28 december 2019, av Jörgen

TdS etapp 2

Tour de Ski fortsätter i schweiziska Lenzerheide imorgon 29 januari med sprint:

08.50 – Sprint fristil damer kval
09.30 – Sprint fristil herrar kval
11.35 – Sprint fristil kvartsfinaler

Startlistor kvalet – damer herrar

Totalställning TdS efter etapp 1 – damer herrar

119 kommentarer till ”TdS etapp 2”

Ingen Stina Nilsson i morgondagens sprint och sprintcupledaren Jonna Sundling såg ut att slita i dagens lopp. Sparade månne Maiken Caspersen Falla på krafterna idag, 52:e plats 2:35 efter Johaug?

Missar Johaug att gå vidare från kvalet samtidigt som Flugan, Weng och Ebba går vidare kan det bli spännande.

Ska även bli intressant att se om Moa Lundgren har gott om krafter imorgon efter dagens fina insats. Maja? Nej det är inte hennes säsong detta men blir glad om får fel.

Inlagd: 2019-12-28, 20:24
Skriven av: Jörgen

Försöker att tippa morgondagens sprint (etapp 2):

1. Jonna Sundling
2. Nadine Fändrich
3. Sophie Caldwell
4. Moa Lundgren
5. Fröken Falla
6. Victoria Carl…

1. Herr Kläbo (naturligtvis!)
2. Lucas Chanavah
3. Sergei Ustiugov
4. Emil Iversen
5. Bolshunov
6. Johan Häggström!

Frida ännu en semi, detsamma för Ribom Ebba och Calle!

Inlagd: 2019-12-28, 20:41
Skriven av: ErrkaPetti

Erkka: Frida?

Inlagd: 2019-12-28, 20:46
Skriven av: swestam

Kan man hoppas på Moa i totalledning i touren efter två etapper? Hon är väl en bättre sprinter än de flesta av dem som ligger före.

Inlagd: 2019-12-28, 21:19
Skriven av: Jonke

Swestam, Frida skall ju naturligtvis heta Maja :-(

Inlagd: 2019-12-28, 21:30
Skriven av: ErrkaPetti

Chanavat hoppar av tyvärr. Ännu lättare för kläbo. Herrsidan ändå spännande, mycket hänger på om ryssarna tar sig långt eller ej. Häggström kan göra.det bra i morgon.

Damsidan ja, amerikanskorna med usla skidor idag, måste få till materialet. Kan weng o Östberg gå långt och ta sekunder på johaug? Weng såg helt slut ut efter dagen. Jacobsen är dålig på.sprint nuförtiden men lär som vanligt smyga med… Ebba ska kunna ta sig till kvarten och Moa kan vara den som kan utmana falla. Tror och hoppas att Maja har mer åt köra med.

Inlagd: 2019-12-28, 21:44
Skriven av: Anders

Tror faktiskt lite på att de ska gå lite bättre än vanligt idag för Ebba. Hon åkte riktigt kraftfullt igår för att vara henne.Touren skule ju verkligen behöva att Weng,Östberg och Ebba går till semifinal och att Johaug missar. Inte helt omöjligt i alla fall om man såg till loppet igår.

Inlagd: 2019-12-28, 23:37
Skriven av: karlP

Tävlade Ebba igår också? ;)

Inlagd: 2019-12-28, 23:56
Skriven av: Kallner

Kallner
Aha got it.
Men allting är ju relativt.Där jag är så är det Söndag och är på väg ner för att äta frukost.

Inlagd: 2019-12-29, 00:11
Skriven av: karlP

Sprintloppen erbjuder i alla fall lika förutsättningar för alla. Alla startar samtidigt och ingen behöver stå i kö för att komma ut på banan och börja åka. Dessutom är det dramatik hela vägen och ingenting är klart förrän det är klart. Men av någon anledning så är det bara fyra sprintar under veckan men hela sex masstartlopp.
De som startar bak i masstarterna får god tid när de står i kö vid första backen att fundera över om det verkligen är så kul med längdåkning.
Jag saknar redan Stina Nilsson starkt.

Inlagd: 2019-12-29, 07:05
Skriven av: Tobbe H

Jag tror Johaug går vidare till kvartsfinal, kanske t. o. m. semifinal. Hon är otroligt stabil i allt hon gör och det verkar som amerikansk orna och andra har problem med skidorna.

Inlagd: 2019-12-29, 08:17
Skriven av: Manne

Sprintkvalet går på norsk TV2 ikke NRK. Sendingen starter kl.0855 og både Kristin Størmer Steira og Petter Northug skal bidra.

Inlagd: 2019-12-29, 08:37
Skriven av: Arvid S

Fyra amerikanskor bland de sju bästa i kvalet, det kan man snacka om revansch från igår.
Vad ska man säga om Kalla?

Inlagd: 2019-12-29, 09:12
Skriven av: Bamse

Johaug 21:a, Östberg och Ebba missar. Lite märkliga tider på svenskorna, Rönnlund är före Maja, Kalla 10 s efter Johaug.

Inlagd: 2019-12-29, 09:15
Skriven av: Ulf

Något har naturligtvis hänt för/med Kalla. Svårare är det förmodligen inte.

Inlagd: 2019-12-29, 09:18
Skriven av: Tobbe H

Tobbe H: Tror inte det är något speciellt. Hennes tider längs med banan är ganska jämnt långsamma så svårt att se att det ska ha varit något som ”hände” under banan.

