03 januari 2020, av Jörgen

TdS etapp 6

Den 4 januari fortsätter Touren med den näst sista etappen i italienska Val di Flemme:

09.00 – Sprint klassisk stil kval
11.25 – Sprint klassisk stil finaler

Startlistor kval – damerherrar

Startlistor finaler – damerherrar

Totalställning TdS efter etapp 5 – damerherrar

83 kommentarer till ”TdS etapp 6”

Kommer bli grymt ”enkelt” att ta sig till final i morgondagens sprint i Val de Fiemme (damer), men, även herrsidan är väl ganska sargad med goda sprinters från Frankrike och Norge…

Tror stenhårt på att Jonna vinner…
Kanske Maja kan streta på och ta sig till final?

Att Kläbo vinner behöver vi väl inte ens tippa, han är överlägsen…
Calle final? Inte omöjligt…

Tippar så här i morgondagens etapp 6:

1. Jonna Sundling
2. Sadie Bjornsen
3. Ane-Marija Lampic
4. Astrid U. Jacobsen
5. Nathalia Nepryaeva
6. Maja Dahlqvist

1. Kläbo
2. Bolshunov
3. Ustiugov
4. Pellegrino
5. Calle!
6. Gleb Retivykh

Inlagd: 2020-01-03, 19:26
Skriven av: ErrkaPetti

Hoppas Kalla o Ebba klarar kvalet.
För övrigt tycker jag Expressens intervjuer med Kalla är j-t taskiga. Vill bara få fram tårar.

Inlagd: 2020-01-03, 23:10
Skriven av: Kallner

Kallner, ja, fy fan var Charlotte verkar lida av att behöva försvara sina sämre lopp gång efter annan…
Samtidigt, när Charlotte är i form är hela hon som ett blossande tomtebloss!

Inlagd: 2020-01-04, 00:32
Skriven av: ErrkaPetti

Ja tidningarna vill sälja klick. Men Kalla själv plus Ingesson och han som kallar sig för mental rådgivare har satt henne i den här situationen. Ingesson är helt säkert en bra tränare, men det är som om han helt saknar psykologisk insikt. Det tog två år för Weng att komma tillbaka från sin utbrändhet. Kalla är 32 år, hon har inte två år på sig. Det går inte att lappa och laga och hoppas på att formen kommer, den kommer inte. av sig själv
Kalla är 32 år, hon har vunnit en massa medaljer, hon har haft en bra karriär, hon kan redan imorgon med gott samvete, om hon vill, avsluta sin lyckade karriär. Hon kommer inte att ha tålamod att harva på med dåliga resultat hur länge som helst.

Inlagd: 2020-01-04, 09:09
Skriven av: H. G. Wells

Och, Charlotte klarar inte ens ett sprintkval idag, trots att 30 åkare har åkt hem…

Inlagd: 2020-01-04, 09:13
Skriven av: ErrkaPetti

Katastrofkval av Ebba och Kalla! Ebba in som 27:a men tappar runt 9 s på alla konkurrenter i sammandraget. Kalla missar kvarten.

Inlagd: 2020-01-04, 09:14
Skriven av: Ulf

Dåligt kval av Ebba som ändå klarar sig vidare som nr 27. Tappar 8 sekunder nu på Johaug så nästan allt hon vann igår förlorar hon nu på morgonen. Riktigt tråkigt.

Sundling 3:a och den vi får hoppas på i finalerna

Inlagd: 2020-01-04, 09:14
Skriven av: Markus

Och, Ebba långt långt ner i kvallistan, men klarade sig med 27:e plats…

Inlagd: 2020-01-04, 09:16
Skriven av: ErrkaPetti

Rök hoppet om en pallplats totalt där? Om ebba missar semi och det framför tar sig till semi är det väl för många sekunder imorgon att ta igen iom masstarten.

Inlagd: 2020-01-04, 09:20
Skriven av: Markus

Märkligt att Jessica Diggins som sett såååå trött ut flera dagar nu, vinner sprintkvalet…

Inlagd: 2020-01-04, 09:25
Skriven av: ErrkaPetti

Trist med Kalla, antagligen åker hon långsammare nu i sprint än när hon var i form på distans.

