Bruksvallsloppet: sprint, fritt OCH klassiskt?
Snygga loggan för 2010 års upplaga
Jag var precis inne och kollade på skidförbundets anmälningssystem för längdtävlingar och såg till min stora glädje att årets upplaga av Bruksvallsloppet verkar gå i dagarna tre med sprint på torsdagen, följt utav ett fristilslopp på lördagen och ett i klassisk stil på söndagen. Precis som vi önskat i alla år!! Nu har specialisterna äntligen möjlighet att visa upp sina styrkor inför kommande wc-tävlingar helt rättvist!
Dock ser jag att tävlingarna inte är med i själva huvudprogrammet än, men tävlingarna dyker nog upp snart! Någon annan som vet mer?
Uppdatering 2011-09-21 – programmet i Bruksvallarna har ändrats till:
Fredag 11 nov: 5/10 km klassisk stil intervallstart
Lördag 12 nov: 10/15 km fristil intervallstart
Söndag 13 nov: sprint fristil
Ja, vad skall nu Sandra Hansson gnälla på?
Men jättebra att de gör på samma sätt som i Norge med tre tävlingsdagar, då för verkligen ett kvitto på vart åkarna står i den klassiska disciplinen (som har saknats de senaste åren).
Hehe, ja det var ingen nyhet direkt…
Jag har läst om detta tidigare. Bra om det nu är sant.
Emil har filmat när de åker på natursnö i Davos, urgh, man blir avundsjuk!
http://www.youtube.com/watch?v=SKpWzNEWwgQ(se Benke Benbrotts länk lite längre ner i tråden, den fungerar)Haha vilken logga allstå – sjukt skönt analog!
Varför är mitt inlägg ”Your comment is awaiting moderation.” :(
Jag som hade en postat en videolänk med skidlandslaget på ny-natursnö för första gången denna säsong.
Skidjan: vi får väl nöja oss med att säga att länken finns i de aktivas twitter ovan (tror det var Jönsson som skrev den).
Loggan är hemsk!
Detta klipp alltså: http://www.youtube.com/watch?v=KxtAZikA6wo&feature=share
Ska vi se om det funkar…
Skidjan: Det blir så ibland när länkar klistras in i kommentarerna. Har nyss godkänt din kommentar från kl 17.38 idag, finns med lite längre upp i denna tråd.
Skidpepp har ett spamfilter (ni skulle bara veta hur många spams från robotprogram som stoppas!) men ibland hindrar den även ”vanliga” kommentarer.
Sen ja loggan var verkligen inte snygg, värst är nog ”talbubblan” och den feta röda texten…
Jörgen: Fast klippet som det länkas till i Skidjans inlägg är fel. Det ska vara det klipp som finns i mitt inlägg.
Jörgen: aha, tyckte det var konstigt efter captcha’n..
Benke: jag suger, den bytte förstås till nästa i spellistan när jag saxade länken.
Heja skidpepp.
Skidjan och Benke: OK, har fixat överstrykning av Skidjans länk nu och hänvisat till Benkes lite längre ner.
Fasen va skönt att se riktig snö igen. :-) Tror att Dario byter till Sverige snart…. ;-P
Man borde flytta till Davos.
Hon har det inte lätt Sandra H, men jag håller med. Är hon intresserad så är det nu dags att visa det. Mycket bra förändring. Ska alla tre dagar sändas i tv?
Gunnar: Distansloppen under helgen kommer att sändas i TV (men inte sprinten under torsdagen).
Många skidåkare i Lidingöloppet. Kul att dom deltar i dom flesta klasserna. Hoppas det går bra för dom både i stafetter och individuella loppen.
Verkar alltså bara vara jag som är rädd för att detta är en dålig förändring. Eller, det är givetvis bra om dom bästa åker alla lopp. Men risken är att många tvingas välja bort ett lopp och då blir loppen mindre användbara som kval till vc. Då hamnar vi i en situation där landslagsledningen får sitta och jämföra resultat från den klassiska tävlingen med resultat från skate och sprint när dom ska ta ut vc-lagen. Och det känns mindre rättvist enligt mig.
Manne: att jämföra sprint med de övriga två är väl inte så svårt (det jag menar är att det är så pass svårt så att det inte lönar sig att försöka). Det är dock olyckligt att båda de övriga loppen ligger på helgen.
Ser nu (se länkarna i inlägget överst) att de har ändrat (p.g.a TV inte ville sända från torsdagen?) programmet i Bruks till:
Fredag: 5/10 km klassiskt intervallstart
Lördag: 10/15 km fristil intervallstart
Söndag: Sprint fristil
Manne: Den första WC-helgen i Beitostølen innehåller dels 10/15 km fritt och dels stafett. Sen efter det är det minitouren i Kuusamo, där åks det i båda stilarna. Hade varit svårare att ta ut till dessa helger om de enbart åkt fristil i Bruks?
Olyckligt att de packar schemat än mer.
Hur svårt eller lätt det blir att ta ut beror nog helt enkelt på hur åkarna prioriterar.
Toriv: Ja vi får se men jag blir inte överraskad om Ida och Haag går för fullt under fredagen. Kalla och Rydan under lördagen.
Blir spännande att se om någon kan överraska som Rydan gjorde förra året (tvåa efter Kalla men före Haag).
