22 december 2009, av Oskar

Svenska OS-uttagningarna

På allmän begäran skapar jag en artikel angående uttagningarna till OS. Jag har själv varit offline idag och inte uppdaterat mig i ämnet. Men är det någonstans det ska diskuteras så är det här!

Go nuts!

71 kommentarer till ”Svenska OS-uttagningarna”

Sprint: Jönsson, Modin, Lind T Fredriksson
Sprintstafett: Hellner, Jönsson
15fritt:Södergren, Hellner, Olsson,Jönsson
30Jakt:Sö’gren,Hellner,Olsson,M Fredrikson
50Mass:Sö’gren,Rick’son,Olsson,MFredrikson
Stafett:RIck’son, Olsson, Sö’gren, Hellner

Återkommer med damerna.

Inlagd: 2009-12-22, 08:44
Skriven av: Jonas

Mina OS-uttagningar:

Lite oklart vad som gäller hur stor trupp man kan ta ut, och jag tar ut en liten större trupp än vad vi har platser, så att form och ev. sjukdomar får avgöra på plats vem som skall åka. Dessutom håller jag inte strikt på OS-kravet två topp-åtta i VC. Jag börjar med damerna då de är mer intressanta än herrarna.

Damer sprint:
Lina Andersson
Anna Olsson
Hanna Falk

Ida Ingemarsdotter och Hanna Brodin och ev. Britta Norgren får konkurrera om den fjärde och ev. femte platsen i Tour de Ski och VC i Otepåå (ev. också SM o Skandinaviska cupen i Åsarna).

Damer Stafett:
Anna Olsson
Sara Lindborg
Anna Haag
Charlotte Kalla
Lina Andersson (reserv)

Om Britta Norgren kommer i form, vilket är tveksamt kan hon vara reserv, sedan är frågan hur en sprinter som Hanna Falk skulle klara av 5 km (en hel dags sprinttävling blir ju nästan upp mot 5 km).

Damer distans:
Charlotte Kalla
Anna Haag
Anna Olsson

Fjärde platsen går nog till Sara Lindborg. Lina Andersson skulle kunna åka klassiskt men frågan är om hon behöver fokusera på sprint och stafett istället. Ett alternativt vore att satsa på Lisa Larsen som åkt bra i klassiskt i Skandinaviska cupen och ge henne erfarenhet för framtiden.

Inlagd: 2009-12-22, 11:21
Skriven av: swestam

Mitt lag på damsidan

10 km
Charlotte Kalla
Anna Haag
Sara Lindborg
Britta Norgren

Dubbeljakt
Charlotte Kalla
Anna Haag
Anna Olsson
Britta Norgren

Sprintstafett
Charlotte Kalla Anna Haag/ Anna O

Sprint
Hanna Falk
Lina Andersson
Anna Olsson
Ida ingmardotter/Britta Norgren

stafett
Anna Olsson
Norgren/Lindborg /Andersson
Charlotte Kalla
Anna Haag

30 km
Charlotte Kalla
Anna Haag
Anna Olsson
Sara Lindborg

Som ni ser chansar jag med att Britta kommer i gammal god from hon är jätte viktig för stafettlaget.

Inlagd: 2009-12-22, 12:10
Skriven av: jossa

klara idag till OS
Skidor, längd: Anna Haag, Östersund, IFK Mora, Ida Ingemarsdotter, Östersund, Åsarna IK, Hanna Falk, Ulricehamn, IFK Ulricehamn, Jesper Modin, Östersund, Piteå Elit, Daniel Richardsson, Östersund, Hudiksvalls IF.

Inlagd: 2009-12-22, 14:06
Skriven av: jossa

sista utagningen är den 17 januari.

Inlagd: 2009-12-22, 14:07
Skriven av: markus

Betyder det att damernas sprintlag är definitivt uttaget och inte kan kompletteras med någon mer?

Dvs att Ida, Hanna, Anna O och Lina åker sprinten.

Inlagd: 2009-12-22, 14:34
Skriven av: swestam

Har sökt runt men hittar inget definitivt ang. hur stor truppen får vara.
Ser att skidskytte troligen får fulla stafettlag med en reserv, totalt alltså 5 herrar och 5 damer.

