05 december 2019, av Jörgen

Volkswagen Cup 19/20

Idag tillkännagav skidförbundet att de kommer att direktsända (strömma) den nationella seniorcupen Volkswagen Cup under vinter, programmet är som följer:

6 dec: Idre, 10/15 km K
7 dec: Idre, sprint F
8 dec: Idre, 10/15 F
24 jan: Falun, sprint K
25 jan: Falun, 15/30 F masstart
14 feb: Lycksele, sprint F
15 feb: Lycksele, 10/15 F
16 feb: Lycksele, 10/15 K jaktstart
15 april: Bruksvallarna, 5/10 km K
18 april: Bruksvallarna, 35/35 km F masstart

Länkar:

Nyhetsida hos förbundet om detta

Livestream

Hemsidor för Volkswagen Cup med startlistor mm:
IdreFalunLyckseleBruksvallarna

Förbundets tävlingskalender där anmälningar mm kan ses

Resultat/livetiming hos fis-ski.com:
IdreFalun – Lycksele (ingen länk än) – Bruksvallarna

96 kommentarer till ”Volkswagen Cup 19/20”

Positivt att förbundet tar initiativ till att sända dessa tävlingar och att det är tillgängligt för alla som vill se!

Inlagd: 2019-12-05, 14:02
Skriven av: Jörgen

Det ska bli särskilt intressant att se alla unga skidtalanger som Sverige har på damsidan. Jag saknar dock Moa Hansson i startlistan. Är hon sjuk? Någon som vet.

Inlagd: 2019-12-05, 16:43
Skriven av: LOA

På herrsidan (start kl 10) startar bl.a:

100 – Fredrik Andersson
105 – Petter Engdahl
111 – Eric Rosjö
117 – Martin Bergström
119 – Karl-Johan Westberg
123 – William Poromaa

Damsidan (start kl 12) bl.a:

241 – Jennie Öberg
245 – Linn Svahn
246 – Sofia Henriksson
248 – Lisa Vinsa
250 – Maria Nordström
252 – Tilde Bångman
253 – Emma Wikén
254 – MMK
255 – Alicia Persson
256 – Linn Sömskar

Inlagd: 2019-12-06, 08:28
Skriven av: Jörgen

LOA:

Jag hoppas att Moa H efter en lyckad säsongspremiär valt att avstå Idre för att träna.
Sommarens nässelfeber har rimligen hämmat hennes träning. Men JVM går ju en dryg månad senare i år.

Inlagd: 2019-12-06, 09:36
Skriven av: Slakmota

Livetiming herrarnas 15 km, start kl 10:00
http://live.fis-ski.com/cc-3168/results-pda.htm

Livetiming damernas 10 km, start kl 12:00
http://live.fis-ski.com/cc-3167/results-pda.htm

Inlagd: 2019-12-06, 09:43
Skriven av: Jörgen

Fredrik Andersson före Simon Andersson och Viktor Brännmark i Idre. Bra av Ebbas lillebror men annars är det möjligen ett svaghetstecken att en f d landslagsåkare som Simon Andersson, som knappast elitsatsar på samma sätt längre, är tvåa.

Inlagd: 2019-12-06, 11:45
Skriven av: Per

Bra av Johan Ekberg som fortfarande är junior bara drygt 30 sek efter vinnaren

Inlagd: 2019-12-06, 11:54
Skriven av: Lennart

Tilde Bångman gör det mycket bra. Slår Lisa Vinsa, Jenny Solin, Jennie Öberg m.fl

Inlagd: 2019-12-06, 12:56
Skriven av: Emil

Linn Svahn knep segern på damsidan. Före Moa Olsson, Sofia Henriksson och Linn Sömskar. De tre första inom 3 sekunder. Känns som att Svahn närmar sig en VC-start.

Inlagd: 2019-12-06, 12:58
Skriven av: Per

Linn Svahn 1:a. Junior- Bångman bra med. Övriga juniorer i en klump långt efter.