Inlagd: 2019-12-29, 09:24
Skriven av: Markus

Kalla tappade hela tiden så tror nog inte hon ramlat. Kanske är glidet precis som igår och att hon inte längre håller så bra klass på sprint.

Inlagd: 2019-12-29, 09:26
Skriven av: Janne

Syntes inget i tv-sändingen att Kalla skulle ha fallit eller något liknande.

Inlagd: 2019-12-29, 09:35
Skriven av: swestam

Glädjer mig åt svenskorna sprintkval, tillräckligt bra…
Att Ebba och Charlotte missar ingen stor knall, därimot Østbergs miss…

Känns ju bra för sporten i stort att USA går bra, dessutom kul att 90-talisterna Fändrich, Carl, Krehl, Janatova, Novakova går bra, speciellt roligt med Tjeckiskorna och att Victoria Carl börjar hitta formen efter en knäoperation i juni…

Lite käftsmäll till oss belackare att fröken Johaug klarar kvalet…

Inlagd: 2019-12-29, 09:36
Skriven av: ErrkaPetti

Hade nästan glömt att det bara är 50 WC-poäng i dessa tour sprintar. Är ju väldigt positivt med tanken på Linns och Stinas chanser i sprintcupen.

Inlagd: 2019-12-29, 09:53
Skriven av: Markus

Fem från Italien klarade herrkvalet… Vad kom det ifrån ;-)
Dessutom tre herrar från hemmanationen…

Ser verkligen trögt ut för Oskar Svensson när han åker in på upploppet i kvalet, men med lite flax klarade han kvalet till trots…

Inlagd: 2019-12-29, 09:55
Skriven av: ErrkaPetti

Ja, trist för spänningen i totalen att Johaug klarade av kvalet. Det gjorde Weng också förresten samtidigt som Ebba och Flugan missade. Kul att amerikanskorna visar framfötterna efter dåliga skidor igår.

Inlagd: 2019-12-29, 09:58
Skriven av: Jörgen

Pellegrino körde snabbt sista halvan tog in tid på Klaebo.

Inlagd: 2019-12-29, 10:07
Skriven av: Bamse

Johaug valde heat 1 tillsammans med Diggins och Falla. Hon hoppas nog på att ta rygg på Falla och gå vidare på tid.

Inlagd: 2019-12-29, 10:09
Skriven av: Ulf

Kalla ska inte vara 10 sek efter Johaug i ett sprintkval. Den som tror att det är Kallas nuvarande normala standard tror jag är helt fel ute. Någonting har ”hänt”. Vad är naturligtvis omöjligt att säga men det lär väl klarna så småningom.

Inlagd: 2019-12-29, 10:12
Skriven av: Tobbe H

Tråkigt för touren med Johaug, och nu är jag nästan orolig för att hon kommer att kunna ta sig till semi. Att komma 21:a i kvalet är ju inte skräp direkt. Hon skulle kunna maxa fullständigt i kvarten och sedan ta det väldigt mycket lugnare i en eventuell semi för att spara krafter.
Hur som helst, det ska bli kul att se vilka som håller idag! Jag hoppas att Jonna ska slippa strul för en gångs skull…
Sedan skulle det vara kul om Häggström kan gå långt och hänga med bra i totalen.

Inlagd: 2019-12-29, 10:14
Skriven av: rubik

Läste att Kalla sagt att det kändes som att hon stod stilla i kvalet.
Ebba borde gått vidare.

Inlagd: 2019-12-29, 10:22
Skriven av: Sten

– Det är inte vad jag hade hoppats på, men jag tycker inte att jag fick till åkningen och trycket i dag. Jag får inte riktigt kraft, säger Kalla.

Inlagd: 2019-12-29, 10:25
Skriven av: Janne

@sten vad menar du med ”borde”?
Är det vanligt att Ebba tar sig lätt vidare från sprintkval? Jag tror inte det är något som hon ”borde”, speciellt inte efter att ha gjort premiär i världscupen igår och då gjorde ett väldigt starkt lopp. Jag kan tänka mig att Ebbas resultat kan bli lite varierande under touren med tanke på hennes skada.

Inlagd: 2019-12-29, 10:30
Skriven av: Rubik

Jag tycker väl de är helt okej att Ebba missa att ta sig vidare till en kvart hade ändå inte räntat så mycket lika bra spara på kroppen till kommande uppgifter..nu missa ju även Östberg vilket var en bonus

Inlagd: 2019-12-29, 10:43
Skriven av: jossa

Kalla saknar uppenbart fart. Jag tror att Kalla på något sätt fprfarande lider av sin tidigare överträning. Alla system i hennes kropp är kanske inte helt återhämtade. Eller så har hon tränat dåligt under sommar och höst när kroppen inte svarat som den brukar (p.g.a överträningen under vintern). Kombinationen av överträning och underträning???

Hon sa inte att skidorna gick dåligt igår. Jag lästa fel i hastigheten.

Inlagd: 2019-12-29, 10:56
Skriven av: H. G. Wells

Johaug imponerar, och resultaten både i går och idag har varit till hennes fördel jämtemot diggins och Östberg/Andersson så det kanske blir weng man får hoppas på för att skapa lite spänning.

Inlagd: 2019-12-29, 10:59
Skriven av: Anders

Kalla är långt från sitt normala men det flaggade hon ju för innan säsongen. Hade varit kul om hon hade kunnat få en säsong till liknande den 17/18 när hon enligt mig var på sitt allra bästa.