Hur är det i Norge och Finland? Där brukar det väl gå tre lopp i Beito/Muonio veckan innan WC-premiären. Hur många av de som duktiga i alla typer av lopp brukar avstå att något av dem?
TVsänds fredagens lopp??
Norge har inte samma kvalsystem som Sverige. Och jag tycker det svenska systemet är en av de bästa förändringar man gjorts inom svensk skidåkning. Det ger mindre subjektivitet och tyckande.
Jag tycker det känns riktigt surt med det tajta programmet i bruks. Risken är nu stor att många står över klassiskloppet och hur gör man då? Ska en tredjeplats vara värd lika mycket även om större delen av landslaget saknas?
I Finland brukar åkarna välja friskt vilket lopp de deltar i. Men det brukar alltid vara ett rätt stort internationellt startfält på plats i Muonio, så det är inget problem att se vilka åkare som sen platsar på WC.
Tycker det enda rätta är att ha sprint + två distanslopp i vardera stil i nationella säsongspremiären. Skateloppet har ju högst status i och med att WC premiären numera alltid går i 10/15 km skate. Men för de som aspirerar på en klassisk stafettsträcka i WC premiären är ju ett klassiskt distanslopp jätteviktigt.
Frågan är väl om man tar med någon bara föra att åka en stafettsträcka jag tror inte de…
Säsongen 08/09 var de dubbla distanslopp i bruks premiären. de fanns några landslagsåkare på damsidan som inte åkte båda dagarna..tror inte man bör åka mer än två tävlingar premiär helgen tror sjukdoms risken blir för stor om man tävlar alla dagar..
Rädslan för 3 lopp inom kort tid ser jag som klart överdriven. Alla tre lopp kommer få riktigt bra riktmärken för förbundskaptenerna.
Hellner, Rickardsson, Olsson, Södergren, Fredrik Jonsson, Jens Eriksson kommer alla åka bägge distansloppen.
Emil Jönsson kommer åka minst sprinten och klassiskt 10 km. Halfvarsson sprint + 15 km skate. Modin smäller säkert till med sprint + 10 km klassiskt. Och Kanadensarna kanske kommer även i år?
Nä, detta ser jag som enbart positivt. Det ger dessutom en extra chans i och med 10 km klassiskt för löpare som föredrar klassiskt att mäta sig med Sverigeeliten. Detta ska inte enbart ses som ett uttagningslopp utan även som en liten kontroll efter sommarträningen, för hela Sverige. Inte bara eliten.
Möjligen att utslagningen blir lite större på damsidan där löparna inte är lika utpräglade för en viss typ av skidåkning, men jag ser t.ex hellre en sådan som Ingemarsdotter på 5 km klassiskt tillsammans med sprinten än på ett fristilslopp och en sprint.
Som helhet kan jag inte se det minsta negativt med det här upplägget. Det känns solklart.
Manne, da er vi veldig uenige, jeg synes det svenske uttakingsystemet er håpløst firkantet og urettferdig. Hadde de begynt med noe lignende i Norge hadde jeg blitt utrolig skuffet,. Selvom det norske systemet er langt fra perfekt da de prioriterer landslagsløpere i alt for stor grad, synes jeg det er veldig viktig at lederne som kjenner løperenes potensiale og gjerne om det ligger noe bak en skuffende prestasjon også har noe å si når det gjelder uttak til verdenscup/VM/OL.
Etter min oppfatning er det mye mer rettferdig med tre uttaksrenn, og jeg er enig med benke i at det neppe blir et kjempeproblem å sammenligne prestasjonene i de to distanserennene, der er i hvertfall bedre enn at man tvinger klassisk løpere til å kvalifisere seg med et godt skøyteresultat. Hadde jeg vært Jönsson hadde jeg nok gått i hvertfall 15 fristilløpet, vil han gå på Beito må han nok ha en grei plassering der. Og i Dusseldorf og Kuusamo er han jo garantert plass uansett.
Blir spennede hvilke internasjonale løpere som stiller på de ulike premierene, alltid vært litt missunnelig på finnene i Munio…
Benke: intressant information om vilka åkare som åker vad. Har du hört något om Söderhielm, Teodor Peterson och Brynte? Damerna?
toriv: Nu vet jag inte om du var sarkastisk mot mig? :)
Det var bara mina spekulationer, som kanske framställdes som fakta.
Söderhielm lär väl, som utpräglad distanslöpare köra dessa två lopp.
Vidare tycker jag att Jörgen har en bra poäng med att Kuusamo-touren är helgen efter som innehåller klassiskt.
Hanne: Förra året hade ni ju hela ryska eliten på plats. Frågan är bara om de var nöjda med motståndet från norskt håll…?
(Jag lägger in ett par smileys så att jag inte framställs som jättedryg…)
:D:D:)
Många kommer vara rädda åka alla 3 lopp så tidigt på säsongen..landslagsåkarna är rätt mkt att förlora på att tävla alla dagar..men två lopp åkar nog alla..
Fattar inte vad dom är rädda för, Kalla åker nog allt om jag känner henne rätt och går för fullt varje dag och lopp.
Haha benke den har jeg vel fortjent;)
Men ja fjorårets sesongåpning på Beito var begredelig, det var vel bare Johnsrud Sundby og Jespersen som var små lysglimt, og Aasen Ouren da, men han er jo alltid god i premieren. Helt ærlig var jeg veldig pessimistisk foran sesongen og VM etter det rennet, så jeg får huske på det hvis det skal se like mørkt ut i år..
