25 januari 2012, av Oskar

Kalla tog hem 7,5+7,5 km skiathlon

Fram till skidbytet låg fyra tjejer med i tätklungan: Charlotte Kalla, Sofia Bleckur, Ida Ingemarsdotter och Maria Rydqvist. Därefter måste Kalla ha dragit upp tempot rejält eftersom hon vid 11 km ledde med hela 25 sekunder över Bleckur och Ingemarsdotter. Rydqvist måste ha kroknat totalt och var helt plötsligt över två minuter efter.

I mål var Kalla först, 33 sekunder före Ida som blev tvåa efter att ha spurtat ner Bleckur.

Hela resultatlistan

Strax börjar herrloppet!!

76 kommentarer till ”Kalla tog hem 7,5+7,5 km skiathlon”

Hvorfor viser ikke SVT dette?

Inlagd: 2012-01-25, 17:11
Skriven av: Neithiri

Rydqvist tappade 1 minut och 37 sekunder på 2,6 kilometer. Hon kan ju inte vara frisk. Så mycket skall hon inte tappa. Kalla gjorde vad hon skulle och Ida o Sofia gjorde bra lopp. Brodin o Wiken är ju godkända oxå, men sedan så vet jag inte. Synd att Anna Haag inte var med.

Inlagd: 2012-01-25, 17:13
Skriven av: Sten

Neithiri, skidåkning är en liten sport i Sverige. ;-)

Inlagd: 2012-01-25, 17:14
Skriven av: Gabriel

Neithri: Det är bara helgtävlingarna som visas i SVT. Jävligt kass prioritering när man satsar så mycket på ”SM-veckan”. Till och med Skidskytte-distansen visas i SVTPlay och där är inte Ferry, Bergman eller EKholm med och kvaliteten på hemmaplan i svenskt skidskytte är inget att hurra för.

Inlagd: 2012-01-25, 17:19
Skriven av: Benke Benbrott

Distansen är en veckotävling, och då gick det tydligen bra att fixa en Play-sändning…Värdelöst.

Inlagd: 2012-01-25, 17:20
Skriven av: Benke Benbrott

Kalla gör ett lopp men kan förvänta sig,,Ingemarsdotter rätt väntat åxå..Bleckur Brodin å Wiken gör alla dom de riktigt bra..Lindborg å Rydqvist båda underpresterar rätt klart..

Inlagd: 2012-01-25, 17:24
Skriven av: Jossa

F*n man kunde ju ha räknat ut med arslet att Lindborg inte skulle leverera två lopp i rad funderade på Henne eller Bleckur och valde tyvärr fel.

Inlagd: 2012-01-25, 17:34
Skriven av: Joel Burman

Men SM-veckan är ju till för att visa de små idrotterna , inte de stora. Sedan är nog SVT sugna på att visa lite skidskytte nu när världscupen visas i TV4.

Inlagd: 2012-01-25, 17:34
Skriven av: swestam

Swestam: Ja jag tror också de passar på att visa skidskytte igen..

Inlagd: 2012-01-25, 17:39
Skriven av: Joel Burman

Jaja, likväl hade man gott kunnat göra en produktion för SVT-play på dessa lopp. Är väl inhemsk idrott man ska lägga pengarna på när man förlorar alla rättigheter för internationnella evenemang. Svagt av SVT.

Inlagd: 2012-01-25, 17:47
Skriven av: Benke Benbrott

Jag hade varit lycklig bara över en stream. Dom hade inte behövt ha någon kommentator på plats, utan bara kunnat sända rörliga bilder.

Tycker det är riktigt dåligt SVT, för 600 kronor per kvartal borde ni i alla fall kunna ge oss rörliga bilder på SM i Sveriges största vinteridrott.

Speciellt med tanke på att ni de facto kommer ha kameror utplacerade på samma sträcka i helgen och att ni ju faktiskt har folk på plats. Nu i början på veckan händer inte mycket på SM-veckan, så varför inte ge oss skidor då?

