19 februari 2020, av Jörgen

Ski Tour etapp 4

SKi Tour 2020 fortsätter under torsdagen med den omtalade etapp 4 som körs i form av masstart från svenska Storlien till norska Meråker. En sträcka på hela 38 km från en ort till en annan och över nationsgränsen. Tiderna är som följer:

10.45 – 38 km fristil masstart damer
13.30 – 38 km fristil masstart herrar

EDIT: distansen har ändrats till 34 km och körs enbart i norska Meråker på grund av väderförhållandena i fjällen.

Startlista damer:
http://medias4.fis-ski.com/pdf/2020/CC/2427/2020CC2427SL.pdf

Startlista herrar:
http://medias3.fis-ski.com/pdf/2020/CC/2428/2020CC2428SL.pdf

131 kommentarer till ”Ski Tour etapp 4”

Inlägg skapat nu här på Skidpepp för etapp 4. Vad tror/tycker vi om denna unika etapp i touren? Johaug kommer att fortsätta dryga ut försprånget i totalen eller kommer Ebba att kunna utmana? Även Weng som har sett stark ut nu under touren kan kanske utmana?

Inlagd: 2020-02-19, 10:15
Skriven av: Jörgen

Håller tummarna för att den går att genomföra till att börja med. Väderprognosen försämrad jämfört med igår sett till vindstyrkan. Lär väl komma en uppdatering från organisationen under dagen kan man tänka…för övrigt intressant att Ebba alltså väljer att köra U 23-VM, som det spekulerats kring.

Inlagd: 2020-02-19, 10:20
Skriven av: Freddy

Lägger in de uttagna till JVM/U23-VM här i aktuell tråd på Skidpepp (skapar separat tråd för mästerskapen senare). Det blir många medaljer på damsidan i U23-VM med tanke på de som Sverige skickar!

Längdlandslaget till JVM

Damer
Hanna Abrahamsson, Eksjö SOK
Tilde Bångman, Offerdals IF
Tove Ericson, Stockviks IF
Moa Hansson, Landsbro IF SK
Louise Lindström, Högbo GIF
Märta Rosenberg, Duveds IF

Herrar
Edvin Anger, IFK Hedemora SK
Emil Danielsson, Högbo GIF
Johan Ekberg, Nacka Värmdö SK
George Ersson, IF Strategen
Truls Gisselman, Rehns BK
William Poromaa, Åsarna IK

Längdlandslaget till U23-VM

Damer
Ebba Andersson, Sollefteå Skidor IF
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Lundgren, IFK Umeå
Moa Olsson, Falun-Borlänge Sk
Emma Ribom, Piteå Elit

Herrar
Gustav Aflodal, Offerdals IF
Fredrik Andersson, Sollefteå Skidor IF
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Hugo Jacobsson, Falun-Borlänge SK
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK

Inlagd: 2020-02-19, 10:25
Skriven av: Jörgen

Det ska bli 15-16 sekundmeter i Storlien i morgon. Blir det så kan det helt klart bli svårt att genomföra en tävling.

Inlagd: 2020-02-19, 10:27
Skriven av: Per

Reglerna för Ski tour 2020 anger följande.

”In case of extreme weather conditions the stage can be replaced by a 15km Mass Start F
competition in Meraker (same distance for both women and men).”

Om fjälloppet blir inställt ersätts det alltså av 15 km fristil med masstart i Meråker. Tiden för ersättningsloppet framgår dock inte.

Inlagd: 2020-02-19, 10:37
Skriven av: Musgrave

Det blåser stiv kuling med snø i kastene over fjellet i morgen, så denne konkurransen blir garantert flyttet.

Inlagd: 2020-02-19, 11:03
Skriven av: Neithiri

Verkar utifrån en intervju med Ebba att hon ska köra båda loppen på u-23-vm. Gissningsvis åker hon därför inte i Kollen som går två dagar senare…? Jag är generellt inte jätteintresserad av u-23-vm, men på sikt är detta ändå kanske mer givande för Ebbas utveckling än ännu en vc-tävling.

Inlagd: 2020-02-19, 11:09
Skriven av: Manne

Ja, Ebba verkade inte helt på topp i går i Åre. Kan vara bra för henne att komma ifrån VC miljön ett tag och träffa och tävla mot andra som kommer enbart från hennes egen åldersgrupp. Hon är ju trots allt bara 22 och har en lång skidkarriär framför sig.

Inlagd: 2020-02-19, 11:23
Skriven av: Ulf

Utrolig at en så god langrennsløper som Ebba finner motivasjon i å stjele drops fra ”små barn”.

Inlagd: 2020-02-19, 11:30
Skriven av: Neithiri

Neithiri: Åker Fossesholm i Holmenkollen istället för att ”stjele drops fra små barn” i JVM?

Inlagd: 2020-02-19, 11:38
Skriven av: Jörgen

Helt menlöst för Ebba att köra U23. Kan inte fatta varför hon (och Lundgren och Ribom) ska köra denna betydelselösa tävling. Kollen är ju mycket mer intressant! Angående Ebbas insats igår känns det som att hon stressade väldigt mycket och inte fick ordning på sin åkning.

Inlagd: 2020-02-19, 11:41
Skriven av: Tomas

Jörgen: Jeg syns JVM kan forsvares mer enn å gå U23-VM, selv om jeg skulle sett at enkelte løpere der også prioriterte annerledes. Sånn Ebba holder på kan sammenlignes med at Bolsjunov og Klæbo også skulle prioritert U23-VM, noe som selvsagt er totalt utenkelig for dem.

Inlagd: 2020-02-19, 11:43
Skriven av: Neithiri

Många andra har åkt U 23 bla Nepryaeva och Östberg.
Gissar Ebba tycker det är roligt att åka och umgås med sina kompisar från juniortiden . Kollen får hon chans att åka många gånger. Dessutom kan hon inte vinna och det tror jag väger tungt.