Benke: tyvärr inte sarkasm, utan bara missförstånd. Fick intrycket av att du antingen hade fått inside information eller att du var grym på att tolka folks blogg- och twitterinlägg. Hoppas du får rätt.
http://www.langrenn.com/stiller-med-35-skipar-i-tour-de-ski.4962643-1743.html
Programmet for Tour de ski, sesongen 2011/2012!
Blir spennende å se hvordan smøreforholdene i Val diFiemme er under Tour de Ski i år. Husker at svenskene hadde katastrofeski i fjor. Nordmennene hadde veldig gode ski der.
Sven…I sesongen 2011/2012 skal visst svenskene valla med Gallium for første gang, mens normennene, kankje, har funnet en helt ny og revlusjonerende valla. :):)
Sven och Tolsrav: om vi är lite seriösa för en stund så håller jag absolut med om att svenskarnas skidor kommer vara en intressant följetong under den kommande säsongen. Den positive svensken hoppas självklart att de lärdomar som Larry Poromaa förhoppningsvis drog av Kollen-VM kommer innebära att problemen vid nollgradigt före är lösta för en bra bit framåt i tiden. Med tanke på de senaste årens vallning känns detta dock långt ifrån säker, och frågan är självklart vad som händer om vi gör samma blunder igen? Blir Larry kvar? Om inte, vem kan ersätta? Faktum är ju att Larry & Co. har gjort ett väldigt bra jobb i typ alla andra fören än just de ovan nämnda – i Vancouver hade svenskarna grymma skidor rakt igenom. Jag hoppas att Anders Blomquist har hårdtränat med stoppuret under sommaren så att han snabbt kan leverera glidhastigheter till oss tittare (eftersom producenterna vägrar göra det, jfr. tidigare inlägg).
toriv: en fartfälla eller till och med en laserhastighetsmätare (sån där handhållen) i nån lämplig backe hade varit en häftig information i TV-sändningarna..
Det finns ju hastighetsangivelser i alpint så helt omöjligt kan det ju inte vara. Har även sett det i skidskytte någongång i en fruktad utförslöpa, kan ha varit ut från stadion i Oberhof.
Jag tror risken att åkare står över lopp där de har kapacitet är ganska liten och åtminstone några av toppåkare kommer att köra i samtliga lopp, vilket ger bra indikationer på vilka WC-uttagningar som är bäst.
Kowa har bytt bindningssystem och pjäxor i sommar. Speciellt förra säsongen hade hon ju hårt tejpade pjäxor och nåt problem med fötterna som gjorde henne ännu sämre utför än tidigare. Få se om Fischer skorna passar henne bättre. Hon står kanske bättre på skidorna nu denna säsong och tappar lite mindre utför?
Når det gjelder vallateamet til Sverige så mener jeg mange er alt for harde. Det er klart skiene ikke var bra under VM i Oslo, men det gjaldt de fleste av landene også. Synes ikke svenskene ofte har dårlige ski. Det er bare det at man husker de gangene de har dårlige ski. Norge hadde jo 2 stenslipemaskiner som sto i Holmenkollen i flere måneder og har jo satset enormt med ressurser på Holmenkollen. At nordmennen ikke skulle ha best ski ville nesten vært en skandale. Kjenner jeg gleder meg VELDIG til sesongen. Blir spennende når verdenscupen/Tour de Ski blir det viktigste.
JonasE… Där håller jag inte med dig. Jag tror att risken är stor att t.ex. Rickardsson står över det klassiska loppet i Bruksvallarna.
Manne>> Jag tror snarare han står över sprinten, men skulle han stå över finns det andra bra måttstockar i det loppet som Olsson tex. Jag tror inte alla a-lagsåkare kommer stå över ett och samma lopp. Och ingen petar Rickardsson i ett klassiskt distanslopp oavsett.
Hanne… Vad är det som är orättvist med det svenska systemet? Är det Sandra Hansson du syftar på nu eller?
Det jag tycker är så bra med det svenska systemet är att det är så tydligt vad man ska prestera och i vilka lopp man ska prestera för att få åka skandinavisk cup och vc. Det är också bra att det är tydligt vilka resultatkrav som krävs för att va garanterad fortsatt förtroende i vc.
Sverige är beroende av att åkarna utanför landslagsgrupperna orkar fortsätta satsa trots dom minemala ekonomiska förutsättningarna. Det är Rydqvist, Norgren och Rickardsson bra exempel på. Och för att dom ska orka detta måste dom känna att dom har sin framtid i egna händer, inte i en landslagstränares. Dom behöver veta att presterar jag bra på det och det loppet så är jag med i VC-gänget.
Jag tror det är väldigt bra för moralen hos alla dom som är utanför elit-gruppen att vägen till toppen är tydlig och att dom som sagt har allt i sina egna händer. Så fort det börjar sprida sig rykten om att landslagstränarna har favoriserar vissa åkare, har man problem.
JonasE… Som jag förstått det har Rickardsson specialtränat sprint och snabbhet för att hänga med i totala vc. Så jag har svårt att se att han skulle stå över sprinten, men det är ju jag det…
Jag tror dock att problemet med det täta programmet i Bruks. blir störst på damsidan. Och det är framförallt dom utanför a-landslaget jag oroar mig för.
