07 januari 2020, av Jörgen

Dresden 11-12 jan

Säsongens andra sprinthelg i världscupen genomförs i tyska staden Dresden:

Lördag 11 dec 11:00 – Sprint fristil kval
Lördag 11 dec 13:30 – Sprint fristil finaler
Söndag 12 dec 12:30 – Teamsprint fristil semifinaler
Söndag 12 dec 13:30 – Teamsprint fristil finaler

Uttagna till Dresden:

Damer Herrar
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF
Jonna Sundling, Piteå elit (sjuk)
Linn Svahn, Östersunds SK
Linn Sömskar, IFK Umeå
Jennie Öberg, Kalix skidklubb (sjuk)
Maria Nordström, Borås SK (ersättare)
Martin Bergström, IFK Umeå
Marcus Grate, IFK Umeå
Johan Häggström, Piteå elit
Teodor Peterson, Sågmyra SK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK
Karl-Johan Westberg, Borås SK

156 kommentarer till ”Dresden 11-12 jan”

Ingen Tilde Bångman som åkte bäst av alla svenskor (trea) i SC-sprinten nyligen men inte överraskande eftersom hon är junior och har JVM som säsongens stora mål. Samma policy som med Ebba och Frida tidigare alltså men Tilde Bångman får kanske chansen längre fram i vår efter JVM.

Inlagd: 2020-01-07, 10:44
Skriven av: Jörgen

Rimlig trupp till Dresden, speciellt Linn Sömskar, då Linn är en jävul på platten och kan åka fort (duktig skapa fart)…

Intressant med Linn Svahn, men, frågan är hur denna bana ska passa hennes åkstil (åtminstone i motbackar som var vapnet i Davos och Planica)…
Dock är ju bägge Linn spurtstarka!

Herrarna? Häggis och Westberg mitt tips på hungriga åkare som vill göra resultat…

Inlagd: 2020-01-07, 11:19
Skriven av: ErrkaPetti

Tre världscupsegrar i det svenska laget, det är väl vad övriga nationer får ihop totalt.

Inlagd: 2020-01-07, 11:51
Skriven av: swestam

Swestam: Av din kommentar förstår jag att Falla inte ska vara med i Dresden, krasslig?

Inlagd: 2020-01-07, 11:58
Skriven av: Jörgen

Enligt det norska skidförbundet är följande uttagna att representera dom:

Menn:
Sindre Bjørnestad Skar, Berums Verk og Hauger IF
Håvard Solås Taugbøl, Lillehammer Skiklub/Team Veidekke Innlandet
Gjøran Tefre, Førde IL/Team Veidekke Vest
Erik Valnes, Bardufoss og Omegn IF
Johannes Høsflot Klæbo, Byåsen IL
Eirik Brandsdal, Kjelsås IL
Pål Trøan Aune, Steinkjer Skiklubb/Team Veidekke Innlandet

Kvinner:
Maiken Caspersen Falla, Gjerdrum IL
Ane Appelkvist Stenseth, Grong IL
Mari Eide, Øystre Slidre IL
Julie Myhre, Byåsen IL
Kristine Stavås Skistad, Konnerud IL
Lotta Udnes Weng, Nes Ski
Anniken Gjerde Alnæs, Rustad IL/Team Veidekke Oslofjord

Tydligen ska det köras parasprint i Dresden också (för första gången samtidigt som vanliga världscupen).

Inlagd: 2020-01-07, 12:11
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Jag menade världscupsegrare (inte världscupsegrar). Svahn, Sundling och Öberg i svenska laget. Falla, Lampic och van der Graaff från alla övriga nationer. Eller har jag missat någon?

Inlagd: 2020-01-07, 12:20
Skriven av: swestam

Caldwell

Inlagd: 2020-01-07, 12:37
Skriven av: ola

Kristine Stavås Skistad är uttagen för Norge, trots att de Norskor som slog henne i sprinten Skandinaviska cupen i Nes inte är uttagna

Inlagd: 2020-01-07, 12:55
Skriven av: Kurt

Swestam: Aha OK då förstår jag. Sophie Caldwell som Ola skriver ovan men även slovenskan Vesna Fabjan om hon nu är med i Dresden (hon har vunnit i individuell sprint två gånger men det är längesedan nu!).

Inlagd: 2020-01-07, 12:56
Skriven av: Jörgen

Läser på Yle att Finland skickar följande trupp till Dresden, Pärmen har tillfrisknat och är tillbaka:

Damer: Krista Pärmäkoski, Katri Lylynperä, Tiia Olkkonen och Jasmi Joensuu.

Herrar: Ristomatti Hakola, Joni Mäki, Verneri Suhonen och Lauri Vuorinen.

Inlagd: 2020-01-07, 13:01
Skriven av: Jörgen

Ja, Caldwell har vunnit förut, även Diggins men jag har inte sett vilket lag USA ställer upp med.

Var ju fler än vad jag spontant kom på.

Inlagd: 2020-01-07, 14:07
Skriven av: swestam

Intressant att se om Skistad kanske kan utmana igen på en så pass lätt bana.

Inlagd: 2020-01-07, 15:07
Skriven av: D.N.

om dresden är som ifjol är det ingen lätt bana nästan fyra minuter åktid passar åkare som är åkstarka o har en bra spurt.. passar Sundling bra Svahn förmodligen bra hon är ju ganska stark i distans också Dahlqvist bra i form men nu är det osäkert Sömskar bra som är bra i distans o har bra spurt Settlin är uthållig men dålig spurt hon behöver ha snabba heat o sen Öberg där tror jag inte man ska ha så stora förväntningar det är ett tag sen hon hävdade sig i världscupen..

Inlagd: 2020-01-07, 15:23
Skriven av: JohanA

JohanA: var inte Öberg rätt nära semi senat i WC och slå ut Lampic den gången har jag för mig men banen nu passar nog henne dålig samma med Settlin

Inlagd: 2020-01-07, 15:59
Skriven av: jossa

Kurt .. I og med att Harviken ikke var aktuell, hvem andre mener du er urettferdig behandlet, som burde gå foran Skistad, som gikk sprinten i Sk. cupen?
Både Alnæs og Myhre er med, som var foran Stavås.
Vi har ikke den kvalitet på sprintere i Norge, som Sverige har på spinnesiden, derfor disse.

