16 januari 2010, av Jörgen

Damernas distanslopp i Otepää

Damernas distanslopp i Otepää

Kul att se Charlotte Kalla och Anna Haag i spåren igen! Magdalena Pajala gick ut friskt men tröttnade sedan, svenskornas placeringar:

4. Charlotte Kalla +32,4 s
7. Anna Haag +1:05,6
17. Magdalena Pajala +2:26,6
21. Anna Olsson +2:38,8
37. Lina Andersson +3:54,1

Lite orosmoln inför OS – Anna Olsson och speciellt Lina Andersson är oroväckande långt efter?

Resultat från damernas lopp

                                    

47 kommentarer till ”Damernas distanslopp i Otepää”

Rätt dystra besked inför stafetten i OS. Vilka ska vi egentligen ha på de klassiska sträckorna? Lysande lopp av Kalla, hon åker alltså jämt med Saarinen och spöar Kuitunen i klassiskt!

Inlagd: 2010-01-16, 12:39
Skriven av: Josef D

Fantastiskt lopp av Kalla, över alla förväntningar! Och åh så spännande det ska bli att se hennes fristilsform nu!

Anna Haag gör det också bra, härligt att hon är så etablerad i topp tio i världseliten. Känns mycket bra inför OS.

Stafetten känns ganska osäker. Var är Britta? Hon måste prestera! Ska hon isåfall in på en klassisk sträcka, eller rent av sätta Anna Haag på sträcka två och Britta på en fristil?
Ska vi lita på att dagens distanslopp visar riktiga resultat av åkarnas kapacitet på 10k och isåfall köra med Pajala på en första sträcka? Eller köra med Lina som ett säkert kort för en startsträcka? Eller min personliga favorit Anna Olsson som är så fantastisk på att disponera sina krafter och sällan sällan gör bort sig?
Hua, svårt läge!

Inlagd: 2010-01-16, 12:53
Skriven av: Lisa

Kalla viasr fin form. Det är nog ändå viktigt att komma ihåg att många är inte med samt att många är slitna efter touren. Med undantag av Kowalczyk förstås, som aldrig är sliten.

Det svenska laget presterade sämre än väntat. Jag tror det bästa laget just nu är Olsson-Haag-ACO-Kalla.

Norge börjar visa stark form: Norska stafettlaget är nog just nu Jacobsen-Skofterud-Steira-Bjørgen. De har även tre bra reserver Johaug, Kristofersen, Östberg. Väldigt kula att Jocobsen åker så bra. Jag tror att hon är världens bästa åkare när allt stämmer. Hon och Kalla kommer nog att vara profilerna de närmaste åren.

Inlagd: 2010-01-16, 12:54
Skriven av: Alexander

Pajala håller bättre än Lina i 5 km.
Alltså:
Olsson, Pajala, Haag och Kalla.

Inlagd: 2010-01-16, 13:04
Skriven av: JE

Anna O måste vara given på första, där kan man inte chansa, måste vara med topplagen! Lina är aldrig ett säkert kort. Om Pajala skulle tappa lite på andra så finns chansen till medalj kvar ändå.

Inlagd: 2010-01-16, 13:06
Skriven av: JE

Frisk satsning av Pajala och jättekul med Kalla.

Mitt stafettlag: Olsson-Pajala-Haag-Kalla. Alternativt Britta istället för Pajala. Lina måste visa en helt annan åkform för att man skall våga chanse med henne.

Inlagd: 2010-01-16, 13:06
Skriven av: swestam

Stor otur med skadorna på Lindborg och Olsson, jag såg dem som givna i stafettlaget. Hoppas Olsson kan komma i form men dessa axelskador är alltid efterhängsna eftersom smärtan har svårt att ge med sig. Som det ser ut just nu så borde Pajala faktiskt ligga väldigt nära en OS-biljett, kanske kanske kan hon hänga med hyfsat i fem km i en stafett.