Inlagd: 2020-01-04, 09:26
Skriven av: Bamse

H.G.Wells, personligen tror jag Charlotte kommer göra en Björgen; kämpa på med VM 2021, OS i Peking 2022, skaffa barn, göra comeback och ta medaljer i VM 2025…

Inlagd: 2020-01-04, 09:30
Skriven av: ErrkaPetti

Synd att Ebba tappade tid men ändå skönt att hon klarade kvalet. Gör kanske inte så mycket om hon tappar några sekunder, tror Ebba är GRYM i backen imorgon!

Inlagd: 2020-01-04, 09:30
Skriven av: Tomas

Jag undrar om Ebbas återhämtningsförmåga är på topp? Tycker mig se ett samband:

Lenzerheide, dag 1: 3:a (positivt direkt efter comeback)
Lenzerheide, dag 2: 39:a (sämre kval än väntat)

Toblach, dag 1: 3:a (bra med igen, 10 s efter vinnaren)
Toblach, dag 2: 6:a (tappar 28 s på vinnaren)

ValdiFiemme, dag 1: 2:a (nära att vinna)
ValDiFiemme, dag 2: 27:a efter kvalet än så länge (tappar 9 s på konkurrenterna)

Inlagd: 2020-01-04, 09:41
Skriven av: Ulf

Ulf, kan säkert ligga något i det med hennes bakgrund i år och första touren för henne tillskillnad från hennes toppkonkurrenter.

Btw, väldigt synd med Burman idag. Är vidare halvvägs men avslutar långsamt och blir 33:a släpper förbi sig flera distansare i mot mål. Borde inte Burman också vara en sån som har en positiv trend in mot mål?

Inlagd: 2020-01-04, 09:49
Skriven av: Markus

Och Kläbo vinner kvalet med sex (6!) sekunders marginal till tvåan Pellegrino…

Oskar Svensson vaknade till och gjorde bra kval…

Inlagd: 2020-01-04, 09:56
Skriven av: ErrkaPetti

Kläbo är fenomenal och väldigt smart. Han fixade 6 sekunder på ryssarna i prologen och över tio på backspecialisterna. Tror Ustiugov trillar i kvarten och sen har Kläbo allt i en liten ask. Han kommer vinna touren i år också.

Inlagd: 2020-01-04, 09:57
Skriven av: Manne

Markus: Gissar att det är mycket stakning i hög fart på vägen hem, inte Burman grej.

Inlagd: 2020-01-04, 10:09
Skriven av: Thorrez

Tråkigt med Kalla men snabbheten var ju bättre på henne förr. Men tycker ändå hon gör en ok tour. Det är ju 13 år sedan hon slog igenom internationellt.

Inlagd: 2020-01-04, 10:17
Skriven av: Kallner

Kalla stakade som en vansinnig men det bet inte.
När det gäller Ebba så har hon inte åkt så många sprintar i WC, endast tourer. Behöver vässa snabbheten framöver.

Inlagd: 2020-01-04, 10:23
Skriven av: GKA

Att Ebba tappar 9 s och ännu värre Kalla tappar hela 17 s på 1,3 km framstår som märkligt – Kalla sa i ett uttalande till Expressen efteråt att hon försökte åka snabbt men att det inte gick.. Rönnlund 22:a Maja 11:a och Jonna trea. Hoppas att det klaffar för någon av killarna idag.

Inlagd: 2020-01-04, 10:29
Skriven av: Jörgen

Jörgen, TV sändningen visade bara hur ryskan åkte hela banan. Övriga åkare visades bara på upploppet
med endast stakning.Känns som tidsförlusten låg tidigare i loppet.