Inlagd: 2020-01-07, 17:19
Skriven av: pelle

Kurt:

Anikken Gjerde Alnæs och Julie Myhre är uttagna till Dresden, men inte Johanne Hauge Harviken, som var den tredje norskan före Skistad i SC-finalen.

Inlagd: 2020-01-07, 17:20
Skriven av: Slakmota

Moa Lundgren sjuk fortfarande?

Inlagd: 2020-01-07, 17:45
Skriven av: Gka

Underskatta inte Skidsta. Skulle inte förvåna mig om hon tar sin första pallplats, det är en bana för den som kan skapa fart och det kan hon.

Inlagd: 2020-01-07, 17:51
Skriven av: Peter

Stina om skadan – Expressenartikel från idag

Inlagd: 2020-01-07, 18:36
Skriven av: Jörgen

Og så litt på siden

En som ikke er med, er Julia Belorukova. I går, 6. januar fødte hun en sønn. Julia og mannen Nikita Stupak ble foreldre for første gang.
Mor og barn har det bare bra, heter dett i meldingen. Sønnen veide 4000gram.

Inlagd: 2020-01-07, 21:27
Skriven av: Rastjapa

Peter:

Låt oss varken över- eller underskatta, bara uppskatta att Skistad får chansen i Dresden.

Efter Nes väntar henne ännu en sprintbana med lång, flack avslutning. Nu med tre farthindrande pucklar, s k ”Elbevågor”.

Inlagd: 2020-01-07, 23:48
Skriven av: Slakmota

ang Stina: spricka reben i slutet av Aug 2019 skulle hon fått. Enligt vårdguiden ska en sådan läka på ca 3-4 veckor, alltså slutet på Sept månad
—Vad händer när ett benbrott läker? Hur länge gör det ont?—-
https://www.1177.se/fragor–svar/nationellt/sjukdomar–besvar/vad-hander-nar-ett-benbrott-laker-hur-lange-gor-det-ont/

Inlagd: 2020-01-08, 00:22
Skriven av: skion

Pärmen har också vunnit i världscupen

Inlagd: 2020-01-08, 07:37
Skriven av: Fölet

Fölet: Men inte i sprint va?

Inlagd: 2020-01-08, 08:22
Skriven av: swestam

skion: Jag var skadad i mitt revben över två månader sedan skotta jag snö och fick känning igen

Inlagd: 2020-01-08, 08:47
Skriven av: jossa

Revbenssprickor är ett helvete. Inget att göra, det läker långsamt och smärtar mycket.

Inlagd: 2020-01-08, 09:11
Skriven av: Per

Ifl. Expressen.. ”under sju lopp långa touren så kjörde johaug in smått vansinniga 645000 kronor” ..

Vansinniga er et strekt ord. Eks. en fotballspiller på ”Johaugnivå” har tjent den summen etter 5 min. spill på banen. Langrenn er en liten idrett der man ikke tjener penger på sin sport.

Inlagd: 2020-01-08, 10:32
Skriven av: pelle

slakmota,
Elbevågor? Är det kuling på upploppet? :)

Om vi pratar norskor så tror jag på Stenseth. Hon har haft lite stolpe ut så här i början av säsongen.

Inlagd: 2020-01-08, 12:06
Skriven av: peter skigames

Någon som har det ryska laget?

Inlagd: 2020-01-08, 12:07
Skriven av: peter skigames

Ungdoms-OS drar igång nu. Lite ovisst om det finns att tillgå i någon form av TV-produktion.

Inlagd: 2020-01-08, 12:10
Skriven av: peter skigames

peter: Eurosport sänder. Dock tv-produceras inte alla idrotter.

Inlagd: 2020-01-08, 12:20
Skriven av: swestam

Längd i Ungdoms-OS, dröjer tio dagar till innan Tove & Co får börja tävla:

18 jan – Cross (en slags hinderbana) fristil
19 jan – Sprint fristil
21 jan – 5/10 km klassisk stil

Svenska deltagare:

Tove Ericsson, Stockviks SF
Märta Rosenberg, Duveds IF
Edvin Anger, IFK Hedemora SK
Albin Åström, Bodens skidklubb

Länk till spelen:
https://www.lausanne2020.sport/results

Inlagd: 2020-01-08, 12:36
Skriven av: Jörgen

peter:

”Elbewellen” är det fantisifulla namnet på pucklarna som skapats för att ”det ska hända något” på den helt flacka rakan närmast Elbe. Varvet körs som bekant moturs i år.

Blir det någon supersprint på fredagen? I så fall, ställer sprintcupens toppåkare upp?

Inlagd: 2020-01-08, 13:38
Skriven av: Slakmota

Også norske løpere blir syk, nå var det Klæbos tur – har blitt forkjølet etter Tds ..

Inlagd: 2020-01-08, 18:23
Skriven av: pelle

Öberg sjuk. Nordström ersätter. Var 6a i helgens sprint.

Inlagd: 2020-01-08, 21:13
Skriven av: Markus

Dresden känns som en avslagen pilsner. Helgen efter ser betydligt intressantare ut så det är bara att blicka framåt.Då blir det distanslopp igen och humöret åker upp en bit. Förresten bör väl Karlsson snart stå i spåret?

Inlagd: 2020-01-09, 00:38
Skriven av: Gka

Ja, när skidornas Usain Bolt uteblir. Distans är ju ok om det inte är individuell start, tycker det är extremt märkligt, speciellt nu med kort varvbanor att man får ligga i rygg, blir en lottoaspekt på resultatet.

Inlagd: 2020-01-09, 10:01
Skriven av: Tomas

Jag tycker det är skönt med en renodlad sprinthelg.

Inlagd: 2020-01-09, 11:14
Skriven av: swestam

swestam: Jag håller med. I alla fall sprint på en riktig sprintbana som ska vara relativt kort, snabb och teknisk. Hur årets bana i Dresden ser ut återstår att se. Man har gjort en hel del ändringar från förra året har jag förstått. Min favoritbana när det gäller sprint är Planica.