Inlagd: 2019-12-29, 11:02
Skriven av: Anders

Ingesson om Kalla Norrbottens media.

”Ingesson kan inte säga vad man ska förvänta sig från den 32-åriga skidstjärnan i touren.

– Det gäller att ha tålamod, säger han.

– Sedan åker de bästa väldigt fort just nu och med tanke på Charlottes svajiga sommar och höst kan man inte förvänta sig så mycket mer just nu.

Han fortsätter:

– Man får acceptera på vilken nivå hon är just nu. Sedan får man titta framåt, även om man inte kan blunda för verkligheten. Hon är där hon är och försöker leta sig uppåt.”

Stina har också haft en strulig sommar och höst. Bortsett från skadorna så är hon helt säkert inte i samma form som hon var förra hösten.

Inlagd: 2019-12-29, 11:04
Skriven av: H. G. Wells

Calle hoppar över sprintfinalerna, har ont i en arm…

Inlagd: 2019-12-29, 11:04
Skriven av: Anders

Det är inte mycket som gått Sveriges väg så här långt.

Inlagd: 2019-12-29, 11:28
Skriven av: Kallner

Ni som har koll på sekunderna, vilken placering krävs av Moa för att komma ikapp Johaug?

Inlagd: 2019-12-29, 11:42
Skriven av: Jonke

Nu är det lite roligare i alla fall.

Jag kan inte smälta detta med Frida. Vilken otroligt dålig uppbackning och stöd hon måste ha haft under hösten. Så ofta som elitåkarna träffar tränare, näringsfysiologer och läkare är det ett mysterium alltihop.

Ojala är lite kul, hon tyckte nästan det var bra att Ebba inte gick vidare så hon får vila mer.

Inlagd: 2019-12-29, 11:48
Skriven av: Kallner

Att Calle måste stå över är tyvärr tråkigt, men det känns symtomatisk för honom. Mycket strul, otur och tjafs i hans karriär.

Inlagd: 2019-12-29, 11:52
Skriven av: rubik

Precis, av 30 åkare så är det naturligtvis Calle som inte startar. Tennis är ett alternativ då får han köra på volley så mycket han vill.

Inlagd: 2019-12-29, 12:01
Skriven av: Kallner

Blomman är blind ser inte att det fattas 20 cm på staven.

Inlagd: 2019-12-29, 12:03
Skriven av: Kallner

Moa behöver ta in 37 sekunder efter prologen. Med fjärde plats eller bättre bör hon klara det när jag räknar på det.

Inlagd: 2019-12-29, 12:08
Skriven av: Markus

Vad hände med Jonna? Åkte väldigt passivt i första utförs. Kanske inte orkar helt enkelt.

Inlagd: 2019-12-29, 12:21
Skriven av: Kallner

Är det inte typiskt för denne tour? Otroligt klantigt.

Inlagd: 2019-12-29, 12:26
Skriven av: Kallner

Reprise fra VM-finalen .. Trist

Inlagd: 2019-12-29, 12:27
Skriven av: pelle

Var det Maja som tryckte ut Moa? Moa kom ju på innern utförs och Maja höll emot.
I vilket fall verkar inte Maja vara i toppform precis.

Inlagd: 2019-12-29, 12:30
Skriven av: Kallner

Trist men dom får skylla sig själva, kändes som det var Moa som gick för snävt men svårt att se riktigt. Svenskorna kör som tuffast mot varandra, svårbegripligt. Man börjar bli riktigt irriterad nu att 80 % av gångerna när det är incidenter med en svenska så är det med en landsmaninna.

Inlagd: 2019-12-29, 12:31
Skriven av: Janne

hade de på känn att de skulle hända tycke Maja gick ut redan innan på Moa när Moa skulle glida om då anade jag faror..

Inlagd: 2019-12-29, 12:31
Skriven av: jossa

@kallner ”otroligt klantigt”? Vad syftar du på? vari låg det otroligt klantiga?

Inlagd: 2019-12-29, 12:32
Skriven av: rubik

Moa och Maja var ju ändå långt ifrån täten när dom körde omkull, så det hade inte hjälpt att stå på benen…

Jonna var väl det realistiska målet i final idag på förhand…

Nu vinner Falla garanterat…

Inlagd: 2019-12-29, 12:32
Skriven av: ErrkaPetti

Kan ha sett fel men var det inte Maja som var på innern?

Inlagd: 2019-12-29, 12:33
Skriven av: Janne

ErkkaPetti
Nu är det nog ute och cyklar, svenskorna och framför allt Maja är mycket snabbare än dom andra i loppet på ett upplopp.

Inlagd: 2019-12-29, 12:34
Skriven av: Janne

Hon som intervjuar åkarna har iaf hittat sitt sätt att ställa frågor och håller fast vid det.
”vad hände?”
”vad tänkte/kände du när x hände?”
och det är väl det i stort sett som intervjuerna handlar om.

Inlagd: 2019-12-29, 12:35
Skriven av: rubik

Skal slutte og kalle T U Weng, for middelmådig .. Hun har imponert, så langt!