Inlagd: 2009-12-22, 14:37
Skriven av: Elin

Elin: om jag inte har fel är det SOK som bestämmer hur stor truppen blir till sist.

Inlagd: 2009-12-22, 16:14
Skriven av: Jörgen

Sprint: Andersson, Falk, Olsson, Ing’dotter
Sprintstafett: Haag, Kalla
10fritt: Kalla, Haag, Lindborg, Falk
15Jakt: Kalla, Haag, Olsson, Lindborg
30Mass: Kalla, Haag, Olsson, Lindborg
Stafett:Olsson, Lindborg, Haag, Kalla

PS: Vill egentligen ha Olsson på 10fritt, men spar henne och testar Falken för sprintstaffetten och sistasträckan i långa stafetten.

Inlagd: 2009-12-22, 16:25
Skriven av: Jonas

Hittar att följande är uttagna men måste väl visa form som t.ex. Anders:

Lina Andersson
Marcus Hellner
Emil Jönsson
Charlotte Kalla
Johan Olsson
Anders Södergren
Anna Olsson
Anna Haag
Ida Ingemarsdotter
Hanna Falk
Jesper Modin
Daniel Richardsson

Nästa uttagning blir för längd 17:e januari.

Fortfarande inget om totala antalet.

Inlagd: 2009-12-22, 16:31
Skriven av: Elin

Mitt damlag:

10 km:
Charlotte Kalla
Anna Haag
öppen plats
öppen plats

Dubbeljakt:
Charlotte Kalla
Anna Haag
Anna Olsson
Britta Norgren

Sprintstafett:
Lina Andersson
Hanna Falk

Sprint:
Hanna Falk
Lina Andersson
Ida Ingemardotter
Anna Olsson

Stafett:
Anna Olsson
Britta Norgren
Anna Haag
Charlotte Kalla
Reserv klassiskt: Lina Andersson
Reserv fristil: öppet

30 km:
Charlotte Kalla
Anna Haag
Anna Olsson
Jenny Hansson

Britta med under förutsättning att hon hittar tillbaka till gammal god form.

Långloppan Jenny tycker jag ska få en chans. Hon är van vid masstart i långa lopp klassiskt och kan satsa allt på ett enda lopp till skillnad från många av de andra som redan kört flera lopp på kort tid när det väl är dags för tremilen (som är sista längdgren i OS).

Har två öppna platser på 10 km fristil. Vill avvakta till efter Tour de Ski (i Otepää går ju allt i klassiskt).

Inlagd: 2009-12-22, 16:42
Skriven av: Jörgen

Dåligt att inte Mathias Fredriksson är uttagen så att han kan fokusera på att ladda till OS.

Jag prioriterar stafetten för att det börjar bli skamligt att vi inte vunnit på 20 år. Därför vill jag ha 7 åkare med OS start på distans innan stafetten.

15km
Hellner
Södergen
Olsson
Andreasson

Reserv Jönsson

Dubbel-pursuit
M Fredriksson
Södergren
Rickardsson
Olsson

Reserv Andreasson (Hellner bör vila inför sprintstafett och stafett)

Sprinstafett
Hellner Jönsson/Modin (beroende på form)

Sprint
Modin
Jönsson
?
?
(Här är det bara 2 kvalifiserade, men Bryntesson och T Fredriksson och Lind ligger närmast).

Stafett
1. M Fredriksson (Rickardsson om han körde mycket bättre på dubbeljakten)
2. Olsson
3. Södergren
4. Hellner

5-milen
Södergren
Rickardsson
Olsson
M Fredriksson

Inlagd: 2009-12-22, 16:42
Skriven av: Alexander

Undrar om ni inte gapar över för mycket.

Charlotte Kalla och Anna Haag allt utom sprint
Anna Olsson och Sara Lindborg (inte uttagen) på fyra distanser.

Inlagd: 2009-12-22, 16:44
Skriven av: Eric

Damerna

10 km
Kalla
Haag
Lindborg
Norgren (eller Lisa Larsen om Norgren ej kommer i form)

Dubbel pursuit
Kalla
Haag
A Olsson
Lina Andersson

Sprintstafett
Haag och Kalla

Sprint (låt de unga köra på här)
Falk
Lina Andersson
Brodin
Ingemarsdotter

Stafett (Guld är drömmen och fullt realistiskt)
1 Olsson
2 Haag
3 Norgren (Lindborg och Larsen reserver)
4 Kalla

30 km
Kalla
Olsson
Haag
Lindborg

Jag har inte tagit med Rydqvist, men om hon visar samma form som ifjol och Norgren inte börjar visa något så ska Rydqvist med till Vancouver.

