03 januari 2011, av Oskar

Jönsson åker för Hellner idag

Enligt Expressen tänker Emil Jönsson lägga allt krut på att hjälpa resten av det svenska laget i dagens skiathlon. Med andra ord kommer han nog satsa på att plocka lite spurtpriser utmed banan som annars kan gå till exempelvis Northug. När Expressen frågar om han kommer köra för svenskarna idag svarar han:

”Bara jag orkar ligga med där i täten kommer jag självklart att utmana och hjälpa till.”

Kan bli spännande idag! Frågan är hur länge Jönsson pallar att hänga med. Och så måste jag ändå säga att det vore väldigt roligt om han stannade kvar under hela touren. Blir ju alltid lite tråkigare så fort en svensk hoppar av. Vi vet ju redan att Modin kommer sticka efter fristilssprinten.

Läs mer: Expressen

90 kommentarer till ”Jönsson åker för Hellner idag”

Helt rätt. Hoppas att Modin, Södergren, Petuchkov, Morilov, Jauhojärvi med flera också gör det så inte ett fåtal åkare (Cologna och Northug) kan roffa åt sig alla sekunder.

Inlagd: 2011-01-03, 11:04
Skriven av: JonasE

Blir spännande det här!

Hittade det här också på expressen:
http://www.expressen.se/sport/vintersport/1.2276082/inga-svenska-lakare-under-tour-de-ski

Känns konstigt att inte prioritera att ha läkare på plats tycker jag.

Inlagd: 2011-01-03, 11:06
Skriven av: Joel Burman

Klart han orkar ligga i täten. Han kan ta samtliga 15-sekunder-bonuspriser som är på den klassiska delen (hur många nu det är). Blir skönt att se Jönsson vara före Northug gång på gång första halvan.

Inlagd: 2011-01-03, 11:07
Skriven av: Benke Benbrott

Intressant också att herrloppet går före damernas brukar ju vara tvärtom i 99 fall av hundra i vanliga fall.

Inlagd: 2011-01-03, 11:08
Skriven av: Joel Burman

Den han ska sno sekunder främst av är väl Cologna. Den här Northughysterin kan väl lägga sig ett tag så länge Northug är en habil medelåkare. Jaghar full förståelse att det är såhär som det var ifjol efter OS nu blir det ju bara märkligt.

Inlagd: 2011-01-03, 11:10
Skriven av: Joel Burman

Jacob Hård tycker också att Jönsson och Modin ska offras. Tydligen 3 spurtpriser i klassiskt, två i fristil och dessutom vid mållinjen.

http://blogg.svt.se/vinterstudion/2011/01/offra-jonsson-och-modin/

Inlagd: 2011-01-03, 11:11
Skriven av: JonasE

problemet med Jönssons tour som jag förstått det är att det är så tätt in på sprint-tävlingarna i Liberec helgen 15-16 med den enda sprint-stafetten före VM som också är väldigt viktig för Emil

Inlagd: 2011-01-03, 11:22
Skriven av: Emil

Jauhojärvi har också sagt att han har planer på att ta bonussekunder för att hjälpa sina lagkompisar… Den målsättningen har han iofs haft varje lopp utan att lyckas speciellt bra.

Inlagd: 2011-01-03, 11:23
Skriven av: Frans

Bauer har planer på mycket bonus idag. Sätter han fart från start och satsar på att gå loss?

Inlagd: 2011-01-03, 11:31
Skriven av: Frans

Frans: haha

Sen är det ju helt sjukt att det delas ut bonussekunder vid målgång. Förstår iof att man införde det när Petter var omöjlig att spurta ner.

Inlagd: 2011-01-03, 11:34
Skriven av: Joel Burman

Joel, jeg tror ikke de svenske løperne fokuserer like mye på Northug som de svenske avisene. Målet i dag og morgen, må være å knappe inn sekunder på Legkov slik at man kommer i hans gruppe på jaktstarten. Samtidig er det jo greit at Cologna får minst mulig sekunder.