Inlagd: 2019-12-29, 12:38
Skriven av: pelle

ErrkaPetti: jag tror Moa kunnat fixa de även Maja haft chans så farligt långt efter var dom inte och Moa tycke ju själv hon låg bra till

tycker dom var i rygg på Björnsen så gott man nu kan de

Inlagd: 2019-12-29, 12:38
Skriven av: jossa

rubik: nä, det var inte klantigt, det var mycket bra gjort.
Vad sätter du för rub(r)ik på det hela som passar bättre?
Otur var det i alla fall inte.

Inlagd: 2019-12-29, 12:47
Skriven av: Kallner

Letar bakåt i resultatlistorna, och jag hittar ingen final UTAN svenskor i sprint på flera år!
När hände det senast att ingen svensk dam var i final i sprint? 2016?

Inlagd: 2019-12-29, 12:53
Skriven av: ErrkaPetti

Kallner: Du skrev att det var otroligt klantigt, så därför undrade jag vad det var som var så otroligt klantigt.
Med tanke på ditt svar hade du inte något backade upp ditt påstående. Eller så drabbades du av en tillfällig stroke och saknade förmåga att förstå min fråga.

Inlagd: 2019-12-29, 12:54
Skriven av: Rubik

Janne & Jossa, jag är fortfarande tveksam till att Moa eller Maja skulle klara final om dom hållit sig på benen…
Men, att komma i mål med hela stavar och skidor är ju en konst också…

Grattis till Slovenien och AneMarija Lampic!

Inlagd: 2019-12-29, 12:58
Skriven av: ErrkaPetti

Häggström sköttes sig finfint i finalen, kul!
Och Kläbo är ett monster som vanligt. Imponerande!

Inlagd: 2019-12-29, 13:00
Skriven av: Rubik

ErrkaPetti
Jag är fortfaranade säker att Maja hade gått vidare och inte helt omöjligt med Moa heller. Men nåt har du rätt i, hela stavar och skidor är en fördel och även att inte ramla.

Inlagd: 2019-12-29, 13:01
Skriven av: Janne

Alle løperne gjør en eller annen feil, underveis i denne ”pisstevlingen” med forbokstaven S, men ikke Klæbo.

Inlagd: 2019-12-29, 13:01
Skriven av: pelle

Jag tycker både Maja och Moa låg rätt bra till inför upploppet och var ju inte så tuffa att spruta mot heller

Inlagd: 2019-12-29, 13:04
Skriven av: jossa

rubik: ?? Inte skämta om så allvarliga tillstånd som stroke.
Klart att det är otroligt klantigt att inte ha koll på var man har sin medtävlare i relation till egen position speciellt som sagt när det är en lagkompis. De får skylla sig själva, nåt annat finns förstås inte. Dock tror jag att Maja är den som trycker ut Moa som ligger på yttern i det läget. Det är inte första gången som Maja strular.

Inlagd: 2019-12-29, 13:09
Skriven av: Kallner

Ställning efter etapp 2:
http://medias1.fis-ski.com/pdf/2020/CC/2375/2020CC2375TDS.pdf

3 svenskor topp 10.

Inlagd: 2019-12-29, 13:15
Skriven av: Markus

Nå ser det ut som Johaug har fått det dit hun vil og kommer ganske sikkert å gå ut alene på jaktstarten på onsdag. Største konkurrenten hennes i sammendraget tror jeg blir Ebba Andersson og hun er nå 23 sekunder etter. Skal hun ha en mulighet til å vinne tror jeg nok hun må hente sekunder på Johaug på intervallstarten på tirsdag eller neste sprint.

Inlagd: 2019-12-29, 13:22
Skriven av: Sven

Såg precis som jossa att det inte lovade gott när det såg ut som Maja hejdar Moa genom att glida lite ut åt sidan så att det bromsade Moa nerför när Moa kom med högre fart.

Inlagd: 2019-12-29, 13:24
Skriven av: Bamse

Tycker att damfinalen var bra. Inte helt fel för sporten att svenskar saknades. Nån gång måste det ju ske. Och bra att ingen nordisk åkare vann även om jag tycker lite synd om Falla. Tror att hon har lite stukat självförtroende den här säsongentyvärr.

Amerikanskorna hade påtagligt dåliga skidor vilket är väldigt trist. Herrfinalerna får gärna bli mer spännande… det går lite för lätt för att det ska vara roligt för någon utom våra västliga grannar såklart.

Inlagd: 2019-12-29, 13:30
Skriven av: Lars

@sven
Tja, att hämta in sekunder på johaug på intervallstart lär ju inte vara möjligt realistiskt sett. Det hafe gärna fått bli lite mer spännande start på touren. Nu kan nog ingen komma tillräckligt nära för att göra det intressant. Det är ju inte johaugs fel så klart men trist för oss som tittar. Att kämpa om andraplatsen är inte riktigt samma sak.

Inlagd: 2019-12-29, 13:34
Skriven av: Lars

Kallner: Konstigt att inte Fridas mamma märkte något?

https://www.dn.se/sport/fridas-mamma-hade-anorexi-vill-bryta-tabu/

Inlagd: 2019-12-29, 13:40
Skriven av: H. G. Wells

Kul att se Diggins utför, har en helt annan fartställning är de andra och ingen kom ikapp henne på första varvet utför trots att hon då fick ta vinden.