Inlagd: 2020-01-04, 10:40
Skriven av: Gka

Kalla skall inte åka TDS i den form som hon är i. Jag fattar inte vad dom håller på med, är Ingesson är sadist? Förmodligen inte, men konstigt är det.
Antagligen har Kalla med slutförandet av TDS sabbat sina chanser för resten av säsongen. Det är jag vad jag är rädd för.
Snälla söta rara Ingesson, vad håller ni på med?

Inlagd: 2020-01-04, 10:55
Skriven av: H. G. Wells

Markus… Det är svårt att säga hur bra Ebba kan klättra… Men om hon klarar att hålla Weng bakom sig i totalen idag (vilket blir svårt) och har mindre än 45 s att ta in på Neppan och Jacobsen, tror jag en pallplats är realistiskt. Blir det mer, i synnerhet jämfört med Weng, börjar det krävas stordåd. Jag tror dock inte det är en nackdel för Ebba att det är masstart imorgon, snarare en fördel.

Inlagd: 2020-01-04, 11:02
Skriven av: Manne

Ja, det er merkelig at de renn etter renn kjører Kalla ned i kjelleren, hun skulle såklart aldri ha gått denne touren, nå kan hun antakeligvis avskrives resten av denne sesongen, og kanskje neste også, jeg har neppe sett et større råkjør på en løper som helt tydelig ikke er i form.

Inlagd: 2020-01-04, 11:07
Skriven av: Neithiri

Johaug har testat starten typ 5 ggr nu, mest av alla. Noggrann är hon.
Från målrakan,
Stefan

Inlagd: 2020-01-04, 11:08
Skriven av: Stefan

Stefan: Kul att du är där :)

Inlagd: 2020-01-04, 11:18
Skriven av: Jörgen

Apropå tv så förstår jag inte varför SvT inte sände prologen när det ändå var en produktion.

Inlagd: 2020-01-04, 11:22
Skriven av: Gka

Och det där lär väl vara tiderna vidare som förväntat?

Inlagd: 2020-01-04, 11:29
Skriven av: Markus

Wells… Du antyder gång på gång att Kalla inte bestämmer själv… Nu får du det t. o. m att låta som om Ingesson skulle tvinga henne. Har du någon källa till dessa hårda påståenden?

Inlagd: 2020-01-04, 11:35
Skriven av: Manne

Den som imponerat mest på mig i touren är Jacobsen. Trodde aldrig hon skulle gå så här bra. Norskorna är bra på att leverera när det gäller. Stolpe in idag för Weng, Flugan och Johaug. Stolpe ut för Ebba så det skriker om det.
Blomman tror hon kommer att skejta om alla i backen men det tror inte jag.

Inlagd: 2020-01-04, 11:52
Skriven av: Kallner

Hva drev Ebba Andersson med? Dette må være noe av det dårligste jeg har sett av henne.

Inlagd: 2020-01-04, 11:52
Skriven av: Neithiri

Det gick väl så dåligt det kunde för Ebba, både med tanke på konkurrenter och egen åkning.

Inlagd: 2020-01-04, 11:53
Skriven av: Manne

Det virket som Ebba var slått på forhånd. Hun virket uinteressert helt fra starten.

Inlagd: 2020-01-04, 11:57
Skriven av: pelle

Ebba påminner om gamle Lundbäck, en slitvarg som håller hög jämn fart oavsett bana och förhållanden men spetsfarten saknas liksom förmågan att växla fart i loppet.

Inlagd: 2020-01-04, 12:01
Skriven av: Kallner

Så där går det när man ska ligga sist och tro att man är bäst på slutet. Ett typiskt Calle-lopp.

Inlagd: 2020-01-04, 12:13
Skriven av: Kallner

Tror Røthe ryker her, ikke pent det sporbyttet.

Inlagd: 2020-01-04, 12:16
Skriven av: Neithiri

Herregud, är de svenska herrarna de mest otaktiska i hela fältet, man baxnar.

Inlagd: 2020-01-04, 12:19
Skriven av: Kallner

Som väntat blir det nog fem norskar på pallen imorgon när touren summeras. Tre på damsidan och två på herrsidan.