Inlagd: 2020-01-09, 12:25
Skriven av: LOA

Håller med samt kanske nödvändigt om det ska åkas världscup helgen efter TdS att det då blir en sprinthelg, extra tid för återhämtning för distansåkarna som fullföljt touren.

Inlagd: 2020-01-09, 15:44
Skriven av: Jörgen

Favoriten är Davos!

Inlagd: 2020-01-09, 17:15
Skriven av: Tomas

Ja vi har Weng, Haga och även Östberg som funderade på att lägga av när det gick dåligt för ett par år sedan.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/kJLolB/planen-sa-ska-charlotte-kalla-hitta-formen

Inlagd: 2020-01-09, 18:48
Skriven av: H. G. Wells

Jörgen,
Såg att Calle Halvarsson och Oskar Svensson uttalade sig att de gärna sett en tävlingsfri helg. Både för åkarna och oss tittare. Blir lite halvmesyr för sprintarna som körde nästsista etappen på touren och sedan bara har 5 dagar till nästa tävling. De sa att en mästerskapsfri som denna borde man låta touren vara mer avskilt från tävlingar. Jag är benägen att hålla med.

Inlagd: 2020-01-09, 19:05
Skriven av: peter skigames

Tänk att Torgny Mogren vann 5-milen i fristil i Falun -93 på klassiska skidor. Det var tider det.

Inlagd: 2020-01-09, 20:32
Skriven av: Kallner

Enligt Dr Oscarsson kommer inte Karlsson att köra Nove Mesto , får hoppas på Falun.

Inlagd: 2020-01-09, 20:40
Skriven av: GKA

peter: Nu var det ju knappt några sprintåkare som slutförde touren.

Inlagd: 2020-01-09, 21:11
Skriven av: swestam

1. Bayazitova Aida (Moskva)
2. Dubotolkina Nina (Moskva)
3. Matveeva Natalia (Moskva / Ryazan)
4. Matsokina Khristina (Republikken Tatarstan)
5. Shapovalova Evgenia (Khanty-Mansi)
6. Yakunin Maya (Kaluga)
menn:
1. Krasnov Andrey (St. Petersburg)
2. Retive Gleb (Tyumen Oblast)
3. Sobachev Andrey (Novosibirsk)
4. Terentyev Alexander (Arkhangelsk)
5. Filimonov Denis (Republikken Tatarstan)

Inlagd: 2020-01-09, 21:30
Skriven av: Rastjapa

swestam,
Exakt, det är för tight schema.

Inlagd: 2020-01-09, 21:35
Skriven av: peter skigames

peter: Fast eftersom det är så få sprintåkare som slutförde touren så är det ju väldigt få som påverkas av detta. Så inget stort problem i praktiken.

Inlagd: 2020-01-09, 21:49
Skriven av: swestam

swestam,
Och ena sidan väljer sprintarna att skippa toursprintar vilket gör touren och sprintarna där urholkade och andra sidan så är de som nu fullföljer touren är inte så taggade för Dresden. Så visst är det ett problem.

Calle och Oskars kritik mot schemat.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/0nJx8E/de-maste-tanka-om

Inlagd: 2020-01-09, 21:59
Skriven av: peter skigames

peter: Jag tycker nog Maja och Jonna verkar vara taggade inför Dresden.

Inlagd: 2020-01-09, 22:55
Skriven av: swestam

Linn Svahn kan nog tagga till…

Inlagd: 2020-01-09, 23:27
Skriven av: Slakmota

Skistad behöver göra det. Dresden lär vara säsongens bästa chans i VC.

Inlagd: 2020-01-09, 23:34
Skriven av: Slakmota

Jonna Sundling har blivit förkyld och kommer inte tävla i Dresden.

Inlagd: 2020-01-10, 09:28
Skriven av: Rolf Zetterberg

supersprintcupen säger otvetydigt att SVT ska sända idag från Dresden, verkar inte som att SVT vet om det va? NRK verkar ska sända i alla fall

https://www.worldsprintseries.com/dresden.html

Inlagd: 2020-01-10, 10:33
Skriven av: Emil

Himla synd med Jonna, men lite typiskt efter Tour de Ski. Sjukstugesäsongen fortsätter alltså.

Inlagd: 2020-01-10, 10:43
Skriven av: Freddy

Trist med Jonnas förkylning! Därmed lär hon tappa ledningen i sprintvärldscupen till Maiken Caspersen Falla, totalställningen där är ganska jämn inför Dresden:

1. 238 p – Jonna
2. 202 p – Falla
3. 195 p – Lampic
4. 170 p – Neppan
5. 167 p – Stina
6. 162 p – Caldwell
7. 140 p – Svahn
13. 92 p – Maja

Inlagd: 2020-01-10, 11:00
Skriven av: Jörgen

Sundling gör en Kläbo

Inlagd: 2020-01-10, 11:03
Skriven av: Fölet

Då får Jockline Lockner ta Jonna Sundlings plats i helgen…
Hon kör ju Supersprint idag i Dresden…

Inlagd: 2020-01-10, 11:35
Skriven av: ErrkaPetti

Livestream från ungdoms oS finns på SOK:s hemsida.

Inlagd: 2020-01-10, 15:58
Skriven av: Gka

Här är länkarna till livestream som Gka nämnde:

https://sok.se/olympiska-spel/tavlingar/yog/lausanne-2020/livestream.html

Dock länkar de vidare och verkar inte som om de planerar att sända längdåkningen alls? Länk:

https://www.olympicchannel.com/en/events/detail/lausanne-2020-youth-olympic-games/schedule/

Inlagd: 2020-01-10, 16:45
Skriven av: Jörgen

Hortlund/Berenzova vann Supersprinten i Dresden…

Inlagd: 2020-01-10, 18:00
Skriven av: ErrkaPetti

Sverige vinner supersprint. Kanske Dax att göra om alla sprintar till dessa supersprintar i VC också ;)

Inlagd: 2020-01-10, 20:12
Skriven av: Markus

Jörgen: FIS sänder från längdtävlingarna.