Inlagd: 2012-01-25, 17:56
Skriven av: O_M_K

Jag tror att svaret är att SvT inte orkar genomföra sändningarna. Alla är utarbetade efter TdS och behöver vila.

Inlagd: 2012-01-25, 18:02
Skriven av: KnutG

Kalla vant der her i en lett canter. Avstanden ned til til andre er ikke mye å legge vekt på. Trolig ventet også Ida ut Bleckur inntil oppløpet. Jeg synes Brodin er positiv, og Simberg, selvfølgelig. Et par løpere må ha gått på skikkelige smeller i kulda. Venter mer spennende løp seinere i uka, der også de yngre løperne stiller. Noen som vet om Sofia Henriksson og Stina Nilsson stiller på sprinten?

Inlagd: 2012-01-25, 18:08
Skriven av: Rastjapa

Imponerande av Wikén idag tycker jag. Under minuten efter Kalla på 15 km. Starkt och intressant!

Inlagd: 2012-01-25, 18:11
Skriven av: O_M_K

Sorgligt att det inte sänts på SVT. När all utrustning ändå ska upp för att sända i helgen så kan det inte vara så mycket extra pengar som krävs för att sända ett par dagar till. De flesta som kommenterar här kunde iaf kommenterat på nivå med Karlsson.

Inlagd: 2012-01-25, 18:28
Skriven av: Alexander

Hur är det med återväxten bland damerna?

Några av förstaårsseniorerna;

15;e Elin Mohlin +3.46,
16;e Johanna Meyer +3.47,
17;e Maria Nordström +3.47
19;e Marika Sundin +4.02

???????

Inlagd: 2012-01-25, 18:33
Skriven av: Elin

Ja, det är väl som förväntat. Årgång 91 känns relativt svag både på dam och herrsidan.

Inlagd: 2012-01-25, 18:35
Skriven av: Benke Benbrott

Kul att löken verkar vara tillbaks! Häng i nu Södergren

Inlagd: 2012-01-25, 18:38
Skriven av: O_M_K

Jens Eriksson!!! Vilket lopp!

Inlagd: 2012-01-25, 18:46
Skriven av: Manne

Glömde en viktig sak när det gällde frågan varför SvT inte sänder och det är den bristande konkurrensen. Inget TV bolag står i kö för att sända SM

Inlagd: 2012-01-25, 18:50
Skriven av: KnutG

Jens Eriksson gör det riktigt bra! Härligt.

Inlagd: 2012-01-25, 18:56
Skriven av: Laggarbacken

Bra av Jens. Fredriksson visar att han fortfarande är på svensk landslagsnivå. Han skulle väl platsa i alla landslag utom det Ryska:-)

Inlagd: 2012-01-25, 19:00
Skriven av: Alexander

Någon som vet varför Rickardsson släppte? Fall, trött, känning av skada??

Inlagd: 2012-01-25, 19:01
Skriven av: Alexander

Alexander: I intervjun efteråt sa han att han inte orkade hänga med hela vägen in.

Inlagd: 2012-01-25, 19:03
Skriven av: Lasse

I intervjun sa han att han var trött ut på det sista varvet. Hade förväntat mig ett mycket mer uppsprucket lopp där Rickardsson ramlat in som kanske 4…

Inlagd: 2012-01-25, 19:05
Skriven av: Laggarbacken

Alexander… Fredriksson platsar ju inte i det svenska landslaget och skulle knappast göra det i norska heller. Men visst kan han åka jämt med dom ibland.

Inlagd: 2012-01-25, 19:10
Skriven av: Manne

Inte oväntat lika dålig återväxt bland herrarna!