Inlagd: 2020-01-04, 12:19
Skriven av: Manne

Svenskarna bedrövliga

Inlagd: 2020-01-04, 12:25
Skriven av: Janne

Det var ju Röthes fel allt som hände på upploppet.

Inlagd: 2020-01-04, 12:27
Skriven av: Kallner

Sundling sto jo nesten stille i bakken ned mot mål, her tror jeg den svenske smøremaskinen har sviktet betraktelig.

Inlagd: 2020-01-04, 12:27
Skriven av: Neithiri

Är det någon svensk som tagit ett enda bra taktiskt beslut i dagens sprint? Hela tiden passivt och lägga sig bakom eller gå ut i helt eget spår och få långa kurvor och ta mycket vind.

Inlagd: 2020-01-04, 12:32
Skriven av: Kallner

Extremt dåligt glid på dom svenska skidorna i semifinalerna…
Ytterligare en damfinal utan svenskor, ingen bra trend…

Inlagd: 2020-01-04, 12:32
Skriven av: ErrkaPetti

Sverige börjar tappa tronen som bästa sprintnation.

Inlagd: 2020-01-04, 12:33
Skriven av: Janne

Synd att Ida inte är med längre. Hon hade gått till final. Dåliga prestationer från både herrar och damer.

Inlagd: 2020-01-04, 12:34
Skriven av: Lotta

Kallner
Håller med dig om mycket otaktiska beslut hela tiden. Verkar som det inte finns någon plan innan hur dom ska göra.

Inlagd: 2020-01-04, 12:34
Skriven av: Janne

Sundling bekräftar att glidet inte var i nivå med optimalt,vilket är en bragd av vallagänget.

Inlagd: 2020-01-04, 12:40
Skriven av: Gka

Lotta… Ja, och Björn Lind.

Inlagd: 2020-01-04, 12:40
Skriven av: Manne

Och som Sundling sa. Dåliga skidor på henne.

Inlagd: 2020-01-04, 12:41
Skriven av: Markus

Jonna bekräftar: dåligt glid idag var orsaken till dålig kvart & semifinal…
Syntes ju också på Maja som tappade massor av metrar utför på slutet…

Inlagd: 2020-01-04, 12:41
Skriven av: ErrkaPetti

Fråga, när det är lättvallat som idag varför misslyckas man då?

Inlagd: 2020-01-04, 12:43
Skriven av: GKA

Som sagt, efter Grip o Urban har det varit mycket nedtur.

Inlagd: 2020-01-04, 12:46
Skriven av: Kallner

Vallateamet är ju verkligen oersättliga…

Tur att alla fick sluta utom dem.

Inlagd: 2020-01-04, 12:50
Skriven av: Fredde

Lampic er uslåelig i sprint pr. dags dato.

Inlagd: 2020-01-04, 12:52
Skriven av: pelle

Hade Svenska åkarna för mycket fäste en del av dom.. tittar men på Niskanen så tycker jag han slet med fästet i kvarten men hade ett otroligt gild..på den här banan var man nog tungen åka med mindre bara fäste med tanke på avslutnigen .

Inlagd: 2020-01-04, 13:07
Skriven av: jossa

Tycker att det är lite för många vallamissar vilket påverkar resultaten för de våra. Får Urban fortsätta som vallachef efter denna säsong? Normalt ska Jonna vara finalist idag men..

Inlagd: 2020-01-04, 13:08
Skriven av: Jörgen

Norge hade ju fantastiska skidor idag.
Räddade Johaug till semi och man såg även hur Klaebo bara forsade förbi även fast han inte riktigt kom optimalt i suget.

Inlagd: 2020-01-04, 13:12
Skriven av: karlP

Jörgen, inte Urban, eller hur ;-)

Inlagd: 2020-01-04, 13:13
Skriven av: ErrkaPetti

Jörgen
Kanske har missuppfattat detta men är verkligen Urban vallachef? har han inte slutat??? Är väl Niemi som är vallachef?