Inlagd: 2020-02-19, 11:51
Skriven av: gka

Neithiri: Egentligen samma sak och frågeställning – om en ung åkare hävdar sig väl i världscupen mot de allra bästa i världen – ska då denne skippa att åka mot sina jämnåriga i JVM och U23-VM för att istället åka mot de allra bästa i världscupen?

Fossesholm åkte mycket bra i Falun – femma i masstarten (bravo!). Säger man att Ebba är för bra för U23-VM och borde åka i Holmenkollen gäller samma sak egentligen för Fossesholm. Finns något större för en ung norska än att åka i klassiska Holmenkollen?

Jag tror att för Ebbas del handlar det om att hon vill ha lite medaljer samt roligt för henne ta ett litet break (inte haft det rätta flytet med sig på sistone) och åka mot jämnåriga som hon känner väl sedan juniortiden.

Inlagd: 2020-02-19, 11:57
Skriven av: Jörgen

Neithiri… Jämförelsen med Bollen och Kläbo haltar en hel del. Ebba har aldrig vunnit en vc-tävling medans Kläbo och Bollen tillsammans vunnit typ 75%av årets tävlingar. Dessutom slåss dessa om seger i olika cuper, vilket Ebba är chanslös till. Jag är övertygad om att Ebba skulle prioriterat vc om hon varit i samma situation. Jag tror det ökar hennes chanser att vinna i framtiden att åka u23vm nu. Få stryk av Johaug kommer hon få fler chanser till
😉

Inlagd: 2020-02-19, 12:12
Skriven av: Manne

Medaljer har vel vært historisk sett, og er vel forsatt det viktigste for det svenske landslaget, og likedan for løperne. Tradisjonen bør vel holdes ved like .. ;-)

Inlagd: 2020-02-19, 12:27
Skriven av: pelle

Är ju mer regel än undantag att de bästa inte ställer upp i U23-VM, men i år blir det åtminstone de tre av de fyra allra bästa som åker, vilket ju åtminstone är lite positivt.

På pappret så ska ju distansloppen i U23-vm på damsidan stå mellan Ebba, Moa och Emma, där Ebba i normal form ska krossa. Utmanare, beroende på om de åker, ska väl vara Durkina, Janatova, Kern, och några halvdana norskor.

Kan ju vara bra med ett annat perspektiv jämfört med denna struntvecka att framtiden fortsatt är helt och hållet blågul (nästan)

Inlagd: 2020-02-19, 12:27
Skriven av: Emil

De bästa argumenten gick onekligen segrande ur meningsutbytet ovan. Lite som att stjäla tillväxthormon från småbarn.

Tilläggas kan att Ebbas oflax i olika världsmästerskap redan fyllt kvoten för en hel karriär. Om hon vill ge sig själv en ny chans att lyckas, så må hon väl få bestämma det själv?

Inlagd: 2020-02-19, 12:40
Skriven av: Slakmota

Ebba själv om beslutet att köra U23-VM: Nu vill jag ta chansen (AB-länk)

Inlagd: 2020-02-19, 12:45
Skriven av: Jörgen

Angående det förväntade vädret under denna etapp (Expressenlänk):

Väderprognosen inför långloppet mellan Storlien och Meråker har förvärrats och nu väntas det vindar upp till 17 meter per sekund och snöfall. Arrangören utgår dock för att loppet ska genomföras som planerat.

– Det är inte barn som ska ut och åka, säger tävlingschefen Tor-Arne Hetland.

Inlagd: 2020-02-19, 13:02
Skriven av: Jörgen

Rena skidpropagandan!

Inlagd: 2020-02-19, 13:49
Skriven av: Slakmota

Spårpatrull & Eftersök kommer troligen att ersätta skiathlon i mästerskapsprogrammet.

Inlagd: 2020-02-19, 13:59
Skriven av: Slakmota

Hmm, man kanske borde fästa sändare på åkarna så man kan följa deras framfart som i en tv-sändning av orientering.

Inlagd: 2020-02-19, 14:01
Skriven av: Musgrave

Morgondagens etapp ställs (som väntat) in.

Inlagd: 2020-02-19, 14:13
Skriven av: Per

Vilket är viktigare ett vc-lopp i Holmenkollen eller U-23 VM i Tyskland? Viktigare för vem?
För sportens framtid så kan det vara viktigt att dom bästa kör i Tyskland.

Etapp 3 var en plojtävling. Inte värdigt att ingå i en seriös tour. Knepet som hindrade klättrarna från att vinna i herrklassen visade sig vara att åka i bredd och blockera vägen. Så löjligt.

Inlagd: 2020-02-19, 14:14
Skriven av: H. G. Wells

Nu ändrades det plötsligt till att loppet ska köras men med start och mål i Meråker.

Inlagd: 2020-02-19, 14:15
Skriven av: Per

Var väl reservplanen från början med ett lopp baserat i Meråker. Så förbaskat trist och typiskt, hade sett fram orimligt mycket mot fjälletappen! Dock verkar det som att arrangörerna kanske filar på en lösning så att det i alla fall blir lite av ett långlopp (?) Hur de ska hinna med det.

Inlagd: 2020-02-19, 14:20
Skriven av: Freddy

Norge och Sverige borde arrangera bättre. Att det ofta blåser hårt på fjället är ju inte ovanligt.

Murphys lag.
Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Naturen står alltid på det glömda misstagets sida.

Inlagd: 2020-02-19, 14:32
Skriven av: H. G. Wells

Hva har gått galt med arrangementet så langt i Touren? Alle de 3 løpene har gått knirkefritt, sett bort i fra att Johaug måtte brøyte løypetraseen selv under jaktstarten ….
Kan det være så enkel forklaring på misnøyen, at resultatene til de svenske løperne ikke står i stil til forventningene, som var – før – årets viktigste Tour startet, etter Tds selvsagt?