”Som jag förstått det har Rickardsson specialtränat sprint och snabbhet för att hänga med i totala vc.”
Smart av ham, og det er det eneste rette om han ikke vil ende opp som Södergren, en frustrert fyr som hele tiden snakker om hvor bra det var i gamledager. Langrennsløpere som ikke trener sprint og spurt slik langrennsporten har utviklet seg er mindre intelligente. Richardsson er mannen å frykte, han har forstått hva det dreier seg om.
Manne, Hansson er en del av det ja, at man ikke vil godta norske renn med betydelig sterkere motstand som en måte å kvalfisere seg på synes jeg er meget spesielt.
Ellers er det er nettopp det at det stilles så firkantete krav som jeg synes er urettferdig. Langrenn er en sport hvor det er utrolig mange tilfeldigheter (føre, startnummer, vær, formkurve osv) og det er svært ofte at en resultatliste overhodet ikke viser løperenes poetensiale eller faktiske prestasjon i det rennet. I tillegg synes jeg det er for få renn som er uttaksrenn, lovende utøvere mister for alt for mye hvis de er syke.
Dermed synes jeg systemt som Norge har hvor i mye større grad kombinerer det landslagsledelsen vet om de forskjellige utøverne og kombinerer det med resultater er bedre. Som sagt det er ulemper med denne metoden også, men av to ”onder” så foretrekker jeg helt klart den norske modellen. Aller helst ville jeg nok hatt en helt uavhengig utvelgelseskomite som baserte seg på resultater og råd fra de forskjellige trenerne, men det går vel ikke ann i praksis.
usj, det ble rotete men du skjønner sikkert.
Forresten vil jeg legge til at den er det landslagsledelsen har gjort de siste årene jeg mener er riktig, jeg var og er fortsatt kjempe i mot utelatelsen av Northug i OL.
Hanne: Fråga Emil Hegle Svendsen om han tycker det norska uttagningssystemet är bra. Pinsam behandling av honom på VM i Oslo.
Frans: Kowa har väl framförallt haft problem med fristilspjäxan, eller? Jag kommer inte ihåg någon stor diskussion om att dessa problem skulle besvära henne utför, inte i klassisk åkning i alla fall. Jag hoppas innerligt att hon har tränat upp sin utförsteknik bättre i år, både för hennes egen skull och för hennes sprintmedtävlares skull.
Sven: efter Norge var Sverige och Ryssland de som satsa mest på vallning förra året. Detta, tillsammans med de problem som vi har haft med dylikt före tidigare år, borde ha lett till bättre resultat – det tycker åtminstone jag. Sen tycker jag inte att LP skulle få sparken, men händer samma sak i år igen så vette tusan…
Skidjan: exakt!
Har också läst om Rickardssons satsning på sprint och jag håller med om att den är rätt. Han är nog rätt nyfiken på var han står i klassiskt jämfört med de andra så jag tvivlar på att han står över något lopp (även om jag förstår resonemanget till varför han skulle strunta i det klassiska loppet).
Ja, Hanne då tycker vi helt olika. I min värld är det mycket rättvisare att mäta resultat än personliga bedömningar från landslagstränarna. Inte minst som landslagstränarna är partiska och har extremt mycket bättre koll på dom individer dom tränar själva, än de som ligger utanför landslaget.
Sen är det ju inskrivet även i det svenska systemet att man tar hänsyn till vallamissar, återkomster från sjukdomar etc. Men man kan inte ligga som Östensen och få köra vc-lopp på vc-lopp för att komma i form, samtidigt som det finns lovande åkare på hemmaplan som bevisligen är på g.
Att man inte kan kvala in till svenska vc-laget via norska lopp kan verka fyrkantigt. Men det beror ju på att förbundet vill värna om kvalitén på dom inhemska tävlingarna. Att konkurrensen är hård på dom svenska loppen är väldigt viktigt för svensk skidåkning på sikt. Lovande åkare ska inte behöva åka till Norge för att få bra motstånd.
Frans: ledsen, jag kommer ihåg fel. Det var utförsåkningen, och inte skate, hon hade problem med pga sin fot.
Frans, nei det er han sikkert ikke, men Hegle-Svendsen er jo misfornøyd med det meste som ikke går hans vei. Og der er jo litt han egen feil også, da han kun stilte i langrenn på Beito den sesongen. Selvom jeg personlig tror at han hadde gjort en vel så god jobb som Gjerdalen, så skjønner jeg godt at landslagsledelsen ikke ville gamble med det.
For all del, det er ikke tvil om at det er Norge som har gjort flest kontroversielle uttakingsavgjørelser, men det er jo fordi vi (og russland) er det eneste landet hvor det er stor nok bredde til å ha en slik diskusjon om utøvere som er forholdsvis kjente.
Merker at det er merkelig for meg å forsvare den norske landslagsledelsen, da jeg synes de har gjort veldig mye rart de siste årene, men så lite liker jeg altså den svenske modellen. Vi får bare være enige om å være uenige her Manne.
Hanne… Resultatmässigt har ju det svenska systemet fallit väl ut sen det genomdrevs. (Kan ju visserligen va en slump.) Och jag har inte hört några klagomål från åkarna. Jag tror att dom flesta åkarna uppskattar att känna att dom har sin skidåkarframtid i sina egna händer.