Juniorerna;
31:a Niklas Persson(92) +8.17
33;a Oskar Ivars(93) +9.15

samt några av förstaårsseniorerna;
20;e Simon Hallström +5.20
23;a Simon Andersson +5.39
36;a Gustav Eriksson +10.20

Inlagd: 2012-01-25, 19:15
Skriven av: Elin

Elin: Att vara topp 15 på 15km som förstaårs-senior är bra. Du ställer alltid sjukt höga krav på de yngre åkarna. Alla är inte talanger i yngre åldrar. Du kan ju kolla upp vad åkarna i toppen just nu presterade som förstaårsseniorer. Förutom Kalla har du då Ingemarsdotter som 20e plats. Bleckur 23a, Rydqvist 10e, Rickardsson 51a, Hellner 24a…

Inlagd: 2012-01-25, 19:24
Skriven av: Bakhalt

Manne: Jag tycker ändå Fredriksson borde få någon mer världscupstart i år med tanke på hans resultat idag. Visst är han ojämn, men ändå gammal är äldst.

Inlagd: 2012-01-25, 19:24
Skriven av: Laggarbacken

Kan det vara någon här som arbetat hos smøreprodusenten Start?

http://www.skiaktiv.no/artikkel/981/sabotasje-ga-limski-for-skiforbundet.html

Inlagd: 2012-01-25, 19:44
Skriven av: Kurt

Kul att med Jens Eriksson..

Tycker inte Fredriksson ska få fler chanser i WC han åkte bra idag men att ge honom fler WC chanser känns inte rätt med tanke på att killen åxå ska sluta..

Jag har full förståelse för att svt inte visa loppen idag..

Inlagd: 2012-01-25, 19:50
Skriven av: Jossa

Märkligt att inte ens arrangören slängde upp en enkel streamkamera.
Ökar inte direkt inströmningen av yngre utövare om ett SM behandlas som ngt katten släpat in

Inlagd: 2012-01-25, 20:08
Skriven av: barterhallen

håller med Rastjapa. Bleckur ser stark ut, Brodin börjar bli mer stabil (även om hon dippar ibland).
Stort steg framåt för Simberg också, kan hon komma tillbaks till den nivån hon var på för något år sedan?
vad tror alla förståsigpåare? ;)

Inlagd: 2012-01-25, 20:13
Skriven av: Snögubben

Men inte rekryterar man nya utövare genom att tv-sända ett förutsägbart SM-lopp. Snarare TDS och häftiga sprintlopp som gäller.

Håller helt och hållet med Jossa.

Inlagd: 2012-01-25, 20:15
Skriven av: swestam

Nej, och varför visa sprinten och 15 km? Eller varför visa något från SM-veckan över huvud taget? Lägg ner allting. Avgå alla.

Inlagd: 2012-01-25, 20:17
Skriven av: Benke Benbrott

Benke: som sagt SM-veckan är till för att ge de mindre idrotterna uppmärksamhet så för mig är det OK att två av fyra lopp inte tv-sänds. Har nog också med logistiska och resursskäl att göra. Bara för några år sedan visade man ingenting alls från SM.

Inlagd: 2012-01-25, 20:31
Skriven av: swestam

Rydqvist ramlade OCH åkte fel… Så kan det gå ibland, tyvärr. Speciellt GRATTIS till Jens! Fint lopp.

Inlagd: 2012-01-25, 21:22
Skriven av: skidvän

swestam: Och för ytterligare år sedan visade SVT allt. Direkt.

Men det är rakt av korkat av er att påstå att man inte rekryterar nytt genom att sända ”förutsägbara” lopp. All exponering är bra för det. Och skidsporterna har bara några månader på sig per år att göra det.

SM-veckan är knappast bara för att ge minisporterna uppmärksamhet. Tittarsiffror spelar också roll…

Inlagd: 2012-01-25, 21:30
Skriven av: Benke Benbrott

Swestam; Som om TDA och World cup inte skulle vara förutsägbart

Inlagd: 2012-01-25, 21:36
Skriven av: KnutG

Benke Benbrott: vilket år visade SVT allt?
Svt Satsning på SM veckan måste varit lyckad därför fortsätter man,,med att ge mindre idrott tv tid..

Inlagd: 2012-01-25, 21:37
Skriven av: Jossa

Har rätt dålig koll men senast jag kommer ihåg att dom visade allt var 1990..