Inlagd: 2019-12-29, 13:40
Skriven av: Kallner

Kallner: fast hennes taktik var väl ändå helt kass i finalen tycker inte hon visa den formen under dagen att hon skulle orka med en sådan tuff öppning

Inlagd: 2019-12-29, 13:49
Skriven av: Jossa

Kallner – Det är i slutet av en tävling, de är förmodligen väldigt trötta och stumma i benen och det är i en kurva inför ett upplopp, det lär inte behövas speciellt mycket för att något ska inträffa. Det räcker ju med en isig fläck eller något liknande när man lägger ett tryck på skidan just där för att ramla. Men sitter man som en självgod clown och bräker ur sig olika saker utan att ha en förståelse för åkarnas situation så kanske man kan se det som att de var otroligt klantiga och förtjänade det…
För övrigt klarar du nog ”skämt” såvida du inte är överkänslig och blir kränkt av allt.

Inlagd: 2019-12-29, 13:54
Skriven av: Rubik

Jeg forstår meg ikke på Ustugov. Virker veldig sterk, men sløser bort krefter i kvart-/semifinale og går ikke videre. Hadde han kjørt litt med taktisk hadde han vært i finale tror jeg.

Inlagd: 2019-12-29, 14:10
Skriven av: Sven

Någon mer ännu som letat efter den senaste sprintfinalen utan svenskor?

Inlagd: 2019-12-29, 14:38
Skriven av: ErrkaPetti

Ovant men idag hände det – de svenska herrarna gjorde det bättre än damerna som alla missade finalen – bra gjort av Johan Häggström!

Jonna är naturligtvis besviken. Kom lite fel i utförslöpan på första varvet, fick inget sug och sen problem med positioneringen så att hon kom i trångmål ett varv senare i sista kurvan. Men hon leder fortfarande sprintvärldscupen och lär så göra åtminstone fram till Dresden. Trean Stina har ju brutit och tvåan Falla åker hem efter idag. Caldwell har en teoretisk chans att gå om Jonna i Val di Flemme men då måste Jonna göra en riktigt dålig sprint samtidigt som Caldwell typ vinner.

Även bra av Moa Lundgren och Emma Ribom. Trist med kollisionen med Maja. Om allt gick Majas väg förra säsongen är det tvärtom nu, förstår hennes frustration och besvikelse.

Moa är faktiskt bästa svenska nu (sexa) i tourtotalen, Ebba är nia och Ribom tia. Neppan leder tillfälligt i tourtotalen med Lampic som tvåa före Johaug men det lär ändras efter nästa etapp.

Inlagd: 2019-12-29, 14:39
Skriven av: Jörgen

Ser ut som det är 8:e mars 2016 som det senast inte var en svensk kvinna i sprintfinal i WC…
Då kom ej varken Stina eller Ida till start på sista tävlingen i Kanada…

Inlagd: 2019-12-29, 14:44
Skriven av: ErrkaPetti

Inte alls märkligt att det är så vanligt att svenska sprintdamerna ”krockar” i diverse sprintsammanhang…
Dom är ju ofta två-tre stycken i dom heaten det smäller, så sannolikheten är ju 30-50% chans…
Sedan får vi inte glömma att det är Stina som satt nivån i sprint, med sin tuffa åkstil (glöm ej semin i VM 2017)…

Inlagd: 2019-12-29, 15:04
Skriven av: ErrkaPetti

Sven: Jag är lite osäker, men jag tror jaktstarten på onsdag är baserat på tisdagens intervallstart och inte på totalställningen i touren.

Inlagd: 2019-12-29, 15:12
Skriven av: Den tillbakastående

Häggtröm på tredje plats i totalen nu. På samma tid som tvåan Bolshunov. Kläbo leder med mer än 30 sekunder.

Inlagd: 2019-12-29, 15:19
Skriven av: Per

Rubik: Ta det lugnt, så där skulle du aldrig uttrycka dig om vi satt mittemot varandra. Du gör dig bara löjlig. Lågt. Och förståelse för åkarna har jag absolut då jag tävlat själv och vet hur förhållandena kan vara dock har jag inte tävlat i sprint.

Inlagd: 2019-12-29, 15:33
Skriven av: Kallner

Jossa: nu var det ju inte taktiken jag var inne på utan endast hennes åkning utför. Hon chansade väl på att få lucka efter första varvet.

Inlagd: 2019-12-29, 15:35
Skriven av: Kallner

Roligast idag var att Svt-Moa börjat bedöma åkarnas intelligens.
Annars blir det riktig skidåkning följande dagar utan bonussekunder. Bara det är värt inträdet!

Inlagd: 2019-12-29, 15:39
Skriven av: Gka

Den där sega sprintfinalen hade Stina Nilsson vunnit med bandagerad överkropp. Men det kommer flera lopp.

Inlagd: 2019-12-29, 16:00
Skriven av: Tobbe H

Väldigt låg nivå på damsprinten utan Nilsson o Svahn med som är snabbast upp i såna här backar en åkare som Lampic ska vara parkerad långt före en finalspurt starkt ändå av henne o svagt av Sundling framförallt av svenskorna att inte göra det bättre idag men som så ofta räcker inte glidet till.. titta på Nepryeava som var ganska svag kunde åkt ut i kvarten redan men varje varv får hon mycket gratis utför.. vallarna gör väldigt stor skillnad på resultat på såna här banor bra/dåligt glid gör skillnad på 2-3 platser på slutet.. sen var Sundling väldigt snäll också några gånger det hjälper inte om man vill vinna i sprint..