Och om jag inte missminner mig var det betydligt mer diskussioner och bråk angående uttagningar innan det här systemet.
http://svt.se/2.21247/1.2542780/kalla_bryter_med_sin_mentale_coach
Känns rätt på något sätt – hon är nu tillräckligt mogen för att klara sig på egen hand, typ.
Henne: Sandra Hansson gjorde inga resultat i norge som skulle göra henne självskriven i de svenskalandslaget förra året.. hon tävla inte i sverige inte heller i skandinaviskacupen varför då tycka hon ska åka i landslaget ??
Det finns också åkare som kommer att avstå vissa lopp av helt annan orsak. Ekonomiska!
Läs vad jag skrev under ”Vilka tar steget” om de åkare som faller mellan stolarna, dvs. inte tillhör någon grupp.
Länk till kommentaren som Elin hänvisade till i ovanstående kommentar
Sven: Precis som toriv skriver så la Sverige ner mest pengar efter Norge. Norge la väl 20 miljoner och Sverige 12 miljoner på vallabudgeten den säsongen (siffrorna kan vara aningen fel men det finns källor). Alltså, Norge etta Sverige tvåa, och då ska man kunna ”kräva” att man ska ha konkurrenskraftiga skidor varje lopp.
Trots uppryckningen så kan betyget för vallateamet inte bli annat än underkänt.
Däremot håller jag med dig fullständigt om att det är lättare att minnas fiaskona än när det går bra, men kritiken under kollen var mycket befogad.
Väldigt bra förändring. Äntligen någon som lyssnar på oss:-)
Jag tror de flesta åkarna (presic som de flesta gör i Norge) kör två av tre tävlingar. Tre på en helg är för mycket denna tid på säsongen.
Äe det några skidskyttar som kommer att delata i den svenska premiären?
Benke Benbrott: norge var etta på att valla i VM solklart men vem var tvåa?? var rätt många läder som missa rätt mkt…visst kan man kräva att man ska ha bra skidor i varjelopp men fakta är att i ett mästerskap så har inget land bra skidor i varje lopp om de är lite svårvallat..norge missa ju i stora mästerskap 2006 2009 2010 med vallingen i något lopp..
Sverge missa grovt i tre lopp..(dubbeljakt 15 km herrar å 10 km damer )
jossa: Jag menade alltså att Sverige var tvåa vad gäller pengar investerade på vallning under säsongen/VM. Och med det i åtanke, samt skidtraditioner på längden, historik, osv så ser jag det inte som acceptabelt att bomma så grovt på strukturen under ett visst väderförhållande. Speciellt att man inte var förberedd på att det kunde bli just ett sådant väder. Det var inget anmärkningsvärt väder för Oslo under Februari/Mars.
Ja, Norge har också bommat många gånger, men inte fan tycker de att det är acceptabelt för det. Precis som med vilket jobb som helst så ska man kunna ställa realistiska krav, och jag tycker inte att min kritik är obefogad.
Alexander: Jag hoppas på skidskyttar i Bruksvallarna. Inte för att våra skidskyttar är lika bra skidlöpare som de i Norge men det borde ju kunna ses som en bra ”komma-igång-tävling” för de med. Bortsett från Kalle Grenemark som i princip känner sig förnärmad om man vill jämföra skidskyttar med längdåkare (mindervärdeskomplex, någon?) så tror jag de flesta tycker det är en spännande jämförelse.
Förra året var Mattias Nilsson (vars karriär kanske är över: http://zport.se/skidsport/1.3926477-halla-dar- ) ,Ted Armgren & Magnus Jonsson med. Nilsson mycket bra på åttonde. Också Erik Forsgren som jag vill minnas sysslat med skidskytte, eller blandar jag ihop honom med någon annan?
Skulle vilja se Ferry till start. I sina bästa stunder tror jag han är god för topp-5 i Sverige i skate.
Förra året
Jossa, jeg synes ikke resultatene til Hansson kvalifiserte henne til verdenscup, men jeg synes like vel det er galt at man skal tvinges til å gå i Sverige for å ha muligheten til å kvalifisere seg.
Å satse på ski utenfor et landslag er som Elin sier veldig dyrt, og hennes måte å klare det på er ved å ha en langløpssatsing, hun kan ikke droppe de rennene. Jeg synes måten hun ble møtt med av det svenske forbundet (gitt at det som står i pressen i hvertfall er litt sant) var utrolig dårlig. I det lange løp så vil det beste for Sverige være å ha flest mulige løpere i skiktet bak landslaget, og skal de få til det så tror jeg at de må lage noen løsniger for langløpsutøverene og andre som ikke går den tradisjonelle veien.
Benke, jeg tror løsningen på deres smøreproblemer kan være å hente impulser utenifra samtidig som man beholder kjernen i smøreteamet, da sikrer man også erfaringsoverføring. For meg så det ut som kanadierne hadde ganske gode ski hele sesongen, og en av smørerne der er svensk, han burde kunne lokkes hjem.
Sven, selv er jeg mest spent på å se løypene i Val di fiemme, oppløpet der har tidligere vært nærmest en gavepakke til Northug, skal bli spennede å se om de har forandret på det..
