inte i till februari)
tolsrav: Jeg venter bare på sprekken hans. Nå har han vært med å kjempet i toppen i alle konkurransene hittil, klart han får en smell snart. Redd for at han blir hentet ganske tidlig i morgen dessverre.
Aliide: Meget mulig Sundby ikke holder koken til OL, men det er ikke så farlig. Der har vi en annen som kommer til å prestere, bare gled deg ;)
Finns det några gps man kan följa åkarna på? Har väl varit så någon gång. Är ju vidrigt långt mellan mellantiderna i herrloppet, får ingen känsla alls hur grupperna rör sig gentemot varandra.
JonasE, det märker vi väl men det har det varit de senaste åren? Helikoptern ger en fingervisning i vilket fall det än är.
JonasE: enligt denna sida hos FIS skall man via gps kunna följa åkarna imorgon http://www.fis-ski.com/cross-country/news-multimedia/news/article=gps-tracking-eexperience-from-watching-cross-country-skiing-races-one-step-further.html
Kul att vi börjar fylla upp kvoterna. Herrarnas sprint saknar vi två, men Hellner har ju inte åkt sprint än.
Imorgon ser jag fram mot en trevlig tävling. Hoppas bara att Halfvarsson inte börjar dra utan bara sparar så mycket energi som möjligt och ser till att spurta till sig TDS-ledningen.
Neithiri; Vilken ?
Knut; Spør du virkelig så dumt så fortjener du ikke svar.
Östensen såklart!
Neithiri; Jag gissade att du inte vågade skriva ut namnet på den du avser…
Neithiri; Tack för dagens rolighet!
Halvar går ut hårt och ökar sedan… så får vi se hur långt det räcker
http://www.nrk.no/sport/varsler-medaljerush-for-sundby-i-ol-1.11446096
Gabriel…Jeg mener du er experten på treningsarbeid her bloggen. Men i følge meg trener de da litt disse nymotens langrennsløpere også…
Tolsrav, vet du vad? Jag tyckte länge att Sundby var en rätt fjantig person med Northug-komplex. Han försökte vara kaxig men det blev bara fånigt. Han var hyfsad i klassiskt, men rätt medioker i skate.
Men han kom uppenbarligen till en punkt där han bestämde att det fick vara nog, antingen satsar han allt han har eller så får det vara, typ.
Och idag är han nog den skidåkare jag beundrar allra mest, både som person och som idrottsman. Han har gått till botten med ALLT som han kunnat för att bli bäst. Han har sålt sin själ till träningsdjävulen och han har växt som person.
Jag önskar att fler åkare var som han, speciellt i vårt landslag. Men jag hoppas att fler ser vad som är möjligt om man vill tillräckligt mycket och att de kan inspireras av Sundby.
Gabriel: ”Gilla” på den.
Godt innlegg Gabriel.
Sundby har utviklet seg mye både som skilper – og som person. Jeg synes spesielt mye om personer som tar tak i sine svakheter og jobber med dem, istedet for å akseptere at man er dårlig i den og den stilarten.
Knut, suck. Att ingen säger till honom på skarpen! Och att han inte lär sig! Gå ut hårt i Calles värld är att ge allt. Jaga som sjutton i svag uppförslut, smart! Hade velat höra killen säga ”ta det försiktigt och bara bevaka position under andra halvan och ta upp jakten på allvar andra halvan” Nästa år får vi kanske höra den när han åkt på ytterligare en smäll och fått ytterligare kritik från Ojala i Vinterstudion ;-)
Förresten, har de dragit ner sträckan 5 km? Det står på hur många ställen som helst 30 km när det tidigare varit 35? Snöbrist i fjol som gjorde att man drog ner någon km. Men jag har inte sett någon kommentar om att man tagit bort hela 5 km för i år
försiktigt under första halvan ju…
http://www.svt.se/sport/vintersport/halfvarsson-30-sekunder-ar-ingenting
Banprofilen hade han visst missat:
http://www.worldcup-dobbiaco.it/files/content/394842_34434_1_0/strecke-toblach-cortina.pdf
Aliide; Finns säkert nån som talat om för honom vad som är bäst men så brinner det till i skallen.Vi får se om han kan tygla sig.
Jag menar säga till på skarpen!
Så det går in liksom ;-) Visserligen, då han öppnade lugnt åkte han ju också på en smäll…
Enligt artikeln på SVT verkar han ha dålig koll på banan, det går uppför i 15 km och är inte platt och skitenkelt att plocka in 31,5 sek.
Halfvarsson säger ju att 30 sekunder inte är någonting därför att det går att ta in på slutet. Inte att det är platt i början.
Nej, det har inte dragit ned sträckan, ifall du tittar på startliste-PDF så ser du att banans längd är 36100 m, vilket jag tror är samma som tidigare år.