Hva tror dere om Kershaws muligheter i dag, og i touren totalt, kan han bli topp tre?

Inlagd: 2011-01-03, 11:36
Skriven av: Hanne

Bauer, Legkov och Olsson/Södergren borde komma överens om att tokköra ifrån start dela bonus sekunderna emellan varann.

Inlagd: 2011-01-03, 11:37
Skriven av: Joel Burman

Jag hoppas Kershaw går bra! Det behövs!

Inlagd: 2011-01-03, 11:38
Skriven av: Joel Burman

Tror att även Södergren kommer att offra sig idag om han orkar, den gode Anders har inget med totalen att göra (3.21 efter).

Rickardsson och Olsson ligger inte så långt efter (1.20 resp 1.29) så de satsar nog på att klättra i totalen liksom Hellner.

Inlagd: 2011-01-03, 11:52
Skriven av: Jörgen

Är inte Kershaw klart bättre på klassikt?

Inlagd: 2011-01-03, 11:55
Skriven av: Frans

Jag tror inte Kershaw kommer att vara med allra högst upp i slutet på touren. Men han har gjort det otroligt bra hittills.

Kanadickerna har haft ruskiga skidor, det såg vi tydligast igår.

Jag tror dock att Kershaw kommer lite till korta på de längre distanserna som kommer nu. Kanske har han också pricka formen lite för tidigt i touren.

Inlagd: 2011-01-03, 11:56
Skriven av: Gabriel

Eller så håller han hela vägen, Kershaw. Han gjorde det ju bra på 3-milen i Clusaz där han var nr 13.

Inlagd: 2011-01-03, 11:59
Skriven av: Gabriel

Touren är inte på långa vägar avgjord. Det är inte förrän efter jaktstartsloppet från Cortina till Toblach som det kommer utkristallisera sig vilka som slåss om totalen. Man kan lätt ta in stora avstånd på den etappen om man hamnar med rätt gäng.

Inlagd: 2011-01-03, 12:08
Skriven av: Anders

Den svenske storavisen Expressen kom nylig med en oversikt over sine mest leste sportssaker i 2010.
På 1 og 2 plass tronet selvsagt Petter Northug……………..”Att det går an” som vi sier i trøndelag!

Inlagd: 2011-01-03, 12:17
Skriven av: tolsrav

tolsrav:

Och med tanke på hur många ignoranta norrmän som huserar i kommentatorsfälten är det inte svårt att lista ut att ni hjälpt till en hel del för att dra upp läsarsiffrorna…

Inlagd: 2011-01-03, 12:50
Skriven av: Benke Benbrott

Det är ju halva nöjet att läsa expressens artiklar att följa alla urspårade kommentarinlägg.

Inlagd: 2011-01-03, 12:56
Skriven av: Joel Burman

Jomen det var väl fin slalomåkning av Petter inför första spurtpriset på fristilsdelen? Södergren hade nog däremot missförstått det hela lite.

Inlagd: 2011-01-03, 13:09
Skriven av: JA

Ja j*vlar vad Northug stängde för Cologna.

Inlagd: 2011-01-03, 13:17
Skriven av: Joel Burman

För övrigt anser jag detta vara en pajastävling. Fisåkning varvat med spurter för bonussekunder som är viktigare än totaltiden då alla toppåkare håller ihop. Men det är väl bra TV sägs det.

Inlagd: 2011-01-03, 13:25
Skriven av: JA

Alldeles för lätt fristilsbana. Och spurtpriserna gör det hela bara märkligt.

Inlagd: 2011-01-03, 13:27
Skriven av: Anders

Det var et veldig spennende løp i hvertfall, selv om vår mann ikke holdt helt inn.

Inlagd: 2011-01-03, 13:27
Skriven av: Tor

”Det finländska laget har ju en svensk förbundskapten i Magnar Dalen” enligt Blomqvist….?

Inlagd: 2011-01-03, 13:31
Skriven av: JA

Allas vår blomman menade nog f.d svensk förbundskapten. Sen kunde han ju tillagt att Magnar är norrman iof.