Inlagd: 2020-02-19, 14:54
Skriven av: pelle

H. G. Wells: vilken klättrare hade slagit Kläbo?

Inlagd: 2020-02-19, 14:55
Skriven av: jossa

Blir det en tur på 28 km i solsken och lä väster om gränsen i morgon?

Eller lägger man till några straffrundor på utvägen från Meråker till Fjergens sydspets månne?

Inlagd: 2020-02-19, 15:04
Skriven av: Slakmota

Pelle: Ta bort skygglapparna och fråga Niskanen, Stadlober eller any given skidlöpare från ett land som inte heter Sverige eller Norge.

Inlagd: 2020-02-19, 15:17
Skriven av: Freddy

Det blir väl ca 3 mil man kör ändå och inte 15 km.

Inlagd: 2020-02-19, 16:12
Skriven av: Kallner

33 KM!!!!!!!!!!!!!

Inlagd: 2020-02-19, 16:32
Skriven av: pelle

Känns som att Åre (i synnerhet) och Ski Tour-organisationen har lite att jobba på om det ska bli tal om en uppföljare till detta. Mycket anmärkningsvärt är det. Som de säger, hur många hotell finns det inte i Åre? Ändå måste flertalet aktiva bo i Vålådalen, flera mil därifrån.

Inlagd: 2020-02-19, 16:39
Skriven av: Freddy

Snorren från Island fick vänta 3 timmar innan han fick rum. Gick i taket!

Inlagd: 2020-02-19, 16:40
Skriven av: pelle

pelle:

Skulle reservbanan gått 3 varv x 5 km i Grova?

Och är det i så fall ett varv på den löpan man lagt till i inledningen, följt av 14 km i fel åkriktning på den ordinarie banan, varpå man gör ett lappkast vid ordinarie vätskestationen i vid Fjergen?

Inlagd: 2020-02-19, 16:48
Skriven av: Slakmota

Finväder vid vändpunkten idag.
I morgon blir det mindre kul.
https://www.facebook.com/kopperaidrettslag/videos/3077395935627924/

Inlagd: 2020-02-19, 17:22
Skriven av: Slakmota

FIS tycks ha mycket att jobba med, kommunikationen med och kontrollen över de olika arrangörerna tycks ha brustit. I Östersund och speciellt i Åre. Jag hoppas att Åre inte får någon mer längdtävling öht då det är en olämplig plats att köra på. Det enda som är bra där är hotellen men de får tydligen inte alla nationer utnyttja ändå :-(
Klimatet och de stora nationernas dominans kan inte FIS göra så mycket åt men då borde de se till att alla nationer får så lika förutsättningar som möjligt i övrigt. Längdsporten har verkligen problem.

Inlagd: 2020-02-19, 17:30
Skriven av: Tobbe H

på den positiva sidan så verkar det ju i alla fall bli 33 km, som också bör bli något hårdare än de planerade 38 som var mer nerför än uppför. Otroligt skönt att det inte blir ännu ett 15 km-lopp runt en slinga. Tjoho!!

Inlagd: 2020-02-19, 18:10
Skriven av: Emil

Manne: Vi snakker om løpere som kanskje er topp3 i verden på distanse her, det er jo en vits at en slik kapasitet skal kaste bort talent og tid på U23-VM, hvorfor i alle dager gidder Ebba det? ”Mysa med kompisar”? Er hun 12 år? Hun vinner gull i U23-VM 1000 av 1000 ganger.

Og så jubler dere her på bloggen, Aftonbladet og Expressen slår til med store overskrifter ”GULD EXTRA!”, det er bare så utrolig patetisk.

Inlagd: 2020-02-19, 19:52
Skriven av: Neithiri

https://www.nettavisen.no/nyheter/erik-%2832%29-fikk-plutselig-uventet-selskap-i-skiloypen/3423925586.html

Her er det en ”svenske” som viser både fart og kapasitet, som dessverre var mangelvare i den svenske leiren under går-dagens sprint i Åre .. ;)

Inlagd: 2020-02-19, 20:54
Skriven av: pelle

Härliga kommentarer av vår norska vänner. Själv fick avboka Oslo-resan men jag kommer tillbaka med nytt mod till nästa år.

Inlagd: 2020-02-19, 22:26
Skriven av: gka

@gka, boka om, Frida kommer väl köra Kollen om allt går som det ska?

Inlagd: 2020-02-19, 22:40
Skriven av: Erik

gka .. Så jævla synd. Du får bestille overnatting neste år på Radisson Blu Plaza, der bor gutta fra Trøndelag under ”Holmenkollen-helgen” hvert år, så møtes vi der. Vi mangler bare en brukbar ”vokalist”.. ;)

Inlagd: 2020-02-19, 22:44
Skriven av: pelle

Neithiri ungefär som att jubla över Johaugs segrar då.. Större chans att någon tjej slår Andersson i masstarten på U23-VM än att någon lyckas slå Johaug imorgon o resterande distanslopp i år..

Inlagd: 2020-02-19, 23:51
Skriven av: JohanA

Ja, det verkar vara mycket känsligt för våra norska vänner att Ebba skippar ännu en småtrist plats 2-4 efter Johaug i världscupen för att istället konkurrera om guldmedaljer bland jämnåriga i U23-VM.

Inlagd: 2020-02-20, 00:53
Skriven av: Jörgen

Pelle, Logerade på Blue Plaza under skidskytte vm, tar sikte på nästa år.
Erik, Min kompis bangade ur denna gång .

Inlagd: 2020-02-20, 01:34
Skriven av: gka

Jörgen
Ja precis.
Men det kanske ramlar ner något mynt någon gång hos våra norska vänner när den kanske bästa åkaren utanför Norge inte tycker att det är värt att åka till kollen. Hon hade säkert åkt dit om hon trott att hon haft någon chans att vinna.
Men norrmännen här på skidpepp kanske inser någon gång att det inte är bra för sporten om samma åkare vinner i alla lopp och om man talar om kollen med minuter.
Hård är säkert den den enda tv-kommentatorn utanför Norge som fortfarande jublar åt Johaug-segrar.De flesta andra inklusive vissa norska journalister inser att det är förödande för intresset och sporten.