Om SOK inte godtar antalet så hade jag sparat in på sprinten (ingemarsdotter och Brodin).

Inlagd: 2009-12-22, 16:54
Skriven av: Alexander

Jenny eller Sandra på 3-milen beroende vem som går bäst eller tillräcklig bra på 5-milen klassiskt i Jizerská.

Hörde just från Norge att Sandra åker 5 km klassiskt på annandagen, möter bl.a. Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

Inlagd: 2009-12-22, 16:55
Skriven av: Elin

Vi måste tyvärr vara realister. Det krävs mirakel för Södergren att bli i form på 50dagar. Britta är tyvärr i samma läge. Sedan skulle jag vilja höra nått positivt från AnnaO hon var ju tänkt att åka några tävlingar i TDS men är inte med, varför? Långloppor och Rydan är för långt efter, det är inget för OS. Så vi får vara väldigt glada om vi inte tappar fler och att Anna är tillbaka.

Inlagd: 2009-12-22, 17:42
Skriven av: nisse

Var ser man laget till TDS?

Skulle vara intressat att veta hur de är med Anna Olsson någon med info?

Även om Sandra Hansson skulle slå Astrid Uhrenholdt Jacobsen så säger det inte så mkt i dagsläget långlopporna är inte nära en OS plats,varför åkte inte Jenny å Sandra Skandinaviskacupen?

Fredriksson borde fått klartecken så han kan göra en bra uppladning inte försöka stressa fram resultat.

Hoppas Britta hittar sitt gammla jag hon är så viktig för stafett laget även om Sara Lindborg åkte bra i betio men där fick hon ett väldigt tacksamt utgångsläge.

Inlagd: 2009-12-22, 18:09
Skriven av: jossa

Elin: tror mer på Jenny, suverän i maraton-WC förra säsongen. Varför åker Sandra 5 km klassiskt? Du kanske menade 5 mil? Angående antalet platser är det SOK som bestämmer det och de har inte sagt något om maxantal (vilket nog är klokt).

Nisse: Jag tror också på att Södergren inte hinner komma i form till OS (tyvärr). I Brittas fall är chanserna bättre. Sen ska vi nog inte lita för mycket på infon på TDS:s hemsida, det har stått fel information där om vilka som ska komma förr… Rydkvist tror jag också tyvärr är för långt ifrån men vi får se henne i Touren. Jennys eventuella OS-deltagande har jag motiverat lite längre upp i denna tråd.

Inlagd: 2009-12-22, 18:15
Skriven av: Jörgen

Följande sex OS-damer är nu uttagna: Kalla, Haag, Anna O, Lina, Falk och Ingemarsdotter. All rimlighet säger att de kompletteras med Lindborg för framför allt stafetten som är en guldchans. Om nu Anna O blir OK så täcker dessa sju tjejer upp de flesta grenar på både distans och sprint. Varken Sandra eller Jenny Hansson är i närheten av att vara kvalificerade och detsamma gäller Lisa Larsen. Tyvärr så har inte Britta Norgren alls visat form hitills den här säsongen utom i säsongstarten, men det är inte kört än så möjligen kan hon bli den åttonde. Men som sagt, vad jag förstår är de båda Hanssons och Lisa Larsens chanser minimala.

Inlagd: 2009-12-22, 18:18
Skriven av: Torbjörn H

Jossa: kolla på Tourens hemsida de som är anmälda (enligt dem) finns på denna sida:

http://www.tour-de-ski.com/fr/athletes/competitors-2007-2008.html

Men skulle inte lita för mycket på det som står där.

Inlagd: 2009-12-22, 18:23
Skriven av: Jörgen

Min favorit på TDS: Arianna Follis.

Toppsprinter som klättrar bra.

Inlagd: 2009-12-22, 18:31
Skriven av: Elin

Enligt tourens hemsida ska Rydqvist åka men hon säger själv att det är fel och tror samtidigt att de där namnen är ditsatta lite på måfå för att sedan kunna ändras.