Inlagd: 2019-12-06, 12:59
Skriven av: Slakmota

Spännande sekundstrid i Idre idag mellan Moa Olsson, Sofia Henriksson och Linn Svahn. Den sistnämnda låg under med en sekund efter sista mellantiden på 9,8 km men spurtade bäst in i mål till seger.

Svahn får säkert åka världscup senare i vinter, hon åkte bra i sprinten i Gällivare och nu vann hon i distans i Volkswagen Cup, bra gjort!

Inlagd: 2019-12-06, 13:02
Skriven av: Jörgen

Tror verkligen Linn får åka antigen i Davos eller i Planica. Kanske båda men blir besviken om hon inte får köra minst 1 utav dem.

Inlagd: 2019-12-06, 13:11
Skriven av: Markus

Om man ska gå på uttagningskriterierna så är Jonna, Stina och Ribom klara för Davos (pga semi eller bättre i Ruka). Frågan är väl dock hur de värderar Riboms 12:e plats i klassiskt i Ruka inför skatesprint på höjd i Davos? Rimligt lag vore Stina, Jonna, Dahlqvist, Moa Lundgren och Johanna Hagström eller Linn Svahn.

Inlagd: 2019-12-06, 13:19
Skriven av: Per

Per: Du räknar upp sex sprintåkare men sätter ett ”eller” framför Svhans namn?

Inlagd: 2019-12-06, 13:22
Skriven av: swestam

Morgondagens sprint. Hagström eller Swahn. Kan bli en spännande duell.

Inlagd: 2019-12-06, 13:25
Skriven av: Lennart

Anna Dyvik var anmäld, men fanns inte med i dagens startlista i Idre. Är hon krasslig, eller går hon all-in lördag-söndag i hopp om Lennarts 6:e sprintplats + distans i fristil i Davos?

Inlagd: 2019-12-06, 13:59
Skriven av: Slakmota

Per: Jag tror också att Jonna, Stina och Ribom är klara för helgen i Davos som består av sprint i fristil samt dagen efter 10 km intervallstart klassisk stil dvs samma som åktes idag i Idre. Svahn lär få chansen.

Då återstår två platser i sprinten. Frågetecken för om Dahlqvist är redo för världscup till Davos, hon får säkert åka om hon vill och känner sig redo. Men om inte vill säkert både Hagström och Lundgren åka. Den sistnämnde bommade i sprintkvalet i Ruka (blev 34:a) men där var det klassiskt som gällde.

Inlagd: 2019-12-06, 14:25
Skriven av: Jörgen

Per: Jonna, Stina och Ribom är inte klara för Davos enligt uttagningsreglerna. I Ruka var det klassisk sprint i Davos är det fristil. Så semifinalplats i Ruka ska prioriteras vid nästa klassiska sprint vilket inte är förrän i Oberstdorf 26 januari nästa år och det är långt dit!

Nu kommer Jonna och Stina naturligtvis att bli uttagna och kanske även Ribom men någon ”friplats” har hon inte p.g.a. resultatet i Ruka. Det har däremot Settlin eftersom hon tillhör A-laget och det har högsta prioritet i Davos. Efter Davos gäller dock andra regler.

(pga semi eller bättre i Ruka).

Inlagd: 2019-12-06, 16:14
Skriven av: LOA

LOA: Rätt, jag glömde den lilla detaljen. Men har verkligen a-lagsåkare fortfarande prioritet i Davos?

Inlagd: 2019-12-06, 16:18
Skriven av: Per

Per:

Enligt uttagningsreglerna har “A-lagsaktiva vid världscupssäsongens inledande tävlingshelger” första prioritet. Sprinten i Davos måste räknas till “världscupssäsongens inledande tävlingshelger” eftersom detta är säsongens första fristilssprint. Stina, Jonna, Maja och Evelina ska därmed tas ut först. Sen finns det två platser till. Dessa bör gå till Ribom och Hagström som är bland de 20 främsta i sprintcupen efter Ruka. Det är viktigt att Sverige har så många åkare som möjligt (minst 4 st) bland de 20 första i sprintcupen efter Planica eftersom detta avgör hur många åkare Sverige kan ställa upp med i Tour de Ski. Att chansa med att sätta in en ny åkare som Linn Svahn är en stor risk. Eftersom hon inte har några världscuppoäng för närvarande måste hon åka enormt bra för att komma bland de 20 främsta efter Planica.