Inlagd: 2020-02-20, 07:00
Skriven av: karlP

Finns visserligen många hotell i Åre men mitt i en sportlovsvecka är det inte gott om lediga rum.

Trist att de ställer in, men verkar bli nästan rätt länge i alla fall.

Angående Ebba skulle jag gissa på att det ligger politik bakom, fis vill få upp intressent och behöver några bra åkare där. Vinterstudiefansen vet knappt om att loppen finns, efter guld och rubriker av Ebba kommer de veta.

Inlagd: 2020-02-20, 07:29
Skriven av: Thorrez

JohanA/Jörgen/KarlP: Så det er fordi Ebba er redd for å bli slått at hun ikke stiller opp i Kollen? Tror det må være noe av det feigeste jeg har hørt innenfor toppidrett. Som at tennisspillere nekter å stille opp på Roland-Garros i French Open fordi de er redde for å tape for Nadal. Faen som jeg savner Charlotte Kalla tilbake i god gammel form, hun er i alle fall ikke feig.

Inlagd: 2020-02-20, 07:52
Skriven av: Neithiri

Kalla är för gammal för att åka U23 VM…,förstår inte upprördheten över att hoppa över en världscuptävling för att prioritera ett mästerskap. Det mest spektakulära och mest publikdragande wc tour de ski hoppas regelbundet av många trots att de förmodligen hade tagit guld i mästerskapet ändå och då även sabbar sina chanser i den totala världscupen, läs t ex Martin Björgen.

Inlagd: 2020-02-20, 09:28
Skriven av: Tomas

Damloppet idag i Meråker – nummerlapp 1-4 är enligt ställningen i touren men sedan stämmer det inte, exempelvis Ebba är femma men har nummerlapp 6?Laurent är mer än fem minuter efter men har nr 14. Vad går de efter när de delar ut nummerlappar?

Har lagt in länkar till startlistorna i inlägget ovan.

Inlagd: 2020-02-20, 10:39
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Är en blandning mellan totalen och den här poängcupen.

Inlagd: 2020-02-20, 10:41
Skriven av: Markus

Fasen om det skulle bli en ny fjärdeplats idag för Ebba. Känns tyvärr inte helt far-fetched som loppet utvecklar sig nu…

Inlagd: 2020-02-20, 11:27
Skriven av: Freddy

Tyvärr ser det ut att bli en ny trist fjärdeplats för Ebba. Inga bilder i TV-produktionen på de bakom täten. Kalla ligger nia och Ribom tolva. Jonna och Svahn faller i fältet på denna etapp men det är som det ska vara, de sparar på krafterna till sprinten i Trondheim, finns ingen poäng i att slösa på krafterna här. Ebba ser nog fram emot U23-VM redan nu :)

Inlagd: 2020-02-20, 12:14
Skriven av: Jörgen

Ribom åtta – bra gjort! Kalla 16:e vilket är i linje med hennes säsong dvs strax utanför topp 10.

Inlagd: 2020-02-20, 12:33
Skriven av: Jörgen

Känslan var att Ebba var på gång mot storformen i Falun när hon var tvåa, men att det stagnerat / gått tillbaka lite sen dess. Och det är def. inte den formen som hon hade under delar av fjolårssäsongen. På pappret ska ju den här touren passa henne riktigt bra. Sen är det ju såklart så att norskorna har en helt annan kollektiv nivå i år. Ny röd trippel idag – börjar likna de där säsongerna före Johaugs avstängning / när Björgen var som bäst…

Inlagd: 2020-02-20, 12:41
Skriven av: Freddy

Mitt inntrykk er at svenske løpere sliter med å motivere seg når det ikke er mesterskap. Ikke sikkert det er riktig men har inntrykk av at de er i dårligere form de årene.

Inlagd: 2020-02-20, 12:43
Skriven av: Tor

Ebba bortvallad igen. Måste vara bittert att se norskorna bara glida ifrån.

Inlagd: 2020-02-20, 12:49
Skriven av: Gka

Byt ut vallateamet NU! Och vilken dålig TV-produktion. Bara bilder från helikoptern flera mil ifrån. Uselt!

Inlagd: 2020-02-20, 12:52
Skriven av: pelle

För övrigt, vilket bottennapp av Krista Pärmäkoski idag. Hon har verkligen inte stått att känna igen den här säsongen, efter Ruka i a f. Och Finland har stora problem som lag, helt klart.

Inlagd: 2020-02-20, 12:52
Skriven av: Freddy

Pelle: Ett medvetet val av arrangörerna med färre / inga skotrar för att skona miljön i fjällområdena. Bra tänkt, säger jag.

Inlagd: 2020-02-20, 12:53
Skriven av: Freddy

Tråkigaste skidloppet jag sett men det var fina naturbilder. Finska vallateamet har också haft stora problem denna säsong enligt inhemsk media. Norska vallateamet är fantastiskt men även det ryska har varit duktiga i vinter.

Inlagd: 2020-02-20, 12:56
Skriven av: Lennart

Ingen skoter för att skona miljön…, pistmaskinen enbart lär vara mycket värre, fixa drönare som följer då! Snacka om att svälja kameler och sila mygg!

Inlagd: 2020-02-20, 13:01
Skriven av: Tomas

LÖJLIGT att detta inte var en intervallstartsetapp.

Inlagd: 2020-02-20, 13:01
Skriven av: SKitOlle

Bra för miljön, men värdelöst för tv-tittarna. Man fick nästan ingen koll på åkarna bakom täten. Jag värdesätter miljötänket högt, men den här produktionen var värdelös, precis som mycket annat under touren.