Inlagd: 2009-12-22, 18:31
Skriven av: Torbjörn H

Om jag får tippa TdS så tror jag att det är polskans tur i år. Bara hon klarar 12,5 km utför utan att bryta stavar, skidor och ben.

Inlagd: 2009-12-22, 18:36
Skriven av: Torbjörn H

Jörgen: Tack men tror inte helt på den läste att Mia Eriksson ska hem å träna att nästa tävling blir i Åsarna (kan ju blivit uttagen efter)
Tar man ut Maria Rydqvist så är de enbart på gammla meriter hon har ju inte alls fått till de i år.
Hoppas att Anna å Britta startar i TDS

Inlagd: 2009-12-22, 18:37
Skriven av: jossa

Jossa: jag skrev ju det tidigare ovan dvs skulle inte lita alltför mycket på det som står där nu. Skulle vilja se främst de som ej tagit tagits ut till OS i Touren, även Rydqvist borde få en chans:

Sara Lindborg
Britta Norgren
Lisa Larsen
Maria Rydqvist
Hanna Brodin
Magdalena Pajala
Mia Eriksson

Vi får se sen vilka det blir som åker i TDS. Förhoppningsvis visar någon/några av dem form och blir sedan uttagna till OS.

Inlagd: 2009-12-22, 19:12
Skriven av: Jörgen

Betr Södergren så behöver ni inte vara oroliga .Toppformen kommer att infinna sig lagom till OS…

Inlagd: 2009-12-22, 19:39
Skriven av: Gunnar K

Jörgen: ditt lag var väldigt bra men tror inte att Juniorena är med för nära JVM, sedan kan nog TDS slita rätt hårt på Juniorer. Men 4 första loppen skulle passa Hanna Brodin riktigt bra där skulle de vara skoj att se henne, Skulle nog vara svårt att motivera en uttagning av Maria Rydqvist.

Inlagd: 2009-12-22, 19:44
Skriven av: jossa

Är det inte märkligt att det inte finns någon information från skidförbundet eller kommentarer från förbundskaptenerna om OS-uttagningen? Och vilka kommer att få Tour de Ski? Idag togs det norska TDS-laget ut men det är knäpptyst i Sverige.

Är inte skidförbundet oerhört dåliga på att kommunicera. Här har vi flera i landslaget som inte åker bra eller är sjuka (Anders och Britta) samtidigt som vi har flera i utvecklingslandslaget som åker mycket bättre (Hannorna). Och hur står det gentligen till med Anna O? Men ingen information från förbundet. Måste man verkligen behöva läsa expressen för att få reda på något om landslaget?

Inlagd: 2009-12-22, 19:45
Skriven av: swestam

GunnarK: Jag hoppas du har rätt, men glöm inte att hans försäsong har varit sämre pga rehab. Så hans grund är inte optimal detta år.

Inlagd: 2009-12-22, 19:47
Skriven av: nisse

Jossa: att ge Rydqvist chansen kostar inget (förutom för svenska skidförbundet som får betala deltagandet i TDS antar jag). Förra året fyllde inte Sverige det antal platser de erbjöds i Touren. Om sedan Rydqvist floppar har hon iaf fått chansen. Hon var på gränsen till landslaget förra säsongen.

Gunnar K: Tror (tyvärr) att du får fel och att Södergren är körd iaf vad gäller OS.

Swestam: jag håller med dig om att förbundets kommunikation brister utåt. Hoppas att de är tydligare gentemot de aktiva.

Inlagd: 2009-12-22, 20:03
Skriven av: Jörgen

Jörgen: klart man skulle kunna ta ut Maria Rydqvist men vad sänder de för singalar till dom som slagit henne iår?

Swestam: bra skrivet om kommunikationsbristen hoppas på bättring snarast

Inlagd: 2009-12-22, 21:04
Skriven av: jossa

Få tjejer har blivit mer orättvist behandlad än Rydqvist de senaste åren. Att hon inte kom med till VM ifjol var en skandal. Hon förtjänar att få många chanser av förbundet.