Inlagd: 2020-01-10, 20:29
Skriven av: swestam

Jag lade upp den lagom ointressanta supersprinten om nån mot förmodan vill se den…
:)
https://youtu.be/NSjkVm4J2jE

Inlagd: 2020-01-10, 21:09
Skriven av: Karl Gurka

Swestam: Tack för infon, länkar dit:

https://www.fis-ski.com/en/international-ski-federation/news-multimedia/news/youth-olympic-games-lausanne-2020-goes-live

Karl Gurka: Tack, ska kolla på det senare ikväll! :)

Inlagd: 2020-01-10, 21:14
Skriven av: Jörgen

All fokus på Linn Svahn i Vinterstudion i mitten av januari. Vem hade trott det när säsongen började?

Inlagd: 2020-01-11, 10:20
Skriven av: Per

Idag tänker jag låta bli att tippa Sprinten i Dresden…
Har sänkt förväntningarna på svenskarna, trots Linn Svahns framfart i december..

Men, en svenska i final vore ju gott, och kanske två-tre herrar i semifinal…

Kvalet kl 11 ger väl en fingervisning om formen på dom svenska truppen…

Inlagd: 2020-01-11, 10:22
Skriven av: ErrkaPetti

Verkar vara samma dåliga gäng som skötte tidstagningen i TdS som är i Dresden… Strul…

Inlagd: 2020-01-11, 11:07
Skriven av: ErrkaPetti

Lampics form verkar hålla i sig, snabbast i tidskvalet. Såg att Stenseth, Lotta Weng och Eide åkte i supersprinten igår kväll. Nog inte den bästa uppladdningen inför idag.

Swestam: Vesna Fabjan är med idag så en till tidigare sprintvinnare är på plats (osäkert om hon skulle vara med tidigare).

Inlagd: 2020-01-11, 11:16
Skriven av: Jörgen

Någon som vet varför inte Hagström fick chansen i helgen?

Inlagd: 2020-01-11, 11:43
Skriven av: Erik

Erik: hon skulle köra Skanidinavisk Cup förra helgen men blev sjuk, antar att hon inte är redo än

Inlagd: 2020-01-11, 11:54
Skriven av: ola

Tack Ola, har missat att hon varit sjuk. :)

Inlagd: 2020-01-11, 12:40
Skriven av: V.Vittoz

1:a Maja Dahqvist
2:a Falla
3:a Lampic

Svan åker ut.

Inlagd: 2020-01-11, 13:24
Skriven av: pelle

Snyggt kört av Myhre igen.
Blir bästa norska idag?

Inlagd: 2020-01-11, 13:45
Skriven av: Slakmota

Mycket norskt i semi på dsmerna…
Skidstad lyckas ramla två gånger… Hmmm…
Blir mycket tillfälligheter som kommer avgöra dagens semi och final bland damerna…
Oklart om det är bra att gå i spets, finskan Katri L. gick ju från 6:e till 2:a plats sista 200 metrarna…
Maja såg starkare ut än Linn Svahn, men, loppen i semi kommer bli än tuffare…
Semi 1 för Linn Svahn ser ruskigt svår ut…

Inlagd: 2020-01-11, 14:03
Skriven av: ErrkaPetti

”Det är en ny Svahn i sta’n”

Inlagd: 2020-01-11, 14:25
Skriven av: Slakmota

Vad är oddsen på att minst två svenskor kör ihop med varandra i finalen? Kan vara bra att ledarna tar upp det före finalen den här gången.

Inlagd: 2020-01-11, 14:34
Skriven av: Per

Svenskorna ger sig själva en blygsam trippelchans (eller en rejäl masskrock-möjlighet), som traditionen bjuder.

Myhre bästa norska, dock på behörigt avstånd från finalen.

Inlagd: 2020-01-11, 14:35
Skriven av: Slakmota

Barneskirenn!

Inlagd: 2020-01-11, 14:50
Skriven av: Slakmota

Linn Svahn, HELT JÄVLA OTROLIG!

Vad säger man? Förstummad över hennes kyla, självförtroende, åkstyrka – en ny Stina Nilsson!

Skönt med Maja på pallen också, äntligen!

Inlagd: 2020-01-11, 14:58
Skriven av: ErrkaPetti

Häggas med en taktisk stavkapning?

Inlagd: 2020-01-11, 15:03
Skriven av: Slakmota

Härligt! Snyggt kört av Häggström! Välförtjänt.

Inlagd: 2020-01-11, 15:04
Skriven av: Per

Häggström är nu fyra i sprintcupen. Svahn tvåa, Jonna trea. Lampic leder dock rätt klart än så länge.

Inlagd: 2020-01-11, 15:26
Skriven av: Per

Om jag ser rätt skiljer det för Lampic 35 p till Linn och 37 p till Jonna och det är verkligen ingen klar ledning. Vinner Jonna eller Linn nästa lopp måste Lampic vara tvåa för att behålla ledningen.

Inlagd: 2020-01-11, 15:35
Skriven av: Janne

Nu kommer två klassiska sprintar. Linn var ju fyra på JVM och tvåa i Gällivare efter Fähndrich och klungfallet. Så hon är rätt bra även i klassiskt. Blir intressant sprintcup-avslutning helt klart. Efter de klassiska sprintarna i Oberstdorf och Falun följer toursprintar i Åre och Trondheim. En i varje stil. Klassiskt i Drammen och avslutningstouren i Kanada med två skate-sprintar och en klassisk sprint. Den av Lampic, Jonna, Linn och Falla som är bäst i klassisk sprint vinner nog cupen. Kanske ändå Falla till slut? Det är mycket på hemmaplan för både Falla och svenskorna, en fördel gentemot Lampic. Sedan är jag osäker på om hela sprinttouren i Amerika räknas mot sprintcupen eller om totalpoängen bara räknas mot totalcuoen?

Inlagd: 2020-01-11, 15:54
Skriven av: Per

Danne Normann:

Pallplatser Dresden dag 1:

Sverige-Norge 3-1

Just sayin’ ;-)

Inlagd: 2020-01-11, 16:05
Skriven av: ErrkaPetti

Det var ju synd att Linn stängde Maja på upploppet annars hade Maja blivit tvåa. Linn hade lätt kunnat välja den vänstra korridoren. Men Linn kan gå över l-k för att vinna.