Inlagd: 2020-02-20, 13:06
Skriven av: pelle

Snyggt av Östberg att kunna åka så snabbt mot slutet, roligt att även den formen av skidåkning med mycket utförsåkning och plattåkning får komma med i världscupen. Ebba lite sämre glid men verkade vara trött också.

De flesta nationer sliter ju i år förutom Norge som tvärtom fått tillbaka Östberg, Weng och ett lyft på Tiril, plus Fossesholm. Ryssland är ju långt borta när inte Nepryaeva är med, visst, några föräldralediga tjejer, men sådana som Nechaevskaya & Zhambalova var ju stora talanger. Finland har väldigt svårt att få upp någon bakom Pärmäkoski som i sig inte har någon vidare säsong. Amerikanskorna håller väl stilen hyfsat även om Diggins inte alls varit i topp i år.

Emma Ribom har verkligen tagit steg även om man inte ska dra för stora växlar med en del toppåkare borta, men det var ytterligare en svensk talang som man inte hade räknat med.

Inlagd: 2020-02-20, 13:07
Skriven av: Anders

Johaug hadde startfeltets dårligste ski i dag, men hun vinner allikevel. Og Østberg hadde tilsvarende de beste, tok inn 40 sek. fra toppen og ned.

Inlagd: 2020-02-20, 13:09
Skriven av: pelle

Ebba var inte ett dugg trött och hade inga problem att följa enligt henne själv i svt. Har man däremot ett vallateam med lallare så går det ju inte att tävla på samma villkor.Värdelöst glid jämförelsevis med norskorna. Byt ut NU!

Inlagd: 2020-02-20, 13:11
Skriven av: pelle

Johaug kan vi räkna bort. Aldrig sjuk och gör aldrig dåliga lopp. Riktigt skumt! Finns ingen annan idrottsman/kvinna som alltid presterar bra och aldrig är sjuk. Nåt fuffens är det.

Inlagd: 2020-02-20, 13:14
Skriven av: pelle

trist att Ebba inte har 100 material idag väldigt imponerade åkt av Ribom idag Östberg så nära Johaug åker hon inte ofta smart på längre lopp att hon brukar avsluta väldigt bra

Inlagd: 2020-02-20, 13:15
Skriven av: jossa

Apropå Diggins – tänk alltså att hon gick ifrån Weng u p p f ö r i Lillehammar-skiathlonen (var det väl?) i början av säsongen. Känns onekligen en bit bort nu.

Inlagd: 2020-02-20, 13:15
Skriven av: Freddy

Varför åkte en del åkare med vätskebälte idag? Drack dem ens ur dem?

Märkligt att inte världscupen har mer rejs i den här typen av miljö. Eller typ bruksvallarna.

Inlagd: 2020-02-20, 13:16
Skriven av: SkitOlle

Det är inte så att svenska vallateamet redan fasat ut fluorvallan och därför inte hänger med vad avser glidet? Sverige som land försöker ju alltid gå i bräschen!

Inlagd: 2020-02-20, 13:16
Skriven av: Håkan

Vem vallar Johaugs skidor resp vem vallar Ebbas skidor? Östberg har ju Perry men borde inte Therese ha en minst lika bra vallare??

Inlagd: 2020-02-20, 13:25
Skriven av: Ölandsfåk

Det går inte att fortsätta såhär.

”vallningen är en del av skidåkningen brukade man säga”. Nu är det ju ingen elitåkare som vallat sina skidor sedan 1980-talet.

Norge har bäst skidor. Sverige, Finland, Ryssland, USA har varit näst näst de sista åren. De andra nationerna ligger ytterligare ett hack ner.

Det finns bara en lösning på detta och det är att ett team vallar skidorna till samtliga deltagare. Det vill självklart inte bli helt lika för man har olika skidor, men det vill bli betydligt jämnare. Skillnaden mellan nationer vill också mer eller mindre försvinna vilket är det viktigaste.

Om man gör på detta sättet sparas det också stora resurser som läggas på annat.

Om inget görs kommer längdskidsporten kommer att bli en sport för Norge, Ryssland och ha med Finland och Sverige som b-nationer sedan kommer det bli några c-nationer som ibland får till någon framskjuten placering.

Inte ens norrmän tycker snart att detta är intressant att se på TV. De flesta som på detta just nu är personer över 70 år som bor i Norge och Sverige.

Jag har alltid upplevt Hetland som en person som inte är helt ärlig. Nu är det hans fru som är ansvarig för denna tour.

Inlagd: 2020-02-20, 13:28
Skriven av: Alexander

analys svenskorna från 20 km till mål jämfört med Johaug så klart fel på några sekunder kan det nog vara.. det som sticker ut är väl att Ribom gör det bra och att dom andra åker relativt jämt Ebba så klart i tuffaste läget helt själv.. svenska skidorna var nog inte som Norges men nog i klass med dom andra nationerna

Ribom +44
Ebba 1.30
Sömskar +1.41
Jonna +1.43
Kalla +1.44

Inlagd: 2020-02-20, 13:31
Skriven av: jossa

Det jag ville säga om fru Hetland är ju att det är skandal hur vissa åkare får bo på den ort i Sverige med flest hotellrum per invånare. Det finns dessutom massvis med bra lägenheter som går att hyra.

Sedan måste åkare från mindre länder kliva upp vid 6 tiden om de vill hinna äta frukost för att hinna med tåget.

Sedan de dåliga förutsättningarna för vallning.

I övrigt borde juryn gett Bolshonov en friplats i finalen på sprinten.

Jag har sagt det förr och säger det igen. Att man tagit VM-medalj i skidor innebär inte att man är en bra ledare, duktig organisatör mm.

Inlagd: 2020-02-20, 13:33
Skriven av: Alexander

Ölandsfåk: nog har Östberg och Johaug till gång till samma valla och struktur det som kan skilja där är skidparet man valt och sedan är Östberg mycket bättre på den typen av skidåkning som var på slutet

Inlagd: 2020-02-20, 13:35
Skriven av: jossa

Burman var ju glad….