Inlagd: 2010-01-16, 13:12
Skriven av: Torbjörn H

Jo detta var precis vad jag längtat efter. Äntligen fick Kalla visa vad hon kan. När korken går ur då brukar det komma mycket mera.
Haag har betydligt mer att ge.
Nu har vi två tejer som kan kriga högt i dubbeljakt!!!
Anna har tappat en hel del på sin skada
men hon är expert på att komma igen och jag tror hon är flera klasser bättre i OS.
Pajala är given till OS. Hon bör åka en 2:a sträcka i stafett.

Inlagd: 2010-01-16, 13:19
Skriven av: nisse

Jag håller med Alexander!
Tänk om Anna-Carin Olofsson skulle åka tredjesträckan och Haag ta andra klassiska… Förmodligen Olsson på första då hon kan disponera sina krafter så mästerligt och alltid tycks vara bäst när det gäller, och sen Kalla på avslutningen. Då smakar det faktiskt lite guld! ;)

Dock känns det ganska oaktuellt med dessa funderingar. Jag tvivlar på att längdskidornas förbundskapten ens tänker i de banorna, och Pichler skulle väl aldrig tillåta det. Men drömma kan man väl få göra?
Minns Gössner i senaste VM för Tyskand, och Berger i Sapporo för Norge…

Hur är OS-programet längdskidor kontra skidskytte, vet någon det? Har inte den store Björndalen dubblerat i något OS. Salt Lake City 2002, eller minns jag tokigt nu?

Inlagd: 2010-01-16, 13:20
Skriven av: Lisa

Jag tror inte på att ACO skulle göra det bättre än någon av de andra.

Men det lär ju aldrig bli aktuellt heller.

Inlagd: 2010-01-16, 13:36
Skriven av: JE

Om Abrahamsson och Pichler vägrar så får någon högre upp sätta ned foten. Ett stafettguld vore det största som hänt med svensk damskidåkning de sista 100 åren!!!

Inlagd: 2010-01-16, 14:32
Skriven av: Alexander

Idrottsministern? Kungen?

Tror nog de aktiva hellre vill fokusera på sina egna lopp.

Inlagd: 2010-01-16, 14:42
Skriven av: JE

Kalla och Björgen i Otepää 2010-01-16

Kallas bästa lopp i klassiskt idag, hon hade tidigare FEM niondeplatser (!!) som bästa resultat i klassiskt. Och Martin Johansson blir omskriven:

Klassiskt kanonlopp av Kalla: ”Himla bra”

Svårt skadad i somras – nu succédebutant

Skidlandslaget vill sno åt sig Johansson

Inlagd: 2010-01-16, 16:44
Skriven av: Jörgen

Inressant diskussion om Svenskt stafettlag i OS!
Jag har haft Lina som given hela tiden men efter Pajalas TDS och insats i dagens 10 km. Tycker jag att laget i dagsläget bör formas 1. Magdalen Pajala hon är grymt snabb i starten och skaffar sig en bra position och kommer aldrig att släppa därifrån, kommer att växla i tätgruppen en bit bakom Polen. 2. Anna olsson nyckelsträcka för det brukar gå rymt fort här, hon kan tappa 15-20 sekunder på täten för med 3 Anna Haag och 4 Charlotte Kalla tar vi hem OS GULD. Är bara rädd för att FK tar med Britta N på gamla stafettmeriter, då skulle jag helt plötsligt känna mig betydligt osäkrare på medalj.

Inlagd: 2010-01-16, 19:19
Skriven av: Göran

Linas tid idag är riktigt urusel om jag får säga så. Nästan fyra minuter efter på den korta distansen 10 km. Hon kanske är sjuk?

Pajala gick ut hårt idag (bra vågat!) men höll inte över 10 km. I stafetten är sträckan hälften och det borde hon klara, om nerverna inte sviker henne.

Sen blir jag osäker på Olsson, hennes tid idag är inte alls bra heller, ur form efter skadan? Norgren är heller inte i form. Lindborg är skadad.