Inlagd: 2011-01-03, 13:33
Skriven av: Joel Burman

J*vla skitdag på skidpepp tipset hitills. Satan vad Kowalczyk kommer krossa när bonussekunderna ligger så här…

Inlagd: 2011-01-03, 13:36
Skriven av: Joel Burman

Detta måste nog ha varit den löjligaste
skidtävlingen i världshistorien.
Fisåkning blandat med töntiga små ryck.
Vad händer med längdåkningen??

Inlagd: 2011-01-03, 13:38
Skriven av: Michael

Tyckte tävlingen var skitkul. Min favorit Matti Heikkinen var helt överlägsen på fristilsdelen. 30 sek snabbare än Cologna.

Inlagd: 2011-01-03, 13:40
Skriven av: Frans

Magnar bor ju i Sverige…

Inlagd: 2011-01-03, 13:42
Skriven av: Frans

Joel Burman: Ingen kan fått mer än 2p på herrtipset ! vem trodde på jaks lr heeiknen.

Inlagd: 2011-01-03, 13:42
Skriven av: Markus

Den slalomgåingen til Petter ser jeg på som et svakhetstegn.
Det er ikke ulovlig, men han bruker ikke å gjøre sånn.

Inlagd: 2011-01-03, 13:43
Skriven av: Ubersnuber

Må vel si meg enig, for en gangs skyld, at dette var et dårlig skirenn.
Bare tullegåing..

Inlagd: 2011-01-03, 13:45
Skriven av: Ubersnuber

Det var en vidrig tävling. Ett hån mot skidåkningen. Fyfan.

Inlagd: 2011-01-03, 13:47
Skriven av: Gabriel

ja det var sannerligen löjligt.

Inlagd: 2011-01-03, 13:51
Skriven av: Emil

Jeg synes det var et veldig kjekt skirenn å se på. Spenning og nerve hele løpet, og bonussekundene tvang favorittene til å være aktiv hele løpet og sette høy fart. Dessverre er dette en ulempe for vår helt Petter, spesielt når eksplosiviteten hans ser ut til å ha blitt dårligere i år.

Inlagd: 2011-01-03, 13:51
Skriven av: Tor

Bara Cologna som man kan lita på. han vinner Touren. Var så säkra på det. Men bakom honom blir det hårt!

Hellner slog Northug i en spurt, men det kostadfe på. Men jag tycker att det är helt riktigt att pröva. Ligga och fisa i klungan i 20 kilometer och vara tex. 5:a i mål. Kan väll aldrig ge något avansemang.

Damtävlingen är ju redan avgjord. Det enda som är av intresse där är väll vilka som blir 2:a och 3:a.

Inlagd: 2011-01-03, 13:53
Skriven av: Sten

Ingen större bedrift att plocka 30 sekunder i åktid på ett lopp som detta, Hellners vurpa kostade ju inte heller särskilt mycket. Sen kommer det ju fler tävlingar om ett par dagar så ingen vill köra slut på sig nu. Transportsträcka, men frågan är väl om det hade blivit mer intressant utan bonussekunderna…

Inlagd: 2011-01-03, 13:54
Skriven av: JA

Northug må forklare seg for juryen, etter tidenes mest grisete gåing. Kan ikke helt se at han kan få noe mer enn en advarsel, da de har tillatt lignende før. De får takke seg selv når de i praksis har innført tullereglen, så lenge man er først er allting lov. Vet at langrenn og sykkel ikke skal være det samme, men savner litt av holdningene fra sykkel, bortsett fra dopingen da selvsagt!

Inlagd: 2011-01-03, 14:00
Skriven av: Hanne

Northug blev av med bonussekunderna pga stängning inför ett spurtpris.

Inlagd: 2011-01-03, 14:01
Skriven av: Frans

Northug blir av med 15 bonussekunder:

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10028668

Inlagd: 2011-01-03, 14:01
Skriven av: Gabriel

Ser att de norska ledarna säger att Northug inte längre har någon större fördel med sin spurtförmåga då de andra topplöparna har förbättrat sina spurter. Det är inte alls hela sanningen, sanningen är att Northugs extrema förmåga att växla tempo till stor del är borta nu och snacket från norrmännen att de har full kontroll är det ingen som tror på längre. Cologna däremot tycks ha full koll.