Ja, han säger ju att det kan vara ok att till och med tappa 30 sek för man lätt kan ta in 1 minut om man är en grupp som samarbetar utför
Aliide: vem har dålig koll på banan?
Gabriel: Har också tyckt att Sundby varit fjantig men har inte hängt med i de senaste svängarna. Kanske läge att omvärdera?
Aliide… Jag tror du förenklar det här med att hitta rätt utgångshastighet en smula. Det är inte jättelätt. I förrgår tycker Jag Calle gjorde en hyfsad disponering.
Tja, kolla banprofilen så ser du väl själv Jossa. Och där är det ju också 35 km, är visst bara SVT som skrivit 30. Och när jag väl såg intervjun verkade han ju också ha lite koll att inte gå för hårt uppför i varje fall utan vänta in bland annat ryssarna. Hmm, hur stor grupp kommer den jagande gruppen vara till slut och kommer Calle vara med i första gruppen, och var hamnar Rickardsson? Spurtuppgörelse…
En timme kvar till starten går för brudarna!
Manne, självfallet inte enkelt. Under korta lopp är ju supersvårt med dispositionen, där ju många misslyckats.
Om någonting står på nätet är det inte alltid sant. Herrabanan startar med 5km flack där Richie med sin enorma vingbredd brukar plocka massor av tid. Är inte förvånad om han med bihang går ikapp Legkov innan mellantiden ute på fältet strax innan klättringen börjar.
enl Vacchi på eurospor: ”Som för herrarna för övrigt kommer att kortas av. På grund av snöbrist kan man inte starta i Cortina d’Ampezzo utan man förlägger starten i Fiames istället, ungefär halvmilen från den gamla OS-orten. Vilket ju passar en kille som Martin Johnsrud Sundby bra. En halvmil kortare att försöka hålla undan på”
Palle, på NRK hade de just en utsänd i Cortina vid startlinjen och den var där i varje fall och de sa ingenting om att den var flyttad och det var snö där.
Sämre produktion än tidigare. Men fortfarande har eurosport fel ang sträckan.
Och alla låter norskarna bromsa…
Snöbrist!? Inte med blotta ögat, i alla fall. Undrar vad det kom ifrån…
Dueer gör som vanligt på långa fristillslopp.
Duerr bli farlig. Han är ju grym klättrare.
Calle ansåg ju att 30 sekunder inte var något att bekymra sig över i n intervju, men nu ligger han ju långt efter, tråkigt.
Tror att Calle inte går för seger utan siktar på att inte spränga sig utan bevakar snarare position. Kanske inte helt dumt med hans historik av att öppna för hårt
Manne: Sant men allt beror på om han klarar att hänga med imorn
Kul med Duerr. Österrike har ju varit ett sorgebarn länge
Fövånad över att Legkov inte gått vassare idag. Inte riktigt i toppform än, kanske?
Säga vad man vill om upplägget i TdS, men Cortina-Toblach är en helt underbar etapp. Fantastisk natur, upp och ned, jaktmomentet – längdskidåkning när den är som bäst.
Freddy, absolut! Men jag tycker nog produktionen är sämre än på många år
Och Calle får nog äta upp uttalandet om att äta upp avståndet snabbt… Tre dubblat och tar inte något och nu återstår endast dryga 10 km
Japp, produktionen skulle kunna göra så mkt mer av ett sådant här lopp. Se och lär av tidsrapporteringen i Touren (och närmare idag) i Girot…
Håller med, Cortina-Toblach är säsongens roligaste återkommande lopp
tolsrav
”Når kommer Sundbys svake løp i Touren? Han har vært megasterk sålangt. Mest imponerende er at han har gått til final på begge sprintene.
Men jaktstarten i morgen blir Tourens vanskligste distanse for han, holder han stand der, tror jeg seier på herresiden er innen rekkevidde…..”
Men vad är det för lopp? Är det ingen som informerar åkarna om avståndet? Har väl aldrig hänt tidigare att förstaklungan inte plockat någonting. Och nu bråkar gruppen…
Sundby verkar ha avgjort. Nu hoppas jag på en spurt Northug vs Halfvarsson. :)
Precis det man inte ville se.
Och det kommer vi inte inte heller, nu gasar ryssarna…
Nähä.
Fina förhållanden och ett jättelopp av Sundby. Men svagt av jagande grupp. Hellner saknas verkligen.
Mm, synd att Hellner inte var med
Äh, Halfvarsson var för sliten att ge Northug en riktig kamp.
Vi kan jo håpe på at Northug blir utatt til OL nå…;)
Martin Johansson säkrade distanskvoten på herrsidan för nästa år. Härligt härligt.
Sundby, vilken chef alltså.
Dagens fåntratt får väl bli Legkov som var kaxig på förhand, men inte gjorde annat än att vifta med armarna och gnälla när det skulle åkas fort.