Inlagd: 2019-12-06, 20:49
Skriven av: LOA

Den som ligger på 20:e plats i sprintcupen har nu 11 poäng. För att komma upp i 11:a poäng efter Davos krävs det att man kommer på 20:e plats i Davos. Det bör inte vara några problem för Svahn, hon blev 21:a i Falun förra säsongen. Just nu är det fyra svenskor topp-20 i sprintvärldscupen: Jonna 2:a, Stina 5:a, Ribom 12:a och Hagström 18:e (Settlin 22:a och Rönnlund 29:a).

Inlagd: 2019-12-07, 02:23
Skriven av: swestam

Svahn krossade precis motståndet i sprintkvalet i Idre. (Årets första skatesprint för svenska damer). Hon var 4,4 sekunder före Johanna Hagström.

Inlagd: 2019-12-07, 08:54
Skriven av: Per

Per: Ja.. Vi får se om Svahn borde ha sparat lite krut i finalerna eller orkar hela vägen in i kaklet? Linn Svahn verkar helt klart vara i form.

Linn kom 4.37 före både Hagström och Öberg som fick exakt samma tid. Vem får välja kvartsheat först av de två, den som har lägst FIS-poäng gissar jag utan att kolla i reglerna?

Inlagd: 2019-12-07, 09:37
Skriven av: Jörgen

Tre förstaårsjuniorer i topp i sprintkvalet för U18.

1) Lisa Eriksson
2) Sara Andersson
3) Tove Ericsson

Jag tror att dessa åkare från årskull 2003 kan bli riktigt bra.

Inlagd: 2019-12-07, 10:02
Skriven av: LOA

Noterar att skidskytten Ella Halvarsson kvalade bra i seniorklassen.

Inlagd: 2019-12-07, 10:33
Skriven av: swestam

Jörgen: Är ju inga val på nationell nivå utan det hedliga stegen. Hagström dömdes dock som 2:a

Inlagd: 2019-12-07, 10:44
Skriven av: Markus

VILKET LOPP AV SVANH!

Inlagd: 2019-12-07, 12:19
Skriven av: Markus

Linn Svahn vinner finalen med nästan 6 sekunder före Hagström. Hon är nog klar för Davos…

Inlagd: 2019-12-07, 12:20
Skriven av: Per

Det rycket i baken kändes som Stina på sitt bästa! Vilken kraft, vilken power. Nu måste hon få åka Davos.

Inlagd: 2019-12-07, 12:22
Skriven av: Markus

Grate gjorde likadant i herrfinalen ser jag nu i efterhand. Han är helt överlägsen och glider igenom hela upploppet. Lär också få köra Davos.

Inlagd: 2019-12-07, 15:12
Skriven av: Per

Markus:

Linn Svahn kommer säkerligen att bli uttagen till sprint i Davos enligt följande passus i uttagningsreglerna:

”Därefter bedöms resultat vid Skandinaviska cupen, nationella mästerskapstävlingar, Volkswagen cup och i Sverige genomförda FIS-tävlingar.

Det verkar dessutom som att Settlin inte är särskilt pigg på att åka i Davos utan tänker ta en tävlingspaus och träna istället. Då finns det två sprintplatser till att fylla efter Stina, Jonna, Maja och Linn S. Jag skulle gissa att Ribom och Hagström tar de platserna.

Inlagd: 2019-12-07, 18:13
Skriven av: LOA

Linn Svahn krossar allt motstånd då hon får möjlighet att visa det. I gällivare och i Idre sprint var hon överlägsen. De som tar ut lagen till världscupen bör inse att Linn Svahn äntligen ska med. Annat vore mycket märkligt!
LINN SVAHN till Davos.