Inlagd: 2020-01-04, 13:14
Skriven av: Janne

Tveksamt om en frisk Stina eller Linn Svahn hade rått på Ane-Marija Lampic idag på upploppet i klassiskt?

Tråkigt med två sprintar i rad nu utan blågult…
Häggströms 5:e plats i Lenzerheide enda positiva sprintinsatsen denna TdS…

Inlagd: 2020-01-04, 13:16
Skriven av: ErrkaPetti

ErrkaPetti
I så fall har du inte höga tankar om en frisk Stina om du tror hon hade torskat mot Lampic på detta upplopp som passar henne som handsken.

Inlagd: 2020-01-04, 13:22
Skriven av: Janne

Som sagt, som jag skrev 12:46 så är inte Urban vallachef.

Inlagd: 2020-01-04, 13:29
Skriven av: Kallner

Håller med dig, Manne.

Lätt att skylla på vallarna när man gör dåliga resultat.

Inlagd: 2020-01-04, 13:32
Skriven av: Lotta

Att Larkov diskades är väl ok men Röthe kom alldeles för billigt undan. Han startade skiten. Dock hade det ju inte hjälpt Calle, han var redan rökt.

Inlagd: 2020-01-04, 14:10
Skriven av: Kallner

ErrkaPetti: Tror en Stina i form lätt vunnit mot de motståndet som var i finalen visst .. men onekligen jätte bra av Lampic..

Inlagd: 2020-01-04, 14:21
Skriven av: jossa

Ser ni inte att åkarna blir bortvallade alldeles för ofta.
Vi har definitivt det det sämsta vallateamet sett i förhållande till de resurser de har.Argumentet att det är åkarnas egna felval när de väljer skidor håller inte.Om man väljer mellan två par dåligt vallade skidor så är det par man väljer fortfarande dåligt.
Hoppas att åkarna vågar protestera för det förtjänar dom. Det är riktigt uselt som det är just nu.

Inlagd: 2020-01-04, 14:24
Skriven av: Peter

Stina hadde ikke bare vunnet sprinten, hun hadde mest sannsynlig – også – vært med og kjempet om pallen i Tds. Jævla synd for tjejen, att hun ikke fikk den muligheten!

Inlagd: 2020-01-04, 14:47
Skriven av: pelle

Røthe slapp unna veldig billig. Skulle vært disk.
Og stakkars franskmannen som bare måtte ta imot dritten.

Inlagd: 2020-01-04, 17:16
Skriven av: ScandiNavy

Det verkar ju som om det svenska laget överhuvud taget inte diskuterar taktik. I det norska tycker jag att det var tydligt överlag att man hade koll på detta att komma bakifrån är det som gäller i alla fall för männen. Det var inte bara kläbo. Förstår inte det där. Det ärju inte raketforskning direkt. Men orken och skidorna hade kanske inte räckt ändå.

Inlagd: 2020-01-04, 17:25
Skriven av: Lars

Påfallende når det dukker opp et nytt nickname her, og selvsagt er personen en typisk norskhater, og så bare forsvinner man. Men jeg har mine mistanker!

Inlagd: 2020-01-04, 17:32
Skriven av: pelle

Åkte Kalvå efter någon norsk taktik idag? Höll på att förstöra för Hedi Weng.

Inlagd: 2020-01-04, 17:50
Skriven av: swestam

Ubersnuber –> ScandiNavy
Også en som elsket Northug-tidene.

I tilfelle du siktet til meg, pelle.

Inlagd: 2020-01-04, 17:53
Skriven av: ScandiNavy

Ruggigt dålig svensk insats idag… Dålig taktik, dåligt glid. Desto mer imponerande insats av Lampic och Jacobsen. Kläbo och ryssarna bra som vanligt.
Imorgon hoppas jag på en absurd klättring av Andersson där hon vinner etappen med 2 minuter och knäcker alla och tar hem toursegern! :D

Inlagd: 2020-01-04, 17:55
Skriven av: Karl Gurka

sverige lyckas ha det sämsta vallateamet i hela Världskuppen där tom SVTs Blomman ser att tex Kalla utför förlorar enligt honom ca 40m och troligen på slätan med.
Är det inkompetens eller handlar det om korrupta figurer inom ledning samt vallateanet?