Inlagd: 2020-02-20, 15:03
Skriven av: Markus

Markus: Vad sa han?

Inlagd: 2020-02-20, 15:07
Skriven av: Per

Han förstod inte hur det kunde vara så dåligt med skidor. Och såg ut som han skulle gå och puckla på vallateamet efter intervjun.

Inlagd: 2020-02-20, 15:10
Skriven av: Markus

Fantastiskt lopp även om det inte var någon bra svenskdag (Niemi borde avgå självmant som vallachef när säsongen är slut…). Produktionen i damernas lopp dock under all kritik, jag vill veta hur det går även för de på 5-10:e plats. Fler långa lopp hoppas jag på, särskilt för damerna (!), och fler lopp i vackra miljöer. Herrarna får ju trots allt ofta köra 30 km genom skiathlonen, men damerna får ju väldigt sällan köra något längre i världscupen. Om det nu nödvändigtvis måste vara kortare lopp för damerna kan väl FIS snegla på skidskyttets modell, där damerna kör 75-80% av längden för herrarna.

Inlagd: 2020-02-20, 15:12
Skriven av: Hermitage

Ok, nej han tappar ju jättemycket just utför de sista kilometrarna när han normalt är som starkast (på t.ex. femmilen på VM och tremilen på VM). Men det kommer nog inte vända den här säsongen. Det är nog den krassa verkligheten. Sverige har ett jobb att göra när det gäller glid. Kompetensen är lägre än hos åtminstone Norge och ett par lag till numera.

Inlagd: 2020-02-20, 15:14
Skriven av: Per

Jag hann se lite på slutet av herrloppet och håller med Hermitage. Det är ett härligt lopp i klass med Toblach-Cortina (obegripligt att de la ner den etappen i touren). Omgivningen gör mycket för TV-upplevelsen tycker jag.

Inlagd: 2020-02-20, 15:15
Skriven av: Per

3 st peddade norskor igen på de tre pallplatserna , tycker synd om de lag som är rena faktiskt som sverige som dessutom
återigen blev rejält bortvallade igen av ”vallaproffsen”
vi dras med. Vill man inte ha sin skidkarriär förstörd
så bör man valla själv eller ev någon från sin klubb som gör det-tankar om att det ev även kan vara medveten bortvallning finns också.
”Efter loppet berättar Ebba att skidorna inte höll samma mått som konkurrenternas.

– Jag kan vara ärlig och säga vad jag tycker, och jag tycker inte det är jättekul att stå här och känna sig missnöjd med det jag haft under tävlingen.
även Ribom vittnade om dåligt material.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/ebbas-forklaring-efter-expertens-forvaning/
Lass Anrell fd expressen förutspådde för några år sedan att norges dominans kan bli slutet för sporten då intresset avtar
Tyskland och Polen hoppade av denna tour

Inlagd: 2020-02-20, 15:19
Skriven av: skion

Cortina-Toblach var en underbar tillställning när det begav sig. Sett till snömängden i italienska Alperna under rätt många vintrar nu, vid tidpunkten för Tds i alla fall tror jag dock att det hade varit minst sagt svårt att genomföra loppet som förut. Men fanns säkert fler förklaringar till att man övergav det konceptet från början.

Inlagd: 2020-02-20, 15:27
Skriven av: Freddy

bs att man för miljöns skull valde bevaka med helicopter
är märklig då den troligen är mer miljöovänligare än 2 st scooters med filmteam – tänk om tänk rätt

Inlagd: 2020-02-20, 15:47
Skriven av: skion

3dje gullet til sympatiske frk. Røyseland .. Grattis ;)

Inlagd: 2020-02-20, 15:53
Skriven av: pelle

Jag såg intervjun med Burman nu. Jag har nog aldrig sett honom så lack i en intervju.

Inlagd: 2020-02-20, 16:01
Skriven av: Per

En av anledningarna till att Ebba Andersson åker U23-VM är nog att då slipper hon de svenska landslagsvallarna. Hur som helst så verkar hon jäkligt less på dem nu.
Medan de svenska åkarna själva blir mer och mer tydliga med vad de tycker om materialet så har Mattias Fredriksson samtidigt stått som en mes och så mycket som möjligt försökt undvika att tala klartext om problemen. Efter damloppet fick Hermundstad stå och dra orden ur honom. Det är illa när åkarna själva är mer rättframma än en s k expertkommentator.
Att misslyckas med klassiska skidor är en sak men att dessutom misslyckas med fristilsskidor då är det riktigt illa.

Inlagd: 2020-02-20, 16:02
Skriven av: Tobbe H

pelle< bara norrmän gillar norrmän tyvärr

Inlagd: 2020-02-20, 16:11
Skriven av: skion

Pelle: Detta är en längdsida, vill du skriva om skidskytte får du göra det någon annanstans.

Inlagd: 2020-02-20, 16:11
Skriven av: Jörgen

Blir fruktansvärt irriterad på Niemi, ”Norskorna hade lite bättre idag…”

Lite bättre? Vet inte om jag håller med om den analysen av glidet. Han verkar mest bara vara dryg och inte bry sig överhuvudtaget när han intervjuas.

Inlagd: 2020-02-20, 16:23
Skriven av: Hermitage

Det ska fan vara sprintåkare på damsidan och behöva åka sådana här etapplopp.
Sundling-Lampic 6 min efter i mål
Fähndrich 7 min
Svahn-Graaff-Falla-Laurent-Caldwell 10 min.
Alla dessa syntes knappt i bild under hela loppet.
Skulle tippa att de fem sistnämnda hade tid till att snacka en del sinsemellan under färden.

Inlagd: 2020-02-20, 16:27
Skriven av: Tobbe H

”Norskorna hade lite bättre idag” Idag?