Inlagd: 2019-12-08, 09:39
Skriven av: Gustav Olsson

Ser att Linn Svahn inte startar idag i Idre på 10 km fristil med intervallstart?

Inlagd: 2019-12-08, 09:46
Skriven av: Jörgen

Hon sa igår att hon skulle hem och ”ladda om inför framtida tävlingar”.

Inlagd: 2019-12-08, 09:55
Skriven av: Markus

Inge mer dörrknackning för Svahn. Släpp in talangen. Dörren borde öppnats efter Gällivarepremiären! Vilken uppvisning i Idre. Världsklass!!!

Inlagd: 2019-12-08, 10:58
Skriven av: Hasse

Gissar att förhållandena knappast ger de sist startande juniortjejerna någon favör idag.

Inlagd: 2019-12-08, 14:33
Skriven av: Slakmota

Bångman öppnar i Wikén/Solin-tempo. Tilda Östberg kunde inte hänga på ledaren. Kan Rosenberg?

Inlagd: 2019-12-08, 14:45
Skriven av: Slakmota

Bångman tar in 8,5 sekund på sista 200 och vinner före Tove E! Hanna Abrahamsson distanserad trea. Märta R hela 1,16 efter idag.

Inlagd: 2019-12-08, 15:07
Skriven av: Slakmota

Slakmota: Abrahamsson åker jämt med täten (Bångman eller Ericsson) från 3.5 km till 9.8 km. På de sista 200 meter tar hon in 4.8 sekunder på täten. Fram till 3.1 km tappar hon 25.8 sekunder och till tappar hon 3.7 sekunder. Så en svag start men sedan åker hon riktigt snabbt.

Inlagd: 2019-12-08, 17:08
Skriven av: swestam

Linn Svahn imponerade i Idre, det var klass på uppvisningen under sprinten. Blir världscup snart för hennes del, det tror vi säkert alla här.

Moa Olsson som vann idag var tvåa i fredags på 10 km klassiskt knappt efter Svahn. Falun-Borlängeåkaren Olsson åker bra på rullskidor (världsmästare i teamsprint i par med Sömskar) men sist hon vann på skidor med snö under var för två år sedan (i ett sprintkval). Har blivit mer konkurrenskraftig nu. Född 1997 dvs av samma årgång som Ebba och Ribom.

Inlagd: 2019-12-08, 19:08
Skriven av: Jörgen

swestam:

Ramlade Märta mellan 6,4 och 6,8? Det är väl uppför fäbodbacken? Hon tappade hursomhelst 30 sek. Kanske bröt hon, köpte korv, eller blev uttagen till UOS?

Tove lär göra henne sällskap till Lausanne i januari.

Inlagd: 2019-12-08, 19:31
Skriven av: Slakmota

Kommer Hemliga Hansson, Moa, att avmaskera JVM-formen i helgens Volkswagen Cup/Scandic Cup/NJC i Falun?

Anmäld är hon äntligen.

Inlagd: 2020-01-22, 17:05
Skriven av: Slakmota

Intressanta förutsägningar som gjordes ovan beträffande Linn Svahn och Märta Rosenberg!

Moa Hansson ser ut att få klara sig utan sin antagonist i årgången, Tilde Bångman. Hon ser inte ut att vara anmäld och enligt hennes Instagram så har hon haft en långvarig förkylning.

Inlagd: 2020-01-22, 18:05
Skriven av: Ulf

Tove till topps! Mycket bra fart på de mer blygsamt rankade norskorna, som väntat. Synd att Märta och Sara saknades.

Inlagd: 2020-01-24, 10:18
Skriven av: Slakmota

Emma Kirkeberg Mörk är väl den bästa norskan i sin åldersklass så inte förvånande att hon är med i toppen, men verkar ha haft ett fall på slutet

Inlagd: 2020-01-24, 10:27
Skriven av: swestam

och Lisa Eriksson bröt tydligen efter halva loppet. Tråkigt.