Inlagd: 2020-01-04, 18:09
Skriven av: skion

@pelle
Hooplas du inte menar mig för i så fall är det inte meningen! Tvärtom tycker jag det norska laget är fantastiskt och det verkar också ha klart bäst koll på det taktiska tänket tycker jag.

Nej jag är jättetrött på det där ”hatet” eller man ska kalla det på båda sidor av gränsen.

Ber om ursäkt om jag var otydlig

Inlagd: 2020-01-04, 18:53
Skriven av: Lars

Men oj vad det behövs mer mellaneuropa i toppen. Eller länder över huvud taget. Var är Kanada exempelvis? Eller Österrike-Ungern. Varför har man inte gemensam vallning i världscupen för att ge jämnare förutsättningar? Det har aldrig kommit på tal? Eller i alla fall gemensam uppsättning vallor eller så. Det måste ju vara jättesvårt för de små nationerna om länder som Sverige och Norge ibland misslyckas trots stora team. Eller är jag ute och cyklar?

Inlagd: 2020-01-04, 18:59
Skriven av: Lars

Javisst, Urban slutade ju och rätt, det är Niemi (Idas sambo väl?) som är vallachef nu, ja då är det han och hans team som ska kritiseras, deras jobb är att ge de aktiva bra vallade skidor att välja bland. För mycket vallamissar denna säsong.

Inlagd: 2020-01-04, 19:01
Skriven av: Jörgen

Og så dere Pellegrino? Enten gjorde han noen veldig dårlige valg før nedoverbakken til mål, eller så smurte det italienske teamet med sement.

Inlagd: 2020-01-04, 19:22
Skriven av: ScandiNavy

Lars: Ja, cyklar lite då. Österrike-Ungern? Vilken rysare. Den unionen upplöstes 1918, då vallade man med kåda, harts och tjära. Och dem har aldrig varit framstående, möjligen som dopade Österrikare,
Skämt åsido så är vallning så personlig och så mycket känsla och små marginaler så ett gemensamt vallateam för alla lag tror jag är omöjligt med nuvarande upplägg på tävlingarna. Inom all elitidrott har ju resurserna betydelse i någon grad.
Utan Norge och Sverige skulle längdåkning vara en blek sport.

Inlagd: 2020-01-04, 20:17
Skriven av: Kallner

Kläbo är omänsligt bra, helt galet!
Norge har ett riktigt bra vallateam (även om Juhaug hade lite halvtaskigt häromdagen)
Sveriges vallateam är mer eller mindre katastrof!
Om Ida hade varit med så hade hon varit i final????vad kom den ifrån kan man undra…
Imorgon håller jag tummarna för Ebba och Jacobsen och kanske lite Östberg…Kul om Sundling kan avsluta snyggt också!
Vilket lopp det kan bli på herrsidan….men Kläbo tar det!

Inlagd: 2020-01-05, 00:19
Skriven av: Göran

Finns det en tråd hos Skidpepp för enbart valladiskussioner? Har tittat runt lite men inte hittat någon (än). Jag undrar t.ex. om det finns en formaliserad process inom skidlandslaget för utvärdering och dokumentation av dagens valla efter varje lopp.

Inlagd: 2020-01-07, 17:13
Skriven av: Janne

Ifl. Sportsbladet.
Her fikk man svaret, man søkte.
Stina har kun tillit til Rikard Grip. Om han finnes nå er usikkert. Hun hadde ingen samarbeid med den tidligere norske dametrener – Iversen. Ei heller med den nåværende – Ingesson.
Til og med har hun kastet sin mentale coach, Gustavsson..
Frk. Nilsson er med andre ord, sin egen sjef i alt hun foretar seg, hun tror ikke på amatørene, tøff dame, gitt. ;)

Inlagd: 2020-01-08, 12:54
Skriven av: pelle

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values