Inlagd: 2012-01-25, 21:39
Skriven av: Jossa

Här är en funderare till er som skriver om de yngre åkarna och hur de påverkar dom.

http://www.evelinasettlin.se/blogg.html

Inlagd: 2012-01-25, 21:43
Skriven av: Bakhalt

Jag tycker man fått upp statusen på skid-sm dom senaste åren. Det är många som brukar vilja se sprinten och intervallstartsloppet på helgen, speciellt mästerskapsår då dessa lopp är intressanta för uttagningar och begynnande vm-form.

Visst kan man gapa efter mer, men skidåkningen får trots allt enormt mycket tv-tid relativt sätt. Jag tycker det är bra som det är och tycker det hade varit tveksamt att sända loppen under veckan. Det är bättre med kvalité än kvantité ibland

Inlagd: 2012-01-25, 21:49
Skriven av: Manne

Jossa: Ja, vi snackar alltså om 20 år sedan, vilket var vad jag menade på. Jag ville bara påpeka det.

Alltså, ”ge mindre idrotter TV-tid”. Kan ni berätta för mig vilken annan SM-idrott som hade drabbats av en play-sändning idag?

Nej, jag tycker inte det håller att visa endast 2 av totalt 6 SM-lopp(del 2 inkl.) av Sveriges tredje mest populära TV-idrott.

Att SM-veckan måste vara lyckad för att man fortsätter och har gett mindre idrotter TV-tid säger exakt ingenting eftersom att du inte har något att jämföra med om de sänt fler skid-tävlingar. Något budget-problem tror jag inte alls på.

Inlagd: 2012-01-25, 21:50
Skriven av: Benke Benbrott

”Det är bättre med kvalité än kvantité ibland”

Så du menar att helgtävlingarna hade blivit sämre om vi fått en playsändning idag?

Inlagd: 2012-01-25, 21:51
Skriven av: Benke Benbrott

Beenke Benbrott: 1990 är enda gången dom visat hela SM veckan..

Tycker man ropar efter för mkt om man vill att dom ska sända hela SM veckan för mig duger de mer än väl med dom lopp som sänds..

Inlagd: 2012-01-25, 21:55
Skriven av: Jossa

Hur ser avtalet ut mellan skidförbundet och Svt? Skulle tro att förbundet gått med på en mindre del tv-tid för längd eftersom det i år är mästerskapsfritt.Tyvärr får vi ej vad vad som avtalats.

Inlagd: 2012-01-25, 21:57
Skriven av: KnutG

”1990 är enda gången dom visat hela SM veckan..” Men betydligt fler gånger har man visat mer än 33% av SM-loppen… 5-milen har t.ex visats på 2000-talet. Nu får vi ett individuellt distanslopp och en sprint. Ynkligt.

Varför är det att ropa efter för mycket? Måste man vara så norrländskt nöjd med allt eller? ”Det är som det är, och därmed är det bra” typ.

Inlagd: 2012-01-25, 21:58
Skriven av: Benke Benbrott

Benke Benbrott: en gång på 2000 talet har 5 milen gått live..

Man ska vara realistisk.. de finns annat att vissa i tv än skidor SVT måste prioritera hur ofta för man se Alpina SM Skidskytte SM i tv ??

Inlagd: 2012-01-25, 22:02
Skriven av: Jossa

Ja, man ska vara realistisk, men det är relativt. Din gräns för realitet går vid 2 av 6 SM-lopp och min går högre än så. Bra så.

Inlagd: 2012-01-25, 22:06
Skriven av: Benke Benbrott

Benke…

Nja, jag trodde du pratade om tv. Om du menar att svt skulle producera sändningar från sm-tremilen bara för att sända på play, tycker jag du är helt orealistisk. Det är bara en förlustaffär och går inte motivera med svt:s public-service-ansvar heller, eftersom längdskidåkning redan är en av dom sporter som får mest sändningstimmar.

Längdskidorna får den bästa tablåtiden under hela sm-veckan och det tycker jag vi ska va tacksamma för.