Inlagd: 2020-01-24, 10:44
Skriven av: LOA

YOG-medaljören Heggen har just nu bästa norska distansranking i årsklassen 2002 före Melling och Mörk. De sistnämnda har f ö sämre ranking än Lisa Ingesson, 16:e idag.

Dagens lovande tvåa Brusveen-Jensen toppar bland 2003:orna.

Inlagd: 2020-01-24, 10:48
Skriven av: Slakmota

Slakmota: Måste var något fel på Ingessons tid. Vid 4.5 km låg hon femma 43 sekunder efter Tove, i mål 16:e och 1:57 efter Tove.

Inlagd: 2020-01-24, 11:21
Skriven av: swestam

Raset kom väl mellan 3,5 och 4,7?

Inlagd: 2020-01-24, 11:37
Skriven av: Slakmota

Willde Lill-Bill Kochs sista varv!

Inlagd: 2020-01-24, 11:53
Skriven av: Slakmota

Rolig tidtagning FIS har. Will Koch låg 10:a över minuten efter 300 m från mål men vann före Måns Skoglund som låg på 11:te plats 300 m från mål också han minuten efter ledaren Niko Anttola som ledde kart 300 m från mål men slutade först på 4:de plats.

Inlagd: 2020-01-24, 12:04
Skriven av: LOA

Eller inte.

Damtiderna verkar dock stå fast?

Inlagd: 2020-01-24, 12:21
Skriven av: Slakmota

Där kom förklaringen till varför Hagström inte får åka världscupen. Hon ramlar ju bara!

Inlagd: 2020-01-24, 13:30
Skriven av: Tomas

Idag har nog Johanna råd att studera snön även i semifinalen.

Inlagd: 2020-01-24, 13:51
Skriven av: Slakmota

Louise Lindström imponerar.

Inlagd: 2020-01-24, 18:16
Skriven av: swestam

Swestam: Tre i U18 (Tove, Brusveen-Jensen och Mörk) slog U20-vinnaren Louise Lindström i tid? Tove en halv minut bättre tid. Men kanske förhållandena ändrades t.ex. tungt snöfall under eftermiddagen? U18 åkte under morgonen och U20 mitt/sen eftermiddag.

Inlagd: 2020-01-24, 18:52
Skriven av: Jörgen

Jörgen: Tror knappast att det snöade utan snarare att spåren blev sämre.

Inlagd: 2020-01-24, 19:03
Skriven av: swestam

Det ser inte ut som att de åkt samma bana. Mellantiderna som visas på FIS sajten är tagna vid olika punkter. Dessutom om man jämför tiden för platserna 20, 30, etc med varandra, så är tiderna för U18 genomgående 1 min snabbare än U20.

Inlagd: 2020-01-24, 19:04
Skriven av: Ulf

Jörgen: Tror inte alls att förhållanderna ändrades. Med Tilde Bångman borta (sjuk) och Moa Hansson ur form (p.g.a. långvarg sjukdom) Finns det egentligen inga U20 åkare som kan mäta sig med de bästa i U18. Tove är mycket bättre än Louise som ändå gjorde ett bättre lopp än förväntat. Varken Märta Rosenberg eller Sara Andersson (båda U18) åkte idag utan stod över.

Inlagd: 2020-01-24, 19:04
Skriven av: LOA

Ulf: Om det är så att de åkte olika banor så går det inte att jämföra tider. Märkligt dock att det finns så mycket snö i Falun att det finns flera banor att ta till.

Inlagd: 2020-01-24, 19:09
Skriven av: LOA

Ja, om det var två olika banor skulle det förstås förklara saken. Enligt SMHI är det barmark i Falun i detta nu dvs inte vitt där utanför spåren så då har arrangörerna fixat tillräckligt med snö för två olika banor. Antog att de åkte samma slinga då det var samma distans och stilart (5 km klassiskt).