Jon: Vad sparade Calle sig till?
SM kanske?
Tycker Halfvarsson gör det bra. Möjligen att han borde fått mednsi några bonussekunder.
Synd at en Hellner i toppform manglet i gruppe 1 idag. Da tror jeg sec. hadde rast bort for Sundby i dag…Det var jo bare rot å tull i gruppa bak…
Jaha det var det. Knappt några mellantider, ingen som helst koll på hur det gick mer än vad 15:e minut och så någon gps-tid här och var. Man går inte på fotboll för att se på utsikten som Nanne en gång sa. Men, men, hade ni kul så bara att gratulera. Enda glada från herrloppet var rutinerade Södergren som släppte Johansson sista 5 meterna (Även om det inte behövdes).
Tja, fem sek hit eller dit spelade ju ingen roll när han mer än dubblerade avståndet som han ju sa han skulle äta upp snabbt på den banan…
Antar för övtigt att Sundby klättrar rätt bra.
Imponerande av Sundby idag. Hoppas att han vinner touren nu. Vem ska kunna hota honom? Tycker merparten av åkarna i gruppen bakom var passiva och bleka idag, den som drog upp farten något var ju Duerr som jagat ifatt långt bakifrån. Hade väntat mig mer av Legkov och Chernusov. Halfvarsson börjar slakna lite och har nog inget krut kvar till de två sista etapperna. Det var väl samma visa i fjol vill jag minnas. Northug (utan form) presterar näsan bättre än vad han borde göra med tanke på viruset i höstas och alla missade träningstimmar. Spurten är rätt medioker jämfört med vad han brukar göra, trots det slår han alla de andra. Han blir livsfarlig på OS.
Att ha målsättningar som innefattar andra personers prestationer är sällan en framgångsrik modell. Men det finns ju undantag – Northug t.ex.
Tror jag låter bli att se loppet på NRK som jag spelade in… ;-)
Sämsta produktionen hittills var det ju också som sagt. Kameramannen i helikopern använde inte objektivet, så det enda man såg var grantoppar och små prickar som kanske var skidåkare. Skoterbilderna var ju inte heller särskilt detaljerade.
JonasE, mellantiderna låg väl däremot där de alltid legat, inget att klaga på där. Visst skulle man kunnat ha fler, fast jag gillar tidsmarkeringarna mellan ledaren och jagande grupp bättre, passande format för längre lopp. För vad spelar individuella tider för roll i en grupp på typ 15 pers?
Och Eurosport hade fortfarande fel om sträckan väl, grafiken sa ju i alla fall något annat.
Tror den ända som kan ha en chans att nå Sundby är Dueer om han gör ett ok lopp imorn för han är en ruskigt bra klättrare.
Rs… Enda som kan hota MJS är nog sjukdom eller klubban. Ingen annan ser särskilt stark ut i jämförelse. Det är bara Northug som har en uppåtgående trend, men han är ju inte bäst i klättringen. Så det enda hindret för Martin är han själv.
Duerr har i och för sig också en stigande trend och
är ju en av de bästa klättrarna. Men han kan ju också blivit sliten av idag och får nog svårt iorrn.
får se hur MJS reagerar på dagens lopp kan kanske sitta i kroppen lör sön
Jossa… Det kan det nog göra. Men vem ska ta in på honom? Det är väl bara Legkov som besitter den kapaciteten och han har inte sprudlat av energi hittills.
Jossa. Helt enig. Han var totalt pumpet etter dagens kraftanstrengelse.
Pilotbrillemannen er på vei mot OL-formen
@Allide
Vacchi inledde sändningen med att ursäkta sig med att starten visst var i Cortina, han fått fel uppgifter påstår han. Vet inte om han ändrade sig senare igen, för kollade både på ettan och ESP
Förmodar att han läst två år gamla nyheter eller något, en annan cykeljournalist rapporterade ju om ett år gamla resultat för något år sedan.
I DN idag stod det föresten att läsa att Vacchi var en av männen att skapa TDS. Tillåt mig att tvivla.
Manne: håller med Legkov har inte sett så bra ut som han kan göra men tar så att han är ca 45 sek efter innan backen så tror jag han har en liten chans…
sedan är jag lite tveksam till hur Blomman kan ge en sådan teknik analys av MJS från så långt håll i luften,,,när de i vanliga fall filmas på nära håll och zommas in noga för att se detaljerna
dagens tävling var rena sömnpillret. Tråkigt var det också att Halvar inte uppfyllde sitt löfte att ta in på Norrmannen som han utlovat. Bäst för honom att inte säga så mycket före loppen.Hoppas nån säger till honom om det.
Knut… Dom har mediaträning. Men sen gäller det ju vad man suger åt sig.
Manne; Halfvarsson måste ha missat.