Varför inte kasta in ACO? Vi har inget att förlora och ACO är i storform. Dvs:

Haag – Pajala – ACO – Kalla

Mitt stafettlag i dagsläget. Men avvaktar SM. Kollade upp tidsschemat i OS om ACO kan bli aktuell:

Damstafetten i längd genomförs den 25 februari. Skidskyttet pågår 13-26 februari men damstafetten där genomförs 23 februari sen är ACO ledig, finns inget för henne efter det (26 feb är det stafett för män i skidskytte).

Herr Pichler kan inte ha något att invända då skidskyttet är klart när det är dags för damernas stafett i längd och ACO skulle kunna bli historisk dubbel stafettmedaljör i ett och samma OS…

Inlagd: 2010-01-16, 19:23
Skriven av: Jörgen

Åjo Jörgen, herr Pichler har nog planerat dubbla träningspass som är olagliga att missa just den dagen ska du se… ;)

Nej, skämt åsido jag ser gärna ACO på tredjesträckan i stafetten!
Dock vill jag ha Haag på en andra, då de flesta andra lag oftast har sina absolut starkaste kort där känns det som (med undantag av Polen).

Om vi bara tänker på de tre sista sträckorna i stafetten, så tror jag inte att Sverige kan ha ett bättre lag än:
Haag – ACO – Kalla
Är det någon som tror något annat? Haag på en tredjesträcka?
Hur skulle den uppställningen isåfall se ut?

Sedan är det första sträckan. Pajala känns verkligen inte som ett dåligt kort, utan i dagsläget känns hon bättre än Lina Andersson. Däremot så litar jag mer på Anna Olssons rutin att hitta position, kunna åka energisnålt och disponera sina krafter så att hon i alla fall aldrig klappar igenom helt. Och att alltid vara bäst när det gäller.
Därför skulle jag köra med henne på första sträckan.

Ooooh, vad spännande det här kommer bli!

Inlagd: 2010-01-16, 21:01
Skriven av: Lisa

Även om det inte finns något skidskytte kvar på programmet så kan ACO vara sliten eller inte ha tillräcklig motivation (efter medaljer i alla tidigare lopp :)), men sen tror jag inte hon är snabbare än Haag på en tredjesträcka. För att man skall köra med henne borde man dessutom ha testat henne i några längdlopp först men eftersom varken hon, eller någon av förbundskaptenerna i varken längd eller skidskytte har visat något intresse för detta så är detta knappast aktuellt i OS.

Mitt stafettlag blir Olsson-Pajala-Haag-Kalla med Britta som förste reserv.

Inlagd: 2010-01-16, 21:22
Skriven av: swestam

Swestam: ingen har sagt att ACO är snabbare än Haag på tredjesträckan – problemet ligger i de två första sträckorna. Där finns dilemman och balansgång. Att sätta in ACO på tredje frigör Haag till någon av de två första sträckorna.

Inlagd: 2010-01-16, 21:36
Skriven av: Jörgen

Jag delar din uppfattning Swestam.
ACO är inget alternativ, och jag tror att vi skulle bli förvånad hur långt efter Kalla och Haag hon skulle vara på
5km fritt.
Olsson på första hon är expert på att inte trassla till det på denna svåra sträcka.
Pajala på andra, det är en betydligt lättare sträcka då hon bara behöver åka så fort hon kan 5km.
Haag får försöka ta igen såmycket det går.
Kalla får ta det som blir över och kan sedan gå ifrån.
Så utan katastrofer blir det pallen.

Inlagd: 2010-01-16, 21:37
Skriven av: nisse

Nisse: Anna Olsson är inte i bra form såg vi idag – 2 minuter och 38 s efter på 10 km. Översatt till 5 km innebär det 1 minut och 19 sekunder.

Hoppas förstås på att hon kommer i form (vi får kolla i SM och jämföra med Haag och Kalla) men om inte måste vi ha alternativ.

Inlagd: 2010-01-16, 21:48
Skriven av: Jörgen

Anna har inte kunnat träna ordentligt pga skada, formen kommer till OS. ACO kommer inte vara ett alternativ, tror inte hon kan åka tillräckligt snabbt heller.

Polen och Slovenien är inga medaljhot, även om de har sina starka kort på förstasträckan. Saarinen åker sista, Björgen likaså. Roponen kanske åker 1:a för Finland, hon var 15 s före Anna O efter 5km idag.