Inlagd: 2009-12-22, 22:01
Skriven av: Alexander

Alexander: håller med om VM förra året. men ska hon med efter att ha blivt 13e i bruks 16e i Idre?men jag vet inte kanske finna någon vettig förklaring till dom svaga resultaten å finns de en vettig förklaring så kanske men kan ge henne chansen.

Inlagd: 2009-12-22, 22:13
Skriven av: jossa

Låt oss inte räkna bort Södergren ännu. Han var i rätt bra slag innan VC satte igång, och det är väl egentligen bara han själv som vet hur pass bra han tränade i somras. Själv hävdar han ju att han haft en bra sommar, så vem vet. Men han måste ju bli frisk nu de närmsta dagarna, annars är det definitivt kört.

Inlagd: 2009-12-22, 22:26
Skriven av: Gabriel

Det är konstigt att Rydkvist inte tävlar i Scandinavisk cup. Kräver det någon speciell uttagning? Det har ju bevisligen varit en rak väg in i WC vid bra resultat. Men hon kanske haft för stora problem även för dessa tävlingar.
Så hennes enda chans är väl att göra ett kanonbra SM.

Inlagd: 2009-12-22, 22:37
Skriven av: nisse

Enligt Rydkvistbloggen ska hon åka Kinatouren …

Inlagd: 2009-12-22, 23:06
Skriven av: Gunnar K

Talade med norsk vän som trodde att Kristin Størmer Steira och möjligen Marthe Kristoffersen kör hela TDS.

För övriga kommer man att ta beslut efter varje dag.

Han var lite förvånad över att Therese Johaug är anmäld.

Inlagd: 2009-12-22, 23:16
Skriven av: Elin

Är det bara jag som tycker att det är skandal att inte Anna Haag är uttagen till OS förän nu? Med tanke på fjolåret och starten på denna säsong så tycker jag det är sjukt att inte Anna fick sin OS-biljett samtidigt som Charlotte. Är det någon med mer inside info som kan förklara varför?

Inlagd: 2009-12-23, 00:45
Skriven av: Oskar_A

SOK har väl sina krav på dom som blir uttagna, baserat på förgående säsong.
I praktiken har det nog aldrig varit någon tvekan att hon skulle bli uttagen. Och första uttagning är väl i Juni så årets resultat är inte med. Det positiva är ju att det gett Anna extra tändvätska. Men jag håller med om att det är väldigt byråkratiskt.

Inlagd: 2009-12-23, 09:06
Skriven av: nisse

Något av vad som gäller inför OS-uttagningarna.

För individuella till OS gäller att den aktiv skall ha uppnått sådana resultat och visat sådan form att han/hon bedöms kunna konkurrera om 8:e platsen.

Aktiv som tas ut som deltagare i stafett får efter skidförbundets bedömande och efter samråd med SOK delta individuellt även om han/hon inte skulle fylla kraven enligt ovan.

Dessutom kan undantag från detta ges av SOK efter samråd med skidförbundet utifrån grenens internationella bredd.

Observera första styckets:
”visat sådan form…. ”
Form är en färskvara som ni vet!!!

Har fortfarande inte hittat något ang. truppens totala storlek.

Inlagd: 2009-12-23, 16:24
Skriven av: Elin

Elin: det finns ingen bestämd truppstorlek – det är SOK som avgör hur stor den slutliga OS-truppen blir.

Inlagd: 2009-12-23, 17:32
Skriven av: Jörgen

Tjepalova fick 2år, det är alltid något.
Hoppas hon kan avskräcka någon till OS.
Man är less på alla gamla dopare som dyker upp.

Inlagd: 2009-12-23, 19:36
Skriven av: nisse

Traditionsenligt börjar vi julafton med en skidtur här i Funäsdalsfjällen.

Hur långt det blir i år beror på temperaturen.
Vi har -21 just nu men vi hoppas på ”bara” -15 vid 9-tiden, tyvärr finns liten risk för lättare snöfall.

Jag hoppas ni som debatterar här lämnar datorn och ger er ut i skidspåren.

Önskar er alla en riktigt God Jul.

Inlagd: 2009-12-23, 23:12
Skriven av: Elin

Här på Lidingö har vi hyfsade spår för första gången på många år. Inget skejtpreparerat, men ändå! Imorgon bitti blir det en tur.