Inlagd: 2019-12-29, 16:08
Skriven av: JohanA

Falla blev utan pallplats förra helgen. Hon blev fälld av en annan norska. Sånt händer hela tiden. Att svenskorna ibland fäller varandra är något som vi helt enkelt får räkna med.

Inlagd: 2019-12-29, 16:09
Skriven av: H. G. Wells

@Kallner Du menar på samma sätt som att du inte skulle säga till Moa och Maja att de var otroligt klantiga och förtjänade fallet?
Och var inte orolig. Jag är lugn. Men du har fortfarande inte lyckats förklara vari det klantiga låg, så jag gissar att det bara var något du hävde ur dig i besvikelsen.

Inlagd: 2019-12-29, 16:12
Skriven av: Rubik

Som någon nämnde ovan så innebär det starka svenska sprintlaget att det relativt ofta är fler än en svenska i heaten. Vilket ökar risken för incidenter mellan svenskor. Sedan kan jag tänka mig att vi svenskar kommer ihåg sådana incidenter mycket lättare än om två norskor el. dyl. skulle störa varandra. Man blir ju så sjukt besviken när det sker.

Inlagd: 2019-12-29, 16:18
Skriven av: Rubik

Det stämmer nog att svenskorna åker tuffare än många andra. Det blir nog så när de är många som är bra och konkurrensen är hård mellan dem. Nilssons forcering i finalen i Planica var nästan brutal när hon kryssade sig fram. Jag blev faktiskt förvånad att alla klarade sig igenom där med allt i behåll.
Jag tycker nästan kollisioner hör till spelet i sprint och är imponerad över hur skickligt de många gånger hanterar täta dueller.
Nilsson är nog tuffast av alla, inklusive herrarna.

Inlagd: 2019-12-29, 16:31
Skriven av: Tobbe H

Kan tillägga att det finns tecken på att Svahn kan bli lika tuff som Nilsson framöver. Om hon inte redan är det.

Inlagd: 2019-12-29, 16:37
Skriven av: Tobbe H

Ser att många är besvikna idag men det kommer fler lopp inom kort som säkert ger en bättre känsla efteråt.
Tror inte svenskorna är tuffare än andra men möjligen lite mer vårdslösa i sitt uppträdande i spåren.

Inlagd: 2019-12-29, 16:45
Skriven av: Gka

Tobbe H .. Hva syns du om den ”tynna” lilla norska dametroppen, som du hevdet før seriestart?

Inlagd: 2019-12-29, 16:49
Skriven av: pelle

Jäkligt kul med Lampic. De hade ett par riktigt bra årgångar som juniorer för ca 5 år sedan men det är väl bara Lampic som är kvar av dessa. Annars börjar deras lag bli lite ålderstiget med Visnar och Fabjan nu när Urevc är borta denna säsong.

Inlagd: 2019-12-29, 17:30
Skriven av: swestam

Underskatta inte Nepreayeva, hon åker så här i sprint, har n fantastisk finish och är bra på att hitta snabbaste vägen och få med sig fart. Har åkt på liknande sätt i många sprutar. Välförtjänt ledare även om jag tror hon får svårt redan på tisdag i sin sämsta disciplin på pappret.

Inlagd: 2019-12-29, 20:32
Skriven av: Anders

Nästkusin Weng är väl tillsammans med Moa Lundgren d stora utropstecken första helgen på damsidan. Kul för Udnes Weng som fått den tunga bördan av att vara nästa generation efter den fantastiska norska nuvarande generationen

Inlagd: 2019-12-29, 20:42
Skriven av: Anders

Underskatta inte Nepryaeva håller jag med om… Gäller för henne att klara tisdagens lopp bra sedan har hon ett rätt bra progrem kvar med sprinten som kan bli ett bli riktigt bra för henne när många bra sprinters är borta.. lite samma för Lampic klarar hon av att hålla ihop de bra på tisdag har hon åter igen bra lopp framför sig men en intressant sprint fast hon lär inte hota dom bästa i totalen till slut men kan nog ha ett bra länge inför sista etappen

Inlagd: 2019-12-29, 20:47
Skriven av: jossa

Anders och Jossa: Ja, därför som jag i dag 3-tråden frågade signaturen med rysskoll här (Rastjapa) om det skrevs något om Neprayeva i ryska tidningar. Lite synd att SVT och svenska tidningar nästan aldrig intervjuar ryssarna.

Neprayeva blev ju totaltvåa förra året men har startat denna säsong svagare. Sett starkare ut på sistone och bra avslutningar idag. Möjligen tungt nedtränad med sikte mot formtopp under TdS? Vad säger hon själv? Sådant jag hoppades få reda på.

Synd att det inte skrivs mer om Bollen, Uustigov och Neppan. Men gäller även t.ex. finska Iilvo Niskanen och Krista Pärmäkoski. Vet ”mycket” om svenska och norska skidåkare men mindre om de andra.

Inlagd: 2019-12-29, 21:16
Skriven av: Jörgen

Løpet på tirsdag vant vel Nepryaeva i fjor så det blir spennende å se.

Inlagd: 2019-12-29, 21:37
Skriven av: Sven

Jörgen: Det sägs att Nepryaeva och Bolshonuv tränade grymt mycket månaden (eller månaderna) innan säsongspremiären, så mycket att deras tränare (inte Cramer utan den andra tränaren) var rejält orolig hur det skulle gå för dem. Och att detta skulle kunna vara ett skäl till att det gått lite ojämnt för dem under inledningen av säsongen.