Inlagd: 2011-01-03, 14:02
Skriven av: Tobbe H

Damtävlingen är ju inte avgjord än. Men visst ser det ut som spel mot ett mål nu och det är svårt att tänka ut vad som ska stoppa polskan.

Men jag tycker det är synd om damskidåkningen. Tourformatet och bonussekunderna tycks vara anpassat enbart för att göra herrloppen spännande och damerna får följa med på samma regler. Men i damtävlingen förhöjer inte bonussekunder dramatiken, tvärtom – dom tar helt död på den. FIS borde verkligen överväga att ha skilda tourregler för herrar och damer.

Inlagd: 2011-01-03, 14:05
Skriven av: manne

Hellner verkar ha en stigande form. Helvete vad starkt att ramla och ta ikapp 22 sekunder för att sedan ta flera spurtpriser.

Legkov var rätt anonym.

Inlagd: 2011-01-03, 14:06
Skriven av: Gabriel

@Frans Stämmer det?

Bonussekunder blir pajas. Det kommer man inte ifrån. Man tjänar ju mer på det än att ligga långt fram i mål.

Och banan var inte alls utslagsgivande. Frågan är om det berodde på bonussekunderna eller om banan var för lätt?

Cologna klart smartast hittills, men Hellner ser starkare ut för varje lopp som går.

Inlagd: 2011-01-03, 14:07
Skriven av: Per

Northug blir av med bonussekunder:

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10028668

Inlagd: 2011-01-03, 14:09
Skriven av: manne

Kul att se Heikkinen tillbaka i toppslag! får se om han kan få till bra resultat i sprint också. Han har ju en tendens att pendla väldigt mycket formmässigt.

Inlagd: 2011-01-03, 14:14
Skriven av: Anders

Ja Heikkinen är en sympatisk kille med stor potential. Kul att han är på G igen.

Inlagd: 2011-01-03, 14:16
Skriven av: Gabriel

Gillar både Heikki och Jauhojärvi (som i [INTERNETJÄTTES] översättningstjänst blir ”flour lake”)

Northug är fortfarande övertränad – kommer det bli värre innan det blir bättre? Tycker uppriktigt lite synd om honom, känns lite desperat.

Inlagd: 2011-01-03, 14:20
Skriven av: Skidjan

”Northug är fortfarande övertränad”

Nejdå, han har full kontroll på det här. Hellner är inget hot i TdS och det var snö i spåret idag igen. Formen är god. Det är bara lite otur som spökar.

Inlagd: 2011-01-03, 14:22
Skriven av: Gabriel

Skidjan: Jag känner som dig. Trodde aldrig jag skulle säga det men Petter får sjukt mycket kritik på ett sätt som jag inte riktigt tycker han är förtjänt av med den säsongsupptakten han har haft.

Han och Norska ledarnas attityd får dom äta upp med råge nu. Intressant att Petter är sjukt hatad inne på VG.no tycker det är helt absurt faktiskt. Mycket verkar iof vara skadeglädje…

Inlagd: 2011-01-03, 14:23
Skriven av: Joel Burman

Frågan är väl om Kershaw ska få behålla sina, han gick väl lite småfult vid sidan av. Tyckte faktiskt att Petter stängde vägen lite väl mycket för att det skulle vara sportsligt men att det var förbjudet trodde jag inte (Visst var det väl Hellner som stängdes elr?)

Inlagd: 2011-01-03, 14:26
Skriven av: Martin V

Joel,

Han har bäddat för det själv. När man rider på väldigt höga hästar blir fallet extra hårt.

Bättre då att vara som Södergren. När han har problem får han dunkar i ryggen av alla. När Petter har problem skrattar alla i mjugg.

Inlagd: 2011-01-03, 14:27
Skriven av: Gabriel

Jag har gjort en lista över de bästa i touren som kör för första gången. Svenskt i täten.