Vem blir nästa ryss till rakning? Vem tror ni? Jag gissar på att Vylegzhanin åker dit innan året är slut.

Inlagd: 2009-12-23, 23:33
Skriven av: Gabriel

Stockholmstrakten har vansinnigt mycket bra spår just nu. Har betat av skate-åttan i Ågesta ett par gånger nu sen snön kom.

Inlagd: 2009-12-23, 23:58
Skriven av: Oskar

Hör just att min norska väninna sett Sandra Hansson vinna Åsenrennet, 5 km klassiskt, före Astrid Uhrenholdt Jacobsen.

Inlagd: 2009-12-26, 13:35
Skriven av: Elin

Läser att langd.se hissat och dissat svenska och internationella löpare.
Ser att man missat rejält bland internationella plus.

Det saknas en som enligt min mening borde ligga högt upp i listan.

Inlagd: 2009-12-26, 13:38
Skriven av: Elin

Svenska Tour De Ski laget är klart. Ingen Södergren, Kalla, Haag eller J Olsson.

Herrar: Daniel Rickardsson, Mathias Fredriksson, Marcus Hellner, Emil Jönsson*, Jesper Modin*, Teodor Peterson*, Björn Lind*.

Damer: Britta Johansson Norgren, Sara Lindborg, Lisa Larsen, Ida Ingemarsdotter*, Hanna Brodin*, Anna Olsson*.

Sprintåkarna (*) kommer att bryta efter etapp 4, den sprintbetonade delen.

Inlagd: 2009-12-26, 14:52
Skriven av: Jonas

Ser att Sandra Hansson slog Astrid Uhrenholdt Jacobsen med 19 sek.

5 km klassiskt är knappast Sandras distans.

Inlagd: 2009-12-26, 16:48
Skriven av: Eric

Elin;
du menar antagligen att langd.se glömt bort Kristina Smigun-Vaehi.

Håller helt med dig!

Med den inställning svenska ledningen har till långloppsåkare har Sandra kanske större chans att komma med i norska 3-milslaget.

Inlagd: 2009-12-26, 16:57
Skriven av: Kjell

Sandra och långlopporna kan väl åka Scandinavisk cup om dom vill in i laget? Ingesson är konsekvent och tar ut dom som åkt bra där. Sandra är en bra åkare men mot bra motstånd har hon inte visat bra resultat.
Sedan är det egentligen ingen jätte- överraskning att Smigun är bra. Hon har gjort en väldigt seriös satsning och har aldrig tränat bättre enligt henne själv. Hon har ändå varit världsbäst för
några år sedan och vet vad som krävs.

Inlagd: 2009-12-26, 17:48
Skriven av: nisse

Varför blir texten annorlunda mellan kommentarsfältet och efter jag skickat?
Avslutar mitt i meningar mm. Jag är inte data expert men det borde vara samma meningsbyggnad, även om textraderna är längre./Fundersam Nisse.

Inlagd: 2009-12-26, 18:00
Skriven av: nisse

När jag hänvisar svenska ledningens inställning menar jag vad som sas betr. bl.a. Oskar Svärd före säsongen.

Det är inte så enkelt att få plats i laget till Scandinaviska cupen heller. Fristilsloppen i Åsarna kolliderar med 5-milen i Tjeckien.

Vi kan nog vara överens om att programmet inte är anpassat för längre distanser i klassisk åkning som det är på OS.

Jag tycker det är märkligt att ingen i OS-truppen har åkte en 5-mil resp. 3-mil före OS.
Vet av egen erfarenhet att den sista timmen är ytterst avgörande i ett 5-milslopp.

Förstår att många här tror att vi har 4-5 damer som slår Jenny och Sandra på en klassisk 3-mil?
Förlåt att jag tvivlar.

nisse;
Om vi har långloppor har vi då också kortloppor?

Inlagd: 2009-12-26, 18:58
Skriven av: Kjell

Oskar Svärd tycker alltid att han borde vara uttagen. Men då håller det inte att komma till Bruks och kommma på 50;e plats nära 3minuter efter på 15km. Vad skall Abrahamsson då säga till dom andra 30 svenskar som var bättre?
Sandra var inte ens med och Jenny var 3minuter efter också.
Sedan så kräver Jocke och Ingesson resultat på internationella tuffa banor i hårt motstånd, och jag tvivlar på att långloppscupen fyller kraven.
Och dom senaste resultaten jag såg från långloppen var inte imponerande där Shevchenko slog alla våra tjejer med mellan 6-11minuter på 42km. Shevchenko som fick stryk av Kalla senast med 10sek på 15km klassisk.