Inlagd: 2019-12-29, 21:49
Skriven av: swestam

Swestam: Tack för infon och ja, det skulle ju kunna vara en förklaring till varför det gått tyngre för dom, vi får se om det släpper och toppformen kommer nu under TdS?

Inlagd: 2019-12-29, 22:01
Skriven av: Jörgen

Tillbaka i Sverige igen och jag har även hunnit snabbspola gårdagens lopp på play. Igår var det ännu mer folk och superbra väder så det blev en riktigt bra dag trots att den svenska daminsatsen blev svagare än väntat (fast tar man bort Stina och Svahn var det väl egentligen bara att Jonna missade finalen som gjorde det till under förväntan). Även för sprint är det en bra arena att vara åskådare på. Mitt intryck från åskådarplats i damernas semi 2 var att både Lundgren och Dahlqvist låg väl dåligt till när de ramlade för att ta sig vidare. Det var ändå starka spurtare framför dem. Och det gick lika lite att se vad som hände på plats som på TV. Men Dahlqvist har varit inblandad i mycket nu. Minns att hon också knockade just Lampic på väg in på upploppet i Davos. Jag tycker hon kör väl aggressivt. Överlag tycker jag aggressiviteten ökar i sprint och eftersom FIS låter det mesta passera lär den trenden fortsätta. Allt som inte renderar gult kort/diskning tar ju åkarna som att det är ok och testar därför nästa gräns. Att Westberg knäckte båda stavarna i sin kvart missade jag helt från åskådarplats. Underbar kommentar f ö att det brukar gå ganska bra om en stav går av men inte om två gör det… Dottern och jag fick också många autografer med oss hem plus en bild på henne med Lampic. Lundgren var fortfarande lite missnöjd när hon kom förbi oss men tog sig ändå tid att skriva autograf och verkade redan ha hunnit smälta fallet lite. Även Emma Ribom tog sig tid och gav ett mycket sympatiskt och ”ostressat” intryck. Maja såg vi inte till. Falla och Häggström var förstås också glada och positiva. Häggström tyckte att det var ”överraskande” att det gått så bra. (Fast egentligen är hans resultat helt i linje med hur han har presterat sedan slutet på förra säsongen). Mest svårflirtad var Northug som plötsligt dök upp där. Gleb Retivych skrev för säkerhets skull två autografer…

Inlagd: 2019-12-30, 10:37
Skriven av: Per

Per: Tack för din rapport från på plats, kul att läsa!

Jag håller med vad gäller Maja och Moa, tror också att de inte gått vidare även om de inte ramlat men det får vi aldrig veta.

Inlagd: 2019-12-30, 11:10
Skriven av: Jörgen

Underbar rapport, tack Per! Kan tänka mig att Maja tänjer på gränserna eftersom formen inte riktigt finns där (fast upploppet i kvarten var imponerande!).

Inlagd: 2019-12-30, 11:18
Skriven av: Tomas

Håller med, Jörgen, tack Per för din rapportering på plats i Lenzerheide!

Och, som du skriver, Maja har ju även krockat med andra i finaler i år, innan var det ju Lampic i semi2 i Davos som du skriver, så, det är ju inte bara svenskor som krockar – Falla & Stenseth körde ju ner varann i Planica förra helgen…

Inlagd: 2019-12-30, 11:18
Skriven av: ErrkaPetti

Åkte inte Maja ihop med Neppy i en sprint i Falun i någon minitour eller världscupavslutning häromåret (fast det var mer Neppys fel än Majas).

Inlagd: 2019-12-30, 11:54
Skriven av: swestam

Till start till touren hade vi damåkare med typ10 jvm-guld sammanlagt i bagaget. På herrsidan tre åkare med jvm-medalj. Och lägg därtill flertalet medaljörer på u-23-vm. Men den som ligger bäst till av alla svenskar efter två etapper var nog aldrig påtänkt till vare sig j-vm eller u-23-vm. Han var som bäst åtta på J-sm – nu är han 27 år och ligger 3a i tour de ski. Hatten av för Johan Häggström och hoppas att han kan inspirera andra svenska herråkare!

Inlagd: 2019-12-30, 12:05
Skriven av: Manne

Tack Per för rapport. Bekräftar min bild. Maja ramlade och drog med sig Jonna i Seefeld också då hon låg alldeles för nära Jonna i kurvan. Det är ju inte medvetet men hon ligger för tight.

Inlagd: 2019-12-30, 12:25
Skriven av: Kallner

Jag tror att någon av Maja eller Moa haft väldigt bra chans ta sig vidare spurta ner Björnsen för på henne hade dom haft bra länge…Maja visa ju bra fart på upploppet i kvarten så fart hade hon för att bra upplopp..Neprjajeva visa ju att de gick ta mycket på slutet om man träffa rätt

Inlagd: 2019-12-30, 12:31
Skriven av: jossa

swestam: var de den gången Neppy blev diskad men blev hon diskad/ varnad för de?

Inlagd: 2019-12-30, 12:37
Skriven av: jossa

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/MR2qzM/johaug-reagerer-paa-forskjellsbehandling-mener-hun-burde-beloennes-for-seirer?fbclid=IwAR0ASKPwPHCjQ8-qhCl91AX7qz0bmhNbaohchHNmlCgJv3z6j-GuyQ5U8N8

Helt enig med Johaug.
Hvorfor skal hun, eller andre distanseløpere ikke belønnes for seier på lik linje med sprintere. Men her ligger det klart i dagen hvorfor dette gjøres. FIS vil ikke att Therese skal vinne. Det er ”Des Pudels Kern” – sakens kjerne.
Men det kan godt hende at de blir nødt til og legge flere hindringer i veien for henne, for att det ikke skal skje!