Anna är given på sträcka 1.

Inlagd: 2010-01-16, 21:59
Skriven av: JE

JE: det har du rätt i men om Anna O INTE kommer i form till OS måste vi ha alternativ. Tror inte att någon svenska (förutom Kalla och Haag) spöar ACO på 5 km fritt.

Det är en kort sträcka och ACO kan ge järnet hela vägen utan ett gevär på ryggen. Glöm inte att flera skidskyttar lyckats tidigare: Björndalen, Gössner och paret Berger exempelvis.

Är Anna O fortfarande inte i form under OS har vi inget att förlora på att låta ACO åka tredjesträckan och Haag in på första/andrasträckan. Vi har inte råd med en icke formstark Anna O som tappar över en minut på förstasträckan.

Fast vi hoppas förstås på att Anna O kommer i form. Då blir ACO inte aktuell utan istället Olsson – Pajala – Haag – Kalla.

Inlagd: 2010-01-16, 22:38
Skriven av: Jörgen

Inte för att det har så stor betydelse för diskussionen men ”paret Berger” är syskon och Tora har aldrig åkt vare sig världscuplopp eller stafett enligt Fis-hemsida. Lars däremot har haft en heldel framgångar i längdspåren.

Jag har för mig att ACO till och med uttalat sig om en ev stafettsträcka och sagt att det inte kommer att bli aktuellt.
Anna Olsson har kommit i form förr trots skador och förstörda uppladdningar. Hon är erfaren och känner sin kropp väldigt bra, jag har fullt förtroende för att hon kommer att köra bra.

Inlagd: 2010-01-16, 23:19
Skriven av: Kattis

Kattis: trodde att Bergers var gifta och att även Tora haft framgångar på högre nivå men där ser man. Tack för upplysningen!

Har ställt några frågor till ACO via hennes presstaleskvinna, få se om får något svar därifrån?

Inlagd: 2010-01-16, 23:56
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Jo jag har varit lite inne på det jag med! Det är ju inte lätt att veta om alla dessa åkare med samma efternamn är syskon, gifta eller bara råkar dela namnet :)
Har för mig att jag läst någonstans här bland kommentarerna att Tora åkt en stafett, men som sagt jag hittar inget på fis-hemsida.

Spännande att du skickat frågan dit! Väntar med spänning på svaret!

Inlagd: 2010-01-17, 00:13
Skriven av: Kattis

Gössner har väl åkt bra i stafett men var 57sek efter Kalla i Lahti, 2,50 efter i Davos slagen av bla Lisa Larsen på 10km.

Men åkte bra i stafetten i VM senast andra bästa tid slagen av Kalla endast med 20sek.

Så visst kan dom prestera ibland i längdspåret fast inte som herrarna har gjort som har testat på längdåkning tänker på Norska laget.

Magdalena åkte ju stafett för Sverige vill jag minnas.

Men att ta med ACO verkar långsökt och tror att det inte blir så.

Inlagd: 2010-01-17, 03:43
Skriven av: Andreas P

Om Anna Olsson inte skulle vara i form skulle jag låta Pajala ta första sträckan och Ida Ingemarsdotter andra sträckan. Helst skulle jag vilja sätta in Britta då hon är en lysande hängåkerska och kan ha en ruskig spurt, men nu skall man bara ta ut ytterligare en och inte två åkare på tisdag.

Landslagsledningen kommer troligtvis satsa på Lina vilket (i hennes nuvarande form) kommer sabba alla våra medaljchanser.

Inlagd: 2010-01-17, 08:11
Skriven av: swestam

I beitostölen åkte både Majdic och Kowalczyk andra sträckan, så räkna inte fullt ut på de startar i OS. Tvekar om Polen startar då JK har fyra individuella starter i OS jämfört med 3 i senaste VM.
Olsson-Haag-ACO-Kalla i form går inte att besegra.

Inlagd: 2010-01-17, 08:11
Skriven av: Jonas

Tycker vi kan stryka 2 åkare som har diskuterats här: ACO och Lina A, Den förstnämnda kommer nog inte på tal och Lina är för dålig helt enkelt.