Inlagd: 2009-12-26, 19:37
Skriven av: nisse

Ja det var Kristina Smigun-Vähi som langd.se glömt.
Som nisse skrev;
ingen jätteöverraskning att Smigun är bra.

Överraskningen var att langd.se inte hade henne med bland de 10 internationella plussen.

Att hon blir farlig på OS stämmer med övriga ”mammadopade”.
Se på Anna Carin O-Z åkstarkare än någonsin.

Inlagd: 2009-12-26, 20:10
Skriven av: Elin

Vill man till OS måste man prioritera rätt lopp åka skandinaviska cupen är ett bra sätt bättre än att åka långlopp.
Hoppas Sandra Jenny å alla andra lång åkare deltar i Åsarna.

Inlagd: 2009-12-27, 13:28
Skriven av: jossa

Kjell: Angående om man ska åka en 5 mil före OS så är det nog inte så viktigt ta Gunde Svan som exempel var inte ofta han åkte någon 5 mil före mästerskapen å de gick ju bra för han. finns även många andra som vunnit 5milen utan att att åkt en 5 mil före.

Inlagd: 2009-12-27, 13:43
Skriven av: jossa

Hur bra är Sandra H just nu? Långloppa men slog ändå Jacobsen på 5 km klassiskt i Åsenrennet (sen blev egentligen Maiken Caspersen Falla tvåa efter Sandra med sin tid på 18.37, se K 19/20). Länk till resultatlistan: http://www.langrenn.com/aasenrennet-2009.4668022-114053.html

Sen hoppas jag, liksom Jossa, att Hanssons, Svärd m.fl åker i Åsarna – även om det är ”bara” 10/15 km är det iaf klassiskt.

Inlagd: 2009-12-27, 15:40
Skriven av: Jörgen

Tror att långloppsåkarna prioriterar 5-milen i Tjeckien för Åsarna.
Intressant att se vilka från övriga länder som startar.

Jag trodde att det INTE var fri anmälan till skandinaviska cupen, undantaget om den går i egna landet. Fel?

Jag undrade förut om vi har 4-5 damer som slår Jenny och Sandra på en klassisk 3-mil? Väntar på förslag.

Om de ska åka en 3/5 mil före OS har ju med rutinen att göra.
Har de överhuvudtaget åkt distansen förut.

Inlagd: 2009-12-27, 16:16
Skriven av: Kjell

Jag undrar om Sandra verkligen vill åka i landslaget. Förra året åkte hon inte SM trots att det var 30klassisk. Hon var med i Aure och var ganska bra och då tänkte man att hon var på väg att satsa i år, men inte.

Inlagd: 2009-12-27, 16:21
Skriven av: nisse

Skulle vara intressant att se Sandra åka i Åsarna så man får se var hon stå.
tror att Sandra är bättre än Jenny.
Kjell: vem av dom OS aktuella skulle inte åkt en 3 eller 5 mil?

Inlagd: 2009-12-27, 16:38
Skriven av: jossa

Kjell: Kalla, Haag och Olsson. Att SOK sedan skulle ta med någon av Hansson bara för att bli 15:e plats (som bäst) i en distans tvivlar jag väldigt mycket på.

Inlagd: 2009-12-27, 16:45
Skriven av: Jonas

RESULTAT Tour de china
HERRAR 5,7 MASSTART/F: 1) Kjetil Hagtvedt Dammen, NOR, 13.42,8, 2) Anders Högberg, SWE, + 0,6, 3) Adam Johansson, SWE, + 0,7, 4) Björn Gund, SWE, + 0,8, 5) Jinle Tang, CHN, + 6,8, 6) Jingdong Li, CHN, + 7,4, 7) Peter Larsson, SWE, + 8,6, 8) David Frisk, SWE, + 14,4, 9) Gustav Hall, SWE, + 22,6, 10) Dalong Zhao, CHN, + 23,5… 13) Vincent Caccamo, SUI, + 28,9, 15) Lasse Mølgaard-Nielsen, DEN, + 31,6, 16) Remi Damevin, FRA, + 38,5, 21) Sindre Wiig Nordby, NOR, + 47,8, 25) Etienne Burel, FRA, +56,8, 26) Colin Barbe, FRA, + 1.16,2.