Inlagd: 2019-12-30, 12:38
Skriven av: pelle

pelle: Fast utan bonussekundrarna i sprint så skulle ju sprintåkarna verkligen vara chanslösa särskilt som åktiden och tidsskillnaderna i sprint är så mycket kortare/mindre än i distansloppen. Om man nu skall ha med sprint i Tour de Ski så måste man ju göra det någorlunda rättvist för sprintåkarna också. Var någon norrman som för några år sedan visade att maximala bonussekunder i sprint (60 sekunder) var nästan exakt avståndet mellan vinnaren och 30:e åkare i efterföljande distanslopp och då tycker jag man hamnat ganska rätt med hur mycket bonussekunder man delar ut i sprint.

Inlagd: 2019-12-30, 13:06
Skriven av: swestam

Pelle… Kul resonemang. På samma sätt kunde man tänka att dom som t.ex Johaug och svenskorna som inte kör hela touren (inte tar sig till final), borde få avbryta touren. Det är förstås hemskt orättvist att inte alla kör lika långt.

Skämt åsido. Pudelns kärna i det här fallet, är väl att Johaug ser till vad som passar henne bäst – vilket hon är öppen med. Sprint passar egentligen dåligt i en tour eftersom det innebär att åkare kör olika lång tour. Det kan t. o. m va en fördel att som Ebba missa finalerna, då man blir mindre sliten.

Lösningen på problemet vore väl att ta bort sprintarna från touren. Eller det mest rättvisa – att köra ett poängsystem efter placering i varje etapp, alltså helt utan sekunder. Men det sistnämnda skulle knappast gynna Johaug.

Jag tror inte att man ändrat för att Therese inte ska vinna. Hon har inte kört på tre år, så det är en långsökt tanke. Däremot vill man ha en spännande och säljbar produkt där det är jämnt länge. Touren har med åren blivit mer förutsägbar och ett allt svagare varumärke.

Inlagd: 2019-12-30, 13:25
Skriven av: Manne

Manne … Men mistanken finnes, hvorfor ble bonuspoeng endret, så dramatisk, denne sesong, så jo, jeg har nok litt hold eller belegg for mine ”konspirasjonsteorier” att det nettopp var for og legge hindringer i veien for Johaug.
De hadde jo 3 lange år på seg, uten Therese deltagelse.

Inlagd: 2019-12-30, 14:12
Skriven av: pelle

Pelle
Hur kan du tycka att det är fördel att vara sprinter i tour de ski?
Låter på dig som att alla bästa sprinterna på damsidan alltså kommer vinna tour de ski???
Självklart inte utan det är distansåkarna som har en stor fördel eftersom det bara är två sprintlopp. Eller du kanske kan nämna dom sprinterns som kommer vinna tour de ski eller komma på pallen?? Falla? Jonna? Caldwell? Stina?
Nja Pelle tycker det är jättestor fördel för distansåkarna, Johaug, Ebba, Flugan, Heidi som känns som dom största favoriterna.

Inlagd: 2019-12-30, 14:39
Skriven av: Janne

Pelle… Det är alltid lätt att få argument att passa ens teorier 😉. Tror du dom övriga förändringarna som gjorts i år – som att lägga den andra spriten näst sist, eller att jaktstarten bygger på intervallstart loppet – också är för att Johaug ska förlora?

Dom två sista åren har varit svåra för touren med tunga avhopp och sprint åkare som hoppat av halvvägs. Jag tror alla ändringar som kommit i år är för att adressera dom problemen.

Jag kan förstå hur du känner, men om syftet verkligen hade varit att Johaug inte ska vinna, hade det väl funnits effektivare förändringar att göra?

Inlagd: 2019-12-30, 14:44
Skriven av: Manne

Har ju riktats kritik mot att man i jaktstarter där man utgår från totalställningen i touren får bonussekunder i mål. Och den kritiken har ju inte utgått för att man ville försvåra för Johaug att vinna. Är rimligt att man kontinuerligt ser över hur touren är konstruerad. Skulle väl för övrigt ha varit bonussekunder i masstarten i lördags men de togs bort när man var tvungen att använda en förkortad bana pga snötillgången.

Inlagd: 2019-12-30, 14:52
Skriven av: swestam

Pelle: du är ju gammal så du minns hur Serge Lange ändrade VC-reglerna för att stoppa Stenmark. Då var det tyst i Norge. Men Odd Soerli kanske inte var nåt hot ändå? :)

Inlagd: 2019-12-30, 15:20
Skriven av: Kallner

Hoppas att några verkligen drar på rejält sista dagen fram till foten av backen. Vore kul om det var 30 sek till Johaug så man får se henne komma sprattlande och hoppa förbi en efter en.

Inlagd: 2019-12-30, 15:53
Skriven av: Kallner

Sjansen er selvsagt hypotetisk, men eks. Klæbo kan få maks uttelling med 2 sprintseiere (120 sek.) pluss maks på distanseløp, i og med att bonussek. deles ut, underveis i løpet.

Inlagd: 2019-12-30, 16:48
Skriven av: pelle

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values