Inlagd: 2020-01-11, 16:14
Skriven av: Kallner

Kallner, lik?
Linn hade inte 100 koll på vem som var i rygg, hon hörde flertalet åkare närma sig bakifrån…

Inlagd: 2020-01-11, 16:32
Skriven av: ErrkaPetti

Kallner: Linn stängde aldrig Maja. Det som hände var att Maja ville ha Linns rygg in på upploppet för att hindra Lampic från att få den. Därför manövrerar hon ett steg högerut precis före upploppet. Lampic tvingas då ut i nästa korridor. Förstakorridoren, som var närmast för Maja om hon ville utmana Linn, var hela tiden ledig.

Inlagd: 2020-01-11, 16:59
Skriven av: Per

Och Linn själv kommer ju först in på upploppet och väljer bara en korridor, den i mitten. Det var samma korridor som hon valde i kvart och semi.

Inlagd: 2020-01-11, 17:10
Skriven av: Per

Kul att titta på skidor idag! Men vad gäller tv-produktionen hade det varit enklare att följa om de inte zoomade in så mycket hela tiden!

Inlagd: 2020-01-11, 17:28
Skriven av: Balder

Lagen imorgon:

Damer:
Lag 1: Maja Dahlqvist + Linn Svahn
Lag 2: Evelina Settlin + Linn Sömskar

Herrar
Lag 1: Marcus Grate + Johan Häggström
Lag 2: Oskar Svensson + Teodor Peterson

Inlagd: 2020-01-11, 19:44
Skriven av: Jörgen

Lagsprint: Norge dumpar Stenseth i morgon och givetvis får inte heller Stavås Skistad vara med

Inlagd: 2020-01-11, 19:56
Skriven av: Kurt

Undrar om Kläbo hade rått på Chanavat på denna stadsprint? Som det var nu lekte han hem den, helt överlägsen. Ingen tvekan om att Kläbo är bäst på vanlig sprint i fristil och överlägsen i klassisk, men denna typ av stadsprint, inte så säker.

Inlagd: 2020-01-11, 20:58
Skriven av: Tomas

Häggström måste vara den svensk med svagast junior och U23-resultat som varit på pallen individuellt i vc?! (I alla fall sen sprint infördes på junior tävlingar) Hans utveckling är helt makalös och jag tror det kan inspirera många andra svenska herråkare.

Inlagd: 2020-01-11, 21:03
Skriven av: Manne

Imponerande kört av svenskorna med tanke på sjuklistan
Stina
Frida
Jonna
Hagström
Falken
Öberg
Moa Lundgren
Har jag missat någon?
.Synd att vi inte verkar Vara lika bra på att hålla oss friska som att skaka fram talanger.
På tal om talanger.Känns som att Linn kan vara den största talangen av alla.Om hon står på benen verkar hon vara oslagbar. Känns hela tiden som att när alla andra kör på max så glider hon bara fram och har mycket mer att ge.

Inlagd: 2020-01-11, 21:10
Skriven av: karlP

Kul att herrarna äntligen får en pallplats och att Häggas tar den. Dock gör sättet han tog den på en besk eftersmak. Solklart gult kort eller RAL när han kör över Taugböl och knäcker staven. Taugböl har iofs själv för vana att köra fult och hindra andra åkare.

Inlagd: 2020-01-11, 21:35
Skriven av: Jan

Hvem bryr seg?

Inlagd: 2020-01-11, 22:04
Skriven av: Neithiri

karlP:

Ja, du glömde Emma Ribom som väl är ordinarie i det svenska sprintlaget. Öberg är det däremot inte och knappast Frida heller.

Inlagd: 2020-01-11, 22:26
Skriven av: LOA

Häggström är verkligen en saga. Han var inte ens topp-10 i Sverige som junior. Snarare 20-30-placeringar på juniornivå då. Och inga resultat alls på seniornivå att tala om fram till för två säsonger sedan. Säsongen 2014 tävlade han inte alls och bara mycket lite 2015. 2016 hade han fortfarande inga resultat alls.

Inlagd: 2020-01-11, 22:27
Skriven av: Per

Slakmota .. Faktisk enig med deg .. Men spørsmålet er om det var bare et ”barneskirenn” – eller kanskje mer presis den verste sort av søppelidrett som ble presentert … Langrennsporten bør skjemmes av pisset som ble servert.
Ære være de som hadde flaks, og holt seg på beina!

Inlagd: 2020-01-11, 22:31
Skriven av: pelle

Linn Svahn er et stort talent, men hvor bra vil Linn være etter 1 år på et Svensk landslag? Kommer hun ned på nivå med Frida og Stina?

Inlagd: 2020-01-11, 22:35
Skriven av: RV

Skönt att nästa säsong slipper jag Dresden.

Inlagd: 2020-01-11, 22:41
Skriven av: Gka

Viktor Thorn gjorde förresten comeback idag. I Offerdalsloppet. Han blev 6:a, 35 sekunder efter segrande Marcus Ruus.

Inlagd: 2020-01-11, 23:20
Skriven av: Per

RV
Håller med dig där. Livrädd för att ha Linn S i landslaget med den ledningen som finns nu där.

Inlagd: 2020-01-11, 23:56
Skriven av: Janne

R V

Dålig dag?

Inlagd: 2020-01-12, 00:44
Skriven av: Slakmota

Ser att det går bra för den finska veteranen Roponen som tävlar sparsamt men med framgång i USA, bl.a. kan hon titulera sig amerikansk mästare numera:

30 nov – vinst 5 km fristil FIS-tävling
15 dec – vinst 10 km fristil US Super Tour
3 jan – vinst 10 km fristil amerikanska mästerskapen
5 jan – trea 20 km klassiskt masstart amerikanska mästerskapen

Och ja konkurrensen är inte mördande där med de bästa i Europa. Hailey Swirbul tävlade i världscupen denna säsong med placeringar i mitten eller nedre regionen av resultatlistorna sen åkte hon hem till de amerikanska mästerskapen där hon vann rubbet, förutom fristilsloppet som Roponen vann.