DAMER 3,8 KM MASSTART/F: 1) Hanna Seppas, SWE, 10.35,0, 2) Inger Liv Bjerkreim Nilsen, NOR, + 1,36, 3) Libo Wang, CHN, + 1,5, 4) Liping Guo, CHN, + 5,2, 5) Maria Rydqvist, SWE, + 6,5, 6) Therese Svensson, SWE, + 10,5, 7) Anna Simberg, SWE, + 14,5, 8) Mari Riseth Guin, NOR, + 16,9, 9) Yue Zhang, CHN, + 29,6, 10) Jiao Zhang, CHN, + 38,9… 13) Marlyse Breu, CHN, + 59,1, 15) Sofie Ekberg, SWE, + 1.05,1, 18) Cecilia Nilsson, SWE, + 1.27,5, 21) Morgane Du Bois-Dit-Bonclaude, SUI, + 1.40,0, 23) Emilia Eliasson, SWE, + 2.19,5. Lina Korsgren, SWE, startade ej.

Som ni ser så kom rydkivist bara femma så de som snackar att hon borde få chansen till os vet inte vad de snackar om.

Inlagd: 2009-12-28, 18:08
Skriven av: markus

Ja verkar inte alls vara Rydqvists säsong i år, hon låg mycket bättre till förra säsongen och har inte lyckats denna säsong. Helt klart borta från OS tyvärr. Lite oseriöst det de åkte, masstart 3,8 km? Räcker med en knuff eller ett fall så är man borta.

Inlagd: 2009-12-28, 23:12
Skriven av: Jörgen

Jag tror så kort masstart kan vara spännande! Ingen sällskapsresa utan full rökare från början till start!

Inlagd: 2009-12-29, 01:32
Skriven av: Oskar

Dubbla dubbelsegrar för svenskarna i sprinten i Tour de China:

Damer
1. Anna Simberg
2. Therese Svensson
5. Maria Rydqvist
6. Hanna Seppas
10. Sofie Ekberg

Herrar
1. Adam Johansson
2. Gustav Hall
4. Johan Edin
5. Anders Högberg
8. Peter Larsson

Inlagd: 2009-12-29, 12:29
Skriven av: swestam

Peter Larsson på 8:e plats är ju Peter Larsson som innan säsongen sa att han slutat !? Har helt missat att han är där och kör!

Inlagd: 2009-12-29, 12:59
Skriven av: Kattis

Simberg så bra sprinter? Det var mer än vad jag visste.

Inlagd: 2009-12-29, 16:03
Skriven av: Oskar

Rydqvist åker definitivt inte i OS, tyvärr. Placeringarna 5-5 i detta svaga sällskap är inga gångbara resultat. Segrarna Seppas resp Simberg är ett par snäpp under Sverigeeliten. Tydligt att det inte är Rydqvists säsong denna vinter.

Om Anders från idag (sen är jag inte så säker på att krönikören får rätt dvs att han står på startlinjen i Vancouver, säsongen hittills har varit allt annat än optimal men hoppas att jag har fel):
http://www.expressen.se/Sport/Vintersport/1.1829881/pettersson-han-blev-tvaa-men-vann-anda

Inlagd: 2009-12-30, 16:30
Skriven av: Jörgen

Enligt vad Rydqvist skriver på sin blogg så fälldes hon av några kinesiskor i starten av masstartsloppet och kom iväg sist av alla. Sedan fick hon jaga ikapp täten och tröttnade lite på slutet och slutade femma.

Inlagd: 2009-12-30, 19:13
Skriven av: swestam

1): Är Sandra & Jenny Hansson systrar? (+ev Anna Haag, -fd Hansson)?

2)Varför ser man aldrig Peter Larsson i världscupens sprintlopp nuförtiden?

Inlagd: 2010-02-22, 08:04
Skriven av: matte

Skriv en kommentar!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values