Benke Benbrott: alla som tävlar i skidor vet att man kan missa i vallningen de är en del av spelet..men visst ska man sträva efter att aldrig misslyckas.. men jag vet att de är ett orealistiskt krav
Henne: svenska kvalsystemet är mkt bra men behöver inte tävla i sverige för att kvalificera sig för WC skandinaviskacupen finns åxå som kvalificerig..
Jada vet det, men da er jo fortsatt problemet der for de som driver med langløp, eller de som av en eller annen grunn ikke bor i skandinavia. Dere skal få lov å synes at det svenske systemet er meget bra, jeg er uenig og tror at dere kan gå glipp mange gode resultater med det opplegget som er nå.
Henne: vart vill du komma? resultaten jämför man ju bäst om man tävlar mot dom man slås om platserna med..vill man satsa på att ta en plats i landslaget är reglerna rätt lätta att förstå.. vill man satsa på att ta en landslagsplats för man anpassa sig efter reglenra är ändå elitidrott..
jossa: Jaja, det fattar väl jag med, men det betyder inte att det är tillräckligt bra. Man hade alla möjligheter att förbereda sig för vädret som rådde men misslyckades, och det är för dåligt.
Det handlar knappast om orealistiska krav. Med din logik är alla misslyckande ok för att något aldrig kan vara 100 procent.
Benke Benbrott: visst var de inte bra att missa så grovt i 3 lopp..
men jag har förståelse för de eftersom de var många stora länder som åxå misslyckas rätt grovt under VM de bevisar att de inte var lätt..budgeten är viktig man långtifrån avgörande de har bevissats många gånger i idrott..
man kan säga att jag har förstelse för om man lyckas med vallningen mellan 90-95% varjesäsong de tycker jag är godkännt..blir att man har dåliga/mindrebra skidor ca 3 lopp av 40..
Jossa: Hon heter Hanne, inte Henne. Stava rätt för att visa respekt är du snäll. Trodde först att du stavat fel av misstag men du har gjort det flera gånger nu.
Hanne: Sandra Hansson är välkommen att ställa upp i Bruksvallarna. Men hon vill inte bli jämförd med andra svenska damer. Det är bara för henne att ta bilen över gränsen och ställa upp i Bruks om hon vill konkurrera men det kommer hon inte att göra…
http://www.svd.se/sport/os-hjalten-kan-tvingas-sluta_6497136.svd
What the–
Är det någon ny utveckling i saken sen sist ( http://annajohan.se/index.php?option=com_content&view=article&id=155:johan&catid=4:blogg&Itemid=3) eller media som går i gång?
Kanske blev intervjuad i samband med lidingöloppet..
Hemska tanke. Johan som är 31 år, och ändå känns det inte som att han fått ut allt.
Det är bara att hoppas.
jossa: 3 av 40 säger du. Med fiaskot i TdS inräknat så får det väl ses som en rätt risig säsong för vallarna?
Det jag stör mig på angående kollen är att väderförhållanden som rådde inte kan ha kommit som en chock. Kass förberedelse.
Hanne, Hanne. Du hade skrivit en del. Svensken i Kanada, är det Micke Book, fortfarande? Sen ryktas det om att Norge har ett par svenska landsförrädare i sin vallastab. Ett stycke bröder var det visst :)
Det skulle också vara intressant att se hur nationerna satsar på vallning i relation till antal utövare. Det känns som att t.ex Kowalczyk har rejäl uppbackning och all fokus på sig själv eftersom att övriga polacker är så dåliga.
Och så var det den eviga Sandra Hansson-debatten. Här håller jag med landsmannen jossa. Finns inga tveksamheter alls för mig. Självklart ska också hon tävla på hemmaplan för att slåss om platserna. Av flera anledningar, som redan har nämnts.
Är det verkligen ekonomin som gör att hon inte en enda gång kommer och tävlar i Sverige? Knappast.
Bruksvallarna i November så åkte hon i Beitostölen och gjorde det bra.
Även i början av December hade hon chansen att åka i Sverige. 10 km i Skellefteå med Charlotte Kalla på plats. Även Lindborg, Mia Eriksson & Jennie Öberg (för att nämna några. Kanonchans att visa upp sig. Istället valde hon Meråker och ett 5 km-lopp där.
Och det ser likadant ut varje säsong. Fine, om hon inte bryr sig, men när hon sen gnäller om att det inte är rättvist så blir det bara patetiskt. Hur kan det inte vara rättvist? Kan väl inte bli mer rättvist.
Jossa (er du ordblind? jeg sliter selv med a og e, eller prøver du deg bare på en slags intrikat hersketeknikk? Du kan vel bare ha slurvet litt også, uansett er det ikke så viktig for meg om du staver mitt navn feil…)
det var da veldig så vanskelig dette var, helt greit for meg at du er uenig, men er det virkelig så vanskelig å forstå mitt poeng?