Inlagd: 2020-01-12, 08:44
Skriven av: Jörgen

Balder, helt rätt, allt mer eller mindre felfilmat…
Filmat alldeles för nära, speciellt i kurvorna, men även målgången!
I friidrott skulle man väl aldrig få för sig att filma upploppet framifrån…

Drammens stadssprint är ju ofta mycket bättre filmad…

Inlagd: 2020-01-12, 11:38
Skriven av: ErrkaPetti

Sades i Vinterstudion att det ska bli växling varje varv (650 m, kort bana) dvs 11 växlingar idag vilket ”ska ge mer action”.

Inlagd: 2020-01-12, 11:49
Skriven av: Jörgen

Verkar som om endast Sverige 1 och Tyskland 1 gick vidare från semi 1 eftersom den gick långsammare. Nian i semi 2 (Kina, sista att slås ut) hade bättre sluttid än segraren i semi 1. Pärmen är nog inte så nöjd med helgen.

Inlagd: 2020-01-12, 12:15
Skriven av: Jörgen

Därmed försvann Slovenien och en av Sveriges främsta hot om segern.

Inlagd: 2020-01-12, 12:39
Skriven av: LOA

Idiotiskt att man kan gå vidare på tid i sprint lagstafetter. Man kan på förhand säga att två lag går vidare från första semin och åtta från den andra.

Borde vara så att de fem första i varje heat går vidare, helt enkelt.

Inlagd: 2020-01-12, 12:40
Skriven av: Ulf

Verkar inte som om Lampic körde för Slovenien, enligt FIS sajt:

https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=36146

Inlagd: 2020-01-12, 12:42
Skriven av: Ulf

Ulf:

Det trodde tydligen svenska herrarnas andralag också.

Inlagd: 2020-01-12, 12:56
Skriven av: Slakmota

Det blev tvärtom hos herrarna. Men ett lag utöver de två första gick i alla fall vidare – Storbritannien(!)

Inlagd: 2020-01-12, 13:04
Skriven av: Per

Slakmota: Hm, tydligen inte så enkelt att köra på det första heatets tider ändå. Men det känns ändå fel att det blir så ojämna tider mellan heaten.

Inlagd: 2020-01-12, 13:07
Skriven av: Ulf

Danne Normann:

Dresden denna helg, pallplatser:

Sverige-Norge 5-1…

Just sayin’ again…

Inlagd: 2020-01-12, 13:49
Skriven av: ErrkaPetti

De svenska damerna åker med stor auktoritet, kul att se. Bäst var kanske ändå att Sömskar mosade till Falla. Majas power i åkningen imponerar. Och inte minst Linns bensträckning över mållinjen.

Inlagd: 2020-01-12, 13:49
Skriven av: Kallner

Vilket flow Linn Svahn är inne i just nu!
Obegripligt iskall, taktiskt, explosiv och alldeles underbar teknik…

Med både Stina Nilsson Jonna Sundling och Hanna Falk på skade/sjuklistan levererar ändå Sverige top notch pga denna tuffa kvinna; Linn Svahn!

Dessutom, Maja Dahlqvist ser ut att fått tillbaka sin kraft och teknik samt åkstyrka, så vi får hoppas på fler pallplatser för Maja resten av säsongen…
Kanske dags för Maja att få vinna i världscupen också snart?

Grattis till Linn Sömskar också, en bra helg för henne!
Problemet är att Linn Sömskar kommer ändå få svårt att platsa i sprintlaget framöver om alla är friska, eller?

Inlagd: 2020-01-12, 13:59
Skriven av: ErrkaPetti

Ibland krävs det att någon visar att det går så börjar pallplatserna droppa in. Bra kört killar!

Inlagd: 2020-01-12, 14:12
Skriven av: Erik

Norge kör långtradare i hela loppet, de har uppenbarligen inte förstått idén med sprintåkning

Inlagd: 2020-01-12, 14:13
Skriven av: Kurt

Danne Normann:

Sverige-Norge denna helg: 6-1…

Inlagd: 2020-01-12, 14:15
Skriven av: ErrkaPetti

ErrkaPetti: Locka inte in sandlådenorrmannen.

Inlagd: 2020-01-12, 15:03
Skriven av: Tobbe H

Jag misstänker att norrmännen med sandlådenorrmannen i spetsen inte bryr sig så mycket om sprint, det gör väl egentligen inte så många andra heller är jag rädd.

Inlagd: 2020-01-12, 16:12
Skriven av: Den tillbakastående

Tycker det var kul med de många växlingarna i sprintstafetten. Det blev som mer intensivt och action då. Såg på sändningarna på finsk tv den här helgen då jag var på resa där. Det var kul att höra att de finska kommentatorerna var helt begeistrade av Linn Svahns framfart och attityd. De kunde inte riktigt fatta hennes kometkarriär :)

Inlagd: 2020-01-12, 16:34
Skriven av: Lennart

TobbeH, svårt att inte tråka denna Normann!
Kan inte låta bli dryga mig tillbaka…
That’s life…

Den Tillbakastående, inte bry sig om Sprint?
Som det är nu är det ju nästan hälften av alla tävlingar i världscupen, samt nästan hälften av prispengarna…

Linn Svahn är nog glad över sina 300 papp i prispengar på tre helger i VC…

Inlagd: 2020-01-12, 18:02
Skriven av: ErrkaPetti

ErrkaPetti.. Och så riskerar ”tråkandet” fortsätta. Att sänka sig till nån annans låga nivå, brukar sällan medföra nåt positivt.

Jag gillar kuperade sprintbanor bättre än såna här platta där det är svårt att köra om. Då ges mer variation på hur loppen gestaltar sig och det blir mindre risk för olyckor. Samtidigt kan det va positivt med olika typer av banor i vc och det är positivt för sporten att man kan tävla mitt i en stad.

Det här med att man får ha flera lag i en stafett begriper jag fortfarande inte poängen med. Helknäppt enligt mig.