Tom Elin EK åkte fortare än henne i OS 2002 på sin sträcka där Sverige blev 12:a, urch vilket stafett.

OS stafetten 2006 startade Anna Olsson och gjorde det riktigt bra.

Nån som kommer ihåg när Magdalena Forsberg åkte i stafett för Sverige?

Inlagd: 2010-01-17, 08:23
Skriven av: Andreas P

Tror inte ACO är tillräckligt snabb för 5km. Hon är ju alltid väldigt seg och trögstartad i skidskyttet, har aldrig heller vunnit en spurt. Mäkäräinen, Domdracheva och Neuner har ju dessutom slagit ACO många gånger i spåret i år. ACO är på inget sätt överlägsen som skidåkare i skidskyttet.

Mäkäräinen platsar inte i ett finskt stafettlag. Dock har jag hört att Jochen Behle villa ha både Gössner och Neuner med i tysklands lag.

Inlagd: 2010-01-17, 08:52
Skriven av: Frans

Jag kan bara hitta en uppgift om Magdalena Forsberg och längdstafett och det är vid VM i Oberstdorf 1987 då hon var med i bronslaget.

Inlagd: 2010-01-17, 08:56
Skriven av: Kattis

Kattis: Jo hittade det själv, kan ju minnas fel.

Inlagd: 2010-01-17, 09:16
Skriven av: Andreas P

Magdalena Wallin som hon hette började med skidskytte 1993.

Inlagd: 2010-01-17, 09:30
Skriven av: Elin

Jo jag vet med hade för mig att hon åkte i en längdstafett efter det.

Inlagd: 2010-01-17, 09:43
Skriven av: Andreas P

Anna Olsson, Magdalena Pajala, Anna Haag och Charlotte Kalla. Så ser mitt lag ut.

Inlagd: 2010-01-18, 11:24
Skriven av: Sten

Vi var tidigare i denna diskussionstråd inne på om ACO kunde vara aktuell för tredjesträckan, jag frågade hennes presstaleskvinna och fick idag svar från ACO själv:

Hejsan Jörgen,

Som svar på din fråga så kommer jag inte att åka någon längdstafett. Jag har inte blivit tillfrågad av ansvariga och jag tror inte det är aktuellt för det finns tillräckligt många bra längdåkare att ta av. Jag har inte åkt längdskidtävling på många år och har ingen aning om jag står mig jämfört med de andra svenska tjejerna. Och som du skrev så har vi vårt sista race den 23:e och vi åker hem den 24:e. Så det blir ingen längdstafett för mig.

Vänliga hälsningar

Anna Carin Olofsson Zidek

Inlagd: 2010-01-20, 17:31
Skriven av: Jörgen

Ja inte ska Lina Andersson få en plats i något stafettlag. Man kan ifrågasätta hennes prestationer i sprint där hon allt som oftast lägger ned åkningen helt och hållet under tävlingarna. Varför, meningen att publiken ska tro att hon fallit och därför kommer så långt efter. Nä sanningen är att hon glidit på räkmacka i landslaget alltför länge. Tycker inte att hon har i OS-truppen att göra ö.h. Så långt efter som hon var sist på 10 km klassiskt efter näst sista svenska, Anna Olsson visar att hon inte är landslagsmässig i år heller.

Inlagd: 2010-01-21, 19:22
Skriven av: Kenny

Kenny: Det är farligt att döma ut¨åkare om man inte vet varför de kör sämre än normalt. Kom också ihåg att hon var den kvinna som tog den 7:e bästa medaljskörden och den enda från Sverige med dubbla medaljer.