Inlagd: 2020-01-24, 19:33
Skriven av: Jörgen

Enligt startlistan skulle de åka 4.5 km men enligt resultatlistan åkte de 6.45 km

Inlagd: 2020-01-24, 19:53
Skriven av: swestam

Nja, varvbanan var densamma i alla juniorloppen, men spåren blev sämre under en lång tävlingsdag. Sprintprologerna var först ut, därefter den yngre junior-landskampen, med 225 fullföljande. Flickorna åkte tre varv, följda av pojkarna som åkte fem, ca 6,6 resp 11 km.

Norska tvåan bland de yngre tjejerna startade bland de första och kom i mål runt 10 på fm. I princip hela motan upp till 1.5 km och tillbaka till första sprintbacken var inledningsvis orörd, till skillnad från sträckan i sprintbanan, där ett hundratal seniorer kvalat.

Sedan försämrades spårkvaliteten på stadion ytterligare i solskenet under den live-sända sprinttävlingens sexton heat.

Därefter var det de äldre herrjuniorernas tur i elljuset, 5 varv och 90 anmälda.

D19-20 var alltså sist ut. Louise L, som startade bland de allra sista, öppnade starkt och var sekunden efter Tove E:s öppningsfart. Tove fick starta närmast efter landslagsåkarna i landskampen.

Inlagd: 2020-01-24, 20:17
Skriven av: Slakmota

Tittade nu på sprinten i efterhand (finns på livestream-sidan, länk i inlägget ovan). Hagström är uppenbart frisk nu och borde vara med i världscupen ja men fallen har hon fortfarande inte lagt av med.. Stå på benen!

Inlagd: 2020-01-24, 21:23
Skriven av: Jörgen

Såg också de viktigaste heaten i efterhand. Sköna besked från Hagström och Thorn som dominerade hela vägen. Hagström föll alltså i kvarten och var nere på fjärde plats 400 m från mål innan hon kommer brutalt fort upp mot hästskon. I finalen sedan vinglar hon till på ungefär samma ställe, varpå bisittaren säger att hon nog fick solen i ögonen(!!) Solen? I ögonen? I januari? Starkt lopp av Alicia Persson i finalen. Hon orkar fyra heat och är till slut bara några sek efter Hagström.

Inlagd: 2020-01-24, 22:15
Skriven av: Per

Thorn och Hagström bör båda vara klara för Faluns sprint. (Även utan nationell kvot).

Inlagd: 2020-01-24, 22:19
Skriven av: Per

Per: Thorn är väl 100 säker medans Hagström kan missa men ska mycket till…

Inlagd: 2020-01-24, 22:32
Skriven av: jossa

Per:

I några av presentationerna av löparna i heaten ser man bara en svart kontur. De hade solen rakt i ryggen på startrakan. Omvänt fick de solen i ansiktet i det parallella glidpartiet ned mot hästskon. Flera herråkare försvann också utanför banmarkeringen i Hagströms vurparkurva.

Inlagd: 2020-01-24, 22:57
Skriven av: Slakmota

Slakmota: Jo, jag såg att kurvan inte var enkel. Men att det skulle beror på solen i ögonen osannolikt. Då börjar det låta som en låt av Lars Winnerbäck.

Inlagd: 2020-01-24, 23:30
Skriven av: Per

Imponerad av Solin igen. Hon maxar verkligen ofta sina insatser från kval till heaten. Hoppas hon får chansen i nationell grupp på VC.

Inlagd: 2020-01-25, 00:02
Skriven av: Markus

Skönt att Moa Hansson fortfarande har sting i sprinten. Hoppas att hon hinner komma tillbaks i distansåkningen också innan JVM.

Tove hade dock bättre tid i kvalet än Moa och 3 andra svenska åkare i U18 hade bättre tid än 2:an i U20.

Inlagd: 2020-01-25, 11:36
Skriven av: LOA

Litt ”rusten” løp av Ingerid Vadder i går, men på dagens sprint viste hun sine fartegenskaper.