Häggström har gjort en väldigt fin helg och går från klarhet till klarhet. Jag tycker svensk herrskidåkning har en försiktig men positiv utveckling. Det känns som om man har nåt hyfsat på gång.

Inlagd: 2020-01-12, 21:25
Skriven av: Manne

Manne – visst skiljer sig sprintstaffet i skidor från stafetter i andra sporter. Men varför är det helknäppt? Det blir fler lag med och då funkar det med semifinaler och finaler och det blir en lite större tävling. Det kanske skulle kännas lite märkligt om det idag, exempelvis, inte varit tillräckligt med lag, så att man bara hade finaler. Då tar tävlingen slut väldigt fort. En arrangör kanske inte hade gått igång på det.
Och de aktiva tror jag bara tycker det är kul att chansen att få tävla fler gånger ökar i och med att man kan ha två lag.
Så jag ser flera fördelar. Och mycket få nackdelar.

Inlagd: 2020-01-12, 22:54
Skriven av: Rubik

Mycket bra svensk helg. Nu ser vi fram mot nästa sprinttävling.

Inlagd: 2020-01-12, 23:07
Skriven av: swestam

Teamsprinten i Dresden har nog kommit för att stanna. Den körs nästa gång för julen i år och säsongen efter samma tid. Inte kul . Körs även en teamsprint i Ulrice helgen efter TdS och då blir det lite kuperat trots en ganska flack bana.

Inlagd: 2020-01-12, 23:11
Skriven av: Gka

Och ingen fler teamsprint är planerad denna säsongen dock.

Inlagd: 2020-01-12, 23:14
Skriven av: Gka

De skulle kunna prova en annan variant av sprintstafett med 4 åkare i varje lag som kör 2 sträckor var. Då blir det lite lagom körning på varje åkares första sträcka (fyra första sträckorna) och sen blir det garanterat full gas då alla kör sina respektive sista sträckor (sträcka 5 till 8).

Inlagd: 2020-01-13, 02:23
Skriven av: Karl Gurka

Med risk för att bli tjatig om Linn Svahn och hennes kometkarriär, men, igår kväll kollade jag på lite gamla tävlingar (söndagsnöje) och en av dom var Supersprinten 100m i Östersund i november…

Det som slår mig nu är vilket jävla motor hon har jämfört med dom tre konkurrenterna i final; Marte Nordlund, dominanten i grenen, flertalet slagna världsrekord på,sträckan, Maja Dahlqvist och Jonna Sundling…

Maja tappar sin ”hoppskate”-teknik redan vid 40meter, Jonna runt 50metersgränsen medans Marte hoppskejtar fram till runt 70meter – Linn Svahn har kraften och tekniken att hoppskejta hela loppet ända in i mål!

Se och njut igen dudes!

https://youtu.be/cd52tIZqIeM

Inlagd: 2020-01-13, 05:29
Skriven av: ErrkaPetti

I föregående inlägg skall det stå november 2018… Sorry…

Inlagd: 2020-01-13, 05:30
Skriven av: ErrkaPetti

ErrkaPetti – Linn Svahn är fullständigt fantastisk och det är kul att se henne ösa på som hon gör i det där klippet.
Däremot undrar jag om de andra ”tappar” tekniken? Om man fått upp en väldigt hög fart med den högfrekventa hoppskaten, är det inte bättre, om man har styrkan och är lite längre/större att gå över till en annan växel? För en sån som Stina skulle det nog inte vara optimalt om hon skulle köra hoppskate en längre sträcka (nu syftar jag givetvis på flack mark).

Men visst njuter man av klippet :)

Inlagd: 2020-01-13, 09:58
Skriven av: Rubik

Tveksamt om Roponen blev amerikansk mästare. Vet att när Musgrave vann NM blev tvåan Hattestad norsk mästare.

Inlagd: 2020-01-13, 10:47
Skriven av: Fölet

Jag längtar redan till nästa sprint i Oberstdorf som blir lite av ett för-VM. Distanslopp med individuell start kan man skippa. En kamera vid start/mål och en ute i skogen brukar det vara och så får man se de första 20-25 blåbärsåkarna mest hela tiden medan de bästa åkarna som startar sent bara skymtar förbi lite mot slutet av sändningen. Nästan hopplöst att få någon koll på hur ställningen ser ut under loppet. Nej, tacka vet jag sprint där det är kamp hela tiden och man vet exakt hur ställningen är.

Sprinten i Oberstdorf går i klassisk stil och det ska bli intressant att se hur Linn Svahn klarar detta. Funderar lite på hur laget kommer att se ut. Svahn, Maja, Jonna är givna. Sen lär det bli Ribom, Hagström och Lundgren eller Sömskar. Lundgren kanske åker skiathlon istället för sprinten och då får nog Sömskar chansen igen efter sin fina insats i Dresden.

Inlagd: 2020-01-13, 10:47
Skriven av: LOA

Rubrik… Det jag tycker är helknäppt med att man får ha två lag i stafetter i längdskidor (både i sprint och distans) är:

– Det längdsporten vill allra mest är att det publika intresset ska öka i dom länder där det just nu inte är stort, men finns stor potential. Och då är det viktigt att man har idrottare från dessa länder som gör bra resultat. Men när man får ha flera stafettlaget tenderar dom etablerade nationernas andralag att ”stjäla” platsen i rampljuset för dessa nationer.

Ta herrstafetten i Lillehammer som exempel. Tyskland gjorde en sensationellt bra stafett och var tredje bästa nation. I mål var man dock femma efter två ryska och två norska lag. Och jag tror eventuella tittare från Tyskland hade fått en mycket bättre upplevelse av att se sitt lag gå i mål på pallplats än som femma.

Nu krävs det givetvis mer än en justering i stafetterna för att skapa intresse i Tyskland och liknande länder. Men det är ändå viktigt att ha regler som gynnar dom oetablerade nationerna, snarare än att missgynnas dom.