Inlagd: 2020-02-20, 16:32
Skriven av: Tobbe H

Reporter: Vad kan du säga till Ebba när hon är besviken då hon inte har materialet för att kunna tampas om pallen. Niemi: Naäää hon är besviken eftersom hon bara blev fyra
Reporter: Vad kan ni göra för att få vallateamet att lyckas med materialet Niemi: Naäää andra var nöjda och vi har också haft bäst skidor
Vilken träbock Niemi är, förstår att de aktiva ville ha bort honom

Inlagd: 2020-02-20, 16:33
Skriven av: Lennart

Varför börjar alla utom Kalla i det svenska lägret alla svar med ett Nää?

Inlagd: 2020-02-20, 16:45
Skriven av: Tobbe H

Jörgen… Unnskyld, skal ikke gjentas
. Men att en sjalu liten dritt .. poster ”3 st peddade norskor” i nesten hver kommentar. Det er OK?

Inlagd: 2020-02-20, 16:51
Skriven av: pelle

Någon som vet vad som hände med Pärmäkoski idag? Och hade finnarna lika dåliga skidor som vi idag?

Inlagd: 2020-02-20, 16:52
Skriven av: swestam

Hur länge skall den jäveln (Niemi) få vara kvar och skämma ut Sverige? Gång på gång sker det nu. Väldigt skönt att Ebba är ärlig och säger vad hon tycker, har aldrig sett henne så sur någon gång. Trodde inte hon kunde få svarta ögon…

12 av 12 pallplatser till norska damerna i Skittour. Det är ju fantastiskt kul för andra nationer att se på.

Hade så gärna velat glädjas över Bolsjonovs kross idag, men tyvärr går det inte att glädjas över ryssar längre. Man har blivit sviken så många gånger att man gett upp.

Inlagd: 2020-02-20, 16:58
Skriven av: Den tillbakastående

swestam: vättskebrist närigsbrist var det för henne vad jag fått fram.

– Det gick så fort under loppet att det var svårt att hinna dricka. Jag minns inget efter att jag föll ihop, jag förstår att andra blev oroliga,

Känns dom Finland också hade dåliga skidor

Inlagd: 2020-02-20, 16:59
Skriven av: jossa

jossa: Iivo var väl inte särskilt glad när han kom i mål och han tappade väl också mycket under andra halvan av loppet.

Inlagd: 2020-02-20, 17:02
Skriven av: swestam

Flera av åkarna, inklusive Pärmekoski fick uppenbarligen inte slangen till vätskebältet att fungera, de är nog bara inte vana att använda den.

Inlagd: 2020-02-20, 17:16
Skriven av: Kurt

Det är katastrof att Niemi blev återanställd, ja. En kraftig förändring behövs, anställ kompetens även internationellt istället för att envisas med att ha bara svenska vallare. Det måste finnas vallare i det norska och ryska teamet som gärna skulle ta en ledande position i en så resursstark organisation som den svenska. Mindre nationer sitter även inne med massor av kompetens verkar det som, bredda perspektivet.

Men det är även katastrof att landslagsledningen ständigt skickar fram ledsna och arga åkare till kameran och en fullständigt katastrofal Niemi, som står och skrattar i en sån här intervju.

När ställde sig en landslagsledare sig senast framför kameran i en pressad situation efter ett lopp? Det var Grip. Efter det är det totalt tyst från de ytterst ansvariga efter dåliga resultat. Det är extremt klandervärt. Ta ert ansvar för fan.

Inlagd: 2020-02-20, 17:34
Skriven av: Erik

Vill minnas att jag läst någonstans att Johaug dricker någon mjölk från föräldragården som håller henne frisk och rask!

Inlagd: 2020-02-20, 17:35
Skriven av: Lennart G

Niemi till Expressen:

” Vi måste utvärdera om Jens valt fel skidor eller vad som gått snett, säger Niemi.

– Överlag har vi bra skidor, det är alltid några gånger man har lite sämre. Men vänder man på det finns det tillfällen då vi har haft bäst skidor så.

Behöver något förändras?

– Vi jobbar på som vi har gjort de senaste 10 åren och överlag tycker jag det funkar bra. ”

Med andra ord: Det var Jens eget fel och det vi gjort de senaste 10 åren funkar finfint, även om vi har haft sämre skidor hela säsongen jämfört med Norge och Ryssland, men vi kör på i samma spår, det har ju funkat DE SENASTE 10 ÅREN”.”

Nu är det ju tyvärr så att allt uvecklas, även vallning och slipning, Men det verkar vara skygglappar på.

Hoppas verkligen att nya chefen som tillträder snart har lite mer förtroende från högsta ledningen än den andra. Står vi med Niemi-gänget i bussen nästa år slutar jag titta.

Inlagd: 2020-02-20, 17:42
Skriven av: Erik

Men herregud, det är väl ändå inte Jens som har främsta ansvaret för att välja rätt skidor, det är väl ändå vallateamet som har den kompetensen och ansvaret? Jag blir helt matt…

Klart att åkaren kan säga vad denne tycker, men jag tycker att det har upprepats flera gånger tidigare från både åkare och vallare att om man inte är överens om vilket som är det bästa skidparet brukar det vara den personliga vallaren som väljer till sist.