Inlagd: 2012-01-25, 22:20
Skriven av: Manne

Har Hellner endelig skjønt det! I følge rapporter fra løpet i dag, dro han ikke en meter, før han spurtslo Olsson på oppløpet.

Inlagd: 2012-01-25, 22:30
Skriven av: tolsrav

Ska vi vara tacksamma? Tacka gud och krubba kalkon. Vad skulle annars ha den bästa tablåtiden? Skidskytte utan Bergman, Ferry, Ekholm, (Lindström), Curling? Thaiboxning? Rodel?

Det är en självklarhet att längd har bäst sändningstid. Dessutom handlar det inte om någon slump så tacksamhet känns som ett märkligt ordval.

Det har bästa sändningstid därför att du, jag & många andra gör det till en populär sport i Sverige. Jag är före min tid. Som Gunde. Jag har förstått före SVT att fler sända SM-lopp är naturligt. Precis som när Bruksvallarna sändes för första gången i November. Men det var väl också orealistiskt enligt er?

Du har uppenbarligen större kunskap än mig om vad som är en förlustaffär eller inte. Upplys mig!

Eller förresten. Skit i det. Jag orkar inte älta detta mer. Det är fullt realistiskt att vilja ha mer än 2 av 6 SM-lopp TV (eller play)-sända. Det vidhåller jag. Vill ni övertyga mig så får ni väl skriva mer så kanske jag orkar läsa det, men ältandet är över för nu.

Inlagd: 2012-01-25, 22:36
Skriven av: Benke Benbrott

Tänk vad kul det blir när ALLA inser att de inte ska dra en meter. Blir en deilig spurt ett par dagar senare när vinden fört ligan 3 mil framåt.

Inlagd: 2012-01-25, 22:38
Skriven av: Benke Benbrott

Benke….”när vinden fört ligan framåt”
Som trønder kan en selvsagt ha slike forhåpninger under årets Vasalopp! ;)

Inlagd: 2012-01-25, 23:13
Skriven av: tolsrav

Bra sagt Benke. Jag tänker inte heller stå med mössan i hand och vara tacksam för att skidåkning prioriteras före ett antal b-sporter.

Visst har det varit sämre, men det går fortfarande att kräva mer. En anledning till att skidsporten inte längre är den självklara nationalsporten för alla i Sverige är ju att det sänds för lite på TV.

Om man räknar ekonomiskt är det ju lika bra att sända allt när man ändå är på plats.

I dessa typer av diskutioner gillar jag norrmännens attityder.

Inlagd: 2012-01-25, 23:23
Skriven av: Alexander

Alexander, Benke: Couldn’t agree more! Dessutom borde man använda Kunskapskanalen och dylika kanalplatser för sånt här. Det behöver inte enbart ligga på SVT play.

Inlagd: 2012-01-25, 23:31
Skriven av: Joel Burman

Håller med Benke.

Inlagd: 2012-01-25, 23:48
Skriven av: Gabriel

På 80 å 90 talet var de mindre skidor i tv än nu men många fler ungdomar som tälvade i skidor..hur förklarar ni de?

Inlagd: 2012-01-26, 09:18
Skriven av: jossa

Jag tycker det är viktigare att man sänder från säsongspremiären i Bruksvallarna än att man alla SM-tävlingar under SM-veckan.

Sedan är ju SM-veckan ett ganska nytt koncept (5 år eller något sådant), dvs att man samlar ihop en mängd idrotter och låter dessa ha sina SM-tävlingar under en vecka på samma ort, och där SVT ger de mindre idrotterna uppmärksamhet och sändningstid. Utan detta koncept tror jag inte det alls hade varit säkert att SVT hade sänt något från skid-SM.

Sedan att man kan tycka att arrangören kunde ha en enklare webb-TV-sändning, det är en helt annan sak.

Inlagd: 2012-01-26, 10:09
Skriven av: swestam

Jossa, tekniken har gått framåt även när övriga samhället går bakåt

Inlagd: 2012-01-26, 11:38
Skriven av: KnutG

Jossa: Som jag skrev så är detta en av orsakerna till förfallet.