17 OLSSON Johan SWE
22 FREEMAN Kris USA
24 YOSHIDA Keishin JPN
27 JAPAROV Dmitriy RUS
32 BESSMERTNYKH Alexander RUS

Inlagd: 2011-01-03, 14:29
Skriven av: JonasE

Martin V: Northug stängde Cologna. Hellner borde däremot ha fått 10 bonussekunder om Northug blivit fråntagen sina 15 och Cologna borde få 15 istället för 10. Tycker det är intressant hur pendeln svängt emot Petter i allting. Han hade aldrig blivit fråntagen sekunder i ett läge när han inte varit så hatad som han är nu. Påminner lite om när stora fotbollsklubbar lättare får straffsituationer. Dvs Petter har halkat ner ett par pinnhål i hackordningen.

Gabriel: Självklart är det så fast nu tycker jag det börjar bli oproportioneligt speciellt bland norrmännen. Där kan vi snacka om kappvändare.

Inlagd: 2011-01-03, 14:31
Skriven av: Joel Burman

Jonas: Nått måste ju ha hänt med Japarov idag… han gick väl ut som 7a???

Inlagd: 2011-01-03, 14:31
Skriven av: Joel Burman

Med tappade bonussekunder, så måste väll Northug vara längre efter i sammandraget än vad den Norska tidningen säger och var inte Hellner med som 3:a i den spurten. Då tjänade väll han 5 sekunder där. har jag fel eller rätt?

Inlagd: 2011-01-03, 14:38
Skriven av: Sten

Som man bäddar får man ligga eller???
(angående Northug)

Inlagd: 2011-01-03, 14:40
Skriven av: Göran

Det är nästan obehagligt vilken stämning det har blivit emot Petter. Även många norrmän som skriker. Den interna kritiken är hård även mot landslagsledningen. Tycker att det är för tidigt att räkna bort Petter än. Han åker inte så dåligt, men han saknar det där lilla sista som gjort att han flugit till topps tidigare. Visst kan det vara frågan om en mer långvarig försämring men den största anledningen är nog ändå att det mentalt har satt sig lite i huvudet i år med bakslag på bakslag. Tror att den här situationen är såpass ovan för både Petter och stötteapparaten att de blivit en smula nervösa. Pressen ökar. Jag tror dock att Petter hittar tillbaka lagom till VM. Men gör han inga toppresultat innan dess kommer osäkerheten vara större och självförtroendet mindre vilket är en stor belastning för resultaten.

Inlagd: 2011-01-03, 14:43
Skriven av: Anders

”Som man bäddar får man ligga eller???”

Göran, jag trodde att det var:

”Den som bäddar får man ligga med??”

Inlagd: 2011-01-03, 14:46
Skriven av: Gabriel

@Anders Håller med om att stämningen mot Northug är obehaglig. Grabben är en fröjd att skåda när han är i form. Jag tror att problemet är att han är ensam på toppen i Norge. All press hamnar på honom.

Av någon anledning har han sedan alltid försökt psyka just Hellner men det slår bara tillbaka när han inte klarar att leverera i varje tävling. Ribban blir för hög. Hellner däremot har ju ett järnpsyke. Han är dessutom mer integrerad i sitt lag.

Inlagd: 2011-01-03, 14:58
Skriven av: Per

Jag sitter och stör mig på damernas upplägg i årets tour. Idag kör man bara 5+5 km pursuit och sedan bara 15km jaktstart och 10km klassisk masstart. Korta distanser och massa bonuspoäng. Trots det har amn ordinarie längd på sprintbanorna med massor av bonussekunder. Blir skevt.

Inlagd: 2011-01-03, 15:19
Skriven av: Anders

Anders: Håller helt med. Det är förj*vligt man borde ta bort bonusskunderna för damer helt och hållet. Det skulle fortfarande vara ojämnt men inte lika extremt.

Inlagd: 2011-01-03, 15:23
Skriven av: Joel Burman

Varför var Heikkinen så förbannad på en italienare efter målgång?