Inlagd: 2020-01-25, 17:49
Skriven av: pelle

Slakmota: Ja, det var ett tidsavstånd upp till vinnaren som normalt inte borde vara där tycker jag (nu har jag inte läst artikeln så jag vet inte hur stor inverkan fallet fick).

Annars vann Hansson som förväntat i D19-20 före (överraskande) Östberg, Lindström, Abrahamsson och Årebäck.

Inlagd: 2020-01-26, 08:06
Skriven av: swestam

file:///C:/Users/Admin/Downloads/nordisk-juniorlandskamp-stafett-k-2020.pdfunge
God innsats av de norske juniorjentene …

Inlagd: 2020-01-26, 18:36
Skriven av: pelle

Per:

Soliga hälsningar från Falun!

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2020/soliginledningpastorhelgenifalun/

Inlagd: 2020-01-27, 00:19
Skriven av: Slakmota

Fristilssprint i Lycksele idag. Falk mot Hagström i Volkswagen cup och ”JVM-uttagningar” i Scandic Cup.

Inlagd: 2020-02-14, 09:25
Skriven av: swestam

Bra kval av Falk. Tvåa efter Hagström. Alla andra är långt efter.

Inlagd: 2020-02-14, 09:36
Skriven av: LOA

swestam: Tyvärr så blir det svårt att jämföra U20- och U18-åkare eftersom dom tävlar i olika grupper. Det enda man kan jämföra är kvaltiderna. För mig är det bara två åkare från U20 som sticker ut, Tilde Bångman och Moa Hansson. Moa har dock varit långtidssjuk så tveksamt om hon kan göra sig själv rättvisa. Favoriter i U18 är väl Märta Rosenberg och Tove Ericsson men det finns flera intressanta åkare i den gruppen. Sara Andersson vann ju USM i skidskytte överlägset men tydligen satsar hon även i längdskidåkning. Det ska bli väldigt kul att följa dagens tävlingar.

Inlagd: 2020-02-14, 10:16
Skriven av: LOA

Ja, det må man säga. Och Hagström var ju kvaletta i Falun så det var ett fint kvitto för Falk. Men det är ju inte heaten det riktiga racandet börjar så då får vi se.

Inlagd: 2020-02-14, 10:17
Skriven av: Per

Intressant med Sara Andersson som är en hundradel snabbare än Märta Rosenberg i kvalet i D17-18. Tycker inte Andersson visade upp så bra åkform på ungdoms-OS där hon tävlade i skidskytte men nu verkar hon visa upp lite bättre form. Tight tidsmässigt topp-6.

Inlagd: 2020-02-14, 10:26
Skriven av: swestam

Där ser man. Sara Andersson slog t.o.m. Rosenberg med en hundradel i sprintkvalet. De fem första i U18-kvalet var väntade. Notabelt är att 3 av dom är förstaårsjuniorer födda 2003.

Inlagd: 2020-02-14, 10:26
Skriven av: LOA

Per: Det lär väl inte bli helt lätt för Falk att ta en plats i det svenska sprintlandslaget. 5 åkare bland de 12 bästa i WC-sprinten i Falun + Stina Nilsson och sprintplatserna är fyllda. Men roligt hur som helst att Falken är igång igen.

Inlagd: 2020-02-14, 10:40
Skriven av: LOA

Jag följer inte längdskidåkning på herrsidan men ser att UOS-åkarna Anger och Åström fortsätter att åka bra. Det skulle onekligen vara roligt med en framgång på herrsidan för svensk längdskidåkning. Då kanske man så småningom kan börja att titta även på herrarnas WC-tävlingar som jag idag hoppar över.

Inlagd: 2020-02-14, 10:46
Skriven av: LOA

Det är klart att det handlar om dagsform också, men kan man egentligen uttala sig helt säkert om en skidskytts åkkapacitet bara genom att titta på åktderna. Tänker att hela skyttemomentet gör att man håller igen en del och att det skiljer sig ut hur nära max olika åkare kan och vågar gå och hur väl de känner sina kroppar.