Det finns många andra. Här är några:

Folk med drivkraft har flyttat till regioner där det finns lite snö.

Föräldrar idag tycker det är för jobbigt med barn som åker skidor. Det är betydligt enklare att köra dem till en innebandyhall än att stå och valla 7 timmar i veckan och åka med sin egen bil till tävlingar var och varannan hälg.

Ungdommarna väljer bort konditionsidrotter för att de är latare än vi var på 80-talet.

Det satsas för lite pengar från samhället på skidor jämfört med andra idrotter.

Inlagd: 2012-01-26, 11:55
Skriven av: Alexander

NRK sänder NM direkt (nu), och YLE sänder FM direkt, SVT lägger sig närmare DR och

Inlagd: 2012-01-26, 12:00
Skriven av: Kurt

jossa: Du är jävligt bra på att dra slutsatser genom helt orimliga jämförelser. För 50 år sedan gick varenda jävel i Sverige på skidor men ingenting sändes i TV. Hur förklarar du det?

Inlagd: 2012-01-26, 12:08
Skriven av: Benke Benbrott

SM på skidor hölls 1954 i Lycksele och jag kan lova att Tv sände inte något från tävlingarna då.

Inlagd: 2012-01-26, 12:38
Skriven av: KnutG

Om vi flyttar SM så att de inte krockar med NM och ger prispengar till norrmänn som ställer upp kanske NRK skulle sända SM:-)

Inlagd: 2012-01-26, 13:49
Skriven av: Alexander

skidor sänds mkt i SVT jämfört med andra sporter mer än mer än Alpint mer än Basket mer än Handboll ja finns många andra..visst går tekniken framåt de förstår jag väl men att förvänta sig att SVT ska sända allt från SM tycker JAG är att kräva för mkt…

Alexander: räcker de inte med dom tv timmar skidsporten får för att locka ungdomarna så tror jag inte de hjälper..

Inlagd: 2012-01-26, 14:19
Skriven av: Jossa

För att SVT ska sända krävs såvitt jag vet något av detta:

– Det ger höga tittarsiffror.

– Det är motiverat utifrån SVT:s public service-uppdrag (dvs. vara folkbildande alt. ge plats åt sådant som normalt ges lite medie-utrymme).

Vad jag kan se uppfyller inte längd-sm i skiatlon på en onsdag någon av punkterna.

Inlagd: 2012-01-26, 18:14
Skriven av: Manne

Manne: Då är det väldigt många program som aldrig borde sändas.

Inlagd: 2012-01-26, 18:48
Skriven av: Alexander

Alexander… Typ vad?

Inlagd: 2012-01-26, 18:57
Skriven av: Manne

Benke, Jossa är en kille som är ”på tvärs”. Min morbror är sån. Om någon säger något så måste han säga tvärt emot. All the time. :-)

På Jesus tid så åkte ingen skidor i Gallileen, trots att SVT inte visade ETT ENDA LOPP!! Hur förklarar ni det!?

Inlagd: 2012-01-26, 18:58
Skriven av: Gabriel

It doesn’t make sense!

http://youtu.be/l1QI4P0YqtM

Inlagd: 2012-01-26, 19:02
Skriven av: Gabriel

Gabriel: Jag håller ofta med många här inne oftast dom som INTE har förbrottom med att kritisera..hoppa på aktiva vallare de brukar jag vara mkt försiktig med å ännu mer förskitig att lägga mig i vad dom gör å hur dom är utanför spåren…

Inlagd: 2012-01-26, 19:03
Skriven av: Jossa

Jossa: Härligt!!

Inlagd: 2012-01-26, 19:05
Skriven av: Gabriel

Gabriel: :)

Inlagd: 2012-01-26, 19:10
Skriven av: Jossa

M: Nog en smak sak. För mig är det många program som är lite bildande.

Inlagd: 2012-01-26, 19:29
Skriven av: Alexander

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values