Inlagd: 2020-02-20, 17:54
Skriven av: Hermitage

Hrrm, det är något passivt aggressivt över de kommentarerna från Niemi. Han måste ju veta hur det uppfattas om han säger att de gör som de har gjort de senaste tio åren. Det låter nästan som en avskedsansökan: ”Den som kommer efter mig får i så fall göra förändringar för jag tänker minsann inte ändra på något. Vi jobbar redan optimalt.” Hade han velat fortsätta hade han sagt: ”Jag är medveten om att det har varit flera tillfällen då åkarna har upplevt att de har haft sämre material än konkurrenterna. Samtidigt lyckades vi bra i Falun och under stora delar av tour de ski så jag vill vänta med att göra en helhetsutvärdering till efter säsongen. Under alla förhållanden jobbar vi hela tiden med att utveckla oss så att vi kan hänga med i utvecklingen och ligga i världstopp”

Inlagd: 2020-02-20, 17:59
Skriven av: Per

Per: alla var i INTE nöja med skidorna i falun men så lägne dom bästa har bra så regerar ingen.. I Ruka var det lite omvänt att dom sämre åkarna fick till bra medenas dom bättre missa då märks det

Inlagd: 2020-02-20, 18:51
Skriven av: jossa

Jag upplevar det som att Norge så klart hade bra skidor och schweiz även Bollen hade gyrmma, men inte helt övertygad att alla ryssar hade så bra skidor,

Något måste ju göras vad gäller vallingen helt klart för många missar blir det för Svergie även Finalnd börjar haft en del nu,

Inlagd: 2020-02-20, 19:02
Skriven av: jossa

Erik och Per: Håller verkligen med i allt ni säger. Utvecklingen har gått framåt liksom.. Sveriges vallateam har fastnat i att ”Arbetssättet” är det enda som betyder något. Visst, det är väldigt viktigt men kanske inte allt? De måste vara mer nyfikna, hitta nya varianter, öppna dörrarna , våga. Uppenbarligen har ju Norge och Ryssland hittat något nytt för kallföre skate. Så är det bara! I Östersund och Idag..

Inlagd: 2020-02-20, 19:10
Skriven av: Andreas

Niemi skämde ut sig i intervjun hos SVT efter loppet jag blev ledsen för åkarnas skull att höra honom man verkar inte ens förstå hur illa det är ställt.. nya förbundskaptenerna är helt osynliga ett riktigt haveri har det blivit av säsongen o det startar från ledarhåll..

Inlagd: 2020-02-20, 19:14
Skriven av: JohanA

svenska åkarna måste organisera sig och gemensamt kräva nya vallare omgående eller till nästa säsong ev strejka gemensamt för att sätta press på oduglingarna i ledningen.

Inlagd: 2020-02-20, 19:37
Skriven av: skion

https://www.instagram.com/skiteamswexc/

Helt plötsligt kan man inte kommentera senaste inlägg på skidlandslagets instagramkonto (dagens fiaskotävling). Är det verkligen rätt väg att gå? Tysta ned?

Inlagd: 2020-02-20, 19:37
Skriven av: Den tillbakastående

Den tillbakastående: SHL-domaren Sören Persson har tagit bort sociala medier helt är rätt tufft klimant där och för domaran.. så man ska nog ligga lite långt ändå med sociala medier med tanke på hur det fungerar där ute

Inlagd: 2020-02-20, 20:40
Skriven av: jossa

Jossa: Ja, det stämmer säkert. Toppåkarna uppmärksammas mer. Men generellt var det väl rätt bra i Falun? Och under åtminstone etapperna i Toblach och Val di Fiemme under touren?

Inlagd: 2020-02-20, 20:50
Skriven av: Per

Per: absolut var det så i Falun.. håller helt med att det även var bra då på distansloppen..

Inlagd: 2020-02-20, 21:16
Skriven av: jossa

Therese ble intervjuet under togturen til Trondheim i kveld. Hun var ærlig og oppriktig, og fortalte att hun ble mektig sliten under distansen i dag. Kanskje det var årsaken til att Ingvild kjørte inn det meste av forspranget når hun satte inn rykket, midtveis. Dertil er Østberg en meget smart løper, i sine beste løp, åpner hun litt rolig, og lar seg ikke stresse av de som ligger foran, men kommer når løpet skal avgjøres ..

Inlagd: 2020-02-20, 21:18
Skriven av: pelle

pelle: Åh, Therese var lite trött. Stackars tös!

Inlagd: 2020-02-20, 21:26
Skriven av: Den tillbakastående

Lite barnsligt att inte tåla negativ kritik. Gör man inte det man får skaffa professionell hjälp.

Inlagd: 2020-02-20, 21:26
Skriven av: Gka

Den tillbakastående .. Jeg forstår ikke poenget ditt. Hva er det du mener?

Inlagd: 2020-02-20, 21:29
Skriven av: pelle

Pelle: Bra, då har du något att fundera på i helgen.

Inlagd: 2020-02-20, 21:41
Skriven av: Den tillbakastående

Den tillbakastående .. Når man er norsk behøver man ikke fundere.
Langt mindre og sutre og klage, som tydelig er ditt varemerke.

Inlagd: 2020-02-20, 21:49
Skriven av: pelle

pelle< något speciellt sliten verkade inte therese varit efter tävlingen liksom övriga rödingar så ser dom fräscha ut i jämförelse med de andra deltagarna, är det superkondition de har kanske😆

Inlagd: 2020-02-20, 21:51
Skriven av: skion

Kul var dock att ryssen snodde gullet ifrån norrmännen
ryssarna har bra ”peddare” som fungerar, frågan är när kommer biverkningarna sätta in😏

Inlagd: 2020-02-20, 22:05
Skriven av: skion

skion: Problemet är att medaljerna ryssar vinner har en förmåga att hamna runt oryska halsar sisådär 2-4 år efter den vunnits av ryssar.
Man får hoppas Bollen är ren, men man är luttrad…

Inlagd: 2020-02-20, 22:15
Skriven av: Den tillbakastående

Den till….< Båda de här röda lagen har en historia med PED i gabaget och jag tror faktiskt att de fortsätter med det
trots att de dömts tidigare för missbruk

Inlagd: 2020-02-20, 23:31
Skriven av: skion

Skion: Vill du ta upp det om ped får du göra det i den stora dopingtråden (länk) här på Skidpepp och inte i andra trådar. Din poäng och vad du tycker har framgått med all tydlighet.

Inlagd: 2020-02-21, 06:47
Skriven av: Jörgen

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values