Uansett, det jeg mener er at skiforbund( uavhengig om det er Sveriges , Norges eller Slovenias) ikke har råd til å overse talenter uansett om de måtte befinne seg i langløpssirkuset, i skiskyting eller utenlands. Viser man gode resultater(uansett hvor) bør man få lov til å representere sitt land, så vanskelig er det faktisk ikke for en landslagsledelse å vurdere resultater. Jeg er fullstendig klar over at det beste hadde vært om alle stilte opp i de samme konkurransene, så vi kunne sammelignet dem, men for mange er dette faktsik ikke mulig…
For meg virker det ikke som om det er så mange(særlig ikke kvinner) som velger å satse på langrenn utenfor landslag i Sverige, og jeg tror det hadde vært en fordel om de som velger en alternativ vei også får en mulighet. Går du et strålende langløp bør man vurderes som en potensiell kandidat til 3/5 mil klassisk i vm, og på samme måte synes jeg en som viser strålende langrennsform i skiskyttersporet bør vurderes til en stafettetappe/15 km fri.
For all del, jeg vil ikke framstå som noen forkjemper for Hansson (jeg har et litt anstrengt forhold til henne etter at hun nesten veltet meg ut i skogen i frønsvollstråkka), men jeg tror at den stillingskrigen jeg har sett mellom henne og det svenske skidforbudet ikke er bra for noen. Så vidt jeg vet har hun uttalt seg veldig positivt om den forestående sesongåpningen i Bruks, så vi får se om hun dukker opp, jeg håper at hun tør…
Benke, ja var micke jeg tenkte på, han burde jo vært mulig å få hjem til Sverige.. Olssonbrødrene får dere ikke, de trenger vi ;)
Det ser inte bra ut för Johan.
http://www.svd.se/sport/os-hjalten-kan-tvingas-sluta_6497136.svd
Förlåt Hanne stava fel av misstag..
Jörgen: Hoppas du förstår att de var ett misstag självklart skulle jag aldrig göra de med flit..
Benke Benbrott: blir ett gränsfall förra året tror siffran blir runt 90 % men kan så klart missat något lopp..
”For all del, jeg vil ikke framstå som noen forkjemper for Hansson (jeg har et litt anstrengt forhold til henne etter at hun nesten veltet meg ut i skogen i frønsvollstråkka)”
Begynner å få et stygt rykte på seg den ”godeste” Hansson, først Seraina Boner og nå Hanne ;)
nisse: Det låter lite upphaussat, ingen vurpa eller våldsamhet ”högg till vid stakning” kan ju vara en liten muskelbristning? Det kan ju ta ett par el. fyra veckor innan det känns ok igen så att ge upp efter två veckor låter väl uppgivet.
Antingen tryter motivationen för Johan eller så är det överdrivet, eller så är skadan ovanligt allvarligt jämfört med beskrivningen av händelsen. Men det är klart att rehab är en tråkigare sysselsättning än vanlig träning.
Johans skada och risk för att det är slut på karriären låter väldigt skummelt.
Karln skriver ju på sin hemsida att han kan åka fullt (maxintervaller) i klassiskt trots skadan. Då kan axeln/skuldran knappeligen vara illa skadad!
Ang. Johan Olssons skada tycker jag inte att det låter riktigt lika illa om man läser om det på svt sport(kan dock inte länka, skriver från mobilen). Jag skulle bli så ledsen om Johan tvingas sluta, känns det inte väldigt typiskt att det drabbar just honom?
Om Olsson.Rubriken har ingen täckning i texten. Troligen överbelastning, ej diskbråck
Vi får hoppas att han likt Petter kraftigt överdriver sina krämpor. Men Johan är ju en otursgubbe så vad vet man. Sedan är nog motivationen inte på topp, han om någon vet ju vad rehab innebär.
Varför inte läsa Johans egen blogg istället för tidningar?
Sen så missar ALLA landslag i vallningen ibland tom Norge se bara 15km klassiskt i OS.
En till sak 3 tävlingar på 3 dagar är inte alls nå farligt när tävlingarna än är på säsongen så de så…
Johan har ju inte uppdaterat om vad det är för skada han råkat ut för, så genom att läsa hans blogg känns det ju både negativt och positivt. Det positiva att han kunnat träna på ganska bra och kunnat tränat diagonalt utan problem. Men sen när han skriver om hur det inte funkade alls med skate så blir man ju lite orolig, speciellt när man läser han sista mening..
Självklart överdriver medierna som alltid, men när johan ännu inte har uppdaterat vet man ju inte riktigt vad man ska tro, men jag hoppas och tror givetvis på det bästa!
http://www.vg.no/sport/ski/vm/2011/artikkel.php?artid=10082692
Når denne jenta kjempet seg tilbake(med livstruende skader)i verdenstoppen, er Johan skade minimal i forhold. Johan er en hardhaus,men det hele handler kun om motivasjon………..
Tolsrav:
1. Det är ett oskick att ställa människors olycka mot varandra.
2. Det är skillnad mellan smärta och smärta, extremt ont i en minut, en vecka eller resten av livet.
3. Jag tror varken du eller jag kan uttala oss med någon säkerhet vad gäller Johans motivation, smärta eller ens vad som är fel på honom. Det vet vi för lite om.
Skidjan….Det var min måte å fremlegge saken på. At du har en annen mening, respekterer jeg. Min beundring er Astrids fantastiske mot og kampvilje, for å kjempe seg tilbake til verdenstoppen!