Inlagd: 2020-01-13, 10:58
Skriven av: Manne

Även laget till Nove Mesto blir intressant. Hur har alla sjukdomar landat? Hoppas Ribom är tillbaka. Dyvik som vann i Skandinaviska cupen i Norge nog för en chans. Kanske så här:
Damer: Ebba, Kalla, Lundgren, Ribom, Settlin, Dyvik.
Herrar: Calle, Häggström, Burman, Svensson och…ja oklart. Kanske att William Poromaa får göra VC-debut efter sitt fina klassiska lopp i Skandinavisk cup men han är fortfarande junior så enligt den bisarra policyn ska han inte få köra VC förrän efter JVM (dvs det blir inga VC-lopp den här säsongen eftersom JVM avslutas den 8 mars).

Inlagd: 2020-01-13, 11:08
Skriven av: Per

Manne – Ah, det har du ju rätt i. En bra poäng.

Inlagd: 2020-01-13, 11:12
Skriven av: Rubik

Karl Gurka: Det är nog få lag som kan slåss om pallplatser som det är och med 4 åkare så skulle det cementeras det ännu mer

Inlagd: 2020-01-13, 11:19
Skriven av: ola

Vad tror vi, är det möjligt attt Frida är tillbaka nu till Nove mesto? Och är Ebba frisk igen så hon kan åka? Vi får svaren klockan 13:00 idag men har en magkänsla att Frida är tillbaka

Inlagd: 2020-01-13, 11:46
Skriven av: Markus

Markus: Jag tror landslagsläkaren uteslöt comeback till Nove Mesto i en intervju. (Men sa att det går framåt för henne).

Inlagd: 2020-01-13, 11:52
Skriven av: Per

Ingesson sa tidigare i veckan att Frida inte var redo ännu angående nove mesto

Inlagd: 2020-01-13, 11:54
Skriven av: ola

Ja, det blev ”mitt” lag till Nove Mesto på damsidan. Och Poromaa gör VC-debut. https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2020/langdlandslagettillnovemesto

Inlagd: 2020-01-13, 13:28
Skriven av: Per

Länglandslaget trupp till Nove Mesto 18-19 januari
Dölj

Damer
​Ebba Andersson, Sollefteå skidor IF,
​Anna Dyvik, IFK Mora SK,
​Charlotte Kalla, Piteå elit,
​​Moa Lundgren, IFK Umeå,
​​Emma Ribom, Piteå elit,
​​Evelina Settlin, Hudiksvalls IF.

Herrar
​Fredrik Andersson, Sollefteå skidor IF,
​Jens Burman, Åsarna IK,
​Jonas Eriksson, IFK Mora SK,
​Calle Halfvarsson, Sågmyra SK,
​William Poromaa, Åsarna IK,
​Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF.

Inlagd: 2020-01-13, 13:28
Skriven av: Kurt

Kommentaren till att Poromaa är med i VC-truppen: ”– Normalt tar vi inte ut juniorer till världscuptävlande före junior-VM, men i år genomförs mästerskapet först i mars och efter det återstår endast tävlingarna i Kanada och USA.” https://www.svt.se/sport/langdskidor/ebba-andersson-tillbaka-tavlar-i-nove-mesto

Inlagd: 2020-01-13, 13:31
Skriven av: Per

då kan man ju tyckt att Tilde Bångman skulle fått åka i Dresden dock

Inlagd: 2020-01-13, 14:47
Skriven av: Emil

När man valde att inte ta ut Frida förra året (som bara fick tävla mot jämbördigt motstånd i undantagsfall) har jag svårt att se varför man ska ta ut Poromaa på VC-nivå. Så länge man är långt från toppen i skandinavisk cup, varför ska man höja ribban?

Inlagd: 2020-01-13, 14:50
Skriven av: Henry

Att Poromaa är med är ju inte så jättekonstigt. Man sa redan i början av säsongen att juniorerna skulle kunna få en chans till att åka ett lopp i VC pga det senare juniormästerskapet. Och när jag kollar hans resultat så var han ju strax efter Richardsson som var bästa svensk i skand-cup i norge och vann i östersund. Så han lär väl legat högst upp som kandidat och förmodligen ligger han i ett läge i träningen där en tävling kan vara bra.

Inlagd: 2020-01-13, 15:21
Skriven av: Rubik

Grejen är väl att han inte var långt ifrån toppen i söndags. 30 sek till vinnaren (som ju alltid är potentiellt världselit när det gäller herrar och Skandinavisk cup) och precis efter Rickardsson som är uttagen. Men tidigare i vinter har han inte hållit den nivån. Det håller jag med om.

Inlagd: 2020-01-13, 15:29
Skriven av: Per

Uttagningen är f ö jättetydlig apropå vad Manne ofta efterfrågar. Det är två åkare som är oomtvistade (Calle och Burman) och sedan de fyra åkare som gjorde bäst resultat i Skandinaviska cupen. Häggström hade säkert blivit uttagen om det låg i hans plan men det gör det nog inte nu utan hans fokus lär bli sprintcupen.

Inlagd: 2020-01-13, 15:34
Skriven av: Per

Inlägg skapat för Novo Mesto nu här på Skidpepp :)

Inlagd: 2020-01-13, 15:36
Skriven av: Jörgen

LOA: du gillar alltså inte traditionell längdåkning. Vad tycker du om Wassberg och Svan och co och deras prestationer på 80-talet? Var det bara tråkigt och menlöst? Eller typ Södergrens 5-mils segrar i Kollen, är det inget som du värdesätter?

Inlagd: 2020-01-13, 16:42
Skriven av: Kallner

Jag skulle gärna vilja avsluta denna Dresden-tråd med att diskutera vår alla favorit-Norsk – Kristine Stavås-Skidstad…

Vill bara säga en sak, och, vissa norrmäns påstående att Kristine föll i semifinalen i VM i Seefeld pga Stina Nilsson bör nog ha fått 10-öringen att falla ner uner lördagens sprint…
Visst, Kristine blir påkörd och faller på första varvet (varför hon nu skulle ligga där bakom och harva), men, samma kurva andra varvet faller hon igen, på eget bevåg… Hmmm…

Hon och Johanna Hagström får gå specialträning på balans och positivt tänkande – annars lär det sldrig bli några ädla medaljer i seniorsammanhang…

Inlagd: 2020-01-13, 22:17
Skriven av: ErrkaPetti

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values