Inlagd: 2011-01-03, 15:26
Skriven av: PellE

Tror italienaren var irriterad på honom…

Inlagd: 2011-01-03, 15:28
Skriven av: Anders

PellE: Det undrar jag också…

Inlagd: 2011-01-03, 15:29
Skriven av: Joel Burman

Bonussekunderna delades ju ut 15+10+5 även utan Petter.

Inlagd: 2011-01-03, 15:38
Skriven av: JA

Per….”Hellner däremot har ett järnpsyke” Er det syken som har sviktet Northug?

Inlagd: 2011-01-03, 15:43
Skriven av: tolsrav

Är det ens några tyska åkare kvar i touren, känns som att alla nästan har hoppat av…

Inlagd: 2011-01-03, 15:45
Skriven av: Anders

Det var det jävligaste…! =) Fasen va bra kört av Haag/Kalla!

Inlagd: 2011-01-03, 16:14
Skriven av: JA

Meget bra av Haag. Håper bare ikke expressen- og aftonbladleserne gir henne kommentarer om astmamedisin.

Bjørgen får jo alltid mye kommentarer når hun vinner.

Inlagd: 2011-01-03, 16:15
Skriven av: Tor

Superkört av Haag! Tycker det är dåligt av Hård och Blomman att nästan bara fokusera på Kalla trots att Haag faktiskt körde ifrån henne rätt bra!

Inlagd: 2011-01-03, 16:23
Skriven av: Joel Burman

Första segern för Haag i världscupen även om det inte riktigt räknas som en riktig världscupseger. Grattis Anna

Inlagd: 2011-01-03, 16:26
Skriven av: swestam

Northug citat ifrån VG efter käftning med Bauer:

– Jeg er fornøyd med løpet, men misfornøyd med å miste bonussekundene. Jeg skaffer meg posisjonen ved å gå først i bakken, og den bruker jeg til å holde folk bak meg. Sånt skjer i fellesstart hele tiden. Det virker som om de har bestemt seg for at Dario Cologna skal vinne Tour de Ski, sier Petter Northug.

Inlagd: 2011-01-03, 16:31
Skriven av: Joel Burman

Håller även jag med om föregående talare om att det är lite obehagligt med häklandet av Northug. Många bittra människor som känner sig förorättade verkar det som. Jag tycker att Petter är bra och rolig att se på och höra. Spurterna förra året är fortfarande mäktiga.

För övrigt var ju Haag helt jävla underbar i dag. Så otroligt stark! Skönt att hon vann också så hon inte varenda gång måste stå i Kallas skugga. Tråkigt att Jacobsen inte var bättre.

Inlagd: 2011-01-03, 16:32
Skriven av: Lasse

Ja, jag är väl en av dem som inte direkt har lyft Anna Haag till skyarna utan haft mer realistiska förväntningar på henne, men det här var överjävligt bra åkt. Och vilka skidor! Första gången på länge jag ser svenskor med startfältets bästa skidor. Kowalczyk åker normalt sett som en kratta utför men hon måste också varit rejält trött så mycket som hon plogade. Tappa mot Johaug i utförskörning ska man bara inte göra…

Inlagd: 2011-01-03, 16:36
Skriven av: Anders

Kowalczyk såg helt slut ut faktiskt. Synd det inte var en km till. =)

Inlagd: 2011-01-03, 16:37
Skriven av: Joel Burman

Gabriel, det er som du sier at Northug nok blir behandlet hardere pga sin oppførsel.

En annen norsk helt – Thor Hushovd – er jo veldig opptatt av det å opptre sportslig. Som han sier: ”man trenger å ha mange venner i feltet”.

Jeg tror sødergren har flere venner i feltet enn Northug for å si det sånn.

På den annen side, det Hellner og Sødergren gjorde i OS var vel ikke mindre usportslig enn det Northug gjorde i dag. I begge tilfellene ble feltet bevisst blokkert.