Kul hur som helst att se att Sara Andersson hänger med de bästa skidtjejera i landet fortfarande, trots att hon satsat lite mer på just skidskyttet i år (även om det nog är att yttererst begränsat motsatsförhållande).

Inlagd: 2020-02-14, 12:02
Skriven av: RPG

Louise imponerar!
Fall på Tove mellan 9,4 km och ”0”=11,8 km?
Tappade 15 sek.

Inlagd: 2020-02-15, 11:19
Skriven av: Slakmota

Tove faller lika ofta som Johanna Hagström – inte bra…
Både borde åka lite alpint på fritiden och öva balansen i fart…

Inlagd: 2020-02-15, 11:30
Skriven av: ErrkaPetti

Luktar fall, men kan ju ha varit en svacka också eller trafik i spåret.

Med sex varv x 2,5 km och >90 damjuniorer i ett knixigt spår kan mycket hända.

I Holmenkollen var de väl drygt 400 damjuniorer i går, så de körde en klass i taget.

Fallet i YOC orsakades f ö av en annan åkare, enligt ST.nu.

Inlagd: 2020-02-15, 11:45
Skriven av: Slakmota

Slakmota: Jag tycker det är bra att man kör med en gemensam juniorklass åtminstone en gång per säsong (och då inför JVM). men borde haft en längre banslinga, är väl ingen brist på snö i Lycksele.

Inlagd: 2020-02-15, 11:51
Skriven av: swestam

swestam:

Fel av mig. Slingan var 5 km!

Inlagd: 2020-02-15, 12:08
Skriven av: Slakmota

Ganska imponerad av Tove Ericsson (född 2003) som bara är 19 sekunder efter Louise Lindström (född 2000) på 15km…

Tove ser ut att bli en riktigt vass hybridåkare i framtiden, både duktig sprinter och distansare…

Inlagd: 2020-02-15, 12:26
Skriven av: ErrkaPetti

Liten framgång idag för Lisa Vinsa som blir 2:a efter Moa Olsson på 10kmF i Lycksele…

Annars har väl Lisas säsong varit ganska skakig…

Grattis till Moa också, det lär bli mer världscup för henne innan säsongen är slut…

Inlagd: 2020-02-15, 13:20
Skriven av: ErrkaPetti

Inte omöjligt att Moa O hade kunnat nosa på tio 15-20 i Östersund idag. Hoppas verkligen hon får en plats i U23-VM, annars hade de lika gärna kunnat säga åt henne att köra Ski Tour. Hon valde ju mer eller mindre att avstå Så får att satsa på VM. Men nu när det snackas om att Ebba kanske ska köra, och Lundgren, så kan det ju pli trångt om platserna.

Inlagd: 2020-02-15, 14:56
Skriven av: RPG

Topp 15-20 skulle det förstås stå.

Inlagd: 2020-02-15, 15:47
Skriven av: RPG

Vilken skräll med Rebecca Öhrn som vinner jaktstarten före Johanna Hagström och Moa Olsson. Vinsa fyra med flera fall. Intensivt snöfall under damloppet så inte riktigt toppenförhållanden för täten.

Inlagd: 2020-02-16, 11:15
Skriven av: swestam

Swestam: Ja, såg sändningen och det snöade under hela loppet. Öhrn hade startnr 6 och åkte ikapp Hagström (5) och Falken (4) framför, Nordström (3) var snabbt passerad (fall kanske, passeringen syntes inte i sändningen). Falken orkade sen inte följa riktigt men Öhrn och Hagström åkte ikapp Olsson (1) och Vinsa (2) längst fram och det blev spurt där Öhrn drog det längsta stråt av de fyra.

Bra gjort av Öhrn och Hagström fick med sig ett resultat i distans som hon inte behöver skämmas för.

Inlagd: 2020-02-17, 05:20
Skriven av: Jörgen

Skriv en kommentar!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

* Please Add the Values