Men hennes motto har vært – ”aldri å gi opp”………
Valla teamens vallamissar? Vad jag vet, så gör teamen i ordning tre par skidor åt var åkare och sedan får åkaren själv avgöra vilket par den skall tävla på. Då kan det ju i enskilda fall bero på åkaren att skidorna inte var optimala. Om jag inte mins fel, så sa Anna Haag vid en intervju förra säsongen att hon skulle tagit ett par andra skidor. Dåliga skidor märks ju mest på dom bästa åkarna, eftersom att man räknar med att dom skall vara med i toppen. men så halkar dom ohjälpligt efter i medluten och får ett dåligt resultat. Inte blir man lika besviken på sämre åkare om dom halkar ner 10-15 placeringar.
Tolsrav: jag beundrar henne också men samtidigt är det skillnad till exempel att bryta armen och att ha tennisarmbåge (http://no.wikipedia.org/wiki/Lateral_epikondylitt) resten av livet.
Björn Dählie slutade ju på grund av ryggvärk (efter en rullskidolycka?) och han var en riktig fighter..
Sten: håller med dig.. exempel där vallarna fick mkt kritkik var I Val di Fiemme damloppat Britta Johansson gör ett riktigt bra lopp hade bra skidor blir 11a.. hur kunde hon ha bra skidor?
hade de varit omvänt att Kalla hade haft bra å Britta dåliga hade inge brytt sig..är de vallateamats fel helt? för någon bra valla hade dom allt under damloppet?
Jag gjorde en analys om de loppet dagen efter där kan man konstatera att Kalla å Haag tappa mkt utför dom två första varven sista varvet utför åkte dom bra varför?
Det vi väl mest hakar upp oss på är vallamissarna i VM i Kollen. Det norska vallateamet med de svenska bröderna Olsson hade hur många testdagar som helst där, underlaget bestod av blandsnö (natur/konst) vilket var känt i förväg. Sen tillkom temperaturen.
Kom det svenska vallateamet med Larry P i spetsen dit oförberedda?
Vi har bara facit i efterhand, kanske var det svenska vallateamet där i förväg men fick sen inte till det då det gällde?
Jörgen: kanske finns ännu fler komplicerande faktorer:
1. Var togs vattnet till konstsnön ifrån? Kan finnas diverse material och föroreningar i vattentäkten. Var det från Sörkedalen?
2. ”Oslogrytan” ger skitig luft->skitig snö och säkert en del extra luftfuktighet.
Ansvaret på skidorna ligger helt klart på både vallare och åkare. Tycker dock att vallarna har ett huvudansvar för att se till att glidet är bra medan åkaren måste ansvara för att skidorna har ett fäste som passar. Anledningen till att man till stor del kan lägga över ansvaret för glidet på vallarna är helt enkelt att det glid går att mäta absolut; en utförslöpa på x antal meter med y graders lutning borde ge ett visst resultat (maxhastighet, glidsträcka mm.) med bra glid. Om man vet detta så ger man inte upp förrän man har nått dit. Självklart få man ta hänsyn till olika förhållanden, men den erfarenheten borde finnas i vallateamet. Det jag efterfrågar är bara lite hederlig svensk standardisering…
Inte bara svenskarna hade problem med vallan i kollen. Minns bara tex Cologna som inte fick till det en enda gång. Tyskarna slet också, likaså italienarna. Tjeckerna hade bitvis vissa problem. Visst misslyckades svenskarna på två distanser men hade toppskidor på tre. Som före detta teståkare för ett vallateam vet jag hur överdjävligt svårt det är att avgöra om en preparering fungerar över en hel distans. Glidet är ofta lätt att få till men sedan kan åkaren trampa ner skidan (klassisk stil) under loppet eller kanske gå ut ur spår i uppförsbackar och stampa fast kristaller på ställen de inte ska vara på. Min högst semiproffsmässiga analys av kollen är att de trodde sig ha hittat en superbra struktur initialt som hade fungerat perfekt i de förhållandena de hade testat, men som sög fast för mycket när luften blev blötare och la sig som en liten klibbig vatten/ishinna överst.
Anders: Din analys stämmer ju med vad Larry sa efter att de hittat rätt – att de hade påverkats för mycket av de som de kört med i Drammen då de hade kanonskidor.
Problemet med det uttalandet är ju att de inte beaktade att förhållandena var (väldigt) anorlunda i Kollen och därför inte borde utgå från vad de gjort i Drammen. Kanske lätt hänt att agera så men det känns inte helt proffigt.
Anders: men kan man inte ta en skida med bra preparering och trampa lite utanför spår osv. för att kolla hur det håller? Kanske inte på det bästa paret, men har man samma jox undertill så bör det väl påverkas ungefär lika på två olika skidor?
Allan Vallan: ALLA pratade inför Holmenkollen om hur speciella förhållandena var där. Att då ta Drammen som utgångspunkt känns väldigt konstigt.
Nu får vi vänta och se om vallateam och åkare lärt sig läxan från Kollen. Låt det snöa….
Pops, Hård och några till diskuterar planerna med kommande vinterstudiosäsongen. Från tid 9.30 in i klippet ungefär diskuterar de sina planer för första helgen i Bruksvallarna och Levi (Alpint). Man tänker dessutom försöka följa premiärerna i Beito och Mounio.
http://svt.se/2.21291/1.2564339/pops_och_ganget_om_den_kommande_sasongen
Och Hård ska hoppa backe!?!
Äh, skit i Hård och visa denna istället: http://www.youtube.com/watch?v=JfQywoiZgHo&feature=related