Inlagd: 2011-01-03, 16:53
Skriven av: Tor

Tor: De hoppade ju inte fram och tillbaka i spåren. De låg ju i bredd när det var som smalast bara. De åkare som tycker det var osportsligt får väl ta ett snack med banläggaren.

Inlagd: 2011-01-03, 17:00
Skriven av: Joel Burman

Tor: Du är fullständigt pinsamm. Först skriver du att det är mycket bra av Haag för att i meningen efter ta upp astmamedicin, vilket du fösöker skylla över på expressen och Aftonbladet. Gick inte att sluta efter första meningen eller? Konstigt att du inte la till kommentaren att Björgen säkert hade vunnit om hon hade varit med! Pinsamm var ordet.

Inlagd: 2011-01-03, 17:12
Skriven av: Göran

Göran, ta det lugnt va.

Inlagd: 2011-01-03, 17:16
Skriven av: Oskar

Gøran, jeg forsøkte bare påpeke dobbeltmoralen blant de som kommenterer på aftonbladet og expressen. Her inne på skidpepp virker det som om folk har forstått at astmamedisinen ikke har prestasjonsøkende effekt. Så visst du synes jeg er ”pinsam” har du nok ikke forstått hva jeg sier. Svensker har jo ofte vanskelig med å forstå norsk.

Joel: du kan ikke bestride at Hellner og Sødergren slakket bevisst av farten for å slakke ned feltet samtidig som de passet på at ingen kom forbi. På samme måte som Northug kjørte sikksakk for å sørge for at ingen kom forbi. Det snakkes jo om at skiløpere må tenke sykkeltaktikk, men de må også tenke sykkelmoral. Verken det Northug gjorde i dag eller svenskene i OL ville blitt akseptert i et sykkelfelt. Gjerdalen gjorde vel det samme i en stafett i fjor.

Inlagd: 2011-01-03, 17:45
Skriven av: Tor

PellE
var italienaren som var arg på Heikkinen

Inlagd: 2011-01-03, 17:58
Skriven av: jossa

Tor: Visst var det så att Hellner och Södergren gick fram och sedan slog av på farten i OS/OL men jag såg aldrig att de sedan trängde undan åkare som ville passera. Det gjorde däremot PN solklart med Cologna.
Var man ska dra gränsen är givetvis svårt att säga men någon gång måste ju FIS agera för att det inte ska sluta med skidrugby.
Fast enklas vore ju att lägga ner masstarterna!

Inlagd: 2011-01-03, 19:55
Skriven av: Allan Vallan

Jossa >> Det såg verkligen inte så ut.

Inlagd: 2011-01-03, 20:09
Skriven av: PellE

Tor, i OS gick svenskarna fram och slog av på takten men de hindrade inte andra åkare som ville åka förbi genom att byta spår och vara farligt nära eller till och med på deras skidor och stavar som Northug var idag. Så blev det också i dubbeljakten att åkare efter några sekunder gick ut och förbi svenskarna som inte bytte spår eller höll på med annat fuffens.

Inlagd: 2011-01-03, 20:31
Skriven av: Anders

Det är ju självklart skillnad på att tränga någon i en spurt och att göra det 10 km från mål. Om Northug åkt på samma sätt när det inte gällde spurtpris hade givitvis inget hänt.

Jag tycker dock ändå att det känns fel att man tog Northugs spurtpoäng. Istället borde FIS med detta insett att det finns luckor i reglerna och sett till att åtgärda det till nästa år. Inte straffat Northug nu.

Inlagd: 2011-01-03, 20:49
Skriven av: manne

Ber att få förtydliga min kommentar… jag tycker nog inte att Northug skulle bli straffad. Visst var det på gränsen, men jag tyckte inte att han gjorde något osjysst. Fult och osportsligt måhända, men så är ju masstarten. Vill man inte ha sådana incidenter så kan man ta bort den diciplinen och ersätta med intervallstart.

Tycker också att fristilsbanan var undermålig. Platt och trång och den enda backen som fanns var nästintill det trängsta partiet på hela banan. Usch och fy.

Inlagd: 2011-01-03, 21:04
Skriven av: Anders

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values