Inlagd: 2010-01-21, 19:35
Skriven av: Jonas

Det är ju lite märkligt med en åkare som inte vill vara med i ett OS. Vem vill inte var med som får vara med? De som vet att de inte förtjänar det eventuellt. Hon lider inte av att hon är skadad men hon är så pass slug att hennes sista OS inte ska visa att hon inte har där att göra. Du kan ju ta och läsa på FIS hemsida vad hon egentligen har presterat som senior under snart 10 år i världscupen. Hon fjärmade sig tidigt från distansloppen när hon knappt klarade att komma bland de 20 bästa. 4 gånger på 10 år bland de 10 bästa, varav 2 ggr 2001. Hon har inga individuella meriter som räknas men beskrivs nästan som att hon vore en jämlike med Marit Björgen. Du kan ju inte sitta på allvar och mena att en åkare som konstant sjukskriver sig och undviker att delta i lopp är en stor skidåkare.Hon ska vila, hon är sliten bla bla. Det kunde man väl räkna ut tidigt att sprinten blev en räddningsplanka för henne. Jag tar inte ifrån Lina att hon är bra på att dubbelstaka i någon kilometer men hon uppträder så ofta med att lägga av och gååka under sprintar när hon klappat ihop. Ska vi tro vi som ser målgången att ”Lina har säkert fallit” ? I mina ögon är hon en tämligen medioker skidåkare som inte klarade seniorklassen mer än att hon hoppade på sprinttåget som ingen brydde sig om bland damerna i början. Det är lite typiskt damidrott att man kan byta från att vara cyklist till skidåkning och bärga medaljer i mästerskap. Anna Haag är mer meriterad redan nu efter några enstaka säsonger i WC, ja Kalla behöver jag inte nämna i dessa sammanhang men båda bidrog till att Lina fick ett VM brons förra året i stafetten där hon ”deltog” på första sträckan, åkte dåligt. Finns många utfyllnadsåkare som deltagit i stafetter som tack vare andra åkare i laget fått med sig medaljer hem men det gör dem inte till någon stor internationellt skidåkare för det.

Inlagd: 2010-02-13, 10:48
Skriven av: Kenny2

Det var det mest osmakliga och onyanserade inlägg jag läst på länge. Var och en har rätt till sin egen åsikt, men liknande personangrepp bör man hålla för sig själv.

Inlagd: 2010-02-13, 10:56
Skriven av: Manne

Vet du överhuvudtaget varför du skriver ”onyanserat” eller ”osmakligt” i ditt inlägg eller är det bara för att du inte klarar av att se fakta

Inlagd: 2010-02-13, 11:16
Skriven av: Kenny2

Jag tror att dom flesta som läser både ditt och mitt inlägg kan bilda sig en ganska bra uppfattning om vad jag menar. Ett förtydligande vore överflödigt.

Inlagd: 2010-02-13, 11:25
Skriven av: Manne

Du kan helt enkelt inte uttrycka dig mer än att gömma dig bakom att kopiera byråkratprosa samt överlåta till andra det du inte kan sätta på pränt själv. Synd bara på det där med ”dom”. Hur kunde du göra det misstaget, talspråk i ditt inlägg, aj aj aj.

Inlagd: 2010-02-13, 11:59
Skriven av: Kenny2

Kom igen nu Manne ”föranleder inte mitt senaste inlägg att du å det snaraste replikerar eller vill du öfverlåta till andra läsare att ta beslutet”

Inlagd: 2010-02-13, 12:16
Skriven av: Kenny2

Nej. Du för fram mina poänger mycket bättre än jag själv skulle kunna göra.

Inlagd: 2010-02-13, 12:22
Skriven av: Manne

Kenny2: du tyckte att Anna Haag gjorde en bra VM stafett å bidrog mer än Lina?
Lina har ju sprint meriter helt rätt säger du att Lina är en medelmåte så är ju Anna Olsson åxå de hon har ju fått sina medaljer tack vara att Lina avslutningar….

Inlagd: 2010-02-13, 12:39
Skriven av: jossa

Manne, du klarar inte debatten. Från det att du ville dra in hur andra eventuellt tolkar ditt snömosinlägg var det kört för dig. Du kan inte ta ansvar för att skriva tydligt helt enkelt. Kom igen när du lämnat något vettigt bidrag om sakfrågan istället för gömma dig i antydningsträsket.

Inlagd: 2010-02-13, 13:46
Skriven av: Kenny2

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values